سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری خداوند در قرآن درباره شفایافتن چشم حضرت یعقوب(ع) بوسیله پیراهن یوسف(ع) می فرماید: «فَلَمَّا أَنْ جاءَ الْبَشِیرُ أَلْقاهُ عَلى وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِیراً:
پس چون مژده رسان آمد، آن پیراهن را بر چهره او انداخت؛ پس بینا گردید.(آیه 96 یوسف)
هر چیزى که در این عالم ، شرافت پیدا مىکند، یا به خاطر انتساب آن به خداوند سبحان و شرافت ذاتى است، و یا به خاطر وقوع امر خارق العاده و مهمى است که به آن شرافت و برکت داده است .
خاک کربلا قطعهاى از بهشت است که خداوند قادر متعال به واسطه قدردانى از یک فداکار در راه دین که تمام هستى خود را فدا کرده ، در آن خاک، برکت و فضیلت و شفا قرار داده است .
در روایات فضایل فراوانی برای تربت امام حسین(ع) ذکر شده است که برخی را عرض می کنیم:
1-برداشتن حجاب هفتگانه: امام صادق (ع) مىفرماید: «همانا سجود بر تربت حسین (ع) حجابهاى هفتگانه را پاره مى کند(کافی،ج 4 ،ص 588) مراد از «حجاب» در کتاب و سنت ، همان حجابهایى است که بین بنده و خالق حایل شده و او را از شهود خداوند محجوب مى سازد.
2-ثواب تسبیح گفتن حتی بدون ذکر گفتن: امام زمان (عج) فرمود: «هر کس تسبیح تربت امام حسین (ع) را در دست گیرد و ذکر را فراموش کند، ثواب ذکر براى او نوشته مىشود». (بحار، ج 44 ،ص 280)
و امام صادق(ع) فرمود: «یک ذکر یا استغفار که با تسبیح تربت حسین (ع) گفته شود برابر است با هفتاد ذکر که با چیز دیگر گفته شود»( من لایحضره الفقیه ،ج 1 ، ص 268)
3-شفا یافتن: فردی از امام صادق(ع) سوال کرد: چگونه است که فردى از خاک قبر امام حسین(ع) برمى دارد و از آن سود مى برد، ولى فرد دیگرى از آن برمى دارد و بهره اى نمى برد؟ جواب فرمود: «نه والله، هر کس که از آن خاک بردارد و اعتقاد داشته باشد که به او نفع مى بخشد، البتّه بهره مند مى شود»( کامل الزیارات، ص 278)
البته احتیاط آن است که مقدار تربت خورده شده، بیش از یک عدس نباشد.
خداوند توفیق بهره مندی از دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوت بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید:
وَ أَقِیمُوا الصَّلاَةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ.
نماز رابر پا دارید و زکات را بدهید و پیامبر را اطاعت کنید تا مشمول رحمت الهی شوید. (سوره مبارک نور آیه 56)
چند نکته درباره احکام زکات:
1- زکات بر نه چیز با شرایطی واجب میشود که عبارتند از: گندم، جو، خرما، انگور و کشمش، گاو، شتر و گوسفند، سکه طلا و نقره.
2- طلا و نقره های کنونی و سکه های بهار آزادی و امثال آن زکات ندارد اما با وجود شرایطی، خمس تعلق می گیرد.
3- انسان میتواند زکات را در هشت موردمصرف کند از جمله:
1. فقیر یعنی کسی که مخارج سال خود و عیالش را مطابق با شانش ندارد و کار یا سرمایهای هم ندارد که بتواند به مرور مخارج خود و عیالاتش را تامین کند .
یا بدهکاری که نمیتواند قرض خود را بدهد یا در اموری که منفعت عمومی دارد مثل مسجد هزینه کند.رساله مراجع1946و1947مساله1925)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم باعرض تسلیت ایام سوگواری خداوند در قرآن می فرماید:
« صُنْعَ اللَّهِ الَّذی أَتْقَنَ کُلَّ شَیْءٍ»:
( این کار ) صنع و آفرینش خداوندی است که هر چیزی را محکم و استوار آفریده است(آیه 88 نمل)
از بررسی آیات و روایات به دست میآید، که اکثر قوانین اسلام بر اساس محکمکاری و استاندارد، پایهریزی شدهاند که به برخی از آنها اشاره میشود:
1- محکم کاری در اعتقادات: اگر اعتقادات بر مبنای باطل و مسایل خرافی پایه ریزی شود، باعث رشد و ترقی نمی شود؛ از این جهت در رساله های علمیه آمده است که اصول دین واعتقادات اصلی با عقل و دلیل مشخص میشود و باید فرد به یقین برسد.
2-مسائل علمی:پیامبر(ص)میفرماید:«قَیدُوا العِلمَ بِالکِتَابه؛دانش را با نوشتن در بند کشید.» (أعلامالدین، ص82)
بشر امروز هر چه دارد از کتاب و نوشتن است و همه ذخایر علمی گذشتگان در نوشتههای او جمع است؛ وگرنه هیچگاه ممکن نبود علوم گذشتگان به آیندگان منتقل شود.
3-امور اجتماعی: درقرض و بقیه معاملات دستور اسلام بر نوشتن و محکم کاری است تا بعدا به مشکل نخورد. خداوند در بزرگترین آیه قرآن میفرماید: إِذَا تَدَاینْتُمْ بِدَینٍ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَاکْتُبُوهُ (هنگامی که بدهی مدّتداری به یکدیگرپیداکنید، آن را بنویسید و بایدنویسندهای ازروی عدالت،(سندرا)در میان شما بنویسد.» (آیه 282 بقره)
4- ساختمان سازی: امام صادق دربارة استحکام بنا می فرماید: « هر که ساختمانی بسازد و از آن کم بگذارد، ا جری ندارد (المحاسن، ج2، ص608)
تأکید این روایت بر این است که نباید به خاطر ارزانسازی، از نکات ایمنی و استحکام بنا کاست.
خداوند استحکام در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوت بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه وآله روایت شده که میفرمایند:
اَلْعِبادَةُ سَبْعُونَ جُزْءً اَفْضَلُها طَلَبُ الْحَلالِ.
عبادت هفتاد جزء است که برترین آنها کسب روزی حلال است .«الکافی، ج 5، ص 78»
چند نکته در مورد نقد و نسیه :
1.یکی از راههای کسب سود حلال معامله نسیه است؛ خصوصیت معامله نسیه این است که کسب سود از این راه، بدست آوردن سود قطعی و حلال است و صاحب سرمایه در ضرر طرف مقابل شریک نیست.بطور مثال شخصی که پول دارد می تواند با خریدنقدی جنس و فروش نسیه یاقسطی آن به قیمت بیشتر، سود حلال به دست آورد مثلا کسی ماشینی را بطور نقد به سی ملیون خریداری کند و سپس یکساله به سی سه ملیون بفروشد که سه ملیون سود قطعی و حلال است.
2.در معامله نسیه باید قیمت و مدت مشخص و معلوم باشد, فروشنده و خریدار میتوانند ابتدا در مورد قیمت و مدت با هم صحبت کنندکه به تناسب مدت، قیمت زیاد یا کم شود اما قرارداد باید بر یک قیمت و مدت معین بسته شود. .[ مراجع مسأله 2105 – 2108 ؛ جامع المسائل ج1 س 1041 اجوبه س 1592؛ ؛ صافی جامع الاحکام ج 2 س 1995- جامع المسائل فاضل ج1 س 1184]
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن - بعد از دستور به پرستش خداوند -دستور نیکی به پدر و مادر را داده است و فرموده است:
(وَقَضَىٰ رَبُّکَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا وَقُلْ لَهُمَا قَوْلًا کَرِیمًا) :
و پروردگارت فرمان قاطع داده است که جز او را نپرستید، و به پدر و مادر نیکی کنید؛ هرگاه یکی از آنان یا دو نفرشان در کنارت به پیری رسند به آنان اُف مگوی و بر آنان پرخاش مکن، و به آنان سخنی نرم و شایسته بگو.(آیه 23 اسراء)
در روایات اثرات منفی فراوانی در مورد بی احترامی به والدین ذکر شده است که برخی را عرض می کنیم:
1-فقر و تنگدستی: امام هادی علیه السلام فرمودند: « نافرمانی والدین، تنگدستی در پی دارد و به ذلّت میکشاند (بحار،ج74 ،ص84)
2- جلوگیری از استجابت دعا؛ امام صادق(ع) فرمود: «یکی از گناهانی که مانع قبول شدن دعا می گرددعقوق والدین است»؛(کافی، ج 4، ص 257)
3- مورد لعن و محروم شدن از رحمت خداوند: امام صادق (ع) فرمود: « ملعون است، ملعون است کسی که والدین خود را آزار دهد».(وسائل، ج 16، ص 281) مقصود از لعن در آخرت؛ عقوبت الاهی و در دنیا؛ انقطاع و دور شدن از قبول رحمت و توفیق خداست.
4-پذیرفته نشدن نماز:امام صادق(ع)فرمود:«کسی که نگاه غضب آلود به پدر و مادرش کند، هر چند که آنها به او ظلم کرده باشند، خداوند هیچ کدام از نماز هایش را قبول نمی کند» (کافی، ج 4، ص 65)
خداوند توفیق خدمت به والدین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امام باقر علیه السلام در روایتی درباره دو سجده سهو می فرمایند:
سَمَّا هُمَا رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله الْمُرْغِمَتَیْنِ .
یعنی رسول مکرم اسلام صلی الله علیه و آله دو سجده سهو راخوار کننده نامیدند، زیرا سجده سهو باعث خواری وخشم شیطان و نوعی مخالفت و دشمنی با شیطان است.الکافی ج 3 ص 354
دو نکته کوتاه در مورد سجده سهو
1. اگر نماز گزار تشهد یا سجده را در نماز فراموش کرد چنانچه قبل از رکوع رکعت بعد متوجه شود بایدبرگردد و تشهد یا یک سجده را بجا آورد ولی اگر دررکوع رکعت بعد یا در رکعات بعدی متوجه شد نماز را ادامه دهد و بعد از سلام نماز ابتدا باید تشهدیاسجدهرا قضا کرده و بعد از آن سجده سهو هم بجا آورد. (مشهورمخالف:سیستانی،مکارم،شبیریزنجانی تشهد نیاز به قضا ندارد و سجده نیاز به قضا دارد رساله مراجع 1245)
2. کیفیت سجده سهو این است که بعداز نماز بلافاصله نیت سجده سهو کرده و به سجده رفته و بگوید:بسم اللّه و بـاللّه الـسـلام عـلیک ایها النبی و رحمة اللّه وبرکاته که ذکرش همان سلام اول نماز است که به ابتدای آن بسم الله و بالله اضافه شده است. بعد بنشیند و دوباره به سجده رود و همان ذکر را بگوید و بعد از سجده دوم تشهد و سلام را بخواند (اختلافی: مکارم بنابر احتیاط به مقدار واجب تشهد و سلام اکتفاکند و سلام آخر نماز را بگوید). ( م 1250) حضرت امام و رهبری و سیستانی ذکر را مستحب میدانند )
خداوند ما را از نمازگزاران واقعی قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم مقام معظم رهبری فرمودند:«اگر مسئولان و مردم بتوانند ارزش و آقایی دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نیز نجات دادهاند و برای آنها الگو خواهند شد. ۹۵/۶/۲۸»
کشور ما در جنگ اقتصادی قرار دارد و اتاق جنگ دشمن، وزارت خزانه داری آمریکاست و حجم زیادی از تجارت کشور وابسته به دلار است و از طرفی، دلار واحد پولی کشوری است که دشمنی درجه یک و دیرینه با کشور ما دارد و با اراده ای اندک می تواند اقتصاد کشور را به هم بریزد.
یکی از مهمترین عوامل مشکلات اقصادی جامعه ما، دلار آمریکاست که با حذف دلار از چرخه معاملات مثل کشورهای(برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) می توان تحریمها را بی اثر کرد و امام باقر(ع) در زمان خودشان با دستور حذف دینار روم(غرب آن زمان) جامعه را به سوی اقتصادی مستقل وخود کفا حرکت دادند که قضیه از این قرار بود که:
در زمان عبدالملک، سکه های رایج میان مسلمانان، سکه های رومی بود که برروی آن شعار مسیحیت نوشته شده بود وعبدالملک بعد از متوجه شدن دستور حذف آن نوشته ها را داد،ولی پادشاه روم از متوجه شدن حذف نوشته ها گفت:اگر دوباره چنین کنید توهین به پیامبر اسلام را درسکه ها ضرب خواهد کرد که عبدالملک از امام مشورت خواست که امام باقر (ع) فرمود: دستور بده درهم و دینارهای فراوانی با شعار اسلامی بسازند و از مردم بخواه تا از این پس با این سکه ها معاملات خود را انجام دهند و مبادلات اقتصادی را با سکه های رومی ممنوع و دارای مجازات اعلام کن.در ظرف چند ماه، رهنمودهای امام باقر (ع) بخوبی عملی گردید و سکه های اسلام در روابط اقتصادی به کار گرفته شد.آن گاه عبد الملک به پادشاه روم نوشت، اگر می خواهی تهدیدهایت را عملی کن!
پادشاه روم که از رواج سکه های اسلامی مطلع شده بود، عملی ساختن تهدیدهای خود را بی ثمر یافت و از آن صرف نظر کرد( تاریخ تمدن اسلام، جرجی زیدان، ص 106 )
خداوند رزق حلال به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم.ازأمیرالمومنین علیه السلام روایت شده که حضرت فرموده اند:
مَن أوصى ولَم یَحِفْ ولَم یُضارَّ کانَ کَمَن تَصَدَّقَ بهِ فی حَیاتِهِ
هرکس وصیّت کند و ( در وصیّت خود ) عدالت را رعایت کند ( که به وارث ) زیان وارد نشود، مانندکسى است که آن (مال مورد وصیت) را در زمان حیات خود صدقه داده باشد. (الکافی: 7 / 62).
یکی از قرادادهای شرعی این است که انسان می تواند در زمان زنده بودنش حق سکونت منزل واستفاده از اثاثیه زندگی را به کسی مثلا همسرش تا پایان عمر همسر واگذار کند به این صورت که مرد به همسر بگوید حق استفاده از منزل و اثاثیه تا پایان عمرت در اختیار تو باشد و زن هم قبول کند و بعد از واقع شدن قراداد عمل به این قراداد لازم است و یک طرفه مالک نمی تواند بهم بزند در این صورت تا هنگامی که همسر زنده است ورثه نمی توانند همسر را از منزل بیرون کنند و همسر هم حق دخل و تصرف دیگری غیر از سکونت در منزل ندارد و در اینگونه مسائل بهتر است قبل از چنین قراردادهایی از راهنمایی علماء استفاده کنند.(تحریرالوسیله، ج3 مساله 52 الی7؛ منهاج الصالحین، آیه الله سیستانی ج2 مساله 1597 الی 1600؛ منهاج الصالحین، آیه الله خوئی و آیه الله وحید ج3 مساله 1212 الی 1215)
خداوند توفیق انجام واجبات و ترک محرمات را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد .
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق علیه السلام می فرمایند :
هیچ کس رابه دوستی مشناس,مگرآنکه در سه چیز او را بیازمایی : او را به خشم آوری و ببینی که آیا این خشم او را از حق به باطل می کشاند؛ در درهم و درینار و در سفر با او.( امالى طوسى، ص 646)
برخی از راه های شناخت دوست واقعی را خدمت شما عرض می کنیم:
1- هنگام گرفتاری و نیاز : بهترین زمان ارزیابی دوست خوب, هنگام مشکلات و گرفتاریهاست. در این چنین مواقعی دوستان حقیقی و وفادار و دلسوز از افراد دوست نما مشخص می شوند. امام علی (ع) در می فرمایند: در کشاکش روزگار افراد با ارزش و دوستان خوب شناخته می شوند(نهج البلاغه، حکمت 208)
2- هنگام خشم و ناراحتی : امام صادق ( علیه السلام ) می فرمایند : اگر کسی سه مرتبه بر تو خشم گرفت – یعنی تو موجبات عصبانیت و ناراحتی او را فراهم کردی و او خشمگین شد – اما سخن زشتی نگفت, او شایسته ی رفاقت است. (امالى صدوق، ص 532)
3- از دست رفتن قدرت ومال:برخی از افراد به نام دوستی و به طمع پست و مقام و مال شخص, گرد او را می گیرند. امام علی علیه السلام می فرمایند :در هنگام از دست رفتن قدرت است که دوست از دشمن, شناخته می شود (میزان الحکمه ،ح 10323 )
4- هنگام سفر:یکی از بهترین راههای شناخت افراد, سفر کردن با آنها است. در سفر بسیاری از رفتارهای ناپیدای انسان, آشکار میشود. فراز و نشیبهای سفر, عکس العملهای درست یا نادرست انسان را در برابر مشکلات, نمایان می کند و از طرفی ارتباط شبانه روزی که در سفر ایجاد می شود, بهترین زمان برای شناخت اخلاق و روحیات دوست است.
خداوند توفیق عمل به دستورات دینی رابه ماعنایت بفرمایدبه برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم حضرت امام حسین علیه السلام در روایتی می فرمایند:
إِنَّ النَّاسَ عَبِیدُ الدُّنْیَا وَ الدِّینُ لَعْقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ:
همانا مردم دنیاپرستند و دین بر سر زبان آنهاست و دین را تا آنجا که زندگىشان را رو به راه سازد بچرخانند و چون در بوته آزمایش گرفتار شوند دینداران اندک گردند (تحف العقول ص245)
دو نکته کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر:
۱.یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر این است که انجام این فریضه برای انسان ضرر قابل توجهی نداشته باشد و یا در سختی بسیار زیاد واقع نشود مگر اینکه کار معروف و منکر نزد خداوند به قدری مهم باشد که باید در راه آن ضررها و دشواری ها را تحمل نمود.
۲.اگر در راستای انجام این فریضه الهی ضرر مختصری متوجه انسان بشود نمی تواند بهانه ای برای ترک این فریضه باشد و متاسفانه بسیاری از ما مسلمانان عادت کرده ایم بخش هایی از دین که زحمت زیادی نداشته و نیاز به هزینه کردن از مال، جان و متاع دنیوی نداشته باشد را عمل کنیم اما اگر دین داری نیازمند تحمل رنج و زحمت و یا گذشتن از دنیا باشد با بهانه های مختلف از آن شانه خالی کنیم و امر به معروف و نهی از منکر در بسیاری از موارد با گرایش های دنیوی ما قابل جمع نبوده و گاهی ممکن است نیاز به هزینه کردن وقت، مال و یا حتی جان باشد که جز انسان هایی که ایمان راسخ دارند به آن ملتزم نمی شوند.
خداوند متعال شجاعت عمل به این فریضه الهی را عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:
وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُون:
در «زبور» بعد از ذکر(تورات)نوشتیم:«بندگان شایستهام وارث (حکومت) زمین خواهند شد(آیه 105 انبیاء)
برای ظهور امام زمان(عج) شرایطی نیاز است که باید فراهم شود.شرایط به امورى گفته مى شود که تحقق ظهور وابسته به وجود آنهاست و تا آنها محقق نشوند، ظهورى در کار نخواهد بود.
چهار شرط برای ظهور لازم است که 2 عدد از این شرایط فراهم است و باید 2 شرط دیگر را ما فراهم کنیم. دو شرطی که فراهم است،یکی: وجود رهبرمقتدر و توانمند است که خود وجود مقدس امام عصر(عج) هستند و دومین شرط، داشتن برنامه اى جامع براى مبارزه با مشکلات و تغییر وضع موجود است که حضرت این برنامه را از جانب خدا دارا هستند.
اما دو شرطی که مردم باید فراهم کنند:
اول: وجود یارانى فداکار است که با آشنایى نسبت به برنامه ها و اهداف و اعتقاد به آنها تا آخرین لحظه، از رهبر و انقلاب دست بر ندارند و آماده هر گونه فداکارى باشند.
دوم: پذیرش مردمى است که اگر مردم آن را نخواهند، و شرایط فکرى و روانى فراهم نباشد، آن قیام به سرانجام نمى رسد؛ چنان که امام حسین«ع» به جهت عدم همراهى مردم به شهادت رسید.
خداوند ما را جزء یاران واقعی امام زمان(عج) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از امام علی علیه السلام که میفرمایند:
لَا مُظَاهَرَةَ أَوْثَقُ مِنَ الْمُشَاوَرَةِ ِ.
هیچ پشتیبانى مطمئن تر از مشورت کردن نیست.( وسائل الشیعة ؛ ج12 ؛ ص39)
چند نکته درباره استخاره:
1. استخاره در لغت به معنای طلب خیر نمودن است و مستحب است انسان برای هر کار مهمی دعا کند که خداوند خیرش را در آن قرار دهد. انسان نسبت به تصمیم گیری در امور مختلف مثلسفر،خرید و فروشابتدا فکر و تحقیقو دقت ومشورت با افراد مطمئن و با تجربه داشته باشد و هنگامی که به خوب یا بد بودن آن مطمئن شد عمل میکند و اگر با مشورت و تحقیق به نتیجه نرسید میتواند استخاره کند. در هر صورت عمل کردن به استخاره واجب نیست
2. استخاره برای برخی از کارها درست نیست:
1- برای پیش بینی آینده مثلا آیا مسافر از سفر برمی گردد یا نه؛ یا اینکه در امتحانش موفق می شود یا نه
2- برای انجام کار حرام مثلا برای خودکشی یا سقط جنین
3 - برای ترک واجب مثلا قطع رحم ویا قهر کردن با والدین
4-پیدا کردن گم شده (العروه الوثقی، کتاب حج آداب سفر،مفاتیح نوین ص1111،مسائل جدیدج4ص161)
تعجیلدر فرج امام زمان سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
قرآن براى تغذیه و غذاى انسان اهمیت فوقالعاده قائل شده و آن را مؤثر در رفتار و منش او مىداند و از جهات گوناگون تغذیه سالم را مدنظر قرار داده است که به برخی جهات اشاره میشود:
از نظر اجتماعى: باید مراقب بود که مصرف به اسراف کشیده نشوید. در برابر فقرا غذاى لذیذ نخورد. دیگران را اطعام کرد و بدانیم که بىاعتنایى به گرسنگان جامعه زمینهساز دوزخى شدن است، « مَا سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ... وَلَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکِینَ»(مدّثر، 42-44.)
از نظر حقوقى: توجه داشته باشیم که این لقمه حلال باشد، نه حرام، « کُلُوا... حَلَالًا »(بقره، 168) چشم بسته و بىمهابا تصرف کردن، مورد انتقاد و توبیخ شدید قرآن است. « أَکْلاً لَمًّا »(فجر، 19.) «أَکْلًا لَمًّا» یعنى یکجا خوردن، بدون دقت در این که حلال است یا حرام.
از نظر فطرى: از غذاهایى استفاده کنیم که با میل ما همراه باشد، « حَلَالًا طَیِّبًا »(بقره، 168.) کلمهى «طیّب» به معناى دل پسند و غذایى است که با طبع هماهنگ باشد.
از نظر مقدار: سعى کنیم که پرخورى و زیاده روى نشود تا به معده فشار وارد نشود، «کلوا...و لاتسرفوا»(اعراف، 31.)
از نظر انرژى: سعى و تلاش کنیم تا انرژى حاصله از غذا را صرف کارهاى خیر و عمل صالح کنیم، «کلوا...واعملوا صالحاً»( مؤمنون، 51) و هرگز انرژى نعمت خدا را صرف کارهاى ناروا و معصیت نکنیم. «کلوا...و لاتطغوا» (طه،81.)
خداوند رزق حلال را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت امام حسین علیه السلام که میفرمایند:
مَنْ حَاوَلَ امْرَأً بِمَعْصِیَةِ اللّهِ کانَ أَفْوَتَ لِما یَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمایَحْذَرُ.
هرشخصی که پیگیر کاری از مسیر حرام باشد آنچه را به آن امیدوار است سریعا از دست میدهد و از آنچه میترسد به سراغش میآید. (تحف العقول ص 177)
چند نکته کوتاه درباره خرید وفروش چک:
1- اگر انسان بابت طلبکاریش چک مدت داری گرفته مثلا بابت فروش کالایی یا قرضی که داده است چکی شش ماهای دریافت کرده است چنانچه بخواهد زودتر از موعد سر رسید چک، چک را بفروشد، به نظر اکثر مراجع جایز است البته قابل به ذکر است انچه در حقیقت خرید و فروش می شود برگه چک نیست بلکه همان طلب و دین، خرید و فروش می شود.
2-مقداری که بابت نقد کردن چک محاسبه می شود به توافق خریدار و فروشنده بستگی دارد.
3-اگر چک صوری و جعلی باشد و بابت طلبکاری دریافت نشده است فرقی نمیکند چک مدت دار از خود انسان باشد یا دوستانه ازکسی گرفته شده است، خرید و فروش چنین چکی حرام و باطل است. (صرفا جهت اطلاع. فاضل، سیستانی، مکارم، صافی). مسائل جدید ج 1ص 99. مکارم رساله م 2429، رساله مراجع ذیل مساله 2288، اجوبة الاستفتاآت س 1950،
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب و روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید:
« فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى طَعامِهِ »:
پس انسان باید به خوراکش با تأمل بنگرد(آیه 24 عبس)
وجود حدود250 آیه قرآنی و دهها روایت از معصومین بـر اهـمـیـت غـذا و تـغـذیـه دلالت مـی کـنـنـد.
از نظر اسلام دنیا و آخرت و ماده و روح پیوند ناگسستنی دارند. روح سالم در بدن سالم است؛ و سلامتی بدن تابع غذا و تغذیه سالم است؛ پس سلامتی روح، تابع غذا و تغذیه سالم می باشد؛از این جهت امام رضا علیه السلام فرمود: «بدان که نیرو و توان و روح و روان، تابع مزاج بدنها می باشد».
یکی از مهمترین آثار غذا این است که در استجابت دعا اثر دارد: مردی خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله گفت: دوست دارم دعایم مستجاب شود، حضرت فرمود: «غذای خود را پاکیزه کن و از هر گونه غذای حرام بپرهیز(وسایل الشیعه، ج14، باب 467)
در اهمیت تغذیه همین بس که امام حسین علیه السلام در ظهر عاشورا علت قبول نکردن حرف حق و دنبال کشتن امام بودن را لقمه های حرام میداند و می فرماید: «قد مُلئت بطونکم من الحرام»؛ شکمهای شما از حرام پر شده است»( بحار، ج45، ص1)
امروزه طبق تحقیقات دانشمندان ، سرچشمه بسیاری از بیماریها، غذاهای اضافی (داخل معده) است که به صورت جذب نشده در بدن باقی می ماند؛از این جهت است که امام رضا علیه السلام فرمود: اگر مردم در خوردن غذا میانه رو باشند، بدنهای آنان اعتدال پیدا می کند»( وسائل الشیعه، ج16، ص406)
خداوند رزق حلال را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از امام رضا علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرمودند:
إِنَّ الَّذِی یَطْلُبُ مِنْ فَضْلِ یَکُفُّ بِهِ عِیَالَهُ أَعْظَمُ أَجْراً مِنَ الْمُجَاهِدِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ.
آن کسى که دنبال فضل خداوند و مال حلال است که زن و بچهاش را اداره کند، پیش خدا از رزمنده در جبهه جنگ، ثوابش بیشتر است.( وسائل الشیعه، ج۱۷، ص۶۷)
یکی از راههای کسب سود حلال قرارداد وکالت است. مقصود این است که صاحب سرمایه، سرمایه اش را به فردی بدهد که برای او با سرمایه اش کار کند.
چند نکته کوتاه در باره این قرارداد:
1-کسی که قرار است از طرف صاحب سرمایه ، با سرمایه کار کند باید با آن فعالیت اقتصادی سوداور حلال انجام دهد و نمی تواند بدهی های خودش را پرداخت کند یا در جهتی که اجازه ندارد سرمایه را به کار بیندازد.
2- صاحب سرمایه از همان ابتدا نمی تواند سود را با وکیل به صورت قطعی تعیین کند مگر اینکه از همان ابتدا مبلغی به عنوان علی الحساب به صاحب سرمایه پرداخت شود.
3- وکیل و کسی که با سرمایه کار می کند، می تواند همان ابتدا قرارداد برای خودش حق الزحمه ای با توافق طرفین تعیین کند مثلا بگوید نصف سود حاصله اجرت وکیل باشدو اگر تعیین نکند، اجرت معمول را بردارد.
4-برای تعیین سود واقعی می توانند بعد از پایان قرارداد محاسبه دقیق را انجام داد و هرکس طبق قرار، سودش را بردارد یا اینکه صاحب سرمایه با وکیل و کارگزارش، نسبت به مقدار سود با یکدیگر مصالحه و توافق کنند.
(اجوبه الااستفتاآت س1803، رساله مراجع مساله 2269)
خداوند متعال به همه ما توفیق روزی حلال عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:
«وَهُمْ عَلَى صَلاتِهِمْ یحافِظُونَ »:
اهل ایمان بر نمازهاى خویش، مراقبت مى کنند!» (آیه 92 سوره انعام): تفسیر معروف آیه، این است که مراد از محافظت بر نماز، محافظت بر وقت نماز است.( ترجمه تفسیر المیزان، ج 7، ص 389)
در روایات اثرات فراوانی برای نماز اول وقت ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1-تضمین بهشت: پیامبر(ص) فرمود: خداى شما مى فرماید: این نمازهاى پنجگانه فریضه است، پس کسى این نمازها را در وقتش به جا آورد و محافظت بر او نماید، روز قیامت مرا ملاقات خواهد کرد و بر عهده من است که او را وارد بهشت کنم(ثواب الأعمال ،ص 29)
2- برآورده شدن حاجت : حضرت موسی (ع) از خدا پرسید:پاداش کسى که نمازش را اول وقت مى خواند چیست؟ خداوند فرمود: خواهش و خواسته او را برآورده مى کنم و بهشت را بر او مباح مى گردانم( بحار، ج 13، ص 327)
با توجه به این حدیث، در می یابیم کسی که به نماز اول وقت اهمیت می دهد، خدای رحمان خواسته هایش را تا آنجا که بر اساس مصالحش می باشد برآورده می کند.
3- نجات از گرفتاری های دنیوی و اخروی:پیامبر (ٌص) فرمود: بنده ای که مواظبت به اوقات نماز نماید، و مواضع آفتاب را برای وقت نمازش دقت کند، من ضمانت می کنم برای او راحتی در دم مرگ را و دفع و رفع هموم و درد و اندوه و نجات از آتش جهنم را.( بحار، ج 80، ص 9)
خداوند ما را جزء نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده کهفرمودند:
أوَّلُ مَا یُحَاسَبُ بِهِ ٱلْعَبْدُ ٱلصَّلَاةُ فَإنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مِنْهُ سَائِرُ عَمَلِهِ وَ إذَا رُدَّتْ رُدَّ عَلَیْهِ سَائِرُ عَمَلِه.
اولین عمل بنده که روز قیامت مورد محاسبه قرار میگیرد نماز است. اگر قبول شود سائر اعمال او هم قبول میشود و اگر نماز پذیرفته نشود سایر اعمال او هم پذیرفته نمیشود. ( الفقیه، ج 1، 208)
دو مورد از تفاوتهای نماز واجب و مستحب :
1.نمازهای مستحبی را می توان ایستاده یا نشسته یا درحال راه رفتن یا حرکت وسیله نقلیه خواند و رعایت قبله فقط در حال حرکت شرط نیست و در حال حرکت می توان رکوع و سجده را با اشاره انجام داد مثلا برای رکوع یا سجده سر را مقداری پایین بیاورد، بخلاف نمازهای واجب مثل نماز قضا که باید ایستاده و درحال آرامش بدن بارعایت قبله خوانده شود. (رساله مراجع مسأله766- عروه الوثقی،)
2. نماز های مستحبی را بجز نماز باران و نماز عید سعید فطر و عید قربان نمی توان به جماعت خواند لذا نمی توان نماز زیارت را به جماعت خواند بخلاف نمازهای واجب روزانه که مستحب موکد است که انسان نمازهای واجب روزانه را به جماعت خواند. رساله مراجع جلد 1 مساله 1 نماز جماعت (عروه الوثقی، احکام صلوات المندوبه، قبل از مسآله 1- عروه الوثقی، فی ما یستقبل له، قبل از مسأله 1)
خداوند ما را از نمازگزاران قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
امام سجاد (ع) در روایتی نورانی علامات مومن را 5 چیز شمرده اند (بحار، ج64 ،ص293) که به آن اشاره میشود:
اول: 1-«الْوَرَعُ فِی الْخَلْوَهْ»:در جایی که جز خدا کسی نباشد، گناه را ترک کند، آنجا معلوم میشود که ایمان در قلب او رسوخ کرده است ؛چون جز خدا هیچکس را حاضر و ناظر نمیبیند و خودش را در محضر الهی میبیند؛ لذا این ترک گناه خیلی ارزشمند است.
2-«وَ الصَّدَقَهْ فِی الْقِلَّهْ»: وقتی مؤمن تنگدست است، به مقدار توانش در راه خدا انفاق میکند و صدقه میدهد. این مورد نیز گویای این است که وابستگی مؤمن به خدا از نظر درونی قوی است. چون در حال ثروتمندی خیلی هنر نکرده است. چرا؟ چون دستش پر است. اگر کمکی هم کند، چیزی از او کم نمیشود. اگر آنجایی که میبینی از تو کم میشود و نسبت به امور دنیایی تعلّق داری، آنجا انفاق کردی ارزش دارد.
3-«وَ الصَّبْرُ عِنْدَ الْمُصِیبَهْ»، آنگاه که مصیبتی متوجّه مؤمن میشود، صبر میکند، تحمّل میکند، نعوذبالله زبان به شکایت از خداوند نمیگشاید
4-«وَ الْحِلْمُ عِنْدَ الْغَضَبِ»، وقتی عصبانی میشود، خودش را کنترل میکند و این حلم و بردباری کشف از ایمان او میکند.
5-«وَ الصِّدْقُ عِنْدَ الْخَوْفِ»، معمولاً کسانیکه مبتلا به دروغگویی میشوند، به خاطر یکی از این دو چیز است: یا جلب منفعت است یا دفع ضرر،.آنجایی که مؤمن بیم دارد نفعی از دستش برود یا ضرری متوجّهاش شود، بازهم راست میگوید.
خداوند ما را جزء مومنان واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم اللهالرحمن الرحیم خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید:
یَا أیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِأزوَاجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَنِسَاءِ المُؤمِنِینَ یُدنِینَ عَلَیهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أدنَی أن یُعرَفنَ فَلَا یُؤذَینَ.
ایپیامبربه زنان و دخترانت و به زنان مؤمنه بگو پوشش سر خود را بلند گیرند(تاتمامبدنشانرابپوشاند). این برای آن است که (به عفت) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند.(سوره احزاب آیه 59)
چندنکته درباره حجاب وپوشش:
1.یکی از واجبات ضروری دین حجاب است که بی اعتنایی به آن گناه است، زن به خاطر ارزش و کرامتی که دارد باید محفوظ بماند.
2.بر زن واجب است موی سر و بدن وپا و زیر چانه خود را از مرد نامحرم چه فامیل و چه غیر فامیل بپوشاند ،آنچه که از پوشش بانوان در مقابل نامحرم استثنا شده گردی صورت و دستها تا مچ است نپوشاندن دست و صورت در صورتی جایز است که زینت و آرایش نداشته و مفسده اینداشته باشد مثلا خودش یادیگرانبه گناه نیفتند
3 .رعایت حجاب و پوشش دربرابر نامحرم واجباست و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکانهای زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی باشد. (مشهور مراجع مساله 2433؛ صرفا جهت اطلاع: خوئی، تبریزی، گلپایگانی، صافی: حتی پوشاندن صورت و دستها تا مچ رالازم میدانند به فتوی یا بنا بر احتیاط؛ اجوبه س 1221؛ برداشت از العروه الوثقی، النکاح م 31؛ التحریر الوسیله،النکاح182سیستانی،رساله جامع ج 2م 1455،1446)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد