بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز
(نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص: 250 ؛ خطبه 175)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: ... إِنِّی وَ اللَّهِ مَا أَحُثُّکُمْ‏ عَلَى‏ طَاعَةٍ إِلَّا وَ أَسْبِقُکُمْ إِلَیْهَا وَ لَا أَنْهَاکُمْ عَنْ مَعْصِیَةٍ إِلَّا وَ أَتَنَاهَى قَبْلَکُمْ عَنْهَا.

اى مردم سوگند به خدا من شما را به هیچ طاعتى ترغیب نمى کنم مگر آن که پیش از آن خود، عمل کرده ام ؛ و از معصیتى شما را باز نمى دارم جز آن که پیش از آن، ترک گفته ام. (نهج البلاغة (للصبحی صالح)، ص: 250 ؛ خطبه 175)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره طهارت و نجاست الکل:
1. مصرف الکل جهت ضد عفونی چنانچه مصرف کننده نداند الکل از چه چیزی گرفته شده است، مثلا نمی داند از ترکیب مواد شیمایی گرفته یا غیر آن، پاک است و نیازی نیست که انسان نسبت به اینکه الکل از چه ماده گرفته شده است، بررسی نماید.
2. به نظر امام خامنه ای اگر انسان بداند الکل مست کننده از ماده روان و مایع گرفته شده است، بنابر احتیاط واجب نجس است البته به نظر برخی مراجع الکل مطلقا پاک است. ولی در هر صورت نیاز به تفحص و بررسی نمی باشد. (بهجت: الکل مطلقا مورد احتیاط در نجاست است، مگر به گونه ای به دست بیاید که از ابتدا مسموم کننده باشد نه مست کننده. مکارم: الکلهایى که به صورت فعلى قابل شرب نیست و باید آن را رقیق کرد نجس نمی باشد ولى اگر به صورت کنونیشان قابل شرب باشد نجس است (بنابر احتیاط واجب) و اگر مشکوک باشد آن نیز پاک است. فاضل، وحید، سیستانی: الکل مطلقا پاک است.) (رساله مراجع، م 112 ؛ سایت لیدر، استفتائات جدید مربوط به کرونا ویروس، س 6 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، الکل طبی و صنعتی، آیت الله بهجت، استفتائات ج1 ص:105 س: 348)
3. الکل چنانچه مسموم کننده باشد و ضرر قابل توجهی داشته باشد یا الکل مست کننده باشد، خوردنش حرام است. (رساله مراجع م 2630 و 2633)
4. اگر به مقدار کمی از الکل که معلوم نیست از چه ماده گرفته شده است، در آب یا شربت مخلوط شده که آن مقدار کم در آب یا شربت مستهلک و از بین برود، خوردن آن آب یا شربت مانعی ندارد. (رهبری، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 791294 تاریخ استفتاء: 03/05/ 1396 ؛ سیستانی، استفتائات سایت، الکل ؛ مکارم، استفتائات سایت، نجاسات، شراب، داروهای خوراکی و تزریقی حاوی الکل)
‌خداوند متعال توفیق علم و عمل به ما عنایت فرماید صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام علی علیه السلام درباره منابع زیاد عبرت گیری می فرماید: اَکْثَرُ العِبَرُ وَ اَقَلُّ الاِعْتِبَارُ:عبرتها چه بسیارند و عبرت گیرچه کم!(حکمت 289 نهج البلاغه)
برخی از منابع عبرت گیری عبارتند از:
1. دنیا، سرای عبرت: یک نگاه عموعی به دنیا و ویژگیها و سنتهای حاکم بر آن، جدای از وقایع تاریخی، پندهای فراوانی به انسان می دهد. قوانینی بر دنیا حاکم است که هر یک می تواند درس عبرتی برای انسان باشد
امام علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام فرمود: پسر عزیزم! من تورا از دنیا و تحولات گوناگونش و نابودی ودست به دست گردیدنش آگاه کردم و از آخرت و آنچه برای انسانها در آنجا فراهم است اطلاع دادم و برای تو از هر دو مثال زدم تا به آن پندپذیری و براساس آن در زندگی گام برداری.( نامه 31 نهج البلاغه)
2. تاریخ مدرسه عبرت آموزی: بخش عظیمی از آیات قرآن، ذکر مباحث تاریخی در قالب داستان، قصه و خاطره تاریخی است و همه اینها با هدف پندآموزی و عبرت دهی به مخاطبان صورت گرفته است. زیرا غالبا پس از ذکر هر قصه یا جریان تاریخی، به این هدف اشاره شده است لَقَدْ کَانَ فِی قِصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لاِولِی الاَلْبَابِ: در سرگذشت آنها درس عبرتی برای صاحبان اندیشه بود(حکمت 297 نهج البلاغه)
3. مسافرت و عبرت آموزی: در بیش از ده آیه قرآن، مردم را تشویق و ترغیب به مسافرت (سیر فی الارض) نموده است. مسافرت و سیر در زمین در فرهنگ قرآن، به معنای جهان گردی بی هدف نیست. بلکه به معنای پندگیری و عبرت آموزی و شناخت نشانه های خداوند و آگاهی از قدرت او و بررسی حوادث تاریخی گذشتگان است.
سِیرُوا فِی الاَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الْمُجْرِمِینَ: در روی زمین سیر کنید و ببینید عاقبت کار مجرمان به کجا رسید!( سوره نمل، آیه 69)
خداوند بصیرت وعبرت گیری از حقایق را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(معانی الاخبار، النص، ص:271)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت سجاد علیه السلام روایت است که می‌فرمایند:
...الذنوبُ التی تَهتِکُ العِصَمَ شُربُ الخمرِ و اللَّعِبُ بالقِمار... .

از گناهانی که سبب پرده دری (و بی حیایی) می‌شود‌، شرابخواری و قمار بازی است . (معانی الاخبار، النص، ص:271)

امام سجاد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره شرط بندی:
1. شرط بندی در مسابقه ورزشی یا بازیهای خانگی حرام است و در حرام بودن شرط بندی فرقی بین افراد نیست بنابراین شرط بندی بین زن و شوهر، پدر و فرزند، برادر و خواهر نیز حرام است. و شرط بندی فقط در مسابقه اسب سواری و تیر اندازی با اسلحه جنگی میان مسابقه دهندگان با رعایت شرایط و احکام آن اشکال ندارد. (اجوبه س1124؛ رساله جامع م2256 و 2257 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار)
2. اگر در مسابقه ای بازنده با اختیار خودش و بدون هیچ شرط و الزامی به برنده چیزی بدهد، و آنچه می دهد در برابر برد و باخت نباشد، اشکالی ندارد. (رساله جامع م2255 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار)
3. بازی با وسایلی که در نزد مردم به عنوان وسیله قمار شناخته می شود. بازی کردن با این وسایل مطلقا حرام است هر چند شرط بندی نباشد؛ مثلا به تصریح برخی از فقها مثل امام خامنه ای پاسور از وسایل قمار است و بازی کردن با پاسور هرچند بدون شرط بندی حرام است. (اجوبه س1117 و 1122سایت ادمین شماره استفتاء360286 رساله جامع م2260 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار؛ بهجت ج4 س6436 و6437)
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(معانی الاخبار، النص، ص:271)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از حضرت سجاد علیه السلام روایت است که می‌فرمایند: ...الذنوبُ التی تَهتِکُ العِصَمَ شُربُ الخمرِ و اللَّعِبُ بالقِمار... .

از گناهانی که سبب پرده دری (و بی حیایی) می‌شود‌، شرابخواری و قمار بازی است . (معانی الاخبار، النص، ص:271)

امام سجاد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره شرط بندی:
1. شرط بندی در مسابقه ورزشی یا بازیهای خانگی حرام است و در حرام بودن شرط بندی فرقی بین افراد نیست بنابراین شرط بندی بین زن و شوهر، پدر و فرزند، برادر و خواهر نیز حرام است. و شرط بندی فقط در مسابقه اسب سواری و تیر اندازی با اسلحه جنگی میان مسابقه دهندگان با رعایت شرایط و احکام آن اشکال ندارد. (اجوبه س1124؛ رساله جامع م2256 و 2257 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار)
2. اگر در مسابقه ای بازنده با اختیار خودش و بدون هیچ شرط و الزامی به برنده چیزی بدهد، و آنچه می دهد در برابر برد و باخت نباشد، اشکالی ندارد. (رساله جامع م2255 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار)
3. بازی با وسایلی که در نزد مردم به عنوان وسیله قمار شناخته می شود. بازی کردن با این وسایل مطلقا حرام است هر چند شرط بندی نباشد؛ مثلا به تصریح برخی از فقها مثل امام خامنه ای پاسور از وسایل قمار است و بازی کردن با پاسور هرچند بدون شرط بندی حرام است. (اجوبه س1117 و 1122سایت ادمین شماره استفتاء360286 رساله جامع م2260 ؛ سایت مکارم، شرط بندی و قمار؛ بهجت ج4 س6436 و6437)
خداوند متعال توفیق ترک گناه و معصیت را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درباره عبرت گیری میفرماید: لَقَدْ کَانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِی الْأَلْبَابِ: در سرگذشت آنها درس عبرتی برای صاحبان اندیشه بود!(آیه 111 یوسف)
برخی از پیامدهای عبرت گیری عبارتند از:
1. عبرت، کلید بصیرت: یکی از مهم ترین مقاصد تربیت آن است که انسان به درجه ای از درک و بصیرت برسد که بتواند قدرتی فراگیر برای سنجش و اندازه گیری، تجزیه و تحلیل، حل و فصل امور و انتخاب و تصمیم گیری در ابعاد مختلف زندگی به دست آورد. امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: کسی که عبرت آموزد، آگاهی یابد و کسی که آگاهی یابد، می فهمد و آنکه بفهمد، دانش آموخته است.( نهج البلاغه، حکمت 208)
2. عبرت، انتقال تجارب: خرمندان تلاش می کنند که حتی خطایی را که دیگران تجربه کرده اند، مرتکب نشوند و در واقع سعی دارند از تجارب دیگران استفاده کنند، چرا که از عاقل چیزی غیر از این انتظار نیست: همانا عاقل کسی است که تجربه ها او را پند دهند.( شرح غررالحکم ، ج3، ص75)
براساس فرمایش امام علی علیه السلام تجربه اندوزی از سرگذشت دیگران، بهره مندی از حاصل عمر آنهاست. گویا انسان عمری به دارازی عمر همه آنها داشته است، با این تفاوت که خطاهای آنان را مرتکب نشده است.( نهج البلاغه: نامه 31)
3. عبرت و بازداری از خطا: عبرتها همواره انسان را به سوی رشد و کمال و راه درست هدایت می کنند و چراغهایی هستند که مسیر صحیح زندگی را نشان می دهند:هر چه دامنه عبرت گیری انسان وسیعتر باشد، دایره ارتکاب خطا کمتر خواهد بود:امام علی علیه السلام فرمود: هرکس عبرت گرفتن او بسیار باشد، لغزش او کم خواهد شد. چرا که فزونی عبرتها، ابهام را از چهره امور می زداید، شبهات را از بین می برد، صراحت خاصی به مسائل می بخشد و آنها را شفاف می کند.( شرح غررالحکم ، ج5، ص217)
4. عبرت چراغ راه آینده:تاریخ در حال تکرار است، همواره قومی می روند و قومی دیگر جایگزین می شوند. اختلاف حوادث و رویدادهای تاریخی، در جزئیات آنهاست، اما در کلیات شبیه یکدیگرند و اسباب و علل آنها هم مثل هم است. انسان عاقل و عبرت گیر می تواند با موازنه و مقایسه این پدیده ها و بررسی علل و اسباب آنها، پیامدها و نتایج آنها را پیش بینی کند و تصمیم درست و متناسب را در هر مورد اتخاذ نماید. امیرالمؤمنین(ع) فرمود:از (حوادث) گذشته دنیا برای باقیمانده آن عبرت گیر،چراکه بعضی ازآن (حوادث) شبیه بعضی دیگراست. وپایانش به ابتدای آن می پیوندد و (درهرحال) تمام آن گذرا و ناپایدار است.( نهج البلاغه، نامه69)
خداوند بصیرت وعبرت گیری از حقایق را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ج4 ص395)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که می‌فرمایند:
...اَشَدُّ الناسِ اِجتهاداً مَن تَرکَ الذُّنوب... .

