سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام شهادت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام
در روایتی نقل شده است که نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: یا سَلْمانُ عَلَیْکَ بِقَراءَةِ القُرآنِ فَاِنَّ قَراءَتَهُ کَفّارَةٌ لِلذُّنُوبِ... .
اى سلمان! برتو باد به خواندن قرآن، زیرا قرآن خواندن کفّاره گناهان است. (جامع الاخبار (للشعیری) ص: 39)
ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن و بهار قرآن است که ثواب خواندن یک آیه از قرآن برابر است با ثواب یک ختم قرآن؛ لذا چند نکته کوتاه درباره احکام قرآن خدمت شما خوبان تقدیم می شود:
1. هر کاری که عرفا بی احترامی به قرآن محسوب شود، حرام است مثل به زمین انداختن قرآن به صورت عمد، ولی اگر کسی سهوا قرآن از دستش افتاد گناه نکرده و در هر صورت صدقه یا کفاره واجب نیست. (1)
2. دست زدن و رساندن جایی از بدن بدون طهارت به خط قرآن حرام است مگر از روی پوششهایی مثل پلاستیک، بنابر این پلاک و گردنبند و امثال اینها که آیاتی از قرآن مثل آیه و «إن یَکاد» در آن نوشته شده لازم است چسب یا پوشش دیگری بر آن قرار دهند که بدن شخص بدون طهارت با آن تماس پیدا نکند. (2)
3. سوره سجده، فصلت، نجم و علق سجده آیه سجده دار واجب دارند؛ لذا اگر شخصی آیه سجده دار واجب قرآن را بخواند یا بشنود باید فورا سجده کند؛ و به فتوای تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای فقط خواندن آیه سجده دار واجب برای فردی که دارای حالت جنابت می باشد یا خانمی که عذر شرعی دارد حرام است. (3)
4. کسی که عذر شرعی دارد، تلاوت و خواندن آیه سجده دار حرام است اما گوش دادن به آیه سجده دار واجب قرآنی برای کسی که عذر شرعی دارد اشکالی ندارد اما اگر تمام را شنید، واجب است فورا سجده کند. (4)
خداوند ما را از قرآن و عترت جدا نکند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م 318 و رساله جامع م399 و م 404)
(2) (رساله مراجع م 317 و رساله جامع م394 و 396)
(3) نکته: به نظر تعدادی از مراجع (حضرت امام، بهجت، نوری: فتوا. وحید و سبحانی: احتیاط واجب) تمام سوره سجده واجب را نباید بخواند. (حضرت امام، آیات عظام بهجت و نوری (رساله مراجع م 355 و م 1093)
(4) (عروه الوثقی، فصل فی احکام الحائض، م2 ؛ رساله مراجع تقلید، م 355)