کل بیان های بین الصلاتین از ۱/۰۵/۰۸ تا ۱/۰۵/۱۵

حدیث گفتار روز
غررالحکم ، ج ۱، ص ۲۳۵

سلام علیکم.
بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
‏ از حضرت علی علیه السّلام روایت است که میفرماید : اِنَّ اللّهَ … اِخْتارَ لَنا شیعَةً یَنْصُرُونَنا وَ یَفْرَحُونَ بِفَرَحِنا وَ یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا

خداوند براى ما، شیعیان و پیروانى برگزیده است که ما را یارى مى کنند، با خوشحالى ما خوشحال مى شوند و در اندوه و غم ما، محزون مى گردند.غررالحکم ، ج ۱، ص ۲۳۵

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره بعضی احکام مرتبط با عزاداری:
1- اصلاح کردن آقایان یا خانم ها در این ایام عزاداری اشکالی ندارد ولی سزاوار است در ایام شهادت رعایت احترام شود.
2- برهنه شدن و زنجیر زنی اگر به گونه ای باشد که باعث سستی مذهب شیعه شود باید ترک شود و همچنین انجام حرکاتی که در شان عزاداری حضرت سید الشهدا علیه السلام نیست و باعث وهن مذهب شیعه می شود حرام است.
3- خواندن خطبه عقد در این ایام اشکالی ندارد ولی برگزاری مجلس شادی در صورتی که هتک حرمت محسوب شود جایز نیست البته در برگزاری مجلس موسیقی حرام و مجلس رقص تفاوتی بین روزهای عزا و سایر روزها نیست.
4- مستحب است در ایام عزاداری حضرت سید الشهدا علیه السلام لباس مشکی انسان بپوشد و در این ایام برای نماز کراهتی ندارد.
خداوند‌متعال‌به‌همه‌ما‌توفیق‌عزاداری‌واقعی‌را‌عنایت‌فرماید‌به‌برکت‌صلوات‌بر‌محمد و‌آل محمد.

روز اول محرم، شروع سال جدید قمری ؛ شروع هفته امر به معروف و نهی از منکر
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام

آیا امام حسین(علیه السلام) و یزید فامیل و پسرعمو بودند ؟

در مورد امیه جد یزید وبنی امیه 2قول است:1.امیه غلامی رومی(و احتمالا یهودی) بود که عبدشمس او را به فرزندخواندگی پذیرفت و عرب جاهلی ،فرزندخوانده؛ را فرزند حساب میکرد 

2-امیه فرزند عبدالشمس است

-اگر قول غلام بودن باشد، اصلا بنی امیه جزء قریش نیستند و خود را منتسب کردند: دلایل: الف)نامه 17 نهج البلاغه(نامه امام به معاویه)که میگوید: « وَ لَا الصَّرِیحُ کَاللَّصِیق‏ »: «لصیق» به معناى کسى است که نسب او روشن نیست و او را به شخص یا قبیله‏ اى نسبت مى ‏دهند(لسان العرب ج 10 ص 329)

علامه مجلسی درتوضیح گوید: « کلمه «لصیق» به حسب ظاهر اشاره به نسب بنى‏ امیّه دارد و «امیّه» از نسل عبد شمس نبوده، بلکه وى غلام رومى بوده است که عبد شمس او را فرزند خوانده خود قرار داد، و در زمان جاهلیّت هرگاه کسى مى‏ خواست غلامى را به خود نسبت دهد وى را آزاد کرده و دخترى از عرب را به همسرى وى درآورده و بدین ترتیب آن غلام به نسب وى ملحق مى‏ گشت. »« بنابراین، بنى‏ امیّه اساساً از قریش نیستند، بلکه منسوب به قریش مى‏ باشند »(بحارالانوار، ج 33، ص 107)

-اما برفرض امیه فرزند عبدشمس باشد: در نسب معاویه اختلاف است:چون مادرش هند، زناکار مشهور بود و 4نفر را بزرگان اهل سنت و شیعه به عنوان پدرش گفته اند: (ابو عمرو بن مسافر، عمارة بن ولید، عباس بن عبد المطلب، صباح)که مشهور مردم آن زمان گفتند فرزند ابوعمرو بود : منابع شیعه و سنی:( ربیع الابرار ج 3 ص 551؛تذکره الخواص ص 202)

-برفرض معاویه مسبش درست باشد: در نسب خود یزید نیز اختلاف است: مادر یزید ، دختر بجدل کلبیه ، با غلام پدرش همبستر شد و به یزید حامله شد »(بحارج 44 ص 309)

امام صادق علیه السلام فرمودند :« انبیاء و فرزندان انبیاء را جز افراد زنازاده نمی کشند »(علل الشرایع ج 1 ص 58)

-حتی اگر همه نسبها(پدریزید-پدر معاویه-پدر امیه) درست باشد، باز هم با سالها فاصله به عبدمناف بزرگ قریش از یک قبیله میرسند نه اینکه پسرعمو باشند

نسب امام حسین(علیه السلام): حسین بن علی بن ابی طالب بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف

نسب یزید: یزید بن معاویه بن ابی سفیان بن حرب بن امیه بن عبد شمس بن عبد مناف

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام

چرا دهه را زودتر از شهادت امام علیه السلام از اول محرم میگیرند؟

1-امام رضا(علیه السلام )؛ بنیانگذار دهه اول محرم: 

امام رضا علیه السلام در شیوه عزاداری پدر بزرگوارشان در ایام محرم می فرمایند: چون ماه محرم فرا می رسید کسی پدرم را خندان نمی دید و این وضع ادامه داشت تا روز عاشورا ، در این روزپدرم را اندوه و حزن و مصیبت فرا می گرفت. (وسایل الشیعه ؛ج 14 ،ص 505)
شاید بتوان گفت بنیانگذار عزاداری دهه اول محرم، امام رضا علیه السلام هستند و شاید علت اصلی این که چرا عزاداری قبل از شهادت شروع می شود شیوه عزاداری امام کاظم علیه السلام بوده باشد.
در روایت مشهور دیگری وقتی پسر شبیب در اول محرم بر امام رضا علیه السلام وارد شد، حضرت برای او مصیبت شهادت و اسارت اهل بیت علیهم السلام را ذکر کردند. (دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا ع فِی أَوَّلِ یَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ.. (امالی صدوق،ص130)

2-گرفتاریها برای امام از اول محرم شروع شد و دوم محرم وارد کربلا و 7محرم بستن آب شد و 9محرم محاصره کامل و 10 جنگ شد.

3- این عزاداری دهۀ اول محرم یک نوع اعلام آمادگی برای نصرت است تا صرف سوگواری، و گویی عزاداران به قصد یاری امام از همان ابتدای محرم به خیمۀ امام می‌روند که مولایشان را غریب نگذارند

4-قضیه کربلا یک حادثه نبوده، بلکه قیام با اهداف مشخص  بوده که مدتها زودتر از محرم شروع شده است 

5-طبق حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم درشهادت امام علیه السلام،حرارتی در قلوب مومنین است که هرگز خاموش نمیشود(مستدرک الوسائل/10/318) این حرارت و سوز را هر کسی حس کرده باشد، می‌داند بی مقدمه وارد روز عاشورا شدن، بسیار دشوار است؛ از این جهت یک دهه عزاداری قبل از عاشورا برای بعضی‌ها کسب توجه و آمادگی برای ایجاد سوز در روز دهم می باشد.

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسایل الشیعه ج 16 ، ص 124 ، ح 21147

سلام علیکم.
بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
از‌رسول‌خدا‌‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم‌روایت‌شده‌که فرمودند: مَنْ أَمَرَ‌بِمَعْرُوفٍ أَوْ نَهَى عَنْ مُنْکَرٍ أَوْ دَلَّ عَلَى خَیْرٍ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِیک‏

هر کس دیگرى را به کار نیکى‌امر‌کند‌یا‌او را از کار زشتى‌باز‌دارد‌یا‌اینکه‌او‌را‌به خیرى‌راهنمائى‌نماید‌و یا‌اشاره‌به‌امر خیرى داشته‌باشد‌در‌آن‌کارنیک‌شریک‌خواهد‌بود .( وسایل الشیعه ج 16 ، ص 124 ، ح 21147)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

این هفته به مناسبت یکی از اهداف مهم قیام حضرت سید الشهدا علیه السلام هفته امر به معروف نام گذاری شده است به همین مناسبت دو نکته در مورد امر به معروف و نهی از منکر خدمت بزرگواران عرض می شود:
اول:یکی از واجبات الهی‌امر‌به‌معروف و نهی از منکر است واز بهترین روشهای امر به معروف و نهی از منکر این است که خودش گناه نکند. مثلا اگر رفیقش میخواهد غیبت کند از شنیدن آن معذرت بخواهد.
دوم: برای امر به معروف ونهی ازمنکر مراتبی است:
1.اینکه با شخص معصیت کار طوری رفتار شود که معصیت کار بفهمد که به جهت گناهی که کرده چنین رفتار شده است2.اینکه با زبان امر و نهی کند و اگر احتمال بدهد که با موعظه و نصحیت و حسن خلق و‌کلام نیکو ، معصیت را ترک می کند لازم است که اکتفا به آن کند.3اینکه اگر برای امر به معروف و نهی از منکر نیاز به اقدام عملی باشد، طبق نظر امام خامنه ای در این موارد فقط باید به مسئولین مربوطه گزارش شود و خود فرد اقدامی نداشته باشد.
بنابراین باتوجه به اینکه هدف از امر به معروف و نهی از منکر ترک گناه است لذا اگر با مرتبه پایین حاصل شود نمی توان به مراتب بالاتر عمل کرد.
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام

آیا عروسی حضرت قاسم در کربلا واقعیت دارد؟

اکثر علما گویند واقعیت ندارد(جلاء العیون علامه مجلسی،ص676)(لوءلوء ومرجان محدث نوری،ص404)( منتهی الامال  شیخ عباس قمی ج2 ص875)

شهید  مطهری دراین باره میگوید: «... در همان گرماگرم روز عاشورا که میدانید مجال نماز خواندن هم نبود، امام نماز خوف خواند و با عجله هم خواند، حتی دو نفر از اصحاب آمدند و خودشان را سپر قرار دادند که امام بتواند این دو رکعت نماز خوف را بخواند...ولی گفته اند در همان وقت امام فرمود: حجله عروسی راه بیندازید، من میخواهم عروسی قاسم با یکی از دخترهایم را در این جا لااقل شبیه آن هم که شده ببینم! یکی از چیزهایی که از تعزیه خوانهای ما هرگز جدا نمیشد عروسی قاسم نو داماد بود. در صورتی که این در هیچ کتابی از کتابهای تاریخی معتبر وجود ندارد"(حماسه حسینی ج1 ص27 )

(جهت اگاهی بیشتر رجوع شود به :دانشنامه امام حسین؛ ری شهری؛ ج9 ص 365)

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل‌الشیعه/‌ج14/ص453

سلام علیکم.
بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
از امام باقر علیه السلام روایت شده که در مورد فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام فرمودند: لَوْ یَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِی زِیَارَةِ الْحُسَیْنِ علیه السلام مِنَ الْفَضْلِ لَمَاتُوا شَوْقاً وَ تَقَطَّعَتْ أَنْفُسُهُمْ عَلَیْهِ حَسَرَاتٍ

اگر مردم می‌دانستند، زیارت امام حسین علیه السلام چقدر فضیلت و ثواب دارد، بدرستیکه از شوق جان می‌دادند و نفسهایشان از روی حسرت بند می‌آمد . (‌وسائل‌الشیعه/‌ج14/ص453)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

برخی از خصوصیات و فضائل امام حسین علیه السلام:
1. زیارت امام‌حسین علیه السلام در مناسبت‌ها از راه دور و نزدیک سفارش شده است
2. برداشتن کام نوزاد با تربت امام حسین علیه السلام
3. برای سجده بهتر از هر چیزی،تربت حضرت سیدالشهداءعلیه السلام می‌باشد اگرچه سجده برسنگ وخاک و چوب نیزصحیح است.
4. استشفاءبه تربت سیدالشهداءعلیه السلام برای مریض.
5. همراه داشتن وذکر گفتن با تسبیح تربت امام حسین علیه السلام مستحب است.
6.‌همچنین قراردادن مقداری از تربت امام حسین علیه السلام همراه میت (عروه مستحبات دفن‌م12
7. دعاکنار ضریح حضرتش علیه السلام مستجاب است (مفاتیح نوین ص350)
تعجیل درفرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وسلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبری حفظه الله صلوات برمحمدوآل محمد

ورود امام حسین علیه السلام به کربلا
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام

آیا امام حسین علیه السلام دختری بنام رقیه داشتند؟

1.عمادالدین طبری در کتاب کامل بهایی ج2 ص179 اولین بار داستان دختر کوچک امام حسین علیه السلام (بدون گفتن اسم رقیه) که بهانه پدرش را گرفت ویزید دستور داد سرامام را ببرند که دختر رنجور شد و از دنیا رفت؛ را آورده 

2.برخی کتب نیز: مزار شام را متعلق به رقیه میدانند(نور الابصار ص195؛ منتخب التواریخ ص388)

3.کرامات متعددی از این مزار حضرت در شام دیده و گزارش شده که موید اعتبار این قضیه هست(دانش نامه امام حسین ج1 ص389)

-ابن فندق بیهقی(565 ه)  در کتاب لباب الانساب ص350 و355اسم رقیه را آورده والبته در جایی دیگر فاطمه، سکینه، زینب و ام کلثوم را دختران امام حسین ذکر می‌کند و می‌افزاید زینب و ام کلثوم در کودکی از دنیا رفتند

-ابن طلحه شافعی(652ه) 4دختر برای امام گوید که نام چهارمی رانمیگوید

اکثر محققان قدیمی اسمی از رقیه نبردند مثل:ارشاد شیخ مفید ج2 ص135.

-در برخی سخنان امام درعاشورا به زنان و دختران اسم رقیه را گفته(لهوف ص141) که برخی گویند منظور خواهر امام است که اسمش رقیه بوده، 

سخنان حضرت زینب سلام الله علیها درکوفه به سر امام علیه السلام: بافاطمه صغیره صحبت کن(بحارج 45، ص 115)-معلوم است فاطمه کوچکی هم بوده.

-در شعر سیف بن عمیره در حضور امام صادق علیه السلام از اسم رقیه نام برده( معلوم نیست خواهر یا دختر امام بوده)(منتخب طریحی ج2 ص 436)

- نخستین کسی که با صراحت نام کودک سه ساله امام را رقیه گفت،کتاب الایقاد شاه عبدالعظیمی ( ۱۳۳۴ق) میباشد

-برخی گفتند:قضیه شام درمورد سکینه اتفاق افتاده که آنجا بادیدن پیراهن خون امام،شهید شده (ترجمه لهوف ص183)واین غیر از سکینه دختر دیگر امام حسین است که سالها بعدکربلا زنده بوده است

-محمدجواد یزدی در اوایل قرن چهاردهم محل حادثه را خرابه شام دانسته است و گفته نام او زُبَیده یا رُقَیه یا زینب یا سَکینه و یا فاطمه بوده است(شعشعه الحسینیه ج2 ص171)

-مادرش:  طبق نقل‏ ها؛ امّ اسحاق و اُمّ جعفر قُضاعیّه یا شهربانوبوده.

نتیجه گیری: *اصل دختر بوده و اسمش(فاطمه صغیره،زبیده، سکینه) میتواند باشد و رقیه نام دومش باشد

بدلیل کمبود امکانات نگارش ؛ تعدّد فرزندان امامان؛ سانسور و اختناق حکومت بنی اُمیّه که سیره نویسان را در کنترل خود داشتند و بالاخره عدم اهتمام به ضبط و ثبت همه جزئیات تاریخ زندگی امامان نگفتند

*بخاطر همنامی رقیه در خاندان امام(خواهر امام نیز رقیه بوده) تاریخنویسان اشتباه کردند

-البته برخی جزئیات که در مداحی ها گفته میشود، در هیچ کتابی نیست

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه انسان آیه ۷

سلام علیکم.
بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ یَخافُونَ یَوْماً کانَ شَرُّهُ مُسْتَطِیراً

ابرار و نیکان به نذر خود وفا مى‏کنند،‌و از روزى که‌عذابش گسترده است مى‏ترسند.(انسان7)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از سوالاتی که فراوان‌در ایام محرم پرسیده می شود این است که بعضی از عزیزان برای ماه محرم و صفر نذرهایی داشته اند اما اکنون توانایی مالی یا جسمی برای‌انجام‌نذر‌را‌ندارند،‌حال وظیفه آنها چیست؟در پاسخ به چند نکته باید توجه شود:
1. اگر نذر را فقط از ‌دل گذرانده و به ‌زبان جاری نکرده‌اند یا صیغه مخصوص نذر شرعی طبق شرایطی که در رساله عملیه ذکر شده نخوانده اند چیزی بر‌آنها واجب نیست‌..
2. اما اگر صیغه نذر را بر زبان با رعایت سایر شرایط نذر جاری نماید یعنی مثلا بگوید برای خدا بر من است که اگر حاجتم را گرفتم در دهه اول محرم مجلس عزاداری برگزار نمایم ولی در همان روزها توانایی(جسمی یا مالی) انجام آن را نداشته باشد انجام نذر بر او واجب نیست و برای انجام نذر نیاز به قرض و وام گرفتن نیست، ولی اگر با داشتن توانایی عمدا انسان به نذرش عمل نکند کفاره دارد.(صرفا جهت اطلاع: کفاره افطار روزه ماه رمضان: امام خمینی،فاضل، مکارم، گلپایگانی، صافی، نوری،زنجانی، رساله مراجع مساله2654، کفاره قسم مخیر بین اطعام 10 فقیر یا پوشاندن آنها و اگر نتوانست3روز، روزه است- خوئی، سیستانی، رهبری، تبریزی، وحید، بهجت، رساله مراجع مساله 2654، سیستانی منهاج ج3م740، خوئی وحید تبریزی منهاج ج3م1564)
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد

ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام

آیا سیاه پوشی در عزاداری کراهت ندارد؟

لباس مشکی، در نماز و بی جهت استفاده کردن کراهت دارد(البته به غیر از عبا،چادر،جوراب و...)، ولی برای عزاداری که شعائر دینی واحیای امر امامت است توصیه شده است

1.زنان بنی هاشم تایک سال بعدعاشورا سیاه پوش بودند و امام سجاد موقع عزاداری برایشان غذاتهیه میکرد(بحار،ج44ص188)

2.موقعی که نعمان بن بشیر خبرشهادت امام حسین(علیه السلام) رابرای مردم مدینه آورد همه سیاه پوش شدند(مقتل ابی مخنف، ص 222)

3. امام حسن علیه السلام برای شهادت پدرش با لباس سیاه خطبه خواند(شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج16 ص26)

4.ام سلمه هنگام شنیدن خبرشهادت امام حسین علیه السلام،مشکی پوشید(مقتل ابى مخنف ص 222)   

5.در شام بعد از رسوایی یزید که اجازه داد، اهل شام به همراه بنی هاشم،یک هفته سیاه پوشیدند (مستدرک الوسائل ؛ ج 3؛ ص 327)

مطالعه بیشتر: کتاب«سیاه پوشی در سوگ ائمه نور(علیهم السلام) ـ ریشه‌های تاریخی، مبانی فقهی»نوشته علی ابوالحسنی(منذر)

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة، ج‌14، ص: 504)

سلام علیکم.
بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
‌از‌امام رضا علیه السلام روایت شده که می‌فرمایند : کَانَ‌أبِی إذَا دَخَلَ شَهْرُ الْمُحَرَّمِ لَایُرَی ضَاحِکاً وَ کَانَتِ الْکَابَةُ تَغْلِبُ عَلَیْهِ

ماه محرم ماه حزن اهل البیت علیهم السلام وشیعیان ایشان است؛امام رضاعلیه السلام فرمودند:‌چون ماه محرم داخل می‌شد،پدرم راکسی خندان نمی‌دیدواندوه وحزن پیوسته بر او غالب می‌شدتاروزدهم،چون روزعاشورامی‌شد آن‌روز،روز مصیبت وحزن وگریه اوبود.( وسائل الشیعة، ج‌14، ص: 504)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی ازسوالاتی که در ایام عزا مطرح می شود این است که افراد برای اقامه عزاداری به زادگاه های خود برمی گردند در این ایام نسبت به نماز خودشان چه تکلیفی دارند؟
در پاسخ مطرح می شود:
اگر شخصی از وطنش برای زندگی به شهر دیگری برود و مطمئن باشد که دیگر برای زندگی به همان وطن‌بر‌نمی‌گردد، حکم مسافر را دارد؛ مثلا کسی قبلا تهران وطنش بوده و الان مشهد مقدس را برای زندگی و سکونت انتخاب نموده است‌و‌مطمئن است که دیگر برای سکونت و زندگی به تهران برنمی گردد، حال‌چنانچه اگربرای دید و بازدید یا شرکت در مراسمات عزاداری یا سرکشی ویا تفریح و سرکشی به املاک و مانند این موارد به آنجا برگردد، نماز شکسته است مگر اینکه قصد ماندن ده روز را داشته، یا دائم السفر باشد. (مشهور؛ مخالف: آیه الله خوئی ره که می فرمایند جایی که وطن باشد تا وقتی که ملکی دارد هنوز وطنش باقی است ،( منهاج الصالحین مساله926)

خداوند سفر مسافرین اسلام خاصه سفر زائرین امام رضا علیه السلام را بی خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد‌و آل محمد.

ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

آیا کربلا رفتن امام حسین(علیه السلام) با علم به اینکه شهید میشود، خودکشی نیست؟

1.اراده امامان طبق احادیث تابع اراده خداست(بحا،ج5 ص114) وهیچ اراده ای خلاف اراده خدا نمیکنند(آخرین جملات امام در قتلگاه: رضاً بقضائک و تسلیماً لامرک) و وقتی خدا از امام خواسته، کربلا برود(خدا میخواهد تو را کشته ببیند) و امام تابع است.

همانطور که حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهم السلام، برای ذبح دستور خدا را اجرا کردند.

2.ائمه دو گونه عالم دارند:1. علم معمولی 2. علم غیب. ائمه مامور به علم غیب نبودند(مگرجایی خاص به اذن خدا)،چون از الگو بودن می افتادند ،چون از طریقی آگاه شوند و عمل کنند که بقیه نمیدانند؛ و علم غیب قابل تغییر نیست، یعنی همان چیزی که میخواهد اتفاق بیفتد را خبردارند؛ مثل اینکه فردمیداند خورشید چه زمانی طلوع میکند که علم و جهل به آن،اثری در آن ندارد(مثل دیدن یک فیلم دلخراش بعد از وقوع آن) وعلم امام از قضیه شهادت از این نوع بود والبته امام به تمام وظایف طبیعی خود در دفاع از خود عمل میکند و البته حاضر به بیعت نیست،چون بیعت با یزید یعنی پذیرش یزید به عنوان خلیفه و این یعنی ازبین رفتن اسلام حقیقی.

3.شهادت خودکشی نیست،بلکه زندگی واقعی است(یقتل فی سبیل الله امواتا بل احیاءا) و وقتی دین و اسلام در خطر باشد،وظیفه هرمومنی است جانش را فدا کند

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
مقتل الحسین، عبدالرزاق مقرّم، ص‏156، بحار الانوار، ج 44، ص 329

سلام علیکم.
بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
‌امام حسین علیه السلام در وصیتش در مدینه به برادرش (محمد بن حنفیه) مرقوم داشت: إِنَّمَا خَرَجتُ لِطَلبِ الإِصلاَحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی صلَّی‌الله‌علیه‌و‌آله، أُرِیدُ أَن آمَرَ بالمَعرُوفِ و أَنهی عَنِ المُنکَر

همانا هدف از قیام من اصلاح‌در امت جدم است و خواسته‏ام امر به معروف و نهى از منکر مى‏باشد.مقتل الحسین، عبدالرزاق مقرّم، ص‏156، بحار الانوار، ج 44، ص 329

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

به مناسبت هفته امرو به معروف و نهی از منکر دو نکته در رابطه با این فریضه بیان می شود:
1.در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر همین بس که حضرت سید الشهداء علیه السلام یکی از اهداف قیام خود را احیاء فریضه امر‌به معروف و نهی از منکر می‌داند، و لذا با الگو گرفتن از قیام سید الشهدا علیه السلام‌بر همه‌مومنین‌واجب است نسبت به این فریضه الهی ساکت ننشینند چرا که احیاء این فریضه خواست عمومی جامعه را می‌طلبد و. فرقی نمی‌کند تذکر به صورت مستقیم باشد مثلا زبانا تذکر بدهد یا به طریق غیر مستقیم مانند پیامک یا نامه اعتراضش را برساند.
2-اگر انسان گناهی مانند پخش آهنگهای رقص آور وحرام، ضایع کردن حقوق دیگران ، بدحجابی یا‌کم کاری مسئولی را در وظیفه خودش مشاهده کند . لازم نیست اطمینان به تاثیر داشته باشد بلکه حتی اگر احتمال تاثیر هم بدهد، واجب است تذکر بدهد. گرچه با تکرار تذکر‌یا تذکر‌گروهی باشد.‌،مثلا عده‌ای از اقوام به برگزار کنندگان مجلس عروسی همراه با گناه بگویند اگر مجلس شما همراه با گناه باشد ما شرکت نمی کنیم.
خداوند متعال همه مارا از‌عاملین‌امر به معروف و نهی از منکر قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و ‌آل محمد

ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

۱.امام به دعوت کوفیان برای حکومت رفت (نه جنگ)

2.زن و فرزندان، نقش ضبط و حفظ و تبیین قیام عاشورا را داشتند تا دشمن تحریف نکند (کربلا درکربلا میماند اگر زینب نبود)

3.اگر نمیبرد، برچسب یاغی و شورشی میزدند

4.ممکن بود به خانواده اش حمله کنند و هر بلایی سرشان دربیاورند و امام را مجبور به چیزی کنند

5.آموزش این نکته که دفاع از دین زن و مرد نمیشناسد

6.  نمایاندن چهره واقعی دشمن، که حتی به طفل صغیر ودختربپه رحم نیمکنند

7.  مصلحت الهی بود که اسیر شوند( انَّ اللهَ شاءَ انْ یَراهُنَّ سَبایا) «خدا می‌خواهد آنان را در لباس اسارت ببیند» و آنها تابع خدا هستند

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
بحارالأنوار(ط-بیروت) ج72، ص172، ح13) الاختصاص شیخ مفید ص 381

سلام علیکم.
بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
‌در روایت است از‌نبی مکرم اسلام صلی‌الله‌علیه‌و آله که فرمودند:لَیسَ مِنّا مَن یُحَقِّرُ الامانَةَ حَتّى یَستَهلِکُها إِذَا استُودِعَها؛

از ما نیست کسى که امانت را کوچک بشمارد و از آن مواظبت نکند و در معرض تلف شدن قرار بدهد. بحارالأنوار(ط-بیروت) ج72، ص172، ح13) الاختصاص شیخ مفید ص 381

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

گاهی در ایام محرم یا سایر ایام در مجالس ممکن است کفش افراد از روی اشتباه جابجا شود و در پایان مجلس یک جفت کفش دیگر می ماند، آیا می تواند این کفش‌را برای خود بردارد؟‌
در جواب عرض می‏کنیم که به نظر اکثر مراجع با چند شرط شخص می‌تواند آن را برای خود بردارد: 1. بداند کفشی که مانده است، مال کسی است که کفش او را برده است.
2.‌از پیدا کردن صاحبش ناامید شود یا برایش سختی فراوان داشته باشد.
3. اگر قیمت آن از کفش خودش بیشتر باشد باید هر وقت صاحب آن پیدا شد زیادی قیمت را به او بدهد و چنانچه از پیدا شدن صاحبش ناامید شود باید با اجازه‌از‌حاکم‌شرع زیادی قیمت را از طرف صاحبش صدقه بدهد. ( سیستانی-فاضل-خویی-وحید : در صورتی می تواند بردارد که بداند راضی باشد یا به ناحق وعمد برده باشد) ر ساله مراجع م 2581)
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد

ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام

آیا نذر برای امام حسین(علیه السلام) و برای غیر خدا باطل است؟

1.شیعه میگوید: نذر برای خداست ودر صیغه نذر حتماقید "لله علی کذا"( به خاطر خدا بر گردن من است) باید آورده شود چنان که در راویات آمده است (وسایل الشیعه،ج23 ص293 باب 1) و علما نیز گفته اند(جواهر الکلام،ج35 ص372)

2. شیعیان نذرشان را برای خدا انجام میدهند وثواب آن را برای اهل بیت علیهم السلام ونزدیکان آنان قرار میدهند وانان وقتی می گویند فلان چیز نذر امام حسین است یعنی ثواب آن را برای امام حسین قرار داده ام نه آنکه آن نذر برای تقرب جستن وعبادت حسین علیه السلام باشد 

دراین گونه مسایل نیت قلبی ملاک است نه تشابه ظاهری چنان که در کتب اهل سنت آمده:"انما الاعمال بالنیات" "ملاک ومعیار در عمل نیت است"(صحیح بخاری،ج1 ص3 ح1)

3. عزامی شافعی عالم اهل سنت گوید:اجماع اهل سنت بر این مطلب است که صدقه زندگان برای مردگان سود داشته و به ایشان می رسد ؛ و سعد با سوال از پیامبر برای مادرش چاهی را کند که آب به مردم بدهد  و ثوابش به مادرش برسد (فرقان القرآن، ص133)

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
بحارالأنوار، ج 75، ص 121

سلام علیکم.
بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
. در روایت است که امام حسین علیه السلام فرمودند: اَیُّهَا النّاسُ نافِسوا فِى المَکارِمِ وَ سارِعوا فِى المَغانِمِ

اى مردم در خوبى‏ها با یکدیگر رقابت کنید و در بهره گرفتن از فرصت‏ها شتاب نمایید. (بحارالأنوار، ج 75، ص 121)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از فرصت هایی که برای مومنین قرار داده شده وقف است و باتوجه به سوالاتی که در ایام عزای سالار و سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام داریم نکاتی عرض می شود:
1.وقف آن است که انسان مالی را بصورت مخصوص به موارد و مصارف معینی مثل مسجد، مدرسه،‏ حرمهای معصومین علیهم‌السلام، مجالس عزای سید الشهداء علیه السلام یا فقرا....اختصاص دهد، البته وقف اختصاص به موارد فردی ندارد بلکه افرادی بایکدیگر هم می توانند چیزی را وقف کنند و همه از این ثواب بهره ببرند .
2.اگر‌‌کسی‌‌چیزی‌‌را‌‌وقف‌‌کند‌از‌ملک‌او‌خارج‌می‌شود و خود او و دیگران نمی توانند آن را ببخشند یا بفروشند یا حتی جهت و‌مصرف‌وقف‌را‌تغییر‌دهند‌البته‌در‌مواردی نادر‌مثل خرابی وقف با شرایط خاصی که دارد تغییر و فروش وقف جایز است که برای اگاهی از شرایط و احکامش با کارشناس مسائل دینی مشورت شود.
3.بیرون‌بردن اموالی که مخصوص مسجد یا حسینیه یا مکان دیگری است حتی‌برای‌مدت کوتاه حرام است.
خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

(تحریر الوسیله امام ،‌ج ،2 م 3 و 4 ،ص‌60 – استفتائات مقام معظم رهبری س 1995و1998ص489 هدایه العباد آیت الله صافی ج2 ص‌180هدایه العباد‌آیت‌الله‌گلپایکانی ج2 ص140و آیت الله اراکی توضیح المسائل مراجع ج2 ذیل مساله 2677(

ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام

آیا قیام امام حسین(علیه السلام) برعلیه یزید درست نبوده، چون یزید حاکم اسلامی بوده است؟

1.امام حسین(علیه السلام) قانونا و شرعا حاکم بوده است: قانونا» چون در صلح نامه امام حسن با معاویه بوده که معاویه حق انتخاب جانشین ندارد و بعد از معاویه، امام حسن یا امام حسین حاکم میشوند- 

شرعا: چون خدا امام را امام وحاکم بعد از امام حسن انتخاب کرده است

2.طبق آیات قرآن( 28 کهف-10 قلم-151 شعراء -13 هود) اطاعت از سلطان ظالم و سکوت در برابرش، گناهی بزرگ است

3. روایات فراوانی در تحریم همراهی ظالمین و حب انان و اطاعت از انان وارد شده(بحارج72 ص367 باب82) و فرموده اند وظیفه انسان در برابر ظلم وظالمان دوری جستن از انان و سعی در از بین بردن ظلم انان می باشد (وسائل ج16 ص144 باب7)

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏45، ص: 8)

سلام علیکم.
بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
حضرت سیدالشهداء در روز عاشورا از لشگر کوفه خواست که ساکت شوند تا با آنها سخن بگوید ولی آنهاساکت نشدند ، فرمودند وای بر شما چه شده است که ساکت نمیشوید تا اینکه فرمودند: فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُکُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِکُم‏

گوش به سخن من نمی‏دهید‏ زیرا که شکم های شما از حرام پر شده و به قلب های شما مهر (قساوت) زده شده است،(بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏45، ص: 8)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

بی توجهی به مصرف مال مردم و رعایت نکردن حقوق مردم می تواند از موارد مصرف مال حرام باشد و به همین جهت چند نکته‌در‏ باب حق ‏الناس بیان می شود:
1-تضییع حقوق مردم از گناهان است و با توبه برطرف نمی شود بلکه باید بعد از توبه حق مردم را نیز ادا کند.
2-برای پرداخت مال اگر انسان به طلبکار ‏دسترسی دارد باید به خود وی بدهد و اگر فرد فوت کرده می‌بایست به ورثه‌اش بپردازد.
‌3.اگر‌طلبکار معلوم نیست باید برای پیدا کردن او جستجو نماید و چنانچه مایوس از پیدا‏کردن طلبکار باشد ،دادن آن به مجالس عزاداری و مانند آن صحیح نیست بلکه باید با اجازه مرجع تقلید ‏مقدار ‏بدهی‏ را به فقیر متدین بدهد.
4.اگر پرداخت مال به طلبکار باعث آبرو‌ریزی شود یا مانع شرعی دیگری باشدلازم نیست جزئیات را بگوید بلکه می‌شود به صورت ناشناس هر‌چند با واسطه ان را به طلبکار بعنوان اداء دین برگرداند مثلا مقدار بدهی را به کسی بدهد و بگوید به طلبکار بدون ذکر نام پرداخت کند.
(چند مثال: پولی که اشتباها و اضافی به افراد داده می‌شود و بعدا متوجه می‌شود، ضرر مالی یا بدنی ‌که موجب دیه شده و جبران‌نکرده ،‌صحنه‌سازی و ‌استفاده دروغین از انواع بیمه، کم فروشی)
،‌(جامع‌المسائل‌ج2 س1075
خداوند متعال ما‌را مدیون احدی قرار‌ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام

اهداف قیام امام حسین(علیه السلام) چه بود؟

1.اصلاح امت جدش: به منظور اصلاح امت جدّم قیام کرده‌ام.( فتوح ابن اعثم،ج5 ص33)

2.نهی از منکر: (بحار،ج44 ص329)

3.کنار گذاشته شدن دین و احیای سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم):امام حسین (علیه السلام) می فرماید:" شما را به کتاب خدا و سنت پیامبر اسلام دعوت می کنم چرا که سنت رسول خدا را میرانده و بدعت را احیا کرده اند."

4.مبارزه با ظلم: امام حسین علیه السلام فرمود:پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم در زمان حیاتش فرمود هرکس سلطان ظالمی را ببیند که حرام خدا را حلال شمرده وپیمان خدا را شکسته وبا سنت پیامبر مخالفت می ورزد وبه بندگان ظلم می کند اما با او مبارزه نکند شایسته است خدااورا در جایگاه آن سلطان در جهنم قرار دهد" (فتوح،ج5 ص143)

5. تشکیل حکومت اسلامی:بعد از دعوت مردم کوفه، میتوان تشکیل حکومت اسلامی را یکی از اهداف خواند( تنزیه الانبیاء ص175)

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
کافی‌ج5‌ص ۵۵

سلام علیکم.
بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
از حضرت امام رضا علیه السلام روایت شده که ‌میفرمایند‌: لَتَأمُرُنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لَتَنْهُنَّ عَنِ الْمُنْکَرِ‌اَ و ْ‌لَیَسْتَعْمِلَنَّ عَلَیْکُمْ شِرَارُکُمْ فَیَدْ‌عُوا خِیَارُ کُمْ فَلاَیُسْتَجَابُ ‌لَهُمْ

‌بایستی‌که به معروف امر و از منکر نهی کنید (اگر اینکار نکردید ) ‌افراد بد‌کردار ‌بر ‌شما‌‌ مسلط خواهند ‌شد، بگونه‌ای که ‌دیگر ‌خوب‌‌هایتان دعا می‌کنند اما مستجاب نمی‌‏شود.(‌کافی‌ج5‌ص 55)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

با‏توجه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین وبه مناسبت هفته امر به معروف و نهی از منکر چند نکته درباره امر به معروف ونهی از منکرخدمتتان عرض می کنم:
1- امر به معروف و نهی از منکر مختص به‌صنف و گروهی نیست و بر همه اقشار جامعه با وجود شرائطش واجب است.
2- هر کدام از امر به معروف و نهى از منکر بر دو‌قسم واجب ومستحب تقسیم مى‌شود‌، به این معنا که امر به معروف در موارد ترک واجب و انجام‌حرام، واجب است و در مواردی که انجام معروف، مستحب و انجام منکر، مکروه است امر‌به‌معروف‌و‌نهی‌از منکر مستحب می‌باشد (تحریر ج 2 اقسام و کیفیت وجوب امر و نهی)
3 .فردی که می‌خواهد امر به معروف و نهی از منکر کند، باید بداند کاری که فرد آن را ترک نموده، از واجبات است یا کاری که فرد آن را مرتکب شده، از گناهان می‌باشد. معروف یعنی کاری که عقل خوب بودن آن را متوجه میشود و یا شرع مقدّس ما را به خوب بودن آن راهنمایی کرده است مثل نماز ،عدالت ، رعایت حق الناس و منکر یعنی کاری که عقل بد بودن آن را درک میکند و یا شارع مقدّس ما را از ناپسند بودن آن آگاه نموده است. مثل ظلم و بد حجابی‌ورشوه گرفتن‌(رساله‌جامع‌ص‌617‌و‌تحریر مساله امر به معروف)
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف‌شرعی را‌به‌همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام

آیا تشنگی در کربلا حقیقت دارد؟ چرا چاه نکند؟ چرا از شیر شتر استفاده نکرد؟

1.در7محرم عبیدالله به عمرسعد نامه نوشت: میان حسین و یارانش و آب مانع شو و قطره ای از آن نچشند و آب رابستند(تاریخ طبری ج5 ص412 +انساب الاشراف ج3 ص389+الارشاد ج2 ص86)

2.طی این 2 روزچندبار به آب زدند و آب آوردند(الاخبار الطوال ص255)

3.چاهی کندند و به آب رسیدند(الفتوح،ص893) و وقتی خبر به عمرسعد رسید دستورداد جلوی آب را بگیرند(مقتل الحسین ج1 ص244)

4.شب عاشورا،علی اکبر آب اورد و نوشیدند و غسل کردند(بحار ج45 ص1 و ج44 ص316 +الملهوف ص154+ تاریخ طبری ج5 ص423)

5.اما عاشورا چندبار به آب زدند که نتوانستند بیاورند(الفتوح ج5 ص117+بحار ج45 ص41) و درعاشورا با لب تشنه شهید شدند(الملهوف ص233)

6.اکثرا اسب بودند نه شتر ماده و شیرشتر، گرم است.

* نکته: در جنگ فقط چند دقیقه باشد، تشنگی دارد،علاوه بر آن خبرهای کشته شدن، هوای گرم منطقه طف عراق که 20 مهر بوده، وممکن است آب شور بوده که برای غسل و حیوانات خوب بوده، ولی برای عطش قابل استفاده نبوده است

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
.‌تحف العقول: ص 179، بحارالأنوار: ج 75، ص 119، ح 2.

سلام علیکم.
بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
‌از امام‌حسین‌ علیه السلام روایت شده که فرمودند: إنَّ‌الْمُؤْمِنَ‌لا یُسىءُ وَ لا یَعْتَذِرُ، وَ الْمُنافِقُ کُلَّ یَوْم یُسىءُ وَ یَعْتَذِرُ

همانا شخص مؤمن خلاف و کار زشت انجام نمى دهد تا عذرخواهى کند. ولى فرد منافق هر روز مرتکب خلاف و کارهاى زشت مى گردد و همیشه عذرخواهى مى نماید.‌تحف العقول: ص 179، بحارالأنوار: ج 75، ص 119، ح 2.

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در رابطه شبکه های مجازی
1.یکی از کارهایی که مومن باید نسبت به آن مواظبت نماید استفاده حرام از بعضی وسائل و امکانات است ویکی از زمینه هایی که در عصر حاضر امکان استفاده حلال و حرام دارد شبکه های مجازی‌است‌لذا می توان از این طریق معارف و فرهنگهای صحیح و دینی را با کمترین هزینه ترویج و تبلیغ نمود.
2-متاسفانه در شبکه های مجازی علاوه بر امکان استفاده حلال، زمینه استفاده حرام هم وجود داردکه باید از موارد حرام اجتناب شود که به برخی از آنها اشاره می شود:
1-استفاده کردن از کانال ها و گروههای حاوی مطالب ضد دینی‌که ورود به اینها منجر به ضعف اعتقادی و دینی می شود زیرا کسی که خودش اطلاع کاملی از مباحث دینی ندارد نمی تواند در برابر هجوم شبهات و اشکالات جوابگو و پاسخ گو باشد در نتیجه سستی و ضعف دینی حتی انحراف را به همراه دارد.
2-غیبت و دروغ و تهمت اختصاص به فضای خارجی ندارد بلکه امکان غیبت و دروغ و تهمت در شبکه های مجازی نیز بسیار وجود دارد مثل اینکه انسان گناه یا عیب فردی را مشاهده کرده با عکس برداری یا فیلم برداری آن را در فضای‌های مجازی نشر دهد.
خداوند متعال توفیق استفاده صحیح و حلال از نعمتهایش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۳

روایت شده است که حسین (علیه السلام)نواحی از کربلا که مدفنش آنجا است را از اهل نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خرید و وآن را به آنها بخشید با این شرط که زایران قبرش را به سوی قبرش راهنمایی کنند و سه روز از انان پذیرایی کنند"

(کشکول ج1 ص280+مستدرک الوسایل ج10 ص321 +سفینه البحار ج7 ص208)

در مقتل المقرم از قول امام صادق ـ علیه السلام ـ نیز وارد شده که امام حسین ـ علیه السلام ـ وقتی آن زمین را خریداری و به اهالی صدقه داد با آنها شرط کرد ولی آنها به شرط امام عمل نکردند.

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل، ج 14،ص502

سلام علیکم.
بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
از امام رضا علیه السلام روایت شده است:
مَنْ تَذَکَّرَ مُصابَنا، فَبَکی وَ أبْکی لَمْ تَبْکِ عَینُهُ یوْمَ تَبْکِی الْعُیونُ

هر که مصائب ما را یادآور شود و گریه کند یا دیگری را بگریاند، روزی که همه گریان باشند او نخواهد گریست، (وسائل، ج 14،ص502)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

.چندنکته درباره عزاداری:
1. در عزاداری مستحب است که مجلسی تشکیل شود که حلال و حرام خدا و فضائل و مناقب و اهداف اهل بیت علیهم السلام بیان شود.
2.. عزاداری‌باید به‌روشهای‌متعارف‌و‌معمول‌میان‌مردم‍ انجام گیرد و از روشهایی که موجب وهن مذهب در برابر مردم شود و یا باعث ضرر بدنی قابل توجهی گردد، جایز نیست.
3. در ایام عزای اهل بیت علیهم السلام مانند این ایام پوشیدن لباس مشکی مستحب است و زمان نماز هم کراهت ندارد.
4. در عزاداری توجه شود که مستحب است در هنگام نماز عزاداری و سایر امور تعطیل شده و نماز اول وقت اقامه شود.
5.مستحب در هنگام خواندن مصیبت فرد گریه یا حالت گریه و اندوهگین باشد.

خداوند متعال به همه ما توفیق شرکت در جلسات عزاداری را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

1.شیعه به کسی گویند که تابع و پیرو امام باشد والبته منافق صفتانی خود را در سپاه عمرسعد جا زده باشند و ادعای محبت علی کنند، ولی خیلی ها با کینه از امام علی، فرزندانش را در کربلا کشتند(إنما نقاتلک بغضاً لأبیک»! (ینابیع‌المودة، قندوزی حنفی، ص346)

2.امام صادق(علیه السلام) " شیعه بودن به زبان نیست که کسی به زبان بگوید من شیعه ام ولی در رفتار و در کردار با ما مخالفت کند .شیعه همیشه با زبان و دل با ما همراست" (وسایل الشیعه ج15 ص247)

3. امام رضا علیه السلام فرمود:" شیعیان ما کسانی هستند که در برابر امر ما تسلیم هستند و از سخنان ما پیروی می کنند و با دشمنان ما در مخالفت هستند و هر کس چنین نباشد شیعه نیست" (صفات الشیعه ص162)

4.امام حسین علیه السلام در کربلا به دشمنانش فرمود: "وای بر شما ای شیعیان ال ابوسفیان اگر دین ندارید واز روز معاد نمی هراسید دست کم در دنیای خود آزاده باشید "(لهوف،ص71)

5.شهرکوفه سالها قبل از شهادت امام حسین علیه السلام از شیعیان واقعی خالی شده بود؛بطوری که درزمان حکومت امام علی(علیه السلام) که فرمود: نماز تروایح را به جماعت نخوانید،مردم گفتند: "وای عمر!وای عمر! .علی می خواهد سنت عمر را از بین ببرد (وسایل الشیعه،ج5 ص192)

6.در زمان معاویه؛ زیادبن ابیه را حکام کوفه کرد که او هرشیعه ای پیدا میکرد یامیکشت یا زندان میانداخت یا تبعید میکرد و خیلی ها از کوفه فرار کردند(شرح نهج‌البلاغة ابن ابی الحدید ج11 ص44؛ سیرأعلام النبلاء ج3 ص 496)

7. وقتی در کتب اسلامی و فقهی با این عبارت مواجه می‌شویم که «هذا رای کوفی» یعنی: این از نظرات اتباع ابو‌حنیفه است. این نشان می‌دهد که چند سال بعد از شهادت امام حسین (علیه‌السّلام) کوفه مرکز احناف شده است و این خود با شیعه بودن اکثر مردم این شهر در گذشته آن منافات دارد.

8.شیعه به معنای خاص(دوستدار اهل بیت و دشمنی بادشمنان اهل بیت) و شیعه عام(فقط محب اهل بیت بدون دشمنی با دشمنان) که ممکن است عده ای درسپاه عمرسعد بوده باشند

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
مستدرک الوسائل ج10 ص:318

سلام علیکم.
بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
از پیامبر خدا صلّى اللّه علیه و آله روایت شده که فرمودند: اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَدا

براى شهادت امام حسین علیه السلام‌، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمى شود. (مستدرک الوسائل ج10 ص:318)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

با توجه به اینکه در بعضی مناطق عزاداری سالار و سرور شهیدان علیه السلام در مساجد برگزار می شود نکاتی خدمت بزرگواران بیان می شود:
1.خارج‌کردن اموال مسجد،‌مثل:‌قرآن،‌مهر،‌مفاتیح ،‌فرش؛‌ظروف مسجد ولو‌به قصد تبرک جایز نیست واگر کسی وسیله ای را عمدا یا سهوا از مسجدی بیرون برده است باید خودش یا به کمک‌واسطه فورا به همان مسجد برگرداند .و اگر هم امکان برگرداندن وجودنداشته باشد در مسجد دیگری قرار بدهد.
2-برگزاری مراسمات مثل مراسم عزاداری‌امام حسین‌علیه‌السلام یا تعزیه در‌مسجد‌اگر‌مانع‌نماز‌خواندن‌نشود اشکال‌ندارد. (رساله جامع 1088)
3- نسبت به مسجد برخی امور مستحب است مانند تمیز کردن مسجد، ودر هنگام رفتن به مسجد خود را خوشبو کردن و لباس پاکیزه پوشیدن و در هنگام وارد شدن به مسجد اول پای راست و موقع بیرون امدن اول پای چپ را بگذارد.

انشاءالله خداوند‌ متعال به همه ما توفیق احترام به مقدسات را عنایت فرماید به برکت صلوات‌بر‌محمد و آل محمد

ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

۱.شیخ مفید گفته: کاروان را اجاره کرد و اجاره را نیز پرداخت(ارشاد ج2 ص68)

2.اما برخی گفتند: اموال کاروان را تصاحب کرد وفرمود:هرکس میخواهد برگردد،اجاره تا اینجا را میدهم وهرکس میخواهد با من باشد، علاوه بر اجاره خلعتی نیز دارد(تاریخ طبری ج4 ص289)؛ البه این نقل سندش ضعیف و مرسل است

3.اگربرفرض این قول درست باشد، امام علیه السلام علاوه بر اینکه از جانب خدا امام است و ولایت بر اموال مردم دارد،بعد از معاویه طبق صلحنامه امام حسن علیه السلام، ایشان خلیفه ظاهری نیز هست و جلوی اموالی که به یزید برسد ودر فحشا استفاده میکند،را گرفته، و امام اصلا حکومت یزید را قبول نداشت

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code