کل بیان های بین الصلاتین از ۱/۰۵/۲۲ تا ۱/۰۵/۲۹

حدیث گفتار روز
تحف العقول ص 177

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از امام حسین علیه السلام نقل شده است: مَنْ حَاوَلَ أمْرَاً بِمَعْصِیَةِ اللّهِ کانَ أَفْوَتَ لِما یَرْجُو وَ أَسْرَعَ لِما یَحْذَرُ

کسی که پیگیر کاری از مسیر حرام باشد آنچه را به آن امیدوار است سریعا از دست میدهد و از آنچه می ترسد زودتر به سراغش می‌آید. (تحف العقول ص 177)

امام حسین (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی : چند نکته کوتاه درباره خرید و فروش چک:
1- اگر انسان بابت طلبکاریش چک مدت داری گرفته مثلا بابت فروش کالایی چک مدت دار گرفته یا بابت حقوق و مزد کارش چک مدت دار گرفته چنانچه بخواهد زودتر از موعد سر رسید آن، چک را نقدا به مبلغ کمتر بفروشد، به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای جایز است. 2- مقداری که بابت نقد کردن چک محاسبه می شود به توافق خریدار و فروشنده بستگی دارد. 3 - اگر چک صور‌ی باشد و بابت طلبکاری نبوده، مثل اینکه انسان چک خودش را مدت دار تاریخ بزند و به صورت نقدی به مبلغ بفروشد خرید و فروش چنین چکی حرام و باطل است.‌خداوند متعال به همه ما توفیق کسب روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) حضرت امام: فروش چک به شخص ثالث جایز نیست. وحید، بهجت: احتیاط واجب جایز نیست. (استفتائات حضرت امام ج2 س 225 ؛ توضیح المسائل وحید م2869)
(2) صرفا جهت اطلاع: فاضل، سیستانی، مکارم، صافی. (مسائل جدید ج 1ص 99 ؛ مکارم رساله م 2429 ؛ رساله مراجع ذیل مساله 2168 و 2288 ؛ اجوبة الاستفتائات س 1950)(جهت اطلاع: البته قابل به ذکر است انچه در حقیقت خرید و فروش می شود برگه چک نیست بلکه همان طلب ودین، خرید و فروش می شود)

جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی، ج 5، ص 78»

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده که می‌فرمایند: اَلْعِبادَةُ سَبْعُونَ جُزْءً اَفْضَلُها طَلَبُ الْحَلالِ

عبادت هفتاد جزء است که برترین آنها کسب روزی حلال است . «الکافی، ج 5، ص 78»

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته در مورد نقد و نسیه :
1. یکی از راه‏های کسب سود حلال معامله نسیه است؛ خصوصیت معامله نسیه این است که کسب سود از این راه، کسب سود قطعی و حلال است و صاحب سرمایه در ضرر طرف مقابل شریک نیست. بطور مثال شخصی که پول دارد می تواند با خرید نقدی جنس و فروش نسیه یا قسطی آن به قیمت بیشتر، سود حلال به دست آورد مثلا کسی ماشینی را بطور نقد به سی میلیون خریداری کند و سپس یکساله به سی سه ملیون بفروشد که سه ملیون سود قطعی و حلال است.
2. در معامله نسیه باید قیمت و مدت مشخص و معلوم باشد, فروشنده و خریدار می‌توانند ابتدا در مورد قیمت و مدت با هم صحبت کنند که به تناسب مدت، قیمت زیاد یا کم شود اما عقد معامله باید بر یک قیمت و مدت معین بسته شود. (مراجع مسأله 2105 - 2108 )
3. کسی که جنسی را نسیه فروخته و برای گرفتن پول آن مدّتی قرار داده، اگر مثلاً بعد از گذشتن نصف مدّت، مقداری از طلب خود را کم کند و بقیّه را نقد بگیرد اشکال ندارد.رساله مراجع مساله 2109
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

چند قول: 1- مشهور علمای شیعه: کربلا: امام سجاد علیه السلام سرهای شهدا را از یزید گرفت و دراربعین توسط کاروان کربلا به بدن ملحق شد که یکی از دلایل اهمیت اربعین همین است(اللهوف ، ص 195؛اعلام الوری ، ج ‏1، ص 477+مقتل الحسین(ع)، ج ‏2، ص 84؛ تذکرة الخواص، ص 238)

2.نجف کنار قبر امیرالمومنین علیه السلام: 3روایت از امام صادق علیه السلام :{ یکی از دوستان ما سر را ازشام ربود و نجف دفن کرد(کافی، ج ‏4، ص 571)+دوقبر در نجف میبینی که قبر کوچک سرامام حسین علیه السلام است(کامل الزیارات، ص 35،) +امام صادق 2رکعت نماز در نجف خوانده  وفرموده اینجا سر امام حسین علیه السلام است(کافی، ج ‏4، ص 571)}

نقد: علاوه براشکال سندی:مکان قبرامیرالمومنین علیه السلام برای مردم تا صدسال بعد مشخص نبود که دفن کند وممکن است اول مدتی دفن شده و بعد به کربلا برده شده است

3- مدینه: نقل‌هایی نیز وجود دارد که سر را در بقیع کنار قبر مادرش حضرت فاطمه(سلام الله علیها ) دفن شده است(مثیر الأحزان، ص 106+ تذکرة الخواص، ص 239+ مقتل الحسین(ع)خوارزمی، ج ‏2، ص 83)

نقد: قبر حضرت زهرا سلام الله علیها مشخص نبوده است وبرخی گویند بعد به کربلا ملحق شده است

4. در کنار باب «فرادیس» دمشق به خاک سپرد(انساب الاشراف، ج ‏3، ص 214+ بحار، ج ‏45، ص 144)

5.عسقلان و قاهره: برخی اهل سنت و فاطمیون گفتند که هم اشکال سندی دارد و معلوم نیست سر امام بوده باشد و هم حاکمان فاطمی خواسته اند فضیلت سازی برای خود کنند(تذکرة الخواص، ص 239+ مرآة الجنان ص 110)

قول صحیحتر و مشهور، همان کربلاست

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
امالی مفید ص60 ح5

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از پیامبر اکرم صلى ‏الله‏ علیه ‏و‏ آله و سلم روایت شده که حضرت فرمودند‌: أَکْثِرْ مِنَ‏ الطَّهُورِ یَزِدِ اللَّهُ‏ فِی‏ عُمُرِک

همواره با طهارت باش تا خدا عمرت را زیاد کند.(امالی مفید ص60 ح5)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مسئله شرعی:
چند نکته کوتاه درباره وضوی جبیره:
1. کسی که دستش شکسته و داخل گچ است، یا زخم شده و باند پیچی است، باید وضوی جبیره بگیرد و اگر تمام دست یا صورت بسته باشد، اگر علاوه بر وضوی جبیره تیمم هم انجام دهد به فتوای همه مراجع تقلید به وظیفه‌اش عمل کرده. (1)
2. وضوی جبیره مانند وضوی معمولی است با این تفاوت که به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای باید روی باند یا گچ دست مرطوب بکشد.
3-در مواردی که وظیفه شرعی مکلف انجام وضو یا غسل جبیره ای است انجام تیمم صحیح نیست و اگر با اینکه تکلیفش وضوی جبیره بوده کسی فقط با تیمم نماز خوانده، نمازش باطل است و باید دو مرتبه نماز را بخواند.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و ال محمد.
منابع و نکات توضیحی:
(1) (بنابر احتیاط تیمم هم نماید. مکارم، صافی، گلپایگانی، وحید، بهجت، خوئی، تبریزی)
(2) (مشهور. مکارم: احتیاط مستحب روی جبیره را مسح کند.) (رساله مراجع م329 و 330 ؛ عروه الوثقی احکام الجبائرم2 و توضیح المسائل مکارم م348)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

1.نباید هدف پول باشد و خودش نباید نرخ مشخص کند و هدفش قرب خدا باشد(یا قَوْمِ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مالاً إِنْ أَجرِیَ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ )هود ۲۹) اى قوم من، در برابر تبلیغ رسالت خویش مالى از شما نمى‏ طلبم. مزد من تنها با خداست)

2. انتظار اینکه درس بخوانند و مثل بقیه کار کنند،ممکن نیست که با این همه علم و تخصص،بتوانند هم به کار و هم به علم برسند.حضرت علی (علیه السلام) نیزدر زمانی که جامعه به ایشان پشت کرده بود، وقت خود را صرف باغبانی می کردند. و آن زمانی که جامعه به ایشان روی آورد، ایشان وقت شان را صرف باغبانی نمی کرد. بلکه به انسان ها که از درخت ها مهم تر بودند، رسیدگی می کرد. و نیازهای مالی خود را از طریق بیت المال تامین می کرد و همچنین ائمه علم لدنی و بدون آموزش دارند

3. از امام صادق (علیه السلام) روایت شده: هر کس از راه علمش نان بخورد مستمند خواهد شد.

این حدیث در مورد کسانی است که تبلیغ دین را دکان قرار داده‌اند و مبالغ هنگفت طلب می‌کنند.

امام صادق (علیه السلام): معلم برای مزد تعلیم نمی‌دهد اما اگر هدیه‌ای به او داده شود آن را قبول می‌کند.

نتیجه این که گرفتن پول توسط مداحان از صاحب مجلس اگر بدون شرط و تعیین مبلغ باشد هیچ اشکالی ندارد ولی اگر طلب پول متعارف کند با اخلاص سازگار نیست (برای شخص وی اشکال اخلاقی دارد) و اگر مبلغ هنگفت تعیین کند مذموم است (اشکال اخلاقی و اجتماعی دارد)

4.ائمه علیهم السلام به مداحان صله میدادند؛مثلا امام رضا علیه السلام  به دعبل خزاعی صله خوبی دادند

5. میان در خواست مزد و اجر در برابر  عمل و اعطای هدیه و پاداش در برابر زحمت از طرف مردم تفاوت است.

خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
کافی، ج‏ 3، ص 269

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
رسول گرامی(صلی الله علیه و آله و سلم ) در روایتی نورانی هنگام رحلتشان فرمودند: لَیْسَ مِنِّی مَنِ اسْتَخَفَّ بِصَلَاتِه‏

. کسی که نماز را سبک بشمارد از من نیست. (کافی، ج‏ 3، ص 269)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی : دو نکته کوتاه درباره قیام در نماز:
1. نمازگزار تا وقتی که توانایی ایستادن هر چند با تکیه بر دیوار یا با کمک عصا و مانند آنرا را داشته باشد، نباید نشسته نماز بخواند. بنابراین فردی که نماز را نشسته می‌خواند در حالی که توانایی ایستادن را بدون ضرر و مشقت، دارد مثل فردی که کارهای روزه مره و تشرف به حرم و مسجد را ایستاده انجام دهد، با این حال قیام در نماز را ترک می کند نمازشان باطل است و قضا دارد. (2)
2. اگر برای فردی ایستاده خواندن هر چند به کمک وسایل مثل عصا در منزل یا هتل مهیا باشد ولی این امکان در حرم یا مسجد برای او وجود ندارد باید نماز خودش را در منزل یا هتل یا مکان دیگری که شرایط ایستادن مهیا هست، بخواند.
خداوند متعال ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) زنجانی: قیام در موقع تکبیره الاحرام مانند خود تکبیره الاحرام واجب است و ظاهرا رکن نیست. (رساله مراجع تقلید، م 958) آیت الله مکارم: اگر کسی به واسطه ندانستن مسئله (جهل قصوری) مدتی قیام رکنی را ترک کند نمازهای گذشته قضا ندارد. https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45564&mid=257921
(2) (رساله مراجع تقلید، م 942 و م 970)

جزئیات
حدیث گفتار روز
[غرر الحکم، ح8823]

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از امیرالمومنین علیه السلام روایت شده است: مَن تَلَذَّذَ بِمَعاصی اللّه‏ أورَثَهُ اللّهُ ‏ذُلاًّ

هر که از گناهان لذّت ببَرَد، خداوند طعم ذلت و خواری را به او می چشاند. [غرر الحکم، ح8823]

