سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن آرزوی پیروزی و موفقیت جبهه اسلام در جنگ با دشمن منحوس صهیونی، یک از واجبات و فروع دین جهاد است و جهاد اقسامی دارد که یکی از انواع آن جهاد نظامی است و یکی دیگر از مصادیق جهاد که مولای متقیان از آن به جهاد با زبان بیان می شمارد، که در این وضعیت کنونی، بیشتر مردم مخاطب به این جهاد می باشند و امام خامنه ای از آن تعبیر به جهاد تبیین می کنند، جهاد تبیین واجب کفایی است یعنی بر افرادی که توانایی دارند به مقدار لازم واجب است فورا اقدام کنند.
سوال: جهاد تبیین در چه مواردی واجب فوری است؟ در این زمینه دو نکته را یادآوری کنم:
1. هر جایی که منکر و حرامی انجام بگیرد یا یکی از واجبات الهی ترک شود، بر هر فرد مطابق توانش واجب است، که حقیقت را تبیین کند.مثلا اگر می بینید در فضای مجازی قدرت جمهوری اسلامی یا باورهای دینی مورد تضعیف و مورد هجوم قرار می یگرد یا به مقدسات دینی اهانتی صورت می گیرد، واجب کفایی است که به هر زبان و به هر طریقی حقیقت را تبیین و دفاع مناسب صورت بگیرد و نیاز است عزیزان جوان و نوجوان مسلح به سلاح علم شوند با بتوانند از دین و آرامانها عالمانه دفاع کنند.
2. با توجه به حوادثی که این روزها در کشور اتفاق افتاده و برخی دچار ترس و اضطراب شده اند، هر کسی که توانایی دارد به کمک آیات و روایات و شواهد تاریخی روحیه مردم کشور را تقویت و در مقابل هر مطلبی که روحیه ناامیدی را در مردم تزریق می کند، از آنها پرهیز داده شود.
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا لَقِیتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَاذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیرًا لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ.انفال 45
ای اهل ایمان! هنگامی که [در میدان نبرد] با گروهی [از مشرکان و کافران] برخورد کردید، ایستادگی نمایید و خدا را بسیار یاد کنید تا رستگار شوید.
خداوند در این آیه شریفه برای اهل ایمان شرط رستگاری و پیروزی در جنگ برابر دشمنان را دو عامل معرفی می کند:
اول مقاومت و ایستادگی است و در مسیر حرکت به هدف ثابت قدم باشیم و شیطان ما را از هدف ناامید نکند.
دوم ذکر خدا و توسل و تضرع به درگاه او. هیچ گاه نظامیان و مردم از قدرت نظامی خود مغرور نشوند و همیشه اعتماد و توکلشان به خداوند متعال باشد. در جنگ حنین با توجه به اینکه جمعیت مسلمانان و ادوات جنگی آنها از کفار و دشمنان بیشتر بود اما مسلمانان شکست خوردند و علت شکست را قرآن میفرماید: "أَعْجَبَتْکُمْ کَثْرَتُکُمْ" "زیادی جمعیتتان شما را به غرور انداخت"؛ لذا آنچه که می تواند ما را به پیروزی واقعی برساند جدای از قدرت در برابر دشمن است، تضرع و دعا وتوسل به خدای متعال است لذا اکنون که جنگ تحمیلی اسرائیل کودک کش و خبیث نیاز به جبهه و پشت جبهه ندارد، وظیفه ما به معنای واقعی کلمه دعا و توسل و ختم قرآن برای پیروزی جبهه اسلام در برابر کفر و سلامتی امام جامعه اسلامی مقام معظم رهبری است.
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن آرزوی رزمندگان اسلام. امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: اگر در انسان سه خصوصیت باشد حوادث گوناگون دینوی و اخروی او را نگران نمی کند و انسان ضرری وارد نمی کند:
مورد اول: الدُّعَاءُ عِندَ الکُرُباتِ . هنگامی که حادثه تلخی یا گرفتاری یا غم و غصه ای برای انسان پیش ی آید ، دعا کند و به خداوند متعال پناه ببرد.
• دعا با تلاش و تدبیر منافات ندارد بلکه هر آنچه بر عهده یک انسان عاقل و متفکر و مدبر هست باید انجام دهد و دعا هم کند .
• پیغمبر اکرم«صلیاللهعلیهوآله» در وسط میدان جنگ وقتی کار مشکل میشد، دستها را به دعا بلند میکرد و اشک میریخت و از خدای متعال نصرت میخواست. ضمن اینکه بهترین تدبیر و آرایش جنگی را در برابر لشکر دشمن انجام می دادند.
• مصداق دیگر در دوران دفاع مقدسِ بود، که رزمندگان اسلام در سختی ها و مشکلات بزرگ به ذیل عنایت حضرت حضرت حق و ائمه اطهار علیهم السلام متوسل می شدند و خدای متعال گشایش و فرج را هم روزی می کرد.
مورد دوم: الِاستِغفارُ عِندَ الذَّنبِ استغفار کردن و طلب آمرزش هنگام انجام گناه.
• استغفار یعنی: پشیمانی و عذرخواهی از پروردگار؛ این استغفار است که موجب میشود موانع استجابت دعا برداشته بشود.که این خصوصیت در این قسمت دعای کمیل توجه داده شده است که می گوییم: اللهم اغفِر لیَ الذنوبَ التی تَحبِسُ الدّعاء.
مورد سوم: الشُّکرُ عِندَ النِّعمَة هر نعمتی که خدای متعال به شما داده، شکر کنید.
• در روایت دارد که: هر وقت یادتان آمد، که خدا نعمتی داده، از این نعمت، سر به سجده بگذارید، بگویید: الحمد لله ربّ العالمین.
• به تعبیر یکی از اهل سخن : هضم نعمت، شکر است؛ یعنی نعمتهای خود را به خدا وصل کنید و نعمت پلی بین ما و خدا است. اگر کسی این پل را نزند و شکر نکند، نعمت، وبال گردن فرد میشود.
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن آرزوی پیروزی برای جبهه بزرگ اسلام و سلامتی امام خامنه ا ی حفظه الله . خداوند متعال در قرآن عزیز می فرماید:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ارْکَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّکُمْ وَافْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ. ای کسانیکه ایمان آوردهاید! رکوع و سجود کنید و پروردگارتان را عبادت کنید و کار نیکو انجام دهید، تا موفق و رستگار شوید.
چند نکته کوتاه پیرامون آیه شریفه:
1. ایمان، بر طبق فرهنگ قرآن، صرفاً یک امر قلبی نیست هر چند ایمان یعنی باور، و باور مربوط است به دل، اما طبق قرآن ایمانی از نظر اسلام ارزش دارد که با عمل، با مسئولیت، با تکلیف، با تعهد آفرینی همراه است. اگر تعهدی احساس نکردیم، در مؤمن بودن خودمان شک کنیم.
2. خب ایام جنگ است اگر می خواهیم مشمول آیه شریفه شویم که می فرماید : «و لاتهنوا و لاتحزنوا و انتم الاعلون اِنْ کُنتُم مُؤمِنین» سست نشوید غمگین نشوید، و شما دست برتر هستید بشرط اینکه مومن باشید، ایمان با تعهد باید همراه باشد.
3. در زمان کنونی جدای از وظایف همیشگی تعدات جدیدی بر عهده ما آمده است مثل اینکه بازاریان بازار را فعال نگه دارند و کمبود بازار را به هرشکلی تامین کنند و مبلغین شبهات را برطرف کنند و عموم مردم با یکدیگر با انصاف و آرامش دادن به یکدیگر اقدام کنند و از فضای ترساندن و تضعیف روحیه فرزندان و اطرافیانم دوری کنیم.مسلما اگر به وظایف عمل کنیم بدانید در جنگ دست برتر با ماست.
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در قرآن عزیز می فرماید: أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَٰتَلُونَ بِأَنَّهُمۡ ظُلِمُواْۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ عَلَىٰ نَصرِهِم لَقَدِیرٌ. به کسانى که جنگ بر آنان تحمیل گردیده، اجازۀ جهاد داده شده است؛ چرا که مورد ستم قرار گرفتهاند؛ و به یقین خدا بر یارى آنها تواناست. سوره حج آیه 39.
با توجه به جنگ تحمیلی پیش آمده از جهت شرعی وظایفی بر عهده ماست که به برخی از آنها اشاره می کنم:
1. تضعیف جبهه جنگ حرام است. لذا نشان دادن ضعفهای احتمالی در میدان نبرد، بزرگ کردن نقطه ضعفها، سیاه نمایی میدان رزم، بدگویی از نظامیان و مجاهدان در راه خدا در میان مردم، کمک به دشمنان داخلی و خارجی هر چند نصب نرم افزارهای جاسوسی و مخرب، چه به صورت مجازی و چه غیر مجازی حرام است
2. گفتار بدون علم حرام و از گناهان کبیره است(شایعه پراکنی): لذا مطلبی را که به آن علم ندارد به صورت قطعی بیان کردن حرام بلکه اگر به صورت احتمالی سبب تشویش و بهم خوردن اعتماد جامعه شود، باز هم جایز نیست.مثل خبری که نسبت به شهادت برخی از افراد مطرح می شود و هنوز از منبع موثقی ثابت نشده و افراد آن را به صورت قطعی در کانالها و گروهها نشر می دهند که این کار مصداق قول بغیر علم است و گناه کبیره می باشد، یا گاهی اوقات دشمن خبری بر بمباران قسمتی از کشور عزیزمان منتشر می کند و افراد بدون توجه به منبع خبر به صورت قطعی در رسانه ها نشر می دهند.
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن آرزوی پیروزی برای جبهه بزرگ اسلام و سلامتی امام خامنه ای حفظه الله . خداوند متعال در قرآن عزیز می فرماید:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ارْکَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّکُمْ وَافْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ. ای کسانیکه ایمان آوردهاید! رکوع و سجود کنید و پروردگارتان را عبادت کنید و کار نیکو انجام دهید، تا موفق و رستگار شوید.
چند نکته کوتاه پیرامون آیه شریفه:
1. ایمان، بر طبق فرهنگ قرآن، صرفاً یک امر قلبی نیست هر چند ایمان یعنی باور، و باور مربوط است به دل، اما طبق قرآن ایمانی از نظر اسلام ارزش دارد که با عمل، با مسئولیت، با تکلیف، با تعهد آفرینی همراه است. اگر تعهدی احساس نکردیم، در مؤمن بودن خودمان شک کنیم.
2. خب ایام جنگ است اگر می خواهیم مشمول آیه شریفه شویم که می فرماید : «و لاتهنوا و لاتحزنوا و انتم الاعلون اِنْ کُنتُم مُؤمِنین» سست نشوید غمگین نشوید، و شما دست برتر هستید بشرط اینکه مومن باشید، ایمان با تعهد باید همراه باشد.
مستند:
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=30190
3. در زمان کنونی جدای از وظایف همیشگی تعدات جدیدی بر عهده ما آمده است مثل اینکه بازاریان بازار را فعال نگه دارند و کمبود بازار را به هرشکلی تامین کنند و مبلغین شبهات را برطرف کنند و عموم مردم با یکدیگر با انصاف و آرامش دادن به یکدیگر اقدام کنند و از فضای ترساندن و تضعیف روحیه فرزندان و اطرافیانم دوری کنیم.مسلما اگر به وظایف عمل کنیم بدانید در جنگ دست برتر با ماست.
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن آروزی پیروزی جبهه اسلام و سلامتی امام خامنه ای حفظه الله . خداوند متعال در قرآن عزیز می فرماید: أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَٰتَلُونَ بِأَنَّهُمۡ ظُلِمُواْۚ وَإِنَّ ٱللَّهَ عَلَىٰ نَصرِهِم لَقَدِیرٌ. به کسانى که جنگ بر آنان تحمیل گردیده، اجازۀ جهاد داده شده است؛ چرا که مورد ستم قرار گرفتهاند؛ و به یقین خدا بر یارى آنها تواناست. سوره حج آیه 39.
با توجه به جنگ تحمیلی پیش آمده از جهت شرعی وظایفی بر عهده ماست که به برخی از آنها اشاره می کنم:
1. تضعیف جبهه جنگ حرام است. لذا نشان دادن ضعفهای احتمالی در میدان نبرد، بزرگ کردن نقطه ضعفها، سیاه نمایی میدان رزم، بدگویی از نظامیان و مجاهدان در راه خدا در میان مردم، کمک به دشمنان داخلی و خارجی هر چند نصب نرم افزارهای جاسوسی و مخرب،همه این موارد حرام است و فرقی ندارد این مصادیق تضعیف در فضای مجازی باشد یا غیر مجازی
2. گفتار بدون علم حرام و از گناهان کبیره است(شایعه پراکنی): لذا مطلبی را که به آن علم ندارد به صورت قطعی بیان کردن حرام بلکه اگر به صورت احتمالی سبب تشویش و بهم خوردن اعتماد جامعه شود، باز هم جایز نیست.مثل خبری که نسبت به شهادت برخی از افراد مطرح می شود و هنوز از منبع موثقی ثابت نشده و افراد آن را به صورت قطعی در کانالها و گروهها نشر می دهند که این کار مصداق قول بغیر علم است و گناه کبیره می باشد، یا گاهی اوقات دشمن خبری بر بمباران قسمتی از کشور عزیزمان منتشر می کند و افراد بدون توجه به منبع خبر به صورت قطعی در رسانه ها نشر می دهند.
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
دوشنبه 02-4-404 ظهر وعصر
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن آرزوی رزمندگان اسلام. امام صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: اگر در انسان سه خصوصیت باشد حوادث گوناگون دینوی و اخروی او را نگران نمی کند و انسان ضرری وارد نمی کند:
مورد اول: الدُّعَاءُ عِندَ الکُرُباتِ . هنگامی که حادثه تلخی یا گرفتاری یا غم و غصه ای برای انسان پیش ی آید ، دعا کند و به خداوند متعال پناه ببرد.
• دعا با تلاش و تدبیر منافات ندارد بلکه هر آنچه بر عهده یک انسان عاقل و متفکر و مدبر هست باید انجام دهد و دعا هم کند .
• پیغمبر اکرم«صلیاللهعلیهوآله» در وسط میدان جنگ وقتی کار مشکل میشد، دستها را به دعا بلند میکرد و اشک میریخت و از خدای متعال نصرت میخواست. ضمن اینکه بهترین تدبیر و آرایش جنگی را در برابر لشکر دشمن انجام می دادند.
• مصداق دیگر در دوران دفاع مقدسِ بود، که رزمندگان اسلام در سختی ها و مشکلات بزرگ به ذیل عنایت حضرت حضرت حق و ائمه اطهار علیهم السلام متوسل می شدند و خدای متعال گشایش و فرج را هم روزی می کرد.
مورد دوم: الِاستِغفارُ عِندَ الذَّنبِ استغفار کردن و طلب آمرزش هنگام انجام گناه.
• استغفار یعنی: پشیمانی و عذرخواهی از پروردگار؛ این استغفار است که موجب میشود موانع استجابت دعا برداشته بشود.که این خصوصیت در این قسمت دعای کمیل توجه داده شده است که می گوییم: اللهم اغفِر لیَ الذنوبَ التی تَحبِسُ الدّعاء.
مورد سوم: الشُّکرُ عِندَ النِّعمَة هر نعمتی که خدای متعال به شما داده، شکر کنید.
• در روایت دارد که: هر وقت یادتان آمد، که خدا نعمتی داده، از این نعمت، سر به سجده بگذارید، بگویید: الحمد لله ربّ العالمین.
• به تعبیر یکی از اهل سخن : هضم نعمت، شکر است؛ یعنی نعمتهای خود را به خدا وصل کنید و نعمت پلی بین ما و خدا است. اگر کسی این پل را نزند و شکر نکند، نعمت، وبال گردن فرد میشود.
در پایان نکاتی را درباره آداب زیارت خدمت شما خوبان یادآوری کنم؛ آن هم این است که من و شما وقتی که به یک مهمانی مهمی دعوت میشویم سعی میکنیم بهترین آداب و لباس را انتخاب کنیم، هنگام تشرف به زیارت امام رضا علیهالسلام، باید بدانیم که به مهمانی شخصیتی قدم گذاشته ایم، که بر اساس باور ما، امامی زنده، شاهد و ناظر بر ماست. لذا اینجا نیز:
پیام شناسه:
فریب رسانه های دشمن را نخورید!
سوالات اساسی و چالشهای فکری مخاطب:
اسرائیل و امریکا به چه روش ها و شیوه هایی به جنگ با جبهه مقاومت می پردازند؟
راهکارهای مقابله با این روش ها و شیوه ها چیست؟
تبیین پیام محوری:
رسانه های اسرائیلی و امریکایی به صورت گسترده از عملیات فریب، سانسور و تاریخ سازی در رسانه های خود استفاده کرده و بدین صورت سعی دارند تا افکار مردم و جامعه جهانی را به سمت مشروعیت و مظلومیت خود منحرف سازند. نمونه هایی از این موارد به صورت زیر است:
• مظلوم نمایی گسترده در رسانه های جهانی:
رسانههای امریکایی و اسرائیلی به دلیل در اختیارداشتن عمده ترین رسانه های جهان همچون بی بی سی و VOA و ... به طور گسترده گزارش ها، اخبار و برنامه ها، مظلوم نمایی کرده و این موضوع را و مظلومیت و مشروعیت جعلی خود را به رسانه های جهان به صورت مستمر پمپاژ می کنند.
• نادیده گرفتن حقایق تاریخی و اجتماعی:
رسانههای امریکایی و اسرائیلی به طور مداوم حقایق تاریخی و اجتماعی را نادیده میگیرند. به عنوان مثال، نادیده گرفتن این واقعیت که فلسطینیها در غزه سکونت دارند و اینکه اسرائیل از خارج آمده کشور فلسطین را اشغال و غصب کرده، از جمله این حقایق است.
• سانسور:
رسانههای امریکایی و اسرائیلی به طور مداوم به سانسور خبرهای موفقیت جبهه مقاومت و نیز بایکوت خبری جنایات، کشتار و کودک کشی و حمله به مدارس و بیمارستان ها میپردازند.
بر اساس نگرش قرآنی و بیانات مقام معظم رهبری بهترین شیوه مقابله با این شیوه ها و راهبردهای رسانه ای دشمن جهاد تبیین است.
مستندات (آیات، روایات، ...):
• فریبکاری رسانه ای دشمن: آل عمران 3: 54 وَمَکَرُوا وَمَکَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَیْرُ الْمَاکِرِینَ
• جهاد تبیین: فرقان 25 : 52 فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا
• جهاد تبیین: حج 22: 78 وَجَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ
• حجرات 49 : 6 یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ
• اعتماد کردن به رسانه های دشمن: امام على علیه السلام: جِماعُ الغُرورِ فی الاستِنامَةِ إلَى العَدُوِّ .(غرر الحکم، 4775) اعتماد کردن به دشمن، عامل فریب خوردن [از او] است.
• دشمن شناسی در کلام امیر المؤمنین علیه السلام؛ حضرت فرمود: «لا تامن عدوا و ان شکر؛ (غرر الحکم ص 340) از دشمن در امان نباش، هرچند از شما سپاسگزاری میکند.» باید پیوسته دشمن را زیر نظر داشت که اگر لحظهای غفلت صورت گیرد، چه بسا ضربههای آسیبناپذیری از ناحیه دشمن وارد شود. امام علی(ع) فرمود: «من نام عن عدوه، انبهته المکائد؛ (غرر الحکم ص 340) کسی که از دشمن غفلت کند، حیلهها و کیدهای دشمن بیدارش خواهد ساخت.» حضرت در عهدنامه بعد از آن که مالک را سفارش به پذیرش صلح شرافتمندانه میکند، میفرماید: «و لکن الحذر کل الحذر من عدوک بعد صلحه فان العدوربما قارب لیتغفل فخذ بالحزم و اتهم فی ذلک حسن الظن؛ (نهجالبلاغه، نامهی 53) زنهار، زنهار سخت از دشمنت پس از پذیرش صلح برحذر باش، چرا که دشمن گاهی نزدیک میشود که غافلگیر سازد. بنابراین دوراندیشی را به کار گیر و در این موارد خوشبینی را متهم کن!»
منابع مطالعاتی برای مخاطب:
1. جنگ شناختی، بعد پنجم جنگ، سیدحسین محمدی نجم، انتشارات موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، 1393.
2. جنگ شناختی علم پیروزی در نبرد ذهن، حمیدرضا مقدم فر و ابراهیم محسنی آهویی، انتشارات خبرگزاری تسنیم، 1400.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن آرزوی پیروزی و سربلندی برای مجاهدین و ملت ایران در برابر رژیم سفاک و خونخوار صهیونی و امریکا. خداوند در قرآن عزیز می فرمانید:
وَ کَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثیرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَکانُوا وَ اللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرینَ. چه بسیار پیامبرانی که مردان الهی فراوانی به همراه آنان جنگ کردند! آنها هیچگاه در برابر آنچه در راه خدا به آنان میرسید، سست و ناتوان نشدند (و تن به تسلیم ندادند)؛ و خداوند استقامتکنندگان را دوست دارد.آل عمران 146
دو نکته کوتاه پیرامون آیه شریفه:
1. ربیون در حقیقت مردانی هستند که منسوب به پروردگارند. یعنی هر چند در جنگ سختی ها و مشکلاتی پیش آید، دو صفت سست نشدن و ناتوان نشدن در جنگ آنقدر مهم است که سبب می شود چنین افرادی مردان خدا محسوب شوند.
2. این آیه شریفه بعد از جنگ احد و درتجلیل از رشادت های امیر المؤمنین در آن جنگ نازل شد. آقایی که به تنهایی به دفاع از رسول الله برخاست و با دشمن مقابله کرد و مانند بسیاری پا به فرار نگذاشت هرچند جراحات سنگینی برداشته بودند.لذا مردان خدا رهبر دینی خدا را در بدترین شرایط و سخترین لحظات جنگ تنها نمی گذارند و با تمام وجود حمایت می کنند. لذا با اینکه در همین جنگ احد امیرالمومنین جراحت های فراوان برداشته بود و مجدد دشمن به نبرد برخاست، امیرالمومنین به رسول خدا فرمود: پدر و مادرم به فدایت به خدا قسم اگر بر روی دست مردان باشم تو را تنها نخواهم گذاشت.( البرهان جلد 1 صفحه701)
جهت سلامتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی رهبر عزیزمان امام خامنه ای حفظه الله صلوات
پیام شناسه:
آنها(ابرقدرتها) تظاهر به اقتدار میکنند، برای اینکه با ابهت و چهرهی اخمآلودِ خودشان ملتها را بترسانند؛ اما اینطور نیست که آنها واقعاً قدرتی داشته باشند. (۱۳۸۴/۰۲/۰۶)
سوالات اساسی و چالشهای فکری مخاطب:
چطور میشود این همه تجهیزات و ادوات جنگی و نظامی پیشرفته امریکا و اسرائیل را دید و از دشمنی با آنها پرهیز نکرد؟
مگر نه اینکه ترس یک واکنش طبیعی است و دوری از خطر یک حکم عقلی است؟ پس چرا قرآن و نهج البلاغه توصیه می کنند که از دشمن نترسید؟
تبیین موضوع و پیام محوری:
«فلا تَخافوهُم وَ خافونِ اِن کُنتُم مُؤمِنین» که دنبالهی آن آیهی «اِنَّما ذلِکُمُ الشَّیطانُ یُخَوِّفُ اَولِیاءَه» است، که آمدند گفتند «علیه شما دارند توطئه می کنند، بترسید»، [مسلمانان را] میترساندند. قرآن میفرماید که نخیر، از آنها نترسید، از من بترسید؛ خدای متعال را عبادت بکنید، اعتماد به خدا بکنید، در مقابل دشمن محکم بِایستید و میتوانید دشمن را به عقب برانید. خودِ این ترسانندهی از افراد ظالم که به انسان میگوید از این و از آن بترسید، از این قدرتها بترسید و ملاحظه کنید، شیطان است؛ که ما در طول تاریخ هم مشاهده میکنیم کسانی که از این قدرتها ترسیدهاند، دچار آزمونهای سخت و تلخ زندگی شدهاند. امروز قدرتهای اسلامی، دولتهای اسلامی ملاحظهی قدرتهای ظالم دنیا را میکنند، از آنها میترسند و قدرت خودشان را ندیده میگیرند؛ نتیجه این میشود که تو سرشان می خورد.۱۳۹۹/۰۲/۰۶
مستندات:
• آل عمران 2 : ۱۷۵ إِنَّما ذٰلِکُمُ الشَّیطانُ یُخَوِّفُ أَولِیاءَهُ فَلا تَخافوهُم وَخافونِ إِن کُنتُم مُؤمِنینَ
• احزاب: 22 وَ لَمّا رَءَا المُؤمِنونَ الاَحزابَ قالوا هذا ما وَعَدَنَا اللهُ وَ رَسولُه وَ صَدَقَ اللهُ وَ رَسولُه وَ ما زادَهُم اِلّا ایمانًا وَ تَسلیمًا
• آل عمران 2 : 173 قالَ لَهُمُ النّاسُ إِنَّ النّاسَ قَد جَمَعوا لَکُم فَاخشَوهُم فَزادَهُم ... وَ قالوا حَسبُنَا اللَّهُ وَ نِعمَ الوَکیلُ
• وَ جَاهِدْ فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ وَ لَا تَأْخُذْکَ فِی اللَّهِ لَوْمَةُ لَائِمٍ وَ خُضِ الْغَمَرَاتِ لِلْحَقِّ حَیْثُ کَانَ (نهج البلاغه، نامه 31) در راه خدا جهاد کن جهدى کامل، و ملامت ملامت کنندگان تو را از جهاد در راه خدا باز ندارد. به راه حق هر جا که باشد در مشکلات و سختىها فرو شو.
• إِنَّ هَذَا الْأَمْرَ لَمْ یَکُنْ نَصْرُهُ وَ لَا خِذْلَانُهُ بِکَثْرَةٍ وَ لَا بِقِلَّةٍ وَ هُوَ دِینُ اللَّهِ الَّذِی أَظْهَرَهُ وَ جُنْدُهُ الَّذِی أَعَدَّهُ وَ أَمَدَّهُ حَتَّى بَلَغَ مَا بَلَغَ وَ طَلَعَ حَیْثُ طَلَعَ، وَ نَحْنُ عَلَى مَوْعُودٍ مِنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ مُنْجِزٌ وَعْدَهُ وَ نَاصِرٌ جُنْدَهُ ... وَ أَمَّا مَا ذَکَرْتَ مِنْ عَدَدِهِمْ، فَإِنَّا لَمْ نَکُنْ نُقَاتِلُ فِیمَا مَضَى بِالْکَثْرَةِ وَ إِنَّمَا کُنَّا نُقَاتِلُ بِالنَّصْرِ وَ الْمَعُونَةِ. (نهج البلاغه، خطبه 146) پیروزى و شکست اسلام، به فراوانى و کمى طرفداران آن نبود، اسلام دین خداست که آن را پیروز ساخت، و سپاه اوست که آن را آماده و یارى فرمود، و رسید تا آنجا که باید برسد، در هر جا که لازم بود طلوع کرد، و ما بر وعده پروردگار خود امیدواریم که او به وعده خود وفا مى کند، و سپاه خود را یارى خواهد کرد. ... امّا آنچه از فراوانى دشمن گفتى، ما در جنگ هاى گذشته با فراوانى سرباز نمى جنگیدیم، بلکه با یارى و کمک خدا مبارزه مى کردیم.
• وَ اعْلَمُوا أَنَّکُمْ بِعَیْنِ اللَّهِ وَ مَعَ ابْنِ عَمِّ رَسُولِ اللَّهِ، فَعَاوِدُوا الْکَرَّ وَ اسْتَحْیُوا مِنَ الْفَرِّ فَإِنَّهُ عَارٌ فِی الْأَعْقَابِ وَ نَارٌ یَوْمَ الْحِسَابِ، وَ طِیبُوا عَنْ أَنْفُسِکُمْ نَفْساً وَ امْشُوا إِلَى الْمَوْتِ مَشْیاً سُجُحاً، وَ عَلَیْکُمْ بِهَذَا السَّوَادِ الْأَعْظَمِ وَ الرِّوَاقِ الْمُطَنَّبِ، فَاضْرِبُوا ثَبَجَهُ فَإِنَّ الشَّیْطَانَ کَامِنٌ فِی کِسْرِهِ وَ قَدْ قَدَّمَ لِلْوَثْبَةِ یَداً وَ أَخَّرَ لِلنُّکُوصِ رِجْلًا، فَصَمْداً صَمْداً حَتَّى یَنْجَلِیَ لَکُمْ عَمُودُ الْحَقِّ، «وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَ اللَّهُ مَعَکُمْ وَ لَنْ یَتِرَکُمْ أَعْمالَکُمْ (نهج البلاغه، خطبه66) و بدانید که دیده لطف خدا شما را پناه است و پسر عموى رسول وى با شما همراه. پس پیاپى بستیزید و شرم کنید از آنکه بگریزید، که گریز براى بازماندگان مایه ننگ است و ملامت، و آتشى است براى روز قیامت. خود را خرّم و سرخوش دارید، و با آسانى و سبک جانى به سوى مرگ گام بردارید. این لشکر انبوه فراهم، و این خیمه هاى طناب افکنده درهم را هدف حمله خود سازید. به قلب آن حمله برید و از کارش بیندازید که شیطان در چین و شکن آن خانه گرفته است، دستى پیش براى حمله و ستیز، و پایى در پس براى گریز. پس استوار باشید و پایدار، تا
حقّ براى شما روشن گردد و پدیدار، که «شما برترید و خدا با شماست، و از پاداش کردارتان نخواهد کاست
کتاب:
1. دشمنشناسی و دشمنستیزی از دیدگاه امام خمینی (ره)، عبدالحسین فرهودیمقدم، علی عباسی، تهران: دانشگاه افسری امام علی (ع)، 1393.
2. دشمن شناسی، مقام معظم رهبری، مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، تهران: دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنهای، انتشارات انقلاب اسلامی، 1397.