بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(سوره ذاریات، ایه 55)

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن می فرماید:
وذکّر فانّ الذّکری تنفع المؤمنین؛

و موعظه کن که به مؤمنین سود می‌رساند؛ (سوره ذاریات، ایه 55)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

ذکر در معنای حقیقی خود به معنای به یاد آوردن است و ازاین دیدگاه هر موجودی بسته به مرتبه وجودی خود در مقامی خاص از یاد خدا قرار دارد و هرچیزی که ما را به یاد خدا آورد به نوعی ذکر است که در قرآن نمونه هایی به عنوان ذکر بیان شده است:
1-قرآن: و من اعرض عن ذکری؛و هر آن که از ذکر من (قرآن) روی گرداند… ؛(سوره طه، ایه 124)
2-رسول: قد انزل الله الیکم ذکراً.رسولاً یتلوا علیکم ایات الله؛به تحقیق، خداوند به سوی شما پیامبری فرستاد که بر شما ایات او را می‌خواند ؛(سوره طلاق، ایات 10 و 11)
3-نماز: ولذکر الله اکبر؛و به تحقیق که ذکر خدا(نماز) بالاتر است ؛(سوره عنکبوت، ایه 45)
4-یاد زبانی و قلبی و عملی خدا: یاد کردن به زبان( فاذکروا الله کذکرکم آباءکم؛پس خداوند را یاد کنید، همچنان که از پدرانتان یاد می‌کنید ؛(سوره بقره، ایه 200)- یاد کردن در دل:( ذکروا الله فاستغفروا لذنوبهم؛خدا را یاد کردند، پس برای گناهانشان درخواست آمرزش نمودند ؛(سوره آل عمران، ایه 135)-عمل و اطاعت: مثل نماز
خداوند ما را جزء ذاکرین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف‌العقول‌ص‌455)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام کاظم علیه السلام‌ روایت شده است که می‌فرمایند‌:‌
اَفضَلُ ما یتَقَرَّبُ به العَبدُ اِلی اللهِ بَعدِ المَعرِفَةِ به،‌الصَلوةُ‌.‌

بهترین ‌چیزى که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به در گاه الهى تقرب پیدا مى‌کند، نماز‌است‌. (تحف‌العقول‌ص‌455)

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره نماز احتیاط:
1- برخی از شکیات نماز سبب واجب شدن نماز احتیاط می شود مثلا نمازگزاری که در هر حالتی از نماز شک کند سه رکعت خوانده یا چهار رکعت باید بنا را بر‌چهار بگذارد یعنی آن را رکعت چهارم خودش‌حساب‌کند. و بعد‌از اتمام نماز بلافاصله بدون اینکه حالت نماز‌بهم بخورد‌یک رکعت نماز احتیاط ایستاده یا دو رکعت نماز احتیاط نشسته بجا بیاورد. (مشهور، مخالف‌: شبیری بنابر احتیاط واجب دو رکعت نشسته بجا بیاورد) (رساله مراجع م 1199)
2- اما کیفیت نماز احتیاط: اگرنماز گزار بخواهد یک رکعت نماز احتیاط بخواند باید فورا بعد از سلام نماز نیت نماز احتیاط کند و سپس تکبیر بگوید وحمد را بخواند و به رکوع برود و دو سجده نماید و بعد از دو سجده تشهد و سلام را بخواند و اگر وظیفه اش دو رکعت نماز احتیاط است بعد از دو سجده رکعت اول نماز احتیاط یک رکعت دیگر مانند رکعت اول بجا می آورد و بعد از دو سجده ی رکعت دوم، تشهد و سلام را می خواند.(رساله مراجع 1215)
3-نماز احتیاط،سوره و قنوت ندارد و نباید نیت نماز احتیاط را به زبان بیاورد و باید حمد حتی بسم الله آنرا آهسته بخواند.(مشهور(بنابر فتوا یا احتیاط) آهسته خواندن حمد و بسم الله مخالف:سیستانی بنابر احتیاط حمد اهسته خوانده شود اما بسم الله احتیاط مستحب اهسته خوانده شود )رساله مراجع م 1216
خداوند ما را با اقامه کنندگان نماز محشور بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و اله محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( تحف العقول، ص316)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام سوگاری سید الشهدا
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند:
ثَلاثٌ مَن کُنَّ فیهِ کانَ مُنافِقا و إن صامَ و صلّى و زَعَمَ أنّهُ مُسلِمٌ : مَن إذا ائتُمِنَ خانَ ، و إذا حَدَّثَ کَذَبَ ، و إذا وَعَدَ أخلَفَ ،

نشان منافق سه چیزاست: 1- در امانت خیانت نماید 2- سخن به دروغ بگوید. 3 - از وعده تخلف کند ( تحف العقول، ص316)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

نفاق، ادعای خوب بودن و درستکاری از طرف انسانهای نادرست و نابکار است. در قرآن و روایات نشانه هایی برای منافق شمرده شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1-دروغ گفتن: خداوند درسوره منافقون می فرماید:«خداوند گواهی می دهد که منافقان در گفتار خود دروغگو هستند».(آیه 1 منافقون) یعنی در صحبت کردن چیزهایی را به زبان می آورند که خودشان اعتقادی به آن سخنان ندارند و در دل خود میدانند که در حال دروغ و فریبکاری هستند. منافق اگر پیمانی با کسی ببندد یا قولی بدهد، در قول و پیمانِ خود دروغگو بوده و پیمان خود را خواهد شکست. او همچنین در قول خود نیرنگ باز است.
2- فراموش کردن خدا و امید به غیر خدا: خداوند درسوره توبه درباره منافقین می فرماید:« خدا را فراموش کرده اند و خدا هم ایشان را فراموش کرده است(آیه 67 توبه) یعنی در زندگی بجای دنبال خدا رفتن، دنبال حل مشکلات از جانب غیر خدا و کدخدایان است و نتیجه اش این است که خدا نیز او را رها می کند و مشکلاتش چندبرابر میشود.
3- فسادطلبی بنام اصلاح طلبی: خداوند در قرآن می فرماید: “وَإِذَا قِیلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ ؛ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَکِن لَّا یَشْعُرُونَ”(آیه 11و12 بقره): هنگامی که به آنها گفته شود: در زمین فساد و تباهی نکنید. گویند: همانا ما اصلاحگر هستیم. هان! ایشان بدون شک فسادکنندگان و تباهی پیشگانند و لیکن (به سبب غرور و فریب خوردگی خود به فسادشان) پی نمی برند».
خداوند ما را ازشر نفاقهای درونی حفظ بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( کافی ج5 ص 56 )

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم.امام باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند:
خداوند متعال به حضرت شعیب وحی کرد که من 100 هزار نفر از امت تو را عذاب می کنم 60 هزار نفر از خوبان و 40 هزار نفر از اشرار. حضرت شعیب سوال کرد: اخیار و نیکان را چرا عذاب می کنی؟ خداوند فرمود:
دَاهَنُوا أَهْلَ الْمَعَاصِی وَ لَمْ یَغْضَبُوا لِغَضَبِی..

چرا که ایشان با اهل معصیت و گنهکاران مسامحه می کردند و به خاطر من غضب نمی کردند ( کافی ج5 ص 56 )

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

نکاتی کوتاه در باره امر به معروف و نهی ازمنکر:
1- یکی از شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر شناخت صحیح معروف و منکر است، و کسی که از احکام وشرایط امر به معروف آگاه نیست باید یاد بگیرد تا خدای نکرده ترک واجب نکند و یا در منکر واقع نشود.
2-کسی که به این فریضه عمل نکند، معصیت کار و گنهکار است علاوه بر این، طبق برخی از روایات فرد و جامعه دچار آسیب و پیامدهایی ناگواری می شود، آثاری همچون:
1-ازبرکات و عنایات ویژه خداوند محروم می شود. ( تحف الحقول ص51)
2- انسانهای شرور و ظالم بر انسان مسلط می شوند.
3-دعا در چنین فضایی وشرایطی مستجاب نمی شود.
4- فساد و فحشاء در جامعه گشترش پیدا می کند.
خداوند متعال توفیق عمل به وظایف به همه ما عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 20 توبه)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری خداوند در قرآن می فرماید:
«الذین امنوا وهاجروا وجاهدوا فی سبیل الله باموالهم وانفسهم اعظم درجة عند الله واولئک هم الفائزون ) ;

«آنان که ایمان آوردند و هجرت کردند و با اموال و جانهای خود در راه خدا جهاد کردند درجه بزرگتری نزد خدا دارند و آنها رستگارند .»(آیه 20 توبه)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

قرآن در بیش از 14 آیه به زبانهای مختلف دستور به هجرت داده است که نشان از اهمیت آن دارد. در اسلام انواع هجرت وجود دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1- هجرت برای فراگیری دانش: قرآن می فرماید: « فلولا نفر من کل فرقة منهم طائفة لیتفقهوا فی الدین ...»; «شایسته نیست مؤمنان همگی (به سوی میدان جهاد) کوچ کنند; چرا از هر گروهی از آنان طایفه ای کوچ [و هجرت] نمی کند تا در دین [و معارف و احکام اسلام] آگاهی یابند و به هنگام بازگشت به سوی قوم خود، آنها را بیم دهند؟» (آیه 122 توبه)
در روایات به مسلمانان دستور داده اند که برای فراگیری علم اگر لازم باشد تا نقطه های دور دست همچون چین مسافرت و مهاجرت کنند . پیامبر فرمودند: «اطلبوا العلم ولو بالصین ( وسائل الشیعه، ج 18، ص 14 )
2- هجرت برای حفظ دین: پیامبر فرمودند:کسی که برای حفظ دین و آئین خود از سرزمینی به سرزمین دیگر هجرت کند، استحقاق بهشت می یابد .» (بحار، ج 19، ص 31)
3- هجرت از دست ظلم ظالمان: قرآن می فرماید: « آنها که مورد ستم واقع شدند، و به دنبال آن در راه خدا مهاجرت اختیار کردند، جایگاه پاکیزه ای در دنیا به آنها خواهیم داد .» (آیه 41 نحل)
4 . هجرت از گناه (هجرت درونی): اصولا روح هجرت مقدس همان فرار از «ظلمت » به «نور» و از کفر به ایمان، از گناه و نافرمانی به اطاعت خدا است. . امیرمؤمنان علی علیه السلام می فرمایند: « کسی می گوید مهاجرت کردم در حالی که مهاجرت واقعی نکرده است، مهاجران [واقعی] آنها هستند که از گناهان هجرت کنند و مرتکب آن نشوند .» (سفینة البحار، ماده هجر)
هجرت تاریخی امام خمینی(ره) نیز نوعی هجرت از دست ظالمین و برای حفظ دین بود.
خداوند توفیق هجرت از گناه به سمت خدا رابه ماعنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی ج3 ص 414)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت است‌که می فرمایند:‌
اِنَّ لِلجُمُعَةِ حَقّاً وَحُرمَةً فَایّاکَ اَنْ تُضیعَ اَوْ تُقَصِّرَ فى شی‌ء مِنْ عِبادَةِ الله.

‌براى روز جمعه در پیشگاه خداوند، حق و احترامى است ( که باید مراعات شود) پس بپرهیز و بر‌حذر باش از اینکه حق جمعه را ضایع نموده و در عبادت خدا در این روز کوتاهی‌کنى! (کافی ج3 ص 414)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره نماز جمعه:
1- در زمان غیبت امام زمان علیه السلام شرکت در نماز جمعه به نظر اکثر مراجع واجب تخییری است به این معنا که انسان بین خواندن ‌نماز ظهر یا خواندن‌نماز جمعه مخیر است ، هر‌چند که ‌شرکت در نماز جمعه فضیلت بیشتری دارد. و مسافر هم می‌تواند در نماز جمعه شرکت کند.رساله مراجع ص842مساله1،(نماز ظهرنیز بنابراحتیاط خوانده شود: صافی، گلپایگانی ،)
2- کسی که در نماز جمعه شرکت کرده ( بنابر احتیاط: سیستانی، مکارم، خوئی، رساله مراجع ص 862،) واجب است به خطبه‌ها گوش کند و همچنین باید ازهر کاری که‌باعث از بین رفتن فایده خطبه‌ها یا گوش ندادن می شود مانند صحبت کردن با دیگران پرهیز کند.‌رساله مراجع ص 852 مساله 38 ( رساله مراجع صفحه 858 )
3- کسی که به خطبه‌ها نرسیده می تواند در نماز جمعه شرکت و کفایت از نماز ظهر نیز می‌کند حتی اگر در رکعت دوم قبل از رکوع برسد نیزکافی است و رکعت دوم را فرادا انجام دهد. رساله مراجع ص 847
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام وسلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد وآل محمد .

جزئیات
حدیث گفتار روز
( عیون اخبارالرضا، ج 1، ص 39 )

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم—باعرض تسلیت ایام سوگواری
پیامبر(ص) فرمودند :افضل اعمال امتی انتظار فرج ؛

بهترین اعمال امت من انتظار فرج الهی است»( عیون اخبارالرضا، ج 1، ص 39 )

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

معنای انتظار این نیست که مسلمانان در وظایف دینی خود دست روی دست گذاشته و در آن‌چه بر آن‌ها واجب است، مانند یاری حق، زنده کردن قوانین و دستورهای دینی، جهاد و امر به معروف و نهی از منکر فروگذاری کنند و به این امید که قائم آل محمد عجل‌الله تعالی‌فرجه‌الشریف بیاید و کارها را درست کند، از آن‌ها دست بردارند.
هر مسلمانی، موظف است خود را به انجام دستورهای اسلام مکلف بداند؛ برای شناسایی دین از راه صحیح، از هیچ کوششی فروگذار نکند و به توانایی خود از امر به معروف و نهی از منکر دست نکشد؛
وقتی انسان حقیقتا منتظر کسی باشد تمام رفتار و سکناتش نشان از منتظر بودن او دارد. به عنوان مثال اگر منتظر میهمان باشد حتما خانه را تمیز و مرتب می‌کند، وسایل پذیرایی را آماده می‌کند و با لباس مرتب و چهره‌ای شاداب در انتظار می‌ماند. چنین کسی می‌تواند ادعا کند که منتظر میهمان بوده است. اما کسی که نه خانه را مرتب کرده و نه وسایل پذیرایی را آماده نموده است و نه لباس مرتب و تمیزی پوشیده است و نه اصلاً به فکر میهمان است اگر ادعا کند که در انتظار میهمان بوده همه او را مسخره خواهند کرد. انتظار باید قبل از آن‌که از ادعای انسان فهمیده شود، از رفتار و کردار او فهمیده شود. با چنین توضیحی روشن است که یک منتظر واقعی اهل گناه و دل‌بستگی به دنیا نیست؛ چرا که چنین کسی نمی‌تواند از وابستگی‌ها و دل‌بستگی‌ها و آلودگی‌ها دست بردارد و آماده به خدمت در جهت اهداف مقدس امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باشد.
امام رضا (علیه السلام) در حدیثی تحقق انتظار فرج را این طور تبیین می کند: انتظار فرج نزد ما پایداری و مقاومت در برابر دشمنی ها و ستم ها و مصاحبت زیبا با همسایگان، اعطای خوبی ها به همگان، پند دادن به دیگران و نصیحت و مهربانی نسبت به انسان های مومن است. چنین انتظاری افضل اعمال است.
-خداوند ما را جزء منتظران حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی ( ط- دارالحدیث ) ، ج‏ 4، ص: 30)

بسم الله الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند:
مَنْ‏ أَکَلَ‏ مَالَ‏ أَخِیهِ‏ ظُلْماً وَ لَمْ‏ یَرُدَّهُ‏ إِلَیْهِ‏ أَکَلَ جَذْوَةً مِنَ النَّارِیَوْمَ الْقِیَامَة »

هر که مال برادر (دینى) خود را بخورد، و ( خودش یا عوضش را ) باو برنگرداند، در روز قیامت پاره ای از آتش خورد. (الکافی ( ط- دارالحدیث ) ، ج‏ 4، ص: 30)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره رد مظالم:
1.یکی از صدقات واجب که‌بر عهده برخی از افراد واجب می شود رد مظالم است.
2-رد مظالم در جایی واجب می شود که انسان به کسی بدهی مالی داشته باشد و طلبکارش را نمی شناسدیا اگر می شناسد دسترسی به او امکان ندارد و اگر فوت کرده است به وارثین او هم دسترسی ندارد.(سایت ایت الله مکارم، تعریف رد مظالم)
3.رد مظالم را می توان به دفتر مرجع تقلید پرداخت کرد یا به نظر اکثر مراجع (بنابر فتوا یا احتیاط)با اجازه مرجع تقلید یا نماینده او به مصرف فقیر شیعه برساند.( استفتاءات (امام خمینى)، ج‌3، ص: 576)
4.اگرکسی در دوران کودکی به اموال کسی خسارت وارد کرده است یا به بدن کسی ضربه ای واردکرده است که سبب دیه شده است یا اینکه از مال کسی برداشته یا اموال کسی در ماشین یا منزل یا مغازه جا می ماند و مانند اینها که دسترسی به مالک و طلبکار وجود ندارد و از پیدا شدن صاحبش هم ناامید باشد، از موارد رد مظالم است.
خداوند ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 96 آل عمران)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن می فرماید:
« إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا :

نخستین خانه‌ای که برای مردم قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکّه است، که پر برکت است(آیه 96 آل عمران)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

در اصطلاح دینی، تبرک عبارت است از طلب برکت و خیر از خدا یا انسان و شیئی که خدا امتیاز ویژه‌ای به او بخشیده است؛ خواه برکت دنیوی باشد، مانند افزایش روزی، خواه اخروی، مانند علوّ درجات در آن دنیا؛ همچنین برکت می‌تواند مادی باشد یا معنوی. مؤمن در عملِ برکت سعی دارد به واسطه آثار برکت بخش، از فیض و قدرت الاهی بهره‌مند شود.
در قرآن 4 نوع تبرک آمده است:
1-تبرک مکان: مثل مکه و مثل مسجد الاقصی: (.الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذی بارَکنا حَوْلَهُ: (آیه 1 اسراء)
2- تبرک زمان: خدا شب قدر را مبارک میداند( لَیْلَةٍ مُبارَکَةٍ)(:آیه 3 دخان)
3- تبرک به شخص: حضرت عیسی خودش را متبرک میداند: (و جَعَلَنی مُبارکا:آیه 31 مریم) ویا خاندان حضرت ابراهیم را با برکت میداند: (بَرَکاتُهُ عَلَیکمْ أَهْلَ الْبَیت:آیه 73 هود)
4-تبرک وسیله:مثل تبرک حضرت یعقوب به پیراهن فرزندش یوسف: که پیراهنش را بر چشمان حضرت یعقوب انداختند ورحمت خدا توسط پیراهن حضرت یوسف جاری شد و حضرت یعقوب بینا شد(أَلْقاهُ عَلى وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِیراً « آن پیراهن را بر چهره احضزت یعقوب انداخت؛ پس بینا گردید.(آیه 96 یوسف)
تبرک به حرم و ضریح امام رضا(ع) نیز از این بابت است.
خداوند برکت به زندگی ما عطا بفرماید به ببرکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
کامل الزیارات، باب چهل و نه النص، ص: 133

بسم الله الرحمن الرحیم .امام صادق در روایتی نورانی در اهمیت پیاده روی جهت زیارت سید الشهدا می فرمایند:
مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ أَلْفَ سَیِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ أَلْفَ دَرَجَة

کسى که پیاده به زیارت قبر حضرت امام حسین علیه السّلام برود خداوند متعال به هر قدمى که بر مى‏دارد هزار حسنه برایش ثبت و هزار گناه از وى محو مى‏فرماید و هزار درجه مرتبه‏ اش را بالا مى‏برد. کامل الزیارات، باب چهل و نه النص، ص: 133

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره زیارت:
1-یکی از مستحباتی که سفارش شده است زیارت قبور معصومین علیهم السلام خصوصا قبر سالار شهیدان سید الشهدا علیه السلام است.
2- یکی از اهداف زیارت، تقرب الی الله است و از بهترین اعمال در ضمن زیارت برای این هدف، می توان به نماز زیارت اشاره کرده است.
3-نماز زیارت با توجه به اینکه یکی از نمازهای مستحبی است لذا می توان آنرا در حال حرکت هم خواند و رکوع و سجودش را به صورت اشاره بجا آورد، اما نمی توان نماز زیارت را به جماعت اقامه کرد.
3-نماز زیارت را می توان به نیابت از افراد زنده یا اموات بجا آورد و می توان یک نماز زیارت را به نیابت از افراد متعددی خواند.البته توجه شود که برای امام زادگان می توان دو رکعت نماز مستحبی خواند، و ثوابش به آن امام زاده زیارت شده، هدیه نمود.(عروه الوثقی کتاب الاجاره مسائل متفرقه م 16، ایت الله مکارم سایت:نیابت مستحبات از حی و میت صحیح است یا باید به صورت اهدای ثواب باشد؟نیابت مستحبات از حی یا میت اشکالی ندارد هرچند بهتر ، اهدای ثواب است.
خداوند توفیق زیارت اربعین سید الشهدا نصیت همه دوستداران حضرتش بفرماید، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 16 فصلت)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری
خداوند درباره نحوست برخی ایام در قرآن می فرماید:
«فَأَرْسَلْنا عَلَیهِمْ رِیحاً صَرْصَراً فِی أَیامٍ نَحِساتٍ

بادی سخت و سرد در روزهایی شوم ونحس بر آنها فرستادیم»(آیه 16 فصلت)

توضیح حدیثتوضیحات

نحس بودن روز ؛ یعنی این‌که در آن زمان تنها شرّ و بدى رخ می‌دهد، و اعمال انسان براى او، برکت و نتیجه خوبى نداشته باشد(المیزان، ج 19، ص 71)
معروف بودن سعد و نحس ایام در میان مردم در ارتباط با حوادثی است که در آن واقع شده است. از امیر مؤمنان علی (ع) نقل شده است: در روز چهارشنبه قتل هابیل به دست قابیل واقع شد، یا گفته شده روز سوم ماه نحس است، چون آدم و حواء از بهشت بیرون رانده شدند.( تفسیر نمونه، ج 23، ص 41) بنا بر این نحس بودن در این موارد مربوط به وقایع می شود
بنابراین طبق این روایات وآیات، روزها نحس نیستند؛ بلکه نتایج اعمال ما آن روز یا شب را به خوب یا بد بودن متصّف می کند.
نحس بودن ماه صفر نیز روایت معتبری ندارد و برفرض نحوست،منظور اتفاقات بدی که در آن افتاده میباشد،مثل شهادت پیامبر(ص) و امام حسن (ع) و امام رضا(ع) و اسارت خاندان اهل بیت(ع).
در هرصورت برای رفع نحوست، بادادن صدقه و خواندن آیه الکرسی طبق روایات میتوان حل مشکل کرد.( مستدرک الوسائل ، ج 56، ص28 و 31)
خداوند ما را از شر نحوست گناهانمان برطرف فرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
کافی (ط-الاسلامیه) مقدمه ص 7 -محاسن ص227، ح157

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم روایت است از امام باقر علیه السلام‌که می فرمایند:
و َاللّه‏ِ لَحَدیثٌ تُصیبُهُ مِن صادِقٍ فى حَلالٍ و َحَرامٍ خَیرٌ لَکَ مِمّا طَلَعَت عَلَیهِ الشَّمسُ حَتّى تَغرُبَ؛

به خدا قسم اگر از شخصى راستگو حدیثى درباره حلال و حرام بشنوى، از آنچه که آفتاب بر آن طلوع و غروب مى‏ کند براى تو بهتر است.کافی (ط-الاسلامیه) مقدمه ص 7 -محاسن ص227، ح157

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد قرارداد اجاره:
1- قرارداد اجاره شرایطی دارد از جمله اینکه باید درموقع قراداد مدت اجاره و مبلغ اجاره کاملا مشخص باشد و چنانچه شرایط اجاره رعایت نشود اجاره باطل است و سکونت در آن مکان که اجاره داده شده باید با اجازه مالک خانه باشد.
2-قرارداد اجاره یک طرفه قابل فسخ نیست بنابراین چنانچه مستاجر بخواهد یکطرفه‌قرار‌داد‌را فسخ کند و مسکن را تخلیه کند باز هم باید اجاره باقی مانده مدت را بپردازد همانطور که صاحب خانه حق ندارد به بهانه این که مثلا فرزندم می خواهد آنجا سکونت کند مستاجر را بیرون کند.
3-بعد از تمام شدن مدت اجاره مستاجر حق ندارد بدون رضایت صاحب خانه در آن خانه توقف و سکونت کند و چنانچه بدون رضایت مالک سکونت کند کارش گناه و نمازش‌در‌آن مکان باطل و ضامن اجرت مدت سکونت می باشد.
خداوند مشکل همه مستاجرین را بر طرف بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه‌35‌ق)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت‌ایام‌سوگواری«خداوند‌در قرآن‌ می‌فرماید:
لَهُمْ فِیها ما‌یَشاؤُنَ...

«آنچه آنان بخواهنددرآنجابرایشان‌آماده است».(آیه‌35‌ق)،

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

اهل بهشت هیچ گاه از زندگی ابدی و نعمتهای آن خسته نمی‌شوند؛ چون:
‌اولا: فطرت انسان بدنبال کمال نامحدود است و به اندک، قانع نمی‌شود. تنها خداست که تشنگی کمال‌جویی انسان را برطرف می‌کند و با او قلبش آرام می‌گیرد: «الا بذکر الله تطمئن القلوب»(آیه 28 رعد)
اما اگر بجای خدا به چیزهای فانی، محدود، متناهی و زودگذر دل ببندد و دنبال آنها باشد، مثلاً به اشتباه خانه و ماشین و چیزهای دیگر را معشوق خود قرار دهد تا چند وقت ممکن است او را به خود مشغول کند اما بعد از مدتی دلش از آن زده می‌شود و برایش تکراری و خسته‌کننده می‌‌شود.
بنابراین عامل اصلی خستگی، کسالت و دلزدگی در دنیا، محدودیت و زودگذر بودن چیزهایی است که به آنها دل می‌بندیم. اما اگر محبوب حقیقی‌مان را پیدا کنیم در همین دنیا نیز در کمال آرامش و لذت خواهیم بود.
ثانیا: در همین جهان نیز نعمت‌هایی وجود دارد که هیچگاه انسان از آن سیر نمی‌‌شود؛ مثلاً اگر صدها سال عمر کنیم باز هم نوشیدن آب گوارا و اتنشاق هوای تازه برایمان لذت‌بخش است. حال، چه رسد به نعمت‌های بهشتی!
ثالثا:هر روز نعمت‌های بهشت حالت نو و جدیدی پیدا می‌کنند وبنا به درخواست خود فرد جدید میشود (لَهُمْ فِیها ما یَشاؤُنَ.) امام صادق(ع) می‌فرمایند: «خداوند هر صبحگاه بهشت ویژه‌ای را مى‌گشاید و مى‌گوید: بوى خوشت را افزون کن و نسیمت را بیفزا(روح المعانی ،ج27،ص96)
و نکته‌چهارم: بزرگ‌ترین نعمت و لذت بهشت، لقاء‌الله است. در همین دنیا نیز ما هیچ‌گاه از دیدن محبوبمان خسته نمی‌شویم و دوست داریم که هر لحظه پیش معشوق خود باشیم چه برسد به دیدار خدا و زیارت انبیا و ائمه در بهشت!
خداوند بهشت برین را نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( نهج البلاغه ،خطبه ی ۱۹۴ )

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت علی علیه السلام در نهج‌البلاغه می فرمایند:
اءَیُّهَا النَّاسُ، إِنَّما الدُّنْیا دارُ مَجازٍ، وَالْآخِرَةُ دارُ قَرارٍ، فَخُذُوا مِنْ مَمَرِّکُمْ لِمَقَرِّکُمْ.

اى مردم ، این دنیا سرایى است که گذرگاه شماست و آخرت ، سرایى است پایدار.پس از این سراى که گذرگاه شماست براى آن سراى که قرارگاه شماست ، توشه برگیرید.( نهج البلاغه ،خطبه ی ۱۹۴ )

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

نکته ای کوتاه در باره اعراض از وطن:
اگر شخصی از وطنش برای زندگی به شهر دیگری برود و مطمئن باشد که دیگر برای زندگی به همان وطن بر نمی گردد، حکم مسافر‌را دارد؛ مثلا کسی قبلا تهران وطنش بوده و الان مشهد مقدس را برای‌زندگی‌و سکونت انتخاب نموده است و مطمئن است‏که‌دیگر‏برای‌سکونت‌و‌زندگی به تهران برنمی گردد، حال چنانچه اگربرای دید و بازدید یا تفریح یا سرکشی به املاک و مانند این موارد به آنجا برگردد، نماز شکسته است مگر اینکه قصد ماندن ده روز را داشته، یا دائم السفر باشد (مشهور؛ مخالف: آیه الله خوئی ره که می فرمایند جایی که وطن باشد ، منهاج الصالحین مساله926
خداوند سفر مسافرین اسلام خاصه سفر زائرین امام رضا علیه السلام را‌بی خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد‌و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مستدرک الوسائل، ج 10، ص 166)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باتسلیت ایام سوگواری

رسول خدا (ص) فرمود: از نشانه های قبولی حج این است که انسان هنگامی که از زیارت خانه خدا به وطن باز می گردد، از گناهانی که بر آن پایبند بوده است برگردد، و اگر از حج برگشت و بر اعمال زشتی که قبل از رفتن انجام می داد پافشاری داشته باشد، نشانه این است که حج او مردود و مورد قبول خداوند نیست(مستدرک الوسائل، ج 10، ص 166)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

همین ملاک در زیارت ائمه نیز هست.
دومین علامت قبولی زیارت : عمل کردن و داشتن شرایط قبولی زیارت است ازجمله: قبول ولایت: هر که ولایت ما را نپذیرد و به رهبری ما گردن ننهد، خدا عملی را از او بالا نمی برد». کافی: ج 1، ص430)
امام رضا فرمود: (کلمه لااله الاالله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی بشروطها و انا من شروطها) یعنی عبادت و توحید زمانی موثر است که ولایت امام زنده(انا) را قبول کند
خداوند زیارت ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
نهج البلاغه

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امیر المومنین در نهج البلاغه در روایتی می فرمایند:
الْغِیبَةُ جُهْدُ الْعَاجِز.

غیبت کردن کارِ شخص ناتوان و عاجز است

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند‌نکته‌در‌مورد‌غیبت:
1.یکی از گناهان کبیره غیبت است و غیبت به نظر اکثر مراجع یعنی انسان عیب پنهانی کسی را در غیاب و پشت سرش نزد دیگری بیان کند هر چند بیان‌عیب‌به قصد اهانت و پایین آوردن شخصیت آن فرد نباشد.(اکثر مراجع مخالف رهبری حضرت امام‌: غیبت به قصد تنقیص و عیب جویی باشد.بهجت:عیب به طوری باشد که چنانچه غیبت شونده،بشنود ناراحت می شود)
2.در حرام بودن عیب مخفی ، فرقی ندارد عیب در بدنش باشد‌یا آنکه در رفتار یااخلاق یا سخنان و گفتارش باشد و همچنین فرقی نمی‌کند عیب طرف ‌را ‌بگوید یا بنویسد یا تصویر و فیلمش را پخش کند .(مشهور؛ استفتائات مکارم ج1 س 552، ج1 س 554، ج3 س 486)
3-.همانطوری که غیبت کردن حرام است، چنانچه انسان غیبت‌را‌شنید‌در صورت شرایط نهی از منکر باید نهی از منکر کند یا‌صحبت دیگری به میان آورده شود تا غیبت قطع شود.
4.‌هرکسی مرتکب این گناه شده باید توبه کند.برخی از مراجع عظام (مثل مرحوم آیت الله بهجت ومقام معظم رهبری) می‌فرمایند: انسان از شخصی که از او غیبت نموده باید حلالیت بطلبد‌بشرطی‌که مفسده ای بر آن مترتب نشود مثلا سبب کدورت نگردد و اگر حلالیت طلبیدن‌مفسده دارد همین که برای او از خدا طلب آمرزش کند کافی است. (استفتائات بهجت ج 4ص 562س 6475 و توضیح المسانل مراجع ج 2‌ص 833م 31 و خویی و تبریزی رساله 2824، استفتائات امام ج3 س 59-58 حضرات امام، استفتائات س 9و 16و53-مکارم، استفتائات ج 1س 552- فاضل‌ جامع الاحکام ج 1‌س 982، منهاج سیستانی ج1ص 17)
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 44 انعام)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن می فرماید:
(فَلَمّا نَسوا ما ذُکّروا بِهِ فَتَحنا عَلَیهِم اَبوَاب کُلِّ شَیءٍ):

پس هنگامی که فراموش کردند آنچه را به آن تذکر داده شده اند(مثل خدا و قیامت)، درهای همه چیز را به روی آنها گشودیم.(آیه 44 انعام)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

خداوند در موردبرخورد با مردم به شیوه ها و سنتهای مختلف برخورد میکند، یکی از سنتها این است که به کفار و افرادی که گناه زیادی می کنند مهلت میدهد و نعمت فراوان میدهد تا آنها یاد خدا را فراموش کنند و با گناه بیشتر در قیامت عذاب بیشتری شوند.
در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که شخصی از امام معنای (سنستدرجهم من حیث لایعلمون-182 اعراف) پرسید. امام در جواب فرمود: این در باره بنده ای است که گناه می کند و در اثر آن نعمتهای تازه ای به او رو می آورد، واین نعمتها او را از استغفار از گناهش باز می دارد(کافی ،ج2،ص452)
پیامبر(ص) فرمودند: «زمانی که بنده‌ای هرچه درخواست انجام دهد و خداوند نیز به او عطا کند، در حالی که آن بنده بر انجام گناه پایبند است؛ این استدراج برای آن بنده است»( کافی، ج۲، ص۹۷)
فلسفه مهلت دادن به کفار و گنهکاران سرکش؛ ازدیاد در گناه و عذاب الهی است. خداوند می فرماید: «وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلی لَهُمْ خَیْرٌ ِلأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلی لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْمًا وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهینٌ؛ و البته نباید کسانی که کافر شده اند تصور کنند این که به ایشان مهلت می دهیم برای آنان نیکوست، ما فقط به ایشان مهلت می دهیم تا بر گناه خود بیفزایند و آنگاه عذابی خفت آور خواهند داشت.»( آل عمران، آیه 178 ) یعنی خداوند به کفار مهلت می دهد و این مهلت در حقیقت یک بستر آزمایشی است که انها خود را در آن محک بزنند. اما آنها به سوء اختیار خود راه گمراهی را بر می گزینند و فریب امهال الهی را می خورند و غرق در گناه می شوند. به بیان دیگر این ازدیاد گناه، نتیجه و عاقبت غفلت آنها از هشدارهای خداوند است.
خداوند ما را به خودمان وانگذارد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره النساء آیه10

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید:
إِنَّ الَّذِینَ یَأْکُلُونَ أَمْوَالَ الْیَتَامَى ظُلْمًا إِنَّمَا یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ نَارًا وَ سَیَصْلَوْنَ سَعِیرًا‌.

همانا کسانى که اموال یتیمان را به ظلم مى‏خورند جز‌این نیست که‌آتش‌در‌شکم‌خود‌فرو‌مى‏برند (تجسم‌ هر تصرف در مال یتیم خوردن آتش است) و به زودى (به فاصله‏اى اندک میان خوردن و مرگ) در آتش فروزان درآیند و حرارت آن را بچشند.‌سوره النساء آیه10

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند مطلب در مورد اموال بچه نابالغ:
1.وظیفه نگهداری و اختیار اموال کودک باولیّ وقیم کودک است وکودک نابالغ نمی تواند در مال خود تصرف کند ولی خرید و فروش چیزهای کم قیمت اشکال ندارد. رساله‌مراجع‌مساله 2082‌
2. به نظر اکثر مراجع پدر طفل در صورتی می تواند در مال طفل‌تصرف‌مثل خرید‌و فروش کند که برای طفل مفسده و ضرر نداشته باشد و بهتر است مصلحت و نفع طفل رعایت شود. (مشهور مخالف ایت الله مکارم:پدر وجد پدری (بنابر احتیاط واجب) در صورت مصلحت تصرف کنند.سایت معظم له)
3.قیم و وصی در صورتی می توانند در مال طفل تصرف کنند که مصلحت و نفع طفل رعایت شود. (رساله مراجع مساله 2078)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیات6-8 سوره زلزله)

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری
خداوند در قرآن می فرماید:
« یوم یصدر الناس اشتاتا لیروا اعمالهم فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره و من یعمل مثقال ذرة شرا یره».:

در آن روز مردم بصورت گروه های پراکنده ( از قبرها ) خارج می شوند تا اعمالشان به آنها نشان داده شود، پس هر کس هموزن ذرّه ای کار خیر انجام دهد آن را می بیند! و هر کس هموزن ذرّه ای کار بد کرده آن(تجسم خارجی آن را) را می بیند! (آیات6-8 سوره زلزله)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

سه گونه مجازات وجود دارد:
1-اعتباری و قراردادی:مثلا وقتی کسی از چراغ قرمز عبور کرد،جریمه میشود که این گونه قانون در خارج واقعیتی جز اعتبار قانونگذار ندارد،یعنی میتواند کم و زیاد شود یا نباشد؛مثلا پلیس جریمه نکند یا متوجه نشود یا جریمه را کم و زیاد کند.
2-مجازاتی که با گناه رابطه تکوینی و طبیعی دارد (مکافات دنیوی): کیفرهایی است که رابطه علی و معلولی با جرم دارند، یعنی کیفر معلول جرم و نتیجه طبیعی آن است.مثلا اگر کسی سم بخورد مسموم میشودیا اگر یک چاقو به شکمش بزند زخمی میشود واین نتیجه عمل است و جزء عمل است و به آن وابسته است
3-رابطه عینیت واتحاد عمل و واقعیت خود عمل: مثلا اگر کسی برای خودش در سفر،از یک شهر وسیله ای بخرد و به شهر خودش پست کند، وبعد از مدتی به شهر خودش برود،می بیند اداره پست وسیله را به منزلش فرستاده است و خود وسیله را می بیند.
آن چه در آخرت به عنوان پاداش یا کیفر به نیکوکاران و بدکاران داده می شود تجسم عمل خود آنها است. یعنی ان چه به آدمی در آن جهان می رسد، چه نعمت های بهشتی و چه عذاب دوزخی، همان چیزهایی است که آدمی خودش آماده و مهیا ساخته است. مجازات آخرت، تجسم یافتن عمل است. نعمت و عذاب آن جا همین اعمال نیک و بد است که وقتی پرده کنار رود تجسم و مثل پیدا می کند. تلاوت قرآن صورتی زیبا می شود و در کنار انسان قرار می گیرد. غیبت و رنجاندن مردم به صورت خورش سگان جهنم در می آید.
خداوند ما را از شر گناهانمان حفظ بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل الشیعة آل البیت‌ج1‌ص‌378)

سلام علیکم بسم الله ‏الرحمن الرحیم از امام صادق علیه السلام روایت است‌که حضرت فرمودند:
مَن تَطَهَّرَ ثُمَ أوَی إلَی فِراشِهِ باتَ‌وَ‌فِراشُهُ‌کَمَسجدِهِ.

هر کس وضو بگیرد، سپس در رختخواب خود برود و بخوابد، بستر او مانند محل ‌نمازش ( عبادتگاهش ) خواهد بود. ( وسائل الشیعة آل البیت‌ج1‌ص‌378)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته در باره با وضو و غسل:
1.در اعضاء وضو و‌غسل‌مانعی از رسیدن آب نباشد و در صورت وجود مانع باید برطرف شود هر‌چند برطرف کردن آن هزینه داشته باشد.
2. اگر در اعضا وضو چیزی چسبیده باشد مانند چسب و رنگ و ناخن و مژه مصنوعی چنانچه برای وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امکان برطرف‌کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهی دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند و وضو و غسل‌های بعدی را باید به‌صورت جبیره انجام دهد(یعنی با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ تیمم هم انجام شود به نظر همه مراجع مکلف به وظیفه خودش عمل کرده است اما در صورتی که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌های بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.
نکته پایانی اینکه: طبق نظر اکثر فقها کاشت ناخن و م‍‍‍ژه مصنوعی در صورتی که در وقت نماز امکان برداشتن آن نباشد، جایز نیست. (جهت اطلاع: رهبری فقط در غیر از وقت نماز اشکال نمی دانند. استفتائات جامعه الزهراء وضو ناخن مصنوعی) (جهت اطلاع سیستانى: وظیفه‌اش تیمّم است مگر آن که آن چیز در مواضع تیمّم باشد که در این صورت لازم است بین وضو و تیمّم جمع کند و اگر آن چیزى که چسبیده دوا باشد، حکم جبیره را دارد.خوئى، تبریزى زنجانی: وظیفه‌اش تیمّم است، (تبریزى:‌مگر در صورتى که در جاى تیمم هم چسبیده باشد که در این صورت، وضو یا غسل کافى است).امام خمینی،فاضل، مکارم، بهجت، نوری،: وضوی جبیره بگیرد. گلپایگانى، صافى: و بنا بر احتیاط واجب اگر تمام یا بعض محلّ تیمّم بى‌مانع باشد، تیمّم هم بنماید.رساله مراجع مساله 338،)
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code