کل بیان های بین الصلاتین از ۱/۰۹/۱۹ تا ۱/۰۹/۲۶

حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة، ج 1، ص 4، میزان الحکمه جلد 1/518

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: التِّجــارَةُ تَزیِدُ فِى الْعَقْلِ

تـجــارت مایه افزونى خرد است. وسائل الشیعة، ج 1، ص 4، میزان الحکمه جلد 1/518

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی:
یک مساله ای که نسبت به خرید فروش سوال می شود، این است که گاهی اوقات انسان کالایی را به صورت نسیه و مدت دار خریداری می کند و همان را می خواهد به فروشنده به قیمت کمتر نقدی بفروشد آیا صحیح است یا خیر؟
در این زمینه به دو نکته توجه شود:
اگر انسان کالایی را بطور جدی و صحیح مدت دار خریداری کند ، خریدار می تواند قبل از فرا رسیدن زمان پرداخت قیمت کالا، آنرا به فروشنده، به صورت نقدی بفروشد مثلا فردی ماشینی را بطور جدی و واقعی شش ماهه به صد میلیون خریداری می کند، پس از خرید می تواند همین ماشین را به فروشنده به قیمت کمتر به صورت نقدی بفروشد و پول را نقدا دریافت کند.
اگر خریدار کالایی را مدت دار خریداری کند و در ضمن همان معامله نسیه خریدار یا فروشنده به صورت صریح یا ضمنی، شرط کنند که فروشنده باید همان را نقدا به قیمت کمتر مجدد از خریدار خریداری کند. هر دو معامله و شرط ضمن آن باطل است .مثلا اگر فردی ماشینی را مدت دار خریداری کند و ودر ضمن همان خرید، خریدار با فروشنده شرط کند که آن را باید به مبلغ نقدی از او خریدار کند، این معامله باطل است.
منابع:
تحریر الوسیله نقد و نسیه م 4(البته حضرت امام می فرمایند اگر به عنوان حیله فرار از ربا باشد مطلقا جایز نیست.) امام خامنه ای اجوبه الاستفتائات س 1539، رساله جامع ج 3 م 230

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم – بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند در قرآن درباره منافقین که میخواهند به دین حداقلی اکتفا کنند و برخی از مسائل اسلام را کنار بگذارند، می فرماید: یَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَ یُریدُونَ أَنْ یَتَّخِذُوا بَیْنَ ذلِکَ سَبیلاً: (یهودیان واهل کتاب و منافقین)می گویند:به بعضی ایمان می آوریم ، و بعضی را انکار می کنیم و می خواهند در میان این دو ، راهی برای خود انتخاب کنند .

برخی میخواهند با شعار گول زننده اسلام رحمانی برخی از مسائل دین را کنار بگذراند که اشکالاتی به این نظر مطرح است:
1-دراین تفکر آیات جهاد وسختگیری با منافقین(اشداء علی الکفار؛ واغلظ علیهم) وآیات شهادت کنار گذاشته میشود
2-رحمانیت خدا به همراه (شدید العقاب و شدید المحال؛ منتقم؛جبار، قهار) است وهمچنین در سوره برائت، بیزاری از کفار و اعلان جنگ با آنها را بیان نموده است.
3-اسلام دین مبارزه با طاغوت و ظلم است(واجتنبوا الطاغوت) است
4. خیلی از احکام اسلام مثل جهاد،نهی از منکر؛حدود و دیات احکام حکومتی است و بادین حداقلی نمیسازد.
5-وظیفه حکومت(هدایت فرهنگیِ جامعه به‌سوی ارزش‌های الهی) و (به بهشت بردن مردم) با استفاده از فراهم کردن زمینه خوبیها و نهی از منکر است، و نمیتواند بی تفاوت باشد.
خداوند توفیق شناخت دین وعمل به دستوراتش را به ماعنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند در قرآن می فرماید: «خُذْ مِنْ أمْوالِهِم صَدَقة تُطَهِّرُهُم وَ تُزَّکیهم بِها:از اموال آنها صدقه‌ای بگیر تا به وسیله آن، آنها را پاک سازی و پرورش دهی. ... (توبه/ 103)

درروایات آثار دنیوی فراوانی برای صدقه دادن نقل شده است که به برخی اشاره میکنیم:
1-دفع بلا و دوری از مرگ بد: امام باقر(علیه السلام) می‌فرماید: «صدقه هفتاد بلا را از انسان دور می‌کند و نیز مرگ سوء را از انسان دور می‌نماید؛ چرا که صاحب صدقه هرگز با مرگ سوء از دنیا نمی‌رود(بحار،ج96،ص132)
2-بخشش گناهان: امام على علیه السلام :فرمود:با صدقه و صله رحم، گناهان خود را پاک کنید و خود را محبوب پروردگارتان گردانید.(تصنیف غررالحکم ، ص 395 )
3-شفای مریض:از دیگر آثار مهم صدقه و انفاق، شفای مریض است. در روایات آمده است: «بیمارانِ خود را به وسیله صدقه درمان کنید..(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 ) و در حدیث دیگری می‌خوانیم که مستحب است مریض با دست خود صدقه بدهد.(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 )
4-دورکننده فقر: امام باقر علیه السلام فرمودند: کار خیر و صدقه، فقر را مى‏ بَرند، بر عمر مى‏ افزایند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى‏ کنند..(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 )
خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
محاسن ص 80 ، ح 5 - بحارالانوار(ط-بیروت) ج80، ص20

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم .پیامبر خدا صلى الله علیه و آله در روایتی می فرمایند: لا یَنالُ شَفاعَتی مَن اَخَّرَ الصَّلاةَ بَعدَ وَقتِها

کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهد رسید. (محاسن ص 80 ، ح 5 - بحارالانوار(ط-بیروت) ج80، ص20)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی:
چند نکته درباره اجزاء فراموش شده نماز:
1. اگر یکی از اجزاء واجب نماز را عمدا ترک کند نماز باطل است و اگر واجب غیر رکنی سهوا ترک شود نماز باطل نمی شود و قضا کردن آن لازم نیست به جز تشهد و یک سجده که سهوا ترک شده باشد. (رساله مراجع مساله1263و1264)
2. اگر نمازگزار یک سجده یا تشهد را فراموش کند و در هنگام رکوع رکعت بعدی یا بعد از آن، متوجه شود، چنانچه پس از سلام نماز و پیش از بهم خوردن صورت نماز قضای آن را بجا آورد و سپس سجده سهو را بجا آورد به نظر همه مراجع مطابق وظیفه عمل کرده است. (رساله مراجع مساله1253)
3. هنگام قضای اجزاء فراموش شده باید تمام شرایط نماز مانند پاک بودن بدن و لباس و رو به قبله بودن و شرط‌‌های دیگر را داشته باشد.(رساله مراجع م 1251)
خداوند متعال به همه ما توفیق نماز با حضور قلب عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
جهت اطلاع: در موارد قضای اجزاء فراموش شده و سجده سهو جهت اجزاء فراموش شده مساله اختلافی است.(ایات عظام سیستانی و مکارم قضای تشهد را لازم نمی دانند و همچنین ایت الله سیستانی سجده سهو برای قضای سجده را لازم نمی دانند.)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند درقرآن شرط عمل صالح را ایمان داند و می فرماید: مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما کانُوا یَعْمَلُونَ :هر کس از مرد و زن عمل شایسته کند،درحالی که مؤمن باشد او را زندگی نیکو دهیم و پاداششان را بهتر از آنچه عمل می کرده اند می دهیم (آیه 97 نحل)

