سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از واجبات فوری اداء دین و بدهکاری است که در این زمینه چند نکته را یاد آوری میکنم:
1. اگر طلبکار طلب خود را مطالبه کند یعنی طلبش بدون مدت بوده یا وقتش رسیده، چنانچه بدهکار بتواند بدهی را بدهد واجب است فورا آن را بپردازد. هر چند پرداختی بدهی مستلزم این باشد که کالای تجاری یا باغ یا خانه غیر مسکونی بفروشد. و اگر به نام کسی هم سند صوری زده ولی ملک شرعی بدهکار هست، باز هم باید بفروشد و بدهی را پرداخت کند. و تاخیر در پرداخت بدهی بدون عذر شرعی ظلم است .
2. یک سوال مهم: آیا کسی که بدهکار است، قبل از پرداخت بدهی حق دارد، اموال خودش یا پولش نقدش را خرج امور مستحبی مثل سفر زیارتی یا بیشترازمقدار واجب شرعی برای خانواده یا خودش رفاهیات تهیه کند؟
در جواب عرض می شود پرداخت بدهی مقدم است و فرد بدهکار حق ندارد قبل از پرداخت بدهی که زمانش رسیده و طلبکار مطالبه می کند، سفر تفریحی برود یا بیشتر از مقدار واجب برای خودش و خانواده خرج کند.
جهت سلامتی رهبر عزیزمان امام خامنه ای حفظه الله صلوات
منابع: امام خامنه ای، استفتائات
ایت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع ج 3 مساله 895
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از مسائل مهم دینی مساله ارتباط با نامحرم است که بی مبالاتی نسبت به این مساله آسیبهای مختلف فردی و اجتماعی و خانوادگی را بدنبال دارد که به جهت اهمیت آن، به چند نکته اشاره می شود:
1. گفتگو با نامحرم از طریق تلفن یا پیامک یا چت در شبکه های مجازی، در صورتی که همراه گناه باشد یا اینکه فرد نگران افتادن در گناه باشد یا کلمات نامناسب مثل سخنان غیر اخلاقی و فساد انگیز، میان دو نامحرم رد و بدل شود، چنین گفتگویی حرام است.
2. لمس بدن نامحرم مثل دست دادن به نامحرم حرام است هر چند قصدی نداشته باشد یا نامحرم مسن یا فامیل نامحرم باشد.
3. حضور زن و مرد نامحرم در مکان خلوت که دیگری نمی تواند به آنجا وارد شود، و احتمال آلودگی به گناه هم وجود دارد، حرام است. و یکی از مصادیق فضای خلوت، فضای چت با نامحرم است. (جهت اطلاع : به نظر تعداد زیادی از مراجع حضرت امام، گلپایگانی، صافی. مکارم و زنجانی: احتیاط واجب صرف حضور زن و مرد در چنین مکان خلوتی هر چند احتمال آلودگی به گناه هم وجود نداشته باشد، باز هم حرام است.) (رساله مراجع ج1 م889)
خداوند متعال توفیق ارتباط صحیح با بندگانش را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
امام حسن عسکری علیه السلام در حدیثی نورانی میفرمایند: «اَلْغَضَبُ مِفتاحُ کُلِّ شَرّ»؛ خشم، کلید هر بدی و زشتی است. (تحفالعقول، ص ۴۸۸)
چند نکته کوتاه دربارهی این حدیث شریف:
۱. یکی از حالتهایی که در روایات به شدت نکوهش شده حالت خشم و غضب است. بسیاری از جرائم، جنایتها و اختلافات خانوادگی از همین خشمهای مهار نشده ناشی میشود. البته باید توجه داشت که خشم در برابر دشمنان خدا، خشم شایستهای است.
۲. برای مهار خشم راهکارهایی بیان شده که میتوان آنها را برای مدیریت این حالت به کار بست:
الف) دوری از موقعیتهای خشمآفرین: زمانی که طرف مقابل - مانند همسر یا دوست - خسته یا بیحوصله است، زمان مناسبی برای انتقاد نیست.
ب) ترک موقعیت: چنانچه حس کردید شرایط برای عصبانیت در حال شکلگیری است، از آن مکان فاصله بگیرید. اگر امکان ترک محیط نبود، میتوان به توصیههای بعدی عمل کرد.
ج) تغییر حالت بدنی: یکی از سفارشهایی که در روایات برای فرو نشاندن خشم آمده، تغییر وضعیت بدنی است. برای نمونه، اگر ایستادهاید بنشینید و اگر نشستن کارساز نبود، دراز بکشید.
توجه به این نکته ضروری است که درمان ریشهای خشم، نیازمند اصلاح زمینههای روحی و اخلاقی آن است؛ چرا که عصبانیت ریشه در ویژگیهای درونی ما دارد. برای مثال، خودبرتربینی، زورگویی یا کوچک شمردن دیگران، از دلایل مهم بروز خشم هستند. (برگرفته از شرح چهل حدیث امام خمینی، ص ۱۴۱ و ۱۴۲)
سلامتی رهبر عزیزمان امام خامنه ای حفظه الله صلوات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام درباره واکنش گنهکار نسبت به گناهش در روایتی می فرمایند:
إنَّ اللّه َ یُحِبُّ العَبدَ أن یَطلُبَ إلَیهِ فی الجُرْمِ العظیمِ. خداوند بندگانی را که مرتکب گناهان بزرگ میشوند و سپس با احساس پشیمانی به سوی درگاه او بازمیگردند، دوست دارد. اگرچه گناه آنها بزرگ است، اما امیدشان به بخشش و کرم الهی نیز بزرگ میباشد.
یُبغِضُ العَبدَ أن یَستَخِفَّ بالجُرمِ الیَسیرِ. (الشافی صفحۀ 611.) در مقابل، بندهای که گناه کوچکی مرتکب میشود و پس از آن احساس نمیکند که نیاز به استغفار دارد و به سوی درگاه خداوند نمیرود، و گناه را کوچک میشمارد، مورد نفرت خداوند است.
• در مسائل عرفی نیز چنین است؛ اگر فردی که بزرگوار و شریف است و حقی بر گردن ما دارد از ما درخواست کوچکی داشته باشد و ما آن را نادیده بگیریم، بی احترامی به آن شخصیت محسوب می شود.
جهت سلامتی رهبر عزیزمان امام خامنه ای حفظه الله صلوات
متن اصلی:
المسالة الرابعة العشرة: الغیبة
جلسه 352، 1389/02/13حدیث :فی الکافی، عن الصّادق(علیهالسلام): انّ الله یحبّ العبد ان یَطلُبَ الیه فی الجُرم العظیم، و یُبغضُ العبد ان یَستخفَّ بالجرم الیَسیر.خداوند بندهای را که جرم بزرگی میکند، بعد، از سرِ پشیمانی به درِ خانۀ خدا میرود، دوست میدارد. هر چند گناه او بزرگ است، لکن امید او به مغفرت الهی و کرم الهی نیز بزرگ است. خداوند متعال از چنین خوشش میآید، او را دوست میدارد. نقطۀ مقابل، آن بندهای است که گناه کوچکی انجام میدهد، و پس از ارتکاب گناه احساس نمیکند که لازم است برای این گناه، استغفار کند، درِ خانۀ خدا برود! آن را کوچک میشمارد. چنین بندهای را خدای متعال مبغوض میدارد؛ لذاست که بعضی از اهل معرفت گفتند گناه صغیره به معنای آنچه که در ذهنها است، نداریم، همۀ گناهانْ کبیرهاند؛ چون تخلّف و سرپیچی از امر پروردگار است، و این خودش امر بزرگی است، اگرچه تخلّف در یک امر کوچکی باشد. در عرفیات هم همینطور است، اگر یک درخواستی را، بزرگی، شریفی، کریمی که حقّی به گردن ما دارد، از ما میخواهد، ولو درخواست کوچکی است، بیاعتنایی میکنیم، انجام نمیدهیم، اهمیت نمیدهیم، میگوییم این که ارزشی نداشت! این، امر بزرگی است. نفس تخلّف از خالق متعال، هر چند در گناهِ کوچک باشد، بزرگ است. لذا فرمود: خدای متعال چنین بندهای را مبغوض میدارد. الشافی صفحۀ 611.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
امام حسین علیه السلام در وصیتش به برادرش (محمد بن حنفیه) مرقوم داشت: إِنَّمَا خَرَجتُ لِطَلبِ الإِصلاَحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی صلَّیاللهعلیهوآله، أُرِیدُ أَن آمَرَ بالمَعرُوفِ و أَنهی عَنِ المُنکَر
همانا هدف از قیام من اصلاحدر امت جدم است و خواستهام امر به معروف و نهى از منکر مىباشد.مقتل الحسین، عبدالرزاق مقرّم، ص156، بحار الانوار، ج 44، ص 329
چند نکته کوتاه درباره امر به معروف عرض کنم:
1. در اهمیت امر به معروف و نهی از منکر همین بس که حضرت سید الشهداء علیه السلام یکی از اهداف قیام خود را احیاء فریضه امربه معروف و نهی از منکر میداند، و لذا با الگو گرفتن از قیام سید الشهدا علیه السلامبر همهمومنینواجب است نسبت به این فریضه الهی ساکت ننشینند چرا که احیاء این فریضه خواست عمومی جامعه را میطلبد.
