کل بیان های بین الصلاتین از ۱/۰۹/۱۲ تا ۱/۰۹/۱۹

حدیث گفتار روز
امالی شیخ صدوق، صفحه 72

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: اَتقَی الناس مَن قالَ الحق فی ما لَهُ و علیه

پرهیزگارترین مردم کسی است که حق را بگوید؛ چه آن جایی که این حق به نفع او است یا بر علیه او است. «امالی شیخ صدوق، صفحه 72 »

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی:
به مناسبت روز قانون چند نکته کوتاه درباره حکم شرعی قوانین:
1.قوانینی که تخلف از آن سبب اخلال در نظم جامعه شود مانند غالب قوانین راهنمایی و رانندگی ؛ و قوانینی که کیفیت استفاده از بیت المال را بیان می کند مثل قانون استفاده از بیمه؛ در این موارد شرعا واجب است که قانون رعایت شود.(بنا بر فتوی یا احتیاط واجب) (آیه الله سیستانی: فقه برای غرب نشینان س235؛.بر گرفته از قوانین دولتی؛ اجوبه الاستفتاآت،‌س1983و‌س1987،1989؛ مسائل جدید جلد 3‌ص63. تبریزی:‌مخالفت با‌مقررات که مخل به نظام باشد‌جایز نیست، استفتائات ج2 ص499وس1039)
2.اگر قانونی تخلفش سبب اخلال در نظم نشود یا سبب تصرف نادرست در بیت المال نشود، باز هم به نظر اکثر مراجع عظام از جمله امام خامنه ای تخلف از قوانین و مقررات براى هیچکس تخلف جایز نیست.
3. در برخی موارد که فرد از قوانین تخلف می کند علاوه معصیت بودن آن، فرد شرعا بدهکار و مدیون هم می شود مانند کم کاری و رشوه گرفتن و استفاده غیر قانونی از بیت المال و اموال عمومی مثل آب و برق و گاز.(آیه الله سیستانی: فقه برای غرب نشینان س235؛ برگرفته از قوانین دولتی؛ اجوبه الاستفتاآت، س1983و س1987 ،1989؛ مسائل جدید جلد3،ص63؛تبریزی: مخالفت با مقررات که مخل به نظام باشد جایز نیست، استفتائات ج2 ص499 و س 1039) (اجوبه الاستفتائات س1249) مکارم استفتاآت ج3س 1797و 1798و 1801و 1161و 1583 بهجت استفتاآت ج4 س6513،فاضل جامع المسائل ج1س917)
خداوند متعال توفیق عمل به واجبات را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

روز قانون اساسی جمهوری اسلامی
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم -
1.از آن‌جا که غرور غالباً ناشى از جهل و عدم شناخت خویشتن و قدر و منزلت انسان در پیشگاه خدا است نخستین گام درمان این بیمارى اخلاقى، شناخت خویشتن و معرفت پروردگار و نیز شناخت لیاقت‌ها و شایستگی‌ها در انسان‌هاى دیگر است.
2.اگر انسان به گذشته خویش برگردد که طفلى بود از هر نظر عاجز و ناتوان و به آینده خویش بنگرد که پیر و ناتوان و از کار افتاده می‌شود و اگر چند روزى قدرت، مال، ثروت، جوانى و زیبایى دارد، همه آنها در معرض انواع آفات است و طبق ضرب‌المثل معروف «به مالت نناز که به شبى از بین می‌رود و به جمالت نناز که به تبى از بین می‌رود!» همه اینها آسیب‌پذیر است.
3. اگر به تاریخ پیشینیان بنگرد و سرعت زوال قدرت‌ها و از میان رفتن اموال و نابودى امکانات با خبر شود هرگز مست غرور نخواهد شد.
4. اگر انسان درست به جسم و روح و امکانات خود توجّه کند که چقدر آسیب‌پذیر بوده و چگونه حوادث کوچک می‌توانند زندگى او را بر هم زنند، مست و مغرور نمی‌شود، امیرمؤمنان على ( علیه السلام ) می‌فرماید: بیچاره آدمیزاد! سرآمد زندگیش نامعلوم، علل بیماریش ناپیدا و اعمالش ثبت و ضبط می‌شود، پشه‌اى او را می‌آزارد و گلوگیر شدن آب یا غذایى او را می‌کشد و عرق مختصرى او را متعفّن و بدبو می‌سازد!»
5. از دیگر راه های درمان غرور و خودبزرگ بینی و انجام گناه در زندگی را می توان یاد مرگ و تجسم زندگی جاوید پس از دنیا و مرگ دانست; بدین معنا که آدمی روزی چندان دور، البته و به ناچار و حتما باید پاسخگوی همه اعمال ریز و درشت خود باشد .
6. بداند یکی از عوامل نابودی حسنات و عبادات ما، غرور می باشد. زیرا در غرور، اخلاص امری فراموش شده است. اگر این عمل ریشه در اخلاص می داشت به چنین سرنوشت و اثری منجر نمی گشت که تولید آن غرور و توهم برای صاحب آن باشد. رسول گرامی اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند : « خود پسندی و غرور ، عبادت هفتاد ساله را نابود می کند . »(نهج الفصاحة ، ص 286 )
7. یادآوری اصل و پایان خویش: اگر انسانی به نوع آفرینش خویش دقت کند در می‌یابد که از آب نجس بدبو به وجود آمده و در آخر تبدیل به مرداری می‌شود که اگر چند روز در بیرون بماند بوی متعفن او همه‌جا را فرا می‌گیرد و بهترین عزیزان نیز از او فرار می‌کند.امیرمؤمنان ( علیه السلام ) فرمودند:«در شگفتم از آدمی که آغازش نطفه، پایانش مردار و در این بین حامل کثافات است چگونه تکبر می‌ورزد»[(بحار، ج70، ص234)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- 

پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: «مَنْ‏ مَاتَ‏ وَ لَمْ یَعْرِفْ إِمَامَ‏ زَمَانِهِ‏ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً»؛هر کس امام زمانش را نشناسد و در همان حال بمیرد، به مرگ جاهلى مرده است ‏(کمال الدین ، ج ‏2، ص 409) البته این حدیث با کلماتی شبیه (لَیسَ فى عُنُقِهِ بَیعَةٌ) و(بِغَیرِ إمامٍ) نیز درکتب اهل سنت نقل شده است.(صحیح مسلم ، ج ۶ ،ص 21 + مسند احمد،ج ۴ ،ص ۹۶)

مطالبی که از این حدیث برداشت میشود:

1-مرگ بدون شناخت امام و بدون داشتن امام زمان خودش، مرگ جاهلی و کفر است،و این مطلب نشان میدهد اعتقادبه امامت از اصول اعتقادات و همردیف توحید است؛چونکه مرگ جاهلیت را در پی دارد.

2-باید در هرزمانی امام زنده همان زمان باشد(نه امام گذشته و یا آینده-امام زمانه)،بنابراین در هر عصری باید امام زمانی باشد که نشان میدهد اکنون نیز باید امامی زنده باشد

3- امام رضا (علیه السلام) در حدیث سلسسله الذهب ،شرط ورود به دژ امن توحید را ولایت امام زنده دانسته اند(بشروطها و انا من شروطها) و نفرمودند:ولایت امام گذشته،بلکه (انا) یعنی امام زنده و امام زمان، که حدیث سلسله الذهب توضیح دهنده همین حدیث (من مات )میباشد.

4-در شناخت، منظور شناخت اینکه(کجا بدنیاآمده، خانواده اش کیست و...)اینگونه امور ظاهری نیست،زیرا این امور را حتی دشمنان امامان نیز میدانستند،بلکه یعنی شناخت مقام امام که از جانب خدا برگزیده شده است و معصوم است و علم مطلق دارد و اعمال ما را میبیند و واجب الاطاعه است.

5-در شناخت نیاز به دیدن نیست،همانطور که خدا و ملائکه را با چشم ظاهری نمیبینیم وبا استدلال عقلی و نقلی می فهمیم. البته غیبت امام معرفتی است،یعنی بین مردم بصورت ناشناس زندگی میکند(مثل حضرت یوسف که برادرانش او را دیدند،ولی نشناختند) نه اینکه نامرئی باشد.

خداوند توفیق شناخت و پیروی از دستورات امام را بما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد 

جزئیات
حدیث گفتار روز
مصباح الشریعة؛ ص30

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم . از امام صادق‌علیه‌السلام روایت است که می فرمایند: خَیْرُ لِبَاسِکَ مَا لَا یَشْغَلُکَ عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ... وَ لَا یَحْمِلُکَ عَلَى الْعُجْبِ وَ التَّفَاخُرِ

‌بهترین لباس لباسی است که انسان را از خداوند غافل نسازد (بلکه طوری باشد که بنده به شکر‌گزاری و اطاعت او نزدیک کند) و در شخص حالت خودبینی و فخر فروشی ایجاد نکند. (مصباح الشریعة؛ ص30)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی:
در چند مورد است که می توان با بدن یا لباس نجس نماز خواند:
1. بواسطه زخم یا جراحت که در بدن اوست لباس یا بدنش به خون آلوده شود به شرطی که آب کشیدن بدن یا لباس یا تعویض لباس سخت بوده و مشقت داشته باشد.(1)
2. بدن یا لباس او به مقدار کمتر از یک بند انگشت به خون زخم بدن شخص مسلمان و یا حیوان حلال گوشت آلوده باشد (جهت اطلاع: به شرط اینکه خون سه گانه زنان نباشد.مشهور: خون کافر و حیوان حرام گوشت نباشد.)
3. نمازگزار مضطر و ناچار باشد که با بدن یا لباس نجس نماز بخواند.
4. لباس نجس جزء لباسهای کوچک مثل جوراب (که نمی شود با آنها عورت را پوشانید) بشمار بیایید.. (مساله 848-849-855-861)
فرج امام زمان (عج ) و سلامتی مراجع خاصه امام خامنه ای دام ظله صلواتی عنایت بفرمایید.
منابع:
(1)مشهور مراجع اما به نظر برخی مراجع از جمله ایت الله سیستانی ایشان وجود زخم با ثبات را کافی می دانند و قید سخت بودن تعویض یا شستن را قائل نمی باشند.(رساله جامع ج1؛ 1037

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم

 رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: قیّد والعلمَ، قیل : و ما تقییده؟ قال : کتابته:«علم و دانش را به بند کشید و از آن نگهبانی کنید. عرض کردند: چگونه علم را به بند کشیده شود؟ فرمود: کتابت و نگارش آن».(منیه المرید : ۱۵۱/۲ ، باب ۹۱ ، حدیث ۵۳.)

علاوه بر علم آموزی در اسلام تاکید زیادی بر کتاب و کتابت شده است توصیه شده است که علم را با نوشتن و کتابت در بند کنید و زیباترین تعبیر‌، اطلاق عنوان کتاب به قرآن است.
تعبیر«والکتاب المبین» نشانگر ارزش و اهمیت کتاب و نوشتار است. ارزش خواندن و مطالعه در صدر اسلام به حدی بود که در پایان جنگ بدر که تعداد زیادی از مشرکین به اسارت مسلمانان در آمدند، اعلام شد که هر یک از مشرکین اگر فدیه بپردازد یا به 10 نفر از مسلمانان سواد خواندن و نوشتن را بیاموزد آزاد خواهد شد.
در اهمیت نقش کتاب در تکامل جوامع انسانی همین بس که تمام ادیان آسمانی و بزرگان تاریخ بشری از طریق کتاب جاودانه مانده‌اند
فلسفه دین و نبوت بیرون آوردن بشر از جهل و نادانی است و این مقام جز با کسب علم حاصل نمی شود این منطق دین خداست.
فلسفه قیام و شهادت امام حسین (علیه السلام) ، رهایی مردم از جهالت و گمراهی در زیارت اربعین یاد شده است(لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله)
در قیامت خون های شهیدان با مرکب قلم دانشمندان به سنجش آید، مرکب قلم دانشمندان بر خون های شهیدان برتری یابد.»
(من لایحضره الفقیه، ج 4، ص 398)
خداوند توفیق علم به همراه عمل را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ص490

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در روایتی می فرمایند: طُوبَى‏ لِمَنْ‏ ذَلَّ فِی‏ نَفْسِهِ‏ وَ طَابَ کَسْبُه‏ ...

خوشا به حال کسی که در نزد خودش فروتن و متواضع باشد و درآمدش پاک و حلال باشد. (نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ص490)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی:
چند نکته کوتاه درباره احکام بیمه:
1. استفاده از خدمات بیمه درمانی فقط برای کسی جایز است که شرکت بیمه نسبت به ارائه خدمات به او تعهد کرده است و استفاده دیگران از آن جایز نبوده و چنانچه کسی استفاده کند ضامن و مدیون است.
2. ارائه اطلاعات نادرست به شرکتهای بیمه و صحنه سازی های مصنوعی مانند آتش سوزی عمدی یا تصادف ساختگی و یا دریافت بیمه بیکاری با ترفند و پنهان کاری و مانند اینها حرام است و اگر از این طریق مالی را از شرکت بیمه بگیرد شرعا مدیون و ضامن است و باید به شرکت بیمه برگرداند.
3. اگر شخصی به مراکز درمانی و پزشکی مراجعه کند و بخواهد به بیمه فاکتور هزینه های درمانی را ارائه کند، فقط به مقدار مبلغی که پرداخت کرده ست می تواند فاکتور بگیرد و نوشتن مازاد بر آن قیمت پرداختی جایز نیست.
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به‏ همه ‏ما‏ عنایت ‏فرماید ‏به ‏برکت‏ صلوات ‏بر‏ محمد ‏و ‏آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- 

1-امام صادق(علیه السلام) و امام کاظم (علیه السلام) حضرت ثامن الحجج (علیه السلام) را به جهت علم زیادش عالم آل محمد نامیدند (کشف الغمه ،ج ۳ ،ص 107)

2-ابراهیم بن عباس می گوید : هرگز ندیدم از حضرت رضا چیزی بپرسند مگر اینکه آگاه بود و هیچ کس را آگاه تر از او به تاریخ گذشته تا زمان خودش ندیدم ، مأمون همواره او را با سوالات گوناگون امتحان می کرد و او با جواب کامل به وی پاسخ می داد (عیون الاخبار الرضا (ع) ، ۲/۱۸۰ .)

3- محمد بن عیسی یقطینی می گوید : از پاسخ هایی که حضرت رضا (علیه السلام) به سوال های مردم داده بود پانزده هزار مساله جمع آوری کردم(الغیبه،شیخ طوسی،ص 52) 

4-مأمون از کشور ها و ادیان مختلف جهان دانشمندان و صاحب نظران را دعوت می کرد و از آنها درخواست مناظره با امام (علیه السلام) را می نمود و هر بار بعد از مناظره تمامی دانشمندان به علم بالای امام(علیه السلام) اعتراف می کردند . 

در مدینه نیز دانشمندان و عالمان هرگاه سوالی به ذهنشان فشار می آورد نزد امام (علیه السلام) می رفتند و ایشان پاسخ سوالات را می دادند . 

5- امام (علیه السلام) به چندین زبان زنده دنیا در زمان خود مسلط بود و با هر دانشمند که مأمون می آورد با زبان خود آنها صحبت می کرد . مأمون می گوید : من فکر می کنم کسی در روی زمین داناتر از این مرد وجود ندارد(عیون اخبار الرضا ، ج ۲ ، ص ۱۸۰ )

6-امام (علیه السلام) تفکر و عقلانیت را مهمتر از نماز و روزه می دانند و آن را عبادت خوانده اند

خداوند توفیق علم و عمل به دستورات اهل بیت علیهم السلام را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه سبا آیه ۳۹

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن عزیز می فرماید: وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَهُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ

هر چیزی را (در راه او) انفاق کنید، عوض آن را می‌دهد (و جای آن را پر می‌کند)؛ و او بهترین روزی‌دهندگان است.سبا/ 39

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی:
چند نکته کوتاه درباره انفاق و صدقه:
1. انفاق در راه خدا برخی اوقات واجب است مثل پرداخت خمس و زکات و رد مظالم و کفارات که ممکن است بر برخی از افراد واجب شود که این انفاق واجب علاوه بر اینکه ثواب بسیار زیادی دارد، عمل به وظیفه شرعی است و گاهی اوقات انفاق مستحب است مثل صدقات روزانه که افراد به نیازمندان پرداخت می کنند البته هیچ گاه انفاق مستحب، کفایت از انفاق واجب نمی کند.
2.درخواست کمک از اشخاص حقوقی یا حقیقی مثل موسسات یا خیریه ها و دیگران هر چند انسان نیازمند باشد کراهت دارد بلکه اگر تظاهر به نیاز کند در حالی که نیاز نداشته باشد مرتکب کار حرامی شده است. (حضرت امام، کتاب الصدقه و منهاج الصالحین ج 2، کتاب الصدقه و آیت الله مکارم سایت: گدایی کردن چه حکمی دارد؟در صورتی که نیاز نداشته باشد این کار حرام است و تصرف در این پول جایز نیست و سفر برای این کار سفر حرام محسوب می شود و باید وجوه حاصله را به صاحبانش بدهد و اگر نمی شناسد به افراد نیازمند بپردازد)
3. همان طور که صدقه دادن مستحب است، واسطه شدن و کمک کردن در رساندن صدقات به اهلش و نیازمندان مستحب است و در روایت است که به واسطه رساندن صدقات هم همان پاداش صدقه دهنده، عطا می شود.(حضرت امام، تحریر الوسیله کتاب الصدقه و ایت الله سیستانی منهاج الصالحین)
خداوند متعال توفیق انفاق در راهش را به ما عطا فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
نهج الفصاحه ص293 ، ح 690

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم . پیامبر خدا صلی الله علیه و اله و سلم در روایتی می فرمایند: إِنَّ اللّه تَعالى جَمیلٌ یُحِبُّ الجَمالَ، سَخىٌّ یُحِبُّ السَّخاءَ، نَظیفٌ یُحِبُّ النَّظافَةَ

خداوند زیباست و زیبایى را دوست دارد، بخشنده است و بخشش را دوست دارد، پاکیزه است و پاکیزگى را دوست دارد. (نهج الفصاحه ص293 ، ح 690)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی:
چند نکته کوتاه درباره احکام شرعی خون:
1. یکی از نجاسات خون است ، خون انسان و هر حیوانى که خون جهنده دارد ، یعنى حیوانى که اگر رگ آن را ببرند خون از آن جستن مى‏کند، نجس است. پس خون حیوانى که مانند ماهى و پشه خون جهنده ندارد، پاک مى‏باشد
2. اگر حیوان حلال گوشت را به دستورى که در شرع معین شده ذبح کنند و خون آن به مقدار معمول بیرون آید، خونى که در بدنش مى‏ماند، پاک است. بنابراین خونی که درهنگام خرید گوشت مرغ یا گوسفند مشاهده می شود پاک است. هرچند خوردن آن حرام می‌‌باشد.
3. اگر خونی که از لای دندان‌‌ها می‌‌آید، به علّت مخلوط شدن با آب دهان از بین برود، پرهیز از آب دهان لازم نیست. (مشهور؛ مکارم: عمدا این کار را نکند؛ زنجانی، نوری: احتیاطا فرو ندهند.رساله مراجع م 100)
خداوند توفیق ترک گناه را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

در سیره امام رضا(علیه السلام) به تعلیم و تعلم اهمیت زیادی قائل شده اند که نمونه هایی نقل میشود:

1-فهم مطلب نه فقط نقل آن : در روایت اول حضرت رضا(علیه السلام) می‌فرماید: ( کونوا دراةً و لا تکونوا رُواة حدیث تعرفون فقهه خیرٌ من ألفٍ ترونه ) بر آن باشید که احادیث را دقیقاً درک کنید، نه فقط آنها را روایت کنید. فهم و درک یک حدیث بسیار بهتر از روایت کردن هزار حدیث است(مسند امام رضا(ع) ج۱، ص ۸ )

در این روایت امام (علیه السلام) تاکید دارند که اگر یک حدیث را دقیقا بفهمید و به آن عمل کنید بهتر از آن است که هزاران حدیث را فقط نقل کنید . پس اولین نکته در باب تعلم و آموختن ، تفکر در آن علم و یا حدیث است .

-2انتشار علم به عنوان زکات علم: امام رضا (علیه السلام) فرموده اند : بهترین توشه‌ای که شخص دانشمند دوستدار ما برای روز فقر و نیاز و ذلّت خود ذخیره می‌کند، حمایت علمی از دوستان ناتوان ما، و نجات ایشان از چنگال دشمنان خدا و رسول او است. [در این صورت]وقتی از قبر برخیزد صفوف فرشتگانی را مشاهده کند که از محلّ قبر تا جایگاهش در بهشت برین صف کشیده‌اند، و او را با بالهای خود بلند نموده و به عمارت مخصوصش در بهشت حمل کرده و به او می‌گویند: آفرین بر تو! خوش باد تو را، ای کسی که دشمنان خوبان را مقهور ساخته و از ائمّه اطهار خود حمایت و طرفداری می‌نمودی(احتجاج ،ج۱،ص۱۹ )

3- ثواب روزه داری برای مذاکره علمی: امام رضا (علیه السلام) میفرمایند : (الذّکر فیه یعدل بالصیام ) مذاکره علمی، معادل روزه‌داری است(مسند امام رضا(ع) ج۱، ص ۷ )

4- تعلیم و تعلم علم را همسان با نماز معرفی کرده اند و از همنشینی با جاهل تذکر داده اند امام رضا (علیه السلام) میفرمایند : تدریس علم، همسان نماز است(مسند امام رضا(ع) ج۱، ص ۷)

خداوند توفیق علم و عمل به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد 

جزئیات
حدیث گفتار روز
بحار ،‌ج‌104،‌ص‌274

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از پیا‌مبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: إیَّاکُم وَ الرِّشْوَة فَإنَّهَا مَحْضُ الکُفْرِ وَ لَا یَشُمُّ صَاحِبُ الرِّشْوَةِ رِیحَ الْجَنَّةِ‌

از دریافت و پرداخت رشوه بپرهیزید که این نافرمانی خداوند است و کسی که گرفتار رشوه شود بوی بهشت به مشامش نمی‌رسد.( بحار ،‌ج‌104،‌ص‌274 )

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی:
یکی از گناهان بزرگ رشوه دادن و رشوه گرفتن است و رشوه علاوه بر اینکه یکی از گناهان بزرگ بشمار امده سبب فساد در سیستم اداری یک نظام می شود؛ که باید از آن پرهیز کرد؛ رشوه دارای اقسامی است:
1.رشوه دادن در قضاوت‌، مطلقاً حرام و از گناهان کبیره است و رشوه در قضاوت آن است به این معنا که به قاضی چیزی می‌دهند تا به نفعِ رشوه دهنده، حکم کند‌.
2. رشوه دادن برای انجام کار حرام مانند رشوه دادن برای توطئه علیه نظام اسلامی و یا خیانت در امانت یا از بین بردن حق دیگری
3. رشوه گرفتن در قبال انجام وظیفه‌، که علاوه بر اینکه باعث تضعیف نظام اسلامی و بدبینی مردم به نظام میشود از نظر شرعی هم مرتکب عمل حرام شده است و مالک مالی که از طریق رشوه بدست امده است نیز نمیشود مثلا کارمند دولت یا شرکت در مقابل کاری که وظیفه‌اش می‌باشد مطالبه پول نماید و پرداخت پول هم چون خلاف قانون است جایز نمی‌باشد.
4.تغییر نام رشوه به عناوینی مثل شیرینی ،‌انعام، هدیه، بخشش یا هر عنوان دیگری سبب حلال شدن آن نمی‌شود و کسی که رشوه گرفته باید آن مال را به صاحبش برگرداند. ( امام خامنه ای اجوبه، س‌1246‌‌؛ سیستانی‌، رساله جامع ج‌1‌م‌2761)
خداوند متعال به همه ی ما توفیق خدمت خالصانه به نظام اسلامی و کسب روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و‌آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- 

معنای زیارت، آن است که انسان با انگیزه بزرگداشت و انس گرفتن و دیدار با کسی به وی روی آورد .

1.زیارت ریشه در میل فطری انسان به کمال دارد. به این معنا که زائر امام را به عنوان انسان صاحب تمام کمالات می شناسد و چون میل به کمالات دارد به زیارت امام می رود.
2.زیارت از مصادیق تعظیم شعائر است خداوند در قران کریم می فرماید : وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب(حج/23) تعظیم شعائرنشانه تقوای فرد است. بنابر این زیارت عمل به دستور خدا، و تقوای الهی است.
3.زیارت نشانه صداقت و راستی زائر در دوستی وی با امام است. دوستدار امام برای اینکه محبت خود را به ایشان نشان دهد به زیارت آنان می رود.
4.زیارت زنده نگه داشتن نام، مکتب و روش امام است. زائر در حقیقت با زیارت خود باعث بقاء حیات علمی و معنوی امام در زندگی خود می گردد.
5.زیارت اعلام و ابراز محبت به خدا است؛ چرا که دین چیزی جز محبت نیست. ائمه محب و محبوب خدا هستند و حب و دوستی محبوب خدا، دوستی خود خدا است. زیارت مرقد مطهر اهل بیت (علیهم السلام) جلوه هایی از این عشق و محبت و دلدادگی است.
خداوند ما را جزء زائرین حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند خطاب به پیامبر و خاندان او در آیه تطهیر فرموده است: «إِنَّما یریدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً: خدا فقط می‌خواهد آلودگی را از شما خاندان بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند.» (آیه 33 احزاب) ؛ در این آیه،اهل بیت را کسانی معرفی کرذه که معصوم هستند و خداوند آنان را از هرگونه پلیدی پاک کرده است.
اما مصادیق این آیه چه کسانی هستند؟
در کتب لغت عرب، کلمه «اهل» بر نوعی رابطه و پیوند میان یک انسان با انسان یا چیز دیگری دلالت می‌کند؛ برای نمونه، در عربی، همسر را اهل مرد می‌شمارند، امت هر پیامبری اهل اویند و ساکنان خانه یا شهر، اهل خانه یا شهرند. همچنین، پیروان هر دین و آیینی اهل آن دین‌اند(معجم المقاییس اللغة، ج۱ ص۹۳؛ لسان العرب، ج۱، ص۱۸۶)
1. اما در این آیه با کلمه (انما) تاکید کرده که اینها کسانی هستند که معصومند، بنابراین شامل زنهای پیامبر نیست، چون اگر مقصود آیه، خانه‌های همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بود، لازم بود بگوید «اهل البیوت» و لذا آنجا که دربارة آنان سخن می‌گوید صیغة جمع به کار می‌برد، نه صیغة مفرد ،«ال» در واژه «البیت»، اشاره به یک خانة معهود دارد که مورد عنایت آیه است،
2. هیچگاه صحیح نیست ضمیر مردان را به زنان ارجاع داد، و به زنان گفت (عنکم از شما );بلکه اگر فقط همسران اهل بیت بودند، باید می فرمود: (;عنکن )
3. در قرآن سوره تحریم(آیه 3و4) برخی زنان پیامبر را توبیخ کرده که اگر توبه نکنید،خدا برعلیه شماست و یکی از زنان پیامبر جنگ جمل را راه انداخت،پس نمی توانند معصوم باشند.
4. بیش از 70 حدیث به طرق اهل سنت، آمده که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: اهل بیت،همان 5 تن آل عبا هستند که پیامبر آنها را زیر عبایی جمع کرد و فرمود: اینها اهلبیت من هستند(صحیح مسلم، باب فضائل اهل‌بیت النبی، ج۴، ص۱۸۸۳.)
خداوند ما را پیرو واقعی اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعه ج14 ص322

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی امام صادق علیه السلام می فرمایند: مَنْ زَارَنَا بَعْدَ مَمَاتِنَا فَکَأَنَّمَا زَارَنَا فِی حَیَاتِنَا

هر کس ما را بعد از وفاتمان زیارت کند، گویا ما را در حال حیات زیارت کرده است.(وسائل الشیعه ج14 ص322)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره آداب زیارت:
1. یکی از مستحباتی که سفارش شده است زیارت قبور معصومین علیهم صلوت الله می باشد. و حداقل زیارت، حاضر شدن نزد قبر امام معصوم علیه السلام با عرض یک سلام به ساحت امام علیه السلام، زیارت محسوب می‌شود.
2. یکی از اهداف زیارت، تقرب الی الله است و از بهترین اعمال در ضمن زیارت برای این هدف، می توان به نماز زیارت اشاره کرده است.
3. نماز زیارت با توجه به اینکه یکی از نمازهای مستحبی است لذا می توان آنرا در حال حرکت هم خواند و رکوع و سجودش را به صورت اشاره بجا آورد، اما نمی توان نماز زیارت را به جماعت اقامه کرد.

4. نماز زیارت را می توان به نیابت از افراد زنده یا اموات بجا آورد و می توان یک نماز زیارت را به نیابت از افراد متعددی خواند. البته توجه شود که برای امام زادگان نماز زیارت وارد نشده ولی فرد می تواند دو رکعت نماز مستحبی برای خودش بخواند، و ثوابش به آن امام زاده زیارت شده، هدیه نماید.(عروه الوثقی کتاب الاجاره مسائل متفرقه م 16، ایت الله مکارم سایت: نیابت مستحبات از حی و میت صحیح است یا باید به صورت اهدای ثواب باشد؟ نیابت مستحبات از حی یا میت اشکالی ندارد هر چند بهتر، اهدای ثواب است.)
خداوند متعال فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را تعجیل بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم 
خداوند در قرآن می فرماید: إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یحْبِبْکُمْ اللَّهُ: اگر خدا را دوست می‌دارید، از من پیروی کنید، تا خدا شما را دوست بدارد) آیه 31 آل عمران)
به ظهور و بروز محبت؛ در اندیشه، گفتار و رفتار آدمی «مودت» می‌گویند؛ و «محبت در وادی عمل را مودت می‌گویند.
ادعای محبت به خالق هستی و خلیفه او وقتی راست ودرست است که شخص مدعی، پیرو اهل‌بیت (علیهم‌السلام) باشد. کسی که ادعای دوستی اولیای الهی را دارد، باید عمل به خواسته آن‌ها سرلوحة اعمالش باشد و به هر اندازه در عمل با آن‌ها مخالفت داشته باشد، به همان میزان از محبت او کاسته خواهد شد.
امام صادق(علیه‌السلام) می‌فرماید:کسی که خدا را معصیت و نافرمانی می‌کند، او را دوست ندارد.اگر در دوستی او صادق بودی، پیروی اش می‌کردی.زیرا محبّ، فرماندار محبوب است(تحف العقول / ترجمه کمره ای ؛ ج 1 , ص 303 )
جابر می‌گوید: امام باقر(علیه‌السلام) به من فرمود: آیا کسی که ادعای تشیع می‌کند، همین که بگوید ما را دوست دارد، کافی است؟! سوگند به خدا شیعیان ما نیستند، مگر آنان که تقوای الهی دارند و به امانتداری و زیادی ذکر خدا و روزه و نماز و نیکی به والدین و... شناخته می‌شوند.
جابر عرض کردم: «ای فرزند رسول خدا! امروز کسی را به این صفت نمی‌یابیم».
حضرت فرمود: ... آیا برای کسی کافی است بگوید: من علی(علیه‌السلام) را دوست دارم و ولایت او را می‌پذیرم؛ ولی با وجود این، در عمل کوتاهی می‌کند؟! نه؛ چنین نیست. اگر روش پیامبر را دنبال نکند و به سنت او عمل ننماید، دوستی او فایده‌ای برای او نخواهد داشت؛ بین خدا و هیچ کسی قرابت نیست. محبوب ترین بندگان، نزد خدا فرمانبردارترین آن‌ها است. کسی که مطیع خدا باشد، دوست ما و کسی که از خدا سرپیچی کند، دشمن ماست. کسی جز با عمل و پاک‌دامنی و پارسایی به دوستی ما نمی‌رسد.(بحار، ج ۱۵، ص141)
خداوند ما را جزء شیعیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص568)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم حضرت زهرا سلام الله علیها در روایتی می فرمایند: ...فَرَضَ اللَّهُ الْإِیمَانَ تَطْهِیراً مِنَ الشِّرْکِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِیهاً عَنِ الْکِبْر...

خداوند متعال ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد و نماز را برای دوری از تکبر و خودخواهی. ( من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص568)

حضرت فاطمه (س)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی
چند نکته کوتاه درباره احکام نماز مسافر:
1. مسافتی که موجب شکسته شدن نماز میشود باید حداقل هشت فرسخ باشد، بنابر این اگر سفری کمتر از این مسافت باشد، نماز کامل است.
2. به نظر امام خامنه ای هشت فرسخ معادل 41 کیلومتر می باشد اگرچه این مقدار به صورت رفت و برگشت باشد البته نباید مسیر رفت کمتر از چهار فرسخ یعنی 5/20 کیلومتر باشد.و برای آشنایی بیشتر هر کدام از عزیزان به نظرات مرجع تقلیدشان مراجعه کنند.
3. به نظر برخی مراجع از جمله امام خامنه ای ملاک محاسبه مسافت شرعی فاصله بین آخر شهر مبدأ و ابتدای شهر مقصد است.
4. اگر کسی به مقدار مسافت شک داشته باشد، احتیاط در این مساله این است که در صورتی که تحقیق کردن برای او مشکل نباشد؛ مانند اینکه به کیلومترشمار نگاه کند یا از چند نفر بپرسد باید تحقیق کند و چنانچه به نتیجه ای نرسد، نمازش تمام است.
خداوند سفر مسافرین را بی خطر گرداند به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
منابع: (رساله نماز روزه امام خامنه ای شرط اول دوم نماز مسافر . رساله مراجع م1272 و 1279 و 1281)

جزئیات
حدیث گفتار روز
غررالحکم و دررالکلم،ص ۳۵۴

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.امیرمومنان علیه السلام در روایتی می فرمایند :خَیرُ العِلمِ مانَفَعَ؛

بهترین علم آن است که مفید باشد.غررالحکم و دررالکلم،ص ۳۵۴

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی
ضمن گرامیداشت روز دانشجو به همین مناسبت چند نکته ای را درباره احکام مرتبط با دانشجویان اشاره می شود:
یادگیری بعضی از علوم مانند احکام دینی که انسان غالبا به آنها نیاز دارد، بر همه واجب می باشد و یادگیری بعضی از علوم به مقدار رفع نیاز ضروری جامعه،واجب است مانند علوم پزشکی برای نجات جان بیماران و شایسته است مومنین بویژه جوانان عزیز در جهت رشد و پیشرفت علمی جامعه اسلامی و عدم وابستگی به بیگانگان تلاش نمایند. (رساله مراجع ج 1م11و استفتائات مکارم ج 3س1363)
تألیف پایان‌نامه و پروژ های علمی تابع قوانین و مقررات است؛ اگر طبق مقررات، پایان نامه و مانند آن باید توسط خود دانشجو تألیف شود، واگذاری آن به دیگرى جایز نیست، همچنان که تألیف آن براى دیگرى و کسب درآمد از آن، جایز نیست.
اگر دانشگاه برای دانشجو جهت تحصیل و استفاده از خدمات دانشجویی قوانین و مقرراتی قرار داده است دانشجو باید طبق همان قوانین عمل کند.
خداوند متعال توفیق علم و عمل به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-باعرض تسلیت ایام شهادت
ام سلمه می‌گوید: خدمت حضرت زهرا(سلام الله علیها ) رسیدم و پرسیدم: ای دختر رسول خدا! شب را چگونه صبح کردی (حالت چگونه است)؟ فرمود: «اَصْبَحْتُ بَیْنَ کَمَدٍ وَ کَرْبٍ فُقِدَ النَّبِیُّ وَ ظُلِمَ الْوَصِیُّ : صبح کردم در میان حزن شدید و اندوه عظیم، در حالی که پیامبر(صلی الله علیه و آله) از دست رفته، و وصیّ او مظلوم واقع شده است(بحار‌، ج ۴۳، ص ۱۵۶)
علت گریه های حضرت زهرا(سلام الله علیها ) عبارتند از :
1. فراق پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ): هنگام وفات رسول خدا(صلی الله علیه و آله) ،پیامبرعلت گریه های حضرت زهرا را پرسیدند و ایشان در جواب فرمودند: أَبکِی لِفِرِاقِکَ یَا رَسُولَ الله(امالی، طوسی، ج ۱، ص ۱۹۱)
2. غربت و مظلومیت اسلام: یکی دیگر از مواردی که حضرت زهرا(سلام الله علیها ) پس از رحلت پیامبر(صلی الله علیه و آله) بر آن گریه و زاری کردند، غربت اسلام و مظلومیت آن بود؛ آن حضرت گاه در گوشه‌ای می‌نشست و خطاب به پدر با گریه می‌گفت: اسلامی که در میان امت تو غریب و تنها مانده است، بر تو می‌گرید(عوالم العلوم، ج ۱۱، ص ۴۸۷)
3. روشنگری مردم در قضیه غصب خلافت : در دوران خفقان پس از رحلت پیامبر(صلی الله علیه و آله ) که حق و حقیقت به فراموشی سپرده شد و غاصبان بر مسند جانشینی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) تکیه زدند، تنها سلاح حضرت زهرا در مسیر بصیرت‌افزایی و روشنگری، گریه و اشک بود (بحار، ج ۴۳، صص ۱۵۶ و ۲۱۴)
4. مظلومیت امام علی( علیه السلام): حضرت فاطمه(سلام الله علیها ) در لحظه‌های احتضار باز به شدت می گریست. امام علی(علیه السلام) پرسید: چرا گریه می‌کنی؟ پاسخ داد: «أَبکِی بِمَا تَلقَی بَعدِی؛ به خاطر آنچه پس از من به تو خواهد رسید، می‌گریم(امالی صدوق، ص ۱۵۳)
خداوند توفیق عزاداری مقبول به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام سوگواری
- آیا حضرت زهرا سلام الله علیها شبانه دفن شد و علت دفن شبانه چه بود؟
الف)دفن شبانه چزء مشهورات شیعه و سنی است(صحیح البخاری، ج 4، ص 1549، ح3998، کتاب المغازی، باب غزوة خیبر)
ب) علت دفن شبانه اعتراض به خلافت غصبی ابوبکر و غصب فدک و شرکت نکردن غاصبین در تشیع جنازه است (تأویل مختلف الحدیث این قتیبه، ج 1، ص300-شرح صحیح البخاری ابن بطال، ج 3، ص 325، ناشر: مکتبة الرشد - شرح نهج البلاغة ابن ابی الحدید، ج 16، ص 170-- علل الشرایع شیخ صدوق، ج‏1، ص185، منشورات المکتبة الحیدریة)
خداوند توفیق محبت و اطاعت از اهل بیت علیهم السلام را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

یکی از سؤالاتی که درباره ایام فاطمیه می شود این است که برگزاری مجالس جشن و شادی مثل عروسی و جشن تولد در این ایام چه حکمی دارد؟ و چند روز را به عنوان ایام فاطمیه باید محترم شمرد؟
در جواب این سؤال باید به چند نکته توجه شود:
1. در مورد سالروز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها دو روایت مشهور است یکی اینکه ایشان 75 روز بعد از رحلت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و اله به شهادت رسیدند و دیگری اینکه 95 روز بعد از رحلت پیغمبر به شهادت رسیدند.
2. مقدار ایام فاطمیه که باید احترام آن حفظ شود بستگی به نظر عرف متدینین جامعه دارد مثلا ممکن است مقدار ایام شهادت و عزا را 5 روز بدانند؛ و در هر منطقه یا شهری ممکن است این عرف متفاوت باشد.
3. مجالس جشن و شادی مثل عروسی و جشن تولد در ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها برکتی ندارد و انجام هر کاری که در نزد مؤمنین توهین و بی احترامی به این ایام و حضرت زهرا سلام الله علیها محسوب شود حرام است؛ هر چند حرام بودن اموری مثل موسیقی های خلاف شرع و رقص حرام اختصاص به این ایام ندارد و در تمامی ایام حرام است اما معصیت و گناه بودن چنین کارهایی در این ایام بیشتر است. (رهبری سایت أدمین شماره استفتاء 619124 و سایت مکارم استفتائات فاطمیه و تبریزی استفتائات جدید ج2 ص1918 و مسائل جدید ج2 ص49 و50)
خداوند متعال به حرمت بانوی دو عالم حضرت زهرا سلام الله علیها تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
اما مساله شرعی
چند نکته کوتاه درباره محرمیت :
1. یکی از راههای محرمیت ازدواج است بنابر این اگر خانمی با مردی ازدواج کند پدر شوهر و پدر بزرگ های شوهر چه از طرف پدر و چه از طرف مادری با عروس خانم محرم هستند و همچنین به صرف عقد این خانم با تمامی فرزندان و نوه های شوهر محرم است هر چند این خانم از این مرد بچه ای هم نداشته باشد و محرمیت اینها، محرمیت ابدی است لذا اگر زن و شوهر از همدیگر جدا شود یا شوهر فوت کند باز هم پدر شوهر و پدر بزرگ های شوهر و فرزندان شوهر محرم هستند.
2.اگر آقایی با خانمی ازدواج کند با مادر خانم و مادر بزرگ های خانم چه از طرف پدری و مادری محرم می شود و این محرمیت، محرمیت ابدی است لذا اگر مرد از خانم طلاق بگیرد یا همسرش فوت کند باز هم با مادر خانمش محرم است.
3.با عقد ازدواج عمه و خاله خانم و خواهر خانم با شوهر محرم نمی شود همچنانکه دایی و عمو و بردار شوهر با خانم محرم نمی شوند.
خداوند متعال توفیق یادگیری و عمل به دستورات دین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (به روایت 75 روز)
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم- با تسلیت ایام شهادت
سیره عملی حضرت فاطمه(سلام الله علیها ) نشان می دهد که ایشان اولین حامی و قویترین مدافع ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) بودند. چند نمونه از ولایتمداری ایشان نقل میشود:
1. دفاع از حضرت علی (علیه السلام) توسط حضرت زهرا(سلام الله علیها) در گفت و گوها و مذاکراتی که ایشان با سایر مسلمانان داشتند اولین نشانه دفاع از ولایت در این شخصیت بود. مثل بیان فضائل حضرت علی(علیه السلام) توسط حضرت فاطمه(سلام الله علیها ) به واسطه شنیدن فرمایشات پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله ) در وصف فضل، کمال و ولایت آقا امیرالمومنین علی(علیه السلام) که بانوی بزرگوار اسلام از پدر نقل قول می کردند
2. گریه اعتراض برمظللومیت امیرالمومنین که نوعی نبرد حماسی سیاسی بود
3 .مخالفت شدید حضرت زهرا (سلام الله علیها ) برای بردن امام علی(علیه السلام) به مسجد برای بیعت و دفاع شدید حضرت با وجود جراحت ها و ضربات وارده شده بر بدن.
4. حضرت زهرا(سلام الله علیها ) در ملاقات با زنان مومنه ای که اهل مدینه بودند و به ملاقاتشان می آمدند با وجود کسالت و جراحت ها در بدن از اوضاع و احوال مسلمانان آگاهی داده و ولایت امیرالمومنین(علیه السلام) را یادآوری می کردند. همچنین به همراه حضرت علی به خانه انصار برای بیعت رفت و آمد می کردند، وغدیر خم را یادآور می شدند
5. وصیت آن حضرت بر عدم تشییع پیکرشان یعنی اعتراض به افرادی که منکر ولایت امیرالمومنین (علیه السلام) بودند و با حضور خود قصد ظاهرسازی داشتند.همچنین نهان بودن مزار حضرت زهرا(سلام الله علیها) نیز نوعی اثبات ولایت است
خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (به روایت 75 روز)
جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف‌العقول، ص ٤٨٠)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام جواد(علیه السلام) در روایتی می فرمایند:تَأخیرُ التّوبَةِ إِغترارٌ

.(سهل‌انگاری در توبه) و به تأخیر انداختن آن، یک خُدعه و عمل فریبکارانه است. (تحف‌العقول، ص ٤٨٠)

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره توبه‌:
1. یکی از مهمترین واجبات توبه از گناهان است که واجب فوری است و تأخیر انداختن آن جایز نیست و زمان و مکان و آداب خاصی لازم ندارد لذا فرد وقتی گناهی مرتکب شد باید سریعا توبه کند اگر چه قبلا هم توبه کرده و آنرا شکسته؛ باز هم باید توبه واقعی کند و به سوی خداوند برگردد و از رحمت خدا ناامید نباشد زیرا ناامیدی از رحمت خدا خودش نیز گناه است.
2.حقیقت توبه پشیمانی از گناه است یعنی قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه بگیرد و گناهانی را که انجام داده مثل دروغ، تهمت، غیبت‌، بد‌حجابی، نگاه به نامحرم، موسیقی حرام‌، خرید و فروش و استعمال مواد مخدر، تصمیم بگیرد که ترک کند.
3.همچنین نسبت به برخی گناهان جبران گذشته واجب است مثلا اگر گناهش ترک نماز و روزه بوده در انجام نماز و روزهای قضا کوتاهی نکند، خمس، زکات و حق الناس که برگردن دارد را پرداخت کند. و در ادای دین صدقه دادن یا انجام کار خیر برای طلبکار هر چند فوت کرده باشد کافی نیست. (عروه اول احکام اموات؛ رساله مراجع مساله 1813؛ 1814؛ 1815؛ 2279؛ 2701)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-باعرض تسلیت ایام شهادت
برخی از فضایل حضرت زهرا(سلام الله علیها) در منابع اهل سنت نقل میشود:
1-غضب خدا در غضب حضرت فاطمه سلام الله علیها : پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: «فاطِمَة بَضْعَةُ مِنّی فَمَنْ أَغْضَبَها أَغْضَبَنِی»فاطمه پاره وجود من است، هر چه او را غضبناک کند مرا غضبناک کرده است( صحیح البخاری، ج 3 ، باب مناقب فاطِمَة ،ص 1374)
2-سیده زنان اهل بهشت: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: فاطِمَة سِیِّدةُ نِساءِ أَهْلِ الجَنِّة».( صحیح البخاری، ج 3 ، باب مناقب فاطِمَة ،ص 1374)
3-فاطمه سلام الله علیها نجات دهنده دوستانش از آتش: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: فاطمه، فاطمه نامیده شد چون که خدا محبّان او را از آتش دور گردانیده است( مجمع الزوائد : 9/201)
4-بوی بهشت در فاطمه سلام الله علیها : پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: اگر به بوی بهشت اشتیاق می‌کردم فاطمه را بو می‌کردم.(منتخب کنز العمّال ،ج 5 ،ص 97)
5-اولین بهشتی: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: اولین کسانی که وارد بهشت می‌شوند : علی و فاطمه هستند.( نور الأبصار، ص 52)
6-مظهر نیکویی: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: گر نیکویی شخص بود، فاطمه می‌بود، بلکه او أعظم است، فاطمه دختر من بهترین اهل زمین است در کرم و عنصر و شرف( مقتل الحسین : 1/60)

جزئیات
حدیث گفتار روز
عیون أخبار الرِّضا :ج 2،ص24،ح2 .

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم.امام رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند:لیسَ مِنّا مَن لَمْ یأمن جارُهُ بَوائقَهُ

. از ما نیست کسى که همسایه اش از شرّ او در امان نباشد.عیون أخبار الرِّضا :ج 2،ص24،ح2 .

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره حقوق و احکام همسایگان:
اگر انسان در ملک خود کاری کند یا تصرّفی نماید که بر اثر آن، ضرر به همسایه‌اش می‌ر‌سد، مرتکب حرام شده و واجب است آن را برطرف نماید؛مثل اینکه فرد در خانۀ خود باغچه‌ای احداث کند که آب جمع شود و این امر موجب نم کشیدن دیوار همسایه گردد.
تصرّفات واستفاده انسان بر دیوار همسایه یا بام منزل وی یا دیوار مشترک با همسایه‌اش انجام می‌دهد باید با اجازۀ او یا اطمینان به رضایتش باشد البتّه، در تصرّفات اندکی مانند تکیه دادن به دیوار معمولاً رضایت فرد از قرائن وشواهد به دست می‌آید، اشکالی ندارد؛ولی همین تصرّفات نیز اگر همسایه از آن منع کند یا اظهار نارضایتی نماید، جایز نیست.
کارهایی که سبب اذیت و آزار همسایگان می شود، بایدخودداری شود مانند زباله ای که در بین روز در مقابل درب گذاشته یا بلند کردن صداهای مختلف،که سبب اذیت دیگر همسایگان شود. که در این صورت باید از این کار خودداری کرد.
خداوند متعال توفیق اداء حقوق الهی و مردم را همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند در قرآن می‌فرماید :« یَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا: روزى می آید که از هر گروه، دسته‌اى را بر مى انگیزیم(آیه 83 نمل)

خداوند در این آیه به صراحت می‌گوید که ما گروهی از ستمکاران را بر می‌انگیزیم ، نه همه آن‌ها را؛ پس به طور قطع این حشر ، نمی‌تواند حشر روز قیامت باشد ؛ چرا که حشر روز قیامت،طبق آیات قرآن(حَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا-47 کهف) همگانی است و احدی باقی نمی‌ماند ، مگر اینکه در روز قیامت محشور می‌شود و نتیجه اعمال خود را خواهد دید. بنابراین باید روزی قبل از قیامت باشد که عده ای زنده شوند.

رجعت در اصطلاح عبارت است از : بازگشت گروهی از مومنان محض به دنیا و کافران محض پس از مردن و قبل قیامت در حکومت حضرت مهدی و روشن است که انبیا و ائمه به عنوان اشرف مومنان محض در بین رجعت کنندگان خواهند بود(الایقاظ من الهجعه ، ص80)

 بهترین دلیل بر امکان هر چیزی ، وقوع آن است ؛ از قرآن کریم در موارد زیادی رجعت به دست می آید: درخواست بنی اسراییل از موسی(علیه السلام) برای دیدن خدا و مُردن آنها وزنده کردن دوباره آنها(آیه 55 بقره) ؛ خروج عده ای از شهر به خاطر ترس از مرگ و فرا گرفتن مرگ آنها را و زنده شدن دوباره آنها به در خواست حزقیل پیامبر(علیه السلام)(آیه 243 بقره) ؛ میراندن عزیز پیامبر و دوباره زنده کردن او بعد از صد سال(آیه 259 بقره) ؛ مُرده زنده کردن حضرت عیسی( ع)(آیه 49 آل عمران) و بیدار شدن اصحاب کهف .

خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code