هر عمل ما سه جنبه دارد که مراقبت از هر سه جنبه ضروری است:
1-باید خود عمل ذاتا خوب باشد و به تعبیر علماء اخلاق حسن فعلی داشته باشد.
2- چگونگی انجام عمل؛ برای این که هر کاری به نتیجه مطلوب برسد و تأثیر آن احساس شود، باید مراقب بود که آن عمل به بهترین صورت انجام گیرد. مثلا در کمک به یک مستمند باید مراقب بود که آبرویش حفظ شود.
3- نیت و انگیزه شخص عامل؛ مهمترین جنبه هر عملی، نیت آن است باید عمل از سر صدق و اخلاص انجام شده به اهداف دنیوی و پست آلوده نگردد. مشهورترین آموزه دینی که از پیامبر با کرامت اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم ) رسیده این است که ارزش و بهای عر عملی به نیت آن بستگی دارد لا عمل الا بنیه:؛(اصول کافی، ج 1، ص 70) و ارزش رفتارها به نیت ها و تصمیم هاست «الاعمال بالنیات»، (دعائم الاسلام، ج 1، ص 4)
و لذا در مورد ضربه ای که امیر مؤمنان(علیه السلام) در جنگ خندق بر عمرو بن عبدود وارد آورد منجر به پیروزی اسلام گردید. پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: ضربه علی(علیه السلام) در روز خندق از عبادت جن و انس برتر بود و این به خاطر اخلاص عمیق علی(علیه السلام) در این عمل بود. پس هر عملی که این سه ویژگی در آن مورد توجه قرار گرفته، برترین اعمال است.
نتیجه اینکه ملاک عمل صالح همان وجه الله و تقرب جویی به خداست
خداوند توفیق انجام عمل صالح به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه بقره آیه ۲۶۱

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن عزیز می فرماید: مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ

. کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می‌کنند، همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند؛ که در هر خوشه، یکصد دانه باشد؛ آیه 261 سوره بقره.

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام خمس:
یکی از انفاقهای واجب خمس است که بر برخی از افراد واجب می شود که باید نسبت به یادگیری احکام و انجام وظیفه شرعی خود در این زمینه اقدام کنند.
هر فردی که دارای درآمد است، اولا باید به سال خمسی خودش مطابق نظر مرجع تقلیدش توجه داشته باشد دوما آن مقداری از درآمدها که در سررسید سال خمسی باقی مانده و خرج زندگی نشده است، باید با شرایطی برای یکبار خمس آنها را محاسبه نماید ضمنا فرقی ندارد که آنچه باقیمانده مواد مصرفی منزل باشد یا وجه نقدی باشد. و در این حکم فرقی بین مجرد و متاهل نمی باشد.
اجمالا عرض می کنم کسی که دارای سرمایه در گردش می باشد یا ابزارو مکانی که دارد که از آنها کسب درآمد می کند مثل زمین کشاورزی یا مغازه یا تاکسی، که تا الان خمسش پرداخت نکرده، خمس آنرا محاسبه نماید.البته این مساله جزئیاتی دارد که در صورت نیاز از کارشناسان مربوطه سوال شود.
خداوند توفیق انفاق در راه خدا را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: «صلوا کما رأیتمونی أصلی؛ نماز بخوانید؛ همچنان که من نماز می خوانم (عوالی‏اللآلی، ج 1 ،ص 197)

دلایل نماز خواندن به زبان عربی از این قرار است:

1- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نماز را به عربی خواندند. پس بر ما هم واجب است؛ به ایشان اقتدا کرده و از ایشان تبعیت نمود و نماز را به عربی بخوانیم ؛ چون نماز، سنت پیامبر است 

2- بقای نماز در طول قرون و اعصار است که بدون کم و کاست برای همیشه باقی بماند و اگر هر کسی به زبان محلی و مادری خود آن را تلفظ می نمود احتمال کم و زیاد شدن الفاظ، تحریف و آمیخته شدن به خرافات و مطالب بی اساس منتفی نبود

3-عربی خواندن نماز، وحدت بخش نیز هست. یعنی اگر هر مسلمانی با هر زبان مادری که بخواهد، نماز بخواند، این وحدت و پیوستگی میان مسلمانان از میان می رود. بودن زبان واحد برای این فریضه الهی از اختلافات میان مسلمانان جلوگیری و دل های آن ها را به هم نزدیک کرد.»

4-اگر اسلام این اجازه را به مسلمانان می داد که نماز را با زبان مادری می خواندند، این فریضه الهی در دوران مختلف تاریخی و نسل های گوناگون دچار تحریف های فراوانی می شد که این موضوع بلا شک به دین اسلام ضربه می زد.»


5-یکی از مهمترین موضوعات در اسلام تعبد است. یعنی بنده ای که به ماهیت حقیقی و عمیق اسلام پی برد و مسلمان شد، تابع تمامی قوانین این دین است و آن را اجرا می کند.یعنی عبادات توقیفی هستند وبه جا آوردن آنها باید به همان شکلی باشد که خداوند تعیین فرموده است.

خداوند ما را جزء نمازگزاران حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل‌الشیعه، ج 15، ص 277 چاپ قم آل بیت

سلام‌علیکم بسم‌الله الرحمن الرحیم در روایت است از رسول گرامی صلی الله علیه‌و‌آله که فرمودند: مَن ِ‌اقْتَصَدَ فِی مَعِیشَتِه ِ‏‌رَزَقَهُ اللَّهُ وَ مَنْ بَذَّرَ حَرَمَهُ اللَّه.