کوشاترین مردم کسی است که گناهان را ترک کند. (من لا یحضره الفقیه ج4 ص395)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره شبکه های مجازی:
الف: یکی از زمینه هایی که در عصر حاضر امکان استفاده حلال و حرام دارد شبکه های مجازی است لذا می توان از این طریق معارف و فرهنگهای صحیح و دینی را با کمترین هزینه ترویج و تبلیغ نمود.
ب: متاسفانه در شبکه های مجازی علاوه بر امکان استفاده حلال، زمینه استفاده حرام هم وجود دارد که باید از موارد حرام اجتناب شود که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. استفاده کردن از کانال ها و گروههای حاوی مطالب ضد دینی که ورود به اینها منجر به ضعف اعتقادی و دینی می شود زیرا کسی که خودش اطلاع کاملی از مباحث دینی ندارد نمی تواند در برابر هجوم شبهات و اشکالات جوابگو و پاسخگو باشد در نتیجه سستی و ضعف دینی و حتی انحراف را به همراه دارد.
2. غیبت و دروغ و تهمت اختصاص به فضای خارجی ندارد بلکه امکان غیبت و دروغ و تهمت در شبکه های مجازی نیز بسیار وجود دارد مثل اینکه انسان گناه یا عیب فردی را مشاهده کرده با عکس برداری یا فیلم برداری آن را در فضای‌های مجازی نشر دهد.
3. دیدن فیلم ها و تصاویر خلاف عفت و حیا که برای هیچ کس چه مجرد و چه متاهل مجاز نیست و حرام است.
خدا توفیق استفاده صحیح و حلال از نعمتهایش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ج4 ص395)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که می‌فرمایند: ...اَشَدُّ الناسِ اِجتهاداً مَن تَرکَ الذُّنوب... .

کوشاترین مردم کسی است که گناهان را ترک کند. (من لا یحضره الفقیه ج4 ص395)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره شبکه های مجازی:
الف: یکی از زمینه هایی که در عصر حاضر امکان استفاده حلال و حرام دارد شبکه های مجازی است لذا می توان از این طریق معارف و فرهنگهای صحیح و دینی را با کمترین هزینه ترویج و تبلیغ نمود.
ب: متاسفانه در شبکه های مجازی علاوه بر امکان استفاده حلال، زمینه استفاده حرام هم وجود دارد که باید از موارد حرام اجتناب شود که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. استفاده کردن از کانال ها و گروههای حاوی مطالب ضد دینی که ورود به اینها منجر به ضعف اعتقادی و دینی می شود زیرا کسی که خودش اطلاع کاملی از مباحث دینی ندارد نمی تواند در برابر هجوم شبهات و اشکالات جوابگو و پاسخگو باشد در نتیجه سستی و ضعف دینی و حتی انحراف را به همراه دارد.
2. غیبت و دروغ و تهمت اختصاص به فضای خارجی ندارد بلکه امکان غیبت و دروغ و تهمت در شبکه های مجازی نیز بسیار وجود دارد مثل اینکه انسان گناه یا عیب فردی را مشاهده کرده با عکس برداری یا فیلم برداری آن را در فضای‌های مجازی نشر دهد.
3. دیدن فیلم ها و تصاویر خلاف عفت و حیا که برای هیچ کس چه مجرد و چه متاهل مجاز نیست و حرام است.
خدا توفیق استفاده صحیح و حلال از نعمتهایش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: یَأَایُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ ابْتَغُواْ إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ:ای کسانیکه ایمان آوردید،از خدا پروا نموده و برای نزدیک شدن به او وسیله بجوئید (آیه 35 مائده)
توسل در لغت به معنای «تقرب و نزدیکی» و نیز به معنای «چیزیست که با او تقرب حاصل می-شود، و در اصصلاح ، به آن عملی می گویند که پیامبر یا یکی از ائمه را در درگاه خداوند وسیله قرار می دهند تا از خدا حاجت و بخشش گناهان خویش را طلب کنند و آنها را شفیع نزد خداوند قرار دهند.
در قرآن نمونه هایی از توسل نقل شده است،مثل درخواست فرزندان حضرت یعقوب علیه السلام از پدرشان تا نزد خدا برای آنها استغفار بجوید:
( یَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا کُنَّا خَاطِئِینَ قالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُلکم آیه 97 یوسف) و نیز استغفار پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم برای گناهکاران نقل شده است(آیه 64 نساء)
البته توسل به مرده با زنده فرقی ندارد،چون مرگ به معنای ازبین رفتن نیست و به معنای انتقال کامل از نقطه ای به نقطه دیگر است (وفات) و از طرفی خدا شهدا را زنده میداند .(بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ-آیه 169 آل عمران)
البته توسّل به اولیاى الهى به معناى مستقل دانستن آنها در تأثیر و رفع مشکلات نیست؛ بلکه از آنها به سبب آبرومندى و بندگى شایسته نزد خداوند، مى خواهیم تا از خداوند طلب کنند مثلا مشکل ما را مرتفع سازد و یا گناهان ما را بیامرزد.
خداوند ما را جزء شیعیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
شستشوی دستها: رسول خدا(ص) در احادیثی می‌فرماید: هیچ کس نباید شب با دست چرب بخوابد و اگر چنین کرد و شیطان به او آسیب رساند جز خودش را سرزنش نکند.( مکارم الاخلاق، ص425)
و فرمود: هرگاه از خواب برخاستید به ظرفی دست نبرید مگر اینکه سه بار دستانتان را بشویید، زیرا هیچ یک از شما نمی‌داند که دستانش چگونه شب را گذرانید.( الجامع الصغیر، ج1، ص69) و نیز می‌فرماید: بندها و مفاصل انگشتان دست و پایتان را تمیز کنید(کنز العمال، ج6، ص655)
نیز می‌فرماید: هرکس پیش و پس از غذا دستش را بشوید در گشایش و سلامتی زندگی می‌کند(کافى، ج6، ص290)
امیرمؤمنان(ع) می‌فرماید: شستن دستان پیش از غذا و پس از آن، روزی را زیاد می‌کند.(تحف العقول،ص131)
عطسه: رسول خدا(ص) می‌فرماید: هنگام عطسه کردن دستانتان را جلو صورت بگیرید و با صدای آهسته عطسه کنید.( الجامع الصغیر، ج1، ص116)
اخلاط دهان و بینی: امام صادق (ص) می‌فرماید: هرکس در مسجد سرفه کند و اخلاط بینی و سینه‌اش را [به احترام مسجد] باز دارد این کار او را از بیماری نگه دارد(الفقیه، ج1، ص233).
راوی گوید: هرگز امام رضا (ع) را ندیدم که [در معابر عمومی] آب دهان بیندازد. (عیون اخبار الرضا ، ج2، ص184).
خداوند سلامتی و عافیت به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(سوره نساء آیه 29)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ... لَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِکُمْ رَحِیمًا.

اى کسانى که ایمان آورده اید، یکدیگر را نکشید و خود را نیز در معرض قتل قرار ندهید، از آن روى خدا شما را از قتل باز مى دارد که به شما مهربان است. (سوره نساء آیه 29)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره حفظ جان:
1. یکی از واجبات مهم دینی حفظ جان خود و دیگران(کسانی که جانشان محترم است و حفظش لازم است) است. به همین جهت است که خودکشی و کاری که باعث مرگ انسان شود، حرام است؛ یا بیمار هر اقدامی که به حفظ جانش کمک کند، واجب است و همچنین بر مسلمان واجب است چنانچه جان مسلمان دیگری در معرض مرگ باشد و توانایی نجات او را داشته باشد، او را نجات بدهد. (رساله مراجع، اقتباس از م 2635 ؛ تحریر الوسیله، کتاب امر به معروف و نهی از منکر، دفاع، قسم دوم، اقتباس از م 10 ؛ اجوبه الاستفتائات، اقتباس از سوال 1281 ؛ رساله آموزشی، ج2 درس 78 ، تشریح میت ؛ سیستانی، استفتائات، س 459 و سایت، سوالات پزشکی ؛ مکارم، سایت، رساله احکام پزشکی، سوال 628 و 630 و 631 و 632)
2. در زمان کنونی درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا بر کادر درمانی و پزشکان واجب کفایی است و خدمت رسانی به بیماران از بهترین اعمال صالح است. (سایت لیدر، استفتائات جدید مربوط به کرونا ویروس، س 4)
3. کسی که دارای بیماری واگیرداری هست چنانچه بداند حضورش باعث سرایت بیماری به دیگران خواهد شد، حضور او در محل اجتماعات یا ارتباطش با دیگران حرام است. (مقام معظم رهبری، ادمین، سوالات سامانه جامع، مسائل فرهنگی و اجتماعی، شماره 1065159 ؛ سیستانی، استفتائات، س: 463 ؛ مکارم، استفتائات سایت، پزشکی، فصل دوم: احکام پزشک، خسارت ناشی از از کوتاهی یا کمبود اطلاعات پزشک ؛ احکام حج بیماران، روشهای پیشگیری از بیماری ؛ سایت شبیری زنجانی، پاسخ های آیت الله شبیری زنجانی به چند پرسش شرعی درباره بیماری کرونا، تاریخ 12/12/ 1398)
خداوند متعال توفیق عمل به دستورات دینش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه نساء آیه 29

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ... لَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِکُمْ رَحِیمًا.

اى کسانى که ایمان آورده اید، یکدیگر را نکشید و خود را نیز در معرض قتل قرار ندهید، از آن روى خدا شما را از قتل باز مى دارد که به شما مهربان است. (سوره نساء آیه 29)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره حفظ جان:
1. یکی از واجبات مهم دینی حفظ جان خود و دیگران(کسانی که جانشان محترم است و حفظش لازم است) است. به همین جهت است که خودکشی و کاری که باعث مرگ انسان شود، حرام است؛ یا بیمار هر اقدامی که به حفظ جانش کمک کند، واجب است و همچنین بر مسلمان واجب است چنانچه جان مسلمان دیگری در معرض مرگ باشد و توانایی نجات او را داشته باشد، او را نجات بدهد. (رساله مراجع، اقتباس از م 2635 ؛ تحریر الوسیله، کتاب امر به معروف و نهی از منکر، دفاع، قسم دوم، اقتباس از م 10 ؛ اجوبه الاستفتائات، اقتباس از سوال 1281 ؛ رساله آموزشی، ج2 درس 78 ، تشریح میت ؛ سیستانی، استفتائات، س 459 و سایت، سوالات پزشکی ؛ مکارم، سایت، رساله احکام پزشکی، سوال 628 و 630 و 631 و 632)
2. در زمان کنونی درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا بر کادر درمانی و پزشکان واجب کفایی است و خدمت رسانی به بیماران از بهترین اعمال صالح است. (سایت لیدر، استفتائات جدید مربوط به کرونا ویروس، س 4)
3. کسی که دارای بیماری واگیرداری هست چنانچه بداند حضورش باعث سرایت بیماری به دیگران خواهد شد، حضور او در محل اجتماعات یا ارتباطش با دیگران حرام است. (مقام معظم رهبری، ادمین، سوالات سامانه جامع، مسائل فرهنگی و اجتماعی، شماره 1065159 ؛ سیستانی، استفتائات، س: 463 ؛ مکارم، استفتائات سایت، پزشکی، فصل دوم: احکام پزشک، خسارت ناشی از از کوتاهی یا کمبود اطلاعات پزشک ؛ احکام حج بیماران، روشهای پیشگیری از بیماری ؛ سایت شبیری زنجانی، پاسخ های آیت الله شبیری زنجانی به چند پرسش شرعی درباره بیماری کرونا، تاریخ 12/12/ 1398)
خداوند متعال توفیق عمل به دستورات دینش را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
امام علی(ع) در تفسیر آیه ﴿لَتُسـئَلُنَّ یومَئِذٍ عَنِ النَّعیم- 8تکاثر ﴾ «روز قیامت درباره نعمت.‌ها از شما سوٴال خواهد شد» می‌فرماید: نعمتی که از آن پرسیده می‌شود سلامتی است (ارشاد القلوب، ص38)
نکاتی درباره سلامتی در اسلام یادآوری میشود:
1-پیشگیری قبل از درمان: امیرمومنان به ابوذر فرمود: ای ابوذر! سلامتی پیش از بیماری [پیشگیری] را دریاب و از آن برای زمان بیماری بهره بگیر (الامالی، طوسی، ص526)
2- بهشت مخصوص پاکیزگان: رسول خدا(ص) می‌فرماید: اسلام پاکیزه است، پس خود را پاکیزه کنید، چرا که جز پاکیزه به بهشت وارد نشود (تاریخ بغداد، ج5، ص351) و فرمود: نظافت از ایمان است و ایمان با صاحبش در بهشت.اند(بحار الانوار، ج59، ص291)
3-بدترین بندگان چرکین‌ها‌یند.( الکافى، ج6، ص439) خدا چرکین بودن و ژولیدگی را دشمن می‌دارد.( کنز العمال، ج6، ص641)
4-پاکیزگی از اخلاق پیامبران: امام صادق(ع) نیز در احادیثی می‌فرماید: پاکیزگی از اخلاق پیامبران است(تحف العقول، ص442)
5-طول عمر با رعایت بهداشت: رسول خدا(ص) می‌فرماید: ای انس! طهارت و پاکیزگی را بیشتر رعایت کن تا خدا بر عمرت بیفزاید(مکارم الاخلاق، ص40)
خداوند سلامتی و عافیت به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص152)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت باقر علیه السلام می فرمایند:
صِلَةُ الْأَرْحَامِ تُزَکِّی الْأَعْمَالَ وَ تَدْفَعُ الْبَلْوَى... .

صله رحم و رسیدگی به خویشان، گناهان را پاک می کند و بلا را دور می کند. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص152)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد صله رحم
1. صله رحم یکی از واجبات سفارش شده در اسلام می باشد. حدّاقل صله رحم آن است که در عرف گفته شود: «فلان کس با خویشاوندانش ارتباط دارد» و اگر طورى رفتار کند که بگویند: «قطع رابطه کرده» قطع رحم محسوب مى شود و این کار جایز نیست. و بستگان در این رابطه با هم متفاوت هستند: نسبت به پدر و مادر، فرزند، برادر و خواهر توجه بیشتری باید کرد. (مکارم، سایت، استفتائات معاشرت و صله رحم)
2. یکی از شیوه‌های صله رحم حاضر شدن در منزل ارحام است ولی صله رحم منحصر به ملاقات حضوری در منزل فرد نیست و فرد می‌تواند با تماس تلفنی، پیامک، جویا شدن از احوال او با واسطه‌؛ یا با احسان به او هر چند از طریق ارسال کمک مالی برایش در مواردی که احتیاج به کمک مالی دارد و مانند آن، این وظیفه الهی را انجام دهد.
3. اگر نوع خاصی از صله رحم با خویشاوند مثلا ملاقات حضوری موجب تأیید کار حرام او یا تشویق او بر ارتکاب گناه می شود یا موجب ابتلای خود فرد یا خانواده و فرزندان به گناه می‌شود (یا اینکه ترس عقلایی در ابتلا به بیماری باشد)، آن نوع صله رحم جایز نیست و فرد موظّف است به شیوه دیگری مثلا از طریق تلفن یا راه دیگری صله رحم را انجام دهد. (سایت لیدر، احکام مناسبتی ویژه آغاز سال جدید، توضیح المسائل جامع مساله 2287 و 2288 و 2289)
خداوند متعال توفیق عمل صله رحم به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
قرآن مجید پیروان خود را برای زیستن در محیطی پاک و مطمئن به حفظ بهداشت فردی و اجتماعی فرا می خواند. خداوند پس از بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به او می آموزد که «وَ ثِیابَکَ فَطَهِّرْ؛ جامه خود را پاکیزه ساز». (مدثر: 4) و بر آن اساس، امت او را به دین خود دعوت می کند و در ستایش پاکان می فرماید: «إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ التَّوّابینَ وَ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرینَ؛ خداوند توبه کنندگان را دوست دارد و پاکان را نیز دوست دارد». (بقره: 222)
قرآن به نقش آب در پاکیزگی نیز اشاره می کند و می فرماید: «وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُورًا؛ از آسمان آبی فرو فرستادیم که پاک و پاک کننده است». (فرقان: 48)
در حقیقت، سفارش اسلام برای وضوساختن پیش از هر نماز واجب و مستحبی در شبانه روز و یا غسل های واجب و مستحب، دلیل محکمی بر اهمیت پاکیزگی و نظافت، در آموزه های اسلام است. هنگام غسل و وضو واجب است که آب به سطح پوست برسد که این دقت، تمیزی بدن را به حد کافی در پی دارد، خداوند در سوره مائده، آیه 6 می فرماید:«خداوند نمی خواهد مشکل برای شما ایجاد کند، بلکه می خواهد شما را پاک سازد و نعمت خود را بر شما تمام کند، شاید شکر او را به جا آورید»
پیامبر اسلام (صلی الله علیه واله) می فرمایند: به هر مقدار که می توانید نظافت را رعایت کنید؛ زیرا خداوند متعال، اسلام را برپایه نظافت بنا نهاده و هرگز کسی وارد بهشت نمی گردد؛ مگر آنکه پاکیزه باشد(الجامع الصغیر، ج1، ص517)
خداوند توفیق بهداشت جسم و روان را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج 17 ص: 424)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می فرمایند:
الْجَالِبُ مَرْزُوقٌ وَ الْمُحْتَکِرُ مَلْعُون‏.

کسی که ارزاق مردم را می آورد و در اختیارشان قرار می دهد روزی می خورد ولی محتکر و کسی که احتکار می کند نفرین شده و ملعون است. (وسائل الشیعه، ج 17 ص: 424)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره حکم شرعی احتکار:
1. احتکار یعنی نگهدارى و انبار کردن اموال مورد نیاز مردم به منظور افزایش قیمت آن؛ در حالى که مراکز دیگر چنین مالى را عرضه نکنند.
2. احتکاری که در روایات حرام شمرده شده به نظر برخی از مراجع از جمله حضرت امام و امام خامنه ای فقط در غلات چهارگانه(گندم و جو و خرما وکشمش) و روغن حیوانی و روغن نباتی مورد نیاز طبقات مختلف اجتماعی، می باشد البته به نظر برخی از مراجع احتکار شامل هر کالای ضروری و مورد نیاز مردم است. (مکارم، بهجت: احتکار یعنی انبار کردن کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم، به قصد آنکه بتواند با قیمت بالاتر به فروش برساند مشروط بر اینکه به اندازه کافی آن کالا در بازار وجود نداشته باشد.)
3. مطابق نظر امام خامنه ای و حضرت امام چنانچه کالایی مورد نیاز ضروری مردم باشد (مانند مواد ضدعفونی کننده و ماسک در وضعیت کنونی) و انبار کردن آن منع قانونی داشته باشد، هر چند حکم احتکار را ندارد، ولی با توجه به اینکه انبار کردن منع قانونی دارد، انبار کردن حرام است. (تحریر الوسیله،کتاب المکاسب و المتاجر، مساله 23 ؛ اجوبه الاستفتائات، س 1468 ؛ استفتائات حضرت امام، ج3 س: 101 ؛ منهاج الصالحین، ج2 م 50 ؛ مکارم، استفتائات، احکام پزشکی، متفرقه پزشکی ؛ هدایه العباد(للصافی) ج1 م 1718 و 1719 ؛ بهجت، استفتائات ج 3 ص: 257 س 4222 و جامع المسائل (بهجت)، ج‌2، ص: 541)
خداوند متعال توفیق خدمت به خلق خودش را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوت بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج 17 ص: 424)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می فرمایند: الْجَالِبُ مَرْزُوقٌ وَ الْمُحْتَکِرُ مَلْعُون‏.

کسی که ارزاق مردم را می آورد و در اختیارشان قرار می دهد روزی می خورد ولی محتکر و کسی که احتکار می کند نفرین شده و ملعون است. (وسائل الشیعه، ج 17 ص: 424)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره حکم شرعی احتکار:
1. احتکار یعنی نگهدارى و انبار کردن اموال مورد نیاز مردم به منظور افزایش قیمت آن؛ در حالى که مراکز دیگر چنین مالى را عرضه نکنند.
2. احتکاری که در روایات حرام شمرده شده به نظر برخی از مراجع از جمله حضرت امام و امام خامنه ای فقط در غلات چهارگانه(گندم و جو و خرما وکشمش) و روغن حیوانی و روغن نباتی مورد نیاز طبقات مختلف اجتماعی، می باشد البته به نظر برخی از مراجع احتکار شامل هر کالای ضروری و مورد نیاز مردم است. (مکارم، بهجت: احتکار یعنی انبار کردن کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم، به قصد آنکه بتواند با قیمت بالاتر به فروش برساند مشروط بر اینکه به اندازه کافی آن کالا در بازار وجود نداشته باشد.)
3. مطابق نظر امام خامنه ای و حضرت امام چنانچه کالایی مورد نیاز ضروری مردم باشد (مانند مواد ضدعفونی کننده و ماسک در وضعیت کنونی) و انبار کردن آن منع قانونی داشته باشد، هر چند حکم احتکار را ندارد، ولی با توجه به اینکه انبار کردن منع قانونی دارد، انبار کردن حرام است. (تحریر الوسیله،کتاب المکاسب و المتاجر، مساله 23 ؛ اجوبه الاستفتائات، س 1468 ؛ استفتائات حضرت امام، ج3 س: 101 ؛ منهاج الصالحین، ج2 م 50 ؛ مکارم، استفتائات، احکام پزشکی، متفرقه پزشکی ؛ هدایه العباد(للصافی) ج1 م 1718 و 1719 ؛ بهجت، استفتائات ج 3 ص: 257 س 4222 و جامع المسائل (بهجت)، ج‌2، ص: 541)
خداوند متعال توفیق خدمت به خلق خودش را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوت بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص152)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت باقر علیه السلام می فرمایند: صِلَةُ الْأَرْحَامِ تُزَکِّی الْأَعْمَالَ وَ تَدْفَعُ الْبَلْوَى... .

صله رحم و رسیدگی به خویشان، گناهان را پاک می کند و بلا را دور می کند. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص152)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد صله رحم
1. صله رحم یکی از واجبات سفارش شده در اسلام می باشد. حدّاقل صله رحم آن است که در عرف گفته شود: «فلان کس با خویشاوندانش ارتباط دارد» و اگر طورى رفتار کند که بگویند: «قطع رابطه کرده» قطع رحم محسوب مى شود و این کار جایز نیست. و بستگان در این رابطه با هم متفاوت هستند: نسبت به پدر و مادر، فرزند، برادر و خواهر توجه بیشتری باید کرد. (مکارم، سایت، استفتائات معاشرت و صله رحم)
2. یکی از شیوه‌های صله رحم حاضر شدن در منزل ارحام است ولی صله رحم منحصر به ملاقات حضوری در منزل فرد نیست و فرد می‌تواند با تماس تلفنی، پیامک، جویا شدن از احوال او با واسطه‌؛ یا با احسان به او هر چند از طریق ارسال کمک مالی برایش در مواردی که احتیاج به کمک مالی دارد و مانند آن، این وظیفه الهی را انجام دهد.
3. اگر نوع خاصی از صله رحم با خویشاوند مثلا ملاقات حضوری موجب تأیید کار حرام او یا تشویق او بر ارتکاب گناه می شود یا موجب ابتلای خود فرد یا خانواده و فرزندان به گناه می‌شود (یا اینکه ترس عقلایی در ابتلا به بیماری باشد)، آن نوع صله رحم جایز نیست و فرد موظّف است به شیوه دیگری مثلا از طریق تلفن یا راه دیگری صله رحم را انجام دهد. (سایت لیدر، احکام مناسبتی ویژه آغاز سال جدید، توضیح المسائل جامع مساله 2287 و 2288 و 2289)
خداوند متعال توفیق عمل صله رحم به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز
( الکافی (ط-الاسلامیه) ج1 ص: 19)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی حضرت موسی بن جعفر علیه السلام می فرمایند: ... إنّ اَعظَمَ النّاسِ قَدْراً اَلّذیِ لایَریَ الدُّنیا لِنَفسِهِ خَطَراً... .

بالاترین قدر و منزلت را کسی داراست که دنیا و مادیات در نظر او قدر و منزلتی نداشته باشند. ( الکافی (ط-الاسلامیه) ج1 ص: 19)

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

محدوده اختیار انسان نسبت به اموالش:
1. انسان عاقل و بالغ تا زمانی که سالم است می تواند به هر شکلی که خودش بخواهد اموالش را هزینه کند یا ببخشد یا وقف کند؛ البته انسان نمی تواند مالش را اسراف کند و یا اگر پدر یا مادر بخواهد به یکی از فرزندان مالی را ببخشد چنانچه سبب فساد و اختلاف میان فرزندان می شود چنین کاری جایز نیست. (تحریر الوسیله کتاب الهبه، م22 ؛ اجوبه الاستفتائات، س: 1728 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1336)
2. افرادی که دچار آلزایمر شدید هستند یعنی بیماری به حدی است که دیگر هیچگونه تعقلی ندارند، چنین افرادی نسبت به نماز و روزه تکلیفی ندارند و در اموال خودشان نمی توانند تصرفی انجام دهند بلکه اطرافیان حتی همسرش هم بدون مراجعه به حاکم شرع و انتخاب قیم شرعی نمی توانند در اموالش تصرف کنند. و در صورتی هم که قیم شرعی داشته باشد در صورتی می تواند قیم شرعی برای استفاده از اموال این شخص اجازه بدهد که برای صاحب مال دارای مصلحتی باشد. (تحریر الوسیله، کتاب حجر، سفاهه م1 و م3، کتاب البیع، م 18 و م19 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1084 و م1085 و 1076 ؛ هدایه العباد، ج1 م 1768 و م 1770 و 1771)
خداوند متعال محبت به دنیا را از دل ما بیرون کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
اگر انسان مریض شد، باید به پزشک مراجعه کند. یکی از انبیا بیمار شد و گفت: «خود را درمان نمی‌کنم تا پروردگارم مرا شفا دهد.» خداوند وحی کرد: «شفایت نمی‌بخشم تا اینکه درمان کنی خود را که شفا از من است.»( لئالی الاخبار)
از نظر اسلام رعایت مسائل بهداشتی در بعضی اوقات واجب است، زیرا در اسلام حفظ جان واجب است و اگر عدم رعایت مسائل بهداشتی سبب به خطر افتادن جان انسان ها شود در این صورت رعایت اصول و مسائل بهداشتی لازم است؛ زیرا مقدمه واجب نیز واجب است و احتمال دارد یکی از مصادیق آیة: «وَ لاَ تُلقُوا بِأیدِیکُم إلَی التَّهلُکَةِ و(195 بقره) باشد.
خدا دنیا را از طریق اسباب وعلل ومعلول میچرخاند وهمانطور که چاقو میبرد و آتش میسوزاند ،ویروس بیمار میکند و دارو خوب میکند وهم اثر ویروس و هم اثر دارو را خداگذاشته است. خدا هم سبب ساز است و هم سبب سوز. یعنی خدا میتواند کاری کند که آتش نسوزاند(بدن ابراهیم) و چاقو نبرد(گلوی اسماعیل)
باید دانست اسباب فقط مادی نیست و اسباب غیر مادی و معنوی مثل دعا و صدقه و توسل نیز هست که اثراتش را خدا گذاشته است وهمه کاره خداست و همه دنیا سرباز خدایند و مطیع خدا.
وظیفه انسان رعایت امور بهداشتی و نظام علت و معلول است و در کنارش دعا و توسل نیز هست وهم دارو با شرایطی اثر میکند و یا بی اثر میشود،دعا نیز باشرایطی اثر میکند ویا بی اثر میشود
اسلام اکثر مسائل بهداشتی را تحت عنوان واجب، حرام، مستحب یا مکروه بیان کرده است. مثلاً: خوردن خبائث و چیزهای پلید از قبیل، خون، چرک، ادرار، مدفوع، گوشت مردار، گوشت حیوانات حرام گوشت، خوردن خاک، شراب، آبجو و سایر مسکراتی که عقل را زایل و سلامتی انسان را به خطر می اندازد، حرام است، از طرفی بسیاری از مسائل بهداشتی که نقش مهمی در سلامتی انسان دارند را، تحت عنوان واجب یا مستحب بیان کرده است. مثلاً: از شرایط نماز، طهارت بدن و لباس می باشد و وضو و غسل از واجبات و مقدمات نماز شمرده شده و در وضو و غسل، شستن داخل بینی و دهان و مسواک زدن مستحب است.
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(ثواب الاعمال، النص، ص:42)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت صادق علیه السلام در روایتی در فضیلت نماز شب می فرمایند:
صَلَاةُ اللَّیْلِ‏ تُحَسِّنُ‏ الْوَجْهَ‏ وَ تُحَسِّنُ الْخُلُقَ وَ تُطَیِّبُ الرِّیحَ وَ تُدِرُّ الرِّزْقَ وَ تَقْضِی الدَّیْنَ وَ تَذْهَبُ بِالْهَمِّ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ.

نماز شب چهره را زیبا، و اخلاق را نیکو، و بوى بدن را پاک و خوش، و روزى را فراوان، و بدهکارى را أداء، و همّ و غم را بر طرف می سازد، و دیده را جلا می دهد. (ثواب الاعمال، النص، ص:42)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره نافله شب:
1. یکی از فرصتهای بسیار خوب برای بندگی، ماه رجب است و از جمله اعمالی که سفارش بسیار زیادی بر آن شده نماز شب است که یازده رکعت است که کیفیت خواندن آن به این صورت است که چهارتا دو رکعتی مثل نماز صبح به نیت نماز شب و یک دو رکعتی نیز مثل نماز صبح به نیت نماز شفع و یک نماز یک رکعتی مثل رکعت دوم نماز صبح به نیت نماز وتر خوانده می شود؛ البته در قنوت نماز وتر به نظر اکثر فقها استغفار و دعا کردن چهل مومن و مانند آن، استحباب دارد و اگر کسی اینها را ترک کند، باز هم نماز شبش صحیح است. (عروه الوثقی، کتاب الصلاه، اوقات الواتب، م8 ؛ توضیح المسائل مراجع م773 ؛ تحریرالوسیله، مقدمات الصلاه، مقدمه الاولی؛ توضیح المسائل جامع م 1836)
2. وقت نافله شب به فتوای اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای از نیمه شب شرعی تا اذان صبح است؛ (صرفا جهت اطلاع: آیت الله سیستانی: اول وقت ادای آن از اول شب آغاز می شود یعنی اگر بعد از نماز عشا، نافله شب را انجام دهد، در وقت واقع شده است و تا اذان صبح وقتش ادامه دارد.) اما هرچه نزدیکتر به اذان صبح خوانده شود فضیلتش بیشتر است.
3. مسافر و کسی که برای او سخت است نافله شب را بعد از نصف شب بخواند، می تواند آن را در اول شب بخواند. (توضیح المسائل مراجع م774 ؛ منهاج الصالحین ج1 505)
خداوند متعال توفیق بندگی به همه عنایت فرماید به برکت صوات بر محمد و آل محمد.

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code