سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: عَلَى الَّذِینَ یُطِیقُونَهُ فِدْیَةٌ طَعَامُ مِسْکِینٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَهُوَ خَیْرٌ لَهُ.
و بر کسانى که طاقت و توانایی روزه را ندارند، لازم است کفّاره اى بدهند، مسکینى را اطعام کنند و هر کس به میل خود بیشتر نیکى کند (و بیش از مقدار واجب، طعام بدهد)، براى او بهتر است. (سوره بقره آیه 184)
اما چند نکته درباره کفاره:
1. اگر کسی در ماه رمضان بواسطه مریضی روزه نگیرد چنانچه قضای روزه را تا رمضان آینده نگیرد باید برای هر روز یک مد طعام که (اکثر مراجع، مخالف ایت الله شبیری مد طعام:900 گرم ) 750 گرم نان یا گندم یا برنج غذای دیگر به فقیر پرداخت کند و چنانچه فرد نتواند به جهت مریضی تا سال آینده قضای روزه را بگیرد قضای روزه از او ساقط است. (توضیح المسائل مراجع، م1686 و 1991 )
2. آن چیزی که در پرداخت کفاره لازم است این است که برای هر روز 750 گرم نان یا گندم و برنج و مانند اینها به فقیر پرداخت شود و پرداخت پول صحیح نیست مگر اینکه پرداخت کننده مطمئن باشد که فقیر پول دریافتی را به مصرف همان غذای محاسبه شده می رساند. بنابراین اگر فقیر پول ده کیلو نان را گرفته اما با آن مثلا سه کیلو برنج بگیرد کافی نیست.( حضرت امام، تحریر الوسیله، ج۲، کتاب کفارات، مسئلۀ۲۰؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج۳، مسئلۀ۷۷۶؛ صافی، هدایه العباد، ج2، کتاب کفارات، م20؛ مکارم، سایت، استفتائات، صوم، کفاره امام خامنه ای، سایت، احکام روزه، س374)
3. کفاره را به کسی که خرجیش بر عهده انسان واجب است مانند فرزند و پدر و مادر فقیر نمیتوان پرداخت کرد ولی به برادر یا خواهر فقیر و دیگر خویشان اشکال ندارد.( امام خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، سؤال۸۰۴؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج۳، مسئلۀ۴۲۸؛ خویی و وحید، منهاج الصالحین، ج3، مسئلۀ۱۴۱۴؛ صافی، جامع الاحکام، ج۱، سؤال۴۸۲؛ بهجت، استفتائات، ج۲، ص۳۷۳، س2908؛ فاضل، جامع المسائل، ج۲، سؤال937؛ شبیری، سایت، کتابخانه، احکام و استفتائات روزه، س271 )
خداوند متعال همه مشکلات مومنین را برطرف فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام
علیکم
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تبریک ایام
زکات دادن آثار فردی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1. کلید برکت و ازدیاد رزق: واژه زکات و برکت به طور مساوی در قرآن ذکر شده اند و در روایات نیز آمده است: «الزّکاة تزیدُ فی الرزق» «زکات روزی انسان را زیاد می کند. (جامع الاحادیث، ج 9، ص 52 و 69)
2. درمان بخل: پرداخت زکات آدمی را از صفت مذموم بخل می رهاند. امام صادق علیه السلام فرمود: «هر کس زکات مال خود را بپردازد، قطعا از بخل حفظ شده است. ( جامع الاحادیث، ج 9، ص 48)
3. بیمه کردن مال: امام کاظم علیه السلام فرمود: «اموال خود را از طریق زکات بیمه کنید.( جامع الاحادیث، ج 9، ص 49)
4. محبوب ترین نزد خدا: امام صادق علیه السلام فرمود: «محبوب ترین فرد نزد خداوند، سخاوتمندترین آنان است و سخاوتمندترین مردم کسی است که زکات مال خود را بدهد و از آنچه خداوند در مال او واجب نموده است، در مورد مؤمنان بخل نکند. ( جامع الاحادیث، ج 9، ص 65)
5. مایه فرو نشاندن غضب الهی و کفّاره گناهان است. حضرت علی علیه السلام می فرماید: «ا«شما را به خدا، شما را به خدا درباره زکات [دقت کنید] که به تحقیق غضب پروردگار را فرو می نشاند.»( وسائل الشیعه، ج 6، ص 10)
6. کفاره گناهان: در قرآن آمده است: اگر نماز به پا دارید و زکات بپردازید، من بدیهای شما را می پوشانم. (آِیه 12 مائده)
خداوند ما را جزء عاملان به دستورات خدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که میفرمایند: ...مَن صامَ و لَم یُؤَدِّ الزَّکاةَ فلا صَومَ لَهُ إذا تَرَکَها مُتَعَمِّدا... .
اگر کسى روزه بگیرد و زکات فطره را عمدا ندهد، از ثواب روزه بى بهره است. ( من لایحضر الفقیه ج2، ص183 )
چند نکته درباره فطریه:
1. مقدار فطریه ای که برای هر نفر واجب است سه کیلو از غذای معمول شهر است یا محاسبه قیمت سه کیلو از غذای معمول شهر برای هر نفر است و اگر همه عزیزانی چه آنهایی که بیشتر در طول سال نان مصرف می کنند یا برنج مصرف میکنند، قیمت گندم را پرداخت کنند یا قیمت برنج را حساب کنند، صحیح است و مانعی ندارد و لازم نیست انسان فطریه را بر اساس غذای غالب خودش بدهد. و بهتر این است سه کیلو خرما یا قیمت سه کیلو خرما را به فقیر پرداخت کند.(تحریر، زکات الابدان، جنس زکات مساله 3)
2.کسی که فقیر شرعی است یعنی کسی که خرج سالش را مطابق با شانش ندارد پرداخت زکات فطره بر او واجب نیست.(توضیح المسائل مراجع م 1991)
3. اگر کسی در نماز عید شرکت کرده و قبل از نماز عید زکات فطره را نپرداخته و یا جدا نکرده یا کسانی که در نماز عید شرکت نکرده اند تا قبل از اذان ظهر فطریه را پرداخت نکرده اند و یا زکات فطره را از اموالشان جدا نکرده اند، بعد از عید فطر به نظر اکثر مراجع باید فطریه را به نیت مافی الذمه یعنی بدون این که نیّت ادا و قضا، پرداخت کنند. (ایت الله صافی فتوا اما حضرت امام و امام خامنه ای و ایات عظام سیستانی و مکارم بنابر احتیاط بعدا به نیت مافی الذمه بدهد و ایت الله شبیری احتیاط مستحب بدهد هر چند معصیت کرده). (آیات عظام خوئی، بهجت، زنجانی: واجب نیست ؛ رساله مراجع مساله 2030 ،2031 ،2029 ، 2032 العروه الوثقی، زکات الفطره، وقت وجوبها و العروة الوثقى؛ ج2 فصل فی وقت وجوبها ,م6 ؛ زکات فطره،رساله مراجع , ج2,م 2032)
خداوند متعال عیدی ما را استجابت همه دعاها بویژه فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام
علیکم
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) می فرمایند: َامّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةِ فارْجِعُوا فیهَا اِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فاِنَّهُمْ حُجَّتِى عَلَیکمْ وَاَنَا حُجَّةُ الله عَلَیهِمْ« اما رخدادهایی که پیش میآید، پس به راویان حدیث ما مراجعه کنید؛ زیرا آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنان هستم»( بحار،ج53، ص181)
کلمة (حوادث واقعه)، به هیچ وجه از نظر لغت و دلالت وضعی به معنای احکام شرعی نیست، بلکه معنای بسیار وسیعتری دارد که شامل مسائل و مشکلات و رخدادهای اجتماعی نیز میشود
مراد از ( راویان حدیث)، آن کسی نیست که فقط احادیث و روایاتی را از کتب روایی انتخاب کند و بر مردم بخواند؛ بلکه کسی بخواهد حدیثی از معصومی نقل کند، حتماً باید بتواند بر اساس یک حجت و دلیل شرعی معتبر آن را به ایشان نسبت دهد. واضح است که چنین نقل حدیثی، نیاز به تخصص دارد و تخصص آن هم مربوط به علم پزشکی یا مهندسی و دیگر علوم نیست، بلکه مربوط به علم فقه است، و فقیه کسی است که چنین تخصصی دارد. بنابراین مقصود از راویان حدیث، همان فقها و علمای دین هستند.
در 2 روایت دیگر: علما را حاکم بر مردم میداند (العُلَماءُ حُکّامٌ عَلَى النّاسِ) (مستدرک ، باب 11 از ابواب صفات قاضی، ح 33) و در روایت دیگری از امام حسین ( علیه السلام ) نقل شده که فرمود: ( مَجاری الامور و الاحکام علی اَیدی العلماء باللّه): مجاری امور یعنی امور سیاسی، امور اجتماعی، امور عمومی و احکام و در جاهایی که نیاز به حکم است و فرمان و دستور میخواهد، حل مشکلات، همگی؛ به دست علماء است (تحف العقول، ص237 ) و امام حسین ( علیه السلام ) در مقام تحریک علماء است که قیام علیه ظلم و ظلمه نمایند.
خداوند توفیق ولایتپذیری را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک عید سعید فطر و بزرگداشت شهدای قیام خونین 15 خرداد. در روایتی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در مورد عید فطر می فرمایند: إِنَّمَا هُوَ عِیدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللَّهُ صِیَامَهُ وَ شَکَرَ قِیَامَه... .
امروز تنها عید کسی است که خداوند روزهاش را پذیرفته و شب زنده داری اش را سپاس گزارده است. ( نهج البلاغة (للصبحی صالح) ؛ ص551 )
چند نکته درباره فطریه:
1. مقدار فطریه ای که برای هر نفر واجب است سه کیلو از غذای معمول شهر است مانند سه کیلو گندم یا برنج یا قیمت اینها می باشد که محل مصرف آن هم همان مصارف هشت گانه زکات مانند فقیر، بدهکار، امور عام المنفعه است، هر چند به نظر تعدادی از مراجع احتیاطا باید به فقیر متدین پرداخت شود.(رساله مراجع مساله 2014؛ احتیاط واجب فقیر متدین : سیستانی، مکارم، گلپایگانی، صافی، بهجت)
2. اگر کسی در نماز عید شرکت کرده و قبل از نماز عید زکات فطره را نپرداخته و یا جدا نکرده یا کسانی که در نماز عید شرکت نکرده اند تا قبل از اذان ظهر فطریه را پرداخت نکرده اند و یا زکات فطره را از اموالشان جدا نکرده اند، بعد از عید فطر به نظر اکثر مراجع باید فطریه را به نیت مافی الذمه یعنی بدون این که نیّت ادا و قضا، پرداخت کنند.(ایت الله صافی فتوا اما حضرت امام و امام خامنه ای و ایات عظام سیستانی و مکارم بنابر احتیاط بعدا به نیت مافی الذمه بدهد و ایت الله شبیری احتیاط مستحب بدهد هر چند معصیت کرده). (آیات عظام خوئی، بهجت، زنجانی: واجب نیست ؛ رساله مراجع مساله 2030 ،2031 ،2029 ، 2032 العروه الوثقی، زکات الفطره، وقت وجوبها و العروة الوثقى؛ ج2 فصل فی وقت وجوبها ,م6 ؛ زکات فطره،رساله مراجع , ج2,م 2032)
3. اگر انسان زکات فطره را در همین زمانی که گفته شد، جدا کند، دیگر نمی تواند آن را برای خودش بردارد یا آن را خرج کند و هر زمانی که می خواهد به فقیر بدهد باید نیت زکات فطره کند(حضرت امام و حضرت اقا:بنابر احتیاط نیت زکات فطره کند) البته به نظر برخی مراجع تاخیر در پرداخت زکات فطره باید یک غرض عقلایی باشد مثلا اینکه صاحب زکات منتظر فقیر خاصی است و به این جهت تاخیر می اندازد.(آیات عظام حضرت امام. گلپایگانی.صافی: میتواند پرداخت زکات فطره را به تاخیر بیندازد مخصوصا با وجود برخی از مرجحات) (رهیافت احکام فطریه و نماز و عیدین چاپ 1393 ص 32و 33)
خداوند متعال همه عبادات بویژه نماز و روزه همه ما را قبول فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام
علیکم
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تبریک ایام
معنای کلمه «فِطر» در لغت، به معنای روزه نبودن است که از ریشه فَطر به معنای شکافتن، گرفته شده و «افطار» و «عید فطر» نیز از همین ریشه است؛ زیرا روزهدار دهانش را در وقت مغرب و روز عید فطر بر خوردنیها و آشامیدنیها باز میکند. (العین و لسان العرب، ذیل واژه «فطر)
1. عید فطر، جشن تولد فطرت : فطرتی که از غبارها و زنگارها پاک شده و اکنون در زیباترین شکل خود خودنمایی می کند. فطرت توحیدی ما را، یادمان می آورد
2. عید پاداش: پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) :چون روز اول ماه شوال شود، منادی ندا میدهد: ای مؤمنان! صبحگاهان به سوی جایزههایتان بشتابید. (کافی، ج۷، ص۶۵۰)
3. عید مغفرت و آمرزش: پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) :فرشتگان در روز عید، سر کوچهها و گذرها میایستند و میگویند: «بشتابید به سوی پروردگار کریم که عطای بسیار میدهد و گناهان بزرگ را میآمرزد. (مستدرک ، ج۶، ص۱۵۴)
یکی از یاران امام علی ( علیه السلام ) در عید فطری سفره ساده غذای امام را دید و گفت: یا امیرالمؤمنین! شما روز عید که مردم بهترین غذا میخورند چنین غذای کم ارزشی می خورید؟ فرمود: امروز، روز عید است، اما برای کسانی که مورد مغفرت الهی قرار گرفته باشند؛ و فرمودند: این، عیدِ کسی است که خداوند، روزه او را پذیرفته و عبادتش را قبول کرده است و هر روزی که در آن، خدا معصیت نشود، آن روز عید است. (نهج البلاغه، حکمت ۴۲۸)
4. شبیه روز قیامت : امیرمؤمنان ( علیه السلام ) در روز عید فطر در خطبه ای فرمودند:
ای مردم! امروزِ شما، روزی است که در آن به نیکوکاران پاداش داده می شود و بدکاران در آن زیان می کنند. امروز، شبیه ترین روزها به قیامت شماست. با بیرون آمدن از خانه هایتان به مصلا، از بیرون آمدن از گورها و رفتن به پیشگاه خداوند یاد کنید، و از توقف و ایستادن در محل نماز، وقوف خود در برابر خدا را به یاد آورید، و از بازگشت به خانه هایتان، بازگشت خود را به جهنم و بهشت فرا یاد آرید. (روضة الواعظین، ص 564)
5. عید منتظران: امام باقر ( علیه السلام ) فرمود: هیچ عید فطر و قربان نیست که با آمدن آن غم آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم ) تجدید می شود زیرا آنان حق خود را در دست دیگران می بینند و از اینکه افراد غیر شایسته بر جایگاه رهبری امت قرار دارد و امام راستین هنوز ظهور نکرده است که حکومت عادلانه و سایه پر از عدل و داد خود را بر مردم بگستراند، غمگین و ناراحتند.( تهذیب الاحکام، ج 3، ص 289) به همین جهت یکی از اعمال عید فطر، دعای ندبه است
خداوند با قبولی عبادات ما، این عید را برما مبارک گرداند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از امام زمان علیه السلام روایت شده که فرمودند :و أمّا الحوادثُ الواقعةُ فَارجِعُوا فیها إلى رُواةِ حَدیثِنا فإنّهُم حُجَّتی علیکم و أنا حُجّةُ اللهِ عَلیهم.
در حوادثی که پیش میآید، به کسانی مراجعه کنید که حدیث ما را نقل میکنند، بدرستیکه آنها حجت من بر شما و من حجت خداوند بر آنها هستم. وسائل الشیعه ج 18 ص101
چند نکته در مورد ولایت فقیه:
1. ولایت فقیه یعنی حکومت و ادارهى جامعه اسلامى، توسط مجتهد جامع الشرایط.
2. فقیه در سه مورد دارای ولایت و صاحب اختیارمی باشد:1. قضاوت 2. فتوا دادن و استخراج حکم خداوند از منابع فقهی مثل: آیات و احادیث 3 . اجرا دستورات الهی و اداره امور جامعه
3. اطاعت از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین بر هر مکلفی ولو فقیه باشد واجب است، اما در مسائلی که مربوط به اداره امور جامعه نبوده و مربوط به مسائل فردی می باشد مثل نماز و روزه و خمس ، هر مکلفى باید از فتواى مرجع تقلیدش پیروى نماید. ( اجوبه الاستفتائات س56و62و63و65و59، فاضل ج1 ص225س913و910 و 911 و912-مکارم استفتائات ج3ص19 صحیفه امام ج10ص58). بهجت استفتاآت ج1 س57،اجوبه الاستفتاآت س52،عروة الوثقی الاجتهاد والتقلید م57،تبریزی استفتاآت ج2س48 منهاج مساله 26تقلید)
در پایان نکته ای را لازم است در رابطه با فطریه عرض کنیم:
افرادی که در نماز عید فطر شرکت می کنند لازم است قبل از نماز عید فطر، فطریه خود را پرداخت نمایند و کسانی که در نماز عید فطر شرکت نمی کنند باید تا قبل از اذان ظهر روز عید، فطریه خود را پرداخت نمایند تا به وظیفه شرعی به نحو صحیح عمل کرده باشند. (آیات عظام خوئی، بهجت، زنجانی: واجب نیست؛ رساله مراجع مساله 2030 ،2031 ،2029 ، 2032 العروه الوثقی، زکات الفطره، وقت وجوبها)
تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام
علیکم
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تسلیت ایام
امام خمینی سرچشمه همه فضایل بود که به برخی اشاره میشود:
1. اخلاص: حاج احمد آقا تعریف میکردند روزی که امام را برای ایراد سخنرانی در حسینیه جماران همراهی میکردم، قبل از آنکه امام بروند روی جایگاه همچنان که صدای فریاد مردم میآمد که: «درود بر خمینــی» امام دست مرا گرفتند و دم گوش من فرمودند: این جمعیت را میبینی که همه یک صدا و بلند «درود بر خمینی درود بر خمینی» میکنند به خدا قسم اگر همه شان جمع شوند و بگویند: «مرگ بر خمینی»، ذرهای از هدفی که دارم و راهی که پیش گرفتم عقب نشینی نخواهم کرد.
2. ساده زیستی: امام خمینی (ره) از اول عمرشان، چه زمانی که در قم بودند، چه موقعی که به نجف تبعید شدند و چه بعد از انقلاب، خانه و ملک شخصی نداشتند و تا آخر عمر به صورت اجاره نشین و مستأجر، زندگی پربرکت خود را ادامه دادند.( برداشتهایی از سیره امام خمینی (س)؛ ص46)
از پاریس پیغام رسید که امام خواسته اند که محل اسکان ایشان شمال شهر نباشد، در اماکن خصوصی نباشد و در جای پر زرق و برق هم نباشد(برداشتهایی از سیره امام خمینی (س)؛ ص50)
3. شجاعت: امام در جلسات خصوصی شان گفته بودند: من اصلاً به چیزی مثل پدیده ترس خو نگرفته ام و نمی دانم ترس چیست و پزشکان ایشان طی 8 سال گویند از لحاظ پزشکی نیز هیچ وقت چیزی بنام ترس در بدن ایشان نبود چون هیچ وقت ترشح ادرنالین؛تغییر ضربان قلب، لرزش نداشتند(برداشتهایی از سیره امام خمینی، ج 2، ص 279)
4. مهربان بودن با اهل خانه: « خانم امام می گوید: «امام هیچ وقت به ما دستور نداده اند.. امام خودشان چایی شان را درست می کردند، و خودشان قوری و استکان خود را میشستند.
نوه امام، می گوید: «هر کس از خانواده امام که به دیدارشان می رفت، احساس می کرد که آقا خیلی دوستش دارد، همه ما این احساس را داشتیم که امام بیش تر از همه به ما علاقه دارد، من هنوز یادم نمی آید که به اتاق امام وارد شده باشم و ایشان لبخند نزده باشند .»
خداوند ما را قدردان امام و شهدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. امیرالمؤمنین علی علیه السلام در وصیتی به کمیل بن زیاد فرمودند: اَلبَرَکَةُ فى مالِ مَن آتَى الزَّکاةَ وَ واسَى المُؤمِنینَ وَ وَصَلَ الاقرَبینَ.
برکت در مال کسى است که زکات بپردازد، به مؤمنان مدد و یارى رساند و به خویشاوندان کمک نماید. (تحف العقول، النص، ص 172)
دو نکته درباره زمان پرداخت کفاره و فدیه:
1. مرد و زن کهنسالی که روزه گرفتن برایشان مشقت و سختی غیر قابل تحمل دارد و همچنین خانم باردار و شیردهی که روزه گرفتن برای فرزندش ضرر داشته باید برای هر روز که روزه نگرفته اند باید فدیه پرداخت کنند و برای پرداخت فدیه لازم نیست تا رمضان آینده صبر کنند بلکه می توانند در ماه مبارک رمضان فدیه و به تعبیری کفاره غیرعمدشان را پرداخت کنند.
2. مریض یا مسافر یا خانمی که عذر شرعی داشته چنانچه تا رمضان سال آینده قضای روزه را بگیرند کفاره ای بر آنها واجب نمی شود و چنانچه قضای روزه را نگیرند با رسیدن ماه رمضان سال جدید باید برای هر روزی که روزه نگرفته اند باید فدیه بدهند و منظور از فدیه یا کفاره غیر عمد همان چیزی است که بارها گفته شده یعنی برای هر روز که روزه گرفته نشده، یک مد طعام یعنی به نظر اکثر مراجع 750 گرم(مخالف ایت الله شبیری:مد طعام 900 گرم است) نان یا برنج یا ماکارونی و مانند اینها به فقیر شرعی پرداخت شود. توضیح المسائل مراجع، ج1، م1706؛ سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج1، 2081؛ بهجت، وسیله النجاه، ج1، م1173؛ عروة الوثقی، فصل فی احکام القضاء، مسئلۀ۱4؛
خداوند متعال توفیق انجام وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام
علیکم
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
زکات دادن آثار فردی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1. وسیله تقرب به خداوند : امام صادق علیه السلام فرمود: «خداوند زکات را همراه با نماز وسیله تقرّب مسلمانان به خود قرار داده است.( جامع الاحادیث، ج 9، ص33)
2. وسیله باز شدن گره ها: قرآن کریم می فرماید: «هر کسی بخشش نماید و پرهیزکار باشد و حقیقت را تصدیق نماید، ما کارهای مشکل او را آسان می کنیم. (آِیه 5 لیل)
3. نشانه کمال اسلام و ایمان : با ادای زکات اسلام کامل می شود و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «علامت و نشانه مؤمنان در سه چیز است: نماز، روزه و زکات. (جامع الاحادیث، ج 9، ص35)
4. سبب گشایش برای مردگان است. شخصی به امام صادق علیه السلام گفت: برادرم از دنیا رفته است و زکات زیادی به عهده اش بود، من آنها را پرداخت کردم، امام فرمود: «با این عمل مشکل او بر طرف می شود(جامع الاحادیث، ج 9، ص 223)
5. سبب استجابت دعا و قبولی نماز: در روایات آمده که دادن زکات موجب استجابت دعا (جامع الاحادیث، ج 9، ص 53) و قبولی نماز می باشد.( جامع الاحادیث، ج 9، ص 53)
خداوند ما را جزء عاملان به دستورات خدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که می فرمایند: إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَیْراً فَقَّهَهُ فِی الدِّینِ.
زمانی که خداوند متعال خیر بنده ای را بخواهد او را نسبت به (مسائل) دین و معارف الهی، فقیه و دانشمند می کند. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج1 ؛ ص32)
چند نکته کوتاه درباره یادگیری مسائل شرعی:
1. هر کس باید مسائل شرعی را که معمولا مورد احتیاج او واقع می شود یاد بگیرد یا طریقه احتیاط کردن در مسائل را بداند؛ فرقی ندارد مسائل عبادی باشد مثل نماز یا روزه یا مسائل غیر عبادی باشد مثل مسائل معاملات و ازدواج و مانند اینها. بنابر این یادگیری مسائل شرعی وام بانکی یا سود بانکی برای کسانی که مورد احتیاجشان هست طبق نظر مرجع تقلیدشان لازم است. (سیستانی: مسائلی را که احتمال می دهد به واسطه یاد نگرفتن در معصیت واقع می شود، یاد بگیرد.) (رساله مراجع م 11)
2. اگر برای انسان مساله شرعی رخ بدهد و بخواهد به پاسخ مساله شرعیش دست یابد، شرعا می تواند از چهار راه به پاسخ برسد:
1. اگر دسترسی به مرجع تقلید دارد از مرجع تقلید پاسخ را بشنود.
2. پاسخ را دو نفر عادل بیان کنند. (معنای عادل اختلافی است اکثر می گویند کسی است که گناه صغیره و کبیره نمی کند و اگر گناه کرده توبه کرده است.)
3. پاسخ را از کسی که به گفته اش اطمینان دارد، بشنود.
4. پاسخ مساله را در رساله مرجع تقلید یا استفتاء کتبی که انسان به درستی آن رساله یا استفتاء اطمینان دارد، ببیند. و چنانچه انسان پاسخ سوال شرعیش را از غیر چهار راه گفته شده، بدست آورد شرعا اعتباری ندارد. (رساله مراجع م 5)
خداوند توفیق یادگیری احکام شرعی و عمل به دستورات الهی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
سلام
علیکم
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
زکات دادن آثار اجتماعی فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1. تقویت بنیه دینی مردم: امام رضا علیه السلام فرمود: «فلسفه پرداخت زکات، قوت فقرا و تقویت و کمک رسانی در امور دینی آنهاست. (وافی، ج 10، ص 51)
از محل زکات جمع آوری شده می توان مدارس، کتابخانه ها، مساجد و سایر مراکز دینی و فرهنگی را ایجاد نمود و یا آنچه را که قبلاً احداث شده است، توسعه داد و با دعوت از کارشناسان دینی و علما و اساتید، پایگاه علمی و اعتقادی مردم را تقویت نمود.
2. فقر زدایی، حل مشکلات و محو نمودن مفاسد اجتماعی. یکی از راههای مهم مبارزه با فقر، گرسنگی، کمبودها و مشکلات یا نابسامانی های اجتماعی توجه جدی به مسئله زکات می باشد. امیرمؤمنان علیه السلام فرمود: «هیچ فقیری گرسنه نمی ماند مگر به سبب آنکه توانمندی حق خدا را نمی پردازد و خداوند در روز قیامت توانمند را به همین دلیل بازخواست خواهد کرد(سفینة البحار، ج 3، ص 474)
3. دفع بلا از امّت و اقتدار امّت اسلامی: امام صادق علیه السلام فرمود: «قطعا خداوند به خاطر کسانی از شیعیان ما که زکات می دهند، انواع بلاها و خطرات را از سایر مردم دفع می کند و اگر زکات این گروه نبود، همه یکجا نابود می شدند(جامع الاحادیث، ج 9، ص 56)
4. تقویت برادری، و کینه زدایی: با پرداخت زکات رابطه عاطفی میان افراد عمیق تر شده و مفهوم آیه «انّما المومنون اخوة (آیه9 حجرات) بهتر مورد توجه و عمل قرار می گیرد. با پرداخت زکات، شعله مهر و محبت در دلها فروزان می شود و این دوستی و محبت در تعاون و یاری رساندن به یکدیگر و حفاظت از دستاوردهای جامعه اسلامی نقش مهمی دارد.
خداوند ما را جزء عاملان به دستورات خدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی از امام رضا علیه السلام نقل شده: ...کَانَ یَقُولُ بَعْدَ کُلِّ صَلَاةٍ یَقْصُرُهَا سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ ثَلَاثِینَ مَرَّةً وَ یَقُولُ هَذَا تَمَامُ الصَّلَاةِ.
که حضرت هر زمانی که مسافر بودند و نماز را به صورت شکسته می خوانند بعد از نماز 30 مرتبه تسبیحات اربعه می گفتند و بعد می فرمودند: این عمل سبب کامل شدن و تمامیت نماز است. (وسائل الشیعة ؛ ج8 ؛ ص523)
یکی از سوالاتی که در ذهن بسیاری از مردم وجود دارد این است که در جاده ها دو تابلو به نام حد ترخص و مسافت شرعی مشاهده می شود، فرق تابلو حد ترخص و مسافت شرعی چیست؟
در پاسخ عرض می شود بطور کلی کسی که تصمیم دارد از وطن خودش حداقل تا تابلو مسافت شرعی سفر کند، چنانچه از تابلو حد ترخص بگذرد، با رعایت بقیه شرایط شکسته شدن نماز در سفر، نمازش را باید شکسته بخواند.
بنابراین اگر کسی تصمیم ندارد تا تابلو مسافت شرعی سفر کند، تابلو حد ترخص برای شکسته خواندن نماز اثری ندارد. و همچنین کسانی که به مقدار مسافت شرعی سفر رفته اند در برگشت از سفر هم تا زمانی که به تابلو حد ترخص نرسیده اند، به نظر اکثر فقها از جمله امام خامنه ای (مخالف: آیت الله سیستانی: تا به وطن نرسیده) نمازشان شکسته است. و زمانی که به حد ترخص برسند، نماز کامل است. (جهت اطلاع: مطابق نظر حضرت امام، مسافت شرعی در بلاد کبیره توجه شود و ارتباطی به تابلوها ندارد). (رساله مراجع ج1 م1319 و عروه فصل فی صلاه المسافر م65 ، استفتائات حضرت امام ج1 س291 و 292)
قابل توجه همه عزیزان اینکه مقدار مسافت شرعی و حد ترخص که در تابلوهای مسافت شرعی و حد ترخص محاسبه شده، قرار است بر اساس نظر مقام معظم رهبری تنظیم شود.
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام خصوصا زائرین بارگاه منور امام رضا علیه السلام را بی خطر بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام
علیکم
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
ترک کردن و ندادن زکات آثار زیانباری برای تارک آن دارد که برخی ذکر میشود:
1. تلف شدن اموال: حضرت امام صادق علیه السلام فرمود: «هیچ مالی در خشکی و دریا ضایع نمی شود، مگر به ضایع ساختن زکات.»( جامع الاحادیث، ج 9، ص 50)
2. خسارت دو برابر: در روایتی آمده است:«کسی که حق خدا را نپردازد (در راه حق مال خود را صرف نکند) دو برابر آن را در راه باطل صرف خواهد کرد.»( وافی، ج 10، ص 42)
3. هزینه کردن در راه اشرار و گناه: امام صادق علیه السلام فرمود: «بدان، کسی که مال خود را در راه اطاعت خداوند صرف نکند، به هزینه کردن آن در راه معصیت خداوند گرفتار می شود و هر کس در حلّ مشکلات ولیّ خدا گامی بر ندارد، خداوند او را بر تلاش و حرکت در راه حلّ مشکلات دشمن خدا گرفتار می کند.»( وسائل الشیعه، ج 6، ص 25)
4. محروم شدن از رحمت الهی: امام صادق علیه السلام فرمود:«کسی که حق خداوند را از مالش نپردازد، سزاوار است که خداوند رحمت خود را از او دریغ کند.»(( جامع الاحادیث، ج 9، ص 57)
5. قبول نشدن نماز: امام رضا علیه السلام فرمود:«خداوند نماز و زکات را [در قرآن] قرین یکدیگر قرار داده و نماز بی زکات پذیرفته نیست. (جامع الاحادیث، ج 9، ص 30)
6. هم ردیفی با رباخواران: حضرت علی علیه السلام فرمود«کسی که زکات ندهد همچون رباخوار است.»( جامع الاحادیث، ج 9، ص 63.)
خداوند ما را جزء عاملان به دستورات خدا قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده که می فرمایند: مَنْ أَصْبَحَ لَا یَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ مِنْهُمْ وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلًا یُنَادِی یَا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم.
کسی که صبح کند و اهمیتی به کارهای مسلمانان ندهد او از آنان نیست و کسی که صدای مردی بشنود که فریاد کمک خواهی از مسلمانان را سر دهد و پاسخش را ندهد مسلمان نیست. (الکافی (ط-الاسلامیه) ج2 ص: 164)
چند نکته درباره دفاع و راهپیمایی:
1. دفاع بر همه مسلمانان در برابر هجوم دشمنان به کشورهای اسلامی و مرزهای آن واجب است.
2. دفاع منحصر به کشوری نیست که انسان در آن زندگی می کند بلکه همه مسلمین دنیا باید در برابر هجوم اجانب به کشورهای اسلامی یا مقدسات مسلمانان مدافع یکدیگر باشند خواه از طریق بذل مال یا جان یا هر وسیله دیگر مثل راهپیمائی در حمایت از مظلومین. (رساله مراجع ج2 ص769 ملحقات مکارم 2826)
3. هر چیزی که باعث کور شدن چشم دشمنان اسلام و تقویت مسلمانان است از مصادیق تعظیم شعائر است. بدیهی است شرکت در راهپیمائی روز قدس می تواند نقش بسیار مهمی در تضعیف دشمنان اسلام و ناامید کردن آنها و تقویت اسلام و مسلمین و مومنین داشته باشد.
4. مقام معظم رهبری مدظله العالی می فرمایند: سال های متمادی است که سعی می شود مسئله قدس فراموش بشود. روز قدس درست تیری است به قلب این توطئه و در قسمتی دیگری می فرمایند: خودتان را برای راهپیمایی روز قدس آماده کنید مردم ایران به عنوان متولیان روز قدس، باید کاری بکنند که برای دیگر ملت ها سرمشق شود.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام
علیکم
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
علت کمک به جریان مقاومت را می توان با دیدگاه های گوناگون پاسخ داد که :
اولا: از لحاظ فقهی، وجوب دفاع از سرزمین های اسلامی از ضروریات فقه اسلام است و از طرفی دفاع از مقدسات مثل حرمهای اهل بیت نیز، وظیفه یک محب و دوستدار اهل بیت است.
ثانیا: به عنوان یک مسلمان و شیعه باید کمک کرد ؛ چون پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هر کس فریاد استغاثه مظلومی (اعم از مسلمان یا غیر مسلمان) را بشنود که مسلمانان را به یاری می طلبد، اما فریاد او را اجابت نکند، مسلمان نیست (وسایل الشیعة ، ج 11، ص 108) و امام علی ( علیه السلام ) فرمود:«کونوا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً» همواره خصم ظالم و یار و یاور مظلوم باشید(نامه47 نهج البلاغه)
ثالثا: از باب انسانیت نیز هر فردی وظیفه دارد به همنوع خود در زمانی که به او ظلم می شود کمک کند. (تو کز محنت دیگران بی غمی- نشاید که نامت نهند آدمی)
رابعا: از جهت دفاع از جان و مال و میهن خود نیز باید کمک کرد ،چون آن کشورها خط مقدم جنگ ما هستند و گرنه دشمن به کشور ما وارد می شود.
خداوند بصیرت در دین و دنیا به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام رضا علیه السلام که در آثار خمس میفرمایند: فَاِنَّ اِخْراجَهُ مِفْتاحُ رِزْقِکُم،
پرداخت خمس کلید رزق شماست.(وسائل، ج9، ص 538 )
چند نکته کوتاه درباره احکام خمس:
1.کسی که دارای درآمدی هست، در طول سال خمسی، آن مقداری از درآمد که برای نیازی های زندگی مطابق باشان مصرف می شود خمس ندارد ولی آن مقداری که تا سال خمسی مصرف و هزینه زندگی نشود، باید خمس آن پرداخت شود.
2. کالاهای مصرفی مثل مواد خوراکی و لوازم بهداشتی چنانچه تا سر سال خمسی مصرف نشود،سر سال باید به قیمتی که قابل فروش است، خمس آن باید پرداخت شود. توضیح المسائل مراجع م 1780
3.کالاهای ثابت و غیر مصرفی که مورد احتیاج زندگی است مانند فرش و لباس و ظروف و اثاثیه منزل که از درامدهای بین سال تهیه شده و مطابق با شان باشد، چنانچه حداقل یکسال خمسی از اینها استفاده شود و سپس تا چند سال استفاده نشود،به این کالاها خمس تعلق نمی گیرد هر چند قیمت آنها هم افزایش پیدا کرده باشد.(مشهور مخالف:زنجانی: اگر کالا تا یکسال بدون استفاده بماند، خمس دارد) توضیح المسائل مراجع م 1781
خداوند توفیق اداء وظیفه را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
سلام
علیکم
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن درباره توبه کنندگان می فرماید: الاّ الَّذینَ تابُوا مِن بَعدِ ذلِکَ وَ أصلَحُوا فَإنَّ اللهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ« مگر کسانی که بعد از آن توبه کنند و جبران نمایند که خداوند بخشندة مهربان است.»(آیه 5 نور)
برای توبه ،شرایطی لازم است که برخی از شرایط: شرط اصلی و برخی از آنها شرط کمال است که در حدیثی از قول امام علی ( علیه السلام ) نقل شده است که فرمود:
«شخصى در حضور امام علیه السّلام بدون توجه لازم گفت: استغفر اللَّه، امام فرمود مى دانى معناى استغفار چیست؟ استغفار درجه والا مقامان است، و داراى شش معنا است،
اوّل: پشیمانى از آنچه گذشته،
دوّم: تصمیم به عدم بازگشت،
سوم: پرداختن حقوق مردم چنانکه خدا را پاک دیدار کنى که چیزى بر عهده تو نباشد.
چهارم: تمام واجبهاى ضایع ساخته را به جا آورى.
آداب توبه
1. گوشتى که از حرام بر اندامت روییده، با اندوه فراوان آب کنى، چنانکه پوست به استخوان چسبیده و گوشت تازه بروید،
2. رنج طاعت را به تن بچشانى چنانکه شیرینى گناه را به او چشانده بودى، پس آنگاه بگویى، استغفر اللَّه! ( نهج البلاغه – قصار ۴۱۷)
علمای اخلاق گفته اند که چهار شرط اول از شرایط قبولی توبه است و دو شرط آخر کمال توبه است ، یعنی دست یافتن به بالاترین مقام و مرتبه توبه کننده گان ( مکارم شیرازی، اخلاق در قرآن، ج ۱ ص ۲۱۷)
روشن شد که توبه واقعی، پشیمانی و حسرت از گناه گذشته است که لازمه آن، عزم بر ترک آن در آینده و جبران مافات اعم از حقوق الهی و حقوق مردمی می باشد و وقتی توبه واقعاً انجام گرفت، به نظر همه علمای اسلام درپیشگاه خداوند مقبول است.
خداوند ما را جزء توبه کنندگان حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی نقل شده که امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: عَلَیْکُمْ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ بِکَثْرَةِ الِاسْتِغْفَارِ وَ الدُّعَاءِ فَأَمَّا الدُّعَاءُ فَیَدْفَعُ الْبَلَاءَ عَنْکُمْ وَ أَمَّا الِاسْتِغْفَارُ فَتُمْحَى بِهِ ذُنُوبُکُم
بر شما باد در ماه رمضان به استغفار و دعای زیاد؛ که دعا بلا را از شما دور می کند و استغفار گناهانتان را از بین می برد. (وسائل الشیعة ؛ ج10 ؛ ص304)
دعا کردن آدابی دارد مثل اینکه انسان در دعا فقط خداوند متعال را اثر گذار بداند و غیر خدا را وسیله بداند، در دعا اصرار و پافشاری داشته باشد یا اینکه دعا کردن با حالت گریه و ابتهال باشد و همچنین از آنچه که مانع استجابت دعاست دوری کند مثل گناهان و رعایت نکردن حق الناس.
اما چند نکته در مورد احکام حق الناس:
1. اگر حق مالی مردم به گردن انسان باشد باید حق مالی و بدهی مالی را پرداخت کرد و تنها با توبه از گناه حق مالی مردم از بین نمیرود.
2. اگر انسان بخواهد بدهی خود را پرداخت کند چنانچه به طلبکار دسترسی دارد باید به خود وی بدهد و اگر فرد فوت کرده میبایست به ورثهاش بپردازد و اگر پرداخت مستقیم بدهی به طلبکار سبب آبروریزی یا مانع شرعی دیگری در میان است میتواند به صورت غیر مستقیم مثلا به کمک واسطه بدون ذکر جزئیات بدهی خود را پرداخت کند و انجام کارهای خیر از طرف طلبکار بجای پرداخت بدهی کافی نیست.
3. اگر طلبکار معلوم نیست باید برای پیدا کردن او جستجو نماید و چنانچه مأیوس از پیدا کردن طلبکار باشد باید با اجازه مرجع تقلید مقدار بدهی را به فقیر متدین بدهد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام
علیکم
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم با تسلیت ایام
خداوند درباره شب قدر می فرماید: تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمْرٍ
تنزل فعل مضارع است و دلالت بر استمرار و همیشگی بودن میکند ،یعنی هرسال شب قدری دارد که مقدرات بر قلب حجت خدا نازل میشود .از این جهت ائمه (علیهم السلام ) فرمورده اند با این آیه (تنزل الملائکه) با مخالفین احتجاج کنید، (کافی ، ج 1، ص 353 )که نیاز به حجت خدا همیشه است که مقدرات بر او توسط ملائکه نازل شود. بقای شب قدر دلیل محکمی است بر بقای امامت و بقای امامت اقتضا می کند حیات و زنده بودن مهدی علیه السلام را و حیات مهدی علیه السلام نشانه حیات مذهب تشیع است.
از این جهت امام علی علیه السلام فرمود: «به حقیقت شب قدر در هر سال وجود دارد و امر سال در آن شب نازل می شود و به راستی برای آن امر صاحبان امری است . عرضه شد آنان چه کسانی هستند؟ فرمود: ; من و یازده [امام] از نسل من که [همه] امامانی محدث می باشند(بحار؛ج 94، ص 15)
در برخی روایات آمده که خود ولایت علی علیه السلام و ائمه علیهم السلام جزء تقدیرات آن شب است (بحار؛ج 94، ص 18)
از اینجا روشن شد که شب قدر، یعنی شب ولایت و امامت و برخی روایاتی که شب قدر را به فاطمه زهرا علیها السلام تفسیر نموده (تفسیر فرات کوفی، ص 581 .) است، یعنی حقیقت شب قدر امامت و ولایت است و حقیقت ولایت و امامت زهرای مرضیه علیها السلام است .
خداوند توفیق درک شب قدر را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد