کل بیان های بین الصلاتین از ۰/۰۵/۱۶ تا ۰/۰۵/۲۳

حدیث گفتار روز
سوره مبارکه نساء آیه 29

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ... لَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِکُمْ رَحِیمًا

اى کسانى که ایمان آورده اید، یکدیگر را نکشید و خود را نیز در معرض قتل قرار ندهید، از آن روى خدا شما را از قتل باز مى دارد که به شما مهربان است. (سوره نساء آیه 29)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

در مساله 11 مراجع تقلید ذکر شده مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. از آنجایی که یکی از مسائل روز درگیری مردم با ویروس کرونا است؛ لذا چند نکته کوتاه درباره حفظ جان خدمت شما عرض می شود:
1. یکی از واجبات مهم دینی حفظ جان خود و دیگران است. به همین جهت است که خودکشی و کاری که باعث مرگ انسان شود، حرام است؛ یا بیمار هر اقدامی که به حفظ جانش کمک کند، واجب است انجام دهد و همچنین بر مسلمان واجب است چنانچه جان مسلمان دیگری در معرض مرگ باشد و توانایی نجات او را داشته باشد، او را نجات بدهد. (1) (تذکر به مردم راجع به رعایت فاصله و ماسک و همچنین رعایت مسائل بهداشتی)
2. در زمان کنونی درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا بر کادر درمانی و پزشکان واجب کفایی است و خدمت رسانی به بیماران از بهترین اعمال صالح است. (2)
3. کسی که دارای بیماری واگیرداری هست چنانچه بداند حضورش باعث سرایت بیماری به دیگران خواهد شد، حضور او در محل اجتماعات یا ارتباطش با دیگران شرعا حرام است. (3)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال توفیق عمل به دستورات دینش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع، اقتباس از م 2635 ؛ تحریر الوسیله، کتاب امر به معروف و نهی از منکر، دفاع، قسم دوم، اقتباس از م 10 ؛ اجوبه الاستفتائات، اقتباس از سوال 1281 ؛ رساله آموزشی، ج2 درس 78 ، تشریح میت ؛ سیستانی، استفتائات، س 459 و سایت، سوالات پزشکی ؛ مکارم، سایت، رساله احکام پزشکی، سوال 628 و 630 و 631 و 632)
(2) (سایت لیدر، استفتائات جدید مربوط به کرونا ویروس، س 4)
(3) (امام خامنه ای، ادمین، سوالات سامانه جامع، مسائل فرهنگی و اجتماعی، شماره 1065159 ؛ سیستانی، استفتائات، س: 463 ؛ مکارم، استفتائات سایت، پزشکی، فصل دوم: احکام پزشک، خسارت ناشی از کوتاهی یا کمبود اطلاعات پزشک ؛ احکام حج بیماران، روشهای پیشگیری از بیماری ؛ پاسخ های آیت الله شبیری زنجانی به چند پرسش شرعی درباره بیماری کرونا، تاریخ 12/12/ 1398)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
آیا امام حسین ( علیه السلام ) به کاروان یزید درمسیر کوفه حمله کرد و به زور گرفت؟
1.شیخ مفید گفته: کاروان را اجاره کرد و اجاره را نیز پرداخت(ارشاد ج2 ص68)
2.اما برخی گفتند: اموال کاروان را تصاحب کرد وفرمود:هرکس میخواهد برگردد،اجاره تا اینجا را میدهم وهرکس میخواهد با من باشد، علاوه بر اجاره خلعتی نیز دارد(تاریخ طبری ج4 ص289)؛ البه این نقل سندش ضعیف و مرسل است
3.اگربرفرض این قول درست باشد، امام علاوه بر اینکه از جانب خدا امام است و ولایت بر اموال مردم دارد،بعد از معاویه طبق صلحنامه امام حسن، ایشان خلیفه ظاهری نیز هست و جلوی اموالی که به یزید برسد ودر فحشا استفاده میکند،را گرفته، و امام اصلا حکومت یزید را قبول نداشت
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت ( علیهم السلام ) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص568)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایت است از حضرت زهرا سلام الله علیها که فرمودند: ... فَرَضَ اللَّهُ الْإِیمَانَ تَطْهِیراً مِنَ الشِّرْکِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِیهاً عَنِ الْکِبْر ...

خداوند متعال ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد و نماز را برای دوری از تکبر و خود خواهی. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص568)

حضرت فاطمه (س)
توضیح حدیثتوضیحات

در مسئله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است، مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد که یکی از مسائل مبتلا به مساله نماز است؛ برای اینکه نماز مسافر شکسته شود شرایطی وجود دارد یعنی باید تمام آن شرایط وجود داشته باشد که نماز شکسته شود.
یکی از شرایط نماز مسافر این است که انسان مسافرتهایش زیاد نباشد اما اگر شخصی زیاد سفر می کند لازم است در رابطه با نماز و روزه (اینکه کامل است یا شکسته) با مراجعه و پرسش طبق فتوای مرجع تقلید خودش عمل کند؛ که در این فرصت کوتاه بنا داریم دو نکته ای را طبق فتوای امام خامنه ای خدمت شما بیان کنیم. (1)
1. اگر شخصی برای شغلش زیاد سفر کند به طوری که عرفا سفر، شغل یا مقدمه شغل او محسوب شود؛ در سفرهای شغلی باید نمازش را کامل بخواند. مثلا اگر شخصی برای کار به مدت حداقل سه ماه هر روز غیر از ایام تعطیل سفر داشته باشد یا اگر به مدت حداقل یک سال در خلال هر 10 روز یک سفر کاری داشته باشد، در سفرهای شغلی نمازش کامل است. (2)
2. طبق فتوای امام خامنه ای کسی که کثیرالسفر شغلی باشد یعنی برای کارش زیاد مسافرت کند در صورتی که سفر غیر کاری برود مثل اینکه سفر زیارتی یا سفر تفریحی برود، در این سفرها نمازش شکسته است. (3)
زائرین دقت بفرمایید که در این مساله تفاوت فتوی وجود دارد و هر کسی باید طبق فتوای مرجع تقلید خودش عمل کند؛ در همین راستا می توانید با شماره تلفن 05132020 تماس بگیرید و یا به شماره 30002020 سوالتان را پیامک کنید و جواب سوالات شرعی و دینی خود را دریافت کنید.
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام خاصه سفر زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه المسافر، شروط القصر، السابع)
(2) (سایت لیدر، احکام سفر شغلی و وطن؛ www.leader.ir/fa/content/1383)
(3) (توضیح المسائل مراجع م 1307 ؛ مقام معطم رهبری، احکام سفر، س 2 ، 118 ، 121 ، 134 ، و 135 ؛ آیت الله مکارم، استفتائات جدید، ج3 ، س253 ؛ آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج1 م 1585)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -
آیا جمله(کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا) حدیث است؟
1.این جمله حدیث نیست و حدیث خلافش هست که هیچ روزی مثل عاشورا نیست(لایوم کیومک یا اباعبدالله" هیچ روزی مانند روز تو نباشد ای ابا عبدالله")(امالی صدوق ص177) که از لحاظ سختیها و مصیبات هیچ روزی مثل عاشورا نیست
2.گرچه جمله(کل یوم عاشورا) حدیث نیست، اما توجیه درستش این است که هر روز باید مقابل ظالمان ایستاد و از حق دفاع کرد(صحیفه امام خمینی ج۹، ص۴۴۵ )؛ یعنی:
صف بندی دو جبهه یزیدیان و حسینیان منحصر به روزی همچون عاشورا و سرزمینی همچون کربلا نیست بلکه صف بندی میان حق و باطل در هر زمان و مکان و در طول تاریخ وجود داشته و خواهد داشت اما مهم آن است که ما در کدام جبهه و صف ایستاده و چگونه از امام زمانمان دفاع می کنیم .
«منظور این جمله این نکات می باشد: زنده بودن و زنده نگه داشتن همیشگی عاشورا»، «توجه همیشگی به عاشورا و کربلا»، «اشاره به نبرد همیشگی حق و باطل» و «ظلم ناپذیری در هیچ مکان و زمانی» اشاره می‌کند.
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت ( علیهم السلام ) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -
آیا امام حسین ( علیه السلام ) و یزید فامیل و پسرعمو بودند ؟
در مورد امیه جد یزید وبنی امیه 2قول است:1.امیه غلامی رومی(و احتمالا یهودی) بود که عبدشمس او را به فرزندخواندگی پذیرفت و عرب جاهلی ،فرزندخوانده؛ را فرزند حساب میکرد
2-امیه فرزند عبدالشمس است
-اگر قول غلام بودن باشد، اصلا بنی امیه جزء قریش نیستند و خود را منتسب کردند: دلایل: الف)نامه 17 نهج البلاغه(نامه امام به معاویه)که میگوید: « وَ لَا الصَّرِیحُ کَاللَّصِیق‏ »: «لصیق» به معناى کسى است که نسب او روشن نیست و او را به شخص یا قبیله‏ اى نسبت مى ‏دهند(لسان العرب ج 10 ص 329)
علامه مجلسی درتوضیح گوید: « کلمه «لصیق» به حسب ظاهر اشاره به نسب بنى‏ امیّه دارد و «امیّه» از نسل عبد شمس نبوده، بلکه وى غلام رومى بوده است که عبد شمس او را فرزند خوانده خود قرار داد، و در زمان جاهلیّت هرگاه کسى مى‏ خواست غلامى را به خود نسبت دهد وى را آزاد کرده و دخترى از عرب را به همسرى وى درآورده و بدین ترتیب آن غلام به نسب وى ملحق مى‏ گشت. »« بنابراین، بنى‏ امیّه اساساً از قریش نیستند، بلکه منسوب به قریش مى‏ باشند »(بحارالانوار، ج 33، ص 107)
-اما برفرض امیه فرزند عبدشمس باشد: در نسب معاویه اختلاف است:چون مادرش هند، زناکار مشهور بود و 4نفر را بزرگان اهل سنت و شیعه به عنوان پدرش گفته اند: (ابو عمرو بن مسافر، عمارة بن ولید، عباس بن عبد المطلب، صباح)که مشهور مردم آن زمان گفتند فرزند ابوعمرو بود : منابع شیعه و سنی:( ربیع الابرار ج 3 ص 551؛تذکره الخواص ص 202)
-برفرض معاویه مسبش درست باشد: در نسب خود یزید نیز اختلاف است: مادر یزید ، دختر بجدل کلبیه ، با غلام پدرش همبستر شد و به یزید حامله شد »(بحارج 44 ص 309)
امام صادق :« انبیاء و فرزندان انبیاء را جز افراد زنازاده نمی کشند »(علل الشرایع ج 1 ص 58)
-حتی اگر همه نسبها(پدریزید-پدر معاویه-پدر امیه) درست باشد، باز هم با سالها فاصله به عبدمناف بزرگ قریش از یک قبیله میرسند نه اینکه پسرعمو باشند
نسب امام حسین ( علیه السلام ) : حسین بن علی بن ابی طالب بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف
نسب یزید: یزید بن معاویه بن ابی سفیان بن حرب بن امیه بن عبد شمس بن عبد مناف
-خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت ( علیهم السلام ) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ج4 ص395)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که می‌فرمایند: ...اَشَدُّ الناسِ اِجتهاداً مَن تَرکَ الذُّنوب... .

کوشاترین مردم کسی است که گناهان را ترک کند. (من لا یحضره الفقیه ج4 ص395)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

در رساله مراجع تقلید در مساله 11 بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد. یکی از مسائل مورد نیاز، احکام استفاده از وسایلی است که از آنها استفاده می کنیم؛ لذا چند نکته کوتاه درباره استفاده از وسایل مشترک بین حلال و حرام خدمت شما بیان می شود:
1. وسیله ای که دارای استفاده حلال و حرام می باشد مثل موبایل یا کامیپوتر وسیله مشترک گفته می شود و چنانچه به قصد استفاده حلال خریداری و نگه داری شود مانعی ندارد.
2. اگر کسی وسیله ای را که دارای استفاده حلال و حرام است، تهیه کرده است اما ترس آن را دارد که خود یا یکی از اعضای خانواده او در راه حرام و گناه از این وسیله استفاده نمایند، نگهداری آن وسیله جایز نیست؛ لذا گوشی های موبایل که قابلیت نصب نرم افزار‌های مختلف و یا اتصال به شبکه های اجتماعی یا اینترنت را دارا می باشد، چنانچه کسی ترس این را داشته باشد که با خرید این وسایل به گناه می افتد یا سبب تضعیف عقاید و ایمانش می شود نمی تواند این وسیله را خریداری کند یا نرم افزار این امکانات را در گوشی همراه خود بارگزاری نماید. (1)
3. باید توجه داشت که نگهداری و نشر و دیدن فیلم و عکسهای مبتذل و مستهجن یا رد و بدل کردن کلمات تحریک آمیز یا ارتباط‌های نادرست میان افراد نامحرم و یا لطیفه‌هایی که توهین به یک شخص و یا گروه خاصی باشد از جمله گناهانی است که در هنگام استفاده از موبایل باید از آن پرهیز کرد.
در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند.
خداوند متعال توفیق استفاده صحیح و حلال از نعمتهایش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریر الوسیله، کتاب التجارة، مقدمه م10 ؛ رساله آموزشی، ج 2 ، درس 4 ص: 18 ؛ منهاج الصالحین ج2 م10 ؛ مکارم، استفتائات سایت، خرید و فروش، معاملات حرام و باطل)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -
آیا امام حسین ( علیه السلام ) حج تمتع را نیمه تمام رها کرد و به سمت کوفه جرکت کرد؟
1.حج تمتع از شب نهم شروع میشود،ولی امام 8ذی الحجه حرکت کرد،پس اصلا حج را شروع نکرده است(کافی ج4 ص535 +لهوف ص124 )و بارها در زمانی که در مکه بوده ،عمره انجام داده است
2.امام صادق فرمود:" شخصى که عمره بجا میاورد هر گاه از عمره فراغت حاصل کند هر جا که بخواهد میتواند برود. زیرا امام حسین علیه السلام در ماه ذى حجة عمره بجاى آورد و در روز ترویه متوجه عراق شد در صورتى که مردم متوجه منا شده بودند. عمره در ماه ذى حجه براى کسى که قصد حج را ندارد مانعى نخواهد داشت."(کافی ج4 ص535)
3.از نظر فقهی نیز تبدیل احرام حج به عمره صحیح نیست و کسی که محرم به احرام حج است اگر نتواند حجش را به اتمام برساند تنها با قربانی کردن از احرام خارج میشود(تهذیب الاحکام ج12 ص349)
4. امام برای حفظ حرمت حرم، و جلوگیری از ترور ایشان در مکه، به تمتع نپرداختند و حفظ حرمت حرم، مهم تر از انجام تمتع بود.
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت ( علیهم السلام ) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة، ج‏2، ص: 401)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی حضرت رضا علیه السلام می فرمایند: الْمَرَضُ‏ لِلْمُؤْمِنِ‏ تَطْهِیرٌ وَ رَحْمَةٌ وَ لِلْکَافِرِ تَعْذِیبٌ وَ لَعْنَةٌ وَ إِنَّ الْمَرَضَ لَا یَزَالُ بِالْمُؤْمِنِ حَتَّى لَا یَکُونَ عَلَیْهِ ذَنْبٌ.

بیماری برای مومن، پاک شدن از گناهان و رحمت خداوند متعال است، و برای کافر عذاب و لعنت است. بیماری از مومن زدوده نشود تا آنگاه که همه گناهانش پاک شود و گناهی بر او باقی نماند. (وسائل الشیعة، ج‏2، ص: 401)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

خداوند متعال انسان ها را طوری خلق کرده است که اجتماعی زندگی می کنند؛ لذا دین مقدس اسلام برای مسائل اجتماعی نیز مساله فقهی دارد که به چند نکته کوتاه درباره بیماری واگیردار(کرونا) اشاره می شود:
1. در زمان فعلی حضور در تجمعات چنانچه از طرف نهادهای مسئول منعی اعلام نشده با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی فی نفسه و به خودی خود اشکال ندارد.
2. کسی که دارای بیماری واگیرداری هست چنانچه بداند حضورش باعث سرایت بیماری به دیگران خواهد شد، حضور او جایز نیست ولی در صورت معلوم نبودن سرایت بیماری تکلیفی ندارد.
3. کسی که دچار بیماری واگیردار هست چنانچه بیماریش به دیگران سرایت کند و باعث فوت یا نقص عضوی و مانند آن شود، ضامن است. (1)
4. در آستانه ماه محرم هستیم؛ دقت داشته باشیم که نهایت رعایت را مثل قبل داشته باشیم و جلسات را در فضاهای باز و با تعداد کمتر برگزار کنیم و رعایت مسائل بهداشتی را نیز داشته باشیم و کسانی که حتی علائم اولیه سرماخوردگی را دارند برای خدا در آن ایام کسالت در جلسات حضور پیدا نکنند و به صورت مجازی مجالس را دنبال کنند.
در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند.
خداوند متعال بلاها را از بلاد اسلامی خاصه کشور ایران دفع بفرماید و همه مریض های اسلام را به حق حضرت رضا علیه السلام شفای عاجل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (مقام معظم رهبری، ادمین، سوالات سامانه جامع، مسائل فرهنگی و اجتماعی، شماره 1065159 ؛ سیستانی، استفتائات، س: 463 ؛ مکارم، استفتائات سایت، پزشکی، فصل دوم: احکام پزشک، خسارت ناشی از از کوتاهی یا کمبود اطلاعات پزشک ؛ احکام حج بیماران، روشهای پیشگیری از بیماری ؛ سایت شبیری زنجانی، پاسخ های آیت الله شبیری زنجانی به چند پرسش شرعی درباره بیماری کرونا، تاریخ 12/12/ 1398)

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه حجرات آیه 15

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند متعال در قرآن کریم در وصف مؤمنان واقعی، در کنار ایمان و دیگر صفات خوب مؤمنین می فرماید: وَ جَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ.

مومنان واقعی کسانی هستند که با اموال و جان های خود در راه خدا جهاد کرده اند. (سوره حجرات، آیه 15)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

مناسبت امروز بزرگداشت شهدای مدافع حرم است، همان کسانی که برای دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام و دفاع از اسلام جان خود را در این راه فدا کردند؛ وظیفه خود می دانم که در حرم امام رضا علیه السلام نائب الزیاره همه شهدا خاصه شهدای مدافع حرم و خاصه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی باشم؛
به همین مناسبت چند نکته ای کوتاه درباره دفاع از ارزشهای اسلامی خدمت شما خوبان تقدیم می کنیم:
1. یکی از واجبات، دفاع از اسلام است لذا باید هر شخصی با مال و جان خود در حد توانایی از دین خدا و نظام اسلامی دفاع نماید و این دفاع نظامی گاها لازم است از بیرون مرزها سیاست گذاری شود. (1)
2. دفاع از اسلام منحصر به دفاع در میدان جنگ نظامی نیست امروز مهمترین جنگ دشمن، جنگ فرهنگی و اقتصادی است و بهترین خدمت به نظام اسلامی و دفاع از ارزشهای الهی و انقلاب، تحقق بخشیدن به خواسته رهبر عزیزمان که همان اقتصاد مقاومتی است و این مهم با پرهیز از اسراف وکم کاری، و همچنین بهبود و ارتقای کیفیت کالای ایرانی، خرید کالای ایرانی و رعایت دیگر سیاستهای مهم اقتصاد مقاومتی است. (2)
3. دشمن علاوه بر جنگ اقتصادی، تهاجم فرهنگی از مهمترین اهدافش هست مظهر این تهاجم، همان اباحه گرى است که از راه خدشه در اعتقادات، تشویق جریانهاى خلاف اخلاق در جامعه و تشویق و ترویج انواع و اقسام فسادها ایجاد مى‌شود و برای مقابله با این تهاجم وظیفه، تقویت و عمق بخشیدن به باورهای دینی و اعتقادی و انجام فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر است و عبادت و بندگی و مناجات و تضرع نیز انسان را در برابر مفاسد آب دیده می کند.
سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد.
خداوند متعال توفیق دفاع از ارزشهای اسلام و انقلاب را به همه ما عنایت فرماید و ما را مدیون خون شهدا قرار ندهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریر الوسیله ج1 کتاب امر به معروف و نهی از منکر، دفاع، قسم اول م1و4)
(2) (امام خامنه ای سایت لیدر استفتائات جدید اسفند1395)

روز بزرگداشت شهدای مدافع حرم
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -
آیا سیاه پوشی در عزاداری کراهت ندارد؟
لباس مشکی، در نماز و بی جهت استفاده کردن کراهت دارد(البته به غیر از عبا،چادر،جوراب و...)، ولی برای عزاداری که شعائر دینی واحیای امر امامت است توصیه شده است
1.زنان بنی هاشم تایک سال بعدعاشورا سیاه پوش بودند و امام سجاد موقع عزاداری برایشان غذاتهیه میکرد(بحار،ج44ص188)
2.موقعی که نعمان بن بشیر خبرشهادت امام حسین ( علیه السلام ) رابرای مردم مدینه آورد همه سیاه پوش شدند(مقتل ابی مخنف، ص 222)
3. امام حسن برای شهادت پدرش با لباس سیاه خطبه خواند(شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج16 ص26)
4.ام سلمه هنگام شنیدن خبرشهادت امام حسین،مشکی پوشید(مقتل ابى مخنف ص 222)
5.در شام بعد از رسوایی یزید که اجازه داد، اهل شام به همراه بنی هاشم،یک هفته سیاه پوشیدند (مستدرک الوسائل ؛ ج 3؛ ص 327)
مطالعه بیشتر: کتاب«سیاه پوشی در سوگ ائمه نور(علیهم السلام) ـ ریشه‌های تاریخی، مبانی فقهی»نوشته علی ابوالحسنی(منذر)
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت ( علیهم السلام ) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
امام رضا علیه‌السلام در رابطه با سیره پدر بزرگوارشان امام کاظم (علیه السلام) هنگام ورود به ماه محرم فرموده‌اند: «کانَ اَبی اِذا دَخَلَ شَهْرُ الْمُحَرَّمِ لا یُری ضاحِکاً وَ کانَتِ الْکِاَبَةُ تَغْلِبُ عَلَیْهِ حَتّی یَمْضِیَ مِنْهُ عَشْرَةُ اَیّامٍ، فَاِذا کانَ الْیَوْمُ العْاشِرُ کانَ ذلِکَ الْیَوْمُ یَوْمَ مُصیبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُکائِهِ و یَقُولُ هُوَ الیَومُ الَّذی قُتِلَ فیهِ الحُسَینُ صلی‌اللهُ علیه؛

روش پدرم چنان بود که هرگاه وارد ماه محرم می‌شدیم، خندان دیده نمی‌شد و غم بر او غلبه می‌یافت تا آن که 10 روز از محرم می‌گذشت، پس هنگامی که روز دهم می‌رسید، آن روز، روز مصیبت، غم و گریه پدرم بود و می‌فرمود: این همان روزی است که حسین که درود خداوند بر او باد در آن روز کشته شد.

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره تعظیم شعائر خدمت شما خوبان تقدیم می شود:
1. تعظیم شعائر الله یعنی گرامی داشتن و اهمیت دادن به نشانه هایی که انسان را به یاد خدا می‌اندازد و موجب تقویت دین خدا و ایمان افراد می شود.
یکی از مصادیق تعظیم شعائر، عزاداری برای اهل بیت علیهم السلام و برگزاری مجالس و محافل دینی می باشد؛ البته با توجه به اینکه مردم تقریبا نسبت به رعایت شیوه های رعایت بهداشت اطلاعات کافی دارند همانطور که باقی ضرورات زندگی را در این ایام شیوع بیماری به مقدار لازم و ضروری و با رعایت دستورالعملها داریم باید دقت کنیم که جلسات معصومین نیز تعطیل نشوند و ما از این خوان پربرکت محروم نمانیم (مثلا می توانیم جلسات را در فضاهای باز مانند حیاطها، پارکها و غیره با رعایت قانون برگزار کنیم و همه هم ملتزم به بهداشت باشند و متناسب با محیط تعداد شرکت کنندگان را برنامه ریزی کنیم.) (1)
2. بهترین شیوه برای مجالس عزاداری اهل بیت علیهم السلام این است که علاوه بر عزاداری متعارف، احکام حلال و حرام خدا بیان شود؛ و این مجالس همراه معرفت و افزایش بینش شیعیان باشد و اعتقادات ایشان نیز تقویت گردد و محبتشان به ائمه اطهار علیهم السلام مستحکم گردد. (2)
3. انجام گناهان و معاصی (مثل پخش موسیقی لهوی یا حضور در مجالس مختلط و گناه) در تمام فصول سال (حتی در اعیاد) شرعا حرام است و البته به طور خاص هر کاری که عرفا بی احترامی به عزای اهل بیت علیهم السلام باشد باید در ایام عزا پرهیز شود و تشخیص به عهده خود مکلفین است. (3)
4. عزاداران محترم باید از هر عملی‏ که باعث اذیت دیگران می شود پرهیز نمایند مانند بلند کردن غیر متعارف صدای بلندگوها ‏که سبب مزاحمت برای همسایه‌ها می شود و همچنین نباید با حضور بدون ماسک اسباب نگرانی شرکت کنندگان را فراهم سازند. (4)
سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد.
خداوند متعال همه ما را جزء عزاداران واقعی ماه محرم قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (استفتائات مکارم ج1 س1638)
(2) (سیستانی استفتائات کتبی در گروه علمی حرم ؛ استفتائات مکارم ج1 س575)
(3) (استفتائات بهجت ج4 س6392 ؛ استفتائات تبریزی ج2 س1918 ؛ مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید ج2 برپایی مجالس عروسی در ایام شهادت معصومین ص49 و50)
(4) (اجوبه الاستفتائات س1448)

شب اول محرم
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام شهادت
چرا دهه را زودتر از شهادت امام از اول محرم میگیرند؟
1-امام رضا ( علیه السلام ) ؛ بنیانگذار دهه اول محرم:
امام رضا علیه السلام در شیوه عزاداری پدر بزرگوارشان در ایام محرم می فرمایند: چون ماه محرم فرا می رسید کسی پدرم را خندان نمی دید و این وضع ادامه داشت تا روز عاشورا ، در این روزپدرم را اندوه و حزن و مصیبت فرا می گرفت. (وسایل الشیعه ؛ج 14 ،ص 505)
شاید بتوان گفت بنیانگذار عزاداری دهه اول محرم، امام رضا علیه السلام هستند و شاید علت اصلی این که چرا عزاداری قبل از شهادت شروع می شود شیوه عزاداری امام کاظم علیه السلام بوده باشد.
در روایت مشهور دیگری وقتی پسر شبیب در اول محرم بر امام رضا علیه السلام وارد شد، حضرت برای او مصیبت شهادت و اسارت اهل بیت ( علیهم السلام ) علیهم السلام را ذکر کردند. (دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا ع فِی أَوَّلِ یَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ.. (امالی صدوق،ص130)
2-گرفتاریها برای امام از اول محرم شروع شد و دوم محرم وارد کربلا و 7محرم بستن آب شد و 9محرم محاصره کامل و 10 جنگ شد.
3- این عزاداری دهۀ اول محرم یک نوع اعلام آمادگی برای نصرت است تا صرف سوگواری، و گویی عزاداران به قصد یاری امام از همان ابتدای محرم به خیمۀ امام می‌روند که مولایشان را غریب نگذارند
4-قضیه کربلا یک حادثه نبوده، بلکه قیام با اهداف مشخص بوده که مدتها زودتر از محرم شروع شده است
5-طبق حدیث پیامبر درشهادت امام،حرارتی در قلوب مومنین است که هرگز خاموش نمیشود(مستدرک الوسائل/10/318) این حرارت و سوز را هر کسی حس کرده باشد، می‌داند بی مقدمه وارد روز عاشورا شدن، بسیار دشوار است؛ از این جهت یک دهه عزاداری قبل از عاشورا برای بعضی‌ها کسب توجه و آمادگی برای ایجاد سوز در روز دهم می باشد.
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت ( علیهم السلام ) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار الانوار، ج 44، ص: 329)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
امام حسین علیه السلام در وصیتش در مدینه به برادرش (محمد بن حنفیه) مرقوم داشت: ...إِنَّمَا خَرَجتُ لِطَلبِ الإِصلاَحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی صلَّی الله علیه و آله، أُرِیدُ أَن آمَرَ بالمَعرُوفِ و أَنهی عَنِ المُنکَر...

همانا هدف از قیام من اصلاح در امت جدم است و خواسته‏ام امر به معروف و نهى از منکر مى‏باشد. (بحار الانوار، ج 44، ص: 329)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

هفته اول ماه محرم به منظور یادآوری اصلی ترین هدف جهاد والا و الهی امام حسین علیه السلام یعنی احیای امر به معروف و نهی از منکر، به نام هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است؛ و از طرفی نیز یکی از بزرگترین و با اهمیت ترین دستورات اجتماعی دین مبین اسلام "امر به معروف و نهی از منکر می باشد و هدف عمده و اساسی در امر به معروف و نهی از منکر محقق شدن معروف و ترک منکر است؛ لذا چند نکته در مورد این امر مهم بیان می شود:
1. از آنجایی که هدف از نهی از منکر ریشه کن شدن فساد در جامعه است لذا:
الف: حتی اگر کسی خودش در خفا و پنهان گناهی را مرتکب شود باز هم در صورت مشاهده همان گناه از دیگری باید نهی از منکر کند و البته خودش هم واجب است از گناهش توبه کند. (1)
ب: و حتی اگر کسی بدون قصد قربت امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهد باز ‏هم به تکلیف شرعی خودش عمل کرده است هر چند اجر و ثواب منوط به این است که قصد قربت داشته باشد.
2. امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه و تکلیف الهی است و انسان نمی‌تواند به بهانه اینکه دیگران به این وظیفه عمل نمی‌کنند، این امر مهم را در جایی که شرایطش هست ترک کند و همین که هر کدام از مؤمنین به وظیفه خود عمل کنند در نتیجه یک امر همگانی شده و تاثیرگذار خواهد بود. (2)
در پایان عرض می کنیم در آستان ملکوتی امام علی بن موسی الرضا علیه السلام در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند.
خداوند متعال توفیق عمل ‏به ‏وظائف شرعی خاصه عمل به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله آموزشی، ج1 درس 76 ص: 331)
(2) (رساله آموزشی، ج1 درس 76 ص: 327 ؛ توضیح المسائل جامع، م 2215)

شروع هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام شهادت
آیا نذر برای امام حسین ( علیه السلام ) و برای غیر خدا باطل است؟
1.شیعه میگوید: نذر برای خداست ودر صیغه نذر حتماقید "لله علی کذا"( به خاطر خدا بر گردن من است) باید آورده شود چنان که در راویات آمده است (وسایل الشیعه،ج23 ص293 باب 1) و ❗️وفقهای ما تصریح کرده اند(جواهر الکلام،ج35 ص372)
2. شیعیان نذرشان را برای خدا انجام میدهند وثواب آن را برای اهل بیت ( علیهم السلام ) ونزدیکان آنان قرار میدهند وانان وقتی می گویند فلان چیز نذر امام حسین است یعنی ثواب آن را برای امام حسین قرار داده ام نه آنکه آن نذر برای تقرب جستن وعبادت حسین علیه السلام باشد
دراین گونه مسایل نیت قلبی ملاک است نه تشابه ظاهری چنان که در کتب اهل سنت آمده:"انما الاعمال بالنیات" "ملاک ومعیار در عمل نیت است"(صحیح بخاری،ج1 ص3 ح1)
3. عزامی شافعی عالم اهل سنت گوید:اجماع اهل سنت بر این مطلب است که صدقه زندگان برای مردگان سود داشته و به ایشان می رسد ؛ و سعد با سوال از پیامبر برای مادرش چاهی را کند که آب به مردم بدهد و ثوابش به مادرش برسد (فرقان القرآن، ص133)
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت ( علیهم السلام ) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج 14 ، ص: 502)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام.
از حضرت رضا علیه السلام روایت شده است که فرمودند: مَنْ تَذَکَّرَ مُصَابَنَا فَبَکَى وَ أَبْکَى لَمْ تَبْکِ عَیْنُهُ یَوْمَ تَبْکِی الْعُیُونُ.

. هر که مصائب ما را یادآور شود و گریه کند یا دیگری را بگریاند، روزی که همه گریان باشند او نخواهد گریست. (وسائل الشیعه، ج 14 ، ص: 502)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در ماه محرم، ماه حزن و اندوه آل الله قرار داریم به همین مناسبت چند نکته ای درباره آداب و احکام عزاداری خدمت شما عزاداران و دوستداران حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام تقدیم می شود:
1. عزاداری معصومین علیهم السلام باید به کیفیتی برگزار شود که مناسب شأن آن حضرات باشد و از انجام حرکات یا اعمالی که مناسب شأن عزاداری معصومین علیهم السلام نیست یا برگزاری مجلس به صورتی که باعث وهن و سبک شمردن مذهب شیعه می‌شود، باید پرهیز شود. (1)
2. یکی از آداب عزاداری که مستحب نیز هست این است که در هنگام خواندن مصیبت و روضه فرد گریه کند یا حالت گریه بگیرد و اندوهگین باشد.
3. در ایام شهادت و عزای اهل بیت علیهم السلام پوشیدن لباس مشکی مستحب است.
4. در عزاداری توجه شود که مستحب است در هنگام نماز، عزاداری و سایر امور تعطیل شده و نماز اقامه شود.
5. اصلاح کردن آقایان یا خانم ها در ایام عزاداری اشکالی ندارد ولی سزاوار است در ایام شهادت رعایت احترام بشود. (2)
سامانه پیامکی 30002020 به صورت شبانه روزی آماده دریافت سوالات شرعی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد.
خداوند متعال همه ما را جزء عزاداران واقعی معصومین علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات س 1460، سایت مکارم اسفتائات احکام عزاداری)
(2) (سایت مکارم استفتائات احکام عزاداری)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام شهادت
آیا قیام امام حسین ( علیه السلام ) برعلیه یزید درست نبوده، چون یزید حاکم اسلامی بوده است؟
1.امام حسین ( علیه السلام ) قانونا و شرعا حاکم بوده است: قانونا» چون در صلح نامه امام حسن با معاویه بوده که معاویه حق انتخاب جانشین ندارد و بعد از معاویه، امام حسن یا امام حسین حاکم میشوند-
شرعا: چون خدا امام را امام وحاکم بعد از امام حسن انتخاب کرده است
2.طبق آیات قرآن( 28 کهف-10 قلم-151 شعراء -13 هود) اطاعت از سلطان ظالم و سکوت در برابرش، گناهی بزرگ است
3. روایات فراوانی در تحریم همراهی ظالمین و حب انان و اطاعت از انان وارد شده(بحارج72 ص367 باب82) و فرموده اند وظیفه انسان در برابر ظلم وظالمان دوری جستن از انان و سعی در از بین بردن ظلم انان می باشد (وسائل ج16 ص144 باب7)
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت ( علیهم السلام ) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص567)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سید الشهدا علیه السلام
در حدیثی حضرت رضا علیه السلام نسبت به فضیلت زیارت ائمه معصومین می‌فرمایند: ... مَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِی زِیَارَتِهِمْ وَ تَصْدِیقاً بِمَا رَغِبُوا فِیهِ، کَانَ أَئِمَّتُهُمْ شُفَعَاءَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَة.

هر کس با رغبت و علاقه، ائمه معصومین علیهم السلام را زیارت کند و به آنچه آنان ترغیب کرده اند باور داشته باشد، ایشان در روز قیامت شفیعانشان خواهند بود. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص567)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در مسأله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است؛ مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد. از طرفی موضوعی که همه ما را اینجا جمع کرده است زیارت است و زیارت آداب و احکامی دارد که برای صحیح و شرعی واقع شدن آن باید احکامش را بیاموزیم:
زیارت حضور زائر عند المزور است؛ یعنی حاضر شدن زائر در نزد امام معصوم علیه السلام؛ خوشا بحال افرادی که هم جسمشان و هم دلشان اینجا حاضر است. اما هستند افرادی که بخاطر این بیماری توفیق تشرف را نداشتند ولی دلشان همراه شماست آیا این زیارت هم وارد شده و استحباب دارد؟ یعنی آیا زیارت از راه دور نیز صحیح است؟
عرض می کنیم این چنین زیارتی خصوصا زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام به فتوای بعضی از مراجع از جمله امام خامنه ای استحبابش ثابت شده است. و برای زیارت از راه دور خصوصا برای زیارت قبر سید الشهداء آدابی وارد شده است. مثلا در روایتی وارد شده که از راه دور به نیت زیارت حضرت سید الشهدا سه مرتبه بگوید: «صَلَّى اللهُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِالله». (1)
3. نکته ای که قابل توجه است این است که زیارت امری مستحب است. چنانچه این عمل مستحبی با عملِ واجبی مزاحمت کند، دیگر نوبت به عمل مستحب نمی‌رسد بنابر این لازم است حال که شرایط حضور در حرم (البته با رعایت کامل دستور العملها) فراهم شده است نسبت به حفظ جان و سلامتی که واجب است، دقت ویژه داشته باشیم و در مواقعی هم که خروج ممنوع می شود به دستور العملها عمل نماییم. (2)
سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین و محترم می باشد.
خداوند توفیق زیارت اهل بیت علیهم السلام در دنیا و شفاعتشان در آخرت را به همه ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
منابع و نکات توضیحی:
(1) (رهبری، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 612641 تاریخ استفتاء: 03/10/1394 ؛ مکارم، سایت، مفاتیح نوین، پاداش زیارت امام حسین از راه دور)
(2) (مکارم، استفتائات سایت، مسائل متفرقه، احکام پیاده روی اربعین، احکام زیارت، رفتن به زیارت با وجود خوف جانی و مالی)

ورود امام حسین علیه السلام به کربلا
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام شهادت
اهداف قیام امام حسین ( علیه السلام ) چه بود؟
1.اصلاح امت جدش: به منظور اصلاح امت جدّم قیام کرده‌ام.( فتوح ابن اعثم،ج5 ص33)
2.نهی از منکر: (بحار،ج44 ص329)
3.کنار گذاشته شدن دین و احیای سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ):امام حسین ( علیه السلام ) می فرماید:" شما را به کتاب خدا و سنت پیامبر اسلام دعوت می کنم چرا که سنت رسول خدا را میرانده و بدعت را احیا کرده اند."
4.مبارزه با ظلم: امام حسین فرمود:پیامبر در زمان حیاتش فرمود هرکس سلطان ظالمی را ببیند که حرام خدا را حلال شمرده وپیمان خدا را شکسته وبا سنت پیامبر مخالفت می ورزد وبه بندگان ظلم می کند اما با او مبارزه نکند شایسته است خدااورا در جایگاه آن سلطان در جهنم قرار دهد" (فتوح،ج5 ص143)
5. تشکیل حکومت اسلامی:بعد از دعوت مردم کوفه، میتوان تشکیل حکومت اسلامی را یکی از اهداف خواند( تنزیه الانبیاء ص175)
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت ( علیهم السلام ) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ورود امام حسین علیه السلام به کربلا
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسایل الشیعه ج 16، ص 124)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سید الشهدا علیه السلام
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در روایتی می فرمایند: مَنْ أَمَرَ بِمَعْرُوفٍ أَوْ نَهَى عَنْ مُنْکَرٍ أَوْ دَلَّ عَلَى خَیْرٍ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِیک‏... .

هر کس دیگرى را به کار نیکى امر کند یا او را از کار زشتى باز دارد یا اینکه او را به خیرى راهنمائى نماید و یا اشاره به امر خیرى داشته باشد در آن کار نیک شریک خواهد بود. (وسایل الشیعه ج 16، ص 124)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

در هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر قرار داریم که یکی از اهداف مهم قیام حضرت سید الشهدا نیز همین امر بود؛ و از طرفی در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر همین بس که در برخی از احادیث اهل بیت علیهم السلام بیان شده که تمام کارهای نیکو و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر چونان قطره‌ای در برابر دریای پهناور است؛ لذا امشب قصد داریم دو نکته در مورد امر به معروف و نهی از منکر خدمت شما خوبان تقدیم کنم:
اول: یکی از واجبات الهی امر به معروف و نهی از منکر است و از بهترین روشهای امر به معروف و نهی از منکر این است که شخصی که امر به معروف و نهی از منکر می کند مرتکب گناه نشود. مثلا اگر رفیقش می خواهد غیبت کند از شنیدن آن معذرت بخواهد.
دوم: برای امر به معروف و نهی از منکر مراتبی است:
1. در مرحله اول با شخص معصیت کار طوری رفتار شود که معصیت کار بفهمد که به جهت گناهی که کرده چنین رفتار شده است؛ مثلا مدتی با او ترک رابطه یا گفتگو نماید.
2. مرحله بعد با زبان امر و نهی کند و اگر احتمال بدهد که با موعظه و نصحیت و حسن خلق و کلام نیکو، معصیت را ترک می کند لازم است که اکتفا به آن کند و در این صورت نباید با زبان تند و خشن امر و نهی کند.
3. اگر برای امر به معروف و نهی از منکر لازم شود که متوسل به زور یا اقدام عملی گردد در این صورت کسی بدون اجازه حاکم شرع و مسؤلین ذی ربط حق اقدام ندارد.
بنابر این با توجه به اینکه هدف از امر به معروف و نهی از منکر ترک گناه است؛ لذا اگر با مرتبه پایین حاصل شود نمی توان به مراتب بالاتر عمل کرد. (1)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال به همه ما توفیق امر به معروف و نهی از منکر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل حضرت امام خمینی، م 2804 الی م 2825 ؛ رساله آموزشی، ج1 ، درس: 77 ؛ توضیح المسائل جامع، م 2212 ؛ مکارم، توضیح المسائل، م 2419)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام شهادت
آیا تشنگی در کربلا حقیقت دارد؟ چرا چاه نکند؟ چرا از شیر شتر استفاده نکرد؟
1.در7محرم عبیدالله به عمرسعد نامه نوشت: میان حسین و یارانش و آب مانع شو و قطره ای از آن نچشند و آب رابستند(تاریخ طبری ج5 ص412 +انساب الاشراف ج3 ص389+الارشاد ج2 ص86)
2.طی این 2 روزچندبار به آب زدند و آب آوردند(الاخبار الطوال ص255)
3.چاهی کندند و به آب رسیدند(الفتوح،ص893) و وقتی خبر به عمرسعد رسید دستورداد جلوی آب را بگیرند(مقتل الحسین ج1 ص244)
4.شب عاشورا،علی اکبر آب اورد و نوشیدند و غسل کردند(بحار ج45 ص1 و ج44 ص316 +الملهوف ص154+ تاریخ طبری ج5 ص423)
5.اما عاشورا چندبار به آب زدند که نتوانستند بیاورند(الفتوح ج5 ص117+بحار ج45 ص41) و درعاشورا با لب تشنه شهید شدند(الملهوف ص233)
6.اکثرا اسب بودند نه شتر ماده و شیرشتر، گرم است.
* نکته: در جنگ فقط چند دقیقه باشد، تشنگی دارد،علاوه بر آن خبرهای کشته شدن، هوای گرم منطقه طف عراق که 20 مهر بوده، وممکن است آب شور بوده که برای غسل و حیوانات خوب بوده، ولی برای عطش قابل استفاده نبوده است
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت ( علیهم السلام ) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحارالأنوار، ج 75، ص112)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت سید الشهداء علیه السلام
حضرتش در روایتی نورانی می فرمایند: اَیُّهَا النّاسُ نافِسوا فِى المَکارِمِ وَ سار‌عوا فِى المَغانِمِ

اى مردم در خوبی ‏ها با یکدیگر رقابت کنید و در بهره گرفتن از فرصت‏ ها شتاب نمایید. (بحارالأنوار، ج 75، ص112)

توضیح حدیثتوضیحات

در ایام ماه محرم قرار داریم که در این ایام از وسایل مساجد و حسینیه ها بیشتر استفاده می شود و از آنجایی که اموال مساجد و حسینیه ها وقف هستند یا به صورت هدیه برای مسجد و حسینیه ها قرار داده شده است لذا چند نکته ای کوتاه درباره اموال مساجد و حسینیه ها تقدیم می شود:
1. اگر کسی مالی را مثل زمین یا ظرف یا فرش و مانند اینها وقف مکانی کند، بعد از اینکه وقف به صورت شرعی تحقق پیدا کرد، واقف اختیاری نسبت به این مال وقفی ندارد بنابر این نمی تواند شکل وقف اولیه را تغییر بدهد یا اینکه مال وقفی را بفروشد یا مال وقفی را به کسی ببخشد یا امانت بدهد، بلکه باید مطابق همان وقف اولیه به آن عمل شود. (1)
2. خرید و فروش مال وقفی جایز نیست و چنانچه مالی وقف مسجد یا حسینیه ای شده و مورد نیاز مسجد یا حسینیه نیست و همین وسیله در مسجد یا حسینیه دیگری مورد نیاز است باید به همین مسجد یا حسینیه دیگر منتقل کرد و نمی توان آن وسیله را فروخت و تبدیل به احسن کرد؛ لذا فروش مال وقفی مراحلی دارد که حتما باید به کارشناسان مطلع در این زمینه مراجعه کرد. (2)
3. اموال وقفی مساجد یا حسینیه ها یا هر مکان دیگری که بطور مخصوص برای همان مکان وقف شده یا کیفیت وقفش معلوم نیست، بیرون بردن آن وسایل از مکان وقفی به مکان دیگر هر چند بطور موقت یا امانت دادن این وسایل باشد، حرام است بنابر این اگر دیگی یا ظرفی وقف مسجد یا حسینیه است، جایز نیست آن را برای پخت و پز به بیرون از مسجد و حسینیه منتقل کنند. (3)
نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید.
خداوند توفیق انجام کارهای خیر را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل مراجع مسأله 2676)
(2) (تحریر الوسیله کتاب الوقف م 73 ؛ آیت الله سیستانی منهاج الصالحین ج 2 م 100)
(3) امام خامنه ای: بیرون بردن وسایل مسجد شامل فرش، صندلی و ظروف آشپزخانه که معمولا توسط خیرین و از درآمد مسجد خریداری شده، جهت مجالس مذهبی و دینی خارج از مسجد چه حکمی دارد؟ جواب: در صورتی که وقف، یا ملک مسجد باشد جایز نیست. آیت الله مکارم: آیا مى‌توان ظروف حسینیّه را براى جشن عروسى، یا جهت ولیمه دادن اجاره یا امانت داد؟ جواب: جایز نیست؛ مگر این که به هنگام وقف چنین چیزى شرط شده باشد. (رهبری، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 666672 ، 26/3/1399 ؛ آیت الله مکارم، استفتائات سایت)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام شهادت
آیا درست است که زمین کربلا را امام حسین ( علیه السلام ) خریدند؟
" روایت شده است که حسین ( علیه السلام ) نواحی از کربلا که مدفنش آنجا است را از اهل نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خرید و وآن را به آنها بخشید با این شرط که زایران قبرش را به سوی قبرش راهنمایی کنند و سه روز از انان پذیرایی کنند"
(کشکول ج1 ص280+مستدرک الوسایل ج10 ص321 +سفینه البحار ج7 ص208)
در مقتل المقرم از قول امام صادق ـ علیه السلام ـ نیز وارد شده که امام حسین ـ علیه السلام ـ وقتی آن زمین را خریداری و به اهالی صدقه داد با آنها شرط کرد ولی آنها به شرط امام عمل نکردند.
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت ( علیهم السلام ) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار الانوار، ج 44، ص: 329)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
امام حسین علیه السلام در وصیتش در مدینه به برادرش (محمد بن حنفیه) مرقوم داشت: ...إِنَّمَا خَرَجتُ لِطَلبِ الإِصلاَحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی صلَّی الله علیه و آله، أُرِیدُ أَن آمَرَ بالمَعرُوفِ و أَنهی عَنِ المُنکَر... .

همانا هدف از قیام من اصلاح در امت جدم است و خواسته‏ ام امر به معروف و نهى از منکر مى‏باشد. (بحار الانوار، ج 44، ص: 329)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر قرار داریم که یکی از اهداف مهم قیام سید الشهدا علیه السلام نیز همین امر بوده است؛ و از طرفی نیز یکی از مهمترین واجبات دین اسلام امر به معروف و نهی از منکر است و تک تک ما در قبال این واجب الهی مسؤل هستیم؛ لذا امشب بنا داریم چند نکته ای درباره احکام امر به معروف و نهی از منکر خدمت شما بیان کنیم:
1. واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد از جمله: احتمال تاثیر در مخاطب است که قدری راجع به این شرط صحبت کنیم. احتمال تاثیر است یعنی اگر انسان احتمال عقلایی بدهد مثلا ده درصد احتمال بدهد که امر و نهیش نسبت به شخص گنهکار تاثیر دارد باید ‏تذکر ‏بدهد ‏هر چند گمان قوی داشته باشد که ممکن است گنهکار نپذیرد و وجود احتمال برای ثابت شدن تکلیف شرعی کافی است، اما اگر انسان یقین و اطمینان دارد که تذکر هیچ اثری نسبت به گنهکار ندارد به نظر اکثر فقها تکلیف ساقط است. (که نوعا این یقین را افراد ندارند؛ لذا مراقب باشیم به بهانه واهی واجب را ترک نکنیم.) (1)
2. سوال این است که مراد از این احتمال تاثیر دقیقا چیست؟ (مثلا اگر نهی ناهی موقتا در مخاطب اثر کند آیا تاثیر شرعی محسوب می شود و امر و نهی واجب است ؟) پاسخ این است که اگر انسان احتمال بدهد که با تذکر دادن، گنهکار حتی موقتا و مدت کوتاهی گناه را مرتکب نمی شود یا باعث می شود گناه را کمتر یا کم رنگ تر انجام دهد و یا اینکه امر و نهی در آینده ممکن است در او اثر کند در همه این موارد امر به معروف و نهی از منکر واجب است مثلا اگر کسی نماز نمی خواند چنانچه انسان احتمال بدهد با امر به نماز، اهل نماز می شود یا حداقل چند روزی نماز می خواند یا در آینده اهل نماز می شود، امر به نماز واجب است. (2)
سامانه پیامکی 30002020 به صورت شبانه روزی آماده دریافت سوالات شرعی و دینی شما مؤمنین می باشد.
خداوند متعال توفیق عمل ‏به ‏وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) آیت الله سیستانی: اگر می داند تاثیر ندارد، احتیاط واجب کراهت خود را برای کارهای ناشایسته اظهار کند.
(2) (رساله مراجع ج2 ملحقات ص: 956 ؛ تحریر الوسیله، کتاب امر به معروف شرط دوم ؛ رساله جامع م 2202 و 2205)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام شهادت
آیا امام حسین ( علیه السلام ) را شیعیانش کشتند؟
1.شیعه به کسی گویند که تابع و پیرو امام باشد والبته منافق صفتانی خود را در سپاه عمرسعد جا زده باشند و ادعای محبت علی کنند، ولی خیلی ها با کینه از امام علی، فرزندانش را در کربلا کشتند(إنما نقاتلک بغضاً لأبیک»! (ینابیع‌المودة، قندوزی حنفی، ص346)
2.امام صادق ( علیه السلام ) " شیعه بودن به زبان نیست که کسی به زبان بگوید من شیعه ام ولی در رفتار و در کردار با ما مخالفت کند .شیعه همیشه با زبان و دل با ما همراست" (وسایل الشیعه ج15 ص247)
3. امام رضا فرمود:" شیعیان ما کسانی هستند که در برابر امر ما تسلیم هستند و از سخنان ما پیروی می کنند و با دشمنان ما در مخالفت هستند و هر کس چنین نباشد شیعه نیست" (صفات الشیعه ص162)
4.امام حسین در کربلا به دشمنانش فرمود: "وای بر شما ای شیعیان ال ابوسفیان اگر دین ندارید واز روز معاد نمی هراسید دست کم در دنیای خود آزاده باشید "(لهوف،ص71)
5.شهرکوفه سالها قبل از شهادت امام حسین از شیعیان واقعی خالی شده بود؛بطوری که درزمان حکومت امام علی ( علیه السلام ) که فرمود: نماز تروایح را به جماعت نخوانید،مردم گفتند: "وای عمر!وای عمر! .علی می خواهد سنت عمر را از بین ببرد (وسایل الشیعه،ج5 ص192)
6.در زمان معاویه؛ زیادبن ابیه را حکام کوفه کرد که او هرشیعه ای پیدا میکرد یامیکشت یا زندان میانداخت یا تبعید میکرد و خیلی ها از کوفه فرار کردند(شرح نهج‌البلاغة ابن ابی الحدید ج11 ص44؛ سیرأعلام النبلاء ج3 ص 496)
7. وقتی در کتب اسلامی و فقهی با این عبارت مواجه می‌شویم که «هذا رای کوفی» یعنی: این از نظرات اتباع ابو‌حنیفه است. این نشان می‌دهد که چند سال بعد از شهادت امام حسین (علیه‌السّلام) کوفه مرکز احناف شده است و این خود با شیعه بودن اکثر مردم این شهر در گذشته آن منافات دارد.
8.شیعه به معنای خاص(دوستدار اهل بیت ( علیهم السلام ) و دشمنی بادشمنان اهل بیت) و شیعه عام(فقط محب اهل بیت ( علیهم السلام ) بدون دشمنی با دشمنان) که ممکن است عده ای درسپاه عمرسعد بوده باشند
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت ( علیهم السلام ) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام شهادت
بهترنیست بجای عزاداری و نذری کمک به فقرا کنیم؟
1.هیچ وقت نباید دو کار خداپسندانه را مقابل هم قرار دهیم
2.توجیه «قیاس» یا قرار دادن «این به جای آن» درست نیست: مثلا شیطان به خدا گفت:عوض سجده بر آدم،هزاران سال تو را عبادت میکنم،ولی خدا قبول نکرد و انسان باید عبد ومطیع باشد و هرچه دین گفته، انجام دهد
مثل اینکه کسی بگوید بهترنیست بجای خرجهای ملیاردی به پارکها و مدارس ودانشگاهها به فقرا کمک کنیم
3.بیشترین کمک را هیئتی ها ومذهبی ها به فقرا میکنند و خیلی ازنذریها را فقرا مصرف میکنند
4.با همین نوع نذریها برخی جذب دین میشوند و خودشان کم کم به فقرا کمک میکنند
5. اگر فرهنگ حسینی در جامعه ما رشد پیدا کند، روحیه بخشش به فقرا و ظلم ستیزی در جامعه افزایش یافته و در نتیجه این مساله موجب ستاندن حق مظلومان از ظالمان و برقراری عدالت اجتماعی و نابودی فقر در جامعه می شود.
6.اینها که چنین میگویند آیا واقعا درد فقرا دارند،یا مخالف دینند؟ چرا نمیگویند بجای سفرهای تفریحی به ترکیه و شمال وخرجهای ملیاردی به فوتبالیستها و برخی سلبریتیها، به فقرا کمک کنند؟
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت ( علیهم السلام ) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا‌یحضره الفقیه، ج‌1، ص:‌253)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سید الشهدا علیه السلام
در روایت است از حضرت صادق علیه السلام‌‌، که خداوند متعال به پیامبری از پیامبرانش وحی فرمود که به مؤمنان بگو: لَا یَلْبَسُوا لِبَاسَ أَعْدَائِی و َ‌لَا‌یَطْعَمُوا مَطَاعِمَ أَعْدَائِی وَ لَا یَسْلُکُوا مَسَالِکَ أَعْدَائِی فَیَکُونُوا أَعْدَائِی کَمَا هُمْ أَعْدَائِی

. (به مؤمنان بگو ) لباس(خاص) دشمنان مرا نپوشند و طعام دشمنان مرا نخورند و راه‌های دشمنان مرا نپیمایند و گرنه در زمره دشمنان من به شمار خواهند رفت. (من لا‌یحضره الفقیه، ج‌1، ص:‌253)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از گناهانی که آیات و روایات، مسلمانان را از آن برحذر داشته اند پرهیز از ترویج فرهنگ غیر دینی است؛ لذا امروز چند نکته کوتاه درباره این گناه بیان می شود:
1. یکی از محرمات و گناهان‌، ترویج و تبلیغ فرهنگ غیر دینی است یعنی فرهنگی که در مقابل دستورات اسلامی است مثل فرهنگ منحط غربی که با تعالیم اسلام منافات دارد؛ و شخص مسلمان نباید تحت تاثیر چنین فرهنگی قرار بگیرد‌، بی شک لباس و پوشش افراد یک جامعه و کیفیت زندگی افراد، از عوامل فرهنگ ساز و وسیله تبلیغ فرهنگ آن جامعه است؛ لذا در جامعه اسلامی پوشیدن لباسهایی که با حجاب و پوشش شرعی منافات دارد یا پوشیدن لباسی که بر روی آن تصاویر و عکسهای مبتذل و مستهجن وجود داشته باشد حرام است؛ و همچنین ترویج نگهداری سگ و گربه در منزل و بازی با آن و همراه داشتن آن در ماشینها و خیابانها که هر یک بگونه ای ترویج فرهنگ غیر دینی می باشد نیز اشکال دارد. (1)
2. یکی از مهمترین وظایف بانوان برای مقابله با تهاجم فرهنگی به جامعه اسلامی، حفظ حجاب اسلامی و ترویج آن و پرهیز از لباس هایی است که پوشیدن آنها تقلید از فرهنگ دشمن محسوب می شود. (2)
3. مومنین باید نسبت به مدها و آرایشهایی که از غرب وارد کشور می شود دقت ویژه کنند و مواردی را که می بینند با سبک زندگی دینی مسلمان منافات دارد جدا اجتناب کنند و با ترویج آن نیز مقابله نمایند مانند ناخن و مژه مصنوعی.
نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید.
خداوند متعال به همه ما توفیق ترویج فرهنگ اسلامی را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات س1373 و 1374 و 1375 ؛ رساله آموزشی ج1 درس 77 ص: 336 ؛ استفتائات مکارم ج3 س1840)
(2) (اجوبه الاستفتائات س 1381)
(3) (اجوبه الاستفتائات س 1380 ؛ استفتائات تبریزی ج‌1 س 2229 و 2228 ؛ استفتائات مکارم ج1 س1663)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام شهادت
آیا عروسی قاسم در کربلا واقعیت دارد؟
اکثر علما گویند واقعیت ندارد(جلاء العیون علامه مجلسی،ص676)(لوءلوء ومرجان محدث نوری،ص404)( منتهی الامال شیخ عباس قمی ج2 ص875)
شهید مطهری دراین باره میگوید: «... در همان گرماگرم روز عاشورا که میدانید مجال نماز خواندن هم نبود، امام نماز خوف خواند و با عجله هم خواند، حتی دو نفر از اصحاب آمدند و خودشان را سپر قرار دادند که امام بتواند این دو رکعت نماز خوف را بخواند...ولی گفته اند در همان وقت امام فرمود: حجله عروسی راه بیندازید، من میخواهم عروسی قاسم با یکی از دخترهایم را در این جا لااقل شبیه آن هم که شده ببینم! یکی از چیزهایی که از تعزیه خوانهای ما هرگز جدا نمیشد عروسی قاسم نو داماد بود. در صورتی که این در هیچ کتابی از کتابهای تاریخی معتبر وجود ندارد"(حماسه حسینی ج1 ص27 )
(جهت اگاهی بیشتر رجوع شود به :دانشنامه امام حسین؛ ری شهری؛ ج9 ص 365)
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت ( علیهم السلام ) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code