سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درباره حجاب می فرماید: وَلَا یبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا: ( زنان با ایمان):زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آن چه طبعاً از آن پیداست(آیه 31 نور)
ام سلمه نقل مى کند که بعد از نزول آیه «یدنین علیهن من جلابیبهن» زنان انصار از منازلشان با پوشش هاى مشکى خارج مى شدند به گونه اى که به نظر مى رسید بر سر ایشان کلاغى نشسته است. (الدر المنثورسیوطی، ج 5، ص 221)
از تاریخ استفاده میشود که در صدر اسلام حتی یهودی و نصاری هم نوعی حجاب داشتند. البته حجابهای آنان با حجابهای مسلمین فرق داشته است.
برای اثبات حجاب اجباری استدلال میشود که :
1- اصل وجوب حجاب در آیه نقل شده( 31 نور) و دهها روایت نقل شده است.
2- امر به معروف ونهی از منکر نیز واجب است
3- نهی از منکر عملی از وظایف حکومت اسلامی است (اَلَّذینَ إن مَکَّناهُم فِی الأرضِ ... اَمَروا بِالمَعروفِ و نَهَوا عَنِ المُنکَرِ : کسانی که چون در زمین به آنان توانایی دهیم .. به کارهای پسندیده وا می دارند و از کارهای ناپسند باز می دارند)
بنابراین چون بدحجابی منکر است واز طرفی حجاب امری اجتماعی(نه فردی) است، مبارزه با بی حجابی و داشتن حجاب اجباری است
4- از طرفی عمل به قوانین هر جامعه ای لازم است و در جمهوری اسلامی حجاب در قانون اساسی آمده است(مثل : عمل به قوانین رانندگی)
خداوند حجاب فاطمی به زنان ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: یَحْشُرُ اللَّهُ أُمَّتِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ بَیْنَ الْأُمَمِ غُرّاً مُحَجَّلِینَ مِنْ آثَارِ الْوُضُوء
فردای قیامت خدای متعال امّت من را بین بقیّه ی امّت ها در حالی محشور می کند که به خاطر وضویی که در دنیا گرفتند روسپیدند و پیشانی های نورانی دارند. (دعائم الإسلام ؛ ج1 ؛ ص100)
مسائلی را که انسان غالبا به آنها احتیاج دارد، واجب است یاد بگیرد؛ یکی از مسائل مورد ابتلا، وضو است؛ لذا چند نکته کوتاه درباره احکام وضو عرض می شود:
1. یکی از افعال وضو بعد از شستن صورت و دستها، مسح سر و مسح پا می باشد.
2. مسح پا باید با رطوبتی که از آب وضو در کف دو دست باقی مانده صورت بگیرد، لذا هنگام مسح سر، دست به قسمت بالای پیشانی نرسد و با رطوبت صورت برخورد نکند تا رطوبت دست با رطوبت صورت مخلوط نشود.
سؤالی که در اینجا ممکن است در ذهن مؤمنین ایجاد شود این است که اگر در هنگام مسح سر به هر دلیلی دست به پیشانی یا صورت برخورد کند و رطوبت دست با رطوبت صورت مخلوط شود، آیا وضو باطل می شود؟
در جواب عرض می شود که اگر با همان قسمت از دست که رطوبت صورت با آن مخلوط شده، مسح پا انجام شود، وضو صحیح نیست؛ اما اگر با قسمت دیگری از کف و انگشتان دست که آب صورت با آن مخلوط نشده، مسح پا انجام شود، به فتوای همه مراجع وضو صحیح است. حتی به فتوای تعداد زیادی از مراجع از جمله امام خامنه ای با پشت دست نیز می توان مسح پا را انجام داد. (1)
در پایان عرض می کنیم در آستان ملکوتی امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند.
خداوند متعال توفیق بندگی به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) مکارم: کشیدن مسح با ساعد و پشت دست جایز نیست. (عروه الوثقی ج1 فصل فی افعال الوضوء، اقتباس از م23 و 24 و 25 و 28 ؛ رساله مراجع م 249 و253 و 256 ؛ رساله آموزشی ج1 درس 13 ؛ تحریر الوسیله، واجبات وضو م 16 ؛ منهاج الصالحین م90 ؛ سایت مکارم، احکام وضو، مسح پاها)
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق( علیه السلام ) در ردّ حجیت خواب در مباحث مربوط به دین فرمودند:فَإِنَّ دِینَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَعَزُّ مِنْ أَنْ یُرَى فِی النَّوْم»؛ «دین خدا عزیزتر از آن است که در خوابدیده شود(کافی ،ج3، ص 482)
با توجه به عمومیت عبارت «دین الله» در این حدیث، معنای روایت تمام آموزههای دین اعم از مسائل عقیدتی و فقهی است و نفی استفاده از رویا در این روایت، به صراحت بیان شده است.
گرچه از طرفی در برخی روایات آمده که شیطان در قالب و شکل پیامبر و دیگر معصومین نمی تواند ظاهر شود (کتاب سلیم بن قیس ؛ ج2، 823) ولی از کجا معلوم که آنی که در خواب بر ما به اسم پیامبر یا دیگر امامان ظاهر شده است و این ادعا را دارد ، واقعا در ادعای خود صادق است و دیدار معصوم در خواب فرع آن است که او را در بیداری دیده باشیم، و گر نه چگونه میتوان گفت: آنکه را در خواب دیده معصوم است.
علت عدم حجیت خواب این است اگر خواب حجت باشد حدو مرزی ندارد و هرکس می تواند هرچیزی رابه اسم خواب به مردم بگوید،چون راهی برای اثبات یا ردش نیست؛مثلا ادعای نیابت کند یا بگوید باید فلان فرد مبلغی به او بدهد؛ در نتیجه بسیاری از امور، واجب و بسیاری دیگر حرام میشدند و سنگی روی سنگی بند نمیشد؛ در حالی که راهی جز استناد به ادله اربعه (کتاب، سنت، عقل و اجماع) نیست(ادب فنای مقربان، جوادی آملی، ج6، 141)
خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایت است از حضرت رضا علیه السلام که فرمودند: ...إِنَّ الْخُمُسَ عَوْنُنَا عَلَى دِینِنَا... فَلَا تَزْوُوهُ عَنَّا وَ لَا تَحْرِمُوا أَنْفُسَکُمْ دُعَاءَنَا...
پرداخت خمس کمک در (تبلیغ) دینمان است (در ادامه حضرت فرمودند) پس از پرداخت آن دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نکنید. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج1 ؛ ص548)
در مسئله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است که: مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از واجبات مالی مورد ابتلاء مسائل خمس است. چراکه به هر فردی که در تاریخ سر سال خمسیش بخشی از درآمدهایش باقی بماند، با شرایطی باید خمس آن درآمد را پرداخت کند. و البته پرداخت آن طبق روایاتی که از معصومین علیهم السلام وارد شده، باعث برکت و زیادی مال می شود.
در این فرصت کوتاه قصد دارم به صورت اجمالی فقط عنوان برخی از اموالی که به آنها خمس تعلق نمی گیرد را خدمتتان بیان کنم:
1. دیه؛ مثلا اگر در حادثه ای به کسی صدمه ای وارد شود و بخاطر این صدمه دیهای تعلق بگیرد این دیه هم حلال است و هم خمس ندارد. (1)
2. مهریه. (2)
3. هدیه و جایزه و سوغاتی و مانند اینها به فتوای تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای خمس ندارد. (3)
4. ارثیه؛ مالی که به واسطه ارث به انسانها برسد در بیشتر موارد خمس ندارد و البته مواردی از ارث هست که مشمول خمس می شود که لازم است با بیان جزئیات مسئله سوال را از کارشناس دینی شخصا بپرسید. (4)
نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید.
خداوند توفیق انجام واجبات را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) آیات عظام بهجت و اراکی: دیه جرح بنابر احتیاط واجب خمس دارد. آیت الله اراکی: دیه قتل خمس دارد. (تحریر الوسیله، ج1، ص: 356 م 5 ؛ تبریزی، المسائل المنتخبه، مساله 1385 ص: 211 ؛ رهبری، استفتائات جامعه الزهرا ؛ خوئی، استفتائات ص: 125 س407 ؛ سیستانی، المسائل المنتخبه ص: 256 السابع ؛ نوری، استفتائات ج1 س289 ؛ فاضل، جامع المسائل ج1س862 ؛ مکارم، استفتائات ج1 س318 ؛ استفتائات ص67 س2 ؛ آیه الله سیستانی، سایت ؛ بهجت، استفتائات ج3ص82 س 3655 ؛ استفتائات از محضر آیت الله اراکی ص67 س1و2)
(2) آیت الله بهجت: مهریه اگر از مخارج سالش زیاد بیاید، بنابر احتیاط واجب خمس دارد. آیت الله شبیری: مهریه ای که خانم در ازدواج موقت می گیرد اگر از مخارج سالش زیاد بیاید، بنابر احتیاط واجب خمس دارد. (توضیح المسائل مراجع مساله1754)
(3) حضرت امام، مقام معظم رهبری، نوری: هدیه خمس ندارد. سیستانی، گلپایگانی، صافی، خوئی، اراکی (تبریزی، وحید: اگر هدیه قابل توجه باشد.): هدیه خمس دارد. بهجت، مکارم، فاضل: احتیاط واجب هدیه خمس دارد. (رساله مراجع مساله 1753)
(4) (توضیح المسائل مراجع، مساله 1754 و 1755)
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن درباره اهمیت سلام کردن می فرماید:« وَ إذا حُیّیتُمْ بِتَحِیّةٍ ، فَحَیّوُا بِاَحْسَنَ مِنْها ، اَوْ رُدّوُها » هرگاه کسی به شما تحیت دهد و سلام کند ، شما نیز باید به تحیتی و سلامی مثل آن یا بهتر پاسخ دهید ( آیه 86 نساء )
نکاتی درباره اهمیت سلام :
1-اسلام دین سلام است و یکی از اسامی خدا؛سلام است(آیه 23 حشر)
2-شروع کلام باید با سلام باشد و در پایان نیز (والسلام) است.( السلام قبل الکلام،-بحار، ج 75، ص 117)
3-سلام کردن موجب آمرزش و مغفرت است . « بحار الانوار ، جلد 73/11 » و سلام کفاره و جبران کنندة گناهان است .« بحار الانوار ، جلد 74/52 »
4-با کم شدن سلام بین مردم دشمنی و عداوت زیاد میشود . « مستدرک الوسائل ، جلد 8/360 »
5- سلام به کودکان روش و سنت پیامبر است. « بحار الانوار ، جلد 73/10 »
6-آغاز کننده به سلام، از تکبر و خود برتربینى، به دور است. ( نهج الفصاحة ، ص ۳۷۵)
7-از آیات قرآن استفاده می شود؛ «سلام»؛ درود و تحیت خداوند متعال، ملائکه و اهل بهشت می باشد.( آیه 32 نحل؛آیه 23 رعد؛ آیه 10 یونس)
خداوند،همه زائرین را به سلامت به اوطانشان برگرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایت است از حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام که میفرمایند: مَنْ حَاوَلَ امْرَاً بِمَعْصِیَةِ اللّهِ کانَ أَفْوَتَ لِما یَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِما یَحْذَرُ.
هر شخصی که پیگیر کاری از مسیر حرام باشد آنچه را به آن امیدوار است سریعا از دست میدهد و از آنچه می ترسد به سراغش میآید. (تحف العقول ص 177)
یکی از مسائل مورد ابتلا در ارتباط با بانکها، چک بانکی است لذا چند نکته کوتاه درباره خرید و فروش چک بیان می شود:
1. اگر انسان بابت طلبکاریش چک مدت داری گرفته مثلا بابت فروش کالایی یا قرضی که داده است چکی شش ماهه دریافت کرده است چنانچه بخواهد زودتر از موعد سررسید چک، چک را به شخص دیگری غیر از صاحب چک بفروشد، به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای جایز است البته قابل به ذکر است آنچه در حقیقت خرید و فروش می شود برگه چک نیست بلکه همان طلب و دین، خرید و فروش می شود. (1)
2. مقداری که بابت نقد کردن چک محاسبه می شود به توافق خریدار و فروشنده بستگی دارد.
3. اگر چک صوری و جعلی باشد و بابت طلبکاری دریافت نشده است، فرقی نمیکند چک مدت دار از خود انسان باشد یا دوستانه از کسی گرفته شده است، خرید و فروش چنین چکی حرام و باطل است. (2)
در پایان عرض می کنیم در آستان ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند.
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب و روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (حضرت امام: فروش چک به شخص ثالث جایز نیست. وحید، بهجت: احتیاط واجب جایز نیست.) (استفتائات حضرت امام ج2 س 225 ؛ توضیح المسائل وحید م2869)
(2) (صرفا جهت اطلاع: فاضل، سیستانی، مکارم، صافی.) (مسائل جدید ج 1ص 99 ؛ مکارم رساله م 2429 ؛ رساله مراجع ذیل مساله 2168 و 2288 ؛ اجوبة الاستفتائات س 1950)
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
قرآن کریم، امت اسلام را امت میانه و وسط ومتعادل می نامد و می فرماید: « کَذَٰلِکَ جَعَلْنَاکُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ :این چنین شما را امتی میانه (معتدل) ساختیم تا بر مردمان گواه باشید(آیه 143 بقره)
برگردان فارسی اعتدال «میانه روی» است که بر پرهیز از افراط و تفریط در هر کاری اطلاق میشود و از این جهت در اسلام از افراط و تفریط برحذر داشته است و امام علی( علیه السلام ) می فرمایند: جاهل را نمی بینی، مگر این که یا افراط می کند و یا تفریط(بحار، ج 71، ص 212)
از نظر اسلام تعادل و اعتدال، یکی از دوست داشتنی ترین و بهترین امور محسوب می شود. رسول اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: (خیار الامور اوسطها)(مستدرک الوسائل، ج 8، ص 255.)
تعادل باید در همه امور باشد،مثلا درکار ؛ استراحت ؛ عبادت؛انفاق و...
امیرالمؤمنین به کسی برخورد کرد که زن و زندگی و خانه و همه چیز را کنار گذاشته بود و به عبادت پرداخته بود؛ فرمود: «یا عدّی نفسه»، ای دشمن کوچک خویشتن! با خودت داری دشمنی می کنی؛ خدا این را از تو نخواسته.(نهج البلاغه، خ ۲۰۹) بنابراین تعادل دنیا و آخرت و نگاه به دنیا و آخرت - هم در برنامه ریزی، هم در عمل شخصی و هم در اداره ی کشور - لازم است
تعادل در مخارج زندگی موجب می شود که بسیاری از مشکلات ساختگی انسان ها برطرف شود ؛پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: میانه روی در خرج کردن، نیمی از زندگی است (نهج الفصاحه، حدیث 1057 )
خداوند ما را از افراط و تفریط دور بدارد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
در روایت است از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم که فرمودند: مَنْ أَعَانَ مُؤْمِناً مُسَافِراً نَفَّسَ اللَّهُ عَنْهُ ثَلَاثاً وَ سَبْعِینَ کُرْبَةً وَ أَجَارَهُ فِی الدُّنْیَا مِنَ الْغَمِّ وَ الْهم ... .
کسی که یک مسافر مؤمنی را یاری کند خداوند هفتاد و سه گرفتاری او را رفع میکند و در دنیا وی را از همّ و غمّ محفوظ خواهد داشت. (المحاسن ج2 ص: 362)
در مسئله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است که: مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از مسائل بسیار مورد ابتلاء احکام نماز است.
امروز قصد داریم دو نکته کوتاه راجع به احکام نماز در سفر بیان کنیم:
1. مسافری که نمازش شکسته است، می تواند در مسافرت نمازهای قضایش را بخواند و بهترین فرصت است که انسان مشغول اداء نماز قضا شود؛ البته عزیزانی که در وطن نمازهایشان به صورت کامل قضا شده، در سفر هم باید به صورت کامل قضا کنند. (1)
2. کسیکه میداند نماز مسافر شکسته است و باید نماز را شکسته بخواند چنانچه بدون توجه و از روی عادت نمازش را تمام بخواند اگر داخل وقت متوجه شود باید دو مرتبه نماز را بخواند و اگر خارج وقت متوجه شد نیز به فتوای تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای (به فتوی یا احتیاط واجب) نماز را دو مرتبه به عنوان قضا بخواند. (2)
در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند.
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام خصوصا زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (عروه الوثقی، صلاه القضا م 10)
(2) وحید: اگر سهوا تمام بخواند بعد از وقت متوجه شود قضا ندارد. گلپایگانی، صافی: اگر غفلت کند و بعد از وقت بفهمد قضا ندارد. (عروه الوثقی، فصل فی احکام صلاه المسافر م 3 ؛ امام خامنه ای، استفتاء خصوصی ؛ توضیح المسائل مراجع م 1358)
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن درباره اطاعت از پیامبر و معصومین ( علیهم السلام ) می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی اْلأَمْرِ مِنْکُمْ » ای مومنان، خدا و پیامبر و اولی الأمر (معصومین) را اطاعت کنید(59 نساء)
برخی می گویند ما فقط مطلبی را قبول می کنیم که در قرآن باشد نه احادیث؛ باید در جواب چند نکته ذکر شود:
1-خودقرآن گفته از(پیامبر و اولوالامر) اطاعت کنید(آیه بالا) و فرموده: هرچه پیامبر برای شما آورده اجرا کنید واز آنچه نهی کرده است خودداری نمائید(آیه 7 حشر) و فرموده ما قرآن را نازل کردیم تا پیامبر برای مردم تبیین کند(اَنْزَلْنا اِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبیِّنَ لِلنّاسِ)(44نحل)
2- اگر در فهم قرآن اختلاف کردیم [که کردهایم] چه کنیم؟ همین اختلافات دال بر آن است که کتاب به تنهایی کافی نیست. اما سؤال این است که به هنگام بروز اختلاف چه باید کرد؟ حکم را باید به وهابیها ارجاع دهیم یا به رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) ؟خداوند میفرماید که حتماً در اختلافات به رسول خدا مراجعه کنید و البته عقل نیز همین تصدیق را دارد:فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَالرَّسُولِ (النساء، ۵۹)
3- اگر کتاب کافی بود، پس چرا این همه مذاهب با اختلافات اصولی و فروعی به وجود آمده است،مگر همه به یک کتاب رجوع واستناد نمیکنند؟
4-خیلی از مسائل اصلی در قرآن نیامده (مثلا تعدادرکعات نماز،بلند و آهسته خواندن و...)
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: ...مَنْ غَشَّ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ نَزَعَ اللَّهُ بَرَکَةَ رِزْقِهِ وَ أَفْسَدَ عَلَیْهِ مَعِیشَتَهُ وَ وَکَلَهُ إِلَى نَفْسِه...
. هر کس برادار مسلمان خود را فریب دهد خداوند متعال برکت را از رزق او بگیرد و زندگیش را تباه کند و او را به خودش واگذارد. (وسائل الشیعه، ج۱۷، ص: 283)
یکی از گناهان بزرگ غش در معامله و داد و ستد است که مصادیق مختلفی برای غش می توان بیان کرد مثل اینکه فروشنده برای کالایش اوصافی بیان می کند که آن اوصاف را دارا نیست مانند کسی که اتومبیلش را می خواهد بفروشد و می گوید اتومبیلم کم مصرف است در حالی که مصرف بنزینش زیاد است.
برای روشن شدن غش، دانستن شرایط غش لازم است که به آنها اشاره می شود:
شرط اول: این است که دریافت کننده کالا جاهل و صاحب و دهنده کالا عالم به عیب باشد. بنابر این اگر شخصی بداند که در همه شیرهای بازار مقداری آب وجود دارد و با این وصف آن را خریداری کند، در این غش نمی باشد.
شرط دوم: این است که عیب در کالا پنهان باشد ولی اگر عیب مشهود باشد، دیگر غش محسوب نمی شود؛ مانند اینکه نخود با مقداری قابل توجه خاک و ریگ مخلوط باشد که خریدار با نگاه متوجه این عیب بشود، در این صورت غش محسوب نمی شود.
شرط سوم: به تصریح امام خامنه ای این است که مقصود از مخفی کردن عیب، فریب مشتری باشد. (1)
نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید.
خداوند متعال روزی حلال و با برکت به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریرالوسیله، کتاب البیع، م 17 ؛ منهاج الصالحین ج2 م 29 و 30 ؛ رساله آموزشی، ج2 درس 24 ؛ استفتائات سایت مکارم، معاملات، ثمن و مثمن، معلوم بودن)
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
بعضی می پرسند ما که مالیات به دولت اسلامی می دهیم، پرداخت خمس و زکات، دیگر برای چیست؟
در پاسخ لازم است به برخی تفاوتها اشاره کنیم:
1-مالیات نوعا برای هزینه های شخصی زندگی خود ما است، ولی خمس و زکات برای کمک به دیگران است.
توضیح این که همان گونه که انسان داخل خانه را موزائیک می کند، مبلغی به عنوان مالیات می پردازد که بیرون خانه او آسفالت شود یا در منزل لامپ روشن مىکند، به دولت نیز مالیات مىدهد تا بیرون منزل، کوچه و خیابان را روشن کند. بنابر این زکات و خمس برای خدمت به دیگران است، ولی مالیات برای دریافت خدمات دولتی برای خود ماست.
2-خمس و زکات را مردم با اراده و اختیار به کسانی می دهند که محبوب آنها هستند ولی در مالیات نه دهنده اختیاری دارد و نه گیرنده آن قداستی.
3- پرداخت خمس و زکات، به عنوان یک عبادت است و در آن قصد قربت لازم است که اگر نباشد عمل قبول نمىشود. بر خلاف مالیات که قصد قربت نمىخواهد و نوعاً با اکراه پرداخت مىگردد.
4- در خمس و زکات به پرداخت کننده اعتماد مىشود، یعنى خودش حساب مال خود را مىکند نه
مأمور دولت.
خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: ...مَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِی زِیَارَتِهِمْ وَ تَصْدِیقاً بِمَا رَغِبُوا فِیهِ کَانَ أَئِمَّتُهُمْ شُفَعَاءَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَه
هر کس با رغبت و علاقه ائمه معصومین علیهم السلام را زیارت کند و به آنچه آنان ترغیب کرده اند باور داشته باشد، امامان آنها در روز قیامت شفیعانشان خواهند بود. ( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج4 ؛ ص567)
توفیق داریم در سالروز شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی در حرم مطهر و در محضر حضرتش باشیم می توانیم از این تقارن استفاده کرده و نائب الزیاره همه شهدا خاصه این شهید والا مقام باشیم. کیفیت زیارت نیابتی فرقی با زیارتی که برای خودمان انجام می دهیم ندارد و صرفا نیت نیابت در آن زیارت می شود و آداب همان آداب است.
در مسئله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است که: مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد در این مجال چند نکته کوتاه درباره زیارت و برخی از آداب آن بیان می شود:
1. نماز اول وقت آنقدر مهم است که یکی از آداب زیارت که در مفاتیح نیز بدان تاکید شده است آن است که در هر مرحله ای از زیارت که زمان نماز واجب شد مستحب است زائر زیارت را موقتا رها کرده و خود را به صفوف نماز جماعت برساند. (1)
2. نماز زیارت با توجه به اینکه یکی از نمازهای مستحبی است، می توان آن را در حال حرکت هم خواند و رکوع و سجودش را به صورت اشاره بجا آورد که در این صورت رعایت قبله لازم نیست؛ اما نمی توان نماز زیارت را به جماعت اقامه کرد. (2)
3. نماز زیارت را می توان به نیابت از افراد زنده یا اموات بجا آورد و می توان یک نماز زیارت را به نیابت از افراد متعددی خواند. البته توجه شود که برای امام زادگان نماز زیارت وارد نشده ولی می توان دو رکعت نماز مستحبی خواند، و ثوابش را به آن امام زاده زیارت شده، هدیه نمود. (3)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
شادی روح بزرگ همه شهدای اسلام و مقاومت خاصه شهید والا مقام حاج قاسم سلیمانی صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(ا) مفاتیح الجنان
(2) (عروه الوثقی، فصل فی احکام الصلوات المندوبه، مساله 7)
(3) (آیت الله مکارم: نیابت مستحبات از حی و میت صحیح است یا باید به صورت اهدای ثواب باشد؟نیابت مستحبات از حی یا میت اشکالی ندارد هرچند بهتر ، اهدای ثواب است.) (عروه الوثقی کتاب الاجاره مسائل متفرقه م 16 ؛ مکارم، استفتائات سایت)
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:«و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیلالله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»: آنان که در راه خدا کشته میشوند مردگان میپندارید آنان زندگانند و نزد خدای خویش روزی میخورند. (ال عمران، 169)
امروزه دشمنان اسلام بیشترین وحشت را از فرهنگ شهادت و شهادت طلبى دارند؛ از این رو دنبال حذف فرهنگ شهادت طلبی و جهاد از جامعه هستند؛ برای درک بیشتر ارزش شهادت چند نمونه از روایات درباره شهادت را خدمت شما عرض می کنیم:
1. بالاترین خیر:پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود:بالاتر از هر نیکی، نیکی برتری است تا این که شخص در راه خدا کشته شود. پس هنگامی که در راه خدا کشته شد، نیکوکاری ای بالاتر از آن نیست.(بحار، ج 100، ص 10)
2. اولین بهشتی:امام رضا (علیه السلام )می فرماید: اوّلین کسی که وارد بهشت می شود، شهید است( بحار ج 100، ص 11)
3. مقام شفاعت داشتن:پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود:سه گروه هستند که در روز قیامت شفاعت می کنند و خدا هم شفاعت آنان را می پذیرد: پیامبران، سپس عالمان و سپس شهیدان(بحار، ج 100، ص 12)
4. رهبران اهل بهشت:پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: مجاهدان در راه خدا رهبران اهل بهشتند. (مستدرک، ج 11، ص 18)
خداوند توفیق شهادت در راه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایت است از حضرت صادق علیه السلام که فرمودند: مَنْ زَوَّجَ أَعْزَباً کَانَ مِمَّنْ یَنْظُرُ اللَّهُ عز و جل إِلَیْهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ
کسى که مجردى را تزویج کند (امکان ازدواج او را فراهم نماید) از کسانى است که در قیامت خداوند به آنان نظر لطف مى کند. (وسائل الشیعه، ج20، ص: 45)
امر ازدواج به خودی خود مستحب است و سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله می باشد؛ لذا چند نکته کوتاه درباره احکام ازدواج بیان می شود:
1. یکی از مستحباتی که بسیار بر آن تأکید شده است واسطه گری در امر ازدواج است که دارای اجر فراوانی می باشد. (1)
2. خواستگاری کردن و درخواست ازدواج با زنی که شوهردار است، حرام است؛ و فرقی ندارد همسر دائم داشته باشد یا موقت، یا در شرف جدایی باشد یا نباشد، همچنین در حرام بودن فرقی ندارد به صورت صریح درخواستش را مطرح کند یا با کنایه مطرح کند. اما نسبت به حکم خواستگاری کردن از خانمی که در حال سپری کردن عده است، حکمش به تفاوت اقسام عده و نظرات مراجع مختلف است که عزیزان این قسمت را چنانچه مورد سوال باشد، پیگیری فرمایند. (2)
3. ازدواج کردن با برخی از بانوان حرام است مثلا ازدواج با زنی که در حال سپری کردن عده می باشد، فرقی ندارد عده طلاق باشد یا عده وفات یا عده دیگری، ازدواج کردن حرام است و در برخی از موارد چنانچه زن و مرد در عده ازدواج کنند، به یکدیگر حرام ابدی شده و هیچگاه نمی توانند با یکدیکر ازدواج کنند. (3)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال مشکلات ازدواج همه جوانان را برطرف فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (عروه الوثقی، ابتدای کتاب النکاح و م1 و م13)
(2) (منهاج الصالحین ج3 م199 ؛ سایت مکارم، استفتائات ازدواج و طلاق، احکام عده، عده عقد موقت ؛ سایت زنجانی، استفتائات س1048)
(3) (رساله مراجع م2384 ؛ عروه، کتاب النکاح، فصل فی التزویج فی العده)
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن در رد خدا دانستن مسیح می فرماید: یَا أَهْلَ الْکِتَابِ لَا تَغْلُوا فِی دِینِکُمْ وَلَا تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ ۚ إِنَّمَا الْمَسِیحُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَکَلِمَتُهُ : ای اهل کتاب! در دین خود، غلوّ (و زیاده روی) نکنید! و در باره خدا، غیر از حق نگویید! مسیح عیسی بن مریم فقط فرستاده خدا، و کلمه (و مخلوق) اوست، که او را به مریم القا نمود؛ و روحی (شایسته) از طرف او بود. بنابر این، به خدا و پیامبران او، ایمان بیاورید! و نگویید: «(خداوند) سهگانه است!»(آیه 171 نساء)
مسیحیان حضرت عیسی علیه السلام را خدا میدانند که این عمل غلط را قرآن به شدت رد میکند و در مناظرات امام رضا علیه السلام با بزرگان مسیحی نیز رد شده است: ( رد دلایل خدا دانستن حضرت مسیح):
1-بدنیاآمدن بدون پدر: مسیحیان حضرت مسیح را خدامیدانند چون بدون پدر بدنیاآمده است که قرآن در جواب می گوید: اگر چنین باشد باید حضرت آدم را نیز خدا بدانید، چون نه پدر و نه مادر دارد( مَثَلَ عِیسى عِنْدَ اللَّهِ کَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ-59آل عمران)
2-زنده کردن مردگان توسط حضرت عیسی: مسیحیان گویند چون عیسی علیه السلام چند بار ،چند مرده را زنده کرده است،پس خداست،در صورتی که در مناظره امام رضا علیه السلام با مسیحیان گفتند اگر چنین باشد حضرت حزقیل نیز طبق کتاب مقدس مسیحیان (حزقیال ۳۷:۱-۱۴)و (وآیه 245 بقره) چندبرابر حضرت عیسی مرده زنده کرده است،پس او نیز باید خداباشد،درصورتی که پیامبران به اذن خدا مرده زنده می کرد
3-عبادت کردن حضرت مسیح: امام رضا علیه السلام در مقابل دانشمند مسیحی از جدل استفاده نمود و فرمود: «حضرت عیسی علیه السلام همه صفاتش خوب بود فقط یک نقص داشت و آن اینکه به عبادت علاقه ای نداشت.» دانشمند مسیحی گفت: «این چه سخنی است!؟ او عبادتش از همه مردم بیشتر بود.» امام رضا علیه السلام فرمود: «پس اگر عبادت می کرد بنده خدا بود نه فرزند خدا زیرا عبادت یعنی بندگی.»( عیون اخبار الرضا، ج 1، ص 154-178)
خداوند ما را عالم و عامل به دین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند: که از رسول خدا صلی الله علیه و آله سوال شد کدام یک از مؤمنین از همه زیرک تر می باشد، حضرتش فرمودند: أَکْثَرُهُمْ ذِکْراً لِلْمَوْتِ، وَ أَشَدُّهُمْ لَهُ اسْتِعْدَاداً.
آن کس که بیشتر یاد مرگ کند و زیادتر مهیّای آن شده باشد. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج3 ؛ ص258)
یکی از آداب مورد تاکید در روزهای جمعه آن است که مؤمنین زمانی از روز را برای یادگیری مسائل دینی شان اختصاص دهند. به همین منظور قصد دارم در این دو دقیقه چند مساله شرعی درباره وصیت خدمت شما عرض کنم:
1. وصیت یعنی اینکه انسان سفارش کند بعد از فوتش برای او کارهایی انجام دهند یا بگوید بعد از فوتش چیزی از مال او ملک کسی باشد یا برای اولاد خود و کسانی که اختیار آنان با اوست قیم و سرپرست معین کند. و وصیت می تواند به صورت شفاهی یا مکتوب باشد. (1)
2. انسان می تواند تا یک سوم مال خود را وصیت کند و بیشتر از آن با اجازه ورثه اشکالی ندارد. (2)
3. اگر وصیتی شرعا ثابت باشد واجب است بر طبق آن عمل شود و ورثه نمیتوانند مصلحت اندیشی کنند و با وصیت مخالفت کنند مثلا اگر میت بخشی از یک سوم اموالش را برای مجلس عزاداری وصیت کرده است ورثه نمی توانند تخلف کنند و یا در راه خیر دیگری مصرف کنند. (3)
در پایان عرض می کنیم در آستان ملکوتی امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند.
خداوند متعال عاقبت همه مؤمنین را ختم به خیر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م2694 و 2695 و 2696)
(2) (رساله مراجع م2721 ؛ اجوبه الاستفتائات س 1843)
(3) (اجوبه الاستفتائات س 1834 ؛ استفتاء شخصی، شماره استفتاء 813062 تاریخ 28/7/1396 ؛ سیستانی، سایت، پرسش و پاسخ، وصیت س9 ؛ سایت مکارم، استفتائات، وصیت، تغییر وصیت)
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ.
در حقیقت مؤمنان با هم برادرند، پس میان برادرانتان را سازش دهید و از خدا پروا کنید، امید است که مورد رحمت قرار گیرید. (سوره حجرات آیه 10)
از آنجایی که خداوند متعال انسان را به صورت اجتماعی خلق کرده است؛ لذا در ارتباط هایی که بین افراد وجود دارد مسائل شرعی باید رعایت شود که یکی از این مسائل، مساله عدم ایجاد اختلاف بین مؤمنین است که در این مورد چند مساله کوتاه بیان می شود:
1. ایجاد اختلاف، که باعث فساد میان مؤمنین شود از گناهان بزرگ بوده و شرعا جایز نمی باشد که بعضی از مصادیق آن عبارتند از:
الف: ایجاد اختلاف بین زن و شوهر بواسطه سخن چینی، غیبت کردن از همسر و یا دخالت کردن در زندگی آنها که باعث جدائی یا اذیت زن وشوهر شود.
ب: پدر یا مادر بین فرزندانش در بخشش و هدایا فرق بگذارد به طوری که فرق گذاشتن سبب بر انگیخته شدن فتنه و فساد در بین فرزندان شود، و گرنه فرق گذاشتن بین فرزندان در بخشش ها شرعا اشکالی ندارد.
2. اگر اختلافی میان اعضای خانواده وجود داشته باشد، وجود اختلاف مجوز قطع صله رحم نمی شود هر چند آن اختلاف، اختلاف در برخی از مسائل اعتقادی یا سیاسی یا اجتماعی باشد. و قطع رابطه با خویشان و ارحام، حرام است. البته توجه شود صله ارحام منحصر به ملاقات حضوری نیست و می توان آن را با بقیه وسائل ارتباطی انجام داد و همچنین اگر ملاقات حضوری سبب ارتکاب گناه خود یا خانواده بشود یا سبب تایید گناه یا تشویق فرد گنهکار بر گناه بشود، باید شیوه مناسب را انتخاب نمود. (1)
در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند.
خداوند متعال دلهای مؤمنین را به یکدیگر مهربان تر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات س 1728 ؛ استفتائات مکارم ج2 س 1074 ؛ توضیح المسائل جامع م 2224 مورد 47 و م 2287)
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) درباره مادرشان می فرمایند: فِی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ لِی أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»«برای من در (زندگی و رفتار) دختر رسول خدا صلّی الله علیه و آله الگو و سرمشقی نیکو است.» (الغیبة، شیخ طوسی، ص 286)
برخی از فضایل حضرت فاطمه ( سلام الله علیها ) را عرض می کنیم:
1-محدثه بودن: در زیارتنامه حضرت فاطمه«س» هم می خوانیم: «السلام علیک ایتها المحدثه العلیمه.»( کافی، ج 1، ص 241) محدثه بودن یعنی اینکه فرشتگان با او صحبت میکردند که طی 75 روز بعداز وفات پدرشان جبرئیل حوادث عالم را به ایشان می گفته است.
2-رضایت خدا در رضای حضرت زهرا: رسول خدا (صلوات الله علیه و آله) به فاطمه (صلوات الله علیها) فرمود: به درستی خداوند به جهت خشم تو خشم می کند و با رضایت تو خشنود می شود (المستدرک حاکم نیشابوری، ج 3، ص 154 ؛کشف الیقین علامه حلی، ص 351 )
3-مقام شفاعت: پیامبر اسلام خطاب به امام حسن و امام حسین ( علیه السلام ) فرمود: «انتما الامامان ولامکما الشفاعه؛(بحار،ج 43، ص 56.) شما دو نفر (حسنین) امام هستید و برای مادر شما شفاعت است.»
4-عبادت بی نظیر: امام حسن«ع» فرمود:عابدتر از فاطمه در دنیا نبود، [آنقدر عبادت کرد] که پاهای [مبارکش] ورم کرد.» بحار ، ج 43، ص49)
5-حقیقت شب قدر: «امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «لیلة، فاطمه و قدر، اللّه است. هر کس به درستی فاطمه را شناخت، شب قدر را درک کرده است».(بحارالانوار: ج 43، ص 65)
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایت است از حضرت صادق علیه السلام، که خداوند متعال به پیامبری از پیامبرانش وحی فرمود که به مؤمنان بگو: لَا یَلْبَسُوا لِبَاسَ أَعْدَائِی و َلَایَطْعَمُوا مَطَاعِمَ أَعْدَائِی وَ لَا یَسْلُکُوا مَسَالِکَ أَعْدَائِی فَیَکُونُوا أَعْدَائِی کَمَا هُمْ أَعْدَائِی.
. (به مؤمنان بگو ) لباس(خاص) دشمنان مرا نپوشند و طعام دشمنان مرا نخورند و راههای دشمنان مرا نپیمایند و گرنه در زمره دشمنان من به شمار خواهند رفت. (من لایحضره الفقیه، ج1، ص:253)
یکی از گناهانی که آیات و روایات، مسلمانان را از آن برحذر داشته اند پرهیز از ترویج فرهنگ غیر دینی است؛ لذا امروز چند نکته کوتاه درباره این گناه بیان می شود:
1. یکی از محرمات و گناهان، ترویج و تبلیغ فرهنگ غربی است یعنی فرهنگی که در مقابل دستورات اسلامی است و شخص مسلمان نباید تحت تاثیر چنین فرهنگی قرار بگیرد، بی شک لباس و پوشش افراد یک جامعه و کیفیت زندگی افراد، از عوامل فرهنگ ساز و وسیله تبلیغ فرهنگ آن جامعه است؛ لذا در جامعه اسلامی پوشیدن لباسهایی که با حجاب و پوشش شرعی منافات دارد، یا پوشیدن لباسی که بر روی آن تصاویر و عکسهای مبتذل و مستهجن وجود داشته باشد حرام است و همچنین ترویج نگهداری سگ و گربه در منزل و بازی با آن و همراه داشتن آن در ماشینها و خیابانها که هر یک بگونه ای ترویج فرهنگ غربی می باشد نیز اشکال دارد. (1)
2. یکی از مهمترین وظایف بانوان برای مقابله با تهاجم فرهنگی به جامعه اسلامی، حفظ حجاب اسلامی و ترویج آن و پرهیز از لباس هایی است که پوشیدن آنها تقلید از فرهنگ دشمن محسوب می شود. (2)
3. خرید و فروش هر چیزی که منجر به انحراف جوانان و فساد آنان و یا باعث پیدایش جو فرهنگی فاسد می شود، جایز نیست و واجب است از آنها اجتناب شود. (3)
نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید.
خداوند متعال به همه ما توفیق ترویج فرهنگ اسلامی را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات س1373 و 1374 و 1375 ؛ رساله آموزشی ج1 درس 77 ص: 336 ؛ استفتائات مکارم ج3 س1840)
(2) (اجوبه الاستفتائات س 1381)
(3) (اجوبه الاستفتائات س 1380 ؛ استفتائات تبریزی ج1 س 2229 و 2228 ؛ استفتائات مکارم ج1 س1663)
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
اسلام در جنبه های گوناگون بین زن و مرد تبعیض قائل نشده است:
1-جنبه انسانیت: در اسلام در جهات ارزشی و انسانیت بین زن و مرد فرقی نیست و ارزش افراد به ایمان و تقواست(إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ-13 حجرات) وعملش به هیچ عنوان ربطی به جنسیت ندارد کما اینکه می فرماید:مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً (۹۷ نحل) هر کس از مرد و زن عمل شایسته کند و مؤمن باشد او را زندگى نیکو دهیم و پاداششان را بهتر از آنچه عمل مىکرده اند مىدهیم.
و حتی یک زن می تواند آنچنان مدارج ترقی را طی کند که خدای متعال او را الگویی برای تمام مومنان (اعم از زن و مرد) بر شمارد. و این بیان در قرآن نسبت به همسر فرعون آمده است(وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْن-۱۱ تحریم)
2-جنبه اجتماعی: جنس مونث را می توانیم در یکی از سه جایگاه ببینیم ۱-مادر ۲-دختر ۳-همسر: اگر کسی اندک آشنایی ای با متون اسلامی درباره این سه جایگاه داشته باشد، می فهمد که هر سه آنها با تکریم و تجلیل یاد شده اند که در هرعنوان از بین دهها حدیث یک نمونه نقل میشود:
مردى خدمت پیامبر صلى الله علیه و آله آمد و عرض کرد: اى رسول خدا! به چه کسى نیکى کنم؟ فرمود: به مادرت. عرض کرد: سپس به چه کسى؟ فرمود: به مادرت. عرض کرد: بعد از او به چه کسى؟ فرمود: به مادرت. عرض کرد: سپس به چه کسى؟ فرمود: به پدرت.(کافی،ج ٢،ص١٥٩)
همچنین درباره دختر با اینکه اسلام در محیطی متولد شد که دختر را زنده به گور می کردند ولی اسلام حتی گاهی ارزش دختررا نه فقط به اندازه پسر بلکه گاهی بیشتر احترام می کرد ؛ پیامبر مهربانی در جایی دیگر می فرمایند:خداوند به دختر مهربانتر از پسر است، کسی که باعث خوشحالی دخترش شود، خداوند روز قیامت او را خوشحال می کند(الفروع من الکافی، ج 2، ص 82.)
.درباره همسر نیز روایات بسیاری وجود دارد از جمله آنکه پیامبر خدا صلى الله علیه و آله می فرمایند : هر چه ایمان بنده بیشتر شود، محبتش به زنش افزونتر مى شود. (النوادر للراوندی : ١١٤/١٠٩)
خداوند توفیق فهم درست معارف دین به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد