بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(الخصال ؛ ج‏1 ؛ ص54)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: غَسْلُ‏ الْإِنَاءِ وَ کَسْحُ الْفِنَاءِ مَجْلَبَةٌ لِلرِّزْقِ‏.

شستن ظرف و جارو کردن جلوی درب منزل باعث جلب رزق و روزی می شود. (الخصال ؛ ج‏1 ؛ ص54)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره شستن ظرف نجس:
1. اگر ظرفی با غیر شراب و خوک نجس شود چنانچه با آب کر مثل آب لوله کشی شهری یا آب جاری تطهیر شود، به نظر اکثر مراجع یک مرتبه شسته شود، پاک می شود و اگر با آب قلیل مثلا با آب کتری یا یک بطری آب معدنی شسته شود، باید سه مرتبه شسته شود و برای اینکه بخواهد سه مرتبه تحقق پیدا کند، باید آب قطع و وصل شود.
2. ظرفی که با شراب نجس شود، به نظر تعدادی از مراجع(آیت الله سیستانی) باید سه مرتبه شسته شود و فرقی میان آب قلیل و آب کر و جاری نیست البته به نظر تعداد زیادی از مراجع از جمله امام خامنه ای کیفیت تطهیر ظرفی که با شراب نجس شده با بقیه ظرفها تفاوتی ندارد. (توضیح المسائل مراجع م 153)
3. ظرفی که با آب دهان سگ آلوده شده یا سگ آنرا لیسیده باشد یا مایع روانی خورده، علاوه بر شستشو با شرایطی باید خاکمال هم بشود. (توضیح المسائل مراجع م 150)
خداوند متعال همه را جزء پاکیزگان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
سوال: آیا اهل بهشت از زندگی ابدی و نعمتهای آن خسته نمی‌شوند؟
نکته اول: فطرت انسان بدنبال کمال نامحدود است و به اندک، قانع نمی‌شود. تنها خداست که تشنگی کمال‌جویی انسان را برطرف می‌کند و با او قلبش آرام می‌گیرد: «الا بذکر الله تطمئن القلوب».
اما اگر بجای خدا به چیزهای فانی، محدود، متناهی و زودگذر دل ببندد و دنبال آنها باشد، مثلاً به اشتباه خانه و ماشین و چیزهای دیگر را معشوق خود قرار دهد تا چند وقت ممکن است او را به خود مشغول کند اما بعد از مدتی دلش از آن زده می‌شود و برایش تکراری و خسته‌کننده می‌‌شود.
بنابراین عامل اصلی خستگی، کسالت و دلزدگی در دنیا، محدودیت و زودگذر بودن چیزهایی است که به آنها دل می‌بندیم. اما اگر محبوب حقیقی‌مان را پیدا کنیم در همین دنیا نیز در کمال آرامش و لذت خواهیم بود.
نکته دوم: در همین جهان نیز نعمت‌هایی وجود دارد که هیچگاه انسان از آن سیر نمی‌‌شود؛ مثلاً اگر صدها سال عمر کنیم باز هم نوشیدن آب گوارا و اتنشاق هوای تازه برایمان لذت‌بخش است. حال، چه رسد به نعمت‌های بهشتی!
نکته سوم: طبق برخی روایات، هر روز نعمت‌های بهشت حالت نو و جدیدی پیدا می‌کنند. مثلاً امام صادقعلیه السلام می‌فرمایند: «خداوند هر صبحگاه بهشت ویژه‌ای را مى‌گشاید و مى‌گوید: بوى خوشت را افزون کن و نسیمت را بیفزا». همچنین در روایت دیگری آمده است: «در هر روز جمعه نعمتهاى بهشت هفتاد برابر می‌شود». و یا امام باقرعلیه السلام می‌فرماید: ««براى اهل بهشت سفره‌هایى مى‌گسترانند که طعامهایى دارد که از آن لذیذتر و خشبوتر نیست؛ سپس سفره دیگرى براى آنها مى‌گسترانند».
و نکته چهارم: بزرگ‌ترین نعمت و لذت بهشت، لقاء‌الله است. در همین دنیا نیز ما هیچ‌گاه از دیدن محبوبمان خسته نمی‌شویم و دوست داریم که هر لحظه پیش معشوق خود باشیم چه برسد به دیدار خدا و زیارت انبیا و ائمه در بهشت!
خداوند ما را جزء بهشتیان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی ج1 ص545)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت باقر علیه السلام روایت شده که فرمودند: ...لایحلُّ لِاَحدٍ أن یَشْتَرِیَ منَ الخُمُسِ شَیئاً حَتّی یصِلَ الَینا حَقَّنا.

هیچ کس اجازه ندارد از مالی که به آن خمس تعلق گرفته چیزی بخرد تا اینکه حق ما را به ما برساند. (الکافی ج1 ص545)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از واجبات مالی خمس است. پرداخت خمس نه تنها باعث کم شدن مال نمی شود بلکه طبق روایاتی که از معصومین علیهم السلام وارد شده، باعث برکت و زیادی مال می شود. به هر فردی که در تاریخ سر سال خمسیش بخشی از درآمدهایش باقی بماند، با شرایطی باید خمس آن درآمد باقی مانده را پرداخت کند اما جهت اطلاع عزیزان عرض می شود که به برخی از اموال خمس تعلق نمی گیرد که در این فرصت مختصر به برخی از آنها اشاره می شود:
1. ارثیه؛ مالی که به واسطه ارث به انسانها برسد. البته اگر ارثیه از نزدیک وابسته نباشد یا میت خمس مالش را نداده حکمش متفاوت است که در صدد بیان این قسمت نمی باشم. (رساله مراجع مساله1754)
2. مهریه. (مخالف: بهجت: بنابر احتیاط، رساله م1378)
3. دیه؛ مثلا اگر در حادثه ای به کسی صدمه ای وارد شود و بخاطر این صدمه دیه‌ای تعلق بگیرد این دیه هم حلال است و هم خمس ندارد. (تحریر الوسیله، ج1، ص: 356 م 5 ؛ تبریزی، المسائل المنتخبه، مساله 1385 ص: 211 ؛ رهبری، استفتائات جامعه الزهرا ؛ خوئی، استفتائات ص: 125 س407 ؛ سیستانی، المسائل المنتخبه ص: 256 السابع ؛ نوری، استفتائات ج1 س289 ؛ فاضل، جامع المسائل ج1س862 ؛ مکارم، استفتائات ج1 س318 ؛ اکثر مراجع دیه جرح خمس ندارد. مخالف: بهجت، اراکی: جرح خمس دارد بنابر احتیاط واجب. استفتائات ص67 س2 ؛ آیه الله سیستانی، سایت ؛ بهجت، استفتائات ج3ص82 س 3655 ؛ استفتائات از محضر آیت الله اراکی ص67 س1و2 ؛ دیه قتل: مشهور: ندارد.)
4. هدیه و جایزه و سوغاتی و مانند اینها توجه شود به نظر حضرت امام و مقام معظم رهبری خمس ندارد هر چند به نظر اکثر فقها هدیه و جایزه و سوغاتی و مانند اینها چنانچه تا سر سال خمسی باقی بماند و هزینه زندگی نشود خمس دارد. (حضرت امام، مقام معظم رهبری، نوری: هدیه خمس ندارد. سیستانی، گلپایگانی، صافی، خوئی، اراکی (تبریزی، وحید: اگر هدیه قابل توجه باشد.): هدیه خمس دارد. بهجت، مکارم، فاضل: احتیاط واجب هدیه خمس دارد.) (رساله مراجع مساله 1753)
خداوند توفیق انفاق در راه خدا را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درقرآن یکی از ویژگی‌های برجسته پیامبران را یاد مرگ می‌داند و می‌فرماید:«إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِکْرَى الدَّارِ»«ما آن‌ها را با خلوص ویژه‌ای خالص کردیم و آن یادآوری سرای آخرت بود( آیه 46 سوره ص)
در روایات اثرات فراوانی برای یادآوری مرگ و قیامت ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم:
1. مانع انجام دادن کارهاى زشت میشود: «مرگ برهم زننده لذت ها، تیره کننده شهوت ها و نابودکننده آرزوها را به یاد آرید؛ آن گاه که به کارهاى زشت شتاب مى آرید»(نهج البلاغه ،خطبه ۹۹)
2. موجب انجام دادن اعمال و کردار نیک مى شود: «آن که مرگ را چشم داشت، در کارهاى نیک پاى پیش گذاشت(نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۱)
3. کاهش دوستی دنیا: پیامبر:« مرگ را بسیار یاد کنید؛ زیرا یاد مرگ از میل و رغبت به دنیا می کاهد».
4. رضایت به مقدار کم دنیا: امام علی: کسی که بسیار یاد مرگ کند، به مقدار کمی از دنیا راضی می شود(نهج البلاغه، کلمات قصار ۳۴۹)
چون حکایت دنیابه فرموده حضرت عیسی مثل : حکایت کسی است که از آب دریا می نوشد. هر چه بیشتر بنوشد، بر عطش او افزوده شود تا او را بکشد».
خداوند حب و دوستی دنیا را از دلهای همه برطرف بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏6، ص: 397)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره فضیلت خواندن نماز روزهای یکشنبه ماه ذی القعده می فرمایند: ...یُنَادِی جَبْرَئِیلُ أَنَا الَّذِی آتِیکَ مَعَ مَلَکِ الْمَوْتِ أَنْ یَرْفُقَ بِکَ وَ لَا یَخْدِشُکَ أَثَرُ الْمَوْتِ إِنَّمَا تَخْرُجُ الرُّوحُ مِنْ جَسَدِکَ سَلًّا... .

جبرئیل ندا می کند: من در وقت مرگ با ملک الموت می آیم و به تو مهربانی می کنم و اثر مرگ به تو صدمه نمی زند و روح به آسانی از بدنت خارج می شود. (مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏6، ص: 397)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

1. یکی از نماز های مستحبی در ماه ذی القعده که ثواب زیادی برای آن در روایات اهل بیت علیهم السلام نقل شده است، نماز روزهای یکشنبه ماه ذی القعده می باشد، که معروف به نماز توبه است که به امید ثواب در غیر ماه ذی القعده نیز می توان آن را انجام داد. (إقبال الأعمال (ط - القدیمة)، ج‏1، ص: 308 ؛ امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع، سوال شماره 924766)
2. کیفیت این نماز به این صورت است که غسل کند و برای نماز وضو بگیرد (یا قبل از غسل وضو بگیرد) و سپس دو نماز دو رکعتی مانند نماز صبح به نیت نماز یکشنبه ماه ذی القعده بجا آورد که در هر رکعت یک بار سوره حمد و سه بار سوره توحید و یک مرتبه سوره ناس و یک مرتبه نیز سوره فلق خوانده می شود و پس از پایان چهار رکعت، هفتاد مرتبه استغفار کرده و بعد از آن ذکر "لا حول و لا قوه الا بالله" را می گوید و در پایان این دعا را می خواند. «یا عَزِیزُ یا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا یغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ»(آیت الله شبیری زنجانی: ذکرهای نماز بعد از قرائت سوره ها و قبل از رکوع انجام شود.) (مفاتیح الجنان، اعمال ماه ذی القعده ؛ آیت الله مکارم، مفاتیح نوین، اعمال ماه ذی القعده ؛ استفتائات آیت الله شبیری زنجانی، مساله 2434)
3. نمازهای مستحبی از جمله نماز روزهای یکشنبه ماه ذی القعده ویژه گیهایی دارند که به دو مورد اشاره می شود:
الف: نماز مستحبی را می توان نشسته خواند؛ حتی نیز می توان نماز مستحبی را در حال راه رفتن خواند که در این صورت رعایت قبله لازم نیست و برای انجام رکوع و سجده با سر اشاره می شود. (عروه الوثقی، فصل فی احکام الصلوات المندوبه)
ب: کسی که نماز قضا دارد می تواند نماز مستحبی بخواند. البته کسی که نماز قضا دارد نباید در انجام آن کوتاهی و سهل انگاری کند. (توضیح المسائل مراجع م 1372 و 1373)
خداوند متعال توفیق بندگی و عبادت را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
چرا برخی از مرگ می ترسند؟
1. جهل :از امام جواد (علیه السلام)، سوال شد چرا مردم مرگ را دوست ندارند؟ حضرت فرمود :زیرا به حقیقت مرگ جاهل اند، اگر بدانند مرگ چیست و از دوستان خدا باشند مرگ را دوست خواهند داشت . سپس حضرت رو به سوال کننده کرد و فرمود: چرا کودک از خوردن دارو امتناع مى کند با اینکه دارو درد او را کاهش مى دهد و او را از بیمارى مى رهاند؟ آن شخص جواب داد: زیرا کودک فایده خوردن دارو را نمى داند. امام فرمود: به خدا سوگند! مرگ براى کسى که آمادگى دارد از آن داروى شفا دهنده مفیدتر است ... (معانی الاخبار، ص290)
2. ترس از حسابرسی اعمال:یکی دیگر از علل ترس از مرگ، بیم از حسابرسی اعمال است.این عامل به آن گروه از انسانها اختصاص دارد که از یک سو به معاد اعتقاد دارند و از سوی دیگر از اعمال خویش راضی نیستند.بدیهی است که این دسته از گنهکاران به شدت از مرگ می‌ترسند، شخصی از امام مجتبی علیه السلام پرسید: به چه دلیل ما مرگ را ناخوشایند می‌دانیم؟ امامعلیه السلام پاسخ دادند:«زیرا شما آخرت خویش را (به دلیل گناهان و اعمال زشت) ویران ساختید و دنیای خود را آباد کردید و دوست نمی‌دارید که از آبادی به ویرانی روید.»( بحارالانوار، ج6، ص129)
3. دلبستگی شدید به دنیا:یکی دیگر از عوامل مهم ترس از مرگ، دلبستگی شدید به دنیاست به گونه‌ای که از آخرت خویش کاملا غافل گردد و حیات دنیوی را هدف نهایی خود قرار دهد
امیرالمومنین على(علیه السلام) مى فرماید: مَنْ کانَتِ الدُّنْیا هِمَّتَهُ اِشْتَدَّ حَسْرَتُهُ عِنْدَ فِراقِها ... هر کس دنیا نهایت همتش شود هنگام جدایى از آن سخت حسرت مى خورد(من لا یحضره الفقیه، ج‏۴ ،ص ۳۸۲)
4. فراهم نساختن ره توشه آخرت: حضرت على (علیه السلام) در یکى از فرمایشات حکمت آمیزشان مى فرماید: (آه مِنْ قِلَّةِ الزّادِ وَ طُولِ الطَّریقِ وَ بُعْدِ السَّفَرِ وَ عَظیمِ الْمُورِدِ(نهج البلاغة صبحی صالح ،ص 481)آه از کـمـى تـوشـه [ى راه آخرت ] و طولانى بودن راه و دور بودن سفر و بزرگ بودن مقصد و محلّ ورود.
خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تحف العقول ص 177)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام که می‌فرمایند: مَنْ حَاوَلَ امْرَاً بِمَعْصِیَةِ اللّهِ کانَ أَفْوَتَ لِما یَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِما یَحْذَرُ.

هر شخصی که پیگیر کاری از مسیر حرام باشد آنچه را به آن امیدوار است سریعا از دست میدهد و از آنچه می ترسد به سراغش می‌آید. (تحف العقول ص 177)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره خرید و فروش چک:
1. اگر انسان بابت طلبکاریش چک مدت داری گرفته مثلا بابت فروش کالایی یا قرضی که داده است چکی شش ماهه دریافت کرده است چنانچه بخواهد زودتر از موعد سررسید چک، چک را به شخص دیگری غیر از صاحب چک بفروشد، به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای جایز است البته قابل به ذکر است آنچه در حقیقت خرید و فروش می شود برگه چک نیست بلکه همان طلب و دین، خرید و فروش می شود.(مخالف: حضرت امام: فروش چک به شخص ثالث جایز نیست. وحید، بهجت: احتیاط واجب جایز نیست.) (استفتائات حضرت امام ج2 س 225 ؛ توضیح المسائل وحید م2869)
2. مقداری که بابت نقد کردن چک محاسبه می شود به توافق خریدار و فروشنده بستگی دارد.
3. اگر چک صوری و جعلی باشد و بابت طلبکاری دریافت نشده است، فرقی نمی‌کند چک مدت دار از خود انسان باشد یا دوستانه ا‌ز کسی گرفته شده است، خرید و فروش چنین چکی حرام و باطل است. (صرفا جهت اطلاع: فاضل، سیستانی، مکارم، صافی) (مسائل جدید ج 1ص 99 ؛ مکارم رساله م 2429 ؛ رساله مراجع ذیل مساله 2168 و 2288 ؛ اجوبة الاستفتائات س 1950)
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب و روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
احتکار به معنای ذخیره و نگهداری کالای کمیاب در بازار و مورد نیاز مردم، به انتظار گران شدن بهای آن است.( لسان العرب،ذیل مادهٔ حکر)
در روایات احتکار به شدت نهی شده است که به برخی اشاره میشود:
1. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:هر کس بیش از چهل روز احتکار کند، بوى بهشت ، که از مسافت پانصد سال به مشام مى رسد ، بى تردید بر او حرام است(میزان الحکمه،ج3،ص172)و محتکر ملعون است (کافی، ج 10، ص 60)
2. بدتر از دزدی: امام موسی کاظم علیه السلام از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم روایت می کند: «... اگر بنده ای به عنوان دزد، به نزد خدا رود، در نظر من بهتر است تا به عنوان «محتکر»، که چهل روز ارزاق را احتکار کرده باشد(من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 159)
3. بدترین مکانهای جهنم :پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: «نگاهی به دوزخ افکندم، درّه ای دیدم که می جوشید، (به مالک دوزخ) گفتم: ای مالک! این درّه جای کیست؟ گفت: جای سه گروه: محتکران، اشخاص دایم الخمر، و دلّالان زنا(وسائل الشیعة، ج 17، ص 426)
4. منکر کتاب خدا شدن:پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید: آنانکه به بازار ما چیزی وارد می‌کنند، مانند کسی است که در راه خدا جهاد می‌کند و آنکه در بازار احتکار می‌نماید، مانند کسی است که در کتاب خدا کافر به شمار می‌آید.( نهج الفصاحه، ص 278)
5. بیزاری خدا از محتکر: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید: هر کس ارزاق عمومی را به مدت چهل روز احتکار نماید، از خداوند بیزاری جسته و خداوند هم از وی بیزار است.( طب النبی صلّی الله علیه و آله ؛ ج 1 , ص 22)
خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص206)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: لَیْسَ مِنِّی مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلاتِهِ، لا یَرِدُ عَلَیَّ الْحَوْضَ لا وَاللهِ.

آن که نمازش را سبک بشمارد از من نیست، به خدا سوگند در قیامت کنار حوض [کوثر] بر من وارد نمی‌شود. (من لا یحضره الفقیه، ج 1، ص206)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

سوال می شود که زن اگر مساوی یا جلوتر از مرد برای نماز بایستد حکمش چیست؟
در جواب باید عرض کنیم که زن و مرد محرم باشند یا نامحرم و نماز مستحب باشد یا واجب اگر هر دو مشغول نماز باشند و مانع یا فاصله نباشد و زن برابر یا جلوتر از مرد باشد بفتوای اکثر مراجع عظام کراهت دارد (رهبری، خوئی، تبریزی، وحید: فاصله باید حداقل به مقدار یک وجب باشد.) و برخی از مراجع عظام (فاضل، مکارم، فتوای؛ سیستانی : احتیاط واجب.) می‌فرمایند زن باید عقب تر از مرد بایستد مگر بین زن و مرد حائل و مانعی مثل درب و دیوار باشد، یا فاصله بین زن و مرد حدود 5 متر باشد و یا فقط یک نفرشان مشغول نماز باشد اگر چه زن جلوتر باشد اشکالی ندارد. (رساله مراجع م 886)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
عوامل فقر و تنگدستی در روایات عبارتند از:
1. کفران نعمت : از عوامل کاهش روزی، کفران نعمت‌های الهی است، قرآن کریم در این باره می‌فرماید: خداوند قریه‌ای را به عنوان مثال مطرح می نماید که دارای امنیت و آسایش بودند و روزی فراوانی به ایشان می‌رسید، آنان نسبت به نعمت‌های الهی کفران ورزیدند، از این رو خداوند لباس گرسنگی و ترس را بر آنان پوشاند(ثواب الاعمال، ص 42)
کفرنعمت فقط به زبان نیست و خلاف امر خدا؛ از نعمت استفاده کردن نیز کفر نعمت است.
2. اسراف :یعنی خارج شدن از مسیر طبیعی، هنگامی که نعمت‌ها را در غیر مسیر آن به کار بگیریم رشد نمی‌کند، بلکه به سوی زوال پیش می رود.امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند:« اسراف سبب فقر و نیازمندی است و میانه روی باعث بی نیازی می شود.(کافی،ج 4، ص 54)
3. احتکار: پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «هرکس کالای مسلمانان را احتکار کند خدا او را به مرض جذام (خوره) و به ورشکستگی مبتلا می‌کند.» (طب النبی صلّی الله علیه و آله ؛ ج 1 , ص 22)
4. دروغ: قسم دروغ به عادتی همیشگی برای آنان تبدیل می شود، آنان دروغ می‌گویند تا به اهداف خویش دست یابند، اما غافل از آن که کارگردان عالم وجود، خیر و برکت را در صدق و راستی قرار داده است.رسول خدا (صلی الله علیه وآله) می فرمایند: «الکذب ینقص الرزق» (نهج الفصاحه ص 373 ، ح 1087)؛ دروغ گفتن روزی انسان را کم می‌کند.
5. تحقیر نعمت‌ها :نباید به کوچک بودن و کم بودن نعمت نگاه کرد، بلکه باید به فرستنده و عطاکننده‌ی آن نگریست، چه بسا نعمت‌های کوچکی که سبب و راهی به نعمت‌های بزرگ می‌شود و بی توجهی و بی ارزش دانستن آنها محرومیت می‌آورد.
امام رضا(علیه السلام) می‌فرمایند: رزق و روزی کم راناچیز مشمارید، زیرا این کار شما را از نعمت‌های فراوان محروم می سازد.( بحارالانوار، ج 7، ص 347)
خداوند توفیق زیارت با معرفت خانه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
رسول خدا (ص) فرمود: از نشانه های قبولی حج این است که انسان هنگامی که از زیارت خانه خدا به وطن باز می گردد، از گناهانی که بر آن پایبند بوده است برگردد، و اگر از حج برگشت و بر اعمال زشتی که قبل از رفتن انجام می داد پافشاری داشته باشد، نشانه این است که حج او مردود و مورد قبول خداوند نیست(مستدرک الوسائل، ج 10، ص 166)
1.دوری از گناهان:بنابراین طبق حدیث نقل شده، شرط قبولی زیارت این است که گناهان قبل از سفر زیارتی را دوباره انجام ندهد
2.احساس آرامش قلبی و نشاط داشتن:یکی از نشانه ها این است که فرد احساس آرامش می کند،خدا می فرماید: أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ(28 رعد) و زیارت نوعی ذکر خداست
3. داشتن شرایط مثل اخلاص داشتن : یکی از راه‌ها آن است که انسان اعمال و عبادات و زیارتش را طبق شرایط و آدابی که در شرع بیان شده است انجام دهد که در این صورت احتمال قبولی آن زیاد است زیرا اگر اعمال برابر شرایط انجام شود، امّا مورد پذیرش قرار نگیرد نقص غرض لازم می‌آید که از خدای حکیم چنین کاری محال است
بنابرین فرد باید شرایط قبولی زیارت را داشته باشد ازجمله: قبول ولایت: هر که ولایت ما را نپذیرد و به رهبری ما گردن ننهد، خدا عملی را از او بالا نمی برد». (کافی: ج 1، ص430)
امام رضا فرمود: (کلمه لااله الاالله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی بشروطها و انا من شروطها)(التوحید صدوق،ص25) یعنی عبادت و توحید زمانی موثر است که ولایت امام زنده (انا) را قبول کند
خداوند زیارت ما را به کرمش قبول بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط-الاسلامیه) ج4، ص: 11)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت سجاد علیه السلام می فرمایند:
أَرْضَاکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَسْبَغُکُمْ عَلَى عِیَالِه‏.

پسندیده‌ترین شما نزد خداوند متعال کسى است که به شایسته‌ترین نحو، به خانواده‌اش رسیدگى کند. (الکافی (ط-الاسلامیه) ج4، ص: 11)

امام سجاد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره نفقه همسر:
1. بر شوهر واجب است نفقه همسر دائمی خود را بپردازد و فرقی نمی کند زن فقیر باشد یا ثروتمند و اگر نپردازد به همسر خود مدیون می باشد. ( رساله مراجع ج2 م2412)
2. مرد باید خوراک و پوشاک و مسکن و سایر نیازهای ضروری خانم را مناسب با شأن زن تهیه کند.(سیستانی: شأن زن بالنسبه به شوهر سنجیده می شود. مکارم: وسایل مورد نیاز زندگی مطابق با قدرت مرد تهیه شود.) (تحریرالوسیله ج3 فصل فی النفقات م8 ؛ منهاج الصالحین سیستانی ج3 م420 ؛ مکارم، استفتائات جدید ج1 م846 ؛ وحید منهاج ج3 قبل از مساله 1398 )
3. اگر شوهر مبلغی را روزانه یا ماهانه برای مخارج مشترک زندگی در اختیار همسر قرار می دهد و به خانم نمی بخشد خانم نمی تواند بدون اجازه و رضایت شوهر آن را به دیگری هدیه یا صدقه بدهد. (تحریر الوسیله، کتاب نکاح، فصل فی النفقات مساله ۱۰،۱۱،۱۲)
4. برداشتن پول از جیب یا کیف همسر هر چند فرد بخواهد در زندگی همسر هزینه کند جایز نیست و اگر شوهر نفقه زن را نمی دهد به نظر اکثر مراجع باید به حاکم شرع مراجعه کند. (رساله مراجع م 2416)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
زیارت آدابی باطنی دارد که به برخی از آنها اشاره میشود:
1-حس حضور داشتن( بلند صحبت نکردن): خداوند می فرماید:«لا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ»: صدای خود را فراتر از صدای پیغمبر نبرید.
یعنی صداهایتان را از صدای پیامبر بلندتر نکنید. رعایت ین نکته یک ادب اجتماعی و معاشرتی است؛ حتی نه حرف های عادی، بلکه زیارتنامه را هم بلند بلند خواندن، به نحوی که تمرکز روحی و حضور قلبی دیگران را به هم بزند، مناسب نیست.
صحبت های بلند بلند هم، علاوه بر ینکه خلاف ادب در محضر ولی خداست، بری دیگران هم مزاحمت و حواس پرتی می آورد.
2-پیمان صداقت و بندگی به درگاه خدا :از جمله عواملی که می تواند در قبولی زیارت مؤثر باشد، این است که در محضر امام (ع) با خدا عهد و پیمان ببندد که واجباتش را انجام دهد و از گناهان دوری نماید، حقوق دیگران را ادا کند و برای فرج و ظهور امام زمان (عج) و نیز پیروزی مسلمانان در سراسر عالم دعا کند.
3-زیارت وداع خواندن : ادب، اقتضا دارد که زائر پس از اتمام ایام زیارت، براى خداحافظى به حرم مشرف شود و ضمن سپاس، آرزوى خود را براى بازگشت دوباره اعلام کند و از خدا بخواهد(لا جَعَلهُ اللهُ آخِرَ العَهْدِ مِنْ زِیارَةِ قُبُورِکُمْ)
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( وسائل‏ الشیعه ج 10‏ ص: 449)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت رضا علیه السلام روایت است که می فرمایند:
مَنْ صَامَ ذَلِکَ الْیَوْمَ کَانَ کَمَنْ صَامَ سِتِّینَ شَهْراً.

هر کس روز 25 ذی قعده (روز دحو الارض) ‏را‏ روزه بگیرد مثل کسی است که شصت ماه، روزه گرفته است. ( وسائل‏ الشیعه ج 10‏ ص: 449)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دحو الارض یعنی روزی که اولین خشکی های زمین، از زیر آب بیرون آمد و گسترش یافت و مطابق بعضی از روایات نخستین جا سرزمین مکه و خانه کعبه بود، لذا مکه ام القری (مادر همه آبادی ها) نام گرفت.
برای شب و روز دحو الارض اعمالی ذکر شده مثل:
1. احیاء و شب زنده داری به عبادت و ذکر خداوند.
2. روزه گرفتن روز دحوالارض، بسیار فضیلت دارد به گونه ای که یکی از چهار روزی (میلاد پیامبر، مبعث پیامبر، عید غدیر) است که در سال ممتاز شمرده شده و برای روزه آن در برخی روایات ثواب 70 سال روزه و یا کفاره 70 سال گناه ذکر شده. البته کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد بلکه باید روزه قضا نیت کند و کسی که مسافر است و نمازش شکسته است نمی تواند روزه بگیرد. (رساله مراجع م 1714)
3. غسل کردن، کیفیت و روش انجام غسلهای واجب و مستحب به یک شکل است و انسان می تواند چند غسل واجب و مستحب را با هم نیت نماید و همه را با یک غسل انجام دهد.
خداوند متعال همه ما را مشمول عنایات خاصه خود قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شب دحوالارض
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
زیارت آدابی باطنی دارد که به برخی از آنها اشاره میشود:
1-دل کندن از غیرخدا:زیارت دل کندن و روی گرداندن است. یعنی از هر چه جز دوست و غیر اوست دل بکند و فقط و فقط به امام نظر دارد. اگر می خواهیم زائری راستین باشیم. باید تمام همت و تلاش خود را به کار گیریم تا در خانه تکانی قلب و روح، هرچه غیر از یار است، بیرون اندازیم. مگر می شود جسم مان در حرم باشد و فکرمان جای دیگر.
2-ملاقات امام نه حرم: باید حواسمان جمع باشد: خانه با صاحب خانه فرق دارد و برای ما زیارت و دیدار با صاحب خانه، سختی و مشقات سفر را به جان خریده ایم نه دیدن خانه! و خانه اگر عزیز می شود و در و دیوارش بوسه گاه می شود و خاک درش توتیای چشم می گردد به حرمت حضور صاحب خانه است. اگر قرار بود به دیدن کاشی کاریها و آینه کاری ها برویم هزاران جای دیگر هم بود
3-زیارت بانشاط انجام دادن : به حکم این که امام زنده و حاضر و ناظر است باید بیش از کمیت به کیفیت اهمیت بدهیم. دعا و زیارت ونماز را با شور و نشاط و بسط روح و شوق تمام انجام دهیم، اگرچه کم باشد. با خستگی و رو در بایستی و بی حوصلگی زیارت نکنیم و از انجام کارها واعمالی که طاقتش را نداریم اجتناب کنیم. چه بسا یک خلوت کوتاه عارفانه، یک زیارت امین الله با شوق و معرفت و دو رکعت نماز زیارت کار صدها ساعت خواندن و قیام و قعود را انجام می دهد.
مهم این است که احساس کنیم با تمام وجود در نزد او میهمانش هستیم، هم خودمان با نشاط، زیارت به جا آوریم و هم همراهان را به زحمت نیندازیم و همه روحیات و ظرفیت ها را در نظر بگیریم.
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(مستدرک الوسائل ج 2 ص: 112 ح1570)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام حدیث زیبایى را از رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم روایت مى کنند که آن حضرت فرمودند:
ما اُهْدِىَ إِلَى الْمَیِّتِ هَدِیَّةٌ وَ لا اُتْحِفَ تُحْفَةٌ أَفْضَلُ مِنَ الإِسْتِغْفارِ.

هیچ چیزى به شخص مرده هدیه نمى گردد و هیچ سوغاتى براى او برده نمى شود که برتر از استغفار و طلب آمرزش باشد. (مستدرک الوسائل ج 2 ص: 112 ح1570)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره زیارت قبور:
1. زیارت اهل قبور در تمام ایام سفارش شده و در صبح روز شنبه و روز دوشنبه و پنجشنبه و خصوصا عصر پنجشنبه بیشتر سفارش شده است.
2. مستحب است دست را روی قبر بگذارد و رو به قبله هفت مرتبه سوره قدر بخواند همچنین قرائت سوره های یس، حمد، معوذتین (سوره های ناس و فلق) و آیه الکرسی مستحب است.
3. همچنین دعا کردن و حاجت خواستن نزد قبر پدر و مادر مستحب است و باید توجه داشته باشیم که بهترین راه احسان به اموات، انجام واجباتی است که از آنها قضا شده مثل نماز و روزه، دادن بدهکاری های میت و پرداخت رد مظالم ؛ که رد مظالم در جایی است که می دانیم میت به کسی بدهکار بوده ولی به طلبکار دسترسی نداریم و بعد از انجام واجبات میت انجام خیرات مثل ساختن مسجد، مدرسه علمیه، بیمارستان و وقفیات ... که باقی می ماند از کارهای بسیار خوب است. (العروه الوثقی، مستحبات الدفن35 و احکام الاموات مساله2 ؛ رساله مراجع م 2719 و 272-2722)
4. برای خواندن قرآن و دعا برای مغفرت میت توصیه شده است تا می توانند در کنار قبر او حاضر شوند ولی در شرایط فعلی (شیوع بیماری) افراد در منازل خویش از این مهم غفلت نکنند
خداوند اموات جمع را مورد رحمت و مغفرت خودش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
معنای زیارت، آن است که انسان با انگیزه بزرگداشت و انس گرفتن و دیدار با کسی به وی روی آورد .
1.زیارت ریشه در میل فطری انسان به کمال دارد. به این معنا که زائر امام را به عنوان انسان صاحب تمام کمالات می شناسد و چون میل به کمالات دارد به زیارت امام می رود.
2.زیارت از مصادیق تعظیم شعائر است خداوند در قران کریم می فرماید : وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب(حج/23) تعظیم شعائرنشانه تقوای فرد است. بنابر این زیارت عمل به دستور خدا، و تقوای الهی است.
3.زیارت نشانه صداقت و راستی زائر در دوستی وی با امام است. دوستدار امام برای اینکه محبت خود را به ایشان نشان دهد به زیارت آنان می رود.
4.زیارت زنده نگه داشتن نام، مکتب و روش امام است. زائر در حقیقت با زیارت خود باعث بقاء حیات علمی و معنوی امام در زندگی خود می گردد.
5.زیارت اعلام و ابراز محبت به خدا است؛ چرا که دین چیزی جز محبت نیست. ائمه محب و محبوب خدا هستند و حب و دوستی محبوب خدا، دوستی خود خدا است. زیارت مرقد مطهر اهل بیت (ع) جلوه هایی از این عشق و محبت و دلدادگی است.
خداوند ما را جزء زائرین حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الأمالی (للطوسی) ؛ النص ؛ ص296)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت باقر علیه السلام می فرمایند:
...الزَّکَاةُ تَزِیدُ فِی‏ الرِّزْق‏ ... .

پرداخت زکات رزق و روزی انسان را زیاد می کند. (الأمالی (للطوسی) ؛ النص ؛ ص296)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره زکات:
1. یکی از عبادتهای مالی پرداخت زکات مال است. که در زمان فعلی، مورد ابتلای بیشتر آن گندم و جو و کشمش و خرما هست که اگر به وزن خاصی برسد، با بودن شرایطی زکات واجب می شود. (رساله مراجع ج2 م1853)
2. مقدار زکات گندم و جو و کشمش و خرما به طریقه آبیاری آنها بستگی دارد. اگر برای آبیاری از آب باران یا قنات یا رودخانه بدون استفاده از پمپ و وسایل دیگر، استفاده شود؛ زکات آن یک دهم (۱۰درصد) است. و اگر با آب چاه و آب رودخانه به وسیله پمپ و وسایل دیگر آب یاری شود، زکات آن یک بیستم (۵ درصد) است.(مکارم: آب سد حکم آب رودخانه را دارد.) (عروه، فصل فی زکاه الغلّات الاربع م11 ؛ رساله مراجع ج2 م1875 ؛ رساله جامع م2500 ؛ هدایه العباد ج1 ص258 م1517)
3. انسان می‌تواند زکات را در هشت مورد مصرف کند از جمله فقیر؛ یعنی کسی که مخارج سال خود و افرادی که خرجشان به عهده اوست را مطابق با شأنش ندارد و کار یا سرمایه‌ای هم ندارد که بتواند به مرور مخارج خود و عیالاتش را تامین کند. یا بدهکاری که نمی‌تواند قرض خود را بدهد یا در اموری که منفعت عمومی دارد مثل مسجد هزینه کند. (رساله مراجع م1946و1947و 1925)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
زیارت آثار فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
-1 ایجاد پیوند معنوى با خاندان عصمت و تشدید علاقه و محبت به آنان: محبت به اهل بیت موجب مى‌شود که زائر آن بزرگان را الگوى خویش سازد و در جهت همسویى فکرى و عملى با آنان بکوشد؛ همچنان که در قسمتى از زیارت، از خدا مى‌خواهد زندگى و مرگش را یکسره همانند آنان قرار دهد: «اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیَایَ مَحْیَا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَمَاتِی مَمَاتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد».
2- استمداد از ائمه برای حل مشکلات معنوی و مادی:بی تردید انسان در زندگی خود با مسائلی درگیر است که چه بسا از حل آنها عاجز است. توسل و استمداد از روح بزرگ ائمه: در حل این مشکلات کمک می‌کند؛ زیرا خاندان پیامبر، بندگان مقرب خداوند و واسطة فیض او هستند؛ پس شفاعت آنان نزد پروردگار پذیرفته شده است.
3-تقرب به خدا:یکی از آثار زیارت اهل بیت: و بزرگداشت نام و یاد آنان، تقرب به خدا و جلب عنایات ویژة اوست؛ چنان¬که پیامبر (ص) به امیرالمومنین(ع) فرمودند: خداوند قبر تو و فرزندانت را بقعه‌هایی از بقعه‌های بهشت،قرار داده و بسیار به زیارت قبور شما آیند تا موجبات تقرب به خدا و دوستی پیغمبرش را فراهم سازند.( میزان الحکمه، ج5، ص2282)
4-بهره‌مندی از شفاعت و آمرزش گناهان: از اموری که انسان را به رحمت الهی امیدوار می‌سازد، شفاعت مقربان درگاه الهی و واسطه قرار دادن آنان است. قرآن مجید مؤمنان را به یافتن وسیله و راه برای تقرب به خداوند سفارش کرده، می‌فرماید: (یَا اَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَابْتَغُوا إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ) (مائده : 64) ؛ امام رضا(ع) می‌فرماید:هرکس زیارت کند، من و پدرانم در روز قیامت شفیع او خواهیم بود(من لایحضره الفقیه، ج2، ص584).
خداوند توفیق زیارت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه، ج 2 ص 585)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت رضا علیه السلام از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که می فرمایند:
سَتُدفَنُ بضعةٌ منّی بأرضِ خراسان لا یزورُها مؤمنُ الا أوجبَ اللهُ له الجنةَ.

به زودی پاره تن من در خراسان دفن خواهد شد. هیچ مؤمنی نیست که او را زیارت کند مگر آن که خداوند، بهشت را بر او واجب می‏کند. (من لا یحضره الفقیه، ج 2 ص 585)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره زیارت:
1. برای زیارت آدابی نقل شده است، یکی از آداب زیارت، توبه و استغفار از گناهان است و تلاش بر اینکه اعمال و کردار افراد بعد از زیارت مانند قبل از زیارت نباشد، بلکه بهتر و نزدیکتر به سیره امام علیه السلام باشد.
2. توبه یعنی انسان از گناه گذشته خود پشیمان بوده و تصمیم بر ترک گناه در آینده داشته باشد ولی اگر حق مالی مردم به گردن انسان باشد باید حق مالی و بدهی مالی را پرداخت کرد و با توبه از گناه حق مالی مردم از بین نمی رود بنابر این اگر کسی خسارت مالی به مال کسی وارد کرده است یا بدهکاری به مردم دارد باید بدهیش را در صورت توانایی فورا برگرداند.
3. اگر انسان بخواهد بدهی خود را پرداخت کند چنانچه به طلبکار دسترسی دارد باید به خود وی بدهد و اگر فرد فوت کرده می بایست به ورثه اش بپردازد. و اگر پرداخت مستقیم بدهی به طلبکار سبب آبرو ریزی یا مانع شرعی دیگری در میان است می تواند به صورت غیر مستقیم مثلا به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات، بدهی خود را پرداخت کند. و انجام کارهای خیر از طرف طلبکار بجای پرداخت بدهی کافی نیست. اگر به طلبکار دسترسی ندارد باید برای پیدا کردن او تلاش کند و چنانچه از پیدا کردن طلبکار مأیوس شود باید با اجازه دفتر مرجع تقلید مقدار بدهی را از طرف طلبکار به فقیرشرعی صدقه بدهد.
خداوند متعال به حق حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام زیارت همه را مورد قبول درگاه خودش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شهادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام به روایتی
جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code