بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(تحف العقول؛ 267)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت شهادت حضرت زین العابدین امام سجاد علیه السلام حضرتش در روایتی می فرمایند: ...حَقُ‏ الْمَالِ‏ فَأَنْ لَا تَأْخُذَهُ إِلَّا مِنْ حِلِّهِ وَ لَا تُنْفِقَهُ إِلَّا فِی حِلِّه‏... .

حق مال (بر تو) آن است که آن را جز از راه حلال به دست نیاوری و جز در راه حلال مصرف نکنی. (تحف العقول؛ 267)

امام سجاد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از سوالاتی که مومنین می پرسند این است که اگر کسی منزل یا مغازه اش را بخواهد رهن و اجاره بدهد یا بخواهد رهن و اجاره را تمدید کند روش صحیحش به چه صورتی است؟
روش صحیح برای کسی که می خواهد قرارداد جدید با مستاجرش ببندد به این صورت است که ابتدا قرارداد اجاره ای با مبلغ و مدت مشخص بسته شود و در ضمن قرارداد اجاره شرط قرض الحسنه شود مثلا صاحب خانه به مستاجر بگوید: خانه را به شما یکساله، ماهی 50 هزار تومان اجاره می‌دهم به شرط اینکه مبلغ ده میلیون تومان یکساله به من قرض دهید،‌که در این صورت مبلغ قرض به عنوان شرط ضمن قرارداد اجاره قرار می گیرد که با قبول مستاجر صحیح است و اگر بخواهد تمدید کند بعد از تعیین مبلغ و مدت اجاره جدید، با مستاجر شرط کند که مبلغ قرض الحسنه ای که سال قبل پرداخت کرده است تا یکسال دیگر مطالبه نکند که با قبول مستاجر صحیح است.(اکثر مراجع )(مسائل جدید ج1ص 87- اجوبه س 1662- و‌جامع‌المسائل‌ج1‌س 1107 و س 1201 اجاره تبریزی-رساله مکارم مساله 1975،3 )
نکته دیگر اینکه: کسانی که تا کنون این کار را صحیح انجام نداده اند الآن می‌توانند به طریقه صحیح هر چند لفظی و شفاهی قرارداد (اجاره به شرط قرض) را دوباره ببندند و نسبت به گذشته با همدیگر مصالحه کنند.
خداوند متعال مقدمات خانه دار شدن مستاجرین را هر چه زودتر فراهم بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شهادت حضرت سجاد علیه السلام (به روایتی)
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت شهادت امام سجاد علیه السلام و گرامیداشت هفته دفاع مقدس
عصر عاشورا، پرچم خونین عاشورا به دست امام سجاد علیه السّلام افتاد و امام مبارزات خود را در ابعاد گسترده‌ای آغاز نمود و از هر فرصتی در این راستا استفاده کرد که مهم‌ترین آنها عبارتند از:
1. خطبه‌های آتشین: امام علیه السّلام برای روشنگری مردم و تبیین معارف عاشورایی و پرده برداری از چهرة منفور بنی‌امیه خطبه‌هایی در کوفه و شام ایراد فرمودند و اذهان مردم مدینه را نسبت به بنی امیه آگاه کردند و این زمینه‌ای شد که بسیاری از قیام‌ها بر علیه امویان در مدینه شکل بگیرد.
2. تبیین معارف اهل بیت و مبارزه در قالب دعا: امام زین العابدین علیه السّلام در محیطی که ارعاب و اختناق حاکم بود مباحث سیاسی و اصول اعتقادی را در قالب دعا بیان می‌فرمود که مهم‌ترین آنها مسئلة امامت و رهبری حقیقی جامعة اسلامی و غصب و تصاحب آن توسط حکّام جور بود.
3. زنده نگه داشتن یاد و خاطرة عاشورا: واقعة عاشورا در افکار عمومی برای حکومت اموی بسیار گران تمام شد و مشروعیت آن را زیر سؤال بود، امّا برای اینکه این فاجعة عظیم فراموش نشود امام با گریه بر شهیدان و زنده نگه داشتن خاطرة آنان مبارزة منفی را به صورت گریه ادامه داد.
4. تربیت شاگردان: امام ،شاگردان و اصحاب خاصّی تربیت کرد که هر یک از آنها حافظ دستاوردهای مکتب عاشورا و امامت بودند.
خداوند توفیق عمل به دستورات اهل بیت را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شهادت حضرت سجاد علیه السلام (به روایتی)
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل، ج 14،ص502)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت زین العابدین علیه السلام. از حضرت رضا علیه السلام روایت شده است که فرمودند: مَنْ تَذَکَّرَ مُصَابَنَا فَبَکَى وَ أَبْکَى لَمْ تَبْکِ عَیْنُهُ یَوْمَ تَبْکِی الْعُیُونُ.

هر که مصائب ما را یادآور شود و گریه کند یا دیگری را بگریاند، روزی که همه گریان باشند او نخواهد گریست. (وسائل، ج 14،ص502)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام عزاداری:
1. عزاداری معصومین علیهم السلام باید به کیفیت مناسب شان آن حضرات برگزار شود و از انجام حرکات یا اعمالی که مناسب شان عزاداری معصومین علیهم السلام نیست یا برگزاری مجلس به صورتی که باعث وهن و سبک شمردن مذهب شیعه می‌شود باید پرهیز شود. (اجوبه س 1460، سایت مکارم اسفتائات احکام عزاداری)
2. اصلاح کردن آقایان یا خانم ها در ایام عزاداری اشکالی ندارد ولی سزاوار است در ایام شهادت رعایت احترام بشود. (سایت مکارم استفتائات احکام عزاداری)
3. مسافرت کردن، اسباب کشی، صله رحم و خرید و فروش در ایام عزاداری اشکالی ندارد.
4. خواندن خطبه عقد در این ایام اشکالی ندارد ولی برگزاری مجلس شادی در صورتی که هتک حرمت محسوب شود جایز نیست؛ البته در برگزاری مجلس موسیقی حرام و مجلس رقص تفاوتی بین روزهای عزا و سایر روزها نیست. (سایت لیدر احکام مناسبتی فاطمیه، سایت مکارم استفتائات احکام عزاداری)
خداوند متعال همه ما را جزء عزاداران واقعی معصومین علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شهادت حضرت سجاد علیه السلام (به روایتی)
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله علیه السلام و گرامیداشت هفته دفاع مقدس
خداوند در قرآن می فرماید: «وَلَنَبْلُوَنَّکُم بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ ? وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ:به یقین همه شما را با امورى همچون ترس، گرسنگى و کاهش در مالها و جانها و میوه ها آزمایش مى‌کنیم و بشارت ده به صابران(آیه 155 بقره)
خداوند همه مردم را آزمایش می کند و برای موفقیت در این امتحانات روشهایی وجود دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1. صبر و پایداری: خداوند شیوه پیروزی در سختیها را در آیه خوانده شده، صبر کردن اعلام کرده است و فرموده است:وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ
2. توجه به گذرا بودن حوادث : بداند این جهان گذرگاهی بیش نیست و مشکلاتش زودگذر است و باور (انا لله و انا الیه راجعون) را تقویت کند.
3. یاد خدا و نماز : نماز به عنوان خط ارتباط انسان با نیروی بزرگ و مطلق جهان (خدا) انسان را قوی و استوار نگه می دارد. امام صادق علیه السلام فرمودند: (هنگامی که با غمی از غم های دنیا روبرو می شوید، وضو گرفته، به مسجد بروید، نماز بخوانید و دعا کنید، زیرا خداوند دستور داده: (واستعینوا بالصبر والصلوة)(آیه 45 بقره)
از طرفی به این نکته دقت داشته باشد که خدا او را می بیند و این آگاهی باعث آسان شدن تحمل سختیها میشود. امام حسین علیه السلام در آخرین لحظات در کربلا فرمود:«همین که مى دانم این امور در برابر دیدگان علم پروردگار انجام مى گیرد تحمل آن بر من آسان است»(اللهوف، ص 115)
خداوند ما را در امتحاناتش موفق بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شهادت حضرت سجاد علیه السلام (به روایتی)
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج 15 ص: 280)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت محمد الباقر علیه ‏السلام روایت شده که فرمودند: جَاهِد هَوَاکَ کَمَا تُجَاهِدُ عَدُوَّک.

با هوای نفسانی خود مبارزه کن همانگونه که با دشمنت مبارزه می کنی. (وسائل الشیعه، ج 15 ص: 280)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در شرع مقدس اسلام هنر و حرفه دارای دو قسم است:
الف: هنر و حرفه حلال؛ مانند کسی که فیلمی یا کتابی یا داستانی در راستای تقویت دینی یا امید و نشاط صحیح در جامعه تدوین کند یا فردی دستگاهی برای تقویت نظام اسلامی اختراع کند مانند دانشمندان هسته‌ای یا دیگر افراد نخبه که برای پیشرفت جامعه اسلامی قدم برداشته اند.
ب: هنر و حرفه حرام مانند یادگیری موسیقی حرام و یادگیری رقص، آموزش دادن آنها و تالیف کتاب یا نرم افزاری که سبب سست شدن عقیده افراد به دین یا ایجاد ناامیدی در جامعه را به همراه داشته باشد و همچنین بازیگری زن و مردی که پوشش مناسب شرعی را رعایت نکند مثل اینکه با چهره‌ای آرایش شده و زینت کرده در برابر نامحرم اقدام به بازیگری کند. خداوند توفیق عمل به وظایف شرعی به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله علیه السلام و گرامیداشت هفته دفاع مقدس
دوران دفاع مقدس با حادثه عاشورا در جهات زیادی شباهت معنا داری داشته اند که برخی اشاره میشود:
1. هر دو برای حفظ اسلام بود: حادثه بزرگ عاشورا و دفاع مقدس هشت ساله ملت مسلمان و بزرگ ایران برای دفاع از حریم ارزش‌ها و حفظ اسلام و رضای پروردگار رویاروی دشمنان اسلام می ایستند.
2. هردو با زمزمه ،مناجات و نماز همراه بود: همان مظاهر روز و شب عاشورا در جبهه های دفاع مقدّس دیده می شود؛زمزمه های عاشقانه یاران خمینی رحمه الله، نماز، عبادت، قرائت قرآن، دعاها و آمادگی برای وصل و پیوند با محبوب بود.
3. هر دو جریان رسواگر ستم و چهره تزویربود: به فرموده امام راحلمان ما در جنگ پرده از چهره تزویر و نفاق دشمنان اسلام و انقلاب برداشتیم.
4. در هر دو از شیرخوار تا پیر سالخورده بودند:جبهه‌های هشت سال دفاع مقدّس جلوه‌گاه حضور نوجوانان و جوانان و سالخورده ها این امت بود و با توجه به اوایل جنگ و کشاندن ان به جنگ شهرها میتوان شیرخوارگان را نیز در جبهه نام برد.
5. شکیبائی زنان همچون زینب صبور و روشنگر بود: پایداری و شکیبایی زنان امّت امام خمینی و نقش روشنگری و صبوری آنان، جلوه‌ای از صبوری و پیام رسانی قافله اسیران کربلا است.
خداوند ما را قدردان نظام مقدس و خون شهداء قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافى (ط-الاسلامیه) ج6، ص444)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت امام على علیه السلام که می‌فرمایند‌: اَلنَّظیفُ مِنَ الثِّیابِ یُذهِبُ الهَمَّ وَ الحُزنَ و َهُوَ طَهورٌ لِلصَّلاةِ.

لباس پاکیزه غم و اندوه را برطرف مى‏کند و باعث پاکیزگى نماز است. (کافى (ط-الاسلامیه) ج6، ص444)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره کیفیت تطهیر فرش و لباس:
1. یادگیری کیفیت تطهیر فرش و بقیه موارد علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، مانع دچار شدن انسان به وسواس می شود.
2. اگر فرش یا لباس به غیر ادرار نجس شود مثلا خونی شده باشد چنانچه بعد از برطرف کردن نجاست یک مرتبه شسته شود و باقی مانده آب با فشار دادن خارج شود یا با پارچه یا وسیله دیگری آب جمع شود، پاک می شود و نیازی به چند بار شستن نیست هر چند به نظر برخی از مراجع اگر با آب کر آب کشی صورت بگیرد نیازی به فشار دادن و خارج کردن آب نیست. (صرفا جهت اطلاع: رساله مراجع مساله 159: به فتوای آیات عظام: گلپایگانی، صافی، اراکی، سیستانی، بهجت و زنجانی و...در آب کر فشار لازم نیست؛ خویی و تبریزی و وحید و امام (احتیاط) و مکارم (فشار یا حرکت تا آب خارج شود.): فشار دادن لازم است و نسبت به دفعات شستن: سیستانی: فقط لباس و بدن احتیاطا دوبار شسته شود؛ خوئئ و تبریزی: در صورتی که متنجس به بول باشد دوبار شستن لازم است.)
3. به نظر اکثر مراجع لباس یا فرشی که با ادرار غیر بچه شیر خوار نجس شده، اگر بخواهد با آب قلیل تطهیر شود باید دو مرتبه شسته و بعد از هر مرتبه فشار داده شود تا آب خارج شود یا بوسیله پارچه یا وسیله دیگری جمع شود و آبی که از فرش و لباس جدا می شود یا جمع می شود، نجس است. (مخالف: سیستانی: در فرش یک مرتبه کافی است. و آیت الله مکارم: در فرش و لباس یک مرتبه کافی است. آیت الله خویی و تبریزی: غساله متعقب به طهارت پاک است.) (رساله مراجع مساله 160 و 27)
خداوند متعال همه ما را از پاکیزگان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله و گرامیداشت هفته دفاع مقدس
علت دشمنی دشمنی برخی از کشورها و در راس آنها آمریکا با نظام جمهوری اسلامی، مساله پرونده هسته ای ایران، موضوعات حقوق بشری و امثالهم نیست،بلکه علل دیگری دارد که خدمت شما عرض می کنیم:
1. نوع حکومت داری یعنی جمهوری اسلامی: علت اصلی دشمنی نظام سلطه با ایران را می بایست در نظام سیاسی ایران یعنی جمهوری اسلامی دانست؛ زیرا تا قبل از آن دین را عملا از سیاست جدا کرده بودند ،ولی امام خمینی مدل جدیدی که برخاسته از اسلام و مردم باشد را ارائه داد که قواعد حکومت بر مبانی اسلام باشد و مردم در چارچوب دین سرنوشت خود را با انتخابات مشخص می کنند.
2. پایبندی به اسلام ناب و ارزشهای اسلامی:مقام معظم رهبری حفظه الله فرمودند: «امروز دشمنی اردوگاه استکبار با ایران اسلامی، به خاطر اسلام است. آنها با اسلام دشمن هستند که به جمهوری اسلامی ایران فشار وارد می کنند و الا آمریکا از هیچ چیز ملت ایران به قدر مسلمان بودن و پای بندی به اسلام ناب محمّدی صلی الله علیه وآله، ناراحت نیست. ( روزنامه جمهوری اسلامی , 12/2/69)
3. استقلال طلبی جمهوری اسلامی:جمهوری اسلامی ایران به دلیل استقلال طلبی و زیر بار سلطه غرب نرفتن، همواره مورد غضب غرب و قدرتهای استکباری بوده است. نوام چامسکی نظریه پرداز مشهور آمریکایی می گوید: جمهوری اسلامی ایران از نظر آمریکا غیر قابل پذیرش است چون از استقلال خود چشم پوشی نمی کند .( روزنامه رسالت , 27/2/80)
4. آگاهی بخشی و موج بیداری اسلامی نظام جمهوری اسلامی: مقام معظم رهبری حفظه الله فرمودند: «بخش مهمی از تبلیغات ضد جمهوری اسلامی، ناظر به همین جهت است؛ ناظر به این است که الگوسازی نشود؛ در چشم ملت های مسلمان؛ جمهوری اسلامی به صورت یک الگوی موفق درنیاید».
خداوند پیروزی همه جانبه به نظام مقدس ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول ؛ النص ؛ ص28)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرمایند: تَعَلَّمُوا الْعِلْمَ‏ فَإِنَ‏ تَعَلُّمَهُ‏ حَسَنَةٌ وَ مُدَارَسَتَهُ تَسْبِیحٌ وَ الْبَحْثَ عَنْهُ جِهَاد... .

علم بیاموزید زیرا که آموختن علم کار نیک است و گفتگو درباره آن تسبیح است و جستجوی آن جهاد. (تحف العقول ؛ النص ؛ ص28)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام علم آموزی:
1. هر یک از افراد جامعه خصوصا جوانان عزیز، در هر رشته ای از علوم حلال و مفید که تحصیل می کنند اگر هدفشان از تحصیل خدمت به جامعه و عظمت اسلام و بی نیازی از بیگانگان باشد اجر و ثواب فراوانی دارد. در بین علوم مختلفی که انسان می تواند به دنبال آنها برود اولویت با علوم دینی است.
2. یادگیری آنچه معمولا خود انسان یا جامعه به آن احتیاج دارد واجب است مثل احکام مورد ابتلا و مسایل پزشکی برای حفظ جان بیماران.
3. آموختن برخی علوم حرام است مثل علمی که موجب انحراف شود مثل خواندن کتاب های منحرف کننده و سایت های اینترنتی که باعث فساد عقیده و اخلاق می شود و یادگیری علم موسیقی حرام یا رقص یا حاضر شدن در کلاس درسی که استاد آن فساد عقیده داشته و در ضمن درس علیه اسلام تبلیغ می کند. (تحریر ج1 مکاسب محرمه، مقدمه م15 ، منهاج ج2 مکاسب محرمه م11 و36 ، سایت لیدر احکام مناسبتی احکام تحصیل ، سایت مکارم استفتائات پزشکی، مسائل تحصیلی)
خداوند متعال به همه ما علم همراه عمل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

روز بازگشایی مدارس
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله و گرامیداشت هفته دفاع مقدس
در روایات به برخی از اعمال اشاره شده که ثواب شهادت و شهید را دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1. تحصیل علم: پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: "کسی که در طریق تحصیل علم از دنیا برود، شهید مرده است". (سفینه البحار، ج 1، ص 720 )
2. معرفت داشتن نسبت به خدا و اهل بیت علیهم السلام: حضرت علی علیه السلام میفرماید: "کسی که در بستر از دنیا رود، اما معرفت حق پروردگار و معرفت واقعی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم او و اهلبیتش علیهم السلام را داشته باشد، شهید از دنیا رفته است"(نهج البلاغه، خطبه 19)
3. دفاع از خود: امام صادق علیه السلام می فرماید: "کسی که برای دفاع از مال خود در برابر مهاجمان ایستادگی کند و کشته شود، شهید است"(سفینةالبحار، ج 1، ماده "شهد" )
4. مرگ در حالت دوستی اهل بیت: امام سجاد علیه السلام می فرماید: هر که در زمان غیبت قائم ؛ بر موالات و دوستی بمیرد خداوند پاداش هزار شهید مانند شهیدان بدر و احد به او اعطا کند( بحار ج82، ص172)
خداوند توفیق شهادت در راه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

روز بازگشایی مدارس
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏1، ص: 547)

سلام علیکم بسم. الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت جعفر بن محمد الصادق علیه السلام می فرمایند: إِنَّ أَشَدَّ مَا فِیهِ النَّاسُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَنْ یَقُومَ صَاحِبُ الْخُمُسِ فَیَقُولَ یَا رَبِّ خُمُسِی‏... .

سخت ترین و شدیدترین حالی که در روز قیامت به مردم دست می دهد آن است که مستحقان خمس برخیزند و بگویند: پروردگارا خمس ما را از کسانی که خمس پرداخت نکرده اند بگیر. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏1، ص: 547)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام خمس:
1. یکی از صدقات واجب و عبادتهای مالی پرداخت خمس است.
2. کسی که دارای درآمدی هست، از جهت شرعی سال خمسی او مشخص است هر چند محاسبه خمس را انجام ندهد، که برای ملاک شروع سال خمسی هر بزرگواری باید طبق نظر مرجع تقلیدش عمل کند مثلا کسی که مقلد امام خامنه ای است و حقوق بگیر است، از تاریخ اولین حقوقی که دریافت می کند، سال خمسی او شروع می شود و یک سال بعد همان تاریخ انتهای سال خمسی اوست، آنچه از درآمدهایش در انتهای سال خمسی باقی مانده، باید خمس آن یعنی یک پنجم آن را پرداخت کند؛ و فرقی نمی کند آنچه از درآمد باقی مانده، پول نقد باشد یا کالاهای مصرفی باشد و مصرف نکرده باشد. (رساله مراجع م 1765و 1760)
3. انسان مخیر است سال خمسی را به سال قمری یا شمسی تعیین کند. (رساله مراجع م 1766)
4. کنار گذاشتن خمس، کفایت از اداء وظیفه نمی کند مگر اینکه به دفتر مرجع تقلید پرداخت کند یا برای تاخیر در پرداخت از مرجع تقلید یا نماینده مرجع تقلید اجازه بگیرد. (رساله مراجع م 1834)
خداوند توفیق انجام وظیفه شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله علیه السلام و گرامیداشت هفته دفاع مقدس
خداوند در قرآن می فرماید: جاهدوا باموالهم و انفسهم فی سبیل الله ذلک خیر لکم ان کنتم تعلمون (توبه41): با اموال و جانهایتان در راه خدا جهاد کنید ، این برای شما بهتر است اگر بدانید جهاد به معنای تلاش و تحمل سختی‌ها است که البته برترین درجات آن جانبازی و طلب شهادت در راه خدا است.
جهاد و مجاهده اقسام مختلفی دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1. جهاد با نفس : رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید: مجاهد کسی است که در راه اطاعت از خدا با نفس خود جهاد کند.(نهج الفصاحه، ص 778)
2. تلاش برای تأمین معاش: از مهم‌ترین تکالیف و مجاهدات تلاش برای تامین معاش است، چنان‌که در روایت می‌خوانیم: «کسی که برای تأمین معاش خانواده خود تلاش می‌کند، مانند مجاهد در راه خدا است»(بحار، ج103، ص12)
3. نبرد با کفر و طاغوت: در آیه 123 سوره بقره می‌خوانیم: «با کفار قتال کنید به‌گونه‌ای که درشتی و سختی را در شما مشاهده کنند».
خداوند توفیق پیروزی در انواع جهادها را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه حجرات آیه 15

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن کریم در وصف مؤمنان واقعی، در کنار ایمان و دیگر صفات خوب مؤمنین می فرماید: وَ جَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ.

مومنان واقعی کسانی هستند که با اموال و جان های خود در راه خدا جهاد کرده اند. (سوره حجرات، آیه 15)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

به مناسبت سالروز آغاز جنگ تحمیلی و آغاز هفته دفاع مقدس چند نکته کوتاه درباره دفاع از ارزشهای اسلامی:
1. یکی از واجبات، دفاع از اسلام است لذا باید هر شخصی با مال و جان خود در حد توانایی از دین خدا و نظام اسلامی دفاع نماید. (تحریر الوسیله ج1 کتاب امر به معروف و نهی از منکر، دفاع، قسم اول م1و4)
2. دفاع از اسلام منحصر به دفاع در میدان جنگ نظامی نیست امروز مهمترین جنگ دشمن، جنگ اقتصادی است و بهترین دفاع در جنگ اقتصادی، تحقق بخشیدن به خواسته رهبر عزیزمان که همان اقتصاد مقاومتی است و این مهم با پرهیز از اسراف و کم کاری، و همچنین بهبود و ارتقای کیفیت کالای ایرانی، خرید کالای ایرانی و رعایت دیگر سیاستهای مهم اقتصاد مقاومتی، محقق می شود. (امام خامنه ای سایت لیدر استفتائات جدید اسفند1395)
3. دشمن علاوه بر جنگ اقتصادی، تهاجم فرهنگی از مهمترین اهدافش هست مظهر این تهاجم، همان اباحه گرى است که از راه خدشه در اعتقادات، تشویق جریانهاى خلاف اخلاق در جامعه و تشویق و ترویج انواع و اقسام فسادها ایجاد مى‌شود و برای مقابله با این تهاجم وظیفه، تقویت و عمق بخشیدن به باورهای دینی و اعتقادی و انجام فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر است و عبادت و بندگی و مناجات و تضرع نیز انسان را در برابر مفاسد آب دیده می کند.
ان شاء الله با دفاع از ارزشهای دین و انقلاب مدیون خون شهدا نباشیم به برکت صلوات برمحمد و آل محمد.

آغاز جنگ تحمیلی (1359ه ش)، آغاز هفته دفاع مقدس
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله علیه السلام و گرامیداشت هفته دفاع مقدس
خداوند در قرآن می فرماید: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»: آنان که در راه خدا کشته می‌شوند مردگان می‌پندارید آنان زندگانند و نزد خدای خویش روزی می‌خورند. (ال عمران، 169)
امروزه دشمنان اسلام بیشترین وحشت را از فرهنگ شهادت و شهادت طلبى دارند؛ از این رو دنبال حذف فرهنگ شهادت طلبی و جهاد از جامعه هستند؛ برای درک بیشتر ارزش شهادت چند نمونه از روایات درباره شهادت را خدمت شما عرض می کنیم:
1. بالاترین خیر: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: بالاتر از هر نیکی، نیکی برتری است تا این که شخص در راه خدا کشته شود. پس هنگامی که در راه خدا کشته شد، نیکوکاری ای بالاتر از آن نیست.(بحار، ج 100، ص 10)
2. اولین بهشتی: امام رضا علیه السلام می فرماید: اوّلین کسی که وارد بهشت می شود، شهید است( بحار ج 100، ص 11)
3. مقام شفاعت داشتن: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:سه گروه هستند که در روز قیامت شفاعت می کنند و خدا هم شفاعت آنان را می پذیرد: پیامبران، سپس عالمان و سپس شهیدان(بحار، ج 100، ص 12)
4. رهبران اهل بهشت: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: مجاهدان در راه خدا رهبران اهل بهشتند. (مستدرک، ج 11، ص 18)
خداوند توفیق شهادت در راه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

آغاز جنگ تحمیلی (1359ه ش)، آغاز هفته دفاع مقدس
جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لایحضره الفقیه، ج3 ص: 481)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت جعفر بن محمد الصادق علیه السلام می فرمایند: مِیرَاثُ اللَّهِ مِنْ عَبْدِهِ الْمُؤْمِنِ الْوَلَدُ الصَّالِحُ‏ یَسْتَغْفِرُ لَه‏.

میراث خدا از بنده مؤمنش، فرزند صالحی است که برای او طلب مغفرت و آمرزش کند. (من لایحضره الفقیه، ج3 ص: 481)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از مهمترین مسائل اسلامی توجه به تربیت دینی فرزندان و مراقبت بر مسائل تربیتی اولاد است که پدر و مادر مسئولیت بسیار خطیر و حساسی در این زمینه دارند و از نگاه اسلامی نقش پدر، ویژه تر و پررنگ تر می باشد. و پدران عزیز زمان بیشتری را به این امر مهم اختصاص دهند. در همین زمینه چند مساله شرعی را در ارتباط با تربیت دینی فرزندان عرض می کنم:
1. تمرین دادن کودکانی که خوب و بد را متوجه می شوند بر تمامی عبادتها مستحب است. البته باید به گونه ای انجام شود که موجب بیزاری بچه از نماز یا عبادات دیگر نشود.
2. اگر معلم فرزند انسان یا محل آموزش، سبب انحراف اخلاق یا اعتقادات فرزند شود بر پدر و سرپرست فرزند، حرام است که فرزندش را زیر نظر چنین معلمی یا چنین مرکز آموزشی قرار دهد.
3. پدر، فرزند نابالغ خودش را باید از هر آنچه سبب فساد اخلاق و عقایدش می شود، حفظ کند لذا اگر فرزند انسان به شبکه های مجازی دسترسی دارد و با مسائل خلاف و حیا سروکار دارد، یا دوستان منحرفی دارد باید او را بدرستی راهنمایی کند.
در پایان عرض می شود که بیشترین تاثیر تربیتی رفتار پدر و مادر است امیدواریم رفتار اسلامی و دینی داشته باشیم که الگوی مناسبی برای فرزندان باشیم.
خداوند فرزندان صالح و سالم به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام سوگواری و گرامیداشت هفته دفاع مقدس
خداوند در قرآن می فرماید: وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکا؛ [طه/124] و هر که از یاد من روى‌گَردان شود، زندگى (سخت و) تنگى خواهد داشت‏».
در روایات عوامل زیادی برای کاهش روزی انسانها ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1. بیکاری و تنبلی :همچنان که کار و تلاش عامل افزایش رزق و روزی است؛ تنبلی، کسالت و تن پروری عامل کاهش دهنده روزی انسان است.
امام صادق (علیه السلام)می فرماید: کسی که نسبت به انجام شایسته امور معاش خود تنبلی ورزد، امیدی به خیر دنیای او نیست. (وسایل الشیعه، ج17، ص 59)
2. بی برنامگی: امام علی (علیه السلام) می فرماید:برنامه ریزی صحیح اقتصادی، مال اندک را افزایش می دهد و برنامه ریزی غلط، مال فراوان را نابود می کند. (ترجمه الحیاه ، ج4، ص 488)
3. گناهان:امام علی علیه السلام می فرماید:از گناهان دوری کنید. که هیچ بلائی شدیدتر از آن نیست و انسان از رزق خود حروم نمی شود.(مکارم الاخلاق، ص147)
4. توکل بر غیر خدا :رزق همه مخلوقین به دست خالق رازق است و کسانی که رزق خود را نزد مخلوقات بجویند،موجب کاهش روزی خواهد شد.
امام علی علیه السلام می فرماید:کسی که بر روی خود در خواهش از مردم را بگشاید، خداوند بر روی او، دری از فقر خواهد گشود. (بحار، ج103، ص 20)
-خداوند رزق حلال و پاک به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی، ج 6 ، ص 8، باب فضل الصلاه)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌‌. در حدیثی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: لِکُلِّ شَیْءٍ وجْهٌ و وجْهُ دِینِکُمُ الصّلَاهُ فَلَا یَشِینَنَّ أَحَدُکُمْ وجْهَ دِینِهِ.

هر چیزی چهره ای دارد و چهره دین شما نماز است پس مبادا شخصی (با اهمیت ‏ندادن ‏به ‏نماز ) چهره دینش را زشت و نازیبا گرداند. (الکافی، ج 6 ، ص 8، باب فضل الصلاه)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره قنوت نماز:
1. در تمامی نمازهای واجب و مستحب قبل از رکوع رکعت دوم مستحب است قنوت خوانده شود (صرفا جهت اطلاع: در نماز شفع مساله اختلافی است.) و کسی که قنوت را در نماز واجب ترک کند، نمازش صحیح است و اگر قنوت را فراموش کند و به حد رکوع رسیده باشد مستحب است بعد از رکوع قضای آنرا بجا بیاورد و اگر در سجده یا بعد از آن یادش آمد، مستحب است بعد از سلام نماز قنوت را قضا کند. (عروه الوثقی، فصل فی القنوت)
2. به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای و آیت الله سیستانی دعا کردن در قنوت به غیر از زبان عربی، مثل زبان فارسی یا ترکی مانعی ندارد مثلا اگر در قنوت به فارسی دعا کند که خدایا رزقم را زیاد کن، یا مریضم را شفا بده، مانعی ندارد و نماز صحیح است؛ البته تحقق ثواب و استحباب قنوت به این است که در آن دعای عربی داشته باشد. (مخالف= آیت الله مکارم: دعا و ذکر به زبانهای غیر عربی اشکال دارد.) (عروه الوثقی، فصل فی القنوت، م 3 ؛ رساله مراجع م1134 و 1135)
3. در قنوت هر دعا یا مناجات یا ذکری را بگوید هر چند یک سبحان الله باشد، کافی است و مستحب است قنوت بلند خوانده شود ولی در نماز جماعت چنانچه امام جماعت صدای او را بشنود بلند خواندن مستحب نیست. (عروه الوثقی، فصل فی القنوت، م 12 و 14)
خداوند متعال توفیق نماز با حضور قلب به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن می فرماید: ( لئن شکرتم لازیدنکم: اگر شکرگذاری کنید نعمت خود را برشما خواهم افزود. (آیه 7 سوره ابراهیم)
در روایات عوامل زیادی برای زیاد شدن روزی انسانها ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1. صله رحم: امام صادق علیه السلام فرمود: «صله رحم، روزى را زیاد مى کند و مرگ را به تأخیر مى اندازد»(کافی، ج2،ص151)
2. استغفار از گناهان: امام علی (علیه السلام) فرمود: استغفار روزی را زیاد می کند.(خصال،ج2،ص505)
3. صدقه دادن: امام علی (علیه السلام) فرمود: روزى را با صدقه دادن فرود آورید.(نهج البلاغه،حکمت 137)
4. خوش اخلاقی: امام صادق ( علیه السلام) فرمود: «حسن خلق روزى را زیاد می‌کند. (بحار،ج68؛ص396)
5. زیارت امام حسین علیه السلام : امام صادق (علیه السلام) به عبد‌الملک خَثْعَمی فرمود: زیارت امام حسین (علیه السلام) را رها نکن و دوستان خود را هم به آن سفارش کن، که در این صورت، خداوند عمرت را طولانى و روزى ات را زیاد مى کند»(کامل‌الزیارات،ص152)
خداوند رزق حلال و پاک به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی (ط‌- الإسلامیة) ،‌ج‌5، ص:‌328 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. رسول گرامی صلی اله علیه و اله در روایتی می فرمایند: ...مَا مِنْ شَیْ‌ءٍ أَبْغَضَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ بَیْتٍ یُخْرَبُ فِی الْإِسْلَامِ بِالْفُرْقَةِ یَعْنِی الطَّلَاقَ... .

