کل بیان های بین الصلاتین از ۰/۰۵/۲۳ تا ۰/۰۵/۳۰

حدیث گفتار روز
مستدرک الوسائل ج10 ص:318

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام
از پیامبر خدا صلّى اللّه علیه و آله روایت شده که فرمودند: اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَدا.

براى شهادت امام حسین علیه السلام‌، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمى شود. (مستدرک الوسائل ج10 ص:318)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

در ماه محرم، ماه حزن و اندوه آل الله قرار داریم به همین مناسبت چند نکته ای درباره کیفیت و احکام عزاداری خدمت شما عزاداران و دوستداران حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام تقدیم می شود:
1. از مراجع تقلید که متخصص در امور دین هستند سوال شده که مراسم عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام به چه صورت باشد؟
که در جواب فرمودند: بهترین شیوه برای مجالس عزاداری اهل بیت علیهم السلام این است که علاوه بر عزاداری متعارف، احکام حلال و حرام خدا بیان شود؛ و این مجالس همراه معرفت و افزایش بینش شیعیان باشد و اعتقادات ایشان نیز تقویت گردد و محبتشان به ائمه اطهار علیهم السلام مستحکم گردد. (1)
2. در مجالس عزای اهل بیت علیهم السلام هر حرکت یا عملی که مناسب عزاداری معصومین علیهم السلام نیست یا برگزاری مجلس به صورتی که باعث وهن و سبک شمردن مذهب شیعه می‌شود، باید پرهیز شود؛ مثلا برهنه شدن و زنجیر زنی اگر به گونه ای باشد که باعث سبک شمردن مذهب شیعه شود، باید ترک شود. (2)
3. در مجالس اهل بیت علیهم السلام اعم از مجالس عزا و شادی نباید از اشعاری که توهین به ساحت اهل بیت علیهم السلام محسوب می شود یا اشعاری که در آنها غلو وجود دارد (یعنی اشعاری که اهل بیت علیهم السلام را نعوذ بالله هم رتبه خداوند متعال قرار می دهد)، استفاده شود. و همچنین در روضه نباید مطالبی که دروغ است و واقعیت ندارد، گفته شود. (3)
4. هر کاری که نیاز به قصد قربت دارد یعنی انجام کار باید برای خداوند متعال باشد، اگر در آن ریا اتفاق بیفتد و کار برای غیر خدا باشد، اولا ریا شرعا حرام است و ثانیا آن عمل باطل است؛ عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام نیز احتیاج به قصد قربت دارد و اگر در آن ریا اتفاق بیفتد، باعث باطل شدن آن می شود. (4)
خداوند متعال همه ما را جزء عزاداران واقعی معصومین علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (سیستانی استفتائات کتبی در گروه علمی حرم ؛ استفتائات مکارم ج1 س575)
(2) (اجوبه الاستفتائات س 1460، سایت مکارم اسفتائات احکام عزاداری)
(3) (مکارم، استفتائات جدید، ج۳، ص177، س۵۰۶ ؛ مکارم، احکام عزاداری، اشعار مدیحه و نوحه، ص71، س94 ؛ سیستانی، استفتاء کتبی موجود در هیئت علمی اداره پاسخگویی حرم مطهر ؛ محمودی، سید محسن، مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، ج3، خواندن روضه های دروغ، ص31)
(4) (رهبری، استفتاء خصوصی، استفتاء از سایت، شماره 536712 و شماره 747484 ؛ سیستانی، استفتاء کتبی موجود در هیئت علمی اداره پاسخگویی حرم مطهر ؛ مکارم، استفتائات جدید، ج۱، ص503، س۱۶۳۸؛ مکارم، احکام عزاداری، مجالس و دسته جات عزاداری، ص40، س19)

روز مقاومت اسلامی
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام سوگواری
آیا کربلا رفتن امام حسین ( علیه السلام ) با علم به اینکه شهید میشود، خودکشی نیست؟
1.اراده امامان طبق احادیث تابع اراده خداست(بحا،ج5 ص114) وهیچ اراده ای خلاف اراده خدا نمیکنند(آخرین جملات امام در قتلگاه: رضاً بقضائک و تسلیماً لامرک) و وقتی خدا از امام خواسته، کربلا برود(خدا میخواهد تو را کشته ببیند) و امام تابع است.
همانطور که حضرت ابراهیم و اسماعیل، برای ذبح دستور خدا را اجرا کردند.
2.ائمه دو گونه عالم دارند:1. علم معمولی 2. علم غیب. ائمه مامور به علم غیب نبودند(مگرجایی خاص به اذن خدا)،چون از الگو بودن می افتادند ،چون از طریقی آگاه شوند و عمل کنند که بقیه نمیدانند؛ و علم غیب قابل تغییر نیست، یعنی همان چیزی که میخواهد اتفاق بیفتد را خبردارند؛ مثل اینکه فردمیداند خورشید چه زمانی طلوع میکند که علم و جهل به آن،اثری در آن ندارد(مثل دیدن یک فیلم دلخراش بعد از وقوع آن) وعلم امام از قضیه شهادت از این نوع بود والبته امام به تمام وظایف طبیعی خود در دفاع از خود عمل میکند و البته حاضر به بیعت نیست،چون بیعت با یزید یعنی پذیرش یزید به عنوان خلیفه و این یعنی ازبین رفتن اسلام حقیقی.
3.شهادت خودکشی نیست،بلکه زندگی واقعی است(یقتل فی سبیل الله امواتا بل احیاءا) و وقتی دین و اسلام در خطر باشد،وظیفه هرمومنی است جانش را فدا کند
خداوند ما را عالم و عامل به دستورات اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام سوگواری
چرا امام حسین ( علیه السلام ) در کربلا ،زن و بچه ها را با خود برد ؟
1.امام به دعوت کوفیان برای حکومت رفت (نه جنگ)
2.زن و فرزندان، نقش ضبط و حفظ و تبیین قیام عاشورا را داشتند تا دشمن تحریف نکند (کربلا درکربلا میماند اگر زینب نبود)
3.اگر نمیبرد، برچسب یاغی و شورشی میزدند
4.ممکن بود به خانواده اش حمله کنند و هر بلایی سرشان دربیاورند و امام را مجبور به چیزی کنند
5.آموزش این نکته که دفاع از دین زن و مرد نمیشناسد
6. نمایاندن چهره واقعی دشمن، که حتی به طفل صغیر ودختربپه رحم نیمکنند
7. مصلحت الهی بود که اسیر شوند( انَّ اللهَ شاءَ انْ یَراهُنَّ سَبایا) «خدا می‌خواهد آنان را در لباس اسارت ببیند» و آنها تابع خدا هستند
خداوند ما را عالم و عامل به دستورات اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول، ص: 245)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت سید الشهداء علیه السلام حضرتش در روایتی می فرمایند: ...اِنَّ النّاسَ عَبیدُ الدُّنْیا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلى اَلْسِنَتِهِمْ یَحوطونَهُ ما دَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَاِذا مُحِّصوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّیّانونَ

به راستى که مردم بنده دنیا هستند و دین لقلقه زبان آنهاست، تا جایى که دین وسیله زندگى آنهاست، دین دارند و چون در معرض امتحان قرار گیرند، دینداران کم مى شوند. (تحف العقول، ص: 245)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر همین بس که در برخی از احادیث اهل بیت علیهم السلام بیان شده که تمام کارهای نیکو و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر چونان قطره‌ای در برابر دریای پهناور است و از طرفی نیز هدف اصلی قیام سید الشهدا علیه السلام نیز همین امر بود؛ لذا چند نکته ای کوتاه درباره مسائل شرعی امر به معروف و نهی از منکر تقدیم شما خوبان می شود:
1. با وجود شرایط امر به معروف و نهی از منکر، این امر به عهده انسان واجب می شود و ترک آن گناه و معصیت است و حتی اگر کسی خودش در خفا و پنهان گناهی را مرتکب شود باز هم در صورت مشاهده همان گناه از دیگری باید نهی از منکر کند. (1)
2. اگر انسان گناهی مانند غیبت، رشوه و ربا خواری، بد حجابی و پایمال کردن بیت المال و منکرات دیگر را مشاهده کند نگوید به من ارتباطی ندارد و کسی هم که به او تذکر داده می شود شرعا نمی تواند بگوید به تو ارتباطی ندارد و اگر هم گفت نباید اعتنا کرد و ناراحت شد و بهترین سلاح فریضه امر به معروف و نهی از منکر زبان است؛ آن هم با زبانی نرم و بدور از خشم و نفرت، و اگر تمامی افراد جامعه به همین مقدار عمل کنند به تعبیر مقام معظم رهبری گناه در جامعه خواهد خشکید. (2)
3. واجب بودن امر به معروف و نهی از منکر، بر هر مکلّف نسبت به خانواده و نزدیکان وی دارای اهمیت بیشتری است؛ بنابر این اگر شخصی در خانواده و نزدیکان فرد می‌باشد که نسبت به واجبات دینی، از قبیل نماز، روزه، خمس، حجاب و ... بی توجّه است و آنها را سبک می‌شمارد یا نسبت به ارتکاب حرام‌ها از قبیل ربا، غیبت، دروغ، گوش دادن به غنا و موسیقی لهوی و بی مبالات و بی باک می‌باشد، باید با اهمّیّت بیشتری‏ ‏با ‏مراعات ‏مراتب ‏سه‏ گانه ‏امر به معروف و نهی از‏منکر جلوی کارهای حرام وی را بگیرد و او را به انجام کارهای واجب و ترک حرام دعوت نماید. (3)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال همه ما را از عاملین امر به معروف و نهی از منکر قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (مراجع م 2786 در ملحقات رساله امام و فاضل و نوری)
(2) (اجوبه الاستفتائات، س 1082 و 1083 ؛ توضیح المسائل جامع، م 2215)
(3) (توضیح المسائل جامع، م 2218)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول ، ص: 489)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام
از حضرت عسکری علیه السلام روایت است که می فرمایند: أَوْرَعُ النّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ... .

پارساترین مردم کسی است که در هنگام شبهه توقّف کند. (تحف العقول ، ص: 489)

امام حسن عسکری (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از سوالاتی که پرسیده می شود این است که گاهی اوقات در مکانهای زیارتی یا مساجد و حسینیه ها و دیگر مجالس کفش یا لباس جابجا می شود، آیا انسان می تواند کفش یا لباس که جا مانده است، برای خود بردارد؟
در جواب عرض می‏کنیم که به نظر اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای با چند شرط شخص می‌تواند آن را برای خود بردارد:
1. بداند کفش یا لباس‌که مانده است، مال کسی است که کفش و لباس او را برده است.
2. از پیدا کردن صاحبش ناامید شود یا برایش سختی فراوان داشته باشد.
3. اگر قیمت لباس و کفش جامانده از قیمت لباس و کفش خودش بیشتر باشد باید هر وقت صاحب آن پیدا شد زیادی قیمت را به او بدهد و چنانچه از پیدا شدن صاحبش ناامید شود باید با اجازه از حاکم شرع زیادی قیمت را از طرف صاحبش صدقه بدهد. (1)
نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید.
خداوند متعال ما را مدیون احدی از خلق خودش قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) سیستانی، فاضل، خویی، وحید: در صورتی می تواند بردارد که بداند راضی باشد یا به ناحق و عمد برده باشد. (رساله مراجع م 2581 ؛ امام خامنه ای، سایت ادمین، سوالات سامانه جامع، اموال پیدا شده و مجهول المالک، شماره سوال 1139101 ، تاریخ 8/6/1399)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام سوگواری
نحوه شهادت علی اصغر در کربلا چگونه بوده است؟
1.دونقل دارد: الف)اکثرمنابع گفتند» امام، طفل شیرخوار(عبدالله رضیع)را خواست خداحافظی کند که حرمله تیربه گلویش زد وشهید شد و حضرت طفل را به زینب داد و خونها را به آسمانها ریخت که برنگشت(لهوف ص168+بحارج45 ص46+لارشاد ج2 ص108+الاحتجاج ج2 ص101 +مقتل الحسین ج2 ص32+فتوح ج5 ص115 +تاریخ یعقوبی ج2 ص245 و...)
ب): زینب کودک را آورد و گفت: این طفل تو سه روز است که آب نیاشامیده، برایش آبی طلب کن. امام ( علیه السلام ) کودک را بر روی دست گرفت و فرمود: « او را باشربتى از آب سقایت کنید».(معالی السبطین ج1 ص418+نفس المهموم ص349)
2.قول 1 مشهوتر و درستتر است، وبرفرض قول 2باشد:امام از باب اتمام حجت کامل و بیدار کردن وجدان خفته دشمنان بوده تا شاید هدایت شوند و با این کار سنگدلی دشمن را نشان داد
3.احتمال اینکه 2نفر بودند نیز هست:1.طفل شیرخوارعبدالله رضیع که همانروز در کربلا بدنیا امد و امام برگوشش اذان گفت که دشمن موقع خداحافطی با تیرزد(تاریخ یعقوبى، جلد 2، صفحه182) 2. علی اصغر که حرمله با تیر زد (تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهدا (علیه السلام)، ص 371)
3. برخی نیز معتقدند که حضرت علی اصغر علیه السلام در کربلا یک ساله بودند و قول به شش ماهه بودن ایشان منبع معتبری ندارد
(دانش نامه امام حسین ، ری شهری، ج7 ص33)
خداوند ما را عالم و عامل به دستورات اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحارالانوار، ج 45 ص: 8)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن ‏الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت سید الشهداء علیه السلام
در روز عاشورا وقتی امام حسین علیه السلام دید که کلام حقش در دل سخت تر از سنگ کوفیان اثر نمی کند، درباره علت این امر فرمودند: فَقَدْ مُلِئَتْ‏ بُطُونُکُمْ‏ مِنَ‏ الْحَرَامِ‏ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِکُم‏.

زیرا شکم هایتان از حرام پر شده و بر دل‌هایتان مُهر [غفلت] خورده است. (بحارالانوار، ج 45 ص: 8)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر همین بس که اصل وجوب آن مثل نماز جزء ضروریات دین اسلام است. (1)
در امر به معروف و نهی از منکر ابتدا انسان باید معروف و منکر را بشناسد و بداند چه چیزی معروف و چه چیزی منکر است. (2) یکی از منکرات کسب درآمد از راه حرام است لذا چند نکته در ارتباط با درآمد حلال و حرام خدمت شما زائرین و مجاورین بارگاه رضوی تقدیم می شود:
1. خداوند متعال روزی انسانها را از راه حلال مقدر کرده است و کسبهای حلال نزد اسلام فراوان است و درآمدی هم که انسان از راه حلال بدست می‌آورد شرعا باید در راه حلال خرج کند و مصرف کردن مال در راه حرام نیز جایز نیست.
2. برخی از کسب و کارها حرام است ولی درآمدش حلال است(جهت اطلاع: مثل غش در معامله) اما برخی از کسب و کارها علاوه بر حرام بودن خود کار، درآمدش نیز نامشروع و حرام می‌باشد یعنی انسان مالک آن نمی‌شود و باید آن پول را به صاحبش برگرداند و گرنه مدیون می باشد که به برخی از این کسبها اشاره می شود:
الف: درآمدی که از راه فروش فیلم های مبتذل و خلاف عفت و حیا یا فروش مواد مخدر یا فروش شراب و مسکرات و مانند اینها بدست می آید.
ب: درآمدی که از راه رشوه و قمار و ربا و دزدی و اداره مجالس گناه و مزد و اجرتی که در برابر کارهای حرام گرفته می شود و از این قبیل موارد، بدست می آید.
ج: پولی که از بیت المال بر خلاف مقررات و اجازه حاکم شرع برداشت شده است. (3)
در پایان عرض می کنیم در آستان ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند.
خداوند متعال به حق سید الشهدا علیه السلام توفیق کسب حلال به همه مومنین عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریر الوسیله، ابتدای کتاب امر به معروف و نهی از منکر ؛ رساله آموزشی، ج1 درس 76 ص: 327)
(2) (رساله آموزشی، ج1 درس 76 ص: 329 ؛ توضیح المسائل جامع، م 2204)
(3) تحریر الوسیله، کتاب المکاسب و المتاجر ؛ رساله آموزشی، ج2 بخش اول معاملات حرام ؛ منهاج الصالحین، ج2 کتاب التجاره)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام سوگواری
چرا برای کشتن شتر وناقه صالح عذاب نازل شد،ولی برای کشتن امام حسین ( علیه السلام ) عذاب نازل نشد؟
1.عذاب الهی بعد از اتمام حجت است ،ولی 4 چیز در قرآن و روایات مانع نزول عذاب جمعی در میان مسملین است: وجود پیامبر(33انفال:تا تو داخل انها هستی عذاب نمیکنم) ؛ وجود ائمه(امالی صدوق ص ٌ38:وجود ما، امان اهل زمین از عذاب است)؛ استغفار(33انفال)؛ وجود مومنین و دعای مومنین(کافی، ج ۲، ص ۲۴۷ و469)
2.چند مدل عذاب هست:الف)استیصال:کل گروه و قوم از بین میروند ب)غیراستیصال: میانشان درگیری و اختلاف رخ میدهد،ولی کل امت از بین نمیرود ج) عذاب معنوی:دوری از رحمت گرفتن توفیقات د) عذاب اخروی: درآخرت عذاب میشوند(راه و راهنما شناسی مصباح یزدی،ص129)
-از جهتی 2گونه عذاب هست: فردی و گروهی.
قاتلین امام بصورت فردی ، همه آنها به انواع بلا دچار شدند(مرگ توسط مختار، بیماری پیسی و جذام و...)
ولی عذاب جمعی به دلیل موانع گفته شده، رخ نداده است؛ولی علاوه بر عذاب شخصی، انواع درگیری ها و جنگها بینشان رخ داده است مثل تسلط حجاج بر آنها و ندیدن روز خوش. عذاب اخروی هم که در جای خودش هست
خداوند ما را عالم و عامل به دستورات اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول؛ النص؛ ص: 248)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت سید الشهداء علیه السلام حضرتش در روایتی می‌فرمایند: مَنْ حَاوَلَ أمْراً بِمَعْصِیَةِ اللّهِ کانَ أَفْوَتَ لِما یَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِما یَحْذَرُ

هر شخصی که پیگیر کاری از مسیر حرام باشد آنچه را به آن امیدوار است سریعا از دست می دهد و از آنچه می ترسد به سراغش می‌آید. (تحف العقول؛ النص؛ ص: 248)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

نعمت هایی را که خداوند متعال به انسان داده است، باید شکر آنها را بجا بیاوریم و نباید در مسیر حرام از آنها استفاده کنیم؛ یکی از نعمت هایی که خداوند متعال به ما ارزیانی داشته نعمت بینایی است که بنا داریم چند نکته ای درباره احکام نگاه خدمت شما خوبان تقدیم کنیم:
1. یکی از آسیبهای عدم کنترل نگاه به نامحرم، فساد و سست شدن بنیان خانواده و عدم آرامش در مسیر زندگی است.
2. نگاه زن و مرد نامحرم به یکدیگر چنانچه به قصد لذت یا ترس افتادن در گناه باشد حرام است بلکه زن نباید به قسمتهایی از بدن مرد که معمولا می پوشاند هر چند بدون قصد لذت نگاه کند و همچنین مرد هم نباید به غیر از صورت و دستهای زن(البته در صورتی که زینت نداشته باشد)، نگاه کند هر چند بدون قصد لذت باشد. (1)
3. نگاه کردن به فیلم ها و عکسهای مبتذل و مستهجن جایز نیست و فرقی ندارد نگاه کننده متأهل باشد یا مجرد. (2)
4. در برخی موارد نگاه کردن به بدن زن نامحرم استثنا شده است که عزیزان می توانند این موارد را با مراجعه به کارشناسان مربوطه پیگیری کنند یکی از آن موارد نگاه پزشک مرد برای معاینه یا جراحی به بدن بیمار خانم است البته این مورد فقط در جایی است که به نظر اکثر مراجع ضرورت و اضطراری در میان باشد. (3)
نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید.
خداوند متعال همه ما را از وسوسه های شیطان حفظ بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م 2433 ؛ رساله آموزشی ج2 درس 76)
(2) (رساله آموزشی ج2 درس 76 ؛ سیستانی، استفتائات، س 222 نگاه به عکس و فیلم)
(3) (رساله مراجع م 2441 و 2442 ؛ رساله آموزشی ج2 درس 77)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام سوگواری
آیا یک قطره اشک بر امام حسین ( علیه السلام ) تمام گناهان را میبخشد؟
1.هر گاه درباره‌ی «فرع» و شاخه‌ای بحث می‌شود، فرض و شرط بر آن است که «اصل» پابرجا باشد و شروط و ویژگی‌های اولیه محقق باشد. نه این که آن «هر کس» همگان را بدون هیچ شرطی شامل می‌گردد
مثال: اگر گفته شد به هر کسی یارانه تعلق می‌گیرد، منظور تمامی «هر کس‌های» جهان نیستند. بلکه اولاً باید ایرانی باشد، ثانیاً باید ثبت نام کند، ثالثاً باید حساب بانکی داشه باشد و...
2.برای قبولی اشک هم شرایطی است مثل تقوا:إِنَّما یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقین‏"(آیه 27 مائده) خدا فقط از باتقوایان می پذیرد.
این آیه قید عامی را به همه عبادات و اعمال ما می زند و آن "رعایت تقوا " است. خدا در ای آیه با حصر "انما" اعلام می کند که فقط از باتقوا ها می پذیرد
تعریف باتقوایان(متقین) در قرآن (بقره 2-4)مشخص است:( الَّذینَ یؤمِنونَ بِالغَیبِ وَیقیمونَ الصَّلاةَ وَمِمّا رَزَقناهُم ینفِقون ...)بپاداشتن نماز( نه نماز خواندن خالی) و انفاق و یقین به اخرت و...
3.امام صادق: به خداوند سوگند پرودگار هیچ اطاعت و کار نیکی را از بنده اش قبول نمی کند تا زمانی که بنده بر انجام معاصی خداوند اصرار داشته باشد»(کافی ج2 ص288)
خداوند ما را عالم و عامل به دستورات اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام سوگواری
ترک امر به معروف اثرات منفیی برای خود فرد به همراه دارد که برخی از پیامدهای فردی ترک امر به معروف عبارتند از:
1. شرکت در گناه دیگران :یکی از پیامدهای منفی ترک نهی از منکر، شریک شدن در گناه دیگران است. وقتی فرد گنهکار در جامعه مشاهده می کند که کسی در مقابل رفتار هنجار شکنانه او در اجتماعی انسانی توجه ای نمی کند. این احساس در او زنده می شود که کار او صحیح است و در انجام محرمات الهی جرات پیدا می کند، لذا سکوت فرد نشان شریک بودن در گناه اوست؛ گاهی اوقات سکوت در برابر گناه نشانه رضایت است و بر اساس آیات و روایات، این گونه افراد شریک گناهکار محسوب می شوند.
أَمیرِالمُؤْمِنین علیه السلام: فرمود: کسى که ظلم مى کند و کسى که راضى به ظلم کردن باشد و کسى که کمک به ظالم مى کند هر سه شرکاء ظلم محسوب مى شوند.( وسائل الشیعه، ج 11، ص 410)
2. تضعیف ایمان و مغبوض خدا واقع شدن: پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: خداوند مؤمن ناتوانی را که دین ندارد مبغوض می دارد، از آن حضرت سؤال شد که مؤمن ضعیف بی دین کیست؟ آن حضرت در جواب فرمود: آن انسانی که نهی از منکر نمی کند.»( کافی ،ج ۵، ص۵۹)
ترک امر به معروف و نهی از منکر رفته رفته انسان را نسبت به دستورات الهی سست و بی اعتقاد خواهد کرد. فردی مشاهده کند دیگران به راحتی احکام الهی را زیر پا می گذارند وهیچ گونه عکس العملی در قبال کار ناشایست او از خود نشان نمیدهند، کم کم نسبت به شیوع محرمات الهی در جامعه بی تفاوت می شود و جامعه دچار ضعف ایمانی و اعتقادی می شود.
3. مستجاب نشدن دعا: امام علی علیه السلام : امر به معروف و نهى از منکر را ترک نکنید زیرا در این صورت دعا مى کنید و دعایتان مستجاب نمى شود .(نهج البلاغه ،نامه 47)
خداوند توفیق عمل به واجبات و ترک محرمات را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه بقره آیه 270

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سید الشهدا علیه السلام
خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: وَ مَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ نَفَقَةٍ أَوْ نَذَرْتُمْ مِنْ نَذْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُهُ...

هر چه انفاق کردید و هر نذری را به عهده گرفتید، یقینا خداوند متعال می داند. (در نتیجه فرمانبر را پاداش می دهد و ستمکار به آیات خدا و حقوق مردم را عذاب می کند.) (سوره بقره، آیه 270)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

در ایام عزای آل الله قرار داریم که یکی از سوالاتی که مؤمنین در این ایام می پرسند این است که سال های گذشته نذر کرده اند که هر سال در این ایام، مجلس عزایی برگزار کنند و از عزاداران پذیرایی کنند و اطعامی نیز صورت بگیرد، حال با وجود شرایط فعلی، ممکن است که نتوانند به نذر خود عمل کنند، حال وظیفه چیست؟
در جواب عرض می شود برای اینکه انجام نذر بر عهده انسان واجب شرعی باشد (یعنی اگر تخلف کند گناه محسوب شود و کفاره بر عهده شخص بیاید) باید شرایطی وجود داشته باشد، که اگر این شرایط وجود نداشته باشد، انجام آن نذر شرعا واجب نیست.
یکی از این شرایط که اگر در نذر نبوده است چیزی بر انسان واجب نشده است صیغه نذر است که به فتوای اکثر مراجع تقلید صیغه نذر به این صورت است که بگوید:" برای خدا بر من است که فلان کار را انجام دهم." لذا اگر صیغه نذر را نخوانده باشد و یا اینکه صیغه نذر را به زبان نیاورده باشد و فقط از ذهن خود گذرانده باشد، عمل به چنین نذری واجب نیست.
یکی دیگر از شرایط نذر شرعی این است که در زمان انجام نذر توانایی عمل به نذر را داشته باشد؛ لذا اگر در زمان انجام نذر توانایی عمل به نذر را نداشته باشد، عمل به نذر به فتوای اکثر مراجع تقلید، واجب نیست. (1)
البته در شرایط فعلی که ایام شیوع بیماری است حتی اگر نذر به نحو شرعی نیست توصیه می شود که در صورت امکان و داشتن شرایط (ولو در حد حضور اعضای خانواده)، با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی و زدن ماسک و رعایت فاصله گذاری (و حتی الامکان برگزاری مراسم در فضای باز) مراسم عزای حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام که از افضل قربات است تعطیل نشود.
بزرگواران می توانند سوالات شرعی خود را از سامانه 05132020 به صورت تلفنی و یا سامانه پیامکی 30002020 بپرسند.
خداوند متعال توفیق خدمت به دستگاه پر برکت معصومین علیهم السلام را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل مراجع م 2641)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام سوگواری
امر به معروف آثار و برکات فراوانی برای خود فرد به همراه دارد که برخی عبارتند از:
1. اهل معروف و خوب شدن خود فرد:حضرت علی (علیه السلام) به فرزندشان فرمودند : امربه معروف کن تا اهل معروف باشی. آری ! همان گونه که هر کس لباس می شوید ، دست خودش نیز پاک می شود ، کسی که مردم را به خیر دعوت می کند ، به طور طبیعی سعی می کند تا خودش نیز به آن کار عمل کند که به دیگران سفارش می کند(غرر الحکم ، ج 1، ص 99)
2. شرکت در همه ثواب ها : در روایات متعدد می خوانیم هر کس مردم را به کار خیر راهنمائی و سفارش و دعوت کند و مردم به خاطر دعوت او آن کار را انجام دهند ، دعوت کننده در پاداش شریک می شود بدون آن که از اجر دیگری کاسته شود.بنابراین ، کسی که امر به معروف می کند ، در پاداش همه کارهایی که مردم به خاطر دعوتش انجام می دهند شریک است.
3. کم نشدن عمر و روزی: حضرت علی (علیه السلام) می فرماید: امر به معروف و نهی از منکر، مرگ را نزدیک نمی کند و از روزی نمی کاهد(نهج البلاغه, حکمت 366)
4. نصرت الهی: امام باقر (علیه السلام) فرمودند: این دو آفریده الهی هستند که هرکس آنها را یاری کند، خدا یاریش کند و هرکس آن دو را تنها گذارد، خدا تنهایش می گذارد.
خداوند ما را جزء آمران به معروف و ناهیان از منکر قرار دهد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول، النص، ص: 237)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
در روایت است از حضرت سید الشهدا علیه السلام که در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر می‌فرمایند: ... بِأَنَّهَا إِذَا أُدِّیَتْ‏ وَ أُقِیمَتِ‏ اسْتَقَامَتِ الْفَرَائِضُ کُلُّهَا هَیِّنُهَا وَ صَعْبُهَا... .

اگر حقّ این دو مطلب ادا شده و تحقّق پذیرد و برپا ماند، تمامى واجبات چه آسان و چه مشکلش پایدار و استوار مى‏گردد.(تحف العقول، النص، ص: 237)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از بزرگترین و با اهمیت ترین دستورات اجتماعی دین مبین اسلام " امر به معروف و نهی از منکر" می باشد و هدف عمده و اساسی در امر به معروف و نهی از منکر محقق شدن معروف و ترک منکر است که به دو نکته در این مورد اشاره می شود:
1. برخی از تکالیف شرعی قالب و شکل ثابتی دارند مثل نماز اما برخی از تکالیف مثل امر به معروف و نهی از منکر با توجه به اینکه هدف، تاثیر گذاری است لذا به هر روش مشروعی که بتوانیم تاثیرگذاری داشته باشیم باید انتخاب نمود مثلا ممکن است برای تاثیر گذاری در شخص گنهکار از خواهش و استدعا استفاده کرد یا از تکرار امر به معروف و یا هر شیوه دیگری که بتوان تاثیر گذاری داشته باشد، واجب است همان شیوه را انتخاب نمود. مثلا اگر فردی غیبت می کند چنانچه در تذکر دسته جمعی احتمال تاثیر وجود دارد بر همه افراد واجب است که تذکر بدهند. یا اگر همکارمان از بیت المال برمی دارد و یا کسی را می بینیم که رشوه می دهد و یا اینکه شخصی حجاب شرعی خودش را رعایت نکرده، چنانچه با خواهش کردن احتمال تاثیر وجود دارد، واجب است همین شیوه را انتخاب کرد.
2. با توجه به اینکه هدف از این فریضه از بین بردن و ریشه کن کردن فساد است؛ لذا اگر کسی بدون قصد قربت این فریضه را انجام دهد باز ‏هم به تکلیف شرعی‌خودش عمل کرده است هر چند اجر و ثواب منوط به این است که قصد قربت داشته باشد. (1)
سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین گرامی می باشد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریر الوسیله، کتاب امر به معروف، اقسام امر به معروف م13 ؛ رساله جامع ج 1م 2216)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام سوگواری
امر به معروف و نهی از منکر» پدیده ای اجتماعی می باشد و ارزنده ترین آثار آن نیز در اجتماع نمود پیدا می کند از آن جمله :
1. اجرای احکام اسلام :«امر به معروف و نهی از منکر» به عنوان «اصل نظارت عمومی» یا «ضمانت اجرایی» قوانین اسلام مطرح می باشد، بدین معنی که خداوند حکیم برای پیاده شدن قوانین حیات بخش اسلام، علاوه بر همه ی پیش بینی هایی که نمود، نظارت بر حسن اجرای آن را به عهده ی فرد فرد جامعه ی اسلامی، از هر قشری نهاده است. بر این اساس، هر مسلمانی با امر به معروف و نهی از منکر به اجرای صحیح احکام اسلام کمک کرده و در واقع یک نیروی اجرایی و ناظر جدی آن محسوب می شود.امام باقر (علیه السلام) می فرماید :
« فریضه عظیمه بها تقام الفرائض:امر به معروف و نهی از منکر فریضه ی بزرگی است که به سبب آن واجبات (اسلامی) بر پا می شود.
2. عدالت اجتماعی: نظارت عمومی بر حسن اجرای احکام عدالت گستر اسلام، زندگی عادلانه ای برای اقشار مختلف مردم فراهم خواهد ساخت به گونه ای که نه ثروتمند از پرخوری و ثروت کلان سر به طغیان بردارد و نه مستمند گرفتار زندگی سخت و مرگ تدریجی گردد. امیرمؤمنان علیه السلام می فرماید : (امر به معروف و نهی از منکر) با برگرداندن مظالم (به صاحبان اصلی آن) و مخالفت با ستمگر همراه است. همچنین تقسیم (عادلانه ی) بیت المال و غنائم را در پی دارد و صدقات (مالیات های شرعی) از جاهای لازم گرفته شده در جای حق و مناسب مصرف می شود.
3. قدرتمندی مؤمنان :امام علی علیه السلام: هرکس امر به معروف کند مؤمنان را قدرتمندتر می کند. (نهج البلاغه،حکمت31)
خداوند ما را جزء آمران به معروف و ناهیان از منکر قرار دهد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد

شب تاسوعای حسینی
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الارشاد، شیخ مفید، ج2 ، ص: 91)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شب تاسوعای حسینی
در روز نهم محرّم، وقتی که ‌سپاه عمر سعد تصمیم به حمله گرفت، امام حسین علیه السلام برادر بزرگوارشان (حضرت عباس علیه السلام) را برای مهلت گرفتن یک شب به جهت ادای نماز و دعا به سمت دشمن فرستاد و فرمود: هُوَ یَعْلَمُ أَنّی کُنْتُ اُحِبُّ الصَّلاةَ لَهُ وَ تِلاوَةَ کِتابِهِ وَ کَثْرَةَ الدُّعاءِ وَ الْاِسْتِغْفارِ

‌خدا ‌می‏داند که من (حسین) نمازگزاردن و تلاوت قرآن، زیاد دعا کردن و استغفار را دوست دارم. (الارشاد، شیخ مفید، ج2 ، ص: 91)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در شب تاسوعا قرار داریم و به برکت عزاداری ها و این ایام دلهای مردم برای آمدن به درگاه الهی بیش از پیش آماده است؛ لذا چند نکته درباره توبه و استغفار خدمت شما عزاداران حسینی تقدیم می کنم:
1. انسان طوری خلق شده که ممکن است مرتکب گناه شود، خداوند متعال در مقابل، توبه را قرار داده که یکی از مهمترین واجبات، توبه از گناهان است که واجب فوری است و تأخیر انداختنش جایز نیست و زمان و مکان و آداب خاصی لازم ندارد، لذا فرد وقتی گناهی مرتکب شد باید سریعا توبه کند اگرچه قبلا هم توبه کرده و آن را شکسته، باز هم باید تصمیم جدی بگیرد و توبه واقعی کند. و از رحمت خدا ناامید نباشد زیرا ناامیدی از رحمت خدا خودش گناه است.
2. حقیقتِ توبه پشیمانی از گناه است، یعنی قلبا از گناهش پشیمان شود و تصمیم بر ترک گناه بگیرد و گناهانی را که انجام داده مثل دروغ، تهمت، غیبت‌، بد‌حجابی، نگاه به نامحرم، موسیقی حرام‌، خرید و فروش و استعمال مواد مخدر، تصمیم [جدّی] بگیرد که ترک کند. (1)
3. همچنین نسبت به برخی گناهان، جبران گذشته واجب است. مثلا اگر گناهش ترک نماز و روزه بوده، در انجام نماز و روزهای قضا کوتاهی نکند یا اگر خمس، زکات و حق الناس برگردن دارد را پرداخت کند. در ادای دین، صدقه یا انجام کار خیر برای طلبکار، هر چند از دنیا رفته باشد، کافی نیست. (2)
در پایان خدمت زائرین عرض کنم؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین محترم می‌توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خود را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجعشان دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می‌توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خود را از کارشناس خانم بپرسند.
خداوند متعال به حق حضرت ابالفضل العباس به همه ما توفیق توبه واقعی عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) عروه الوثقی، ابتدای فصل فی احکام الاموات
(2) (رساله مراجع اقتباس از م 2279 و م 2701)

شب تاسوعای حسینی
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام سوگواری
در زیارت حضرت عباس علیه السلام آمده است «السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِیعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ علیهم السلام»
برخی از ویژگی های حضرت عباس علیه السلام عبارتند از:
1. عبد خدا: بشر اگر بخواهد به کمالات انسانی و به عزتی که مخصوص خدا و رسول و مومنان هست دست یابد، راهی جز اطاعت و بندگی خدای متعال که سرچشمه تمامی خوبی ها و پاکی ها و زیبایی ها هست،ندارد و ما در تشهد این مقام را برای پیامبر گوئیم که در زیارت نامه ایشان نیز این صفت نقل شده است.
حضرت عباس ( علیه السلام ) اثرسجده های طولانی بر پیشانی اش نقش بسته بود تا آن جا که قاتل او می گوید: «وی نیکو چهره و رشید بود که در پیشانی اش اثر سجده می درخشید».(مقاتل الطالبیین، ص 32.)
2. وفاداری: حضرت عباس ( علیه السلام ) مصداق أتم و أکمل وفای به عهد و باقی ماندن بر بیعت بود که خداوند مومنان را این چنین توصیف می کند: «الَّذینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لا یَنْقُضُونَ الْمیثاق»(رعد/۲۰) آن‌ها که به عهد الهى وفا مى‏کنند، و پیمان را نمی‏‌شکنند وفاداری حضرت ابالفضل (علیه السلام) نسبت به صاحب ولایت جلوه‌های گوناگونی دارد، مثلا زمانی که دو مرتبه برای او امان نامه می آوردند، هر دو را با قاطعیت رد می کند و یا در شب عاشورا زمانی که امام بیعتش را از اصحاب بر می دارد، نخستین کسی است که اظهار وفاداری می‌کند و یا زمانی که به شریعه فرات می رسد در حالی که در اوج تشنگی است، اما به احترام لبان خشکیده امام زمانش، قطره ای آب نمی نوشد و مشک را پر از آب می کند و به سمت خیمه حرکت می کند.
3. مواسات و جانبازی: در زیارت نامه مهدوی، حضرت ابوالفضل علیه السلام با وصف زیبای -;المواسی اخاه بنفسه-; ستوده شده اند و امام زمان (علیه السلام) برایشان درود فرستاده اند. مواسات به معنای کمک، همیاری، همکاری و مساعدت است.. کسی که برادرش را با جانش یاری و کمک کرد. مواسات با جان، بالاترین و باارزش ترین نوع مواسات است و فراتر از مواسات و کمک مالی، زبانی، قلمی و قلبی است.این سطح از ایمان و وفاداری در حضرت اباالفضل (علیه السلام)، بی نظیر و نمونه است. البته این ارتباط صمیمی و عارفانه متقابل بود
در فرمان امام حسین (علیه السلام) به برادرش حضرت عباس (علیه السلام) برای گفت وگو با دشمنان به منظور گرفتن مهلت تا روز عاشورا چنین آمده است: یا عباس اِرکب بِنَفسی أنتَ یا أخی! (ارشاد شیخ مفید، ج2، ص92). ای عباس! برخیز جانم فدایت ای برادر!
دقت در این کلام امام معصوم (علیه السلام)، جایگاه بلند و بی نظیر حضرت اباالفضل العباس (علیه السلام) را آشکار می کند. امام حسین (علیه السلام) به حضرت اباالفضل (علیه السلام) می فرماید: جانم فدایت.
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی ایشان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

تاسوعای حسینی
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الارشاد، شیخ مفید، ج2 ، ص: 91)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت تاسوعای حسینی
‌امام حسین علیه السلام در عصر روز نهم محرم به برادر بزرگوارشان (حضرت عباس علیه السلام) فرمودند: هُوَ یَعْلَمُ أَنّی کُنْتُ اُحِبُّ الصَّلاةَ لَهُ ... .

خدا ‌می‏داند که من (حسین) نماز را برای او دوست دارم. (الارشاد، شیخ مفید، ج2 ، ص: 91)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از درسهای کربلا که روز عاشورا آن را در خود ثبت کرده است نماز اول وقت سید الشهدا علیه السلام و اصحاب ایشان است؛ بنا داریم چند مساله شرعی درباره اهمیت نماز خدمت شما عزاداران حسینی تقدیم کنیم:
1. نماز از مهمترین واجبات دینی است و تاکید فراوانی شده است که شخص مسلمان نمازش را اول وقت و به جماعت بخواند و در اهمیت نماز و جماعت خواندن آن همین بس که امام حسین علیه السلام با وجود جنگ در ظهر عاشورا نماز را اول وقت و به جماعت خواندند.
2. اگر کسی عمدا حتی یک رکعت ‌نمازش را در وقت‌ نخواند و‌ یا کوتاهی‌ کند تا قضا شود گناه ‌کبیره انجام داده و ‌باید فورا توبه کرده و نباید در انجام نمازهای قضایش کوتاهی کند. (1)
3. نماز در هیچ حالتی از انسان عاقل و بالغ ساقط نمی شود حتی اگر انسان در حال مریضی است یا داخل وسایل نقلیه است و نماز در حال قضا شدن است باید نماز را با رعایت شرائطی که مقدور است، بخواند و امثال این موارد بهانه‌ای برای ترک نماز نمی شود.
4. بنابر این حتی کسی که مریضی دارد که به طور کلی نمی تواند بایستد (ولو با تکیه به عصا) باید نشسته نماز بخواند و حتی اگر وضعیت کسی به نحوی است که حتی توان نشستن هم ندارد باید به پهلوی راست رو به قبله نماز بخواند و اگر نمی تواند به پهلوی چپ رو به قبله بخواند و اگر این را هم نتواند، به پشت بخوابد که کف پایش رو به قبله باشد و نمازش را بخواند. (2)
سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد.
خداوند متعال به حق امام حسین علیه السلام همه ما را از نمازگزاران واقعی قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م 1370 و م 1372)
(2) (رساله مراجع م 971)

تاسوعای حسینی
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام سوگواری
برخی از ویژگی های خاص امام حسین ( علیه السلام ) عبارتند از:
1. تنها امامی که در معرکه جنگ به شهادت رسید و تنها امامی که سرش را از بدن جدا کردند (ذبیح الله
2. تنها امامی که زیارت اربعین دارد.
3. تنها امامی که بدون غسل و کفن دفن شد (بلا غسل و لا کفن). و تنها امامی که تشنه لب به شهادت رسید (قتلوه عطشاناً).
4. تنها امامی که پس از شهادت، خانواده اش اسیر شدند (نساؤه سبایا). و تنها امامی که همه پیامبران از آدم تا خاتم بر او گریه کردند.
5. تنها امامی که پدر مادر و جد و فرزندانش معصوم بودند
6. اولین امامی که در رجعت بر می گردد.
7. در ماه تولدش هیچ کدام از معصومین در آن ماه شهید نشده است. و در ماه شهادتش، تولد هیچ یک از معصومین علیهم السلام در آن ماه اتفاق نیفتاده است.
8. در زیارتش، علاوه بر سلام بر خودش، بر اعضاء و جوارحش نیز سلام داده می شود.
9. امامی که کشته اشک است (قتیل العبرة).و امامی که مصیبتش اعظم از همه مصایب است.
10. همه امامان کشتی نجات اند؛ اما کشتی حسین علیه السلام از همه بزرگتر است؛ لذا بیشترین امید گناه کاران به حسین است.
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی امام حسین(علیه السلام) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شب عاشورای حسینی
جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالی( للصدوق) ص: 128)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شب عاشورای حسینی
از حضرت رضا علیه السّلام روایت شده که فرمودند: ...کَانَ أَبِی إِذَا دَخَلَ‏ شَهْرُ الْمُحَرَّمِ‏ لَا یُرَى‏ ضَاحِکاً وَ کَانَتِ الْکِئَابَةُ تَغْلِبُ عَلَیْهِ حَتَّى یَمْضِیَ مِنْهُ عَشَرَةُ أَیَّامٍ فَإِذَا کَانَ یَوْمُ الْعَاشِرِ کَانَ ذَلِکَ الْیَوْمُ یَوْمَ مُصِیبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُکَائِهِ وَ یَقُولُ هُوَ الْیَوْمُ الَّذِی قُتِلَ فِیهِ الْحُسَیْن علیه السلام

هرگاه ماه محرّم فرا مى رسید، پدرم موسى بن جعفر علیهم السّلام دیگر خندان دیده نمى‌شد و غم و افسردگى بر او غلبه مى یافت تا آن که ده روز از محرّم مى‌گذشت‌، روز دهم محرّم که مى‌شد، آن روز، روز مصیبت و اندوه و گریه پدرم بود. و می فرمود: این همان روزی است که حسین که درود خداوند بر او باد در آن روز کشته شد. (امالی( للصدوق) ص: 128)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

امشب بنا داریم چند نکته ای درباره آداب و اعمال روز عاشورا خدمت شما عزاداران حسینی تقدیم کنیم:
همانطور که مى‌دانیم روز عاشورا که روز شهادت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفاى ایشان است، روز اندوه و غم و مصیبت ائمّه اطهار علیهم السلام و شیعیان آنها مى باشد، و بر رعایت امور و انجام اعمالی در این روز تأکید شده است که به چند مورد اشاره می شود:
1. کار‌کردن در روز عاشورا حرام نیست ولی شایسته است مؤمنین در این روز دست از کسب و کار بکشند و نیازهاى خانه را در روز عاشورا تهیّه و ذخیره نکنند و با‌بستن مراکز تجاری، که خود نمادی از مشارکت در مصیبت سالار شهیدان و اظهار همدردی با حضرتش می باشد در حد ممکن در این وظیفه مهم کوتاهی نکنند. البته کسانى که با مسائل بسیار ضرورى مردم سر و کار دارند مثلا پزشکان و امثال آنها و از این امر مستثنی هستند. (1)
2. مؤمنین توجه داشته باشند با اقتدا به اباعبد‌الله الحسین علیه السلام در هنگام وقت نماز، عزاداری و سایر امور را تعطیل و نمازشان را اول وقت و به جماعت اقامه نمایند. (3)
3. در روز عاشورا سعد جدی داشته باشیم که از مزاح و خنده و دیگر سرگرمى هاى مسرّت بخش دنیوى خوددارى کنیم و همچنین هنگام غروب روز عاشورا، به یاد مصائب فرزندان و اطفال و زنان حرم امام حسین علیه السلام باشیم، زیرا آن هنگام از سخت ترین لحظات حرم آل پیامبر صلى الله علیه و آله بود.
خداوند متعال اجر عزاداری ما را سلامتی و فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رهبری، سایت، استفتائات، شماره 592835 ؛ مکارم، احکام عزاداری، ص: 118 ، س 169 ؛ رهیافت احکام عزاداری، ص: 85 ؛ مفاتیح نوین، اعمال روز عاشورا)
(2) (سیستانی استفتائات کتبی در گروه علمی حرم ؛ استفتائات مکارم ج1 س575)
(3) (رهبری، سایت، استفتائات، شماره 607464 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج1 ، ص: 583 ، س 2177 ؛ بهجت، استفتائات، ج4 ، ص: 541 ، س 2177 ؛ مکارم، استفتائات سایت، نماز جماعت، اهمیت نماز جماعت ؛ رهیافت احکام عزاداری، ص: 69)

شب عاشورای حسینی
جزئیات
حدیث گفتار روز
(احقاق الحق، ج 19، ص: 429)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت عاشورای حسینی
موسى بن عمیر از پدرش نقل مى کند که امام(علیه السلام) (در روز عاشورا) به من فرمود: نادِ أَنْ لا یُقْتَلَ مَعی رَجُلٌ عَلَیْهِ دَیْنٌ وَ نَادِ بِها فِی الْمَوالی فَإِنّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللّهِ(صلى الله علیه وآله) یَقُولُ: مَنْ ماتَ وَ عَلَیْهِ دَیْنٌ أُخِذَ مِنْ حَسَناتِهِ یَوْمَ الْقِیامَةِ

میان همه یارانم اعلام کن هر کس دَیْنى بر عهده دارد با من کشته نشود ؛ زیرا که من از رسول خدا صلى الله علیه وآله شنیدم فرمود: هر کس از دنیا برود و دَیْنى بر ذمّه داشته باشد، از حسنات وى در فرداى قیامت برداشته مى شود. (احقاق الحق، ج 19، ص: 429)

توضیح حدیثتوضیحات

در اهمیت رعایت حقوق دیگران همین بس که حضرت سید الشهداء علیه السلام با توجه به اهمیت حق الناس، در روز عاشورا فرمودند: میان همه یارانم اعلان کنید که هر کس بدهکار است در رکاب من پیکار نکند؛ لذا بنا داریم امروز با تأسی به سیره حضرت سیدالشهدا علیه السلام چند نکته ای درباره حق الناس خدمت شما خوبان تقدیم کنیم:
1. تضییع حقوق مردم از گناهان است و تنها با توبه برطرف نمی شود بلکه باید انسان بعد از توبه حق مردم را نیز ادا کند.
2. حال اگر حقی که ضایع شده است از حقوق غیر مالی باشد، مثل اینکه غیبت مسلمانی را کرده باشد، یا تهمت به کسی زده باشد و مانند اینها؛ در این موارد اگر مفسده نداشته باشد علاوه بر توبه به تصریح تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای باید حلالیت بطلبد. (1)
3. اما اگر حقی که ضایع شده است از حقوق مالی باشد، مثل اینکه پولی قرض گرفته اما هنوز قرض خود را ادا نکرده است یا به مال کسی خسارتی وارد کرده باشد اگر چه سالیان زیادی از آن گذشته باشد؛ در این صورت علاوه بر توبه اگر توانایی پرداخت دین خود را دارد در صورتی که به صاحب مال دسترسی دارد باید فورا آن را به صاحب مال پرداخت کند و اگر صاحب مال فوت کرده است باید به ورثه او بدهد. و اگر پرداخت مستقیم بدهی به طلبکار سبب آبرو ریزی یا مانع شرعی دیگری در میان است می تواند به صورت غیر مستقیم مثلا به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات، بدهی خود را پرداخت کند. و انجام کارهای خیر از طرف طلبکار بجای پرداخت بدهی کافی نیست. اگر به طلبکار دسترسی ندارد باید برای پیدا کردن او تلاش کند و چنانچه از پیدا کردن طلبکار مأیوس شود باید با اجازه دفتر مرجع تقلید مقدار بدهی را از طرف طلبکار به فقیرشرعی صدقه بدهد. (2)
سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما عزاداران حسینی می باشد.
خداوند متعال بحق امام حسین علیه‌السلام ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) نکته: رهبری، بهجت، مکارم:(احتیاط واجب): اگر مفسده ای ندارد باید حلالیت بطلبد. (رهبری، رساله آموزشی، ج2، درس: 19 ؛ استفتائات امام خمینی ج2 گناهان کبیره س 16 ؛ مکارم، سایت، استفتائات، تهمت ؛ بجهت، استفتائات، ج4، ص: 562، س 6475 ؛ منهاج الصالحین،ج 2 م29 )
(2) نکته: طبق فتوای امام خامنه‌ای برای اجازه در پرداخت رد مظالم احتیاط مستحب است. (سوالات سامانه جامع، اموال پیدا شده و مجهول المالک، مظالم، تاریخ ۱۳۹۹/۰۸/۱۹ ؛ استفتائات آیت الله سیستانی، سوال 353 ؛ منهاج الصالحین، ج2 م 990)

عاشورای حسینی (شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و اصحاب آن حضرت)
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام سوگواری
امام صادق علیه السلام فرمودند: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی عَوَّضَ الْحُسَیْنَ ـ علیه‌السلام ـ مِنْ قَتْلِهِ أَنْ جَعَلَ الْإِمَامَةَ فِی ذُرِّیَّتِهِ وَ الشِّفَاءَ فِی تُرْبَتِهِ وَ إِجَابَةَ الدُّعَاءِ عِنْدَ قَبْرِه «خداوند عوض قتل امام حسین - علیه السلام - چهار ویژگی به آن حضرت عطا فرموده است : اول - امامت را در ذریه او قرار داده است، دوم - شفا را در تربت آن جناب قرار داده، سوم - کنار و زیر قبه او دعا مستجاب می‏باشد، چهارم - ایام زیارت کنندگان او از عمرشان حساب نمی‏شود» (بحار ؛ ج 44 ،ص 221)
1. شفا در تربت امام: اهمیت این پاداش آن‌گاه روشن می‌شود که بدانیم از نظر فقه اسلام، خوردن خاک حرام است، و تنها خوردن کمی از تربت سیدالشهدا به قصد شفا، از این حکم استثنا شده است.
2. استجابت دعا: "ابوهاشم جعفری که از اصحاب امام هادی (علیه‌السلام) است، می‌گوید: وقتی امام هادی بیمار بود به من فرمود که کسی را برایم به حائر حسینی بفرستید تا دعا کند. ابوهاشم این ماجرا را به علی بن بلال گفت. او گفت: امام هادی خود حائر حسینی است؛ یعنی دارای حرمت است. ابوهاشم باز به نزد امام برگشت و ماجرای دیدارش با علی بن بلال را بازگو کرد. حضرت فرمود:رسول خدا (صلی الله‌علیه و آله) که حرمت او و هر مؤمنی بزرگ‌تر از حرمت خانه خدا است، کعبه را طواف می‌کرد و حجرالاسود را می‌بوسید و خدای سبحان به او فرمان داده بود که در عرفه وقوف کند (کامل الزیارات، ص 274)
3. امامت در نسل امام حسین علیه السلام : با اینکه امام حسن علیه السلام بزرگتر بودند امامت در نسل امام حسین واقع شده است.
4. رسوخ حرارت محبت امام حسین علیه السلام در دل مؤمنین: محبّت و عشق و علاقۀ مردم به امام حسین علیه السلام ، امتیازی برای ایشان به شمار می‌رود که با اینکه بقیه معصومین علیهم السلام را نیز دوست دارند ولی محبت ویژه امام حسین علیه السلام در قلوب امتیاز ویژه است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً(مستدرک‏الوسائل، ج 10، ص 318)
5. نماز در مسافرت با شرایطی که در رساله‌های عملیه آمده شکسته است، اما مسافر می‌تواند در چهار مکان نمازش را شکسته یا تمام بخواند. که یکی از آنها حائر حسینی است.
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی امام حسین علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

عاشورای حسینی
جزئیات
حدیث گفتار روز
(تفسیرالإمام الحسن العسکری ص : 307 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شام غریبان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفای ایشان و شروع مصیبت اسرات آل الله
از حضرت زهرا سلام الله علیها روایت است که می فرمایند: إِنْ‏ کُنْتَ ‏تَعْمَلُ ‏بِمَا أَمَرْنَاکَ، وَ تَنْتَهِی عَمَّا زَجَرْنَاکَ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شِیعَتِنَا

اگر به‌آنچه ما امر کردیم عمل میکنی و از آنچه که از آن نهی کردیم اجتناب میکنی، از شیعیان ما خواهی بود. (تفسیرالإمام الحسن العسکری ص : 307 )

حضرت فاطمه (س)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از دغدغه های اهل بیت حضرت سید الشهداء علیه السلام و اسراء در اوج مصیبتی که به آنها وارد شده بود، رعایت حجاب و پوشش بود. و ما که شیعه و دوستدار اهل بیت علیهم السلام هستیم باید پیرو سیره آنان باشیم لذا به همین مناسبت چند نکته‌ای درباره حجاب و پوشش خدمت شما عزاداران حسینی و دوستداران اهل بیت علیهم السلام تقدیم می شود:
1. رعایت حجاب و پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکان های زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی باشد.
2. پوششی که بر زن در برابر نامحرم واجب است، شرایطی دارد:
الف. اندام بدن را به مقداری که شرعاً پوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند؛ لذا استفاده از لباسهای کوتاه که اندام بدن را به مقدار واجب نمی‌پوشاند یا لباسهای بدن نما که از زیر آن پوست بدن نمایان است در برابر نامحرم جایز نیست و حرام می‌باشد. مثلا پوشیدن جوراب های نازک و بدن نما که از زیر آن پوست پا نمایان است در حضور نامحرم جایز نیست.
ب. تنگ و چسبان نباشد؛ لذا لباسهایی که برجستگی های اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست.
ج. زینتی نباشد؛ لذا اگر نوع دوخت لباس یا رنگ لباس عرفا زینت محسوب شود یا باعث جلب توجه نامحرم بشود، شرعا حرام است.
نکته: همچنین زنی که صورت خود را آرایش‌کرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا ناخن مصنوعی کاشته یا از لنزهای رنگی و زینتی استفاده کرده، باید آن را از نامحرم بپوشاند. (1)
سامانه پیامکی 30002020 آماده دریافت سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین گرامی می باشد.
با انجام واجبات و ترک محرمات خداوند متعال ما را جزء پیروان راه شهدای کربلا قرار بدهد به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات س1363 و 1364 و 1363 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی س223 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، ازدواج، احکام حجاب، حجاب بانوان)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام سوگواری
سرّ نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود
پس از شهادت امام حسین علیه السلام رسالت سنگین زینب کبری سلام الله علیها آغاز شد. او در سخت ترین شرایط جسمی و روحی، بزرگ ترین و خطیرترین مسئولیت ها را به عهده گرفت و با موفقیت کامل آن را به انجام رساند.
حضرت زینب سلام الله علیها پس از شهادت امام حسین علیه السلام چهار وظیفه و رسالت مهم بر عهده داشت که به طور خلاصه ذکر می کنیم:
1. پرستاری از امام زمانش و حمایت و دفاع از جان آن حضرت در برابر تعرضات و تهاجمات دشمن:در موقع آتش زدن خیمه ها و در جلسه ابن زیاد قصد کشتار امام سجاد را داشتند که حضرت زینب با دفاع از حضرت و صحبت با دشمنان، آنها را از این عمل بازداشت. (لهوف، ص 228)
2. حمایت و دفاع از زنان و کودکان اهل بیت: سعی و تلاش زینب سلام الله علیها در محافظت از اسرا به حدی بود که به لقب «امنیة الله» ملقب شد. چرا که اسرا امانت‌هایی بودند، که بدست آن حضرت سپرده شده بودند. آن حضرت در مجلس یزید اجازه نداد فاطمه دختر امام حسین علیه السلام را به کنیزی ببرند و با جدیت جلوی این کار را گرفت(مقتل الحسین مقرم، ص366)
3. مسئولیت پیام رسانی خون شهیدان و بیدادگری و آگاه بخشی به مسلمانان: یکی از وظایف اصلی حضرت زینب سلام الله علیها در جریان حادثه کربلا، پیام رسانی بود. آن حضرت و امام سجاد علیه السلام می‌بایست پیام خون شهدای کربلا را به گوش همگان برسانند. تا این قیام برای همیشه ماندگار شده و درس آموز باشد و یزید و یزیدیان رسوا شوند وحضرت با خطبه خوانی در کوفه و شام این عمل را انجام داد.
4. عزادرای برای امام حسین علیه السلام : حضرت زینب سلام الله علیها علاوه بر این که در خطبه‌های خویش به مصیبت بزرگ شهادت امام حسین علیه السلام اشاره می کرد و با سخنان جانسوز خویش همگان را به گریه می انداخت، تلاش می کرد در هر فرصتی با یادآوری مصائب امام حسین علیه السلام در ماندگاری این حماسه عظیم نقش ایفا کند.
خداوند ما را جزء رهروان حقیقی راه اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برک صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام سوگواری
آیا حجاب را در کربلا از سر زنان خاندان اهل بیت علیهم السلام برداشتند؟
غارت خیمه ها و برداشتن چادر و نقاب و مقنعه نقل شده است:در موقع حمله به خیمه ها زنان نزد عمرسعد شکایت کردند که جلوی شمر را گرفت(الکامل فی التاریخ، ج ‏۴، ص ۷۹) و نیز خطبه حضرت زینب در دربار یزید نیز هست که تو زنان خودت را پشت پرده بپوشانی،ولی پوشش دختران پیامبر را برداری(لهوف ص182)
حَتَّی جَعَلُوا ینْتَزِعُونَ مِلْحَفَةَ الْمَرْأَةِ عَلَی ظَهْرِهَا... ؛ «مردم برای غارت خانه های اولاد پیغمبر و نور چشم زهرا حمله بردند حتّی چادری که زن بکمرش بسته بود کشیده و می بردند(لهوف ص132)
در متن عربی مقاتل بیشتر این روایات، عباراتی مانند «جاذَبُوا النِّساءَ مَلاحِفَهُنَّ عَن ظُهورِهِنَّ»، «یَنزِعونَ المَلاحِفَ عَن ظُهورِنا»، «یَنتَزِعونَ مِلحَفَهَ المَرأَهِ عَن ظَهرِها» و «تُنازَعُ ثَوبَها عَلى ظَهرِها» آمده است و این ها – با توجه به معنای ملحفه(ملحفه: لباسی که روی لباس دیگر می پوشیدند) - به معنای برهنه شدن و نمایان شدن موها و بدن زنان نیست، بلکه چون زنان آن زمان علاوه بر رواندازهایی شبیه چادر؛ لباس زیرین دیگری نیز داشتند که موی سر و بدن را می‌پوشاند، و سپاه دشمن تنها لباس رویین آن ها را به غارت بردند. و این به معنای بی‌حجابی و نداشتن پوشش نیست.(( انساب الاشراف، ج ‏۳، ص ۲۰۴+ تاریخ طبری، ج ‏۵، ص ۴۵۳+امالی، ص ۱۶۴ )
- نهایت مطلبی که می توان در مورد زنان اسیر گفت این است که پس از واقعه عاشورا «مکشفة الوجوه» بودند یعنی صورت آنان باز بود، از این جهت در مورد حضرت سکینه نقل شده که: هنگام ورود به آن مجلس رسمی، سکینه صورت خود را با آستین خود پوشانده بود چون پارچه ای نداشت که با آن صورت خود را بپوشاند»(معالی السبطین ج2)
خداوند ما را جزء رهروان حقیقی راه اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برک صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کشف الغمة فی معرفة الأئمة (ط - القدیمة)، ج‏2، ص: 77)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت امام زین العابدین علیه السلام
ابو حمزه ثمالی یکی از اصحاب امام سجاد علیه السلام می فرماید: کَانَ زَیْنُ الْعَابِدِینَ علیه السلام یَحْمِلُ‏ جِرَابَ‏ الْخُبْزِ عَلَى ظَهْرِهِ بِاللَّیْلِ فَیَتَصَدَّقُ بِهِ وَ یَقُولُ إِنَّ صَدَقَةَ السِّرِّ تُطْفِئُ غَضَبَ الرَّب‏... .

امام زین العابدین علیه السلام در تاریکی شب، نان و نوای مستمندان را بر دوش می کشید و به طور ناشناس آن را انفاق می کرد و می فرمود: صدقه ی پنهانی، خشم الهی را فرو می نشاند. (کشف الغمة فی معرفة الأئمة (ط - القدیمة)، ج‏2، ص: 77)

توضیح حدیثتوضیحات

یکی از فضائل اخلاقی و سیره امام سجاد علیه السلام پرداخت صدقه و انفاق در راه خداست تا جایی که حتی پس از شهادت ایشان، در هنگام غسل دادن دیدند پینه هایی بر پشت و شانه های حضرتش وجود دارد. چون علت را پرسیدند، دریافتند که آن ها آثار کوله بار غذاهایی است که امام برای تهی دستان بر دوش می کشیده است؛ به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره صدقه و انفاق خدمت شما خوبان تقدیم می شود:
1. انفاق واجب مثل پرداخت خمس و زکات و رد مظالم و کفارات علاوه بر اینکه ثواب بسیار زیادی دارد، عمل به وظیفه شرعی است و هیچ گاه انفاق مستحب، جای انفاق واجب را نمی گیرد.
2. در مصرف صدقه مستحبی فقیر بودن یا سید نبودن شرط نیست بلکه می توان صدقه مستحبی را به فقیر یا ثروتمند یا سادات با حفظ احترام پرداخت کرد. اما سعی شود صدقات به فقرایی که متدین و عفیف هستند پرداخت شود؛ و همچنین به کسی که صدقه پرداخت می شود، هرچه خویشاوندیش نزدیکتر باشد، ثواب آن بیشتر است. مثل پرداخت صدقه به پدر و مادر یا برادر و خواهر. (1)
3. همان طور که صدقه دادن مستحب است، واسطه شدن و کمک کردن در رساندن صدقات به اهلش و نیازمندان مستحب است و در روایت است که به واسطه ی کار خیر هم، پاداش صدقه دهنده، عطا می شود بدون اینکه از ثواب صدقه چیزی کم شود. (2)
عزیزان می توانند سوالات شرعی و دینی خویش را به صورت پیامکی از سامانه 30002020 ارسال کرده و در اسرع زمان ممکن پاسخ را دریافت نمایند.
خداوند متعال توفیق کارهای خیر به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات س1822 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الصدقه، مساله 5 و کتاب الهبه، مساله 21 ؛ منهاج الصالحین ج 2 م 1335 و م 1607 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، صدقات)
(2) (تحریر الوسیله کتاب الصدقه، مساله 7 ؛ آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین، ج 2 م 1602)

شب شهادت حضرت امام زین العابدین علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام سوگواری
سر امام حسین ( علیه السلام ) کجا دفن است؟
چند قول: 1- مشهور علمای شیعه: کربلا: امام سجاد سرهای شهدا را از یزید گرفت و دراربعین توسط کاروان کربلا به بدن ملحق شد که یکی از دلایل اهمیت اربعین همین است(اللهوف ، ص 195؛اعلام الوری ، ج ‏1، ص 477+مقتل الحسین ( علیه السلام ) ، ج ‏2، ص 84؛ تذکرة الخواص، ص 238)
2.نجف کنار قبر امیرالمومنین: 3روایت از امام صادق:{ یکی از دوستان ما سر را ازشام ربود و نجف دفن کرد(کافی، ج ‏4، ص 571)+دوقبر در نجف میبینی که قبر کوچک سرامام حسین است(کامل الزیارات، ص 35،) +امام صادق 2رکعت نماز در نجف خوانده وفرموده اینجا سر امام حسین است(کافی، ج ‏4، ص 571)}
نقد: علاوه براشکال سندی:مکان قبرامیرالمومنین برای مردم تا صدسال بعد مشخص نبود که دفن کند وممکن است اول مدتی دفن شده و بعد به کربلا برده شده است
3- مدینه: نقل‌هایی نیز وجود دارد که سر را در بقیع کنار قبر مادرش حضرت فاطمه(س) دفن شده است(مثیر الأحزان، ص 106+ تذکرة الخواص، ص 239+ مقتل الحسین ( علیه السلام ) خوارزمی، ج ‏2، ص 83)
نقد: قبر حضرت زهرا مشخص نبوده است وبرخی گویند بعد به کربلا ملحق شده است
4. در کنار باب «فرادیس» دمشق به خاک سپرد(انساب الاشراف، ج ‏3، ص 214+ بحار، ج ‏45، ص 144)
5.عسقلان و قاهره: برخی اهل سنت و فاطمیون گفتند که هم اشکال سندی دارد و معلوم نیست سر امام بوده باشد و هم حاکمان فاطمی خواسته اند فضیلت سازی برای خود کنند(تذکرة الخواص، ص 239+ مرآة الجنان ص 110)
قول صحیحتر و مشهور، همان کربلاست
خداوند ما را جزء رهروان حقیقی راه اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برک صلوات بر محمد و آل محمد

شب شهادت حضرت امام زین العابدین علیه السلام
جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code