شبهه: چرا قم قرنتطینه نشد اگر علما با آن مخالفت نمیکردند ویروس در ایران منتشر نمیشد؟ برو به برنامه

پاسخ:

یکم؛ شروع بیماری از قم نبوده بلکه اولین تشخیص بیمار از قم بوده و شیوع آن در تهران و گیلان بیشتر از قم بود.

دوم؛ قرنطینه کردن شهرها در بیماریهای گوناگون بحث علمی است که موافقان و مخالفانی دارد.[11]11)

سوم؛ چین و ایتالیا قرنطینه را اجرا کردند اما فایده نداشت در چین به کل دنیا صادر شد و ایتالیا بیشترین تعداد کشته را دارد. به عنوان نمونه: مشاور علمی دولت انگلیس در کنفرانس خبری: مانیتور کردن مسافران و متوقف کردن پروازهای خارجی، قرنطینه و جلوگیری از تجمعات لزوما روشهای صحیح مقابله با کرونا نیستند. ایتالیا اولین کشور اروپایی بود که از این روشها استفاده کرد و الان وضعیت خوبی ندارد.[12]12)

چهارم؛ اعلام قرنطینه با ستاد کرونا با وزیر بهداشت بود که ایشان در حاشیه نشست ستاد مبارزه با کرونا در ۹ اسفند می گوید: «_به چیزی به عنوان قرنطینه شهرها اعتقاد نداریم و این روش را علمی نمی‌دانیم، اما به دنبال کنترل ایاب و ذهاب افراد هستیم»_[13]13)

و ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت در نخستین نشست خبری برای مقابله با کرونا، در پاسخ به این انتقاد که چرا شهر قم به‌عنوان مبدأ این بیماری در کشور قرنطینه نشده، گفت این کار در قدیم برای بیماری‌های وبا و طاعون بوده است و اکنون قدیمی شده است در مورد قرنطینه به هیچ وجه موافق نیستیم. قرنطینه برای قبل از جنگ جهانی و زمان طاعون است و خود چینی‌ها هم از این قرنطینه راضی نیستند.[14]14)

پنجم؛ علما دستورات وزارت بهداشت را از نظر دینی واجب میدانند چطور خلاف حکم خود دستور دهند؟ در لزوم عمل کردن به توصیه های بهداشتی آیه الله مکارم شیرازی میفرمایند:

پرسش: عمل نکردن به توصیه های بهداشتی در زمان گسترش بیماری های واگیردار و ویروسی که از طرف دولت و دستگاه های مربوطه، دستورالعمل های بهداشتی صادر میگردد، چه حکمی دارد؟

پاسخ: باید تا آنجا که می توانند مسائل بهداشتی را رعایت کنند؛ و در صورتى که از حدّ معمول و متعارف پزشکى کمتر رعایت کنند و بیم انتقال بیمارى برود، موجب ضمان است.

پرسش: در خصوص افراد مبتلا به علائم بیماری های حاد ویروسی و واگیردار، نسبت به حضورشان در مجامع و مکان های عمومی حکم چیست؟

پاسخ: چنین افرادی از حضور در مجامع و مکان های عمومی باید خودداری کنند و در صورتی که این کار سبب ابتلای دیگران به بیماری خطرناک منتهی به مرگ شود دیه تعلق می گیرد و آن کس که باعث شده، باید دیه را بپردازد و اگر فقط هزینه درمانی سنگینی دارد آن را باید بپردازد.[15]15)

و در این زمینه آیت الله عباس کعبی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: «مخالفت مراجع و علما با قرنطینه‌شدن قم، شایعه دشمن است و به هیچ وجه صحت ندارد. مراجع و بزرگان حوزه از همان لحظات نخست پیدایش کرونا، اعلام کردند که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی واجب و هرچه مسئولین و ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کند واجب‌الاتباع است».[16]16)

ششم؛ علما از همان اول همکاری کامل با وزارت بهداشت داشتند بلکه جلوتر از اعلام وزارت بهداشت درسها و اجتماعات و ... را تعطیل کردند و حتی عدم جلوگیری از گسترش ویروس را حرام اعلام کردند

آیت الله رئیسی با تقدیر از مراجع، علما و حوزه‌های علمیه برای همکاری و همیاری در مقابله با شیوع ویروس کرونا گفت: «اولین مراکزی که برای تعطیلی اجتماعات خود اعلام آمادگی کردند، نهادهای مرتبط با روحانیت، مساجد، نمازهای جمعه و مراکز مذهبی بود. البته تشخیص وزارت بهداشت به عنوان فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا این نبود که شهر خاصی قرنطینه شود و در این موضوع تصمیم‌گیری به‌صورت کامل و بدون هیچ‌گونه ممانعتی در اختیار این قرارگاه بود»[17]17)

هفتم: هرچقدر در ایران علما پیشگام این جریان بودند، درغرب کشیشان غالبا با تعطیلی کلیسا مخالفت کردند

Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code