بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة، ج‏12، ص: 146)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت امام کاظم علیه السلام، حضرتش در روایتی می فرماید: لاَ تُذْهِبِ اَلْحِشْمَةَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ أَخِیکَ وَ أَبْقِ مِنْهَا فَإِنَّ ذَهَابَهَا ذَهَابُ اَلْحَیَاءِ

ادب و حرمت میان خود و برادرت را از بین نبر و آن را نگه دار؛ زیرا با از بین رفتن ادب و حرمت، حیا نیز از میان مى رود. (وسائل الشیعة، ج‏12، ص: 146)

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از عواملی که حرمتها را میان خانواده و اجتماع از بین می برد عصبانیت است و سوالی که در این زمینه مطرح می شود این است که اگر کسی در حال خشم و عصبانیت خسارتی به اموال دیگران وارد کند یا نذر یا عهد یا قسمی بخورد چه وظیفه ای دارد؟
1. اگر کسی در حال عصبانیت به مال دیگران خسارت وارد کند یا به شخصی صدمه ای وارد کند که موجب دیه می شود مثلا بدنش سرخ شود باید خسارت و دیه را جبران کند و بدهکار است ، و در صورت توانایی باید فورا بدهی خودش را پرداخت کند؛ هر چند عصبانیتش به حدی بوده که متوجه نشده است.
2. اگر کسی در حال عصبانیت قسم یا عهدی یا نذری کند چنانچه عصبانیت او را کاملا از حال طبیعی خارج کرده است و اختیارش را از دست داده است؛ چنین عهد یا قسمی هر چند شرایط دیگر قسم را دارا باشد اعتباری ندارد.
خداوند به حق باب الحوائج موسی بن جعفر علیهما السلام توفیق کنترل خشم به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

ولادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خدواند در قرآن درباره علم غیب می فرماید: «عالِمُ الْغَیْبِ فَلا یُظْهِرُ عَلی غَیْبِهِ أَحَداً إِلاَّ مَنِ ارْتَضی مِنْ رَسُولٍ؛ و هیچ احدی بر غیب خدا اطلاع ندارد؛ مگر کسی که خدا از او راضی باشد (آیه 26و27جن)
آیات قرآن درباره علم غیب سه گونه است:
1. برخی آیات علم غیب را مخصوص خدا میدانند. (آیه 59 انعام)
2. طبق برخی آیات پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) علم غیب را از خود نفی میکند. (آیه 188 اعراف)
3. برخی آیات می گوید که برخی از رسولان و برگزیدگان نیز علم غیب دارند(آیه 27 جن)
راه جمع این است که بگوئیم:
علم غیب ذاتا ومستقلا مخصوص خداست و معصومین از جانب خدا علم دارند؛ از این جهت هرجا در قرآن آمده که علم غیب مخصوص خداست (آیه 59 انعام) منظور علم غیب ذاتی و استقلالی و بالفعل است و هرجا می گوید برخی دیگر که خدا بخواهد به آنها علم می دهد. (آیه 27 جن)، منظور علم غیر مستقل است و از جانب خدا و با اذن اوست نه ذاتی که اگر بخواهند خدا به آنها میدهد؛ ازطرفی برخی علوم مثل روز قیامت فقط مختص خداست .
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

ولادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
( الکافی ( ط الاسلامیه) ج6 ص:433)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک به مناسبت ولادت امام کاظم علیه السلام در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: بَیْتُ الْغِنَاءِ لَا تُؤْمَنُ فِیهِ الْفَجِیعَةُ وَ لَا تُجَابُ فِیهِ الدَّعْوَةُ وَ لَا یَدْخُلُهُ الْمَلَکُ.

خانه ای که در آن غنا و موسیقی (حرام) باشد از بلای ناگهانی در امان نیست و در آن خانه دعا مستجاب نمی شود و ملائکه بر آن خانه وارد نمی شوند. ( الکافی ( ط الاسلامیه) ج6 ص:433)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره موسیقی:
1. اسلام با زیبایی و صداهای زیبا مخالف نیست و بسیاری از صداهای زیبا حلال است، اما دین مقدس اسلام با هر صوت و عملی که انسان را از یاد خدا غافل ‏کند و به سمت بی بندباری بکشاند مخالف است و به همین جهت گوش دادن به برخی صداها حرام است.
2. به نظر اکثر مراجع صدایی که از دستگاههای موسیقی نواخته می شود یا آواز آوزه خوان در صورتی که عرفا لهوی و مناسب با مجالس گناه باشد حرام است مثلا انسان تشخیص دهد آهنگی یا آوازی نزد معمول مردم رقص آور است یا تحریک کننده شهوت می‌باشد حرام است، هر چند برای شنونده تاثیری نداشته باشد. اما اگر شک دارد، گوش کردن آن مانعی ندارد.
3. پخش شدن آهنگ یا برنامه ای از صدا و سیما و یا دیگر مراکز دلیلی بر حلال بودن آن آهنگ و برنامه نیست. بنابر این اگر کسی تشخیص دهد آهنگ پخش شده حرام است نباید گوش کند.
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شب ولادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام کاظم علیه السلام با روشهایی موجب تقویت شیعه شده اند که برخی ذکر میشود:
1. نفوذ شیعه در دستگاهها: از زمان امام کاظم علیه السلام به بعد ائمه اطهار علیهم السلام وارد عرصه سیاست می‌شوند و به مردم نسبت به فساد دستگاه خلافت هشدار می‌دهند و تلاش می کردند با نفوذ دادن برخی از افراد برجسته مثل علی بن یقطین در دستگاه خلافت بتوانند ضمن جلوگیری از برخی اشکالات و ضربات به اسلام، زمینه نشر فرهنگ اصیل اسلام که همان مکتب شیعه است را فراهم کنند.
2. سازمان وکالت، مجموعه‏اى متشکل از امامان معصوم علیهم السلام و عده‏اى از پیروان نزدیک و وفادار آنان بود که با همکارى یکدیگر، تشکیلات هماهنگ و منسجمی را پدید آوردند تا با اتکا بر آن پیشبرد اهداف دینی خود را محقق سازند. وظایف این سازمان به امور مالی منحصر نبود و وظایف سیاسی، دینی و ارشادی را نیز شامل می‌شد. این تشکیلات تا پایان عصر غیبت صغرا استمرار داشت.
3. بنیانگذاری دهه اول محرم :طبق فرموده امام رضا علیه السلام اولین امام بنیانگذار دهه محرم پدرشان بودند که از اول محرم تا عاشورا گریه میکردند.
4. تربیت شاگردان و آرمان تشکیل حکومت اسلامی: از جمله یاران و تربیت شدگان مکتب کاظمی، رشد و نمو شخصیت هائی مانند علی بن یقطین، هشام بن حکم، عبدالله بن یحیی کاهلی، صفوان بن یحیی، و… می‌باشند که نقش فراوانی در حفظ و گسترش مبانی و معارف مکتب اهل بیت علیهم السلام و حمایت از شیعیان و علویان ایفا نمودند.
یک روز هارون، به امام هفتم علیه السلام عرض کرد که حاضر است «فدک» را به ایشان برگرداند!. حضرت موسی بن جعفر علیه السلام فرمود: «در صورتی حاضرم فدک را تحویل بگیرم که آن را با تمام حدود و مرزهایش به من بدهی» ؟!.هارون پرسید که حدود و مرزهای آن چیست؟.امام علیه السلام فرمود: «حد و مرز اولش، عدن؛ حد و مرز دومش، سمرقند؛ حد و مرز سومش، آفریقا؛ حد و مرز چهارمش، سرزمین ارمینه و بَحر (دریای) خزر است».هارون با شنیدن این سخنان، رنگ چهره اش تغییر کرد و با خشم وعصبانیت گفت: «با این وضع، چیزی برای ما باقی نمی‌ماند» ؟!.امام کاظم علیه السلام فرمود: «می‌دانستم که نخواهی پذیرفت» !.( مناقب آل ابی طالب (ع) ۳۲۰:۴)
خداوند ما را در مسیر اسلام حقیقی ثابت قدم بدارد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد

شب ولادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه نساء آیه 29

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ... لَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِکُمْ رَحِیمًا.

اى کسانى که ایمان آورده اید، یکدیگر را نکشید و خود را نیز در معرض قتل قرار ندهید، از آن روى خدا شما را از قتل باز مى دارد که به شما مهربان است. (سوره نساء آیه 29)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره حفظ جان:
1. یکی از واجبات مهم دینی حفظ جان خود و دیگران(کسانی که جانشان محترم است و حفظش لازم است) است. به همین جهت است که خودکشی و کاری که باعث مرگ انسان شود، حرام است؛ یا بیمار هر اقدامی که به حفظ جانش کمک کند، واجب است و همچنین بر مسلمان واجب است چنانچه جان مسلمان دیگری در معرض مرگ باشد و توانایی نجات او را داشته باشد، او را نجات بدهد. (رساله مراجع، اقتباس از م 2635 ؛ تحریر الوسیله، کتاب امر به معروف و نهی از منکر، دفاع، قسم دوم، اقتباس از م 10 ؛ اجوبه الاستفتائات، اقتباس از سوال 1281 ؛ رساله آموزشی، ج2 درس 78 ، تشریح میت ؛ سیستانی، استفتائات، س 459 و سایت، سوالات پزشکی ؛ مکارم، سایت، رساله احکام پزشکی، سوال 628 و 630 و 631 و 632)
2. در زمان کنونی درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا بر کادر درمانی و پزشکان واجب کفایی است و خدمت رسانی به بیماران از بهترین اعمال صالح است. (سایت لیدر، استفتائات جدید مربوط به کرونا ویروس، س 4)
3. کسی که دارای بیماری واگیرداری هست چنانچه بداند حضورش باعث سرایت بیماری به دیگران خواهد شد، حضور او در محل اجتماعات یا ارتباطش با دیگران حرام است. (مقام معظم رهبری، ادمین، سوالات سامانه جامع، مسائل فرهنگی و اجتماعی، شماره 1065159 ؛ سیستانی، استفتائات، س: 463 ؛ مکارم، استفتائات سایت، پزشکی، فصل دوم: احکام پزشک، خسارت ناشی از از کوتاهی یا کمبود اطلاعات پزشک ؛ احکام حج بیماران، روشهای پیشگیری از بیماری ؛ سایت شبیری زنجانی، پاسخ های آیت الله شبیری زنجانی به چند پرسش شرعی درباره بیماری کرونا، تاریخ 12/12/ 1398)
خداوند متعال توفیق عمل به دستورات دینش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم تبریک ایام دهه ولایت
تعریف امامت: بهترین و جامع‌ترین تعریف از امامت را حضرت امام رضا ( علیه السلام ) فرمود:« إِنَّ اَلْإِمَامَةَ خِلاَفَةُ اَللَّهِ وَ خِلاَفَةُ اَلرَّسُولِ (الکافی، ج‏۱، ص۲۰۰). همانا امامت، منصب جانشینی خدا و رسول ( صلی الله علیه و آله و سلم ) است».
با این تعریف، هرچه معرفت دقیق‌تری از خدا و رسول خدا داشته باشیم، به همان میزان شناخت عمیق تری از امامت ائمه علیهم السلام خواهیم داشت و دیگر دچار افراط و تفریط نخواهیم شد.
- مقامی بالاتر از نبوت: امام رضا ( علیه السلام ) فرمود: امامت مقامى‏ است که خداى عز و جل بعد از رتبه نبوت و خلت در مرتبه سوم به ابراهیم خلیل علیه السلام اختصاص داده و به آن فضیلت، مشرفش ساخته و نامش را بلند و استوار نموده و فرموده (بقره/۱۲۴): «انی جاعلک للناس اماما: همانا من ترا امام مردم گردانیدم».(الکافی، ج‏۱، ص۱۹۹)
این حدیث در توضیح آیه اثبات میکند مقام امامت بالاتر از نبوت است،چون بعد از نبوت و خلیل اللهی به ابراهیم (علیه السلام ) رسید.
- علامات امام: امام رضا ( علیه السلام ) مى‏فرماید: «لِلاِمامِ علاماتٌ: یَکونُ اَعلَمَ النّاسِ وَ اَحکُمَ النّاسِ وَ اَتقَى النّاسِ وَ اَحلمَ النّاسِ وَ اَشجَعَ النّاسِ، وَ اَسخَى النّاسِ وَ اَعبَدَ النّاسِ...وَ یَکُونُ مُطَهَّراً...؛ امام داراى نشانه‏ هایى است: او1. داناترین مردم، 2. بهترین انسان در قضاوت، 3.با تقواترین مردم، 4. بردبارترین مردم، 5. شجاع‏ترین مردم، 6. سخاوتمندترین مردم 7.عابدترین مردم مى‏باشد...و 8. پاکیزه (از گناهان و معصوم است) . (عیون أخبار الرضا علیه السلام ،ج1،ص212)
خداوند توفیق شناخت و تبعیت از امام را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم تبریک ایام دهه ولایت
امام رضا ( علیه السلام ) درباره معرفت امامان معصوم علیهم السلام فرموده اند: «من مات و لم یعرفهم مات میتة جاهلیة؛ هر کس بمیرد و امامان را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است » (عیون أخبار الرضا (علیه السلام) ج2ص121) بر اساس این حدیث رضوی، معیار و مرز بین مرگ در جاهلیت و اسلام، معرفت امام است. انسان هر چه از اسلام بپذیرد، ولی سرانجام امامان را نشناسد، در کفر، شرک و مرگ جاهلی جای دارد.
- طبق حدیث سلسله الذهب، شرط نجات از جهنم، توحید است که امام رضا علیه السلام فرمود: بشروطها وانا من شروطها (التوحید صدوق،ص25):
یعنی اولا شرط پذیرش توحید، قبول ولایت امام است.
ثانیا: امام رضا فرمود من، نه امام اول یا سوم یا ششم؛ چون شیعیان 4 امامی و 6 امامی و واقفی تا امام رضا را قبول دارند ولی امام هشتم راقبول ندارند که قبول نیست؛
ثالثا: امام رضا زمانی که فرمود (من جزء شروطم ،امام رضا، امام زنده آن زمان بود ،ولی الان امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف )؛ امام این عصر هستند و بدون پذیرش امام زنده مرگ جاهلی میشود؛ چون طبق فرمایش امام رضا ( علیه السلام ) در هر دوره ای امامی هست و گرنه زمین اهلش را در خود فرو می برد (عیون أخبار الرضا (علیه السلام)؛ج2؛ص264)؛ چون ائمه واسطه فیض خلقت هستند. (زیارت جامعه کبیره)
- امام رضا ( علیه السلام ) در حدیثی شرط درخواست شفاعت برای زائر خویش را در روز قیامت عارف به حق امام بودن ذکر کرده اند (بحار، ج ١٠٢،ص ٣٣)
مطمئنا معرفت به امام باید با اطاعت همراه باشد و گرنه سودی ندارد.
خداوند ما را جزء یاران بامعرفت امامان قراردهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
( تحف العقول ؛ النص ؛ ص237)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک ایام عید بزرگ غدیر در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر می‌فرمایند: ...إِذَا أُدِّیَتْ‏ وَ أُقِیمَتِ‏ اسْتَقَامَتِ الْفَرَائِضُ کُلُّهَا هَیِّنُهَا وَ صَعْبُهَا... .

اگر حقّ این دو مطلب ادا شده و تحقّق پذیرد تمامى واجبات چه آسان و چه مشکلش پایدار و استوار مى‏گردد. ( تحف العقول ؛ النص ؛ ص237)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1. تکالیف شرعی برخی از آنها قالب و شکل ثابتی دارند مثل نماز اما برخی از تکالیف مثل امر به معروف و نهی از منکر با توجه به اینکه هدف تاثیر گذاری است لذا به هر روش مشروعی که بتوانیم تاثیرگذاری داشته باشیم باید انتخاب نمود مثلا ممکن است برای تاثیر گذاری در شخص گنهکار از خواهش و استدعا استفاده کرد یا از تکرار امر به معروف و یا هر شیوه دیگری که بتوان تاثیر گذاری داشته باشد، واجب است همان شیوه را انتخاب نمود. مثلا اگر فردی غیبت می کند چنانچه در تذکر دسته جمعی احتمال تاثیر وجود دارد بر همه افراد واجب است که تذکر بدهند.یا اگر مثلا نسبت به دختر خانمی که حجاب شرعی خودش را رعایت نکرده،چنانچه با خواهش کردن نسبت به رعایت حجاب احتمال تاثیر وجود دارد، واجب است همین شیوه را انتخاب کرد.
2. با توجه به اینکه هدف از این فریضه ریشه کردن فساد است لذا اگر کسی بدون قصد قربت این فریضه را انجام‌دهد باز ‏هم به تکلیف شرعی خودش عمل کرده است هر چند اجر و ثواب منوط به این است که قصد قربت داشته باشد. (تحریر ج2 کتاب امر به معروف،اقسام امر به معروف م13 ، رساله جامع ج 1م2216)
تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم تبریک ایام دهه ولایت
امام رضا ( علیه السلام ) درباره معرفت امامان معصوم علیهم السلام فرموده اند: «من مات و لم یعرفهم مات میتة جاهلیة؛ هر کس بمیرد و امامان را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است » (عیون أخبار الرضا (علیه السلام) ج2ص121) بر اساس این حدیث رضوی، معیار و مرز بین مرگ در جاهلیت و اسلام، معرفت امام است. انسان هر چه از اسلام بپذیرد، ولی سرانجام امامان را نشناسد، در کفر، شرک و مرگ جاهلی جای دارد.
- طبق حدیث سلسله الذهب، شرط نجات از جهنم، توحید است که امام رضا علیه السلام فرمود: بشروطها وانا من شروطها (التوحید صدوق،ص25):
یعنی اولا شرط پذیرش توحید، قبول ولایت امام است.
ثانیا: امام رضا فرمود من، نه امام اول یا سوم یا ششم؛ چون شیعیان 4 امامی و 6 امامی و واقفی تا امام رضا را قبول دارند ولی امام هشتم راقبول ندارند که قبول نیست؛
ثالثا: امام رضا زمانی که فرمود (من جزء شروطم ،امام رضا، امام زنده آن زمان بود ،ولی الان امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف )؛ امام این عصر هستند و بدون پذیرش امام زنده مرگ جاهلی میشود؛ چون طبق فرمایش امام رضا ( علیه السلام ) در هر دوره ای امامی هست و گرنه زمین اهلش را در خود فرو می برد (عیون أخبار الرضا (علیه السلام)؛ج2؛ص264)؛ چون ائمه واسطه فیض خلقت هستند. (زیارت جامعه کبیره)
- امام رضا ( علیه السلام ) در حدیثی شرط درخواست شفاعت برای زائر خویش را در روز قیامت عارف به حق امام بودن ذکر کرده اند (بحار، ج ١٠٢،ص ٣٣)
مطمئنا معرفت به امام باید با اطاعت همراه باشد و گرنه سودی ندارد.
خداوند ما را جزء یاران بامعرفت امامان قراردهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم تبریک ایام دهه ولایت
پیامبر (صلی الله علیه و آله ) فرمود: اگر تمام درختان قلم، و دریاها مرکب و همه جنیان شمارشگر و همه انسانها نگارشگر باشند قادر به شمارش فضائل علی ابن ابی طالب علیه السلام نخواهند بود. (مناقب خوارزمی، ص ۳۲)
برخی ازفضایل ویژه امام علی (علیه السلام) را ذکر میکنیم:
1. ایشان پدر همه ائمه علیهم السلام است و تنها کسی بود که کفو حضرت زهرا بود و همسرش و دو پسرش معصوم بودند و شامل آیه تطهیر بودند. (صحیح مسلم؛ ، ج۴، ص۱۸۸۳.)
2. امام (علیه السلام) «قسیم‏ النار و الجنة» مى‏باشد،عده‏اى آن را چنین معنى کرده‏ اند که چون دوستان او بهشتى و دشمنانش جهنمى است از این جهت او تقسیم کننده، بهشت و جهنم است و عده‏اى گفته ‏اند او حقیقتا تقسیم کننده بهشت و دوزخ است عده ‏اى را به آتش مى‏ فرستد و عده ‏اى را به بهشت داخل مى ‏نماید. (کافی، ج۴، ص۵۷۰. ؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۲، ص۲۶۰)
3. امام علی علیه السلام ،راه ورود به شهر علم است . (انا مدینه العلم و علی بابها)( مستدرک حاکم، ج٣، ص١٢۶)
4. در غزوۀ تبوک مولا علی علیه السلام را از مدینه به جای خود گذاشت، چون از فراق رسول خدا صلی الله علیه و آله در آن سفر گریه کرد، فرمود: «آیا راضی نمی شوی که منزلت تو نسبت به من همان منزلت هارون باشد نسبت به موسی، مگر آنکه بعد از من پیغمبری نیست؟ همانا سزاوار نیست که من بروم مگر اینکه تو خلیفه باشی.»( صحیح مسلم ، ج۷، ص۱۱۹)
5. علی علیه السلام عابدترین مردم و عباد بود و عبادت هیچ کس به عبادت آن حضرت نمی رسید و برخی شبانه روزها هزار رکعت نماز میکرد. (وسائل الشیعة، ج4، ص 100-97)
6. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: یا علی! اگر بنده ای از بندگانْ عبادت خدا کند به قدر آنچه نوح علیه السلام در قوم خود به عبادت و رسالت مشغول بود و آن بنده را مثل کوه اُحدْ طلا باشد در راه حق تعالی همه آن را به فقرا و مساکین رسانَد و آن قدر عمرش دراز شود که هزار حج پیاده کند و بعد از اینها در میان صفا و مروه مظلوم کشته شود و با این همه، تو را ای علی! دوست نداشته باشد، بوی بهشت به مشام او نخواهد رسید و داخل جَنّت نخواهد شد.( مناقب خوارزمی، ص 67ـ68)
خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد

عید غدیر
جزئیات
حدیث گفتار روز
( امالی شیخ صدوق ص۲۹۵ و وسائل الشیعة، ج‌27، ص: 188‌حدیث33563)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک عید غدیر از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند‌: یا علیُّ أنتَ أخی وَ أنا أخوکَ، أنا المُصطَفی للنُّبُوَّة وَ أنتَ المُجتَبی لِلإمامَةِ... .

ای علی! تو برادر من، و من برادر توام، من برای ‏نبوت انتخاب شده ‏ام، و تو برای امامت... ( امالی شیخ صدوق ص۲۹۵ و وسائل الشیعة، ج‌27، ص: 188‌حدیث33563)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از اعمالی که در روز عید غدیر توصیه شده عقد اخوت است و نقل شده است پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در این روز بین اصحاب خود عقد اخوت و برادری برقرار کردند. به همین مناسبت چند نکته درباره عقد اخوت عرض میکنم:
۱. با خواندن عقد اخوت دو نفر برادر معنوی یکدیگر خواهند شد و مضمون این عقد رعایت برخی امور معنوی نسبت به یکدیگر در دنیا و پس از مرگ است. که در واقع این دو شخص متعهد می‌شوند که در دنیا همدیگر را از دعا فراموش نکنند و در آخرت هم اگر از اهل نجات و شفاعت باشند همدیگر را شفاعت کنند.
۲. این عقد باعث محرمیت و ارث بین دو طرف نمی شود. بنابراین این افراد از هم ارث نمی‌برند و هیچ گونه رابطه محرمیت میان آنها ایجاد نمی‌شود. و تنها عقدی که موجب محرم شدن است عقد ازدواج است و عقدی دیگر که باعث محرمیت شود به نام خواهر برادری یا غیر آن نداریم .
۳. لازم نیست صیغه عقد اخوت حتماً به عربی خوانده شود، بلکه اگر آن را به فارسی یا زبان دیگری هم جاری کنند صحیح است؛ اما باید الفاظی را بکار برند که معنی این عقد را برساند و می توانید برای چگونگی آن به مفاتیح الجنان، اعمال روز عید غدیر ،مراجعه فرمایید. (اجوبه س 1463‌و 1464‌؛ آیت الله مکارم، استفتائات جدید‌،ج3‌،‌س 611 ؛ توضیح المسائل مراجع ،‌ج2،‌سؤال‌2443. مفاتیح‌الجنان و مفاتیح نوین، آداب‌عید غدیر)
خداوند متعال اتحاد و یکدلی را بین همه مسلمانان بیشتر بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

عید سعید غدیر
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم تبریک ایام دهه ولایت
پیامبر (صلی الله علیه و آله ) فرمود: اگر تمام درختان قلم، و دریاها مرکب و همه جنیان شمارشگر و همه انسانها نگارشگر باشند قادر به شمارش فضائل علی ابن ابی طالب علیه السلام نخواهند بود. (مناقب خوارزمی، ص ۳۲)
برخی ازفضایل ویژه امام علی (علیه السلام) را ذکر میکنیم:
1. ایشان پدر همه ائمه علیهم السلام است و تنها کسی بود که کفو حضرت زهرا بود و همسرش و دو پسرش معصوم بودند و شامل آیه تطهیر بودند. (صحیح مسلم؛ ، ج۴، ص۱۸۸۳.)
2. امام (علیه السلام) «قسیم‏ النار و الجنة» مى‏باشد،عده‏اى آن را چنین معنى کرده‏ اند که چون دوستان او بهشتى و دشمنانش جهنمى است از این جهت او تقسیم کننده، بهشت و جهنم است و عده‏اى گفته ‏اند او حقیقتا تقسیم کننده بهشت و دوزخ است عده ‏اى را به آتش مى‏ فرستد و عده ‏اى را به بهشت داخل مى ‏نماید. (کافی، ج۴، ص۵۷۰. ؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۲، ص۲۶۰)
3. امام علی علیه السلام ،راه ورود به شهر علم است . (انا مدینه العلم و علی بابها)( مستدرک حاکم، ج٣، ص١٢۶)
4. در غزوۀ تبوک مولا علی علیه السلام را از مدینه به جای خود گذاشت، چون از فراق رسول خدا صلی الله علیه و آله در آن سفر گریه کرد، فرمود: «آیا راضی نمی شوی که منزلت تو نسبت به من همان منزلت هارون باشد نسبت به موسی، مگر آنکه بعد از من پیغمبری نیست؟ همانا سزاوار نیست که من بروم مگر اینکه تو خلیفه باشی.»( صحیح مسلم ، ج۷، ص۱۱۹)
5. علی علیه السلام عابدترین مردم و عباد بود و عبادت هیچ کس به عبادت آن حضرت نمی رسید و برخی شبانه روزها هزار رکعت نماز میکرد. (وسائل الشیعة، ج4، ص 100-97)
6. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: یا علی! اگر بنده ای از بندگانْ عبادت خدا کند به قدر آنچه نوح علیه السلام در قوم خود به عبادت و رسالت مشغول بود و آن بنده را مثل کوه اُحدْ طلا باشد در راه حق تعالی همه آن را به فقرا و مساکین رسانَد و آن قدر عمرش دراز شود که هزار حج پیاده کند و بعد از اینها در میان صفا و مروه مظلوم کشته شود و با این همه، تو را ای علی! دوست نداشته باشد، بوی بهشت به مشام او نخواهد رسید و داخل جَنّت نخواهد شد.( مناقب خوارزمی، ص 67ـ68)
خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد

عید سعید غدیر
جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه مائده آیه 3

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم با تبریک عید سعید غدیر خم خداوند متعال در قرآن مجید در اهمیت روز عید غدیر می‌فرماید: الیوم أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً‌.

امروز، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین جاودان شما پذیرفتم. (سوره مائده آیه 3)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

روز عید غدیر یکی از اعیاد بزرگ است و طبق روایات اهل البیت علیهم السلام عید الله الاکبر و بزرگترین عید الهی است که برای این روز بزرگ اعمالی ‏سفارش شده که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. روزه گرفتن؛ البته کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد یا مسافری که نمازش شکسته است نمی تواند روزه واجب یا مستحبی بگیرد.
2. غسل کردن (رساله مراجع مساله 644 و 646)
3. زیارت حضرت علی علیه السلام از راه نزدیک یا دور
4. خواندن دعای"ندبه"
5. چون دو مومن یکدیگر را ملاقات کنند، به یکدیگر اینگونه تبریک بگویند: الحمد الله الذی جعلنا من المتمسّکین بولایه امیر المومنین و الائمه المعصومین علیهم السلام. و همچنین ، پوشیدن لباسهای نیکو‌. شاد کردن دل مومنین‌، گذشت از خطاهای مومنین‌، برآوردن حاجت آنان، اطعام اهل ایمان، شکر و سپاس به خاطر نعمت بزرگ ولایت و.. (مفاتیح الجنان،مفاتیح نوین)
خداوند متعال عیدی همه ما را فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

شب عید سعید غدیر
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم تبریک ایام دهه ولایت
بن ابی الحدید عالِم سنی معتزلی در مقدمه شرح نهج البلاغه اش می گوید: من چه بگویم درباره شخصیتی که هم دوستانش نام او را مخفی کردند، و هم دشمنانش؟! دوستانش از ترس و خفقان، و دشمنانش از حسادت و با این حال، شخصیت این مرد، شرق و غرب جهان را پر کرده است!
برخی از فضایل ویژه امیرالمومنین ( علیه السلام ) عبارتند از:
1. طبق آیه مباهله (انفسنا و انفسکم) امام علی، جان پیامبر معرفی شده است ؛ چون هیچ موجودی برتر از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیست؛ پس به حکم خداوند، کسی برتر از نفس و جان پیامبر؛ یعنی امیر المومنین ( علیه السلام) نیست . (الفصول المختاره، ص۳۸)
2. اولین کسی که به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ایمان آورد حضرت علی علیه السلام بود. (تاریخ الطبری، ج۲، ص۳۱۰) وهیچ وقت بت نپرستید
3. در کعبه و خانه خدا بدنیا آمد و در خانه خدا شهید شد و در بهترین حالت یعنی سجده نماز شهید شد. (مستدرک حاکم، ج3، ص483)
4. خطبه بی نقطه و خطبه بدون الف خوانده است. (بحار الأنوار، ج۷۷، ص۳۴۲- نهج ‏السعادة فی ‏مستدرک ‏نهج ‏البلاغة، ، ج 1، ص 109 – 111)
5. رسول خدا صلی الله علیه و آله تمام درهایی را که به مسجد آن حضرت باز می شد بستند، به جز در خانۀ مولا علی علیه السلام.( مسند احمد، ج۲، ص۲۶)
6. مولا علی علیه السلام آن کسی بود که جان خود را فدای جان رسول خدا صلی الله علیه و آله کرد و جامۀ او را پوشید و شب بر جای او خوابید و مشرکان تا صبح به گمان اینکه او پیغمبر است، او را بکشند. (السیرة الحلبیة، ج۲، ص۳۲+ المستدرک حاکم، ج۳، ص۵)
7. شجاعترین فرد بود بطوری که زرهش پشت نداشت و در تمام جنگها پیروز برگشت. (الجمل،ص355)
خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد

شب عید سعید غدیر
جزئیات
حدیث گفتار روز
(غرر الحکم؛ ص 29)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک دهه ولایت. در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: الْهَدِیَّةُ تَجْلِبُ الْمَحَبَّة.

هدیه دادن، دوستی و محبت را به دنبال می آورد. (غرر الحکم؛ ص 29)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در آستانه عید بزرگ غدیر خم هستیم یکی از اعمال عید غدیر احسان و بخشش به دیگران می باشد و این عمل اختصاص به سادات ندارد و طبق روایات کسی که در این روز بخشش داشته باشد خداوند روزی او را زیاد می گرداند. به همین مناسبت چند نکته درباره احکام هدیه:
1. هدیه دادن به ارحام خصوصا پدر و مادر مستحب است و نسبت به مادر سفارش بیشتری شده است. (تحریر الوسیله کتاب هبه م21 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1335)
2. اگر انسان مالی را به زبان به فرزندش یا دیگری ببخشد ولی مال بخشیده شده را تحویل ندهد، بخشش صحیح نیست. اما اگر کسی بخواهد به بچه نابالغی مالی ببخشد، باید آن را تحویل ولیّ بچه یعنی پدر یا پدر بزرگ پدری بچه بدهد و در صورتی که پدر بخواهد به فرزند نابالغش مالی را ببخشد همین که مثلا به زبان ببخشد کافی است و نیاز به تحویل دادن نیست. مثلا اگر پدر بخواهد منزلی را به بچه نابالغش ببخشد همین که از روی قصد و اختیار بگوید این منزل را به فرزندم بخشیدم، کافی است و مال فرزند محسوب می شود و پدر هم نمی تواند از بخشش برگردد. (تحریر الوسیله کتاب هبه م3 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1314 و 1315)
3. پس گرفتن هدیه اشکالی ندارد اما در برخی موارد مشخص نمی توان هدیه را پس گرفت؛ مورد اول: اینکه انسان به ارحام خودش مثل پدر و مادر و برادر و خواهر و فرزند یا عمو و فرزندان عمو یا عمه و فرزندان عمه هدیه بدهد. (تحریر الوسیله کتاب هبه م8 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1320)
خداوند متعال بهترین هدیه که فرج امام زمان علیه السلام است را نصیب همه مستضعفین عالم بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم تبریک ایام دهه ولایت
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در روز غدیر فرمود: « مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ. کسی که من مولی و رهبر او هستم، این علی علیه السلام مولی و رهبر اوست »
روز غدیر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ولایت امیرالمومنین علیه السلام را ابلاغ فرمودند.قراین و شواهدی در منابع شیعه و اهل تسنن وجود دارد که بیان کننده این حقیقت است.
اولا: قبل از من کنت مولاه پیامبر از مردم اقرار گرفتند: الست بکم اولی من انفسکم و همه اقرار کردند که« قالوا بلی » یعنی اقرار به رهبری و سرپرستی پیامبر کردند؛ بعد این جمله فرمودند: همانطور که من مولا و رهبر شماهست ؛علی مولای شماست.
ثانیا: معطل کردن 120 هزار نفر در هوای گرم و بیعت گرفتن در 3 روز و تبریک گفتن (بخ بخ لک یاعلی) و سرودن شعر توسط شاعران بیانگر آن است که کلمه مولا به معنای ولایت است.
ثالثا: در ادامه همین خطبه جمله« ولیکم من بعدی » آمده که نشان دهنده مساله ای برای بعد از رحلت پیامبر است که این با حکومت می سازد و با دوستی نمیسازد.
رابعا: بعد از این ماجرا فردی بنام حارث مطلب را نپذیرفت و درخواست عذاب کرد که سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و به هلاکت رسید وآیه سال سائل نازل شد
خداوند متعال؛ محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الخصال، ج2 ص: 635)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک دهه ولایت. در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: ...اِنَّ اللّهَ ... اِخْتَارَ لَنَا شِیعَةً یَنْصُرُونَنَا وَ یَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا‌... .

خداوند براى ما، شیعیان و پیروانى برگزیده است که ما را یارى مى‌کنند، با خوشحالى ما خوشحال مى شوند و در اندوه و غم ما، محزون مى گردند. (الخصال، ج2 ص: 635)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در آستانه عید بزرگ غدیر خم هستیم یکی از اعمالی که در این روز سفارش شده، شاد کردن قلب برادران دینی است که به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره احکام مجالس شادی خدمت شما اشاره می شود:
1. مجالس شادی خصوصا مجالس شادی اهل بیت علیهم السلام نیز مانند مجالس عزا در نگاه اهل بیت علیهم السلام دارای ارزش است به شرط اینکه انسان در مجالس شادی، گناه و معصیتی مرتکب نشود و انسان در مجالس شادی هر چند یک شب هم باشد باید اطاعت و بندگی خدا را فراموش نکند.
2. در مجالس شادی اظهار سرور با مدح اهل بیت علیهم السلام و کف زدن به نحو متعارف و جک گفتن به شرط اینکه اهانت و استهزا به قوم و منطقه خاصی نباشد، مانعی ندارد. البته کف زدن در مجالس شادی اهل بیت علیهم السلام در مساجد و حسینیه ها به نظر برخی از مراجع ترک شود. (مکارم: کف زدن در مساجد و حسینیه ها ترک شود.) (اجوبه س1181 ؛ الفقه للمغتربین ص: 324 م556 ؛ جامع الاحکام ج1 س1032و1033 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موسیقی ؛ مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، ج1 ص: 170)
3. سوالی که در این قسمت مورد پرسش بسیاری از مؤمنین می باشد، دف زدن و دایره زدن در مجالس شادی است که آیا حلال است یا حرام ؟
در پاسخ عرض می شود به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای چنانچه دف زدن رقص آور یا محرک شهوت یا مناسب با مجالس لهو و لعب باشد، حرام است. (صرفا جهت اطلاع: به تصریح عده ای از فقها مثل آیت الله سیستانی، دف زدن حرام است.) (اجوبه س1135 ؛ رساله جامع م2238 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موسیقی)
خداوند متعال توفیق شاد کردن دل مؤمن را بدون گناه در این ایام به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم تبریک ایام دهه ولایت
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در روز غدیر فرمود: «أَلَسْتُ أَوْلى بِکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ؟ قالُوا: بَلى. قالَ: مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ. ای مردم آیا من نسبت به شما از خود شما سزاوارتر نیستم؟گفتند: آری! فرمود: کسی که من مولی و رهبر و سزاوارتر به او هستم، علی (علیه السلام ) مولی و رهبر و سزاوارتر به اوست »
جمله قبل یعنی (أَوْلى بِکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ) نشان میدهد معنی -ولی- سزاواتر و سرپرست و رهبر است بنابراین کلمه مولا نیز همان معنا رامیدهد.
قراین دیگر که نشان میدهد کلمه((مولا و ولی) به معنای دوست نیست:
1. هوای گرم غدیر: دوستی مطلب جدیدی نبود.
2. سه روز بیعت گرفتن بخاط دوستی معنا نمیدهد.
3. تبریک گفتن (بخ بخ لک یاعلی) درمورد دوستی معنا نمیدهد.
4. شعر سرودن شعرا در غدیر
5. اینکه رفته ها برگردند و عقب افتاده هابرسند.
6. کلمه - من بعدی- دوستی به بعد از مرگ من نمیسازد.
7. کلمات دیگر خطبه مثل: هذا عَلِی أخی وَ وَصیی و خلیفتی امامکم
8. دستور به اطاعت از او: أَطیعُوهُ.
9. داستان درخواست نزول عذاب حارث و خوردن سنگی بر او از آسمان.
خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(غرر الحکم؛ ص: 539)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک دهه ولایت در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در اهمیت صله رحم می فرمایند: کَفِّرُوا ذُنُوبَکُمْ‏ وَ تَحَبَّبُوا إِلَى رَبِّکُمْ بِالصَّدَقَةِ وَ صِلَةِ الرَّحِم‏

. با صدقه و صله رحم، گناهان خود را پاک کنید و خود را محبوب پروردگارتان گردانید. (غرر الحکم؛ ص: 539)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در آستانه عید غدیرخم هستیم یکی از اعمال زیبای روز عید غدیر تبریک گفتن به یکدیگر و دید بازدید از یکدیگر است و این رفت و آمد و تبریک گفتن به یکدیگر اختصاص به سادات ندارد، به همین مناسبت دو نکته کوتاه درباره احکام صله رحم:
1. قطع رحم و ترک رابطه با خویشاوندان و فامیل، حرام است و یکی از شیوه‌های صله رحم حاضر شدن در منزل ارحام است ولی صله رحم منحصر به ملاقات حضوری در منزل فرد نیست. و فرد می‌تواند با تماس تلفنی، پیامک، جویا شدن از احوال او با واسطه‌؛ یا با احسان به او هر چند از طریق ارسال کمک مالی برایش در مواردی که احتیاج به کمک مالی دارد و مانند‌آن، این وظیفه الهی را انجام دهد.
2. اگر نوع خاصی از صله رحم با خویشاوند مثلا ملاقات حضوری موجب تأیید کار حرام او یا تشویق او بر ارتکاب گناه می شود یا موجب ابتلای خود فرد یا خانواده و فرزندان به گناه می‌شود، یا در این ایام خاص که دنیا درگیر ویروس منحوس کرونا شده است رفت و آمدها ممنوع شده باشد، آن نوع صله رحم جایز نیست و فرد موظّف است به شیوه دیگری صله رحم را انجام دهد.
خداوند متعال توفیق کارهای خیر را به حق امام هادی علیه السلام به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم تبریک ایام دهه ولایت
خداوند در آیه 3 مائده می فریامد الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً «امروز کافران از دین شما مایوس شدند بنا بر این از آن ها نترسید و تنها از (مخالفت) من بترسید . امروز دین و آئین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آئین شما پذیرفتم ».
حال این سوال پیش می اید که این چه موضوعی است که با وجود آن کفار از نابودی دین ناامید شدند؟ آن چیست که دین با آن کامل می شود؟ این چه نعمتی است که باعث کامل شدن باقی نعمت های خدا می شود؟ و در نهایت موجب می شود دین اسلام مورد قبول و پسند خداوند قرار گیرد؟
مسلما این نعمت نمی تواند برخی از احکام دین باشد و با این توضیحات چنین نتیجه مى گیریم که اسلام در صورتى در روى زمین مستحکم و ریشه دار خواهد شد که با «ولایت امامان» همراه باشد; زیرا این همان اسلامى است که خدا «پسندیده» و وعده استقرار و استحکامش را داده است.
از همین روست که طبق نظر علمای شیعه و برخی از بزرگان اهل سنت این آیه بعد از اعلام ولایت امیرالمومنین علی (علیه‌السّلام) در غدیر‌خم، نازل شده است.
خداوند مسلمانی ما را همراه با ولایت اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code