سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: «خُذْ مِنْ أمْوالِهِم صَدَقة تُطَهِّرُهُم وَ تُزَّکیهم بِها: از اموال آنها صدقهای بگیر تا به وسیله آن، آنها را پاک سازی و پرورش دهی. ... (توبه/ 103)
درروایات آثار دنیوی فراوانی برای صدقه دادن نقل شده است که به برخی اشاره میکنیم:
1-دفع بلا و دوری از مرگ بد: امام باقر ( علیه السلام ) میفرماید: «صدقه هفتاد بلا را از انسان دور میکند و نیز مرگ سوء را از انسان دور مینماید؛ چرا که صاحب صدقه هرگز با مرگ سوء از دنیا نمیرود(بحار،ج96،ص132)
2-بخشش گناهان: امام على علیه السلام :فرمود:با صدقه و صله رحم، گناهان خود را پاک کنید و خود را محبوب پروردگارتان گردانید.(تصنیف غررالحکم ، ص 395 )
3-شفای مریض:از دیگر آثار مهم صدقه و انفاق، شفای مریض است. در روایات آمده است: «بیمارانِ خود را به وسیله صدقه درمان کنید..(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 ) و در حدیث دیگری میخوانیم که مستحب است مریض با دست خود صدقه بدهد.(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 )
4-دورکننده فقر: امام باقر علیه السلام فرمودند: کار خیر و صدقه، فقر را مى بَرند، بر عمر مى افزایند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى کنند..(من لایحضره الفقیه، ج 2، ص 66 )
خداوند توفیق عمل به دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت کاظم علیه السلام میفرمایند: إِنَ الصَّلَاةَ فِی الصَّفِ الْأَوَّلِ کَالْجِهَادِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ
نماز در صفِ اولِ جماعت، مانند جهاد در راه خداست. (من لایحضره الفقیه ج1 ص385 ح1140)
در مساله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است، مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از مسائل بسیار مورد ابتلاء احکام نماز است؛ لذا امروز قصد داریم چند مساله شرعی درباره احکام نماز جماعت، خدمتتان عرض میکنم:
1. در نماز جماعت، بعد از تکبیرِ امام، اگر صف جلو آمادهی نماز و تکبیر گفتنِ آنها نزدیک باشد، کسانى که در صف بعد ایستاده اند، مىتوانند تکبیر بگویند. (1)
2. کسی که مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده، اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند، چنانچه در حالی که امام ایستاده، بخواهد اقتدا کند، باید حمد و سوره را آهسته بخواند، و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد، باید حمد را تمام کند و به فتوای تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنهای، در رکوع، خود را به امام جماعت برساند. (2)
3. اگر میداند که برای خواندن حمد، زمان کافی ندارد (بنا بر احتیاط واجب) باید صبر کند تا امام به رکوع برسد، بعد اقتدا کند؛ لذا در حالیکه امام بعد از تکبیر در حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند. (3)
نکات و مسائل شرعی دقیق و جزئی هستند و در برخی موارد هم، نظرات مراجع متفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خودشان عمل کنند؛ سامانه پیامکی 30002020 آماده ارائه پاسخ سوالات شماست.
قبولی طاعات و عبادات، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (ولى احتیاط مستحب آن است که صبر کند تا تکبیر صف جلو تمام شود. مشهور؛ مکارم: انتظار کشیدن خلاف احتیاط است. بهجت: زودتر تکبیر گفتن بر خلاف احتیاط است.) (رساله مراجع م 1418 ؛ بهجت استفتائات ج2 س2672)
(2) (امام خامنهای، آیات عظام خوئی، بهجت، فاضل، تبریزی، سیستانی، مکارم، وحید: خودش را به رکوع برساند. آیت الله سیستانی: اگر برای تمام حمد وقت ندارد، حمد را قطع کند و با امام به رکوع برود.) (امام خامنهای، سایت ادمین، استفتاء شخصی ؛ رساله مراجع م1442)
(3) (رساله مراجع م 1441)
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
قرآن مجید پیروان خود را برای زیستن در محیطی پاک و مطمئن به حفظ بهداشت فردی و اجتماعی فرا می خواند. خداوند پس از بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به او می آموزد که «وَ ثِیابَکَ فَطَهِّرْ؛ جامه خود را پاکیزه ساز». (مدثر: 4) و بر آن اساس، امت او را به دین خود دعوت می کند و در ستایش پاکان می فرماید: «إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ التَّوّابینَ وَ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرینَ؛ خداوند توبه کنندگان را دوست دارد و پاکان را نیز دوست دارد». (بقره: 222)
قرآن به نقش آب در پاکیزگی نیز اشاره می کند و می فرماید: «وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً طَهُورًا؛ از آسمان آبی فرو فرستادیم که پاک و پاک کننده است». (فرقان: 48)
در حقیقت، سفارش اسلام برای وضوساختن پیش از هر نماز واجب و مستحبی در شبانه روز و یا غسل های واجب و مستحب، دلیل محکمی بر اهمیت پاکیزگی و نظافت، در آموزه های اسلام است. هنگام غسل و وضو واجب است که آب به سطح پوست برسد که این دقت، تمیزی بدن را به حد کافی در پی دارد، خداوند در سوره مائده، آیه 6 می فرماید:«خداوند نمی خواهد مشکل برای شما ایجاد کند، بلکه می خواهد شما را پاک سازد و نعمت خود را بر شما تمام کند، شاید شکر او را به جا آورید»
پیامبر اسلام (صلی الله علیه واله) می فرمایند: به هر مقدار که می توانید نظافت را رعایت کنید؛ زیرا خداوند متعال، اسلام را برپایه نظافت بنا نهاده و هرگز کسی وارد بهشت نمی گردد؛ مگر آنکه پاکیزه باشد(الجامع الصغیر، ج1، ص517)
خداوند توفیق بهداشت جسم و روان را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
از حضرت باقر علیه السلام روایت شده که فرمودند: مَن طَلَبَ الدُّنیا اِستِعْفافاً عَنِ النّاسِ وَ سَعْیاً عَلی اَهْلِهِ وَ تَعَطٌّفاً عَلی جارِهِ لَقَی اللهَ عَزَّوَجَلَّ یَوْمَ الْقِیامَـﺔِ وَ وَجْهُهُ مِثلُ القَمَرِ لَیْلَـﺔَ الْبَدْرِ.
هر کس دنیا را طلب کند به قصد این که آبروی خود را از مردم حفظ، رفاه خانوادهاش را تأمین و به همسایهاش کمک کند، وقتی با خدا دیدار کند، چهرهاش همانند ماه شب بدر میدرخشد. (وسائل الشیعة، ج17، ص: 21)
در مساله 11 رساله مراجع تقلید ذکر شده مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واچب است یاد بگیرد؛ امروز قصد داریم نکته ای کوتاه درباره رهن و اجاره خدمت شما بیان کنیم:
یکی از سؤالاتی که مؤمنین سؤال می کنند این است که اگر کسی منزل یا مغازه اش را بخواهد رهن و اجاره بدهد یا بخواهد رهن و اجاره را تمدید کند روش صحیحش به چه صورتی است؟
به فتوای اکثر مراجع روش صحیح برای کسی که می خواهد قرارداد جدید با مستأجرش ببندد به این صورت است که قرارداد اجاره ای با مبلغ و مدت مشخص بسته شود و در ضمن قرارداد اجاره شرط قرض الحسنه شود مثلا صاحب خانه به مستاجر بگوید: خانه را به شما یکساله، ماهی 50 هزار تومان اجاره میدهم به شرط اینکه مبلغ ده میلیون تومان یکساله به من قرض بدهید،که در این صورت مبلغ قرض به عنوان شرط ضمن قرارداد اجاره قرار می گیرد که با قبول مستاجر صحیح است و اگر بخواهد تمدید کند بعد از تعیین مبلغ و مدت اجاره جدید، با مستاجر شرط کند که مبلغ قرض الحسنه ای که سال قبل پرداخت کرده است تا یکسال دیگر مطالبه نکند که با قبول مستاجر صحیح است. (1)
نکته دیگر اینکه: کسانی که تا کنون این کار را صحیح انجام نداده اند الآن میتوانند به طریقه صحیح هر چند لفظی و شفاهی قرارداد (اجاره به شرط قرض) را دوباره ببندند و نسبت به گذشته با همدیگر مصالحه کنند.
نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید.
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب و روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (مسائل جدید ج1ص 87 ؛ اجوبه الاستفتائات س 1662 ؛ جامع المسائل ج1 س 1107 و س 1201 ؛ اجاره تبریزی ؛ رساله مکارم مساله 1975)
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
اگر انسان مریض شد، باید به پزشک مراجعه کند. یکی از انبیا بیمار شد و گفت: «خود را درمان نمیکنم تا پروردگارم مرا شفا دهد.» خداوند وحی کرد: «شفایت نمیبخشم تا اینکه درمان کنی خود را که شفا از من است.»( لئالی الاخبار)
از نظر اسلام رعایت مسائل بهداشتی در بعضی اوقات واجب است، زیرا در اسلام حفظ جان واجب است و اگر عدم رعایت مسائل بهداشتی سبب به خطر افتادن جان انسان ها شود در این صورت رعایت اصول و مسائل بهداشتی لازم است؛ زیرا مقدمه واجب نیز واجب است و احتمال دارد یکی از مصادیق آیة: «وَ لاَ تُلقُوا بِأیدِیکُم إلَی التَّهلُکَةِ و(195 بقره) باشد.
خدا دنیا را از طریق اسباب وعلل ومعلول میچرخاند وهمانطور که چاقو میبرد و آتش میسوزاند ،ویروس بیمار میکند و دارو خوب میکند وهم اثر ویروس و هم اثر دارو را خداگذاشته است. خدا هم سبب ساز است و هم سبب سوز. یعنی خدا میتواند کاری کند که آتش نسوزاند(بدن ابراهیم) و چاقو نبرد(گلوی اسماعیل)
باید دانست اسباب فقط مادی نیست و اسباب غیر مادی و معنوی مثل دعا و صدقه و توسل نیز هست که اثراتش را خدا گذاشته است وهمه کاره خداست و همه دنیا سرباز خدایند و مطیع خدا.
وظیفه انسان رعایت امور بهداشتی و نظام علت و معلول است و در کنارش دعا و توسل نیز هست وهم دارو با شرایطی اثر میکند و یا بی اثر میشود،دعا نیز باشرایطی اثر میکند ویا بی اثر میشود
اسلام اکثر مسائل بهداشتی را تحت عنوان واجب، حرام، مستحب یا مکروه بیان کرده است. مثلاً: خوردن خبائث و چیزهای پلید از قبیل، خون، چرک، ادرار، مدفوع، گوشت مردار، گوشت حیوانات حرام گوشت، خوردن خاک، شراب، آبجو و سایر مسکراتی که عقل را زایل و سلامتی انسان را به خطر می اندازد، حرام است، از طرفی بسیاری از مسائل بهداشتی که نقش مهمی در سلامتی انسان دارند را، تحت عنوان واجب یا مستحب بیان کرده است. مثلاً: از شرایط نماز، طهارت بدن و لباس می باشد و وضو و غسل از واجبات و مقدمات نماز شمرده شده و در وضو و غسل، شستن داخل بینی و دهان و مسواک زدن مستحب است.
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی حضرت صادق علیه السلام میفرمایند: کُلُّ شَیْءٍ نَظِیفٌ حَتَّى تَعْلَمَ أَنَّهُ قَذِرٌ
همه اشیاء در عالم تا زمانی که یقین به نجاستشان پیدا نکنی پاک هستند.(وسائل الشیعه ج3ص467)
در مساله 11 رساله مراجع تقلید ذکر شده مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از احکام شرعی مورد ابتلا بحث طهارت و نجاست است و امشب قصد داریم چند نکته کوتها درباره نجاست و پاکی را خدمت شما عرض کنم:
1. هر چیزی پاک است مگر انسان یقین کند نجس شده و لذا تا وقتی شک در نجاست چیزی وجود دارد پاک است و اگر هم بتواند نجس یا پاک بودنش را بفهمد لازم نیست جستجو کند. (1)
2. اگر انسان نجس بودن چیزی را فهمید لازم نیست به دیگران اعلام کند مثلا لازم نیست به مهمان منزل، نجاست برخی از قسمتهای منزل را اعلام کند مگر در چند مورد:
اول: در صورتی که مسجد یا حرم ائمه اطهار علیهم السلام نجس شود بر شخص لازم است فورا مسجد و حرم را تطهیرکرده و به فتوای اکثر مراجع تقلید یا به دیگران که توانایی تطهیر را دارند اطلاع دهد (به فتوی یا احتیاط واجب) تا تطهیر نمایند. (2)
دوم: در صورتی که میزبان و کسی که خوردنی را به دیگران میدهد مانند آشپز که غذا را پخش میکند متوجه شود غذا نجس است باید به میهمان اطلاع دهد ولی اگر برخی از میهمانان متوجه شوند لازم نیست به دیگران اطلاع دهد ولی خودش نمیتواند از آن غذا بخورد. (3)
سوم: اگر چیزی مثل ظرف را به دیگری میدهد که استفاده نماید، در صورتی که بداند می خواهد آن را برای خوردن و آشامیدن استفاده کند باید نجس بودن آن را اطلاع دهد. (4)
در پایان عرض می شود سامانه پایامکی 3002020 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی می باشد.
خداوند متعال به همه ما توفیق انجام وظائف را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م123)
(2) حضرت امام: اگر بی احترامی به مسجد باشد، بنابر احتیاط واجب باید به کسی که می تواند تطهیر کند، اطلاع دهد. سیستانی: اگر باقی گذاشتن نجاست موجب هتک حرمت باشد، چنانچه بداند یا بنابر احتیاط واجب احتمال معقول بدهد که اگر به دیگری اطلاع بدهد این کار انجام می گیرد باید به او اطلاع بدهد. (رساله مراجع م 901 ؛ عروه الوثقی، احکام النجاسه م 19 ؛ توضیح المسائل جامع م 1068)
(3) مکارم، اراکی: بنابر احتیاط به بچه هم ندهند. (رساله مراجع م 145 ؛ عروه الوثقی، احکام النجاسه، م 34 ؛ توضیح المسائل جامع م 146 و م 147)
(4) (رساله مراجع م 142 و 146 ؛ عروه الوثقی، احکام النجاسه، م 32)
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
معنای زیارت، آن است که انسان با انگیزه بزرگداشت و انس گرفتن و دیدار با کسی به وی روی آورد .
1-زیارت ریشه در میل فطری انسان به کمال دارد. به این معنا که زائر امام را به عنوان انسان صاحب تمام کمالات می شناسد و چون میل به کمالات دارد به زیارت امام می رود.
2-زیارت از مصادیق تعظیم شعائر است خداوند در قران کریم می فرماید : وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب(حج/23) تعظیم شعائرنشانه تقوای فرد است. بنابر این زیارت عمل به دستور خدا، و تقوای الهی است.
3-زیارت نشانه صداقت و راستی زائر در دوستی وی با امام است. دوستدار امام برای اینکه محبت خود را به ایشان نشان دهد به زیارت آنان می رود.
4-زیارت زنده نگه داشتن نام، مکتب و روش امام است. زائر در حقیقت با زیارت خود باعث بقاء حیات علمی و معنوی امام در زندگی خود می گردد.
5-زیارت اعلام و ابراز محبت به خدا است؛ چرا که دین چیزی جز محبت نیست. ائمه محب و محبوب خدا هستند و حب و دوستی محبوب خدا، دوستی خود خدا است. زیارت مرقد مطهر اهل بیت ( علیه السلام ) جلوه هایی از این عشق و محبت و دلدادگی است.
خداوند ما را جزء زائرین حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
در روایتی حضرت باقر علیه السلام می فرمایند: مَن أَعانَ مُؤمناً مسافراً... أَجَارَهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ مِنَ الْغَمِّ وَ الْهَمِّ ... .
کسی که مؤمن مسافری را یاری کند خداوند متعال در دنیا و آخرت او را از غم و اندوه در پناه خود گیرد. (وسائل الشیعة، ج11، ص: 429)
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
با توجه به اینکه سفر و مسافرت معمولا مورد ابتلا است و از طرفی در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که غالبا انسان به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ امروز چند نکته کوتاه درباره احکام نماز مسافر خدمت شما تقدیم می شود:
1. اگر مسافر اشتباها مشغول نماز چهار رکعتی شود و در بین نماز یادش بیاید که مسافر است در صورتی که حتی برای رکعت سم برخاسته است ولی به رکوع رکعت سوم نرفته باشد باید همانجا بنشیند و نماز را دو رکعتی تمام کند و نمازش صحیح است. (1) اما اگر به رکوع رکعت سوم رفته باشد، نماز باطل است (به فتوی یا احتیاط) و لازم است دو مرتبه نماز را به صورت شکسته و دو رکعتی بخواند. (2)
2. اگر انسان فراموش کند مسافر است مثل اینکه فرد داخل هتل یا مسافرخانه نماز می خواند و از اینکه مسافر است دچار فراموشی می شود و تصور می کند که در منزل خودش نماز می خواند چنانچه نماز را به صورت کامل و چهار رکعتی بخواند، در صورتی که در وقت نماز متوجه شود، باید نماز را دوباره به صورت شکسته بخواند و اگر بعد از گذشتن وقت متوجه شد، لازم نیست نماز را قضا کند. (3)
مسائل نماز جزئی و دقیق است لذا توصیه می شود در مسائل نماز و همچنین مسائل شرعی دیگر با کارشناسان احکام مشاوره داشته باشید در همین راستا می توانید با سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 تماس بگیرید.
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام خصوصا زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع تقلید، م 1236) آیت الله وحید: اگر قرائت یا تسبیح زیاد کرده، بنابر احتیاط واجب دو سجده سهو بجا آورد. آیات عظام گلپایگانی، خوئی، مکارم، صافی: برای ایستادن یا نشستن بی جا بنابر احتیاط واجب دو سجده سهو انجام دهد.
(2) (رساله مراجع مساله 1364 ؛ توضیح المسائل جامع، م 1643) آیت الله سیستانی: اگر رکعت سوم را تمام کرده نمازش باطل است. و اگر به رکوع رکعت سوم رفته، بنابر احتیاط واجب باطل است.
(3) (رساله مراجع م 1362) آیت الله فاضل: احتیاط واجب در خارج وقت قضا شود.
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امیرالمؤمنین (علیهالسلام) درباره دعا کردنمی فرماید:الدُّعاءُ مِفتاحُ الرَّحمَةِ وَ مِصباحُ الظُّلمَةِ:دعا کلید رحمت الهی و چراغ ظلمت و تاریکیها است. (بحار، ج ٩٣، ص ٣٤١)
برخی از آثار تربیتی دعا عبارتند از:
1- کسب معرفت: از شرایط دعا، به دست آوردن معرفت لازم برای شناخت خود و خداست. اینکه انسان بداند فقیر محض است و در همه چیز محتاج خداست و بداند که هیچ چیزی بدون اراده خداوند واقع نمیشود این معرفت انسان با تمام وجود و با اخلاص دعا خواهد کرد و همین باعث اجابت آن میشود. وقتی از آن حضرت درباره علت عدم استجابت دعا پرسیدند، فرمود: » چون شما کسی را میخوانید که او را نمیشناسید(بحار، ج 93، ص 368)
2- آرامش روانی: گاهی انسان در زندگی روزمره خود گرفتار مشکلاتی میشود که بر طرف کردن آن از توانش خارج است. و » وارد آمدن فشار برای انجام کارهایی فراتر از توانمندیهای آدمی در وی اضطراب ایجاد میکند و این اضطراب را نمیتواند مدت درازی تحمل کند.« بهترین راه حل برای از بین بردن اضطراب و به دست آوردن آرامش، دعا و راز و نیاز با خداست چرا که دعا برقراری ارتباط بنده با خداست. خدایی که بر هر کاری تواناست. این ارتباط انسان را امیدوار و دلگرم به قدرتی برتر میکند که اگر صلاح بداند به راحتی آن فشارها و سختیها را برطرف میکند.
3- خودسازی: برقراری ارتباط با خداوند و با او به راز و نیاز پرداختن در صورتی امکانپذیر است که اعمال او خلاف خواست پروردگار نباشد. چنانکه امام علی ( علیه السلام ) میفرمایند:» پرهیزگار باشید و اعمالتان را صالح و درونتان را برای خدا خالص کنید تا خداوند دعایتان را اجابت کند.( مستدرک الوسایل، ج 5، ص 269) و چون شرط به اجابت رسیدن دعا، ترک گناه است، کسی که حقیقتا درخواستی از خدا دارد، مراقب اعمال و رفتار خود خواهد بود.
4- از بین بردن خودخواهی: برای استجابت دعا بهتر است انسان اول برای دیگران دعا کند سپس برای خود. چنانکه پیامبر میفرمایند:» وقتی کسی از شما دعا میکند آن را عمومیت دهد - و برای دیگران هم دعا کند - چرا که باعث اجابت دعاست(کافی، ج 2، ص487) طلب خیر برای دیگران در واقع مبارزه درونی با انحصار طلبی و خودخواهی است.
خداوند دعاهای ما را برآورده به خیر کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مَنْ أَهَانَ لِی وَلِیّاً فَقَدْ أَرْصَدَ لِمُحَارَبَتِی
خداوند تبارک و تعالی فرموده است هرکس دوستی از دوستان من را تحقیر و خوار کند، در کمین جنگ با من نشسته است. (الکافی (ط-الاسلامیه) ج2 ص: 351)
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
اسلام عزیز برای مومن جایگاه بسیار والایی بیان فرموده است و در احترام و رعایت حقوق مومنین تاکید فراوان داشته است از طرفی در توضیح المسائل بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آن احتیاج داریم باید بیاموزیم؛ لذا امروز قصد داریم چند نکته کوتاه نسبت به توهین به دیگران خدمت شما بیان کنیم:
1. یکی از گناهان بزرگ توهین است که مصادیق مختلفی دارد و از مصادیق توهین همین القاب زشتی است که به دیگران نسبت داده می شود یا ناسزا گفتن به دیگری است و در گناه بودن این عمل فرقی ندارد به صورت شوخی باشد یا جدی؛ به زبان گفته شود یا نوشته شود یا از طریق پیامک یا سایر فضاهای مجازی منتقل شود.
2. اگر کسی به انسان یا فرد مورد علاقه او توهین کند و یا فحاشی کند نمیشود گناه او را با گناه و فحاشی جواب داد. (1)
3. کسی که توهین کرده علاوه بر توبه از گناه به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای باید از فردی که مورد اهانت واقع شده در صورت امکان و عدم مفسده حلالیت طلبیده شود. (2)
بزرگواران می توانید سوالات شرعی تان را از سامانه تلفنی 05132020 به صورت تماس تلفنی بپرسید و یا به شماره 30002020 پیامک کنید.
خداوند بحق حضرت رضا علیه السلام دوستی و صمیمت را میان شیعیان بیش از پیش قرار دهد، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله آموزشی ج2 ص62 ؛ رساله جامع م2277 و2279 ؛ سایت مکارم استفتائات اهانت ؛ رساله آقای مظاهری م1614)
(2) (منهاج الصالحین ج1 ص17 م29 ؛ رساله آیه الله مظاهری ص493 ؛ استفتاء خصوصی امام خامنه ای، شماره استفتاء: 833368 تاریخ استفتاء 17/10/1396)
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام علی ( علیه السلام ) درباره فواید دنیوی دنیا می فرماید: ادْفَعُوا أَمْوَاجَ الْبَلَاءِ عَنْکُمْ بِالدُّعَاءِ قَبْلَ وُرُودِ الْبَلَاءِ: امواج بلا را قبل از ورود آن با دعا دفع کنید(نهج البلاغه؛ حکمت 146)
برخی از آثار دنیوی آن به شرح زیر است:
1- دفع بلاها: یکی از خصوصیات عالم دنیا، وجود بلاها و مصیبتهای مختلفی است که گریبانگیر موجودات آن میشود. یکی از راههای دفع این بلاها، دعا کردن است. لذا امام صادق ( علیه السلام ) میفرماید: «هر کس که از بلایی ترسید، و سپس دعا کرد، خدا آن بلا را از او دور میکند( فلاح السائل ، ص 29)
2- زیاد شدن روزی: یکی دیگر از آثار دعا، زیاد شدن روزی است. پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ) در اینباره میفرماید: «دعا، روزی را فراوان میکند ( فلاح السائل ، ص 28)
3-نجات از دشمن: در روایات مختلف آمده است؛ دعا مانند سلاحی بُرّنده و شمشیری کُشنده، انسان را از شرّ دشمن نگه داشته و او را از آسیب او نجات میدهد؛ مثلا پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: «آیا شما را راهنمایى ننمایم به جنگ افزارى که شما را از دشمنانتان نجات داده و روزیهایتان را افزون گرداند؟» گفتند: بله. فرمود: «شب و روز پروردگارتان را بخوانید؛ زیرا بهراستى که دعا، سلاح مؤمنان است( فلاح السائل ، ص 28)
4- شفای دردها و بیماریها: امام صادق ( علیه السلام ) فرمود: «برشما باد به دعا؛ زیرا آن درمان هر دردى است»( ترجمه کافی، ، ج 2، ص 470)
خداوند دعاهای ما را برآورده به خیر کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در روایتی می فرمایند: الصَّلاةُ حِصنٌ مِن سَطَواتِ الشَّیطانِ
نماز دژ محکمی در مقابل حملات شیطان است. (غررالحکم ص56)
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیا دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از مسائلی که بسیار مورد نیاز است مسائل شکیات نماز است؛ امروز چند نکته راجع به کسانی که زیاد شک می کنند بیان می شود:
1. کسی که در رکعات یا افعال نماز مثل رکوع یا تعداد سجده زیاد شک می کند نباید به شک خودش اعتنا کند یعنی به آن طرفی که به نفع اوست عمل کند مثلا اگر شک می کند یک سجده بجا آورده ام یا دو سجده بنا را بر صحت بگذارد یا اگر در نماز صبح مدام شک می کند دو رکعت خوانده یا سه رکعت در این صورت بگوید دو رکعت خوانده ام و صحیح است. (1)
2. ملاک تشخیص کثیرالشک عرف است، مانند کسی که در سه نماز پشت سر هم، در هر نمازی حداقل یک مرتبه شک کند مثلا در نماز صبح و ظهر و عصر هر کدام یک مرتبه شک کند، کثیر الشک می باشد.
3. کسى که در کارهاى وضو و غسل مانند درست شستن و شرایط آن، مانند پاک بودن آب و غصبى نبودن آن زیاد شک مىکند، نباید به شک خود اعتنا کند. (3)
سامانه های پاسخگویی تلفنی 05132020 و پیامکی 30002020 شبانه روز در خدمت شما می باشد و آماده پاسخگویی به سوالات دینی شما.
خداوند متعال توفیق نماز با اخلاص و حضور قلب به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م 1185)
(2) آیت الله شبیری زنجانی: در صورتی که در سه نماز پی در پی لااقل یک مرتبه شک کند کثیر الشک است و اگر کمتر از این باشد ولی معمول مردم می گویند زیاد شک می کند به احتیاط واجب بگونه ای رفتار کند که هم به وظیفه شک معمولی و هم به وظیفه کثیر الشک عمل کرده باشد. (رساله مراجع م 1184 ؛ تحریر الوسیله، القول فی الشکوک التی لا اعتبار بها م1)
(3) (توضیح المسائل مراجع م 299)
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید:
«قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا یدْخُلِ الْإِیمانُ فِی قُلُوبِکمْ» عرب های بادیه نشین گفتند: ایمان آوردیم. بگو: شما ایمان نیاورده اید، ولی بگویید:اسلام آورده ایم؛ و هنوز ایمان وارد قلب های شما نشده است. (14 حجرات)
بنابراین، ایمان خاص است و اسلام عام؛ یعنی هر مؤمنی مسلمان است، ولی هر مسلمانی مؤمن نیست.
برخی از تفاوتهای اسلام و ایمان عبارتند از:
1. تفاوت در عمق:اسلام، رنگ ظاهرى است؛ ولى ایمان تمسّک قلبى است. پیامبر فرمود:اسلام امر آشکاری است، ولی جای ایمان در قلب است.( مجمعالبیان، ج 9، ص 208) امام باقرعلیه السلام فرمود: «ایمان، چیزى است که در قلب مستقر مىشود و انسان به وسیله آن به خدا مىرسد و عمل، آن باور قلبى را تصدیق مىکند؛ ولى اسلام چیزى است که در گفتار و رفتار ظاهر مىگردد، گرچه در قلب جاى نگرفته باشد».( کافى، ج2، ص26)
2. تفاوت در انگیزه:گاهى انگیزهى اسلام آوردن، حفظ یا رسیدن به منافع مادّى است؛ ولى انگیزهى ایمان حتماً معنوى است. امام صادقعلیه السلام فرمودند: «با اسلام آوردن، خون انسان حفظ مىشود و ازدواج با مسلمانان حلال مىشود؛ ولى پاداش اخروى بر اساس ایمان قلبى است».( کافى، ج2، ص 24)
3. تفاوت در عمل:اظهار اسلام، بدون عمل ممکن است؛ ولى ایمان باید همراه عمل باشد، چنانکه در حدیث مىخوانیم: «الایمانُ اِقرارٌ وعَمَل و الاسلام اِقرارٌ بلاعَمَل»( کافى، ج2، ص24.)بنابراین در ایمان، اسلام نهفته است؛ ولى در اسلام ایمان نهفته نیست.
4. تفاوت در رتبه:در حدیث مىخوانیم: ایمان، بالاتر از اسلام و تقوا، بالاتر از ایمان و یقین، بالاتر از تقوا است و در میان مردم چیزى کمیابتر از یقین نیست.( کافى، ج2، ص51)
خداوند ایمان حقیقی به همراه عمل صالح به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
در حدیثی حضرت رضا علیه السلام نسبت به فضیلت زیارت ائمه معصومین علیهم السلام میفرمایند: ... مَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِی زِیَارَتِهِمْ وَ تَصْدِیقاً بِمَا رَغِبُوا فِیهِ، کَانَ أَئِمَّتُهُمْ شُفَعَاءَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَة
هر کس با رغبت و علاقه، ائمه معصومین علیهم السلام را زیارت کند و به آنچه آنان ترغیب کرده اند باور داشته باشد، ایشان در روز قیامت شفیعانشان خواهند بود. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج4 ؛ ص567)
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم در مسأله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است؛ مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ از طرفی موضوعی که همه ما را اینجا جمع کرده است زیارت است که آداب و احکامی دارد و برای صحیح و شرعی واقع شدن آن باید احکامش را بیاموزیم:
1. یکی از مستحباتی که بسیار سفارش شده زیارت قبور مطهر معصومین علیهم السلام است که برای آن اجر و پاداش فراوانی وجود دارد.
2. استحباب زیارت از راه دور قبور معصومین علیهم السلام نیز به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنهای ثابت شده است و برای زیارت از راه دور خصوصا برای زیارت قبر سید الشهداء آدابی وارد شده است. مثلا در روایتی وارد شده که از راه دور به نیت زیارت حضرت سید الشهدا سه مرتبه بگوید: «صَلَّى اللهُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِالله» بنابر این در این شرایط شیوع بیماری و یا دیگر ایام از زیارت از راه دور ائمه غفلت نکنیم و همچنین زیارت نیابتی نیز مستحب است. (1)
3. نکته ای که قابل توجه است این است که زیارت امری مستحب است. چنانچه این عمل مستحبی با عملِ واجبی مزاحمت کند، دیگر نوبت به عمل مستحب نمیرسد بنابر این لازم است حال که شرایط حضور در حرم (البته با رعایت کامل دستور العمل ها) فراهم شده است نسبت به حفظ جان و سلامتی که واجب است دقت ویژه داشته باشیم و در مواقعی هم که خروج ممنوع می شود به دستور العمل ها عمل نماییم. (2)
عزیزان توجه داشته باشند، در برخی مسیرها در اماکن متبرکه، میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده که زائرین محترم میتوانید سوالات دینیتان را مطرح کنید.
خداوند توفیق زیارت اهل بیت علیهم السلام در دنیا و شفاعتشان در آخرت را به همه ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
منابع و نکات توضیحی:
(1) (رهبری، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 612641 تاریخ استفتاء: 03/10/1394 ؛ مکارم، سایت، مفاتیح نوین، پاداش زیارت امام حسین از راه دور)
(2) (مکارم، استفتائات سایت، مسائل متفرقه، احکام پیاده روی اربعین، احکام زیارت، رفتن به زیارت با وجود خوف جانی و مالی)
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امام علی ( علیه السلام ) ایمان را دو گونه معرفی میکنند: فَمِنَ الْإِیمَانِ مَا یَکُونُ ثَابِتاً مُسْتَقِرّاً فِی الْقُلُوبِ وَ مِنْهُ مَا یَکُونُ عَوَارِیَّ بَیْنَ الْقُلُوبِ وَ الصُّدُورِ إِلَى أَجَلٍ مَعْلُومٍ (خطبه ۱۸۹ نهج البلاغه: ) از ایمانها ایمانى در دلها ثابت و برقرار، و ایمانى بین دلها و سینهها تا مدتى معین عاریتى و ناپایدار است.
امام خامنه ای در توضیح این حدیث می فرمایند: دوگونه ایمان داریم؛ ایمان ثابت و مستقر، و ایمان مستودع و عاریهای.
1.ایمان ثابت و مستقر، یعنی جای گرفتهی در قلب، تکیه کردهی به یک استدلال و یک بینش عمیق، و پشتیبانی شدهی با عمل صالح.
2.نوع دیگر ایمان این است که با احساسات پیدا شده، با منطق پیدا نشده؛ انسان پای آن، عمل صالح نگذاشته؛ همینطور شعارِ ایمانی داده و گاهی هم خیلی تند شعار داده؛اما پای این، عمل صالحی که بهخاطر آن با نفس ِ خودش مجاهدت و مبارزه کند، خرج نکرده؛ یعنی این ایمان با عمل صالح آبیاری نشده؛ این میشود ایمان عاریهیی. ایمان عاریهیی هم ایمان است؛ نه اینکه آن شخص، منافق است؛ ایمانش راسخ نیست؛ لذا زود زایل میشود.
در چه مواقعی اینگونه ایمان زایل میشود؟وقتهای امتحان و لحظات هوای نفس. مثلاً اگر کسی پولکی است، هنگامیکه بین پول و حفظ ایمان، سر دو راهی قرار بگیرد، ایمان میپرد و تمام میشود. بعضیها دچار وسوسههای نفسانی و شهوات جنسی هستند؛ بعضیها دچار مقامپرستیاند؛ هر کسی یکطوری است. هر کدام از ماها لغزشگاهی داریم؛ چنانکه روزگاری که عصر شبهه باشد، ایمان بسیار متزلزل است و ممکن است کسی در روز با ایمان باشد ولی شب ایمان خود را از دست داده باشد(۱۳۸۳/۰۸/۲۰)
امام صادق علیه السلام به یکی از اصحاب و یارانشان فرمودند: این دعا را زیاد بخوان. «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِی مِنَ الْمُعَارِینَ ( کافی،ج2، ص 72). یعنی خدایا من را از آن هایی که ایمانشان موقت و عاریه هست قرار نده. در زیارت عاشورا در چندین جا می گوییم؟ (و ان یثبّت لی عندکم قدم صدق) و در سجده زیارت عاشورا می گوییم: و ثبّت لی قدم صدق عندک مع الحسین
بنابراین ایمانی در اسلام ارزش دارد که مقلدانه( تقلید از پدر) ومتعصبانه نباشد و با دلیل باشد و همراه با عمل صالح باشد و در امتحانات از بین نرود.
خداوند ایمان حقیقی به همراه عمل صالح به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت رحلت جانسوز حضرت زینب سلام الله علیها
خداوند متعال در قرآن کریم خطاب به زنان مؤمنه می فرماید: فَلَا تَخضَعنَ بالقَولِ فَیَطمَعَ الَّذِی فِی قَلبِهِ مَرَضٌ وَ قُلنَ قَولاً مَعرُوفاً
با نرمی و نازکی سخن مگوئید تا آن کسی که دلش بیمار است طمع نورزد بلکه با گفتاری شایسته (ی یک زن مؤمنه) سخن بگویید. (سوره احزاب، آیه 32)
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تسلیت رحلت عقیله بنی هاشم سلام الله علیها؛
در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از مسائل مهم دینی و اجتماعی مساله ارتباط با نامحرم است فرقی ندارد که در فضای درس و تحصیل باشد یا در فضای مجازی باشد یا در فضای کسب و کار، در هر صورت چنانچه ضوابط شرعی رعایت نشود آسیب های مختلف اجتماعی را به دنبال دارد؛ لذا هر مؤمنی در ارتباط با نامحرم برای دور ماندن از آسیبهای فردی یا اجتماعی باید در ارتباطش با نامحرم شرایطی را رعایت کند:
1. در هنگام ارتباط با نامحرم، بکار بردن کلماتی که نامناسب بین دو نامحرم است مثل کلمات عاشقانه یا کلمات تحریک آمیز، جایز نیست.
2. صحبت چه رودررو و چه مجازی نباید به قصد لذت و گناه باشد؛ بنابر این چنانچه هنگام ارتباط با نامحرم احساس شود به سمت لذتهای شهوانی کشیده شده است باید قطع ارتباط صورت بگیرد.
3. اگر مرد یا زنی ترس آن را داشته باشد که چنانچه با نامحرمى صحبت کند یا به صورت چت در شبکههای مجازی با او ارتباط پیدا کند، آن زن یا مرد نامحرم او را به گناه آلوده خواهد کرد، نباید با او صحبت کند و ارتباط برقرار کند و دلیل و جهت ارتباط هم هرچه باشد حکم را تغییر نمی دهد. (1)
در پایان عرض می شود یکی از خدمات فرهنگی مذهبی آستان قدس رضوی وجود دفاتر پاسخگویی به سؤالات شرعی در صحن های حرم مطهر است که به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سؤالات شرعی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد.
خداوند متعال محبت و دوستی خودش را در دل همه مؤمنین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریرالوسیله، کتاب النکاح م29 ؛ سایت لیدر، احکام حجاب و عفاف ؛ منهاج الصالحین ج3 م29 ؛ استفتائات سیستانی س 226 ؛ سایت مکارم، استفتائات، احکام حجاب، احکام موازین ارتباط با نامحرم ؛ توضیح المسائل مکارم م2092)
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم تسلیت ایام
امام سجاد علیه السلام در مورد حضرت زینب (سلام الله علیها) می فرمایند: أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة;تو دانشمند معلم ندیده و فهمیدهاى فهم نیاموخته هستی(بحار،ج 45 ،ص 199)
1. علم الهی: برترین علمها، علمى است که مستقیما از ذات الهى به شخصى افاضه شود و علم «لدنى» باشد وهمانطور که از قول امام سجاد نقل شد،ایشان خطاب به حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند: ( تو دانشمند و فهمیده ای هستی که معلم ندیده ای)
2. صبر: یکى از بارزترین اوصاف انسانهاى کامل، صبر و بردبارى در فراز و نشیبهاى روزگار و تلخىهاى دوران است.حضرت زینب سلام الله علیها از این جهت در اوج کمال قرار دارد . در زیارتنامه آمده است که:لقد عجبت من صبرک ملائکه السماء; ملائکه آسمان از صبر تو به شگفت آمدند(زیارت ناحیه مقدسه)
3. شجاعت و شهامت:از صفات بارز پروا پیشگان این است که خدا در نظر آنان بزرگ و غیر او در نظرشان کوچک، حقیر و فاقد اثر مىباشد. در مجلس ابن زیاد، بدون توجه به قدرت ظاهرى او گوشهاى مىنشیند و با بى اعتنایى به سؤالات او تحقیرش مىکند، او را «فاسق» و «فاجر» معرفى مىکند و همچنین در مقابل یزید مىگوید: « انى لاستصغر قدرک) ;بدان که] من قدر و مقدار تو را کوچک میدانم (بحار، ج۴۵، ص134)
4. ولایتمداری: زینب علیها السلام که حضور هفت معصوم را درک کرده، ولایتمداری را از مادر خویش آموخته و دیده که چگونه مادرش خود را سپر بلاى امام خویش قرار داد وایشان علاوه بر اینکه فرزندانش رافدای امامش کرد،درعاشورا و جلسه ابن زیاد جان امام سجاد را نجات داد(بحار، ج۴۵، ص61)
خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم
بسم اله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن می فرماید: ادعُ إِلىٰ سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ وَ المَوعِظَةِ الحَسَنَةِ َجادِلهُم بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ ؛ با حکمت استدلال و پند نیکو به سوی پروردگارت بخوان.» (نحل/ 125)
برای دعوت مردم به سمت دین و خدا راههای وجود دارد که به برخی اشاره میشود:
1. یادآوری نعمت ها و رحمت های الهی: برای ایجاد علاقه به خدا باید عظمت نعمت های او برای مردم یادآوری شود. گاهی نعمت های کلی مانند نعمت سلامتی و حیات، نعمت علم و ایمان و گاهی نعمت های جزئی مانند نعمت چشم و لب و دهان
2. تحریک عواطف : خداوند متعال از این شیوه برای تربیت انسان ها استفاده می کند به طور مثال برای دور نمودن مردم از غیبت کردن، آن را به خوردن گوشت برادر مرده تشبیه می کند که با توجه به نفرت انسان از مرده خواری عواطف و احساسات را برمی انگیزد: آیا کسى از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده اش را بخورد. (آیه12 حجرات)
3. تبلیغ عملی: امام صادق ( علیه السلام ) می فرماید: کونوا دعاة الناس بغیر ألسنتکم؛ با غیر زبان هآیتان مردم را دعوت کنید.( کافی،ج 2، ص 78)
و از امام علی ( علیه السلام ) نقل شده :هر کس خویش را پیشوای دیگران قرار داد، باید اصلاح خویش را بر اصلاح دیگران مقدم بدارد و پیش از آن که مردم را با زبان خود دعوت نماید، با سیرت و رفتار خود دعوت کند(نهج البلاغه، حکمت 73)
خداوند ما را عالم و عامل به دین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت رحلت جانسوز حضرت زینب سلام الله علیها
در روایت است از رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلم که فرمودند:
إِنَ الْوَلَدَ الصَّالِحَ رَیْحَانَةٌ مِنْ رَیَاحِینِ الْجَنَّةِ.
فرزند شایسته و خوب گلى از گلهاى بهشت است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج6 ؛ ص6)
در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از مسائل بسیار مورد نیاز تربیت اسلامی فرزند است؛ لذا نکته ای چند درباره تربیت فرزند خدمت شما عرض می شود:
1. شایسته است که والدین به فرزندانشان برخی از آموزشها مثل نماز و احترام به والدین و حقوق دیگران را تعلیم دهند تا تربیت دینی شوند؛ لذا تمرین دادنِ کودکی که خوب و بد را می فهمد بر نماز و سایر عبادات مستحب است. (1)
2. بر ولیّ کودک واجب است که فرزندش را از اموری که سبب فساد اخلاق یا عقیده او می شود حفظ کند؛ بنابر این اگر استفاده از موبایل یا اینترنت یا شبکه های مجازی یا شرکت در برخی از کلاسهای آموزشی یا ارتباط فرزند با دوستش، سبب انحراف اخلاقی یا اعتقادی فرزند شود، باید پدر از فرزندش مراقبت کند.
3. همچنین والدین موظّف اند دختر را از کودکی به رعایت حجاب و دوری از نامحرم عادت دهند و اگر در این امر کوتاهی کنند و دختر را نسبت به نامحرم بیتفاوت نمایند و این امر موجب شود که دختر پس از رسیدن به سنّ تکلیف در رعایتِ حجاب و عفّت و برخورد با نامحرم سهل انگار گردد، شرعاً مسئول خواهند بود.
4. همچنین واجب است که پدر، بچه نابالغ را از کاری که سبب ضرر زدن به خود و یا دیگران است و از گناهانی مثل غیبت کردن و گوش دادن به آهنگ حرام منع کند. (2)
در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (عروه الوثقی، فصل فی شرائط صحت الصوم، مساله 2)
(2) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه القضاء م36 ؛ منهاج ج3 م1078 ؛ رساله مراجع ذیل مساله 1389)
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت صادق علیه السلام روایت است که می فرمایند:
اِنَّ لِلجُمْعَةِ حَقّاً وَ حُرمَةً فَایّاکَ اَنْ تُضیعَ اَوْ تُقَصِّرَ فى شیء مِنْ عِبادَةِ الله.
براى روز جمعه در پیشگاه خداوند، حق و احترامى است(که باید مراعات شود) پس بپرهیز و برحذر باش از اینکه حق جمعه را ضایع نموده و در عبادت خدا در این روز کوتاهی کنی. (کافی ج3 ص414)
در مساله 11 رساله مراجع تقلید ذکر شده مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ از طرفی روز جمعه آداب ویژه ای دارد که برای صحیح انجام دادن آنها انسان باید احکام آن را بیاموزد تا بتواند به صورت صحیح آنها را انجام دهد؛ لذا با چند نکته درباره آداب روز جمعه در خدمتتان هستم:
1. روز جمعه در دین مبین اسلام عید شمرده شده و بین روزهای هفته فضیلت خاصی دارد و نسبت به اعمالی همچون نظافت(مانند کوتاه کردن ناخن و شارب)، استعمال بوی خوش، صدقه دادن سفارش شده است. (1)
2. یکی دیگر از اعمال روز جمعه آموختن مسائل دین است لذا یادگیری بعضی از علوم مانند احکام دینی که انسان غالبا به آنها نیاز دارد، بر همه واجب می باشد و یادگیری بعضی از علوم به مقدار رفع نیاز ضروری جامعه، واجب است مانند علوم پزشکی برای نجات جان بیماران و شایسته است مؤمنین بویژه جوانان عزیز در جهت رشد و پیشرفت علمی جامعه اسلامی و عدم وابستگی به بیگانگان تلاش نمایند. (2)
3. یکی از احکام روز جمعه این است کسی که نمی خواهد در نماز جمعه شرکت کند انسان می تواند در همان اول وقت، نماز ظهر را بخواند و تأخیر انداختن لازم نیست و به نظر بسیاری از مراجع بلند خواندن قرائت در نماز ظهر جمعه مستحب است. (3)
در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (مفاتیح، اعمال روز جمعه)
(2) (رساله مراجع ج 1 م11 ؛ استفتائات مکارم ج 3 س1363)
(3) (استفتائات حضرت امام، (10 جلدی)، ج 2 ص: 265 س: 1701 ؛ سایت لیدر، فقه واحکام شرعی، تاخیر انداختن نماز ظهر جمعه ؛ اجوبه الاستفتائات، سوال 631 ؛ منهاج الصالحین، ج1 ص: 309 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، نماز جمعه، وقت نماز جمعه)