در روایت است از رسول خدا صلی الله علیه و آله که فرمودند:
حُفُّوا الشَّوَارِبَ وَ أَعْفُوا اللِّحَى وَ لَا تَشَبَّهُوا بِالْیَهُودِ.
سبیل هایتان را کوتاه نمایید و محاسن (ریش ها) خودتان را بلند نگه دارید و خود را شبیه یهودیان مگردانید. (وسائل الشیعة ؛ ج2 ؛ ص116)
مسلمان ظاهر و باطن خود را مطابق با دستورات اسلام قرار می دهد لذا باید به ظاهر و باطن خود اهمیت دهد.
چند نکته درباره ریش تراشی:
1. کوتاه کردن ریش به مقداری که مردم بگویند تَه ریش دارد، اشکال ندارد. اما اگر به مقداری کوتاه کند که عرفا صدق ریش نکند و مردم نگویند تَه ریش دارد، اشکال دارد. (مشهور. مخالف= صافی، بهجت، گلپایگانی: تراشیدن ریش حرام است.)
2. در گناه بودن تراشیدن ریش فرقی بین تیغ و ماشینهای مختلف و هر وسیله دیگری نیست لذا با هر وسیله ای که محاسن را کوتاه می کند اگر به مقداری کوتاه کند که صدق ریش نکند، اشکال دارد. اما خط گرفتن و تیغ زدن گونه ها و گردن اشکال ندارد.
3. اگر موهای صورت نوجوان که تازه روییده است، کم باشد به طوری که عرفا نگویند ریش دارد (عرفا صدق ریش نکند)، تراشیدن آن مانعی ندارد. (مشهور. مخالف: صافی و بهجت و گلپایگانی: تراشیدن ریش حرام است.) (مکارم استفتائات جدید ج1 س570 و ج2 س 753)
(مشهور: بنابراحتیاط واجب تراشیدن جایز نیست و تراشیدن بعض حکم تمام را دارد و پرفسری کافی نیست: مسائل جدید ج1ص73؛ اجوبه الاستفتائات سوال1410و1411؛ سیستانی، رساله جامع م2246 و 2247_ مکارم، تبریزی، وحید، خوئی: گزاردن ریش چانه و اطراف چانه (ریش پرفسری) کافی است، تبریزی، استفتائات ج2 ص504 س 2064 و2071؛ مکارم، استفتائات، ج2 751؛ صراط النجات، ج2 ص285 س906 _ مسائل جدید ج1ص74؛ گلپایگانی، مجمع المسائل، ج2 سوال15)
خداوند متعال به همه ما توفیق ترک گناه و معصیت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد.