سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در اهمیت مرتب بودن صفوف نماز جماعت نقل شده است: سَوُّوا بَینَ صُفُوفِکُم وَ حَاذُوا بَینَ مَنَاکِبِکُم لَایَستَحوِذ عَلَیکُمُ الشَّیطَانُ
صفهای نماز جماعت را منظم کنید، شانههایتان را برابر شانههای همدیگر قرار دهید تا شیطان بر شما مسلط نشود. (وسائل، ج 8، 423)
بر زائر مستحب است در هر جایی از زیارت که وقت نماز واجب شد زیارت را موقتا رها کرده و خود را به صفوف نماز جماعت برساند و این افضل است؛ اما چند مساله شرعی درباره احکام نماز جماعت:
1. در نماز جماعت، مطابق نظر اکثر مراجع تقلید بعد از تکبیرِ امام، اگر صفهای جلو آمادهی تکبیر گفتنِ نماز باشند، کسانى که در صفهای بعد ایستاده اند، مىتوانند تکبیر بگویند. (1)
2. کسی که مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده، اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند، چنانچه در حالی که امام ایستاده، بخواهد اقتدا کند، باید خودش حمد و سوره را بخواند و لازم است تمام قرائت را آهسته بخواند حتی بسم الله آن را (ولو از نمازهایی باشد که بر مردان بلند خواندنش واجب باشد مثل قضای نماز صبح) و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد، و فقط به اندازه حمد تنها وقت است باید حداقل حمد را بخواند و به فتوای امام خامنهای و همچنین تعداد زیادی از مراجع تقلید در رکوع، خود را به امام جماعت برساند. (2)
3. اگر ماموم قبل از اقتدا میداند که برای خواندن حمد هم زمان کافی ندارد (بنابراحتیاط واجب) صبر کند تا امام به رکوع برسد، بعد اقتدا کند؛ که در این صورت دیگر قرائت در آن رکعت از او ساقط است؛ البته در رکعت چهارم جماعت که رکعت دوم این مسافر می باشد قرائت واجب است. (3)
قبولی طاعات و عبادات، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (ولى احتیاط مستحب آن است که صبر کند تا تکبیر صف جلو تمام شود. مشهور؛ مکارم: انتظار کشیدن خلاف احتیاط است. بهجت: زودتر تکبیر گفتن بر خلاف احتیاط است.) (رساله مراجع م 1418 ؛ بهجت استفتائات ج2 س2672)
(2) (امام خامنهای، آیات عظام خوئی، بهجت، فاضل، تبریزی، سیستانی، مکارم، وحید: خودش را به رکوع برساند. آیت الله سیستانی: اگر برای تمام حمد وقت ندارد، حمد را قطع کند و با امام به رکوع برود.) (امام خامنهای، سایت ادمین، استفتاء شخصی ؛ رساله مراجع م1442)
(3) (رساله مراجع م 1441)