بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(من‌لا‌یحضره‌الفقیه،‌ج‌4،‌ص:‌380)

سلام علیکم‌بسم الله الرحمن الرحیم از‌نبی‌مکرم‌اسلام‌صلی‌الله‌علیه‌وآله روایت‌است‌که‌فرمودند:
‌مَطْلُ‌الْغَنِیِّ ظُلْمٌ .

تأخیر شخص توانمند از پرداختن دین و بدهی ، ظلم در حق طلبکار است. (من‌لا‌یحضره‌الفقیه،‌ج‌4،‌ص:‌380)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

‌دو نکته کوتاه درباره اداء دین و بدهی:
1. اگر‌طلبکار‌طلب‌خود‌را‌مطالبه‌کند،‌چنانچه‌بدهکار بتواند بدهى خود را بدهد باید فورا آن را بپردازد و اگر تاخیر بیندازد گناهکار است.بنابر این اگر کسی زمان پرداخت اقساط بدهیش فرا رسیده یا زمان پرداخت اجاره منزل فرا رسیده و در پرداخت بدهی کوتاهی کند، گنهکار است.
2. اگر‌بدهکار‌غیر‌از‌خانه‏اى که در آن نشسته‌و‌اثاثیه‌منزل‌و چیزهاى دیگرى‌که‌به‌آنها احتیاج دارد، چیزى نداشته باشد، چنانچه بدهکار در مشقت و سختی زیاد دچار شود، بر طلبکار حرام است طلب خود‌را‌از‌او‌مطالبه‌نماید‌بلکه‌باید صبر کند و نمى‌تواند او را مجبور کند که چیزهاى‌مورد‌احتیاجش را بفروشد، امّا بدهکار باید براى‌پرداخت بدهى خود‌تلاش‌کند‌و‌از‌طریق‌کسب‌و‌کار چیزى بدست‌آورده‌و‌بدهى‌خود‌را بپردازد.
خداوند‌متعال‌ما‌را‌مدیون‌احدی‌قرار‌ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار، ج ٩٣، ص ٣٤١)

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم
امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) درباره دعا کردن می فرماید:الدُّعاءُ مِفتاحُ الرَّحمَةِ وَ مِصباحُ الظُّلمَةِ:

دعا کلید رحمت الهی و چراغ ظلمت و تاریکی‌ها است. (بحار، ج ٩٣، ص ٣٤١)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دعا علاوه بر آثار دنیوی و اخروی که دارد دارای اثرات تربیتی واجتماعی نیز میباشد، برخی از آثار تربیتی دعا عبارتند از:
1- کسب معرفت: از شرایط دعا، به دست آوردن معرفت لازم برای شناخت خود و خداست. اینکه انسان بداند فقیر محض است و در همه چیز محتاج خداست و بداند که هیچ چیزی بدون اراده خداوند واقع نمی‌شود این معرفت انسان با تمام وجود و با اخلاص دعا خواهد کرد و همین باعث اجابت آن می‌شود. وقتی از آن حضرت درباره علت عدم استجابت دعا پرسیدند، فرمود: » چون شما کسی را می‌خوانید که او را نمی‌شناسید(بحار، ج 93، ص 368)
2- آرامش روانی: گاهی انسان در زندگی روزمره خود گرفتار مشکلاتی می‌شود که بر طرف کردن آن از توانش خارج است. و » وارد آمدن فشار برای انجام کارهایی فراتر از توانمندیهای آدمی در وی اضطراب ایجاد می‌کند و این اضطراب را نمی‌تواند مدت درازی تحمل کند.« بهترین راه حل برای از بین بردن اضطراب و به دست آوردن آرامش، دعا و راز و نیاز با خداست چرا که دعا برقراری ارتباط بنده با خداست. خدایی که بر هر کاری تواناست. این ارتباط انسان را امیدوار و دلگرم به قدرتی برتر می‌کند که اگر صلاح بداند به راحتی آن فشارها و سختی‌ها را برطرف می‌کند.
3- خودسازی: برقراری ارتباط با خداوند و با او به راز و نیاز پرداختن در صورتی امکان‌پذیر است که اعمال او خلاف خواست پروردگار نباشد. چنانکه امام علی(ع) می‌فرمایند:» پرهیزگار باشید و اعمالتان را صالح و درونتان را برای خدا خالص کنید تا خداوند دعایتان را اجابت کند.( مستدرک الوسایل، ج 5، ص 269) و چون شرط به اجابت رسیدن دعا، ترک گناه است، کسی که حقیقتا درخواستی از خدا دارد، مراقب اعمال و رفتار خود خواهد بود.
4- از بین بردن خودخواهی: برای استجابت دعا بهتر است انسان اول برای دیگران دعا کند سپس برای خود. چنانکه پیامبر می‌فرمایند:» وقتی کسی از شما دعا می‌کند آن را عمومیت دهد - و برای دیگران هم دعا کند - چرا که باعث اجابت دعاست(کافی، ج 2، ص487) طلب خیر برای دیگران در واقع مبارزه درونی با انحصار طلبی و خودخواهی است.
خداوند دعاهای ما را برآورده به خیر کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالی شیخ طوسی ص 193)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام چنین روایت شده است که فرمودند‌: لَا تَدَعْ طَلَبَ الرِّزْقِ مِنْ حِلِّهِ فَاِنَّهُ عَوْنٌ لَکَ عَلَی دِینِکَ... .

