کل بیان های بین الصلاتین از ۱/۰۹/۰۵ تا ۱/۰۹/۱۲

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم

امام خامنه ای حفظه الله فرمودند: بهترین و بزرگترین الگو برای بسیجیان مسلمان در همه عالم، علی ابن ابیطالب علیه السلام است»( 3/9/73)

یک بسیجی باید پیرو و شیعه واقعی مولایش باشد والگوپذیری از مولایش داشته باشد که به برخی از تبعیت پذیریهای بسیجی از امام علی (علیه السلام) اشاره میشود:

1-اخلاص داشتن: امیرالمومنین(علیه السلام) فرمود: خدایا، من تو را از بیم عذاب و طمع ثوابت نپرستیدم، بلکه تو را شایسته بندگی دیدم و پرستیدم(بحار،ج14،ص41) و امام بسیجیان ، امام خمینی(ره) فرموده اند:" بسیج لشکر مخلص خدا است که دفتر تشکیل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضاء نموده اند.(2/9/67) صحنه های زیادی از اخلاص بسیجیان در زندگی آنها و در دوران دفاع مقدس رقم خورده است.

2-شهادت طلبی: حب به شهادت را بسیج از مولای خود علی علیه السلام آموخته است که فرموده است : " انی للشهاده لمحب. من دوستدار شهادت هستم."( الغارات، ج 1، ص 211.) زیرا ارزشهایی که فرهنگ اسلام و مبنای دینی برای شهادت قائل است بسیجی را شیفته شهادت کرده است. مهم ترین شاخصه آنان شهادت طلبی است که نمونه بارز آن را در هشت سال دفاع مقدس و اکنون به عنوان مدافع حرم دیده میشود.

این مهم‌ترین ویژگی بسیجیان است که جاذبه و دافعه آنها دارای مرزی است که ایمان و کفر دو سوی آن را تشکیل می‌دهد. بسیجی، غرض ورزی شخصی ندارد، هرجا آرمانهای اسلام ایجاب کند می‌غرد و با شدت برخورد می‌کند.

3-ولایتمداری ومطیع مولا بودن: حضرت علی علیه السلام مطیع پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بود و در این زمینه فرموده است: من بنده ای از بندگان حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) هستم(کافی، ج 1 ، ص89)

بسیجی تابع ولایت و هیچ گاه نه از ولایت عقب می ماند و نه هیچ گاه از ولایت جلو می افتد. « الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَالْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَاللّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ ، کسانی که از ولایت جلو می زنند مارق و رها شده و کسانی که از ولایت عقب می مانند باطل هستند و راه یافتگان کسانی هستند که همراه و تابع ولایت باشند(صلوات شعبانیه،مفاتیح الجنان)

خداوند ما را جزء بسیجیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
بحار الانوار، ج ۸۲ ص ۱

سلام علیکم .بسم الله الرحمن الرحیم . رسول گرامی (صلی الله علیه و آله و سلم) در روایتی می فرمایند :الصَّلاهُ إجابةٌ لِلدُّعاءِ و قَبُولٌ لِلأعمَال

نمازموجب اجابت دعا و قبولی اعمال است.بحار الانوار، ج ۸۲ ص ۱

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی:
چند نکته درباره احکام واجبات نماز:
یکی از واجبات نماز داشتن آرامش در حال قرائت ذکرهای نماز است یعنی هنگام گفتن تکبیره الاحرام و قرائت حمد وسوره و تسبیحات اربعه و ذکرهای رکوع و سجود و سایر ذکرهای واجب نماز باید بدن نماز گزار آرام و استقرار داشته باشد و هنگامی که می خواهد کمی جلو برود نباید ذکر را بگوید.(رساله مراجع م 1030)
اگر نماز گزار ذکرهای مستحبی نماز را به قصد آنچه آنچه در نماز وارد شده و دستور داده شده، بگوید، مثلا هنگام سر برداشتن از سجده چنانچه تکبیر را به قصد ذکری که در نماز دستور داده اند، بگوید، در این صورت باید آنها را در همان موضعی که معین گردیده، بگوید (به فتوا یا احتیاط) و باید بدن آرام باشد البته ذکر بحول الله باید در حال برخاستن گفته شود.(رساله مراجع م 1030 و 966)
حرکت دادن دست و انگشتان در حال قرائت و تشهد یا تسبیحات اربعه اشکالی ندارد.(رساله مراجع م 967)
اگر فردی در رکوع یا سجده باشد و پیش از تمام ذکر واجب عمدا سر از رکوع و سجده بردارد نماز باطل است.(رساله مراجع م 1033)
خداوند ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را تعجیل بفرماید سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید

جزئیات
حدیث گفتار روز
میزان الحکمه ج 8 ص 528

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است:
التّاجِرُ الصَّدُوقُ تَحْتَ ظِلِّ الْعَرْشِ یَوْمَ القیامَةِ

تاجر و بازرگان راستگو روز قیامت در سایه حمایت خداست.میزان الحکمه ج 8 ص 528

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یک مساله شرعی :
اگر شرطی در ضمن یک معامله ای ذکر می شود، آیا پایبندی به آن شرط واجب است؟
پایبندی به شرطی که در ضمن معامله شرعی مطرح می شود، واجب است اما بشرط اینکه ویژیگیها و خصوصیاتی در آن شرط باید لحاظ شود که به برخی از مهترین آنها اشاره می شود:
شرط نباید خلاف شرع اسلام باشد مثلا فردی از طرف مقابلش در ضمن یک قرارداد درخواست کار حرامی یا درخواست ترک واجبی را داشته باشد. بنابراین اگر کسی در ضمن معامله ای یا قرار داد ستخدامی شرط کند که نیرو استخدام می شود به شرط اینکه گزارش دروغ هم بنویسد یا فاکتور صوری هم درست کند و مانند این شرایط در این صورت نباید به این شرطها که خلاف شرع است عمل کرد.
اگر قرار داد به صورت کتبی نوشته شده است شرایط ضمن قرارداد به طرفین تفهیم شود و طرفین به شروط ضمن معامله توجه داشته باشند.
شرط در ضمن معامله و قرارداد نامعلوم و مبهم نباشد. مثلا فروشنده در ضمن فروش منزلش با خریدار شرط کند که مبلغی پول نیز به او قرض دهد و مبلغ قرض نامشخص باشد، در این صورت چنین شرط لازم الوفا نمی باشد.
خداوند توفیق عمل به دستورات را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
منابع:تحریر الوسیله، ج 3، کتاب النکاح، خاتمه فی الشروط، رساله جامع ج 3 م 298

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

خداوند در قرآن درباره کسانیی که با دشمنان می‌جنگیدند، می‌فرماید: وَکَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثِیرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَکَانُوا وَاللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرِینَ:  چه بسیار پیامبرانی که مردان الهی فراوانی به همراه آنان جنگ کردند! آنها هیچ‌گاه در برابر آنچه در راه خدا به آنان می‌رسید، سست و ناتوان نشدند (و تن به تسلیم ندادند)؛ و خداوند استقامت‌کنندگان را دوست دارد. (آیه 146 آل عمران)

بسیجیان واقعی باید خصوصیاتی داشته باشند که برخی را اشاره می کنیم:

1-پایداری در راه خدا: طبق آیه ای که تلاوت شد، صبر، ثبات قدم و عدم تزلزل در میادین جانکاه از مشخصاتی است که یک بسیجی بدان مزین است. زیرا مسیر دین سختی دارد که برخی ابتدا همگام با مومنین در راه خدا هستند،اما در طی مسیر کوتاه می آیند. در تاریخ صدر اسلام نیز افرادی مثل طلحه وزبیر ابتدا طرفدار ولایت بودند ولی درنهایت در مقابل امام ایستادند. در انقلاب اسلامی نیز کسانی بودند که بسیجی بودند، ولی بسیجی نماندند.

2-استکبار ستیزی: یعنی در برابر کفار و استکبار محکم می ایستد ولی در برابر مسلمانان مهربان است(أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ-آیه 29 فتح)؛ در پیشگاه مؤمنان و طرفداران حق و حقیقت خضوع و تواضع می‌کنند و هیچ عنادی با ایشان ندارند اما در برابر کفار و گردن‌کشان و کسانی که زیر بار حق نمی‌روند، سرسخت‌اند و هیچ خضوع و نرمشی از خود نشان نمی‌دهند: وخداوند فرمود در آینده قومی میآیند که (أَذِلَّه عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَافِرِین-آیه 54 مائده ) هستند که این آیه در مورد امام علی(علیه السلام) ودر روایت دیگری درباره قوم سلمان فارسی نقل شده است(مجمع البیان، ج3، ص208)

3- عدالتخواهی و ظلم ستیزی: بسیجی تفسیر عدالت علی(علیه السلام) است که به قیمت تمام جهان حاضر نیست به قدر گرفتن پوست جویی از دهان مورچه ای به کسی ستم کند اگرچه آن کس دشمن او باشد. 

بسیجی مصداق فریاد عادل ترین مظلوم و مظلوم ترین عادل خلقت یعنی فریاد «کونوا للظالم خصما و للمظلوم عونا-نامه 47 نهج البلاغه-» امیرمومنان (علیه السلام) است. بسیجی فرمانبردار امامی است که فرمود: ما تا آخر در کنار مظلومان جهان می ایستیم و با ظالم می جنگیم» و در میدان مبارزه با ظلم، لبه تیز شمشیر خود را متوجه ریشه همه مظاهر فرهنگی، حقوقی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ستمگران می کنیم و تا قطع تمامی آن ریشه های متعفن از پا نخواهد نشست.

خداوند ما را جزء بسیجیان حقیقی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۹/۶
موضوع: #تفسیر_آیه_54_مائده 

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند در قرآن{ درباره گروهی که طبق روایات (بحارالأنوار، ج41، ص137)  قوم سلمان فارسی درآینده هستند} می فرماید: فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ : ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هر کس از شما، از آیین خود بازگردد، خداوند جمعیّتی را می‌آورد{با این خصوصیات} که 1. خدا آنها را دوست دارد و2. آنان (نیز) او را دوست دارند،3. در برابر مؤمنان متواضع، 4. و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند؛ 5. آنها در راه خدا جهاد می‌کنند، 6. و از سرزنش هیچ ملامتگری هراسی ندارند.(آیه 54 مائده)

این خصوصیات ذکر شده همان خصوصیاتی است که بسیجیان باید داشته باشند یعنی:

اولا: محبت خدا دارند(یحِبُّهُمْ وَ یحِبُّونَهُ) یعنی کارهایشان به عشق خداست و اخلاص دارند

ثانیا: در پیشگاه مؤمنان و طرفداران حق و حقیقت خضوع و تواضع می‌کنند و هیچ عنادی با ایشان ندارند؛ اما در برابر کفار و گردن‌کشان و کسانی که زیر بار حق نمی‌روند، سرسخت‌اند و هیچ خضوع و نرمشی از خود نشان نمی‌دهند؛از این جهت امام بسیجیان فرمود:آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.

ثالثا:اهل جهاد و جنگ هستند(یجاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ) ،چه جنگ سخت(8سال دفاع مقدس و اکنون مدافعان حرم) و چه جنگ نرم(مبارزه اعتقادی با شبهات در فضای مجازی)

رابعا: از دشمنان نمی هراسند و در برابر تهاجم تبلیغاتی عقب نشینی نمی کنند: وَ لا یخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ. و از سرزنش هیچ ملامت گری نمی هراسند.  تهاجم تبلیغاتی، مقدّمه نبرد تسلیحاتی است. کسی که در جنگ تبلیغاتی عقب نشینی می کند، بی تردید نمی تواند در صحنه نبرد مسلّحانه، مدافع اسلام و ارزش های دینی باشد.

خداوند ما را جزء ولایتمداران حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( من لا یحضره الفقیه، ج‏ 4، ص: 410)

سلا‌م علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: ...مَنْ لَمْ یَسْتَحِ مِنْ طَلَبِ الْمَعَاشِ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ نُعِّمَ أَهْلُه‏...

هر که از کسب معاش شرم نکند (و تکبر و خود پسندى مانع از کار و کوشش او نگردد) تحصیل روزیش آسان مى‌شود و عیالش در نعمت قرار مى‌گیرند. ( من لا یحضره الفقیه، ج‏ 4، ص: 410)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته در مورد کم فروشی و گران فروشی:
1. کم فروشی آن است که فروشنده هنگام تحویل کالا ، کالا را کمتر از آن مقداری که مشخص شده تحویل دهد مثلا کسی یک کیسه برنج را که باید ده کیلو داشته باشد فروخته و وجه آن را بر همان میزان دریافت کرده اما زمان تحویل کمتر از ده کیلو به مشتری می دهد، و کسی که کم فروشی کرده کار حرامی مرتکب شده و به مقداری که کم فروخته است مدیون و ضامن است و باید به صاحبش برگرداند. (رساله آموزشی مقام معظم رهبری، ج2، ص33)
2. اما گران فروشی آن است که قیمت کالا را بیش از قیمت عادلانه آن بفروشد؛ چنانچه گران فروشی به حد اجحاف و ظلم برسد یعنی به مقداری گران بفروشد که مردم به او ظالم و ستمکار‏ می‏گویند که در این صورت گران فروشی حرام است و در غیر این صورت مقدار سود در کالا چنانچه منع قانونی نداشته باشد با توافق طرفین می باشد. (استفتاءات (امام خمینى)، ج‌2، ص: 62 )
خداوند توفیق انجام کار صحیح و خدمت به بندگان را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---  

خداوند در قرآن می فرماید: ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ: خدای شما فرمود که مرا با (خلوص دل) بخوانید تا دعای شما مستجاب کنم(آیه 60 غافر)

در روایات عواملی برای استجابت زودتر دعا ذکر شده است  که برخی را ذکر می کنیم:

1-ایمان به خدا: اینکه باور داشته باشیم که همه امور به دست اوست و تا او نخواهد هیچ خیر و شری از ما دور یا به ما نمی رسد؛ از این روی خداوند در آیه تلاوت شده، می فرماید: [«مرا» بخوانید [و امید به دیگران نداشته باشید] تا دعایتان مستجاب شود.