2. در انجام وظایف شرعی خجالت جایگاهی ندارد و نسبت به انجام این فریضه بزرگ در جایی که قطعا وظیفه هست، نباید خجالت کشید.
3. . یکی از شرایط، احتمال تاثیر هست و تذکر دادن معمولا تاثیر دارد البته برای اثر گذاری لازم نیست حتما تذکر مستقیم بدهیم. مثلا اگر در یک اداره شاهد یک خلافی مثل رشوه یا پارتی بازی یا روابط نادرست زن و مرد یا عدم رعایت حجاب شرعی در بین کارکنان هست، چرا از یک نوشتن نامه یا پیامک به سامانه پیامکی آن اداره مضایقه می کنیم؟ به نظر شما کوتاهی نیست؟ آیا اینجا هم احتمال درگیری هست؟
4. محترمانه تذکر بدهید مثلا به خانم نامحرم بگویید: خانم محترم ... و در غالب موارد بگوییم و عبور کنیم و توضیح لازم نیست و به هیچ عنوان بگو و مگو و مشاجره انجام نگیرد ضمن اینکه در برخی مواقع لحظه آخر که از مکان خارج می شویم، تذکر بدهیم.
تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبر خدا صلی الله علیه و اله و سلم در روایتی می فرمایند: الخَلقُ عِیالُ الله، فأحَبُّ الخَلقِ إلى اللهِ مَن نَفعَ عِیالَ الله، و أدْخَلَ على أهلِ بَیتٍ سُرورا.
مردم عائله و خانواده خداوند هستند. پس محبوبترین فرد نزد خدا، آن است که به عائله و خانواده خداوند سود و نفعی برساند و خانواده اى را خوشحال کند.
دو نکته کوتاه پیرامون حدیث شریف:
1. مقصود از عائله و خانواده که در این روایت نسبت به آنها سفارش می کند شامل همه مردم روی زمین جز دشمنان خداوند متعال می شود؛ لذا کسی که به خانواده خدا، مومن و غیر مومن نفعی برساند محبوب ترین خلق نزد خداست مثل پدر خانواده که فرزندی که به خانواده اش بیشتر خدمت و خیر را می رساند، راضی تر هست.
2. برخی افراد وقتی این شکل از روایات را می شنوند اولین چیزی که به ذهنشان میآید این است که عبادت و تضرع یا نماز و مانند اینها را تضعیف می کنند در حالی که در دیگر منابع دینی به صراحت بیان می کند که ذکر الله و توجّه به خدا و ترّنم به آیات قرآن و توسل به پروردگار و ارتباط قلبی با خدا جزو عالیترین درجات یک انسان است، و پیوند قلبی با خدا پشتوانه همه کارهای خیر است و در این شکی نیست. بلکه در این روایات میخواهد از این انحراف جلوگیری کند که کسی غرق در عبادات شخصی نشود و از عبادات اجتماعی غافل بماند.
خداوند متعال زیارت همه زائرین را به فضل و کرمش قبول فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد
متن اصلی:
النوع الاوّل: «الاکتساب بالاعیان النجسة»
جلسه 25، 83/11/4
حدیث اخلاقی
عن امیرالمؤمنین(علیهالسلام)، عن رسول الله(صلیاللهعلیهوآله)، انّه قال: الخلق عیال الله تعالی فأحبّ الخلق الی الله تعالی من نَفَع عیالَ الله و ادخل علی اهل بیت سروراً. و المَشی مع أخ مسلم فی حاجة احب إلی الله تعالی مِن اعتکاف شهرین فی المسجد الحرام.
از جهت اداره و کفایت امر زندگی همه خلائق عائلۀ خداوند متعالند، مثل افراد یک خانواده. محبوبترین خلائق در نزد خداوند متعال آن کسی است که به عیال خداوند نفع برساند. در یک خانواده، پدر خانواده از آن فردی از افراد خانواده بیشتر خشنود میشود که ببیند به همۀ افراد خانواده خیر میرساند. اینجا هم خلق عالم است؛ چه مؤمن، چه غیر مؤمن، مگر آن کسانی که از معاندین و دشمنان خدا باشند. و الّا عائلۀ الهی یعنی همین مردمی که روی زمین هستند. نه اینکه عبادت و اعتکاف و تضّرع پیش خدای متعال کمقدر باشد. بعضی به خطا وقتی به اینطور روایات میرسند، اولین چیزی که به ذهنشان میآید وَهن واردکردن به عبادت و به تضّرع و به اعتکاف و به نماز و اینهاست! نه، این در جای خود معلوم است که ذکر الله و توجّه به خدا و ترّنم به آیات قرآن و توسل به پروردگار و ارتباط قلبی با خدا جزو عالیترین درجات یک انسان است، در این شکی نیست. اینجا میخواهد از این انحراف جلوگیری کند که کسی غرق شود در عبادات شخصی، و از عبادات اجتماعی غافل بماند! لذا میفرماید : این که شما با برادر مؤمنتان حرکت کنید و حاجت او را برآورده کنید، این پیش خدا محبوبتر است از اینکه بروید اعتکاف؛ یعنی ترجیح عبادات اجتماعی و کمک به خلق بر عبادات فردی و شخصی، آن را موهون نمیکند، این را توقیر و تعظیم میکند. لذا آقایان در طواف واجب هم این را فتوا میدهند که اگر وسط طواف کسی آمد حاجتی از شما خواست، بروید حاجتش را برآورده کنید و برگردید، اگر تا نیمۀ طواف رسیده باشید، حکمش این است، اگر گذشته باشید حکمش این است. النوادر، صفحۀ 109.
میشود! گناه کوچک را که به نظر کوچک میآید، کوچک نشمارید! بعد دنبال همین روایت میفرماید: و الذّنبُ الذی لایُغفَر، آن گناهی که مورد مغفرت الهی قرار نمیگیرد، این است که: قولُ الرّجُل لااُؤاخَذُ بهذا الذّنب! خدا که به خاطر این کارها ما را مؤاخذه نمیکند! استصغاراً له. یک گناهی را کوچک میشمارد، میگوید: این که چیزی نیست! این «اغتِِرار بالله»ی که هم در آیات قرآن هست، هم در دعاها هست: و الویلُ الدّائمُ لِمَنِ اغتَرّ بِکَ، در دعای صحیفۀ سجادیه روزهای جمعه میخوانید، بخوانید این دو تا دعای روز جمعه در صحیفۀ سجادیه هست هر دو مضامینش عالی است، یک دعای فطر جمعه است، یکی دعای قربان جمعه است. در روز جمعه، در یکی از آنها همین است: و الویلُ الدائمُ لِمن اغترّ بک، کسی که غرّه بشود به خدا، ما أکثَر تَصرّّفَه فی عذابک و ما أبعدَه مِن المَخرَج، این است. این اغترار به خدا، غرّه شدن به خدا، همین است که انسان بگوید: این کارها که چیزی نیست که خدای متعال ما را برای این کارها عذاب کند. نخیر، همین کارها انسان را میکشاند به گناهان بزرگ - العیاذ بالله - . النوادر، صفحۀ 129
یکی از سفارشات مهم دینی نسبت به کسب درآمد و مال هست که اثرش هم در معنویت انسان و هم در نسل انسان به تعبیر روایات ظاهر می شود.
مطابق دستورات اسلامی برخی از کسب درآمدها مشروع و حلال نمی باشد که باید از آنها پرهیز شود و در این فرصت به برخی از آنها اشاره می شود:
1. کسب درآمد از طریق خرید و فروش وسایل قمار مثل پاسور یا فروش مواد مخدر یا فروش فیلم های مبتذل و مستهجن و محتواهایی که انحراف اخلاقی یا اعتقادی جوانان را به همراه دارد.
2. استخدام شدن برای انجام کارهای حرام مثل اینکه کسی که استخدام شده است که گزارش های دروغ را برای صاحب کار آماده کند یا در کارخانه ای استخدام شده که کم فروشی یا غش در خرید و فروش از طریق نیرو انجام بگیرد یا پزشکی که اجرت گرفته است که سقط غیر مجاز جنین را انجام دهد و یا مزد می گیرد که رقاصی انجام دهد و آهنگ حرام پخش کند، و مانند اینها که کسب درامد از این راهها حرام است.
3. درآمدهایی که از راه حرام بدست بیایید انسان مالک چنین درآمدهای نمی شود و باید به صاحبان اصلی برگرداند و در صورت عدم دسترسی با اجازه دفتر مرجع تقلید به فقیرمتدین پرداخت شود. (رساله مراجع مساله 2064؛ 2070)(اکثر مراجع؛ رساله مراجع مساله 2055؛مسائل جدیدج1 ص71؛ منهاج الصالحین، المکاسب محرمه م8؛ مسائل منتخبه م647)
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت سجاد علیه السلام.
امام باقر علیه السلام فرزند نازنین امام سجاد علیه السلام در وصف پدربزرگوارشان می فرمایند : امام باقر علیه السلام فرمود: پدرم، هیچ یک از نعمت های الهی را یاد نمی کرد، مگر آنکه سر به سجده می نهاد. هیچ حادثه ناگواری از او رد نمی شد، جز آنکه سجده می کرد. به همین مناسبت چند نکته درباره یکی از واجبات نماز که سجده هست اشاره می شود:
1. هنگام سجده باید پیشانى بر زمین یا چیزهایى که از زمین مىروید، مانند خاک و سنگ و چوب و برگ درختان باشد، ولى سجده بر چیزهاى خوراکى و پوشاکى هر چند از زمین بروید جایز نیست.
2. اگر نماز گزار پیش از آن که پیشانیش به زمین برسد و بدن آرام بگیرد عمداً ذکر سجده را بگوید، یا پیش از تمام شدنذکرسجدهعمداً سر از سجده بردارد، نماز باطل است.(مشهور، مخالف: گلپایگانی و صافی و تبریزی باید ذکر را در حال آرامش بگوید و احتیاط واجب دو مرتبه نماز را بخواند)(رساله مراجع 1051)
3.واجباست نماز گزار بعد از تمام شدن ذکر سجده اول بنشیند تا بدن آرام بگیرد و سپس سجده دوم را انجام دهد.(رساله مراجع 1056)
خداوند توفیق بندگی خالصانه را در درگاه خدای متعال عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام سجاد علیه السلام، در روایتی حضرتشان پیوسته می فرمودند: کسی که چهار خصلت و خصوصیت در او جمع شود ایمان او کامل است و پاک کننده گناه او هست و هنگامی که خدا را ملاقات کرد خدا از او راضی است و آن چهار صفت عبارت است:
1. مَن وَفَی لله بِما جَعَل علی نفسِه للناس.
آن که براى خدا، به تعهّد خود در قبال مردم عمل کند. مثلا اگر مسولی یا مدیری در برابر مردم تعهد دارد که آموزش یا معیشتی را اصلاح کند، به این تعهد عمل کند. اگر یک معلمی که تعهد دارد که ارشاد و راهنمایی کند، به تعهدش عمل کند.
2. و صَدَق لسانُه مع الناس.
به مردم، راست بگوید، دروغ نگوید! ممکن است یک حرفهایی باشد که انسان نخواهد با مردم در میان بگذارد، اشکالی ندارد. بعضی از حرفها نباید گفته بشود، اما آنچه میگوید، مطابق با واقع باشد، دروغ نگوید! من و شما اگر مسئولیتی داریم، شغلی داریم، دولتی یا غیردولتی، با مردم که حرف میزنیم، راست بگوییم، خلافِ واقع به مردم نگوییم.
3. و استَحیَی مِن کلِّ قبیحٍ عند الله و عند الناس.
از کارهای زشت حیا کند، هم در مقابل خدا حیا کند، هم در مقابل مردم. بعضی نه در مقابل خدای متعال حیا نمیکنند و نه در مقابل مردم! کار زشت را انجام میدهند در حالی که میدانند خدای متعال شاهد و ناظر است.
4. و حَسُنَ خُلقُه مع اهلِه.
با خانوادهاش خوشاخلاق باشد. بعضی از مردم آدمهای خیلی خوبیاند امّا رفتارشان با زن و بچهشان بسیار بد است! رفتار با خانواده، بخصوص با همسر، خیلی مهم است.
خداوند ما را مزین به اخلاقهای الهی بگرداند به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد