کل بیان های بین الصلاتین از ۰/۰۵/۳۰ تا ۰/۰۶/۰۶

حدیث گفتار روز
(‌وسائل الشیعه ج7 ص21)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت سجاد علیه السلام
حضرت باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند: إِنَّ أَبِی عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ علیه السلام مَا ذَکَرَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ نِعْمَةً عَلَیْهِ إِلا سَجَدَ ... وَ لا فَرَغَ مِنْ صَلاةٍ مَفْرُوضَةٍ إِلا سَجَدَ ... فَسُمِّیَ السَّجَّادَ لِذَلِکَ

. پدرم علی بن الحسین علیه السلام هیچگاه نعمتی را یاد نمی کرد مگر اینکه سجده شکر انجام می داد و بعد از هر نماز واجب نیز سجده می کرد به همین جهت بود که سجاد نامیده شد. (‌وسائل الشیعه ج7 ص21)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از مسائل مهمی که در رساله مراجع تقلید بیان شده این است؛ مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از احکام مورد ابتلا سجده سهو است که بنا داریم چند نکته کوتاه در مورد سجده سهو خدمت شما تقدیم کنیم:
1. در برخی موارد سجده سهو بعد از نماز واجب، واجب می شود (فتوا یا احتیاط واجب) مثل اینکه در نماز در جایی که نباید سلام بدهد سهوا سلام بدهد یا سهوا در بین نماز حرف بزند و همچنین اگر نمازگزار تشهد یا سجده را در نماز فراموش کند چنانچه قبل از رکوع رکعت بعد متوجه شود باید برگردد و تشهد یا یک سجده را بجا آورد ولی اگر در رکوع رکعت بعد یا در رکعات بعدی متوجه شد نماز را ادامه دهد و بعد از سلام نماز به نظر اکثر فقها از جمله امام خامنه ای ابتدا باید تشهد یا سجده را قضا کرده و بعد از آن سجده سهو هم بجا آورد. (1)
2. کیفیت سجده سهو این است که بعد از نماز بلافاصله نیت سجده سهو کرده و به سجده رفته و بگوید: بسم اللّه و بـاللّه الـسـلام عـلیک ایها النبی و رحمة اللّه و برکاته که ذکرش همان سلام اول نماز است که به ابتدای آن بسم الله و بالله اضافه شده است. بعد بنشیند و دوباره به سجده رود و همان ذکر را بگوید و بعد از سجده دوم تشهد و سلام را بخواند. (2)
3. اگر سجده سهو واجب شود و انسان فراموش کند هر زمان که یادش آمد باید سجده سهو را انجام دهد و نماز صحیح است. ولو حالت نماز به هم خورده است.
مسائل شرعی بسیار جزئی و دقیق است؛ می توانید با سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 تماس بگیرید و جواب سوالات شرعی و دینی خود را دریافت کنید.
خداوند متعال ما را از نمازگزاران واقعی قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) سیستانی، مکارم، شبیری زنجانی: تشهد نیاز به قضا ندارد و سجده نیاز به قضا دارد. (رساله مراجع م 1236 و 1245)
(2) مکارم: بنابر احتیاط به مقدار واجب تشهد و سلام اکتفا کند و سلام آخر نماز را بگوید. حضرت امام و سیستانی ذکر سجده سهو را مستحب می دانند. (رساله مراجع م 1250)

شهادت حضرت امام زین العابدین علیه السلام ؛ ورود اسیران کربلا به کوفه
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری
1- خطبه‌های آتشین: امام علیه السّلام برای روشنگری مردم و تبیین معارف عاشورایی و پرده‌برداری از چهرة منفور بنی‌امیه خطبه‌هایی در کوفه و شام ایراد فرمودند و اذهان مردم مدینه را نسبت به بنی‌امیه آگاه کردند و این زمینه‌ای شد که بسیاری از قیام‌ها بر علیه امویان در مدینه شکل بگیرد.
2. - تبیین معارف اهل بیت و مبارزه در قالب دعا: امام زین العابدین ـ علیه السّلام ـ در محیطی که ارعاب و اختناق حاکم بود مباحث سیاسی و اصول اعتقادی را در قالب دعا بیان می‌فرمود که مهم‌ترین آنها مسئلة امامت و رهبری حقیقی جامعة اسلامی و غصب و تصاحب آن توسط حکّام جور بود
3- زنده نگه داشتن یاد و خاطرة عاشورا: واقعة عاشورا در افکار عمومی برای حکومت اموی بسیار گران تمام شد و مشروعیت آن را زیر سؤال بود، امّا برای اینکه این فاجعة عظیم فراموش نشود امام با گریه بر شهیدان و زنده نگه داشتن خاطرة آنان مبارزة منفی را به صورت گریه ادامه داد.
4- تربیت شاگردان: امام ،شاگردان و اصحاب خاصّی تربیت کرد که هر یک از آنها حافظ دستاوردهای مکتب عاشورا و امامت بودند.
خداوند توفیق عمل به دستورات اهل بیت را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شهادت حضرت امام زین العابدین علیه السلام ؛ ورود اسیران کربلا به کوفه
جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه نساء آیه 29

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری آل الله
خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ... لَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِکُمْ رَحِیمًا

اى کسانى که ایمان آورده اید، یکدیگر را نکشید و خود را نیز در معرض قتل قرار ندهید، از آن روى خدا شما را از قتل باز مى دارد که به شما مهربان است. (سوره نساء آیه 29)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

در مساله 11 مراجع تقلید ذکر شده مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. از آنجایی که یکی از مسائل روز درگیری مردم با ویروس کرونا است؛ لذا چند نکته کوتاه درباره حفظ جان خدمت شما عرض می شود:
1. یکی از واجبات مهم دینی حفظ جان خود و دیگران است. به همین جهت است که خودکشی و کاری که باعث مرگ انسان شود، حرام است؛ یا بیمار هر اقدامی که به حفظ جانش کمک کند، واجب است انجام دهد و همچنین بر مسلمان واجب است چنانچه جان مسلمان دیگری در معرض مرگ باشد و توانایی نجات او را داشته باشد، او را نجات بدهد. (1) (تذکر به مردم راجع به رعایت فاصله و ماسک و همچنین رعایت مسائل بهداشتی)
2. در زمان کنونی درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا بر کادر درمانی و پزشکان واجب کفایی است و خدمت رسانی به بیماران از بهترین اعمال صالح است. (2)
3. کسی که دارای بیماری واگیرداری هست چنانچه بداند حضورش باعث سرایت بیماری به دیگران خواهد شد، حضور او در محل اجتماعات یا ارتباطش با دیگران شرعا حرام است. (3)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال به حق حضرت رضا علیه السلام همه مریض ها را شفای عاجل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع، اقتباس از م 2635 ؛ تحریر الوسیله، کتاب امر به معروف و نهی از منکر، دفاع، قسم دوم، اقتباس از م 10 ؛ اجوبه الاستفتائات، اقتباس از سوال 1281 ؛ رساله آموزشی، ج2 درس 78 ، تشریح میت ؛ سیستانی، استفتائات، س 459 و سایت، سوالات پزشکی ؛ مکارم، سایت، رساله احکام پزشکی، سوال 628 و 630 و 631 و 632)
(2) (سایت لیدر، استفتائات جدید مربوط به کرونا ویروس، س 4)
(3) (امام خامنه ای، ادمین، سوالات سامانه جامع، مسائل فرهنگی و اجتماعی، شماره 1065159 ؛ سیستانی، استفتائات، س: 463 ؛ مکارم، استفتائات سایت، پزشکی، فصل دوم: احکام پزشک، خسارت ناشی از کوتاهی یا کمبود اطلاعات پزشک ؛ احکام حج بیماران، روشهای پیشگیری از بیماری ؛ پاسخ های آیت الله شبیری زنجانی به چند پرسش شرعی درباره بیماری کرونا، تاریخ 12/12/ 1398)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَینِ حَرَارَهً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَدا»«برای شهادت امام حسین علیه السلام در دل‌های مؤمنان شراره‌ای است که هیچ‌گاه خاموش نشود.»( جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص556)
قیام امام حسین علیه السلام از جمله بزرگ‌ترین حوادث تاریخ اسلام است. به گونه‌ای که پس از گذشت قرن‌ها، هنوز مردم یاد این واقعه را زنده می‌دارند و برای آن حضرت عزاداری می‌کنند. دلایلی برای ماندگاری قیام حضرت وجود داردکه برخی را عرض می کنیم:
1. اخلاص و انگیزه الهی: از آنجا که خلق حماسه عاشورا دارای انگیزه الهی بود و امام حسین علیه السلام در یک روز هر چه داشت برای خدا و در راه احیای دین خدا و سنت رسول خدا فدا کرد و با خونش امضاء نمود لذا رنگ ابدی پیدا کرد و هرگز گرد و غبار غفلت و فراموشی آن را نمی‌گیرد چون قیام حضرت رنگ و بوی دنیا نداشت تا فناپذیر گردد ازاین جهت در زیارت اربعین آمده است که امام در راه خدا جان خود را فدا کرد تا بندگان خدا را از نادانی و گمراهی نجات دهد.( مفاتیح الجنان، زیارت اربعین)
2. نقش خاندان اهل بیت در ماندگاری عاشورا : یکی دیگر از عوامل مسلّم جاودانگی عاشورا تلاش مستمر و سیره عملی ائمه علیهم السلام در اقامه عزای سالار شهیدان می‌باشد. در مناسبت‌های مختلف به بیان اهمیت عزاداری و زیارت امام حسین علیه السلام می‌پرداختند، تبیین اهداف قیام امام حسین علیه السلام ، جلوگیری از تحریف عاشورا، بیان حقایق و عمق جنایت بنی‌امیه، رسوا نمودن دستگاه بنی‌امیه ، برگزاری مجلس عزای امام حسین علیه السلام ، ترغیب و تشویق بر اقامه عزای سالار شهیدان ، ذکر فضائل عزاداری و گریه و زیارت امام حسین از اقدامات بسیار مؤثر اهل بیت علیهم السلام در ماندگاری حماسه عاشورا است .
3. تلاش شیعیان برای حفظ قیام عاشورا: نقش مردم از زمان بنی امیه تا بنی العباس تا زمان رضاخان و دیگر ستمکاران در برگزاری عزای امام حسین علیه السلام تحت هر شرائطی با وجود تهدید و ممانعت و زندان بسیار روشن و قابل تقدیر است
خداوند ما را جزء عزادارن حقیقی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری
از زمانی که اباعبد الله و یاران باوفایش در کربلا به شهادت رسیدندعزاداری اهل بیت بر سید الشهدا شروع شد. واین عزاداری همراه با دو ویژگی بود
1. گریه بر مصائب شهدای کربلا 2. تبیین جایگاه اهل بیت وبیان حوادث کربلا و پرده برداشتن از چهره تزویر بنی امیه. امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها و سایر اسرا در کوفه و شام علاوه بر اینکه بر مصائب امام شهید ویارانش می گریستند همزمان جایگاه و فضائل اهل بیت علیهم السلام را بیان و جنایات زشت امویان را برملا می نمودند.
بعد از جریان اسارت شیوه عزاداری اهل بیت بر امام حسین علیه السلام به این نحو بود که گاهی مرثیه خوانی را دعوت می کردند در مجلس امام حسین علیه السلام مصیبت و مرثیه بخواند و آنان گریه می کردند و دستور می دادند همه گریه کنند. امام باقر علیه السلام در روز عاشورا برای امام حسین علیه السلام مجلس عزا بر پا می کرد و بر مصایب آن حضرت گریه می کردند که در آن مجلس شعرخوانی کمیت در تاریخ معروف است (کافی ،ج8 ،ص 102)
امام رضا علیه السلام در شیوه عزاداری پدر بزرگوارشان امام کاظم علیه السلام فرمودند که:چون ماه محرم فرا می رسید کسی پدرم را خندان نمی دید و این وضع ادامه داشت تا روز عاشورا در این روز پدرم را اندوه و حزن و مصیبت فرا می گرفت(امالی شیخ صدوق ،ص 191) در مورد امام رضا علیه السلام دارد که از دعبل خزاعی درخواست کردند مرثیه بخواند آنگاه حضرت بین حاضران و خانواده خود پرده ای زدند تا بر مصایب امام حسین علیه السلام اشک بریزند (مستدرک الوسائل ،ج10 ،ص 386) امام حسین علیه السلام از خواهران و زنان و دخترانش خواست که بعد از شهادتش از شیوه های غلط عزاداری استفاده نکنند و فرمود: چون من کشته شوم مبادا برای من گریبان چاک زنید ، مبادا صورت خود خراش دهید و مبادا حرفی بزنید که ارزش این حماسه را پایین بیاورید(لهوف ابن طاووس ،ص 150) بنابراین باید در عزاداری از کارهایی که موجب سستی و وهن مذهب شود، دوری شود.
خداوند ما را در صراط مستقیم همواره مستدام بدارد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تفسیر الإمام الحسن العسکری، ص: 307)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت زهرا سلام الله علیها، روایت است که می فرمایند: إِنْ‏کُنْتَ ‏تَعْمَلُ‏ بِمَا أَمَرْنَاکَ، وَتَنْتَهِی عَمَّا زَجَرْنَاکَ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شِیعَتِنَا

اگر به آنچه ما امر کرده ایم عمل میکنی و از آنچه نهی‌کرده ایم اجتناب میکنی، از شیعیان ما هستی. (تفسیر الإمام الحسن العسکری، ص: 307)

حضرت فاطمه (س)
توضیح حدیثتوضیحات

در عصر حاضر همه ما به نوعی درگیر فضای مجازی هستیم؛ از طرفی در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ لذا چند نکته کوتاه در رابطه با شبکه های مجازی خدمت شما خوبان عرض می شود:
اول: با بهره بردن از این امکانات، مومنین می توانند، فرهنگ و معارف دینی را گسترش دهند و ترویج کنند؛ مثل امر به معروف و نهی از منکر، دفاع از مؤمنین و مظلومین، صله رحم و ارتباط با خویشان.
دوم: با توجه به اینکه این امکانات قابلیت این را دارند که هم در مسیر حلال استفاده شوند و هم در مسیر حرام، باید توجه داشت که مبتلای به آسیبهای آن نشویم؛ لذا به جهت تذکر و توجه دادن مؤمنین به برخی استفاده های حرام این نرم افزارها و اجتناب از آن به برخی از مصادیق استفاده ی حرام از آنها اشاره می شود:
1. عضو شدن در کانال ها یا گروه هایی که حاوی مطالب ضد دینی و در نهایت باعث انحراف عقیده صحیح انسان می شود، زیرا کسی که خودش اطلاع کاملی از مباحث دینی ندارد نمی تواند در برابر هجوم شبهات و اشکالات جوابگو و پاسخ گو باشد در نتیجه سستی و ضعف دینی حتی انحراف را به همراه دارد.
2. غیبت، دروغ و تهمت، اختصاص به فضای واقعی و بیرونی ندارد بلکه امکان غیبت و دروغ و تهمت در شبکه های مجازی، نیز فراهم است مثل اینکه انسان گناه یا عیب فردی را مشاهده کند و با عکس برداری یا فیلم برداری آن را در فضای مجازی نشر دهد.
3. انتشار، نگهداری و تماشای فیلم ها و تصاویر خلاف عفت و حیا که برای هیچ کس چه مجرد و چه متاهل مجاز نیست و حرام است. (1)
سامانه پیامکی 30002020 با صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد.
خداوند متعال به همه ی ما توفیق شناخت محرمات و ترک آن را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله آموزشی، ج 2 ص: 18 ؛ منهاج الصالحین، ج 2 م 10 ؛ استفتائات سایت مکارم، رسانه ها، اینترنت)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری
هر چیزى که در این عالم ، شرافت پیدا مى‏کند، یا به خاطر انتساب آن به خداوند سبحان و شرافت ذاتى است، و یا به خاطر وقوع امر خارق العاده و مهمى است که به آن شرافت و برکت داده است .
خاک کربلا قطعه‏اى از بهشت است که خداوند قادر متعال به واسطه قدردانى از یک فداکار در راه دین که تمام هستى خود را فدا کرده ، در آن خاک، برکت و فضیلت و شفا قرار داده است .
در روایات فضایل فراوانی برای تربت امام حسین ( علیه السلام ) ذکر شده است که برخی را عرض می کنیم:
1-برداشتن حجاب هفتگانه: امام صادق ( علیه السلام ) مى‏فرماید: «همانا سجود بر تربت حسین ( علیه السلام ) حجابهاى هفتگانه را پاره مى کند(کافی،ج 4 ،ص 588) مراد از «حجاب» در کتاب و سنت ، همان حجابهایى است که بین بنده و خالق حایل شده و او را از شهود خداوند محجوب مى سازد.
2-ثواب تسبیح گفتن حتی بدون ذکر گفتن: امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) فرمود: «هر کس تسبیح تربت امام حسین ( علیه السلام ) را در دست گیرد و ذکر را فراموش کند، ثواب ذکر براى او نوشته مى‏شود». (بحار، ج 44 ،ص 280)
و امام صادق ( علیه السلام ) فرمود: «یک ذکر یا استغفار که با تسبیح تربت حسین ( علیه السلام ) گفته شود برابر است با هفتاد ذکر که با چیز دیگر گفته شود»( من لایحضره الفقیه ،ج 1 ، ص 268)
3-شفا یافتن: فردی از امام صادق ( علیه السلام ) سوال کرد: چگونه است که فردى از خاک قبر امام حسین ( علیه السلام ) برمى دارد و از آن سود مى برد، ولى فرد دیگرى از آن برمى دارد و بهره اى نمى برد؟ جواب فرمود: «نه والله، هر کس که از آن خاک بردارد و اعتقاد داشته باشد که به او نفع مى بخشد، البتّه بهره مند مى شود»( کامل الزیارات، ص 278)
البته احتیاط آن است که مقدار تربت خورده شده، بیش از یک عدس نباشد.
خداوند توفیق بهره مندی از دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوت بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج۱۷، ص 284)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند: لَیسَ مِنّا مَن غَشَّ مُسلِماً اَو ضَرَّهُ اَو ما کَرَهُ

هر کس در حق مسلمانی خیانت کند یا به او زیانی وارد سازد یا به او نیرنگ زند از ما نیست. (وسائل الشیعه، ج۱۷، ص 284)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ از طرفی در حال حاضر مسائل اقتصادی بسیار مورد توجه است که یکی از مواردی که سبب تقویت و رشد اقتصاد مقاومتی می شود که مورد تاکید امام خامنه ای می باشد، دوری از غش در معاملات است که به فتوای مراجع عظام تقلید غش حرام است و باید از آن اجتناب کرد و به تصریح روایات باعث بی برکت شدن رزق و روزی می شود.
غش نوعی خدعه و فریب در معامله است که دارای مصادیقی است از جمله:
1. مخلوط کردن جنس خوب با جنس بد به طوری که مشتری متوجه نشود، مثل مخلوط نمودن برنج درجه یک و درجه سه یا گردوی پارسالی با امسالی.
2. مخلوط کردن جنس با چیز دیگری غیر از آن جنس مانند مخلوط کردن شیر با آب یا عسل با شیره نبات.
3. صورت ظاهری خوبی به جنس دادن مانند آب زدن به سبزی کهنه که تازه جلوه کند.
4. مخفی کردن عیب جنس در صورتی که مشتری به فروشنده اعتماد داشته باشد که از او مخفی نمی دارد.
5. جنسی را به عنوان جنس دیگر فروختن مثل فروش بدلیجات به عنوان طلا؛ که در این صورت اخیر علاوه بر حرام بودن، معامله باطل نیز می باشد. (1)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش با تلفن 05132020 درمیان بگذارند.
خداوند متعال روزی حلال و با برکت به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع، مسأله 2055 ؛ سایت امام خامنه ای ؛ تحریر الوسیله، کتاب مکاسب، مسأله 17)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لایحضره الفقیه ج1 ص385 ح1140)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت کاظم علیه السلام می‌فرمایند: إِنَ‏ الصَّلَاةَ فِی‏ الصَّفِ‏ الْأَوَّلِ‏ کَالْجِهَادِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ

نماز در صفِ اولِ جماعت، مانند جهاد در راه خداست. (من لایحضره الفقیه ج1 ص385 ح1140)

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

توفیق زیارت حضرت رضا علیه السلام و شرکت در نماز جماعت در حرم مطهر رضوی را شکر گذاریم، فیض و برکت را کامل کنیم و دقایقی کوتاه پای فقه اهل البیت علیهم السلام و احکام شرعی بنشینیم؛ دقایقی که دقت و اهتمام به آن مثل خود نماز بر ما واجب است چرا که در مسئله 11 توضیح المسائل امر به یادگیری مسائل مورد ابتلا شده ایم، قصد بیان چند نکته کوتاه راجع به نماز جماعت را دارم:
1. در نماز جماعت، بعد از تکبیرِ امام، اگر صف جلو آماده‌ی نماز و تکبیر گفتنِ آنها نزدیک باشد، کسانى که در صف بعد ایستاده اند، مى‏توانند تکبیر بگویند. (1)
2. کسی که مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده، اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند، چنانچه در حالی که امام ایستاده، بخواهد اقتدا کند‌، باید حمد و سوره را آهسته بخواند، و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد، باید حمد را تمام کند و به فتوای تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه‌ای، در رکوع، خود را به امام جماعت برساند. (2)
3. اگر می‌داند که برای خواندن حمد، زمان کافی ندارد (بنا بر احتیاط واجب) باید صبر کند تا امام به رکوع برسد، بعد اقتدا کند؛ لذا در حالی‌که امام بعد از تکبیر در حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند. (3)
نکات و مسائل شرعی دقیق و جزئی هستند و در برخی موارد هم، نظرات مراجع متفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خودشان عمل کنند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی و خدمت می‌باشد که می‌توانید سوالات فقهی و اعتقادی‌تان را به صورت تلفنی مطرح کنید.
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محم
نکات توضیحی و منابع:
(1) (ولى احتیاط مستحب آن است که صبر کند تا تکبیر صف جلو تمام شود. مشهور؛ مکارم: انتظار کشیدن خلاف احتیاط است. بهجت: زودتر تکبیر گفتن بر خلاف احتیاط است.) (رساله مراجع م 1418 ؛ بهجت استفتائات ج2 س2672)
(2) (امام خامنه‌ای، آیات عظام خوئی، بهجت، فاضل، تبریزی، سیستانی، مکارم، وحید: خودش را به رکوع برساند. آیت الله سیستانی: اگر برای تمام حمد وقت ندارد، حمد را قطع کند و با امام به رکوع برود.) (امام خامنه‌ای، سایت ادمین، استفتاء شخصی ؛ رساله مراجع م1442)
(3) (رساله مراجع م 1441)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن در مورد مزد رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: « ... قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏.... بگو: من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏کنم جز دوست‏داشتن نزدیکانم »(الشورى:23)
از طرفی در قرآن از قول پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است که فرموده است: قُلْ ما سَاَلْتُکُمْ مِنْ اَجْر فَهُوَ لَکُمْ اِنْ اَجْرِیَ اِلاّ عَلَى اللّهِ: «بگو: پاداشى را که از شما خواستم تنها به سود شما است و اجر و پاداش من تنها بر خداوند مى باشد».(آیه 47 سباء) واز طرفی فرموده است که اجرمن این است که به راه خدا بروید (آیه 57 فرقان)
از ضمیمه کردن این سه تعبیر به هم، چنین نتیجه مى گیریم: اگر در مورد پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم اجر رسالت، مودت ذى القربى شمرده شده است، این مودت از یکسو، به سود خود مومنان است، نه به سود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ، و از سوى دیگر، این محبت وسیله اى است براى هدایت یافتن به راه خدا.
براى ادامه راه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و هدایت و رهبرى او، باید دست به دامن ذوى القربى زد، و از رهبرى آنها استمداد جست، این، همان چیزى است که شیعه در مساله امامت از آن جانبدارى مى کند، و معتقد است رشته رهبرى بعد از پیامبر، نه در شکل نبوت که در شکل امامت، براى همیشه ادامه خواهد داشت.
توجه به این نکته نیز لازم است که: محبت، عامل موثرى است براى پیروى کردن، همان گونه که در سوره«آل عمران» آیه31 مى خوانیم: قُلْ اِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی: «بگو: اگر خدارا دوست مى دارید از من پیروى کنید»; چرا که من مبلغ فرمان او هستم.
اصولاً، پیوند محبت با کسى، انسان را به سوى محبوب و خواسته هاى او مى کشاند و هر چه رشته محبت قوى تر باشد، این جاذبه قوى تر است، مخصوصاً محبتى که انگیزه آن کمال «محبوب» است.
البته متاسفانه مردم،طبق فرمایش امام سجاد علیه السلام اگربجای دستور به مودت،ستور به ظلم به اهل بیت علیهم السلام می داد بیشتر از این به خاندانش ظلم نمی کردند و البته این ظلم شامل غصب حق خلافت وظلمهایی مثل شهادت و اسارت نیز میشود که به نوعی این مظلومیت پیامبر را می رساند.
خداوند ما را جزء پیروان اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص33)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: مَکْتُوبٌ عَلَى بَابِ الْجَنَّةِ الصَّدَقَةُ بِعَشَرَةٍ وَ الْقَرْضُ بِثَمَانِیَةَ عَشَر

. بر درب بهشت نوشته شده است که صدقه دادن، ده حسنه دارد و قرض دادن، هجده حسنه. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص33)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

نسبت به قرض الحسنه در دین اسلام تاکید بسیار زیادی شده است تا جایی که در روایات ثواب قرض الحسنه از صدقه بیشتر ذکر شده است؛ در ادامه به چند نکته کوتاه درباره قرض الحسنه اشاره می شود:
1. قرض دادن، مخصوصا به کسی که نیاز دارد، از مستحبات مؤکّد مى‌باشد اما قرض گرفتن در صورت عدم احتیاج کراهت دارد و هر چه احتیاج انسان شدیدتر باشد کراهتش کمتر می شود. (1)
2. اگر در قرض برای پرداخت آن مدتی قرار دهند، طلبکار نمی تواند زودتر از موعد، مطالبه کند ولی اگر مدت نداشته باشد طلبکار هر وقت بخواهد می تواند طلب خود را مطالبه نماید. (2)
3. اگر طلبکار طلب خود را مطالبه نماید، و زمان اداء دین هم رسیده باشد، چنانچه بدهکار بتواند بدهی خود را بدهد باید فوراً آن را بپردازد و اگر تأخیر بیندازد گناهکار است. (3)
4. اگر انسان برای حفظ ارزش پولش به کسی سکه طلا یا یک ارز خارجی قرض بدهد، همان سکه طلا یا ارز خارجی را طلبکار است هر چند قیمت سکه و ارز خارجی زمان قرض دادن و پس گرفتن قرض تفاوت پیدا کرده باشد.
نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید.
خداوند متعال قرض همه مقروضین را ادا فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریر الوسیله، کتاب القرض م1و 2 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1002 و 1003)
(2) (رساله مراجع م 2275)
(3) (رساله مراجع م 2276)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری
در زیارت عاشورا آمده است: السلام علیک یا ثارالله؛ سوال این است چرا به امام ثارالله گویند؟
1. «ثاراللَّه» یعنى اى کسى که خونبهاى تو متعلق به خدا است و او خونبهاى تو را می گیرد؛ زیرا تو متعلق به یک خانواده نیستى که خونبهاى تو را رئیس خانواده بگیرد، و نیز متعلق به یک قبیله نیستى که خونبهاى ترا رئیس قبیله بگیرد، تو متعلق به جهان انسانیت و بشریت هستی، تو متعلق به عالم هستى و ذات پاک خدایى، بنا بر این خونبهاى تو را او باید بگیرد. (تفسیر نمونه، ج‏4، ص229)
2. ثارالله مثل بیت الله است که همانطورکه خانه خدا گفتن، نوعی شرافت قائل شدن برای کعبه است و گرنه خدا خانه ندارد،چون جسم نیست، خون خدا نیز این معنا رامیدهد
3. امام بزرگوار علیه السلام خون خدا است از آن جهت که خونش حیات تازه ای به کالبد دین دمیده و باعث شده که نام خدا زنده گردد. انسان کاملی که در مدراج کمال به مقام قرب فرائض یافته ؛ یعنی دست خدا می شود که اگر خدا بخواهد کاری را انجام دهد با دست او انجام می دهدو خون خدا می شود که اگر خدا بخواهد به خود و مکتب خود در جامعه حیات ببخشد از خون او استفاده می کند.
از این جهت گفته می شود که، اسلام نبوی الحدوث و حسینی البقاء است، و بدیهی است که انسان زنده برای بقایش نیاز به خون دارد و جاری بودن خون در رگ ها، نماد و سنبل زنده بودن است و آن گاه که خون از جریان و حرکت باز ایستد، مرگ شخص فرا می رسد. دقیقاً برای بقای پیکر اسلام نیز باید خونی در رگ های آن جاری باشد.
لازم است بدانیم که ندای خونخواهی حسین علیه السلام ؛ یعنی شعار «یا لثارات الحسین»، شعار قیام توابین و نیز قیام مختار، بوده است،(بحارالأنوار، ج‏45، ص333) و همچنین شعار فرشتگانی است که کنار قبر او تا ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می مانند(بحارالأنوار، ج‏44، ص286.)و نیز شعار حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در هنگام قیام (بحارالأنوار، ج‏44، ص218)و شعار یاوران شهادت طلب او است
خداوند،درفرج منتقم و وخونخواه حقیقی امام علیه السلام،تعجیل بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی-ط(الاسلامیه) ج 2، ص 293)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن ارحیم
در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: پنج کس اند که من و هر پیامبر مستجاب الدعوه ای، آنان را لعنت کرده است از جمله می فرمایند: وَ الْمُسْتَأْثِرُ بِالْفَیْ‏ءِ وَ الْمُسْتَحِلُّ لَه.

. کسی که اموال عمومی را، به خود منحصر سازد و آن را حلال شمارد. (الکافی-ط(الاسلامیه) ج 2، ص 293)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است بیاموزد؛ و از طرفی امروز شروع هفته دولت است؛ لذا بنا داریم امروز چند نکته درباره بیت المال و استفاده از بیت المال خدمت شما تقدیم کنیم:
1. استفاده کردن از اموال دیگران در صورتی جایز است که صاحبش اجازه بدهد یا یقین داشته باشیم که صاحبش رضایت دارد و همچنین تصرف در اموال عمومی و بیت المال در صورتی جایز است که مطابق قوانین معتبر یا اجازه حاکم شرع باشد و گرنه استفاده از آنها حرام است؛ هر چند فرد قصد برگرداندن و جبران داشته باشد. لذا استفاده شخصی از اتومبیل اداره یا دستکاری در کنتور آب و برق و گاز یا استفاده غیر قانونی از بیمه، حرام است. (1)
2. کمک کردن به دیگران برای استفاده غیر قانونی از اموال عمومی و بیت المال نیز شراکت در جرم و خودش گناه است. مانند اینکه رئیس اداره ای اموال عمومی را در اختیار خویشان و بستگانش و دوستانش بگذارد.
3. کسی که خواسته یا ناخواسته به اموال عمومی خسارت زده یا تصرف بیجا نموده، مدیون است و باید دینش را ادا کند و در صورت امکان به همان اداره برگرداند و الا باید به خزانه عمومی پرداخت کند. (2)
4. کسانی که اداره امور مردم به عهده انها است باید دقت کنند که این منصبها امانت دست ایشان است و لازم است نهایت دقت را در حق مردم و بیت المال داشته باشند (در هر رده و سمت) و در صورت کوتاهی گنهکار بوده و ضامن می باشند.
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال ما را مدیون احدی نمیراند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه س 1556 ؛ جامع الاحکام(صافی) ج2 ص: 116 س1556 ؛ استفتائات بهجت ج 4 ص: 360)
(2) (مکارم، استفتائات ج3 س 1520 ؛ اجوبه س 1955 ؛ جامع الاحکام(صافی) ج2 ص: 116 س 1555 ؛ استفتائات بهجت ج 4 ص: 360 س 5831 و 5833)

آغاز هفته دولت
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن می فرماید: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»: آنان که در راه خدا کشته می‌شوند مردگان می‌پندارید آنان زندگانند و نزد خدای خویش روزی می‌خورند. (ال عمران، 169)
امروزه دشمنان اسلام بیشترین وحشت را از فرهنگ شهادت و شهادت طلبى دارند؛ از این رو دنبال حذف فرهنگ شهادت طلبی و جهاد از جامعه هستند؛ برای درک بیشتر ارزش شهادت چند نمونه از روایات درباره شهادت را خدمت شما عرض می کنیم:
1. بالاترین خیر: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: بالاتر از هر نیکی، نیکی برتری است تا این که شخص در راه خدا کشته شود. پس هنگامی که در راه خدا کشته شد، نیکوکاری ای بالاتر از آن نیست.(بحار، ج 100، ص 10)
2. اولین بهشتی: امام رضا علیه السلام می فرماید: اوّلین کسی که وارد بهشت می شود، شهید است( بحار ج 100، ص 11)
3. مقام شفاعت داشتن: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:سه گروه هستند که در روز قیامت شفاعت می کنند و خدا هم شفاعت آنان را می پذیرد: پیامبران، سپس عالمان و سپس شهیدان(بحار، ج 100، ص 12)
4. رهبران اهل بهشت: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: مجاهدان در راه خدا رهبران اهل بهشتند. (مستدرک، ج 11، ص 18)
خداوند توفیق شهادت در راه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

آغاز هفته دولت
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة، ج‏2، ص: 401)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: الْمَرَضُ‏ لِلْمُؤْمِنِ‏ تَطْهِیرٌ وَ رَحْمَةٌ وَ لِلْکَافِرِ تَعْذِیبٌ وَ لَعْنَةٌ وَ إِنَّ الْمَرَضَ لَا یَزَالُ بِالْمُؤْمِنِ حَتَّى لَا یَکُونَ عَلَیْهِ ذَنْبٌ

بیماری برای مومن، پاک شدن از گناهان و رحمت خداوند متعال است، و برای کافر عذاب و لعنت است. بیماری از مومن زدوده نشود تا آنگاه که همه گناهانش پاک شود و گناهی بر او باقی نماند. (وسائل الشیعة، ج‏2، ص: 401)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

خداوند متعال انسان ها را طوری خلق کرده است که اجتماعی زندگی می کنند؛ لذا دین مقدس اسلام برای مسائل اجتماعی نیز مساله فقهی دارد که به چند نکته کوتاه درباره بیماری واگیردار(کرونا) اشاره می شود:
1. در زمان فعلی حضور در تجمعات چنانچه از طرف نهادهای مسئول منعی اعلام نشده با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی فی نفسه و به خودی خود اشکال ندارد.
2. کسی که دارای بیماری واگیرداری هست چنانچه بداند حضورش باعث سرایت بیماری به دیگران خواهد شد، حضور او جایز نیست ولی در صورت معلوم نبودن سرایت بیماری تکلیفی ندارد.
3. کسی که دچار بیماری واگیردار هست چنانچه بیماریش به دیگران سرایت کند و باعث فوت یا نقص عضوی و مانند آن شود، ضامن است. (1)
4. در ایام عزای معصومین هستیم؛ دقت داشته باشیم که نهایت رعایت نکات پزشکی را مثل قبل داشته باشیم (البته همه می دانند بالاترین رعایتها در این ایام در جلسات مذهبی بوده) لذا کماکان جلسات ادامه محرم و همچنین ماه صفر را در فضاهای باز و با تعداد کمتر برگزار کنیم و رعایت مسائل بهداشتی را نیز داشته باشیم و کسانی که حتی علائم اولیه سرماخوردگی را دارند برای خدا در آن ایام کسالت در جلسات حضور پیدا نکنند و به صورت مجازی مجالس را دنبال کنند.
در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند.
خداوند متعال بلاها را از بلاد اسلامی خاصه کشور ایران دفع بفرماید و همه مریض های اسلام را به حق حضرت رضا علیه السلام شفای عاجل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (مقام معظم رهبری، ادمین، سوالات سامانه جامع، مسائل فرهنگی و اجتماعی، شماره 1065159 ؛ سیستانی، استفتائات، س: 463 ؛ مکارم، استفتائات سایت، پزشکی، فصل دوم: احکام پزشک، خسارت ناشی از از کوتاهی یا کمبود اطلاعات پزشک ؛ احکام حج بیماران، روشهای پیشگیری از بیماری ؛ سایت شبیری زنجانی، پاسخ های آیت الله شبیری زنجانی به چند پرسش شرعی درباره بیماری کرونا، تاریخ 12/12/ 1398)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری
حضرت زینب سلام الله علیها بعد از واقعه عاشورا فرمود: «ما رأیت الا جمیلاً»یعنی من به جز زیبایی چیزی ندیدم و آنچه مشاهده کردم همگی زیبا بود(بحار، ج 45، ص 116 )
در تفسیر این جمله حضرت، برخی از زیبائیهای عاشورا را خدمت شما عرض می کنیم:
1. رضایت به مشیت الهی: کربلا تجلیگاه رضای انسان به قضای خدا بود . امام حسین علیه السلام در آخرین لحظات حیات در قتلگاه چنین زمزمه می کرد: «الهی رضا بقضائک » یعنی خود را هیچ ندیدن و جز خدا هیچ ندیدن و در مقابل پسند خدا اصلا پسندی نداشتن . در آغاز حرکت از مکه به سوی کوفه نیز در خطبه ای فرموده بود: «رضا الله رضانا اهل البیت » ، رضا و پسند ما خاندان، همان پسند خدا است! (موسوعة کلمات الامام الحسین، ص 328 )
2. حق محوری: امام حسین علیه السلام در اولین سخنرانی خود در روز دوم محرم می فرماید: مگر نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل جلوگیری نمی شود؟( تحف العقول، ص۱۷۴) این بیان نشان ازحق طلبی حضرت داردوتوجه می دهدبه اینکه هدفش احقاق حق وابطال باطل است.
3. وفاداری و ولایتمداری: در کربلا ولایتمداری یاران امام حسین علیه السلام و تبعیت از امام و وفاداری تا آخرین قطره خون، بارها نشان داده شده است،مثلا شب عاشورا همه اعلام وفادرای کردند و یا در آخرین لحظات مرگشان، برخی به امام می فرمودند: «اوفیت یابن رسول الله؟؛ آیا وفا کردم»( مقتل مقرم،ص244) اینها شمه ای از زیباییهای عاشورا بود.
خداوند ما را جزء یاران واقعی امام زمان عحل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص567

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در حدیثی حضرت رضا علیه السلام نسبت به فضیلت زیارت ائمه معصومین علیهم السلام اینگونه می فرمایند: ... مَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِی زِیَارَتِهِمْ وَ تَصْدِیقاً بِمَا رَغِبُوا فِیهِ، کَانَ أَئِمَّتُهُمْ شُفَعَاءَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَة.

هر کس با رغبت و علاقه ائمه معصومین علیهم السلام را زیارت کند و به آنچه آنان ترغیب کرده اند باور داشته باشد، ایشان در روز قیامت شفیعانشان خواهند بود. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص567)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در مسئله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ الحمد لله توفیق یافته ایم که به زیارت حجت خدا مشرف شویم، زیارت مشتمل بر آداب و احکامی است که برای انجام صحیح آن لازم است این امور را بیاموزیم:
1. یکی از مستحباتی که سفارش شده است و فضیلت فراوانی برایش نقل شده زیارت حضرت رضا علیه السلام است که حتی در برخی از روایات ثواب زیارت حضرتش از ثواب زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام بیشتر است.
2. در روایات سفارش شده است که زیارت با معرفت داشته باشیم و معنای معرفت به حق امام بنابر روایتی که از حضرت صادق علیه السلام رسیده (عیون اخبار الرضا ج 2 ص 259) این است که باور کنیم امام شاهد بر اعمالمان می باشد و اطاعت از ایشان را در دستورات دینی بر خود واجب بدانیم؛ مثلا در پوشش شرعی یا نماز یا رعایت حقوق مردم، تحصیل کسب درآمد، طبق دستور امام، عمل نماییم.
3. کسی که عذر شرعی دارد (جنب و حائض) می‌تواند برای زیارت به صحنها و رواقهای حرم مشرف شود اما توقف در مساجد حرم مثل مسجد گوهرشاد و صحن مسجد، حرام است؛ البته می تواند از یک درب داخل و از درب دیگر بدون توقف خارج شود. (1)
4. بیرون بردن اموال حرم مانند مهر و برخی از سجاده هایی که وجود دارد یا ویلچر(مگر اینکه مجوزی برای این کار وجود داشته باشد.) و مانند آن شرعا حرام است هر چند برای مدت کوتاهی باشد یا به عنوان تبرک باشد. و اگر کسی اموال حرم را خارج کرده، باید فورا برگرداند.
5. در وضعیت کنونی قوانینی که ستاد ملی کرونا اعلام می کند، مثل ماسک زدن و یا فاصله ای که برای صفوف نماز جماعت مشخص شده است، لازم است رعایت شود. (2)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خدواند متعال توفیق زیارت با معرفت به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل مراجع، مساله 355 ؛ تحریر الوسیله، القول فی احکام الجنب ؛ رساله آموزشی، ج1 درس: 20 ص: 88)
(2) (امام خامنه ای، استفتاء شخصی، سوالات سامانه جامع، مسائل فرهنگی و اجتماعی، سوال شماره 1134077)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم--- با تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین
امام علی ـ علیه السلام ـ فرمودند:«انّ اللّه ... اِختارَ لنا شیعةً یَنْصُروننا ویَفْرَحُونَ بِفَرحِنا ویَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا(بحار ،ج44 ص278):«خداوند متعال، برای ما پیروانی را برگزیده است که مارا نصرت و یاری می کنند. در شادی ما خوشحال می شوند و در اندوه و غم ما، محزون می گردند.»
برخی از علتهای عزاداری عبارتنداز:
1- تعظیم و تکریم انسانهای شایسته: یکی از روشهای تعظیم و تکریم مقام اهل بیت و زنده نگه داشتن نام ویاد آن بزرگواران عزاداری بر ایشان است(«وَاذْکرْ فِی الْکتَابِ إِبْرَاهِیمَ إِنَّهُ کانَ صِدِّیقاً نَّبِیّاً»؛ (مریم: 41)
2- ابراز محبت و دوستی
خدای متعال در قرآن مجید، دوستی خاندان رسول اکرم(ص) و اهل‏ بیت ( علیه السلام ) را بر مسلمانان واجب کرده است.( قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی-23شوری- ) دوستی لوازمی دارد و دوستدار صادق، کسی است، که شرط دوستی را چنان که باید و شاید به جا آورد. یکی از مهم‏ترین لوازم دوستی، همدردی و همدلی با دوستان در مواقع سوگ و اظهار سرور و شادی در شادی آنان است. (یفرحون لفرحنا ویحزنون لحزننا )
3- عزاداری بر اهل بیت علیهم السلام از مصادیق بارز تعظیم شعائر الهی است خداوند در قرآن کریم می فرماید :(ومن یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب- سوره حج،آیه 32-)جای هیچ گونه شک وشبهه ای نیست که اهل بیت از برترین مصادیق شعائر الهی هستند.
4- پیوند عمیق عاطفی بین امت و الگوهای راستین :
عزاداری نوعی پیوند محکم عاطفی با مظلوم انقلابگر و اعتراض به ستمگر است و اعلام وفاداری نسبت به مظلوم و مخالفت با ظالم است؛چون اشک بر شهید اشتیاق به شهادت را به همراه دارد، خوی حماسه را در انسان زنده می کند. چون اشکْ رنگ کسی را می گیرد که برای او ریخته می ‏شود از این‏رو انسان حسینی‏ منش، نه ستم می‏ کند و نه ستم می‏ پذیرد.
5- انتقال فرهنگ شیعی به نسل‌های بعدی:
مراسم عزاداری باعث میشود آموزه‏‌های نظری و عملی امامان، به نسل‏‌های آینده منتقل شود. مراسم عزاداری، به دلیل قالب و محتوا، بهترین راه برای تعلیم و تربیت نسل جدید و آشنایی آنان با گفتار و کردار اهل‏ بیت ( علیه السلام ) است.
بنابراین احیا و زنده داشتن نهضت عاشورا موجب زنده نگه داشتن و ترویج دائمی مکتب قیام و انقلاب در برابر طاغوت‌ها و تربیت کننده و پرورش دهنده روح حماسه و ایثار است
خداوند ما را جزء عزاداران واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص568)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایت است از حضرت زهرا سلام الله علیها که فرمودند: ... فَرَضَ اللَّهُ الْإِیمَانَ تَطْهِیراً مِنَ الشِّرْکِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِیهاً عَنِ الْکِبْر ... .

خداوند متعال ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد و نماز را برای دوری از تکبر و خود خواهی. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص568)

حضرت فاطمه (س)
توضیح حدیثتوضیحات

در مسئله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است، مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد که یکی از مسائل مبتلا به مساله نماز است؛ برای اینکه نماز مسافر شکسته شود شرایطی وجود دارد یعنی باید تمام آن شرایط وجود داشته باشد که نماز شکسته شود.
یکی از شرایط نماز مسافر این است که انسان مسافرتهایش زیاد نباشد اما اگر شخصی زیاد سفر می کند لازم است در رابطه با نماز و روزه (اینکه کامل است یا شکسته) با مراجعه و پرسش طبق فتوای مرجع تقلید خودش عمل کند؛ که در این فرصت کوتاه بنا داریم دو نکته ای را طبق فتوای امام خامنه ای خدمت شما بیان کنیم. (1)
1. اگر شخصی برای شغلش زیاد سفر کند به طوری که عرفا سفر، شغل یا مقدمه شغل او محسوب شود؛ در سفرهای شغلی باید نمازش را کامل بخواند. مثلا اگر شخصی برای کار به مدت حداقل سه ماه هر روز غیر از ایام تعطیل سفر داشته باشد یا اگر به مدت حداقل یک سال در خلال هر 10 روز یک سفر کاری داشته باشد، در سفرهای شغلی نمازش کامل است. (2)
2. طبق فتوای امام خامنه ای کسی که برای کارش عرفا زیاد مسافرت کند در صورتی که سفر غیر کاری برود (مثل سفر زیارتی یا سفر تفریحی) در این سفرها نمازش شکسته است. (3)
زائرین دقت بفرمایید که در این مساله تفاوت فتوی وجود دارد و هر کسی باید طبق فتوای مرجع تقلید خودش عمل کند؛ در همین راستا می توانید با شماره تلفن 05132020 تماس بگیرید و یا به شماره 30002020 سوالتان را پیامک کنید و جواب سوالات شرعی و دینی خود را دریافت کنید.
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام خاصه سفر زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه المسافر، شروط القصر، السابع)
(2) (سایت لیدر، احکام سفر شغلی و وطن؛ www.leader.ir/fa/content/1383)
(3) (توضیح المسائل مراجع م 1307 ؛ مقام معطم رهبری، احکام سفر، س 2 ، 118 ، 121 ، 134 ، و 135 ؛ آیت الله مکارم، استفتائات جدید، ج3 ، س253 ؛ آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج1 م 1585)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم--- با تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین
در زیارت نامه شهدای کربلا می‌خوانیم: « أشهد أنّکم جاهدتم فی سبیل اللَّه، الذَّابُّونَ عَنْ تَوْحیدِ اللَّهِ؛سلام بر شما که یاوران دین خدا و حامیان دین خدا بودید و برای حاکمیت دین و محو ظلم و ستم و شرک و الحاد و بت پرستی جنگیدید و بذل جان کرده اید(مفاتیح الجنان، ص 448 )
برخی از ویژگی های یاران امام حسین ( علیه السلام ) :
1. خداجویی: معنویت گرایی، یکی از ویژگی های مشترک یاران امام حسین است. سپاه دشمن برای گشتزنی به اطراف حرم‌ها که آمدند، از خیمه‌های حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) صدای قرآن شبیه صدای زنبورمانندی شنیدند؛ و بعضی را در حال قیام و بعضی را در حال سجده و رکوع دیدند.
2. ولایت مداری: یاران امام حسین علیه السلام، ولایت مداری خویش را به روشنی، به نمایش گذاشتند. با آن که امام، بیعت خویش را از آنان برداشته بود، اما وفادارانه در صحنه ماندند و عهد خویش را نشکستند. عمر و بن قرظه، در هنگام اقامة نماز ظهر، خود را در برابر شمشیرها و تیرهای دشمنان قرار داد تا به امام آسیبی نرسد و آن گاه که از شدت جراحات به روی زمین افتاد، رو به رو امام کرد و پرسید:«ای پسر پیامبر! آیا وفا کردم؟» امام فرمود: «آری! تو در بهشت، پیش روی منی و زودتر به بهشت می رسی. سلام مرا به پیامبر برسان»)( اعیان الشیعه، ج1، ص605)
3. شجاعت: شجاعت عاشوراییان، ریشه در اعتقاد و باورهای آنان داشت؛ چراکه آنان، به شوق و عشقِ شهادت می جنگیدند، از مرگ، هراسی نداشتند و در برابر دشمن، سستی نشان نمی دادند. آنان یاران امامی بودند که مرگ در راه خدا را عزت می دانست. یکی از یاران عمرسعد از شجاعت یاران امام علیه السلام گزارش کرده است که: ( گروهى را در مقابل خود دیدیم که دست در قبضه شمشیرشان مانند شیران غرنده در حالى که شجاعان لشکر را از چپ و راست در هم مى شکستند به سوى مرگ مى شتافتند، به مال دنیا میل و رغبت نمى نمودند . آخرین خواسته آنان این بود : یا مرگ یا پیروزى ، اگر کمى فرصت مى دادیم از لشکر ما یک نفر زنده نمى گذاشتند(ذوب النضارحلی ، ص8)
4. ایثار: در کربلا، ایثار و فداکاری، به اوج خود رسید. اصحاب امام تا زنده بودند، به احترام خاندان نبوت، نگذاشتند کسی از بنی هاشم به میدان برود. بنی هاشم نیز تا زنده بودند، نگذاشتند گزندی به امام حسین علیه السلام برسد و امام علیه السلام نیز جان خویش را فدای دین کرد.
شب عاشورا پس از آن که امام، بیعت را از یاران خود برداشت، هر کدام از آنان، به شیوه ای اعلام فداکاری کردند و گفتند: « پس از تو، زندگی را نمی خواهیم و خود را فدای تو می کنیم»( فرهنگ عاشورا، ص65)
هنگام نماز ظهر، برخی از اصحاب، خویش را سپر تیرهای دشمن کردند تا امام، نماز خود را بخواند. عباس علیه السلام، با لب تشنه وارد فرات شد؛ اما به یاد تشنگی امام حسین علیه السلام آب ننوشید.
خداوند، توفیق پیروی از اهل بیت را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏3 ؛ ص258)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
امام باقر در روایتی می فرمایند که از رسول خدا صلی الله علیه و آله سوال شد کدام یک از مومنین از همه زیرک تر می باشد، حضرتش فرمودند: أَکْثَرُهُمْ ذِکْراً لِلْمَوْتِ، وَ أَشَدُّهُمْ لَهُ اسْتِعْدَاداً

آن کس که بیشتر یاد مرگ کند و زیادتر مهیّای آن شده باشد. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏3 ؛ ص258)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

متاسفانه در ایامی هستیم که این بیماری قربانی می گیرد آرزوی غفران الهی برای اموات و صبر برای بازماندگان ایشان را از خداوند مسئلت می کنیم
در این دقایق کوتاه چند نکته کوتاه درباره احکام اموات خدمت شما خوبان تقدیم می شود:
1. یکی از کارهای بسیار پسندیده ای که مؤمنین برای اموات انجام می دهند، خیرات برای اموات خودشان است اما باید توجه داشته باشیم که بهترین راه احسان به اموات، انجام واجباتی است که از آنها قضا شده مثل نماز و روزه‌، دادن بدهکاری های میت و پرداخت رد مظالم؛ و رد مظالم در جایی است که می دانیم میت به کسی بدهکار بوده ولی به طلبکار دسترسی نداریم و بعد از ‏انجام واجبات ‏میت انجام خیرات مثل ساختن مسجد، مدرسه علمیه، بیمارستان و وقفیات ... که باقی می ماند، از کارهای بسیار خوب است. (1)
2. اگر انسان بخواهد بدهی شخصی که فوت کرده را پرداخت کند لازم نیست از کسی مانند ورثه اجازه بگیرد و در صورت پرداخت بدهی، دین میت پرداخت می شود و میت برئ الذمه می شود. (2)
3. تا زمانی که انسان زنده باشد نمی توان برای او نماز قضا و روزه قضا انجام داد اگرچه توانایی انجام نماز و روزه را نداشته باشد. (2)
در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی، قرار دادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند.
خداوند متعال به حق ائمه مظلوم بقیع همه اموات را مورد رحمت و مغفرت خودش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (عروه الوثقی، فصل فی احکام الاموات، اقتباس از م 1 و م 2 ؛ رساله مراجع تقلید، اقتباس از م 2719)
(2) (تحریر الوسیله، کتاب الدین و القرض، القول فی احکام الدین، م 4 ؛ منهاج الصالحین ج 2 ، م 987 ؛ مکارم، استفتاء شخصی)
(3) (رساله مراجع تقلید، اقتباس را مساله 1533)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم—تسلیت ایام سوگواری
امام حسین علیه السلام هدف قیام خود را چنین می فرمایند که: (اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الاصلاحِ فی اُمَّهِ جَدّی، اُریدُ اَن آمُرَ بِالمَعرُوفِ و اَنهی عَنِ المنکَرِ): من فقط براى اصلاح در امّت جدّم از وطن خارج شدم؛مى خواهم امر به معروف و نهى از منکر کنم. (بحار،ج 44،ص 329)
امر به معروف مراحلی دارد که ابتداء باید قلبا معروف را دوست داشت و از منکرات بیزار بود.
امام حسین علیه السلام درموقع وداع با قبر پیامبر می فرمایند: اللّهُمَ وَ انّی اُحِبُّ المعروفَ و اکرهُ المنکَر:خدایا من معروف را دوست می دارم و منکر را بد می دانم. (بحار، ج 44، ص 328)
در مرحله دیگر، به امر به معروف و نهی از منکر زبانی می پردازد. آن حضرت در بیان هایی صریح، حکومت بنی امیه را منکری می داند که باید با آن مبارزه کرد. یزید را نیز مردی شرابخوار و فاسق و جنایتکار می داند و پیروان او را ملازمان شیطان و واگذارندگان «طاعت خدا» می شمارد. از آنجا که نهی از منکر زبانی نیز دیگر اثری در تغییر اوضاع ندارد. شوریدن بر ضد او را به عنوان سومین مرحله نهی از منکر، وظیفه خود میداند. با این مبنای دینی است که امام، بیعت با یزید را رد می کند و آن را مایه ننگ می داند و حماسه کربلا را پدید می آورد.
این که در زیارتنامه های امام حسین علیه السلام تأکید مکرر شده: (اَمَرتَ بالمعروفِ وَ نَهَیتَ عَنِ المنکر) «من شهادت می دهم که تو نماز و زکات را بر پا داشتی و امر به معروف و نهی از منکر کردی»، همه برای تبیین فلسفه قیام اوست تا جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در آن نهضت مشخص گردد.
خداوند پیروی از دستورات اهل بیت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط- الاسلامیه)، ج 2، ص: 333)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: مَنْ‏ أَکَلَ‏ مَالَ‏ أَخِیهِ‏ ظُلْماً وَ لَمْ‏ یَرُدَّهُ‏ إِلَیْهِ‏ أَکَلَ جَذْوَةً مِنَ النَّارِ یَوْمَ الْقِیَامَة

هر که مال برادر (دینى) خود را بخورد و (خودش یا عوضش را) به او برنگرداند، در روز قیامت پاره ای از آتش خورد. (الکافی (ط- الاسلامیه)، ج 2، ص: 333)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در مساله 11 رساله مراجع عظام تقلید بیان شده مسائلی را که مورد نیاز انسان است واجب است یاد بگیرد. یکی از صدقات واجب که بر عهده برخی از افراد ممکن است واجب شود رد مظالم است؛ لذا چند نکته کوتاه درباره رد مظالم بیان می شود:
1. رد مظالم در جایی واجب می شود که انسان به کسی بدهی مالی داشته باشد و طلبکارش را نمی شناسد یا اگر می شناسد دسترسی به او امکان ندارد و اگر فوت کرده است به وارثین او هم دسترسی ندارد. (1)
2. رد مظالم را می توان به دفتر مرجع تقلید پرداخت کرد و اگر کسی بخواهد خودش مستقیم آن را به فقیر برساند مانعی ندارد و بنابه نظر امام خامنه ای حفظه الله برای رد مظالم اجازه از حاکم شرع لازم نیست و مقلدین ایشان می توانند این مبالغ را به فقیری مطمئن بپردازند. (2)
3. اگر کسی در دوران کودکی به اموال کسی خسارت وارد کرده است یا به بدن کسی ضربه ای واردکرده است که سبب دیه شده است یا اینکه از مال کسی برداشته یا اموال کسی در ماشین یا منزل یا مغازه جا می ماند و مانند اینها که دسترسی به مالک و طلبکار وجود ندارد و از پیدا شدن صاحبش هم ناامید باشد، از موارد رد مظالم است.
4. پرداخت رد مظالم مختص به زمان خاصی نیست و در هر زمانی انسان می تواند رد مظالم را پرداخت کند.
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
(1) (سایت آیت الله مکارم، تعریف رد مظالم)
(2) (رساله مراجع م1814 ؛ سایت أدمین رهبری ؛ استفتائات حضرت امام ج‌3، ص: 576)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
در زیارت عاشورا آمده است: السلام علیک یا ثارالله؛ سوال این است چرا به امام ثارالله گویند؟
1. «ثاراللَّه» یعنى اى کسى که خونبهاى تو متعلق به خدا است و او خونبهاى تو را می گیرد؛ زیرا تو متعلق به یک خانواده نیستى که خونبهاى تو را رئیس خانواده بگیرد، و نیز متعلق به یک قبیله نیستى که خونبهاى ترا رئیس قبیله بگیرد، تو متعلق به جهان انسانیت و بشریت هستی، تو متعلق به عالم هستى و ذات پاک خدایى، بنا بر این خونبهاى تو را او باید بگیرد. (تفسیر نمونه، ج‏4، ص229)
2. ثارالله مثل بیت الله است که همانطورکه خانه خدا گفتن، نوعی شرافت قائل شدن برای کعبه است و گرنه خدا خانه ندارد،چون جسم نیست، خون خدا نیز این معنا رامیدهد
3. امام بزرگوار علیه السلام خون خدا است از آن جهت که خونش حیات تازه ای به کالبد دین دمیده و باعث شده که نام خدا زنده گردد. انسان کاملی که در مدراج کمال به مقام قرب فرائض یافته ؛ یعنی دست خدا می شود که اگر خدا بخواهد کاری را انجام دهد با دست او انجام می دهدو خون خدا می شود که اگر خدا بخواهد به خود و مکتب خود در جامعه حیات ببخشد از خون او استفاده می کند.
از این جهت گفته می شود که، اسلام نبوی الحدوث و حسینی البقاء است، و بدیهی است که انسان زنده برای بقایش نیاز به خون دارد و جاری بودن خون در رگ ها، نماد و سنبل زنده بودن است و آن گاه که خون از جریان و حرکت باز ایستد، مرگ شخص فرا می رسد. دقیقاً برای بقای پیکر اسلام نیز باید خونی در رگ های آن جاری باشد.
لازم است بدانیم که ندای خونخواهی حسین علیه السلام ؛ یعنی شعار «یا لثارات الحسین»، شعار قیام توابین و نیز قیام مختار، بوده است،(بحارالأنوار، ج‏45، ص333) و همچنین شعار فرشتگانی است که کنار قبر او تا ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می مانند(بحارالأنوار، ج‏44، ص286.)و نیز شعار حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در هنگام قیام (بحارالأنوار، ج‏44، ص218)و شعار یاوران شهادت طلب او است
خداوند،درفرج منتقم و وخونخواه حقیقی امام علیه السلام،تعجیل بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط-الاسلامیه) ج6 ص: 3)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
فردی به امام کاظم علیه السّلام نامه نوشت که من پنج سال است که از بچّه دار شدن جلوگیری می کنم؛ چرا که همسرم از بچّه دار شدن کراهت دارد و می‌گوید که به خاطر بی چیزی، تربیت آنها بر من سخت است. امام علیه السّلام به او نوشتند: اُطْلُبِ الْوَلَدَ فَاِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَرْزُقُهُمْ

بچّه دار شو که خداوند روزی آنها را خواهد داد. (الکافی (ط-الاسلامیه) ج6 ص: 3)

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در مسئله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است که: مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ امشب چند نکته درباره سقط جنین بیان می کنیم:
1. سقط جنین به هر روشی که باشد، در هر مرحله ای، حتی نطفه‌ای که تازه منعقد (‌بسته) شده باشد حرام است و از گناهان بزرگ می‏باشد، توجیهاتی نظـیر باردار شـدن در دوران عقـد، زیاد بودن فـرزندان، مهم‌تر بودن تربیت‌، مشکلات مالی، پشت سر هم بودن بچه‌؛ مجوزی برای سقط جنین نمی‌شود، حتی اگر در حد نطفه و روزهای اولیه باشد. البته اگر جان مادر به تشخیص پزشک متخصص و مورد اطمینان در خطر باشد ‏آن هم‏ قبل‏ از ‏دمیده شدن روح که حدود چهار ماهگی است اشکالی ندارد. (1)
2. کسی که سقط جنین را انجام داده باید توبه کرده و دیه پرداخت نماید؛ مثلا دیه نطفه به نظر اکثر مراجع 20 مثقال شرعی طلاست که معادل تقریبا 72 گرم طلا می‌شود که باید به وارث جنین پرداخت نماید. سقط جنین در برخی موارد کفاره قتل عمد نیز دارد. (یعنی 60 روز روزه گرفتن و 60 فقیر را طعام دادن) (2)
عزیزان سامانه های پاسخگویی شرعی (تلفنی: 05132020 و پیامک: 30002020) را به خاطر بسپارید.
خداوند متعال توفیق تربیت فرزندان صالح به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات س 1266 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موارد جواز سقط جنین ؛ سیستانی، استفتائات س 446 ؛ جامع المسائل ج1 س 1752 و س 1754 ؛ صافی جامع الاحکام ج1 س 1408 ؛ بهجت استفتائات ج 4 س 6279 و س 6284)
(2) سیستانی: دیه نطفه 105 مثقال نقره است. سقط در هر سنی که باشد مباشر باید کفاره بدهد البته اگر روح دمیده نشده باشد احتیاط واجب.
مکارم: سوال: با توجّه به اینکه افراد زیادى (از جمله پزشک، فروشنده، خریدار، تزریق کننده، پدر و مادر جنین) در سقط به وسیله دارو نقش دارند، دیه سقط بر عهده کیست؟ جواب: دیه جنین بر عهده کسانی است که مباشر در سقط بوده اند، و چنانچه مادر با میل و اختیار، خود را در اختیار طبیب قرار داده که سقط کند نیمی از دیه بر عهده اوست، و باید علاوه بر پرداخت دیه از گناه بزرگی که مرتکب شده اند بطور جدی توبه کنند و با اعمال نیک آینده، گذشته را جبران نمایند.
سوال: دیه جنین چه مقدار است؟ جواب: دیه جنین بنا بر احتیاط واجب به شرح زیر است: در بیست روز اوّل (که نطفه است) 15 مثقال معمولی طلا، و در بیست روز دوّم (که علقه است) 30مثقال، و در بیست روز سوّم (که مضغه است) 45 مثقال، و در بیست روز چهارم (که عظام است) 60 مثقال، و در بیست روز پنجم ( که لحم است) تا زمانی که اعضاء کامل شود و قبل از آن که جنین در شکم مادر به حرکت درآید 75 مثقال، و پس از دمیدن روح در پسر دیه کامل، و در دختر نصف دیه کامل تعلّق می گیرد.
(سایت ادمین، سوالات سامانه جامع، مسائل قضایی، سوال شماره 1176047 ؛ استفتائات حضرت امام ج 3 ص: 477 س 41 و س 43 ؛ اجوبه الاستفتائات س 1268 ؛ سیستانی، استفتائات س 446 ؛ مکارم، استفتائات سایت، دیه جنین ؛ بهجت استفتائات ج 4 س 6281 ؛ صافی جامع الاحکام ج 1 س 1410)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم—تسلیت ایام سوگواری
امر به معروف اثرات سیاسی فراوانی دارد از جمله :
1. برقراری نظم و استواری نظام اسلامی:
با امر به معروف و نهی از منکر، نظام شما ثبات پیدا می کند (و یستقیم الامر)؛ زیرا اگر بهترین قانون و نظام، مراقبت و حمایت نشود، متزلزل خواهد شد. امر به معروف و نهی از منکر ضامن پایداری نظام و حمایت از نیکو کاران، و استخوانی در گلوی خلافکاران است. اگر امر به معروف و نهی از منکر در جامعه رواج یابد، مردم بر عملکرد دولت نظارتی مستمر خواهند داشت و کارهای هر یک از مسئولان و مأموران دولتی را زیر ذره بین خواهند برد و با اظهار نظر خویش از راه های ممکن ، آنان را بر پیاده کردن صحیح قوانین وادار خواهند ساخت و از کم کاری، کارشکنی، نقض قانون، خیانت و وطن فروشی احتمالی آنان جلوگیری خواهند کرد.
2. تضعیف جبهه ی نفاق:
امام علی علیه السلام : کسی که نهی از منکر کند، بینی منافقین را به خاک می مالد. (نهج البلاغه،ص30)
منافقین طبق آیه قرآن امر به منکر و نهی از معروف می کنند و مؤمنان باید با سلاح امر به معروف و نهی از منکر به پیکار آنان بروند.
3. برکناری نااهلان و دروغگویان از پست های کلیدی :
حضرت علی علیه السلام می فرماید : خداوند امر به معروف را برای مصلحت عامه مردم و نهی از منکر را برای طرد سفیهان واجب کرده است.
خداوند توفیق عمل به این واجب فراموش شده را به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code