بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
سفینه البحار، ج۱، ص۲۲۹؛ عده الداعی، ص۱۴۱.

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم.پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در روایتی می فرمایند: «العِبادَهُ مَعَ أکلِ الحَرام کَالْبِناء عَلَی الرّمْل

عبادت کردن با حرام خواری، مانند بناکردن بنائی روی زمین ریگ زار است. سفینه البحار، ج۱، ص۲۲۹؛ عده الداعی، ص۱۴۱.

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره قرارداد مضاربه:
یکی از قراردادهای سود آور حلال قرارداد مضاربه هست، مضاربه یعنی اینکه شخصی پول را به دیگری بدهد تا با آن برای صاحب پول، تجارت و خرید و فروش صورت بگیرد، قرارداد مضاربه دارای شرایطی است که در این فرصت کوتاه به برخی از آنها اشاره می شود:
به نظر اکثر فقها از جمله امام خامنه ای در مضاربه لازم است سود از طریق تجارت (مانند خرید و فروش) حاصل شود. بنابراین، اگر مالک، پول و سرمایه را به کسی بدهد که برای پرورش دام یا در کارهای تولیدی و خدماتی مثل آشپزی، نانوایی، خیّاطی، تولید پوشاک و ساخت و ساز مسکن بکار بگیرد،صحیح نمی‌باشد و برای این امور می‌توان از قراردادهای شرعی دیگر استفاده نمود.(1)
به نظر اکثر فقها از جمله امام خامنه ای تعیین سهم سود مالک و کسی که کار را انجام می دهد، باید به صورت درصدی از سود تعیین بشود باشد، مثلا یک سوّم سود برای کسی که کار می کند و دو سوّم سود برای مالک سرمایه باشد. اما سهم سود به صورت مبلغــی معیّــن - مانند یک میلیون تومان در ماه – درصدی از سرمایه - مانند 5 درصد کلّ مبلغ سرمایه مضاربه صحیح نمی‌باشد.(2)
خداوند متعال تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای صلواتی عنایت بفرمایید.
منابع:
(1)نکته اول مطابق احتیاط است و مطابق نظر همه مراجع صحیح است .امام خامنه ای، ادمین، ایت الله سیستانی رساله جامع ج 3؛ 674، ایت الله مکارم، سایت معظم له ضمنا ایشان قرارداد مضاربه را برای تولیدی هم صحیح می دانند.(سایت معظم له، مضاربه با سرمایه گذاری در امور تولیدی و تجاری)
(2)نکته دوم مطابق احتیاط است و مطابق نظر همه مراجع صحیح است.امام خامنه ای، ادمین، ایت الله سیستانی، رساله جامع ج 3، م 677، ایت الله مکارم سایت معظم له،تعیین قطعی سود، ضمنا ایشان می فرمایند: در صورتى که با این سرمایه، فعالیت اقتصادی سالم انجام دهد و مجموع سود حاصل بیش از سودى باشد که به صاحب سرمایه پرداخت مى کند، اشکالى ندارد. در غیر این صورت باید درصدى از سود را قرار دهند.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج‌البلاغه، کلمة ٤٥٣)

سلام علکیم بسم الله الرحمن الرحیم.امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند: الغیبَهُ جُهدُ العاجِزِ.

غیبت کردن، تلاش انسان ناتوان است. (نهج‌البلاغه، کلمة ٤٥٣)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام غیبت:
تعریف غیبت به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای این است که انسان به قصد مذمت و عیب جویی معایب پنهان کسی را در غیابش نزد دیگری بیان کند.
در حرام بودن بیان عیب مخفی، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد یا ‏آنکه در رفتار یا اخلاق یا سخنان و گفتارش باشد و همچنین فرقی نمی‌کند عیب طرف را بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را در فضای مجازی پخش کند.
هر کسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند و به نظر برخی از مراجع عظام تقلید از جمله امام خامنه ای می‌فرمایند ‌اگر‌ غیبت شونده زنده است و امکان حلالیت طلبیدن از او می‌‌باشد، باید از او طلب مغفرت و بخشش کند و اگر در قید حیات نیست یا امکان حلالیت طلبیدن نیست از او نیست، برایش استغفار نماید.
خداوند متعال توفیق شناخت و ترک معصیت را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع:
(استفتائات بهجت ج 4 ص 562 س6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2‌ص‌833 م‌31‌، استفتائات امام ج3 س59- 58حضرت امام، استفتائات‌س9و 16و53؛ فاضل‌‌جامع‌الاحکام‌ج1‌س982،منهاج سیستانی ج1ص 17)
نکته: 1.برخی از فقها صرف اظهار عیب مخفی را نزد دیگری غیبت می دانند.ایت الله سیستانی...

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند درقرآن شرط عمل صالح را ایمان داند و می فرماید: مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ :هر کس از مرد و زن عمل شایسته کند،درحالی که مؤمن باشد او را زندگی نیکو دهیم و پاداششان را بهتر از آنچه عمل می کرده اند می دهیم (آیه 97 نحل)

هر عمل ما سه جنبه دارد که مراقبت از هر سه جنبه ضروری است:
1-باید خود عمل ذاتا خوب باشد و به تعبیر علماء اخلاق حسن فعلی داشته باشد.
2- چگونگی انجام عمل؛ برای این که هر کاری به نتیجه مطلوب برسد و تأثیر آن احساس شود، باید مراقب بود که آن عمل به بهترین صورت انجام گیرد. مثلا در کمک به یک مستمند باید مراقب بود که آبرویش حفظ شود.
3- نیت و انگیزه شخص عامل؛ مهمترین جنبه هر عملی، نیت آن است باید عمل از سر صدق و اخلاص انجام شده به اهداف دنیوی و پست آلوده نگردد. مشهورترین آموزه دینی که از پیامبر با کرامت اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) رسیده این است که ارزش و بهای عر عملی به نیت آن بستگی دارد لا عمل الا بنیه:؛(اصول کافی، ج 1، ص 70) و ارزش رفتارها به نیت ها و تصمیم هاست «الاعمال بالنیات»، (دعائم الاسلام، ج 1، ص 4)
و لذا در مورد ضربه ای که امیر مؤمنان علی(علیه السلام) در جنگ خندق بر عمرو بن عبدود وارد آورد منجر به پیروزی اسلام گردید. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: ضربه علی(علیه السلام) در روز خندق از عبادت جن و انس برتر بود و این به خاطر اخلاص عمیق علی(علیه السلام) در این عمل بود. پس هر عملی که این سه ویژگی در آن مورد توجه قرار گرفته، برترین اعمال است.
نتیجه اینکه ملاک عمل صالح همان وجه الله و تقرب جویی به خداست
خداوند توفیق انجام عمل صالح به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
مالی صدوق، ص212

سلام علیکم بسم ‏الله ‏الرحمن الرحیم در روایت است از امام صادق علیه السلام که می فرمایند‌: إذَا صَلَّیتَ صَلَاةَ فَرِیضَةٍ فَصَلِّهَا لِوَقتِهَا صَلَاةَ مُوَدِّعٍ

‌وقتی نماز واجب می‌خوانی آن را در وقتش بخوان، مانند کسی که می‌خواهد آخرین نماز عمرش را بخواند. (امالی صدوق، ص212)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما چند نکته درباره احکام نماز قضا:
1. نماز در هیچ حالتی از انسان ساقط نمی‌شود حتی اگر انسان در حال مریضی است یا داخل وسایل نقلیه است و نماز در حال قضا شدن است باید نماز را با رعایت شرائطی که مقدور است، بخواند تا نمازش قضا نشود و امثال این موارد بهانه‌ای برای ترک نماز نمی شود.
2.کسی که خودش نماز قضا دارد می تواند نمازهای مستحبی بخواند و همچنین می تواند نماز قضا به نیابت از میت بخواند مانند نماز قضای پدر یا مادر مرحومش را.
3.کسی که نماز قضا بر عهده اش است ولی تعدادش را نمی داند مثلا چند نماز صبح از او قضا شده، نمی داند سه یا چهار یا پنج نماز بوده است، چنانچه مقدار کمتر را بخواند کافی است.
4.خواندن نماز های قضا در هر ساعتی از شبانه روز صحیح است و کسی هم که مسافر است می تواند نمازی که در وطن قضا شده، در سفر بخواند البته نمازی که به صورت کامل فوت شده، در سفر هم باید به صورت کامل قضا شود.

تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.

روز تربیت بدنی و ورزش
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

 سلام علیکم – بسم الله الرحمن الرحیم

امام صادق علیه السلام : اِنَ فِی الجَنَه مَنزِلَهً لَا یَبلُغُهَا عَبدٌ اِلَا بِالِابتِلَاء فِی جَسَدِهِ: در بهشت مقام و منزلتی وجود دارد که هیچ بنده ای به آن نرسد ، مگر به درد و بیماری ای که در بدنش حادث شود(کافی، ج2 ،ص255)

فلسفه و علت بلاهای مومنین عبارتند از: 

1-بخشش گناهان : امام صادق(علیه السلام): «هنگامی که گناهان بنده زیاد می شود و اعمالی ندارد که آن را جبران کند خداوند او را به حزنی دچار می کند تا آمرزیده شود.»( کافی،ج 2، ص 444)

2-ترفیع درجه و مقام: امام صادق(علیه السلام):هر اندازه که ایمان بنده افزون گردد، تنگ دستی اش بیشتر و زندگی اش سخت تر شود.(کافی، ج2 ، ص261)

3-تکامل: سختی ها موجب رشد و تکامل فرد میشود.. امام علی(علیه السلام) می فرمایند: «درختان بیابانی (که از مراقبت و رسیدگی باغبان محرومند) چوب محکم تر و دوام بیشتری دارند و درختان باغتان (که دائماً مراقبت شده اند) نازک پوست و بی دوام ترند( نهج البلاغه، نامه 45)

4- از فواید بلا این است که غرور را از انسان دور می کند(نهج البلاغة، خطبه 238) و از طرفی باعث تذکر و یادآوری نعمت های الهی می شود(سوره اعراف،آیه 30)

-- البته برخی بلاها و مصائب آثار و نتیجه اعمال خود انسان هاست؛ مثلا بدون تعقل و مشورت ازدواج می کند که به مشکل می خورد واین مشکلاتی که برایش اتفاق می افتد تقصیر خودش است. «خود کرده را تدبیر نیست.»

از طرفی بلاهای دنیوی در برابر پاداش اخروی چیزی نیست.

---خداوند صبر در بلاها را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعه، ج۱۷، ص 284

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند: لَیسَ مِنّا مَن غَشَّ مُسلِماً اَو ضَرَّهُ اَو ما کَرَهُ

هر کس در حق مسلمانی خیانت کند یا به او زیانی وارد سازد یا به او نیرنگ زند از ما نیست. (وسائل الشیعه، ج۱۷، ص 284)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

نکاتی درباره غش در معامله:
غِشّ در معامله حرام است و غش آن است، در کالایی که داد و ستد می شود فریبی بکار برود ،که دارای مصادیقی است:
1.مخلوط کردن جنس خوب با جنس بد به طوری که مشتری متوجه نشود، مثل مخلوط نمودن برنج درجه یک و درجه سه یا گردوی پارسالی با امسالی.
2. مخلوط کردن جنس با چیز دیگری غیر از آن جنس مانند مخلوط کردن شیر با آب یا عسل با شیره نبات
3. صورت ظاهری خوبی به جنس دادن مانند آب زدن به سبزی کهنه که تازه جلوه کند.
4. مخفی کردن عیب جنس مثلا دیوار خانه را در زمان فروش خانه رنگ بزنند تا عیب و رطوبت آن دیده نشود.
5. جنسی را به عنوان جنس دیگر فروختن مثل فروش بدلیجات به عنوان طلا. که در این صورت اخیر علاوه بر حرام بودن، معامله باطل نیز می باشد. (رساله آموزشی ج2، درس24؛ مسأله 2055 مراجع و تحریر ج2 مسأله 17 کتاب مکاسب)
خداوند متعال روزی حلال و با برکت به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

—بسم الله الرحمن الرحیم---

خداوند در قرآن می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً :اى کسانى که ایمان آورده‏اید، اگر از خدا پروا کنید براى شما نیرویى جدا کننده(تشخیص‏دهنده حق از باطل) قرار مى‏دهد (انفال، آیه 29).

بصیرت صفتی است که به شخص، توانایی شناخت راه حق و باطل از یکدیگر را می دهد.

در روایات راهکارهایی برای بدست آمدن بصیرت نقل شده است که برخی را عرض می کنیم:

1-تقوا: یکی از راهکارهای عملی جهت دست یابی به بصیرت رعایت تقوای الهی می باشد همانطور که د رآیه خوانده شده ،ذکر شد، پرهیزگاری و انجام واجبات و پرهیز و دوری از محرمات، به انسان نورانیت و روشن بینی درونی می بخشد به گونه ای که انسان در پرتو آن می تواند حق و باطل را از هم تشخیص دهد

2- تفکر و تعقل: امام صادق علیه السّلام به ما چنین می‌آموزد:«فانّ التفکّر حیاة القلب البصیر کما یشمی المستنیر فی الظلمات بالنّور»(وسایل،ج6،ص170)

بنابراین،همان‌گونه که با کمک نور در تاریکی‌ها راه می‌پیماییم،اندیشه نیز به منزلهء نور قلب یا عقل،ما را به بصیرت می‌رساند

3-نشست و برخواست با اهل بصیرت وعلما: از آنجا که انسان همواره در حال آموزش است و یکی از مهمترین شیوه های آموزش تقلید از دیگران و مشابه سازی است همنشینی با هر گروهی انسان را به آنها مشابه می سازد. به همین دلیل در تعالیم اخلاقی اسلام از همنشینی با بدان نهی شده و به همنشینی با خوبان بسیار تاکید شده است. »حضرت علی علیه السلام می فرماید: (غرالحکم، 9794): با دانشمندان و آگاهان همسایه شو تا بینا (بصیر) شوی.

4- عبرت گیری از تجربه ها گذشتگان؛ یکی از عوامل کسب بصیرت سیر و گردش در زمین و مطالعه احوال گذشتگان از خوب و بد است که عاقبت آنها چه شد و کدامیک عزیزتر و سعادتمند بودند.از این جهت در قرآن آمده است که: (لقد کان فی قصصهم عبرةٌ لاولی الألباب).:به راستی در سرگذشت آنان، برای خردمندان عبرتی است(آیه 111 سوره یوسف)

خداوند بصیرت در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
غرر الحکم، ح8823

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از امیرالمومنین علیه السلام روایت شده است: مَن تَلَذَّذَ بِمَعاصی اللّه‏ أورَثَهُ اللّهُ ‏ذُلاًّ.

هر که از گناهان لذّت ببَرَد، خداوند طعم ذلت و خواری را به او می چشاند. [غرر الحکم، ح8823]

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی:چند نکته کوتاه درباره کاشت ناخن و مژه مصنوعی:
کاشت ناخن و مژه در صورتی که برای زینت انجام می شود و خانم می داند که در زمان وضو و غسل امکان برطرف کردن آن را ندارد جایز نیست.
کسی که مرتکب این عمل شده، لازم است برای وضو و غسل آن را برطرف کند هرچند هزینه داشته باشد وچنانچه امکان جدا سازی باشد ولی جدا نکند وضو و غسل باطل است.
اما در صورتی که امکان جداکردن آن تا پایان وقت نماز نباشد یا حرج و سختی فوق العاده داشته باشد حق ترک نماز را نداشته و طبق نظر امام خامنه ای و بعضی از مراجع عظام تقلید لازم است علاوه بر انجام وضو و غسل جبیره ای، تیمم هم انجام دهد و نمازش را بخواند و بعد از برطرف کردن مانع به احتیاط واجب نمازهایش را قضا کند.
خانمی که عذر شرعی داشته و غسل بر او واجب بوده، و با همان ناخن و مژه مصنوعی غسل کرده در حالی که امکان برداشتن بوده و طبق وظیفه شرعی عمل نکرده است توقفش در مساجد و اطراف ضریح مطهر شرعا (به فتوا یا احتیاط)جایز نیست.
خداوند متعال توفیق انجام وظایف شرعی را به همه ما عنایت بفرمایید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) رهبری، سایت لیدر ؛ مکارم، استفتائات سایت، شرایط صحت وضو، نبودن مانع ؛ سیستانی: اگر بداند نمی تواند مانع را برطرف کند انجام آن در وقت نماز جایز نیست و خارج از وقت نماز به احتیاط واجب جایز نیست.
(2) امام خامنه ای، استفتاء کتبی از معظم له، تاریخ انتشار: 1400/2/18.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند در قرآن می فرماید: «الذین امنوا وهاجروا وجاهدوا فی سبیل الله باموالهم وانفسهم اعظم درجة عند الله واولئک هم الفائزون ) ; «آنان که ایمان آوردند و هجرت کردند و با اموال و جانهای خود در راه خدا جهاد کردند درجه بزرگتری نزد خدا دارند و آنها رستگارند .»(آیه 20 توبه)

قرآن در بیش از 14 آیه  به زبانهای مختلف دستور به هجرت داده است  که نشان از اهمیت آن دارد.

در اسلام انواع هجرت وجود دارد که به برخی اشاره می کنیم:

1- هجرت برای فراگیری دانش: قرآن می فرماید: « فلولا نفر من کل فرقة منهم طائفة لیتفقهوا فی الدین ...»; «شایسته نیست مؤمنان همگی (به سوی میدان جهاد) کوچ کنند; چرا از هر گروهی از آنان طایفه ای کوچ [و هجرت] نمی کند تا در دین [و معارف و احکام اسلام] آگاهی یابند و به هنگام بازگشت به سوی قوم خود، آنها را بیم دهند؟» (آیه 122 توبه)

در روایات به مسلمانان دستور داده اند که برای فراگیری علم اگر لازم باشد تا نقطه های دور دست همچون چین مسافرت و مهاجرت کنند . پیامبر فرمودند: «اطلبوا العلم ولو بالصین ( وسائل الشیعه، ج 18، ص 14 )

2- هجرت برای حفظ دین: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:کسی که برای حفظ دین و آئین خود از سرزمینی به سرزمین دیگر هجرت کند، استحقاق بهشت می یابد .» (بحار، ج 19، ص 31)

3- هجرت از دست ظلم ظالمان:  قرآن می فرماید: « آنها که مورد ستم واقع شدند، و به دنبال آن در راه خدا مهاجرت اختیار کردند، جایگاه پاکیزه ای در دنیا به آنها خواهیم داد .» (آیه 41 نحل)

4 . هجرت از گناه (هجرت درونی): 

اصولا روح هجرت مقدس همان فرار از «ظلمت » به «نور» و از کفر به ایمان، از گناه و نافرمانی به اطاعت خدا است. . امیرمؤمنان علی علیه السلام می فرمایند: « کسی می گوید مهاجرت کردم در حالی که مهاجرت واقعی نکرده است، مهاجران [واقعی] آنها هستند که از گناهان هجرت کنند و مرتکب آن نشوند .» (سفینة البحار، ماده هجر)

خداوند توفیق هجرت از گناه به سمت خدا رابه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند در قرآن می فرماید: (فَلَمّا نَسوا ما ذُکّروا بِهِ فَتَحنا عَلَیهِم اَبوَاب کُلِّ شَیءٍ): پس هنگامی که  فراموش کردند آنچه را به آن تذکر داده شده اند(مثل خدا و قیامت)، درهای همه چیز را به روی آنها گشودیم.(آیه 44 انعام)

خداوند در موردبرخورد با مردم به شیوه ها و سنتهای مختلف برخورد میکند، یکی از سنتها این است که به کفار و افرادی که گناه زیادی می کنند مهلت میدهد و نعمت فراوان میدهد تا آنها یاد خدا را فراموش کنند و با گناه بیشتر در قیامت عذاب بیشتری شوند.

در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که شخصی از امام معنای (سنستدرجهم من حیث لایعلمون-182 اعراف) پرسید. امام در جواب فرمود: این در باره بنده ای است که گناه می کند و در اثر آن نعمتهای تازه ای به او رو می آورد، واین نعمتها او را از استغفار از گناهش باز می دارد(کافی ،ج2،ص452)

 پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «زمانی که بنده‌ای هرچه درخواست انجام دهد و خداوند نیز به او عطا کند، در حالی که آن بنده بر انجام گناه پایبند است؛ این استدراج برای آن بنده است»( کافی، ج۲، ص۹۷)

فلسفه مهلت دادن به کفار و گنهکاران سرکش؛ ازدیاد در گناه و عذاب الهی است. خداوند می فرماید: «وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلی لَهُمْ خَیْرٌ ِلأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلی لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْمًا وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌ؛ و البته نباید کسانی که کافر شده اند تصور کنند این که به ایشان مهلت می دهیم برای آنان نیکوست، ما فقط به ایشان مهلت می دهیم تا بر گناه خود بیفزایند و آنگاه عذابی خفت آور خواهند داشت.»( آل عمران، آیه 178 ) یعنی خداوند به کفار مهلت می دهد و این مهلت در حقیقت یک بستر آزمایشی است که انها خود را در آن محک بزنند. اما آنها به سوء اختیار خود راه گمراهی را بر می گزینند و فریب امهال الهی را می خورند و غرق در گناه می شوند. به بیان دیگر این ازدیاد گناه، نتیجه و عاقبت غفلت آنها از هشدارهای خداوند است.

خداوند ما را به خودمان وانگذارد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل، ج‏9، ص 538

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه السلام که در آثار خمس می‌فرمایند:
...فَاِنَّ اِخْراجَهُ مِفْتاحُ رِزْقِکُم ...

پرداخت خمس کلید رزق شماست.(وسائل، ج‏9، ص 538 )

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام خمس:
یکی از واجبات مالی که عبادت هم می باشد پرداخت خمس است.
فرادی که درآمدی هر چند به مقدار کم داشته باشند خواه مجرد باشند یا متاهل، واجب است سال خمسی داشته باشند و درآمد سالانه خود را محاسبه کنند تا اگر چیزی از درآمد تا پایان سال باقی ماند خمسش را بپردازند. (اجوبه س 994 و 997)
اگر شخصی تا کنون حساب سال خمسی نداشته باشد و بخواهد خمس اموالش را پرداخت کند در صورتی که نمی داند چه مقدار خمس به اموالش تعلق گرفته، باید با دفتر مرجع خود مصالحه نماید.(فتوی یا احتیاط). (رساله مراجع م1797 و اجوبه س928)
کنار گذاشتن خمس، تا زمانی که تحویل دفتر یا نماینده مرجع نداده است،کفایت نمی کند و فردی که تمکن مالی جهت پرداخت خمس در سر سال خمسی ندارد ، با مراجعه به نماینده یا دفتر مرجع تقلید خود وظیفه اش را مشخص نماید. (رساله مراجع م 1834)
خداوند توفیق انجام وظیفه شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال
محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

- بسم الله الرحمن الرحیم – 

خداوند در قرآن می فرماید: «خُذْ مِنْ أمْوالِهِم صَدَقة تُطَهِّرُهُم وَ تُزَّکیهم بِها...»(توبه/ 103) «از اموال آنها صدقه‌ای بگیر تا به وسیله آن، آنها را پاک سازی و پرورش دهی.

از آیات قرآن استفاده می‌شود صدقه دارای شرایطی می‌باشد که خدمت شما عرض میکنیم:

1- صدقه باید از اموال حلال و خوب و سالم باشد: أنْفِقُوا مِنْ طَیّباتِ ما کَسَبْتُمْ وَ: از قسمت‌های پاکیزه اموالی که (از طریق تجارت حلال) به دست آوردید، انفاق کنید!» (آیه267 بقره)

2- بهتر است که صدقه و انفاق مخفی باشد. «وَاِنْ تُخْفُوها وَ تُؤتُوها الفُقَراءَ فَهُوَ خَیرٌ لَکُمْ » «هر گاه آنها را مخفی ساخته و به نیازمندان بدهید برای شما بهتر است.» (آیه271 بقره)

3- صدقه و انفاق همراه با آزار و منّت نباشد: لاتُبْطِلُوا صَدَقاتِکُمْ بِالمَنِّ :بخشش‌های خود را با منّت و آزار باطل نسازید (آیه264 بقره)

4- انفاق و صدقه باید با اخلاص باشد. «یُنْفِقُونَ أموالَهُمْ ابتِغاءَ مَرضاتِ اللهِ» «کسانی که اموالشان را برای جلب خوشنودی خدا انفاق می‌کنند» (آیه265 بقره)

5- انفاق و صدقه از اموالی باشد که آنها را دوست داریم و مورد علاقه ماست. «لَنْ تَنالُوا البِرَّ حَتّی تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ...» «هرگز به (حقیقت) نیکوکاری نمی‌رسید مگر این که از آن چه دوست می‌دارید (در راه خدا) انفاق کنید(آیه92 آل عمران)

خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
مواعظ عددیّه، ص ٢٣

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن گرامیداشت هفته وحدت . امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند:
ضِیاءُ القَلبِ مِن أَکْلِ الحَلالِ.

صفا و نورانیت قلب، نتیجة لقمه حلال است. (مواعظ عددیّه، ص ٢٣)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره حکم شرعی قاچاق:
پدیده قاچاق کالا یعنی ورود غیر قانونى کالا هست، ضربه به اقتصاد و هویّت ملی کشور است و از لحاظ شرعی، حرام است. و باید از آن به شدّت پرهیز کرد، و هر گونه کمک کردن به قاچاق چیان در امر قاچاق جایز نیست.(حضرت اقا-ادمین؛ ایت الله مکارم –سایت معظم له)
اگر بدانیم جنسی به صورت قاچاق وارد کشور شده چنانچه خرید و فروش آن کالا، بر خلاف مقررات نباشد و دولت ممانعتی برای خرید و فروش ندارد، خرید و فروش برای مصرف کننده اشکالی ندارد. (حضرت اقا- ادمین؛ ایت الله مکارم-سایت معظم له)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم--

خداوند در قرآن می فرماید: « صُنْعَ اللَّهِ الَّذی أَتْقَنَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ»: ( این کار ) صنع و آفرینش خداوندی است که هر چیزی را محکم و استوار آفریده است(آیه 88 نمل)

از بررسی آیات و روایات به دست می‌آید، که اکثر قوانین اسلام بر اساس محکم‌کاری و استاندارد، پایه‌ریزی شده‌اند که به برخی از آنها اشاره می‌شود:

1- محکم کاری در اعتقادات: اگر اعتقادات بر مبنای باطل و مسایل خرافی پایه ریزی شود، باعث رشد و ترقی نمی شود؛ از این جهت در رساله های علمیه آمده است که اصول دین واعتقادات اصلی با عقل و دلیل مشخص میشود و باید فرد به یقین  برسد.

2- مسائل علمی: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید: «قَیدُوا العِلمَ بِالکِتَابه ؛ دانش را با نوشتن در بند کشید.» (أعلام‏الدین، ص‏82) بشر امروز هر چه دارد از کتاب و نوشتن است و همه ذخایر علمی گذشتگان در نوشته‌های او جمع است؛ وگرنه هیچ‌گاه ممکن نبود علوم گذشتگان به آیندگان منتقل شود.

3-امور اجتماعی: درقرض و بقیه معاملات دستور اسلام بر نوشتن و محکم کاری است تا بعدا به مشکل نخورد. خداوند در بزرگ‌ترین آیه قرآن می‌فرماید: إِذَا تَدَاینْتُمْ بِدَینٍ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَاکْتُبُوهُ (هنگامی که بدهی مدّت‌داری به یکدیگر پیدا کنید، آن را بنویسید و باید نویسنده‌ای از روی عدالت، (سند را) در میان شما بنویسد.» (آیه 282 بقره)

4- ساختمان سازی: امام صادق علیه السلام دربارة استحکام بنا می فرماید: « هر که ساختمانی بسازد و از آن کم بگذارد، ا جری ندارد (المحاسن، ج‏2، ص‏608)
تأکید این روایت بر این است که نباید به خاطر ارزان‌سازی، از نکات ایمنی و استحکام بنا کاست.

خداوند استحکام در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوت بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏5 ؛ ص153)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت است که می‌فرمایند : أَیُّمَا عَبْدٍ أَقَالَ مُسْلِماً فِی بَیْعٍ أَقَالَهُ‏ اللَّهُ‏ تَعَالَى عَثْرَتَهُ یَوْمَ الْقِیَامَة

.هر بنده ای که پشیمانی مسلمانی را در خرید و فروش بپذیرد خداوند روز قیامت پشیمانی او را از گناهانش می‌پذیرد. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏5 ؛ ص153)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام خرید و فروش:
در برخی موارد خریدار یا فروشنده یا هر دو مجاز هستند خرید و فروش صورت گرفته را شرعا بر هم بزنند که این موارد شرعا مشخص است مثل اینکه کسی بعد از خرید متوجه شود کالا را به مقدار قابل توجه گران خریده یا بعد از خرید متوجه شود که کالا معیوب بوده است.
اگر یکی از دو طرف معامله - که حقّ فسخ ندارد - تقاضای فسخ نماید، بر دیگری مستحب است درخواست وی را پذیرفته و معامله را فسخ کند؛ فسخ معامله در این مورد که با رضایت طرفین انجام می‌شود، در اصطلاح شرعی «إقاله» نام دارد.
اقاله به مقدار کمتر یا بیشتر از آنچه معامله بر آن واقع شده صحیح نیست؛ پس اگر مثلاً کالایی به یک میلیون تومان فروخته شده باشد، فروشنده نمی­تواند در مقابل درخواست فسخ خریدار بگوید: «900 هزار تومان از قیمت (ثمن معامله) را می­دهم و کالا را پس می­گیرم»البته اگر فروشنده می خواهد قیمت کالا را کمتر از قیمت معامله به خریدار بدهد یکی از راهکارهای شرعی در این زمینه این است که فروشنده کالا را به قیمت کمتر خریداری کند.
تعجیل در فرج امام زمان عج و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
منابع:ادمین امام خامنه ای، استفتائات خصوصی، شماره سوال: 1272147 تحریر الوسیله القول فی الاقاله م1؛سیستانی توضیح المسائل جامع ج 3 م 389 و 391 ، رساله مراجع مساله2051، خویی،منهاج ج3 م307،

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند درقرآن مى‏فرماید: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ: ما تو را جز برای رحمت جهانیان نفرستادیم.( انبیا ، آیه 107 )

قرآن 1400 سال قبل صلح جهانى را براى عالم بشریت مژده داده و مى‏فرماید « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ :اى کسانیکه ایمان آوردید همگى در صلح درآیید و از پیروى راه شیطان بپرهیزید.(آیه 208 بقره)

اولین شخصیت در عالم بشریت که اقدام به دیپلماسى واقعى صلح جویانه نموده و سفیران و هیئتهاى سیاسى و دیپلماتیک را به پادشاهان مصر، حبشه، فارس و... گسیل داشت، پیامبر اسلام بود.

مسلمانان همه روزه نمازهاى پنجگانه خویش را به عالیترین شعار صلح، دوستى، محبت و رحمت به شعار (السلام علیکم و رحمه الله و برکاته) به پایان مى‏رسانند

تمام سوره های قرآن با کلمه(بسم الله الرحمن الرحیم) شروع میشود جز سوره توبه که اظهار برائت  و بیزاری از کفار است.

زمانیکه پیامبر اسلام حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) گروههاى حربى و نظامى خویش را گسیل مى‏داشت اکیداً به ایشان هدایت مى‏فرمودمو سفیدان، پیرمردان، اطفال و زنان را بقتل نرسانید، خیانت نکنید، صلح را در پیش گیرید.

اصطلاح (سلام)، (صلح) و مشتقات آن در بیش از یکصد آیه از قرآن عظیم تذکر یافته است و بالعکس اصطلاح جنگ یا حرب و مشتقات آن بجز در شش مورد بکار نرفته است.

بعد ازاینکه مسلمانان به فتح عظیم، فتح مکه نائل آمدند، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: الیوم یوم المرحمه :امروز روز مهربانى و عطوفت است.(  المغازی؛ ج 2، ص 822.)

 خداوند اخلاق خوش به ما عنایت بفرماید به برکت صلوت بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار، ج ٩٣، ص ٣٢١)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام جعفرصادق علیه‌السلام در روایتی می فرمایند:اذا ارادَ اَحدُکُم أَن یُستجابَ لَهُ فَلیُطَیّبْ کَسْبَهُ وَ لْیَخْرُجْ مِن مَظالِمِ النّاسِ

اگر کسی بخواهد دعایش مستجاب شود باید که درآمدش حلال و طَیِّب باشد و از حقّ الناس و مظالم عباد چیزی به گردنش نباشد. (بحار، ج ٩٣، ص ٣٢١)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام رد مظالم:
1. یکی از صدقات واجب که بر عهده برخی از افراد واجب می شود رد مظالم است و رد مظالم در جایی واجب می شود که انسان به کسی بدهی مالی داشته باشد و طلبکارش را نمی شناسد یا اگر می شناسد دسترسی به او امکان ندارد. و یا اگرفوت کرده است به وارثین او هم دسترسی ندارد و از پیدا کردن طلبکارش ناامید هست.
2.برای مصرف رد مظالم می توان آنرا به دفتر مرجع تقلید پرداخت کرد یا با اجازه دفتر مرجع تقلید یا نماینده ایشان به مصرف فقیر شیعه برساند. (امام خامنه ای: اجازه از مرجع بنابراحتیاط مستحب)(رساله مراجع م1814 سایت أدمین، استفتائات حضرت امام ج‌3، ص: 576)
3.در جایی که انسان برای پرداخت رد مظالم از دفتر مرجع اجازه گرفته باشد، انداختن مبلغ رد مظالم در صندوق صدقات کافی نیست مگر انسان مطمئن باشد که مبلغ مذکور به دست فقیر شرعی می رسد.
خداوند ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
غرر الحکم:۸۸۲۳

سلام‌علیکم،بسم الله الرحمن الرحیم ضمن تبریک ولادت پیامبر و امام صادق علیهما السلام مَن تَلَذَّذَ بمعاصِی اللّه أورَثَهُ اللهُ ذُلاًّ

هر که از گناهان لذّت ببرد، خداوند او را به ذلت و خوارى می افکند.(غرر الحکم:۸۸۲۳)

توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام مجالس شادی:
1.یکی از صفات شیعیان شاد بودن در شادی اهل بیت است ولی ارتکاب کارهای خلاف به هیچ بهانه‌ای جایز نیست و باید مراقب باشیم که مجالس شادی آلوده به گناهانی مثل اختلاط محرم ونامحرم، بدحجابی، موسیقی و رقص نشود.
2.موسیقی درصورتی که در نظر مردم رقص آور باشد یا تحریک کننده شهوت باشد بلکه هر موسیقی که مناسب مجالس لهو و لعب باشد و انسان را به سمت گناه بکشاند حرام است.بنابر اگر آواز و آهنگی در نزد مردم رقص آور هست، گوش گردن به آن حرام است هر چند برای شنونده این حالت را نداشته باشد.(جهت اطلاع:قیدی که حضرت آقا برای موسیقی حرام بیان می کنند لهوی مضل عن سبیل الله می باشداجوبه الاستفتائات 1128)
3.‌استفاده از جک و لطیفه در مجالس شادی اشکالی ندارد بشرط اینکه جک و لطیفه توهین و بی احترامی به‌شخص‌یا‌گروهی‌نباشد.
خداوند دلهای ما را با ظهور مهدی فاطمه شاد بگرداند تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند در قرآن به صراحت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را (امی) معرفی کرده و می فرماید:(ألَّذینَ یَتَّبِعُونَ النَّبیّ الأُمِّیَّ-کسانی که از پیامبر امی تبعیت می کنند..)( آیه 157 اعراف)
مفهوم امی که از ماده ام بمعنی مادر یا امت به معنی جمعیت گرفته شده است معانی مختلفی دارد:
1. درس نخوانده : یعنی به همان حالتی که از مادر متولد شده باقی مانده و مکتب ‏استادی را ندیده است
2. به معنی کسی که از میان امت و توده مردم برخاسته ، نه از میان اشراف ، ‏و مترفین و جباران ،
3. چون مکه را ام القری می‏گویند این کلمه را مرادف مکی دانسته‏اند(مجموعه آثار شهید مطهری؛ ج 3 ؛ص230 )وهیچ مشکلی ندارد که هر سه معنا را داشته باشد(تفسیر نمونه،ج 6،ص 397 )
باید به این نکته توجه داشت که در میان مورخان بحثی نیست که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به مکتب نرفت و خط ننوشت ، و قرآن نیز صریحا در آیه 48 سوره عنکبوت درباره وضع پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم قبل از بعثت می‏گوید: تو هرگز پیش از این کتابی نمی‌خواندی، و با دست خود چیزی نمی‌نوشتی، مبادا کسانی که در صدد (تکذیب و) ابطال سخنان تو هستند، شک و تردید کنند!
ولی باید به این نکته توجه داشت که درس نخواندن غیر از بی‏سواد بودن است و کسانی که کلمه امی را به معنی بی‏سواد تفسیر می‏کنند ، گویا توجه به این تفاوت ندارند .
هیچ مانعی ندارد که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به تعلیم الهی ، خواندن یا خواندن و نوشتن را بداند ، بی آنکه نزد انسانی فرا گرفته باشد ، زیرا چنین اطلاعی بدون تردید از کمالات انسانی است و مکمل مقام نبوت است . شاهد این سخن روایاتی است که می گوید: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می‏توانست بخواند و یا هم توانائی خواندن داشت و هم توانائی نوشتن (تفسیر برهان،ج4 ،ص332 ) اما برای اینکه جائی برای کوچکترین تردید برای دعوت او نماند از این توانائی استفاده نمی‏کرد.
خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة ؛ ج‏14 ؛ ص332

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم‌. با عرض تبریک ولادت با سعادت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم و امام صادق علیه السلام حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در روایتی می فرمایند: مَنْ‏ زَارَنِی‏ أَوْ زَارَ أَحَداً مِنْ‏ ذُرِّیَّتِی‏ زُرْتُهُ‏ یَوْمَ‏ الْقِیَامَةِ فَأَنْقَذْتُهُ‏ مِنْ‏ أَهْوَالِهَا

کسى که من یا یکى از فرزندانم را زیارت کند روز قیامت به زیارت او آمده و وى را از هول و وحشت‏ هاى آن روز مى ‏رهانم.(وسائل الشیعة ؛ ج‏14 ؛ ص332)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره اعمال روز 17 ربیع الاول:
1.غسل; به نیّت روز هفدهم ربیع الاوّل. ضمنا کیفت غسل واجب و مستحب یکسان است.
2. روزه; که براى آن فضیلت بسیار نقل شده است، از جمله در روایاتى از ائمّه معصومین علیهم السلام آمده است: کسى که این روز را روزه بدارد، خداوند متعال براى او ثواب روزه یکسال را مقرّر مى فرماید. البته کسی که مسافر است و نمازش شکسته است نمی تواند، در سفر روزه بگیرد و کسی که روزه قضا دارد باید به نیت روزه قضا روزه بگیرد.
3.صدقه دادن و احسان نمودن و خوشحال کردن مؤمنان و به زیارت مشاهد مشرّفه رفتن.
4. زیارت رسول خدا صلى الله علیه وآله از دور و نزدیک; و می تواند با یک سلام به نیت زیارت، از راه دور حضرتش را زیارت کرد.
5.زیارت امیر مؤمنان، على علیه السلام نیز در این روز مستحب است.
6. تکریم، تعظیم و بزرگداشت این روز بسیار بجاست، مرحوم «سیّد بن طاووس»، در اقبال، در تکریم و تعظیم این روز به خاطر ولادت شخص اوّل عالم امکان و سرور همه ممکنات حضرت نبىّ اکرم صلى الله علیه وآله سفارش بسیار کرده است.
بنابراین، سزاوار است مسلمین با برپایى جشن ها و تشکیل جلسات، هرچه بیشتر با شخصیّت نبىّ مکرّم صلى الله علیه وآله وسلم ، سیره و تاریخ زندگى او آشنا شوند و از آن، براى ساختن جامعه اى اسلامى و محمّدى بهره کامل گیرند (مفاتیح نوین آیه الله مکارم شیرازی)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.

شب ولادت با سعادت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم و امام صادق علیه السلام
جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code