سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم .
ضمن عرض تسلیت مجدد به جهت شهادت فخر شیعه و علامه بزرگوار سید حسن نصر الله .در روایتی نقل شده که شخصی از امیر المومنین درباره آمادگی برای مرگ سوال کرد، حضرت در پاسخ آمادگی برای مرگ در سه مطلب بیان می کنند:
مورد اول: اداء الفرائض: انجام واجبات، البته واجبات منحصر در نماز و روزه و واجباتِ مالی نیست، واجباتِ اجتماعی مانند امر به معروف و نهی از منکر، جهاد فی سبیل الله، اهتمام به امور مسلمانان،هم واجب است. آنچه از فرائض میشناسید، آنرا بجا بیاورید!
مورد دوم: اجتنابُ المحارم؛ دوری از محرمات ! اینجا محل لغزش ماست، اجتنابِ از محرّمات مخالفت با هوای نفس انسان است. خصوصیت محرّمات این است که غالباً کارهایی هستند که هوای نفس ما را به سمت آنها میکشاند؛ شهرتطلبی، شهوتطلبی، لذتطلبی، راحتطلبی، اینها چیزهایی است که ما را به سمت محارم میکشاند. بزرگانی که تعلیمِ اخلاق و معنویت و معرفت میدادند، سخنشان این است که راه اصلی و کار اصلی، اجتناب از محرّمات است. و الّا اگر اجتناب از محرّمات نباشد، انجام واجبات بلکه انجام مستحبات و نوافل نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.مثل این است که شما چند لولۀ قطورِ آب را به روی یک استخر باز میکنید که این استخر پر شود، امّا این استخر پر نمیشود! بعد که دقت میکنید، معلوم میشود چند زاویه از زوایای این استخر شکاف دارد، آب از آنجا بیرون میرود. تا این شکافها را نگیرید، تا این رخنهها را مسدود نکنید، استخر پر نخواهد شد. لذا دوری از گناهان بمنزلۀ بستن همان رخنهها، و ترَکهایی است که در شخصیتِ انسان یا در عمل انسان پیش میآید.
مورد سوم: الاشتمالُ علی المکارم: انسان مکارم اخلاق را در خود جمع کند، مکارم اخلاق مانند تواضع، صبر، شکر، محبت، رأفت، و امثال این ها را در خود جمع کند. حضرت در ادامه می فرمایند: کسی که این سه مطلب را توانست در خود ایجاد کند دیگر اهمیت نمیدهد که وَقَع علی الموت أم وَقع الموتُ علیه، یعنی او به سراغ مرگ برود یا مرگ سراغ او بیاید؛ برایش آسان است.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
شادی ارواح شهدا خصوصا اسطوره مقاومت علامه سید حسن نصر الله و تسلای دل شیعیان صلواتی عنایت بفرمایید.
متن اصلی:
ادلة وجوب القصر- درس 35
جلسه 35، سه شنبه 1393/10/16
حدیث:
و قیل لأمیرالمؤمنین«علیهالسلام»: ما الاستعدادُ للموت. حال که به یاد مرگ افتادیم و میخواهیم خودمان را برای عبور از این دروازۀ خطرناک. آماده کنیم، چگونه خودمان را آماده کنیم؟ سؤالِ منطقیِ واقعی است. حضرت در جواب فرمود: سه چیز است، اگر اینها را رعایت کنید آمادۀ عبور از این مرحلۀ خطرناک میشوید. این سه چیزِ به زبان، آسان است، ولی در عمل دارای دشواریهایی است. قال: ثلثة: 1- أداءُ الفرائض، انجام واجبات، فقط نماز و روزه و واجباتِ مالی نیست، واجباتِ اجتماعی مانند امر به معروف و نهی از منکر، جهاد فی سبیل الله، اهتمام به امور مسلمانان، اعانه به مضطرّ هم واجب است. آنچه از فرائض میشناسید، آنرا بجا بیاورید!
2- و اجتنابُ المحارم: از محرّمات هم اجتناب کنید! غالباً اینجا ما گیریم، اجتنابِ از محرّمات کارِ مخالف با هوای نفس انسان است. محرّمات غالباً کارهایی هستند که هوای نفس و غرائز انسان را به آن میکشاند؛ شهرتطلبی، شهوتطلبی، لذتطلبی، راحتطلبی، اینها چیزهایی است که ما را به سمت محارم میکشاند. بزرگانی که تعلیمِ اخلاق و معنویت و معرفت میدادند، مکرّر از اینها شنیدیم که راه اصلی و کار اصلی، اجتناب از محرّمات است. و الّا اگر اجتناب از محرّمات نشد، فرائض که هیچ، نوافل را هم انسان بجا بیاورد، نتیجۀ مطلوب نخواهد گرفت. ما مکرّر مثال زدیم، مثل این است که شما چند لولۀ قطورِ آب را به روی یک استخر باز میکنید که این استخر پر شود، امّا این استخر پر نمیشود! بعد که دقت میکنید، معلوم میشود چند زاویه از زوایای این استخر سوراخ دارد، شکاف دارد، آب از آنجا بیرون میرود. تا این شکافها را نگیرید، تا این رخنهها را مسدود نکنید، استخر پر نخواهد شد.