هیچ عملی در اسلام نزد خدای متعال منفورتر از این نیست که زندگی ای با طلاق، ویران گردد. الکافی (ط‌- الإسلامیة) ،‌ج‌5، ص:‌328 )

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام طلاق:
1. خانمی که ازدواج دائم کرده است تا هنگامی که طلاق نگرفته و صیغه طلاق جاری نشده است شوهردار محسوب می شود هر چند ماهها و سالها از هم جدا زندگی کنند یا در حال پیگیری طلاق باشند. و اینکه تصور می شود خانمی چنانچه چند ماه از شوهرش دور باشد به یکدیگر حرام می شوند تصور کاملا نادرستی است و نکته ای که باید توجه شود، این است که خانمی که شوهردار است، پیشنهاد دادن ازدواج به او حرام است هر چند به صورت کنایه گفته شود.
2. ازدواج کردن با خانمی که در حال گذراندن عده می باشد، نیز حرام است. بنابر این خانمی که از شوهرش طلاق گرفته است تا زمانی که عده اش تمام نشود، حرام است با مرد دیگری هر چند بطور موقت ازدواج کند. و در برخی موارد ازدواج کردن سبب حرام شدن ابدی زن و مرد به یکدیگر می شوند. البته برخی از بانوان مثل خانمی که یائسه است، بعد از طلاق نیازی به عده ندارد.
خداوند صفا و الفت و صمیمت را در میان خانواده ها بیش از پیش قرار دهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام
خداوند در قرآن در مورد مزد رسالت پیامبر می فرماید: « ... قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏
بگو: من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏کنم جز دوست‏داشتن نزدیکانم »(الشورى:23)
از طرفی در قرآن از قول پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است که فرموده است: قُلْ ما سَاَلْتُکُمْ مِنْ اَجْر فَهُوَ لَکُمْ اِنْ اَجْرِیَ اِلاّ عَلَى اللّهِ: «بگو: پاداشى را که از شما خواستم تنها به سود شما است و اجر و پاداش من تنها بر خداوند مى باشد».(آیه 47 سباء) واز طرفی فرموده است که اجر من این است که به راه خدا بروید. (آیه 57 فرقان)
از ضمیمه کردن این سه تعبیر به هم، چنین نتیجه مى گیریم: اگر در مورد پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم اجر رسالت، مودت ذى القربى شمرده شده است، این مودت از یکسو، به سود خود مومنان است، نه به سود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، و از سوى دیگر، این محبت وسیله اى است براى هدایت یافتن به راه خدا.
براى ادامه راه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و هدایت و رهبرى او، باید دست به دامن ذوى القربى زد، و از رهبرى آنها استمداد جست، این، همان چیزى است که شیعه در مساله امامت از آن جانبدارى مى کند، و معتقد است رشته رهبرى بعد از پیامبر، نه در شکل نبوت که در شکل امامت، براى همیشه ادامه خواهد داشت.
توجه به این نکته نیز لازم است که: محبت، عامل موثرى است براى پیروى کردن، همان گونه که در سوره «آل عمران» آیه31 مى خوانیم: قُلْ اِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی: «بگو: اگر خدارا دوست مى دارید از من پیروى کنید»; چرا که من مبلغ فرمان او هستم. اصولاً، پیوند محبت با کسى، انسان را به سوى محبوب و خواسته هاى او مى کشاند و هر چه رشته محبت قوى تر باشد، این جاذبه قوى تر است، مخصوصاً محبتى که انگیزه آن کمال «محبوب» است.البته متاسفانه مردم،طبق فرمایش امام سجاد علیه السلام اگربجای دستور به مودت،ستور به ظلم به اهل بیت علیهم السلام می داد بیشتر از این به خاندانش ظلم نمی کردند والبته این ظلم شامل غصب حق خلافت و ظلمهایی مثل شهادت و اسارت نیز میشود که به نوعی این مظلومیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم رامی رساند.
خداوند ما را جزء پیروان واقعی اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code