احکام عبادی (موارد کامل بودن نماز و صحیح بودن روزه)

حدیث با موضوع نماز اول وقت

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
ابو بصیر از امام باقر علیه السّلام نقل می کند که حضرت مى‌فرمود: إِنَّ اَلصَّلاَةَ إِذَا اِرْتَفَعَتْ فِی أَوَّلِ وَقْتِهَا رَجَعَتْ إِلَى صَاحِبِهَا وَ هِیَ بَیْضَاءُ مُشْرِقَةٌ تَقُولُ حَفِظْتَنِی حَفِظَکَ اَللَّهُ ...

. وقتی نماز در اول وقتش بجا آورده می شود به سمت صاحبش برمی گردد در حالی که سفید و نورانى است و مى‌گوید: مرا حفظ‍ کردى، خدا تو را حفظ‍ کند ولی اگر در غیر وقت و بدون رعایت حدودش خوانده شود به صاحبش درحالى‌که، سیاه و تاریک است باز می گردد و مى‌گوید: مرا ضایع نمودى، خداوند تو را ضایع نماید. (الکافی ج۳ ص۲۶۸)

(الکافی ج۳ ص۲۶۸)
امام باقر (ع)
توضیحات

در چند مورد است که مسافر باید نماز را کامل بخواند و نماز شکسته نمی شود و روزه هم صحیح است که دو مورد آن را در ادامه بیان می کنیم:
1. مورد اول نماز در وطن است البته تا وقتی اعراض نکرده باشد؛ اما اگر اعراض و ترک وطن کند یعنی بعد از خروج، تصمیم داشته باشد که دیگر برای زندگی به آنجا بر نگردد در این صورت دیگر نماز و روزه در آنجا کامل نیست. (1)
2. مورد دوم آن است که بداند یا تصمیم داشته باشد در یک مکان ده روز بماند؛ آنچه در قصد ده روز مهم است کیفیت محاسبه دقیق قصد ده روز است بنابراین اگر کسی در بین روز وارد شهر یا روستای محل اقامت شود چنانچه بداند حداقل ده شبانه روز کامل یعنی‌240 ساعت در آنجا می ماند قصد ده روزش صحیح است مثلا اگر کسی ساعت‌10 صبح وارد مشهد شود در صورتی که حداقل تا ساعت‌10 از روز یازدهم در مشهد می ماند باید نمازش را کامل بخواند. (2)
خداوند همه را از نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت ذکر شریف صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع، م 1334 و 1329 ؛ امام خامنه‌ای، جزوه نماز مسافر، مساله 200 ؛ توضیح المسائل جامع، م 1609 ؛ جامع الاحکام، صافی، ج1، ص: 107، س: 383 ؛ مکارم، استفتائات، ج1، ص76، س210 ؛ وحید، احکام مسافر، ص: 41، م36 ؛ تبریزی، استفتائات جدید، ج2، ص: 88، س: 397)
(2) (رساله مراجع، مساله 1335 و 1336 ؛ سایت ادمین، سوالات سامانه جامع، احکام بانوان سوال شماره 1133743)

احکام
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code