در روایت آمده: که هرگاه یکی از شما اراده کرد که از خداوند چیزی بخواهد و دوست داشت تا دعایش مستجاب شود، باید از همه مردم «ناامید» شود و فقط به او «امیدوار» باشد پس هرگاه این حالت را خداوند در قلب او دید هرچه او بخواهد خداوند به او عطا می کند. (وسائل ج 7، ص 143)

2- حضور قلب: موقع دعا حضور قلب داشته باشیم و با تمام وجود از او درخواست کنیم چرا که حکایت شده: دعایی که با بی توجهی و بدون حضور قلب باشد خداوند مستجاب نمی کند. (کافی، ج 2، ص 473)

3- حضور در جمع مؤمنین و دعا کردن: از امام صادق(علیه السلام) نقل شده: هیچ جماعت چهل نفری نیستند که دعا کنند مگر اینکه خداوند دعایشان را مستجاب می کند و ... (کافی، ج 2، ص 487) و خود ایشان هم به هنگام مشکلات زن و فرزندان را جمع می کرد و دعا می کرد و آنها آمین می گفتند. (کافی، ج 2، ص 487)

4-به صورت جمع دعا کردن و نه فقط برای خود دعا کردن :پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) : هرگاه شخصی از شما دعا کرد پس به صورت جمع دعا کند، چرا که برای همه خواستن، دعا را به استجابت نزدیک تر می کند. (کافی، ج 2، ص 487)

5-دعا برای دیگران: در این زمینه روایات و تأکیدات فراوانی رسیده است چنانکه حضرت زهرا(سلام الله علیها ) نیز شب تا به صبح را به عبادت و در حال دعای به دیگران می گذراند و می فرمود: «الجار ثم الدار» «اول همسایه بعد خودمان». (وسائل الشیعه، ج 7، ص 113)

و در روایات فراوانی نقل شده که دعای به دیگران از جمله دعاهایی است که خداوند وعده استجابت آن را داده (کافی، ج 2، ص 509) و چندین برابر آن دعا را در حق خود دعا کننده مستجاب می کند. (کافی، ج 2، ص 508)

خداوند دعاهای ما را با خیر و مصلحت، استجابت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
کافی (ط - دار الحدیث)، ج‏2، ص: 738)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امام رضا علیه ‏السلام ‏در ‏فوائد پرداخت خمس اینطور می‌فرمایند: ...فَإنَّ إخرَاجَهُ مِفتَاحُ رِزقِکُم....

پرداخت خمس کلید رزق و روزی شماست. (کافی (ط - دار الحدیث)، ج‏2، ص: 738)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد خمس:
1.درآمدی ‏که از مخارج و هزینه های سال خمسی اضافه بیاید با شرایطی خمس دارد و همچنین پولی که بابت خرید منزل یا خودرو و یا جهیزیه یا سائر نیازهای زندگی از درآمدهای بین سال پس انداز می شود به نظر اکثر فقها از جمله امام خامنه ای خمس دارد و اگر بر ‏کسی ‏خمس واجب ‏شد و او در آن زمان توان پرداخت خمس را نداشت باید به دفتر مرجع تقلید خود مراجعه نماید تا راهکار مناسبی (مثل مصالحه نمودن یا ‏اجازه ‏گرفتن ) برای او ارائه دهند. (1)
2. اگر خویشاوندان یا دوستان و اطرافیانی که بطور یقینی خمس مالشان را نمی دهند و انسان را به مهمانی دعوت کنند یا به انسان هدیه یا عیدی یا سوغاتی بدهند، اما شک داریم به همین مالی که هدیه داده اند یا غذایی که مقابلمان گذاشته اند، خمس تعلق گرفته یا خیر، مثلا احتمال بدهیم هدیه و همین غذای مورد نظر، از پولی تهیه شده که بر آن سال خمسی نگذشته که خمس واجب شده باشد یا از پولی تهیه شده که به آن خمس تعلق نمی گیرد مانند دیه یا ارثیه، در این صورت استفاده کردن اشکال ندارد و نیازی به بررسی و جست و جو نمی باشد. (رساله مراجع 1795)
خداوند متعال محبت دنیا را از دلها خارج فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع:
(1)(صرفا جهت اطلاع مخالف‌: بهجت، فاضل، صافی، زنجانی، نوری؛ وحید خراسانی: فقط بابت جهیزیه ) گلپایگانی مجمع المسائل ج1 ص337 س173، فاضل لنکرانی جامع المسائل ج1ص188س745،بهجت استفتائات ج3 س3499 رساله م1391،صافی جامع الاحکام ج1س750، وحید خراسانی استفتائات خمس سایت معظم له س467، وسیلة النجاة آیت الله بهجت م10)

جزئیات
حدیث گفتار روز
غرر الحکم : ۴۰۶۶

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند: إذا أحَبَّ اللّه ُ عَبدا ، ألهَمَهُ حُسنَ العِبادَةِ

هرگاه خداوند بنده اى را دوست بدارد ، خوب عبادت کردن را در دل او قرار می دهد.غرر الحکم : ۴۰۶۶

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی:
چند نکته کوتاه درباره شرایط وضو:
یکی از شرایط وضو این است که کارهای وضو را مثل شستن صورت و دستها و مسح سر و پا را در صورت امکان باید خود فرد انجام دهد و نباید فرد دیگری به او کمک کند.
کمک گرفتن برای انجام مقدمات وضو مانند ریختن آب در کف دست وضو گیرنده اشکالی ندارد هر چند این مورد کراهت دارد.
کسی که نمی تواند به تنهایی وضو بگیرد باید از دیگری کمک بگیرد مثلا کسی نمی تواند برای مسح سر دستش را بالا بیاورد چنانچه بتواند از کسی کمک بگیرد که دستش را بالا بیارود باید این کار را انجام دهد البته هر کدام از کارهای وضو را که فرد می تواند انجام دهد نباید در انجام آن از دیگری کمک بگیرد.
خداوند ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را تعجیل بفرماید سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید.
منابع: رساله مراجع احکام وضو شرط یازدهم

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

—بسم الله الرحمن الرحیم--- 

خداوند در قرآن می فرماید: «فلله العزة جمیعا: «پس همه عزتها از آن خداوند است . (آیه 10 فاطر)

«عزت» در مفهوم واصطلاح یعنی اینکه انسان مغلوب نشود و در برابر مستکبران  ظلم پذیر نباشد.

در روایات عواملی ذکر شده است که موجب عزت میشود که به برخی اشاره می کنیم:

1-بندگی خدا: امام علی(علیه السلام) فرمود: هرگاه جویای عزت شدی، آن را با اطاعت [و پیروی از خدا] بجوی ( غررالحکم، شماره 4056)  وفرمود: هر کس می خواهد عزیزترین مردم باشد، باید تقوای الهی داشته باشد (بحار، ج 70، ص 285)

2-ولایتمداری: امام سجاد علیه السلام فرمود: پیروی از صاحبان امر [ائمه اطهار علیهم السلام] تمام عزت است(میزان الحکمه؛ج3، ص1958)

3- جهاد: امام علی(علیه السلام) فرمود: خداوند جهاد را برای عزت یافتن اسلام واجب کرده است(نهج البلاغه دشتی، ص 682) 

4- قناعت: امام علی(علیه السلام) فرمود: قانع باش تا عزیز شوی . (بحار، ج 78، ص 53)

5-چشم پوشی از دنیا : امام علی(علیه السلام) فرمود:هر کس از موهبتها [و لذتها] ی دنیا چشم بپوشد، عزیز می شود(غررالحکم، 9148)

-خداوند همه ما را با بندگی خودش عزیز بگرداند به برکت صلوات برمحمد  و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص33

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت جعفر بن محمد الصادق علیه السلام می فرمایند: مَکْتُوبٌ عَلَى بَابِ الْجَنَّةِ الصَّدَقَةُ بِعَشَرَةٍ وَ الْقَرْضُ بِثَمَانِیَةَ عَشَر

بر درب بهشت نوشته شده است که صدقه دادن، ده حسنه دارد و قرض دادن، هجده حسنه. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص33)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد احکام قرض الحسنه:
1. قرض دادن، مخصوصا قرض دادن به کسی که نیاز دارد، از مستحبات مؤکّد مى‌باشد اما قرض گرفتن در صورت عدم احتیاج کراهت دارد و هر چه احتیاج انسان شدیدتر باشد کراهتش کمتر می شود. (تحریر، کتاب القرض م1و 2 ؛ منهاج ج2 م1002 و 1003)
2.اگر در قرض برای پرداخت آن مدتی قرار دهند، طلبکار نمی تواند زودتر از موعد، مطالبه کند ولی اگر مدت نداشته باشد طلبکار هر وقت بخواهد می تواند طلب خود را مطالبه نماید. (رساله مراجع 2275)
3. اگر طلبکار طلب خود را مطالبه نماید، و زمان اداء دین هم رسیده باشد، چنانچه بدهکار بتواند بدهی خود را بدهد باید فوراً آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است. (رساله مراجع م 2276)
4. اگر انسان به کسی سکه طلا یا یک ارز خارجی قرض بدهد ، همان مقدار سکه طلا یا ارز خارجی را طلبکار است هر چند قیمت سکه و ارز خارجی زمان قرض دادن و پس گرفتن قرض تفاوت پیدا کرده باشد.
خداوند متعال قرض همه مقروضین را ادا فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

—بسم الله الرحمن الرحیم---  

خداوند در قرآن می فرماید: «فَاسْتَغْفِرُوهُ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیهِ إِنَّ رَبِّی قَریبٌ مُجیبٌ» از خدا آمرزش بخواهید، آن گاه به درگاه او توبه کنید، که پروردگارم نزدیک و اجابت کننده است(آیه 61 هود)

در روایات عواملی برای استجابت زودتر دعا، ذکر شده است  که برخی را ذکر می کنیم:

1- بندگی و اطاعت خدا: هرچه خدا را بیشتر بندگی کنیم، خدا هم بیشتر به ما لطف می کند. «من کان لله کان الله له» «هرکه برای خدا بود خدا هم برای اوست.» لذا پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم ) بیان شیرین و پر معنایی در همین رابطه به ابوذر دارند: ابوذر! وقتی انسان مطیع و بنده باشد، به اندازه نمکی که به غذا می زنند، دعا کافی است تا به مرادت برسی. (وسائل ج 7، ص 85)

2- تکرار و پافشاری در دعا: از امام باقر(علیه السلام) نقل شده: هیچ بنده ای در حاجت خود اصرار و پافشاری نمی کند مگر اینکه خداوند دعای او را مستجاب می کند. (وسائل ، ج 7، ص 55)

3- دل شکستگی و منقلب شدن و گریه در موقع دعا: امام صادق(علیه السلام) فرمود: هرگاه، اشک چشمت جاری شد و بدنت لرزید پس آگاه باش که در آن موقع حاجتت برآورده شده است. (وسائل، ج 7، ص 73)

4- صدقه : صدقه دادن قبل از دعا نیز در فراهم شدن مقدمات استجابت مؤثر است؛ لذا پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)فرموده‌اند: «اول صدقه بدهید هر کس دعا را با صدقه شروع کند دعایش رد نمی‌شود(عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 62)

5- استغفار و اقرار به گناه :یکی از مسائلی که در استجابت دعا مؤثر است طلب بخشش از خداوند و اقرار به گناهان می باشد. (بحارالانوار، ج 22، ص 318)

خداوند دعاهای ما را با خیر و مصلحت، استجابت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد 

جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص28

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امام صادق علیه السلام می فرمایند: ...التَّفَکُّرُ حَیَاةُ قَلْبِ‏ الْبَصِیر ...

تفکر و تعقل مایه زندگیِ دل شخص با بصیرت است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص28)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دین مبین اسلام انسان را دعوت به تفکر و اندیشیدن در امور زندگی خود می کند و از هرگونه عملی که مبنای عقلی و شرعی ندارد، منع می کند.
چند نکته درباره دعا نویسی:
1.نوشتن دعایی که از حضرات معصومین علیهم السلام رسیده و در کتب معتبر موجود است اشکالی ندارد؛ ولی دعا نویسی حرفه ای که شغل افراد سودجو است و غالب کتاب هایی که به آن استناد می کنند اعتباری ندارد، صحیح نمی باشد.
2. مراجعه به افرادی که قابل اعتماد، عالم و مؤمن هستند و برای حل مشکلات مردم از دعاهای معتبر یا دعاهایی که مضامین آنها حق باشد، استفاده می کنند اشکال ندارد؛ و الا خرافه بوده و جایز نیست.
3.نشر دادن دعاهایی که در کتب معتبر وجود ندارد و به نوعی ترویج خرافه گرایی محسوب می شود، جایز نیست. مثل نشر پیامک هایی نظیر هشت بار بگو یا ابالفضل و برای هشت نفر ارسال کن تا خبر خوب بشنوی.
(استفتائات حضرت امام ج2 س77 ، اجوبه س1432 و 1433 ، استفتائات سیستانی س467 ، سایت مکارم استفتائات ادعیه ، استفتائات بهجت ج4 س6417 ، جامع الاحکام صافی س982)
خداوند متعال همه ما را مشمول دعای خیر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---  

خداوند در قرآن می فرماید: یَوْمَ نَبْعَثُ فِی کُلِّ أُمَّةٍ شَهِیداً عَلَیْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ جِئْنا بِکَ شَهِیداً عَلى هؤُلاءِ : روزی را که در هر امتی، گواهی از خودشان برایشان برانگیزیم، و تو را هم بر این امت گواه آوریم (آیه 38 نمل)

 «شاهد» و «شهید» معنی حضور را می دهد.در زبان عربی به «گواه » از آن جهت «شاهد» می گویند که کسی حق دارد در مورد واقعه ای گواهی بدهد که در آن واقعه حاضر باشد، یعنی انسان در مورد واقعه ای که در آن حضور دارد و احساس می کند و بالعیان آن را می بیند حق دارد شهادت بدهد.این مساله ای است در باب «قضاء» (قضاوت)، می گویند شهادت به علم جایز نیست، شهادت به عین و به حس جایز است، یعنی اگر شما چیزی را یقین دارید و شک ندارید ولی ندیده اید، مثلا یقین دارید همسایه شما دزدی کرده است و از یک احتمال هم نمی دهید که دزدی نکرده، یعنی هیچ احتمال اینکه بتوانید توجیه هم بکنید نمی دهید،و یقین دارید؛ولی باز هم تا به چشمتان ندیدید،حق ندارید بگویید.

در این باره که امام زمان هر عصر، ناظر اعمال مردم آن عصر است، احادیث متعددی آمده است. امام صادق(علیه السلام ) فرمود: « روز پنج‌شنبه اعمال مردم به رسول خدا و ائمه(علیهم السلام ) عرضه می‌شود». (بحار، ج23، ص 345)
در روایت دیگر آمده: در هر عصر و زمانی، امامی از ما اهل بیت علیهم السلام، شاهد و ناظر اعمال مردم است. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم شاهد بر اعمال ما است».(بحار، ج23، ص 347)

 در توقیعی از حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) آمده:  به اخبار شما علم داریم. هیچ چیزی از اخبار شما بر ما پوشیده نیست. از لغزش و کاستی‌‌های عملکرد شما آگاه هستیم. چیزی بر ما پوشیده نمی‌ماند».(بحار،ج53، ص 175)

خداوند توفیق ترک گناهان را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج البلاغه، حکمت ۳۹)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسبت ولات حضرت زینب سلام الله .در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: لَا قُرْبَةَ لِلنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِض.

اگر عمل مستحبی به عمل واجبی ضرر برساند، آن عمل مستحبی سبب تقرب به خدای متعال نمی باشد. (نهج البلاغه، حکمت ۳۹)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره نماز مستحبی بیان می شود:
1.با توجه به اینکه نماز مستحبی را می توان در حال حرکت و راه رفتن بجا آورد و برای رکوع و سجود در حال حرکت و راه رفتن می توان با سر اشاره کرد.
2.در نمازهای مستحبی مثل نماز شب، خواندن سوره مستحب است و شرط صحت نماز مستحبی نیست؛ البته برخی از نمازهای مستحبی که برای نمازش سوره مخصوصی و یا تعداد خاصی سفارش شده باید سوره مخصوص خوانده شود.
3.اگر در یک نماز مستحبی سوره مخصوصی سفارش شده باشد که کیفیت نماز با همان سوره مخصوص است چنانچه انسان آن را فراموش کند و در رکوع یا بعد از رکوع متوجه شود، می تواند بایستد و سوره مخصوص را بخواند و دوباره به رکوع برود و نماز را ادامه دهد و زیاد شدن رکن به صورت سهوی در نماز مستحبی مبطل نماز مستحبی نیست.
4.اگر در نماز مستحبی سهوا عملی یا جزئی زیاد شد، سجده سهو ندارد و همچنین چنانچه در رکعات نماز مستحبی شک کند، مخیر است که بنا را بر کمتر یا بیشتر بگذارد. (عروه، الصلاه، فصل فی بقیه الصلوات المستحبه، م7 ؛ مفاتیح الجنان، اعمال روز عید غدیر)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا مقام معظم رهبری حفظه الله صلوات بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---  

امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمود:  « الدَّاعِی بِلَا عَمَلٍ کَالرَّامِی بِلَا وَتَرٍ»؛ «دعاکننده ای که بدون عمل است مثل کمان بدون زه می باشد. (غررالحکم، ص 193، ح 3767)

در روایات موانعی برای استجابت دعا ذکر شده است که برخی را عرض می کنیم: 

1-تلاش نکردن : انسان باید در راستای همان دعایی که کرده تلاش و کوشش کند و گرنه دعای او مستجاب نخواهد شد.

و از این جهت در روایات آمده: شخصی که در خانه نشسته و از خدا درخواست رزق می کند خدا دعای او را مستجاب نمی کند. (کافی، ج 2، ص 511)

2-گناه: از امام باقر(علیه السلام) روایت شده: «گاهی بنده ای به درجه ای می رسد که بناست دعایش به زودی یا آینده نزدیک مستجاب شود ولی گناهی از او سر می زند، آنگاه خداوند به ملائکه خطاب می کند: حاجت او را برآورده نکنید چرا که او متعرض سخط من شد و مستحق محرومیت. (وسائل ج 7، ص 145)

3-ظلم به دیگران: خداوند به حضرت عیسی(علیه السلام) فرمود: به مردم بگو دعای کسی که به دیگران ظلم کرده را مستجاب نخواهم کرد. (عدة الداعی، ص 66)

4-خلاف حکمت و مصلحت بودن : از خداوند حکیم در حدیث زیبای قدسی حکایت شده: ای بندگان من در آنچه به شما امر کرده ام عبادت و بندگی مرا انجام دهید و مصالح خود را به من یاد ندهید، چرا که من عالم ترین به مصالح شما هستم و نسبت به مصالح شما بخل نمی ورزم. (تنبیه الخواطر، ص 350)

5-لقمه حرام : رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «هر کس لقمه‌ای از حرام بخورد، تا چهل شب نمازش قبول نمی‌شود و تا چهل صبح دعایش مستجاب نمی‌گردد»(بحار، ج ‏۶۳، ص ۳۱۴)

خداوند دعاهای ما را با خیر و مصلحت، استجابت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۹/۹

موضوع: #فضائل_حضرت_زینب_سلام_الله_علیها

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
امام سجاد علیه السلام در مورد حضرت زینب (سلام الله علیها) می فرمایند: أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة;تو دانشمند معلم ندیده و فهمیده‏اى فهم نیاموخته هستی(بحار،ج 45 ،ص 199)‏
1. علم الهی: برترین علم‏ها، علمى است که مستقیما از ذات الهى به شخصى افاضه شود و علم «لدنى‏» باشد وهمانطور که از قول امام سجاد نقل شد،ایشان خطاب به حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند: ( تو دانشمند و فهمیده ای هستی که معلم ندیده ای)
2. صبر: یکى از بارزترین اوصاف انسان‏هاى کامل، صبر و بردبارى در فراز و نشیب‏هاى روزگار و تلخى‏هاى دوران است.حضرت زینب سلام الله علیها از این جهت در اوج کمال قرار دارد . در زیارتنامه آمده است که:لقد عجبت من صبرک ملائکه السماء; ملائکه آسمان از صبر تو به شگفت آمدند(زیارت ناحیه مقدسه)
3. شجاعت و شهامت:از صفات بارز پروا پیشگان این است که خدا در نظر آنان بزرگ و غیر او در نظرشان کوچک، حقیر و فاقد اثر مى‏باشد. در مجلس ابن زیاد، بدون توجه به قدرت ظاهرى او گوشه‏اى مى‏نشیند و با بى اعتنایى به سؤالات او تحقیرش مى‏کند، او را «فاسق‏» و «فاجر» معرفى مى‏کند و همچنین در مقابل یزید مى‏گوید: « انى لاستصغر قدرک) ;بدان که] من قدر و مقدار تو را کوچک میدانم (بحار، ج‏۴۵، ص‏134)
4. ولایتمداری: زینب علیها السلام که حضور هفت معصوم را درک کرده، ولایتمداری را از مادر خویش آموخته و دیده که چگونه مادرش خود را سپر بلاى امام خویش قرار داد وایشان علاوه بر اینکه فرزندانش رافدای امامش کرد،درعاشورا و جلسه ابن زیاد جان امام سجاد علیه السلام را نجات داد(بحار، ج‏۴۵، ص61)
خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(ثواب الاعمال، ص۲۸۹).

سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت حضرت زینب سلام الله و گرامیداشت روز پرستار.
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی می فرمایند: مَنْ قَامَ عَلَی مَرِیضٍ یَوْماً وَ لَیْلَةً بَعَثَهُ اللَّهُ مَعَ إِبْرَاهِیمَ الْخَلِیلِ (ع)

هرکس یک شبانه‌روز از بیماری مراقبت کند خدا او را با ابراهیم خلیل(علیه السلام) محشور می کند و در ادامه می فرمایند: از پل صراط نیز همچون برق جهنده تابان بگذرد. (ثواب الاعمال، ص۲۸۹).

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره پرستاران عزیز:
یکی از شغلهای ارزشمند که دارای اجر و ثواب فراوانی است پرستاری از بیماران هست البته پرستار باید مراقب باشد در هنگام پرستاری از مریض از هر گونه اهانت و بی احترامی به بیماران و مراجعین پرهیز کند.(1)
معالجه و درمان بیماران و مراقبت از آنان و انجام دادن امور و شؤون ضروری مربوط به ایشان بر پزشکان و کادر پرستاران و تمام کسانی که اهلیّت انجام این کار را دارند، در صورت نیاز و احتیاج، واجب کفایی است و چنانچه عده ای اقدام کنند از عهده بقیه ساقط است.(2)
پرستار محرم بیمار نیست لذا اگر پرستار بخواهد بدن بیمار غیر همجنس را لمس کند یا به قسمتی که نگاهش برای نامحرم حرام است، نگاه کند، در این صورت پرستار غیر همجنس نمی تواند این کار را انجام دهد مگر اینکه ضرورت وجود داشته باشد.(3)
خداوند متعال توفیق کمک به دیگران را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
(1)رساله آموزشی، امام خامنه ای، درس 16، رساله جامع ج 2 م 484
(2)رساله جامع ج 4، 762، ایت الله مکارم، سایت معظم له اسفتائات پزشکی
(3) ( اکثر مراجع؛‌صرفا جهت اطلاع: مخالف آیت الله سیستانی وتبریزی. منهاج ج2 کتاب نکاح م 21 و استفتائات مکارم ج1 س 1572و بهجت ص 30 س 5و6،امام ج 3 س48و49و فاضل ج1 س 2088 و هدایه العباد ج2 م 22).‍(با استفاده از عروه کتاب نکاح م 35 با استفاده از منهاج سیستانی م‌14‌- 15‌م20- 21- 22 با استفاده از تحریر کتاب نکاح م22 رساله مراجع مساله 2441).

ولادت حضرت زینب سلام الله علیها و روز پرستار
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -
سرّ نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود
پس از شهادت امام حسین علیه السلام رسالت سنگین زینب کبری سلام الله علیها آغاز شد. او در سخت ترین شرایط جسمی و روحی، بزرگ ترین و خطیرترین مسئولیت ها را به عهده گرفت و با موفقیت کامل آن را به انجام رساند.
حضرت زینب سلام الله علیها پس از شهادت امام حسین علیه السلام چهار وظیفه و رسالت مهم بر عهده داشت که به طور خلاصه ذکر می کنیم:
1. پرستاری از امام زمانش و حمایت و دفاع از جان آن حضرت در برابر تعرضات و تهاجمات دشمن:در موقع آتش زدن خیمه ها و در جلسه ابن زیاد قصد کشتار امام سجاد را داشتند که حضرت زینب با دفاع از حضرت و صحبت با دشمنان، آنها را از این عمل بازداشت. (لهوف، ص 228)
2. حمایت و دفاع از زنان و کودکان اهل بیت: سعی و تلاش زینب سلام الله علیها در محافظت از اسرا به حدی بود که به لقب «امنیة الله» ملقب شد. چرا که اسرا امانت‌هایی بودند، که بدست آن حضرت سپرده شده بودند. آن حضرت در مجلس یزید اجازه نداد فاطمه دختر امام حسین علیه السلام را به کنیزی ببرند و با جدیت جلوی این کار را گرفت(مقتل الحسین مقرم، ص366)
3. مسئولیت پیام رسانی خون شهیدان و بیدادگری و آگاه بخشی به مسلمانان: یکی از وظایف اصلی حضرت زینب سلام الله علیها در جریان حادثه کربلا، پیام رسانی بود. آن حضرت و امام سجاد علیه السلام می‌بایست پیام خون شهدای کربلا را به گوش همگان برسانند. تا این قیام برای همیشه ماندگار شده و درس آموز باشد و یزید و یزیدیان رسوا شوند وحضرت با خطبه خوانی در کوفه و شام این عمل را انجام داد.
4. عزادرای برای امام حسین علیه السلام : حضرت زینب سلام الله علیها علاوه بر این که در خطبه‌های خویش به مصیبت بزرگ شهادت امام حسین علیه السلام اشاره می کرد و با سخنان جانسوز خویش همگان را به گریه می انداخت، تلاش می کرد در هر فرصتی با یادآوری مصائب امام حسین علیه السلام در ماندگاری این حماسه عظیم نقش ایفا کند.
خداوند ما را جزء رهروان حقیقی راه اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه حجرات آیه ۱۰

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم . خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ

حقیقت مؤمنان با هم برادرند، پس میان برادرانتان را سازش دهید و از خدا پروا کنید،‌امید که مورد رحمت قرار گیرید. (الحجرات آیه 10)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره ایجاد اختلاف بین مومنین:
1.ایجاد اختلاف، که باعث فساد میان مومنین شود از گناهان بزرگ بوده و شرعا جایز نمی باشد که به بعضی از موارد حرام اشاره می شود:
الف: ایجاد اختلاف بین زن و شوهر بواسطه سخن چینی ،غیبت کردن از همسر و یا دخالت کردن در زندگی آنها که باعث جدائی یا اذیت زن وشوهر شود هر چند این موارد گناه است و چنانچه سبب اختلاف شود، گناهش مضاعف می باشد.
ب: پدر یا مادر بین فرزندانش در بخشش و هدایا فرق بگذارد به طوری که فرق گذاشتن سبب بر انگیخته شدن فتنه و فساد در بین فرزندان شود، و گرنه فرق گذاشتن بین فرزندان در بخشش ها در صورت نداشتن مفسده، شرعا اشکالی ندارد.
2.اگر اختلافی میان اعضای خانواده وجود داشته باشد، وجود اختلاف مجوز قطع صله ارحام نمی شود هر چند آن اختلاف، اختلاف در برخی از مسائل اعتقادی یا سیاسی یا اجتماعی باشد. و قطع رابطه با خویشان و ارحام، حرام است.البته توجه شود صله ارحام منحصر به ملاقات حضوری نیست و می توان آن را با بقیه وسائل ارتباطی انجام داد و همچنین اگر ملاقات حضوری سبب ارتکاب گناه خود یا خانواده بشود یا سبب تایید گناه یا تشویق فرد گنهکار بر گناه بشود، باید شیوه مناسب را انتخاب نمود. (اجوبه س 1727 و استفتائات مکارم ج2 س 1074 و مناج ج2 س 38)
خداوند متعال دلهای مومنین را به یکدیگر مهربانتر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج۵8، ص295)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است که امام صادق علیه السلام می فرمایند: مَنْ‏ صَلَّى‏ الْمَغْرِبَ‏ وَ الْعِشَاءَ الْآخِرَةَ وَ صَلَاةَ الْغَدَاةِ فِی الْمَسْجِدِ فِی جَمَاعَةٍ فَکَأَنَّمَا أَحْیَا اللَّیْلَ کُلَّهُ

هر کس نماز مغرب و عشا و صبح را با جماعت در مسجد بخواند، گویا تمام شب را شب زنده داری نموده است. (وسائل الشیعه، ج۵8، ص295)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته در باب نماز جماعت:
1.در نماز جماعت بعد از تکبیر امام اگر صف جلو آماده نماز، و تکبیر گفتن آنان نزدیک باشد کسى که در صف بعد ایستاده، مى‏تواند تکبیر بگوید . (ولى احتیاط مستحب آن است که صبر کند تا تکبیر صف جلو تمام شود) (مراجع م1418)
2.کسی که مسافر است و نمازش شکسته است و یا دیر به جماعت رسیده اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند چنانچه در حالی که امام ایستاده است بخواهد اقتدا کند‌، باید حمد و سوره را آهسته بخواند و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد باید حمد را تمام کند و در رکوع یا سجده خود را به امام جماعت برساند ،اگر می‌داند که برای خواندن حمد زمان کافی ندارد بنا بر احتیاط واجب باید صبر کند تا امام به رکوع برسد بعد اقتدا کند لذا در حالی که امام بعد از تکبیر در‌حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند. . (مشهور، رساله مراجع مسأله 1442؛ غیر مشهور : خوئی، بهجت، تبریزی،‌سیستانی: خودش را به رکوع برساند و م 1441)
خداوند متعال به همه ما توفیق شرکت در نماز جماعت را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

در روایات آمده، خداوند دو حجت بر بندگانش ارزانی داشته است که ملاک تشخیص حق از باطلند؛ چنان‌که امام کاظم(علیه السلام) می‌فرمایند: «إِنَّ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حُجَّتَیْنِ حُجَّةً ظَاهِرَةً وَ حُجَّةً بَاطِنَةً فَأَمَّا الظَّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ وَ الْأَنْبِیَاءُ وَ الْأَئِمَّةُ: وَ أَمَّا الْبَاطِنَةُ فَالْعُقُول: به‌درستی که خداوند دو حجت بر بندگانش دارد، یکی حجت ظاهری و دیگری حجت باطنی؛ اما حجت ظاهری همان رسولان و انبیا و ائمه: هستند و اما حجت باطنی، همان عقل است (اصول کافی، ج1، ص16)
به همین خاطر اهل جهنم می گویند اگر از هر کدام از عقل یا دین پیروی می کردیم اهل جهنم نمی بودیم:«لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما کُنَّا فی‏ أَصْحابِ السَّعیر»؛ اگر ما (به سخنان انبیاء) گوش میکردیم یا تعقّل مى‏کردیم، در میان دوزخیان نبودیم.‏(آیه 10 ملک) ؛البته اگر کسی واقعا از عقل تبعیت کند عقل دست او را در دست شرع خواهد گذاشت.

برای تشخیص حق ملاکهایی وجود دارد که ذکر میشود:

1- عقل: نخستین معیار برای بازشناسی حق از باطل، عقل است. خداوند انسان را موجودی متفکر آفریده و برای شناخت حق و حقیقت، عقل را به وی عطا کرده است و در سراسر قرآن همۀ انسان‌ها را به تفکر، تعقل و تدبّر فراخوانده است. عقل در دین اسلام از جایگاه بسیار بلندى برخوردار است تا جایى که اساساً اسلام را «دین عقل و فطرت» مى‏گویند.

امام صادق(علیه السلام) در تبیین عقل فرمودند: «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اُکْتُسِبَ بِهِ اَلْجِنَان: عقل آن است که خدای رحمان به آن، عبادت و بهشت جاویدان با آن، کسب می‌شود».( اصول کافی، ج1، ص11)

2- قرآن کریم:یکی از بهترین معیارهای شناخت حق از باطل، «قرآن» است. چون باطل به قرآن راه ندارد؛ چنان‌که خود قرآن به این نکته تصریح کرده است: «از جلو رو و پشت سرش باطل به آن راه نمى‏ که فرو فرستاده‏اى است از سوى [خداى‏] با حکمت و ستوده»( فصلت، آیۀ 42)

3-معصومان:زیرا معصوم، گفتار و رفتارش مطابق با واقع و حق است. امام صادق(علیه السلام) فرمود: «به ‏خدا سوگند، ما صراط ‏مستقیم هستیم».( تفسیر نور الثقلین، ج1، ص36)  بر همین اساس، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) می‌فرماید: «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ(الامالی صدوق، ص89)

خداوند توفیق تشخیص حق و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
الأمالی (للطوسی) ؛ النص ؛ ص182

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و سلم روایت است که فرمودند: ...مَنْ‏ أَعْرَضَ‏ عَنْ‏ مُحَرَّمٍ‏ أَبْدَلَهُ‏ اللَّهُ بِعِبَادَةٍ تَسُرُّه ...

هر کس از حرام دورى کند، خداوند به جاى آن عبادتى که او را شاد کند نصیبش مى‏گرداند. (الأمالی (للطوسی) ؛ النص ؛ ص182)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی:
چند نکته کوتاه درباره احکام خوارکی و آشامیدنی:
1.بطور کلی در شرع مقدس اسلام خوارکی باید ویژگیهایی داشته باشد:
الف: حلال باشد.
ب: پاک باشد.
ج: ضرر قابل توجهی برای بدن نداشته باشد؛ مثلا کسی که خوردن قند برایش ضرر قابل توجهی دارد، نباید بخورد.
2. خوردن گوشت برخی از حیوانات حرام است مانند: گوشت خرگوش و خرچنگ یا جوجه تیغی و نکته ای که توجه شود حتی نسبت به حیوانات حلال گوشت هم برخی از قسمتهای بدن این حیوانات خوردنش حرام است مثلا خوردن دنبلان گوسفند حرام است.
3. در میان حیوانات دریایی و آبزی فقط خوردن ماهی و میگو حلال است و توجه شود ماهی در صورتی خوردنش حلال است که پولک داشته باشد و خوردن ماهیهایی که پولک ندارند، حرام است. (رساله مراجع ج1 م145 و ج2 م2615 و2617 و 2618 ، تحریر ج2 قول فی الصید م24 ، اجوبه س1093 ، استفتائات بهجت ج4 س5874 و مسائل جدید ج3 ص 147، جامع المسائل ج1 س 1362، بهجت ج4 س5882 (
خداوند متعال رزق و روزی پاک و حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم 

امام علی علیه السلام در وصیت نامه خود خطاب به امام حسن و امام حسین علیهماالسلام می فرماید:
أُوصِیکُما وَ جَمِیعَ وُلْدی وَأَهْلِی وَمَنْ بَلَغَهُ کِتابِی بِتَقْوَی اللّه ِ وَنَظْمِ أَمْرِکُمْ.(نامه 47 نهج البلاغه)
شما و همه فرزندانم و خانواده ام و هر کس را که نامه ام بدو رسد، را به ترس از خدا و نظم در کارهایتان سفارش می کنم.

نمونه هایی از نظم در اسلام ذکر میشود:

1-به‌هم‌ریختگی موجب فساد است:امام علی «علیه السلام» فرمود: کارهاى نظم یافته را اختلاف تباه می‌کند(غرر الحکم ج 1، ص 603)

2-یکی از ارکان نظم، انجام دادن به موقع امور است پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) می‌فرماید: کارها در گرو وقت خود است. (عوالی اللئالی، ج1، ص292)

3-نظم در نماز جماعت: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)فرمود: صفهاى خود را (در نماز جماعت) راست کنید، و شانه‏ها را به یک دیگر بچسبانید، تا شکافى میانتان نباشد. و با یک دیگر مخالفت نکنید که در آن صورت خدا میان قلبهاى شما خلاف مى‏اندازد. و بدانید که من شما را، در پشت سر خود، می‌بینم. ( تنبیه الخواطر ،ج۲ ،ص۲۶۷)

4-نظم در اوقات: رسول‌خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) چون به خانه می‌رفت، اوقات خویش را سه قسمت می‌کرد؛ بخشی را برای عبادت خدا، بخشی برای خانواده خود و بخشی را به خود اختصاص می‌داد و سپس بخش مربوط به خود را میان خود و مردم تقسیم می‌کرد. (طبقات الکبری، ج1، ص423)

5-نظم در زندگی:قال علی (علیه السلام)فرمود:هر چیز را در جای خود قرار بده ،و هر کار را در هنگام خود انجام بده(نامه 53 نهج البلاغه)

خداوند توفیق نظم در زندگی را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم 

امام علی(علیه السلام) در فضیلت سکوت می فرمایند: الصَّمْتُ زَینُ الْعِلْمِ وَ عُنْوانُ الْحِلْمِ:خاموشی آرایش و زینت علم و نشانه بردباری و حلم است(غرر الحکم ،ج1؛ص 76)

برخی از فضایل سکوت عبارتند از:

1- برترین عبادات :پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند: «ألا أخبرکم بأیسر العباده و أهونها على البدن؟ الصمت و حسن الخلق؛ می‌خواهید شما را به عبادتى که از همه عبادتها بر بدن آسانتر است خبر دهم؟ سکوت‏ و خوش‌اخلاقی‏». (ترجمه نهج الفصاحه، ص241)

2-عدم احتیاج به عذر خواهی: پرگو و پرحرف در لابلای کلماتش سخنانی هرز صادر می شود و او برای حفظ موقعیت آینده خود مجبور به عذرخواهی و طلب بخشش می شود چه اینکه اگر چنین نکند بدتر از پیش از چشمها می افتد و اعتماد نسبی دیگران را نسبت به خود از دست می دهد.امام علی علیه السلام فرمود:خاموشی، لباس وقار بر تو می پوشاند و سختی عذرخواهی را از تو برمی دارد.(غررالحکم، ج1 ،ص276)

3- طرد شیطان:زبان عامل بسیاری از انواع مختلف گناهان است و لذا وسیله ای خوب برای رسیدن ابلیس به مطامع خود می باشد. و سکوت در خلاف این جهت حرکت کرده و لذا موجب توقف و طرد ابلیس می شود.پیامبر فرمود: بر تو باد سکوت زیاد که موجب طرد شیطان و باعث یاری دین تو می باشد.( بحار ،ج71،ص 279)

4- افزایش بصیرت: از مهمترین آثار سکوت باز شدن چشم دل است، سکوت موجب مصونیت از بسیاری از معاصی می شود، علایق انسان را می کاهد، حلم او را بالا می برد و شیطان را از او دور می کندپیامبر فرمود:اگر زیادگوئی شما و اختلاط قلوب شما نبود، هر آنچه که ما می دیدیم و می شنیدیم، شما می دیدید و می شنیدید(شرح اصول کافی؛ج1؛ص602)

-البته سکوت در برابر حق و پذیرفتن ظلم کار صحیحی نیست.

خداوند توفیق کنترل زبان را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم—بسم الله الرحمن الرحیم---  

پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند: أحسَنُ النّاسِ إیماناً أحسَنُهُم خُلُقاً و ألطَفُهُم بِأهِلهِ : نیکوترین مردم از نظر ایمان، خوش اخلاق ترینِ آنها و مهرورزترین شان با خانواده خود است(بحار، ج ۷۱، ص ۳۸۷)

در روایات فضایل و اثرات زیادی برای خوش اخلاقی در خانواده ذکر شده که برخی را ذکر می کنیم:

1-رسیدن به مقام صدّیقان و شهیدان: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: به اهل و عیال خود خدمت نکند مگر صدّیق یا شهید یا مردی که خداوند خیر دنیا و آخرت او را بخواهد(بحار، ج ۱۰۴، ص ۱۳۲) 

2- نزدیکی به پیامبر در قیامت:  پیامبر اعظم (صلوات الله علیه و آله) نزدیک‌ترین شخص به خود را در قیامت این گونه معرفی کرده و فرمودند: نزدیک‌ترین شما به مقام و جایگاه من در روز رستاخیز... همانانند که با همسرانشان بهتر رفتار کنند(وسائل الشیعه، ج 8، ص 507)

3- افزایش طول عمر:  امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: هرکس با خانواده‌اش نیک رفتار باشد، خداوند بر عمرش بیفزاید.( کافی، ج 8، ص 219)

4-ثوابی برابر اعتکاف : پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) : نشستن مرد در کنار خانواده اش، نزد خدای بزرگ دوست داشتنی تر از اعتکاف [و نشستن] در این مسجد من است .»( تنبیه الخواطر، ج ۲، ص ۱۲۲)

5- آمرزش گناهان: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) :خدمت مرد به اهل و عیال از روی محبت و اشتیاق، کفاره گناهان بزرگ اوست که غضب پروردگار را خاموش می‌کند(بحار، ج ۱۳، ص ۱۳۳)

خداوند به همه اخلاق خوش عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
. (مستدرک الوسائل ج 15)

از امام صادق علیه السلام روایت شده که حضرت فرموده اند :‏ کُلُ مُولُودٍ مُرتَهِن لِعَقیقَتِهِ.

هرکودکی با عقیقه بیمه می شود. (مستدرک الوسائل ج 15)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره عقیقه :
یکی از مستحبات عقیقه کردن است که تأکید و سفارش زیادی شده است و عقیقه یعنی اینکه حیوانی مانند گوسفند به نیت عقیقه ذبح شود هر چند مستحب است آدابی رعایت شود از جمله:
1. عقیقه مستحب است که روز هفتم تولد باشد و اگر تاخیر بیفتد ساقط نمی شود بلکه هر وقت که فراهم شد می توانند عقیقه کنند حتی اگر فرد در زمان حیاتش عقیقه ننماید می توان بعد از فوتش از طرف او عقیقه کنند.
2. عقیقه باید گوسفند و گاو یا شتر باشد و حیوان دیگری کفایت نمی کند و برای هر فرزندی یک حیوان لازم است.
3. به نظر مشهور مراجع مکروه است که پدر و کسانی که نان خور پدرِ نوزاد هستند مثل مادر و خواهر و برادرِ نوزاد ، از عقیقه بخورند و کراهت ، نسبت به مادرِ نوزاد بیشتر است و این حکم شامل جدّ و جدّه نوزاد نمی شود مگر اینکه نان خور پدر نوزاد باشند (،تحریر الوسیله ج 2 ص 310 احکام ولادت)
خداوند فرزندانی صالح و شایسته به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code