در روایات است که در تمام سال شبی به خوبى و فضیلت شب قدر نمى رسد، ملائکه در آن شب به اذن پروردگار به زمین نازل مى شوند و به خدمت حضرت صاحب عج الله فرجه مشرّف مى شوند و آنچه براى هرکس مقدّر شده است بر ایشان عرضه میکنند، لذا مستحب است انسان این شب را به دعا و نیایش بگذراند تا در لحظات تقدیر اموراتش بیدار بوده و از خداوند متعال خیر را در خواست کند.
سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم .ضمن گرامیداشت روز جمهور اسلامی و تسلیت ایام. در آستانه شب قدر دوم هستیم
اعمال مشترکه شبهای قدر :
1. غسل کردن: که این غسل بهتر است مقارن غروب آفتاب به جا آورده شود،
2.خواندن دو رکعت نماز: در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از نماز هفتاد مرتبه ( اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَتُوبُ اِلَیْهِ ) بگوید.
3.قرآن به سر: اینکه با حالت خضوع و خشوع برای آمرزش گناه و برآورده شدن حاجات دعا کند و قرآن و معصومین علیهم السلام را واسطه قرار دهد.
4.زیارت امام حسین علیه السلام .
5.إحیاء: احیاء داشتن شب هاى قدر یعنى این شب را تا صبح بیدار باشد و با عبادت و دعا و تلاوت قرآن و جلسات سخنرانى دینى و پرسش و پاسخ هاى مذهبى و یا مطالعه کتاب هاى تفسیر و عقاید و مواعظ سپرى کند.
6.خواندن صد رکعت نماز که پنجاه نماز دو رکعتی خوانده شود.
7.دعاء جوشن کبیر.البته هر شب از این شبها اعمال مخصوصی هم دارد که مومنین میتوانند به مفاتیح مراجع نمایند.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال بهترین مقدرات را برای همه ما و جامعه اسلامیمان، مقدر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض قبولی طاعات و تسلیت ایام شهادت مولای متقیان. یکی از واجباتی که نباید نسبت به آن سهل انگاری کرد، خواندن نمازهای قضا هست و یکی از فرصتهای اقامه نماز قضا شبهای قدر و شبهای ماه مبارک رمضان است که به همین مناسب چند نکته را نسبت به نماز قضا یادآوری می کنم:
1. کسی که نماز قضا بر عهده اش است ولی تعدادش را نمی داند مثلا چند نماز صبح از او قضا شده، نمی داند سه یا چهار یا پنج نماز بوده است، چنانچه مقدار کمتر را بخواند کافی است.
2. اگر بخواهیم نماز قضا را به جماعت بخوانیم، در صورتی که امام جماعت نماز ادا یا نماز قضای حتمی می خواند، می توان نماز قضا را به او اقتدا کرد.ضمنا لازم نیست نوع نماز قضای ماموم با نوع نماز امام مطابقت داشته باشد لذا می توان نماز قضای عشا را نماز ظهر امام اقتدا کرد.
3. خواندن نماز های قضا در هر ساعتی از شبانه روز صحیح است و کسی هم که مسافر است می تواند نمازی که در وطن قضا شده، در سفر بخواند البته نمازی که به صورت کامل فوت شده، در سفر هم باید به صورت کامل قضا شود.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان عج و سلامتی مراجع مخصوصا امام خامنه ای صلواتی عنایت بفرمایید.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
یکی از مسائلی که در آیات و روایات تاکید فراوانی شده اهتمام به خانواده است که زن و مرد وظیفه دارند جهت تحکیم و آرامش خانواده تلاش و تدبیر لازم صورت بگیرد؛ یکی از دستورات قرآن که به حفظ کانون خانواده کمک می کند؛ مساله حجاب و پوشش است و بانوان گرامی توجه کنند، دشمنی که هیچ رحمی حتی به بیماران ما ندارد، به بهانه دفاع از حقوق زن، یک ضرورت و واجب مسلمی که به حفظ کانون خانواده و استواری اجتماع و آرامش فردی کمک می کند، هجمه می کند، لذا به جهت اهمیت چند نکته درباره این فریضه مهم دینی اشاره می کنم:
1. زن و مرد مسلمان هر کدام باید پوشش شرعی خود را در برابر نامحرم رعایت کنند و رعایت حجاب و پوشش در برابر هر نامحرمی هر چند فامیل یا پزشک یا همکار واجب است.
2. پوشش واجبی که خانم در برابر هر نامحرمی باید رعایت کند این است اولا لباسی که خانم انتخاب می کند باید تمام بدن را بپوشاند و تنها عضوی که از پوشش واجب استثنا شده گردی صورت و دستها از سرانگشتان تا مچ دست است. دوما خانم اگر در بدن یا لباس خود آرایش و زینتی دارد نباید آرایش و زینت خود را در برابر نامحرم آشکار کند و اگر زینت و آرایشی داشته باشد باید از نامحرم بپوشاند.
3. ناخن مصنوعی و مژه مصنوعی علاوه بر اینکه برای وضو و غسل مانع محسوب می شود و باید برطرف شود، زینت محسوب می شود و خانم باید انرا مانند دیگر زینتها مثل لاک از نامحرم بپوشاند.
4. وظیفه والدین این است که دختران را از کودکی عادت به حجاب بدهند که در زمان بلوغ به وظیفه واجب خود عمل کنند.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند همه را قدردان دستورات خودش قرار دهد و توفیق عمل عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما روزه داران گرامی.
برخی از مسافرین عزیز برای اینکه بتوانند روزه بگیرند قصد ده روز می کنند، در این باره چند نکته کوتاه را را خدمت شما خوبان یادآوری می کنم:
1. قصد ده روز هنگامی صحیح است که انسان مطمئن باشد که ده روز کامل در یک شهر یا روستا می ماند و اگر شک دارد نمی تواند قصد ده روز کند. و اگر فرد بخواهد به اطراف کمتر از مسافت شرعی سفر کند، حتما برای صحت قصد ده روز از جزئیات مساله از کارشناسان مربوطه بپرسد.
2. ده روز کامل یعنی فرد از ابتدا تصمیم داشته باشد حداقل 240 ساعت در یک شهر یا روستا بماند البته اگر شب وارد محل اقامت شود مثلا ساعت 12 شب وارد محل اقامت باشد همین که تا غروب روز دهم بماند کافی است و لازم نیست تا 12 شب بماند که 240 ساعت بشود.
3. اگر شخصی در مکانی قصد ده روز کرد چنانچه بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی ادائی از ماندن ده روز منصرف شد و تصمیم گرفت زودتر برود، در این صورت تا وقتی که هنوز در محل اقامت باید نماز را کامل و روزه را نیز بگیرد.
4. اگر فرد در جایی مثلا تصمیم داشته است هشت روز بماند، چنانچه بعد از ماندن هشت روز تصمیم بگیرد دو روز دیگر بماند، هر چند ده روز می ماند ولی چون از ابتدا تصمیم ماندن ده روز نداشته است آن دو روز دیگر را هم مسافر محسوب می شود و نمازش شکسته و روزه نیز صحیح نیست.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال سفر همه مسافرین اسلام را بی خطر گرداند به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
امیر المومنین ( علیه السلام) در روایتی می فرمایند: إستَنزلوا الرِّزقَ بِالصَّدَقَةِ
با صدقه دادن، روزی خود را فرود آورید. کافی(ط-الاسلامیه) ج 4 ، ص 3 ، ح 5
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک مناسبت ولادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام.
از جهت شرعی صدقه بر دو قسم است، صدقه واجب مثل زکات مال یا زکات فطره یا خمس و صدقه مستحب مثل صدقاتی که افراد داوطلبانه و بدون الزام پرداخت می کنند البته بین صدقه واجب و صدقه مستحب تفاوت هایی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. تخلف از صدقه واجب معصیت است و سبب مدیون شدن انسان می شود و چنانچه انسان فوت کند و میت صدقه واجبش را پرداخت نکرده باشد، ورثه باید صدقه واجب را از اموال میت پرداخت کنند بخلاف صدقه مستحبی که عدم پرداختش معصیت نیست.
2. فردی که سید نمی باشد می تواند صدقه مستحبی را با حفظ احترام به سادات بدهد اما زکات را نمی تواند به سادات بدهد.
3. صدقه مستحبی بهتر است مخفی پرداخت شود اما زکات و صدقه واجب بهتر است آشکارا پرداخت شود.
4. صدقه مستحبی را می توان واجب النفقه خودت مثل پدر و مادر نیازمند خود پرداخت کرد بخلاف زکات و صدقات واجب که نمی توان به واجب النفقه پرداخت کرد مگر در شرایط خاصی.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند توفیق انفاق در راه خودش را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
امام رضا علیه السلام در یک روایت نورانی می فرمایند: ثلاثٌ مِن المُرُوَّةِ فی السَّفرِ: بَذلُ الزّادِ وَ حُسنُ الخُلقِ وَ المِزاحُ فی غَیرِ المَعاصی.
سه خصلت در سفر نشانة جوانمردی است: گشاده دستی و بخشش در زاد و توشه، اخلاق نیکو و شوخ طبعی البته در بدون گناه. (خصال، ج ۱، ص 324)
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن قبولی طاعات و عبادات شما خوبان و دوستداران حضرت رضا علیه السلام .
با توجه به مقارن شدن ماه رمضان با ایام تعطیلی، یکی از سوالاتی که در ایام بیشتر پرسیده می شود درباره روزه مسافر است که به همین مناسبت به چند نکته خدمت شما خوبان اشاره می کنم:
1. اگر مسافر از شب تصمیمِ سفر به مسافت شرعی یا بیشتر را داشته است و قبل از اذان ظهر به سفر برود هنگامی که از حد ترخص بگذرد می تواند روزه اش را باز کند و نمی خواهد تا رسیدن به مسافت شرعی صبر کند. مثلا اگر کسی می خواهد قبل از اذان ظهر از مشهد به تهران برود ، همین که حدود 1350 متر از مشهد دور شود، که دور شدن به این مقدار را رسیدن به حد ترخص می گویند، در این صورت می تواند روزه اش را باز کند اما قبل از خارج شدن از شهر نمی تواند روزه اش را افطار کند.
2. اگر شخصی بخواهد از وطن یا جایی که قصد ده روز کرده است ، بعد از اذان ظهر سفر کند روزه اش صحیح است، و در این مساله توجه شود که اذان ظهر باید در وطن یا در مکانی که قصد ده روز کرده، باشد و تا اذان نشده به هیچ مقداری از شهر خارج نشود.
3. اگر شخصی در سفر است چنانچه قبل از اذان ظهر به وطن برسد یا مکانی که قصد ده روز کرده است برسد و از اذان تا لحظه رسیدن به وطن، چیزی که روزه را باطل می کند مرتکب نشده باشد باید نیت روزه کند. اما اگر قبل از اذان ظهر به وطن نرسد، به نظر امام خامنه ای و اکثر مراجع معظم تقلید نمی تواند نیت روزه کند هر چند نزدیک وطنش باشد.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند توفیق سفر همه مسافرین خصوصا سفر زائرین حضرت رضا علیه السلام از جمیع بلایا محفوظ نگه دارد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
خمس اثرات فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1-ضمانت بهشت: شخصی نزد امام باقر علیه السلام آمد و خمس مال خود را پرداخت، امام علیه السلام فرمود: بر من و پدرم لازم است که بهشت را برای شما ضمانت کنیم. «ضمنت لک علیّ و علی ابی الجنّة(وسائل، ج 9، ص 528)
2-شمول دعای امام علیه السلام : امام رضا علیه السلام فرمود: تا می توانید خودتان را (بادادن خمس) از دعای ما محروم نکنید (وسائل، ج 9، ص 528)
3-پاکی ولادت:
اگر کسانی از پرداخت خمس سرپیچی نمایند نه تنها مرتکب گناه شده اند ، بلکه مالی را که مصرف می نمایند چون حرام است در نسل آن ها تأثیر گذار بوده و موجب پاکی مولدشان می گردد؛ اما اگر خمس را پرداخت کنند چون از غذای حلال تغذیه نموده اند باعث طهارت مولدشان خواهد شد:
امام صادق(علیه السلام) فرمودند: ما خمس را برای شیعیان پاک ساختیم تا موالید آنان پاک و فرزندان شان حلال و پاکیزه گردد. (وافی ج 6 ص 276)
4-فقر زدائی از خاندان رسالت: امام کاظم علیه السلام فرمود: خداوند نیمی از خمس را برای فقر زدائی از بستگان پیامبر که از زکات و صدقات محرومند قرار داد(سائل، ج 9، ص 514)
خداوند توفیق شناخت دین وعمل به دستوراتش را به ماعنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر. امام هادی علیه السلام در یک روایت نورانی می فرمایند:
به راستى که مال حرام، رشدی ندارد و اگر در ظاهر افزایش یابد، برکتى ندارد و اگر انفاق شود،پاداشى ندارد و اگر بماند، توشه اى به سوى آتش خواهد بود. کافى، ج 5، ص 125، ح 7
مطابق دستورات اسلامی برخی از کسب درآمدها مشروع و حلال نمی باشد که باید از آنها پرهیز شود و در این فرصت به برخی از آنها اشاره می شود:
1. کسب درامد از طریق خرید و فروش وسایل قمار مثل پاسور یا فروش مواد مخدر یا فروش فیلم های مبتذل و مستهجن و محتواهایی که انحراف اخلاقی یا اعتقادی جوانان را به همراه دارد.
2. استخدام شدن برای انجام کارهای حرام مثل اینکه کسی که استخدام شده است که گزارش های دروغ را برای صاحب کار آماده کند یا در کارخانه ای استخدام شده که کم فروشی یا غش در خرید و فروش از طریق نیرو انجام بگیرد یا پزشکی که اجرت گرفته است که سقط غیر مجاز جنین را انجام دهد و یا مزد می گیرد که رقاصی انجام دهد و آهنگ حرام پخش کند، و مانند اینها که کسب درامد از این راهها حرام است.
3. درامدهایی که از راه حرام بدست بیایید انسان مالک چنین درامدهای نمی شود و باید به صاحبان اصلی برگرداند و در صورت عدم دسترسی با اجازه دفتر مرجع تقلید به فقیرمتدین پرداخت شود.(رساله مراجع مساله 2064؛ 2070)(اکثر مراجع؛ رساله مراجع مساله 2055؛مسائلجدیدج1 ص71؛ منهاج الصالحین، المکاسب محرمه م8؛ مسائل منتخبه م647)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر. یکی از نمازهای بسیار با فضیلت نماز جمعه است که در این باره به چند نکته اشاره می شود:
1.یکی از با فضیلت ترین اعمال روز جمعه شرکت در نماز جمعه است که ترک کردن نماز جمعه و اهمیت ندادن به آن شرعا مذموم است و شرکت در نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان علیه السلام به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ی حفظه الله واجب تخییری است به این معنا که انسان بین خواندن نماز ظهر یاخواندن نماز جمعه مخیراست، هرچند که شرکت در نماز جمعه فضیلت بیشتری دارد. (1)
۲.مسافرین عزیز هم میتوانند در نماز جمعه شرکت کند. (2)
۳.کسی که میخواهد نمازظهر را در منزل بخواند به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای مستحب است که همان اول وقت نماز ظهر را بخواند وتاخیر انداختن لازمنیست.(3)
۴.کسی که در نماز جمعه شرکت کرده واجب است به خطبهها گوش کند و همچنین باید ازهر کاری کهباعث ازبین رفتن فایده خطبهها یا گوش ندادن می شود مانند صحبت کردن با دیگران پرهیزکند.(4)
5.کسی که به خطبهها نرسیده می تواند در نماز جمعه شرکت کفایت ازنماز ظهر نیز میکند.(5)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل درفرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وسلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع:
(1)(بنا براحتیاط واجب نماز جمعه کفایت از ظهر نمی کند. صافی، گلپایگانی) (رساله 16 مرجع ج1 ص:1062 م1 و اجوبه س606 و 608)(2) (رساله16 مرجع ج1 ص1065 م12)(3) (سایت امام خامنه ای قسمت استفتائات جدید، نماز جمعه رساله جامع سیستانی م1802 خوئی و وحید منهاج ج2 204 ، ، تبریزی استفتائات جدید ص132 م631 ، اراکی رساله م1506) (5) (رساله 13مرجع ص 847
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
خمس اثرات فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1-تطهیر اموال: تغذیه در سلامت جسم و جان آدمی سهم مهمی دارد. غذای سالم و حلال فکر سالم، عمل سالم و ... پدید می آورد و از غذای ناسالم و حرام افکار شیطانی، عمل شیطانی پدیدار می گردد. یکی از علل تشریع خمس تطهیر اموال است در همین زمینه از امام صادق (علیه السلام) سؤال شده: «مردی که از راه حلال و حرام مالی به دست آورد، و می خواهد توبه کند ولی حلال و حرام را به طور مشخص نمی شناسد چه کند [و چگونه خود را از حرمت خلاص نماید] فرمود خمس آن مال را بدهد مالش پاک می شود. خداوند اموال را به وسیله پرداخت خمس تطهیر فرموده است»( المقنعه؛ ص 283)
قرآن نیز همین فلسفه را برای صدقه گفته که طبق روایتی منظور از صدقه در این آیه خمس است: «خذ من أموالهم صدقه تطهرهم و تزکیهم بها(آیه 103 توبه)) »«از اموال آن ها [= مسلمانان] صدقه بگیر تا به واسطه آن پاک شان کنی. »
«امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس تصور کند که امام (علیه السلام) به آنچه مردم در دست دارند محتاج است آن شخص کافر است. مردم احتیاج دارند که امام از آن ها مال [= خمس] قبول کند. [زیرا که] خداوند عزوجل فرموده است از اموال آن ها صدقه بگیر تا پاک گردند»( کافی ؛ ج 1، ص 537)
2- وسعت روزی: وسعت روزی و فراوانی ثروت فقط به وسیله تلاش و دانش و هنر به دست نمی آید بلکه علل و اسباب دیگری نیز وجود دارند که باعث توسعه روزی و تکثیر ثروت می گردند. در روایتی امام رضا (علیه السلام) یکی از علل فراوانی روزی را پرداخت خمس معرفی فرموده اند:«... ان اخراجه مفتاح رزقکم ...«پرداخت خمس کلید روزی شماست (وسایل الشیعه,؛ ج 6 ؛ص 375)
3- تطهیر گناهان:امام رضا علیه السلام فرموده اند: اخراج خمس [=پرداخت آن] باعث تطهیر گناهان شما می باشد» (وسایل الشیعه,؛ ج 6 ؛ص 375)
4-کمک به تبلیغ دین: امام رضا(علیه السلام) در توضیح فلسفه خمس فرمودند:«ان الخمس عوننا علی دیننا: خمس پشتوانه مالی معصومین علیهم صلوات الله است که با آن ترویج دین نمایند و اگر ما هم در ترویج آن سهیم باشیم از اجر معنوی آن نیز بهره مند خواهیم شد. پرداخت خمس کمک کردن به خط اهل بیت علیهم السلام و تقویت بنیه مالی حوزه هایی علمیه و سبب تبلیغ و نشر تفکّر علوی به وسیله ی علما و فضلا و طلاّب است
خداوند توفیق شناخت دین وعمل به دستوراتش را به ماعنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک عید بزرگ مبعث، خداوند متعال در قرآن مجید نسبت به عظمت شخصیت پیامبر اکرمصلی الله علیه وآلهمیفرماید: به یقین، رسولی از خود شما بسوی شما آمد که رنجهای شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهرباناست.(توبه 128)
یکی از منتهایی که خدای متعال بر مومنین نهاده است نعمت وجود نازنین پیامبر رحمت می باشد که به شکرانه وجود با برکت حضرتش، برای مومنین وظایفی سفارش شده است:
1. مستحب است که نام پیامبر خداصلی الله علیهو آله برای فرزندان انتخاب شود.( تحریر الوسیله، احکام ولادت م 2،)
2. مستحب است هر وقت که انسان اسم مبارک رسول خدا صلی الله علیه و اله مثل احمد یا لقب ها و کنیه های حضرت مثل مصطفی را بشنود، صلوات بفرستد حتی اگر در نماز هم باشد باز هم مستحب است، صلوات بفرستد. همچنین وقتی که نام پیامبر خدا صلی الله و اله وسلم یا لقب او را می نویسد مستحب است صلوات را به طور کامل بنویسد و بهتر است هر وقت حضرت را یاد می کند، صلوات بفرستد.
3. لزوم پرهیز از هتک و بی احترامی به اسم پیامبر خدا صلی الله علیه و اله و دیگر اهل بیت علیهم السلام حتی به اسم این بزرگوان که برای مکانی نام گذاری شده، مثل صحن پیامبر اعظم یا میدان امام حسین علیهما السلام نباید اسامی مورد بی احترامی انجام گیرد.
4. برگزاری مجالس ذکر فضائل و مناقب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مستحب است.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تبریک ایام
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هدف از بعثت را چنین بیان میکند که : «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» بهراستی که من مبعوث شدم تا شرافتهای اخلاقی را کامل و تمام کنم [و به مردم بیاموزم]»( بحار الانوار، ج 68، ص 382،و السنن الکبری بیهقی، ج 10، ص 323)
اهداف متعدد بعثت پیامبران علیهم السلام در قرآن عبارتند از:
1. خدا پرستی و پرهیز از طاغوت: از اهداف زیر بنایی و بنیادین بعثت انبیا علیهم السلام فراخوانی مردم به پرستش خدای یگانه و دوری از طاغوت و مظاهر آن است:«وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنْ اُعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ (نحل: 36)«ما در هر امتی پیامبری برانگیختیم تا به آنان بگویند خدا را بپرستید و از پرستش غیر خدا (طاغوت) خودداری کنید.
2. تعلیم و تزکیه مردم : «و لقد من الله علیالمؤمنین اذ بعث فیهم رسولاً من انفسهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم»( آلعمران آیه 164)) و خداوند بر مؤمنین منت گذاشت آنگاه که از جنس خودشان رسولی فرستاد تا بر آنها آیات الهی را بخواند و آنها را تزکیه و تعلیم و هدایت نماید.
3. ایجاد قسط و عدل :لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکتابَ وَ الْمِیزانَ لِیقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ[حدید/۲۵)
۴. رفع اختلافات مردم :کانَ النّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیینَ مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکتابَ بِالْحَقِّ لِیحْکمَ بَینَ النّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ(بقره/۲۱۳)
۵. تشویق و تهدید انسان ها : وَ ما نُرْسِلُ الْمُرْسَلِینَ إِلاّ مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِین َ[انعام/۴۸)
خداوند ما را در مسیر اسلام حقیقی ثابت قدم بدارد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک عید مبعث در روایتی معروف پیامبر گرامی اسلام می فرمایند: إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ. به راستی من مبعوث شدم تا شرافت های اخلاقی را کامل و تمام کنم. (بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج68 ؛ ص382)
روز مبعث پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله از اعیاد بزرگ مسلمانان است و برای آن روز اعمالی ذکر شده است که عبارتند از:
1.غسل که زمان انجام آن از اذان صبح تا غروب آفتاب است.
2.روزه که ثواب آن معادل هفتاد سال روزه گرفتن است. البته کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و می تواند نیت روزه قضا کرده و انشاء الله از ثواب آن روز هم بهرمند می شود و همچنین فردی که مسافر است و نمازش شکسته است نمی تواند روزه بگیرد.
3.بسیار صلوات فرستادن.
4.زیارت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤمنین علیهالسلام
5.دعاها و نمازهایی که در مفاتیح الجنان ذکر شده است.(مفاتیح الجنان، اعمال ماه رجب)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال عیدی همه ما را فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرمیداشت ایام الله دهه فجر .امام صادق علیه السلام در روایتی نورانی می فرمایند:
اُرْجُ اَللَّهَ رَجَاءً لاَ یُجَرِّئُکَ عَلَى مَعَاصِیهِ وَ خَفِ اَللَّهَ خَوْفاً لاَ یُؤْیِسُکَ مِنْ رَحْمَتِهِ .
آنچنان به خدا امید داشته باش که تو را بر معصیت او گستاخ نسازد، و آنچنان از خدا بترس که تو را از رحمتش ناامید نسازد.
دو نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1. رجاء و امید به رحمت و کمک و مغفرت الهی لازم است و ناامید از رحمت الهی گناه کبیره است. رجاء و امید به خدا یعنی همیشه ارتباط بین دل شما و خداى شما باید برقرار باشد؛ بدانید که میتوانید از او رحمت و تفضل و مغفرت جلب کنید البته امید و رحمت الهی به نحوی نباشد که ما را بر انجام معصیت گستاخ کند.مثل اینکه کسی بگوید خداوند ما را به گل روی اهل بیت عذاب نخواهد کرد یا اینکه کسی بدون اینکه وسیله تقربی و عملی داشته باشد، امیدوار باشد این موارد مغرور شدن به خدای متعال است که از این کار منع شده ایم.
2. همان طور که امید به رحمت خدا لازم است، خوف و ترس و تعظیم وتکریم از خدای متعال لازم است این خوف و تعظیم، لازمۀ معرفت و شناخت است. کسی که به خدا معرفت داشته باشد، خوف پیدا میکند. هر چه معرفت انسان بیشتر باشد، خوف و تعظیمش به خدا بیشتر است. لذا بچۀ کوچک برای عالم یا دانشمند یا مرجع تقلید احترامی و تعظیمی ندارد چون مقام عالم یا دانشمند یا مرجع تقلید نمی شناسد و علت اینکه ما در مقابل پروردگار عالم خوفمان کم است این است که معرفتمان کم است ضمنا نباید خوف و ترس از خدا نباید به قدری باشد که انسان را مأیوس کند
امالی، صفحۀ 65.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
شادی روح همه شهدا و امام شهدا و نثار روح مقدس حضرت رضا علیه السلام صلوات
متن اصلی:
ادلة وجوب القصر- درس 9
جلسه 9، دوشنبه 1393/2/8
حدیث :
عن ابی حمزة الثمالی قال: قال الصادقُ جعفرُ بنُ محمد علیهماالسلام: اُرجُ اللهَ رجاءً لایُجَرِّئُک علی معاصیه و خَفِ اللهَ خوفاً لایُؤیِسُک مِن رحمته.
پس اوّلاً رجاء، امید به رحمت و مغفرت الهی، به عون الهی، لازم است. که یکی از گناهان کبیره را یأس عن رَوح الله دانستند. پس همیشه ارتباطِ بین دل شما و خدای شما باید برقرار باشد، بدانید که میتوانید از او جلب رحمت و تفضّل کنید. لکن این رجاء و امید به نحوی نباشد که ما را بر انجام معصیت گستاخ کند. گاهی اوقات طوری با مردم حرف میزنیم یا با خودمان حدیثِ نفس میکنیم که گویی به خاطر گلِ روی ائمه علیهمالسلام، خدای متعال ما را هیچ عذاب نخواهد کرد! این، جرأت دادن و گستاخ کردن به معصیتِ الهی است. این، اغترار بالله است. در دعاها، در موارد متعددی، از مغرور شدنِ به خدا، اغترارِ بالله منع شدیم؛ در صحیفۀ سجادیه آمده است: و الشقاء الاشقی لمن اغترّ بک ما أبعَد تَصرُّفَه فی عذابِک، فقراتِ تکاندهندهای است. اغترار بالله صوری دارد، یکی از صورتهای اغترار بالله این است که انسان هر چه معصیت کند چون میبیند خدای متعال او را مجازات نکرد، مغرور بشود، بگوید خدا با ما کاری ندارد! یکی دیگر از صور این است که: انسان بدون اینکه وسیلۀ تقرّبی پیدا کند و در پیش بگیرد نسبت به خدای متعال، امیدوار باشد. رندِ شرابخواری اینطور شعر میگفت:
ساقیِ کوثر نمیدارد دریغ از ما شراب عشقها خواهیم کرد، اینجا شراب، آنجا شراب!
یعنی اینجا گناه میکنیم، آنجا هم حضرت هست و دست ما را میگیرد. این، اغترار بالله است. از آن طرف هم خوفِ از خدای متعال لازم است. این خوف، لازمۀ معرفت است. کسی که معرفت داشته باشد، خوف پیدا میکند. هر چه معرفت انسان بیشتر باشد، خوفش بیشتر است. یک بچۀ کوچک هیچ خوفی، از یک آدمِ قدرتمند ندارد چون قدرتِ او را نمیفهمد، درک نمیکند اصلاً لذا هیچ خوفی هم ندارد. یک آدمِ بزرگتر، میفهمد که این آدم قدرتمند است، باید از او ترسید. همچنان که یک بچۀ کوچک برای یک عالم، برای یک دانشمند، برای یک مرجع تقلید احترامی قائل نیست، چون نمیفهمد که این مقامش چقدر است. وقتی بزرگ شد، آنوقت میفهمد این مقامش خیلی بالاست.
علت اینکه ما در مقابل پروردگار عالم خوفمان کم است این است که معرفتمان کم است، تکریم و تعظیممان کم است چون عظمتِ پروردگار را، آن معدنُ العظمه ـ فَتَصَل الی معدنِ العظمة ـ را درک نکردیم، نفهمیدیم؛ لذا تکریم و تعظیم ما کم است، خوفمان کم است. بنابراین، خوف هم لازم است. لکن این خوف نباید به قدری باشد که انسان را مأیوس کند. اگر انسان یأس پیدا کرد، این از یک صفت خوب و پسندیده به یک صفت زشت و ناپسند برمیگردد.[ امالی، صفحۀ 65.]
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم-تسلیت ایام
1-ابوطالب کسى بود که همسرش فاطمه بنت اسد را به اسلام دعوت کرد ( شرح نهج البلاغه ، ج۱۳ ، ص۲۷۲ ) ، وقتى فرزندش على(علیه السلام)را دید که سمت راست پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) و همراه وى به نماز ایستاده نه تنها او را منع نکرد، بلکه او را به همراهى با پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمان داد ، به فرزند دیگرش جعفر نیز گفت کنار رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) و در طرف چپ او نماز بگزار ( اسد الغابه ، ج۱ ، ص ۳۸۷ ; سیره حلبى ، ج۱ ، ص ۴۳۳ )
2- در محاصره اقتصادى و اجتماعى مسلمین ، همراه مسلمانان به شعب ابوطالب رفت و ریاست قریش را بخاطر پیامبر رها کرد و در آنجا متحمل درد و رنج فراوان گشت. وقتى یکى از مشرکان در مسجدالحرام مشتى خون و سرگین بر چهره پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) مى مالد ، ابوطالب شمشیر حمایل کرده به مسجدالحرام مى رود و همان کار را بر سر او مى آورد ( کافى ، ج۱ ، ص ۴۴۹ ) ، در شعب ابوطالب براى حفظ جان پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم)کودک خردسال خود على(علیه السلام) را هر شب جاى او مى خواباند و رنج غربت فرزند دیگر خود جعفر را در هجرت به حبشه تحمل مى کرد.
3- سخنان و اشعارى که در تأیید پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم)از ابوطالب در منابع معتبر نقل شده بسیار زیاد و متجاوز از هزار بیت است که هم اکنون در کتابى به نام «دیوان اشعار ابوطالب» گردآورى شده است.در اشعارش اعتراف به دین اسلام کرده است:
یا شاهِـدَ الله عَلَىَّ فَاشْهَـد إنّى عَلى دِین النَّبىّ أحمد ( شرح نهج البلاغه، ج۱۴، ص ۷۸ ) .«خدایا شاهد باش که من بر دین پیامبر یعنى احمد مى باشم».
4- پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) در فوت ابوطالب سخت گریست و از خداوند براى او طلب مغفرت کرد ( شرح نهج البلاغه ،ج۱۴ ، ص ۷۶ ) . و فرمود: در اذیت و رنج ، آنچه قریش بر سرم آوردند کمتر از مصیبت ابوطالب بود و در جریان دعوتم بازو و نگهدار من بود و تا زمانى که ابوطالب زنده بود قریشیان نمى توانستند مرا اذیت کنند ( سیره ابن هشام ، ج۲ ،ص ۳۰ ) . و هنگام دفن وى فرمود: اى عمو مرا در کودکى پرورش دادى ، در یتیمى کفالت کردى و در بزرگى یارى نمودى ، پس خداوند جزاى خیرت دهد ( تاریخ یعقوبى ، ج۲ ، ص ۳۵۰ ) . پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم)در تشییع جنازه او شرکت کرد و وعده کرد که روز قیامت براى پسر و مادر و عمویش ابوطالب شفاعت کند ( تاریخ یعقوبى ، ج۲ ، ص ۳۵ ) . با آن که تشییع جنازه کافر و شفاعت وى صحیح نیست.
على(علیه السلام) سوگند یاد مى کند که ابوطالب ، عبدالمطلب ، هاشم وعبدمناف هرگز بتى را نپرستیدند بلکه به سوى کعبه و به آیین ابراهیم(علیه السلام)نماز مى گزاردند ( کمال الدین ، ج۱ ، ص ۱۷۵ ) . و او را کسى مى داند که اگر تمام گناهکاران روى زمین را شفاعت کند خداوند مى پذیرد ( بحارالأنوار ، ج۳۵ ،ص ۱۱۰ ) . امام سجّاد(علیه السلام) در پاسخ کسى که از ایمان ابوطالب سؤال مى کرد فرمود: چقدر جاى تعجب است خداوند رسولش را نهى کرده که زن مسلمانى در نکاح کافرى باشد ، فاطمه بنت اسد از زنانى است که در اسلام بر دیگران سبقت گرفته است در حالى که تا آخر عمر ابوطالب ، همسر او بود ( شرح نهج البلاغة ، ج۱۴ ، ص ۶۸ ;الغدیر ، ج۷ ، ص ۳۸۱ ) . امام باقر(علیه السلام)ایمان ابوطالب را از ایمان بسیارى از مردم برتر مى داند و نقل مى کند که على(علیه السلام)دستور مى داد به نیابت وى حجّ به جا آورند ( سیره حلبى ، ج۳ ، ص ۲۰۵ ). امام کاظم(علیه السلام)ابوطالب را از اوصیاء انبیاء پیشین مى داند که به نبوت پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله وسلم)شهادت داد و در روز وفات وصایا را به او تحویل داد ( کافى ، ج۱ ، ص ۴۴۵ ) .
خداوند ما را در مسیر اسلام حقیقی ثابت قدم بدارد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد
ندادن و ترک خمس جزء گناهانی است که در واقع انسان را جزء غاصبین و پیمان شکنان قرار میدهد؛به این معنا که ترک خمس:
1-نمونه ای از غصبی بودن اموال : می دانیم، تصرف بر مال دیگران بدون مجوز شرعی در حکم غصب است.
از طرف دیگر ، اطلاع داریم که یک پنجم اموال هر شخص پس از کسر مخارج سالیانه متعلق حق امام (علیه السلام) است. بنابراین وقتی که شخص پس از کسر مخارج سالیانه یک پنجم اموال خود را به امام (علیه السلام) تحویل ندهد عملش نمونه ای از غصب محسوب خواهد شد. امام باقر (علیه السلام) میفرماید:«کسی که از پول خمس (نداده) که خدا عذر او را نپذیرفته چیزی به خرد مثل این است که او چیز حرام را خریده است(تهذیب،ج4،ص136) و فرمود:«انسان معذور نیست که از مال خمس نداده چیزی بخرد و بگوید: خدایا آن را با مال خودم خریدم مگر این که صاحب خمس به او اجازه دهد.»( بحارالانوار ،ج96 ،ص 193)
2- نمونه ای از خوردن مال یتیم: امام باقر (علیه السلام) فرمود:آسان ترین چیزی که بنده را به آتش می افکند این است که کسی که یک درهم از مال یتیم را بخورد و ما یتیم هستیم(وسایل الشیعه، ج 6 ،ص 378+ من لا یحضره الفقیه؛ ج 2 ،ص 41)
خوردن مال یتیم از آن جهت قبیح است که «یتیم» قدرت دفاع از خودش را ندارد و نمی تواند مال خودش را از چنگال شخص قدرتمند بیرون بکشد؛ در تشیع چون پس از حکومت امام مجتبی(علیه السلام) حکومت در دست امامان تشیع نبوده است؛ آنان طبعا قادر نبودند که با توسل به قدرت اموال مردم را تخمیس نمایند ؛پس در حقیقت نوعی یتیم محسوب می شده اند که در بیان امام باقر (علیه السلام) به این حقیقت تصریح شده است .
3- نمونه ای از پیمان شکنی :پذیرش دین به معنای تعهد و پیمان بر انجام امورات دینی است و هر کس پس از پذیرش آن به تعهدات خود عمل نکند در واقع پیمان شکنی نموده است.
پرداخت خمس از واجبات اسلام است . یعنی هر مسلمانی با پذیرش اسلام عمل به پرداخت خمس را تعهد کرده است و اگر عمل نکند خلاف تعهد محسوب و نوعی پیمان شکنی خواهد بود بر همین اساس می بینیم امام صادق (علیه السلام) در تفسیر آیه :«ویل للمطففین= وای بر کم فروشان»فرموده اند:یعنی ای پیامبر، کسانی که خمس تو را می شکنند [یعنی پیمان شکنی می کنند و نمی پردازند)( بحارالانوار، ج 96 ،ص 189)
خداوند ما را جزء عاملان به دستورات خدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر . یکی از نعمتهایی که باید قدردان آن باشیم و یادگار امام راحل می باشد، نظام اسلامی است و باید توجه داشته باشیم حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است و به تعبیر امام خامنه ای حفظه الله حفظ نظام چهار پایه مهم دارد که عبارت است از اقامهی نماز، پرداخت واجبات مالی (ایتاء زکات)، امر به معروف، و نهی از منکر؛ (سخنرانی حضرت اقا حرم مطهر رضوی تاریخ 01/01/94)
یکی از مصادیق معروف که در حفظ نظام اسلامی از موثرترین عوامل هست، سلامت محیط خانوادگی است که خانواده از سنت های الهی است که در این زمینه به چند نکته اشاره می شود( بیانات حضرت اقا 7/12/97 در دیدار با مداحان
1. مرد و زن در زندگی مشترک واجب است با یکدیگر معاشرت نیکو و پسندیده داشته باشد. بنابراین، نباید با یکدیگر با تندی و خشونت رفتار کنند.
2. خانه داری کردن زن یک عمل مستحب و دارای اجر و پاداش فراوان است و در اهمیت این کار مقدس همین بس که بر اساس روایاتی از اهل بیت اگر زنی لیوان آبی به دست همسرش بدهد ارزش آن از اینکه یکسال روزهایش را روزه بگیرد و شبهایش را به عبادت سپرى کند، بهتر است. و همچنین طبق برخی روایات مردى که به زن خود در خانه کمک کند، ثوابی که ذکر شد، شاملش می شود.
3. بر ولیَ کودک واجب است که او را از آنچه موجب فساد اخلاق و عقائدش میشود حفظ نماید مانند عضو شدن در برخی کانال ها و گروه ها در فضای مجازی که باعث انحراف عقیده و اخلاق و بدبین شدن به نظام اسلامی می شود، ویا دیدن فیلم و کتابهای گمراه کننده یا مدارسی که در آنها معلمان فاسدی میباشند.(سیستانی رسالهجامع م 1466.)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال رهبر عزیزمان را که در جهت حفظ نظام اسلامی تلاش فروان داشته اند محافظت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم-تسلیت ایام
امام کاظم ( علیه السلام ) با روشهایی موجب تقویت شیعه شده اند که برخی ذکر میشود:
1-نفوذ شیعه در دستگاهها: از زمان امام کاظم ( علیه السلام ) به بعد ائمه اطهار ( علیه السلام ) وارد عرصه سیاست میشوند و به مردم نسبت به فساد دستگاه خلافت هشدار میدهند و تلاش می کردند با نفوذ دادن برخی از افراد برجسته مثل علی بن یقطین در دستگاه خلافت بتوانند ضمن جلوگیری از برخی اشکالات و ضربات به اسلام، زمینه نشر فرهنگ اصیل اسلام که همان مکتب شیعه است را فراهم کنند.
2- سازمان وکالت، مجموعهاى متشکل از امامان معصوم ( علیه السلام ) و عدهاى از پیروان نزدیک و وفادار آنان بود که با همکارى یکدیگر، تشکیلات هماهنگ و منسجمی را پدید آوردند تا با اتکا بر آن پیشبرد اهداف دینی خود را محقق سازند. وظایف این سازمان به امور مالی منحصر نبود و وظایف سیاسی، دینی و ارشادی را نیز شامل میشد. این تشکیلات تا پایان عصر غیبت صغرا استمرار داشت.
3-بنیانگذاری دهه اول محرم :طبق فرموده امام رضا ( علیه السلام ) اولین امام بنیانگذار دهه محرم پدرشان بودند که از اول محرم تا عاشورا گریه میکردند
4- تربیت شاگردان و آرمان تشکیل حکومت اسلامی:
از جمله یاران و تربیت شدگان مکتب کاظمی، رشد و نمو شخصیت هائی مانند علی بن یقطین، هشام بن حکم، عبدالله بن یحیی کاهلی، صفوان بن یحیی، و… میباشند که نقش فراوانی در حفظ و گسترش مبانی و معارف مکتب اهل بیت ( علیه السلام ) و حمایت از شیعیان و علویان ایفا نمودند.
یک روز هارون، به امام هفتم ( علیه السلام ) عرض کرد که حاضر است «فدک» را به ایشان برگرداند!. حضرت موسی بن جعفر ( علیه السلام ) فرمود: «در صورتی حاضرم فدک را تحویل بگیرم که آن را با تمام حدود و مرزهایش به من بدهی» ؟!.هارون پرسید که حدود و مرزهای آن چیست؟.امام ( علیه السلام ) فرمود: «حد و مرز اولش، عدن؛ حد و مرز دومش، سمرقند؛ حد و مرز سومش، آفریقا؛ حد و مرز چهارمش، سرزمین ارمینه و بَحر (دریای) خزر است».هارون با شنیدن این سخنان، رنگ چهره اش تغییر کرد و با خشم وعصبانیت گفت: «با این وضع، چیزی برای ما باقی نمیماند» ؟!.امام کاظم ( علیه السلام ) فرمود: «میدانستم که نخواهی پذیرفت» !.( مناقب آل ابی طالب ( علیه السلام ) ۳۲۰:۴)
خداوند ما را در مسیر اسلام حقیقی ثابت قدم بدارد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت امام کاظم علیه السلام
حضرتش در روایتی می فرماید: لاَ تُذْهِبِ اَلْحِشْمَةَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ أَخِیکَ وَ ابْقِ مِنْهَا فَإِنَّ ذَهَابَهَا ذَهَابُ اَلْحَیَاءِ. ادب و حرمت میان خود و برادرت را از بین نبر و آن را نگه دار؛ زیرا با از بین رفتن ادب و حرمت، حیا نیز از میان مى رود. (وسائل الشیعة، ج12، ص: 146)
در روز شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام قرار داریم که یکی از بارزترین سجایای اخلاقی حضرتش کظم غیض یا همان فرو بردن خشم است و به همین خاطر حضرتش ملقب به کاظم است و یکی از خصلتهای انسان های موفق کنترل خشم است که از جهت شرعی، در برخی موارد واجب است که انسان خشم خودش را کنترل کند که به بخشی از آنها اشاره می شود:
مورد اول در برابر پدر و مادر است حتی در صورتی که پدر و مادر در حق فرزند ظلم کرده باشند چنانچه ابراز خشم و عصبانت فرزند سبب ناراحتی و اذیت پدر و مادر بشود، واجب است که فرزند در برابر آنها خشم خودش را کنترل کند و برخورد نیک داشته باشد و بی ادبی نکند.
مورد دوم شخصی که می خواهد آمر به معروف و و ناهی ازمنکر باشد چنانچه با زبان نرم احتمال تاثیر بدهد، واجب است که خشم خودش را کنترل کند.
مورد سوم یکی از وظایفی که برای مردان بیان شده است این است که با همسر خود معاشرت نیکو داشته باشند لذا اگر گفتار یا مطلبی و خطایی از خانم سر بزند بر مرد لازم است که خشم خودش را کنترل کند همچنان که این مطلب نسبت به خانم هم وجود دارد.
مورد چهارم:اگر ابراز خشم سبب اذیت و ترساندن دیگران شود، باید کنترل شود.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید.
منابع:تحریر الوسیله ج 2 مراتب امر به معروف، مرتبه ثانیه م 2، رساله جامع ج 2 م 519 و م 379
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
ترک کردن و ندادن خمس آثار زیانباری برای تارک آن دارد که برخی ذکر میشود:
1- ازبین رفتن اموال: طبق روایات وارده پرداخت «خمس» نه تنها باعث کم شدن ثروت نمی گردد بلکه عاملی است برای افزونی آن به عکس عدم پرداخت خمس از موجبات زوال مال و کم شدن ثروت خواهد بود.
امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: «هر کس درهمی از خمس را به مستحق آن ندهد دو درهم در ناحق [و غیر رضای خدا] خرج خواهد کرد، و هر کس حقی را که به مالش تعلق گرفته نپردازد، خداوند در روز قیامت آن مال را به صورت مار آتشین طوق گردنش می نماید ( وسائل الشیعه، ج 6 ،ص 378)
2 ـ هزینه کردن در راه اشرار و گناه: امام صادق علیه السلام فرمودبدان، کسی که مال خود را در راه اطاعت خداوند صرف نکند، به هزینه کردن آن در راه معصیت خداوند گرفتار می شود و هر کس در حلّ مشکلات ولیّ خدا گامی بر ندارد، خداوند او را بر تلاش و حرکت در راه حلّ مشکلات دشمن خدا گرفتار می کند ( وسائل الشیعه، ج 6، ص 25)
3 ـ محروم شدن از رحمت الهی: امام صادق علیه السلام فرمود:«کسی که حق خداوند را از مالش نپردازد، سزاوار است که خداوند رحمت خود را از او دریغ کند ( جامع الاحادیث، ج 9، ص 57)
4-جزء خائنین شدن : «خیانت یعنی بدون اجازه صاحب مال در مورد امانت دخل و تصرف نماید.
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:«از خیانت کردن در غنایم(که یکی از موارد خمس است) بپرهیزید، واگر پیش از محاسبه و پرداخت خمس ... مرکبی (از غنایم) را سوار شود آن خیانت در غنایم است.»( بصائر الدرجات 5/29)
بنابراین تصرف در اموال مخمس،قبل از تخمیس آن نوعی خیانت است، و این بدان معنا است که مال هر کس در حکم امانت در دستان او قرار دارد چنان چه خمس آن را پرداخت نکند به خیانت مرتکب شده و خیانتکار محسوب خواهد شد.
برهمین اساس اکثریت فقهای شیعه فتوا داده اند هیچ کس قبل از تخمیس اموال خود حق تصرف در آن را ندارد مگر آن که طبق ضابطه «دست گردان» کند و یا به طور کامل خمس مالش را پرداخت نماید.
5 ـ قبول نشدن نماز: امام خمینى در تحریرالوسیله مىفرماید: هر کس درهمى از خمس را نپردازد جزء ستمگران بر اهل بیت و کسانى که حق آن بزرگواران را غصب کردهاند مىشود.( تحریرالوسیله، ج 1، ص 334) وطبق روایات ندادن خمس و زکات موجب قبول نشدن نماز میشود(وسائل الشیعه ، ج 9 ، ص 25)
خداوند ما را جزء عاملان به دستورات خدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد