ربای قرضی و مستثنیات

حدیث با موضوع ربا

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است‌که می‌فرمایند: وَ مَنْ أَکَلَ الرِّبَا مَلَأَ اللَّهُ بَطْنَهُ مِنْ نَارِ جَهَنَّمَ بِقَدْرِ مَا أَکَلَ

ترجمه: خداوند شکم ربا خوار را به مقدارای که ربا خورده، از آتش جهنم پر می کند. وسائل الشیعة؛ ج‌18، ص: 122

وسائل الشیعة؛ ج‌18، ص: 122
حضرت محمد (ص)
توضیحات

چند نکته کوتاه درباره ربا:
1.هر سود و درصدی ربا محسوب نمی شود لذا اگر سودی در یکی از قالب یکی از قراردادهای شرعی مثل نسیه یا مضاربه یا مشارکت و مانند اینها با رعایت شرایطش بدست بیایید، شرعا حلال است.
2.اگر انسان به کسی مالی را به عنوان قرض بدهد و در ضمن قرض به صورت صریح یا ضمنی شرط سود و درصد را داشته باشد، در این مورد سود، ربا و حرام است. آن سود و زیادی، به شکلهای مختلفی قابل تصور است که همه آنها حرام و ربا محسوب می شوند مثلا آن زیادی ممکن است مال باشد یا انجام کاری باشد مثل اینکه قرض دهنده به دیگری صد هزار تومان پول قرض دهد و شرط کند که باید ماشین من را مجانی تعمیر کنی. اما اگر نسبت به سود هیچگونه شرطی نشود، ولی قرض گیرنده چیزی به عنوان هدیه بدهد، مانعی ندارد.
3. به نظر اکثر فقها از جمله امام خامنه ای در چند مورد ربا گرفتن حرام نیست، یک: ربا گرفتن پدر و فرزند از یکدیگر، فرقی بین پسر و دختر نیست اما بین مادر و فرزند‌یا بین خواهر و برادر جایز نیست؛ دوم: ربا گرفتن زن و شوهر از یکدیگر . ( فتوای غیر مشهور: زنجانی (: ربا گرفتن پدر از پسر و شوهر از زن حرام نیست اما بنا بر احتیاط واجب پسر از پدر و زن از شوهر ربا نگیرد) خوئی (: ربا گرفتن بنا براحتیاط واجب در موارد فوق جایز نیست)؛ نکته: زن دائم اتفاقی و در موقت مشهور ربا جایز است مخالف: وحید. مسأله مراجع 2080؛ رساله آیه الله وحید 2108)
خداوند متال توفیق کسب روزی حلال به همه عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و ال محمد

احکام
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code