لذا اجتناب از محارم بمنزلۀ سدّ همان رخنهها، سوراخها و ترَکهایی است که در شخصیتِ انسان، در عمل انسان پیش میآید.
3- و الاشتمالُ علی المکارم: انسان به مکارم اخلاق مشتمل بشود، مکارم اخلاق مانند تواضع، صبر، شکر، محبت، رأفت، و امثال این مکارم را در خودش جمع کند. فرمود: کسی که این سه سرفصل را توانست تأمین بکند، ثمّ لایبالی دیگر اهمیت نمیدهد که وَقَع علی الموت أم وَقع الموتُ علیه، او به سراغ مرگ برود یا مرگ سراغ او بیاید؛ برایش آسان است. چنانکه حضرت در مورد خودشان فرمودند: و الله ما یُبالی ابنُ ابی طالبٍ«علیهصلواتالله» أ وَقع علی الموت ام وقع الموتُ علیه، من اهمیت نمیدهم که من به سراغ مرگ بروم یا مرگ به سراغ من بیاید.[1]
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت مجدد بابت شهادت فخر شیعه و مجاهد در راه خدا سید حسن نصر الله . پیامبر خدا صلی الله علیه و اله وسلم در روایتی می فرمایند کسی که نسبت به عمل خیری به یکی از روشهایی که گفته می شود اقدام کند در آن عمل خیر شریک است :
مورد اول: مَن یَشفَعْ شَفاعَةً حَسَنَةً. کسی که برای صاحب حاجتی و گرفتاری واسطه کار خیر بشود و به نفع او وارد مذاکره بشود و یکی از جاهایی که بطور ویژه وساطت مستحب است و سفارش زیادی شده برای ازدواج است.
مورد دوم : أمَرَ بمَعروفٍ ، أو نَهى عَن مُنکَرٍیعنی کسی را بکار خیری امر می کند یعنی با امر خودش یا نهی در تحقق کار نیکی یا دوری از کار بدی دخالت می کند.
مورد سوم: او دَلَّ على خَیرٍ: کار خیری را به کسی نشان می دهد و این مورد غیر از امر به معروف است زیرا امر به معروف یعنی فرمان دادن است مثلا کسی نماز نمی خواند یا روزه نمی گیرد شما فرمان می دهید اما راهنمایی بر کار خیر یعنی کسی بدون اینکه دنبال مشورت گرفتن باشد شما به او مشورت می دهید.مثلا یک فرد با تجربه ای بدون اینکه جوان درخواست مشورت کند به او بهترین شغل را با تناسب استعدادش مشورت میدهد.
مورد چهارم: أو أشارَ بهِ. یعنی کسی از او مشورت بخواهد به کار خیری مشورت بدهد.
در نقطه مقابلش هم همین طور است کسی که به کار بدی فرمان بدهد یا مشورت بدهد یا راهنمایی کند در گناه فرد شریک است.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات
متن اصلی:النوع الاوّل: «الاکتساب بالاعیان النجسة»
جلسه 41، 1384/1/30
حدیث اخلاقی
عن موسی بن جعفر(علیهالسلام)، عن آبائه(علیهمالسلام)، عن رسولالله(صلیاللهعلیهوآله): مَن یَشفَع شفاعة حسنة أو أمر بمعروفٍ أو نهی عن منکَرٍ أو دلّ علی خیرٍ أو أشار به فهو شریکٌ؛ و مَن أمر بسوءٍ أو دلّ علیه أو أشار به فهو شریکٌ.
اگر کسی واسطۀ کار خیری بشود، به نفع کسی وارد مذاکره بشود، شفاعت یعنی این. شفیع یعنی دو تا شدن، جفت شدن. کسی دنبال کاری است، دیگری هم با او همراه میشود و دوّمیِ او میشود، این شفاعت است. حالا کسی برای یک صاحب حاجتی، برای یک گرفتاری، شفاعت حسنهای بکند، یا اینکه به یک کار نیکی کسی را امر کند، در تحقّق یک کار نیکی با امر خود دخالت کند، کار خیری را به کسی نشان بدهد که این کار را بکن! آن کار را بکن! که این غیر از امر به معروف است؛ امر، به معنای فرماندادن است، که کسی نماز نمیخواند یا روزه نمیگیرد، شما امر میکنید به او، اینجا امر است: نمازت را بخوان! دلّ علی خیرٍ، به معنای امر به معروف نیست، یعنی انسان مشورت میدهد به کسی که اگر این کار را بکنی کار خوبی است، یا اینکه به او مشورت میدهد. هر کدام از اینها که به نحوی در یک کار نیکی دخالت کردند، یا با امر، یا با نهی، یا با مشورت دادن، یا با راهنمائی کردن، یا با شفاعت کردن؛ اگر آن کار خوب تحقّق پیدا بکند، آن عمل خیر انجام بشود، این کسی که در آن دخالت داشته هر چند به این نحوی که به زبان یک کاری کرده، در آن کار شریک است. بعضیها به قول معروف این دو مثقال زبان را حاضر نیستند تکان بدهند برای اینکه یک کاری را به یک کسی بگویند که: این کار را بکن! این کار را نکن! مایهای هم ندارد. البته گاهی هزینههایی دارد؛ بعضیها را با آدم دشمن میکند، لکن به هر حال، اگر آن کار انجام گرفت، شما هم که به همین مقدار زبانی به او کمک کردید در تحقّق این کار، شما هم با او شریکید. نقطة مقابلش هم این است که: اگر کسی راهنمائی کند به کار بدی، یا به او مشورت میدهد که در این کار شرّ، در این کار سوء، شما این کار را بکن! پدرش را دربیار مثلاً، این طوری بهتر است. این کسی که در کار او دخالت کرده، شریک در اثم اوست. النوادر، صفحۀ143.
