سلام علیکم- بسم اله الرحمن الرحیم-تبریک ایام ولادت
در مورد وجه شباهت بین امام جواد و عیسی نبی علیه السلام باید گفت: خدا به عیسی علیه السلام در حالی که طفل شیرخواره ای بیش نبود کتاب و نبوت داد و او در گهواره سخن گفت.(مریم،31) خداوند به همین گونه در خردسالی به امام جواد علیه السلام امامت بخشید و او با مردم به کلام حکما و علما سخن می گفت در حالی که در سن کودکی قرار داشت.
- در جریان حضرت عیسی بن مریم با نبوّت او تهمت از حضرت مریم زدوده شد، در جریان حضرت جواد هم امام رضای ما در اوج مظلومیت و غربت بود و متهم بود به اینکه او امام نیست و ادّعای امامت میکند.
دلیل آنها هم این بود امام باید نسل داشته باشد و چون خدا دیر این فرزند را به امام رضا علیه السّلام داده بود، از این جهت سختترین تهمتها را فامیلهای خودش به او میزدند و واقفیه که یک جریان انحرافی بود ، افکار را علیه امام قرار داده بودند و حضرت رضا علیه السّلام هم میگفتند من صاحب فرزند خواهم شد. حضرت جواد علیه السّلام که آمد مشکل حل شد.
خداوند ما را جزء یاران حقیقی معصومین قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت آقا جواد الائمه علیه السلام
از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده است که فرمودند: إِنَّ أَحَبَ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِدْخَالُ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ
محبوب ترین و دوست داشتنی ترین عمل در پیشگاه خداوند تبارک و تعالى (بعد از انجام واجبات) خوشحال کردن مؤمن است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج2 ؛ ص189)
به مناسبت امروز که روز ولادت است و همچنین به مناسبت این ایام که ایام شادی است چند نکته کوتاه درباره مجالس شادی خدمت شما دوستداران اهل بیت علیهم السلام بیان می شود:
1. مجالس شادی اهل بیت علیهم السلام هم مانند مجالس عزا در نگاه اهل بیت علیهم السلام دارای ارزش است به شرط اینکه انسان در مجالس شادی، گناه و معصیتی مرتکب نشود و انسان در مجالس شادی هر چند یک شب هم باشد باید اطاعت و بندگی خدا را فراموش نکند.
2. در مجالس شادی اظهار سرور با مدح اهل بیت علیهم السلام و کف زدن به نحو متعارف و لطیفه گفتن به شرط اینکه اهانت و استهزا به قوم و منطقه خاصی نباشد، مانعی ندارد. البته کف زدن در مجالس شادی اهل بیت علیهم السلام در مساجد و حسینیه ها به نظر تعدادی از مراجع تقلید ترک شود. (1)
3. سوالی که در این قسمت مورد پرسش برخی از مؤمنین می باشد، حکم دف زدن در مجالس شادی است که آیا حلال است یا حرام؟ در پاسخ عرض می شود چنانچه دف رقص آور یا مناسب با مجالس لهو و لعب زده شود، از لحاظ شرعی حرام است گرچه برخی از مراجع هم دف زدن را مطلقا حرام می دانند. (2)
خداوند متعال عیدی همه ما را فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد ، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) آیت الله مکارم: کف زدن در مساجد و حسینیه ها ترک شود. (اجوبه س1181 ؛ الفقه للمغتربین ص: 324 م556 ؛ جامع الاحکام ج1 س1032و1033 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موسیقی ؛ مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، ج1 ص: 170)
(2) آیات عظام سیستانی، صافی، بهجت: دف زدن حرام است. (اجوبه س1135 ؛ رساله جامع م2238 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موسیقی ؛ بهجت، استفتائات، ج4 ص: 525 س 6336 ؛ جامع الاحکام(صافی)، ج1 ص:293 ، س 1006)
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
امام عصر ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) می فرمایند: أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم
پس برای ما بسیار دعا کنید. زیرا که فرج و گشایش امور شما در آن است(بحار؛،ج53 ، ص180)
فواید دعا برای امام عصر عبارتند از:
1- همانطور که درحدیث خوانده شده گذشت: دعا در زمان غیبت حضرت مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) باعث دفع بلا از شخص می شود و باعث حل مشکلات خود فرد میشود.
2- دعای به آن حضرت دلیل بر اظهار، محبت و دوستی به آن حضرت است و ایشان ذرّیه پیامبر است و محبت ذرّیه به آن حضرت امر خدا و مزد رسالت پیامبر است (قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى 23شوری)
3- ثواب دعا عاید همه مومنین و مومنات می شود چون خیر ظهور آن حضرت به همه می رسد. باعث سرور آن حضرت می شود. امام صادق (علیه السلام ) می فرمایند: هیچ عبادتی نزد خداوند بهتر نیست از مسرور ساختن مومن.( کافی، ج 2، ص 188)
4- بر طبق روایات ، وقت ظهور امام عصر «عجل الله تعالی فرجه الشریف » از امور بدائیه است . به این معنا که امکان پس افتادن یا پیشتر به وقوع پیوستن آن قطعاً وجود دارد . بنابراین شاید جلو افتادن وقت ظهور ، به اهتمام ما در دعا برای ایشان وابسته باشد . امام صادق « علیه السلام» فرمودند : وقتی عذاب و سختی بر بنی اسرائیل به طول انجامید ، به درگاه خدا چهل روز ضجه و ناله زدند ، پس خداوند به موسی و هارون وحی فرستاد که بنی اسرائیل را خلاص کنند و از صد و هفتاد سال ] باقی ماندهی این عذاب [ صرف نظر کرد .حضرت سپس فرمودند : شما نیز همین طورید ، اگر چنین کنید خدا فرج ما را میرساند و گرنه ] تاخیر [ این امر تا آخرین حد خود خواهد رسید(بحار ، ج 52 ، ص 131)
5- بزرگترین اجر دعای ما علاوه بر همه ی برکات و آثار مادی و معنویش ، این است که مشمول دعای نیمه شب حضرت خواهیم بود و از رزق مادی و معنوی گرفته ، تا طول عمر و سعادت لقای آن حضرت ، تا مصون ماندن از آفات آخر الزمان ، همه را از ابر برکت آن حضرت ، بر سرمان خواهند بارید .
خداوند ما را مشمول دعاهای حضرت قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: لا تَضمَنْ ما لا تَقِدرُ على الوَفاءِ بِه
چیزی را که از عهده انجام آن بر نمی آیی ضمانت نکن. (غرر الحکم و درر الکلم ص743)
دو نکته کوتاه در مورد احکام ضمانت خدمت شما خوبان تقدیم می شود:
1. یکی از اقسام ضمانت این است که فردی ضامن دیگری می شود به این منظور که اگر بدهکار در دادن بدهی کوتاهی کرد یا نتوانست آن را بپردازد، طلبکار طلب خود را از ضامن بگیرد که به فتوای تعداد زیادی از مراجع عظام تقلید از جمله امام خامنه ای چنین ضمانتی صحیح بوده و در صورت عدم پرداخت بدهکار، ضامن باید بدهی بدهکار را بپردازد مثل غالب ضمانت های بانکی و غیر بانکی. (1)
2. چنانچه ضمانت به درخواست یا با اجازه بدهکار باشد، ضامن می تواند بعد از اداء دین مقدار مالی را که داده پس بگیرد و گرنه چنانچه انسان دین شخصی را بدون اجازه اش ادا کند بعد از ادا دین نمی تواند مقدار مالی را که داده پس بگیرد. مثل این که پدری دین فرزندش را بدون اجازه فرزند ادا کند نمیتواند مقدار پرداختی دین را از فرزند دریافت کند مگر اینکه فرزند با رضایت خاطر باز هم پرداخت کند. (2)
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب روزی حلال عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) رهبری، سیستانی، مکارم، زنجانی، فاضل، خوئی: این نوع ضمانت صحیح است. صافی: (فتوی) حضرت امام و وحید: (احتیاط واجب.) این نوع ضمانت صحیح نیست. (رساله مراجع م 2310-2312 ؛ عروه الوثقی، ضمان، شرط هفتم ؛ منهاج، سیستانی ج2 ص349 ؛ اجوبه الاستفتائات س1683 ؛ جامع المسائل فاضل ج1 ص293 س1104)
(2) (رساله مراجع م2321)
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت صادق علیهالسلام روایت شده که آن حضرت فرمودند: مَنْ حَسُنَتْ نِیَّتُهُ زَادَ اللَّهُ تَعَالَى فِی رِزْقِه.
کسی که در کارهای خود حُسن نیّت داشته باشد، خداوند روزی او را زیاد می کند. (وسائل الشیعه؛ ج1 ؛ ص52)
چند نکته درباره احکام نیت نماز:
1. ثواب داشتن اعمال و صحیح بودن عبادات مشروط به نیت قربت است؛ و نیت قربت یعنی اینکه تمام عمل را فقط برای خداوند انجام دهد.
2. لازم نیست نیت را بر زبان بیاورد، یا از قلب خود بگذراند ولی باید در انجام عبادت متوجه باشد که مثلا دو رکعت نماز صبح می خواند به طوری که اگر از او بپرسند چه کاری انجام می دهی بداندکه دو رکعت نماز صبح می خواند یا در مورد کسی که مسافر است همین قدر که بداند مثلا دو رکعت نماز ظهر می خواند کافی است. (1)
3. اگر در هنگام به زبان آوردن نیت، اشتباه کند ولی بداند چه کاری انجام میدهد اشکالی ندارد و نمازش صحیح است. مثلاً می داند که میخواهد نماز عشاء بخواند اما اشتباهاً بجای نماز عشاء، عصر بر زبانش جاری می شود.
4. اگر از روی فراموشی نیت نماز عصر کند و بین نماز متوجه شود که نماز ظهر را نخوانده باید نیت را به نماز ظهر برگرداند و نمازش صحیح است. (2)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل مراجع م282)
(2) (عروة الوثقی، النیه م 6 و م 2 ؛ رساله مراجع م 943)
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در آیه 23 شوری می فرماید:( قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی): ای پیامبر بگو: در ازای رسالت پاداشی از شما نمی خواهم مگر دوستی درباره خویشاوندان)؛ که طبق روایات و نظر اکثر علمای اسلام، منظور از (قربی) همان اهل بیت هستند.
طبق کتب لغت ؛ منظور از مودت همان دوستی شدید به طرف مقابل است که با عمل و تبعیت ابراز میشود؛ بنابراین اطاعت کامل از اهل بیت برابر با اجر رسالت است که اگر صورت نگیرد،گویی رسالت پیامبر سودی برای مردم نداشته است.
اما ممکن است سوال شود که ظاهر آِیه ذکر شده با آیاتی از قرآن که می فرماید پیامبران از مردم اجری برای خود نمی خواستند و اجر آنها با خداست؛ در تعارض ظاهری است. راه حل این تناقض در آیه 47 سبأ (قُلْ ما سَأَلْتُکُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ إِنْ أَجْرِیَ إِلاَّ عَلَی اللَّهِ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ شَهیدٌ بگو: هر مزدی که از شما خواسته ام ( و جا داشت که بخواهم ) از آن شما باد ، و آن مزدی که از شما خواسته ام ( که دوستی خاندانم باشد ) به سود خود شماست ، پاداش من جز بر عهده خدا نیست ، و او بر همه چیز آگاه و گواه است. ) از زبان پیامبر نقل شده است که می فرماید: این اجر سودی به خود پیامبر ندارد،بلکه منفعتش به خود مردم می رسد. این یعنی که تمام رسالت را می توان در مودت و اطاعت از اهل بیت علیهم السلام خلاصه کرد.
خداوند توفیق اطاعت از معصومین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی امام حسن عسکری علیه السلام میفرمایند: مَنْ تَعَدَّى فِی طَهُورِهِ کَانَ کَنَاقِضِه
کسی که در تطهیر خود از حد اعتدال خارج شود، مثل این است که طهارت خود را باطل کرده است. (بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ ج75 ؛ ص374)
یکی از مسائل شرعی که مورد ابتلا هم هست، مساله طهارت و نجاست است که چند نکته درباره آن بیان میکنم:
1. در طهارت و نجاست اصل بر پاک بودنِ هر چیزی است، مگر آنکه یقین کند آن چیز، نجس است. مثلا داخل سرویس بهداشتی پاک است [گرچه شاید کثیف باشد اما هر کثیفی نجس نیست]. یا وسائل هتل و مسافرخانه مانند فرش، ملافه یا اتومبیلهاى عمومى، صندلی و دستهی دربهاى آنها، پاک هستند، مگر شخص، به نجاست آن یقین داشته باشد. (1)
2. وقتی شک در نجاست باشد، حتی اگر بتوان نجس بودن یا پاک بودن را فهمید، لازم نیست بررسی شود و حکم به پاکی میشود، و «یقین پیدا کردن به طهارت» لازم نیست. مثلا بعد از پخت برنج، چیز سیاهی شبیه فضله موش میبیند، اما نمیداند فضله موش است یا نه؟ لازم نیست بررسی کند و غذا پاک است و خوردن اشکالی ندارد. (2)
3. [یک نکته هم برای شخص وسواسی] شخصِ وسواسی در طهارت و نجاست، لازم است تشخیص خودش را کنار بگذارد و به علم و یقین خودش در طهارت و نجاست توجّه نکند، بلکه باید ببیند افراد معمولى در چه مورد یقین به طهارت یا نجاست پیدا مىکنند و به همان ترتیب عمل کند. براى ترک وسواس، بهترین راه، بىاعتنایى است. (3)
خدای مهربان، توفیق بندگی به همه ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع و نکات توضیحی:
(1) (رساله مراجع م 121)
(2) (رساله مراجع م 123)
(3) (عروه الوثقی، فصل فی طرق ثبوت النجاسه أو التنجس، م 1 ؛ اجوبه الاستفتائات، س 311 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی، س 22 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، راه های اثبات نجاست)
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از آیاتی که در فضیلت اهل بیت و امیرالمومنین ( علیه السلام ) نازل شده؛ آیه مباهله(61 آل عمران) است.
ابتهال به معناىتضرع و واگذارى کار به خداست. مباهله، به معنى نفرین کردن دو نفر به یکدیگراست.
داستان مباهله از این قرار است که: بعد از اینکه پیامبر مسیحیان رابه اسلام دعوت کرد و نامه به بزرگان مسیحیان نوشت و آنها بعد از بحث حاضر به پذیرش اسلام نشدند وحضرت عیسی را نیز خدا میدانستند،قرار براین شد که در مکانی جمع شده و از خدا بخواهند که هر کس در این موضوع دروغگو است، خداوند بر او غضب کند و عذاب نازل کند.
فمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَللَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ : هرگاه بعد از علم و دانشی که (در باره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.
طبق روایات شیعه و اهل سنت، پیامبر، امام علی ( علیه السلام ) وحسنین ( علیه السلام ) و حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) را به همراه خود بردند که مسیحیان بعد از اینکه دیدند پیامبرنزدیکترین افراد خود را آورده از مباهله انصراف دادند و مجبور به دادن جزیه و خراج شدند.
به فرموده امام رضا ( علیه السلام ) بزرگترین فضیلت امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) در قرآن آیه مباهله است که امیرالمؤمنین ( علیه السلام ) در این آیه به عنوان نفس و جان پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) (انفسنا) معرفی شده است.، چون هیچ موجودی برتر از پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) نیست؛ پس به حکم خداوند، کسی برتر از نفس و جان پیامبر؛یعنی امیرالمومنین ( علیه السلام ) نیست (الفصول المختاره، ص۳۸)
خداوند توفیق پیروی از اهل بیت را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم- بسم اله الرحمن الرحیم
جمعی از اهل کتاب یهود در اوایل اسلام گفتند: بروید و در ظاهر در آغاز روز به اسلام ایمان بیاورید و در پایان روز کافر شوید و بازگردید شاید آنها(مؤمنان) از آیین خود باز و آنها را متزلزل سازد(آیه 72 و73 آل عمران)
مرتد کسی است که بعد از بلوغ با عقل و یقین و آگاهانه اسلام را بپذیرد و از روی علم و اختیار، به عضویت جامعه اسلامی درآمده باشد. امّا اگر بعد از مرتدّ شدن، شروع کرد به تبلیغات بر ضدّ اسلام، نه به جرم ارتداد بلکه به جرم مبارزه با اسلام، گرفته و با او برخورد مناسب با رفتار خودش میشود. کسی که وارد مبارزه علنی شد، باید بداند که در میدان مبارزه احتمال کشته شدن هم وجود دارد .
1. مثال: گاه بیماری به گونهای است که مثلا اگر عضوی از اعضای او قطع نشود، بیماری به بقیه بدن سرایت میکند،بنابراین آن عضو را قطع میکنند یا همانطور که حکومت جلوی گوشت فاسد رامیگیرد تابقیه جامعه مسموم نشوند، اسلام نیز اگر مرد مسلمان زاده ای مرتد شود و عامدا بخواهد برعلیه اسلام تبلیغ کند ،حکم مرتد را برای او جاری میکند که در واقع این مجازات نوعی رحمت و شفقت بر شخص خطاکار و جامعه است. فلسفه مجازات مرتد حفظ امنیت جامعه اسلامی و جلوگیری از متزلزل شدن آن و نفوذ بیگانگان و منافقان است
2. البته حکم مرتد در ادیان دیگر نیز مرگ است(کتاب مقدس، عهد قدیم: سفر تثنیه، فصل 13،و عهد جدید: نامه به عبرانیان، بند 10، جمله 26 ـ 32)
3. این مجازات بیشتر جنبۀ بازدارنده داشته و اثبات ارتداد نیز امری دشوار بوده، و یقینا شامل افرادی که تردیدهای جدی در دین اسلام دارند(بدون جار و جنجال تبلیغاتی و تنها در باطن خود) ، اما تردیدشان به مرحلۀ انکار صریح نرسیده، نخواهد شد، و به همین دلیل به ندرت شاهد اجرای چنین مجازاتی در کشورهای اسلامی هستیم.
4. حکم ارتداد بیش از آنکه یک حکم فقهی و حقوقی باشد، یک حکم سیاسی و اجتماعی است؛ یعنی هیچ کشوری تعرض به امنیت اجتماعی و سیاسی خود را بر نمیتابد و در مقابل کسانی که قصد براندازی و مبارزه آشکار با ارزشهای اساسی آن کشور که مورد پذیرش اکثر مردم جامعه است را ساکت نمینشیند.
خداوند ایمان حقیقی به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت أمیرالمؤمنین علی علیه السلام روایت شده که فرمودند: الْجَلْسَةُ فِی الْمَسْجِدِ خَیْرٌ لِی مِنَ الْجَلْسَةِ فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ الْجَنَّةَ فِیهَا رِضَا نَفْسِی وَ الْجَامِعَ فِیهِ رِضَا رَبِّی
نشستن در مسجد، نزد من دوست داشتنى تر از نشستن در بهشت است، زیرا نشستن در بهشت برای رضای من است اما نشستن در مسجد برای رضایت خداست. (إرشاد القلوب إلى الصواب(للدیلمی) ج2 ص: 218)
در ایامی قرار داریم که نسبت به احکام اعتکاف سوال می شود به همین مناسبت چند نکته کوتاه در مورد احکام اعتکاف خدمت شما خوبان تقدیم می شود:
1. در اعتکاف لازم است معتکف برای عبادت خداوند حداقل سه روز در مسجد بماند و اعتکاف در غیر مسجد مثل منزل صحیح نخواهد بود. (1)
2. اعتکاف اختصاص به ایام ماه رجب ندارد بلکه در هر زمانی که انسان بتواند حداقل سه روز روزه بگیرد، اعتکاف صحیح است و بهترین ایام اعتکاف دهه آخر ماه رمضان است. (2)
3. اعتکاف در مساجد چهارگانه (مسجد الحرام و مسجد النبی و مسجد کوفه و مسجد بصره) به فتوای همه مراجع صحیح است اما اعتکاف در غیر مساجد چهارگانه به نظر امام خامنه ای به امید ثواب و رجاء اشکالی ندارد و به نظر تعدادی از مراجع اعتکاف در مسجد جامع نیز صحیح است. (3)
خداوند متعال توفیق بندگی خالصانه را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (عروه الوثقی، ابتدای کتاب الاعتکاف)
(2) (عروه الوثقی، ابتدای کتاب الاعتکاف)
(3) (حضرت امام: اعتکاف در مساجد جامع، به احتیاط واجب به قصد رجاء و مطلوبیت انجام شود.) (عروه الوثقی، کتاب الاعتکاف، الشرط السادس ؛ سایت رهبری، احکام اعتکاف، مکان های جایز برای اعتکاف و عدالت امام جماعت مسجد ؛ تحریر الوسیله، فی شروط الاعتکاف، الشرط الخامس ؛ منهاج الصالحین، الخاتمه فی الاعتکاف، الشرط الرابع)
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
در قران فلسفه خلقت عبادت معرفی شده است (وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ-آیه 57 ذاریات) واین کار دراعتکاف بصورت کامل انجام میشود که چند نوع عبادت(نماز؛روزه؛ قرآن خواندن، تفکر و...) انجام میشود
برخی از آثار اعتکاف عبارتند از:
1-نجات از جهنم: پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: هر کسی روزی را برای خدا اعتکاف کند، خداوند بین او و آتش [جهنم] سه خندق فاصله قرار میدهد [و او را از آتش دوزخ نجات میدهد].»(کنزالعمال، ج8، حدیث 24012)
2-پاداشی به اندازه همان نیکیها: معتکف از انجام گناهان باز می ایستد وبدین وسیله اجری مانند کسی که همه نیکی ها را انجام می دهد ، خواهد داشت.»( روح الجنان، ج2، ص 87)
3-بخشش گناهان: در روایت میخوانیم که هر کس از روی ایمان و حسابگری معتکف شود، گناهان گذشته او بخشیده میشود(الجامع الصغیر، ج2، ص575)
4-برابر دوحج و عمره: هرکس در ماه رمضان ده روز معتکف شود ارزش آن معادل دو حج و عمره می باشد .( وسائل الشیعه، ج10،ص534)
5-تقویت اراده: وقتی توانست 3 روز فقط با خدا خلوت کند و از مادیات و مسائل دنیوی دوری کند و روز بگیرد در مسیر زندگی میتواند با این روش اراده اش را تقویت کند و به خدانزدیک شود
خداوند توفیق عبادت با معرفت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام
در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: مَنْ أَحَبَّ أَنْ یُخَفِّفَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْهُ سَکَرَاتِ الْمَوْتِ فَلْیَکُنْ... بِوَالِدَیْهِ بَارّاً... .
هر کس دوست دارد خداوند متعال سختیهای جان کندن را بر او آسان کند به پدر و مادر خود احسان و نیکی کند. (الامالی (للصدوق)؛ النص؛ 389)
پدر و مادر حقوق شرعی به عهده انسان دارند که خداوند متعال در قرآن مجید نسبت به والدین سه دستور شرعی دارد که لازم است مؤمنین توجه کنند:
1. خداوند متعال در سوره إسراء آیه 23 می فرماید: «فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ وَلَا تَنْهَرْهُمَا» به پدر و مادر اف نگو و با آنها پرخاش و تندی نکن؛ بر همین اساس به نظر فقها هر گونه رفتار و کرداری غیر از انجام واجبات و ترک محرمات الهی که سبب اذیت و ناراحتی والدین شود حرام است.
2. خداوند متعال در سوره لقمان آیه 15می فرماید: «وَ صَاحِبْهُمَا فِی الدُّنْیَا مَعْرُوفًا» با پدر و مادر معاشرت نیکو داشته باشید؛ لذا شرعا واجب است که در برابر پدر و مادر برخورد نیکو داشته باشیم و حق بی ادبی کردن به آنها را نداریم.
3. خداوند متعال در سوره بقره و نساء و انعام و إسراء می فرماید: «بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» به والدین احسان کنید؛ که بر همین اساس یکی از مصادیق احسان این است که اگر پدر و مادر انسان یا یکدامشان فقیر باشند بر فرزندان واجب است در صورت توانایی مالی نیاز مادی آنها را مطابق با شأنشان تامین کنند. (1)
خداوند متعال به همه توفیق خدمت به پدر و مادر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل جامع م 2290 و م 2291 ؛ مکارم، استفتائات سایت، حقوق، انواع حقوق، حق والدین)
سلام علیکم- بسم اله الرحمن الرحیم-تبریک ایام ولادت
ابن ابی الحدید عالِم سنی معتزلی در مقدمه شرح نهج البلاغه اش می گوید: من چه بگویم درباره شخصیتی که هم دوستانش نام او را مخفی کردند، و هم دشمنانش؟! دوستانش از ترس و خفقان، و دشمنانش از حسادت و با این حال، شخصیت این مرد، شرق و غرب جهان را پر کرده است!
برخی از فضایل ویژه امیرالمومنین ( علیه السلام ) عبارتند از:
1-طبق آیه مباهله(انفسنا و انفسکم) امام علی،جان پیامبر معرفی شده است ؛ چون هیچ موجودی برتر از پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) نیست؛ پس به حکم خداوند، کسی برتر از نفس و جان پیامبر؛یعنی امیرالمومنین ( علیه السلام ) نیست (الفصول المختاره، ص۳۸)
2-اولین کسی که به پیامبر ایمان آورد حضرت علی بود(تاریخ الطبری، ج۲، ص۳۱۰) وهیچ وقت بت نپرستید
3-در کعبه و خانه خدا بدنیا آمد و در خانه خدا شهید شد و در بهترین حالت یعنی سجده نماز شهید شد(مستدرک حاکم، ج3، ص483)
4-خطبه بی نقطه و خطبه بدون الف خوانده است(بحار الأنوار، ج۷۷، ص۳۴۲- نهج السعادة فی مستدرک نهج البلاغة، ، ج 1، ص 109 – 111)
5- رسول خدا صلی الله علیه و آله تمام درهایی را که به مسجد آن حضرت باز می شد بستند، به جز در خانۀ مولا علی علیه السلام.( مسند احمد، ج۲، ص۲۶)
6- مولا علی علیه السلام آن کسی بود که جان خود را فدای جان رسول خدا صلی الله علیه و آله کرد و جامۀ او را پوشید و شب بر جای او خوابید و مشرکان تا صبح به گمان اینکه او پیغمبر است، او را بکشند(السیرة الحلبیة، ج۲، ص۳۲+ المستدرک حاکم، ج۳، ص۵)
7-شجاعترین فرد بود بطوری که زرهش پشت نداشت و در تمام جنگها پیروز برگشت(الجمل،ص355)
خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام
در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله در فضیلت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند:
... لَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وُضِعَتْ فِی کِفَّةٍ وَ وُضِعَ إِیمَانُ عَلِیٍ لَرَجَحَ إِیمَانُ عَلِی
. اگر آسمانها و زمین را در یک کفة ترازو بگذارند و ایمان علی علیه السلام را در کفة دیگر، ایمان علی علیه السلام بر آسمانها و زمین برتری خواهد یافت. (بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج38، ص: 249)
به مناسبت روز ولادت حضرت امیر علیه السلام چند نکته کوتاه درباره جایگاه پدر در احکام شرعی خدمت شما محبین و دوستداران حضرتش تقدیم می شود:
1. به نظر همه مراجع تقلید حق حضانت و نگه داری فرزند بعد از هفت سالگی با پدر است و نسبت به دیگران حتی مادر اولویت دارد و قبل از سن هفت سالگی که حضانت و نگه داری فرزند حق مادر است یا حق پدر است یا حق هر دو، بین فقها تفاوت فتوی وجود دارد که هر شخصی باید طبق فتوای مرجع تقلید خود عمل کند. (1)
2. فرزندی که نابالغ است و دارای اموالی است مثلا هدیه یا جایزه یا ارثیه به فرزند رسیده، ولایت و حق تصرف در اموال فرزند نابالغ با پدر و پدر بزرگ پدری است و شخص دیگری حتی مادر چنین ولایتی ندارد. (2)
3. برای تنبیه بدنی فرزند در جهت تربیت فرزند با رعایت شرایطش فقط پدر و پدر بزرگ پدری می توانند این کار را انجام دهند و شخص دیگری حق تنبیه ندارد مگر اینکه از پدر و پدر بزرگ پدری اجازه بگیرد. (3)
4. دوشیزه و دختر چنانچه بخواهد ازدواج کند برای صحیح بودن عقدش به نظر اکثر فقهای شیعه نیاز به اجازه پدر یا پدر بزرگ پدری دارد و اجازه برادر یا مادر کافی نیست. (4)
خداوند متعال در این ایام عیدی ما را استجابت همه دعاها بویژه فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) حضرت امام، امام خامنه ای، مکارم: حضانت فرزند پسر تا دو سالگی و فرزند دختر تا هفت سالگی با مادر است. سیستانی: حضانت کودک تا دو سال به طور یکسان حق پدر و مادر است حتی در مورد دختر؛ و بعد از دو سالگی حق پدر. (تحریر الوسیله، باب النکاح، احکام الاولاد، القول فی احکام الولاده و ما یلحق بها، م 16 ؛ اجوبه الاستفتائات س: 1505 ؛ منهاج الصالحین، ج3 م 401 ؛ مکارم، احکام خانواده در پرتو فقه اسلامی، م 780)
(2) (توضیح المسائل مراجع، ج2 م 2087 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الحجر، القول فی الصغر، م5 ؛ رساله آموزشی ج2 درس 37 ؛ منهاج الصالحین، ج2 م 85)
(3) (رهبری، استفتاء شخصی، شماره استفتاء 505946 ، تاریخ استفتاء: 1393/10/24 ؛ رساله جامع م2220 ؛ مکارم، استفتاء خصوصی به شماره 9611240004)
(4) (توضیح المسائل مراجع، ج2 م 2376)
سلام علیکم- بسم اله الرحمن الرحیم-تبریک ایام ولادت
پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: اگر تمام درختان قلم، و دریاها مرکب و همه جنیان شمارشگر و همه انسانها نگارشگر باشند قادر به شمارش فضائل علی ابن ابی طالب نخواهند بود(مناقب خوارزمی، ص ۳۲)
برخی ازفضایل ویژه امام علی ( علیه السلام ) را ذکر میکنیم:
1-ایشان پدر همه ائمه است و تنها کسی بود که کفو حضرت زهرا بود و همسرش و دو پسرش معصوم بودند و شامل آیه تطهیر بودند(صحیح مسلم؛ ، ج۴، ص۱۸۸۳.)
2- امام (علیه السلام) «قسیم النار و الجنة» مىباشد،عدهاى آن را چنین معنى کرده اند که چون دوستان او بهشتى و دشمنانش جهنمى است از این جهت او تقسیم کننده، بهشت و جهنم است و عدهاى گفته اند او حقیقتا تقسیم کننده بهشت و دوزخ است عده اى را به آتش مى فرستد و عده اى را به بهشت داخل مى نماید(کافی، ج۴، ص۵۷۰. ؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۲، ص۲۶۰.)
3-امام علی،راه ورود به شهر علم است(انا مدینه العلم و علی بابها)( مستدرک حاکم، ج٣، ص١٢۶)
4- در غزوۀ تبوک مولا علی علیه السلام را از مدینه به جای خود گذاشت، چون از فراق رسول خدا صلی الله علیه و آله در آن سفر گریه کرد، فرمود: «آیا راضی نمی شوی که منزلت تو نسبت به من همان منزلت هارون باشد نسبت به موسی، مگر آنکه بعد از من پیغمبری نیست؟ همانا سزاوار نیست که من بروم مگر اینکه تو خلیفه باشی.»( صحیح مسلم ، ج۷، ص۱۱۹)
5- علی علیه السلام عابدترین مردم و عباد بود و عبادت هیچ کس به عبادت آن حضرت نمی رسید و برخی شبانه روزها هزار رکعت نماز میکرد(وسائل الشیعة، ج4، ص 100-97)
6- رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: یا علی! اگر بنده ای از بندگانْ عبادت خدا کند به قدر آنچه نوح علیه السلام در قوم خود به عبادت و رسالت مشغول بود و آن بنده را مثل کوه اُحدْ طلا باشد در راه حق تعالی همه آن را به فقرا و مساکین رسانَد و آن قدر عمرش دراز شود که هزار حج پیاده کند و بعد از اینها در میان صفا و مروه مظلوم کشته شود و با این همه، تو را ای علی! دوست نداشته باشد، بوی بهشت به مشام او نخواهد رسید و داخل جَنّت نخواهد شد.( مناقب خوارزمی، ص 67ـ68)
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی امام جواد علیه السلام در فضیلت زیارت امام رضا علیه السلام در ماه رجب می فرمایند: کُلَّ الْأَوْقَاتِ صَالِحَةٌ لِزِیارَتِهِ وَ أَفْضَلُهَا فِی شَهْرِ رَجَب.
زیارت امام رضا علیه السلام در همه زمانها خوب است ولی با فضیلتترین زمان زیارت آن حضرت ماه رجب است. (مستدرک الوسائل، ج 10 ص: 360)
یکی از اعمال مستحب که در ماه رجب نسبت به آن سفارش شده است زیارت حضرت رضا علیه السلام است؛ الحمد لله توفیق یافته ایم که به زیارت حجت خدا مشرف شویم، زیارت مشتمل بر آداب و احکامی است که برای انجام صحیح آن لازم است این امور را بیاموزیم:
1. حاضر شدن نزد امام معصوم علیه السلام با عرض یک سلام به ساحت امام علیه السلام، زیارت محسوب میشود هر چند زیارت نامهای خوانده نشود؛ اما بهتر است در هنگام زیارت، زیارت نامه های معتبر مانند زیارت امین الله و زیارت جامعه کبیره (در ماه رجب زیارت رجبیه)، خوانده شود.
2. غسل زیارت که انسان به امید ثواب انجام دهد و به نظر اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای غسل زیارت کفایت از وضو نمی کند و نمی شود با آن نماز خواند. (1)
3. هنگام تشرف گامها را کوتاه برداشتن و مشغول ذکر بودن در هنگام رفتن به زیارت.
4. تلاوت قرآن که انسان می تواند به نیابت از امام معصوم علیه السلام قرآن را بخواند یا قرآن را بخواند و ثوابش را به امام هدیه کند.
5. بلند نکردن صدای خود در وقت زیارت.
6. توبه کردن از گناه یعنی از گذشته خود پشیمان بوده و تصمیم بر ترک گناه گرفته و استغفار نمودن از گناهان.
7. نماز زیارت که انسان می تواند زیارت و نماز زیارت را از جانب افراد متعدد بجا بیاورد. (اما سه نکته کوتاه راجع به نماز مستحبی زیارت: اول: نمازهای مستحبی اذان و اقامه ندارند. دوم: می توانید حتی عمدا و بدون عذر به صورت نشسته بخوانید. سوم: به جماعت خواندن نماز زیارت مشروع نیست.) (2)
خداوند متعال به آبروی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام زیارت همه را مورد قبول درگاه خودش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (مکارم: غسل زیارت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و یا امامان معصوم علیهم السلام مستحب است.) (رساله مراجع م646 ؛ توضیح المسائل مکارم م609 و استفتائات سایت مکارم، غسل های مستحب)
(2) العروة الوثقى مع التعلیقات، ج1، کتاب الصلاه، فصل فی الأذان و الإقامة؛ العروة الوثقى مع التعلیقات، کتاب الصلاه، [فصل فی بقیّة الصلوات المستحبّة، فصل فی أحکام الصلوات المندوبة] م1و2و3؛ العروة الوثقى مع التعلیقات، کتاب الصلاه، فصل فی الجماعه، م2)
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم -تبریک ایام ولادت
پیامبر در روز غدیر فرمود: «أَلَسْتُ أَوْلى بِکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ؟ قالُوا: بَلى. قالَ: مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ.- ای مردم آیا من نسبت به شما از خود شما سزاوارتر نیستم؟گفتند: آری!فرمود: کسی که من مولی و رهبر و سزاوارتر به او هستم، علی ( علیه السلام ) مولی و رهبر و سزاوارتر به اوست »
-جمله قبل یعنی(أَوْلى بِکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ) نشان میدهد معنی -ولی-سزاواتر و سرپرست و رهبر است بنابراین کلمه-مولا- نیز همان معنا رامیدهد.
قراین دیگر که نشان میدهد کلمه(مولا و ولی) به معنای دوست نیست: 1- هوای گرم غدیر:دوستی مطلب جدیدی نبود-2-سه روز بیعت گرفتن بخاط دوستی معنا نمیدهد 3- تبریک گفتن(بخ بخ لک یاعلی) درمورد دوستی معنا نمیدهد4- شعر سرودن شعرا در غدیر 5- اینکه رفته ها برگردند و عقب افتاده هابرسند 6-کلمه-من بعدی- دوستی به بعد از مرگ من نمیسازد 7-کلمات دیگر خطبه مثل: هذا عَلِی أخی وَ وَصیی وخلیفتی- امامکم
8-دستور به اطاعت از او: َأَطیعُوهُ 9- داستان درخواست نزول عذاب حارث و خوردن سنگی بر او از آسمان.
-خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایت است از حضرت زهرا سلام الله علیها که فرمودند: ... فَرَضَ اللَّهُ الْإِیمَانَ تَطْهِیراً مِنَ الشِّرْکِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِیهاً عَنِ الْکِبْر ... .
خداوند متعال ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد و نماز را برای دوری از تکبر و خود خواهی. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج3 ؛ ص568)
برای اینکه نماز مسافر شکسته شود شرایطی وجود دارد یعنی باید تمام آن شرایط وجود داشته باشد که نماز شکسته شود که در این رابطه به دو نکته اشاره می شود:
1. یکی از شرایط شکسته شدن نماز در سفر این است که سفر حرام نباشد و چنانچه سفر انسان سفر حرامی باشد باید در مسافرت نمازش را کامل بخواند.
2. حرام بودن سفر دارای مصادیق مختلفی است گاهی اوقات خود سفر گناه است مثل اینکه خانمی برای سفری که شرعا واجب نیست مثل زیارت حضرت رضا علیه السلام بدون اجازه شوهر سفر کند یا به نظر اکثر مراجع تقلید فرزندی که با منع و نهی یکی از والدین سفر کند و سفر کردن سبب اذیت و ناراحتی والدین شود. (1)
و یا گاهی اوقات هدف از سفر مسافر، گناه و حرام است مثل اینکه فرد برای معامله حرامی یا به هدف ارتباط نامشروعی به مکانی سفر کند یا به هدف شرکت در یک مجلس حرام، مسافرت کند. که در همه این موارد سفر گناه و معصیت است و نمازهای مسافر کامل است. (2)
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام خاصه سفر زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (امام خامنه ای: اگر از موارد مستحبی و مکروهات باشد، اطاعت از والدین در اینگونه موارد واجب نیست، ولی اذیت نمودن آنها با کارهایی همچون اظهار انزجار و راندن و طرد کردن آنها هم جایز نیست. اگر از سایر موارد باشد، هر جا که مخالفت با پدر و مادر موجب ناراحتی و اذیت قابل توجه آنان شود جایز نیست. آیت الله سیستانی: اگر علت اذیت شدن آنان دلسوزی شان برای فرزند باشد، هر چند نهی نکرده باشند.)
(2) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه المسافر، الشرط الخامس، قبل از مساله27 ؛ توضیح المسائل مراجع، نماز مسافر، شرط پنجم و م 1295) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه المسافر م32 ؛ رساله مراجع م1302)
سلام علیکم- بسم اله الرحمن الرحیم
ابوبصیر به امام صادق علیه السلام عرض کرد: مردم می گویند: چرا نام علی و اهل بیت ایشان در کتاب خدانیست؟ فرمود: به آنان بگو نماز بر رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) نازل شد؛ ولی خداوند رکعت های آن را که سه یا چهار تاست در کتابش نام نبرد، تا آنکه رسول الله ( صلی الله علیه و آله و سلم ) آن را برای مردم تفسیرکرد(کافی ج1 ص286)
قرآن کتاب کلیات است و جزئیات رانیاورده؛ حتی با اینکه توحید و مساله جسمانییت خدا مهمتر از امامت است در قران نیست و برخی درموردخدا جسمانیت را قائل شدند؛ولی در قران نیامده است.-از طرفی اسم مخالفین ائمه نیز نیامده است.
خدا گرچه برخی جاها اسم برده؛ ولی برخی جاها اسم نبرده مثل اسم زلیخا در داستان یوسف و اسم خضر در داستان موسی رانیز نگفته است و فقط صفات آنها را گفته است.
خداوندبجای معرفی به اسم؛ با صفت معرفی کرده است مثل آیه ولایت؛ آیه مباهله؛ آیه تبلیغ و...؛ چون کنایه ابلغ از تصریح است.
-البته گاهی با اینکه برخی مطالب واضح در قران آمده مثل قضیه متعه و صیغه ،ولی بازهم مخالفین قبول نکردند
- خود این قضیه اسم مستقیم نبردن باعث شده تادشمنان دین به فکر تحریف قرآن نیفتند و جان امام علی نیز محفوظ بماند
پروردگارا مارا جزء یاران حقیقی امیرالمومنین قرار بده به برکت صلوات برمحمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت رحلت جانسوز حضرت زینب سلام الله علیها
از حضرت زهرا سلام الله علیها روایت است که می فرمایند: إِنْ کُنْتَ تَعْمَلُ بِمَا أَمَرْنَاکَ، وَ تَنْتَهِی عَمَّا زَجَرْنَاکَ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شِیعَتِنَا
اگر به آنچه ما امر کردیم عمل می کنی و از آنچه که از آن نهی کردیم اجتناب می کنی، از شیعیان ما خواهی بود. (تفسیرالإمام الحسن العسکری ص : 307)
حضرت زینب سلام الله علیها یکی از یادگاران کربلا و عاشورا هست که وقتی نامی از این بانو برده می شود، برای دوستداران اهل بیت علیهم السلام، یاد عاشورا و فرهنگ عاشورا زنده و تکرار می شود. که یکی از فرهنگ های عاشورا در اوج مصیبت، رعایت حجاب و پوشش بود. و ما که شیعه و دوستدار اهل بیت علیهم السلام هستیم باید پیرو سیره آنان باشیم؛ لذا به همین مناسبت چند نکتهای درباره حجاب و پوشش خدمت شما دوستداران اهل بیت علیهم السلام تقدیم می شود:
1. رعایت حجاب و پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکان های زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی باشد.
2. پوششی که بر زن در برابر نامحرم واجب است، شرایطی دارد:
الف. اندام بدن را به مقداری که شرعاً پوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند؛ لذا استفاده از لباسهای کوتاه که اندام بدن را به مقدار واجب نمیپوشاند یا لباسهای بدن نما که از زیر آن پوست بدن نمایان است در برابر نامحرم جایز نیست و حرام میباشد. مثلا پوشیدن جوراب های نازک و بدن نما که از زیر آن پوست پا نمایان است در حضور نامحرم جایز نیست.
ب. تنگ و چسبان نباشد؛ لذا لباسهایی که برجستگی های اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست.
ج. زینتی نباشد؛ لذا اگر نوع دوخت لباس یا رنگ لباس عرفا زینت محسوب شود یا باعث جلب توجه نامحرم بشود، شرعا حرام است.
نکته: همچنین زنی که صورت خود را آرایشکرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا ناخن مصنوعی کاشته یا از لنزهای رنگی و زینتی استفاده کرده، باید آن را از نامحرم بپوشاند. (1)
با انجام واجبات و ترک محرمات خداوند متعال ما را جزء شیعیان اهل بیت علیهم السلام قرار بدهد به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات س1363 و 1364 و 1363 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی س223 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، ازدواج، احکام حجاب، حجاب بانوان)
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم تسلیت ایام
امام سجاد علیه السلام در مورد حضرت زینب (سلام الله علیها) می فرمایند: أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة;تو دانشمند معلم ندیده و فهمیدهاى فهم نیاموخته هستی(بحار،ج 45 ،ص 199)
1. علم الهی: برترین علمها، علمى است که مستقیما از ذات الهى به شخصى افاضه شود و علم «لدنى» باشد وهمانطور که از قول امام سجاد نقل شد،ایشان خطاب به حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند: ( تو دانشمند و فهمیده ای هستی که معلم ندیده ای)
2. صبر: یکى از بارزترین اوصاف انسانهاى کامل، صبر و بردبارى در فراز و نشیبهاى روزگار و تلخىهاى دوران است.حضرت زینب سلام الله علیها از این جهت در اوج کمال قرار دارد . در زیارتنامه آمده است که:لقد عجبت من صبرک ملائکه السماء; ملائکه آسمان از صبر تو به شگفت آمدند(زیارت ناحیه مقدسه)
3. شجاعت و شهامت:از صفات بارز پروا پیشگان این است که خدا در نظر آنان بزرگ و غیر او در نظرشان کوچک، حقیر و فاقد اثر مىباشد. در مجلس ابن زیاد، بدون توجه به قدرت ظاهرى او گوشهاى مىنشیند و با بى اعتنایى به سؤالات او تحقیرش مىکند، او را «فاسق» و «فاجر» معرفى مىکند و همچنین در مقابل یزید مىگوید: « انى لاستصغر قدرک) ;بدان که] من قدر و مقدار تو را کوچک میدانم (بحار، ج۴۵، ص134)
4. ولایتمداری: زینب علیها السلام که حضور هفت معصوم را درک کرده، ولایتمداری را از مادر خویش آموخته و دیده که چگونه مادرش خود را سپر بلاى امام خویش قرار داد وایشان علاوه بر اینکه فرزندانش رافدای امامش کرد،درعاشورا و جلسه ابن زیاد جان امام سجاد را نجات داد(بحار، ج۴۵، ص61)
خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت رحلت جانسوز عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری سلام الله علیها
حضرت سجاد علیه السلام در مورد حضرت زنیب سلام الله علیها می فرمایند: أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة....
الحمد اللّه شما، عالمى هستى که نزد کسى تعلیم ندیدى و دانایى هستى که نزد کسى نیاموختى. (الإحتجاج (للطبرسی) ؛ ج2 ؛ ص305) (بحارالانوار(ط-بیروت) ج45 ص: 164)
چند نکته درباره اهمیت یادگیری احکام دین خدمت شما خوبان تقدیم می شود:
1. یکی از واجبات، یادگیری احکامی است که انسان معمولا در زندگی به آنها نیاز پیدا می کند و آموختن آنها پیش از عمل واجب است تا در هنگام عمل بر خلاف وظیفه شرعی خود عمل نکند، همچون احکام عبادات مثل نماز و روزه و احکام معاملات مثل مباحث خرید و فروش و تجارت برای کسانی که به کسب و کار مشغول هستند. (1)
2. در بسیاری از احکام و مسائل دینی ندانستن و جهل عذر محسوب نمی شود مثلا اگر کسی به جهت نداستن و جهل به مساله، وضو یا غسل باطلی بجا آورده باشد یا ارکان نماز را کم یا زیاد کند، نمازی که با وضو یا غسل باطل بجا آورده باطل است و دوباره باید نماز را بخواند یا کسی که مثلا توانایی ایستادن دارد هر چند به کمک تکیه بر دیوار یا صندلی، ولی نماز را نشسته می خواند نمازهایی که به این صورت خوانده باید دوباره بخواند؛ هر چند از مساله آگاه نبوده است. (2)
3. در معاملات و قراردادهای شرعی مثل قرارداد وامهای بانکی اگر کسی نداند قراردادش صحیح است یا خیر، نمی تواند در مالی که از چنین معامله مشکوکی بدست آورده تصرف نماید. (3)
خداوند متعال به همه ما توفیق علم و عمل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل مراجع تقلید م 11)
(2) (رساله مراجع م 942 و 1264 و 1265)
(3) (رساله مراجع م 2052)
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -
سرّ نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود
پس از شهادت امام حسین علیه السلام رسالت سنگین زینب کبری سلام الله علیها آغاز شد. او در سخت ترین شرایط جسمی و روحی، بزرگ ترین و خطیرترین مسئولیت ها را به عهده گرفت و با موفقیت کامل آن را به انجام رساند.
حضرت زینب سلام الله علیها پس از شهادت امام حسین علیه السلام چهار وظیفه و رسالت مهم بر عهده داشت که به طور خلاصه ذکر می کنیم:
1. پرستاری از امام زمانش و حمایت و دفاع از جان آن حضرت در برابر تعرضات و تهاجمات دشمن:در موقع آتش زدن خیمه ها و در جلسه ابن زیاد قصد کشتار امام سجاد را داشتند که حضرت زینب با دفاع از حضرت و صحبت با دشمنان، آنها را از این عمل بازداشت. (لهوف، ص 228)
2. حمایت و دفاع از زنان و کودکان اهل بیت: سعی و تلاش زینب سلام الله علیها در محافظت از اسرا به حدی بود که به لقب «امنیة الله» ملقب شد. چرا که اسرا امانتهایی بودند، که بدست آن حضرت سپرده شده بودند. آن حضرت در مجلس یزید اجازه نداد فاطمه دختر امام حسین علیه السلام را به کنیزی ببرند و با جدیت جلوی این کار را گرفت(مقتل الحسین مقرم، ص366)
3. مسئولیت پیام رسانی خون شهیدان و بیدادگری و آگاه بخشی به مسلمانان: یکی از وظایف اصلی حضرت زینب سلام الله علیها در جریان حادثه کربلا، پیام رسانی بود. آن حضرت و امام سجاد علیه السلام میبایست پیام خون شهدای کربلا را به گوش همگان برسانند. تا این قیام برای همیشه ماندگار شده و درس آموز باشد و یزید و یزیدیان رسوا شوند وحضرت با خطبه خوانی در کوفه و شام این عمل را انجام داد.
4. عزادرای برای امام حسین علیه السلام : حضرت زینب سلام الله علیها علاوه بر این که در خطبههای خویش به مصیبت بزرگ شهادت امام حسین علیه السلام اشاره می کرد و با سخنان جانسوز خویش همگان را به گریه می انداخت، تلاش می کرد در هر فرصتی با یادآوری مصائب امام حسین علیه السلام در ماندگاری این حماسه عظیم نقش ایفا کند.
خداوند ما را جزء رهروان حقیقی راه اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برک صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرمودند: مَن أکَلَ مالَ أخیهِ ظُلما و لَم یَرُدَّهُ إلَیهِ أکَلَ جَذوَةً مِنَ النّارِ یَومَ القِیامَةِ
هر کس چیزى از مال برادر خود را به ستم و ناحقّ استفاده کند و آن را به او برنگرداند، در روز قیامت از آتش خواهد خورد. (الکافی(ط-الاسلامیه) ج2 ص: 333)
غصب کردن و تصرف نابجا در اموال دیگران حرام است و البته این حکم کلی دارای ظرایف دقیقی است که برای پاک ماندن از خطا، یادگیری این جزئیات لازم است.
امشب قصد داریم نکاتی مهم و کاربردی در این زمینه خدمتتان بیان نماییم:
1. در حرام بودن غصب و تصرف مال دیگران فرقی بین پدر و فرزند و زن و شوهر یا خواهر و برادر و یا افراد بیگانه وجود ندارد؛ بنابر این اگر پدر و فرزند یا زن و شوهر بدون اجازه و رضایت از مال یکدیگر بردارند یا شریکی در مال شریکش بدون اجازه شریک دیگر دخل و تصرفی انجام دهد از مصادیق غصب محسوب شده و گناه می باشد. (1)
2. اگر انسان مالی یا حقی را غصب کند علاوه بر توبه از گناه باید مال و حق را فورا به صاحبش برگرداند و در صورت توانایی هر مقدار که تأخیر بیندازد گناه بیشتری برای او نوشته می شود و اگر مال غصب شده از بین رفته است مثل یا قیمت آن مال را به صاحبش بدهد. مثلا اگر موبایل کار کرده را سرقت یا غصب کند اگر خود موبایل وجود دارد باید همان را به صاحبش برگرداند و اگر از بین رفته باشد باید قیمت آن را به صاحبش برگرداند. (2)
خداوند متعال ما را مدیون خلقش قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریر الوسیله، ابتدای کتاب الغصب؛ منهاج الصالحین، ج 2 ابتدای غصب ص: 253)
(2) (رساله مراجع م 2548 و م 2558 و م 2559)
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: قُل إنَّما أَعِظُکُم بِواحِدَة أَن تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُردی…؛بگو ای پیامبر!: شما را تنها به یک چیز اندرز می دهم و آن اینکه: دو نفر دو نفر و یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید…» (سوره سباء، آیه 46)
حدود ۴۰۰ آیه در رابطه با جهاد وقیام نازل شده است. قیام بهمعنی آمادگی،داشتن انگیزه، اراده، تصمیم و اقدام برای انجام کار است.
آنچه قیام برای خداوند را دارای ارزش میکند قیام برای خداست (تَقُومُوا لِلّهِ) تفاوت اصلی قیام لله و لنفس این است که در قیام لله دعوت از سوی قیام کننده به سوی خدا و در قیام به نفس دعوت به خود است.
آثار قیام برای خدا:
1. رزمنده در حال شکست یا پیروزی خود را برنده میدان میداند، و هرگز احساس باختن و خسارت نمیکند و از این جهت چهره سیدالشهداء در روز عاشورا هر چه به ظهر عاشورا نزدیکتر میشد، بر افروخته تر می شد..
2. انسان در قیام برای خدا دنبال سهم خواهی نیست، ولی اگر نیت سهم خواهی باشد برای نفس است، مثل طلحه و زبیر که بعد از قیام و قدرت دنبال سهم خواهی برای خود بودند و برخی در انقلاب اسلامی ما نیز دنبال سهم خواهی هستند.
3. وقتی انگیزه خدایی باشد سیاست و رفتار و حکومت مطابق دین و رضای الهی است، ولی اگر نیت فرد غیر خدایی باشد( به فرموده مقام معظم رهبری)، دین را سیاسی می کند و دین را بازیچه قدرت و سیاست قرار می دهد.قیام انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی یکی از مصادیق مهم قیام در راه خداست
خداوند نیات و اعمال ما را برای خودش و در راه رضای خودش قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایت است از حضرت رضا علیه السلام که فرمودند: صاحِبُ النِّعْمَهِ یَجِبُ عَلَیْهِ التَّوْسِعَهُ عَلى عَیالِهِ
هر کسی که خدا به او نعمتی می دهد به خانواده خود توسعه دهد و اسباب رفاه آنها را فراهم کند. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج4، ص:11)
در تعالیم دینی زوجین در زندگی مشترک دعوت به توافق و تفاهم شده اند؛ اینکه نیازهای مشروع و حلال یکدیگر را برآورده کنند و نسبت به تکالیف شرعی نسبت به هم کوتاهی نکنند که لازم است همه کسانی که ازدواج کرده اند و زندگی مشترک دارند و یا قصد ازدواج دارند با شناسایی این دستورات به نحو صحیح، مطابق دستور دین عمل نمایند که می خواهیم چند مورد را خدمتتان گزارش کنیم:
1. زن و شوهر نسبت به یکدیگر حقوق واجب و مستحبی دارند مثل اینکه زن نباید شرعا بدون اجازه شوهر از منزل خارج شود و یا اینکه مرد باید نفقه همسر دائمی خودش را که همان تامین خوراک و پوشاک و مسکن و سایر نیازهای متعارف خانم که مطابق شانش باشد تهیه کند و کار کردن خانم در منزل و همچنین آماده کردن رفاه بیشتر توسط مرد برای خانواده از حقوق مستحب زن و شوهر بشمار می آید و سفارش شده زن و شوهر موافق یکدیگر باشند و در امور زندگی درک متقابل داشته باشند. (1) درصد قابل توجهی از آمار طلاق (که متاسفانه آمار وحشتناکی است) به همین بی توجهی زوجین نسبت به حقوق شرعی مرتبط است، اینکه دانسته یا ندانسته حق طرف مقابل را ضایع می کند و سبب اختلافاتی در زندگی می شود.
2. زن و شوهر در یک مورد نباید موافق یکدیگر باشند و آن هم در گناه است یعنی زن یا شوهر نباید در گناه از همسرش اطاعت کند، که به مواردی اشاره می شود:
الف) یکی از گناهان بزرگ سقط جنین (در هر سنی) است که مثلا اگر مرد از همسرش خواست که سقط کند نباید انجام دهد و نباید اطاعت کند.
ب) یکی از این موارد کسب حرام است که مصادیقش فراوان است به این معنا که اگر مثلا خانم از شوهر بخواهد که برای رفاه بیشتر فلان مسیر حرام را برای درآمد بیشتر انتخاب کن مرد نباید به گفته وی ترتیب اثر دهد.
ج) استفاده از طلا برای مردان است؛ زینت و آرایش خانم در منظر نامحرم، تراشیدن ریش برای مرد، استفاده از برخی زینت که برای تکالیف شرعی و عبادی خانم مشکل شرعی دارد مانند ناخن مصنوعی و ... نیز از دیگر موارد اطاعتهای نابجا است.
خداوند متعال به مردان ما غیرت علوی و به زنان ما عفت فاطمی عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریر الوسیله، کتاب النکاح، ابتدای فصل قسمت و نشوز و شقاق ؛ منهاج الصالحین، ج 3 ، م 337 القسم الاول و القسم الثانی)