بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(خصال، ج 2، ص: 621)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت امیرالمؤمنین على علیه السلام می فرمایند: ...لَیْسَ عَمَلٌ اَحَبَّ اِلَى الله عَزَّوَجَلَّ مِنَ الصَّلاةِ، فَلا یَشْغَلَنَّکُمْ عَنْ اَوقاتِها شَىْءٌ مِنْ اُمورِ الدُّنیا... .

هیچ عملى نزد خداوند، محبوب تر از نماز نیست، پس هیچ کار دنیایى شما را در وقت نماز به خود مشغول نکند. (خصال، ج 2، ص: 621)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره قرائت در نماز:
1. نمازگزار باید در مورد حروفی که تلفّظ فارسی آنها با عربی تفاوت دارد و تلفّظ اشتباه آنها موجب تغییر معنا می‌شود، دقّت نماید که آنها را به عربی صحیح ادا نماید؛ این حروف نُه حرف می‌‌باشند که عبارتند از (ص، ض، ط، ظ، ع، غ، ح، ذ، ث) و اگر نمی داند باید به صورت صحیح یاد بگیرد تا غلط نخواند. و چنانچه عمدا غلط بخواند یا در یادگیری کوتاهی کند نمازش باطل است. البته اگر کسی به هیچ عنوان نتوانسته یاد بگیرد باید هر طوری که می تواند بخواند. (عروه، مساله القرائه، م 33 ؛ رساله مراجع م997)
2. اگر انسان تلفظ کلمه ای را در نماز صحیح بداند و بعد متوجه می شود که اشتباه می خوانده، نمازهای گذشته اش به نظر اکثر مراجع صحیح است بشرط اینکه در یادگیری آن کلمه کوتاهی نکرده باشد. (صافی: باید دوباره نماز بخواند و اگر وقت گذشته، قضا کند. نوری: احتیاط واجب) (عروه، الصلاه، فصل فی القراءه، م 60 ؛ رساله مراجع م 1001 ؛ رساله جامع م 1209)
خداوند متعال همه ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

حرکت امام حسین علیه السلام از مکه به سوی کربلا
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام فرموند : امام حسین ( علیه السلام ) قبل از روز هشتم ذی الحجه از مکه خارج شد در حالی که با احرام عمره ، به قصد انجام عمره وارد مکه شده و عمره انجام داده بود (کافی ج 4، ص 536) بنابراین امام حسین ( علیه السلام ) اصلا حج تمتع واجب را شروع نکرد نه اینکه نیمه رها کرد.
اما چرا در این شرایط زمانى ویژه - که اوج حضور حاجیان و بهترین فرصت تبلیغى است – ناگهان مکّه را ترک کرد؟
1. اظهار نارضایتی شدید از حکومت یزید
با توجه به اهمیت حج، و شخصیت امام حسین علیه السلام و بهره‌مندی ایشان از پایگاه وسیع اجتماعی، حرکت امام از این که غیر منتظره و برخلاف معمول بود، باعث جلب توجه همگان شد. برای همین پرسش پدید آمد که چرا در حالی که همگان خود را آماده می‌کردند به عرفات و منا روند و اعمال حج را به جا آورند، فرزند پیامبر و بهترین راهنمای حاجیان و شایسته ترین افراد برای انجام مناسک حج، مکه را ترک می‌کند؟! حتماً به عنوان اعتراض به حکومت یزید این حرکت صورت گرفته، یا حکومت برای امام مشکلی درست کرده که فرزند فاطمه نتوانسته است در حرم امن الهی، مناسک حج را به جا آورد! حرکت امام، بزرگ‌ترین گام تبلیغاتی و فرهنگی در اعتراض به حکومت ستم‌پیشه و فاسد یزید به شمار می‌آمد.
ب) توطئه قتل امام:حرکت امام از مکه به کوفه در روز ترویه برای بسیاری ایجاد سؤال کرد و آنان از حضرت علت این کار را پرسیدند، از جمله ابن عباس، که حضرت فرمود: «کشته شدن در مکانى دیگر براى من دوست داشتنى‏تر از کشته شدن در مکّه است».( البدایة و النهایة، ج 8، ص 159)
نیز به عبداللَّه بن زبیر فرمود: «به خداوند سوگند! اگر یک وجب خارج از مکّه کشته شوم، براى من دوست داشتنى‏ تر است تا آن که داخل مکّه کشته شوم. ».( وقعة الطف، ص 152)
نیز به برادرش محمد حنفیه، به صراحت از ترور خویش توسط یزید در محدوده حرم امن الهى سخن به میان آورد .( لهوف، ص 82) در بعضى از متون آمده که یزید، عده‏اى را با سلاح‏هاى فراوان براى ترور امام به مکّه فرستاد.( لهوف، ص 82)
ج) هتک حرمت حرم: اگر امام در حرم الهی (مکه) کشته می‌شد، حرمت حرم شکسته می‌شد، گرچه در این میان گناه بزرگ از آن قاتلان و جنایتکاران اموى باشد.حضرت این مطلب را در برخورد با عبداللَّه بن زبیر به صراحت بیان مى‏دارد و مى‏‌فرماید:.«پدرم (على علیه السلام) براى من نقل کرد که در مکه قوچى است که به وسیله آن حرمت شهر شکسته مى‏‌شود و من دوست ندارم که مصداق آن قوچ باشم».(( الکامل فى التاریخ، ج 2، ص 546)
4- نامه مسلم در آن ایام به امام رسید از طرفی در همین زمان عده زیادی برای انجام مناسک حج به مکه آمده بودند و بهترین زمان برای آغاز این سفر مهم و سرنوشت‌ساز هشتم ذی‌حجه بود تا اطلاع‌رسانی صحیح از اهداف این سفر صورت گیرد لذا امام روز هفتم ذی‌حجه با خطبه‌ای غرا، آغاز سفر و هدف مهم خود را به اطلاع مردم رساندند و روز هشتم ذی‌حجه از مکه خارج شدند.
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

حرکت امام حسین علیه السلام از مکه به سوی کربلا
جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه حجرات آیه 10

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ.

در حقیقت مؤمنان با هم برادرند، پس میان برادرانتان را سازش دهید و از خدا پروا کنید، امید که مورد رحمت قرار گیرید. (سوره حجرات آیه 10)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره ایجاد اختلاف بین مومنین:
1. ایجاد اختلاف، که باعث فساد میان مومنین شود از گناهان بزرگ بوده و شرعا جایز نمی باشد که بعضی از مصادیق آن عبارتند از:
الف: ایجاد اختلاف بین زن و شوهر بواسطه سخن چینی ،غیبت کردن از همسر و یا دخالت کردن در زندگی آنها که باعث جدائی یا اذیت زن وشوهر شود.
ب: ایجاد اختلاف بین فرزندان مثلا اگر فرق گذاشتن در بخشیدن اموال سبب بر انگیخته شدن فتنه و فساد در بین فرزندان شود حرام است.
2. به همان اندازه که ایجاد اختلاف در بین افراد مذمت شده ، بیشتر از آن توصیه به ایجاد صلح و صمیمیت بین افراد بوی‍ژه خانواده‌ها و زن و شوهر شده‏ است، تا جایی که حتی اکر اصلاح و آشتی دادن بین افراد منحصر به دروغ باشد ،‌دروغ گفتن برای ایجاد صلح و آشتی جایز است.(اجوبه س 1727 و استفتائات مکارم ج2 س 1074 و مناج ج2 س 38)
خداوند متعال دلهای مومنین را به یکدیگر مهربانتر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
مقام معظم رهبری فرمودند:«اگر مسئولان و مردم بتوانند ارزش و آقایی دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نیز نجات داده‌اند و برای آنها الگو خواهند شد. ۹۵/۶/۲۸»
کشور ما در جنگ اقتصادی قرار دارد و اتاق جنگ دشمن، وزارت خزانه داری آمریکاست و حجم زیادی از تجارت کشور وابسته به دلار است و از طرفی، دلار واحد پولی کشوری است که دشمنی درجه یک و دیرینه با کشور ما دارد و با اراده ای اندک می تواند اقتصاد کشور را به هم بریزد.
یکی از مهمترین عوامل مشکلات اقصادی جامعه ما، دلار آمریکاست که با حذف دلار از چرخه معاملات مثل کشورهای (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) می توان تحریمها را بی اثر کرد و امام باقر ( علیه السلام ) در زمان خودشان با دستور حذف دینار روم (غرب آن زمان) جامعه را به سوی اقتصادی مستقل وخود کفا حرکت دادند که قضیه از این قرار بود که:
در زمان عبدالملک، سکه های رایج میان مسلمانان، سکه های رومی بود که برروی آن شعار مسیحیت نوشته شده بود وعبدالملک بعد از متوجه شدن دستور حذف آن نوشته ها را داد،ولی پادشاه روم از متوجه شدن حذف نوشته ها گفت:اگر دوباره چنین کنید توهین به پیامبر اسلام را درسکه ها ضرب خواهد کرد که عبدالملک از امام مشورت خواست که امام باقر ( علیه السلام ) فرمود: دستور بده درهم و دینارهای فراوانی با شعار اسلامی بسازند و از مردم بخواه تا از این پس با این سکه ها معاملات خود را انجام دهند و مبادلات اقتصادی را با سکه های رومی ممنوع و دارای مجازات اعلام کن.در ظرف چند ماه، رهنمودهای امام باقر ( علیه السلام ) بخوبی عملی گردید و سکه های اسلام در روابط اقتصادی به کار گرفته شد.آن گاه عبد الملک به پادشاه روم نوشت، اگر می خواهی تهدیدهایت را عملی کن!
پادشاه روم که از رواج سکه های اسلامی مطلع شده بود، عملی ساختن تهدیدهای خود را بی ثمر یافت و از آن صرف نظر کرد. ( تاریخ تمدن اسلام، جرجی زیدان، ص 106 )
خداوند رزق حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسایل الشیعه ج 16 ص119 )

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تسلیت به مناسب شهادت امام باقر علیه اسلام حضرتش در یک روایت نورانی می فرمایند: إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ فَرِیضَةٌ عَظِیمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ.

امر به معروف و نهى از منکر دو واجب بزرگ الهى مى‌باشند که سایر واجبات با آنها بر‌پا مى‌مانند. (وسایل الشیعه ج 16 ص119 )

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه امر به معروف و نهی از منکر:
1. اگر کسی گناهی را از روی علم و عمد انجام دهد جایگاه امر به معروف و نهی از منکر با شرائطش است اما اگر فردی در موردی بی اطّلاع از حکم شرعی باشد و به علّت ندانستن مسأله شرعی، واجبی را ترک و یا حرامی را مرتکب گردد، در صورتی که فرد جاهل، در صدد تعلّم و فراگیری است و احتمال تأثیر نیز وجود داشته باشد، ارشاد وی و یاد دادن مسأله شرعی به او واجب است؛ که به اصطلاح ارشاد جاهل گفته می‌شود و این کار را امر به معروف و نهی از منکر نمی‌گویند. بنابراین کسی که نمی‌داند استفاده از انگشتر طلا بر مرد حرام است یا گوش دادن به موسیقی لهوی و غنا حرام است یا پوشش قدم پای زن در مقابل نامحرم واجب است و به علّت جهل به حکم شرعی و ندانستن مسائل محلّ ابتلایش،این موارد را رعایت نمی‌کند، ارشاد او با وجود شرایط واجب است.
2. اگر کسی حکم شرعی را می‌داند ولی از روی اشتباه و فراموشی موضوعی را به نادرستی مرتکب شده است باز هم جایگاه امر به معروف و نهی از منکر نیست بلکه در این صورت تذکر دادن واجب نیست مثلا کسی که می داند خوردن و اشامیدن روزه را باطل می‌کند و از روی فراموشی اقدام به خوردن می‌کند در این مورد تذکر دادن به او واجب نیست یا اگر کسی از روی اشتباه، قبله را رعایت نکرده است تذکر دادن واجب نیست. البته اگر موضوع از موضوعات بسیار مهم باشد تذکر دادن لازم است مثلا فردی از روی اشتباه بخواهد مرتکب قتل شخصی شود که در این صورت ارشاد و راهنمایی واجب است.
خداوند متعال همه مارا از عاملین امر به معروف و نهی از منکر قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شهادت حضرت باقر علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تسلیت ایام
جابر؛ علت باقر نامیدن امام محمد باقر (علیه السلام ) را از پیامبر این گونه نقل میکند که پیامبر فرمود: و یبقر العلم بقراً:شکافت علم را شکافتنی و آشکار ساخت آن را. (کافی،ج ١ ،ص ٤٦٩)
برخی از فضایل امام باقر ( علیه السلام ) را خدمت شما عرض میکنیم:
1. حلم امام: روزی شخصی نصرانی رو به امام کرد و با وقاحت تمام گفت: «انت بقر» ولی امام علیه السلام با کمال آرامش فرمود: « نه، من باقر هستم .» نصرانی گفت: «تو فرزند آن مادری هستی که آشپز بود .» امام علیه السلام در جواب فرمود: آشپزی حرفه ایشان بوده است .» سپس آن نصرانی با کمال بی شرمی گفت: تو فرزند کنیز سیاه بدزبان هستی . امام علیه السلام فرمود: « اگر تو راست می گویی خداوند او را ببخشد و اگر دروغ می گویی خداوند تو را ببخشد .» آن نصرانی وقتی چنین برخوردی را از امام دید از رفتار خود پشیمان شده و مسلمان شد .( بحار،ج 46، ص 289 )
2. زحمت در طلب رزق: در گرماى شدید تابستان محمدبن منکدر که خود را از زهاد و عباد و تارک دنیا مى ‏دانست امام را در حال خستگى شدید در انجام کارى مى ‏بیند گمان مى ‏کند امام خود را براى طلب دنیا این گونه به زحمت انداخته، لذا به نصیحت مى‏پردازد و مى ‏گوید آیا سزاوار است مرد شریفى مثل شما در این گرماى طاقت فرسا در طلب دنیا بیرون بیاید، اگر خداى نخواسته در این حال مرگ شما را فرا رسد چه وضعى براى شما پدید خواهد آمد؟ شایسته نیست شما به دنبال دنیا بروید و خود را به رنج و زحمت بیندازید.
امام علیه السلام می فرمودند: اگر مرگ من در همین حال برسد و من بمیرم، در حال عبادت و انجام وظیفه از دنیا رفته‏ ام، زیرا این کار، عین طاعت و بندگى خدا است. تو خیال کرده ‏اى که عبادت منحصر به ذکر و نماز و دعاست من زندگى و خرج دارم اگر کار نکنم باید دست حاجت به سوى تو و امثال تو دراز کنم.(منتهى الآمال،ج 2،ص 91)
3. صدقات فراوان : امام صادق (علیه السلام) فرمود: « خدمت پدرم رسیدم. آن حضرت مشغول صدقه دادن به فقرا بود و هشت هزار دینار طلا به آنها صدقه داد و خانواده ای یازده نفری را خرید و آزاد کرد.( بحار، ج 46، ص 286 -305)
خداوند ما را جزء شیعیان حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شهادت حضرت باقر علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج8 ؛ ص307)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که فرمودند: مَنْ حَافَظَ عَلَى الْجَمَاعَةِ حَیْثُمَا کَانَ...کَانَ لَهُ بِکُلِّ یَوْمٍ وَ لَیْلَةٍ حَافَظَ عَلَیْهَا ثَوَابُ شَهِید.

کسی که در هر جا باشد بر نماز جماعت مواظبت کند، برای هر یک شبانه روزی که در آن شرکت کرده پاداش یک شهید را خواهد داشت. (وسائل الشیعة ؛ ج8 ؛ ص307)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره نماز جماعت:
1. مستحب است صف‌‌های جماعت منظّم باشد و بین کسانی که در یک صف ایستاده اند، فاصله نباشد و شانه آنان در یک ردیف باشد.(العروه الوثقی، فصل فی مستحبّات الجماعة و مکروهاتها، مورد ششم)
2. کسی که یک رکعت از امام عقب مانده، به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای بهتر آن است که وقتی امام جماعت تشهّد رکعت آخر را می‌خواند، به حالت تجافی و نیم خیز بنشیند؛ یعنی انگشتان دست و سینه پا را به زمین بگذارد و زانوها را بلند نگهدارد و صبر کند تا امام سلام نماز را بگوید و بعد برخیزد و اگر از همان ابتدای تشهد بخواهد قصد فرادا نماید و بلند شود، مانعی ندارد.(مخالف= مکارم: احتیاط آن است که به حالت تجافی بنشیند و احتیاط واجب صبر کند تا امام سلام نماز را بگوید.) (عروه، الصلاه، فصل فی مستحبات الجماعه ؛ رساله مراجع م 1452 ؛ رساله جامع م 1755)
3. اگر مأموم موقعی که امام جماعت در رکعت دوّم نماز چهار رکعتی است اقتدا کند، باید مأموم در رکعت دوّم نمازش که رکعت سوّم امام است، بعد از دو سجده بنشیند و تشهّد را به مقدار واجب بدون مستحبات (یعنی حتی الحمد لله را نگوید)بخواند ، سپس برخیزد و چنانچه برای گفتن سه مرتبه تسبیحات اربعه وقت ندارد، باید تسبیحات اربعه را یک مرتبه بگوید و در رکوع خود را به امام جماعت برساند. (رساله مراجع م1440 ؛ توضیح المسائل جامع م 1748)
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شهادت مظلومانه زائران خانه خدا به دست ماموران آل سعود (1366ه ش)
جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام عصر ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) می فرمایند: أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم پس برای ما بسیار دعا کنید. زیرا که فرج و گشایش امور شما در آن است. (بحار،ج53 ، ص180 )
فواید دعا برای امام عصر عبارتند از:
1. همانطور که درحدیث خوانده شده گذشت: دعا در زمان غیبت حضرت مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) باعث دفع بلا از شخص می شود و باعث حل مشکلات خود فرد میشود.
2. دعای به آن حضرت دلیل بر اظهار، محبت و دوستی به آن حضرت است و ایشان ذرّیه پیامبر است و محبت ذرّیه به آن حضرت امر خدا و مزد رسالت پیامبر است. (قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى 23شوری)
3. ثواب دعا عاید همه مومنین و مومنات می شود چون خیر ظهور آن حضرت به همه می رسد. باعث سرور آن حضرت می شود. امام صادق (علیه السلام ) می فرمایند: هیچ عبادتی نزد خداوند بهتر نیست از مسرور ساختن مومن.( کافی، ج 2، ص 188)
4. بر طبق روایات ، وقت ظهور امام عصر «عجل الله تعالی فرجه الشریف » از امور بدائیه است . به این معنا که امکان پس افتادن یا پیشتر به وقوع پیوستن آن قطعاً وجود دارد . بنابراین شاید جلو افتادن وقت ظهور ، به اهتمام ما در دعا برای ایشان وابسته باشد . امام صادق « علیه السلام » فرمودند : وقتی عذاب و سختی بر بنی اسرائیل به طول انجامید ، به درگاه خدا چهل روز ضجه و ناله زدند ، پس خداوند به موسی و هارون وحی فرستاد که بنی اسرائیل را خلاص کنند و از صد و هفتاد سال ] باقی مانده‌ی این عذاب [ صرف نظر کرد .حضرت سپس فرمودند : شما نیز همین طورید ، اگر چنین کنید خدا فرج ما را می‌رساند و گرنه ] تاخیر [ این امر تا آخرین حد خود خواهد رسید(بحار ، ج 52 ، ص 131)
5. بزرگترین اجر دعای ما علاوه بر همه ی برکات و آثار مادی و معنویش ، این است که مشمول دعای نیمه شب حضرت خواهیم بود و از رزق مادی و معنوی گرفته ، تا طول عمر و سعادت لقای آن حضرت ، تا مصون ماندن از آفات آخر الزمان ، همه را از ابر برکت آن حضرت ، بر سرمان خواهند بارید .
خداوند ما را مشمول دعاهای حضرت قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شهادت مظلومانه زائران خانه خدا به دست ماموران آل سعود (1366ه ش)
جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول ص 177)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت ابا عبدالله حسین علیه السلام که می‌فرمایند: مَنْ حَاوَلَ امْرَأً بِمَعْصِیَةِ اللّهِ کانَ أَفْوَتَ لِما یَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِما‌یَحْذَرُ.

هر شخصی که پیگیر کاری از مسیر حرام باشد آنچه را به آن امیدوار است سریعا از دست میدهد و از آنچه میترسد به سراغش می‌آید. (تحف العقول ص 177)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره استفاده از وسایل مشترک:
1. اگر وسیله‌ای دارای استفاده حلال و حرام باشد مانند موبایل و کامپیوتر در صورتی استفاده از این وسایل جایز است که در مسیر حلال استفاده شود. لذا موبایل و وسایلی که قابلیت نصب نرم افزار‌های مختلف و یا اتصال به شبکه های اجتماعی یا اینترنت را دارا می باشد.چنانچه کسی ترس این را داشته باشد که با خرید این وسایل به گناه می افتد یا سبب تضعیف عقاید و ایمانش یا ایمان فرزند یا خانواده می شود نمی تواند این وسیله را خریداری کند یا نرم افزار این امکانات را در گوشی همراه یا کامپیوتر خود بارگزاری نماید.
2. باید توجه داشت استفاده از موبایل و کامپیوتر در جهت نگهداری و نشر و دیدن فیلم و عکسهای مبتذل و مستهجن یا رد و بدل کردن کلمات تحریک آمیز یا ارتباط‌های نادرست میان افراد نامحرم و یا لطیفه‌هایی که توهین به یک شخص و یا گروه خاصی باشد از جمله گناهانی است که در هنگام استفاده از موبایل و کامپیوتر باید از آن پرهیز کرد.
خداوند متعال توفیق استفاده صحیح از نعمتهایش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ: مرا (با خلوص دل) بخوانید تا دعای شما را مستجاب کنم(آیه 60 غافر) در روایات عواملی برای استجابت دعا ذکر شده است که برخی را ذکر می کنیم:
1. ایمان به خدا: اینکه باور داشته باشیم که همه امور به دست اوست و تا او نخواهد هیچ خیر و شری از ما دور یا به ما نمی رسد؛ از این روی خداوند در آیه تلاوت شده، می فرماید: [«مرا» بخوانید [و امید به دیگران نداشته باشید] تا دعایتان مستجاب شود. در روایت آمده: که هرگاه یکی از شما اراده کرد که از خداوند چیزی بخواهد و دوست داشت تا دعایش مستجاب شود، باید از همه مردم «ناامید» شود و فقط به او «امیدوار» باشد پس هرگاه این حالت را خداوند در قلب او دید هرچه او بخواهد خداوند به او عطا می کند. (وسائل ج 7، ص 143)
2. حضور قلب: موقع دعا حضور قلب داشته باشیم و با تمام وجود از او درخواست کنیم چرا که حکایت شده: دعایی که با بی توجهی و بدون حضور قلب باشد خداوند مستجاب نمی کند. (کافی، ج 2، ص 473)
3. حضور در جمع مؤمنین: از امام صادق ( علیه السلام ) نقل شده: هیچ جماعت چهل نفری نیستند که دعا کنند مگر اینکه خداوند دعایشان را مستجاب می کند و ... (کافی، ج 2، ص 487) و خود ایشان هم به هنگام مشکلات زن و فرزندان را جمع می کرد و دعا می کرد و آنها آمین می گفتند. (کافی، ج 2، ص 487)
4. به صورت جمع دعا کردن و نه فقط برای خود دعا کردن :پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) : هرگاه شخصی از شما دعا کرد پس به صورت جمع دعا کند، چرا که برای همه خواستن، دعا را به استجابت نزدیک تر می کند. (کافی، ج 2، ص 487)
5. دعا برای دیگران: در این زمینه روایات و تأکیدات فراوانی رسیده است چنانکه حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) نیز شب تا به صبح را به عبادت و در حال دعای به دیگران می گذراند و می فرمود: «الجار ثم الدار» «اول همسایه بعد خودمان». (وسائل الشیعه، ج 7، ص 113) و در روایات فراوانی نقل شده که دعای به دیگران از جمله دعاهایی است که خداوند وعده استجابت آن را داده (کافی، ج 2، ص 509) و چندین برابر آن دعا را در حق خود دعا کننده مستجاب می کند. (کافی، ج 2، ص 508)
خداوند دعاهای ما را با خیر و مصلحت، استجابت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( تهذیب الاحکام (تحقیق خرسان) ج6 ص324)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت باقر علیه السلام درباره کسی که برای حفظ آبروی خودش و رفاه خانواده خانواده و کمک کردن به همسایه اش کار می کند و دنبال امور دنیوی می رود، می فرمایند لَقَی اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَوْمَ الْقِیامَـﺔِ وَ وَجْهُهُ مِثلُ القَمَرِ لَیْلَـﺔَ الْبَدْرِ.

روز قیامت در هنگام ملاقات با حضرت حق، چهره‌اش همانند ماه شب چهارده می‌درخشد. ( تهذیب الاحکام (تحقیق خرسان) ج6 ص324)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد قرارداد اجاره:
1. قرارداد اجاره شرایطی دارد از جمله اینکه باید در موقع قرارداد مدت اجاره و مبلغ اجاره کاملا مشخص باشد و چنانچه شرایط اجاره رعایت نشود، اجاره باطل است و سکونت در آن مکان که اجاره اش بر طبق موازین شرعی باطل است، فقط با اجازه مالک خانه صحیح است.
2. قرارداد اجاره صحیح یک طرفه قابل فسخ نیست بنابر این چنانچه مستاجر بخواهد یکطرفه بدون توافق با صاحبخانه قرار داد را فسخ کند و مسکن را تخلیه کند باز هم باید اجاره باقی مانده مدت را بپردازد همانطور که صاحب خانه حق ندارد به بهانه این که مثلا فرزندم می خواهد آنجا سکونت کند مستاجر را بیرون کند.
3. بعد از تمام شدن مدت اجاره، مستاجر حق ندارد بدون رضایت صاحب خانه در آن خانه توقف و سکونت کند و چنانچه بدون رضایت مالک سکونت کند کارش گناه و نمازش در آن مکان باطل و ضامن اجاره مدت سکونت می باشد. .(رساله مراجع م 2190 و 2191 و2193 و 2195 و 2196 و 2211)
خداوند متعال موجبات خانه دار شدن مستاجرین را تسهیل فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) فرمود: « الدَّاعِی بِلَا عَمَلٍ کَالرَّامِی بِلَا وَتَرٍ»؛ «دعاکننده ای که بدون عمل است مثل کمان بدون زه می باشد. (غررالحکم، ص 193، ح 3767)
در روایات موانعی برای استجابت دعا ذکر شده است که برخی را عرض می کنیم:
1. تلاش نکردن : انسان باید در راستای همان دعایی که کرده تلاش و کوشش کند و گرنه دعای او مستجاب نخواهد شد.
و از این جهت در روایات آمده: شخصی که در خانه نشسته و از خدا درخواست رزق می کند خدا دعای او را مستجاب نمی کند. (کافی، ج 2، ص 511)
2. گناه: از امام باقر ( علیه السلام ) روایت شده: «گاهی بنده ای به درجه ای می رسد که بناست دعایش به زودی یا آینده نزدیک مستجاب شود ولی گناهی از او سر می زند، آنگاه خداوند به ملائکه خطاب می کند: حاجت او را برآورده نکنید چرا که او متعرض سخط من شد و مستحق محرومیت. (وسائل ج 7، ص 145)
3. ظلم به دیگران: خداوند به حضرت عیسی ( علیه السلام ) فرمود: به مردم بگو دعای کسی که به دیگران ظلم کرده را مستجاب نخواهم کرد. (عدة الداعی، ص 66)
4. خلاف حکمت و مصلحت بودن : از خداوند حکیم در حدیث زیبای قدسی حکایت شده: ای بندگان من در آنچه به شما امر کرده ام عبادت و بندگی مرا انجام دهید و مصالح خود را به من یاد ندهید، چرا که من عالم ترین به مصالح شما هستم و نسبت به مصالح شما بخل نمی ورزم. (تنبیه الخواطر، ص 350)
5. لقمه حرام : رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: «هر کس لقمه‌ای از حرام بخورد، تا چهل شب نمازش قبول نمی‌شود و تا چهل صبح دعایش مستجاب نمی‌گردد»(بحار، ج ‏۶۳، ص ۳۱۴)
خداوند دعاهای ما را با خیر و مصلحت، استجابت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة، ج‏11، ص: 429)

سلام علیکم. بسم‏ الله الرحمن الرحیم. در روایت است از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم که فرمودند: مَن أَعانَ مُؤمناً مسافراً فرَّجَ اللهُ عَنهُ ثَلاثاً و سَبعینَ کُربَةَ.

کسی که مسافر مؤمنی را یاری کند خداوند متعال هفتاد و سه گرفتاری او را رفع می‌کند. (وسائل الشیعة، ج‏11، ص: 429)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نماز مسافر:
1. مسافری‌که نمازش شکسته است اگر تصمیم قطعی داشته باشد که حداقل 10روز کامل در شهر یا روستای محل اقامت بماند باید نمازش را کامل بخواند. لذا اگر فردی که می‌داند ده روز نمی ماند یا تردید و شک دارد نمازش شکسته است.
2. آنچه در قصد ده روز مهم است کیفیت محاسبه دقیق قصد ده روز است بنابر این اگر کسی بعد اذان صبح و در بین روز وارد شهر یا روستای محل اقامت شود(به فتوی اکثر مراجع عظام تقلید) چنانچه بتواند حداقل ده شبانه روز کامل یعنی 240 ساعت در آنجا بماند می‌تواند قصد ده روز کند مثلا اگر کسی ساعت 10 صبح وارد مشهد شود در صورتی که بتواند حداقل تا ساعت 10 روز یازدهم در مشهد بماند می تواند قصد ده روز کند. اما به نظر اکثر مراجع اگر کسی شب تا قبل از اذان صبح(مخالف: امام خامنه ای: قبل از طلوع آفتاب) وارد شهر یا روستای محل اقامت شود همین که بتواند حداقل تا غروب روز دهم آنجا بماند قصد ده روز صحیح است مثلا اگر کسی ساعت 12 شب وارد شهر مشهد شده همین که قصد ماندن تا غروب روز دهم داشته باشد کافی است هر چند که کمتر از دویست و چهل ساعت می شود.
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام خاصه زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی‌‌خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام درباره دعا کردن می فرمایند: عَلَیْکُمْ بِالدُّعَاءِ فَإِنَّکُمْ لَا تَقَرَّبُونَ بِمِثْلِهِ :شما را سفارش مى کنم به دعا کردن، زیرا با هیچ چیز به مانند دعا به خدا نزدیک نمى شوید (کافى، ج 2 ، ص 467 ، ح 6)
برخی از آثار اخروی و معنوی دعا عبارتند از:
1. نجات از دوزخ: پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) می‌فرمایند: در قیامت امر می‌شود عده‌ای را به جهنم ببرند ، خداوند به مالک جهنم می‌فرماید: به آتش بگو پاهایشان را نسوزاند چونکه با آن به مساجد می‌رفتند، صورتشان را نسوزاند به خاطر وضو گرفتنشان و دستهایشان را نسوزاند چون هنگام دعا دستها را بالا می‌گرفتند (عوالی اللآلی، ج 1، ص 360)
2. محبوبیت نزد خدا: انجام هر عبادتی انسان را محبوب درگاه حق تعالی می‌کند و دعا یکی از آن عبادات و بلکه افضل آن است. خداوند در قرآن کریم از حضرت ابراهیم به خاطر دعاکردنش تعریف و تمجید می‌کند.(هود/75)و امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‌فرمایند: »نزد خداوند متعال، مقام و منزلتی هست که کسی به آن نمی‌رسد مگر با درخواست و دعا(کافی، ج 2، ص466)
3. زنده شدن دل: امام علی ( علیه السلام ) فرمود: هر که به یاد خدای سبحان باشد , خداوند دلش را زنده و اندیشه و خردش را روشن گرداند . (میزان الحکمه / ج 4 / ص 1857)
4. سلامت ماندن از شیطان : امام على ( علیه السلام ) فرمود: بسیار دعا کن تا از گزند شیطان، در امان بمانى.( بحار، ج ۷۸، ص ۹)
خدواند دعاهای ما را برآورده به خیر کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مستدرک الوسائل ج9 ص: 343)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است که روزی حضرت کاظم علیه السلام در مقابل کعبه ایستاد و خطاب به کعبه فرمودند: مَا أَعْظَمَ حَقَّکِ یَا کَعْبَةُ وَ اللَّهِ إِنَّ حَقَّ الْمُؤْمِنِ لَأَعْظَمُ مِنْ حَقِّکِ.

ای کعبه چه قدر حق تو والاست! اما قسم به خدا حق مؤمن از حق تو بالاتر است. (مستدرک الوسائل ج9 ص: 343)

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره توهین به دیگران:
1. توهین و اهانت به مؤمن و تحقیر او حرام و گناه کبیره است.
2. یکی از مصادیق توهین و اهانت القاب زشتی است که به فردی نسبت داده می شود یا ناسزا گفتن به دیگری است و در گناه بودن این عمل فرقی ندارد به صورت شوخی باشد یا جدی، به زبان گفته شود یا نوشته شود یا از طریق پیامک یا فضای مجازی منتقل شود.
3. نقل کردن لطیفه هایی که در آن به قومیت ها یا به مردم بعضی از شهرها توهین می شود و باعث دامن زدن به مسائل قومیتی که یکی از اهداف استعمار است می گردد، حرام می باشد.(آیت الله مکارم سایت استفتائات استهزا و سخره)
4. اگر کسی به انسان یا فرد مورد علاقه او توهین کند و یا فحاشی کند نمی‌شود گناه او را با گناه و فحاشی جواب داد. (رساله آموزشی ج2 ص62 ، رساله جامع م2277 و2279 ، سایت مکارم استفتائات اهانت، رساله آقای مظاهری م1614
خداوند متعال به همه ما توفیق ترک گناه و معصیت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن در اهمیت دعا می فرماید: قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ: بگو: «اگر دعاى شما نباشد، پروردگارم هیچ اعتنایى به شما نمى‌کند.(آیه 77 فرقان)
دعا در اسلام اهمیت زیادی دارد که برخی نقل میشود:
1. محبوبترین کارها: امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: محبوبترین کارها به سوى خدا در همه روى زمین دعاست» (مکارم الأخلاق 2 / 9 / 1985.)
2. مغز عبادت: الدعا مخ العباده؛ دعا مغز عبادت است (بحار، ج 93، ص 300)
3. درمان هر دردی: بر تو باد به دعا، زیرا دعا درمان از هر دردى است. (کافی، ج2، ص470)
4. برگرداندن قضای حتمی توسط دعا: قضای الهی را چیزی جز دعا برنمی گرداند.( بحار، ج 90، ص 296)
5. سلاح مومن: پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: الدعاء سلاح المومن؛ دعا، اسلحه مؤمن است.( کافی، ج 2، ص 864)
6. افزایش روزی و دفع بلا: امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند: دعای مؤمن در حق برادر دینی غایب خود مستجاب می‌شود و باعث زیاد شدن روزی و دفع ناگواری‌ها خواهد بود.( وسائل، ج ٤، ص ١١٤٧)
خداوند دعاهای ما را برآورده به خیر کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏5 ؛ ص153)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت صادق علیه السلام روایت است که می‌فرمایند: أَیُّمَا عَبْدٍ أَقَالَ مُسْلِماً فِی بَیْعٍ أَقَالَهُ‏ اللَّهُ‏ تَعَالَى عَثْرَتَهُ یَوْمَ الْقِیَامَة.

هر بنده ای که پشیمانی مسلمانی را در خرید و فروش بپذیرد خداوند روز قیامت پشیمانی او را از گناهانش می‌پذیرد. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏5 ؛ ص153)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره احکام خرید و فروش:
1. در برخی موارد خریدار یا فروشنده یا هر دو مجاز هستند خرید و فروش صورت گرفته را شرعا بر هم بزنند که این موارد شرعا مشخص است مثل اینکه کسی بعد از خرید متوجه شود کالا را به مقدار قابل توجه گران خریده یا بعد از خرید متوجه شود که کالا معیوب بوده است.
2. اگر خریدار یا فروشنده شرعا حق بهم زدن معامله را نداشته باشند در صورتی که یک طرف تقاضای بهم زدن معامله را داشت، مستحب است طرف دیگر بپذیرد و معامله را فسخ کند که به این کار اصطلاحا اقاله گفته می شود مثل اینکه کسی لباسی را به قیمت مناسب و بدون هیچ عیبی و هیچ شرطی خریده است ولی هنگامی که منزل می برد خانواده رنگش را پسند نمی کند و فرد از خریدش پیشمان می شود در این صورت فروشنده می تواند لباس را پس نگیرد ولی مستحب است که پس بگیرد البته اگر بخواهند طرفین با رضایت همدیگر معامله را بهم بزنند باید با همان مبلغ و کالایی که صورت گرفته، انجام گیرد؛ و اینکه فروشنده مبلغی را از مبلغ خرید کم کند و بخواهد پس بگیرد شرعا صحیح نیست. (منهاج الصالحین، القول فی الاقاله م304، رساله مراجع مساله2051 ؛ تحریر الوسیله، القول فی الاقاله م1؛ خویی، منهاج ج3 م307)
خداوند متعال توفیق فراگیری دستورات دین و عمل به آنها را به همه مومنین عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام علی ( علیه السلام ) درباره فواید دنیوی دنیا می فرماید: ادْفَعُوا أَمْوَاجَ الْبَلَاءِ عَنْکُمْ بِالدُّعَاءِ قَبْلَ وُرُودِ الْبَلَاءِ:امواج بلا را قبل از ورود آن با دعا دفع کنید (نهج البلاغه؛ حکمت 146)
برخی از آثار دنیوی آن به شرح زیر است:
1. دفع بلاها: یکی از خصوصیات عالم دنیا، وجود بلاها و مصیبت‌های مختلفی است که گریبان‌گیر موجودات آن می‌شود. یکی از راه‌های دفع این بلاها، دعا کردن است. لذا امام صادق ( علیه السلام ) می‌فرماید: «هر کس که از بلایی ترسید، و سپس دعا کرد، خدا آن بلا را از او دور می‌کند( فلاح السائل ، ص 29)
2. زیاد شدن روزی: یکی دیگر از آثار دعا، زیاد شدن روزی است. پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) در این باره می‌فرماید: «دعا، روزی را فراوان می‌کند ( فلاح السائل ، ص 28)
3. نجات از دشمن: در روایات مختلف آمده است؛ دعا مانند سلاحی بُرّنده و شمشیری کُشنده، انسان را از شرّ دشمن نگه داشته و او را از آسیب او نجات می‌دهد؛ مثلا پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: «آیا شما را راهنمایى ننمایم به جنگ افزارى که شما را از دشمنانتان نجات داده و روزی‌هایتان را افزون گرداند؟» گفتند: بله. فرمود: «شب و روز پروردگارتان را بخوانید؛ زیرا به‌راستى که دعا، سلاح مؤمنان است ( فلاح السائل ، ص 28)
4. شفای دردها و بیماری‌ها: امام صادق ( علیه السلام ) فرمود: «بر شما باد به دعا؛ زیرا آن درمان هر دردى است»( ترجمه کافی، ، ج ‏2، ص 470)
خداوند دعاهای ما را برآورده به خیر کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار الانوار (ط-بیروت ) ج75 ص81)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام روایت است که می‌فرمایند: ...ثَلاثٌ مِنْ عَمَلِ الاْبْرارِ: إقامَةُ الْفَرائِض وَ اجْتِنابُ الْمَحارِم و احْتِراسٌ مِنَ الْغَفْلَةِ فِی الدّین‌... .

سه چیز از کارهای نیکان است: انجام واجبات الهی، ترک و دوری از گناهان، مواظبت و رعایت مسائل و احکام دین. (بحار الانوار (ط-بیروت ) ج75 ص81)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام تیمم:
1. تیمم بر دو نوع است گاهی اوقات بجای وضو گرفتن تیمم واجب می شود که به آن تیمم بدل از وضو گفته می شود و گاهی اوقات بجای غسل کردن، تیمم انجام می گیرد که به آن تیمم بدل از غسل گفته می شود. البته کیفیت تیمم بدل از غسل و وضو یکسان است و فقط در نیت تفاوت دارند. (رساله مراجع م 701)
2. اگر فردی بخواهد برای نماز وضو بگیرد یا در جایی که وظیفه اش غسل کردن است، غسل کند، تمام نماز یا بخشی از نماز در خارج وقت واقع می شود باید تیمم کند اما بسیاری از مردم در چنین شرایطی هم، وضو یا غسل می گیرند که صحیح نیست. و اگر کسی عمدا نماز را به تاخیر بیندازد که وقت برای وضو و غسل نداشته باشد، معصیت کرده است ولی نماز او با تیمم صحیح است. (رساله مراجع م 678و 679)
3. در تیمم علاوه بر کشیدن کف دست بر پیشانی و پشت دستها، کشیدن کف دست بر دو طرف پیشانی که به آن جبینین گفته می شود، واجب است. (رساله مراجع م 700)
4. کسی که با مجوز شرعی بدل از غسل جنابت، تیمم کند، بعد از تیمم ،لازم نیست برای نماز وضو بگیرد. (رساله مراجع م 723)
خداوند متعال ما را آشنا به دستورات دین بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام

علیکم

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
قرآن کریم می‌فرماید: خداوند هر کس را بخواهد هدایت می‌کند و هر کس را بخواهد گمراه می‌کند. سوال این است که اگر هدایت و ضلالت به دست خداست پس ما چه نقشی داریم؟
اولاً طبق آیات دیگر، خداوند هیچ کسی را بدون دلیل گمراه نمی‌کند، بلکه این خود افراد هستند که زمینه گمراهی خود را فراهم می‌کنند؛ مانند ظالمان، کافران و مسرفان.
نکته دوم: هدایت الهی دارای دو معنا و دو مرحله است: هدایت ابتدایی که شامل همه انسانها می‌شود و به این معناست که پروردگار، امکانات لازم برای رسیدن به سعادت را در اختیار همه قرار داده است؛ هم فطرت و عقل و وجدان را در همه انسانها قرار داده و هم انبیا و اولیا و قرآن را برای هدایت آنها فرستاده است. در این مرحله، گمراهی و ضلالت معنا ندارد.
مرحله و معنای بعدی هدایت این است که خداوند انسان را به گونه‌ای آفریده و سنتها و قوانینی در عالم و در وجود انسان قرار داده، که هم می‌تواند راه حق را انتخاب کند و هم راه باطل را؛ حال اگر مسیر حق را در پیش گرفت، دائماً بر ایمان و هدایش افزوده می‌شود و اگر راه باطل را انتخاب کرد، پیوسته از رحمت و هدایت دور خواهد شد. معنای ضلالت الهی نیز همین است.
مانند کسی که در یک امتحان رد می‌شود. این خود اوست که نتوانسته قبول شود اما می‌گویند معلم او را انداخت و قبول نکرد، زیرا معلم بوده که شرایط و قوانین امتحان را ایجاد کرده. در اینجا هم خود شخص است که مسیر باطل را انتخاب کرده، اما قوانین وجود او و سنتهای عالم را خدا اینطور قرار داده که اگر او خودش خواست بتواند این راه را انتخاب کند و چیزی مانعش نشود. بنابراین، یک جهت گمراه شدن مربوط می‌شود به اختیار خود شخص و جهت دیگرش مربوط می‌شود به شرایط و مقرارتی که خداوند وضع کرده.
نکته پایانی اینکه، در درگاه خداوند، راه همیشه برای تغییر مسیر و دوباره امتحان دادن باز است؛ مانند حر که در نهایت، به هدایت الهی رسید.
خداوند توفیق فهم معارف دین به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code