کسی که در خرج زندگی میانه روی را رعایت کند ، خداوند روزی او را زیاد گرداند و کسی که اسراف نموده و مالش را بیهوده مصرف کند،خداوند او را از نعمتهایش محروم می سازد. (وسائل‌الشیعه، ج 15، ص 277 چاپ قم آل بیت)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره اسراف و تبذیر:
اسراف و‌تبذیر از گناهان کبیره است و باید از آن پرهیز شود، مصرف کردن مال بیش از حد و اندازه نیاز و زیاده روی به نحو غیر متعارف را اسراف میگویند و مصرف کردن مال در کار بیهوده و ناشایست تبذیر مینامند.
اسراف و تبذیر مصادیق فراوانی دارد که تشخیص آن به عهده خود مکلف است و یکی از موارد اسراف حرام، زیادی روی در مصرف آب یا برق یا دور ریختن میوه یا مواد غذایی در صورتی که به اندازه‌ای باشد که استفاده از آن عرفاً ممکن است - هرچند برای تغذیۀ حیوانات - جایز نمیباشد؛
مقدار مالی را که اسراف شده، مکلف علاوه بر اینکه گناه کرده است، باید خمس آن پرداخته شود.
خداوند متعال همه ما را از شاکرین نعمت هایش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

منابع:
(صافی جامع الاحکام ج 1/205 س 736- مکارم استفتائات ج1/101س 316-بهجت سوال3810-استفتائات تبریزی ج2 سوال1024) توضیح المسائل (محشى - امام خمینى)؛ ج‌2، ص: 607.(آیت الله سیستانی، مسائل منتخبه ص16ش30) (رساله وحید م2077

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

  خداوند در قرآن به صراحت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) را (امی) معرفی کرده و می فرماید:(ألَّذینَ یَتَّبِعُونَ النَّبیّ الأُمِّیَّ-کسانی که از پیامبر امی تبعیت می کنند..)( آیه 157 اعراف)

مفهوم امی که از ماده ام بمعنی مادر یا امت به معنی جمعیت گرفته شده است معانی مختلفی دارد:

1- درس نخوانده : یعنی به همان حالتی که از مادر متولد شده باقی مانده و مکتب ‏استادی را ندیده است 

2-به معنی کسی که از میان امت و توده مردم برخاسته ، نه از میان اشراف ، ‏و مترفین و جباران ، 

3- چون مکه را ام القری می‏گویند این کلمه را مرادف مکی دانسته‏اند (مجموعه آثار شهید مطهری؛ ج 3 ؛ص230 ) وهیچ مشکلی ندارد که هر سه معنا را داشته باشد(تفسیر نمونه،ج 6،ص 397 )

باید به این نکته توجه داشت که در میان مورخان بحثی نیست که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به مکتب نرفت و خط ننوشت ، و قرآن نیز صریحا در آیه 48 سوره عنکبوت درباره وضع پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) قبل از بعثت می‏گوید: تو هرگز پیش از این کتابی نمی‌خواندی، و با دست خود چیزی نمی‌نوشتی، مبادا کسانی که در صدد (تکذیب و) ابطال سخنان تو هستند، شک و تردید کنند!

ولی باید به این نکته توجه داشت که درس نخواندن غیر از بی‏سواد بودن است و کسانی که کلمه امی را به معنی بی‏سواد تفسیر می‏کنند ، گویا توجه به این تفاوت ندارند . 

هیچ مانعی ندارد که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) به تعلیم الهی ، خواندن - یا - خواندن و نوشتن را بداند ، بی آنکه نزد انسانی فرا گرفته باشد ، زیرا چنین اطلاعی بدون تردید ا کمالات انسانی است و مکمل مقام نبوت است 

شاهد این سخن روایاتی است که می گوید: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) می‏توانست بخواند و یا هم توانائی خواندن داشت و هم توانائی نوشتن (تفسیر برهان،ج4 ،ص332 ) اما برای اینکه جائی برای کوچکترین تردید برای دعوت او نماند از این توانائی استفاده نمی‏کرد. 

خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
من لا یحضره الفقیه ج3 ص: 168

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام جعفر صادق علیه السلام که می فرمایند : الْکَادُّ عَلَى عِیَالِهِ مِن حَلالٍ کَالْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّه

کسی که از راه حلال خود را برای روزی خانواده اش به زحمت می اندازد و کار می کند مانند رزمنده ایست که در راه خدا می جنگد. (من لا یحضره الفقیه ج3 ص: 168)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره پیش خرید:
یکی از اقسام خرید و فروش پیش خرید یا پیش فروش است به این معنا که انسان پول کالای مورد نظرش را نقدا پرداخت کند و بخواهد در آینده کالایش را تحویل بگیرد که با رعایت شرایطی صحیح است و به برخی از آنها اشاره می شود:
1.خصوصیاتى را که قیمت جنس بواسطۀ آنها تفاوت پیدا می کند معین نمایند. مثلا در پیش خرید ماشین نوع ،رنگ ،مدل و امثال آن که در قیمت ماشین موثر است باید در زمان قرار داد مشخص شود.
2. زمان تحویل کالا را بطور شفاف معین شود ، لذا اگر مثلًا بگوید تا اوّلین باران تا برداشت محصول جنس را تحویل مى‌دهم، چون مدّت کاملًا معلوم نشده معامله باطل است. همچنین باید قیمت کالا هم همان ابتدا باید مشخص باشد.
3. پیش از آن که خریدار و فروشنده از هم جدا شوند، خریدار باید تمام مبلغ کالای خریداری شده را به فروشنده بدهد و چنانچه بخواهد مبلغ کالای خریداری شده را به صورت قسطی بدهد، صحیح نیست (جهت اطلاع: اگر مقداری از قیمت را بدهد معامله به همان مقدار صحیح است ولی با توجه به اینکه افراد هدفشان کل آپارتمان است یا تمام وسیله است لذا نسبت به ما بقی آپارتمان یا کالا باطل است.) بنابراین پیش خرید آپارتمان وپرداخت پول آن به صورت قسطی باطل است مگر اینکه از قرارداد صلح یا شراکت و مانند اینها استفاده کنند. و توصیه می شود که برای اطلاع از جزئیاتش با کارشناس مسائل شرعی مشورت صورت بگیرد. (اجوبه الاستفتائات س 1597و 1598،رساله مراجع م 2112)
خداوند متعال به همه ما برکت در مال و عمر عنایت فرماید به حرمت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

خدواند در قرآن دستور می‌دهد: اگر نمى‏دانید از اهل ذکر (یعنى علما و دانشمندان هر امت) سؤال کنید. فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ (آیه 43 نحل)

دلایل عقلی و نقلی برای تقلدی وجود دارد که اشاره میشود:

1-طبق آیه نقل شده، وقتی که مطلبی را نمی دانیم باید از اهل علم و دانشمندان سوال کرد.

2-سیره و روش عقلاء  در اموری مختلف وبرای حل مشکلات ومسایل روز مره زندگی خودشان چنین است و به افرادی که بهتر می‌دانند، مراجعه می‌کنند و حال آنکه قطعا مساله ای مهمتر از این که حکم خدا چیست پیدا نمی‌شود ، بنابراین باید به کسانی که به اصطلاح مجتهد گفته می شود، مراجعه کرد. مانند: رجوع به پزشک در معالجه بیمارى.

3-ائمه طاهرین علیهم السّلام شاگردانى تربیت مى‌کردند و به اطراف مى‌فرستادند؛ یا افرادى مى‌آمدند و از آن بزرگواران  تعلیم مى‌گرفتند، و به وطن خود بر مى‌گشتند، سپس مشغول تدریس و تعلیم در بین مردم مى‌شدند. و شیعیان به آنان مراجعه مى‌کردند.

به عنوان نمونه یونس بن عبد الرّحمَن که از بزرگان أصحاب است، در مسجد کوفه مى‌نشست مردم، مَسائل‌شان را سؤال مى‌کردند او نیز فتوى مى‌داد و موارد اختلافی را حل و فصل می کرد، وقتی از حضرت امام رضا علیه السلام سؤال شد:
«آیا یونس بن عبد الرّحمن، مورد اطمینان است تا من از او معالم دینم را أخذ کنم؟ حضرت فرمودند: بله، معالم دین را از او أخذ کن» این در حالى است که حضرت رضا(علیه السلام) مدینه شرف حضور دارند و یونس در کوفه بود. ( وسایل الشیعه ج27 ص 147 ح33). نکته: از این روایت فهمیده می شود دسترسى به إمام معصوم در زمان خودشان هم براى همۀ مردم امکان پذیر نبود

4-عقل می گوید، مخالفت با حکم خدای متعال استحقاق عقوبت را در پی خواهد داشت لذا از باب دفع ضرر محتمل و امان بودن از عقاب یا باید خود عالم شوی و مجتهد یا به عالم رجوع کنی و تقلید نمایی و یا احتیاط کنید. (موسوعه آیه الله خویی ج1 ص2)

خداوند توفیق عمل به دستورات دینی را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول ؛ النص ؛ ص223)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امیر مومنان علیه السلام می فرمایند: الْإِیمَانُ‏ عَلَى‏ أَرْبَعَةِ .‏ ...

.ایمان بر چهار پایه استوار است: توکل بر خدا، واگذاری امور به خدا، تسلیم شدن در برابر فرمان الهی و راضی بودن به قضای خدا. (تحف العقول ؛ النص ؛ ص223)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته در مورد حفظ ایمان:
1.یکی از وظایف انسان، حفظ ایمان و دوری کردن از کارهایی است که باعث تضعیف ایمان می شود، بنابراین کارهایی مثل مطالعه و نشر کتابهای گمراه کننده یا حضور در بعضی شبکه های اجتماعی و سایتها که باعث انحراف در عقیده یا اخلاق می شود، حرام است لذا والدین گرامی باید بدانند که بى‌شکّ حضور فرزندان در برخی گروه ها یا کانال ها مفاسدی را به همراه دارد که باید نسبت به مراقبت فرزندان توجه و عنایت ویژه داشته باشند.
2. واجب است که انسان با توبه از گناه و مداومت در انجام وظایف شرعی و محبت به اولیای الهی ایمان خود را تقویت نماید. و یکی از عوامل حفظ ایمان یادگیری مسائل دینی و عمل به آن از جمله احکام مورد ابتلا می باشد.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعه ج3ص467

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام صادق علیه السلام که ‌می‌فرمایند: کُلُّ شَیْ‏ءٍ نَظِیفٌ حَتَّى تَعْلَمَ أَنَّهُ قَذِرٌ

‌همه اشیاء در عالم تا زمانی که یقین به نجاستشان پیدا نکنی پاک هستند.‌(وسائل الشیعه ج3ص467)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

امامساله شرعی
چند نکته درباره احکام طهارت و نجاست:
مورد اول: هر چیزی پاک است مگر انسان یقین کند نجس‌شده و لذا تا وقتی شک در نجس شدن چیزی ‌دارد ‌پاک ‌‌است. (رساله مراجع م123)‌
مورد دوم: اگر انسان نجس بودن چیزی را فهمید لازم نیست‌ به ‌دیگران اعلام کند مثلا لازم نیست به مهمان منزل، نجاست برخی از قسمتهای منزل را اعلام کند مگر در چند مورد:
1. در صورتی که مسجد نجس شود بر شخص لازم است فورا مسجد را تطهیر‌کرده و یا به دیگران که توانایی تطهیر را دارند اطلاع دهد تا تطهیر نمایند.‌‌(مشهور: فتوی یا احتیاط، رساله مراجع م901؛ عروه الوثقی، احکام النجاسه م19)
‌2. در ‌‌صورتی که میزبان و‌کسی که خوردنی را به دیگران می‌دهد مانند آشپز که غذا را پخش می‌کند متوجه شود غذا نجس ‌است باید به میهمان اطلاع دهد ولی اگر برخی از میهمانان متوجه شوند لازم نیست به‌ دیگران ‌اطلاع دهد ولی خودش نمی‌تواند از آن غذا بخورد.(رساله‌مراجع‌م145‌؛‌عروه الوثقی ،‌احکام النجاسه، م34،مکارم،اراکی :بنابر احتیاط به بچه هم ندهند.‌)
3. اگر چیزی مثل ظرف را به ‌دیگری می‌دهد که استفاده نماید، در صورتی که بداند می خواهد آن را برای خوردن و آشامیدن استفاده کند باید نجس بودن آن را اطلاع دهد. (رساله مراجع م 142 و 146 ؛ عروه الوثقی، احکام النجاسه، م 32)
خداوند متعال به همه ما توفیق انجام وظائف را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
خصال، ج ۱، ص 324

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت رضا علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرمودند: سه چیز نشانه جوانمردی است : بَذلُ الزّادِ وَ حُسنُ الخُلقِ وَ الم‍ِزاحُ فی غَیرِ المَعاصی

گشاده دستی و بخشش در زاد و توشه، اخلاق نیکو و شوخ طبعی البته در غیر گناه باشد. (خصال، ج ۱، ص 324)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام نماز مسافر:
1.مسافری‌که نمازش شکسته است اگر مطمئن است حداقل 10روز کامل در شهر یا روستای محل اقامت بماند باید نمازش را کامل بخواند.
2.اگر انسان قصد ده روز کند چنانچه بخواهد بیشتر از ده روز بماند باز هم باید نمازش را کامل بخواند مثل کسی که بخواهد دوازده روز بماند یا سیزده روز بماند.
3.کسی که قصد ده روز کامل را دارد یعنی مطمئن است که ده روز کامل می ماند چنانچه بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی ادائی از تصمیمش برگردد و بخواهد ده روز نماند در این صورت تا وقتی که در آن مکان هست باید نماز را کامل بخواند مثل کسی که مطمئن است ده روز در مشهد می ماند بعد از ماندن دو سه روز و خواندن نماز چهار رکعتی تصمیم می گیرد روز ششم برود، در این صورت سه روز دیگری را که می ماند باید نماز را کامل بخواند و چنانچه ماه رمضان باشد باید روزه را بگیرد.(عروه، فصل فی صلاه المسافر، فصل فی قواطع السفر م 15 و م 18 ؛ تحریر، نماز مسافر، فصل فی قواطع السفر م10 ؛ رساله مراجع ج1 م1342 ؛ رساله آموزشی ج1 درس 53 ؛ هدایه العباد ج1 م1164)
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام خاصه زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر بفرماید به ببرکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول ؛ النص ؛ ص223)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی امیر مومنان علیه السلام می فرمایند: الْإِیمَانُ‏ عَلَى‏ أَرْبَعَةِ .‏ ...

.ایمان بر چهار پایه استوار است: توکل بر خدا، واگذاری امور به خدا، تسلیم شدن در برابر فرمان الهی و راضی بودن به قضای خدا. (تحف العقول ؛ النص ؛ ص223)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته در مورد حفظ ایمان:
1.یکی از وظایف انسان، حفظ ایمان و دوری کردن از کارهایی است که باعث تضعیف ایمان می شود، بنابراین کارهایی مثل مطالعه و نشر کتابهای گمراه کننده یا حضور در بعضی شبکه های اجتماعی و سایتها که باعث انحراف در عقیده یا اخلاق می شود، حرام است لذا والدین گرامی باید بدانند که بى‌شکّ حضور فرزندان در برخی گروه ها یا کانال ها مفاسدی را به همراه دارد که باید نسبت به مراقبت فرزندان توجه و عنایت ویژه داشته باشند.
2. واجب است که انسان با توبه از گناه و مداومت در انجام وظایف شرعی و محبت به اولیای الهی ایمان خود را تقویت نماید. و یکی از عوامل حفظ ایمان یادگیری مسائل دینی و عمل به آن از جمله احکام مورد ابتلا می باشد.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۹/۲۲
موضوع: #قبولی_اعمال_غیر_مسلمانان

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند در قرآن می فرماید: (وَمَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلَامِ دِینًا فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِینَ) «هر کسی غیر اسلام دین دیگری برگزیند از وی پذیرفته نخواهد شد و در آخرت از زیانکاران خواهد بود)), (آیه 85 آل عمران )

در مورد افراد دیگر ادیان و مذاهب باید گفت: آنان به سه دسته تقسیم مى‏شوند که هر یک حکمى جداگانه دارند:
1- با اسلام و تشیع آشنا شده؛ ولى به دلیل تعصّب یا عناد و لجاجت از پذیرفتن آن سرباز مى‏زنند. چنین افرادى اهل جهنم‏اند.
2- با اسلام و تشیع آشنا نیستند؛ ولى در جهالت خود مقصراند؛ یعنى، از وجود دینى به نام اسلام یا مذهبى به نام تشیع مطلع‏اند؛ ولى با وجود همه امکانات و شرایط لازم براى جست‏وجوى حقیقت اقدامى نمى‏کنند. چنین افرادى در حد تقصیر خویش روز قیامت مجازات مى‏شوند.
3- با اسلام آشنا نیستند و در جهالت خود نیز تقصیرى ندارند؛ بلکه یا اصلاً به گوش‏شان نخورده یا آنکه امکان تحقیق براى آنان وجود نداشته است و تنها هر آنچه را به آنها رسیده (مثل مسیحیت)قبول کرده و به آن عمل نموده‏اند. چنین افرادى اهل جهنم نیستند و خداآنان را مشمول عفو و رحمت خود قرار مى‏دهد و اعمال آنها را با میزان حقیقت‏خواهى آنان و آنچه فکر مى‏نمودند حق است، مى‏سنجد.

خدواند ایمان و عمل صالح (إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِی خُسْرٍ  إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ (:آیه 2 و3 عصر)) و با نیت خوب را از انسان می خواهد (إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ.(آیه 27 مائده)) وپیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود:اِنَّما الاَعْمالُ بِالنّیّاتِ(تهذیب،ج1، ص83)

ممکن است عملی که خیلی با ارزش به نظر می‌رسد در واقع اصلاً ارزشی نداشته باشد و یا برعکس. پس ارزش واقعی اعمال وابستگی جدی به نیّت و انگیزه فاعل دارد؛چون نیّت، روح عمل می‌باشد. نیّت و هدف خیر، وقتی حاصل می‌شود که اعتقاد و ایمان به اصول دین از قبیل توحید و نبوت و معاد حاصل گردد. «تا عملی از راه ایمان، عقیده و نیّت, نورانیت و صفا پیدا نکند، به ملکوت الهی نائل نمی‌شود. عمل زمانی به این مرتبه والا می‌رسد که روح داشته باشد، روحِ عمل همان بهرة اخروی و ملکوتی آن است.

خداوند ما را جزء مسلمانان حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند در قرآن می فرماید : إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ :     گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست (آیه 13 حجرات)

در دین اسلام شخصیت انسانی زن برابربا مردان بوده و در رسیدن به درجات کمال انسانی هیچ تفاوتی بین این دوجنس قرار داده نشده است.

قانون ارث موضوع مالی و اقتصادی است که در اسلام بر پایه عدالت اجتماعی بنیان نهاده شده و در آن مسئولیت های اجتماعی و خانوادگی هر یک از زن و مرد رعایت شده است.

اسلام، احکام ارث را بر اساس جنسیت مرد یا زن بودن وضع نکرده ، بلکه براساس مسؤلیت مالی و موقعیتی است که این دو در خانوار دارند. در پاره ای از موارد زن بیش از مرد سهم می برد، بنابراین سهم ارث متناسب با نظرگاه کلی اسلام نسبت به خانواده، تقسیم وظایف و مسؤلیت ها سازگار و عادلانه است.
در بحث ارث زنان سه فرض مطرح است که معمولا یک فرض آن ذکر می شود و از دو فرض دیگر غفلت می شود:
1 – در مواردی زن و مرد همتا و مساوی ارث می برند، مانند صورتی که میت (فرزند) پدر و مادر داشته باشد که هر کدام به طور یکسان یک ششم ارث می برند و سهم پدر به عنوان مرد بودن بیش از سهم مادر نیست.
2 – در مواردی زن کمتر از مرد ارث می برد، مانند دختر که کمتر از پسر ارث می برد.
3 – در مواردی سهم زن بیش از سهم مرد می باشد، مانند موردی که میت غیر از پدر و دختر، وارث دیگری نداشته باشد که در این جا پدر یک ششم می برد و دختر بیش از آن

چرا در برخی موارد ارث زنان نصف مردان است؟
اما رضا علیه السلام در پاسخ به این سئول فرمود: «زن وقتی که شوهر کرد، مالی به عنوان مهر می گیرد و هزینه زندگی وی بر عهدة مرد است و مرد باید نفقه و سایر مخارج زن را بدهد، ولی بر عهده زن چیزی نیست، از این جهت حق مرد بیشتر است».( (وسائل الشیعه، ج17، ص 437)
امام صادق علیه اسلام فرمود :«علتش این است که اسلام سربازی(جهاد) را بر زن واجب نکرده و مهر و نفقه را بر مرد لازم شمرده است از جرائم اشتباهی که خویشاوندان مجرم باید دیه بپردازند ، زن از پرداخت دیه و شرکت با دیگران معاف است ( المیزان، ج4، ص 360)
با توجه به این دو روایت و با نگاه به احکام دیگر اسلام متوجه می شویم که نصف شدن ارث زن نسبت به مردان در برخی موارد با توجه به مسولیت های اقتصادی در خانواده و جامعه مانند دادن نفقه ومهر و دیه عاقله و شرکت در جهاد و پرداخت حقوق واجب اجتماعی که بر عهده مردان نهاده شده تنظیم شده است و دین اسلام برای ایجاد تعادل میان مسئولیت و حق این احکام را وضع نموده است

خداوند ما را با معارف حقیقی اسلام آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
میزان الحکمة، ج 10، ص 709

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم . امیرالمومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند:بر الوالدین اکبر

فریضةبزرگترین و مهمترین تکلیف الهی نیکی به پدر و مادر است.( میزان الحکمة، ج 10، ص 709.)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی:
اسلام یک سبک زندگی برای ما آورده است که در بخش های مختلف زندگی است مثلا یکی از بخش ها که اسلام عنایت ویژه دارد و در فرهنگ های غربی مشاهده نمی شود یا کمتر مشاهده می شود، احسان به والدین است که از نگاه اسلام احسان به والدین در برخی موارد واجب است که به برخی موارد اشاره می شود:
مورد اول: اگر پدر و مادر فقیر باشند بر فرزندان کمک مالی و تأمین نیازهای زندگی‌شان در صورت فقر و نیاز لازم است
مورد دوم: برخورد نیک با آنان و بی‌ادبی نکردن نسبت به آنها؛ چه از نظر گفتار و چه از جهت رفتار، هرچند والدین به او ظلم کرده باشند.
مورد سوم:اگر پدر و مادر درخواست معمولی و بجا داشته باشند که عدم توجه به خواسته ایشان عرفاً ناسپاسی نسبت به رفتارهای خوب پدر و مادر با او به حساب می‌آید، خواسته ایشان بر آورده شود. گاهی اوقات ، شانه خالی کردن از مسؤولیّت نگهداری والدین در دوران پیری و سپردن آنها به خانۀ سالمندان از همین مصادیق ناسپاسی در حقّ والدین به حساب میآید.(1)
خداوند متعال توفیق ترویج وعمل به سبک زندگی اسلامی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
جهت اطلاع: (1)نکته سوم هر چند در برخی منابع فقهی مشاهده شده است و برخی مراجع اصلا متذکر نشده است به نظر می رسد که سبک زندگی اسلامی هست و لازم است به آن توجه شود و مستندش می تواند برخی فتوای فقها باشد.
منابع: ایت الله سیستانی، رساله جامع ج2 م 519؛ ایت الله مکارم سایت معظم له، https://makarem.ir/main.aspx?lid=0&typeinfo=4&mid=410254

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند در قرآن می‌فرماید :« یَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا: روزى می آید که از هر گروه، دسته‌اى را بر مى انگیزیم(آیه 83 نمل)

خداوند در این آیه به صراحت می‌گوید که ما گروهی از ستمکاران را بر می‌انگیزیم ، نه همه آن‌ها را؛ پس به طور قطع این حشر ، نمی‌تواند حشر روز قیامت باشد ؛ چرا که حشر روز قیامت،طبق آیات قرآن(حَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا-47 کهف) همگانی است و احدی باقی نمی‌ماند ، مگر اینکه در روز قیامت محشور می‌شود و نتیجه اعمال خود را خواهد دید. بنابراین باید روزی قبل از قیامت باشد که عده ای زنده شوند.

رجعت در اصطلاح عبارت است از : بازگشت گروهی از مومنان محض به دنیا و کافران محض پس از مردن و قبل قیامت در حکومت حضرت مهدی و روشن است که انبیا و ائمه به عنوان اشرف مومنان محض در بین رجعت کنندگان خواهند بود(الایقاظ من الهجعه ، ص80)

 بهترین دلیل بر امکان هر چیزی ، وقوع آن است ؛ از قرآن کریم در موارد زیادی رجعت به دست می آید: درخواست بنی اسراییل از موسی(علیه السلام) برای دیدن خدا و مُردن آنها وزنده کردن دوباره آنها(آیه 55 بقره) ؛ خروج عده ای از شهر به خاطر ترس از مرگ و فرا گرفتن مرگ آنها را و زنده شدن دوباره آنها به در خواست حزقیل پیامبر(علیه السلام)(آیه 243 بقره) ؛ میراندن عزیز پیامبر و دوباره زنده کردن او بعد از صد سال(آیه 259 بقره) ؛ مُرده زنده کردن حضرت عیسی( علیه السلام)(آیه 49 آل عمران) و بیدار شدن اصحاب کهف .

خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏8 ؛ ص347)

‌سلام‌علیکم‌بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. در روایتی حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: ...مَنْ رَضِیَ بِالْیَسِیرِ مِنَ الْحَلَالِ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ تَنَعَّمَ أَهْلُهُ ...

هر کس به روزی حلال اندک راضی و خشنود باشد، هزینه زندگی اش سبک می شود و خانواده اش در نعمت خواهند بود. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏8 ؛ ص347)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی:
در برخی موارد خریدار می‌تواند‌کالایی‌را که خریداری کرده، پس بدهد و فروشنده باید قبول کند که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. اگر خریدار کالایی را بدون اطلاع از قیمت، به قیمت قابل توجهی گرانتر خریده باشد در این صورت می تواند کالا را به فروشنده برگرداند و پول خود را پس بگیرد. مثلا کسی لباسی را بدون اطلاع از قیمت آن، به 100 هزار تومان خریده و بعد از خرید متوجه می شود که قیمت واقعی آن در بازار مثلا 70 هزار تومان است در این صورت می تواند لباس را به فروشنده برگرداند و پول خود را پس بگیرد .
2. اگر خریدار کالای معینی را با شرط وصف خاصی بخرد و بعد از خرید آن متوجه شود که آن وصف را ندارد در این صورت خریدار می تواند قرارداد را فسخ کند و پولش را پس بگیرد مانند اینکه ماشینی بخرد که تصادفی نباشد ولی بعد از خرید متوجه شود که ماشین تصادف داشته است می تواند معامله را فسخ کرده و پول خود را پس بگیرد. (م2124 توضیح المسائل مراجع)
خداوند متعال توفیق عمل به دستورات دین به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم – بسم الله الرحمن الرحیم

خداونددر قرآن درباره عاقبت بخیری مؤمنان می فرماید: «یا ایّها الّذین آمنوا اتّقوا اللّه حقّ تقاته و لاتموتنّ الّا و انتم مسلمون: ای کسانی که ایمان آورده اید! آن گونه که حق تقوا و پرهیزکاری است تقوای الهی داشته باشید، و از دنیا نروید، مگر این که مسلمان باشید (تلاش کنید تا پایان عمر گوهر ایمان را حفظ کنید.(آیه 102 آل عمران)

عوامل عاقبت بخیری عبارتند از:

1ـ تقوا(والعاقبه للتقوی)

 2ـ تحکیم و تثبیت عقاید:داشتن عقاید محکم و عقلانی موجب تثبیت دینداری و رفع بی دینی میشود

3-توبه فوری و دائمی از گناهان وعقب نینداختن توبه، چون مرگ بی خبر می آید

4-صبر و استقامت ورزیدن در برابر سختی ها و مشکلات و استعانت از خداوند

5-توجه به نماز اول وقت و نماز شب

 6- پرداخت وجوهات شرعیه از جمله خمس

 7- دوستی با نیکان و علما و ترک دوستی با افراد ناباب

 8-دعا براى حسن عاقبت:مثل مداومت بر تسبیحات فاطمه زهرا(سلام الله علیها)؛ خواندن دعای (رضیت باللّه ربّا و دعای غریق(یا الله یا رحمن یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک)

-خداوندا عاقبت امرهمه ما را ختم به خیر فرما به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة/ج 5/ص 374

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم.رسوال خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) در روایتی می فرمایند:صلاة الجماعةِّ افضل من صلاةِ الفرد بخمس و عشرین درجة.

فضیلت نماز جماعت بیست و پنج برابر نماز فرادا می باشد. وسائل الشیعة/ج 5/ص 374

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی
چند نکته کوتاه درباره نماز جماعت:
1. مستحب است مومنین نمازهای یومیه را به جماعت بخوانند و حاضر نشدن به جماعت از روی بی اعتنایی جایز نیست.
2. نماز جماعتی که مختصر بخواند از نماز فرادایی که آن را طول بدهد بهتر است. ( تذکر: در اهمیت نماز و جماعت خواندن آن همین بس که امام حسین علیه السلام با وجود جنگ نماز را به جماعت خواندند.)
3. یکی از واجبات نماز جماعت، تبعیت کردن از امام جماعت در افعال نماز است یعنی کارهاى نماز مانند رکوع و سجود را کمى بعد از امام و یا همزمان با امام جماعت بجا آورد پس نباید زودتر از امام جماعت به رکوع یا سجود برویم. (رساله مراجع‌1468، 1469، 1489، 1470 و 1402)
4.اگر مأموم سهواً پیش از امام سر از رکوع و سجده بردارد، چنانچه اطمینان داشته باشد که اگر برگردد، در رکوع و سجده به امام می‌رسد، باید به رکوع و سجده برگردد و با امام سر بردارد.
خداوند توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند در قرآن می فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْض؛‏ [اعراف/96] و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان مى ‏آوردند و تقوا پیشه مى‌‏کردند، برکت‌هایی از آسمان و زمین را بر آنها مى‌‏گشودیم‏»

در روایات، عوامل زیادی برای زیاد شدن روزی انسان‌ها ذکر شده است که برخی اشاره می کنیم:

1- راستگویی و نیکی به والدین :پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: «به هر که راستگویى در گفتار، انصاف در رفتار، نیکى به والدین و صله رحم الهام شود، اجلش به تأخیر مى افتد و روزیش زیاد مى‌شود(أعلام الدین؛ ص365)

2-نیت خوب داشتن: امام باقر(علیه السلام) می فرماید: هر که خوش نیت باشد، روزی اش افزایش می یابد. (بحار، ج ۵۷، ص ۱۷۵)

3- سحرخیزی و دنبال روزی رفتن در آغاز روز: پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: «صبح زود در طلب روزى و حاجت‌هاى خود بروید، زیرا صبح- خیزى مایه برکت و رستگاریست(نهج‌الفصاحه، ص371)

4- نماز شب: امام صادق(علیه‌السلام) فرمود: «َنماز شب، روزى را زیاد و قرض را ادا مى نماید(ثواب‌الاعمال ،ص42)

-خداوند رزق پاک و حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه نحل آیه ۴۳

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ

اگر چیزی را نمی دانید از دانایان و اهل علم بپرسید. (سوره نحل،43)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد تقلید:
عقیده مسلمان نسبت به اصول دین باید از روی یقین و اعتقاد جزمی باشد و این یقین از هر دلیل و طریقی حاصل شود کافی است فرقی ندارد از طریق برهان و استدلال باشد یا از گفته والدین و دانشمندان باشد ولی در احکام و مسائل شرعی چنانچه فردی خودش مجتهد نباشد باید طبق فتوای مرجع تقلید اعلم عمل‌کند.(رساله مراجع ج1 م1) اعلم هم یعنی اینکه در بدست آوردن احکام شرعی از منابع دینی تخصص بیشتری از دیگر مراجع داشته باشد. (رساله مراجع ج2 م2؛ عروه الوثقی م 17)
برای شناخت مرجع اعلم راههایی وجود دارد، یکی از راهها این است که با تحقیق و سوال از اهل علم نسبت به اعلمیت مرجع تقلیدی اطمینان کند.
بعد از فوت مرجع تقلید باید انسان به مرجع زنده اعلم رجوع کند و اگر مرجع زنده اجازه داد بر تقلید از مرجع فوت شده باقی بماند. (رساله مراجع ج1 م9- عروه الوثقی ج1 ، الاجتهاد والتقلید م15)

تعجیل‌در‌فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و‌سلامتی مراجع‌‌عظام‌خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند در قرآن می فرماید: وَ نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثینَ: ما می‌خواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم!(آیه 5 قصص)

اینکه گفته میشود امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف ) کشتار زیادی موقع ظهور برپا می کند،غلط است که با دلایلی رد میشود که به برخی اشاره میشود:

1-عمل به سیره پیامبرصلی الله علیه و آله و سلم: امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به سیره جدش عمل می کند و سیره پیامبرحمت است؛ «وَما اَرْسَلْناکَ اِلّا رَحْمَةً لِلعالَمینَ»

راوی از امام باقر (علیه السلام) سوال کرد:وقتی که قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قیام کند به چه روشی با مردم رفتار کند؟ فرمود: بهمان روشی که حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم ) با مردم داشت تا اسلام ظاهر و آشکار گشت.(اثبات الهداة ،ج 3 ،ص 455)

2- امام علیه السلام برای اجرای عدالت ظهور می کند و عدالت با کشتار و خونریزی شدید ناسازگار است

3-برخی از کشتارها که در روایات آمده، مربوط به وضعیت دنیا قبل از ظهور است و ربطی به ظهور ندارد.

4-بیشتر روایات کشتار از اسرائیلیات است و ضعیف است، و راویانش کذاب و دروغگو هستند. سازندگان این احادیث، به خاطر ترساندن مردم از اهل بیت(علیهم السلام) و مخدوش کردن چهره آنها و توجیه جنایات خود دست به جعل حدیث زده اند.

5- در احادیث آمده است که تمام ساکنین زمین و آسمان از حکومت او خشنود می شوند(بحار؛ ج52، ص129) و به همه مردم بشارت ظهور او داده شده است ؛ بنابراین چنین فردی نمی تواند خونریز باشد، مگر برخی خونهایی که باید ریخته شود و چاره ای در آن نیست.