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی:چند نکته کوتاه درباره کاشت ناخن و مژه مصنوعی:
1. کاشت ناخن و مژه در صورتی که برای زینت انجام می شود و خانم می داند که در زمان وضو و غسل امکان برطرف کردن آن را ندارد جایز نیست.
2. کسی که مرتکب این عمل شده، لازم است برای وضو و غسل آن را برطرف کند هرچند هزینه داشته باشد وچنانچه امکان جدا سازی باشد ولی جدا نکند وضو و غسل باطل است.
اما در صورتی که امکان جداکردن آن تا پایان وقت نماز نباشد یا حرج و سختی فوق العاده داشته باشد حق ترک نماز را نداشته و طبق نظر امام خامنه ای و بعضی از مراجع عظام تقلید لازم است علاوه بر انجام وضو و غسل جبیره ای، تیمم هم انجام دهد و نمازش را بخواند و بعد از برطرف کردن مانع به احتیاط واجب نمازهایش را قضا کند.
3. خانمی که ناخن و مژه مصنوعی کاشته و طبق وظیفه ای که عرض شد، عمل نکرده است توقفش در مساجد و اطراف ضریح مطهر شرعا (به فتوا یا احتیاط)جایز نیست.
خداوند متعال توفیق انجام وظایف شرعی را به همه ما عنایت بفرمایید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) رهبری، سایت لیدر ؛ مکارم، استفتائات سایت، شرایط صحت وضو، نبودن مانع ؛ سیستانی: اگر بداند نمی تواند مانع را برطرف کند انجام آن در وقت نماز جایز نیست و خارج از وقت نماز به احتیاط واجب جایز نیست.
(2) امام خامنه ای، استفتاء کتبی از معظم له، تاریخ انتشار: 1400/2/18.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
آیا داستان فطرس ملک با خطا نکردن فرشتگان سازگاری دارد؟
داستان:جبرئیل هنگام تولد امام حسین از جزیره ای رد شد که فطرس ملک به خاطر کندی و کوتاهی تبعید شده بود که به وساطت جبرئیل بال خود را به قنداقه امام زد که شفا یافت و بخشیده شد(بحار، ج ۲۶، ص ۳۴۰)
1.برخی گویند: چون قرآن فرموده: فرشتگان خطا نمیکنند (عَلَیْها مَلائِکَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ ؛ آتشی که فرشتگانی بر آن گمارده شده که خشن و سخت گیر هستند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمی کنند و آنچه را فرمان داده شده اند (به طور کامل) اجرا می‏نمایند!،تحریم، ۶٫)، پس داستان فطرس علاوه بر ضعف سندی با قرآن ساز گار نیست، پس درست نیست(تفسیر المیزان جلد 19 (ذیل آیه 6، سوره تحریم) پرسش و پاسخ ها در محضر آیت الله جوادی آملی، ج 2، ص 88)
2. ولی برخی دیگر گویند:11منبع و حدیث در مورد فطرس هست و درست است(کامل الزیارات ، ص 140+ الأمالی الشیخ الصدوق ص 200+ مصباح المتهجدشیخ طوسی ص 826 و...)
دلایل:اولا: گناه نکرده ،بلکه کندی کرده و ترک اولی کرده که در مورد پیامبران معصوم نیز نقل شده است؛ زیرا تقریباً در تمام آنها از کار فطرس به «أبطأ» یا «تلکّأ» تعبیر شده که با هم مرادف و به معناى «کندى ورزید»( کامل الزیارات، ص 140) وفرشتگان درمقام اطاعت فرمان الهى بر هم پیشى مى گیرند « فَالسَّابِقَاتِ سَبْقًا »؛( آیه 4 نازعات)
ثانیا:دوگونه فرشته داریم: مجردتام و مقرب و آسمانی که خطا نمیکنند و فرشته ذمی که احتمال خطادارند و از عناصر زمین درست شده اند(توحیدشهدی مطهری، ص 342) وبرخی روایات دارد که باهرقطره باران فرشته ای به زمین می آید تا قطره در جایگاهش قرار بگیرد(کافی ج8 ص 239)
ثالثا: عصمت فرشتگان بر عصمت اختیارى دلالت دارد، نه بر اطاعت جبری، وگرنه مدح معنا نمیدهد(عبادمکرمون) ومقامشان با هم فرق دارد(وَمَا مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقَامٌ مَعْلُومٌسوره صافات، آیه 164) و اعتراض فرشتگان به خدا در قضیه خلقت آدم نشان از نقصشان دارد(آیه 30 بقره)
رابعا: اینکه فرشتگان خطانمیکنند(آیه 6 تحریم) در مورد فرشتگان محافظ جهنمی نقل شده است وبرای بقیه معلوم نیست بشود تعمیم داد
خامسا: ممکن است جنی بوده و کلمه ملک به اعتقاد ابن عربی به جن نیز اطلاق میشود

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی، ج 1، ص 548)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت رضا علیه السلام روایت شده فرمودند: إنَّ الْخُمْسَ عَوْنُنَا عَلَی دِینِنَا‌، فَلَا تَزْوُوْهُ عَنَّا وَ لَا تُحَرِّمُوا أنْفُسَکُمْ دُعَائَنَا

. پرداخت خمس کمکی در (تبلیغ) دینمان است پس از آن دریغ نکنید و خودتان را از دعای ما محروم نسازید. (الکافی، ج 1، ص 548)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی :چند نکته کوتاه درباره احکام خمس:
1. اگر انسان از درآمدهای بین سالش به کسی قرض بدهد و تا سر سال خمسی دریافت نکند، با رسیدن سال خمسی، خمس دارد البته اگر مبلغ قرض الحسنه قابل دریافت نیست، به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای هر زمانی که دریافت کرد باید فورا خمس آنرا پرداخت کند. (1)
2. اگر فردی بخشی از درامدهای بین سالش را اسراف کند یا در راه حرام دیگری مثل قمار یا ربا یا رشوه مصرف کند، خمس این مقدار را بدهکار است و باید پرداخت کند. (2)
3. اگر مالی از طریق غیر از شغل و کاسبی بدست انسان برسد مثلا هدیه ای یا جایزه یا سوغاتی برسد یا حقوقی که کمیته امداد به فقرا و نیازمندان می دهد یا مستمری که بانوان از جانب شوهر مرحومشان دریافت می کنند به نظر امام خامنه ای خمس ندارد البته به نظر تعداد از مراجع همین موارد در صورتی که از مخارج سال خمسی اضافه بیایید، پرداخت خمسش واجب است که لازم است عزیزان مساله این مساله طبق نظر مرجع تقلیدیشان عمل کنند.
خداوند متعال توفیق انجام وظائف شرعی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.

منابع:
(1)مخالف ایت الله مکارم: https://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44816&mid=255651
(2) العروه الوثقی، کتاب الخمس م61 و 72؛ توضیح المسائل مراجع، م1775. جزوه خمس معظم له (خرداد99)، مسئله69.
(3) حضرت امام، تحریرالوسیله، فی ما یجب فیه الخمس، مورد پنجم. امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع خمس سوال شماره 17866، آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، مسأله ۲۳۰۶؛ توضیح المسائل مکارم، مسأله 1475 و 1476 و 1477.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری
امام صادق ( علیه السلام ) فرمود: «انَ عَمُّنا العَبَّاسُ (علیه السلام) نافِذَ البَصیرَه؛ عموی ما عباس ( علیه السلام ) بینشی ژرف داشته است(اعیان الشیعه، ج 7، ص 430)
برخی از ویژگی های حضرت عباس علیه السلام عبارتند از:
1. بصیرت نافذ: امام صادق (علیه السلام ) در بیان ویژگی ها و خصوصیات آن حضرت ( علیه السلام ) به مساله بصیرت ایشان اشاره می‌کند. بصیرت به معنای آن است که انسان بتواند حق و باطل را در درون فتنه تشخیص دهد و راه راست و درست را بیابد و پس از جزم در حقیقت ،عزم بر آن داشته باشد که با تمام همت عالی خود آن را تحقق بخشد. امام صادق ( علیه السلام ) در آغاز زیارت نامه حضرت عباس (علیه السلام ) می فرماید: « اَشْهَدُ اَنَّکَ لَمْ تَهِنْ و لَمْ تَنْکُلْ و اَنَّکَ مَضَیْتَ علی بصیره مِنْ اَمرِک؛ گواهی می دهم که تو لحظه ای از خود سستی نشان ندادی و برنگشتی، بلکه مَشی تو بر ایمان و بصیرت در دین رقم خورده بود (کامل الزیارات، ص 786 )
2. علم: امام سجاد (علیه السلام ) می فرماید: «اِنَّ العَبَّاسَ بنِ عَلِیّ (علیه السلام ) زُقَّ العِلمَ زَقّاً؛ به درستی که عباس بن علی (علیه السلام )، دانش را از سرچشمه نوشیده است، نوشیدنی!» در این سخن ارزشمند، همانند سازی لطیفی در واژه زُقَّ نهفته است. عرب، این فعل را درباره کبوتر به کار می برد؛ آن هنگام که غذا را برچیده و نرم می سازد تا به جوجه اش بخوراند(بحار، ج 45، ص 137)
3. ولایت پذیری: شاید مهم ترین و اصلی ترین فضلیت ایشان را می بایست در ولایت پذیری و اطاعت محض را ولی امر و امام (علیه السلام ) دانست. در تاریخ، نمونه های گویایی از این ویژگی ایشان به چشم می خورد. وی هرگز بدون اجازه در محضر امام حسین ( علیه السلام ) نمی نشست و پس از اجازه گرفتن نیز بسیار فروتنانه به صورت دو زانو در گوشه ای می نشست.( معالی السبطین، ج 1، ص 443)
4. شجاعت: امام حسین ( علیه السلام ) با دیدن بدن غرقه به خون او، می فرماید: «اَلیَومَ نَامَتْ اَعْیُنٌ بِکَ لَمْ تَنَمْ وَ تَسَهَّدَتْ أُخْری فَعَزَّ مَنَامُهَا؛ چشم هایی که دیشب از ترس تو نخوابیده بودند، امشب به خواب خواهند رفت. (معالی السبطین، ج 1، ص 443)
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی ایشان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
الفقیه، 2/ 583/ 3184

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت رضا علیه السلام در روایتی می‌فرمایند
ما زارَنِی أحَدٌ مِن أوِلیائی عارِفاً بِحَقِّی إلّا تَشَفَّعتُ لَهُ یَومَ القِیامَةِ

القِیامَةِ هرکس از شیعیانم مرا زیارت کند در حالی که عارف به حق من باشد در قیامت شفیع او خواهم بود.( الفقیه، 2/ 583/ 3184)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

اما مساله شرعی:چند نکته درباره نماز مسافر:
1. مسافری‌که نمازش شکسته است اگر تصمیم قطعی داشته باشد یا اینکه بداند حداقل 10 روز کامل در شهر یا روستایی می ماند باید نمازش را کامل بخواند و روزه اش نیز در آنجا صحیح است؛ البته اگر اقامتش قطعی نیست و در تردید است که ده روز کامل بماند یا نه نمازش شکسته است (1)
2. اما کیفیت محاسبه ده روز: اگر کسی در بین روز وارد شهر یا روستای محل اقامت شود چنانچه بتواند حداقل ده شبانه روز کامل یعنی‌240 ساعت در آنجا بماند نمازش تمام است مثلا اگر کسی ساعت‌10 صبح وارد مشهد شود در صورتی که حداقل تا ساعت‌10‌روز یازدهم در مشهد می ماند نمازش کامل است. اما اگر کسی شب وارد شهر یا روستای محل اقامت شود و حداقل تا غروب روز دهم آنجا بماند قصد ده روز او صحیح است مثلا اگر کسی ساعت 12 شب وارد شهر مشهد شده همین که قصد ماندن تا غروب روز دهم را داشته باشد کافی است هر چند که کمتر از 240 ساعت می شود.
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام بویژه زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی‌‌خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م 1335)
(2) (رساله مراجع م 1336 ؛ عروه الوثقی، فصل فی صلاه المسافر، فصل فی قواطع السفر، الثانی)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری
در زیارت حضرت عباس علیه السلام آمده است «السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ الْمُطِیعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ علیهم السلام»
برخی از ویژگی های حضرت عباس علیه السلام عبارتند از:
1. عبد خدا: بشر اگر بخواهد به کمالات انسانی و به عزتی که مخصوص خدا و رسول و مومنان هست دست یابد، راهی جز اطاعت و بندگی خدای متعال که سرچشمه تمامی خوبی ها و پاکی ها و زیبایی ها هست،ندارد و ما در تشهد این مقام را برای پیامبر گوئیم که در زیارت نامه ایشان نیز این صفت نقل شده است.
حضرت عباس ( علیه السلام ) اثرسجده های طولانی بر پیشانی اش نقش بسته بود تا آن جا که قاتل او می گوید: «وی نیکو چهره و رشید بود که در پیشانی اش اثر سجده می درخشید».(مقاتل الطالبیین، ص 32.)
2. وفاداری: حضرت عباس ( علیه السلام ) مصداق أتم و أکمل وفای به عهد و باقی ماندن بر بیعت بود که خداوند مومنان را این چنین توصیف می کند: «الَّذینَ یُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لا یَنْقُضُونَ الْمیثاق»(رعد/۲۰) آن‌ها که به عهد الهى وفا مى‏کنند، و پیمان را نمی‏‌شکنند وفاداری حضرت ابالفضل (علیه السلام) نسبت به صاحب ولایت جلوه‌های گوناگونی دارد، مثلا زمانی که دو مرتبه برای او امان نامه می آوردند، هر دو را با قاطعیت رد می کند و یا در شب عاشورا زمانی که امام بیعتش را از اصحاب بر می دارد، نخستین کسی است که اظهار وفاداری می‌کند و یا زمانی که به شریعه فرات می رسد در حالی که در اوج تشنگی است، اما به احترام لبان خشکیده امام زمانش، قطره ای آب نمی نوشد و مشک را پر از آب می کند و به سمت خیمه حرکت می کند.
3. مواسات و جانبازی: در زیارت نامه مهدوی، حضرت ابوالفضل علیه السلام با وصف زیبای -;المواسی اخاه بنفسه-; ستوده شده اند و امام زمان (علیه السلام) برایشان درود فرستاده اند. مواسات به معنای کمک، همیاری، همکاری و مساعدت است.. کسی که برادرش را با جانش یاری و کمک کرد. مواسات با جان، بالاترین و باارزش ترین نوع مواسات است و فراتر از مواسات و کمک مالی، زبانی، قلمی و قلبی است.این سطح از ایمان و وفاداری در حضرت اباالفضل (علیه السلام)، بی نظیر و نمونه است. البته این ارتباط صمیمی و عارفانه متقابل بود
در فرمان امام حسین (علیه السلام) به برادرش حضرت عباس (علیه السلام) برای گفت وگو با دشمنان به منظور گرفتن مهلت تا روز عاشورا چنین آمده است: یا عباس اِرکب بِنَفسی أنتَ یا أخی! (ارشاد شیخ مفید، ج2، ص92). ای عباس! برخیز جانم فدایت ای برادر!
دقت در این کلام امام معصوم (علیه السلام)، جایگاه بلند و بی نظیر حضرت اباالفضل العباس (علیه السلام) را آشکار می کند. امام حسین (علیه السلام) به حضرت اباالفضل (علیه السلام) می فرماید: جانم فدایت.
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی ایشان قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه انعام آیه 151

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم؛
خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: وَ لَا تَقْتُلُوا أوْلَادَکُمْ خَشْیَةَ إمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإیَّاکُمْ إنَّ قَتْلَهُمْ کَانَ خِطْئاً کَبِیراً

فرزندان‏خود‏را از ترس گرسنگى نکشید، ما ایشان و شما را روزى مى‌دهیم و‌محققاً‌کشتن آنان‌‏ گناه ‏بزرگى‌ است.‌انعام، 151

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره سقط جنین:
1. یکی از گناهان کبیره سقط جنین است سقط حتی در روزهای آغازین تشکیل جنین (در مرحله نطفه) هم باشد باز هم شرعا حرام و گناه کبیره است.
2. توجیهاتی نظـیر باردار شـدن در دوران عقـد، زیاد بودن فـرزندان، مهم‌تر بودن تربیت‌، مشکلات مالی، پشت سر هم بودن بچه‌؛ مجوزی برای سقط جنین نمی‌شود. البته اگر به تشخیص پزشک متخصص و مورد اطمینان جان مادر در ادامه بارداری در خطر باشد سقط آن قبل‏ از ‏دمیده شدن روح است اشکالی ندارد. (1)
3. کسی که مرتکب این معصیت سنگین شده است باید توبه کرده و علاوه بر توبه دیه را نیز ضامن است؛ حال دیه چقدر است؟ دیه سقط جنین بستگی به سن جنین سقط شده دارد به عنوان مثال دیه سقط نطفه به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای 20 مثقال شرعی طلاست که حدودا معادل 72 گرم طلا می‌شود که باید به وارث جنین پرداخت نماید. همچنین سقط جنین در برخی موارد کفاره قتل عمد نیز دارد. (یعنی 60 روز روزه گرفتن و 60 فقیر را طعام دادن) که می توانید جزئیات مسئله را با رجوع به کارشناس دینی بپرسید. (2)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام ، سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات س 1266 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موارد جواز سقط جنین ؛ سیستانی، استفتائات س 446 ؛ جامع المسائل ج1 س 1752 و س 1754 ؛ صافی جامع الاحکام ج1 س 1408 ؛ بهجت استفتائات ج 4 س 6279 و س 6284)
(2) (سایت ادمین، سوالات سامانه جامع، مسائل قضایی، سوال شماره 1176047 ؛ استفتائات حضرت امام ج 3 ص: 477 س 41 و س 43 ؛ اجوبه الاستفتائات س 1268 ؛ سیستانی، استفتائات س 446 ؛ مکارم، استفتائات سایت، دیه جنین ؛ بهجت استفتائات ج 4 س 6281 ؛ صافی جامع الاحکام ج 1 س 1410) سیستانی: دیه نطفه 105 مثقال نقره است. سقط در هر سنی که باشد مباشر باید کفاره بدهد البته اگر روح دمیده نشده باشد احتیاط واجب.

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری
برخی از ویژگی های خاص امام حسین ( علیه السلام ) عبارتند از:
1. تنها امامی که در معرکه جنگ به شهادت رسید و تنها امامی که سرش را از بدن جدا کردند (ذبیح الله
2. تنها امامی که زیارت اربعین دارد.
3. تنها امامی که بدون غسل و کفن دفن شد (بلا غسل و لا کفن). و تنها امامی که تشنه لب به شهادت رسید (قتلوه عطشاناً).
4. تنها امامی که پس از شهادت، خانواده اش اسیر شدند (نساؤه سبایا). و تنها امامی که همه پیامبران از آدم تا خاتم بر او گریه کردند.
5. تنها امامی که پدر مادر و جد و فرزندانش معصوم بودند
6. اولین امامی که در رجعت بر می گردد.
7. در ماه تولدش هیچ کدام از معصومین در آن ماه شهید نشده است. و در ماه شهادتش، تولد هیچ یک از معصومین در آن ماه اتفاق نیفتاده است.
8. در زیارتش، علاوه بر سلام بر خودش، بر اعضاء و جوارحش نیز سلام داده می شود.
9. امامی که کشته اشک است (قتیل العبرة).و امامی که مصیبتش اعظم از همه مصایب است.
10. همه امامان کشتی نجات اند؛ اما کشتی حسین علیه السلام از همه بزرگتر است؛ لذا بیشترین امید گناه کاران به حسین است.
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی امام حسین(علیه السلام) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری
سرّ نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود
پس از شهادت امام حسین علیه السلام رسالت سنگین زینب کبری سلام الله علیها آغاز شد. او در سخت ترین شرایط جسمی و روحی، بزرگ ترین و خطیرترین مسئولیت ها را به عهده گرفت و با موفقیت کامل آن را به انجام رساند.
حضرت زینب سلام الله علیها پس از شهادت امام حسین علیه السلام چهار وظیفه و رسالت مهم بر عهده داشت که به طور خلاصه ذکر می کنیم:
1. پرستاری از امام زمانش و حمایت و دفاع از جان آن حضرت در برابر تعرضات و تهاجمات دشمن:در موقع آتش زدن خیمه ها و در جلسه ابن زیاد قصد کشتار امام سجاد را داشتند که حضرت زینب با دفاع از حضرت و صحبت با دشمنان، آنها را از این عمل بازداشت. (لهوف، ص 228)
2. حمایت و دفاع از زنان و کودکان اهل بیت: سعی و تلاش زینب سلام الله علیها در محافظت از اسرا به حدی بود که به لقب «امنیة الله» ملقب شد. چرا که اسرا امانت‌هایی بودند، که بدست آن حضرت سپرده شده بودند. آن حضرت در مجلس یزید اجازه نداد فاطمه دختر امام حسین علیه السلام را به کنیزی ببرند و با جدیت جلوی این کار را گرفت(مقتل الحسین مقرم، ص366)
3. مسئولیت پیام رسانی خون شهیدان و بیدادگری و آگاه بخشی به مسلمانان: یکی از وظایف اصلی حضرت زینب سلام الله علیها در جریان حادثه کربلا، پیام رسانی بود. آن حضرت و امام سجاد علیه السلام می‌بایست پیام خون شهدای کربلا را به گوش همگان برسانند. تا این قیام برای همیشه ماندگار شده و درس آموز باشد و یزید و یزیدیان رسوا شوند وحضرت با خطبه خوانی در کوفه و شام این عمل را انجام داد.
4. عزادرای برای امام حسین علیه السلام : حضرت زینب علاوه بر این که در خطبه‌های خویش به مصیبت بزرگ شهادت امام حسین علیه السلام اشاره می کرد و با سخنان جانسوز خویش همگان را به گریه می انداخت، تلاش می کرد در هر فرصتی با یادآوری مصائب امام حسین علیه السلام در ماندگاری این حماسه عظیم نقش ایفا کند.
خداوند ما را جزء رهروان حقیقی راه اهل بیت قرار دهد به برک صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
وسائل الشیعه، ج 14، ص 139

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه در روایتی می فرمایند : النظرهُ سهمٌ مِن سِهام إبلیس مسمومٌ، مَن ترکها لِلّه عزّوجلّ لا لِغیره أعقبه الله أمناً و إیماناً یجدُ طَعْمَه

.نگاه به (نامحرم) یکی از تیر های زهر آلود شیطان است، هرکس به خاطر خدای بزرگ و بلند مرتبه، نه به خاطر غیر او، آن را ترک نماید در پی آن خداوند آرامش و ایمانی به او ارزانی فرماید که طعم آن را بیابد. وسائل الشیعه، ج 14، ص 139

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره احکام نگاه:
1. نگاه مردان به بدن و موی زنان نامحرم حرام است هر چند بدون قصد لذت باشد و نگاه کردن به صورت انان و دستهایشان تا مچ چنانچه با قصد لذت یا ترس افتادن در گناه نباشد و همچنین زینت و آرایش نداشته باشد جایز است.
2. نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم نیز حرام است البته نگاه زن به قسمتی هایی از بدن مردان که معمولاً مردها نمی‏پوشانند مثل سر و دستها و قدم پاها جایز است به شرط اینکه بدون قصد لذت و ترس افتادن در گناه باشد
3. ‌نگاه‌کردن به عکس و فیلم های مستهجن و مبتذل مطلقا حرام است هر‌چند به قصد لذت نباشد.‌(امام ،تبریزی،فاضل،وحید،سیستانی:فیلم مبتذل در صورتی که‌قصد‌لذت نباشد بنابر احتیاط واجب حرام است)( مکارم استفتائات ج 2 م 1048، رساله جامع ج 2 م 1441 اجوبه الاستفتائات رهبری س 1314و 1313)
خداوند توفیق ترک گناه را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

حرکت اسرای کربلا به طرف شام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری
امام صادق علیه السلام فرمودند: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی عَوَّضَ الْحُسَیْنَ ـ علیه‌السلام ـ مِنْ قَتْلِهِ أَنْ جَعَلَ الْإِمَامَةَ فِی ذُرِّیَّتِهِ وَ الشِّفَاءَ فِی تُرْبَتِهِ وَ إِجَابَةَ الدُّعَاءِ عِنْدَ قَبْرِه «خداوند عوض قتل امام حسین - علیه السلام - چهار ویژگی به آن حضرت عطا فرموده است : اول - امامت را در ذریه او قرار داده است، دوم - شفا را در تربت آن جناب قرار داده، سوم - کنار و زیر قبه او دعا مستجاب می‏باشد، چهارم - ایام زیارت کنندگان او از عمرشان حساب نمی‏شود» (بحار ؛ ج 44 ،ص 221)
1. شفا در تربت امام: اهمیت این پاداش آن‌گاه روشن می‌شود که بدانیم از نظر فقه اسلام، خوردن خاک حرام است، و تنها خوردن کمی از تربت سیدالشهدا به قصد شفا، از این حکم استثنا شده است.
2. استجابت دعا: ;ابوهاشم جعفری که از اصحاب امام هادی (علیه‌السلام) است، می‌گوید: وقتی امام هادی بیمار بود به من فرمود که کسی را برایم به حائر حسینی بفرستید تا دعا کند. ابوهاشم این ماجرا را به علی بن بلال گفت. او گفت: امام هادی خود حائر حسینی است؛ یعنی دارای حرمت است. ابوهاشم باز به نزد امام برگشت و ماجرای دیدارش با علی بن بلال را بازگو کرد. حضرت فرمود:رسول خدا (صلی الله‌علیه و آله) که حرمت او و هر مؤمنی بزرگ‌تر از حرمت خانه خدا است، کعبه را طواف می‌کرد و حجرالاسود را می‌بوسید و خدای سبحان به او فرمان داده بود که در عرفه وقوف کند (کامل الزیارات، ص 274)
3. امامت در نسل امام حسین علیه السلام : با اینکه امام حسن علیه السلام بزرگتر بودند امامت در نسل امام حسین واقع شده است.
4. رسوخ حرارت محبت امام حسین علیه السلام در دل مؤمنین: محبّت و عشق و علاقۀ مردم به امام حسین علیه السلام ، امتیازی برای ایشان به شمار می‌رود که با اینکه بقیه معصومین علیهم السلام را نیز دوست دارند ولی محبت ویژه امام حسین علیه السلام در قلوب امتیاز ویژه است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً(مستدرک‏الوسائل، ج 10، ص 318)
5. نماز در مسافرت با شرایطی که در رساله‌های عملیه آمده شکسته است، اما مسافر می‌تواند در چهار مکان نمازش را شکسته یا تمام بخواند. که یکی از آنها حائر حسینی است.
خداوند همه ما را جزء پیروان حقیقی امام حسین علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل، ج ٥، ص ٣٧٨)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: مَن صَلّی المَغرِبَ والعِشاءَ الآخِرَة و صلاةَ الغداةِ فی الـمسجِدِ فی جماعةِ فَکأَنما أَحیَی اللّیلَ کُلَّه.

. کسی که نماز مغرب و عشا و نماز صبح خود را در مسجد به جماعت بخواند گویا تمام شب را به عبادت اِحیا نموده است. (وسائل، ج ٥، ص ٣٧٨)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام نماز جماعت:
1. در نماز جماعت، بعد از تکبیرِ امام، اگر صف جلو آماده‌ی نماز و تکبیر گفتنِ آنها نزدیک باشد، کسانى که در صف بعد ایستاده اند، مى‏توانند تکبیر بگویند. (1)
2. کسی که مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده، اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند، چنانچه در حالی که امام ایستاده، بخواهد اقتدا کند‌، باید حمد و سوره را آهسته بخواند، و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد، باید حمد را تمام کند و به فتوای امام خامنه‌ای و همچنین تعداد زیادی از مراجع تقلید در رکوع، خود را به امام جماعت برساند. (2)
3. اگر می‌داند که برای خواندن حمد، زمان کافی ندارد (بنا بر احتیاط واجب) باید صبر کند تا امام به رکوع برسد، بعد اقتدا کند؛ لذا در حالی‌که امام بعد از تکبیر در حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند. (3)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (ولى احتیاط مستحب آن است که صبر کند تا تکبیر صف جلو تمام شود. مشهور؛ مکارم: انتظار کشیدن خلاف احتیاط است. بهجت: زودتر تکبیر گفتن بر خلاف احتیاط است.) (رساله مراجع م 1418 ؛ بهجت استفتائات ج2 س2672)
(2) (امام خامنه‌ای، آیات عظام خوئی، بهجت، فاضل، تبریزی، سیستانی، مکارم، وحید: خودش را به رکوع برساند. آیت الله سیستانی: اگر برای تمام حمد وقت ندارد، حمد را قطع کند و با امام به رکوع برود.) (امام خامنه‌ای، سایت ادمین، استفتاء شخصی ؛ رساله مراجع م1442)
(3) (رساله مراجع م 1441)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَینِ حَرَارَهً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَدا»«برای شهادت امام حسین علیه السلام در دل‌های مؤمنان شراره‌ای است که هیچ‌گاه خاموش نشود.»( جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص556)
قیام امام حسین علیه السلام از جمله بزرگ‌ترین حوادث تاریخ اسلام است. به گونه‌ای که پس از گذشت قرن‌ها، هنوز مردم یاد این واقعه را زنده می‌دارند و برای آن حضرت عزاداری می‌کنند. دلایلی برای ماندگاری قیام حضرت وجود داردکه برخی را عرض می کنیم:
1. اخلاص و انگیزه الهی: از آنجا که خلق حماسه عاشورا دارای انگیزه الهی بود و امام حسین علیه السلام در یک روز هر چه داشت برای خدا و در راه احیای دین خدا و سنت رسول خدا فدا کرد و با خونش امضاء نمود لذا رنگ ابدی پیدا کرد و هرگز گرد و غبار غفلت و فراموشی آن را نمی‌گیرد چون قیام حضرت رنگ و بوی دنیا نداشت تا فناپذیر گردد ازاین جهت در زیارت اربعین آمده است که امام در راه خدا جان خود را فدا کرد تا بندگان خدا را از نادانی و گمراهی نجات دهد.( مفاتیح الجنان، زیارت اربعین)
2. نقش خاندان اهل بیت در ماندگاری عاشورا : یکی دیگر از عوامل مسلّم جاودانگی عاشورا تلاش مستمر و سیره عملی ائمه علیهم السلام در اقامه عزای سالار شهیدان می‌باشد. در مناسبت‌های مختلف به بیان اهمیت عزاداری و زیارت امام حسین علیه السلام می‌پرداختند، تبیین اهداف قیام امام حسین علیه السلام ، جلوگیری از تحریف عاشورا، بیان حقایق و عمق جنایت بنی‌امیه، رسوا نمودن دستگاه بنی‌امیه ، برگزاری مجلس عزای امام حسین علیه السلام ، ترغیب و تشویق بر اقامه عزای سالار شهیدان ، ذکر فضائل عزاداری و گریه و زیارت امام حسین از اقدامات بسیار مؤثر اهل بیت علیهم السلام در ماندگاری حماسه عاشورا است .
3. تلاش شیعیان برای حفظ قیام عاشورا: نقش مردم از زمان بنی امیه تا بنی العباس تا زمان رضاخان و دیگر ستمکاران در برگزاری عزای امام حسین علیه السلام تحت هر شرائطی با وجود تهدید و ممانعت و زندان بسیار روشن و قابل تقدیر است
خداوند ما را جزء عزادارن حقیقی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(میزان‌الحکمة، ج ٢، ص ٥١٠)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
پیامبر اعظم در یک روایت نورانی می فرمایند:
حُرمةُ مالِ المُسلِم کَحُرمَةِ دَمِهِ

. احترام مال مسلمان همانند احترام به خون و جان اوست (مراعات آن بر همه واجب است). (میزان‌الحکمة، ج ٢، ص ٥١٠)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام ارث:
1-‌هنگامی که انسان فوت می کند قبل از اینکه ارثیه میان ورثه تقسیم شود، چنانچه میت دارای بدهکاری باشد واجب است ورثه ابتدا بدهی های میت را از اموالی که میت بجا گذاشته، پرداخت کنند؛ هر چند میت به پرداخت بدهکاری هایش وصیت نکرده‌باشد‌، لذا به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای اگر فرزندان بدانند که میت خمس یا زکات بدهکار است‌باید‌خمس و زکات اموالش را پرداخت نمایند هر‌چند وصیت نکرده‌باشد
2-اموالی‌که از میت بعد از کسر بدهکاری و عمل به وصیت‌نامه شرعی میت، باقی‌می‌ماند متعلق به همه‌ورثه می‌باشد که پسران دو برابر دختران سهم می برند و تا‌زمانی‌که اموال تقسیم نشده است هیچ یک از‌ورثه بدون‌اجازه یا رضایت دیگر ورثه ‏حق تصرف در آن اموال را ندارند. و چنانچه یکی از ورثه در این اموال بدون اجازه و رضایت تصرف و استفاده کند، ‏علاوه بر‌ارتکاب گناه ،مدیون به ورثه نیزمی باشد.
3. در مواردی که افراد در زنده بودنشان، اموال را بین فرزندان تقسیم می کنند و تحویل می دهند، شرعا ارث محسوب نمی شود و احکام آن را نیز ندارد.
خداوند توفیق یادگیری وعمل به دستورات دین را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله آموزشی جلد دوم بخش دوم: معاملات جایز ؛ فصل چهارم: شرکت درس50: مبحث سوم: شرکت عقدی صحیح)
(2) (استفتاء خصوصی از سایت امام خامنه ای، شماره 841320)
(3) (رساله مراجع، مساله 2736)
(4) (رساله مراجع، مساله 2770 و 2771)

جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی (ط الإسلامیة)/ ج‏3/414 / ص:413

سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
فردا روز جمعه است در روایتی از پیامبر اکرم ص نقل شده که فرموده اند: إِنَ‏ یَوْمَ‏ الْجُمُعَةِ سَیِّدُ الْأَیَّامِ‏ یُضَاعِفُ‏ اللَّهَ‏ فِیهِ‏ الْحَسَنَاتِ

جمعه سرور ایام است و خداوند در آن حسنات را مضاعف می گرداند .الکافی (ط الإسلامیة)/ ج‏3/414 / ص:413)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره نماز جمعه:
1. یکی از با فضیلت ترین اعمال روز جمعه شرکت در نماز جمعه است که ترک کردن نماز جمعه و اهمیت ندادن به آن شرعا مذموم است و شرکت در نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان‏ علیه السلام به نظر اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای واجب تخییری است به این معنا که انسان بین خواندن نماز ظهر یا خواندن نماز جمعه مخیر است‌، هر چند که شرکت در نماز جمعه فضیلت بیشتری دارد. و مسافر هم می تواند در نماز جمعه شرکت کند. (1)
2. کسی که در نماز جمعه شرکت کرده واجب است به خطبه‌ها گوش کند (2) و همچنین باید ازهر کاری که باعث از بین رفتن فایده خطبه‌ها یا گوش ندادن می شود مانند صحبت کردن با دیگران پرهیز کند. (3)
3. کسی که به خطبه‌ها نرسیده می تواند در نماز جمعه شرکت و بنا به نظر امام خامنه ای و همچنین اکثر مراجع عظام تقلید کفایت از نماز ظهر نیز می‌کند حتی اگر در رکعت دوم قبل از رکوع برسد نیز کافی است و رکعت دوم را فرادی مانند رکعت دوم نماز جمعه انجام دهد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع ص842 م1) شبیری زنجانی: خواندن نماز ظهر در وقت امکان حضور در نماز جمعه با شرایط معتبر، خلاف احتیاط است، همچنان که اگر نماز جمعه خواند، بنابر احتیاط به آن اکتفا نکند و باید نماز ظهر را هم بخواند. صافی، گلپایگانی: نماز ظهر نیز بنابر احتیاط خوانده شود.
(2) ینابر احتیاط: آیات عظام سیستانی، مکارم، خوئی
(3) (رساله مراجع ص 852 مساله 38 و صفحه 858 و 862)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری
از زمانی که اباعبد الله و یاران باوفایش در کربلا به شهادت رسیدندعزاداری اهل بیت بر سید الشهدا شروع شد. واین عزاداری همراه با دو ویژگی بود
1. گریه بر مصائب شهدای کربلا 2. تبیین جایگاه اهل بیت وبیان حوادث کربلا و پرده برداشتن از چهره تزویر بنی امیه. امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها و سایر اسرا در کوفه و شام علاوه بر اینکه بر مصائب امام شهید ویارانش می گریستند همزمان جایگاه و فضائل اهل بیت علیهم السلام را بیان و جنایات زشت امویان را برملا می نمودند.
بعد از جریان اسارت شیوه عزاداری اهل بیت بر امام حسین علیه السلام به این نحو بود که گاهی مرثیه خوانی را دعوت می کردند در مجلس امام حسین علیه السلام مصیبت و مرثیه بخواند و آنان گریه می کردند و دستور می دادند همه گریه کنند. امام باقر علیه السلام در روز عاشورا برای امام حسین علیه السلام مجلس عزا بر پا می کرد و بر مصایب آن حضرت گریه می کردند که در آن مجلس شعرخوانی کمیت در تاریخ معروف است (کافی ،ج8 ،ص 102)
امام رضا علیه السلام در شیوه عزاداری پدر بزرگوارشان امام کاظم علیه السلام فرمودند که:چون ماه محرم فرا می رسید کسی پدرم را خندان نمی دید و این وضع ادامه داشت تا روز عاشورا در این روز پدرم را اندوه و حزن و مصیبت فرا می گرفت(امالی شیخ صدوق ،ص 191) در مورد امام رضا علیه السلام دارد که از دعبل خزاعی درخواست کردند مرثیه بخواند آنگاه حضرت بین حاضران و خانواده خود پرده ای زدند تا بر مصایب امام حسین علیه السلام اشک بریزند (مستدرک الوسائل ،ج10 ،ص 386) امام حسین علیه السلام از خواهران و زنان و دخترانش خواست که بعد از شهادتش از شیوه های غلط عزاداری استفاده نکنند و فرمود: چون من کشته شوم مبادا برای من گریبان چاک زنید ، مبادا صورت خود خراش دهید و مبادا حرفی بزنید که ارزش این حماسه را پایین بیاورید(لهوف ابن طاووس ،ص 150) بنابراین باید در عزاداری از کارهایی که موجب سستی و وهن مذهب شود، دوری شود.
خداوند ما را در صراط مستقیم همواره مستدام بدارد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری
1- خطبه‌های آتشین: امام علیه السّلام برای روشنگری مردم و تبیین معارف عاشورایی و پرده‌برداری از چهرة منفور بنی‌امیه خطبه‌هایی در کوفه و شام ایراد فرمودند و اذهان مردم مدینه را نسبت به بنی‌امیه آگاه کردند و این زمینه‌ای شد که بسیاری از قیام‌ها بر علیه امویان در مدینه شکل بگیرد.
2. - تبیین معارف اهل بیت و مبارزه در قالب دعا: امام زین العابدین ـ علیه السّلام ـ در محیطی که ارعاب و اختناق حاکم بود مباحث سیاسی و اصول اعتقادی را در قالب دعا بیان می‌فرمود که مهم‌ترین آنها مسئلة امامت و رهبری حقیقی جامعة اسلامی و غصب و تصاحب آن توسط حکّام جور بود
3- زنده نگه داشتن یاد و خاطرة عاشورا: واقعة عاشورا در افکار عمومی برای حکومت اموی بسیار گران تمام شد و مشروعیت آن را زیر سؤال بود، امّا برای اینکه این فاجعة عظیم فراموش نشود امام با گریه بر شهیدان و زنده نگه داشتن خاطرة آنان مبارزة منفی را به صورت گریه ادامه داد.
4- تربیت شاگردان: امام ،شاگردان و اصحاب خاصّی تربیت کرد که هر یک از آنها حافظ دستاوردهای مکتب عاشورا و امامت بودند.
خداوند توفیق عمل به دستورات اهل بیت را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی، ج 2، ص: 170)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَیْ‏ءٍ أَفْضَلَ‏ مِنْ‏ أَدَاءِ حَقِ‏ الْمُؤْمِن

هیچ عبادتی بالاتر از ادای حق مؤمن نیست. (الکافی، ج 2، ص: 170)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره رد مظالم:
1. یکی از صدقات واجب که ممکن است بر عهده برخی از افراد واجب شود رد مظالم است؛ رد مظالم در جایی واجب می شود که انسان به کسی بدهی مالی داشته باشد و طلبکارش را نمی شناسد یا اگر می شناسد دسترسی به او امکان ندارد و اگر فوت کرده است به وارثین او هم دسترسی ندارد. (1)
2. اگر کسی در دوران کودکی به اموال کسی خسارت وارد کرده است یا به بدن کسی ضربه ای زده که سبب دیه شده است یا اینکه از مال کسی برداشته یا اموال کسی در ماشین یا منزل یا مغازه جا می ماند و مانند اینها که دسترسی به مالک و طلبکار وجود ندارد و از پیدا شدن صاحبش هم ناامید باشد، از موارد رد مظالم است.
4. مصرف رد مظالم فقیر شرعی می باشد البته وقتی که انسان می خواهد رد مظالم را به فقیر پرداخت کند (به فتوا یا احتیاط) از نماینده یا دفتر مرجع تقلید اجازه بگیرد.
خداوند متعال ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
(1) (سایت آیت الله مکارم، تعریف رد مظالم)
(2) (رساله مراجع م1814 ؛ سایت أدمین رهبری ؛ استفتائات حضرت امام ج‌3، ص: 576)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری

هر چیزى که در این عالم ، شرافت پیدا مى‏کند، یا به خاطر انتساب آن به خداوند سبحان و شرافت ذاتى است، و یا به خاطر وقوع امر خارق العاده و مهمى است که به آن شرافت و برکت داده است .
خاک کربلا قطعه‏اى از بهشت است که خداوند قادر متعال به واسطه قدردانى از یک فداکار در راه دین که تمام هستى خود را فدا کرده ، در آن خاک، برکت و فضیلت و شفا قرار داده است .
در روایات فضایل فراوانی برای تربت امام حسین ( علیه السلام ) ذکر شده است که برخی را عرض می کنیم:
1-برداشتن حجاب هفتگانه: امام صادق ( علیه السلام ) مى‏فرماید: «همانا سجود بر تربت حسین ( علیه السلام ) حجابهاى هفتگانه را پاره مى کند(کافی،ج 4 ،ص 588) مراد از «حجاب» در کتاب و سنت ، همان حجابهایى است که بین بنده و خالق حایل شده و او را از شهود خداوند محجوب مى سازد.
2-ثواب تسبیح گفتن حتی بدون ذکر گفتن: امام زمان (عج) فرمود: «هر کس تسبیح تربت امام حسین ( علیه السلام ) را در دست گیرد و ذکر را فراموش کند، ثواب ذکر براى او نوشته مى‏شود». (بحار، ج 44 ،ص 280)
و امام صادق ( علیه السلام ) فرمود: «یک ذکر یا استغفار که با تسبیح تربت حسین ( علیه السلام ) گفته شود برابر است با هفتاد ذکر که با چیز دیگر گفته شود»( من لایحضره الفقیه ،ج 1 ، ص 268)
3-شفا یافتن: فردی از امام صادق ( علیه السلام ) سوال کرد: چگونه است که فردى از خاک قبر امام حسین ( علیه السلام ) برمى دارد و از آن سود مى برد، ولى فرد دیگرى از آن برمى دارد و بهره اى نمى برد؟ جواب فرمود: «نه والله، هر کس که از آن خاک بردارد و اعتقاد داشته باشد که به او نفع مى بخشد، البتّه بهره مند مى شود»( کامل الزیارات، ص 278)
البته احتیاط آن است که مقدار تربت خورده شده، بیش از یک عدس نباشد.
خداوند توفیق بهره مندی از دستورات دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوت بر محمد و آل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code