سلام علیکم.بسم االله الرحمن الرحیم. یکی از مستحباتی که بسیار سفارش شده است نماز جماعت است به جهت اهمیت به برخی از احکام نماز جماعت اشاره می کنم:
1.در نماز جماعت، بعد از تکبیرِ امام، اگر صف جلو آمادهی نماز و تکبیر گفتنِ آنها نزدیک باشد، کسانى که در صف بعد ایستاده اند، مىتوانند تکبیر بگویند .
2.مکروه است که ماموم ذکرهای نماز را طوری بگوید که امام جماعت بشنود ضمنا اگر ذکرها در نماز جماعت به حدی بلند گفته شود که سبب اذیت دیگران شود جایز نیست.
3.نکته سوم را با سوالی شروع کنم و آن این است که اگر مسافری که نمازش شکسته است در صورتی که سلام بدهد، اتصال در جماعت قطع می شود؟ - در جواب عرض می شود به نظر امام خامنه ای و تعدادی از مراجع مسافری که نمازش شکسته است بعد از سلام دادن در رکعت دوم، چنانچه در رکعت سوم بلافاصله و فورا اقتدا کند، و صبر نکند که در رکوع اقتدا کند، اتصال نماز جماعت برقرار است و قطع اتصال جماعت نمی شود. لذا توصیه می شود مسافرین برای داشتن فرصت کافی، بعد از تشهد می توانند برای فرصت کافی به سلام پایانی نماز اکتفا کند و فقط سلام پایانی نماز را بگویند یعنی همین مقدار که بگویند السلام علیکم و رحمه الله و برکاته و بلافاصله بعد از سلام در رکعت دوم، به نیت یک نماز واجبی مثل نماز قضا خود یا نماز قضای یکی از اموات اقتدا کنند و حمد و سوره را بخوانند و اگر فرصت نباشد حداقل حمد خوانده شود، تا اتصال نماز جماعت حفظ شود.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند به همه توفیق شرکت در نماز جماعت را عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه السلام که در آثار خمس میفرمایند:
...فَاِنَّ اِخْراجَهُ مِفْتاحُ رِزْقِکُم ... . پرداخت خمس کلید رزق شماست.(وسائل، ج9، ص 538 )
چند نکته درباره احکام خمس:
1. یکی از واجبات مالی که عبادت هم می باشد پرداخت خمس است.
2. فرادی که درآمدی هر چند به مقدار کم داشته باشند خواه مجرد باشند یا متاهل، واجب است سال خمسی داشته باشند و درآمد سالانه خود را محاسبه کنند تا اگر چیزی از درآمد تا پایان سال باقی ماند خمسش را بپردازند. (اجوبه س 994 و 997)
3. اگر شخصی تا کنون حساب سال خمسی نداشته باشد و بخواهد خمس اموالش را پرداخت کند در صورتی که نمی داند چه مقدار خمس به اموالش تعلق گرفته، باید با دفتر مرجع خود مصالحه نماید.(فتوی یا احتیاط). (رساله مراجع م1797 و اجوبه س928)
4. کنار گذاشتن خمس، تا زمانی که تحویل دفتر یا نماینده مرجع نداده است،کفایت نمی کند و فردی که تمکن مالی جهت پرداخت خمس در سر سال خمسی ندارد ، با مراجعه به نماینده یا دفتر مرجع تقلید خود وظیفه اش را مشخص نماید. (رساله مراجع م 1834)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند توفیق انجام وظیفه شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تشکر از سپاهیان اسلام وحافظان مرزها. حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: أحسِنوا جِوارَ النِّعَمِ ؛ فإنّها وَحشِیَّةٌ ما نَأَت عَن قَومٍ فعادَت إلَیهِم .
با نعمتهای الهی برخورد شایسته و نیکو داشته باشید، یعنی شاکر بوده و بر طبق اقتضای آنها عمل نمایید؛ زیرا اگر شکر نِعَم آنطور که شایسته است بجا آورده نشود خداوند متعال آنها را سلب مینماید؛ «و لئن کَفرتم إنّ عذابی لشدید».
چند نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1.شکر نعمت مرکب از سه بخش است: اول: شناختن نعمت و توجه پیدا کردن به آن است. یکی از آفتهای ما انسانها این است که به نعمت توجه نمیکنیم؛ نعمت سلامت را جز بعد از مریض شدن و ناقصالعضو شدن نمیفهمیم؛ نعمت جوانی را جز بعد از پیر شدن، درست تشخیص نمیدهیم؛ نعمت امنیت را جز بعد از دچار شدن به ناامنی نمیفهمیم. مردم کوفه، وقتی نعمت امیرالمؤمنین را فهمیدند، که حجاج بالای سرشان آمد. بخش دوم شکر نعمت: این است که نعمت را از خدا بداند سوم: در جای خود مصرف کردن و درست مصرف کردن است.
2.اگر شکر نعمت بدرستی انجام نگیرد، همین نعمت وبال انسان می شود به تعبیر امروزی فرصت تبدیل به تهدید می شود.مانند پدری که سرمایه ای را در اختیار فرزندش می گذارد چنانچه از این سرمایه بدرستی استفاده نکند بلکه در راه انحراف استفاده کند، فرصت تبدیل به تهدید می شود.
3.خصوصیت شکر این است که انسان را متوجه خدا می کند و ذکر او را در دل انسان زنده می کند و هچنین فایده مهم شکر این است که به انسان صبر می دهد.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند ما را شاکر نعمت ولایت قرار دهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
متن اصلی:
شروط معتبر در قصاص
الشرط الثالث: عدم کون القاتل أباً
جلسه 170، 1380/11/8
من مواعظ الامام علی بن موسی الرضا(علیهماالسلام) لعلی بن شعیب:
یا علیّ! أحسنوا جوار النعم فإنّها وحشیة ما نأت عن قوم فعادت إلیهم.
(تحف العقول، صفحۀ 448)
با نعمتهای الهی برخورد شایسته و نیکو داشته باشید، یعنی شاکر بوده و بر طبق اقتضای آنها عمل نمایید؛ زیرا اگر شکر نِعَم آنطور که شایسته است بجا آورده نشود خداوند متعال آنها را سلب مینماید؛ «و لئن کَفرتم إنّ عذابی لشدید».
و اگر نعمتها از جامعۀ انسانی گرفته شد، برگشت آنها بسیار مشکل است. علی
(علیهالسلام) میفرمایند: «قَلّ ما أدبر شیءٌ فأقبل».
یکی از نِعَم بزرگ الهی در زمان ما، اقبال و توجّه مردم به دین است که باید قدر آن را دانست، اگر بیتوجّهی کنیم در اثر ناسپاسی ما این نعمت بزرگ از ما سلب خواهد شد و به آسانی برنمیگردد.
المسألة التاسعة: سب المؤمن
جلسه 212، 1386/11/21
حدیث اخلاقی
« فی الکافی و التهذیب عن الصادق (ع) انّ الله تعالی انعم علی قوم فلم یشکروا فصارت علیهم و بالاً و ابتلی قوما بالمصائب فصبروا ، فصارت علیهم نعمةً»
گاهی خداوند متعال به مردمی نعمتی میدهد، مثلاً ثروت زیادی یا موقعیّت سیاسی اجتماعی جهانی به آنها عطا میکند ، ستعدادهایی به آنها میدهد ، نعمتهای گوناگونی که خدای متعال به یک قومی و یک ملتی میبخشد آنها شکر گذاری نمیکنند ، این نعمت به وبال ، به وزر ، تبدیل میشود ، به تعبیر رائج این روزها فرصتی است که تبدیل میشود به تهدید . چه طور شکر نمیکنند ؟ این نعمت را از خدا نمیدانند توجه نمیکنند که این نعمت ، نعمتِ خداست ، آن را در جای خود مصرف نمیکنند ، در مورد آن اسراف میورزند ، آن نعمت را در واقع تضییع میکنند ، خود این نعمت برای آنها میشود وبال یعنی غرور ناشی از نعمت برای آنها میماند ، امّا منافع ناشی از آن نعمت برای آنها باقی نمیماند . فرض بفرمائید خدای متعال به یک ملتی نفت عنایت میفرماید که یک نعمتِ زیر زمینی است ، شکر این نعمت به این است که آن را درست بشناسند ، از خدا بندانند آن را درست مصرف کنند ، اینکارها را نمیکنند ، چنانچه در کشورهای نفت خیز از جمله کشور ما اتفاق افتاد ، دشمنان را ، بیگانگان را مسلط کردند ، پولش را هدر دادند ، درآمدهایش را به نا حقّ بین غیر مستحقین تقسیم کردند ؟ خود این نفت شد مایة وبال ! بر اثر عدم شکر نعمت . که شکر نعمت شناختن نعمت است اوّلاً ، از خدا دانستن آن است ، ثانیاً ، در جای خود مصرف کردن است ، ثالثاً ، شکر نعمت مرکب از این سه چیز است .
................................
«شکر» چیست؟ شکر، چند پایهی اصلی دارد: اول، شناختن نعمت و توجه پیدا کردن به آن است. آفتِ اول ما این است که به نعمت توجه نمیکنیم؛ نعمت سلامت را جز بعد از مریض شدن و ناقصالعضو شدن نمیفهمیم؛ نعمت جوانی را جز بعد از پیر شدن، درست تشخیص نمیدهیم؛ اشکال کار این است. نعمت امنیت را جز بعد از دچار شدن به ناامنی نمیفهمیم. مردم کوفه، وقتی نعمت امیرالمؤمنین را فهمیدند، که حجاج بالای سرشان آمد؛ مردم مدینه نعمت وجود امیرالمؤمنین و امام حسن را آن روز فهمیدند، که مسلمبنعقبه بالای سرشان آمد، قتلعامشان کرد، زنهاشان را بیناموس کرد، بعد هم گفت همهتان باید اقرار کنید که بردهی یزید
هستید. مردم یکی یکی آمدند و جلویش اقرار کردند و هر کس اقرار نکرد، گردنش را زد. آن مردم، آن وقت فهمیدند که حکومت امیرالمؤمنین و حکومت امن و امان و حکومت احترام و تکریمِ به مردم در دورانِ قبل، چقدر ارزش داشته است.۱۳۸۵/۰۳/۲۹
بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی
........................................
خودِ شکر، یک نعمت است. اولاً، وقتی شکر کردید، این شکر موجب ذکر میشود؛ متوجه خدا میشوید؛ خود شکر انسان را ذاکر میکند. ثانیاً، شکر به ما صبر میدهد.۱۳۸۵/۰۳/۲۹
بیانات در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از نمازهای واجب نماز قضا است به جهت اهمیت چند در این زمینه یادآوری می کنم:
1. نماز در هیچ حالتی از انسان ساقط نمیشود حتی اگر انسان در حال مریضی است یا داخل وسایل نقلیه است و نماز در حال قضا شدن است باید نماز را با رعایت شرائطی که مقدور است، بخواند تا نمازش قضا نشود و امثال این موارد بهانهای برای ترک نماز نمی شود.
2. کسی که خودش نماز قضا دارد می تواند نمازهای مستحبی بخواند و همچنین می تواند نماز قضا به نیابت از میت بخواند مانند نماز قضای پدر یا مادر مرحومش را.
3.کسی که نماز قضا بر عهده اش است ولی تعدادش را نمی داند مثلا چند نماز صبح از او قضا شده، نمی داند سه یا چهار یا پنج نماز بوده است، چنانچه مقدار کمتر را بخواند کافی است.
4.خواندن نماز های قضا در هر ساعتی از شبانه روز صحیح است و کسی هم که مسافر است می تواند نمازی که در وطن قضا شده، در سفر بخواند البته نمازی که به صورت کامل فوت شده، در سفر هم باید به صورت کامل قضا شود.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
یکی از گناهان بزرگ رشوه دادن و رشوه گرفتن است و رشوه علاوه بر اینکه یکی از گناهان بزرگ بشمار امده سبب فساد در سیستم اداری یک نظام می شود؛ که باید از آن پرهیز کرد؛ رشوه دارای اقسامی است:
1.رشوه دادن در قضاوت، حرام و از گناهان کبیره است و رشوه در قضاوت به این معنا که به قاضی چیزی میدهند تا به نفعِ رشوه دهنده، حکم کند.
2. رشوه دادن برای انجام کار حرام مانند رشوه دادن برای توطئه علیه نظام اسلامی و یا خیانت در امانت یا از بین بردن حق دیگری
3. رشوه گرفتن در قبال انجام وظیفه، که علاوه بر اینکه باعث تضعیف نظام اسلامی و بدبینی مردم به نظام میشود از نظر شرعی هم مرتکب عمل حرام شده است و مالک مالی که از طریق رشوه بدست امده است نیز نمیشود مثلا کارمند دولت یا شرکت در مقابل کاری که وظیفهاش میباشد مطالبه پول نماید و پرداخت پول هم چون خلاف قانون است جایز نمیباشد.
4.تغییر نام رشوه به عناوینی مثل شیرینی ،انعام، هدیه، بخشش یا هر عنوان دیگری سبب حلال شدن آن نمیشود و کسی که رشوه گرفته باید آن مال را به صاحبش برگرداند. ( امام خامنه ای اجوبه، س1246؛ سیستانی، رساله جامع ج1م2761)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال به همه ی ما توفیق خدمت خالصانه به نظام اسلامی و کسب روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از مهمترین و مقدس ترین کانون ها خانواده است که زن و شوهر باید برای استحکام محیط آن تلاش کنند و با بهانه واهی زمینه جدایی و طلاق را فراهم نکنند، طلاقی که برای زن و مرد و فرزند طلاق، آسیبهای مختلفی را به همراه دارد، به همین مناسبت به چند نکته اشاره می شود:
1. مناسب است زن و شوهر در مشکلات زندگی اعم از مشکل اقتصادی و بیماری در کنار هم باشند لذا از نیش ها و کنایه ها و دیگر گفتار که سبب اذیت یکدیگر می شوند، حرام است و شرعا باید پرهیز کنند و همچنین این مشکلات سبب نمی شود که زن یا شوهر از حقوق زن و شوهری امتناع ورزند.
2. مناسب است زن و شوهر در امور زندگی به یکدیگر کمک و خدمت کنند و این گونه رفتارها سبب وابستگی زن و شوهر و علاقه به یکدیکر می شود لذا مستحب است زن در منزل به شوهرش خدمت کند و مرد هم مستحب است برای همسرش رفاه بیشتر از حد واجب از طریق حلال و بدور از اسراف آماده کند.
3. زن و شوهر فقط در گناه نباید از یکدیگر اطاعت کنند مثلا زنی که از شوهرش درخواست پوشیدن انگشتر طلا دارد، مرد نباید اطاعت کند یا مردی که از همسرش درخواست کشف حجاب یا زینت و آرایش در برابر نامحرم را دارد نباید اطاعت شود البته بدیهی است باید به مخالفت کردن با برخورد مناسب صورت بگیرد.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر هر چند برای صلوات فرستادن یا درخواست صلوات پرهیز شود تا مزاحمتی برای حضور قلب دیگر زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت سجاد علیه السلام در روایتی پیوسته می فرمودند: کسی که چهار خصلت و خصوصیت در او جمع شود ایمان او کامل است و انسان را از گناه پاک می کند و هنگامی که خدا را ملاقات کرد خدا از او راضی است و آن چهار صفت عبارت است:
1. مَن وَفَی لله بِما جَعَل علی نفسِه للناس. آن که براى خدا، به تعهّد خود در قبال مردم عمل کند. مثلا اگر مسولی یا مدیری در برابر مردم تعهد دارد که آموزش یا معیشتی را اصلاح کند، به این تعهد عمل کند. اگر یک معلمی که تعهد دارد که ارشاد و راهنمایی کند، به تعهدش عمل کند.
2. و صَدَق لسانُه مع الناس، به مردم، راست بگوید، دروغ نگوید! ممکن است یک حرفهایی باشد که انسان نخواهد با مردم در میان بگذارد، اشکالی ندارد. بعضی از حرفها نباید گفته بشود، اما آنچه میگوید، مطابق با واقع باشد، دروغ نگوید! من و شما اگر مسئولیتی داریم، شغلی داریم، دولتی یا غیردولتی، با مردم که حرف میزنیم، راست بگوییم، خلافِ واقع به مردم نگوییم.
3. و استَحیَی مِن کلِّ قبیحٍ عند الله و عند الناس، از کارهای زشت حیا کند، هم در مقابل خدا حیا کند، هم در مقابل مردم. بعضی نه در مقابل خدای متعال حیا نمیکنند و نه در مقابل مردم! کار زشت را انجام میدهند در حالی که میدانند خدای متعال شاهد و ناظر است.
4. و حَسُنَ خُلقُه مع اهلِه، با خانوادهاش خوشاخلاق باشد. بعضی از مردم آدمهای خیلی خوبیاند امّا رفتارشان با زن و بچهشان بسیار بد است! رفتار با خانواده، بخصوص با همسر، خیلی مهم است.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند ما را مزین به اخلاقهای الهی بگرداند به برکت صلوات
فصل دوم: قواطع سفر
جلسه 249، 1396/8/7
حدیث:
عن ابی جعفرٍ محمدٍ بنِ علیِّ الباقر«علیهماالسلام» قال: کانَ ابی علیُّ بنُ الحسین«علیهماالسلام» یقول. معلوم میشود حضرت مکرّر این را بیان میکردند. أربعٌ مَن کُنَّ فیه کَمُلَ ایمانُه، چهار خصلت و خصوصیت است که اگر در کسی جمع بشود، ایمانِ او کامل است. و مُحِصَّت عنه ذُنوبُه، و انسان را از گناهان و آلودگیهایی که مبتلای به آنهاست، پاک میکند. و لَقَی ربَّه و هو عنه راضٍ، و هنگامی که خدا را ملاقات کرد، خدا از او راضی است. آلودگیها و کثافاتی که بر اثر خطاها به ما چسبیده، اینها شستشو بشود، از بین برود، خدا هم راضی باشد، ایمان انسان هم کامل باشد. بهتر از این، واقعاً چیزی نیست. آن چهار صفت عبارتند از:
1- مَن وَفَی لله بِما جَعَل علی نفسِه للناس. به تعهداتی که مقابل مردم بر عهده گرفته است، برای خاطر خدا عمل کند. ما روحانیان یک تعهدی به عهده گرفتهایم، معنای عمامه این است که ما آمادهایم مردم را ارشاد و به راه راست هدایت کنیم، حقایق را بگوییم. به این تعهد وفا کنیم! اگر غیر از این تعهد، تعهدهای دیگری هم داشتیم، مثل تعهد استقرار عدالت، تعهد کمک به مظلومین، تعهد پاسخگویی، تعهدهای فراوانی که مسئولین در بخشهای مختلف قضائی و اجرائی و حکومتی دارند، به این تعهدها عمل کنیم! اگر میخواهید مؤمنِ کامل باشید و آن خصوصیاتی که گفته شد عاید شما بشود، اوّلش این است.
2- و صَدَق لسانُه مع الناس، به مردم، راست بگوید، دروغ نگوید! ممکن است یک حرفهایی باشد که انسان نخواهد با مردم در میان بگذارد، اشکالی ندارد. بعضی از حرفها نباید گفته بشود، اما آنچه میگوید، مطابق با واقع باشد، دروغ نگوید! من و شما اگر مسئولیتی داریم، شغلی داریم، دولتی یا غیردولتی، با مردم که حرف میزنیم، راست بگوییم، خلافِ واقع به مردم نگوییم.
3- و استَحیَی مِن کلِّ قبیحٍ عند الله و عند الناس، از کارهای زشت حیا کند، هم در مقابل خدا حیا کند، هم در مقابل مردم. بعضی نه در مقابل خدای متعال حیا نمیکنند و نه در مقابل مردم! کار زشت را انجام میدهند در حالی که میدانند خدای متعال شاهد و ناظر است. از آنطرف هم اهمیتی نمیدهند مردم بدشان بیاید یا خوششان. بعضیها از مردم خجالت میکشند، اما از خدا خجالت نمیکشند! این هم مذموم است. آنچه این روایت به ما میگوید، این است که هم از خدا خجالت بکشیم، هم از مردم، کار زشت را انجام ندهیم.
4- و حَسُنَ خُلقُه مع اهلِه، با خانوادهاش خوشاخلاق باشد. بعضی از مردم آدمهای خیلی خوبیاند امّا رفتارشان با زن و بچهشان بسیار بد است! رفتار با خانواده، بخصوص با همسر، خیلی مهم است. امالی شیخ طوسی، صفحۀ 73.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امیر المومنین علیه السلام در روایتی برای دوری از قضاوت نادرست مردم دو نکته می فرمایند:
نکته اول : مَن وَقَف نفسَه موقِفَ التُّهَمَة فلایَلومَنَّ مَن أساءَ به الظَنَّ. کسى که خود را در جایگاه تهمت قرار دهد نباید کسى را که به او گمان بد مى برد سرزنش کند. دوری از موضعت تهمت یعنی بنابر این حدیث شریف باید رفتار ما در زندگی به گونه ای باشد که زمینه گمان بد را برای خودمان ایجاد نکنیم که بخواهیم بعدش توجیه و پاسخ بدهیم.البته کسی که گمان بد به کسی پیدا می کند حق اظهار و ابراز آن را ندارد اما باید توجه داشت که ما خودمان زمینه بدگمانی را برای دیگران آماده نکنیم.لذا به همین جهت در انتخاب دوست و هم نشین دقت کنیم و از انتخاب افرادی که به مرتکبین گناه کبیره معروف هستند دوری کنیم. و به بهانه اصلاح آنان خود را دوست صمیمی آنها معرفی نکنیم.
نکته دوم: مَن کَتَم سِرَّه کانتِ الخِیَرَةُ بِیَدِه. کسی که راز خود را پنهان نگه میدارد، اختیار دستِ خودش است. راز را به دیگری که گفتید، اختیار از دست شما خارج شد. او میرود به سوّمی میگوید، سوّمی به چهارمی میگوید. اگر بخواهید این سرّ، این راز پنهان بماند، باید مکتوم نگه بدارید. هر سخنی که از دو نفر بگذرد دیگر پنهان نمی ماند و آشکار می شود و به تعبیری اگر از دو لب بگذرد دیگر راز نخواهد بود.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات
الشرط الثانی: قصد المسافة- درس 95
جلسه 95، سه شنبه 1394/8/19
حدیث:عن ابی جعفرٍ الباقر«علیهالسلام»، عن ابیه، عن جدِّه«علیهمالسلام» قال: قال امیرُالمؤمنین«علیهالسلام»: مَن وَقَف نفسَه موقِفَ التُّهَمَة فلایَلومَنَّ مَن أساءَ الظَنَّ به، یا مَن أساءَ بِه الظنّ. وقتی در موقفی، در جایی خودتان را قرار میدهید که جای تهمت است، اگر کسی به شما سوء ظنّ بُرد، او را ملامت نکنید! از مواقف تهمت دوری کنید! اگر دوری نکردید، طبعاً کسی که شما را در آن موقف دید، به شما سوء ظن پیدا میکند. بعضی از ما در بعضی از رفتارهایمان، چه در زمینۀ مسائل داخلی، چه در زمینۀ مسائل خارجی، طوری مشی میکنیم که به ما سوء ظنّ پیدا کنند! البته بیننا و بین الله ممکن است مسأله حل شده باشد، مشکلی وجود نداشته باشد، امّا اگر کسی به ما سوء ظنّ پیدا کرد، او را نباید ملامت کنیم، بگوییم چرا به ما سوء ظنّ پیدا کردی؟! خودت کردی، خودکرده را تدبیر نیست. گفت: رئیس طلاب در مدرسه طلبهها را جمع کرد، نصیحتشان میکرد، گفت: إتَّقوا مواضع التُّهَم! آخوند تو هم! فرق نمیکند، از مواضع تهمت بایستی پرهیز کرد. البته شما نمیتوانید آن کسی را که به شما سوء ظنّ پیدا کرده است ملامت کنید، اما این دلیل نمیشود آن که سوء ظن پیدا کرده، این سوء ظنّ خود را لباس واقعیت بپوشاند! فرض کند که این واقع است و برود اینجا، آنجا بگوید، شایعه درست کند. این هم آنطرفِ قضیه است.
جملۀ دوّم: و مَن کَتَم سِرَّه کانتِ الخِیَرَةُ بِیَدِه، کسی که راز خود را مکتوم نگه میدارد، اختیار دستِ خودش است. راز را به دیگری که گفتید، اختیار از دست شما خارج شد. او میرود به سوّمی میگوید، سوّمی به چهارمی میگوید. اگر بخواهید این سرّ، این راز پنهان بماند، باید مکتوم نگه بدارید. گاهی اوقات این راز، راز شخصی است. هر کسی بالاخره در زندگیِ شخصیِ خود اسراری، رازهایی دارد که مایل نیست دیگران بفهمند؛ مسائل خانوادگی، مسائل داخلی، مسائل شخصی، مسائل شغلی، و گاهی اسرار اسرارِ مملکتی است! شما مطلع میشوید مثلاً از یک تدبیری در مورد یک مسألۀ مهمِ داخلی یا خارجی، که این تدبیر باید مکتوم بماند. وقتی مطلع شدید، اگر پیش خودتان نگهداشتید، فبها و نعمت؛ اما اگر به دیگری گفتید، مثل اینکه گاهی انسان به رفیقِ محرمش میگوید، گاهی به همسرش میگوید، این، دیگر از دست رفت، دیگر اختیارش دستِ شما نیست. که این را هم بایستی مراعات کرد؛ و کُلَّ حدیثٍ جاوَز اثنَینِ شاع، هر سخنی که از دو نفر تجاوز کرد، افشاء خواهد شد. بعضیها گفتهاند که اِثنَین یعنی این دو لب، حرف از این دو لب وقتی تجاوز کرد، دیگر راز نخواهد بود.[1]
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یک از مقدمات نماز که باید شرایطش بدرستی رعایت شود مکان نماز گزار می باشد که به برخی از آن شرایط اشاره می شود:
1. محل سجده و جایی که پیشانی نماز گزار روی آن گذاشته می شود مثل روی مهر باید پاک باشد اما مثل فرش یا سجاده چنانچه نجس باشد، اشکالی ندارد بشرط اینکه نجاست مکان نجس به بدن یا لباس نماز گزار سرایت نکند. (العروه الوثقی فصل فی مکان المصلی، الثامن)
2. به نظر امام خامنه ای و برخی از مراجع دیگر زن و مرد چه محرم و چه نامحرم بخواهند در یک مکان نماز بخواهند بنابر احتیاط واجب باید بین زن و مرد یک وجب فاصله باشد. بنابراین اگر زن مساوی مرد نماز بخواند یا زن جلوتر از مرد نماز بخواند طبق نظر حضرت اقا یک وجب فاصله باشد، می توانند نماز بخوانند.
3. یکی از شرائط مکان نمازگزار این است که مباح باشد یعنی غصبی نباشد و کسی که در ملک غصبی یا روی فرش غصبی نماز بخواند نمازش باطل است و همچنین در زمینهای وقفی که عزیزان زندگی می کنند چنانچه طبق شرایط وقف عمل نکنند حکم زمین غصبی را خواهد داشت . .(مشهور: فتوی، احتیاط واجب: سیستانی، مکارم،) (رساله مراجع مساله 886)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلواتی عنایت بفرمایید.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از دستورات قرآن پوشش و حجاب است که خانم در برابر نامحرم باید بدن و موی خود را بپوشاند و زینتهای خود را نیز اشکار نکند، بنابراین خانمی که ناخن مصنوعی کاشته باید از نامحرم بپوشاند، اما سوالی که در اینجا شاید به ذهن شما برسد این است که آیا کاشت ناخن مصنوعی جایز است؟
در جواب سه نکته کوتاه عرض می شود:
1. کاشت ناخن ومژه مصنوعی در صورتی که برای زینت انجام می شود و خانم می داند که در زمان وضو و غسل امکان برطرف کردن آن را ندارد، جایز نیست.
2. کسی که ناخن یا مژه مصنوعی کاشته، لازم است برای وضو و غسل آن را برطرف کند هرچند هزینه داشته باشد و با توجه به امکان جدا سازی، چنانچه فرد بر ندارد و جدا نکند وضو و غسل صحیح نیست.
کسی که ناخن مصنوعی را با وجود امکان جدا سازی برندارد، وضو و غسل او باطل است و با توجه به ناقص بودن وضو و غسلش توقفش در مساجد و زیر گنبد حرم اما رضا علیه السلام جایز نیست و همچنین نماز فرد باطل و روزه های فرد دچار اشکال می شود.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند در محضر ولی خدا هستیم ادب حضور اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند توفیق انجام دستورات دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات