احکام اجتماعی (اسباب محرمیت)

حدیث با موضوع عفت و پاکدامنی

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی از امام صادق علیه السلام راجع به عفت و پاکدامنی نسبت به ناموس مردم اینگونه نقل شده است: عِفّوا عَن نِساءِ النّاسِ تَعِفَّ نِساؤکُم

نسبت به زنان مردم عفّت ورزید تا نسبت به زنان شما عفّت ورزند. تحف العقول : 359.

تحف العقول : 359.
امام صادق (ع)
توضیحات

زنان و مردان نسبت به یکدیگر یا محرمند و یا نامحرم و حالت سومی در بین این دو وجود ندارد.
در اسلام، فقط سه گروه محرم می باشند و غیر از این موارد همه نامحرم می باشند: 1- کسانی که با ولادت به افراد محرم می شوند (محارم نسبی مانند مادر، خاله، عمه، عمو، دایی و ...)، 2- کسانی که با ازدواج کردن محرم می شوند (محارم سببی، مانند مادر زن، پدرشوهر، فرزند شوهر و ...) 3- محرمیتی که با شیر خوردن یک کودکی از یک مادر حاصل می شود البته شرایطی دارد. (محارم رضاعی) که اگر با شرایطش محقق شود آن کودک از لحاظ محرمیت دقیقا مثل فرزند واقعی آن زن می شود و تمام محرمیتهایی که در تولد نسبت به آن خانواده تصور دارد برای این کودک شیرخوار نیز ایجاد می شود.
تا اینجا پس دایره محارم مشخص شد و غیر این سه گروه (مثل برادرشوهر، خواهرزن) نامحرمند و لازم است به طور کامل در رعایت احکام نگاه، پوشش و ارتباطات دقت شود؛
اما دو سه تا تذکر شرعی:
1- کسانی که فرزند خوانده به منزل می آورند صرف این عمل محرمیت نمی آورد مگر آنکه از طریق عقد ازدواج و یا شیرخوارگی (در صورتی که شرایط باشد) محرمیت درست کنند. البته احکام دقیقی دارد و باید جدا و مفصل بررسی شود.
2- چیزی به نام صیغه خواهر و برادری که باعث ایجاد محرمیت بشود در اسلام وجود ندارد. (1)
3- قبل از عقد ازدواج، دختر و پسر با هم نامحرم هستند حتی اگر به نام هم باشند و قصد قطعی ازدواج داشته باشند، بنابر این لازم است که در ارتباط تا قبل از عقد ازدواج مثل دو نامحرم حریمهای شرعی را رعایت کنند.
از خداوند متعال درخواست می کنیم به همه ما توفیق یادگیری و عمل به دستورات دینی را مرحمت کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع و نکات توضیحی:
(1) (استفتائات بهجت ج4 س4960)
(2) (رساله مراجع قبل از مساله 2363 و 2464)

احکام
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code