کل بیان های بین الصلاتین از ۱/۰۴/۲۵ تا ۱/۰۵/۰۱

حدیث گفتار روز
سوره مبارکه مائده آیه ۵۵

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه ولایت
خداوند متعال درباره ولایت امیرالمومنین علیه السلام در قرآن کریم فرموده است: إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ

. ولیّ شما، تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آورده‌اند؛ همانها که نماز را برپا می‌دارند، و در حال رکوع، زکات می‌دهند (صدقه می دهند). (مائده/55

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

در آستانه عید الله الاکبر عید سعید غدیر خم قرار داریم؛ از اعمال این روز شاد نمودن دوست داران امیرالمؤمنین علیه السلام و برآوردن حاجات آنها و انفاق است؛ چند نکته ای درباره انفاق و صدقه:
1. همان طور که صدقه دادن مستحب است، واسطه شدن و کمک کردن در رساندن صدقات به اهلش مستحب است و در روایت است که به واسطه ی کار خیر هم، پاداش صدقه دهنده، عطا می شود بدون اینکه از ثواب صدقه چیزی کم شود. (1)
2. رد کردن نیازمند حتی در صورت گمان به بی نیازی اش، کراهت دارد؛ اما در صورتی که از متکدیان است چنانچه کمک کردن به نوعی ترویج دروغ، بیکاری و تکدی گری و تخلّف از قانون باشد از آن اجتناب شود. (2)
3. در صورتی که انسان صدقه مستحبی را کنار گذاشته تا به فقیر برساند و آن را داخل صندوق صدقات مثل صندوق کمیته امداد قرار نداده باشد، تا زمانی که آن را تحویل نداده است تصرف در آن اشکال ندارد و مثلا اگر می خواهد آنها را به پول درشتتر تبدیل کند مانعی ندارد.
4. در مصرف صدقه مستحبی سید بودن شرط نیست و سعی شود صدقات به فقرایی که متدین و عفیف هستند پرداخت شود؛ و به خویشاوندان تاکید بیشتری شده است و هرچه خویشاوندیش نزدیکتر باشد، ثواب آن بیشتر است. مثل پرداخت صدقه به پدر و مادر یا برادر و خواهر. (3)
خداوند متعال به حق امیرالمومنین علیه السلام توفیق کارهای خیر به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریر الوسیله کتاب الصدقه، مساله 7 ؛ آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین، ج 2 م 1602)
(2) رساله آموزشی، ج2، درس61. سوالات سامانه جامع صدقات و تبرعات سوال شماره 1291057
(3) (اجوبه الاستفتائات س1822 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الصدقه، مساله 5 و کتاب الهبه، مساله 21 ؛ منهاج الصالحین ج 2 م 1335 و م 1607 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، صدقات)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت

خداوند متعال در آیه 59 سوره نساء می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم.
ای کسانی که ایمان آورده ‏اید! از خدا اطاعت کنید و از پیامبر خدا و صاحبان امری که از میان شما هستند نیز اطاعت کنید.
خداوند متعال به مومنین دستور فرموده است که از پیامبر اکرم بدون هیچ قید و شرطی اطاعت کنند. این نشان از عصمت پیامبر دارد زیرا در خطا و گناه نباید از کسی پیروی کرد.
خداوند در ایه ای که تلاوت شد، بدون هیچ نوع تفاوتی اطاعت اولو الامر را مانند اطاعت رسولش دانسته است. این مطلب نشان از عصمت اولو الامر نیز دارد. خداوند متعال در آیاتی دیگر معصومین را معرفی کرده است. مانند آیه 33 سوره احزاب که اهل بیت را به عنوان معصوم و پاک از خطا و گناه معرفی کرده است. إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا. خدا می خواهد پلیدی را از شما اهل بیت علیهم السلام دورکند و شما را چنان که باید پاک گرداند.
خداوند توفیق اطاعت و پیروی از خودش و رسولش و اهل بیت علیهم السلام را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت
خداوند در آیه 23 شوری می فرماید:( قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی): ای پیامبر بگو: در ازای رسالت پاداشی از شما نمی خواهم مگر دوستی درباره خویشاوندان)؛ که طبق روایات و نظر اکثر علمای اسلام، منظور از (قربی) همان اهل بیت هستند.
طبق کتب لغت ؛ منظور از مودت همان دوستی شدید به طرف مقابل است که با عمل و تبعیت ابراز میشود؛ بنابراین اطاعت کامل از اهل بیت برابر با اجر رسالت است که اگر صورت نگیرد،گویی رسالت پیامبر سودی برای مردم نداشته است.
اما ممکن است سوال شود که ظاهر آِیه ذکر شده با آیاتی از قرآن که می فرماید پیامبران از مردم اجری برای خود نمی خواستند و اجر آنها با خداست؛ در تعارض ظاهری است. راه حل این تناقض در آیه 47 سبأ (قُلْ ما سَأَلْتُکُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ إِنْ أَجْرِیَ إِلاَّ عَلَی اللَّهِ وَ هُوَ عَلی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ شَهیدٌ بگو: هر مزدی که از شما خواسته ام ( و جا داشت که بخواهم ) از آن شما باد ، و آن مزدی که از شما خواسته ام ( که دوستی خاندانم باشد ) به سود خود شماست ، پاداش من جز بر عهده خدا نیست ، و او بر همه چیز آگاه و گواه است. ) از زبان پیامبر نقل شده است که می فرماید: این اجر سودی به خود پیامبر ندارد،بلکه منفعتش به خود مردم می رسد. این یعنی که تمام رسالت را می توان در مودت و اطاعت از اهل بیت علیهم السلام خلاصه کرد.
خداوند توفیق اطاعت از معصومین علیهم السلام را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الأمالی (للصدوق)، ج1 ص۶۵۷)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه ولایت
از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: یَا عَلِیُّ أَنَا وَ أَنْتَ أَبَوَا هَذِهِ اَلْأُمَّةِ ... مَنْ عَرَفَنَا فَقَدْ عَرَفَ اَللَّهَ وَ مَنْ أَنْکَرَنَا فَقَدْ أَنْکَرَ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ

اى على من و تو دو پدر این امتیم، ... هر که ما را شناخت خدا را شناخته و هر که منکر ما شد منکر خداست. (الأمالی (للصدوق)، ج1 ص۶۵۷)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

در آستانه عید الله الاعظم عید سعید غدیرخم هستیم که یکی از اعمال زیبای روز عید غدیر دید و بازدید از یکدیگر است و این رفت و آمد و تبریک گفتن به یکدیگر اختصاص به سادات ندارد.
اما چند نکته کوتاه درباره صله رحم:
1. قطع ارتباط با ارحام شرعا حرام است و دید و بازدید حضوری یکی از مصادیق مهم صله رحم است اینکه از یکدیگر خبرگیری کرده و به مشکلات همدیگر رسیدگی کنند؛ البته این واجب منحصر به دیدار حضوری در منزل فرد نیست و مومنین می‌توانند با تماس تلفنی، پیامک، جویا شدن از احوال هم با واسطه‌؛ یا احسان به یکدیگر هر چند از طریق ارسالِ کمک مالی برایشان، در مواردی که احتیاج به کمک مالی دارد و مانند آن، این وظیفه الهی را انجام دهد. (1)
2. اگر یکی از ارحام از حضور در منزلش اظهار نارضایتی کرد و یا ملاقات حضوری موجب تأیید کار حرام وی باشد (مثل اینکه میزبان بی حجاب در میهمانی حاضر می شود)، یا موجب ابتلای خود فرد یا خانواده و فرزندان به گناه شود (مانند اینکه در احوالپرسی شان گناه دست دادن با نامحرم اتفاق می افتد و شخص نمی تواند از آن اجتناب کند)، آن نوع صله رحم جایز نیست. (2)
3. در صورتی که مکلف مطابق وظیفه شرعی صله رحم کند ولی طرف مقابل قطع رحم کرده و قهر است برای شخصی که به وظیفه عمل می کند گناهی نیست؛ مثلا اگر آن شخص را در میهمانی ها می بیند و به او سلام می کند ولی او جواب نمی دهد بر این شخص چیزی نیست.
خداوند متعال به حق امیرالمومنین علیه السلام چشمان رمق دیده ما را به جمال نورانی حضرت ولی عصر عجل الله فرجه روشن گرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع و نکات توضیحی:
(1) (مکارم، سایت، استفتائات معاشرت و صله رحم)
(2) (سایت لیدر، احکام مناسبتی ویژه آغاز سال جدید، توضیح المسائل جامع مساله 2287 و 2288 و 2289)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت

پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) به امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند: یاعلی أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی، اِلّا أنـّه لانَبیّ بَعدی» یا علی، منزلت و جایگاه تو نسبت به من، مثل جایگاه هارون نسبت به موسی است با این تفاوت که بعد از من پیامبری نیست.( صحیح بخاری: ج 3، ص 1359، ح 3503)
در مورد این حدیث چند نکته قابل ذکر است:
1. این حدیث در مهمترین منابع معتبر شیعه و اهل سنت نقل شده است.
2. همه پیامبران دارای وصی و جانشین بوده اند مثلا حضرت هارون که جانشین حضرت موسی بود و این مطلب در آیه 159 اعراف آمده است.
3. امیرالمومنین(علیه السلام) تمام جایگاه های پیامبر مثل حکومت، ولایت بر مردم و تبلیغ و تفسیر دین را بر عهده دارد و فقط پیامبر نیست.
4. از دیگر شباهتهای قضیه جانشینی هارون و امام علی(علیهم السلام)؛ مخالفت قوم موسی(علیه السلام) با حضرت هارون(علیه السلام) و پیروی از سامری است که همین اتفاق در باره امیرمومنان علی(علیه السلام) نیز افتاده است.
خداوند توفیق اطاعت از معصومین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(إقبال الأعمال (ط - القدیمة)، ج‏1، ص: 465)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. عرض تبریک عید الله الاکبر عید سعید غدیر خم
از امام رضا علیه السلام در فضیلت عید غدیر نقل شده است: ... هُوَ (أی یوم الغدیر) یَوْمُ الزِّینَةِ

روز عید غدیر روز زینت است، (در ادامه فرموده اند:) کسی که خود را برای روز غدیر، زینت کند (لباس مناسب و مرتب بپوشد) خداوند، فرشتگانی را مأمور می‌کند که تا سال آینده برای او حسنات بنویسند. (إقبال الأعمال (ط - القدیمة)، ج‏1، ص: 465)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از اعمال عید غدیر پوشیدن لباس نیکوست؛ البته مومنین عزیز در این زمینه لازم است نکاتی را رعایت کنند که بعضی آنها اشاره می شود:
1. حکم کنترل نگاه و رعایت پوشش مسئله ای فردی نیست و کسی نمی تواند بگوید پوشش من به دیگران ارتباط ندارد. چرا که بی توجهی به این حکم الهی امنیت فرهنگی و اخلاقی خانواده و جامعه اسلامی را تحت تاثیر منفی قرار می دهد.
2. بر زن واجب است موی سر و بدن و پا و زیر چانه خود را از مرد نامحرم بپوشاند‌، و آنچه که از پوشش بانوان در مقابل نامحرم به نظر بسیاری از مراجع تقلید استثنا شده گردی صورت و دستها تا مچ است آن هم به شرطی که زینت و آرایش نداشته و مفسده‌ای نداشته باشد. (و زینتها باید از نامحرم پوشانده شود)؛ (1)
3. مومنین لازم است در نوع پوشش نیز مسائل شرعی را رعایت کنند؛ متاسفانه برخی از پوششهای بانوان باعث گناه می شود مثل لباسهایی که با رنگ و یا مدلی که دارد جلب توجه نامحرم می کند و یا به بدن چسبیده است و برجستگی های بدن پیداست که این موارد نیز حرام است بنابر این حاضر شدن در معرض نامحرم با بلوز و شلوار، مانتوهای جلو باز، یا لباسی که آستینش کوتاه است برای زنان حرام است . (2)
خداوند متعال به حق امیرالمومنین علیه السلام به مردان ما غیرت علوی و به زنان ما عفت فاطمی عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع مساله 2433 ؛ اجوبه الاستفتائات س 1221 ؛ برداشت از عروه الوثقی، النکاح م 31 ؛ التحریر الوسیله، النکاح 182 ؛ رساله جامع ج 2 م 1455 و 1446) آیات عظام خوئی، تبریزی، گلپایگانی، صافی: حتی پوشاندن صورت و دستها تا مچ را لازم می دانند. به فتوی یا بنابر احتیاط.
(2) (اجوبه الاستفتائات س1363 و 1364 و 1363 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی س223 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، ازدواج، احکام حجاب، حجاب بانوان)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت

ابن ابی الحدید عالِم سنی معتزلی در مقدمه شرح نهج البلاغه اش می گوید: من چه بگویم درباره شخصیتی که هم دوستانش نام او را مخفی کردند، و هم دشمنانش؟! دوستانش از ترس و خفقان، و دشمنانش از حسادت و با این حال، شخصیت این مرد، شرق و غرب جهان را پر کرده است!
برخی از فضایل ویژه امیرالمومنین ( علیه السلام ) عبارتند از:
1. طبق آیه مباهله(انفسنا و انفسکم) امام علی،جان پیامبر معرفی شده است ؛ چون هیچ موجودی برتر از پیامبر(صلی الله علیه و آله) نیست؛ پس به حکم خداوند، کسی برتر از نفس و جان پیامبر؛یعنی امیرالمومنین(علیه السلام) نیست (الفصول المختاره، ص۳۸)
2. اولین کسی که به پیامبر ایمان آورد حضرت علی علیه السلام بود(تاریخ الطبری، ج۲، ص۳۱۰) وهیچ وقت بت نپرستید
3. در کعبه و خانه خدا بدنیا آمد و در خانه خدا شهید شد و در بهترین حالت یعنی سجده نماز شهید شد(مستدرک حاکم، ج3، ص483)
4. خطبه بی نقطه و خطبه بدون الف خوانده است(بحار الأنوار، ج۷۷، ص۳۴۲- نهج ‏السعادة فی ‏مستدرک ‏نهج ‏البلاغة، ، ج 1، ص 109 – 111)
5. رسول خدا صلی الله علیه و آله تمام درهایی را که به مسجد آن حضرت باز می شد بستند، به جز در خانۀ مولا علی علیه السلام.( مسند احمد، ج۲، ص۲۶)
6. مولا علی علیه السلام آن کسی بود که جان خود را فدای جان رسول خدا صلی الله علیه و آله کرد و جامۀ او را پوشید و شب بر جای او خوابید و مشرکان تا صبح به گمان اینکه او پیغمبر است، او را بکشند(السیرة الحلبیة، ج۲، ص۳۲+ المستدرک حاکم، ج۳، ص۵)
7. شجاعترین فرد بود بطوری که زرهش پشت نداشت و در تمام جنگها پیروز برگشت(الجمل،ص355)
خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه مائده آیه ۳

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. اَلْحَمْدُ لِلهِ الَّذى جَعَلَنٰا مِنَ الْمُتَمَسِّکینَ بِوِلاٰیَةِ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ وَالْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاٰمُ؛ خداوند متعال را به خاطر نعمت ولایت اهل بیت علیهم السلام شاکر هستیم.
ضمن عرض تبریک عید الله الاعظم عید سعید غدیر خم محضر یکایک شما زائرین گرامی
خداوند متعال در قرآن مجید در اهمیت و جایگاه روز عید غدیر می‌فرماید: الیوم أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً‌.

در این روز (معین شدن امیرالمومنین علیه السلام به عنوان وصی و جانشین پیامبر)، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین جاودان شما پذیرفتم. (سوره مائده آیه 3)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

عید بزرگ غدیر طبق روایات اهل البیت علیهم السلام عید الله الاکبر و بزرگترین عید الهی است که برای این روز بزرگ اعمالی ‏سفارش شده که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. روزه گرفتن؛ (یکی از 4 روز سال در بالاترین فضیلت) که در برخی از روایات برای ثواب آن فرموده اند: کفاره شصت سال گناه است. و حتی در برخی روایات آمده است که ثواب روزه روز عید غدیر برابر است با روزه عمر دنیا (1) ؛ البته کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد یا مسافری که نمازش شکسته است نمی تواند روزه واجب یا مستحبی بگیرد. (2)
2. غسل روز عید غدیر؛ البته به فتوای برخی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای با غسل روز عید غدیر نمی شود نماز خواند. (3)
3. زیارت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام از راه نزدیک یا دور مخصوصا با زیارت امین الله.
4. خواندن دعای"ندبه".
5. چون دو مؤمن یکدیگر را ملاقات کنند، به یکدیگر اینگونه تبریک بگویند: الحمد الله الذی جعلنا من المتمسّکین بولایه امیرالمؤمنین و الائمه المعصومین علیهم السلام.
6. از دیگر سفارشات در این ایام پوشیدن لباسهای نیکو‌. شاد کردن دل مؤمنین‌، گذشت از خطاهای مؤمنین‌، برآوردن حاجت آنان، اطعام اهل ایمان، شکر و سپاس به خاطر نعمت بزرگ ولایت و... . (4)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) توضیح حدیث: حدّثنا علیّ بن الحسین العبدى قال: «سمعت أبا عبداللّه الصادق علیه السلام یقول: صیام یوم غدیر خم یعدل‏ صیام‏ عمر الدنیا لو عاش إنسان ثمّ صام ما عمرت الدنیا لکان له ثواب ذلک‏. (من لایحضره الفقیه، ج 2 ص: 90 ؛ وسائل الشیعه، ج3 ص: 338)
(2) (رساله مراجع م 1563)
(3) حضرت امام، امام خامنه ای، آیات عظام: سیستانی، صافی، وحید، بهجت، فاضل: با غسل عید غدیر نمی شود نماز خواند. (رساله مراجع مساله 644 و 646)
(4) (مفاتیح الجنان، مفاتیح نوین)

شب عید سعید غدیر خم
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت

پیامبر (صلی الله علیه و آله )فرمود: اگر تمام درختان قلم، و دریاها مرکب و همه جنیان شمارشگر و همه انسانها نگارشگر باشند قادر به شمارش فضائل علی ابن ابی طالب علیه السلام نخواهند بود(مناقب خوارزمی، ص ۳۲)
برخی ازفضایل ویژه امام علی(علیه السلام) را ذکر میکنیم:
1. ایشان پدر همه ائمه است و تنها کسی بود که کفو حضرت زهرا بود و همسرش و دو پسرش معصوم بودند و شامل آیه تطهیر بودند(صحیح مسلم؛ ، ج۴، ص۱۸۸۳.)
2. امام (علیه السلام) «قسیم‏ النار و الجنة» مى‏باشد،عده‏اى آن را چنین معنى کرده‏ اند که چون دوستان او بهشتى و دشمنانش جهنمى است از این جهت او تقسیم کننده، بهشت و جهنم است و عده‏اى گفته ‏اند او حقیقتا تقسیم کننده بهشت و دوزخ است عده ‏اى را به آتش مى‏ فرستد و عده ‏اى را به بهشت داخل مى ‏نماید(کافی، ج۴، ص۵۷۰. ؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۲، ص۲۶۰)
3. امام علی علیه السلام ،راه ورود به شهر علم است(انا مدینه العلم و علی بابها)( مستدرک حاکم، ج٣، ص١٢۶)
4. در غزوۀ تبوک مولا علی علیه السلام را از مدینه به جای خود گذاشت، چون از فراق رسول خدا صلی الله علیه و آله در آن سفر گریه کرد، فرمود: «آیا راضی نمی شوی که منزلت تو نسبت به من همان منزلت هارون باشد نسبت به موسی، مگر آنکه بعد از من پیغمبری نیست؟ همانا سزاوار نیست که من بروم مگر اینکه تو خلیفه باشی.»( صحیح مسلم ، ج۷، ص۱۱۹)
5. علی علیه السلام عابدترین مردم و عباد بود و عبادت هیچ کس به عبادت آن حضرت نمی رسید و برخی شبانه روزها هزار رکعت نماز میکرد(وسائل الشیعة، ج4، ص 100-97)
6. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: یا علی! اگر بنده ای از بندگانْ عبادت خدا کند به قدر آنچه نوح علیه السلام در قوم خود به عبادت و رسالت مشغول بود و آن بنده را مثل کوه اُحدْ طلا باشد در راه حق تعالی همه آن را به فقرا و مساکین رسانَد و آن قدر عمرش دراز شود که هزار حج پیاده کند و بعد از اینها در میان صفا و مروه مظلوم کشته شود و با این همه، تو را ای علی! دوست نداشته باشد، بوی بهشت به مشام او نخواهد رسید و داخل جَنّت نخواهد شد.( مناقب خوارزمی، ص 67ـ68)
خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد

عید سعید غدیر
جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعة، ج‌27، ص: 188‌

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. اَلْحَمْدُ لِلهِ الَّذى جَعَلَنٰا مِنَ الْمُتَمَسِّکینَ بِوِلاٰیَةِ اَمیرِالْمُؤْمِنینَ وَالْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاٰمُ ؛
این عید بزرگ و خجسته ولایت را به همه شما ولایتمداران تبریک عرض می کنیم.
از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند‌: یا علیُّ أنتَ أخی وَ أنا أخوکَ، أنا المُصطَفی للنُّبُوَّة وَ أنتَ المُجتَبی لِلإمامَةِ ...

ای علی! تو برادر من، و من برادر توام، من برای ‏نبوت انتخاب شده ‏ام، و تو برای امامت... . (وسائل الشیعة، ج‌27، ص: 188‌)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از اعمالی که در عیدالله الاکبر توصیه شده عقد اخوت است و نقل شده است پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در این روز بین اصحاب خود عقد اخوت و برادری برقرار کردند و خود ایشان با علی علیه السلام عقد اخوت بستند.
چند نکته شرعی درباره عقد اخوت:
۱. کیفیت عقد اخوت در کتب ادعیه از جمله مفاتیح الجنان در اعمال روز عید غدیر آمده است که با إجرای آن طرفین با هم برادر معنوی خواهند شد؛ و در آنجا آمده که پس از عقد اخوت جمیع حقوق خود را جز دعا و زیارت و شفاعت ساقط کنند و البته عقد اخوت الزام آور نیست و تکلیف واجبی را برای طرفین ایجاد نمی کند. و مطابق نظر امام خامنه ای انجام این عمل منحصر در روز عید غدیر نبوده هر چند در این روز بهتر است. و همچنین به تصریح برخی مراجع انجام آن بین دو بانو به امید ثواب مانعی ندارد.
۲. این عقد آثار محرمیت و ارث را ندارد. بنابراین مثلا اگر دو مرد این عقد را اجرا کردند از هم ارث نمی‌برند و هیچ گونه رابطه محرمیتی میان آنها و نزدیکانشان ایجاد نمی‌شود. و می دانیم که تنها عقدی که با بودن شرایط محرمیت ایجاد می کند عقد ازدواج است. لذا عقد اخوت به هیچ وجه بین زن و مرد صحیح نیست.
۳. مطابق نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای لازم نیست صیغه عقد اخوت حتماً به عربی خوانده شود، بلکه اگر آن را به فارسی یا زبان دیگری هم جاری کنند صحیح است؛ اما باید الفاظی را بکار برند که معنی این عقد را برساند. (1)
می توانید برای توضیحات بیشتر به مفاتیح الجنان، اعمال روز عید غدیر، مراجعه فرمایید.
خداوند متعال به حق امیرالمومنین علیه السلام قلوب مسلمین را با یکدیگر متحد گرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) سایت ادمین امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع مسائل متفرقه سوال شماره 646813 ؛ سوالات سامانه جامع مسائل متفرقه سوال شماره 11353211399/05/27 (اجوبه الاستفتائات س 1463‌و 1464‌؛ آیت الله مکارم، استفتائات جدید‌، ج3‌، س 611 ؛ توضیح المسائل مراجع ، ج2، سؤال‌2443 ؛ مفاتیح‌الجنان و مفاتیح نوین، آداب عید غدیر)
مطابق نظر آیت الله مکارم: عقد اخوت مربوط به عید غدیر است ولی در ایام دیگر به قصد رجاء مانعی ندارد. https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=46496&mid=266107
https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=46501&mid=259929

عید سعید غدیر
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت

پیامبر در روز غدیر فرمود: «أَلَسْتُ أَوْلى بِکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ؟ قالُوا: بَلى. قالَ: مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ. ای مردم آیا من نسبت به شما از خود شما سزاوارتر نیستم؟گفتند: آری!فرمود: کسی که من مولی و رهبر و سزاوارتر به او هستم، علی (علیه السلام ) مولی و رهبر و سزاوارتر به اوست »
جمله قبل یعنی(أَوْلى بِکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ) نشان میدهد معنی -ولی-سزاواتر و سرپرست و رهبر است بنابراین کلمه مولا نیز همان معنا رامیدهد.
قراین دیگر که نشان میدهد کلمه((مولا و ولی) به معنای دوست نیست:
1. هوای گرم غدیر:دوستی مطلب جدیدی نبود.
2. سه روز بیعت گرفتن بخاط دوستی معنا نمیدهد.
3. تبریک گفتن(بخ بخ لک یاعلی) درمورد دوستی معنا نمیدهد.
4. شعر سرودن شعرا در غدیر
5. اینکه رفته ها برگردند و عقب افتاده هابرسند.
6. کلمه - من بعدی- دوستی به بعد از مرگ من نمیسازد.
7. کلمات دیگر خطبه مثل: هذا عَلِی أخی وَ وَصیی وخلیفتی- امامکم
8. دستور به اطاعت از او: أَطیعُوهُ.
9. داستان درخواست نزول عذاب حارث و خوردن سنگی بر او از آسمان.
خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
خطبه غدیر

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ایام عید سعید غدیر
در فرازی از خطبه غدیر از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله در پیروی از امام علی علیه السلام اینگونه می خوانیم: ... مَعاشِرَالنَّاسِ، لاتَضِلُّوا عَنْهُ وَلاتَنْفِرُوا مِنْهُ، وَلاتَسْتَنْکِفُوا عَنْ وِلایَتِهِ، ...

ای مردم! از علی (علیه السلام) روی برنتابید و از امامتش نگریزید و از ولایتش تخلف نکنید. چراکه او تنها کسی است که به حق عمل کرده و به سوی آن هدایت می کند و از باطل نهی کرده و آن را نابود می سازد. (خطبه غدیر)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در باب حفظ ایمان:
1. به کسی که اعتقاد به ولایت امیرالمومنین و اولاد معصومین ایشان علیهم السلام داشته باشد مومن گفته می شود. (1)
2. حفظ ایمان واجب است و انجام هر عملی که ایمان را ضعیف می کند حرام است؛ بنابراین کارهایی مثل مطالعه نوشته های گمراه کننده (در غالب کتاب، مجله، یا شبکه های مجازی) که احتمال انحراف در عقیده یا اخلاق در آن است شرعا حرام است و همچنین دیدن برنامه های ماهواره ای یا فیلمها و کلیپهای ضد اسلام و ضد شیعه که اذهان بیننده را (مستقیم یا غیر مستقیم) از راه حق منحرف می کند و یا حتی ترس . (2)
2. یکی از واجبات دفاع از دین است لذا باید هر شخصی با مال و جان و فکر و زبان خود در حد توانایی از دین خدا دفاع نماید و دفاع منحصر به میدان جنگ نیست و امروز یکی از مهمترین هجومهای دشمن، هجمه فرهنگی به اعتقادات و باورهای مذهبی است؛ به عنوان نمونه به گفته برخی محققین در زمان حاضر در آمریکا و انگلیس و اسرائیل چند لشکر سایبری به زبان فارسی علیه تعالیم اسلام در حال فعالیت هستند؛ بنابراین بر کسانی که توانایی دارند لازم است با تبیین و روشنگری به دفاع از این هجمه بپردازند.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) سایت ادمین امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع روزه سوال شماره 1216541.
(2) (رساله آموزشی، ج2 ، درس 12 ؛ توضیح المسائل جامع، م 2224 اقتباس از مورد 58 ؛ مکارم استفتائات جدید ؛ ج‌3، ص: 600) سوالات سامانه جامع مسائل فرهنگی و اجتماعی سوال شماره 1251565

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت

خداوند خطاب به پیامبر و خاندان او در آیه تطهیر فرموده است: «إِنَّما یریدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً: خدا فقط می‌خواهد آلودگی را از شما خاندان بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند.» (آیه 33 احزاب) ؛ در این آیه،اهل بیت را کسانی معرفی کرذه که معصوم هستند و خداوند آنان را از هرگونه پلیدی پاک کرده است.
اما مصادیق این آیه چه کسانی هستند؟
در کتب لغت عرب، کلمه «اهل» بر نوعی رابطه و پیوند میان یک انسان با انسان یا چیز دیگری دلالت می‌کند؛ برای نمونه، در عربی، همسر را اهل مرد می‌شمارند، امت هر پیامبری اهل اویند و ساکنان خانه یا شهر، اهل خانه یا شهرند. همچنین، پیروان هر دین و آیینی اهل آن دین‌اند(معجم المقاییس اللغة، ج۱ ص۹۳؛ لسان العرب، ج۱، ص۱۸۶)
1. اما در این آیه با کلمه (انما) تاکید کرده که اینها کسانی هستند که معصومند، بنابراین شامل زنهای پیامبر نیست، چون اگر مقصود آیه، خانه‌های همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بود، لازم بود بگوید «اهل البیوت» و لذا آنجا که دربارة آنان سخن می‌گوید صیغة جمع به کار می‌برد، نه صیغة مفرد ،«ال» در واژه «البیت»، اشاره به یک خانة معهود دارد که مورد عنایت آیه است،
2. هیچگاه صحیح نیست ضمیر مردان را به زنان ارجاع داد، و به زنان گفت"عنکم از شما"بلکه اگر فقط همسران اهل بیت بودند، باید می فرمود: "عنکن"،
3. در قرآن سوره تحریم(آیه 3و4) برخی زنان پیامبر را توبیخ کرده که اگر توبه نکنید،خدا برعلیه شماست و یکی از زنان پیامبر جنگ جمل را راه انداخت،پس نمی توانند معصوم باشند.
4. بیش از 70 حدیث به طرق اهل سنت، آمده که پیامبر فرمود: اهل بیت،همان 5 تن آل عبا هستند که پیامبر آنها را زیر عبایی جمع کرد و فرمود: اینها اهلبیت من هستند(صحیح مسلم، باب فضائل اهل‌بیت النبی، ج۴، ص۱۸۸۳.)
خداوند ما را پیرو واقعی اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
خطبه غدیر

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تبریک ایام غدیر
حضرت رسول صلی الله علیه و آله بعد از نصب امیرالمومنین علیه السلام؛ در اواخر خطبه غدیر همگان را به تبلیغ جریان غدیر مکلف کرده و فرمودند: قَدْ بَلَّغْتُ مَا أُمِرْتُ بِتَبْلِیغِهِ ... فَلْیُبَلِّغِ الْحَاضِرُ الْغَائِبَ وَ الْوَالِدُ الْوَلَدَ إِلَی یَوْمِ الْقِیامَةِ؛

ای مردم! من آنچه به آن مامور بودم را تبلیغ کردم ... پس باید حاضرین به غائبین و پدران به فرزندانشان تا روز قیامت این جریان را تبلیغ کرده و اطلاع رسانی کنند. (خطبه غدیر)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از وظایف واجبات بر عهده والدین تربیت دینی فرزندان است؛ که چند نکته در این زمینه بیان می کنیم:
1. بر ولیّ کودک واجب است که فرزندش را از امور و اسباب و وسائلی که سبب فساد عقیده او در توحید، نبوت، امامت و سایر اعتقادات می شود و یا او را به معصیت می کشاند حفظ کند؛ مثلا اگر استفاده از تلفن همراه یا اینترنت یا شبکه های مجازی یا شرکت در برخی جلسات یا ارتباط با برخی افراد، سبب انحراف فرزند شود و یا ترس آن باشد، بر پدر لازم است که او را حفظ کند. (1)
2. بر پدر و مادر واجب است فرزندشان را به وظایف شرعی اش آشنا کنند؛ و نباید در این زمینه کوتاهی شود؛ به عنوان مثال اگر پدر و مادری نسبت به حجاب فرزندشان کوتاهی کنند و در زمان بلوغ، دخترش حجاب اسلامی را رعایت نکند والدین نیز مسئول خواهند بود. (2)
3. همچنین می بایست اولیای اطفال آنها را از هر کاری که باعث ضرر بر خودشان یا بر دیگران باشد باز دارند و از هر کاری که خداوند آن را منع نموده مثل دروغ، غیبت جلوگیری نمایند. (3)
خداوند متعال به حق امیرالمومنین علیه السلام همه ما را در تربیت فرزندانی صالح موفق کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریر الوسیله کتاب الحجر، صغر سن، م11)
(2) (حضرت امام، استفتائات ج1ص 133 س25 ؛ مسائل جدید، ج1 ص179 و 180 ؛ ماده 1173 قانون مدنی)
(3) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه القضاء م36 ؛ منهاج ج3 م 1078 ؛ رساله مراجع ذیل مساله 1389)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت

خداوند در آیه 3 مائده می فریامد الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً «امروز کافران از دین شما مایوس شدند بنا بر این از آن ها نترسید و تنها از (مخالفت) من بترسید . امروز دین و آئین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آئین شما پذیرفتم ».
حال این سوال پیش می اید که این چه موضوعی است که با وجود آن کفار از نابودی دین ناامید شدند؟ آن چیست که دین با آن کامل می شود؟ این چه نعمتی است که باعث کامل شدن باقی نعمت های خدا می شود؟ و در نهایت موجب می شود دین اسلام مورد قبول و پسند خداوند قرار گیرد؟
مسلما این نعمت نمی تواند برخی از احکام دین باشد و با این توضیحات چنین نتیجه مى گیریم که اسلام در صورتى در روى زمین مستحکم و ریشه دار خواهد شد که با «ولایت امامان» همراه باشد; زیرا این همان اسلامى است که خدا «پسندیده» و وعده استقرار و استحکامش را داده است.
از همین روست که طبق نظر علمای شیعه و برخی از بزرگان اهل سنت این آیه بعد از اعلام ولایت امیرالمومنین علی (علیه‌السّلام) در غدیر‌خم، نازل شده است.
خداوند مسلمانی ما را همراه با ولایت اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
کامل الزیارات، النص، ص: 305

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک شب ولادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام
از امام کاظم در فضیلت زیارت فرزندشان حضرت رضا علیهما السلام نَقل شده که فرمودند: مَنْ زَارَهُ مُسَلِّماً لِأَمْرِهِ عَارِفاً بِحَقِّهِ کَانَ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ کَشُهَدَاءِ بَدْرٍ

کسی که فرزندم را زیارت کند در حالی که تسلیم امر او باشد و به حق او عارف باشد، مقام او نزد خدا، همانند شهیدانِ جنگ بدر خواهد بود. (کامل الزیارات، النص، ص: 305)

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از سنتهای مورد تاکید دین، زیارت است لکن باید آداب زیارت نیز دقیق آموخته شود تا اینکه گرفتار خرافات نشویم.
لذا دو نکته مهم در این زمینه خدمتتان بیان می شود:
1. در زیارت: اموری مثل غسل، ذکر خداوند در مسیر و حین زیارت، خواندن زیارت نامه های معتبر مثل امین الله و جامعه کبیره، قرآن خواندن، نماز زیارت و ... وارد شده است. نزدیک شدن به ضریح مقدس و دعا کردن در نزد حضرت نیز در صورت عدم مزاحمت برای دیگر زائرین سفارش شده است و همچنین یکی از آداب در ضمن زیارت، شتافتن و ملحق شدن به صفوف جماعت در اوقات نماز است که بسیار سفارش شده است. (1)
2. گاهی اوقات از برخی زائرین اموری مشاهده می شود که دلیل و مدرکی ندارد مانند بستن قفل و پارچه به شبکه‌ها و پنجره های ضریح، و حتی مواردی از این رفتارها خطا یا گناه نیز محسوب می شود مانند بردن مُهر یا کتاب از حرم، یا گرو برداشتن کتب ادعیه و سایر وسایل از حرم برای حاجت گرفتن، نوشتن برخی مطالب در کتب ادعیه و ... که لازم است از این امور اجتناب شود و در صورت مشاهده تذکر داده شود.
3. یکی از مستحبات زیارت نیابتی است بنابر این می توانیم به نیابت از اموات و یا افراد زنده و اولیاء الهی زیارت انجام دهیم و نماز زیارت بخوانیم. چه زیباست که در این شب میلاد امام کاظم علیه السلام زائرین به نیابت از پدر بزرگوارشان و دیگر اهل بیت علیهم السلام حضرت رضا علیه السلام را زیارت کنند. (2)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع:
(1) مفاتیح الجنان
(2) (آیت الله مکارم: نیابت مستحبات از حی و میت صحیح است یا باید به صورت اهدای ثواب باشد؟نیابت مستحبات از حی یا میت اشکالی ندارد هرچند بهتر ، اهدای ثواب است.) (عروه الوثقی کتاب الاجاره مسائل متفرقه م 16 ؛ مکارم، استفتائات سایت)

شب ولادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام

امام کاظم ( علیه السلام ) با رزوشهایی موجب تقویت شیعه شده اند که برخی ذکر میشود:
1. نفوذ شیعه در دستگاهها: از زمان امام کاظم (علیه السلام ) به بعد ائمه اطهار ( علیهم السلام ) وارد عرصه سیاست می‌شوند و به مردم نسبت به فساد دستگاه خلافت هشدار می‌دهند و تلاش می کردند با نفوذ دادن برخی از افراد برجسته مثل علی بن یقطین در دستگاه خلافت بتوانند ضمن جلوگیری از برخی اشکالات و ضربات به اسلام، زمینه نشر فرهنگ اصیل اسلام که همان مکتب شیعه است را فراهم کنند.
2. سازمان وکالت، مجموعه‏اى متشکل از امامان معصوم (علیهم السلام) و عده‏اى از پیروان نزدیک و وفادار آنان بود که با همکارى یکدیگر، تشکیلات هماهنگ و منسجمی را پدید آوردند تا با اتکا بر آن پیشبرد اهداف دینی خود را محقق سازند. وظایف این سازمان به امور مالی منحصر نبود و وظایف سیاسی، دینی و ارشادی را نیز شامل می‌شد. این تشکیلات تا پایان عصر غیبت صغرا استمرار داشت.
3. بنیانگذاری دهه اول محرم :طبق فرموده امام رضا (علیه السلام) اولین امام بنیانگذار دهه محرم پدرشان بودند که از اول محرم تا عاشورا گریه میکردند
4. تربیت شاگردان و آرمان تشکیل حکومت اسلامی: از جمله یاران و تربیت شدگان مکتب کاظمی، رشد و نمو شخصیت هائی مانند علی بن یقطین، هشام بن حکم، عبدالله بن یحیی کاهلی، صفوان بن یحیی، و… می‌باشند که نقش فراوانی در حفظ و گسترش مبانی و معارف مکتب اهل بیت (علیهم السلام ) و حمایت از شیعیان و علویان ایفا نمودند.
یک روز هارون، به امام هفتم (علیه السلام) عرض کرد که حاضر است «فدک» را به ایشان برگرداند!. حضرت موسی بن جعفر ( علیه السلام) فرمود: «در صورتی حاضرم فدک را تحویل بگیرم که آن را با تمام حدود و مرزهایش به من بدهی» ؟!.هارون پرسید که حدود و مرزهای آن چیست؟.امام ( علیه السلام) فرمود: «حد و مرز اولش، عدن؛ حد و مرز دومش، سمرقند؛ حد و مرز سومش، آفریقا؛ حد و مرز چهارمش، سرزمین ارمینه و بَحر (دریای) خزر است».هارون با شنیدن این سخنان، رنگ چهره اش تغییر کرد و با خشم و عصبانیت گفت: «با این وضع، چیزی برای ما باقی نمی‌ماند» ؟!.امام کاظم ( علیه السلام ) فرمود: «می‌دانستم که نخواهی پذیرفت» !.( مناقب آل ابی طالب (ع) ۳۲۰:۴)
خداوند ما را در مسیر اسلام حقیقی ثابت قدم بدارد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۳۳ و ۱۳۴

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت امام کاظم علیه السلام
خداوند متعال در قرآن یکی از صفات اهل بهشت را فرو بردن خشم بیان فرموده است؛ آنجا که آمده است: وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ

(متقینی که بهشت برایشان آماده شده است) کسانی هستند که خشم خویش را فرو می برند و از مردم (در خطاهایشان) می گذرند و خداوند نیکوکاران را دوست دارد. (آل عمران آیات 133 و 134)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته شرعی در احکام خشم و عصبانیت:
1. اگر کسی در حال عصبانیت قسمی بخورد یا عهد و نذری کند چنانچه عصبانیتش، او را کاملا از حال طبیعی خارج کرده است و اختیارش را از دست داده است به حدی که متوجه نیست چه می گوید؛ چنین عهد یا قسم و یا نذری اعتبار شرعی نداشته و شخص تکلیفی ندارد؛ مثلا اگر مردی در حال عصبانیتی که او را از حال طبیعی خارج کرده است قسم بخورد که همسرش را طلاق بدهد این قسم هیچ ارزشی ندارد. (1)
2. اگر کسی به مال دیگری خسارت وارد کند (مثلا به خودرو کسی آسیبی وارد کند) یا به شخصی صدمه ای وارد کند که موجب دیه می شود، (مثلا بدنش سرخ شود،) ضامن خسارت و یا دیه است؛ و در صورت توانایی باید فورا جبران کند؛ و در این حکم بین کسی که از فرط خشم و عصبانیت اختیارش را از دست داده یا نه، فرقی نیست. (2)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل مراجع، م 2642)
(2) (تحریرالوسیله، کتاب الغصب، م 54 و 55 ؛ منهاج الصالحین، ج2 م 861 ؛ سایت آیت الله مکارم، استفتائات، ضمان، موجبات ضمان)

ولادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

ابوبصیربه امام صادق علیه السلام عرض کرد: مردم می گویند: چرا نام علی و اهل بیت ایشان در کتاب خدانیست؟ فرمود: به آنان بگو نماز بر رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شد؛ ولی خداوند رکعت های آن را که سه یا چهار تاست در کتابش نام نبرد، تا آنکه رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم ) آن را برای مردم تفسیرکرد(کافی ج1 ص286)

قرآن کتاب کلیات است و جزئیات رانیاورده؛ حتی با اینکه توحید و مساله جسمانییت خدا مهمتر از امامت است در قران نیست و برخی درموردخدا جسمانیت را قائل شدند؛ولی در قران نیامده است.-از طرفی اسم مخالفین ائمه نیز نیامده است.

خدا گرچه برخی جاها اسم برده؛ ولی برخی جاها اسم نبرده مثل اسم زلیخا در داستان یوسف و اسم خضر در داستان موسی رانیز نگفته است و فقط صفات آنها را گفته است.

خداوندبجای معرفی به اسم؛ با صفت معرفی کرده است مثل آیه ولایت؛ آیه مباهله؛ آیه تبلیغ و...؛ چون کنایه ابلغ از تصریح است.

-البته گاهی با اینکه برخی مطالب واضح در قران آمده مثل قضیه متعه و صیغه ،ولی بازهم مخالفین قبول نکردند 

- خود این قضیه اسم مستقیم نبردن باعث شده تادشمنان دین به فکر تحریف قرآن نیفتند و جان امام علی نیز محفوظ بماند

پروردگارا مارا جزء یاران حقیقی امیرالمومنین علی علیه السلام قرار بده به برکت صلوات برمحمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
تحف ‏العقول، ص 305

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت صادق علیه السّلام نقل شده است: اِیّاکُم وَ النَّظرَة فَانَّها تَزرَع فی القَلبِ الشَهوَة وَ کَفى بِها لِصاحِبِها فِتنَة؛

از نگاه [ناپاک] بپرهیزید که چنین نگاهى تخم شهوت را در دل مى‌کارد و ‏همین مقدار براى فتنه‌ى صاحب آن بس است. (تحف ‏العقول، ص 305)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته شرعی درباره نگاههای حرام:
1. نگاه به فیلم و عکسهای مبتذل و مستهجن حرام است هر چند به قصد لذت نباشد و در این حکم فرقی بین متاهل و مجرد نیست و قصد و هدف نگاه کردن نیز حکم را تغییر نمی دهد.
2. نگاه به فیلم و عکس نامحرم که حجاب شرعی را رعایت نکرده باشد، اگر به قصد لذت باشد یا با نگاه کردن ترس افتادن در گناه وجود داشته باشد، ولو که صاحب عکس و فیلم آشنا نباشد، شرعا حرام است. (1)
3. نگاه به فیلم و عکس نامحرمی که پوشش شرعی را رعایت نکرده و صاحب عکس آشنا می باشد، مثل دختر عمو یا خواهر خانم یا همسر برادر و دیگر کسانی که آشنای انسان هستند، نگاه به فیلم و عکس این افراد (بدون پوشش شرعی) هر چند بدون قصد لذت باشد، شرعا حرام است. (2)
خداوند متعال همه ما را از وسوسه های شیطان مصون بدارد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) صرفا جهت اطلاع: اما چنانچه صاحب عکس آشنا نباشد در صورتی که عکس و فیلم مبتذل نباشد، نگاه کردن مانعی ندارد بشرط اینکه نگاه کردن به قصد لذت نباشد و با نگاه کردن ترس افتادن در گناه وجود نداشته باشد.
صرفا جهت اطلاع: مقصود از آشنا بودن آن است که اگر او را به عنوان زن فلان شخص یا خواهر فلان-مثلا- بشناسد، کافی است. (رهبری استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 745606، تاریخ استفتاء: 1395/12/12 ؛ استفتائات مکارم، ج3 س 679)
(2) (سیستانی، مکارم، وحید: اگر از خانم های بد حجاب یا بی حجابی باشد که وقتی آنان را امر به حجاب کنند اعتنا نمی کنند، باشد؛ در صورتی که بدون قصد لذت جنسی و بدون ترس افتادن در گناه باشد، اشکال ندارد.) (استفتائات حضرت امام، ج2 س 43 و ج3 ص: 261 س: 14 ؛ رساله آموزشی، ج2، درس 76 ؛ اجوبه الاستفتائات، س 1183 ؛ سیستانی، استفتائات، سوال 223، حکم نگاه به عکس و فیلم ؛ توضیح المسائل مراجع، ج2 ذیل مساله 2434 ؛ مکارم، استفتائات سایت، احکام نگاه کردن ؛ جامع الاحکام(صافی) ج2 س 1717 و 1719 ؛ جامع المسائل(فاضل) ج1 س1728 و س 1729 و س 998 ؛ بهجت استفتائات ج4 س5366 و س 5378)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند در آیه 55 مائده می فرماید: إِنّما وَلیکُمُ اللهُ و رَسولُهُ والّذینَ ءَامَنوا الَّذینَ یقِیمُونَ الصَّلوةَ و یؤتُونَ الزَّکوة و هُم راکِعونَ: ولی شما فقط خدا، پیامبر و مؤمنانی هستند که نماز را به پا داشته،و درحال رکوع زکات می‌دهند.

بسیاری از بزرگان اهل سنت گفته اند این آیه در شأن امام علی نازل شد که در هنگام نماز انگشترش را به یک فقیر بخشید.

انسانها حالات روحی مختلفی دارند مثلا گاهی پیامبر بخاطر گریه یک بچه نماز را سریع تمام می کرد و یا بخاطر اینکه امام حسین علیه السلام درحالت سجده روی پشت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم میرفت نماز را طولانی میکرد و گاهی هم نقل شده با اینکه خانه امام سجاد آتش گرفت ایشان درنماز متوجه نشد. مثلا حضرت یعقوب متوجه حضرت یوسف در چاه نشد،ولی بوی یوسف را از مصر فهمید.

از طرفی باید بدانیم که نماز و زکات هر دو دستور خداهستند و توجه به زکات و فقیر حواس پرتی درنماز نیست،و نوعی دستور از خدا به امام برای رفع مشکل مردم است، از این جهت خدا بخاطر این عمل امام علی آیه ای را در مدح عملشان نازل کرد.

خدواندا: عمل به دستورات دینی را با تبعیت کامل از آنها به ما عنایت بفرما

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه بقره آیه ۱۷۲

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند متعال در قرآن فرموده است: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ کُلُواْ مِن طَیِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاکُمْ وَاشْکُرُواْ لِلّهِ إِن کُنتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ

ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از نعمتهای پاکیزه‌ای که به شما روزی داده‌ایم، بخورید و شکر خدا را بجا آورید؛ اگر او را پرستش می‌کنید! (سوره مبارکه بقره آیه 172)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

در برخی موارد خوردن و آشامیدن حرام است که به چند مورد اشاره می شود:
1. خوردن غذایی که نجس است حرام است اما اگر شک دارد که نجس شده یا نه، خوردن آن اشکال ندارد. (1)
2. خوردن گوشت حیوانات حرام گوشت مانند خرگوش، خرچنگ، ماهی بدون پولک، حشرات حرام است و همچنین خوردن بعضی از قسمتهای حیوانات حلال گوشت نیز مانند دنبلان و نخاع حرام است. (2)
3. خوردن هر مایعی که مست کننده می باشد حرام است، و در آن فرقی بین این نیست که کم باشد یا زیاد و فرقی ندارد مست بشود یا نه؛ و کسی که مرتکب این گناه بزرگ شده، باید علاوه بر توبه در حالت طبیعی نمازش را بجا آورد و ترک نماز گناه دیگری است. (3)
4. خوردن مال غصبی و مالی که از راه حرام بدست آمده مثل مال دزدی یا مالی که از راه قمار و مانند آن بدست آمده است؛ در این مورد انسان نیز مدیون است و باید مالی را که استفاده جبران کند و به صاحبش برگرداند.
خداوند متعال رزق حلال و طیب به همه مسلمین و مومنین عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع تقلید، م 145)
(2) (تحریرالوسیله، کتاب الاطعمه و الاشربه، م 1 و م 2 و م 5 و م 27 ؛ منهاج الصالحین، ج 3 م 877 و م 878 و م 881 و م 900 ؛ جامع المسائل ج1 س 1362 ؛ بهجت، استفتائات ج4 س 5882)
(3) (تحریرالوسیله، کتاب الاطعمه و الاشربه، خوراکی های غیر حیوان، م 15 و م 16 ؛ منهاج الصالحین، ج3 ، م 926 و م 927 ؛ بهجت، استفتائات ج4 س 5936 ؛ عروه الوثقی، فصل فی احکام النجاسه م 32)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت موسى(علیه‌السلام) به صراحت و روشنى، برادرش حضرت هارون(علیه‌السلام) را خلیفه و جانشین خود قرار داد. ایشان بنى‌اسرائیل را که بیش از هفتاد هزار نفر بودند جمع نمود و به آن‌ها تأکید کرد که هارون جانشین و خلیفه من است و همه باید امر او را اطاعت کنید. وقتى که ایشان براى مدت کوتاهى به کوه طور به میهمانى پروردگار رفت، تکلیف مردم کاملاً مشخص شده بود و باید در این ایام از هارون تبعیت مى‌کردند.
هنوز مدت یک ماه از غیبت موسى سپرى نشده بود که فتنه سامرى برپا شد و بین مردم اختلاف پیش آمد. پس از آن که سامرى، گوساله طلا را به آن‌ها نشان داد، بنى‌اسرائیل هارون، خلیفه مسلّم خود را که از جانب حضرت موسى تعیین شده بود، رها نموده و در اطراف سامرى اردو زدند؛ لذا در مدت کوتاهى هفتاد هزار نفر از همان قوم بنى‌اسرائیل که خلافت هارون را با گوش خود از حضرت موسى شنیده بودند و وجوب اطاعت هارون برایشان بدیهى بود، هارون را رها کرده و گرفتار دسیسه سامرى گوساله پرست شدند. حتى وقتى که هارون آن‌ها را منع کرد، در صدد قتل وى بر آمدند. آن قدر هارون اذیت شد که در برگشت از کوه طور، نزد موسى رفت و شکایت و درد دل نمود. این شکایت در قرآن مجید چنین آمده است: «إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِی وَکادُوا یَقْتُلُونَنِی [اعراف/150] این قوم من‌را خوار و ضعیف ساختند و مى‌خواستند من‌را به قتل برسانند».

حال با این اوصاف و با این آیه‌های قرآنی می‌توان گفت که سامری به حق بوده است و هارون ناحق؟ به خاطر این‌که صحابه بزرگ و نزدیک موسی(علیه‌السلام) به سامری پیوستند؟ آیا این سخن پذیرفتنی است؟ آیا مورد قبول است که بگوئیم چون قوم موسی به سامری روی آوردند، به خاطر نبودن نص صریح بر جانشینی هارون بود؟ آیا درست است که قوم موسی(علیه‌السلام) کلمات و گفته‌های موسی(علیه‌السلام) را تاویل ببرند و بگویند که ما از کلماتی که در مورد جانشینی هارون گفته شده بود این طور فهمیده‌ایم؟}}}-

اگراز غدیر تا رحلت پیامبر 70 روز بود،ولی از غیبت حضرت موسی تا امدنش 40 روز بود و موسی زنده بود ولی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم از دنیا رفته بود؛همانطور که اکثر اصحاب حضرت موسی گوساله پرست شدند، اکثر یاران پیامبر ما نیز در سفارش غدیر را رها کردند؟ و امام علی علیه السلام مجبور شد کلمات حضرت هارون را بکار ببرد که(«إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِی وَکادُوا یَقْتُلُونَنِی [اعراف/150] این قوم من‌را خوار و ضعیف ساختند و مى‌خواستند من‌را به قتل برسانند».

امام علی علیه السلام در باره علت کنار گذاشتن ایشان بعد از غدیر فرمودند: در حقیقت، یک خودخواهی بود و ریاست طلبی و خودکامگی بود. یک دسته به خاطر حسادت، آمدند این زیاده‌خواهی و خودخواهی و انحصار طلبی را بخیلانه و حسودانه، از ما گرفتند  و یک عده هم از کنار غصب خلافت، سخاوتمندانه گذر کردند و حوصله دفاع از حق ما را نداشتند، و از ما و سخنان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) دفاع نکردند. فردای قیامت، خداوند داور است و بازگشت همه به سوی خداست.(نهج البلاغه محمد عبده، ج2، ص64)

دلیل بعد کینه ایی بود که از امام علیه السلام بخاطر جنگهای زمان پیامبر داشتند—احقادا بدریه و خیبریه و حنینیه—

-پروردگارا:ایمان همراه با عمل به دستورات دین را به ما عطا بفرما به برکت صلوات بر محمد و ال محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج 15، ص 261)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: إِنَّ اَلسَّرَفَ یُورِثُ اَلْفَقْرَ وَ إِنَّ اَلْقَصْدَ یُورِثُ اَلْغِنَى

اسراف کردن فقر و تنگدستی را به دنبال دارد و نتیجه میانه روی بی نیازی و توانگری خواهد بود. (وسائل الشیعه، ج 15، ص 261)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته شرعی در باب اسراف و تبذیر:
1. اسراف به معنى خارج شدن از حدّ اعتدال است بى آنکه چیزى را ظاهراً ضایع کرده باشد، امّا تبذیر به معنای ضایع کردن مال است مثل این که براى دو نفر میهمان غذاى ده نفر را تهیّه ببینیم، و باقى مانده را دور بریزیم که هر دو مورد از لحاظ شرعی حرام و گناه محسوب می شود. (1)
2. اسراف و تبذیر در زندگی مصادیق مختلفی دارد؛ مانند باز گذاشتن شیر آب هنگام شستن خودرو یا مسواک زدن یا وضو گرفتن؛ روشن ماندن کولر، وسایل برقی، چراغها در منزل و یا محل کار بیش از مقدار نیاز؛ کوتاهی در نگهداری نان که منجر به دور انداختن نان می شود، تهیه هر گونه خوردنی بیش از اندازه و دور ریختن آن، و ... از این موارد است .
2. اگر کسی تمام مال یا بخشی از اموالش را اسراف یا تبذیر کند یا در راه حرام مصرف کند، علاوه بر اینکه گناه کرده است و باید توبه کند لازم است خمس آن مقداری را که در راه حرام مصرف کرده و یا اسراف شده را بپردازد؛ مثلا اگر برای مجلس عروسی نوازنده موسیقی حرام را دعوت کردو ومبلغی را به او پرداخت نمود باید علاوه بر توبه خمس آن را به دفتر مرجع تقلیدش پرداخت نماید. (2)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات س 1469 ؛ مکارم، استفتائات سایت، متفرقه، اسراف) https://makarem.ir/main.aspx?reader=1&lid=0&mid=2721&catid=6509&pid=61777
(2) (توضیح المسائل مراجع م 1775 ؛ توضیح المسائل جامع آیت الله سیستانی م 2317 ؛ عروه الوثقی، ما یجب فیه الخمس، م 61)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- 

امام رضا ( علیه السلام ) درباره معرفت امامان معصوم فرموده اند: «من مات و لم یعرفهم مات میتة جاهلیة؛ هر کس بمیرد و امامان را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است » (عیون أخبار الرضا (علیه السلام) ج2ص121) بر اساس این حدیث رضوی، معیار و مرز بین مرگ در جاهلیت و اسلام، معرفت امام است. انسان هرچه از اسلام بپذیرد، ولی سرانجام امامان را نشناسد، در کفر، شرک و مرگ جاهلی جای دارد.
- طبق حدیث سلسله الذهب، شرط نجات از جهنم، توحید است که امام رضا فرمود: بشروطها وانا من شروطها (التوحید صدوق،ص25):
یعنی اولا شرط پذیرش توحید، قبول ولایت امام است.ثانیا: امام رضا فرمود من، نه امام اول یا سوم یا ششم؛ چون شیعیان 4 امامی و 6 امامی و واقفی تا امام رضا را قبول دارند ولی امام هشتم راقبول ندارند که قبول نیست؛
ثالثا: امام رضا زمانی که فرمود (من جزء شروطم ،امام رضا، امام زنده آن زمان بود ،ولی الان امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف )؛ امام این عصر هستند و بدون پذیرش امام زنده مرگ جاهلی میشود؛ چون طبق فرمایش امام رضا ( علیه السلام ) در هر دوره ای امامی هست و گرنه زمین اهلش را در خود فرو می برد (عیون أخبار الرضا (علیه السلام)؛ج2؛ص264)؛ چون ائمه واسطه فیض خلقت هستند. (زیارت جامعه کبیره)
- امام رضا ( علیه السلام ) در حدیثی شرط درخواست شفاعت برای زائر خویش را در روز قیامت عارف به حق امام بودن ذکر کرده اند (بحار، ج ١٠٢،ص ٣٣)
مطمئنا معرفت به امام باید با اطاعت همراه باشد و گرنه سودی ندارد.
خداوند ما را جزء یاران بامعرفت امامان علیهم السلام قراردهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- 

تعریف امامت: بهترین و جامع‌ترین تعریف از امامت را حضرت امام رضا ( علیه السلام ) فرمود:« إِنَّ اَلْإِمَامَةَ خِلاَفَةُ اَللَّهِ وَ خِلاَفَةُ اَلرَّسُولِ (الکافی، ج‏۱، ص۲۰۰). همانا امامت، منصب جانشینی خدا و رسول ( صلی الله علیه و آله و سلم ) است».
با این تعریف، هرچه معرفت دقیق‌تری از خدا و رسول خدا داشته باشیم، به همان میزان شناخت عمیق تری از امامت ائمه علیهم السلام خواهیم داشت و دیگر دچار افراط و تفریط نخواهیم شد.
- مقامی بالاتر از نبوت: امام رضا ( علیه السلام ) فرمود: امامت مقامى‏ است که خداى عز و جل بعد از رتبه نبوت و خلت در مرتبه سوم به ابراهیم خلیل ع اختصاص داده و به آن فضیلت، مشرفش ساخته و نامش را بلند و استوار نموده و فرموده (بقره/۱۲۴): «انی جاعلک للناس اماما: همانا من ترا امام مردم گردانیدم».(الکافی، ج‏۱، ص۱۹۹)
این حدیث در توضیح آیه اثبات میکند مقام امامت بالاتر از نبوت است،چون بعد از نبوت و خلیل اللهی به ابراهیم (علیه السلام) رسید.
- علامات امام: امام رضا ( علیه السلام ) مى‏فرماید: «لِلاِمامِ علاماتٌ: یَکونُ اَعلَمَ النّاسِ وَ اَحکُمَ النّاسِ وَ اَتقَى النّاسِ وَ اَحلمَ النّاسِ وَ اَشجَعَ النّاسِ، وَ اَسخَى النّاسِ وَ اَعبَدَ النّاسِ...وَ یَکُونُ مُطَهَّراً...؛ امام داراى نشانه‏ هایى است: او1. داناترین مردم، 2. بهترین انسان در قضاوت، 3.با تقواترین مردم، 4. بردبارترین مردم، 5. شجاع‏ترین مردم، 6. سخاوتمندترین مردم 7.عابدترین مردم مى‏باشد...و 8. پاکیزه (از گناهان و معصوم است) . (عیون أخبار الرضا علیه السلام ،ج1،ص212)
خداوند توفیق شناخت و تبعیت از امام را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

خداوند ما را جزء یاران بامعرفت امامان علیهم السلام قراردهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
شرح غررالحکم ، ج 3، ص 370

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از امیرالمومنین علیه السلام در اهمیت حق الناس نقل شده است: خـداونـد مـتعال حقوق بندگان را مقدم بر حقوق خود قرار داده است فَمَنْ قامَ بِحُقُوقِ عِبادِ اللّهِ کانَ ذلِکَ مُؤَدِّیًا اِلَى اْلقِیامِ بِحُقُوقِ اللّهِ

پس هر کسی که حقوق بندگان خدا را ادا نماید، حقوق الهى را نیز ادا خواهد کرد. (شرح غررالحکم ، ج 3، ص 370)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از موارد مهم حق الناس سهم الارث است که چند نکته شرعی در این زمینه بیان می شود:
1. وقتی که شخصی از دنیا می رود و چند وارث دارد اموال او به صورت شراکتی ملک تمام ایشان خواهد بود و هیچ کدام از آنها بدون اجازه و رضایت سایر ورثه حق تصرف در آن اموال را ندارند. (1)
2. در مواردی که افراد در زنده بودنشان، اموال را بین فرزندان تقسیم می کنند و تحویل می دهند، شرعا ارث محسوب نمی شود و احکام آن را نیز ندارد و می تواند از باب هدیه و بخشش باشد که احکام همان هدیه جاری باشد. (2)
3. چنانچه فردی فوت کند اگر چند فرزند پسر و دختر داشته باشد فرزندان پسر دو برابر دختران سهم می برند و فرقی در این حکم بین اینکه میت پدر باشد و یا مادر نیست. (3)
4. زن و شوهر در ازدواج دائم از یکدیگر ارث می برند. البته در مورد جزئیات ارث بردن زن و شوهر از یکدیگر و دیگر موارد ارث نکات ریزی وجود دارد و نظر فقهای عظام هم متفاوت است و هر شخص هم باید طبق نظر مرجع عمل کند، که برای راهنمایی بیشتر به کارشناسان مسائل دینی مراجعه نمایید. (4)
خداوند متعال به همه توفیق کسب روزی حلال عنایت فرماید به برکت صوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله آموزشی جلد دوم بخش دوم: معاملات جایز ؛ فصل چهارم: شرکت درس50: مبحث سوم: شرکت عقدی صحیح)
(2) (استفتاء خصوصی از سایت امام خامنه ای، شماره 841320)
(3) (رساله مراجع، مساله 2736)
(4) (رساله مراجع، مساله 2770 و 2771)

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code