بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏2 ؛ ص66)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت باقر علیه السلام می فرمایند: الْبِرُّ وَ الصَّدَقَةُ یَنْفِیَانِ الْفَقْرَ وَ یَزِیدَانِ فِی الْعُمُرِ وَ یَدْفَعَانِ عَنْ صَاحِبِهِمَا سَبْعِینَ مِیتَةَ سَوْءٍ.

کار خیر و صدقه، فقر را مى‏ بَرد، بر عمر مى‏ افزاید و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى‏ کند. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏2 ؛ ص66)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره انفاق و صدق:
1. انفاق واجب مثل پرداخت خمس و زکات و رد مظالم و کفارات علاوه بر اینکه ثواب بسیار زیادی دارد، عمل به وظیفه شرعی است و هیچ گاه انفاق مستحب، بجای وظیفه واجب محاسبه نمی شود بلکه اگر به مالی از اموال انسان انفاق واجب تعلق بگیرد مثل اینکه خمس بر اموال وی واجب باشد، به نظر اکثر مراجع (مخالف: امام خامنه ای: تصرف جایز است.) تا خمس آن پرداخت نشود، هر گونه تصرف حتی صدقه و خیرات کردن هم جایز نیست.
2. همان طور که صدقه دادن مستحب است، واسطه شدن و کمک کردن در رساندن صدقات به اهلش و نیازمندان مستحب است و در روایت است که به واسطه ی کار خیر هم پاداش صدقه دهنده، عطا می شود. (حضرت امام، تحریر الوسیله کتاب الصدقه ؛ آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین)
خداوند توفیق کارهای خیر به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

شب ولادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام (به روایتی)
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
آیا امام حسین علیه السلام حج تمتع را نیمه تمام رها کرد و به سمت کوفه جرکت کرد؟
1. حج تمتع از شب نهم شروع میشود،ولی امام 8ذی الحجه حرکت کرد،پس اصلا حج را شروع نکرده است(کافی ج4 ص535 +لهوف ص124 )و بارها در زمانی که در مکه بوده ،عمره انجام داده است
2. امام صادق علیه السلام فرمود:" شخصى که عمره بجا میاورد هر گاه از عمره فراغت حاصل کند هر جا که بخواهد میتواند برود. زیرا امام حسین علیه السلام در ماه ذى حجة عمره بجاى آورد و در روز ترویه متوجه عراق شد در صورتى که مردم متوجه منا شده بودند. عمره در ماه ذى حجه براى کسى که قصد حج را ندارد مانعى نخواهد داشت."(کافی ج4 ص535)
3. از نظر فقهی نیز تبدیل احرام حج به عمره صحیح نیست و کسی که محرم به احرام حج است اگر نتواند حجش را به اتمام برساند تنها با قربانی کردن از احرام خارج میشود(تهذیب الاحکام ج12 ص349)
4. امام علیه السلام برای حفظ حرمت حرم، و جلوگیری از ترور ایشان در مکه، به تمتع نپرداختند و حفظ حرمت حرم، مهم تر از انجام تمتع بود.
خداوند توفیق شناخت دقیق معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالى‌مفید ج‌1،‌ص‌14)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: إسْمَعُوا وَ أطِیعُوا لِمَنْ وَلاّهُ اللّهُ الْأمْرَ، فَإنَّهُ نِظامُ الاْسْلامِ.

بشنوید و اطاعت کنید از کسی که خداوند او را ولیّ امر شما قرار داده که اطاعت از رهبر، نظام اسلام است. (امالى‌مفید ج‌1،‌ص‌14)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره حفظ نظام جمهوری اسلامی:
1. حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات و از مهمترین اهداف اسلام می‌باشد و از مصادیق حفظ نظام حضور در همه عرصه های اجتماعی و سیاسی جامعه و انجام وظیفه به نحو صحیح‌در هر‌شغلی و منصبی است. (‌استفتائات مکارم ج3س1581)
2. تضعیف نظام اسلامی و هر کاری که منجر به تضعیف نظام اسلامی می شود جایز نیست. که به برخی از مصادیق آن اشاره می شود:
الف: کم‌کاری در ادارات و کم کاری مسولین در انجام وظایفشان که علاوه بر حق الناس بودن و گناه بودن، باعث ناراحتی و بدبینی مردم می شود.
ب: اخلال در امور‌اقتصادی با‌کارهایی همچون اختلاس و‌احتکار اموال مورد نیاز ضروری مردم
ج: همکاری با دشمنان نظام اسلامی و گروههای گمراه کننده.
د: ایجاد یاس و بدبینی با بیان سخنان غیر مستند یا بزرگ جلوه دادن مشکلات از طریق سخنرانی‌، مجلات، روزنامه‌ها و فضای مجازی فرقی نمی‌کند توسط برخی از مردم باشد و یا مسئولین و یا کسانی که بواسطه علم یا توان اقتصادی شان در مردم تاثیر گذارند مثل برخی از علماء و اساتید دانشگاه و بازاریان یا حتی دانشجو و طلبه باشد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام، سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
آیا داستان قرآن خواندن سر امام حسین علیه السلام واقعیت دارد؟
درمنابع معتبر شیعه و سنی قران خواندن سر امام نقل شده است
زیدبن ارقم گوید:ابن زیاد دستور داد سر امام را برای زهرچشم گرفتن از مردم در کوفه چرخاند که این آیه را خواند که من شنیدم: (اَمْ حَصِبْتَ اَنَّ اَصْحابَ الْکَهْفِ الرَّقِیم کانُوا من آیاتِنا عَجَباً،(ارشاد ج2ص117)
-در جاهای دیگر مثل دمشق،بازار صرافان کوفه نیز این آیات(19 کهف) و (آیات227 شعرا+137بقره +13 کهف) درکتب سنی(تاریخ مدینة دمشق ج60 ص370 وج22 ص117) و شیعه (الصراط‌المستقیم ج 2 ص 179) نقل شده است و برای امام زنده و مرده فرق نمیکند و به اذن خداست
*شاید فلسفه خواندن آیات سوره کهف، عجیبتر بودن داستان امام حسین باشد و اینکه عده کمی برای حق درمقابل عده زیادی قیام کردند
-سخن گفتن سربریده حضرت یحیی در کتب اهل سنت(تاریخ طبری ج1 ص346) نقل شده است
خداوند توفیق شناخت دقیق معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ج3 ص: 168)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت صادق علیه السلام که می فرمایند: الْکَادُّ عَلَى عِیَالِهِ مِن حَلالٍ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّه.

کسی که از راه حلال خود را برای روزی خانواده اش به زحمت می اندازد و کار می کند مانند رزمنده ایست که در راه خدا می جنگد. (من لا یحضره الفقیه ج3 ص: 168)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره پیش خرید:
یکی از اقسام خرید و فروش، پیش خرید یا پیش فروش است به این معنا که انسان پول کالای مورد نظرش را نقدا پرداخت کند و بخواهد در آینده کالایش را تحویل بگیرد که با رعایت شرایطی صحیح است و به برخی از آنها اشاره می شود:
1. خصوصیاتى را که قیمت جنس بواسطۀ آنها تفاوت پیدا می کند معین نمایند. مثلا در پیش خرید ماشین نوع، رنگ، مدل و امثال آن که در قیمت ماشین مؤثر است باید در زمان قرارداد مشخص شود.
2. مدّت را کاملًا معین کنند، لذا اگر مثلًا بگوید تا اوّلین باران یا تا برداشت محصول جنس را تحویل مى‌دهم، چون مدّت کاملًا معلوم نشده معامله باطل است.
3. پیش از آن که خریدار و فروشنده از هم جدا شوند، خریدار باید تمام مبلغ کالای خریداری شده را به فروشنده بدهد و چنانچه بخواهد مبلغ کالای خریداری شده را به صورت قسطی بدهد، صحیح نیست (جهت اطلاع: اگر مقداری از قیمت را بدهد معامله به همان مقدار صحیح است ولی با توجه به اینکه افراد هدفشان کل آپارتمان است یا تمام وسیله است لذا نسبت به مابقی آپارتمان یا کالا باطل است.) بنابر این پیش خرید آپارتمان به صورت قسطی باطل است مگر اینکه از قرارداد صلح یا شراکت و مانند اینها استفاده کنند. و توصیه می شود که برای اطلاع از جزئیاتش با کارشناس مسائل شرعی مشورت صورت بگیرد. (اجوبه الاستفتائات س 1597و 1598 ؛ رساله مراجع م 2112)
خداوند متعال به همه ما برکت در مال و عمر عنایت فرماید به حرمت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
نحوه شهادت علی اصغر علیه السلام در کربلا چگونه بوده است؟
1. دونقل دارد: الف)اکثرمنابع گفتند» امام، طفل شیرخوار (عبدالله رضیع)را خواست خداحافظی کند که حرمله تیربه گلویش زد وشهید شد و حضرت طفل را به زینب داد و خونها را به آسمانها ریخت که برنگشت(لهوف ص168+بحارج45 ص46+لارشاد ج2 ص108+الاحتجاج ج2 ص101 +مقتل الحسین ج2 ص32+فتوح ج5 ص115 +تاریخ یعقوبی ج2 ص245 و...)
ب): زینب کودک را آورد و گفت: این طفل تو سه روز است که آب نیاشامیده، برایش آبی طلب کن. امام علیه السلام کودک را بر روی دست گرفت و فرمود: « او را باشربتى از آب سقایت کنید».(معالی السبطین ج1 ص418+نفس المهموم ص349)
2.قول 1 مشهوتر و درستتر است، وبرفرض قول 2باشد:امام از باب اتمام حجت کامل و بیدار کردن وجدان خفته دشمنان بوده تا شاید هدایت شوند و با این کار سنگدلی دشمن را نشان داد
3.احتمال اینکه 2نفر بودند نیز هست:1.طفل شیرخوارعبدالله رضیع که همانروز در کربلا بدنیا امد و امام برگوشش اذان گفت که دشمن موقع خداحافطی با تیرزد(تاریخ یعقوبى، جلد 2، صفحه182) 2. علی اصغر که حرمله با تیر زد (تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهدا (علیه السلام)، ص 371)
3. برخی نیز معتقدند که حضرت علی اصغر در کربلا یک ساله بودند و قول به شش ماهه بودن ایشان منبع معتبری ندارد
(دانش نامه امام حسین ، ری شهری، ج7 ص33)
خداوند توفیق شناخت دقیق معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۲۷ )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلم در روایتی می فرمایند: إِنَ‏ أَحَبَ‏ الْأَعْمَالِ‏ إِلَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ الصَّلَاةُ وَ الْبِرُّ وَ الْجِهَاد.

