سلام علکیم.بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسب ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام. خداوند در قرآن می فرماید: مردان و زنان بی همسر را همسر دهید، و اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنان را از فضل خود بینیاز میسازد، خداوند واسع و آگاه است. (سوره نور،32 )
یکی از سنتهایی که بسیار سفارش شده است ازدواج است البته در اسلام ازدواج با برخی ازخانمها ممنوع و حرام است که به برخی از آنها اشاره می شود:
ازدواج با خانمی که شوهر دار محسوب می شود، حرام و باطل است و خانمی که از شوهرش طلاق شرعی نگرفته شوهر دارمحسوب می شود هر چند سالها از هم جدا بوده اند و پیگیر فرایند طلاق باشند.
ازدواج با خانمی که درحال گذرندان عده خودش می باشد عده مدت زمان معینی است که زن با شرایطی بعد از طلاق یا فوت شوهر باید صبر کند وسپس ازدواج کند.
ازدواج خانم مسلمان با فرد غیر مسلمان هر چند آن غیر مسلمان از اهل کتاب باشد حرام وباطل است.
البته موارد دیگری از ازدواجها نیز حرام است که جهت آشنایی و اطلاع بیشتر به رساله مرجع خودتان مراجعه فرمایید.
خداوند متعال زمینه ازدواج حلال و سالم برای همه جوانان فراهم آورد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.خداوند در قرآن عزیز می فرماید: إِنَّ اللَّهَ یحِبُّ التَّوَّابِینَ وَ یحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ سوره بقره ایه 122
خداوند توبه کنندگان و پاکان را دوست دارد.
یکی از موضوعاتی که مومنین برخی اوقات دچار وسواس یا اسراف می شود مساله تطهیر و آبکشی چیزهای نجس است در این فرصت کوتاه درباره روش تطهیر و آبکشی ظروف نکاتی یاد آوری می کنم:
اگر ظرفی نجس شده باشد چنانچه فرد بخواهد با آب کر و لوله کشی آب بکشد یکبار آبکشی کافی است و با آب قلیل باید سه مرتبه آبکشی شود و سه بار آبکشی با آب قلیل اختصاص به ظروف دارد و شامل فرش و لباس و زمین نمی شود.
اگر ظرفی با شراب نجس شده باشد سه مرتبه با آب قلیل یا جاری و کر آبکشی شود به نظر همه مراجع پاک می شود.
در یک مورد برای پاک شدن ظرف باید اول خاک مالی شود و سپس شسته شود آنهم جایی است که سگ از ظرفی چیزی خورده باشد.
ظرف نجس را با آب قلیل به دو روش می توان آبکشی کرد یکی اینکه ظرف سه مرتبه از آب پر و خالی کنیم یا اینکه سه مرتبه مقداری آب داخل ظرف نجس ریخته شود و در هر دفعه آب را طوری در آن بگردانند که به جای نجس برد و سپس آب بیرون ریخته شود.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید.
منابع:رساله مراجع م 155 و 150 و 153 و
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک عید بزرگ مبعث، خداوند متعال در قرآن مجید نسبت به عظمت شخصیت پیامبر اکرمصلیاللهعلیهوآلهمیفرماید: به یقین، رسولی از خود شما بسوی شما آمد که رنجهای شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهرباناست.(توبه 128)
یکی از منتهایی که خدای متعال بر مومنین نهاده است نعمت وجود نازنین پیامبر رحمت می باشد که به شکرانه وجود با برکت حضرتش، برای مومنین وظایفی سفارش شده است:
مستحب است که نام پیامبر خداصلیاللهعلیهوآله برای فرزندان انتخاب شود.( تحریر الوسیله، احکام ولادت م 2،)
مستحب است هر وقت که انسان اسم مبارک رسول خدا صلی الله علیه و اله مثل احمد یا لقب ها و کنیه های حضرت مثل مصطفی را بشنود، صلوات بفرستد حتی اگر در نماز هم باشد باز هم مستحب است، صلوات بفرستد. همچنین وقتی که نام پیامبر خدا صلی الله و اله وسلم یا لقب او را می نویسد مستحب است صلوات را به طور کامل بنوسد و بهتر است هر وقت حضرت را یاد می کند، صلوات بفرستد.
لزوم پرهیز از هتک و بی احترامی به اسم پیامبر خدا صلی الله علیه و اله و دیگر اهل بیت علیهم السلام حتی مکانهایی که به اسم این بزرگوان نام گذاری شده، مثل صحن پیامبر اعظم یا میدان امام حسین علیهما السلام نباید بی احترامی انجام بگیرد.
برگزاری مجالس ذکر فضائل و مناقب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مستحب است.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. باعرض تبریک سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی خداوند متعال در قران مجید میفرماید:ِ .. وَلاَ یَطَؤُونَ مَوْطِئاً یَغِیظُ الْکُفَّارَ وَلاَ یَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّیْلاً إِلاَّ کُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ (سوره مبارکه توبه 120)
و هیچ قدمی که کافران را به خشم مى آورد بر نمى دارند و در مقابل دشمنى به پیروزیای دست نمى یابند مگر اینکه به سبب آن عمل صالحى براى آنان [در کارنامه شان] نوشته مى شود
چند نکته کوتاه درباره راهپیمایی:
1.تضعیف نظام اسلامی و هر کاری که منجر به تضعیف نظام اسلامی می شود جایز نیست وگناه است.
2.اگر حضور نیافتن در راهپیمایی سبب تضعیف نظام اسلامی شود واجب است که افراد در راهپیمایی شرکت کنند.
3.یکی از موارد تعظیم شعائر الهی حضور باشکوه در مراسم هایی است که باعث کور شدن چشم دشمنان اسلام و تقویت مسلمانان است و لذا توصیه می شود که تمامی مسلمین به جهت نا امید ساختن استکبار جهانی و همراهان آنها که می خواهند با تحریم و فشار اقتصادی و تبلیغات سوء، دلسردی به نظام را بوجود بیاورند، با حضور با شکوه و قوت بخش ،در این امر مهم شرکت کرده و دیگران را هم به حضور در این آئین مهم راهنمایی و تشویق نمایند.
4.بدیهی است شرکت در راهپیمائی 22 بهمن در زمان کنونی علاوه بر اینکه نوعی تکلیف محسوب میشود، می تواند نقشه های سوء دشمنان در برابر امت اسلامی را خنثی کند. (صراط النجاة جلد دوم س1733 ،سایت ایت الله مکارم)
جهت سر افرازی اسلام و مسلمین و نابودی دشمنان صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن گرامیداشت دهه فجر .خداوند متعال در مذمت اختلاف می فرماید: هر زمانی که با یکدیگر تنازع کردید سست می شود و آنگاه عزت شما از بین می رود. سوره مبارکه الأنفال آیه ۴۶
بر اساس این آیه شریفه وقتی که ملتی میان همدیگر اختلاف داشته باشند قهراً خاکنشین میشوند، قهراً ذلیل میشوند، قهراً وسیلهی تسلّط دیگران بر خودشان را فراهم میکنند. [نتیجهی] تفرّق این است.
لذا وظیفه شرعی ما در این زمینه این است که:
هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین گردد، شرعاً گناهی بسیار بزرگی است.
در فضای مجازی نشر مطالبی که سبب تفرقه و اختلاف میان آحاد مسلمین می شود، و بهانه به دست دشمنان دین می دهد؛ هر چند واقعیت داشته باشد، شرعا حرام است.
مردم هنگامی که مشاهده می کنند گروه یا فردی فعالیت اختلاف انگیز انجام می دهند، با رعایت شرایط امر به معروف و نهی از منکر کنند و در صورت نیاز به مسولین مربوطه اطلاع رسانی کنند.
خداوند متعال دلها ما را به یکدیگر نزدیک کند به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلامعلیکم.بسماللهالرحمنالرحیمخداوند متعال در قران مجید در مورد اهمیت وفایبه عهد می فرماید: وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ کَانَ مَسْئُولًا
و به عهد (خود) وفا کنید، چرا که از عهد و پیمان سؤال مى شود. (اسرا آیه 34)
چند نکته کوتاه درباره عهد و قسم:
در عهد شرعی هم مانند نذر برای واجب شدن عمل به آن باید صیغه عهد بر زبان جاری شود ، ولی لازم نیست صیغۀ آن به عربی باشد؛ مثلا بگوید با خدا عهد مىکنم یا خدایا با تو عهد میکنم که احسان به والدین را انجام دهم یا غیبت را ترک نمایم کافی است.(رساله مراجع 2668)
اگر انسان برای انجام کاری به نام خدای متعال و صفات مخصوصش مثل خالق هستی، قسم یاد کند و آنرا بر زبان جاری کند و بقیه شرایط قسم وجود داشته باشد عمل به آن واجب می شود اما قسم به نام ائمه یا قرآن یا پیامبران چیزی را بر انسان واجب نمی کند.(رساله مراجع 2671)
اگر زمان عمل به قسم یا عهد مشخص باشد و فرد عمدا به قسم یا عهدش عمل نکند علاوه بر ارتکاب معصیت، باید کفاره عهد و قسم پرداخت کند.(رساله مراجع 2670 و 2669)
خداوند متعال به همه ما توفیق عمل به وظایف شرعی را عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن می فرماید فرزندان خود را از ترس فقر نکشید. ما آنان و شما را روزی می دهیم . یقینا کشتن آنان گناهی است بزرگ.اسراء ایه 31
اما مساله شرعی:
برخی از گناهان به عنوان گناه کبیره شمرده شده است:
1. یکی از گناهان ناامیدی از رحمت الهی است و مسلمان نباید از رحمت الهی ناامید باشد.
2. یکی دیگر از گناهان سقط جنین است در این باره به چند نکته توجه بشود:
نکته اول: حرام بودن سقط جنین شامل مراحل اولیّۀ تکامل جنین در رحم، حتّی نطفۀ لقاح یافته نیز می شود و حرام بودن سقط جنین، بعد از دمیده شدن روح شدیدتر است.
نکته دوم:ترس از فقر و مشکلات اقتصادی مجوز سقط جنین نمی شود و امر رزق و روزی با خداوند متعال است لذا مسلمان باید باور به رزاقیت خدا داشته باشد.
نکته سوم:سقط جنین قبل از دمیدن شدن روح در موارد نادری جایز است مثل اینکه استمرار حاملگی برای مادر خطر جانی داشته باشد.
نکته پایانی: کسی که سقط جنین را انجام داده باید توبه کرده و با شرایطی دیه پرداخت نماید؛ مثلا دیه نطفه به نظر اکثر مراجع ازجمله امام خامنه ای 20 مثقال شرعی طلاست که معادل تقریبا 72 گرم میشود که به وارث جنین پرداخت نماید. سقط جنین در برخی موارد کفاره قتل عمد نیز دارد.
خداوند متعال توفیق تربیت فرزندان صالح به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم .خداوند متعال در قرآن مجید در اهمیت یادگیری وسوال می فرماید: فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْکُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
اگر چیزی را نمیدانید از اهل علم و دانایان بپرسید. (سوره نحل،43
چند نکته درباره یادگیری احکام دین:
1. یکیاز واجبات یادگیری احکامی است که انسان معمولا در زندگی به آنها نیاز پیدا می کند و آموختن آنها پیش از عمل واجب است تا در هنگام عمل به گناه نیفتد و خلاف وظیفه اش عمل نکند، همچون احکام عبادات مثلنماز و روزه و احکام معاملات مثل مباحث خرید و فروش و تجارت برای کسانی که به کسب و کار مشغول اند.
2. به عنوان نمونه اگر بواسطه ندانستن مساله چیزی از واجبات رکنی نماز مثل رکوع یا قیام در حال تکبیر و یا قیام متصل به رکوع را کم یا زیاد کند نمازش باطل است و باید دوباره بخواند مثل افرادی که توان ایستادن هر چند با تکیه دادن بر دیوار یا عصا را دارند ولی نماز واجب را نشسته یا بر روی صندلی می خوانند. همچنین در معاملات و قراردادهای شرعیکه با شخص یا شرکتی قرارداد بسته است، اگر نداند که قراردادش صحیح است یا خیر نمی تواند بدون رضایت صاحب مال، در مالی که از چنین راهی به دست آورده تصرف نموده و استفاده نماید. (رساله مراجع ج2 م2052 و ج 1م 942و1264)
خداوند به همه توفیق علم و عمل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در مذمت اختلاف می فرماید: هر زمانی که با یکدیگر تنازع کردید سست می شود و آنگاه عزت شما از بین می رود. سوره مبارکه الأنفال آیه ۴۶
بر اساس این آیه شریفه وقتی که ملتی میان همدیگر اختلاف داشته باشند قهراً خاکنشین میشوند، قهراً ذلیل میشوند، قهراً وسیلهی تسلّط دیگران بر خودشان را فراهم میکنند. [نتیجهی] تفرّق این است.(برگفته از بیانات امام خامنه ای درباره موضوع اختلاف افکنی)
لذا وظیفه شرعی ما در این زمینه این است که:
هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین گردد، شرعاً گناهی بسیار بزرگی است.(امام خامنه ای- سایت ادمین)
در فضای مجازی نشر مطالبی که سبب تفرقه و اختلاف میان آحاد مسلمین می شود، و بهانه به دست دشمنان دین می دهد؛ هر چند واقعیت داشته باشد، شرعا حرام است.
مردم هنگامی که مشاهده می کنند گروه یا فردی فعالیت اختلاف انگیز انجام می دهند، با رعایت شرایط امر به معروف و نهی از منکر کنند و در صورت نیاز به مسولین مربوطه اطلاع رسانی کنند.
خداوند متعال دلها ما را به یکدیگر نزدیک کند به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در مذمت اختلاف می فرماید: هر زمانی که با یکدیگر تنازع کردید سست می شود و آنگاه عزت شما از بین می رود. سوره مبارکه الأنفال آیه ۴۶
بر اساس این آیه شریفه وقتی که ملتی میان همدیگر اختلاف داشته باشند قهراً خاکنشین میشوند، قهراً ذلیل میشوند، قهراً وسیلهی تسلّط دیگران بر خودشان را فراهم میکنند. [نتیجهی] تفرّق این است.(برگفته از بیانات امام خامنه ای درباره موضوع اختلاف افکنی)
لذا وظیفه شرعی ما در این زمینه این است که:
هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین گردد، شرعاً گناهی بسیار بزرگی است.(امام خامنه ای- سایت ادمین)
در فضای مجازی نشر مطالبی که سبب تفرقه و اختلاف میان آحاد مسلمین می شود، و بهانه به دست دشمنان دین می دهد؛ هر چند واقعیت داشته باشد، شرعا حرام است.
مردم هنگامی که مشاهده می کنند گروه یا فردی فعالیت اختلاف انگیز انجام می دهند، با رعایت شرایط امر به معروف و نهی از منکر کنند و در صورت نیاز به مسولین مربوطه اطلاع رسانی کنند.
خداوند متعال دلها ما را به یکدیگر نزدیک کند به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم .ضمن گرامیداشت سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی. خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: و لا تقولوا لِمَن یُقتلُ فی سبیلِ اللهِ أمواتٌ بل أحیاءٌ و لکنْ لا تَشعرون
به کسانی که در راه خدا کشته میشوند مرده نگویید بلکه ایشان زنده اند و جاوید، ولی شما درک نمی کنید. (بقره، 154
اما مساله شرعی:
خداوند متعال برای شهید جایگاه خاصی قرار داده و احکام شهید با دیگر اموات تفاوتهای زیادی دارد:
1. واجب است که میت را سه بار غسل دهند یکبار با آب سدر سپس با آب کافور و بعد از آن با آب خالص، اما شهیدی که در میدان جهاد جان داده غسل ندارد. (رساله مراجع مساله 550 و 558 )
2. بعد از غسل دادن میت می بایست با کافور 7 موضع از بدن وی را که در سجده بر زمین می گذاشته حنوط نمایند اما شهید در میدان جنگ از این حکم استثنا بوده و حنوط دادن وی ساقط است. (رساله مراجع مساله 585)
3. کفن کردن میت با حداقل 3 پارچه با اندازه و شرایط خاص واجب است اما شهید با لباس تنش به خاک سپرده می شود و کفن ندارد .(رساله مراجع مساله 570؛ عروه، موارد سقوط غسل میت
جهت شادی ارواح طیبه شهدا و امام شهدا خصوصا سردار بزرگ اسلام شهید حاج قاسم سلیمانی صلواتی عنایت بفرمایید.
سلامعلیکم.بسماللهالرحمنالرحیمخداوند متعال در قران مجید در مورد اهمیت وفایبه عهد می فرماید: وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ کَانَ مَسْئُولًا
و به عهد (خود) وفا کنید، چرا که از عهد و پیمان سؤال مى شود. (اسرا آیه 34)
چند نکته کوتاه درباره عهد و قسم:
در عهد شرعی هم مانند نذر برای واجب شدن عمل به آن باید صیغه عهد بر زبان جاری شود ، ولی لازم نیست صیغۀ آن به عربی باشد؛ مثلا بگوید با خدا عهد مىکنم یا خدایا با تو عهد میکنم که فلان عمل را انجام دهم یا فلان عمل را ترک نمایم کافی است.(رساله مراجع 2668)
اگر انسان برای انجام کاری به نام خدای متعال و صفات مخصوصش قسم یاد کند و آنرا بر زبان جاری کند و بقیه شرایط قسم وجود داشته باشد عمل به آن واجب می شود اما قسم به نام ائمه یا قرآن یا پیامبران چیزی را بر انسان واجب نمی کند.(رساله مراجع 2671)
اگر زمان عمل به قسم یا عهد مشخص باشد و فرد عمدا به قسم یا عهدش عمل نکند علاوه بر ارتکاب معصیت، باید کفاره عهد و قسم پرداخت کند.(رساله مراجع 2670 و 2669)
خداوند متعال به همه ما توفیق عمل به وظایف شرعی را عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید مىفرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ .....
اى کسانى که ایمان آوردهاید! هنگامى که براى نماز جمعه روز جمعه اذان گفته مىشود به سوى ذکر خدا بشتابید و خرید و فروش را رها کنید که این براى شما بهتر است، اگر مىدانستید.(سوره جمعه آیه 9)
دو نکته کوتاه درباره احکام نماز جمعه:
1.در زمان غیبت امام زمان علیه السلام شرکت در نماز جمعه به نظر اکثر مراجع عظام تقلید از جمله امام خامنه ای واجب تخییری است به این معنا که انسان بین خواندن نماز ظهر یا خواندن نماز جمعه مخیر است ،هر چند که شرکت در نماز جمعه فضیلت بیشتری دارد. و مسافر و زنان هم میتواند در نماز جمعه شرکت کند. (رساله مراجع ص842 مساله 1، نماز ظهر نیز بنا بر احتیاط خوانده شود: صافی،گلپایگانی)
2.واجب است مأمومین به خطبههاى امام گوش فرا دهند و از حرف زدن بپرهیزند که صحبت کردن در وقت خطبهها مکروه است بلکه اگر سخن گفتن مأمومین موجب نشنیدن خطبه و از بین رفتن فائده آن باشد، سکوت لازم است. ( توضیح المسائل مراجع ج1ص852 م38. رساله جامع ج1 م1800. امام خامنه ای آرشیو استفتائات جدید نماز جمعه)
3.کسی که به خطبه های نماز جمعه نرسد، نماز جمعه اش صحیح است.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: وَ أَقِیمُوا الصَّلاَةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ
نماز را بر پا دارید و زکات را بدهید و پیامبر را اطاعت کنید تا مشمول رحمت الهی شوید. (سوره مبارک نور آیه 56
چند نکته درباره احکام زکات:
1.زکات بر نه چیز با شرایطی واجب میشود که عبارتند از: گندم، جو، خرما، انگور و کشمش، گاو، شتر و گوسفند، سکه طلا و نقره.
2. طلا و نقره های کنونی و سکه های بهار آزادی و امثال آن زکات ندارد اما با وجود شرایطی، خمس تعلق می گیرد.
3.انسان میتواند زکات را در هشت موردمصرف کند از جمله:
الف: فقیر یعنی کسی که مخارج سال خود و عیالش را مطابق با شانش ندارد و کار یا سرمایهای هم ندارد که بتواند به مرور مخارج خود و عیالاتش را تامین کند .
ب: یا بدهکاری که نمیتواند قرض خود را بدهد.
ج: یا فی سبیل الله یعنی کاری که مانند ساختن مسجد که منفعت عمومی دارد.( آیت الله سیستانی: در این مورد نیز بنابر احتیاط لازم باید از حاکم شرع اذن بگیرد) (رساله مراجع1946و1947مساله1925)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
اگر چیزی را نمی دانید از دانایان و اهل علم بپرسید. (سوره نحل،43)
چند نکته در مورد تقلید:
عقیده مسلمان نسبت به اصول دین باید از روی یقین و اعتقاد جزمی باشد و این یقین از هر دلیل و طریقی حاصل شود کافی است فرقی ندارد از طریق برهان و استدلال باشد یا از گفته والدین و دانشمندان باشد ولی در احکام و مسائل شرعی چنانچه فردی خودش مجتهد نباشد باید طبق فتوای مرجع تقلید اعلم عملکند.(رساله مراجع ج1 م1) اعلم هم یعنی اینکه در بدست آوردن احکام شرعی از منابع دینی تخصص بیشتری از دیگر مراجع داشته باشد. (رساله مراجع ج2 م2؛ عروه الوثقی م 17)
برای شناخت مرجع اعلم راههایی وجود دارد، یکی از راهها این است که با تحقیق و سوال از اهل علم نسبت به اعلمیت مرجع تقلیدی اطمینان کند.
بعد از فوت مرجع تقلید باید انسان به مرجع زنده اعلم رجوع کند و اگر مرجع زنده اجازه داد بر تقلید از مرجع فوت شده باقی بماند. (رساله مراجع ج1 م9- عروه الوثقی ج1 ، الاجتهاد والتقلید م15)
تعجیلدرفرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وسلامتی مراجععظامخاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن عزیز می فرماید: مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ
. کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق میکنند، همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند؛ که در هر خوشه، یکصد دانه باشد؛ آیه 261 سوره بقره.
چند نکته کوتاه درباره احکام خمس:
یکی از انفاقهای واجب خمس است که بر برخی از افراد واجب می شود که باید نسبت به یادگیری احکام و انجام وظیفه شرعی خود در این زمینه اقدام کنند.
هر فردی که دارای درآمد است، اولا باید به سال خمسی خودش مطابق نظر مرجع تقلیدش توجه داشته باشد دوما آن مقداری از درآمدها که در سررسید سال خمسی باقی مانده و خرج زندگی نشده است، باید با شرایطی برای یکبار خمس آنها را محاسبه نماید ضمنا فرقی ندارد که آنچه باقیمانده مواد مصرفی منزل باشد یا وجه نقدی باشد. و در این حکم فرقی بین مجرد و متاهل نمی باشد.
اجمالا عرض می کنم کسی که دارای سرمایه در گردش می باشد یا ابزارو مکانی که دارد که از آنها کسب درآمد می کند مثل زمین کشاورزی یا مغازه یا تاکسی، که تا الان خمسش پرداخت نکرده، خمس آنرا محاسبه نماید.البته این مساله جزئیاتی دارد که در صورت نیاز از کارشناسان مربوطه سوال شود.
خداوند توفیق انفاق در راه خدا را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن عزیز می فرماید: وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَهُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ
هر چیزی را (در راه او) انفاق کنید، عوض آن را میدهد (و جای آن را پر میکند)؛ و او بهترین روزیدهندگان است.سبا/ 39
اما مساله شرعی:
چند نکته کوتاه درباره انفاق و صدقه:
1. انفاق در راه خدا برخی اوقات واجب است مثل پرداخت خمس و زکات و رد مظالم و کفارات که ممکن است بر برخی از افراد واجب شود که این انفاق واجب علاوه بر اینکه ثواب بسیار زیادی دارد، عمل به وظیفه شرعی است و گاهی اوقات انفاق مستحب است مثل صدقات روزانه که افراد به نیازمندان پرداخت می کنند البته هیچ گاه انفاق مستحب، کفایت از انفاق واجب نمی کند.
2.درخواست کمک از اشخاص حقوقی یا حقیقی مثل موسسات یا خیریه ها و دیگران هر چند انسان نیازمند باشد کراهت دارد بلکه اگر تظاهر به نیاز کند در حالی که نیاز نداشته باشد مرتکب کار حرامی شده است. (حضرت امام، کتاب الصدقه و منهاج الصالحین ج 2، کتاب الصدقه و آیت الله مکارم سایت: گدایی کردن چه حکمی دارد؟در صورتی که نیاز نداشته باشد این کار حرام است و تصرف در این پول جایز نیست و سفر برای این کار سفر حرام محسوب می شود و باید وجوه حاصله را به صاحبانش بدهد و اگر نمی شناسد به افراد نیازمند بپردازد)
3. همان طور که صدقه دادن مستحب است، واسطه شدن و کمک کردن در رساندن صدقات به اهلش و نیازمندان مستحب است و در روایت است که به واسطه رساندن صدقات هم همان پاداش صدقه دهنده، عطا می شود.(حضرت امام، تحریر الوسیله کتاب الصدقه و ایت الله سیستانی منهاج الصالحین)
خداوند متعال توفیق انفاق در راهش را به ما عطا فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم . خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ
حقیقت مؤمنان با هم برادرند، پس میان برادرانتان را سازش دهید و از خدا پروا کنید،امید که مورد رحمت قرار گیرید. (الحجرات آیه 10)
دو نکته درباره ایجاد اختلاف بین مومنین:
1.ایجاد اختلاف، که باعث فساد میان مومنین شود از گناهان بزرگ بوده و شرعا جایز نمی باشد که به بعضی از موارد حرام اشاره می شود:
الف: ایجاد اختلاف بین زن و شوهر بواسطه سخن چینی ،غیبت کردن از همسر و یا دخالت کردن در زندگی آنها که باعث جدائی یا اذیت زن وشوهر شود هر چند این موارد گناه است و چنانچه سبب اختلاف شود، گناهش مضاعف می باشد.
ب: پدر یا مادر بین فرزندانش در بخشش و هدایا فرق بگذارد به طوری که فرق گذاشتن سبب بر انگیخته شدن فتنه و فساد در بین فرزندان شود، و گرنه فرق گذاشتن بین فرزندان در بخشش ها در صورت نداشتن مفسده، شرعا اشکالی ندارد.
2.اگر اختلافی میان اعضای خانواده وجود داشته باشد، وجود اختلاف مجوز قطع صله ارحام نمی شود هر چند آن اختلاف، اختلاف در برخی از مسائل اعتقادی یا سیاسی یا اجتماعی باشد. و قطع رابطه با خویشان و ارحام، حرام است.البته توجه شود صله ارحام منحصر به ملاقات حضوری نیست و می توان آن را با بقیه وسائل ارتباطی انجام داد و همچنین اگر ملاقات حضوری سبب ارتکاب گناه خود یا خانواده بشود یا سبب تایید گناه یا تشویق فرد گنهکار بر گناه بشود، باید شیوه مناسب را انتخاب نمود. (اجوبه س 1727 و استفتائات مکارم ج2 س 1074 و مناج ج2 س 38)
خداوند متعال دلهای مومنین را به یکدیگر مهربانتر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
. اگر چیزی را نمی دانید از دانایان و اهل علم بپرسید. (سوره نحل،43)
چند نکته در مورد تقلید:
عقیده مسلمان نسبت به اصول دین باید از روی یقین و اعتقاد جزمی باشد و این یقین از هر دلیل و طریقی حاصل شود کافی است فرقی ندارد از طریق برهان و استدلال باشد یا از گفته والدین و دانشمندان باشد ولی در احکام و مسائل شرعی چنانچه فردی خودش مجتهد نباشد باید طبق فتوای مرجع تقلید اعلم عملکند.(رساله مراجع ج1 م1) اعلم هم یعنی اینکه در بدست آوردن احکام شرعی از منابع دینی تخصص بیشتری از دیگر مراجع داشته باشد. (رساله مراجع ج2 م2؛ عروه الوثقی م 17)
برای شناخت مرجع اعلم راههایی وجود دارد، یکی از راهها این است که با تحقیق و سوال از اهل علم نسبت به اعلمیت مرجع تقلیدی اطمینان کند.
بعد از فوت مرجع تقلید باید انسان به مرجع زنده اعلم رجوع کند و اگر مرجع زنده اجازه داد می تواند بر تقلید از مرجع فوت شده باقی بماند. (رساله مراجع ج1 م9- عروه الوثقی ج1 ، الاجتهاد والتقلید م15)
تعجیلدرفرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وسلامتی مراجععظامخاصه مقام معظم رهبری حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن عزیز می فرماید:
وَ لاَ تَقْتُلُواْ أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکُم إنَّ قَتْلَهُمْ کَانَ خِطْءًا کَبِیرًا
فرزندان خود را از ترس فقر نکشید. ما آنان و شما را روزی می دهیم . یقینا کشتن آنان گناهی است بزرگ.اسراء ایه 31
اما مساله شرعی:
برخی از گناهان به عنوان گناه کبیره شمرده شده است:
1. یکی از گناهان ناامیدی از رحمت الهی است و مسلمان نباید از رحمت الهی ناامید باشد.
2. یکی دیگر از گناهان سقط جنین است در این باره به چند نکته توجه بشود:
نکته اول: حرام بودن سقط جنین شامل مراحل اولیّۀ تکامل جنین در رحم، حتّی نطفۀ لقاح یافته نیز می شود و حرام بودن سقط جنین، بعد از دمیده شدن روح شدیدتر است.
نکته دوم:ترس از فقر و مشکلات اقتصادی مجوز سقط جنین نمی شود و امر رزق و روزی با خداوند متعال است لذا مسلمان باید باور به رزاقیت خدا داشته باشد.
نکته سوم:سقط جنین قبل از دمیدن شدن روح در موارد نادری جایز است مثل اینکه استمرار حاملگی برای مادر خطر جانی داشته باشد.
نکته پایانی: کسی که سقط جنین را انجام داده باید توبه کرده و با شرایطی دیه پرداخت نماید؛ مثلا دیه نطفه به نظر اکثر مراجع ازجمله امام خامنه ای 20 مثقال شرعی طلاست که معادل تقریبا 72 گرم میشود که به وارث جنین پرداخت نماید. سقط جنین در برخی موارد کفاره قتل عمد نیز دارد.
خداوند متعال توفیق تربیت فرزندان صالح به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.