بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(‏تحف العقول ؛ النص ؛ ص445)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک دهه کرامت در حدیثی گهربار از ولی نعمتمان حضرت رضا علیه السلام در باب ثواب تلاش و کوشش نان آور خانه، برای فراهم کردن اسباب آسایش خانواده اینطور نقل شده که حضرت فرموده اند: : إِنَّ الَّذِی یَطْلُبُ مِنْ فَضْلٍ یَکُفُّ بِهِ عِیَالَهُ أَعْظَمُ أَجْراً مِنَ الْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّه.

کسی که (با کار و تلاش) دنبال روزی می رود تا آبروی خود و خانواده اش را حفظ کند، پاداشی بزرگ تر از مجاهدان راه خدا دارد. (‏تحف العقول ؛ النص ؛ ص445)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره مضاربه:
1. دین مقدس اسلام همانگونه که به عبادات و مسائل آن عنایت و توجه دارد به اقتصاد و معاش عباد نیز عنایت و توجه دارد، یکی از قراردادهای شرعی مضاربه است و هدف از مضاربه رونق بخشیدن به اقتصاد و به جریان انداختن ثروتها، رونق کسب و کار و جلوگیری از رکود در بازار مسلمین است.
یکی از قراردادهای شرعی
2. مضاربه عبارت است از قراردادی که شخصی پول را به دیگری بدهد تا با آن برای صاحب پول، تجارت و خرید و فروش صورت بگیرد و سود حاصله بین هر دو به نسبتی که یکدیگر توافق می کنند تقسیم گردد.
3. با پول مضاربه فقط باید خرید و فروش صورت بگیرد؛ مثلا ماشین یا خانه خرید و فروش کند. اما با پول مضاربه نمی تواند خانه بسازد و یا تولیدی راه بیندازد. (مشهور. مخالف: مکارم)
4. تقسیم سود باید به صورت درصدی باشد مثلا قرار بگذارند نصف سود مال سرمایه گذار و نصف دیگر مال کسی که کار می کند، باشد. (مشهور. مخالف= مکارم، فاضل: اگر مقدار معینی سود برای یک طرف معامله قرار دهند، صحیح است ولی باید اطمینان داشته باشند مقدار سودی که حاصل می شود از مقدار سود معین بیشتر باشد.)
5. کسی که سرمایه را می گیرد در حکم امین و امانت دار مالک است، لذا اگر در حفظ امانت تلاش خود را نماید چنانچه به مال خسارت وارد شود خسارت بر عهده صاحبِ مال است، مگر اینکه در موقع بستن قرارداد شرط بگذارند که اگر اصل سرمایه از بین رفت یا خسارت دید، عامل و همان کسی که با پول کار می کند از اموال خودش جبران نماید. ( تحریر کتاب مضاربه، رساله مراجع ج2ص300؛ اجوبه س1933، منهاج الصالحین ج2 م 631 ، سایت مکارم احکام مضاربه،فاضل توضیح المسائل م2423)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تبریک دهه کرامت
در احادیث رسیده از امام رضا ( علیه السلام ) به وفور درباره خوشخویی سخن به میان آمده که برخی ذکر میشود:
1. سنگینترین عمل: امام رضا ( علیه السلام ) می فرمایند: ما من شیی اثقل فی المیزان من حسن الخلق ؛ در ترازوی عمل آدمی در روز قیامت ،چیزی برتر از حسن خلق نهاده نمی شود. ؛ نیز فرمود: در ترازوی عمل چیزی سنگین تر از خلق نیکو نیست. ( عیون اخبار الرضا(ع) ج 2 ص 37)
2. زن ندادن به بد اخلاق: فردی در در نامه‏ای به حضرت رضا علیه ‏السلام نوشت یکی از بستگانش به خواستگاری نزدش آمده ولی شخص بداخلاق و درشت‏خویی است. حضرت در پاسخ فرمود: اگر این چنین است با او وصلت مکن. (وسائل الشیعه، ج14، ص54)
3. نابودی عمل: امام رضا علیه السلام به نقل از پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: بد اخلاقی عمل را تباه می کند، چنانکه سرکه عسل را تباه می کند. (عیون اخبار الرضا(ع) ج 2 ص 37)
4. بیشترین عامل بهشتی شدن: امام رضا ( علیه السلام ) می فرماید: از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم درباره ی بیشترین چیزی که به وسیله ی آن (افراد) داخل بهشت می شوند سؤال شد. حضرت فرمودند: تقوای الاهی (پرهیزگاری) و خوش اخلاقی.( عیون اخبار الرضا علیه السلام ج 2 ص 38)
5. نزدیکترین فرد به پیامبر: امام رضا علیه السلام به نقل از جدشان می فرماید: نزدیک ترین شما به من در روز قیامت، خوش اخلاق ترین شما و بهترین شما نسبت به اهلش است (عیون اخبار الرضا(ع)، ج2، ص38)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا علیه السلام ؛ ص71)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک دهه کرامت. فرمایشی از وجود نازنین حضرت رضا علیه السلام در رابطه با اهمیت نماز (مخصوصا نماز اول وقت) رسیده است که در بخشی از آن حدیث اینطور آمده است: أَنَّ لِکُلِ‏ صَلَاةٍ وَقْتَیْنِ‏ أَوَّلٌ وَ آخِرٌ فَأَوَّلُ الْوَقْتِ رِضْوَانُ اللَّهِ وَ آخِرُهُ عَفْوُ اللَّهِ‏... .

هر نمازی دو وقت دارد: اول وقت و آخر وقت؛ اول وقت، خشنودی پروردگار است و آخر وقت بخشش خداوند است. (الفقه المنسوب إلى الإمام الرضا علیه السلام ؛ ص71)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد مکان نمارگزار:
1. یکی از شرائط مکان نمازگزار این است که باید بدون حرکت باشد اما نماز خواندن در وسایل نقلیه ای که موجب حرکت و تکان خوردن انسان نمی شود و انسان در آن وسایل؛ آرامش دارد مثل کشتی و هواپیما با رعایت شرائط نماز مثل قبله و ایستادن اشکال ندارد.
2. اگر نماز خواندن در وسایل نقلیه عرفا استقرار و آرامش نداشته باشد مثل قایق، ماشینِ سواری ، نماز صحیح نیست مگر در حال ضرورت و کمی وقت، که در این صورت باید بقدری که ممکن است شرائط نماز از نظر قبله و ایستادن رعایت شود مثلا اگر در راهرو اتوبوس می تواند نماز بخواند نباید روی صندلی نماز بخواند و در صورت توانایی هنگام حرکت و تکان خوردن چیزی نخواند و هر گاه وسیله نقیله تغییر مسیر داد به سمت قبله برگردد. (رساله مراجع م880و881)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم تبریک دهه کرامت
1. امام صادق ( علیه السلام ) و امام کاظم ( علیه السلام ) حضرت ثامن الحجج ( علیه السلام ) را به جهت علم زیادش عالم آل محمد نامیدند (کشف الغمه ،ج ۳ ،ص 107)
2. ابراهیم بن عباس می گوید : هرگز ندیدم از حضرت رضا چیزی بپرسند مگر اینکه آگاه بود و هیچ کس را آگاه تر از او به تاریخ گذشته تا زمان خودش ندیدم ، مأمون همواره او را با سوالات گوناگون امتحان می کرد و او با جواب کامل به وی پاسخ می داد. (عیون الاخبار الرضا (ع) ، ۲/۱۸۰ .)
3. محمد بن عیسی یقطینی می گوید : از پاسخ هایی که حضرت رضا ( علیه السلام ) به سوال های مردم داده بود پانزده هزار مساله جمع آوری کردم. (الغیبه،شیخ طوسی،ص 52)
4. مأمون از کشور ها و ادیان مختلف جهان دانشمندان و صاحب نظران را دعوت می کرد و از آنها درخواست مناظره با امام ( علیه السلام ) را می نمود و هر بار بعد از مناظره تمامی دانشمندان به علم بالای امام ( علیه السلام ) اعتراف می کردند .
در مدینه نیز دانشمندان و عالمان هرگاه سوالی به ذهنشان فشار می آورد نزد امام ( علیه السلام ) می رفتند و ایشان پاسخ سوالات را می دادند .
5. امام ( علیه السلام ) به چندین زبان زنده دنیا در زمان خود مسلط بود و با هر دانشمند که مأمون می آورد با زبان خود آنها صحبت می کرد . مأمون می گوید : من فکر می کنم کسی در روی زمین داناتر از این مرد وجود ندارد. (عیون اخبار الرضا ، ج ۲ ، ص ۱۸۰ )
6. امام ( علیه السلام ) تفکر و عقلانیت را مهمتر از نماز و روزه می دانند و آن را عبادت خوانده اند.
خداوند توفیق علم و عمل به دستورات اهل بیت را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏8 ؛ ص347)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک دهه کرامت، حدیثی از امام رضا علیه السلام در رابطه با رزق و روزی حلال رسیده است که در بخشی از آن آمده است: مَنْ رَضِیَ بِالْیَسِیرِ مِنَ الْحَلَالِ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ تَنَعَّمَ أَهْلُهُ.

هر کس به روزی حلال اندک راضی و خشنود باشد، هزینه زندگی اش سبک می شود و خانواده اش در نعمت خواهند بود. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏8 ؛ ص347)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام نیروی کار و کارفرما:
1. اگر صاحب کار یا شرکت یا سازمانی با کارگر یا هر نیرویی قرارداد ببندد که مدت مشخصی کار کند و در آن اجرت و حقوق را تعیین کنند ، باید طبق قرارداد همان اجرت و حقوق پرداخت شود و نباید در پرداخت حقوق کوتاهی صورت گیرد و اگر در ضمن قرارداد شرط حلال و مجازی گذاشته شود باید طرفین شرعا طبق شرع عمل کنند. البته طرفین نمی توانند در ضمن قرارداد ترک واجبی یا انجام حرامی شرط کنند. (عروه الوثقی ج2 کتاب الاجاره، فصل فی احکام العقد الاجاره و تحریر الوسیله، کتاب الاجاره م9 و منهاج الصالحین ج2 م383)
2. نیروی کار در مدتی که قرارداد کاری بسته است شرعا نباید در آن مدت برای خودش یا دیگری کاری را انجام دهد که با حق صاحب کار منافات داشته باشد یا خلاف قانون باشد یا سبب کاهش کیفیت در کار بشود؛ لذا غذا خوردن در محل کار در مدت زمان اشتغال به کار چنانچه بدون رضایت صاحب کار حقش از بین می رود یا خلاف قانون باشد جایز نیست. و چنانچه این کار را انجام دهد به مدت زمانی که مشغول کار نبوده اجرت طلبکار نمی باشد و چنانچه اجرت کامل دریافت کرده باید برگرداند. (عروه الوثقی ج2 کتاب الاجاره، فصل فی اجاره الثانیه، م4 و تحریر الوسیله، کتاب الاجاره، م27 و منهاج الصالحین ج2 م456)
خداوند متعال توفیق کسب حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تبریک دهه کرامت
در سیره امام رضا ( علیه السلام ) تفکر کردن ارزش فراوانی دارد که ذکر میشود:
1. حقیقت عبادت، تفکر است: امام رضا ( علیه السلام ) می فرمایند : ( لَیسَ العِبادَةُ کَثرَةَ الصَّلاةِ وَ الصَّوم إنَّما العِبادَةُ التَّفَکُرُ فِی أمر اللهِ عَزَّوَجَلَّ ) (مسند امام رضا(ع) ، ج ۱ ، ص ۳ )عبادت به زیاد بودن نماز و روزه نیست، بلکه تفکر نمودن در کار خدای عزوجل است. نماز و روزه و حج و دیگر اعمال بدون تفکر ارزشی ندارد چون اگر ندانیم برای چه کسی و چه خالقی نماز می خوانیم و یا روزه میگیریم این اعمال ما چیزی بجز خم و راست شدن و گرسنگی نیست . ثالثا با تفکر و تامل در امور الهی و با معرفت عبادت کردن عشق ما به عبادت و خداوند چندین برابر می شود و در محضر خدا گناه نمی کنیم
2. تفکر نشان دهنده ذات و حقیقت انسان است: امام رضا ( علیه السلام ) می فرمایند : تفکر آیینه توست که بدی ها و خوبی هایت را به تو نشان می دهد(فقه الرضا (ع) ، ص ۳۸۰ )
این روایت نشان می دهد که انسان با تفکر در خود می تواند تشخیص بدهد که چه فضایل و چه رذایل اخلاقی دارد و امام ( علیه السلام ) در تعبیری زیبا تفکر را به آیینه تشبیه کرده است که ما می دانیم آیینه ظاهر ما را نشان می دهد که زشت یا زیبا هستیم اما تفکر آیینه باطنی ما را نشان می دهد که می توانیم تشخیص بدهیم که چگونه انسانی هستیم .
3. کمال ایمان در تفکر است: امام رضا ( علیه السلام ) می فرمایند : هیچ بنده به حقیقت کمال ایمان نرسد تا سه خصلت در او نباشد : تفکر در دین ، اندازه داری در معیشت و صبر بر بلاها (تحف العقول ، ص ۴۷۱ )
4. نشانه دین فهمی تفکر است: امام رضا ( علیه السلام ) میفرمایند: از نشانه های دین فهمی ، حلم و علم است ، و خاموشی دری از درهای حکمت است . خاموشی و سکوت ، دوستی آور و راهنمای هر کار خیری است ( تحف العقول ، ص ۴۶۹ )
اگر کسی علم داشته باشد ولی بدون حلم باشد فقیه نیست و از دین چیزی نفهمیده است و حلم به معنای بردباری و خویشتن داری است .
خداوند توفیق علم و عمل به دستورات اهل بیت را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشّیعة : ج‌21،‏ص‌540، ح 27807 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک دهه کرامت از حضرت رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند : صاحِبُ النِّعْمَةِ یَجِبُ عَلَیْهِ التَّوْسِعَةُ عَلى عَیالِهِ.

هر که به هر مقدارى که در توانش مى باشد، باید براى اهل منزل خود انفاق و خرج کند. (وسائل الشّیعة : ج‌21،‏ص‌540، ح 27807 )

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد حقوق زن و شوهر:
1. زن و شوهر نسبت به یکدیگر حقوق واجب و مستحبی دارند مثل اینکه زن نباید شرعا بدون اجازه شوهر از منزل خارج شود و یا اینکه مرد باید نفقه همسر دائمی خودش را که همان تامین خوراک و پوشاک و مسکن و سایر نیازهای متعارف خانم که مطابق شانش باشد تهیه کند و کار کردن خانم در منزل و همچنین آماده کردن رفاه بیشتر توسط مرد برای خانواده از کارهای مستحب برای زن و شوهر بشمار می آید و سفارش شده زن و شوهر موافق یکدیگر باشند و در امور زندگی درک متقابل داشته باشند.
2. زن و شوهر در یک مورد نباید موافق یکدیگر باشند و آن هم در گناه است یعنی زن و شوهر نباید در گناه از یکدیگر اطاعت کنند، که به یک مورد اشاره می شود:
‌یکی از گناهان این است که خانم در برابر نامحرم زینت و آرایش کند یا پوشش شرعی را رعایت نکند حتی اگر شوهر امر به زینت و آرایش در برابر نامحرم داشته باشد.
خداوند متعال به مردان ما غیرت و به زنان ما عفت عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
از منظر امام رضا ( علیه السلام ) هیچ عملى برتر و ارزشمندتر از نماز نیست، چرا که بهترین و میانبرترین راه براى رسیدن به قرب الهى است. امام رضا علیه السلام همواره مى ‏فرمود: «الصّلاة قربان کل تقىٍّ؛ ( من لایحضره الفقیه، ج 1، ص 210) نماز هر انسان پارسائى را به خداوند نزدیک مى‏کند.» به همین جهت آن حضرت به ابراهیم بن موسى فرمود: انجام نماز را بدون علت از اول وقت آن تأخیر نینداز، همیشه در اول وقت آن شروع کن!». ( بحارالانوار، ج 49، ص 49)
- امام رضا ( علیه السلام ) در مورد اثرات نماز فرمود: نماز و مداومت یاد خدا در شب و روز سبب مى‏شود که انسان مولا، و مدبّر و خالق خود را فراموش نکند و روح سرکش و طغیانگرى در برابر خدا بر او غالب نیاید.( تفسیر نمونه، ج 16، ص 294.)
-در وسط مناظره امام با عمران صابی، هنگامى که بحث و مناظره به اوج خود رسید و چیزى به تحول درونى آن دانشمند زبردست صابئین نمانده بود حضرت رضا ( علیه السلام ) احساس کرد وقت اذان ظهر و هنگام نماز است. امام (علیه السلام) به مأمون فرمود: «الصّلاة قد حضرت؛ وقت نماز فرا رسید.» عمران صابى که به حقایقى دست یافته بود با التماس گفت: آقاى من! گفتگو و پاسخهاى خویش را قطع نکن دل من آماده پذیرش سخنان شما است. امّا حضرت رضا ( علیه السلام ) تحت تأثیر سخنان عاطفى و احساس برانگیز او قرار نگرفت و فرمود: عیبى ندارد نماز را مى‏خوانیم و دوباره به گفتگو ادامه خواهیم داد.( توحید صدوق، ص 434)
- از امام رضا (علیه السلام) در مورد شخصى پرسیدند که پسر نوجوانش را به انجام نماز وادار مى‏کند و این فرزند گاهى نماز را ترک مى‏کند. امام فرمود: این پسر چند سال دارد؟ گفتند: آقا، 8 ساله است. حضرت رضا ( علیه السلام ) با تعجب فرمود: سبحان اللّه! 8 ساله است و نمازش را ترک مى‏کند؟! گفته شد! بچه است گاهى خسته و ناراحت مى‏شود. امام فرمود: هر طورى که راحت است نمازش را بخواند.( وسائل الشیعه، ج 4، ص 20. )
از منظر حضرت رضا ( علیه السلام ) نه تنها نماز و نمازگزاران ارزشمند هستند بلکه لباسهائى هم که با آن نماز خوانده مى‏شود امتیاز ویژه‏اى دارد. آن حضرت به برادر دعبل پیراهنى را هدیه داده و فرمود: دعبل! این پیراهن را قدر بدان و خوب محافظت کن! که من در آن هزار شب و هر شبى هزار رکعت نماز خوانده ‏ام و در آن هزار ختم قرآن به جاى آورده ‏ام.( بحارالانوار، ج 79، ص 309)
خداوند ما را جزء نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
بحار الأنوار : ۷۳/۳۵۳/۵۵ .

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک دهه کرامت در روایتی از حضرت رضا علیه السلام نقل شده است که: الصَّغائرُ مِنَ الذنوبِ طُرُقٌ إلى الکبائرِ ، ومَن لَم یَخَفِ اللّه َ فی القَلیلِ لَم یَخَفْهُ فی الکثیرِ .

گناهان کوچک راه هایى به سوى گناهان بزرگند و کسى که از خداوند در معصیت کوچک ترس نداشته باشد، در معاصی بزرگ هم نترس می شود!. بحار الأنوار : ۷۳/۳۵۳/۵۵ .

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نگاه و پوشش:
1. رعایت نگاه و پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی باشد.
2. بر زن واجب است موی سر و بدن و پا و زیر چانه خود را از مرد نامحرم بپوشاند‌، آنچه که از پوشش بانوان در مقابل نامحرم استثنا شده گردی صورت و دستها تا مچ است نپوشاندن دست و صورت در صورتی جایز است که زینت و آرایش نداشته و مفسده‌ای نداشته باشد مثلا خودش یا دیگران به گناه نیفتند. (مخالف آیت الله مکارم پوشش روی پا را فی نفسه لازم نمی دانند )
3. نگاه کردن مرد به بدن زنان نامحرم و همچنین نگاه کردن به موی آنان ،‌چه با قصد لذت باشد چه بدون آن ،‌حرام است و نگاه کردن به صورت آنان و دستهایشان تا مچ نیز‌، اگر با قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد حرام است.( مشهور مراجع مساله 2433؛ صرفا‌جهت اطلاع: خوئی، تبریزی، گلپایگانی، صافی:‌حتی پوشاندن صورت و دستها تا مچ را لازم می دانند. به فتوی یا بنا بر احتیاط؛ اجوبه س 1221؛ برداشت از العروه الوثقی، النکاح م 31؛ التحریر الوسیله، النکاح 182 سیستانی‌، رساله جامع ج 2م 1455،1446)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
در سیره امام رضا علیه السلام به تعلیم و تعلم اهمیت زیادی قائل شده اند که نمونه هایی نقل میشود:
1. فهم مطلب نه فقط نقل آن : در روایت اول حضرت رضا علیه السلام می‌فرماید: ( کونوا دراةً و لا تکونوا رُواة حدیث تعرفون فقهه خیرٌ من ألفٍ ترونه ) بر آن باشید که احادیث را دقیقاً درک کنید، نه فقط آنها را روایت کنید. فهم و درک یک حدیث بسیار بهتر از روایت کردن هزار حدیث است. (مسند امام رضا(ع) ج۱، ص ۸ )
در این روایت امام علیه السلام تاکید دارند که اگر یک حدیث را دقیقا بفهمید و به آن عمل کنید بهتر از آن است که هزاران حدیث را فقط نقل کنید . پس اولین نکته در باب تعلم و آموختن ، تفکر در آن علم و یا حدیث است .
2. انتشار علم به عنوان زکات علم: امام رضا علیه السلام فرموده اند : بهترین توشه‌ای که شخص دانشمند دوستدار ما برای روز فقر و نیاز و ذلّت خود ذخیره می‌کند، حمایت علمی از دوستان ناتوان ما، و نجات ایشان از چنگال دشمنان خدا و رسول او است. [در این صورت] وقتی از قبر برخیزد صفوف فرشتگانی را مشاهده کند که از محلّ قبر تا جایگاهش در بهشت برین صف کشیده‌اند، و او را با بالهای خود بلند نموده و به عمارت مخصوصش در بهشت حمل کرده و به او می‌گویند: آفرین بر تو! خوش باد تو را، ای کسی که دشمنان خوبان را مقهور ساخته و از ائمّه اطهار خود حمایت و طرفداری می‌نمودی. (احتجاج ،ج۱،ص۱۹ )
3. ثواب روزه داری برای مذاکره علمی: امام رضا (علیه السلام ) میفرمایند : (الذّکر فیه یعدل بالصیام ) مذاکره علمی، معادل روزه‌داری است. (مسند امام رضا(ع) ج۱، ص ۷ )
4. تعلیم و تعلم علم را همسان با نماز معرفی کرده اند و از همنشینی با جاهل تذکر داده اند امام رضا علیه السلام میفرمایند : تدریس علم، همسان نماز است. (مسند امام رضا(ع) ج۱، ص ۷)
خداوند توفیق علم و عمل به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏6 ؛ ص6 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها و فرا رسیدن دهه کرامت. در روایت است از رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلم که فرمودند: إِنَ‏ الْوَلَدَ الصَّالِحَ‏ رَیْحَانَةٌ مِنْ رَیَاحِینِ الْجَنَّةِ.

فرزند شایسته و خوب گلى از گل‏هاى بهشت است. ( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏6 ؛ ص6 )

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره وظایف والدین:
1. یکی از وظایف واجب والدین آن است که فرزندان خود را از کودکی ،‌تربیت دینی کنند و به وظایف شرعی آشنا کنند چرا که در زمان کودکی تاثیر پذیری بیشتری دارند بنابراین اگر نسبت به حجاب دختران کوتاهی شود و در زمان بلوغ حجاب را رعایت نکند والدین مسول خواهند بود. و همچنین حرام است که فرزندان را در کلاسها و موسساتی که معلمین و استادانش عقیده فاسد دارند یا جایی که سبب بی ایمانی فرزند می شود قرار بدهند. (امام خمینی (ره) استفتاآت ج1ص 133 س25)‌(بهجت، فاضل، تبریزی، سیستانی، صافی، مکارم:‌مسائل‌جدید، ج1 ص179-180؛ ماده 1173 قانون مدنی)
2. بر ولی و سرپرست شرعی طفل واجب است که فرزند غیر بالغش را از هر کاری که باعث ضرر بر خودشان یا دیگران باشد جلوگیری کنند و از هر کاری که خدای متعال وجود آن را در خارج منع فرموده است مثل غیبت، موسیقی حرام و سرقت جلوگیری نمایند.
3. سزاوار است والدین شخصیت فرزندان خود را گرامی داشته به فرزندان خود ابراز محبت نموده و نیاز عاطفی آنها را تامین نمایند‌، که اگر این کار درست انجام شود جلوی بسیاری از انحرافات و ارتباطات نادرست گرفته می شود.
خداوند متعال توفیق تربیت فرزندان صالح به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها و روز دختران
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم تبریک دهه کرامت و سالروز تولد حضرت معصومه و روز دختر
امام رضا ( علیه السلام ) درپاداش زیارت حضرت فاطمه معصومه ( سلام الله علیها ) فرمودند: «مَنْ زارَها فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ کسی که فاطمه معصومه را زیارت کند بهشت برای او خواهد بود». (کامل‌الزیارات، ص 536، ح 826)؛ نکته مهم این است که شبیه این حدیث را امام صادق (علیه السلام ) و حضرت جواد علیه السلام نیز گفته اند(بحار، ج 48، ص 307- کامل‌الزیارات، ص 536)
ایشان تنها خواهر امام رضا است که از یک مادر (نجمه خاتون) هستند و یکی ار قداستهای قم در روایات بخاطر وجود ایشان در قم است.
- بخاطر مقامات عالی معنوی آن بانوست که حضرت رضا علیه السلام در فرازی از زیارتنامه معروفش به ما آموخته که در کنار مرقدش خطاب به او بگوییم: «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنة فان لک عندالله شانا من الشان»؛ ای فاطمه! در بهشت از من شفاعت کن چرا که تو در پیشگاه خداوند دارای مقامی بس ارجمند و والا هستی. که همانطور که مقام شفاعت برای حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) نقل شده، برای حضرت معصومه نیز نقل شده است.
- در جریانی عده ای شیعیان برای سوالاتی به منزل امام کاظم ( علیه السلام ) امدند که ایشان منزل نبودند و حضرت معصومه سلام الله علیها جواب سوالات ایشان را به درستی به صورت نوشته دادند که وقتی امام کاظم متوجه جوابها شدند، فرمودند:(فداها ابوها )واین همان جمله ای است که پیامبر به حضرت زهرا فرمودند. (نقل از کشف اللئالی،سایت آیه الله مکارم)
حضرت معصومه ( سلام الله علیها ) از لحاظ علمی و حدیثی مثل مادرش حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) «عالمه» و «محدثه» بود و همان گونه که حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) با استدلالهای متین و استوار، حقانیت ولایت حضرت علی ( علیه السلام ) را تبیین می کرد، حضرت معصومه (سلام الله علیها) نیز چنین بود. روایاتی که از آن حضرت نقل شده غالباً درباره امامت و ولایت علی (علیه السلام) است که با اثبات ولایت او ولایت سایر امـامـان معصوم نیز ثابت می شود.
- معصومه یعنی اینکه ایشان مراتبی از عصمت را دارا هستند و لقب معصومه را امام رضا علیه السلام به ایشان دادند.
خداوند ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها و روز دختران
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص189)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده است که فرمودند: إِنَّ أَحَبَ ‏الْأَعْمَالِ‏ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِدْخَالُ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ.

محبوب ترین و دوست داشتنی ترین عمل در پیشگاه خداوند تبارک و تعالى (بعد از انجام واجبات) خوشحال کردن مؤمن است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص189)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره مجالس شادی:
1. مجالس شادی خصوصا مجالس شادی اهل بیت علیهم السلام هم مانند مجالس عزا در نگاه اهل بیت علیهم السلام دارای ارزش است به شرط اینکه انسان در مجالس شادی، گناه و معصیتی مرتکب نشود و انسان در مجالس شادی هر چند یک شب هم باشد باید اطاعت و بندگی خدا را فراموش نکند.
2. در مجالس شادی اظهار سرور با مدح اهل بیت علیهم السلام و کف زدن به نحو متعارف و جک گفتن به شرط اینکه اهانت و استهزا به قوم و منطقه خاصی نباشد، مانعی ندارد. البته کف زدن در مجالس شادی اهل بیت علیهم السلام در مساجد و حسینیه ها به نظر برخی از مراجع ترک شود. (مکارم: کف زدن در مساجد و حسینیه ها ترک شود.) (اجوبه س1181 ؛ الفقه للمغتربین ص: 324 م556 ؛ جامع الاحکام ج1 س1032و1033 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موسیقی ؛ مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، ج1 ص: 170)
3. سوالی که در این قسمت مورد پرسش بسیاری از مؤمنین می باشد، دف زدن و دایره زدن در مجالس شادی است که آیا حلال است یا حرام ؟
در پاسخ عرض می شود به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای چنانچه دف زدن رقص آور یا محرک شهوت یا مناسب با مجالس لهو و لعب باشد، حرام است البته به تصریح عده ای از فقها مثل آیت الله سیستانی، دف زدن حرام است. (اجوبه س1135 ؛ رساله جامع م2238 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موسیقی)
خداوند متعال توفیق شناخت و ترک گناه به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم تبریک دهه کرامت و سالروز تولد حضرت معصومه و روز دختر
در احادیث ارزش فراوانی به دختران داده اند که چند نمونه ذکر میشود:
1. مهربانتر بودن خدا نسبت به دختران: پیامبر می فرمایند: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی عَلَی الْإِنَاثِ أَرَقُّ مِنْهُ عَلَی الذُّکُورِ:خداوند متعال بر دختران مهربان‌تر است تا پسران(فروع من الکافی، ج 2، ص 82)
2. نیکی بودن دختران: امام صادق علیه السلام فرمود: دختران، نیکی و پسران، نعمت اند و همانا بر نیکیها، پاداش و از نعمتها، سؤال می‌شود.( وسائل الشیعة، ج 15، ص 104)
3. ابتدا هدیه را به دختر دادن: اسلام با نظر به روحیات لطیف دختر، به والدین دستور داده که در برخی از رفتارهای خانوادگی مانند تقسیم هدایا، دختران را مقدم شمارند. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «کسی که به بازار برود و برای خانواده‌اش چیزی به عنوان هدیه یا سوغات بخرد، همانند کسی است که به مستمندان صدقه می‌دهد [و اجری برابر آن می‌برد] ؛ اما باید [به جهت رعایت روحیه لطیف دختر] ابتدا هدیه یا سوغاتی را به دختر بدهد؛ زیرا هر کس دخترش را شاد کند، گویی فردی از فرزندان اسماعیل (علیه السلام) را از بند رهانیده است.(بحار، ج 23، ص 116)
4. روزی داشتن دختران: امام صادق ( علیه السلام ) به مردی که از دختردار شدن خود ناراحت بود، فرمودند: «به من خبر رسیده خدا به تو دختری داده، ولی موجب خشم و ناراحتی تو شده است. از او به تو زیانی نخواهد رسید. او گلی است که تو آن را می‌بویی و خدا روزی‌اش را خود فراهم می‌کند [و تو برای مخارج او به زحمت نمی‌افتی و روزی‌اش را با خود می‌آورد] و بدان که رسول خدا صلی الله علیه و آله هم پدر دختران بودند و بیشتر دختر داشتند. ( وسائل الشیعة، ج 15، ص 102)
خداوند به دختران ما حجاب فاطمی عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص193)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده که حضرت فرمودند: ...مَنْ‏ قَضَى‏ لِأَخِیهِ‏ الْمُؤْمِنِ‏ حَاجَةً قَضَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مِائَةَ أَلْفِ حَاجَةٍ مِنْ ذَلِکَ أَوَّلُهَا الْجَنَّة... .

کسى که حاجت برادر مؤمن خود را برآورده سازد، خداوند متعال در روز قیامت صد هزار حاجت او را برآورده می کند که اولین آنها بهشت است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص193)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام عاریه:
1. یکی از قراردادهای شرعی عاریه است؛ عاریه این است که وسیله خود را به دیگری بدهد تا از آن رایگان استفاده کند مثلا انسان مدتی ماشین خود را به دوست یا شخص دیگری می دهد تا رایگان استفاد کند. (رساله مراجع م2344)
2. کسی که چیزی را مانند گوشی یا ماشین یا وسیله دیگری را به عنوان عاریه و استفاده رایگان گرفته، نمی تواند بدون اجازه صاحبش به فرد دیگری بدهد.(م2358)
3. مالی را که انسان عاریه گرفته اگر از بین برود یا معیوب بشود در صورتی که کوتاهی نکرده است ضامن نیست و لازم نیست خسارت را جبران کند اما در سه صورت ضامن ‏است و باید جبران کند:
‌الف: در نگهداری مال یا وسیله کوتاهی کرده یا در استفاده زیاده روی نماید.
ب: اگر شرط بشود که در صورت خسارت جبران کند.
ج: چیزی که برای استفاده رایگان و عاریه گرفته طلا یا نقره باشد. (رساله مراجع مساله2349).
خداوند متعال توفیق خدمتگزاری به بندگانش را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

حمله ناوگان آمریکای جنایتکار به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:یَوْمَ نَبْعَثُ فِی کُلِّ أُمَّةٍ شَهِیداً عَلَیْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ جِئْنا بِکَ شَهِیداً عَلى هؤُلاءِ : روزی را که در هر امتی، گواهی از خودشان برایشان برانگیزیم، و تو را هم بر این امت گواه آوریم (آیه 38 نمل)
«شاهد» و «شهید» معنی حضور را می دهد.در زبان عربی به «گواه » از آن جهت «شاهد» می گویند که کسی حق دارد در مورد واقعه ای گواهی بدهد که در آن واقعه حاضر باشد، یعنی انسان در مورد واقعه ای که در آن حضور دارد و احساس می کند و بالعیان آن را می بیند حق دارد شهادت بدهد.این مساله ای است در باب «قضاء» (قضاوت)، می گویند شهادت به علم جایز نیست، شهادت به عین و به حس جایز است، یعنی اگر شما چیزی را یقین دارید و شک ندارید ولی ندیده اید، مثلا یقین دارید همسایه شما دزدی کرده است و احتمال هم نمی دهید که دزدی نکرده، یعنی هیچ احتمال اینکه بتوانید توجیه هم بکنید نمی دهید،و یقین دارید؛ولی باز هم تا به چشمتان ندیدید،حق ندارید بگویید.
در این باره که امام زمان هر عصر، ناظر اعمال مردم آن عصر است، احادیث متعددی آمده است. امام صادق ( علیه السلام ) فرمود: « روز پنج‌شنبه اعمال مردم به رسول خدا و ائمه ( علیهم السلام ) عرضه می‌شود». (بحار، ج23، ص 345)
در روایت دیگر آمده: در هر عصر و زمانی، امامی از ما اهل بیت، شاهد و ناظر اعمال مردم است. رسول خدا شاهد بر اعمال ما است».(بحار، ج23، ص 347)
در توقیعی از حضرت مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) آمده: به اخبار شما علم داریم. هیچ چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست. از لغزش و کاستی‌‌های عملکرد شما آگاه هستیم. چیزی بر ما پوشیده نمی‌ماند».(بحار،ج53، ص 175)
خداوند توفیق ترک گناهان را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

حمله ناوگان آمریکای جنایتکار به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏3، ص: 264)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت جعفر بن محمد الصادق علیهما السلام در روایتی می فرمایند: أَحَبُ الْأَعْمَالِ‏ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ الصَّلَاةُ وَ هِیَ آخِرُ وَصَایَا الْأَنْبِیَاءِ.

نماز محبوب ترین اعمال نزد خداوند متعال و آخرین وصیت پیامبران است. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏3، ص: 264)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نماز قضا:
1. اگر کسی عمدا حتی یک رکعت نمازش را در وقت نخواند و یا کوتاهی کند تا قضا شود گناه کبیره انجام داده و باید فورا توبه کرده و در خواندن آن کوتاهی نکند ولی واجب نیست فورا آن را بجا بیاورد.
2. کسی که خودش نماز قضا دارد می تواند نمازهای مستحبی بخواند و همچنین می تواند نماز قضا را به نیابت از میت بخواند مانند نماز قضای پدر یا مادر مرحومش.
3. کسی که نماز قضا بر عهده اش است ولی تعدادش را نمی داند مثلا چند نماز صبح از او قضا شده، نمی داند سه یا چهار یا پنج نماز بوده است، چنانچه مقدار کمتر را بخواند کافی است.
4. خواندن نماز های قضا در هر ساعتی از شبانه روز صحیح است و کسی هم‏ که ‏مسافر است می تواند نمازی که در وطن قضا شده، در سفر بخواند البته نمازی که به صورت کامل قضا شده، در سفر هم باید به صورت کامل قضا شود.
خداوند متعال توفیق عمل به وظایف و دستورات الهی عنایت کند به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
علت کمک به جریان مقاومت را می توان با دیدگاه های گوناگون پاسخ داد که :
اولا: از لحاظ فقهی، وجوب دفاع از سرزمین های اسلامی از ضروریات فقه اسلام است و از طرفی دفاع از مقدسات مثل حرمهای اهل بیت نیز، وظیفه یک محب و دوستدار اهل بیت است.
ثانیا: به عنوان یک مسلمان و شیعه باید کمک کرد ؛ چون پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هر کس فریاد استغاثه مظلومی (اعم از مسلمان یا غیر مسلمان) را بشنود که مسلمانان را به یاری می طلبد، اما فریاد او را اجابت نکند، مسلمان نیست (وسایل الشیعة ، ج 11، ص 108) و امام علی ( علیه السلام ) فرمود:«کونوا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً» همواره خصم ظالم و یار و یاور مظلوم باشید. (نامه47 نهج البلاغه)
ثالثا: از باب انسانیت نیز هر فردی وظیفه دارد به همنوع خود در زمانی که به او ظلم می شود کمک کند. (تو کز محنت دیگران بی غمی- نشاید که نامت نهند آدمی)
رابعا: از جهت دفاع از جان و مال و میهن خود نیز باید کمک کرد ،چون آن کشورها خط مقدم جنگ ما هستند و گرنه دشمن به کشور ما وارد می شود.
خداوند بصیرت در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‌تحف العقول، النص، ص: 483)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت هادی علیه السلام در روایتی می فرمایند: الدُّنْیا سُوقٌ رَبحَ فیها قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ.

دنیا همانند بازارى است که عدّه اى در آن براى آخرت سود ‏مى‌برند و عدّه‌اى دیگر ضرر و خسارت متحمّل مى‌شوند. (‌تحف العقول، النص، ص: 483)

امام هادی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره موسیقی:
1. هر موسیقی و آهنگی که انسان تشخیص دهد عرفا‌، لهوی و مناسب با مجالس گناه است مثلا آهنگی رقص آور باشد یا تحریک کننده شهوت باشد حرام است، هر چند برای خود شنونده رقص آور یا محرک شهوت نباشد (صرفا جهت اطلاع بیان‌کننده: معیار در موسیقی حرام فقط لهوی بودن است‌= خوئی، وحید ،سیستانی‌،‌مکارم ، تبریزی)
2. در موسیقی حرام فرقی بین ‏کلاسیک یا سنتی، محلی، ایرانی و غیره نیست و همچنین پخش شدن از صدا و سیما یا مجوز داشتن دلیل بر حلال بودن موسیقی نیست. (اکثر مراجع اجوبه س1128- 1129 -1141)
3 . حضور در مجلس گناه که عرفا تایید آن می‌شود حرام است و اگر اتفاقا در مجلس حرام قرار گرفت باید با وجود شرایط نهی از منکر کند گر چه به خارج شدن از مجلس گناه باشد. (استفتائات مکارم ج2 س719- اجوبه س 1155)
4. انسان حق ندارد مال را در امور حرام مثل موسیقی حرام صرف نماید که در این صورت گناه کرده و باید توبه نموده و علاوه برآن خمس آن مال را نیز ادا نماید و همچنین کسب در آمد از راه موسیقی گناه، حرام است.
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شهادت آیت الله صدوقی چهارمین شهید محراب (1361ه ش)
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: «صلوا کما رأیتمونی أصلی؛ نماز بخوانید؛ همچنان که من نماز می خوانم (عوالی‏ اللآلی، ج 1 ،ص 197)
دلایل نماز خواندن به زبان عربی از این قرار است:
1. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نماز را به عربی خواندند. پس بر ما هم واجب است؛ به ایشان اقتدا کرده و از ایشان تبعیت نمود و نماز را به عربی بخوانیم ؛ چون نماز، سنت پیامبر است .
2. بقای نماز در طول قرون و اعصار است که بدون کم و کاست برای همیشه باقی بماند و اگر هر کسی به زبان محلی و مادری خود آن را تلفظ می نمود احتمال کم و زیاد شدن الفاظ، تحریف و آمیخته شدن به خرافات و مطالب بی اساس بسیار بود.
3. عربی خواندن نماز، وحدت بخش نیز هست. یعنی اگر هر مسلمانی با هر زبانی بخواهد، نماز بخواند، این وحدت و پیوستگی میان مسلمانان از میان می رود. بودن زبان واحد برای این فریضه الهی از اختلافات میان مسلمانان جلوگیری و دل های آن ها را به هم نزدیک میکند.
4. اگر اسلام این اجازه را به مسلمانان می داد که نماز را با زبان مادری می خواندند، این فریضه الهی در دوران مختلف تاریخی و نسل های گوناگون دچار تحریف های فراوانی می شد که این موضوع بلا شک به دین اسلام ضربه می زد.
5.یکی از مهمترین موضوعات در اسلام تعبد است. یعنی بنده ای که به ماهیت حقیقی و عمیق اسلام پی برد و مسلمان شد، تابع تمامی قوانین این دین است و آن را اجرا می کند.یعنی عبادات توقیفی هستند وبه جا آوردن آنها باید به همان شکلی باشد که خداوند تعیین فرموده است.
خداوند ما را جزء نمازگزاران حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شهادت آیت الله صدوقی چهارمین شهید محراب (1361ه ش)
جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code