همانا، محبوب‌ترین اعمال در نزد خداوند متعال ‏نماز، نیکی کردن و جهاد در راه خداست. (وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۲۷ )

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره تسبیحات اربعه:
1. در رکعت سوم و چهارم نماز، بر مرد و زن واجب است حمد یا تسبیحات اربعه بخوانند و واجب است حمد یا تسبیحات اربعه به صورت آهسته خوانده شود حتی اگر کسی سوره حمد را بخواهد بخواند به نظر اکثر فقهاء بسم الله را هم باید آهسته بخواند. ( مشهور؛ مخالف: آیت الله سیستانی: واجب نیست بسم اللّه آن را هم آهسته بگوید مگر آن که مأموم باشد که در این صورت احتیاط واجب آن است که بسم الله را هم آهسته بگوید.) (توضیح المسائل مراجع م1008)
2. اگر کسی به خیال اینکه در رکعت اول یا دوم نماز است شروع به خواندن حمد کند و بعد متوجه شود که رکعت سوم یا چهارم است می تواند همان حمد را تمام کند و نمازش صحیح است. (توضیح المسائل مراجع م 1011)
3. در رکعت سوم و چهارم مستحب است استغفار کند و بعد از اتمام تسبیحات اربعه بگوید استغفر الله ربی و اتوب الیه. (توضیح المسائل مراجع م 1014)
خداوند متعال توفیق عبادت و بندگی خالصانه را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه حجرات آیه 10

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ.

در حقیقت مؤمنان با هم برادرند، پس میان برادرانتان را سازش دهید و از خدا پروا کنید، امید است که مورد رحمت قرار گیرید. (سوره حجرات آیه 10)

خداوند متعال
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره ایجاد اختلاف بین مؤمنین:
1. ایجاد اختلاف، که باعث فساد میان مؤمنین شود از گناهان بزرگ بوده و شرعا جایز نمی باشد که بعضی از مصادیق آن عبارتند از:
الف: ایجاد اختلاف بین زن و شوهر بواسطه سخن چینی، غیبت کردن از همسر و یا دخالت کردن در زندگی آنها که باعث جدائی یا اذیت زن وشوهر شود.
ب: ایجاد اختلاف بین فرزندان مثلا اگر فرق گذاشتن در بخشیدن اموال سبب بر انگیخته شدن فتنه و فساد در بین فرزندان شود حرام است.
2. به همان اندازه که ایجاد اختلاف در بین افراد مذمت شده، بیشتر از آن توصیه به ایجاد صلح و صمیمیت بین افراد بوی‍ژه خانواده‌ها و زن و شوهر شده‏ است، تا جایی که حتی اگر اصلاح و آشتی دادن بین افراد منحصر به دروغ باشد، دروغ گفتن برای ایجاد صلح و آشتی جایز است. (اجوبه الاستفتائات س 1727 ؛ استفتائات مکارم ج2 س 1074 ؛ مناج الصالحین ج2 م 38)
خداوند متعال دلهای مؤمنین را به یکدیگر مهربان تر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
آیا امام حسین علیه السلام به کاروان یزید درمسیر کوفه حمله کرد و به زور گرفت؟
1. شیخ مفید گفته: کاروان را اجاره کرد و اجاره را نیز پرداخت(ارشاد ج2 ص68)
2. اما برخی گفتند: اموال کاروان را تصاحب کرد وفرمود:هرکس میخواهد برگردد،اجاره تا اینجا را میدهم وهرکس میخواهد با من باشد، علاوه بر اجاره خلعتی نیز دارد(تاریخ طبری ج4 ص289)؛ البه این نقل سندش ضعیف و مرسل است
3. اگربرفرض این قول درست باشد، امام علاوه بر اینکه از جانب خدا امام است و ولایت بر اموال مردم دارد،بعد از معاویه طبق صلحنامه امام حسن، ایشان خلیفه ظاهری نیز هست و جلوی اموالی که به یزید برسد ودر فحشا استفاده میکند،را گرفته، و امام اصلا حکومت یزید را قبول نداشت
خداوند توفیق شناخت دقیق معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( کافی، ج2، ص467)

‌سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت صادق علیه السلام روایت شده: عَلَیکُم بِالدُّعاءِ فَإِنَّکُم لا تَقَرَّبونَ إِلَی اللّه بِمِثلِهِ.

شما را به دعا کردن سفارش می‌کنم، زیرا با هیچ چیز مثل‌دعا به خدا نزدیک نمی شوید. ( کافی، ج2، ص467)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دعا کردن آدابی دارد مثل اینکه انسان در دعا فقط خداوند متعال را اثرگذار بداند و غیر خدا را وسیله بداند، در دعا اصرار و پافشاری داشته باشد یا اینکه دعا کردن با حالت گریه و ابتهال باشد و همچنین از آنچه که مانع استجابت دعاست دوری کند مثل گناهان و رعایت نکردن حق الناس.
اما چند نکته در مورد احکام حق الناس:
1. اگر ‏حق مالی مردم به گردن انسان باشد باید حق مالی و بدهی مالی را پرداخت کرد و تنها با توبه از گناه حق مالی مردم از بین نمی‌رود.
2. اگر انسان بخواهد بدهی خود را پرداخت کند چنانچه به طلبکار دسترسی دارد باید به خود وی ‏بدهد و اگر فرد فوت کرده می‌بایست به ورثه‌اش بپردازد و اگر پرداخت مستقیم بدهی به ‏طلبکار ‏سبب‏ آبروریزی یا مانع شرعی دیگری در میان است می‌تواند به صورت غیر مستقیم مثلا به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات بدهی خود را پرداخت کند و انجام کارهای خیر از طرف طلبکار بجای پرداخت بدهی کافی نیست.
3. اگر طلبکار معلوم نیست باید برای پیدا کردن او جستجو نماید و چنانچه مأیوس از پیدا کردن طلبکار باشد باید با اجازه مرجع تقلید مقدار بدهی را به فقیر متدین بدهد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
آیا امام حسین علیه السلام را شیعیانش کشتند؟
1.شیعه به کسی گویند که تابع و پیرو امام باشد والبته منافق صفتانی خود را در سپاه عمرسعد جا زده باشند و ادعای محبت علی کنند، ولی خیلی ها با کینه از امام علی، فرزندانش را در کربلا کشتند(إنما نقاتلک بغضاً لأبیک»! (ینابیع‌المودة، قندوزی حنفی، ص346)
2. امام صادق علیه السلام " شیعه بودن به زبان نیست که کسی به زبان بگوید من شیعه ام ولی در رفتار و در کردار با ما مخالفت کند .شیعه همیشه با زبان و دل با ما همراست" (وسایل الشیعه ج15 ص247)
3. امام رضا علیه السلام فرمود:" شیعیان ما کسانی هستند که در برابر امر ما تسلیم هستند و از سخنان ما پیروی می کنند و با دشمنان ما در مخالفت هستند و هر کس چنین نباشد شیعه نیست" (صفات الشیعه ص162)
4. امام حسین علیه السلام در کربلا به دشمنانش فرمود: "وای بر شما ای شیعیان ال ابوسفیان اگر دین ندارید واز روز معاد نمی هراسید دست کم در دنیای خود آزاده باشید "(لهوف،ص71)
5. شهرکوفه سالها قبل از شهادت امام حسین از شیعیان واقعی خالی شده بود؛بطوری که درزمان حکومت امام علی علیه السلام که فرمود: نماز تروایح را به جماعت نخوانید،مردم گفتند: "وای عمر!وای عمر! .علی می خواهد سنت عمر را از بین ببرد (وسایل الشیعه،ج5 ص192)
6. در زمان معاویه؛ زیادبن ابیه را حکام کوفه کرد که او هرشیعه ای پیدا میکرد یامیکشت یا زندان میانداخت یا تبعید میکرد و خیلی ها از کوفه فرار کردند(شرح نهج‌البلاغة ابن ابی الحدید ج11 ص44؛ سیرأعلام النبلاء ج3 ص 496)
7. وقتی در کتب اسلامی و فقهی با این عبارت مواجه می‌شویم که «هذا رای کوفی» یعنی: این از نظرات اتباع ابو‌حنیفه است. این نشان می‌دهد که چند سال بعد از شهادت امام حسین (علیه‌السّلام) کوفه مرکز احناف شده است و این خود با شیعه بودن اکثر مردم این شهر در گذشته آن منافات دارد.
8. شیعه به معنای خاص (دوستدار اهل بیت علیهم السلام و دشمنی بادشمنان اهل بیت علیهم السلام ) و شیعه عام(فقط محب اهل بیت بدون دشمنی با دشمنان) که ممکن است عده ای درسپاه عمرسعد بوده باشند
خداوند توفیق شناخت دقیق معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسایل الشیعه ج27 ص: 131)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت عسکری علیه السلام روایت شده که می فرمایند: ...اَمّا مَنْ کَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِیْنِهِ مُخَالِفاً عَلَى هَوَاهُ مُطِیْعاً لِاَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِ أَنْ یُقَلِّدُوْهُ... .

از بین فقهاء آنان که خویشتندار و پرهیزکار هستند و با هوای نفس مبارزه می‌کنند و مطیع اوامر مولایشان می باشند، بر دیگران لازم است که از آنان تقلید کنند. (وسایل الشیعه ج27 ص: 131)

امام حسن عسکری (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره تقلید:
نکته اول: یکی از آسان ترین راههای به دست آوردن احکام دین، تقلید از یک مرجع دینی است.
نکته دوم: برای شناخت مرجع اعلم راههایی وجود دارد:
1. یقین خود انسان مثلا از اهل علم باشد.
2. دو نفر عالم و عادل که می توانند مجتهد اعلم را تشخیص دهند اعلم بودن کسی را تصدیق کنند.
3. عده ای از اهل علم فردی را به عنوان مرجع اعلم معرفی کنند و از گفته آنها اطمینان حاصل شود.
نکته سوم: به نظر اکثر مراجع اگر از این راهها برای انسان گمان یا احتمال حاصل شود باز هم باید از همان کسی تقلید شود که گمان یا احتمال اعلمیت پیدا کرده است.(مخالف:آیت الله سیستانی: اگر اعلمیت معلوم نباشد یا مساوی باشند باید به اورع در استنباط مراجعه کرد و گرنه مخیر است مگر در موارد علم اجمالی. آیت الله خویی: اگر معلوم نباشد احتیاط کند و در صورت عدم امکان احتیاط از کسی تقلید کند که گمان به اعلمیت دارد. آیت الله وحید: اگر اعلمیت معلوم نباشد احتیاط کند و اگر احتیاط ممکن نیست احتیاطا به اورع مراجعه کرده و گرنه مخیر است.) ( رساله مراجع مساله 3 و 4)
تعجیل در فرج امام زمان سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
آیا درست است که زمین کربلا را امام حسین علیه السلام خریدند؟
" روایت شده است که حسین علیه السلام نواحی از کربلا که مدفنش آنجا است را از اهل نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خرید و وآن را به آنها بخشید با این شرط که زایران قبرش را به سوی قبرش راهنمایی کنند و سه روز از انان پذیرایی کنند"
(کشکول ج1 ص280+مستدرک الوسایل ج10 ص321 +سفینه البحار ج7 ص208)
در مقتل المقرم از قول امام صادق ـ علیه السلام ـ نیز وارد شده که امام حسین ـ علیه السلام ـ وقتی آن زمین را خریداری و به اهالی صدقه داد با آنها شرط کرد ولی آنها به شرط امام عمل نکردند.
خداوند توفیق شناخت دقیق معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(عیون الاخبار ، ج2، ص180)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت رضا علیه السلام روایت است که می فرمایند: الصَّغَائِرُ مِنَ الذُّنُوبِ طُرُقٌ إِلَى الْکَبَائِرِ، وَ مَنْ لَمْ یَخَفِ اللَّهَ فِی الْقَلِیلِ لَمْ‌ یَخَفْهُ فِی الْکَثِیر.

گناهان کوچک راه‌هاى گناهان بزرگ هستند. کسى که از خداى تعالى در گناه کوچک ترس نداشته باشد، در گناهان بزرگ هم از او نمى‌هراسد. (عیون الاخبار ، ج2، ص180)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد مراجعه به پزشک نامحرم:
1. رعایت نگاه ‏و ‏پوشش ‏در ‏مقابل ‏هر ‏نامحرمی ‏واجب است و فرقی نمی‌کند که نامحرم فامیل باشد یا ‏غیر فامیل ‏و همکار باشد یا غیر همکار.
2. اگر بیمار بخواهد به پزشک غیر ‏همجنس خودش مراجعه کند مثل اینکه خانم بخواهد به پزشک مرد مراجعه کند، چنانچه مداوا یا معاینه مستلزم لمس بدن یا نگاه به قسمتهای غیر مجاز (نگاه به غیر گردی صورت و دستها تا مچ باشد) باشد، مراجعه کردن حرام است هر چند پزشک غیر همجنس به نظر اکثر فقهاء‍ تخصص و مهارت بیشتری داشته باشد؛ بنابر این بیمار نمی‌تواند برای سونوگرافی یا تزریقات به پزشک غیر همجنس خود مراجعه کند البته در صورتی که ضرورت و اضطراری در میان باشد مثل اینکه همجنس نتواند بیماری را درمان کند، در این‏ صورت به مقدار ضرورت جایز است.(آیت الله سیستانی، تبریزی: در صورتی که درمان اضطرار داشته باشد و پزشک غیر همجنس تخصص و مهارت بیشتر داشته باشد اشکالی ندارد.) (منهاج الصالحین، ج3 کتاب نکاح م 21)
3. به نظر اکثر فقها پزشک نمی‌تواند بدون ضرورت به بدن جنس مخالف نگاه غیر مجاز داشته باشد و ‏یا بیمار نامحرم را لمس کند.(‌صرفا جهت اطلاع: مخالف؛ آیت الله سیستانی، تبریزی) (منهاج الصالحین، ج 3 کتاب نکاح م 21 ؛ استفتائات مکارم ج1 س1572 ؛ بهجت، استفتائات ص: 30 س 5 و6 ؛ حضرت امام، استفتائات ج 3 س 48 و 49 ؛ فاضل ج1 س 2088 ؛ هدایه العباد ج2 م 22 ؛ ‍(عروه، کتاب نکاح م 35 ؛ منهاج سیستانی م‌14‌و م 15 و م20 و م 21 و م 22 ؛ تحریرالوسیله، کتاب نکاح م22 ؛ رساله مراجع مساله 2441)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
آیا تشنگی در کربلا حقیقت دارد؟ چرا چاه نکند؟ چرا از شیر شتر استفاده نکرد؟
1. در7محرم عبیدالله به عمرسعد نامه نوشت: میان حسین و یارانش و آب مانع شو و قطره ای از آن نچشند و آب رابستند(تاریخ طبری ج5 ص412 +انساب الاشراف ج3 ص389+الارشاد ج2 ص86)
2. طی این 2 روزچندبار به آب زدند و آب آوردند(الاخبار الطوال ص255)
3. چاهی کندند و به آب رسیدند(الفتوح،ص893) و وقتی خبر به عمرسعد رسید دستورداد جلوی آب را بگیرند(مقتل الحسین ج1 ص244)
4. شب عاشورا،علی اکبر آب اورد و نوشیدند و غسل کردند(بحار ج45 ص1 و ج44 ص316 +الملهوف ص154+ تاریخ طبری ج5 ص423)
5. اما عاشورا چندبار به آب زدند که نتوانستند بیاورند(الفتوح ج5 ص117+بحار ج45 ص41) و درعاشورا با لب تشنه شهید شدند(الملهوف ص233)
6. اکثرا اسب بودند نه شتر ماده و شیرشتر، گرم است.
* نکته: در جنگ فقط چند دقیقه باشد، تشنگی دارد،علاوه بر آن خبرهای کشته شدن، هوای گرم منطقه طف عراق که 20 مهر بوده، وممکن است آب شور بوده که برای غسل و حیوانات خوب بوده، ولی برای عطش قابل استفاده نبوده است
خداوند توفیق شناخت دقیق معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه، ج‏ 4، ص: 410)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: مَنْ لَمْ یَسْتَحِ مِنْ طَلَبِ الْمَعَاشِ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ نُعِّمَ أَهْلُه.

و هر که از کسب معاش شرم نکند(و تکبر و خود پسندى مانع از کار و کوشش او نگردد) تحصیل روزیش آسان مى‌شود و عیالش در نعمت قرار مى‌گیرند. (من لا یحضره الفقیه، ج‏ 4، ص: 410)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره تولید کنندگان و تعمیر کنندگان وسایل:
1. اگر افرادی مانند خیاط یا تعمیرکار یا صنعتگر چنانچه چیزی را بگیرند که بسازند یا تعمیر کنند در صورتی که جنس و یا وسیله را در ضمن کار ضایع کنند و یا از بین ببرند ضامن می باشند و باید خسارت را جبران نمایند؛ هر چند در انجام کار کوتاهی نکرده باشند بنابر این چنانچه خیاط پارچه ای را بگیرد که لباس بدوزد چنانچه پارچه را خراب کند یا ناقص بدوزد، یا لباس را با اطو بسوزاند، خیاط ضامن است و باید جبران کند.(شبیری زنجانی: اگر بر طبق قواعد آن صنعت، که شناخته شده است، رفتار نکند ضامن است.) (توضیح المسائل مراجع م 2200)
2. اگر کسی اجیر شده و قرارداد بسته که در روز معینی کاری را انجام دهد و در آن روز برای انجام کار حاضر شود اما صاحب کار، طفره برود و کارگر در آن روز بیکار بماند، باید اجرت او را بدهد. مثلا اگر بنایی را برای ساختن خانه ای در روز معینی اجیر کند و بنّا در آن روز آماده کار باشد ولی صاحب کار، مصالح را آماده نکند و بنا بیکار بماند، صاحب کار باید اجرت بنا را بدهد. (توضیح المسائل مراجع م 2197)
خداوند توفیق انجام کار صحیح و خدمت به بندگان را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
اهداف قیام امام حسین علیه السلام چه بود؟
1. اصلاح امت جدش: به منظور اصلاح امت جدّم قیام کرده‌ام.( فتوح ابن اعثم،ج5 ص33)
2. نهی از منکر: (بحار،ج44 ص329)
3. کنار گذاشته شدن دین و احیای سنت پیامبر (ص):امام حسین علیه السلام می فرماید:" شما را به کتاب خدا و سنت پیامبر اسلام دعوت می کنم چرا که سنت رسول خدا را میرانده و بدعت را احیا کرده اند."
4. مبارزه با ظلم: امام حسین فرمود:پیامبر در زمان حیاتش فرمود هرکس سلطان ظالمی را ببیند که حرام خدا را حلال شمرده وپیمان خدا را شکسته وبا سنت پیامبر مخالفت می ورزد وبه بندگان ظلم می کند اما با او مبارزه نکند شایسته است خدااورا در جایگاه آن سلطان در جهنم قرار دهد" (فتوح،ج5 ص143)
5. تشکیل حکومت اسلامی:بعد از دعوت مردم کوفه، میتوان تشکیل حکومت اسلامی را یکی از اهداف خواند( تنزیه الانبیاء ص175)
خداوند توفیق شناخت دقیق معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لایحضره الفقیه، ج‏2، ص: 585)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام می فرمایند: ...مَنْ زَارَنِی فِی تِلْکَ الْبُقْعَةِ (ارض طوس) ...کُنْتُ أَنَا وَ آبَائِی شُفَعَاءَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ.

هر که مرا در طوس زیارت کند من و پدرانم روز قیامت شفاعت کننده او خواهیم بود. (من لایحضره الفقیه، ج‏2، ص: 585)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره آداب زیارت:
یکی از مستحباتی که سفارش شده زیارت مضجع نورانی حضرت رضا علیه السلام است که برای انجام زیارت آدابی سفارش شده است که به چند مورد اشاره می شود:
1. حاضر شدن نزد امام معصوم علیه السلام با عرض یک سلام به ساحت امام علیه السلام، زیارت محسوب می‌شود هر چند زیارت نامه‌ای خوانده نشود؛ اما بهتر است در هنگام زیارت‌، زیارت نامه های معتبر مانند زیارت امین الله و زیارت جامعه کبیره خوانده شود.
2. غسل زیارت که انسان به امید ثواب انجام دهد و به نظر اکثر مراجع غسل زیارت کفایت از وضو نمی کند و نمی شود با آن نماز خواند. (مکارم: غسل زیارت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و یا امامان معصوم علیهم السلام مستحب است.) (رساله مراجع م646 ؛ توضیح المسائل مکارم م609 و استفتائات سایت مکارم، غسل های مستحب)
3. هنگام تشرف گامها را کوتاه برداشتن و مشغول ذکر بودن در هنگام رفتن به زیارت.
4. تلاوت قرآن که انسان می تواند به نیابت از امام معصوم علیه السلام قرآن را بخواند یا قرآن را بخواند و ثوابش را به امام هدیه کند.
5. بلند نکردن صدای خود در وقت زیارت.
6. توبه کردن از گناه یعنی از گذشته خود پشیمان بوده و تصمیم بر ترک گناه گرفته و استغفار نمودن از گناهان.
7. نماز زیارت که انسان می تواند زیارت و نماز زیارت را از جانب افراد متعدد بجا بیاورد.
خداوند متعال به آبروی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام زیارت همه را مورد قبول درگاه خود قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
آیا قیام امام حسین علیه السلام برعلیه یزید درست نبوده، چون یزید حاکم اسلامی بوده است؟
1.امام حسین علیه السلام قانونا و شرعا حاکم بوده است: قانونا» چون در صلح نامه امام حسن با معاویه بوده که معاویه حق انتخاب جانشین ندارد و بعد از معاویه، امام حسن یا امام حسین حاکم میشوند-
شرعا: چون خدا امام را امام وحاکم بعد از امام حسن انتخاب کرده است
2.طبق آیات قرآن( 28 کهف-10 قلم-151 شعراء -13 هود) اطاعت از سلطان ظالم و سکوت در برابرش، گناهی بزرگ است
3. روایات فراوانی در تحریم همراهی ظالمین و حب انان و اطاعت از انان وارد شده(بحارج72 ص367 باب82) و فرموده اند وظیفه انسان در برابر ظلم وظالمان دوری جستن از انان و سعی در از بین بردن ظلم انان می باشد (وسائل ج16 ص144 باب7)
خداوند توفیق شناخت دقیق معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسایل الشیعه ج12‌، ص: 25)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: إیَّاکُمْ وَ ٱلْکِذْبَ فَإنَّ ٱلْکِذْبَ یَهْدِى إلَى ٱلْفُجُورِ، وَ ٱلْفُجُوَر یَهْدِى إلَى ٱلنَّار.

از دروغ بپرهیزید، زیرا دروغ انسان را به بدیها مى‌کشاند، و بدیها انسان را جهنمی می‌کند. (وسایل الشیعه ج12‌، ص: 25)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره دروغ:
1. یکی از محرمات و گناهان بزرگ دروغ است دروغ یعنی خبر دادن از چیزی که واقعیت ندارد. در این حکم فرقی ندارد دروغ را بگوید یا بنویسید یا اشاره کند.
2. یکی از مصادیق دروغ، وعده دروغ است یعنی انسان به چیزی وعده بدهد که می داند نمی تواند به وعده داده شده عمل کند بنابر این اگر تعمیر کاری، تعمیر وسیله ای را برای زمان خاصی وعده می دهد در حالی که می داند در آن زمان نمی‌تواند کار را آماده کند، چنین وعده ای حرام است. (منهاج الصالحین ج 2 م 38)
خداوند متعال به همه ما توفیق ترک گناه و معصیت عنایت فرمایید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code