بیان بین الصلاتین

حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم – بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک ایام
برخی از فضائل اخلاقی امام سجاد ( علیه السلام ) عبارتند از:
1-زیادی سجده ها و تداوم هر سجده ی امام علی بن الحسین علیه السلام سبب گردید که آن حضرت را «سیدالساجدین» لقب دهند. بر اثر این سجده های طولانی و فراوان، پوست پیشانی ایشان زبر شده بود.امام باقر علیه السلام می فرماید: پدرم هیچ نعمتی را به یاد نمی آورد مگر این که با یاد کردن آن به درگاه خداوند سجده می گذارد. ( اعلام الورى، ص 256.)
2-انفاق پنهانی:ابوحمزه ثمالی می گوید: امام زین العابدین در تاریکی شب، نان و نوای مستمندان را بر دوش می کشید و به طور ناشناس آن را انفاق می کرد و می فرمود: «صدقه ی پنهانی، خشم الهی را فرو می نشاند».( بحار، ج 46، ص 88)
حتی پس از شهادت ایشان، در هنگام غسل دادن دیدند پینه هایی بر پشت و شانه های حضرت وجود دارد. چون علت را پرسیدند، دریافتند که آن ها آثار کوله بار غذاهایی است که امام برای تهی دستان بر دوش می کشیده است(خصال صدوق، ص 517).
3-گذشت و بخشش: یکی از عموزاده های امام سجاد با ایشان کدورتی پیدا کرده بود. روزی امام را درمسجد دید. بی درنگ با پرخاش و تندگویی آن حضرت را آزرده خاطر ساخت. امام در برابر سخنان او کوچک ترین واکنشی از خود نشان نداده تا این که حسن از مسجد خارج شد.
شب هنگام، امام به خانه اش رفت و به او فرمود. برادر! آن چه امروز در حضور اهل مسجد درباره ی من گفتی، اگر راست باشد، از خداوند می خواهم که مرا بیامرزد و اگر نسبت های ناروای تو به من دروغ باشد، از خداوند می خواهم که تو را بیامرزد. درود بر تو و رحمت و برکات خدا شامل حال تو باد!» امام این سخنان را گفت و بیرون آمد.
او که هرگز چنین برخوردی را از امام انتظار نداشت شرمنده شد و از امام پوزش طلبید. امام اطمینان داد که او را بخشیده است».( مناقب، ج 4، ص 158)
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شب ولادت حضرت امام زین العابدین علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(رجال‌الطوسیّ ؛ ص: 76 ؛ رجال العلَّامة ؛ ص: 118 ؛ تنقیح المقال ج 2 ص: 128)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک میلاد حضرت ابالفضل عباس علیه السلام
حضرت صادق علیه السلام در روایتی درباره عمویشان قمر بنی هاشم می فرمایند: کانَ عمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِیٍّ نافِذَ البَصیرَةِ صُلبَ الإیمانِ جاهَدَ مَعَ أبی‌عَبدِاللّه و أبلى بَلاءً حَسَنا و مَضى شَهیدَا‌

عموى ما، عبّاس، داراى بینشى عمیق و ایمانى راسخ بود؛ همراه با امام حسین علیه ‏السلام جهاد کرد و نیک آزمایش داد و به شهادت رسید. (رجال‌الطوسیّ ؛ ص: 76 ؛ رجال العلَّامة ؛ ص: 118 ؛ تنقیح المقال ج 2 ص: 128)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ به مناسبت روز جانباز چند نکته درباره احکام بیماران عرض می کنیم:
1. بر بیمار و مریض مستحب است که بر دردش صبر کند و شکر خداوند تبارک و تعالی نماید و از مریضی خود به افرادی که مومن نیستند شکایت نکند و باید به تکالیف شرعی خود عمل کند بنابر این شخص بیمار باید نماز خود را طبق شرایط شرعیش بخواند و بیمار بودن یا انجام عمل جراحی بهانه ای برای ترک نماز نمی شود. (1)
2. بیمار برای درمان بیماری نمی تواند از دارویی که شرعا حرام است برای مداوا استفاده کند مگر اینکه درمان بیماری از هیچ راه حلالی میسر نباشد که در این صورت به مقدار ضرورت مانعی ندارد. (2)
3. درمان و رسیدگی به بیماران واجب کفایی است و البته خدمت رسانی به بیماران از بهترین اعمال صالح است که در حال حاضر این بار بر دوش کادر زحمتکش درمانی کشور است. (3)
4. کسی که دارای بیماری واگیرداری هست چنانچه بداند حضورش باعث سرایت بیماری به دیگران خواهد شد، حضور او در محل اجتماعات یا ارتباطش با دیگران حرام است. (4)
در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند.
از خداوند متعال سلامت و طول عمر همه جانبازان عزیز را آرزو مندیم به ذکر صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (عروه الوثقی آداب المریض و ما یستحب علیه ؛ رساله مراجع ، اقتباس از م 970 و م 971)
(2) نکته: نسبت به شراب و مسکرات دیگر مقداری حکم متفاوت می شود. (تحریرالوسیله، کتاب الاطعمه و الاشربه، م 34 و م 35 ؛ منهاج الصالحین ج 3 م 948)
(3) (سایت لیدر، استفتائات جدید مربوط به کرونا ویروس، س 4)
(4) (مقام معظم رهبری، ادمین، سوالات سامانه جامع، مسائل فرهنگی و اجتماعی، شماره 1065159 ؛ سیستانی، استفتائات، س: 463 ؛ مکارم، استفتائات سایت، پزشکی، فصل دوم: احکام پزشک، خسارت ناشی از از کوتاهی یا کمبود اطلاعات پزشک ؛ احکام حج بیماران، روشهای پیشگیری از بیماری ؛ سایت شبیری زنجانی، پاسخ های آیت الله شبیری زنجانی به چند پرسش شرعی درباره بیماری کرونا، تاریخ 12/12/ 1398)

ولادت حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ؛ روز جانباز
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم – بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک ایام
در زیارت حضرت عباس آمده است «السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِیعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ علیهم السلام»
برخی از ویژگی های حضرت عباس عبارتند از:
1-عبد خدا: بشر اگر بخواهد به کمالات انسانی وبه عزتی که مخصوص خدا ورسول ومومنان هست دست یابد،راهی جز اطاعت وبندگی خدای متعال که سرچشمه تمامی خوبی ها وپاکی ها وزیبایی ها هست،ندارد وما در تشهد این مقام را برای پیامبرگوئیم که درزیارت نامه ایشان نیز این صفت نقل شده است.
حضرت عباس ( علیه السلام ) اثرسجده های طولانی بر پیشانی اش نقش بسته بود تا آن جا که قاتل او می گوید: «وی نیکو چهره و رشید بود که در پیشانی اش اثر سجده می درخشید».(مقاتل الطالبیین، ص 32.)
2- وفاداری:حضرت عباس ( علیه السلام ) مصداق أتم و أکمل وفای به عهد و باقی ماندن بر بیعت بود که خداوند مومنان را این چنین توصیف می کند: «الَّذینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لا یَنْقُضُونَ الْمیثاق»(رعد/۲۰) آن‌ها که به عهد الهى وفا مى‏کنند، و پیمان را نمی‏‌شکنند وفاداری حضرت ابالفضل ( علیه السلام ) نسبت به صاحب ولایت جلوه‌های گوناگونی دارد، مثلا زمانی که دو مرتبه برای او امان نامه می آوردند، هر دو را با قاطعیت رد می کند و یا در شب عاشورا زمانی که امام بیعتش را از اصحاب بر می دارد، نخستین کسی است که اظهار وفاداری می‌کند و یا زمانی که به شریعه فرات می رسد در حالی که در اوج تشنگی است، اما به احترام لبان خشکیده امام زمانش، قطره ای آب نمی نوشد و مشک را پر از آب می کند و به سمت خیمه حرکت می کند.
3-مواسات و جانبازی:
در زیارت نامه مهدوی، حضرت ابوالفضل با وصف زیبای "المواسی اخاه بنفسه" ستوده شده اند و امام زمان(علیه السلام) برایشان درود فرستاده اند. مواسات به معنای کمک، همیاری، همکاری و مساعدت است.. کسی که برادرش را با جانش یاری و کمک کرد. مواسات با جان، بالاترین و باارزش ترین نوع مواسات است و فراتر از مواسات و کمک مالی، زبانی، قلمی و قلبی است.این سطح از ایمان و وفاداری در حضرت اباالفضل(علیه السلام)، بی نظیر و نمونه است. البته این ارتباط صمیمی و عارفانه متقابل بود
در فرمان امام حسین(علیه السلام) به برادرش حضرت عباس(علیه السلام) برای گفت وگو با دشمنان به منظور گرفتن مهلت تا روز عاشورا چنین آمده است: یا عباس اِرکب بِنَفسی أنتَ یا أخی! (ارشاد شیخ مفید، ج2، ص92). ای عباس! برخیز جانم فدایت ای برادر!

دقت در این کلام امام معصوم (علیه السلام)، جایگاه بلند و بی نظیر حضرت اباالفضل العباس(علیه السلام) را آشکار می کند. امام حسین(علیه السلام) به حضرت اباالفضل(علیه السلام) می فرماید: جانم فدایت.
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی ایشان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ؛ روز جانباز
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص189)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت حضرت ابالفضل العباس علیه السلام
از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله روایت شده است که فرمودند: إِنَّ أَحَبَ ‏الْأَعْمَالِ‏ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِدْخَالُ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ.

محبوب ترین و دوست داشتنی ترین عمل در پیشگاه خداوند تبارک و تعالى (بعد از انجام واجبات) خوشحال کردن مؤمن است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص189)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از مسائل مهمی که در رساله مراجع تقلید ذکر شده این است: مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ لذا به مناسبت ایام شادی چند نکته کوتاه درباره مجالس شادی بیان می شود:
1. مجالس شادی خصوصا مجالس شادی اهل بیت علیهم السلام هم مانند مجالس عزا در نگاه اهل بیت علیهم السلام دارای ارزش است به شرط اینکه انسان در مجالس شادی، گناه و معصیتی مرتکب نشود و انسان در مجالس شادی هر چند یک شب هم باشد باید اطاعت و بندگی خدا را فراموش نکند.
2. در مجالس شادی اظهار سرور با مدح اهل بیت علیهم السلام و کف زدن به نحو متعارف و جک گفتن به شرط اینکه اهانت و استهزا به قوم و منطقه خاصی نباشد، مانعی ندارد. البته کف زدن در مجالس شادی اهل بیت علیهم السلام در مساجد و حسینیه ها به نظر برخی از مراجع ترک شود. (1)
3. سوالی که در این قسمت مورد پرسش برخی از مؤمنین می باشد، حکم دف زدن در مجالس شادی است که آیا حلال است یا حرام؟ در پاسخ عرض می شود به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای چنانچه دف رقص آور یا مناسب با مجالس لهو و لعب زده شود، از لحاظ شرعی حرام است گرچه برخی از مراجع هم دف زدن را مطلقا حرام می دانند. (2)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال به حق باب الحوائج ابالفضل العباس گرفتاری های مؤمنین را برطرف بفرماید، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) آیت الله مکارم: کف زدن در مساجد و حسینیه ها ترک شود. (اجوبه س1181 ؛ الفقه للمغتربین ص: 324 م556 ؛ جامع الاحکام ج1 س1032و1033 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موسیقی ؛ مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، ج1 ص: 170)
(2) آیات عظام سیستانی، صافی، بهجت: دف زدن حرام است. (اجوبه س1135 ؛ رساله جامع م2238 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موسیقی ؛ بهجت، استفتائات، ج4 ص: 525 س 6336 ؛ جامع الاحکام(صافی)، ج1 ص:293 ، س 1006)