(ترجمه مضمونی) دائما در طلب رزق و روزی حلال باش، چراکه رزق حلال تو را در دینداری کمک می‌کند. (امالی شیخ طوسی ص 193)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه در مورد بعضی از قراردادهای کاری:
1. در قراردادهای‌کاری کارفرما نسبت به پرداخت حقوق و مزایای کارگر و کارمندش نباید کوتاهی و سهل انگاری کند بنابراین اکر علارغم توانایی پرداخت حق الزحمه در پرداخت حقوق مسامحه کند گنهکار است.
2. از آن طرف کارگر هم نباید کم کاری کند مثلا کارگری که قرار است که زمان‌‌ خاصی مثلا از ساعت 8 صبح تا ساعت 2 بعد از ظهر کاری مانند خیاطی، بنایی، یا خدمات اداری انجام دهد، نباید در آن زمان، به کارهای شخصی اش بپردازد‌، و یا بدون اجازه محل کار را ترک نماید. و در صورتی که کسی از این وظیفه ی شرعی تخلف کند نمی تواند حقوق و اجرت کامل را دریافت کند.
3. اگر شخصی تا الان بخاطر ندانستن مساله، یا (خدائی نکرده) عمدا کم کاری یا کوتاهی کرده و بابتش پولی دریافت نموده باید معادل آن مال را به همان اداره یا صاحب کار برگرداند البته اگر محل خدمت، اداره ای دولتی است چنانچه در همان اداره حسابی وجود داشته باشد، به همان حساب واریز کند و اگر حسابی در خصوص پرداخت بدهی نباشد لازم است به حساب خزانه کل این بدهی را واریز کند. (استفتائات مقام معظم رهبری س 1955)
خداوند متعال توفیق کسب حلال به همه مسلمین عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج البلاغه؛ حکمت 146)

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم
امام علی(ع) درباره فواید دنیوی دنیا می فرماید: ادْفَعُوا أَمْوَاجَ الْبَلَاءِ عَنْکُمْ بِالدُّعَاءِ قَبْلَ وُرُودِ الْبَلَاءِ:

امواج بلا را قبل از ورود آن با دعا دفع کنید(نهج البلاغه؛ حکمت 146)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

برخی از آثار دنیوی آن به شرح زیر است:
1- دفع بلاها: یکی از خصوصیات عالم دنیا، وجود بلاها و مصیبت‌های مختلفی است که گریبان‌گیر موجودات آن می‌شود. یکی از راه‌های دفع این بلاها، دعا کردن است. لذا امام صادق(ع) می‌فرماید: «هر کس که از بلایی ترسید، و سپس دعا کرد، خدا آن بلا را از او دور می‌کند( فلاح السائل ، ص 29)
2- زیاد شدن روزی: یکی دیگر از آثار دعا، زیاد شدن روزی است. پیامبر اکرم(ص) در این‌باره می‌فرماید: «دعا، روزی را فراوان می‌کند ( فلاح السائل ، ص 28)
3-نجات از دشمن: در روایات مختلف آمده است؛ دعا مانند سلاحی بُرّنده و شمشیری کُشنده، انسان را از شرّ دشمن نگه داشته و او را از آسیب او نجات می‌دهد؛ مثلا پیامبر(ص) فرمودند: «آیا شما را راهنمایى ننمایم به جنگ افزارى که شما را از دشمنانتان نجات داده و روزی‌هایتان را افزون گرداند؟» گفتند: بله. فرمود: «شب و روز پروردگارتان را بخوانید؛ زیرا به‌راستى که دعا، سلاح مؤمنان است( فلاح السائل ، ص 28)
4- شفای دردها و بیماری‌ها: امام صادق(ع) فرمود: «برشما باد به دعا؛ زیرا آن درمان هر دردى است»( ترجمه کافی، ، ج ‏2، ص 470)
خداوند دعاهای ما را برآورده به خیر کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
مائده ایه 1

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن می فرماید:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ.

اى کسانى که ایمان آورده‏ اید به قراردادها[ى خود] وفا کنید. مائده ایه 1

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره شروط ضمن عقد:
1. اگر در ضمن قرارداد شرعی مانند خرید و فروش یا صلح یا ازدواج شرط جایزی شود همانطور که عمل به اصل قرارداد لازم است واجب است طرفین به شرایط ضمن قرارداد هم عمل نموده و پایبند باشد. البته همانطور که گفته شد شرط باید شرط جایز و حلالی باشد بنابر این اگر مثلا کسی در مغازه ای یا کارگاهی کار می کند و صاحب کار علاوه بر کارهای حلال، از شاگردش درخواست کم فروشی یا غش کند آن اجیر و کارگر شرعا نباید به آن عمل حرام مشغول شود.
2. نکته ی دوم این است که شرطی که ‏مبهم و مجهول است نباید در قرارداد ذکر شود بنابر این اگر کسی بخواهد در ضمن خرید و فروش برای خودش تا مدتی حق بهم زدن معامله را قرار دهد، هر چند اصل این شرط صحیح است ولی باید طرفین معامله دقت کنند که این مدت باید کاملا معین باشد. (جهت اطلاع و به نظر برخی از مراجع عقد هم در این صورت آخر صحیح نمی‌باشد. توضیح المسائل‌مراجع م2124، منهاج الصالحین،‌ج2،‌م172؛تحریر،‌ج4، شرایط ضمن عقد نکاح)
خداوند زندگی ما را در راه بندگی خودش قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(14 حجرات)

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید:
«قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا یدْخُلِ الْإِیمانُ فِی قُلُوبِکمْ»

عرب های بادیه نشین گفتند: ایمان آوردیم. بگو: شما ایمان نیاورده اید، ولی بگویید:اسلام آورده ایم؛ و هنوز ایمان وارد قلب های شما نشده است. (14 حجرات)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

بنابراین، ایمان خاص است و اسلام عام؛ یعنی هر مؤمنی مسلمان است، ولی هر مسلمانی مؤمن نیست.
برخی از تفاوتهای اسلام و ایمان عبارتند از:
ایمان متدین شدن(عمل کردن) به دستورات دین است طبق آن راه و روشی که خدا میخواهد است یعنی راه اهلبیت .
1. تفاوت در عمق:اسلام، رنگ ظاهرى است؛ ولى ایمان تمسّک قلبى است. پیامبر (ص) فرمود:اسلام امر آشکاری است، ولی جای ایمان در قلب است.( مجمع‏البیان، ج 9، ص 208) امام باقرعلیه السلام فرمود: «ایمان، چیزى است که در قلب مستقر مى‏شود و انسان به وسیله آن به خدا مى‏رسد و عمل، آن باور قلبى را تصدیق مى‏کند؛ ولى اسلام چیزى است که در گفتار و رفتار ظاهر مى‏گردد، گرچه در قلب جاى نگرفته باشد».( کافى، ج‏2، ص‏26)
2. تفاوت در انگیزه:گاهى انگیزه‏ى اسلام آوردن، حفظ یا رسیدن به منافع مادّى است؛ ولى انگیزه‏ى ایمان حتماً معنوى است. امام صادق‏علیه السلام فرمودند: «با اسلام آوردن، خون انسان حفظ مى‏شود و ازدواج با مسلمانان حلال مى‏شود؛ ولى پاداش اخروى بر اساس ایمان قلبى است».( کافى، ج‏2، ص 24)
3. تفاوت در عمل:اظهار اسلام، بدون عمل ممکن است؛ ولى ایمان باید همراه عمل باشد، چنانکه در حدیث مى‏خوانیم: «الایمانُ اِقرارٌ وعَمَل و الاسلام اِقرارٌ بلاعَمَل»( کافى، ج‏2، ص‏24.)بنابراین در ایمان، اسلام نهفته است؛ ولى در اسلام ایمان نهفته نیست.
4. تفاوت در رتبه:در حدیث مى‏خوانیم: ایمان، بالاتر از اسلام و تقوا، بالاتر از ایمان و یقین، بالاتر از تقوا است و در میان مردم چیزى کمیاب‏تر از یقین نیست.( کافى، ج‏2، ص‏51)
خداوند ایمان حقیقی به همراه عمل صالح به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(أمالی صدوق، النص ص: 499 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق روایت شده که شخصی خدمت پیامبر اکرم‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله آمد و عرض کرد : یا رسول الله گناهانم زیاد شده و اعمالم سست و اندک گشته است، حضرتش فرمودند:
أکثِر ِ‌السُّجودَ فإنّه یَحُطُّ الذُّنوبَ کما تَحُطُّ الرِّیحُ وَرَقَ الشَّجَرِ‌.

زیاد سجده کن ؛ زیرا، همچنان که باد برگ درختان را می ریزد ، سجده نیز گناهان را از بین می‌برد‌. (أمالی صدوق، النص ص: 499 )

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره سجده:
1.سجده بر زمین مانند خاک و سنگ و آنچه از زمین می روید (اما خوراکی و پوشاک نیست مانند چوپ و برگ درخت باشد.) صحیح است.
سوالی که در همین قسمت پرسیده می شود این است که آیا سجده بر کاغذ هم صحیح است در جواب عرض می شود اگر انسان تشخیص دهد که کاغذ مورد نظر را از چیزی که سجده بر آن صحیح است ساخته اند (مانند چوب و کاه) به نظر همه مراجع صحیح است اما اگر از پنبه یا حریر یا ابریشم و مانند اینها که در حالت عادی سجده بر آنها صحیح نیست، ساخته شده باشد یا نسبت به مواد ساختش شک وجود دارد، به نظر تعدادی از مراجع از جمله مقام معظم رهبری، صحیح نیست. (اختلاف نظرات جهت اطلاع:ایت الله مکارم: سجده بر کاغذ مطلقا صحیح است. ایت الله سیستانی: اگر از پنبه یا کتان ساخته شده باشد باز هم سجده صحیح است ولی اگر از حریر و ابریشم و مانند اینها باشد، باطل است.) توضیح المسائل مراجع مساله 1082
2-نکته ای مهم که در سجده باید رعایت شود و خیلی اوقات نزد برخی افراد مورد غفلت واقع می شود این است که در نماز واجب و مستحب، برای صحیح بودن سجده واجب و لازم است بعد از سجده اول انسان بنشیند و بعد از اینکه بدن لحظه ای آرام گرفت، سجده دوم را انجام دهد. (توضیح المسائل مراجع م 1056)

