بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
آیا حجاب را در کربلا از سر زنان خاندان اهل بیت علیهم السلام برداشتند؟
غارت خیمه ها و برداشتن چادر و نقاب و مقنعه نقل شده است:در موقع حمله به خیمه ها زنان نزد عمرسعد شکایت کردند که جلوی شمر را گرفت(الکامل فی التاریخ، ج ‏۴، ص ۷۹) و نیز خطبه حضرت زینب در دربار یزید نیز هست که تو زنان خودت را پشت پرده بپوشانی،ولی پوشش دختران پیامبر را برداری(لهوف ص182)
حَتَّی جَعَلُوا ینْتَزِعُونَ مِلْحَفَةَ الْمَرْأَةِ عَلَی ظَهْرِهَا... ؛ «مردم برای غارت خانه های اولاد پیغمبر و نور چشم زهرا حمله بردند حتّی چادری که زن بکمرش بسته بود کشیده و می بردند(لهوف ص132)
در متن عربی مقاتل بیشتر این روایات، عباراتی مانند «جاذَبُوا النِّساءَ مَلاحِفَهُنَّ عَن ظُهورِهِنَّ»، «یَنزِعونَ المَلاحِفَ عَن ظُهورِنا»، «یَنتَزِعونَ مِلحَفَهَ المَرأَهِ عَن ظَهرِها» و «تُنازَعُ ثَوبَها عَلى ظَهرِها» آمده است و این ها – با توجه به معنای ملحفه(ملحفه: لباسی که روی لباس دیگر می پوشیدند) - به معنای برهنه شدن و نمایان شدن موها و بدن زنان نیست، بلکه چون زنان آن زمان علاوه بر رواندازهایی شبیه چادر؛ لباس زیرین دیگری نیز داشتند که موی سر و بدن را می‌پوشاند، و سپاه دشمن تنها لباس رویین آن ها را به غارت بردند. و این به معنای بی‌حجابی و نداشتن پوشش نیست.(( انساب الاشراف، ج ‏۳، ص ۲۰۴+ تاریخ طبری، ج ‏۵، ص ۴۵۳+امالی، ص ۱۶۴ )
- نهایت مطلبی که می توان در مورد زنان اسیر گفت این است که پس از واقعه عاشورا «مکشفة الوجوه» بودند یعنی صورت آنان باز بود، از این جهت در مورد حضرت سکینه نقل شده که: هنگام ورود به آن مجلس رسمی، سکینه صورت خود را با آستین خود پوشانده بود چون پارچه ای نداشت که با آن صورت خود را بپوشاند»(معالی السبطین ج2)
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص193)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی از حضرت صادق علیه السلام نقل شده که حضرت فرمودند: ... مَنْ‏ قَضَى‏ لِأَخِیهِ‏ الْمُؤْمِنِ‏ حَاجَةً قَضَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مِائَةَ أَلْفِ حَاجَةٍ مِنْ ذَلِکَ أَوَّلُهَا الْجَنَّة ... .

کسى که حاجت برادر مؤمن خود را برآورده سازد، خداوند متعال در روز قیامت صد هزار حاجت او را برآورده می کند که اولین آنها بهشت است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص193)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام عاریه:
1. یکی از قراردادهای شرعی عاریه است؛ عاریه این است که وسیله خود را به دیگری بدهد تا از آن رایگان استفاده کند مثلا انسان مدتی ماشین خود را به دوست یا شخص دیگری می دهد تا رایگان استفاد کند. (رساله مراجع م2344)
2. کسی که چیزی را مانند گوشی یا ماشین یا وسیله دیگری را به عنوان عاریه و استفاده رایگان گرفته، نمی تواند بدون اجازه صاحبش به فرد دیگری بدهد. (رساله مراجع م 2358)
3. مالی را که انسان عاریه گرفته اگر از بین برود یا معیوب بشود در صورتی که کوتاهی نکرده است ضامن نیست و لازم نیست خسارت را جبران کند اما در سه صورت ضامن ‏است و باید جبران کند:
الف: در نگهداری مال یا وسیله کوتاهی کرده یا در استفاده زیاده روی نماید.
ب: اگر شرط بشود که در صورت خسارت جبران کند.
ج: چیزی که برای استفاده رایگان و عاریه گرفته طلا یا نقره باشد. (رساله مراجع مساله 2349)
خداوند متعال توفیق خدمتگزاری به بندگانش را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
آیا امام حسین علیه السلام دختری بنام رقیه داشتند؟
1.عمادالدین طبری در کتاب کامل بهایی ج2 ص179 اولین بار داستان دختر کوچک امام حسین(بدون گفتن اسم رقیه) که بهانه پدرش را گرفت ویزید دستور داد سرامام را ببرند که دختر رنجور شد و از دنیا رفت؛ را آورده
2.برخی کتب نیز: مزار شام را متعلق به رقیه میدانند(نور الابصار ص195؛ منتخب التواریخ ص388)
3.کرامات متعددی از این مزار حضرت در شام دیده و گزارش شده که موید اعتبار این قضیه هست(دانش نامه امام حسین ج1 ص389)
-ابن فندق بیهقی(565 ه) در کتاب لباب الانساب ص350 و355اسم رقیه را آورده والبته در جایی دیگر فاطمه، سکینه، زینب و ام کلثوم را دختران امام حسین ذکر می‌کند و می‌افزاید زینب و ام کلثوم در کودکی از دنیا رفتند
-ابن طلحه شافعی(652ه) 4دختر برای امام گوید که نام چهارمی رانمیگوید
اکثر محققان قدیمی اسمی از رقیه نبردند مثل:ارشاد شیخ مفید ج2 ص135.
-در برخی سخنان امام درعاشورا به زنان و دختران اسم رقیه را گفته(لهوف ص141) که برخی گویند منظور خواهر امام است که اسمش رقیه بوده،
سخنان حضرت زینب درکوفه به سر امام: بافاطمه صغیره صحبت کن(بحارج 45، ص 115)-معلوم است فاطمه کوچکی هم بوده.
-در شعر سیف بن عمیره در حضور امام صادق از اسم رقیه نام برده( معلوم نیست خواهر یا دختر امام بوده)(منتخب طریحی ج2 ص 436)
- نخستین کسی که با صراحت نام کودک سه ساله امام را رقیه گفت،کتاب الایقاد شاه عبدالعظیمی ( ۱۳۳۴ق) میباشد
-برخی گفتند:قضیه شام درمورد سکینه اتفاق افتاده که آنجا بادیدن پیراهن خون امام،شهید شده (ترجمه لهوف ص183)واین غیر از سکینه دختر دیگر امام حسین است که سالها بعدکربلا زنده بوده است
-محمدجواد یزدی در اوایل قرن چهاردهم محل حادثه را خرابه شام دانسته است و گفته نام او زُبَیده یا رُقَیه یا زینب یا سَکینه و یا فاطمه بوده است(شعشعه الحسینیه ج2 ص171)
-مادرش: طبق نقل‏ ها؛ امّ اسحاق و اُمّ جعفر قُضاعیّه یا شهربانوبوده.
نتیجه گیری: *اصل دختر بوده و اسمش(فاطمه صغیره،زبیده، سکینه) میتواند باشد و رقیه نام دومش باشد
** بدلیل کمبود امکانات نگارش ؛ تعدّد فرزندان امامان؛ سانسور و اختناق حکومت بنی اُمیّه که سیره نویسان را در کنترل خود داشتند و بالاخره عدم اهتمام به ضبط و ثبت همه جزئیات تاریخ زندگی امامان نگفتند
***بخاطر همنامی رقیه در خاندان امام(خواهر امام نیز رقیه بوده) تاریخنویسان اشتباه کردند
-البته برخی جزئیات که در مداحی ها گفته میشود، در هیچ کتابی نیست
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها
جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار الأنوار: ۷۳/۳۵۳/۵۵)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها در روایتی از حضرت رضا علیه السلام نقل شده است که: الصَّغائرُ مِنَ الذنوبِ طُرُقٌ إلى الکبائرِ ، ومَن لَم یَخَفِ اللّه َ فی القَلیلِ لَم یَخَفْهُ فی الکثیرِ.

گناهان کوچک راه هایى به سوى گناهان بزرگند و کسى که از خداوند در معصیت کوچک ترس نداشته باشد، در معاصی بزرگ هم نترس می شود. (بحار الأنوار: ۷۳/۳۵۳/۵۵)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره نگاه و پوشش:
1. رعایت نگاه و پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی باشد.
2. بر زن واجب است موی سر و بدن و پا و زیر چانه خود را از مرد نامحرم بپوشاند‌، آنچه که از پوشش بانوان در مقابل نامحرم استثنا شده گردی صورت و دستها تا مچ است نپوشاندن دست و صورت در صورتی جایز است که زینت و آرایش نداشته و مفسده‌ای نداشته باشد مثلا خودش یا دیگران به گناه نیفتند.
3. نگاه کردن مرد به بدن زنان نامحرم و همچنین نگاه کردن به موی آنان، چه با قصد لذت باشد چه بدون آن ،‌حرام است و نگاه کردن به صورت آنان و دستهایشان تا مچ نیز‌، اگر با قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد حرام است.( مشهور مراجع مساله 2433؛ صرفا‌جهت اطلاع: خوئی، تبریزی، گلپایگانی، صافی:‌حتی پوشاندن صورت و دستها تا مچ را لازم می دانند. به فتوی یا بنا بر احتیاط؛ اجوبه س 1221؛ برداشت از العروه الوثقی، النکاح م 31؛ التحریر الوسیله، النکاح 182 سیستانی‌، رساله جامع ج 2م 1455،1446)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله علیه السلام و گرامیداشت هفته دفاع مقدس
آیا جمله(کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا) حدیث است؟
1. این جمله حدیث نیست و حدیث خلافش هست که هیچ روزی مثل عاشورا نیست. (لایوم کیومک یا اباعبدالله" هیچ روزی مانند روز تو نباشد ای ابا عبدالله")(امالی صدوق ص177) که از لحاظ سختیها و مصیبات هیچ روزی مثل عاشورا نیست
2. گرچه جمله(کل یوم عاشورا) حدیث نیست، اما توجیه درستش این است که هر روز باید مقابل ظالمان ایستاد و از حق دفاع کرد(صحیفه امام خمینی ج۹، ص۴۴۵ )؛ یعنی:
صف بندی دو جبهه یزیدیان و حسینیان منحصر به روزی همچون عاشورا و سرزمینی همچون کربلا نیست بلکه صف بندی میان حق و باطل در هر زمان و مکان و در طول تاریخ وجود داشته و خواهد داشت اما مهم آن است که ما در کدام جبهه و صف ایستاده و چگونه از امام زمانمان دفاع می کنیم .
«منظور این جمله این نکات می باشد: زنده بودن و زنده نگه داشتن همیشگی عاشورا»، «توجه همیشگی به عاشورا و کربلا»، «اشاره به نبرد همیشگی حق و باطل» و «ظلم ناپذیری در هیچ مکان و زمانی» اشاره می‌کند.
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شب شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها
جزئیات
حدیث گفتار روز
( الکافی-ط (الاسلامیه) ج 2، ص 293)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تسلیت شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها. در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: پنج کس اند که من و هر پیامبر مستجاب الدعوه ای، آنان را لعنت کرده است از جمله می فرمایند: ...الْمُسْتَأْثِرُ بِالْفَیْ‏ءِ وَ الْمُسْتَحِلُّ لَه‏.

کسی که اموال عمومی را، به خود منحصر سازد و آن را حلال شمارد. ( الکافی-ط (الاسلامیه) ج 2، ص 293)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره بیت المال:
1. استفاده کردن از اموال دیگران در صورتی جایز است که صاحبش اجازه بدهد یا یقین داشته باشیم که صاحبش رضایت دارد و همچنین تصرف در اموال عمومی و بیت المال در صورتی جایز است که مطابق قوانین معتبر یا اجازه حاکم شرع باشد و گرنه استفاده از آنها حرام است. هر چند فرد قصد برگرداندن و جبران داشته باشد. لذا استفاده شخصی از اتومبیل اداره یا دستکاری در کنتور آب و برق و گاز یا استفاده غیر قانونی از بیمه، حرام است. (اجوبه س 1556 و جامع الاحکام(صافی) ج2 ص116 س1556 و استفتائات بهجت ج 4 ص360)
2. کمک کردن به دیگران برای استفاده غیر قانونی از اموال عمومی و بیت المال نیز شراکت در جرم و خودش گناه است. مانند اینکه رئیس اداره ای اموال عمومی را در اختیار خویشان و بستگانش و دوستانش بگذارد.
‌3. کسی که خواسته یا ناخواسته به اموال عمومی خسارت زده یا تصرف بیجا نموده، مدیون است و باید دینش را ادا کند و در صورت امکان به همان اداره برگرداند و الا باید به خزانه عمومی پرداخت کند. (استفتائات مکارم ج3 س 1520 و اجوبه س 1955 جامع الاحکام(صافی) ج2 ص116 س1555 استفتائات بهجت ج 4 ص360 س 5831 - 5833)
خداوند متعال توفیق ترک گناه را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شب شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله و گرامیداشت هفته دفاع مقدس
در روایات به برخی از اعمال اشاره شده که ثواب شهادت و شهید را دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1. تحصیل علم: پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: "کسی که در طریق تحصیل علم از دنیا برود، شهید مرده است". (سفینه البحار، ج 1، ص 720 )
2. معرفت داشتن نسبت به خدا و اهل بیت علیهم السلام: حضرت علی علیه السلام میفرماید: "کسی که در بستر از دنیا رود، اما معرفت حق پروردگار و معرفت واقعی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم او و اهلبیتش علیهم السلام را داشته باشد، شهید از دنیا رفته است"(نهج البلاغه، خطبه 19)
3. دفاع از خود: امام صادق علیه السلام می فرماید: "کسی که برای دفاع از مال خود در برابر مهاجمان ایستادگی کند و کشته شود، شهید است"(سفینةالبحار، ج 1، ماده "شهد" )
4. مرگ در حالت دوستی اهل بیت: امام سجاد علیه السلام می فرماید: هر که در زمان غیبت قائم ؛ بر موالات و دوستی بمیرد خداوند پاداش هزار شهید مانند شهیدان بدر و احد به او اعطا کند( بحار ج82، ص172)
خداوند توفیق شهادت در راه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا‌یحضره الفقیه، ج‌1، ص:‌253)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت صادق علیه السلام‌‌، که خداوند متعال به پیامبری از پیامبرانش وحی فرمود که به مؤمنان بگو: لَا یَلْبَسُوا لِبَاسَ أَعْدَائِی و َ‌لَا‌یَطْعَمُوا مَطَاعِمَ أَعْدَائِی وَ لَا یَسْلُکُوا مَسَالِکَ أَعْدَائِی فَیَکُونُوا أَعْدَائِی کَمَا هُمْ أَعْدَائِی.

(به مؤمنان بگو ) لباس (خاص) دشمنان مرا نپوشند و طعام دشمنان مرا نخورند و راه‌های دشمنان مرا نپیمایند و گرنه در زمره دشمنان من به شمار خواهند رفت. (من لا‌یحضره الفقیه، ج‌1، ص:‌253)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره تبلیغ شعائر کفر:
1. تبلیغ شعائر و نماد های کفر حرام است خواه شعائر مسیحیت، یهودیت، شیطان پرستی و یا سایر فرق گمراه کننده باشد. (اجوبه الاستفتائات سوال 1229)
2. در حرام بودن نمادهای کفر تفاوتی نیست در این که اینگونه تبلیغات در لباس باشد یا غیر لباس، عکس و فیلم باشد یا آرم و مجسمه، به گردن بیندازد یا در دست کند، حتی در ماشین و گوشه منزل هم حکم همین است. لذا انداختن صلیب بر گردن یا آویز کردن آرم شیطان پرستی بر روی آینه ماشین جایز نیست. (مکارم، استفتائات جلد1 ص170 سوال 592 ؛ سیستانی، منهاج الصالحین ج2 م17 ؛ مسائل جدید، جلد2، ص85 ؛ تحریرالوسیله، کتاب المکاسب، مساله10 ؛ بهجت، رساله م 2044)
تعجیل در فرج امام زمان سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله علیه السلام و گرامیداشت هفته دفاع مقدس
دوران دفاع مقدس با حادثه عاشورا در جهات زیادی شباهت معنا داری داشته اند که برخی اشاره میشود:
1. هر دو برای حفظ اسلام بود: حادثه بزرگ عاشورا و دفاع مقدس هشت ساله ملت مسلمان و بزرگ ایران برای دفاع از حریم ارزش‌ها و حفظ اسلام و رضای پروردگار رویاروی دشمنان اسلام می ایستند.
2. هردو با زمزمه ،مناجات و نماز همراه بود: همان مظاهر روز و شب عاشورا در جبهه های دفاع مقدّس دیده می شود؛زمزمه های عاشقانه یاران خمینی رحمه الله، نماز، عبادت، قرائت قرآن، دعاها و آمادگی برای وصل و پیوند با محبوب بود.
3. هر دو جریان رسواگر ستم و چهره تزویربود: به فرموده امام راحلمان ما در جنگ پرده از چهره تزویر و نفاق دشمنان اسلام و انقلاب برداشتیم.
4. در هر دو از شیرخوار تا پیر سالخورده بودند:جبهه‌های هشت سال دفاع مقدّس جلوه‌گاه حضور نوجوانان و جوانان و سالخورده ها این امت بود و با توجه به اوایل جنگ و کشاندن ان به جنگ شهرها میتوان شیرخوارگان را نیز در جبهه نام برد.
5. شکیبائی زنان همچون زینب صبور و روشنگر بود: پایداری و شکیبایی زنان امّت امام خمینی و نقش روشنگری و صبوری آنان، جلوه‌ای از صبوری و پیام رسانی قافله اسیران کربلا است.
خداوند ما را قدردان نظام مقدس و خون شهداء قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار الانوار ، ج‌104 ص‌: 274)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیا‌مبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: إیَّاکُم وَ الرِّشْوَة فَإنَّهَا مَحْضُ الکُفْرِ وَ لَا یَشُمُّ صَاحِبُ الرِّشْوَةِ رِیحَ الْجَنَّةِ.

از دریافت و پرداخت رشوه بپرهیزید که این نافرمانی خداوند است و کسی که گرفتار رشوه شود بوی بهشت به مشامش نمی‌رسد. (بحار الانوار ، ج‌104 ص‌: 274)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

رشوه با توجه به آثار سوئی که برای اجتماع و نظام اسلامی دارد از محرمات و گناهان بزرگ بشمار می آید و دارای اقسامی است:
1. رشوه خواری در قضاوت‌، مطلقاً حرام و از گناهان کبیره است و رشوه در قضاوت به این معنا است که به قاضی چیزی می‌دهند تا به نفعِ رشوه دهنده، حکم کند.
2. رشوه دادن برای انجام کار حرام مانند برنامه ریزی برای توطئه علیه نظام اسلامی و یا خیانت در امانت یا از بین بردن حق دیگری مثل اینکه به کسی رشوه بدهند تا یکی از افراد موثر در خدمت به اسلام و مسلمین نظام اسلامی را ترور فیزیکی یا شخصیتی کند.
3. رشوه گرفتن در قبال انجام وظیفه‌، که علاوه بر اینکه باعث تضعیف نظام اسلامی و بدبینی مردم به نظام می شود از نظر شرعی هم مرتکب عمل حرام شده است و مالک مالی که از طریق رشوه بدست آمده است نیز نمی شود مثلا کارمند دولت یا شرکت در مقابل کاری که وظیفه‌اش می‌باشد مطالبه پول نماید و پرداخت پول هم چون خلاف قانون است جایز نمی‌باشد.
4. تغییر نام رشوه به عناوینی مثل شیرینی، انعام، هدیه، بخشش یا هر عنوان دیگری سبب حلال شدن آن نمی‌شود و کسی که رشوه گرفته باید آن مال را به صاحبش برگرداند. (رهبری، اجوبه الاستفتائات س‌1246‌‌؛ سیستانی‌، رساله جامع م 2761)
خداوند متعال به همه ی ما توفیق خدمت خالصانه به نظام اسلامی و کسب روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و‌آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
با تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله علیه السلام و گرامیداشت هفته دفاع مقدس
جنگ تحمیلی عراق علیه ایران از طولانی‌ترین جنگ‌های قرن حاضر است‌. این جنگ تقریبا دو برابر جنگ جهانی اول‌، یک و نیم برابر جنگ جهانی دوم و سه برابر جنگ شبه‌‌جزیره کره طول کشید
تاریخ ایران فراز و نشیب های بسیاری به خود دیده است. دوران هایی که سلاطین مختلفی بر آن حکومت کرده اند؛ قاجاریه، پهلوی و... در هر دوره ای ما شاهد تجاوزهایی به خاک میهن و یا حتی زشت تر، شاهد بذل و بخشش های عجیب حکومت های سلطنتی در اهدای بخش های مهم و استراتژیک کشور بوده ایم. این بخش از تاریخ ایران، تأسف آورترین پیامدها و حتی خجالت آورترین قراردادها را در خود ثبت کرده است. اما در طول هشت سال دفاع مقدس با اینکه بیش از 30 کشور جهان، علی الخصوص آمریکا، آلمان، انگلیس و برخی از کشورهای عربی منطقه، مستقیم و غیر مستقیم از صدام حسین حمایت می کردند؛ رزمندگان ما سرفصل جدیدی از تاریخ ایران را در صفحات تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رساندند.
در این جنگ نه تنها یک وجب از خاک ایران در دست نیروهای عراقی باقی نماندکه این موضوع در طول 300 سال اخیر بی‌سابقه است، و عراق به عنوان کشور متجاوز به نظام بین الملل معرفی شد. مهم ترین دلیل گرامیداشت هفته دفاع مقدس، زنده نگه داشتن یاد و خاطره کسانی است که حماسه ساز و خلق کننده آن دوران طلایی هستند.
از همه اقشار در جنگ شهید شدند که تعداد شهدای قشر روحانیت حدود11 برابر بقیه اقشار بوده است که این نشان میدهد روحانیت علم و عمل را با هم جمع کرده اند.
خداوند ما را قدردان خون شهداء بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام (به روایتی) ؛ آغاز جنگ تحمیلی ؛ آغاز هفته دفاع مقدس
جزئیات
حدیث گفتار روز
(دعائم الإسلام ؛ ج‏1 ؛ ص100)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن بزرگداشت آغاز هفته دفاع مقدس در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: یَحْشُرُ اللَّهُ أُمَّتِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ بَیْنَ الْأُمَمِ غُرّاً مُحَجَّلِینَ‏ مِنْ آثَارِ الْوُضُوء.

فردای قیامت خدای متعال امّت من را بین بقیّه ی امّت ها در حالی محشور می کند که به خاطر وضویی که در دنیا گرفتند روسپیدند و پیشانی های نورانی دارند. (دعائم الإسلام ؛ ج‏1 ؛ ص100)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام وضو:
1. در وضو شستن صورت و دستها واجب است و اگر وضو گیرنده عضو را به نیت وضو زیر شیر آب بگیرد و آب را به همه عضو برساند کافی است هر چند دست نکشد، البته شستن اعضا به همراه دست کشیدن مستحب است. (عروه ج1 فصل فی بعض مستحبات الوضوء)
2. بستن شیر آب در اثناء وضو گرفتن به گونه ای که آب خارج وضو با آب وضو جهت مسح کشیدن مخلوط نشود مانعی ندارد مثلا اگر بعد از ریختن آب بر روی عضو، شیر آب بسته شود و سپس دست کشیده شود، مانعی ندارد. (اجوبه س112 ؛ مکارم ج1 س 63 و ج3 س144 ؛ عروه الوثقی فی افعال الوضو مساله45 ؛ فاضل جامع المسائل ج2 س121 ؛ بهجت استفتائات س572 ؛ مکارم احکام بانوان س37)
3. اگر در صورت و دستها و جلوی سر و روی پاها به واسطه سوختگی، آبله بزند، شستن و مسح روی آن کافی است. و چنانچه سوراخ شود رساندن آب به زیر پوست لازم نیست، بلکه اگر پوست یک قسمت هم کنده شود، لازم نیست آب را به زیر قسمتی که کنده نشده برساند ولی چنانچه پوستی که کنده شده گاهی به بدن می چسبد و گاهی بلند می شود باید آن را قطع کند یا آب را به زیر آن برساند. (العروة الوثقی مع التعلیقات فصل فی افعال الوضو، مساله16 ؛ توضیح المسائل مراجع، مساله292 ؛ امام خامنه ای، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 673769 تاریخ استفتاء: 1395/04/10)
خداوند متعال همه ما را از پاکان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

ولادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام (به روایتی) ؛ آغاز جنگ تحمیلی ؛ آغاز هفته دفاع مقدس
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
جابر؛ علت باقر نامیدن امام محمدباقر علیه السلام را از پیامبر این گونه نقل میکند که پیامبر فرمود: و یبقرالعلم بقراً:شکافت علم را شکافتنی و آشکار ساخت آن را. (کافی،ج ١ ،ص ٤٦٩)
برخی از فضایل امام باقر علیه السلام را خدمت شما عرض میکنیم:
1. حلم امام: روزی شخصی نصرانی رو به امام کرد و با وقاحت تمام گفت: «انت بقر» ولی امام علیه السلام با کمال آرامش فرمود: « نه، من باقر هستم .» نصرانی گفت: «تو فرزند آن مادری هستی که آشپز بود .» امام علیه السلام در جواب فرمود: آشپزی حرفه ایشان بوده است .» سپس آن نصرانی با کمال بی شرمی گفت: تو فرزند کنیز سیاه بدزبان هستی . امام علیه السلام فرمود: « اگر تو راست می گویی خداوند او را ببخشد و اگر دروغ می گویی خداوند تو را ببخشد .» آن نصرانی وقتی چنین برخوردی را از امام دید از رفتار خود پشیمان شده و مسلمان شد .( بحار،ج 46، ص 289 )
2. زحمت در طلب رزق: در گرماى شدید تابستان محمدبن منکدر که خود را از زهاد و عباد و تارک دنیا مى ‏دانست امام را در حال خستگى شدید در انجام کارى مى ‏بیند گمان مى ‏کند امام خود را براى طلب دنیا این گونه به زحمت انداخته، لذا به نصیحت مى‏پردازد و مى ‏گوید آیا سزاوار است مرد شریفى مثل شما در این گرماى طاقت فرسا در طلب دنیا بیرون بیاید، اگر خداى نخواسته در این حال مرگ شما را فرا رسد چه وضعى براى شما پدید خواهد آمد؟ شایسته نیست شما به دنبال دنیا بروید و خود را به رنج و زحمت بیندازید.
امام می فرمودند: اگر مرگ من در همین حال برسد و من بمیرم، در حال عبادت و انجام وظیفه از دنیا رفته‏ ام، زیرا این کار، عین طاعت و بندگى خدا است. تو خیال کرده ‏اى که عبادت منحصر به ذکر و نماز و دعاست من زندگى و خرج دارم اگر کار نکنم باید دست حاجت به سوى تو و امثال تو دراز کنم.(منتهى الآمال،ج 2،ص 91)
3. صدقات فراوان : امام صادق (علیه السلام) فرمود: « خدمت پدرم رسیدم. آن حضرت مشغول صدقه دادن به فقرا بود و هشت هزار دینار طلا به آنها صدقه داد و خانواده ای یازده نفری را خرید و آزاد کرد.( بحار، ج 46، ص 286 -305)
خداوند ما را جزء شیعیان حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شب ولادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام (به روایتی)
جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏2 ؛ ص66)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت باقر علیه السلام می فرمایند: الْبِرُّ وَ الصَّدَقَةُ یَنْفِیَانِ الْفَقْرَ وَ یَزِیدَانِ فِی الْعُمُرِ وَ یَدْفَعَانِ عَنْ صَاحِبِهِمَا سَبْعِینَ مِیتَةَ سَوْءٍ.

کار خیر و صدقه، فقر را مى‏ بَرد، بر عمر مى‏ افزاید و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى‏ کند. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏2 ؛ ص66)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره انفاق و صدق:
1. انفاق واجب مثل پرداخت خمس و زکات و رد مظالم و کفارات علاوه بر اینکه ثواب بسیار زیادی دارد، عمل به وظیفه شرعی است و هیچ گاه انفاق مستحب، بجای وظیفه واجب محاسبه نمی شود بلکه اگر به مالی از اموال انسان انفاق واجب تعلق بگیرد مثل اینکه خمس بر اموال وی واجب باشد، به نظر اکثر مراجع (مخالف: امام خامنه ای: تصرف جایز است.) تا خمس آن پرداخت نشود، هر گونه تصرف حتی صدقه و خیرات کردن هم جایز نیست.
2. همان طور که صدقه دادن مستحب است، واسطه شدن و کمک کردن در رساندن صدقات به اهلش و نیازمندان مستحب است و در روایت است که به واسطه ی کار خیر هم پاداش صدقه دهنده، عطا می شود. (حضرت امام، تحریر الوسیله کتاب الصدقه ؛ آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین)
خداوند توفیق کارهای خیر به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

شب ولادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام (به روایتی)
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
آیا امام حسین علیه السلام حج تمتع را نیمه تمام رها کرد و به سمت کوفه جرکت کرد؟
1. حج تمتع از شب نهم شروع میشود،ولی امام 8ذی الحجه حرکت کرد،پس اصلا حج را شروع نکرده است(کافی ج4 ص535 +لهوف ص124 )و بارها در زمانی که در مکه بوده ،عمره انجام داده است
2. امام صادق علیه السلام فرمود:" شخصى که عمره بجا میاورد هر گاه از عمره فراغت حاصل کند هر جا که بخواهد میتواند برود. زیرا امام حسین علیه السلام در ماه ذى حجة عمره بجاى آورد و در روز ترویه متوجه عراق شد در صورتى که مردم متوجه منا شده بودند. عمره در ماه ذى حجه براى کسى که قصد حج را ندارد مانعى نخواهد داشت."(کافی ج4 ص535)
3. از نظر فقهی نیز تبدیل احرام حج به عمره صحیح نیست و کسی که محرم به احرام حج است اگر نتواند حجش را به اتمام برساند تنها با قربانی کردن از احرام خارج میشود(تهذیب الاحکام ج12 ص349)
4. امام علیه السلام برای حفظ حرمت حرم، و جلوگیری از ترور ایشان در مکه، به تمتع نپرداختند و حفظ حرمت حرم، مهم تر از انجام تمتع بود.
خداوند توفیق شناخت دقیق معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالى‌مفید ج‌1،‌ص‌14)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: إسْمَعُوا وَ أطِیعُوا لِمَنْ وَلاّهُ اللّهُ الْأمْرَ، فَإنَّهُ نِظامُ الاْسْلامِ.

بشنوید و اطاعت کنید از کسی که خداوند او را ولیّ امر شما قرار داده که اطاعت از رهبر، نظام اسلام است. (امالى‌مفید ج‌1،‌ص‌14)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره حفظ نظام جمهوری اسلامی:
1. حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات و از مهمترین اهداف اسلام می‌باشد و از مصادیق حفظ نظام حضور در همه عرصه های اجتماعی و سیاسی جامعه و انجام وظیفه به نحو صحیح‌در هر‌شغلی و منصبی است. (‌استفتائات مکارم ج3س1581)
2. تضعیف نظام اسلامی و هر کاری که منجر به تضعیف نظام اسلامی می شود جایز نیست. که به برخی از مصادیق آن اشاره می شود:
الف: کم‌کاری در ادارات و کم کاری مسولین در انجام وظایفشان که علاوه بر حق الناس بودن و گناه بودن، باعث ناراحتی و بدبینی مردم می شود.
ب: اخلال در امور‌اقتصادی با‌کارهایی همچون اختلاس و‌احتکار اموال مورد نیاز ضروری مردم
ج: همکاری با دشمنان نظام اسلامی و گروههای گمراه کننده.
د: ایجاد یاس و بدبینی با بیان سخنان غیر مستند یا بزرگ جلوه دادن مشکلات از طریق سخنرانی‌، مجلات، روزنامه‌ها و فضای مجازی فرقی نمی‌کند توسط برخی از مردم باشد و یا مسئولین و یا کسانی که بواسطه علم یا توان اقتصادی شان در مردم تاثیر گذارند مثل برخی از علماء و اساتید دانشگاه و بازاریان یا حتی دانشجو و طلبه باشد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام، سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
آیا داستان قرآن خواندن سر امام حسین علیه السلام واقعیت دارد؟
درمنابع معتبر شیعه و سنی قران خواندن سر امام نقل شده است
زیدبن ارقم گوید:ابن زیاد دستور داد سر امام را برای زهرچشم گرفتن از مردم در کوفه چرخاند که این آیه را خواند که من شنیدم: (اَمْ حَصِبْتَ اَنَّ اَصْحابَ الْکَهْفِ الرَّقِیم کانُوا من آیاتِنا عَجَباً،(ارشاد ج2ص117)
-در جاهای دیگر مثل دمشق،بازار صرافان کوفه نیز این آیات(19 کهف) و (آیات227 شعرا+137بقره +13 کهف) درکتب سنی(تاریخ مدینة دمشق ج60 ص370 وج22 ص117) و شیعه (الصراط‌المستقیم ج 2 ص 179) نقل شده است و برای امام زنده و مرده فرق نمیکند و به اذن خداست
*شاید فلسفه خواندن آیات سوره کهف، عجیبتر بودن داستان امام حسین باشد و اینکه عده کمی برای حق درمقابل عده زیادی قیام کردند
-سخن گفتن سربریده حضرت یحیی در کتب اهل سنت(تاریخ طبری ج1 ص346) نقل شده است
خداوند توفیق شناخت دقیق معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ج3 ص: 168)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت صادق علیه السلام که می فرمایند: الْکَادُّ عَلَى عِیَالِهِ مِن حَلالٍ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّه.

کسی که از راه حلال خود را برای روزی خانواده اش به زحمت می اندازد و کار می کند مانند رزمنده ایست که در راه خدا می جنگد. (من لا یحضره الفقیه ج3 ص: 168)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره پیش خرید:
یکی از اقسام خرید و فروش، پیش خرید یا پیش فروش است به این معنا که انسان پول کالای مورد نظرش را نقدا پرداخت کند و بخواهد در آینده کالایش را تحویل بگیرد که با رعایت شرایطی صحیح است و به برخی از آنها اشاره می شود:
1. خصوصیاتى را که قیمت جنس بواسطۀ آنها تفاوت پیدا می کند معین نمایند. مثلا در پیش خرید ماشین نوع، رنگ، مدل و امثال آن که در قیمت ماشین مؤثر است باید در زمان قرارداد مشخص شود.
2. مدّت را کاملًا معین کنند، لذا اگر مثلًا بگوید تا اوّلین باران یا تا برداشت محصول جنس را تحویل مى‌دهم، چون مدّت کاملًا معلوم نشده معامله باطل است.
3. پیش از آن که خریدار و فروشنده از هم جدا شوند، خریدار باید تمام مبلغ کالای خریداری شده را به فروشنده بدهد و چنانچه بخواهد مبلغ کالای خریداری شده را به صورت قسطی بدهد، صحیح نیست (جهت اطلاع: اگر مقداری از قیمت را بدهد معامله به همان مقدار صحیح است ولی با توجه به اینکه افراد هدفشان کل آپارتمان است یا تمام وسیله است لذا نسبت به مابقی آپارتمان یا کالا باطل است.) بنابر این پیش خرید آپارتمان به صورت قسطی باطل است مگر اینکه از قرارداد صلح یا شراکت و مانند اینها استفاده کنند. و توصیه می شود که برای اطلاع از جزئیاتش با کارشناس مسائل شرعی مشورت صورت بگیرد. (اجوبه الاستفتائات س 1597و 1598 ؛ رساله مراجع م 2112)
خداوند متعال به همه ما برکت در مال و عمر عنایت فرماید به حرمت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
نحوه شهادت علی اصغر علیه السلام در کربلا چگونه بوده است؟
1. دونقل دارد: الف)اکثرمنابع گفتند» امام، طفل شیرخوار (عبدالله رضیع)را خواست خداحافظی کند که حرمله تیربه گلویش زد وشهید شد و حضرت طفل را به زینب داد و خونها را به آسمانها ریخت که برنگشت(لهوف ص168+بحارج45 ص46+لارشاد ج2 ص108+الاحتجاج ج2 ص101 +مقتل الحسین ج2 ص32+فتوح ج5 ص115 +تاریخ یعقوبی ج2 ص245 و...)
ب): زینب کودک را آورد و گفت: این طفل تو سه روز است که آب نیاشامیده، برایش آبی طلب کن. امام علیه السلام کودک را بر روی دست گرفت و فرمود: « او را باشربتى از آب سقایت کنید».(معالی السبطین ج1 ص418+نفس المهموم ص349)
2.قول 1 مشهوتر و درستتر است، وبرفرض قول 2باشد:امام از باب اتمام حجت کامل و بیدار کردن وجدان خفته دشمنان بوده تا شاید هدایت شوند و با این کار سنگدلی دشمن را نشان داد
3.احتمال اینکه 2نفر بودند نیز هست:1.طفل شیرخوارعبدالله رضیع که همانروز در کربلا بدنیا امد و امام برگوشش اذان گفت که دشمن موقع خداحافطی با تیرزد(تاریخ یعقوبى، جلد 2، صفحه182) 2. علی اصغر که حرمله با تیر زد (تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهدا (علیه السلام)، ص 371)
3. برخی نیز معتقدند که حضرت علی اصغر در کربلا یک ساله بودند و قول به شش ماهه بودن ایشان منبع معتبری ندارد
(دانش نامه امام حسین ، ری شهری، ج7 ص33)
خداوند توفیق شناخت دقیق معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۲۷ )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلم در روایتی می فرمایند: إِنَ‏ أَحَبَ‏ الْأَعْمَالِ‏ إِلَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ الصَّلَاةُ وَ الْبِرُّ وَ الْجِهَاد.

همانا، محبوب‌ترین اعمال در نزد خداوند متعال ‏نماز، نیکی کردن و جهاد در راه خداست. (وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۲۷ )

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره تسبیحات اربعه:
1. در رکعت سوم و چهارم نماز، بر مرد و زن واجب است حمد یا تسبیحات اربعه بخوانند و واجب است حمد یا تسبیحات اربعه به صورت آهسته خوانده شود حتی اگر کسی سوره حمد را بخواهد بخواند به نظر اکثر فقهاء بسم الله را هم باید آهسته بخواند. ( مشهور؛ مخالف: آیت الله سیستانی: واجب نیست بسم اللّه آن را هم آهسته بگوید مگر آن که مأموم باشد که در این صورت احتیاط واجب آن است که بسم الله را هم آهسته بگوید.) (توضیح المسائل مراجع م1008)
2. اگر کسی به خیال اینکه در رکعت اول یا دوم نماز است شروع به خواندن حمد کند و بعد متوجه شود که رکعت سوم یا چهارم است می تواند همان حمد را تمام کند و نمازش صحیح است. (توضیح المسائل مراجع م 1011)
3. در رکعت سوم و چهارم مستحب است استغفار کند و بعد از اتمام تسبیحات اربعه بگوید استغفر الله ربی و اتوب الیه. (توضیح المسائل مراجع م 1014)
خداوند متعال توفیق عبادت و بندگی خالصانه را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code