شب ولادت حضرت ابالفضل العباس علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم – بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک ایام
امام صادق ( علیه السلام ) فرمود: «انَ عَمُّنا العَبَّاسُ ( علیه السلام ) نافِذَ البَصیرَه؛ عموی ما عباس ( علیه السلام ) بینشی ژرف داشته است(اعیان الشیعه، ج 7، ص 430)
برخی از ویژگی های حضرت عباس عبارتند از:
1-بصیرت نافذ: امام صادق ( علیه السلام ) در بیان ویژگی ها و خصوصیات آن حضرت ( علیه السلام ) به مساله بصیرت ایشان اشاره می‌کند. بصیرت به معنای آن است که انسان بتواند حق و باطل را در درون فتنه تشخیص دهد و راه راست و درست را بیابد وپس از جزم در حقیقت ،عزم بر آن داشته باشد که با تمام همت عالی خود آن را تحقق بخشد. امام صادق ( علیه السلام ) در آغاز زیارت نامه حضرت عباس ( علیه السلام ) می فرماید:«اَشْهَدُ اَنَّکَ لَمْ تَهِنْ و لَمْ تَنْکُلْ و اَنَّکَ مَضَیْتَ علی بصیره مِنْ اَمرِک؛ گواهی می دهم که تو لحظه ای از خود سستی نشان ندادی و برنگشتی، بلکه مَشی تو بر ایمان و بصیرت در دین رقم خورده بود(کامل الزیارات، ص 786 )
2-علم:امام سجاد ( علیه السلام ) می فرماید: «اِنَّ العَبَّاسَ بنِ عَلِیّ ( علیه السلام ) زُقَّ العِلمَ زَقّاً؛ به درستی که عباس بن علی ( علیه السلام ) ، دانش را از سرچشمه نوشیده است، نوشیدنی!» در این سخن ارزشمند، همانند سازی لطیفی در واژه زُقَّ نهفته است. عرب، این فعل را درباره کبوتر به کار می برد؛ آن هنگام که غذا را برچیده و نرم می سازد تا به جوجه اش بخوراند(بحار، ج 45، ص 137)
3- ولایت پذیری: شاید مهم ترین و اصلی ترین فضلیت ایشان را می بایست در ولایت پذیری و اطاعت محض را ولی امر و امام ( علیه السلام ) دانست. در تاریخ، نمونه های گویایی از این ویژگی ایشان به چشم می خورد. وی هرگز بدون اجازه در محضر امام حسین ( علیه السلام ) نمی نشست و پس از اجازه گرفتن نیز بسیار فروتنانه - به صورت دو زانو - در گوشه ای می نشست.( معالی السبطین، ج 1، ص 443)
4- شجاعت: امام حسین ( علیه السلام ) با دیدن بدن غرقه به خون او، می فرماید: «اَلیَومَ نَامَتْ اَعْیُنٌ بِکَ لَمْ تَنَمْ-وَ تَسَهَّدَتْ أُخْری فَعَزَّ مَنَامُهَا؛چشم هایی که دیشب از ترس تو نخوابیده بودند، امشب به خواب خواهند رفت(معالی السبطین، ج 1، ص 443)
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی ایشان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شب ولادت حضرت ابالفضل العباس علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(کامل الزیارات ؛ النص ؛ ص142)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و روز پاسدار
در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ حُبَّ زِیَارَتِه‏...

هر کس که خداوند خیر او را بخواهد، در دلش محبت امام حسین علیه السلام و محبت زیارت امام حسین علیه السلام را قرار می دهد. (کامل الزیارات ؛ النص ؛ ص142)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در مسأله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است؛ مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد. از طرفی موضوعی که همه ما را اینجا جمع کرده است زیارت است و زیارت آداب و احکامی دارد که برای صحیح و شرعی واقع شدن آن باید احکامش را بیاموزیم:
1. زیارت به معنای حضور زائر نزد مزور است؛ و دو نوع است: 1- زیارت از نزدیک یعنی حاضر شدن زائر در حرم امام معصوم علیه السلام؛ 2- زیارت از راه دور، به معنای ارتباط گیری با حضرت از همان شهر و دیار خودش که این چنین زیارتی خصوصا راجع به حضرت سید الشهدا علیه السلام به فتوای بسیاری از مراجع از جمله امام خامنه ای مستحب است. و حتی در روایات برای زیارت از راه دور خصوصا برای زیارت قبر سید الشهداء آدابی وارد شده است. مثلا در روایتی وارد شده که از راه دور به نیت زیارت حضرت سید الشهدا سه مرتبه بگوید: «صَلَّى اللهُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِالله». (1)
2. زیارت دیگری هم در روایات داریم و آن زیارت نیابتی است مانند این حدیث که داوود صرمى در حدیث معتبرى مى گوید: خدمت امام حسن عسکرى(علیه السلام) رسیدم و عرض کردم: "من به زیارت پدر بزرگوارت رفتم و ثوابش را به شما هدیه کردم" که حضرت آنجا عمل وی را مورد تایید و تشویق قرار دادند. لذا در فتاوی مراجع نیز صراحتا استحباب این زیارت نیز بیان شده است. (2)
3. نکته ای که قابل توجه است این است که زیارت امری مستحب است. چنانچه این عمل مستحبی با عملِ واجبی مزاحمت کند، دیگر نوبت به عمل مستحب نمی‌رسد بنابر این لازم است حال که شرایط حضور در حرم (البته با رعایت کامل دستور العملها) فراهم شده است نسبت به حفظ جان و سلامتی که واجب است دقت ویژه داشته باشیم و در مواقعی هم که خروج ممنوع می شود به دستور العملها عمل نماییم. (2)
عزیزان توجه داشته باشند، در برخی مسیرها در اماکن متبرکه، میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده که زائرین محترم می‌توانید سوالات دینی‌تان را مطرح کنید.
خداوند توفیق زیارت اهل بیت علیهم السلام در دنیا و شفاعتشان در آخرت را به همه ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
منابع و نکات توضیحی:
(1) (رهبری، استفتاء خصوصی، شماره استفتاء: 612641 تاریخ استفتاء: 03/10/1394 ؛ مکارم، سایت، مفاتیح نوین، پاداش زیارت امام حسین از راه دور)
(2) بحارالانوار، جلد 99، صفحه 256، حدیث 3.
https://makarem.ir/main.aspx?reader=1&pid=61829&lid=0&mid=12017
(2) (مکارم، استفتائات سایت، مسائل متفرقه، احکام پیاده روی اربعین، احکام زیارت، رفتن به زیارت با وجود خوف جانی و مالی)

ولادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام ؛ روز پاسدار
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم – بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک ایام
برخی از ویژگی های خاص امام حسین ( علیه السلام ) عبارتند از:
1-تنها امامی که در معرکه جنگ به شهادت رسید و تنها امامی که سرش را از بدن جدا کردند (ذبیح الله
2- تنها امامی که زیارت اربعین دارد.
3- تنها امامی که بدون غسل و کفن دفن شد (بلا غسل و لا کفن). وتنها امامی که تشنه لب به شهادت رسید (قتلوه عطشاناً).
4- تنها امامی که پس از شهادت، خانواده اش اسیر شدند (نساؤه سبایا). و تنها امامی که همه پیامبران از آدم تا خاتم بر او گریه کردند.
5- تنها امامی که پدر مادر و جد و فرزندانش معصوم بودند
6- اولین امامی که در رجعت بر می گردد.
7- در ماه تولدش هیچ کدام از معصومین در آن ماه شهید نشده است. و در ماه شهادتش، تولد هیچ یک از معصومین در آن ماه اتفاق نیفتاده است.
8- در زیارتش، علاوه بر سلام بر خودش، بر اعضاء و جوارحش نیز سلام داده می شود.
9-امامی که کشته اشک است (قتیل العبرة).و امامی که مصیبتش اعظم از همه مصایب است.
10.همه امامان کشتی نجات اند؛ اما کشتی حسین از همه بزرگتر است؛ لذا بیشترین امید گناه کاران به حسین است.
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی امام حسین ( علیه السلام ) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام ؛ روز پاسدار
جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏21 ؛ ص360)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام
فردی به امام کاظم علیه السلام نوشت که: من پنج سال است که از بچّه دار شدن جلوگیری می کنم؛ چرا که همسرم از بچّه دار شدن کراهت دارد و می‌گوید که به خاطر بی چیزی، تربیت آنها بر من سخت است. حضرت رضا علیه السلام به او نوشتند: اُطْلُبِ الْوَلَدَ فَاِنَّ اللَّهَ یَرْزُقُهُمْ

بچّه دارشو که خداوند روزی آنها را خواهد داد. (وسائل الشیعة ؛ ج‏21 ؛ ص360)

توضیح حدیثتوضیحات

در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از مسائل مورد نیاز وظایف پدر و مادر نسبت به فرزندان است؛ اگر خداوند به انسان فرزندی عنایت کند نسبت به فرزند وظایفی وجود دارد:
1. برخی از وظایف مستحب است مانند برداشتن کام فرزند هنگام تولد با آب فرات و تربت سید الشهدا علیه السلام و گفتن اذان در گوش راست و اقامه در گوش چپ فرزند و انتخاب کردن ‏نام نیک توسط پدر برای فرزند که بهترین آنها نامی است که عنوان بندگی برای خداوند را داشته باشد مثل عبدالله و عبد الرحمن و امثال آن و اسامی پیامبران و امامان علیهم السلام و عقیقه کردن. و در عقیقه مهم است که گاو یا گوسفند یا شتری به نیت عقیقه ذبح شود. (1)
2. برخی از وظایف واجب است مانند اینکه بر پدر بچه نابالغ واجب است که فرزندش را از اموری که سبب فساد اخلاق یا عقیده او می شود حفظ کند؛ بنابر این اگر استفاده از شبکه های مجازی یا شرکت در برخی از کلاسهای آموزشی یا ارتباط فرزند با دوستش، سبب انحراف اخلاقی یا اعتقادی فرزند شود، باید پدر از فرزندش مراقبت کند و همچنین واجب است که پدر، بچه نابالغ را از کاری که سبب ضرر زدن به خود و یا دیگران است (اشاره به امور چهارشنبه آخر سال) و از گناهانی مثل غیبت کردن و گوش دادن به آهنگ حرام منع کند. (2)
عزیزان توجه داشته باشند به هدف امکان مراجعه حضوری و پرسش مستقیم از کارشناس؛ در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند.
خداوند متعال به حق حضرت رضا علیه السلام به همه ما فرزندان صالح عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریر الوسیله فصل فی احکام الاولاد م 2 و م9 ؛ منهاج الصالحین ج3 م387 و م394)
(2) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه القضاء م36 ؛ تحریر الوسیله، کتاب حجر، م 11 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1078 ؛ رساله مراجع ذیل مساله 1389)

شب ولادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم – بسم الله الرحمن الرحیم- با تبریک ایام
امام صادق ( علیه السلام ) فرمودند: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی عَوَّضَ الْحُسَیْنَ ـ علیه‌السلام ـ مِنْ قَتْلِهِ أَنْ جَعَلَ الْإِمَامَةَ فِی ذُرِّیَّتِهِ وَ الشِّفَاءَ فِی تُرْبَتِهِ وَ إِجَابَةَ الدُّعَاءِ عِنْدَ قَبْرِه «خداوند عوض قتل امام حسین - علیه السلام - چهار ویژگی به آن حضرت عطا فرموده است : اول - امامت را در ذریه او قرار داده است، دوم - شفا را در تربت آن جناب قرار داده، سوم - کنار و زیر قبه او دعا مستجاب می‏باشد، چهارم - ایام زیارت کنندگان او از عمرشان حساب نمی‏شود» (بحار ؛ ج 44 ،ص 221)
1-شفا در تربت امام: اهمیت این پاداش آن‌گاه روشن می‌شود که بدانیم از نظر فقه اسلام، خوردن خاک حرام است، و تنها خوردن کمی از تربت سیدالشهدا به قصد شفا، از این حکم استثنا شده است
2-استجابت دعا: "ابوهاشم جعفری که از اصحاب امام هادی (علیه‌السلام) است، می‌گوید: وقتی امام هادی بیمار بود به من فرمود که کسی را برایم به حائر حسینی بفرستید تا دعا کند. ابوهاشم این ماجرا را به علی بن بلال گفت. او گفت: امام هادی خود حائر حسینی است؛ یعنی دارای حرمت است. ابوهاشم باز به نزد امام برگشت و ماجرای دیدارش با علی بن بلال را بازگو کرد. حضرت فرمود:رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) که حرمت او و هر مؤمنی بزرگ‌تر از حرمت خانه خدا است، کعبه را طواف می‌کرد و حجرالاسود را می‌بوسید و خدای سبحان به او فرمان داده بود که در عرفه وقوف کند (کامل الزیارات، ص 274)
3-امامت در نسل امام حسین: با اینکه امام حسن ( علیه السلام ) بزرگتر بودند امامت در نسل امام حسین واقع شده است
4- رسوخ حرارت محبت امام حسین«ع» در دل مؤمنین: محبّت و عشق و علاقۀ مردم به امام حسین«سلام‌الله‌علیه‌»، امتیازی برای ایشان به شمار می‌رود که با اینکه بقیه معصومین را نیز دوست دارند ولی محبت ویژه امام حسین در قلوب امتیاز ویژه است که پیامبر فرمود: «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً(مستدرک‏الوسائل، ج 10، ص 318)
5- نماز در مسافرت با شرایطی که در رساله‌های عملیه آمده شکسته است، اما مسافر می‌تواند در چهار مکان نمازش را شکسته یا تمام بخواند. که یکی از آنها حائر حسینی است.
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی امام حسین ( علیه السلام ) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شب ولادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‌1، ص: 20‌)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت سجاد علیه السلام روایت شده که می فرمایند: کَفُّ الْأَذَى مِنْ کَمَالِ الْعَقْلِ وَ فِیهِ رَاحَةُ الْبَدَنِ عَاجِلًا وَ آجِلًا.

پرهیز از مردم آزاری، نشانه کامل بودن عقل و مایه آسایش در دنیا و آخرت است. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‌1، ص: 20‌)

امام سجاد (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از مسائل مهمی که در رساله مراجع تقلید بیان شده مساله 11 است که بیان شده انسان واجب است مسائلی را که غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ لذا چند نکته درباره چهارشنبه آخر سال خدمت شما عرض می شود:
1. مراسم چهارشنبه سوری بلکه هر مراسم دیگر مانند مراسم جشن عروسی چنانچه سبب اذیت و آزار دیگران بخصوص همسایگان شود حرام و باید پرهیز شود و در صورتی که خسارت مالی یا جانی وارد شود ضامن و مدیون است؛ لذا نمی‌توان به بهانه چهارشنبه سوری دیگران را ترساند یا خسارت وارد کرد و چنین کارهایی گناه و معصیت است. (1)
2. کارهایی که در چهارشنبه آخر سال انجام می شود، هیچ پایه و اساس شرعى و عقلایی ندارد و تشویق کردن افراد بر این امور تشویق کردن به دنیا و غافل کردن از آخرت است. (2)
3. بر اولیاء اطفال واجب است که آنان را از هر کاری که باعث ضرر بر خودشان و یا دیگران باشد جلوگیری کنند و چنانچه کودک خسارتی وارد کند در صورتی که سرپرست کودک خسارت را جبران نکرد خود آن شخص پس از بلوغ ضامن است که خسارت مالی را اداء نماید به این صورت که اگر صاحبان آن را می‌شناسد از آن‌ها حلالیت طلبیده یا جبران خسارت نماید و الا به همان مقدار رد مظالم (با اجازه دفتر مرجعش) به فقیر شرعی بدهد. (3)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال توفیق حرکت در صراط مستقیم دین را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رهبری، سایت ادمین ؛ اجوبه الاستفتائات، س 1106 ؛ سایت مکارم، استفتائات، مناسبت ها)
(2) (سایت مکارم، استفتائات، مناسبت ها)
(3) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه القضاء م 36 ؛ بهجت، استفتائات، ج 4 ص: 323 س 5686 ؛ فاضل جامع المسائل ج 1 س 1973)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم – بسم الله الرحمن الرحیم-
امام صادق علیه السلام : اِنَ فِی الجَنَه مَنزِلَهً لَا یَبلُغُهَا عَبدٌ اِلَا بِالِابتِلَاء فِی جَسَدِهِ:در بهشت مقام و منزلتی وجود دارد که هیچ بنده ای به آن نرسد ، مگر به درد و بیماری ای که در بدنش حادث شود (کافی، ج2 ،ص255)
فلسفه و علت بلاهای مومنین عبارتند از:
1-بخشش گناهان:امام صادق ( علیه السلام ) :«هنگامی که گناهان بنده زیاد می شود و اعمالی ندارد که آن را جبران کند خداوند او را به حزنی دچار می کند تا آمرزیده شود.»( کافی،ج 2، ص 444)
2-ترفیع درجه و مقام: امام صادق ( علیه السلام ) :هر اندازه که ایمان بنده افزون گردد، تنگ دستی اش بیشتر و زندگی اش سخت تر شود.(کافی، ج2 ، ص261)
3-تکامل: سختی ها موجب رشد و تکامل فرد میشود.. امام علی ( علیه السلام ) می فرمایند: «درختان بیابانی (که از مراقبت و رسیدگی باغبان محرومند) چوب محکم تر و دوام بیشتری دارند و درختان باغتان (که دائماً مراقبت شده اند) نازک پوست و بی دوام ترند( نهج البلاغه، نامه 45)
4-ازفوایدبلا این است که غرور را از انسان دور می کند(نهج البلاغة، خطبه 238) وازطرفی باعث تذکرویادآوری نعمت های الهی می شود(سوره اعراف،آیه 30)
البته برخی بلاها و مصائب آثار و نتیجه اعمال خود انسان هاست؛ مثلا بدون تعقل و مشورت ازدواج می کند که به مشکل می خورد واین مشکلاتی که برایش اتفاق می افتد تقصیر خودش است. «خود کرده را تدبیر نیست.»
خداوند صبر در بلاها را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لایحضره الفقیه ج1 ص385 ح1140)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت کاظم علیه السلام می‌فرمایند: إِنَ‏ الصَّلَاةَ فِی‏ الصَّفِ‏ الْأَوَّلِ‏ کَالْجِهَادِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.

. نماز در صفِ اولِ جماعت، مانند جهاد در راه خداست. (من لایحضره الفقیه ج1 ص385 ح1140)

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در مساله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است، مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از مسائل بسیار مورد ابتلاء احکام نماز است؛ لذا امروز قصد داریم چند مساله شرعی درباره احکام نماز جماعت، خدمتتان عرض می‌کنم:
1. در نماز جماعت، بعد از تکبیرِ امام، اگر صف جلو آماده‌ی نماز و تکبیر گفتنِ آنها نزدیک باشد، کسانى که در صف بعد ایستاده اند، مى‏توانند تکبیر بگویند. (1)
2. کسی که مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده، اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند، چنانچه در حالی که امام ایستاده، بخواهد اقتدا کند‌، باید حمد و سوره را آهسته بخواند، و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد، باید حمد را تمام کند و به فتوای تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه‌ای، در رکوع، خود را به امام جماعت برساند. (2)
3. اگر می‌داند که برای خواندن حمد، زمان کافی ندارد (بنا بر احتیاط واجب) باید صبر کند تا امام به رکوع برسد، بعد اقتدا کند؛ لذا در حالی‌که امام بعد از تکبیر در حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند. (3)
نکات و مسائل شرعی دقیق و جزئی هستند و در برخی موارد هم، نظرات مراجع متفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خودشان عمل کنند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی و خدمت می‌باشد که می‌توانید سوالات فقهی و اعتقادی‌تان را به صورت تلفنی مطرح کنید.
قبولی طاعات و عبادات، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (ولى احتیاط مستحب آن است که صبر کند تا تکبیر صف جلو تمام شود. مشهور؛ مکارم: انتظار کشیدن خلاف احتیاط است. بهجت: زودتر تکبیر گفتن بر خلاف احتیاط است.) (رساله مراجع م 1418 ؛ بهجت استفتائات ج2 س2672)
(2) (امام خامنه‌ای، آیات عظام خوئی، بهجت، فاضل، تبریزی، سیستانی، مکارم، وحید: خودش را به رکوع برساند. آیت الله سیستانی: اگر برای تمام حمد وقت ندارد، حمد را قطع کند و با امام به رکوع برود.) (امام خامنه‌ای، سایت ادمین، استفتاء شخصی ؛ رساله مراجع م1442)
(3) (رساله مراجع م 1441)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
امام صادق ( علیه السلام ) در ردّ حجیت خواب در مباحث مربوط به دین فرمودند:فَإِنَّ دِینَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَعَزُّ مِنْ‏ أَنْ‏ یُرَى‏ فِی النَّوْم‏»؛
«دین خدا عزیزتر از آن است که در خواب‌دیده شود(کافی ،ج‏3، ص 482)
با توجه به عمومیت عبارت «دین الله» در این حدیث، معنای روایت تمام آموزه‌های دین اعم از مسائل عقیدتی و فقهی است و نفی استفاده از رویا در این روایت، به صراحت بیان شده است.
گرچه از طرفی در برخی روایات آمده که شیطان در قالب و شکل پیامبر و دیگر معصومین نمی تواند ظاهر شود(کتاب سلیم بن قیس ؛ ج‏2، 823) ولی از کجا معلوم که فردی که در خواب بر ما به اسم پیامبر یا دیگر امامان ظاهر شده است و این ادعا را دارد ، واقعا در ادعای خود صادق است و دیدار معصوم در خواب فرع آن است که او را در بیداری دیده باشیم، و گر نه چگونه می‏توان گفت: آنکه را در خواب دیده معصوم است.
علت عدم حجیت خواب این است اگر خواب حجت باشد حدو مرزی ندارد و هرکس می تواند هرچیزی رابه اسم خواب به مردم بگوید،چون راهی برای اثبات یا ردش نیست؛مثلا ادعای نیابت کند یا بگوید باید فلان فرد مبلغی به او بدهد؛ در نتیجه بسیاری از امور، واجب و بسیاری دیگر حرام می‏شدند و سنگی روی سنگی بند نمی‏شد؛ در حالی که راهی جز استناد به ادله اربعه (کتاب، سنت، عقل و اجماع) نیست(ادب فنای مقربان، جوادی آملی، ج6، 141)
خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه؛ ج10 ص: 489)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی حضرت صادق علیه السلام در فضیلت روزه گرفتن در ماه شعبان می فرمایند: ... مَنْ صَامَ یَوْمَیْنِ(مِنْ شَعْبَانَ) نَظَرَ اللَّهُ إِلَیْهِ فِی کُلِّ یَوْمٍ وَ لَیْلَةٍ فِی دَارِ الدُّنْیَا وَ دَامَ نَظَرُهُ إِلَیْهِ فِی الْجَنَّة..ِ. .

هر کس دو روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، خداوند متعال در دنیا، هر شب و روز، و در بهشت پیوسته، به او نظر لطف کند. (وسائل الشیعه؛ ج10 ص: 489)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

امروز اولین روز از ماه شعبان است همان ماهی که رسول خدا صلی الله علیه و اله "یَدْأَبُ فِی صِیَامِهِ وَ قِیَامِهِ فِی لَیَالِیهِ وَ أَیَّامِهِ" یعنی برای نماز و روزه در شب ها و روزهای آن کوشش بسیار داشت. و از طرفی مسائلی را که غالبا انسان به آن نیاز دارد واجب است بیاموزد؛ لذا چند نکته کوتاه درباره روزه قضا (مخصوصا برای افرادی که از ماه رمضان گذشته روزه قضا دارند) بیان می شود:
1. کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و همچنین کسی که مسافر است و نمازش شکسته است نمی تواند روزه بگیرد. (1)
2. کسی که بابت ماه رمضان سال گذشته روزه قضا دارد به نظر اکثر مراجع چنانچه توانایی روزه گرفتن دارد باید تا قبل از ماه رمضان سال جدید روزه قضای خودش را بگیرد. (2) و چنانچه فرد توانایی روزه گرفتن داشته و بدون عذر روزه قضا را نگیرد علاوه بر لزوم قضای روزه در سالهای بعد، باید یک بار به تعداد روزه های قضای همان سال کفاره تاخیر بدهد یعنی به ازاء هر روز 750 گرم نان یا برنج و مانند اینها به فقیر بدهد. (3)
3. کسی که می داند روزه قضا دارد اما تعدادش را نمی داند همان مقدار حداقل یقینی را، بجا بیاورد کافی است. مثلا فردی می داند روزه قضا دارد اما نمی داند پنج روز است یا هفت روز، همان پنج روز یقینی را بجا بیاورد، کافی است. (4)
سامانه پیامکی 30002020 آمادگی پاسخگویی به سؤالات شرعی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد.
خداوند متعال به همه ما توفیق انجام وظایف دینی را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م 1563)
(2) حضرت امام، رهبری، گلپایگانی، وحید: احتیاط واجب. فاضل، مکارم‌: فتوی. خویی، سیستانی: احتیاط مستحب (جزوه روزه ص‌158 و رساله آموزشی رهبری، احکام روزه قضا م 6)
(3) نکته: نسبت به لزوم کفاره تاخیر در جایی که با عذر روزه قضا را نگرفته، تفاوت فتوی وجود دارد.
(4) (رساله مراجع م1679)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم – بسم الله الرحمن الرحیم-
پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: شَعبَانُ شَهری رَحِمَ الله مَن اَعَانَنِی عَلَى شَهرِی: شعبان ماه من است خدا بیامرزد کسی که مرا به ماه من اعانت کند.( مصباح المجتهد، ج 2، ص 728)
ماه شعبان فضایل زیادی نقل شده است که برخی ذکر میشود:
1-بهبودی معیشت و رفع دشمنان:امام صادق (علیه السلام) فرمودند: روزه شعبان ذخیره روز قیامت بنده است و هر بنده اى که در ماه شعبان زیاده روز بگیرد خداوند امر معیشت او را سامان بخشد و شرّ دشمن را از او دفع کند . (وسائل الشیعه ،ج 10،ص 505)
2-بهشتی شدن: پیامبر می فرمایند: شعبان ماه من است هر کس یک روز از این ماه را روزه بدارد بهشت بر او واجب می شود(مفاتیح الجنان، در فضیلت ماه شعبان)
3-صدقه دادن باعث نجات از جهنم:عمل دیگری که در این ماه سفارش شده صدقه دادن است اگرچه به اندازه نصف دانه خرمایی باشد. تا خداوند بدن او را بر آتش جهنم حرام گرداند.(بحار؛ج 94، ص 72)
4-برآورده شدن حاجت:پیامبرص فرمود: هر که روز دوشنبه و پنجشنه شعبان را روزه دارد حقتعالی 20 حاجت دنیوی و 20 حاجت اخروی او را برآورده می سازد.( الاقبال، ص 685)
خداوند توفیق عبادت به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج۱۷، ص 284)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند: لَیسَ مِنّا مَن غَشَّ مُسلِماً اَو ضَرَّهُ اَو ما کَرَهُ

هر کس در حق مسلمانی خیانت کند یا به او زیانی وارد سازد یا به او نیرنگ زند از ما نیست. (وسائل الشیعه، ج۱۷، ص 284)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ از طرفی در حال حاضر مسائل اقتصادی بسیار مورد توجه است که یکی از مواردی که سبب تقویت و رشد اقتصاد مقاومتی می شود که مورد تاکید امام خامنه ای می باشد، دوری از غش در معاملات است که به فتوای مراجع عظام تقلید غش حرام است و باید از آن اجتناب کرد و به تصریح روایات باعث بی برکت شدن رزق و روزی می شود.
غش نوعی خدعه و فریب در معامله است که دارای مصادیقی است از جمله:
1. مخلوط کردن جنس خوب با جنس بد به طوری که مشتری متوجه نشود، مثل مخلوط نمودن برنج درجه یک و درجه سه یا گردوی پارسالی با امسالی.
2. مخلوط کردن جنس با چیز دیگری غیر از آن جنس مانند مخلوط کردن شیر با آب یا عسل با شیره نبات.
3. صورت ظاهری خوبی به جنس دادن مانند آب زدن به سبزی کهنه که تازه جلوه کند.
4. مخفی کردن عیب جنس در صورتی که مشتری به فروشنده اعتماد داشته باشد که از او مخفی نمی دارد.
5. جنسی را به عنوان جنس دیگر فروختن مثل فروش بدلیجات به عنوان طلا؛ که در این صورت اخیر علاوه بر حرام بودن، معامله باطل نیز می باشد. (1)
در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند.
خداوند متعال روزی حلال و با برکت به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع، مسأله 2055 ؛ سایت امام خامنه ای ؛ تحریر الوسیله، کتاب مکاسب، مسأله 17)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم – بسم الله الرحمن الرحیم-
خداوند در قرآن می فرماید: یَأَایُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ ابْتَغُواْ إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ:ای کسانیکه ایمان آوردید،از خدا پروا نموده و برای نزدیک شدن به او وسیله بجوئید (آیه 35 مائده)
توسل در لغت به معنای «تقرب و نزدیکی» و نیز به معنای «چیزیست که با او تقرب حاصل می-شود، و در اصصلاح ، به آن عملی می گویند که پیامبر یا یکی از ائمه را در درگاه خداوند وسیله قرار می دهند تا از خدا حاجت و بخشش گناهان خویش را طلب کنند و آنها را شفیع نزد خداوند قرار دهند.
در قرآن نمونه هایی از توسل نقل شده است،مثل درخواست فرزندان حضرت یعقوب ( علیه السلام ) از پدرشان تا نزد خدا برای آنها استغفار بجوید:
( یَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا کُنَّا خَاطِئِینَ قالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُلکم-آیه 97یوسف)ونیزاستغفارپیامبراسلام برای گناهکاران نقل شده است(آیه 64 نساء)
البته توسل به مرده با زنده فرقی ندارد،چون مرگ به معنای ازبین رفتن نیست و به معنای انتقال کامل از نقطه ای به نقطه دیگر است(وفات) و از طرفی خدا شهدا را زنده میداند
(بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ-آیه 169 آل عمران)
البته توسّل به اولیاى الهى به معناى مستقل دانستن آنها در تأثیر و رفع مشکلات نیست؛ بلکه از آنها به سبب آبرومندى و بندگى شایسته نزد خداوند، مى خواهیم تا از خداوند طلب کنند مثلا مشکل ما را مرتفع سازد و یا گناهان ما را بیامرزد.
خداوند ما را جزء شیعیان واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(امالی طوسی: ص 529)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: ما دُمتَ فی الصَّلاةِ فَإِنَّکَ‏ تَقرَعُ‏ بابَ‏ المَلِکِ الجَبّار، وَ مَن یُکثِر قَرعَ بابِ المَلِکِ یُفتَح لَهُ.

تا زمانى که تو در حال نمازى، درِ خانه فرمان رواى جبّار را مى‌کوبى، و هر کس درِ خانه فرمان روا را بکوبد، برایش باز مى شود. (امالی طوسی: ص 529)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از مسائل مهمی که در رساله مراجع تقلید بیان شده این است: مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از مسائل مبتلا به احکام نماز است؛ که لازم است برای اینکه دچار اشتباه نشویم دقیق بیاموزیم.
مسئله ای که امروز بیان می شود این است که در چند مورد باید نماز را کامل بخوانیم و نماز شکسته نمی شود و روزه هم صحیح است:
1. مورد اول نماز در وطن است البته تا وقتی که از آن اعراض نکرده باشد؛ اما اگر کسی از وطن قبلی خارج شده و اعراض کند یعنی بعد از خروج تصمیم بگیرد که دیگر برای زندگی به آنجا بر نگردد (یا به نظر تعدادی از مراجع بداند که دیگر نمی تواند به آنجا برگردد) در این صورت نماز در آنجا کامل نیست. (1)
2. کسی که می داند یا تصمیم جدی دارد حداقل ده روز یا بیشتر در یک مکان بماند. (2)
3. شخصی که قصد ده روز کرده است اگر بعد از یک نماز چهار رکعتی ادائی، از قصد خودش برگردد نمازهای قبلی او صحیح است و تا زمانی هم که در این مکان قرار دارد نمازش کامل است. (3)
4. مسافری که بدون قصد، سی روز مردد در مکانی غیر از وطنش مانده است بعد از آن نمازش کامل است. (4)
زائرین و مجاورین گرامی می‌توانید سوالات دینی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر همان مرجع دریافت نمایید.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای، صلوات بر محمد و آل محمد.

نکات توضیحی و منابع:
(1) مکارم: اگر تصمیم گرفته باشد برای سکونت، دوباره به وطن قبلی اش بازگردد ولی خروجش از وطن بسیار طول بکشد، مثلا 5 سال، و در این مدت باز نگردد، در عمل از وطن خود اعراض کرده است؛ مگر اینکه در سال حداقل سه ماه به آنجا رفت و آمد کند که در این صورت، در حکم وطن باقی می ماند. (رساله مراجع، م 1334 و 1329 ؛ امام خامنه‌ای، جزوه نماز مسافر، مساله 200 ؛ توضیح المسائل جامع، م 1609 ؛ جامع الاحکام، صافی، ج1، ص: 107، س: 383 ؛ مکارم، استفتائات، ج1، ص: 76، س: 210 ؛ وحید، احکام مسافر، ص: 41، م36 ؛ تبریزی، استفتائات جدید، ج2، ص: 88، س: 397)
(2) (رساله مراجع، مساله 1335 و 1336 ؛ سایت ادمین، سوالات سامانه جامع، احکام بانوان سوال شماره 1133743)
(3) صرفا جهت اطلاع: اگر چهار رکعت نماز قضا خوانده باشد و از قصد دهه منصرف شود، تفاوت فتوا وجود دارد. (توضیح المسائل مراجع، م 1342)
(4) (توضیح المسائل مراجع، م 1353 ؛ العروة الوثقی، فصل فی قواطع السفر، الثالث ؛ رساله آموزشی ج 1 درس 53 ص: 213)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم – بسم الله الرحمن الرحیم-
بیکاری در اسلام مردود است و کار به عنوان یک امر مقدّس شناخته شده است و خدای متعال کارکنان را دوست دارد که حضرت علی ( علیه السلام ) در این باب می‌فرماید: «اِنَّ اللهَ یُحِبُّ المُحْتَرِفَ الأَمِینَ: خداوند کسی را که دارای یک حرفه است و بدان اشتغال دارد و امانت‌دار است، دوست دارد» (کافى، ج 5، ص 113).
در روایات اهمیت زیادی به کار شده است که ذکر میشود:
1-مجاهد در راه خدا: از امام صادق ( علیه السلام ) نقل شده که کسی که خود را برای زندگی خویش به مشقّت می‌اندازد، مانند کسی دانسته شده که در راه خدا جهاد می‌کند (کافی، ج 5 ،ص 88)
2-ملعون بودن بیکار: پیامبر خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) کسی را که سنگینی [معاش] خود را بر دوش مردم بیندازد، ملعون دانسته است (کافی، 5، 72).
3-کار شعار مومن:امام علی ( علیه السلام ) نیز بر این اساس، کار را شعار مؤمن دانسته، می‌فرماید: «العَمَلُ شِعارُ المُؤمِنِ» (غررالحکم: 408) پس بدین روی است که ارزش مؤمن بستگی به کارش دارد، همچنان‌که علی ( علیه السلام ) متذکّر آن شده، می‌فرماید: «المُؤمِنُ بِعَمَلِهِ»(غررالحکم؛288) یعنی ارزش مؤمن بر اساس عملکرد اوست.
4-بالاترین عبادت: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل می‌کنند: (العِبَادَةُ سَبعُونَ جُزءاً أفضَلُهَا طَلَبُ الحَلَالِ) (تهذیب، ج 6، ص 324. )یعنی: عبادت، هفتاد جزء دارد که بهترین قسمت آن کسب روزی حلال است.
مردی به حضور امام صادق ( علیه السلام ) آمد و عرض کرد: دست سالمی ندارم که با آن کار کنم، سرمایه ندارم تا با آن تجارت نمایم، مرد محروم و مستمندی هستم، چه کنم؟ امام ( علیه السلام ) فرمود: با سرت باربری کن و خود را از مردم مستغنی و بی نیاز بدار.( کافى، ج 5، صص 76)
خداوند توفیق انجام کارحلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تفسیر الإمام الحسن العسکری، ص: 307)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت زهرا سلام الله علیها، روایت است که می فرمایند: إِنْ‏کُنْتَ ‏تَعْمَلُ‏ بِمَا أَمَرْنَاکَ، وَتَنْتَهِی عَمَّا زَجَرْنَاکَ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شِیعَتِنَا

. اگر به آنچه ما امر کرده ایم عمل میکنی و از آنچه نهی‌کرده ایم اجتناب میکنی، از شیعیان ما هستی. (تفسیر الإمام الحسن العسکری، ص: 307)

حضرت فاطمه (س)
توضیح حدیثتوضیحات

در عصر حاضر همه ما به نوعی درگیر فضای مجازی هستیم؛ از طرفی در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ لذا چند نکته کوتاه در رابطه با شبکه های مجازی خدمت شما خوبان عرض می شود:
اول: با بهره بردن از این امکانات، مومنین می توانند، فرهنگ و معارف دینی را گسترش دهند و ترویج کنند؛ مثل امر به معروف و نهی از منکر، دفاع از مؤمنین و مظلومین، صله رحم و ارتباط با خویشان.
دوم: با توجه به اینکه این امکانات قابلیت این را دارند که هم در مسیر حلال استفاده شوند و هم در مسیر حرام، باید توجه داشت که مبتلای به آسیبهای آن نشویم؛ لذا به جهت تذکر و توجه دادن مؤمنین به برخی استفاده های حرام این نرم افزارها و اجتناب از آن به برخی از مصادیق استفاده ی حرام از آنها اشاره می شود:
1. عضو شدن در کانال ها یا گروه هایی که حاوی مطالب ضد دینی و در نهایت باعث انحراف عقیده صحیح انسان می شود، زیرا کسی که خودش اطلاع کاملی از مباحث دینی ندارد نمی تواند در برابر هجوم شبهات و اشکالات جوابگو و پاسخ گو باشد در نتیجه سستی و ضعف دینی حتی انحراف را به همراه دارد.
2. غیبت، دروغ و تهمت، اختصاص به فضای واقعی و بیرونی ندارد بلکه امکان غیبت و دروغ و تهمت در شبکه های مجازی، نیز فراهم است مثل اینکه انسان گناه یا عیب فردی را مشاهده کند و با عکس برداری یا فیلم برداری آن را در فضای مجازی نشر دهد.
3. انتشار، نگهداری و تماشای فیلم ها و تصاویر خلاف عفت و حیا که برای هیچ کس چه مجرد و چه متاهل مجاز نیست و حرام است. (1)
سامانه پیامکی 30002020 با صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد.
خداوند متعال به همه ی ما توفیق شناخت محرمات و ترک آن را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله آموزشی، ج 2 ص: 18 ؛ منهاج الصالحین، ج 2 م 10 ؛ استفتائات سایت مکارم، رسانه ها، اینترنت)

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code