شبهه: آیا گسترش ویروس کرونا در ایران نشانه‌ای دیگر از ناکارآمدی عمومی نظام در رسیدگی و تدبیر امور کشور نیست؟ برو به برنامه

پاسخ:

یکم؛ جلوگیری از شیوع بیماری‌های همه‌گیر مثل آنفولانزا و کرونا در توان هیچ کشوری نیست. چنین بیمارهایی حتی کشورهای پیش‌رفته و مجهزی مانند چین و آمریکا و کشورهای اروپایی را نیز درگیر کرده‌است و می‌تواند مشکلات زیادی برای آن‌ها ایجادکند. هم‌اکنون بیش‌ترین مبتلایان به کرونا و بالاترین تلفات انسانی این ویروس به کشور همین کشورها اختصاص‌دارد که یکی از ابرقدرت‌های اقتصادی و علمی جهان به‌شمار می‌رود.

دوم؛ روند کند انتشار ویروس کرونا در کشور و موفقیت نظام در بسيج عمومی برای مهار گسترش آن و نیز روند روبه‌افزایش بهبود یافتگان، نشانه آمادگی قابل‌قبول نظام، خصوصا جامعه پزشکی و بهداشتی کشور در مقابله با بحران‌های این‌چنینی است. این وضعيت در مقایسه با بسیاری از کشورهای غربی می‌تواند گویای کارآمدی و پیشرفت کشور در امور پزشکی و بهداشتی باشد؛[8]8) هرچند وجود برخی از کاستی‌ها و بی‌نظمی‌ها قابل انکار نیست؛ اما با همت و هم‌کاری ملی بسیاری از آن‌ها برطرف خواهدشد. بلاهای طبیعی و بحران‌هایی مثل شیوع بیماری‌های همه‌گیر، عزم ملی و هم‌کاری همه افراد ملت را می‌طلبد و بدون اعتماد و همراهی آحاد مردم نمی‌توان بر این‌گونه مسائل غلبه‌کرد. لذا بنابر شواهد و اعترافات سازمان بهداشت جهانی نسبت‌به کارآمدی و نحوه مدیریت مقابله با کرونا در ایران، هر نوع شبهه‌ای در این خصوص باطل می‌شود.[9]9)

Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code