خداوند توفیق بندگی خالصانه اش را به یکایکمان عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح حدیثتوضیحات

نگهداری دین در آخر الزمان که با شبهات زیادی وجود دارد با ایمان ثابت امکان دارد نه با ایمان عاریه ای.
امام علی(ع) ایمان را دو گونه معرفی میکنند: فَمِنَ الْإِیمَانِ مَا یَکُونُ ثَابِتاً مُسْتَقِرّاً فِی الْقُلُوبِ وَ مِنْهُ مَا یَکُونُ عَوَارِیَّ بَیْنَ الْقُلُوبِ وَ الصُّدُورِ إِلَى أَجَلٍ مَعْلُومٍ (خطبه ۱۸۹ نهج البلاغه: ) از ایمانها ایمانى در دلها ثابت و برقرار، و ایمانى بین دلها و سینه‏ها تا مدتى معین عاریتى و ناپایدار است.
امام خامنه ای در توضیح این حدیث می فرمایند: دوگونه ایمان داریم؛ ایمان ثابت و مستقر، و ایمان مستودع و عاریه‌ای.
1.ایمان ثابت و مستقر، یعنی جای گرفته‌ی در قلب، تکیه کرده‌ی به یک استدلال و یک بینش عمیق، و پشتیبانی شده‌ی با عمل صالح.
2.نوع دیگر ایمان این است که با احساسات پیدا شده، با منطق پیدا نشده؛ انسان پای آن، عمل صالح نگذاشته؛ همین‌طور شعارِ ایمانی داده و گاهی هم خیلی تند شعار داده؛اما پای این، عمل صالحی که به‌خاطر آن با نفس ِ خودش مجاهدت و مبارزه کند، خرج نکرده؛ یعنی این ایمان با عمل صالح آبیاری نشده؛ این می‌شود ایمان عاریه‌یی. ایمان عاریه‌یی هم ایمان است؛ نه این‌که آن شخص، منافق است؛ ایمانش راسخ نیست؛ لذا زود زایل می‌شود.
در چه مواقعی این‌گونه ایمان زایل می‌شود؟وقتهای امتحان و لحظات هوای نفس. مثلاً اگر کسی پولکی است، هنگامی‌که بین پول و حفظ ایمان، سر دو راهی قرار بگیرد، ایمان می‌پرد و تمام می‌شود. بعضی‌ها دچار وسوسه‌های نفسانی و شهوات جنسی هستند؛ بعضی‌ها دچار مقام‌پرستی‌اند؛ هر کسی یک‌طوری است. هر کدام از ماها لغزشگاهی داریم؛ چنان‌که روزگاری که عصر شبهه باشد، ایمان بسیار متزلزل است و ممکن است کسی در روز با ایمان باشد ولی شب ایمان خود را از دست داده باشد(۱۳۸۳/۰۸/۲۰)
امام صادق علیه السلام به یکی از اصحاب و یارانشان فرمودند: این دعا را زیاد بخوان. «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِی مِنَ الْمُعَارِینَ ( کافی،ج2، ص 72). یعنی خدایا من را از آن هایی که ایمانشان موقت و عاریه هست قرار نده. در زیارت عاشورا در چندین جا می گوییم؟ (و ان یثبّت لی عندکم قدم صدق) و در سجده زیارت عاشورا می گوییم: و ثبّت لی قدم صدق عندک مع الحسین
بنابراین ایمانی در اسلام ارزش دارد که مقلدانه( تقلید از پدر) ومتعصبانه نباشد و با دلیل باشد و همراه با عمل صالح باشد و در امتحانات از بین نرود.
خداوند ایمان حقیقی به همراه عمل صالح به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏7 ؛ ص62)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت علی علیه السلام در روایتی می فرمایند:
مَنْ‏ أَوْصَى‏ وَ لَمْ‏ یَحِفْ‏ وَ لَمْ یُضَارَّ کَانَ کَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فِی حَیَاتِهِ.

هر کس وصیت کند و (در وصیت خود) عدالت را رعایت کند (که به وارث) زیان وارد نشود، مانند کسی است که آن(مال مورد وصیت) را در زمان حیات خود صدقه داده باشد. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏7 ؛ ص62)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره وصیت:
1. وصیت کردن به خودی خود مستحب است اما اگر نشانه های مرگ ظاهر شود و فرد تکالیف واجبی بر عهده داشته باشد‌(مثل: خمس، زکات، پرداخت رد مظالم، بدهکاری، امانت، نماز قضا، روزه قضا یا حج ) باید خودش فورا آنها را به مقدار توان ادا کند ولی اگر نتواند عمل کند باید نسبت به آنها وصیت کند. و در صحیح بودن وصیت بین وصیت کتبی و شفاهی تفاوتی وجود ندارد. (رساله مراجع م 2695 و 2696 و2701 و2702 سایت مکارم استفتائات وصیت).
2‌. انسان می تواند تا یک سوم مال خود را وصیت کند و بیشتر از آن با اجازه ورثه اشکالی ندارد؛ مثل اینکه ورثه حرفی بزنند یا کاری کنند که معلوم شود به انجام وصیت راضی هستند؛ و فرقی نمی کند که اجازه قبل از فوت میت باشد یا بعد از فوت او. (رساله مراجع م2721)
3-اگر کسی برای مجالس تعزیه ای که بعد از فوتش برگزار می شود وصیت شرعی نکرده باشد، فقط در صورتی می توان از اموال میت برایش، مجالس تعزیه گرفت، که همه ورثه راضی باشند و در میان ورثه صغیر هم وجود نداشته باشد.چنانچه یکدام از ورثه رضایت نداشته باشد نمی توان از سهم ورثه ناراضی برای میت هزینه کرد.
خداوند متعال عاقبت همه مومنین را ختم به خیر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

زیارت آدابی باطنی دارد که به برخی از آنها اشاره میشود:

توضیح حدیثتوضیحات

1-حس حضور داشتن( بلند صحبت نکردن): خداوند می فرماید:«لا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ»: صدای خود را فراتر از صدای پیغمبر نبرید.
یعنی صداهایتان را از صدای پیامبر بلندتر نکنید. رعایت ین نکته یک ادب اجتماعی و معاشرتی است؛ حتی نه حرف های عادی، بلکه زیارتنامه را هم بلند بلند خواندن، به نحوی که تمرکز روحی و حضور قلبی دیگران را به هم بزند، مناسب نیست.
صحبت های بلند بلند هم، علاوه بر ینکه خلاف ادب در محضر ولی خداست، بری دیگران هم مزاحمت و حواس پرتی می آورد.
2-پیمان صداقت و بندگی به درگاه خدا :از جمله عواملی که می تواند در قبولی زیارت مؤثر باشد، این است که در محضر امام (ع) با خدا عهد و پیمان ببندد که واجباتش را انجام دهد و از گناهان دوری نماید، حقوق دیگران را ادا کند و برای فرج و ظهور امام زمان (عج) و نیز پیروزی مسلمانان در سراسر عالم دعا کند.
3-زیارت را توفیق از ناحیه خدا و اذن امام بدانم . در اذن ورود میخوانیم (فَإِنْ لَمْ أَکُنْ أَهْلًا لِذَلِکَ فَأَنْتَ أَهْلٌ لِذَلِکَ ) اگرچه من لایق این قطعه ای از بهشت بودم اما شما بزرگوار بودید و اذن دادید
که این ذکر و این تفکر باعث میشود که عُجب و غرور سراغ انسان نیاید.
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
تحف العقول، ص 35 - کافی(ط-الاسلامیه)ج2 ، ص27

از پیامبر گرامی اسلام روایت شده که می فرمایند : کَفى بالمَوتِ واعِظا؛

مرگ براى اندرز گرفتن بس است.تحف العقول، ص 35 - کافی(ط-الاسلامیه)ج2 ، ص27

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره احکام پس از مرگ:
1-به مجرد خارج شدن روح از بدن انسان بدن او نجس می شود و زمانی بدن او پاک میشود که غسلهای سه گانه میت تمام بشود. بنابر این قبل از اتمام غسلهای سه گانه اگر شیء مرطوبی به بدن میت برسد یا بدن او مرطوب باشد و به شیء دیگری برخورد کند و رطوبت سرایت کند آن شیء نجس می شود. (عروةالوثقی نجاسات مساله12،رساله مراجع مساله88)
2. اگر تمام بدن میت سرد شده باشد و غسل سوم او هم تمام نشده باشد اگر کسی جایی از بدنش را به صورت مستقیم به بدن میت برساند غسل مس میت بر انسان واجب می شود، ولی اگر مقداری از بدن او هنوز گرم باشد غسل مس میت بر کسی که مثلاً دست به بدن او زده واجب نمی شود.(عروةالوثقی غسل مس میت، رساله مراجع مساله526،)
خداوند متعال لحظه جان دادن را بر همه ما آسان فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( الاحتجاج،ج2،, ص 449)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
امام جواد(ع) در توصیف امام زمان(ع) فرمودند:
«اَلَّذِی یَمْلَأُ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً » :

اوکسی است که دنیا را پر از عدل و انصاف کند، چنان چه پر از ظلم و جور شده است ( الاحتجاج،ج2،, ص 449)

امام جواد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

برخی به اشتباه می گویند برای ظهور باید بگذاریم ظلم زیاد شود تا امام ظهور کند در حالی که :
اولاً: در روایات جمله «کَمَا مُلِئَتْ–همانطور که»به کار رفته و این جمله در حقیقت تشبیه حکومت پر از عدل است به حکومتى پر از ظلم؛ یعنى همانطور که حکومتى پر از ظلم مى شود، حکومت حضرت پر از عدل خواهد بود
ثانیاً: در این روایات، گسترش ظلم و تعدى و تجاوز، علت برای ظهورنیست؛ بلکه به عنوان وقایع مقارن ظهوراست.
ثالثاً: در این روایات، خبری از واقعیتى خارجى در هنگام ظهورمى دهد، نه اینکه مردم را تشویق به ظلم کند، تا با گسترش دادنِ آن، حضرت ظهورکند؛ بلکه ما وظیفه داریم گسترش دهنده عدالت، یعنى همان چیزى باشیم که حضرت به جهت آن ظهورمى کند و در این امر بزرگ سهیم شویم
دقت شود که قیام و حکومت عدل، یک امر جهانی است، مختص به یک شهر یا یک کشور یا یک ملت نمی‌باشد و جهان نیز نه تنها هیچ گاه خالی از ظلم و جور نبوده است ؛ بلکه همیشه پر از ظلم و جور بوده و هست. پس یک منتظر، منتظرریشه‌کنی ظلم و جور است و نه اشاعه آن از طرفی امام عصر، برای مبارزه با ظلم می آید و اگر ما نهی از منکر نکنیم، جزء ظالمین میشویم.
خداوند ما را جزء منتظران حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( من لا یحضره الفقیه، ج‏ 4، ص: 410)

سلا‌م علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند:
...مَنْ لَمْ یَسْتَحِ مِنْ طَلَبِ الْمَعَاشِ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ نُعِّمَ أَهْلُه‏... .

هر که از کسب معاش شرم نکند(و تکبر و خود پسندى مانع از کار و کوشش او نگردد) تحصیل روزیش آسان مى‌شود و عیالش در نعمت قرار مى‌گیرند. ( من لا یحضره الفقیه، ج‏ 4، ص: 410)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته در مورد کم فروشی و گران فروشی :
1.کم فروشی آن است که فروشنده هنگام تحویل کالا ، کالا را کمتر از آن مقداری که مشخص شده تحویل دهد مثلا کسی یک کیسه برنج را که باید ده کیلو داشته باشد فروخته و وجه آن را بر همان میزان دریافت کرده اما زمان تحویل کمتر از ده کیلو به مشتری می دهد، و کسی که کم فروشی کرده کار حرامی مرتکب شده و به مقداری که کم فروخته است مدیون و ضامن است و باید به صاحبش برگرداند. (رساله آموزشی مقام معظم رهبری، ج2، ص33)
2. اما گران فروشی آن است که قیمت کالا را بیش از قیمت عادلانه آن بفروشد چنانچه گران فروشی به حد اجحاف و ظلم برسد یعنی به مقداری گران بفروشد که مردم به او ظالم و ستمکار‏ می‏گویند که در این صورت گران فروشی حرام است. (استفتاءات (امام خمینى)، ج‌2، ص: 62 )
خداوند توفیق انجام کار صحیح و خدمت به بندگان را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

در قرآن، از چند نوع ایمان و گرایش، انتقاد شده است:

توضیح حدیثتوضیحات

1-گرایش های موسمی و فصلی: بعضی انسان ها فقط وقتی که احساس خطر کردند و کشتی خود را در آستانه ی غرق شدن دیدند فریاد «یا اللّه» سر می دهند. ولی همین که از مشکل رهایی پیدا کردند و کشتی خود را در ساحل دیدند مجدّداً به سراغ غیر خدا رفته، شرک می ورزند. در قرآن می خوانیم: «فإذا رکبوا فی الفُلک دعوا اللّه مُخلصین له الدّین فلما نجّاهم الی البرّ إذا هم یشرکون (عنکبوت، آیه 65 )
2-ایمان سطحی: ایمان برخی انسان ها، سطحی است و در روح و روان و دل آنان نفوذ نکرده است. قرآن می فرماید: «قالت الأعراب امنّا قل لم تؤمنوا و لکن قولوا أسلمنا و لمّا یدخُل الإیمانُ فی قلوبکم(آیه 14 حجرات) گروهی از اعراب نزد پیامبر آمدند و گفتند: ما ایمان آورده ایم. خداوند به پیامبر فرمود: به اینها بگو: ایمان شما هنوز در قلبتان اثر نکرده است. و شما تنها اظهار ایمان می کنید. همانند چاهی که از درون نمی جوشد، بلکه با دست در آن آب می ریزند.
3- ایمان بدون عمل: با اینکه علم دارد امّا در مقام عمل تن پروراست. در قرآن آیات زیادی در مقام انتقاد از این افراد دیده می شود. «احسب الناس ان یترکوا ان یقولوا امنّا و هم لا یفتنون» (آیه 2 عنکبوت)
خداوند ایمان حقیقی به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحارالانوار(ط-بیروت ) ج75 ص81)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام روایت است که می‌فرمایند:
...ثَلاثٌ مِنْ عَمَلِ الاْبْرارِ: إقامَةُ الْفَرائِض وَ اجْتِنابُ الْمَحارِم و احْتِراسٌ مِنَ الْغَفْلَةِ فِی الدّین‌... .

سه چیز از کارهای نیکان است: انجام واجبات الهی، ترک و دوری از گناهان، مواظبت و رعایت مسائل و احکام دین. (بحارالانوار(ط-بیروت ) ج75 ص81)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام تیمم:
1. تیمم بر دو نوع است گاهی اوقات بجای وضو گرفتن تیمم واجب می شود که به آن تیمم بدل از وضو گفته می شود و گاهی اوقات بجای غسل کردن، تیمم انجام می گیرد که به آن تیمم بدل از غسل گفته می شود. البته کیفیت تیمم بدل از غسل و وضو یکسان است و فقط در نیت تفاوت دارند. (توضیح المسائل مراجع م 701)
2. اگر فردی بخواهد برای نماز وضو بگیرد یا در جایی که وظیفه اش غسل کردن است، غسل کند، تمام نماز یا بخشی از نماز در خارج وقت واقع می شود باید تیمم کند اما بسیاری از مردم در چنین شرایطی هم، وضو یا غسل می گیرند که صحیح نیست و اگر کسی عمدا نماز را به تاخیر بیندازد که وقت برای وضو و غسل نداشته باشد، معصیت کرده است ولی نماز او با تیمم صحیح است. (توضیح المسائل مراجع م 678و 679)
3. در تیمم علاوه بر کشیدن کف دست بر پیشانی و پشت دستها، کشیدن کف دست بر دو طرف پیشانی که به آن جبینین گفته می شود، واجب است. (توضیح المسائل مراجع م 700)
4. کسی که با مجوز شرعی بدل از غسل جنابت، تیمم کند، بعد از تیمم ،لازم نیست برای نماز وضو بگیرد. (توضیح المسائل مراجع م 723)
خداوند متعال ما را آشنا به دستورات دین بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نحل/ 125)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:
ادعُ إِلىٰ سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ َجادِلهُم بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ

؛با حکمت استدلال و پند نیکو به سوی پروردگارت بخوان.» (نحل/ 125)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

برای دعوت دیگران و فرزندانمان به سمت دین و خدا راههای وجود دارد که به برخی اشاره میشود:
1- یادآوری نعمت ها و رحمت های الهی: برای ایجاد علاقه به خدا باید عظمت نعمت های او برای مردم یادآوری شود. گاهی نعمت های کلی مانند نعمت سلامتی و حیات، نعمت علم و ایمان و گاهی نعمت های جزئی مانند نعمت چشم و لب و دهان
2- تحریک عواطف :خداوند متعال از این شیوه برای تربیت انسان ها استفاده می کند به طور مثال برای دور نمودن مردم از غیبت کردن، آن را به خوردن گوشت برادر مرده تشبیه می کند که با توجه به نفرت انسان از مرده خواری عواطف و احساسات را برمی انگیزد: آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده‏ اش را بخورد(آیه12 حجرات)
3- تبلیغ عملی :امام صادق(ع)می ¬فرماید: کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم؛با غیر زبان هآیتان مردم را دعوت کنید.( کافی،ج 2، ص 78)
و از امام علی(ع)نقل شده :هر کس خویش را پیشوای دیگران قرار داد، باید اصلاح خویش را بر اصلاح دیگران مقدم بدارد و پیش از آن که مردم را با زبان خود دعوت نماید، با سیرت و رفتار خود دعوت کند(نهج البلاغه، حکمت 73)
خداوند ما را عالم و عامل به دین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏6 ؛ ص6 )

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلم که فرمودند:
إِنَ‏الْوَلَدَ الصَّالِحَ‏ رَیْحَانَةٌ مِنْ رَیَاحِینِ الْجَنَّةِ.

فرزند شایسته و خوب گلى از گل‏هاى بهشت است.( الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏6 ؛ ص6 )

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره وظایف والدین:
1-یکی از وظایف واجب والدین آن است که فرزندان‌خود را از کودکی ،‌تربیت دینی‌کنند و به وظایف شرعی آشنا کنند چرا که در زمان کودکی تاثیر پذیری بیشتری دارند بنابراین اگر نسبت به حجاب دختران‌کوتاهی‌شود‌و‌در زمان بلوغ حجاب را رعایت نکند والدین مسول خواهند بود.و همچنین حرام است که فرزندان را در کلاسها وموسساتی که معلمین و استادانش عقیده فاسد دارند یا جایی که سبب انحراف اخلاقی یا اعتقادی فرزند می شود قرار بدهند. (امام خمینی(ره)‌استفتاآت ج1ص 133 س25)‌(بهجت، فاضل، تبریزی، سیستانی، صافی، مکارم:‌مسائل‌جدید، ج1 ص179-180؛ ماده 1173 قانون مدنی)
2- بر ولی و سرپرست شرعی طفل واجب است که فرزند غیر بالغش را از هر کاری که باعث ضرر بر خودشان یا دیگران باشد جلوگیری کنند و از هر کاری که خدای متعال وجود آن را در خارج منع فرموده است مثل‌غیبت،‌موسیقی‌حرام،‌سرقت جلوگیری نمایند.
3-سزاواراست‌والدین‌شخصیت فرزندان خود را گرامی داشته به فرزندان‌خود‌ابراز‌محبت‌نموده‌و نیاز عاطفی آنها را تامین نمایند‌،که‌اگراین کار درست انجام شود جلوی بسیاری از انحرافات و ارتباطات نادرست گرفته می شود.
خداوند متعال توفیق تربیت فرزندان صالح به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم

برخی از قضایل حضرت زهرا(س) در منابع اهل سنت نقل میشود:

توضیح حدیثتوضیحات

1-غضب خدا در غضب حضرت فاطمه: پیامبر(ص) فرمودند: «فاطِمَة بَضْعَةُ مِنّی فَمَنْ أَغْضَبَها أَغْضَبَنِی»فاطمه پاره وجود من است، هر چه او را غضبناک کند مرا غضبناک کرده است( صحیح البخاری، ج 3 ، باب مناقب فاطِمَة ،ص 1374)
2-سیده زنان اهل بهشت: پیامبر(ص) فرمودند: فاطِمَة سِیِّدةُ نِساءِ أَهْلِ الجَنِّة».( صحیح البخاری، ج 3 ، باب مناقب فاطِمَة ،ص 1374)
3-فاطمه نجات دهنده دوستانش از آتش: پیامبر(ص) فرمودند: فاطمه، فاطمه نامیده شد چون که خدا محبّان او را از آتش دور گردانیده است( مجمع الزوائد : 9/201)
4-بوی بهشت در فاطمه: پیامبر(ص) فرمودند: اگر به بوی بهشت اشتیاق می‌کردم فاطمه را بو می‌کردم.(منتخب کنز العمّال ،ج 5 ،ص 97)
5-اولین بهشتی: پیامبر(ص) فرمودند: اولین کسانی که وارد بهشت می‌شوند : علی و فاطمه هستند.( نور الأبصار، ص 52)
6-مظهر نیکویی: پیامبر(ص) فرمودند: گر نیکویی شخص بود، فاطمه می‌بود، بلکه او أعظم است، فاطمه دختر من بهترین اهل زمین است در کرم و عنصر و شرف( مقتل الحسین : 1/60)
خداوند شفاعت حضرت زهرا را درحق ما قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی، ج 1، 548)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت رضا علیه السلام روایت شده فرمودند:
إنَّ ٱلْخُمُسَ عَوْنُنَا عَلَی دِینِنَا ... فَلَا تَزْوُوهُ عَنَّا وَ لَا تُحَرِّمُوا أنْفُسَکُمْ دُعَائَنَا.

پرداخت خمس کمکی در (تبلیغ) دینمان است پس از آن دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نسازید. (الکافی، ج 1، 548)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

خمس و زکات هر دو از واجبات مالی می‌باشند ولی بین خمس و زکات فرقهایی وجود دارد:
1. زکات به 9 مورد با شرایطی تعلق می گیرد و آن نه مورد عبارت است از گندم؛ جو؛ خرما؛ کشمش؛ گاو؛ گوسفند؛ شتر؛ سکه طلا و نقره‌ای که معامله با آن رایج است یعنی در خرید و فروش به عنوان پول و قیمت کالا به حساب بیایید ولی خمس به هر درآمدی که از مخارج سال زیاد بیاید تعلق می‌گیرد بنابراین سکه بهار آزادی با توجه به اینکه در زمان کنونی معامله با آن رایج نیست زکات تعلق نمی‌گیرد ولی خمس به سکه ای که از درآمد بین سال تهیه شده و تا سر سال خمسی باقی باشد، تعلق می گیرد.
2. مصرف زکات هشت مورد است که فقیر و امور عام المنفعه مانند مسجد و مدرسه سازی دو مورد از مصارف زکات است که افراد خودشان می توانند زکات را به مصارف زکات برسانند اما کسی که به او خمس تعلق می گیرد باید خمس را به دفتر مرجع تقلید برساند یا با اجازه او به سادات فقیر یا راهی که دفتر مرجع تقلید مشخص می کند، مصرف نمایند.
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم وبا تبریک ایام ولادت

امام خمینی سرچشمه همه فضایل بود که به برخی اشاره میشود:

توضیح حدیثتوضیحات

1-اخلاص: حاج احمد آقا تعریف می‌کردند روزی که امام را برای ایراد سخنرانی در حسینیه جماران همراهی می‌کردم، قبل از آنکه امام بروند روی جایگاه - همچنان که صدای فریاد مردم می‌آمد که: «درود بر خمینــی» امام دست مرا گرفتند و دم گوش من فرمودند: این جمعیت را می‌بینی که همه یک‌صدا و بلند «درود بر خمینی درود بر خمینی» می‌کنند به خدا قسم اگر همه شان جمع شوند و بگویند: «مرگ بر خمینی»، ذره‌ای از هدفی که دارم و راهی که پیش گرفتم عقب نشینی نخواهم کرد
2-ساده زیستی: امام خمینی (ره) از اول عمرشان، چه زمانی که در قم بودند، چه موقعی که به نجف تبعید شدند و چه بعد از انقلاب، خانه و ملک شخصی نداشتند و تا آخر عمر به صورت اجاره نشین و مستأجر، زندگی پربرکت خود را ادامه دادند.( برداشتهایی از سیره امام خمینی (س)؛ ص46)
- از پاریس پیغام رسید که امام خواسته اند که محل اسکان ایشان شمال شهر نباشد، در اماکن خصوصی نباشد و در جای پر زرق و برق هم نباشد(برداشتهایی از سیره امام خمینی (س)؛ ص50)
3-شجاعت: امام در جلسات خصوصی شان گفته بودند: من اصلاً به چیزی مثل پدیده ترس خو نگرفته ام و نمی دانم ترس چیست و پزشکان ایشان طی 8 سال گویند از لحاظ پزشکی نیز هیچ وقت چیزی بنام ترس در بدن ایاشن نبود چون هیچ وقت ترشح ادرنالین؛تغییر ضربان قلب، لرزش نداشتند(برداشتهایی از سیره امام خمینی، ج 2، ص 279)
4-مهربان بودن با اهل خانه: « خانم امام می گوید: «امام هیچ وقت به ما دستور نداده اند.. امام خودشان چایی شان را درست می کردند، و خودشان قوری و استکان خود را میشستند.
- نوه امام، می گوید: «هر کس از خانواده امام که به دیدارشان می رفت، احساس می کرد که آقا خیلی دوستش دارد، همه ما این احساس را داشتیم که امام بیش تر از همه به ما علاقه دارد، من هنوز یادم نمی آید که به اتاق امام وارد شده باشم و ایشان لبخند نزده باشند .»
خداوند ما را قدردان امام و شهدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code