خداوند ما را از یاران حقیقی امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم

حرام خواری اثرات منفی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:

1- جهنمی شدن: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: خداوند متعال می‌فرماید: کسی که برایش مهم نباشد که دینار و درهم را از چه راهی به دست می‌آورد، برای من هم مهم نخواهد بود که او را از کدام در جهنم وارد آتش دوزخ کنم(بحار، ج 103، ص 5)
2-فقر و تنگدستی: بسیاری از مردم از فقر و تنگدستی می‌نالند. در حالی که اگر به رفتار خودشان توجه داشته باشند می‌توانند علت آن را بیابند. حرام‌خواری و خباثت‌خواری خود مهمترین عامل فقر و تنگدستی است. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است: کسی که مالی از راه غیرحلال به دست آورد، خداوند او را تنگدست می‌کند. (بحارالانوار، ج 103، ص 5)
3- عدم  استجابت دعا: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: کسی که لقمه حرام بخورد تا چهل شب نمازش قبول نمی شود و دعایش تا چهل روز مستجاب نمی‌شود و گوشتی که آن لقمه حرام می‌رویاند به آتش سزاوارتر است. (بحارالانوار ج 66 ص 313)
4- حسرت عظیم در قیامت: امیرمؤمنان(علیه السلام) فرمود: بزرگ‌ترین حسرت روز قیامت حسرت خوردن کسی است که مالی را از راه غیر حلال به دست آورد و برای فرد دیگر به ارث گذارد و او آن را در راه اطاعت و بندگی خدا صرف کرده و به واسطه آن وارد بهشت شود و اولی به واسطه آن مال حرام (نخورده) وارد جهنم گردد. (بحارالانوار ج 103 ص 12 )
5- اعراض خدا: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرموده است: کسی که مال مؤمنی را به ناحق از او بگیرد و به او ندهد، خداوند پیوسته از او اعراض کرده و کارهای نیک او را نکوهیده می‌دارد و آنها را درنامه اعمال نیک او می‌نویسد تا توبه کند و مالی راکه از آن مؤمن گرفته به او برگرداند. (بحار‌الانوار ج 104 ص 294 )

خداوند روزی حلال به همه عنایت  بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
تحف العقول، ج 2، ص 216

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امیرالمؤمنین (علیه السلام) در روایتی می فرمایند:أَعْظَمُ اَلْخَطَایَا اِقْتِطَاعُ مَالِ اِمْرِئٍ مُسْلِمٍ بِغَیْرِ حَقٍّ

.بزرگترین گناه به ناحق بردن مال مسلمان است. تحف العقول، ج 2، ص 216

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی
چند نکته کوتاه در مورد تصرف در اموال دیگران :
1.اگر انسان بر مال یا حق مالی دیگری از روی ظلم و به ناحق مسلط شود، حرام و گناه بزرگی است.بنابراین فرزند نمی تواند بدون مجوز شرعی(حکم حاکم یا تقاص...) یا بدون اجازه پدر از اموال پدر بردارد و همچنین زن و شوهر بدون رضایت یکدیگر و بدون مجوز شرعی(حکم حاکم یا تقاص) حق ندارند در اموال یکدیگر تصرف کنند.
2.اگر انسان مالی را بدون مجوز شرعی بردارد باید فورا همان را به صاحبش برگرداند و اگر آن چیز از بین رفته است یا آسیب ببیند، ضامن است و شرعا لازم است رضایت فرد گرفته شود یا عوض آنرا بدهد. (رساله مراجع احکام غصب م 2548)
3.همسر یا فرزند نمی توانند بدون مجوز شرعی یا بدون رضایت از اموال شوهر یا پدر به بردارند هر چند انگیزه این باشد که در منزل شوهر یا پدر هزینه شود (بهجت استفتائات ج4 س 4928 ، 4930، 4922)
خداوند متعال توفیق عمل به دستورات دین را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم

امام علی(علیه السلام) ایمان را دو گونه معرفی میکنند: فَمِنَ الْإِیمَانِ مَا یَکُونُ ثَابِتاً مُسْتَقِرّاً فِی الْقُلُوبِ وَ مِنْهُ مَا یَکُونُ عَوَارِیَّ بَیْنَ الْقُلُوبِ وَ الصُّدُورِ إِلَى أَجَلٍ مَعْلُومٍ (خطبه ۱۸۹ نهج البلاغه: ) از ایمانها ایمانى در دلها ثابت و برقرار، و ایمانى بین دلها و سینه‏ها تا مدتى معین عاریتى و ناپایدار است.

امام خامنه ای حفظه الله در توضیح این حدیث می فرمایند: دوگونه ایمان داریم؛ ایمان ثابت و مستقر، و ایمان مستودع و عاریه‌ای.

1.ایمان ثابت و مستقر، یعنی جای گرفته‌ی در قلب، تکیه کرده‌ی به یک استدلال و یک بینش عمیق، و پشتیبانی شده‌ی با عمل صالح.

2.نوع دیگر ایمان این است که با احساسات پیدا شده، با منطق پیدا نشده؛ انسان پای آن، عمل صالح نگذاشته؛ همین‌طور شعارِ ایمانی داده و گاهی هم خیلی تند شعار داده؛اما پای این، عمل صالحی که به‌خاطر آن با نفس ِ خودش مجاهدت و مبارزه کند، خرج نکرده؛ یعنی این ایمان با عمل صالح آبیاری نشده؛ این می‌شود ایمان عاریه‌یی. ایمان عاریه‌یی هم ایمان است؛ نه این‌که آن شخص، منافق است؛ ایمانش راسخ نیست؛ لذا زود زایل می‌شود.

در چه مواقعی این‌گونه ایمان زایل می‌شود؟وقتهای امتحان و لحظات هوای نفس. مثلاً اگر کسی پولکی است، هنگامی‌که بین پول و حفظ ایمان، سر دو راهی قرار بگیرد، ایمان می‌پرد و تمام می‌شود. بعضی‌ها دچار وسوسه‌های نفسانی و شهوات جنسی هستند؛ بعضی‌ها دچار مقام‌پرستی‌اند؛ هر کسی یک‌طوری است. هر کدام از ماها لغزشگاهی داریم؛ چنان‌که روزگاری که عصر شبهه باشد، ایمان بسیار متزلزل است و ممکن است کسی در روز با ایمان باشد ولی شب ایمان خود را از دست داده باشد(۱۳۸۳/۰۸/۲۰)

امام صادق علیه السلام به یکی از اصحاب و یارانشان فرمودند: این دعا را زیاد بخوان. «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِی مِنَ الْمُعَارِینَ ( کافی،ج2، ص 72). یعنی خدایا من را از آن هایی که ایمانشان موقت و عاریه هست قرار نده. در زیارت عاشورا در چندین جا می گوییم؟ (و ان یثبّت لی عندکم قدم صدق) و در سجده زیارت عاشورا می گوییم: و ثبّت لی قدم صدق عندک مع الحسین

بنابراین ایمانی در اسلام ارزش دارد که مقلدانه( تقلید از پدر) ومتعصبانه نباشد و با دلیل باشد و همراه با عمل صالح باشد و در امتحانات از بین نرود.

خداوند ایمان حقیقی به همراه عمل صالح به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code