شبهه: چرا تقدیرهای بد همواره در کشورهای اسلامی وجوددارد و با کشورهای غربی بی‌خدا کاری ندارد؟ برو به برنامه

پاسخ:

یکم؛ جهان آفرینش سرشار از پدیده‌های مثبت و منفی است و هرپدیده‌ای از جمله رخدادهای خوب و بد با عوامل خاص و متناسب خود مرتبط است؛ مثلاً حوادث طبیعی که از شرایط طبیعی و جغرافیایی ناشی می‌شود و به کشورهای اسلامی یا غیراسلامی ربطی ندارد؛ البته این امر هرگز به معنای نفی علل غیرمادی نیست. در بسیاری از رخدادها علاوه بر علل مادی، علل معنوی هم وجود دارد اما علل معنوی همواره آثار خود را از طریق علل مادی اعمال می‌کند. ضمن این‌که شرایط نامطلوب عمدتا راه‌های برون‌رفت نیز دارد و می‌توان از تدبیرها و راهکارهای علمی مقابله با آن بهره جست.

دوم؛ صرف انتساب مردم یک جامعه به اسلام موجب نمی‌شود که سنت‌های الهی درباره آنان تغییرکند و آن مردم از گزند حوادث جهان محفوظ و مستثنا باشند. برخی از شرور و بلاها و نیز خیرها و نعمت‌ها صرفا ناشی از قرارگرفتن کشور یا منطقه‌ای در شرایط خاص اقلیمی است. البته بسیاری‌از زمینه‌ها و علل خیرات و شرور به رفتارهای انسان‌ها وابسته است و در این خصوص تفاوتی میان مسلمان و نامسلمان نیست. مثلاً نظم، سخت کوشی، علم آموزی، برنامه‌ریزی، آینده‌نگری، حق‌طلبی، اتحاد و انسجام اجتماعی و غیره، زمینه و عامل بسیاری‌از خیرهای عمومی و خصوصی است. حال اگر مسلمانان به این امور بی‌توجه باشند، طبیعتا از آثار مثبت آن نیز محروم‌شده و به پیامدهای منفی فقدان آن گرفتار می‌شوند. گرفتاری‌های مردم در کشورهای اسلامی در بسیاری از موارد از بی‌اعتنایی به سنت‌های الهی و عمل‌نکردن به فرمان‌های دین است؛ نه ناشی از مسلمان‌بودن آن‌ها.

سوم؛ این ادعا که اکثر اتفاقات بد همواره در کشورهای اسلامی رخ می‌دهد، ناشی از بی‌اطلاعی از اخبار و حوادث جهان است. به‌عنوان مثال مهم‌ترین مسأله‌ای که در هفته‌های اخیر ذهن جهان را به‌خود مشغول کرده، گسترش ویروس کرونا است که منشا آن کشور چین است؛ کشوری که به لحاظ اعتقادی، یک کشور بی‌خدا و حتی ضدخدا محسوب می‌شود. نمونه‌های دیگری از این حوادث که اخیرا در کشورهای غربی و شرقی غیرمسلمان مشاهده شده‌است، عبارت‌است از: آتش سوزی‌های گسترده در جنگل‌های استرالیا که علاوه بر ازبین آفت چندمیلیون هکتار و کشته‌شدن افراد پرشمار، موجب مرگ یک میلیارد جانور و انقراض بیش از ۳۰ گونه گیاهی و جانوری و خسارت‌های مالی فراوان دیگر شد، طوفان‌های سهمگین (مثل طوفان‌های مایکل، کاترینا، دوریان، اپال، ایزابل، هوگو، جین، آلیسون، فرانسیس، ریتا و ...) در آمریکا که هرساله موجب تلفات جبران‌ناپذیری در این کشور می‌شود، زمین لرزه‌ها و سونامی‌های وحشتناک در ژاپن که جدیدترین نمونه مخرب آن، زمین‌لرزه و سونامی ۲۰۱۱ توهوکو بود، زمین‌لرزه هائیتی در سال ۲۰۱۰ بیش از 300 هزار کشته، فوران آتش فشان گواتمالا در سال ۲۰۱۸ با نزدیک به ۵۰۰ نفر کشته و خسارت‌های فراوان، آتش‌سوزی جنگل‌های کالیفرنیا در سال ۲۰۲۰ که ده‌ها کشته و نابودی ده‌ها هزار هکتار جنگل و خانه مسکونی را به دنبال داشت و ... . آن‌چه در این‌جا اشاره‌شد نمونه‌ای از حوادث وحشت‌ناک در کشورهای غیرمسلمان بود که انگاره غلط اختصاص بلاها و مصیبت‌ها به کشورهای اسلامی را نقض می‌کند.

چهارم؛ اگرچه بسیاری‌از کشورهای اسلامی درگیر حوادث و بلاهای غیرطبیعی هم‌چون جنگ است، اما ریشه‌یابی دقیق بسیاری‌از این حوادث حاکی از این است که کشورهای غیرمسلمان و به ویژه کشورهای غربی، عامل اصلی و یا حداقل آتش‌افروز و حامی این جنگ‌ها بوده‌اند؛ به‌عنوان مثال ملت مسلمان فلسطین در شرایطی درگیر جنگی خانمان‌سوز و آوارگی ۷۰ ساله است که عامل اصلی این جنگ، سیاست‌های استعماری قدرت‌هایی هم‌چون آمریکا و انگلیس در کوچاندن یهودیان آواره به سرزمین فلسطین و اخراج مردمان اصلی این سرزمین از خانه خود بوده‌است. هم‌چنین جنگ‌های خانمان‌سوز منطقه هم‌چون جنگ سوریه، یمن، عراق و ... همه ریشه در سیاست‌های غلط نظام سلطه جهانی دارد. امریکا و دیگر قدرت‌های استکباری با ایجاد و حمایت از گروهک‌های دست‌ساخته‌ای همچون داعش، طالبان، القاعده و غیره یا تحریک برخی کشورهای زیاده‌خواه هم‌چون عربستان و امارات، منطقه را درگیر جنگ و خشونت نموده‌اند

Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code