بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن درباره اطاعت از پیامبر و معصومین (علیهم السلام ) می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی اْلأَمْرِ مِنْکُمْ »ای مومنان، خدا و پیامبر و اولی الأمر (معصومین) را اطاعت کنید (59 نساء)
برخی می گویند ما فقط مطلبی را قبول می کنیم که در قرآن باشد نه احادیث؛ باید در جواب چند نکته ذکر شود:
1. خود قرآن گفته از (پیامبر و اولوالامر) اطاعت کنید (آیه بالا) و فرموده: هر چه پیامبر برای شما آورده اجرا کنید و از آنچه نهی کرده است خودداری نمائید (آیه 7 حشر) و فرموده ما قرآن را نازل کردیم تا پیامبر برای مردم تبیین کند ( اَنْزَلْنا اِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبیِّنَ لِلنّاسِ) (44نحل)
2. اگر در فهم قرآن اختلاف کردیم [که کرده‌ایم] چه کنیم؟ همین اختلافات دال بر آن است که کتاب به تنهایی کافی نیست. اما سؤال این است که به هنگام بروز اختلاف چه باید کرد؟ خداوند می‌فرماید که حتماً در اختلافات به رسول خدا مراجعه کنید و البته عقل نیز همین تصدیق را دارد: فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَ الرَّسُولِ (النساء، ۵۹)
3. اگر کتاب کافی بود، پس چرا این همه مذاهب با اختلافات اصولی به وجود آمده است، مگر همه به یک کتاب رجوع واستناد نمی‌کنند؟
4. خیلی از مسائل اصلی در قرآن نیامده (مثلا تعداد رکعات نماز، بلند و آهسته خواندن و...)
درنتیج قرآن کافیست به شرطی که اهلبیت آن را تفسیر نماید و جزئیاتش را آشکار کند.
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
در قرآن برخی آیات تکرار میشود که حکمتهایی دارد که بیان میشود:
1. تکرار، گاهی برای تذکر و یادآوری نعمت های گوناگون است. نظیر تکرار آیه « فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ »
2. گاهی برای هشدار و تهدید خلافکاران است. نظیر تکرار آیه « وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ (آیه 15 مرسلات)
3. گاهی برای فرهنگ سازی است. نظیر تکرار «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم» در آغاز هر سوره.
4. گاهی برای اتمام حجّت است. نظیر تکرار آیه : وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ (آیه 17 قمر)
5. گاهی برای انس بیشتر و نهادینه شدن است. نظیر تکرار آیه : اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثِیراً (آیه 41 احزاب)
6. تکرار نماز در هر شبانه روز، برای آن است که هر روز گامی به خداوند نزدیک شویم. کسی که از پله های نردبان بالا می رود، در ظاهر، پای او کاری تکراری انجام می دهد ولی در واقع در هر حرکت گامی رو به بالا می گذارد. کسی که برای حفر چاه کلنگ می زند، در ظاهر کاری تکراری می کند، ولی در واقع با هر حرکت، عمق چاه بیشتر می شود.
7. بقای زندگی با تنفس مکرر است و کمالات، در صورت تکرار حاصل می شود. با یک بار انفاق و رشادت، ملکه سخاوت و شجاعت در انسان پیدا نمی شود، همان گونه که رذائل در صورت تکرار، در روح انسان ماندگار می شوند
خداوند توفیق فهم معارف دین را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول ؛ النص ؛ ص225)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام در روایتی نقل شده که از حضرتش درباره کرم سؤال شد که کرم چیست؟ حضرتش فرمودند: ...الِابْتِدَاءُ بِالْعَطِیَّةِ قَبْلَ الْمَسْأَلَة... .

آغاز به بخشش نمودن پیش از درخواست نمودن. (تحف العقول ؛ النص ؛ ص225)

امام حسن (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره انفاق و صدقه:
1. انفاق واجب مثل پرداخت خمس و زکات و رد مظالم و کفارات علاوه بر اینکه ثواب بسیار زیادی دارد، عمل به وظیفه شرعی است و هیچ گاه انفاق مستحب، بجای وظیفه واجب محاسبه نمی شود بلکه اگر به مالی از اموال انسان انفاق واجب تعلق گرفته شود مثل اینکه خمس تعلق گرفته باشد، به نظر اکثر مراجع (مخالف: امام خامنه ای: تصرف جایز است.) تا خمس آن پرداخت نشود، هر گونه تصرف حتی صدقه و خیرات کردن هم جایز نیست.
2. درخواست کمک از اشخاص حقوقی یا حقیقی مثل مؤسسات یا خیریه ها و دیگران هر چند انسان نیازمند باشد کراهت دارد بلکه اگر تظاهر به نیاز کند در حالی که نیاز نداشته باشد مرتکب کار حرامی شده است. (حضرت امام، کتاب الصدقه و منهاج الصالحین ج 2، کتاب الصدقه و آیت الله مکارم سایت: گدایی کردن چه حکمی دارد؟در صورتی که نیاز نداشته باشد این کار حرام است و تصرف در این پول جایز نیست و سفر برای این کار سفر حرام محسوب می شود و باید وجوه حاصله را به صاحبانش بدهد و اگر نمی شناسد به افراد نیازمند بپردازد.)
3. همان طور که صدقه دادن مستحب است، واسطه شدن و کمک کردن در رساندن صدقات به اهلش و نیازمندان مستحب است و در روایت است که به واسطه هم همان پاداش صدقه دهنده، عطا می شود.(حضرت امام، تحریر الوسیله کتاب الصدقه و آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین)
خداوند متعال به حق امام حسن مجتبی علیه السلام توفیق انفاق در راهش را به ما عطا فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

ولادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام؛ روز اکرام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تبریک ولادت امام مجتبی علیه السلام
گاهی سؤال می‌شود که چرا امام حسن ( علیه السلام ) صلح کرد و امام حسین( علیه السلام ) قیام کرد؟
اولاً اسلام در شرایطی، جنگ را تجویز می‌کند و در شرایطی، صلح را. خود نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) نیز هم جنگ داشتند و هم صلح؛ مانند صلح حدیبیه با مشرکان مکه. و جنگ خیبر.
ثانیاً شرایط امام حسن( علیه السلام ) با امام حسین ( علیه السلام ) متفاوت بود و همین تفاوتها، عملکرد متفاوتی را می‌طلبید:
تفاوت یاران: اکثر سپاه امام حسن( علیه السلام )، نیروهای مخلصی نبودند و خیلی زود فریب معاویه را خوردند، حتی برخی از آنها به خیمه امام حمله کردند. خود امام مجتبی( علیه السلام ) در جایی علت صلح را نداشتن یاران واقعی، معرفی کرده و فرمودند: به خدا سوگند، من از آن جهت کار را به او (معاویه) سپردم که یاوری نداشتم. اگر یاوری می داشتم شبانه روز با او می جنگیدم تا خداوند میان من و آنان حکم کند(بحار،ج44،ص147).
در مقابل، لشکر امام حسین( علیه السلام )، یارانی بودند که حضرت در وصفشان فرمود: «من یارانی باوفاتر و بهتر از یاران خود نمی‌شناسم».( الارشاد، ج۲، ص۹۱-۹۴)
تفاوت دشمنان: معاویه با یزید فرق می‌کرد؛ معاویه برخلاف یزید، شخصی مکار و باهوش بود که توانسته بود با ظاهرسازی، چهره‌ای موجه و قابل دفاع به خود بگیرد. او از هر روش مشروع و نامشروعی استفاده می‌کرد تا مخالفان خود را سرکوب کند. بنابراین، لازم بود زمان بگذرد تا چهره واقعی او آشکار شود. مردم پس از بیست سال مشاهده ظلم و همچنین نقض مکرر پیمان صلح توسط معاویه، خودشان تقاضای قیام علیه او را داشتند. به طوری‌که هجده هزار کوفی به امام حسین( علیه السلام ) نامه نوشتند.
خود امام مجتبی( علیه السلام ) نیز فرموده بودند: «قیام، پس از معاویه صورت می‌پذیرد». بنابراین، اگر ایشان نیز در شرایط اباعبدالله علیه السلام بودند قیام می‌کردند همچنانکه امام حسین( علیه السلام ) در شرایط امام مجتبی( علیه السلام ) صلح کرده بودند.
خداوند توفیق اطاعت از امامان را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام؛ روز اکرام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم -تبریک ایام
در مورد اینکه چرا امام حسن علیه السلام با معاویه صلح کردند، عللی وجود دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1. روی گردانی مردم از جنگ، و عدم حمایت از امام (علیه السلام)
سستی مردم در حمایت از امام علیه السلام ، از مهم ترین دلایل اقدام آن حضرت برای اتخاذ موضع جدید بود. هیچ کس نمی تواند مدعی شود که امام به جنگ با معاویه اعتقاد نداشته است. امام حسن علیه السلام فرمودند: به خدا سوگند، من از آن جهت کار را به او (معاویه) سپردم که یاوری نداشتم. اگر یاوری می داشتم شبانه روز با او می جنگیدم تا خداوند میان من و آنان حکم کند.(بحار،ج44،ص147).
2. حفظ جان شیعیان: حفظ شیعه یکی از ضروریاتی بود که امام را وادار به پذیرش اقدامی کرد که انجام آن، رشادت خاص خود را می طلبید امام حسن علیه السلام فرمودند :من برای حفظ جان شیعیانمان، مصالحه کرد(اخبار الطوال دینوری، ص 220)
3. حفظ دین: امام حسن علیه السلام یکی از دلایل صلح خود را حفظ دین بیان کردند و فرمودند: «ترسیدم ریشه مسلمانان از زمین کنده شود و کسی از آنان باقی نماند؛ از این رو با مصالحه‌ای که انجام گرفت، خواستم دین خدا حفظ شود ( حیاة الحسن شریف قرشی، ص۳۵)
زیرا جامعه اسلامی در شرایطی قرار داشت که ممکن بود جنگ با معاویه، اصل دین را از بین ببرد. جنگ با معاویه نه به نفع کوفیان بود و نه به نفع شامیان، بلکه زمینه حمله نظامی رومیان را به جهان اسلام فراهم می‌کرد.
خداوند توفیق اطاعت از امامان را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 195 بقره)

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درباره جایگاه نیکوکاری نزد خداوند می‌فرماید:
«أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنین:

نیکى کنید! که خداوند، نیکوکاران را دوست مى‏دارد (آیه 195 بقره)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

روایات فراوانی درباره نیکوکاری وجود دارد که برخی اشاره میشود:
1. محبوبیت نزد خدا: امام صادق علیه السلام فرمود :بهترین افراد شما افراد با گذشت‏اند و بدترین شما بخیلان شما هستند. از ایمان خالص نیکى در حق برادران و کوشش در انجام احتیاجات آنان است؛ چرا که نیکی به برادران محبوبیت خداوند را موجب می‌شود که نتیجه این کار دورى شیطان و برکنار شدن از آتش و وارد شدن به بهشت است.‏(ترجمه کافی، ج ‏4، ص 41)
2. افزایش رزق و آبادی شهرها: رسول خدا (صلوات الله علیه و آله) فرمود: نیکوکاری و حسن همجواری بر نعمت ها می افزاید و شهرها را آباد می سازد (مستدرک الوسائل، ج۸، ص۴۲۵)
3. قبولی اعمال: امام کاظم علیه السلام فرمود همانا مُهر قبولی اعمال شما، برآوردن نیازهای برادرانتان و نیکی کردن به آنان در حد توانتان است و گرنه هیچ عملی از شما پذیرفته نمی‌شود.( بحار، ج ‏72، ص 379)
4. طولانی شدن عمر: نیکوکارى و خوش اخلاقى، خانه‌ها را آباد و عمرها را طولانى مى‌کند.( کافی، ج ‏2، ص 100)
5. ورود به بهشت: امام صادق علیه السلام فرمود: خدای سبحان در روز قیامت به فقیران می فرماید: بنگرید و چهره ها را جست وجو کنید، پس هر کس به شما نیکی کرده دستش را گرفته و به بهشتش درآورید(وسائل ، ج۱۶، ص۲۹۱)
خداوند توفیق انجام عمل خیر به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏10 ؛ ص:409)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده که می فرمایند:
طُوبَى لِمَن ظَمِئَ أَوْ جَاعَ لِلَّهِ أُولَئِکَ الَّذِینَ یَشْبَعُونَ‏ یَوْمَ‏ الْقِیَامَة... .

خوشا بحال کسانی که برای خدا گرسنه و تشنه شده اند این افراد در روز قیامت سیر می شوند. (وسائل الشیعة ؛ ج‏10 ؛ ص:409)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از سؤالاتی که برخی از مؤمنین سؤال می کنند این است که اگر در بین روز در ماه رمضان فرد روزه دار فقط نیت کند چیزی که روزه را باطل می کند مرتکب شود مثل اینکه نیت کند آب یا غذا بخورد، سپس از نیتش برگردد و مبطل روزه را انجام ندهد، آیا روزه اش صحیح است؟
در جواب عرض می شود به نظر اکثر مراجع به فتوا یا بنابر احتیاط واجب با چنین قصدی روزه ماه رمضانش باطل است و باید آن روز را تا مغرب امساک کند یعنی کارهایی که روزه را باطل می کند انجام ندهد و بعدا قضای آن روز را بجا آورد. (مخالف: حضرت امام، آیت الله فاضل: مبطل نیست مگر اینکه به نیت قطع برگردد و مستقلا نیت قطع کند.)
در این حکم فرقی بین روزه ماه رمضان و روزه قضای ماه رمضان نیست البته اگر فردی در قضای روزه ماه رمضان قبل از اذان ظهر نیت کند چیزی که روزه باطل می کند، مرتکب شود و پشیمان شود، هر چند روزه باطل است اما می تواند تا قبل از رسیدن اذان ظهر مجددا نیت کند و روزه قضا را بگیرد و صحیح است. (مخالف: شبیری: در قضای ماه رمضان خودش اگر تا زمانی که به اندازه نیت کردن به مغرب مانده باشد، نیت کند روزه صحیح است.) (رساله مراجع م 1570 و م 1571)
خداوند متعال توفیق انجام وظائف شرعی را به همه عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 134 آل عمران)

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید :
الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ:

آنان که در توانگری و تنگدستی، انفاق می کنند و خشم خود را فرو می برند و از خطای مردم در می گذرند. و خدا نیکوکاران را دوست دارد. (آیه 134 آل عمران)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

برخی از آثار احسان و نیکوکاری عبارتند از:
1- آرامش روحی: از آثار ارزشمند احسان و نیکوکاری، آرامش روحی است. این کلام الهی است که می فرماید: «الذین ینفقون امولهم بالیل و النهار سرا و علانیه فلهم اجرهم عند ربهم و لا خوف علیهم ولا هم یحزنون؛ آنها که اموال خود را شب و روز، پنهان و آشکار، انفاق می کنند، مزدشان نزد پروردگارشان است؛ نه ترسی بر آنهاست و نه غمگین می شوند.»
2- جذب دل ها: امیرمؤمنان (سلام الله علیه) فرمود: هر که احسان و نیکی کند، دل ها به سوی وی گرایش یابند(غرر الحکم، ص۴۴۹)
3- آمرزش گناهان:اکثرانسان ها گناهان کوچک و بزرگی را مرتکب می شوند. از جمله ابزاری که باعث می شود انسان آثار گناه و خطاهایش از بین برود و حتی آن را تبدیل به حسنات نماید، احسان و نیکوکاری در حق بندگان خدا و خدمت به مخلوقات الهی است. خدای سبحان می فرماید: ان الحسنات یذهبن السیئات
4- جلوگیری از مرگ بد: رسول خدا(صلوات الله علیه و آله) فرمود: نیکوکاری از مرگ بد پیشگیری می کندعائم الاسلام، ج۲، ص۳۳۱)
5- تعدیل اقتصادی: بخش زیادی از جرم و جنایت، ناشی از فقر و تنگدستی است؛ چرا که فقر و تنگ دستی، به دین و ایمان انسان لطمه می زند، عقل را از کار انداخته، قوت و قدرت تشخیص درست را از او می گیرد و باعث کدورت و دشمنی می شود. احسان و نیکوکاری، اگر به صورت یک فرهنگ، جلوه نموده و در بین اقشار مختلف جامعه، توسعه و گسترش پیدا کند، به طور قطع، بخش عمده ای از مشکلات جامعه را که زایده فقر و محرومیت است، از بین برده و ریشه کن می سازد.
خداوند توفیق انجام عمل خیر به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی، ج2 ،ص255)

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام :
اِنَ فِی الجَنَه مَنزِلَهً لَا یَبلُغُهَا عَبدٌ اِلَا بِالِابتِلَاء فِی جَسَدِهِ:

در بهشت مقام و منزلتی وجود دارد که هیچ بنده ای به آن نرسد ، مگر به درد و بیماری ای که در بدنش حادث شود (کافی، ج2 ،ص255)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

فلسفه و علت بلاهای مومنین عبارتند از:
1.بخشش گناهان:امام صادق(ع):«هنگامی که گناهان بنده زیاد می شود و اعمالی ندارد که آن را جبران کند خداوند او را به حزنی دچار می کند تا آمرزیده شود.»( کافی،ج 2، ص 444)
2-ترفیع درجه و مقام: امام صادق(ع):هر اندازه که ایمان بنده افزون گردد، تنگ دستی اش بیشتر و زندگی اش سخت تر شود.(کافی، ج2 ، ص261)
3-تکامل: سختی ها موجب رشد و تکامل فرد میشود.. امام علی(ع) می فرمایند: «درختان بیابانی (که از مراقبت و رسیدگی باغبان محرومند) چوب محکم تر و دوام بیشتری دارند و درختان باغتان (که دائماً مراقبت شده اند) نازک پوست و بی دوام ترند( نهج البلاغه، نامه 45)
4.ازفوایدبلا این است که غرور را از انسان دور می کند(نهج البلاغة، خطبه 238) وازطرفی باعث تذکرویادآوری نعمت های الهی می شود(سوره اعراف،آیه 30)
البته برخی بلاها و مصائب آثار و نتیجه اعمال خود انسان هاست؛ مثلا بدون تعقل و مشورت ازدواج می کند که به مشکل می خورد واین مشکلاتی که برایش اتفاق می افتد تقصیر خودش است. «خود کرده را تدبیر نیست.»
خداوند صبر در بلاها را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏2 ؛ ص118)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت صادق علیه السلام در روایتی نقل شده که می فرمایند:
مَنْ‏ أَفْطَرَ یَوْماً مِنْ‏ شَهْرِ رَمَضَانَ‏ خَرَجَ رُوحُ الْإِیمَانِ مِنْه... .

هر کس یک روز ماه رمضان را (بدون عذر)، روزه بخورد روح ایمان از او جدا مى‏شود. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏2 ؛ ص118)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد افطار عمدی روزه ماه مبارک رمضان:
1. اگر روزه دار در روزۀ ماه رمضان، عمدا چیزی بخورد و یا بیاشامد، روزۀ او باطل می شود. چه خوردن و آشامیدن آن چیز معمول باشد مثل نان و آب و یا غیر معمول باشد مثل خاک و یا شیرۀ درخت، و چه کم باشد و یا زیاد. (رساله مراجع م 1573)
2. اگر روزه دار در ماه رمضان بین روز مثلا غذا بخورد یا آب بیاشامد در حالی که عذری ندارد معصیت کرده و علاوه بر وجوب قضای روزه، کفاره عمد هم بر او واجب می شود.
3. کفاره افطار عمدی روزه ماه مبارک رمضان مخیر بین این موارد است:
الف: اطعام و سیر نمودن شصت فقیر است و اگر قرار باشد طعام را به آنها بدهد باید به هر نفر یک مد طعام (750 گرم به نظر اکثر مراجع. مخالف آیت الله شبیری که 900 گرم می داند.) از غذاهای متعارف مثل نان یا آرد یا گندم و یا برنج ...بپردازد.
ب: گرفتن شصت روز روزه است که باید سی و یک روز آن پشت سر هم باشد. (فتوی یا احتیاط واجب.مکارم) (رساله مراجع م 1660و 1661)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاطه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 23 بقره)

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن در اثبات اعجاز قرآن می فرماید: إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ :

اگر در باره آنچه بر بنده خودنازل کرده‌ایم شک و تردید دارید، یک سوره همانند آن بیاورید؛ (آیه 23 بقره)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

وجوه مختلفی برای اعجاز قرآن وجود دارد که برخی را عرض می کنیم:
1. تحدی و مبارز طلبی: قرآن مجید برای اینکه نشان دهد معجزه و از نزد خداست و سخن پیامبر نیست. در چند مورد جن و انس را به آوردن شبیه آن دعوت نمود تا آنها که ادعا می کنند قرآن کلام بشر است فرصت اثبات ادعای خود را داشته باشند(آیه 88 اسراء)
2. اعجاز قرآن از جهت آورنده آن: رسول گرامى اسلام(ص) فردى امّى بوده، پس چگونه می‌توانسته است در میان مردم جزیره العرب که اصولاً با دانش و فرهنگ بیگانه بودند، چنین کتابى از پیش خود بیاورد.
3. عدم وجود اختلاف در قرآن:آیه ( لو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً) اثبات این ادعا میکند که عدم اختلاف در قرآن نشان اعجاز است،چون بشر در گفته هایش اختلافات زیادی پیدا می شود.
4-. اخبار غیبى:در قرآن مطالبى نسبت به برخى افراد، یا بعضى از وقایع که در آینده؛ یعنى زمان بعد از نزول آیات قرار بوده واقع شود، پیش‌بینى شده که به همان صورت به وقوع پیوسته است؛ از جمله آیه (غُلِبَتِ الرُّومُ فِی أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُم مِّن بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَیَغْلِبُونَ -آیه 1-3 روم)است که پیروزی رومیان بر ایرانیان بعد از شکست را ذکر می کند.
خداوند پیروی از معارف قرآن را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 2 انفال)

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درباره اثرات تلاوت قرآن برمومنین می فرماید:
انَّمَا المُؤمِنونَ الَّذینَ اذا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَت قُلوبُهُم واذا تُلِیَت عَلَیهِم ءَایتُهُ زَادَتهُم ایمنًا:

مؤمنان، تنها کسانی هستند که هرگاه نام خدا برده شود، دلهاشان ترسان میگردد؛ و هنگامی که آیات او بر آنها خوانده می‌شود، ایمانشان فزونتر می‌گردد (آیه 2 انفال)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

برخی از اثرات تلاوت قرآن عبارتند از:
1-افزایش ایمان: نشان تلاوت صحیح طبق آیه تلاوت شده آن است که در خواننده و شنونده اثر جدیدی پدید آورد و بر ایمانشان افزوده گردد. تلاوت قرآن به اندازه ای محترم و مهم است که گوش کردن به آن مستحب موکد است.
2-درخشان شدن خانه ها: پیامبر(ص) فرمودند: خانه های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید و آن ها را به صورت گورستان درنیاورید. کسی که اهل قرآن نیست و با آن انس ندارد، مرده است و خانه او گور اوست. و فرمود: همان گونه که زمینیان از ستارگان آسمان نور می گیرند و آن اجرام آسمانی برای مردم زمین چشمگیرند، خانه ای که در آن قرآن تلاوت می شود، برای آسمانیان درخشان است و آن ها نیز از این خانه های نورانی کسب نور می کنند.( کافی، ج 2، ص 610)
3-دفع بلا و محفوظ بودن از دشمنان: امام باقر(ع) فرمودند:بواسطه خواندن قرآن بلا دفع میشود و از شر دشمنان محفوظ می ماند و از آسمان باران می بارد (کافی ،ج2،ص627)
4-دورشدن شیاطین:امام علی(ع)می فرمایند:خانه ای که درآن قرآن خوانده شود برکت زیادمیشود و ملائکه وارد میشوند وشیاطین دورمیشوند( کافی، ج 2، ص 610)
خداوند ما را جزء عاملان به قرآن قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(کافی (ط-الاسلامیه) ج 4 ، ص: 87)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت صادق علیه السلام روایت شده می فرمایند:
إِذَا صُمْتَ‏ فَلْیَصُمْ‏ سَمْعُکَ‏ وَ بَصَرُکَ‏ وَ شَعْرُکَ‏ وَ جِلْدُک‏... .

آنگاه که روزه مى ‏گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه ‏دار باشند. (یعنى از گناهان پرهیز کند.) (کافی (ط-الاسلامیه) ج 4 ، ص: 87)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام روزه :
1. قطره چشم و گوش هر چند طعم و بویش به حلق برسد روزه را باطل نمی کند. (مکارم: بنابر احتیاط واجب مبطل روزه است.) (رساله مراجع م 1398)
2. تزریقات چنانچه در رگ نباشد و تقویتی هم محسوب نشود مثل آمپول پینی سلین یا بی حسی دندان برای روزه دار اشکالی ندارد اما اگر آمپول تقویتی باشد یا در رگ تزریق شود با توجه به اینکه در این زمینه تفاوت فتوا بین فقها وجود دارد هر کدام از بزرگواران طبق نظر مرجع تقلید خود عمل کند.(جهت اطلاع بیان کننده محترم: تزریقات اعم از آمپول و سرم به نظر تعدادی از مراجع روزه را باطل نمی کند.آیات عظام سیستانی، صافی، گلپایگانی، نوری، اراکی و به نظر تعدادی از مراجع تزریقاتی که تقویتی باشد یا دارویی که در رگ تزریق شود اجتناب شود. فاضل و بهجت: از تقویتی باید خوداری شود. مکارم: در رگ جایز نمی باشد. مقام معظم رهبری: احتیاط واجب آن است که روزه دار از آمپول‌های مقوّی یا مغذّی و هر آمپولی که در رگ تزریق می شود و نیز انواع سرم ها خودداری کند، لکن آمپول‌های دارویی که در عضله تزریق می شود و نیز آمپول‌هایی که برای بی حسّ کردن به کار می رود، مانعی ندارد. (اجوبة الاستفتائات، س: ۷۶۷)
3. آب در دهان کردن به قصد خنک شدن و بیرون ریختن آن روزه را باطل نمی کند ولی کراهت دارد و در همین صورت چنانچه بی اختیار آب فرو رود (بنابر فتوا یا احتیاط) باید قضای روزه را بگیرد. (رساله مراجع 1688)
خداوند متعال چشم و گوش ما را از گناه حفظ فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(آیه 20 مزمل)

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:
« فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ »

آن مقدار که برای شما میسر است، قرآن بخوانید (آیه 20 مزمل)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

تلاوت قرآن اثرات فراوانی در زندگی دارد که به برخی اشاره می کنیم:
1-زدودن زنگار از قلب :پیامبر (ص) فرمود: قلوب شما همانند آهن، زنگار می گیرد. پرسیدند جلا دهنده آن چیست؟ فرمود: تلاوت قرآن (کنز العمال، ج 2، ص 241). قلب انسان در مراحل مختلف زندگی دچار زنگارهایی می شود و اگر برای جلا دادن آن اندیشه ای نداشته باشیم هلاکت حتی به سراغ مان می آید که یکی از بهترین این راه ها برای پاک کردن زنگارها قرائت قرآن است.
2-برکت در زندگی: پیامبر (ص) فرمود: هر خانه‌ای که در آن قرآن زیاد تلاوت شود، خیر و برکت آن افزون می گردد و اهل آن در وسعت قرار می گیرند ( کافى، ج۲، ص۶۱۰)
3-افزایش ایمان: خداوند در سوره انفال می فرماید: مؤمنان ، تنها کسانی هستند که ...هنگامی که آیات او بر آنها خوانده می شود ، ایمانشان افزونتر می گردد(آیه 2 انفال)
قرآن، قانون اساسى اسلام است با خواندن و توجه به معانى قرآن مى‌توان به اعتقادات و رفتار و چگونه زیستن خود شکل داد. و تلاوت قرآن ، مسیر هدایت و تکامل معنوی را هموار می‌سازد.
خداوند توفیق عمل به دستورات قرآن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحارالانوار، ج 92، ص 255، ح 33)

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
امام رضا علیه السلام میفرماید:
دعوهْ الصائم تستجاب عند افطاره؛

دعاى شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب مى‏شود.(بحارالانوار، ج 92، ص 255، ح 33)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

برخی از فواید روزه عبارتنداز:
1-(تقرب به خدا)پاداش روزه خود خداست:در اهمیت روزه همین بس که خداوند خود مسئولیت پاداش‌دهی به روزه‌دار را به عهده گرفته است. رسول خدا(ص) فرمود: قال الله تعالى: الصوم لى و انا اجزى به؛ خداى تعالى فرموده است: روزه براى من است و من پاداش آن را مى‏دهم.(وسائل الشیعه، ج 7، ص 294، ح 15 )
برخی علمادر توضیح حدیث گویند:منظور این است که پاداش روزه گرفتن خود خداست،یعنی رسیدن به خدا و قرب و لقای خدا پاداش روزه دار است
2- آخرت گرایی: یکی دیگر از آثار فردی روزه این است که آدمی را در مسیر آخرت گرایی قرار می دهد؛ زیرا انسان روزه دار با گرسنگی و تشنگی خود، به یاد گرسنگی و تشنگی روز قیامت می افتد و تصمیم می گیرد برای آن روز واپسین، توشه ای آماده سازد.
پیامبر (ص) در خطبه شعبانیه می فرماید:«با گرسنگی و تشنگی تان [در روزه رمضان] به یاد گرسنگی و تشنگی روز قیامت باشید(وسائل الشیعة، ج 10، ص 313)
3-استجابت دعا: از برکات روزه‌داری می‌توان به اجابت دعای روزه دار اشاره کرد. امام رضا (ع) می‌فرماید: دعای روزه‌دار هنگام افطار به اجابت می‌رسد(بحار الانوار، ج 96، ص 255)
4- آرامش قلب: امام باقر (ع) فرمود: روزه و حجّ آرامش‌دهنده قلوب آدمیان است(امالى طوسى، ص 296، ح 582)
خداوند ما را جزء روزه داران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏10 ؛ ص401)

سلام علیکم‌. بسم الله الرحمن الرحیم‌. ضمن عرض تسلیت وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها. در روایتی از حضرت صادق علیه السلام نقل شده که می فرمایند:
نَوْمُ الصَّائِمِ عِبَادَةٌ وَ صَمْتُهُ تَسْبِیحٌ وَ عَمَلُهُ مُتَقَبَّلٌ وَ دُعَاؤُهُ مُسْتَجَاب‏.

خواب روزه دار عبادت و سکوتش تسبیح پروردگار و عمل خیر او پذیرفته شده و دعایش مستجاب است. (وسائل الشیعة ؛ ج‏10 ؛ ص401)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره بقاء بر جنابت تا اذان صبح در ماه رمضان:
1. یکی از چیزهایی که روزه را باطل می کند این است که انسان عمدا با حالت جنابت تا اذان صبح غسل نکند. ولی اگر در بین روز در خواب جنب شود روزه اش صحیح است. (رساله مراجع م 163)
2. اگر کسی آب برایش ضرر دارد یا به آب دسترسی ندارد یا وقت برای غسل کردن کم است باید بجای غسل تیمم انجام دهد ولی خجالت نمی تواند عذری برای غسل نکردن باشد و چنانچه عمدا غسل کردن را به تاخیر بیندازد تا وقت برای غسل باقی نماند باید تیمم کند و روزه اش صحیح است هر چند به جهت تاخیر انداختن غسل، گناه کرده است.
3. اگر کسی غسل جنابت را فراموش کند و بعد از یک یا چند روز بعد متوجه شود باید نماز و روزه هایش را قضا کند.(مخالف: زنجانی: اگر در ماه رمضان یادش بیاید قضا ندارد.) ولی اگر خانمی غسل مخصوص بانوان را فراموش کند روزه اش صحیح است (بیان کنندگانی که مکان بیان فقط آقایان هستند این قسمت مخصوص بانوان بیان نشود.) (رساله مراجع 1622و 1641)
خداوند متعال به همه ما توفیق علم و عمل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

وفات حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام
خداوند درمقام بیان نعمتهای خود به پیامبر اکرم (ص) می فرماید: وَوَجَدَکَ عَائِلًا فَأَغْنَىٰ:خداوند تو را فقیر یافت و بی نیاز نمود» (آیه 8 ضحی)
در تفسیرهای شیعه و سنی و در روایات اهل بیت آمده استکه مراد از «بی نیاز ساختن پیامبر » مال و بخشش خدیجه سلام الله علیها بود که همه اموالش را در طبق اخلاص گذاشته و برای پیشرفت دین مبین اسلام در اختیار پیامبر قرار داد( سیمای زنان در قرآن ، ص23)
برخی از فضایل حضرت خدیجه سلام الله علیها را خدمت شما عرض می کنیم:
1. اولین زنی که ایمان آورد (نهج البلاغه فیض الاسلام، ص811)
2. خدا بارها به حضرت خدیجه سلام الله علیها سلام رساند(کشف الغمه، ج 2، ص 124؛)
3. بخاطر پاکدامنی در قبل از اسلام به طاهره و «سیده نسوان» [سرور زنان ] و ملیکه العرب مشهور بود(ریاحین الشریعه، ج2،ص207)
4. مادر حضرت زهرا سلام الله علیها و ام الائمه بود وتنها همسر پیامبربود که پیامبرهیچ زنی تا او زنده بود نگرفت.
5. از بهشت کفنی برای ایشان آوردند(منتهی الآمال، ج ۱، ص ۶۵۳)
6. امام حسین علیه السلام درکربلا و امام سجادعلیه السلام در شام خود را با حضرت خدیجه سلام الله علیها معرفی می کنند(بحار؛ج 44، ص 318-بحار،ج 45، ص 6)
7. پیامبر صل الله علیه وآله وسلم یکی از 4 زن اصلی بهشتی را حضرت خدیجه سلام الله علیها معرفی میکند (اسدالغابه، ج 5، ص 437)
8. امام علی علیه السلام را نیز درکودکی ایشان در منزل پیامبر، پرورش داد.
9. تمام فرزندان پیامبر صل الله علیه وآله وسلم جز ابراهیم از ایشان هستند.
خداوند ما را جزء پیروان حقیقی پیامبر(ص) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( بحارالانوار، ج 96، ص 368)

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت فاطمه (س) درباره نقش روزه می‌فرماید:
فرضَ الله الصیام تثبیتاً للاخلاص؛

خداوند روزه را به خاطر تثبیت اخلاص واجب فرموده است.( بحارالانوار، ج 96، ص 368)

حضرت فاطمه (س)
توضیح حدیثتوضیحات

برخی اثرات روزه عبارتند از:
1-تثبیت اخلاص: چون روزه دیدنی نیست و فرد روزه خوار میتواند دور از دید دیگران روزه را بخورد نه در چشم مردم، پس باعث تثبیت اخلاص میشودو در اثر مداومت بر این کار، صافی و صفا در دیگر عبادت ها نیز برای او حاصل می شود.از این جهت امام علی(ع) می فرمایند: خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص مردم را بیازماید.»(نهج البلاغه، ج1، ح252،ص351)
2-کنترل شهوت: روزه سبب مهار شهوات می‌شود:پیامبر (ص) در این رابطه می‌فرمایند: «کسی که تمکن مادی دارد ازدواج کند وگرنه با روزه گرفتن طغیان برخی از غرایز را مهار نماید.(درالمنثور،ج1،ص146)
3-سحرخیزی: یکی از جلوه های معنوی روزه داری، انس با سحر و عادت به سحرخیزی است. از نظر قرآن بهترین زمان برای مناجات و استغفار، سحر است. خداوند در اوصاف مؤمنان می فرماید: «و بالاسحار هم یستغفرون»
4-افزایش صبر و شکیبایی:امام صادق(ع) در تفسیر آیه «واستعینوا بالصبر و الصلاه» فرمود: الصبر الصیام؛(بحارالانوار، ج 93، ص 252) صبر، روزه است. و فرمود: هنگامی که گرفتاری شدیدی به انسان رو آورد، روزه بگیرد که خداوند خود فرموده: از روزه و نماز استمداد جویید.
خداوند ما را جزء روزه داران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده که می فرمایند:
إِنَّ لِلْجَنَّةِ بَاباً یُدْعَى الرَّیَّانَ لَا یَدْخُلُ‏ مِنْهُ‏ إِلَّا الصَّائِمُونَ‏.

براى بهشت درى است ‏بنام (رَیّان) که از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند. (وسائل الشیعة ؛ ج‏10 ؛ ص404)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد روزه زن حامله و شیرده:
1. خانمی که حامله است و یا بچه شیر می دهد، اگر روزه گرفتن برای خودش یا بچه اش ضرر دارد روزه بر او واجب نیست.
2. اگر روزه گرفتن مادر برای بچه ضرر دارد علاوه بر اینکه باید قضای آن روزه را بجا آورد، برای هر روز به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای یک مد طعام یعنی 750 نان یا گندم یا مانند این دو به فقیر شرعی پراخت کند ( مخالف فاضل : فدیه واجب نیست. همچنین به نظر ایت الله شبیری یک مد 900 گرم است.)
3. اگر روزه برای خود مادر ضرر داشته باشد و بتواند در بین سال قضای آن را بگیرد باید آن روزه را قضا کند و به نظر تعدادی زیادی از مراجع از جمله امام خامنه ای چنانچه بعد از ماه رمضان قضای روزه را بگیرد، نیاز به پرداخت کفاره و فدیه نمی باشد هر چند برخی مراجع در همین فرد پرداخت یک مد طعام را لازم می دانند (احتیاط مستحب: امام خامنه ای، مکارم، زنجانی، وحید، صافی، خویی. مخالف فتوی: سیستانی. فاضل. بهجت. نوری) (جهت اطلاع بیان کننده: اگر ضرر برای مادر تا رمضان بعد ادامه پیدا کند قضا واجب نیست: امام خامنه ای و مکارم)
خداوند متعال توفیق عمل به دستورات دین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(183بقره)

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم-با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان
خدواند در قرآن می فرماید:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ:

ای افرادی که ایمان آورده‌اید! روزه بر شما نوشته شده، همان‌گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید.(183بقره)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

برخی از اثرات روزه عبارتند از:
1-افزایش تقوا: چون کسی که خدا را در دعوتش به اجتناب از خوردن و نوشیدن و عمل جنسی که امری مباح است، اجابت می‌کند، قهراً در اجابت دعوت به اجتناب از گناهان و نافرمانی‌ها، شنواتر و مطیع‌تر خواهد بود. (یا ایّها الّذین آمنوا کُتب علیکم الصیام کما کتب علی الّذین من قبلکم لعلّکم تتّقون)(183بقره)
2-همدردی با دیگران: روزه‌دار با روزه‌داری خود شرایط سخت دیگران را درک می‌کند ، رنج فقیران را با تمام پوست و گوشت خود احساس می‌کند. ایجاد شرایط مشابه و همانندسازی فضای زندگی با زندگی فقیران، در مهمترین بعد یعنی فقدان خوردنی و نوشیدنی و لذت‌های دیگر، موجب می‌شود تا احساس همدردی ایجاد شده و زمینه برای احسان و انفاق مالی فراهم آید.
امام رضا (ع) می‌فرماید: مردم به انجام روزه امر شده‏اند تا درد گرسنگى و تشنگى را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگى آخرت را بیابند.( علل الشرایع، ص 10)
3-سلامتی:پیامبر فرمود: صوموا تصحّوا :روزه بگیرید تا تندرست بمانید(بحار، ج 96، ص 255) اگر کسی این روزه ساده اسلامی را همه‌ساله به طور مرتب انجام دهد و هنگام افطار و سحر از افراط و زیاده‌روی در غذا پرهیز کند، مواد زاید بدن او روی هم متراکم نمی‌شود .در این زمینه پیامبر(ص) فرمودند: معده خانه تمام دردهاست و امساک بالاترین داروهاست(بحار، ج ج62، ص290،)
خداوند ما را جزء روزه داران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code