کل بیان های بین الصلاتین از ۰/۰۴/۰۶ تا ۰/۰۴/۱۳

حدیث گفتار روز
(من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏2 ؛ ص66)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی حضرت باقر علیه السلام می فرمایند: الْبِرُّ وَ الصَّدَقَةُ یَنْفِیَانِ الْفَقْرَ وَ یَزِیدَانِ فِی الْعُمُرِ وَ یَدْفَعَانِ عَنْ صَاحِبِهِمَا سَبْعِینَ مِیتَةَ سَوْءٍ

کار خیر و صدقه، فقر را مى‏ بَرد، بر عمر مى‏ افزاید و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى‏ کند. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏2 ؛ ص66)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از دستورات مهم در شرع مقدس اسلام رسیدگی به نیازمندان است و امروز قصد داریم چند مسئله کوتاه شرعی درباره انفاق و صدقه خدمت شما بیان کنیم:
1. انفاق واجب مثل پرداخت خمس و زکات و رد مظالم و کفارات علاوه بر اینکه ثواب بسیار زیادی دارد، عمل به وظیفه شرعی است و هیچ گاه انفاق مستحب، جای انفاق واجب را نمی گیرد بلکه اگر به مالی از اموال انسان انفاق واجب تعلق بگیرد مثل اینکه خمس بر اموال وی واجب باشد، به فتوای اکثر مراجع تقلید (1) تا خمس آن پرداخت نشود، هرگونه تصرف حتی صدقه و خیرات کردن هم جایز نیست. (2)
2. در مصرف صدقه مستحبی فقیر بودن یا سید نبودن شرط نیست بلکه می توان صدقه مستحبی را به فقیر یا ثروتمند یا سادات با حفظ احترام پرداخت کرد. اما سعی شود صدقات به فقرایی که متدین و عفیف هستند پرداخت شود؛ و همچنین به کسی که صدقه پرداخت می شود، هرچه خویشاوندیش نزدیکتر باشد، ثواب آن بیشتر است. مثل پرداخت صدقه به پدر و مادر یا برادر و خواهر. (3)
3. همان طور که صدقه دادن مستحب است، واسطه شدن و کمک کردن در رساندن صدقات به اهلش و نیازمندان مستحب است و در روایت است که به واسطه ی کار خیر هم، پاداش صدقه دهنده، عطا می شود بدون اینکه از ثواب صدقه چیزی کم شود. (4)
عزیزان می توانند سوالات شرعی و دینی خویش را به صورت پیامکی از سامانه 30002020 ارسال کرده و در اسرع زمان ممکن پاسخ را دریافت نمایند.
خداوند متعال توفیق کارهای خیر به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) امام خامنه ای: تصرف جایز است.
(2) (اقتباس از مساله 820 رساله مراجع تقلید)
(3) (اجوبه الاستفتائات س1822 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الصدقه، مساله 5 و کتاب الهبه، مساله 21 ؛ منهاج الصالحین ج 2 م 1335 و م 1607 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، صدقات)
(4) (تحریر الوسیله کتاب الصدقه، مساله 7 ؛ آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین، ج 2 م 1602)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏4، ص:11)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایت است از حضرت رضا علیه السلام که فرمودند: صاحِبُ النِّعْمَهِ یَجِبُ عَلَیْهِ التَّوْسِعَهُ عَلى عَیالِهِ

هر کسی که خدا به او نعمتی می دهد به خانواده خود توسعه دهد و اسباب رفاه آنها را فراهم کند. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏4، ص:11)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در تعالیم دینی زوجین در زندگی مشترک دعوت به توافق و تفاهم شده اند؛ اینکه نیازهای مشروع و حلال یکدیگر را برآورده کنند و نسبت به تکالیف شرعی نسبت به هم کوتاهی نکنند که لازم است همه کسانی که ازدواج کرده اند و زندگی مشترک دارند و یا قصد ازدواج دارند با شناسایی این دستورات به نحو صحیح، مطابق دستور دین عمل نمایند که می خواهیم چند مورد را خدمتتان گزارش کنیم:
1. زن و شوهر نسبت به یکدیگر حقوق واجب و مستحبی دارند مثل اینکه زن نباید شرعا بدون اجازه شوهر از منزل خارج شود و یا اینکه مرد باید نفقه همسر دائمی خودش را که همان تامین خوراک و پوشاک و مسکن و سایر نیازهای متعارف خانم که مطابق شانش باشد تهیه کند و کار کردن خانم در منزل و همچنین آماده کردن رفاه بیشتر توسط مرد برای خانواده از حقوق مستحب زن و شوهر بشمار می آید و سفارش شده زن و شوهر موافق یکدیگر باشند و در امور زندگی درک متقابل داشته باشند. (1) درصد قابل توجهی از آمار طلاق (که متاسفانه آمار وحشتناکی است) به همین بی توجهی زوجین نسبت به حقوق شرعی مرتبط است، اینکه دانسته یا ندانسته حق طرف مقابل را ضایع می کند و سبب اختلافاتی در زندگی می شود.
2. زن و شوهر در یک مورد نباید موافق یکدیگر باشند و آن هم در گناه است یعنی زن یا شوهر نباید در گناه از همسرش اطاعت کند، که به مواردی اشاره می شود:
الف) یکی از گناهان بزرگ سقط جنین (در هر سنی) است که مثلا اگر مرد از همسرش خواست که سقط کند نباید انجام دهد و نباید اطاعت کند.
ب) یکی از این موارد کسب حرام است که مصادیقش فراوان است به این معنا که اگر مثلا خانم از شوهر بخواهد که برای رفاه بیشتر فلان مسیر حرام را برای درآمد بیشتر انتخاب کن مرد نباید به گفته وی ترتیب اثر دهد.
ج) استفاده از طلا برای مردان است؛ زینت و آرایش خانم در منظر نامحرم، تراشیدن ریش برای مرد، استفاده از برخی زینت که برای تکالیف شرعی و عبادی خانم مشکل شرعی دارد مانند ناخن مصنوعی و ... نیز از دیگر موارد اطاعتهای نابجا است.
می توانید سوالات شرعی تان را از سامانه تلفنی 05132020 بپرسید یا به 30002020 پیامک کنید.
خداوند متعال به مردان ما غیرت علوی و به زنان ما عفت فاطمی عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریر الوسیله، کتاب النکاح، ابتدای فصل قسمت و نشوز و شقاق ؛ منهاج الصالحین، ج 3 ، م 337 القسم الاول و القسم الثانی)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص: 82)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: قَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى‏ مَا تَحَبَّبَ‏ إِلَیَّ عَبْدِی بِأَحَبَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَیْه.

خداوند می‌فرماید هیچ بنده‌ای نمی‌تواند محبت مرا به خود جلب کند مگر اینکه واجبات مرا دوست داشته باشد (و به آن عمل کند.) (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص: 82)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

مسئله ای که امروز بیان می کنیم این نکته است که برخی اوقات مکلف باید به جای غسل یا وضو تیمم کند و با تیمم خود را برای نماز آماده کند؛ که البته مسائل دقیقی در این باب مطرح است و با دو سه دقیقه بلکه دو سه ساعت هم نمی شود تمام مسائل را مورد بررسی قرار داد لذا حتما باید با مراجعه دقیق به توضیح المسائل و یا سایت مرجع تقلید حتما برای یک بار هم که شده دقیق این مسائل را مطالعه کنیم
در این فرصت کوتاه قصد داریم چند نکته کوتاه در باب تیمم را خدمتتان گزارش کنیم:
1. تیمم بر دو نوع است گاهی اوقات بجای وضو گرفتن تیمم واجب می شود که به آن تیمم بدل از وضو گفته می شود و گاهی اوقات بجای غسل کردن، تیمم انجام می گیرد که به آن تیمم بدل از غسل گفته می شود . البته کیفیت تیمم بدل از غسل و وضو یکسان است و فقط در نیت تفاوت دارند. (1)
2. اگر فردی بخواهد برای نماز وضو بگیرد یا در جایی که وظیفه اش غسل کردن است، غسل کند، تمام نماز یا بخشی از نماز در خارج وقت واقع می شود باید تیمم کند؛ مثل اینکه برای نماز صبح دیر از خواب بیدار می شود و اگر غسل انجام دهد تمام نماز یا بخشی از آن خارج وقت واقع می شود. (2) و اگر کسی عمدا نماز را به تاخیر بیندازد که وقت برای وضو و غسل نداشته باشد، معصیت کرده است ولی نماز او با تیمم صحیح است. (3)
اینگونه نیست که هر کسی زخمی در اعضای بدنش ایجاد شد وظیفه تیمم باشد و ما طهارت دیگری به نام وضو یا غسل جبیره ای نیز داریم که آن هم دارای فروعات و نکات دقیقی است و لازم است دقیق بررسی، مطالعه و مراجعه شود.
به هدف امکان مراجعه حضوری و پرسش مستقیم از کارشناس؛ در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند.
همچنین سامانه پیامکی 30002020 و تلفنی 05132020 نیز آماده دریافت سوالات شما خوبان خواهد بود.
خداوند متعال انشالله همه ما را آشنا به دستورات دینمان بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م 701)
(2) جهت اطلاع: اما اینکه وضو و غسل در این فرض صحیح است تفاوت فتوا وجود دارد. (عروه الوثقی، فصل فی التیمم، م29)
(3) (رساله مراجع م 678 و م 679)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص: 193)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی از حضرت صادق علیه السلام نقل شده که حضرت فرمودند: ... مَنْ‏ قَضَى‏ لِأَخِیهِ‏ الْمُؤْمِنِ‏ حَاجَةً قَضَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ مِائَةَ أَلْفِ حَاجَةٍ مِنْ ذَلِکَ أَوَّلُهَا الْجَنَّة ...

کسى که حاجت برادر مؤمن خود را برآورده سازد، خداوند متعال در روز قیامت صد هزار حاجت او را برآورده می کند که اولین آنها بهشت است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص: 193)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

گاهی اوقات پیش می آید که همسایه، یا قوم و خویش وسیله ای را برای استفاده از ما طلب می کند اینکه بعد از استفاده دوباره آن را بازگرداند، به این داد و ستد اصطلاحا عاریه گفته می شود که برای خودش احکامی دارد و قصد داریم برخی از آنها را در این فرصت بیان کنیم:
1. مستحب است انسان تا جایی که می تواند اهل خیر رسانی به دیگران باشد و گرفتاری و نیاز ایشان را برآورده کند و این از افضل اعمال است.
2. کسی که وسیله ی دیگری را به عنوان عاریه و استفاده رایگان گرفته، نمی تواند بدون اجازه صاحبش به فرد دیگری بدهد و لازم است در استفاده و نگهداری از آن نهایت دقت را داشته باشد و وسیله را سالم به صاحبش برگرداند. (1)
3. مالی را که انسان عاریه گرفته اگر بدون اینکه کوتاهی کند با حادثه ای از بین برود یا معیوب بشود چون کوتاهی نداشته ضامن نیست و لازم نیست خسارت را جبران کند اما در سه صورت مطلقا ضامن ‏است و باید جبران کند:
الف: در نگهداری مال یا وسیله کوتاهی کرده یا در استفاده زیاده روی نماید.
ب: اگر شرط بشود که در صورت خسارت جبران کند.
ج: چیزی که برای استفاده رایگان و عاریه گرفته طلا یا نقره باشد. (2)
عزیزان توجه داشته باشند به هدف امکان مراجعه حضوری و پرسش مستقیم از کارشناس؛ در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند.
خداوند متعال توفیق خدمتگزاری به بندگانش را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م 2358)
(2) (رساله مراجع مساله 2349)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج8 ؛ ص307)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که فرمودند: مَنْ حَافَظَ عَلَى الْجَمَاعَةِ حَیْثُمَا کَانَ...کَانَ لَهُ بِکُلِّ یَوْمٍ وَ لَیْلَةٍ حَافَظَ عَلَیْهَا ثَوَابُ شَهِید

کسی که در هر جا باشد بر نماز جماعت مواظبت کند، برای هر یک شبانه روزی که در آن شرکت کرده پاداش یک شهید را خواهد داشت. (وسائل الشیعة ؛ ج8 ؛ ص307)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

در توضیح المسائل مسئله 11 آمده است که مکلف مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از همین مسائلی که زیاد هم ابتلاء دارد احکام طریقه اقتدا در نماز جماعت است که لازم است برویم و مسائلش را بیاموزیم؛
در این مجال قصد دارم به دو مساله کوتاه در این باب اشاره کنم باقی مسائل را حتما مراجعه کنیم و بیاموزیم:
1. کسی که یک رکعت از امام جماعت عقب مانده باشد مثل اینکه نمازگزاری در نماز ظهر یا عصر به رکعت اول نماز جماعت نمی رسد و در رکعت دوم اقتدا می کند، وقتی امام جماعت تشهد رکعت دوم را می خواند به فتوای اکثر مراجع تقلید بنابر احتیاط واجب ماموم باید موقع تشهد به حالت نیم خیز بنشیند؛ ولی وقتی امام جماعت تشهّد رکعت آخر را می‌خواند و رکعت سوم ماموم است به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای بهتر آن است که به حالت تجافی و نیم خیز بنشیند؛ یعنی انگشتان دست و سینه پا را به زمین بگذارد و زانوها را بلند نگهدارد و صبر کند تا امام سلام نماز را بگوید و بعد برخیزد و اگر از همان ابتدای تشهد بخواهد قصد فرادا نماید و بلند شود، مانعی ندارد. (1)
2. اگر مأموم موقعی که امام جماعت در رکعت دوّم نماز چهار رکعتی است اقتدا کند، باید در رکعت دوّم نمازش که رکعت سوّم امام است، بعد از دو سجده بنشیند و تشهّد را به مقدار واجب بخواند، سپس برخیزد و چنانچه برای گفتن سه مرتبه تسبیحات اربعه وقت ندارد، باید تسبیحات اربعه را یک مرتبه بگوید و به فتوای اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای در رکوع خود را به امام جماعت برساند. (2)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) مکارم: احتیاط آن است که به حالت تجافی بنشیند و بنابر احتیاط واجب صبر کند تا امام سلام نماز را بگوید. صافی: احتیاط آن است که به حالت تجافی بنشیند و صبر کند تا امام تشهد را بگوید و بعد برخیزد و واجب نیست صبر کند تا امام سلام بگوید. وحید، خوئی، تبریزی: اگر از ابتدای نماز قصد انفراد داشته است، محل اشکال است. (عروه الوثقی، فصل فی مستحبات الجماعه م 9 ؛ رساله مراجع م 1452 و م 1439؛ امام خامنه ای، سایت ادمین، همسان سازی ها ؛ رساله جامع م 1755)
(2) حضرت امام، زنجانی: در رکوع یا سجده خود را به امام برساند. وحید: اگر در رکوع به امام نرسید، بنابر احتیاط واجب، قصد انفراد نماید. (رساله مراجع م1440 ؛ توضیح المسائل جامع م 1748)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(عیون الاخبار ، ج2، ص180)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت رضا علیه السلام روایت است که می فرمایند: الصَّغَائِرُ مِنَ الذُّنُوبِ طُرُقٌ إِلَى الْکَبَائِرِ، وَ مَنْ لَمْ یَخَفِ اللَّهَ فِی الْقَلِیلِ لَمْ‌ یَخَفْهُ فِی الْکَثِیر

. گناهان کوچک راه‌هاى گناهان بزرگ هستند. کسى که از خداى تعالى در گناه کوچک ترس نداشته باشد، در گناهان بزرگ هم از او نمى‌هراسد. (عیون الاخبار ، ج2، ص180)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از مسائل مهم دینی و اجتماعی مساله ارتباط با نامحرم است و تفاوتی ندارد که در فضای درس و تحصیل باشد یا در فضای مجازی باشد یا در فضای کسب و کار، در هر صورت چنانچه ضوابط شرعی رعایت نشود آسیب های مختلف اجتماعی را به دنبال دارد لذا هر مؤمنی در ارتباط با نامحرم برای کسب رضای خدا و دور ماندن از آسیبهای فردی یا اجتماعی باید در ارتباطش با نامحرم شرایطی را رعایت کند که به چند نکته اشاره می شود:
1. گفتگو با نامحرم از طریق تلفن یا پیامک یا چت در شبکه های مجازی، در صورتی که همراه با قصد لذت شهوانی یا ترس افتادن در گناه باشد، یا کلمات نامناسب میان دو نامحرم رد و بدل شود، چنین گفتگویی حرام است مثلا اگر خانمی یا آقایی ترس این را داشته باشد که با چت کردن با نامحرم به گناه آلوده می شود یا از همان چت کردن لذت شهوانی برده شود، در این مورد چت با نامحرم گناه و معصیت است. (1)
2. لمس مستقیم بدن نامحرم مثل دست دادن به نامحرم در غیر ضرورت و اضطرار حرام است هر چند نامزد انسان باشد که هنوز بین دو نفر عقد شرعی خوانده نشده باشد.
3. حضور زن و مرد نامحرم در مکان خلوت که دیگری نمی تواند به آنجا وارد شود، و احتمال آلودگی به گناه هم وجود دارد، حرام است حتی به نظر تعدادی از مراجع تقلید (2) صرف حضور زن و مرد در چنین مکان خلوتی هر چند احتمال آلودگی به گناه هم وجود نداشته باشد، باز هم حرام است. (3)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال همه ما را از وسوسه های شیطان حفظ بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریرالوسیله، کتاب النکاح م29 ؛ سایت لیدر، احکام حجاب و عفاف ؛ منهاج الصالحین ج3 م29 ؛ استفتائات سیستانی س 226 ؛ سایت مکارم، استفتائات، احکام حجاب، احکام موازین ارتباط با نامحرم ؛ توضیح المسائل مکارم م2092)
(2) حضرت امام، گلپایگانی، صافی، مکارم، زنجانی: فتوی یا احتیاط واجب.
(3) (رساله مراجع تقلید م 889)

جزئیات
حدیث گفتار روز
الکافی (ط- الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص567

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت رضا علیه السلام در روایتی می فرمایند: ...مَنْ زَارَهُمْ رَغْبَةً فِی زِیَارَتِهِمْ وَ تَصْدِیقاً بِمَا رَغِبُوا فِیهِ کَانَ أَئِمَّتُهُمْ شُفَعَاءَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَه

هر کس با رغبت و علاقه أئمه معصومین علیهم السلام را زیارت کند و به آنچه آنان ترغیب کرده اند باور داشته باشد، امامان آنها در روز قیامت شفیعانشان خواهند بود. (الکافی (ط- الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص567

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

مهمترین هدف و بلکه قله أهداف در زیارت، تقرب و نزدیک تر شدن به خداوند است و لذا می بینیم در آداب زیارت زائر با خداوند ارتباط می گیرد مانند مناجاتهایی که زائر در ضمن زیارتنامه با خداوند دارد (اللّهُمَّ إِنِّی أَتَقَرَّبُ إِلَیْکَ بِحُبِّهِمْ) تا امام علیه السلام واسطه اتصال زائر به خداوند شود.
این حقیقت مهم (توحید محوری) در آداب زیارت نیز مشهود است؛ آنجایی که می بینیم در آداب زیارت نقل شده است اگر در حین زیارت وقت نماز شد مستحب است زائر زیارت را رها کند و به نماز بپردازد و قطعا نماز جماعت بر زیارت مقدم شود؛
امروز قصد داریم دو نکته کوتاه راجع به نماز زیارت بیان کنیم:
1. نماز زیارت با توجه به اینکه یکی از نمازهای مستحبی است، در شرایط انجام با نماز واجب تفاوتهایی دارد: الف: اذان و اقامه ندارد. ب: می توان آن را نشسته خواند ولی ایستاده خواندن (برای غیر معذور) بهتر است. ج: می توان آن را در حال حرکت هم خواند و رکوع و سجودش را به صورت اشاره بجا آورد که در این صورت رعایت قبله لازم نیست. د: نمی توان آن را به جماعت اقامه کرد. (1)
2. نماز زیارت را می توان به نیابت از افراد زنده یا اموات نیز بجا آورد و می توان یک نماز زیارت را به نیابت از افراد متعددی خواند بنابر این کسانی که قصد انجام زیارت نیابتی دارند می توانند نماز زیارت نیابتی نیز بخوانند. البته توجه شود که برای امام زادگان نماز زیارت وارد نشده ولی می توان دو رکعت نماز مستحبی خواند، و ثوابش را به آن امام زاده زیارت شده، هدیه نمود. (2)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال به حق حضرت رضا علیه السلام زیارت همه ما را مورد قبول درگاه خودش قرار دهد، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) عروه الوثقی، فصل فی احکام الصلوات المندوبه،م1و2و3و7 و کتاب الصلاه، فصل فی الأذان و الإقامة؛ و فصل فی الجماعه، م2؛
(2) (آیت الله مکارم: نیابت مستحبات از حی و میت صحیح است یا باید به صورت اهدای ثواب باشد؟نیابت مستحبات از حی یا میت اشکالی ندارد هرچند بهتر ، اهدای ثواب است.) (عروه الوثقی کتاب الاجاره مسائل متفرقه م 16 ؛ مکارم، استفتائات سایت)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة، ج‏17، ص: 21)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت باقر علیه السلام روایت شده که فرمودند: مَن طَلَبَ الدُّنیا اِستِعْفافاً عَنِ النّاسِ وَ سَعْیاً عَلی اَهْلِهِ وَ تَعَطٌّفاً عَلی جارِهِ لَقَی اللهَ عَزَّوَجَلَّ یَوْمَ الْقِیامَـﺔِ وَ وَجْهُهُ مِثلُ القَمَرِ لَیْلَـﺔَ الْبَدْرِ.

هر کس دنیا را طلب کند به قصد این که آبروی خود را از مردم حفظ، رفاه خانواده‌اش را تأمین و به همسایه‌اش کمک کند، وقتی با خدا دیدار کند، چهره‌اش همانند ماه شب بدر می‌درخشد. (وسائل الشیعة، ج‏17، ص: 21)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از مسائل مهم و مورد ابتلا تعاملات و داد و ستدهای مالی و اقتصادی است و از طرفی در مساله 11 رساله مراجع تقلید ذکر شده مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛
در بین احکام مفصل و متنوع معاملاتی و مالی امشب قصد داریم نکته ای کوتاه درباره رهن و اجاره در قالب سوال و جوابی خدمت شما بیان کنیم:
یکی از سؤالاتی که مؤمنین میپرسند این است که اگر کسی منزل یا مغازه اش را بخواهد رهن و اجاره بدهد یا بخواهد رهن و اجاره را تمدید کند روش صحیحش به چه صورتی است؟ چون شنیده ایم حالت حرام هم دارد؟
در پاسخ دو نکته را متعرض می شویم:
نکته اول این است که رهن دادن منزل یا مغازه بدون اجاره (به تعبیر دیگر رهن کامل) به فتوای همه مراجع تقلید باطل است و نوعی ربا محسوب می شود که شرعا حرام است. (1)
اما به فتوای اکثر مراجع روش صحیح برای کسی که می خواهد قرارداد جدید با مستأجرش ببندد به این صورت است که قرارداد اجاره ای با مبلغ و مدت مشخص بسته شود و در ضمن قرارداد اجاره شرط قرض الحسنه شود مثلا صاحب خانه به مستاجر بگوید: خانه را به شما یکساله، ماهی 50 هزار تومان اجاره می‌دهم به شرط اینکه مبلغ ده میلیون تومان یکساله به من قرض بدهید،‌که در این صورت مبلغ قرض به عنوان شرط ضمن قرارداد اجاره قرار می گیرد که با قبول مستاجر صحیح است و اگر بخواهد تمدید کند بعد از تعیین مبلغ و مدت اجاره جدید، با مستاجر شرط کند که مبلغ قرض الحسنه ای که سال قبل پرداخت کرده است تا یکسال دیگر مطالبه نکند که با قبول مستاجر صحیح است. (2)
نکته دیگر اینکه: کسانی که تا کنون این کار را صحیح انجام نداده اند الآن می‌توانند به طریقه صحیح هر چند لفظی و شفاهی قرارداد (اجاره به شرط قرض) را دوباره ببندند و نسبت به گذشته با همدیگر مصالحه کنند.
نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید.
خداوند متعال به همه ما توفیق کسب و روزی حلال را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریرالوسیله، کتاب القرض، م 9 ؛ رساله آموزشی، ج2 درس 69 ؛ منهاج الصالحین، ج2 م 1011 و م 1013)
(2) (مسائل جدید ج1ص 87 ؛ اجوبه الاستفتائات س 1662 ؛ جامع المسائل ج1 س 1107 و س 1201 ؛ اجاره تبریزی ؛ رساله مکارم مساله 1975)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعة ؛ ج‏12 ؛ ص39)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایت است از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام که می‌فرمایند: لَا مُظَاهَرَةَ أَوْثَقُ مِنَ الْمُشَاوَرَةِ

. هیچ پشتیبانى مطمئن تر از مشورت کردن نیست. (وسائل الشیعة ؛ ج‏12 ؛ ص39)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از موضوعات پر مراجعه مردم به روحانیون استخاره است، رجوع می کند و درخواست استخاره دارد
چقدر تا به حال نسبت به استخاره تحقیق و بررسی کردیم که خقیقتش چیست و کاربردش کجاست؟ بگذارید امروز نکاتی راجع به این موضوع عرض کنیم:
1. استخاره در لغت به معنای درخواست خیر کردن از خداوند است و حقیقت آن یعنی دعا قبل از انجام کاری مهم و یا تصمیمی سرنوشت ساز؛ و مستحب است انسان برای هر کار مهمی دعا کند که خداوند متعال خیرش را در آن قرار دهد.
اما آنچه مرسوم شده از استخاره به عنوان نوعی قرعه اسلامی در امورات، خاصه تصمیمات مهم
باید گفت انسان نسبت به تصمیم‌گیری در امور مختلف مثل سفر، خرید و فروش ابتدا سفارش شده فکر و تحقیق و دقت و مشورت با افراد مطمئن و با تجربه داشته باشد و هنگامی که به خوب یا بد بودن آن مطمئن شد عمل کند
و ازدواج هم از همین مقوله است و اینطور نیست که به محض اینکه در معرض انتخاب همسر آینده قرار گرفتیم برویم سراغ استخاره
بله اگر با مشورت و تحقیق به نتیجه ای نرسید و متحیر باقی ماند مانعی ندارد و می‌تواند استخاره کند، ولی در هر صورت عمل کردن به استخاره واجب نیست. (1)
2. برخی از افراد وقتی مراجعه می کنند برای استخاره می بینیم که اصلا استخاره را درست متوجه نشده اند مثلا :
الف: برای پیش بینی آینده مثلا آیا با فلانی ازدواج می کند یا نه؛ یا اینکه در امتحانش موفق می شود یا نه.
ب: برای انجام کار حرام مثلا برای خودکشی یا سقط جنین.
ج: برای ترک واجب مثلا قطع رحم و یا قهر کردن با والدین.
د: پیدا کردن گم شده. (2)
این موارد هیچ کدام استخاره ندارد و انسان برای رسیدن به حوائجش باید تلاش کند و البته از خداوند نیز بخواهد و دعا کند
لذا در مشکلات و مسائل زندگی از هم صحبت شدن با اهل علم و کارشناسان دینی بهره بگیریم و به جای طلب استخاره (به غلط) از ایشان نسبت به مسئله مد نظرمان مشاوره و راهنمایی بگیریم.
تعجیل‌در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (العروه الوثقی، کتاب الحج، مقدمه فی آداب السفر و مستحباته ؛ اجوبه الاستفتائات، سوال 1434 و 1435 ؛ سیستانی، استفتائات ص 130 ؛ مکارم، استفتائات جدید، ج4 سوال 1195)
(2) (اجوبه الاستفتائات، سوال 1436 و 1437 و 1438 ؛ سیستانی، استفتائات ص 130 ؛ مکارم، استفتائات سایت، استخاره)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص152)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
در روایتی حضرت باقر علیه السلام می‌فرمایند: صِلَةُ الْأَرْحَامِ تُزَکِّی الْأَعْمَالَ وَ تَدْفَعُ الْبَلْوَى... .

صله رحم و رسیدگی به اقوام و بستگان، گناهان را پاک می‌کند و بلا را دور می‌کند. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏2 ؛ ص152)

امام باقر (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از مسائل مهمی که در رساله مراجع تقلید بیان شده این است مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از گناهان و خط قرمزهای اسلام عزیز قطع قطع ارتباط با اقوام و خویشان است که اصطلاحا قطع رحم گفته می شود؛ حال با وضعیت به وجود آمده (در شیوع بیماری) برای انجام صله رحم، تکلیف چیست؟
در پاسخ به چند نکته کوتاه اشاره می شود:
1. حدّاقل صله رحم آن است که در عرف گفته شود: «فلان کس با خویشاوندانش ارتباط دارد»، و اگر طورى رفتار کند که بگویند: «قطع رابطه کرده» قطع رحم محسوب مى‌شود و این جایز نیست. و جایگاه بستگان (خویشان رحمی) در مقدار این ارتباط با هم متفاوت هستند: نسبت به پدر و مادر، فرزند، برادر و خواهر توجه بیشتری باید کرد. (1)
2. یکی از شیوه‌های صله رحم، حاضر شدن در منزل ارحام است اما صله رحم منحصر به دیدار حضوری در منزل فرد نیست و ایشان می‌تواند با تماس تلفنی، پیامک، جویا شدن از احوال او با واسطه‌؛ یا با احسان به او هر چند از طریق ارسالِ کمک مالی برایش، در مواردی که احتیاج به کمک مالی دارد و مانند آن، این وظیفه الهی را انجام دهد.
3. اگر نوع خاصی از صله رحم با خویشاوند مثلا ملاقات حضوری موجب تأیید کار حرام کسی، یا تشویق بر ارتکاب گناه باشد یا موجب ابتلای خود فرد یا خانواده و فرزندان به گناه شود، یا مثل وضعیت کنونی که برای رعایت مسائل بهداشتی نمی‌توان ملاقات حضوری داشت، آن نوع صله رحم جایز نیست و فرد موظّف است به شیوه دیگری مثلا از طریق تلفن یا راه دیگری صله رحم را انجام دهد. (2)
زائرین و مجاورین محترم می‌توانند سوالات دینی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر همان مرجع دریافت کنید.

خدا توفیق انجام واجبات را به همه ما عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع و نکات توضیحی:
(1) (مکارم، سایت، استفتائات معاشرت و صله رحم)
(2) (سایت لیدر، احکام مناسبتی ویژه آغاز سال جدید، توضیح المسائل جامع مساله 2287 و 2288 و 2289)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج الفصاحه ص554 ، ح 1839)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
رسول خدا صلی الله علیه و آله در روایتی می‌فرمایند: صِلَةُ الرَّحِمِ وَ حُسْنُ الْخُلُقِ وَ حُسْنُ الْجِوَارِ یُعَمِّرَانِ الدِّیَارَ وَ یَزِیدَانِ فِی الْأَعْمَارِ

صله رحم، خوش اخلاقى و خوش همسایگى، شهرها را آباد و عمرها را زیاد مى کند. (نهج الفصاحه ص554 ، ح 1839)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

در اسلام تاکید زیادی نسبت به همسایگان و رعایت حقوقشان شده است از طرفی در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ بنابراین در این فرصت کوتاه نکاتی درباره حقوق همسایگان خدمت شما عرض می کنیم:
1. مهمترین حقی که همسایگان بر عهده یکدیگر دارند، دوری از اذیت و آزار همسایگان می باشد و به عنوان نمونه به برخی از مصادیق آزار و اذیت اشاره می شود:
الف: پارک کردن اتومبیل مقابل درب منازل همسایگان در صورتی که مانع عبور و مرور به خانه شود، حرام است؛ بلکه ایجاد مزاحمت در مقداری که حریم خانه محسوب می‌گردد و مورد احتیاج اهل خانه است جایز نیست. (1)
ب: برگزاری مجالس اعم از مجالس شادی یا عزاداری باید به گونه ای باشد که سر و صدا یا پذیرایی از مهمانان سبب اذیت و آزار همسایگان نشود. (2)
2. استفاده از درخت همسایه اعم از میوه و شاخ و برگ آن جایز نیست مگر اینکه با اجازه و رضایت همسایه باشد. (3)
3. در آپارتمانها یا در مجتمع ها، مکانهایی که مشترک است، استفاده و هرگونه دخل و تصرف باید با رضایت همه اعضا باشد. (4) و همچنین در زندگی آپارتمانی در ساعت رفت و امد در راهروها و سرویس پله ها و همچنین سر و صدا کردن باید دقت شود.
4. رعایت مسائل بهداشتی و دقت در این امر نیز حق الناس است. اینکه مثلا زباله ها بی موقع بیرون بگذاریم و حتی از بوی بد آن همسایه و یا عابر آزرده شود، این موارد نیز حق الناس است چه برسد به اینکه این آلودگی ها منجر به بیماری و صدمه و خسارت شود.
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال توفیق خدمت رساندن به مؤمنین را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (استفتائات آیت الله سیستانی ص: 339)
(2) (اجوبه الاستفتائات س 1447)
(3) (جامع المسائل، فاضل، ج1 س 2235)
(4) (استفتائات آیت الله سیستانی ص: 333)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(اصول کافى ، ج 3، ص 265)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که فرمودند: إذَا قَامَ الْمُصَلِّى إلَی الصَّلَاةِ، نَزَلَتْ عَلَیْهِ الرَّحْمَةُ مِنْ أعْنَانِ السَّمَاءِ

هنگامى که نمازگزار به نماز می ایستد، رحمت خداوند از (پهنای) آسمان بر او نازل مى شود. (اصول کافى ، ج 3، ص 265)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

همه ما به مسائل نماز نیاز داریم و از طرفی در رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد، واجب است یاد بگیرد؛ لذا امروز بنا داریم چند نکته ای در مورد قیامهای رکنی نماز بیان کنیم:
1. دو قیام در نماز رکن است (یعنی به نظر اکثر مراجع تقلید اگر سهواً هم ترک شود نماز باطل است.) مورد اول: قیام هنگام گفتن تکبیره الاحرام. مورد دوم: قیام قبل از رفتن به رکوع؛ و فرقی نیز بین نماز اداء و قضا نیست. (1)
2. تا وقتی انسان بتواند بایستد حتی اگر با تکیه به دیوار یا با کمک عصا باشد، نباید نشسته نماز بخواند؛ لذا افرادی که با داشتن قدرت ایستادن، نمازشان را نشسته می خوانند به خاطر ترک قیامهای رکنی نمازشان باطل است و قضا دارد، به عنوان مثال کسانی که کل نماز را روی صندلی می‌خوانند ولی قدرت ایستادن بدون ضرر و مشقت برای تکبیره الاحرام و قیام قبل از رکوع را دارند و با این حال قیام را ترک می کنند نمازشان باطل است و قضا دارد. (2)
3. کسانی که برای بجا آوردن قیام نمازشان مجبور به تکیه به عصا یا دیوار و مانند آن هستند و در نماز فرادا برایشان شرایط فراهم ولی در جماعت نمی توانند ایستاده بخوانند باید فرادا و ایستاده بخوانند یعنی اگر قیام را رعایت نکنند نمازشان باطل است.
نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید.
خداوند متعال ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) زنجانی: قیام در موقع تکبیره الاحرام مانند خود تکبیره الاحرام واجب است و ظاهرا رکن نیست. (رساله مراجع تقلید، م 958) آیت الله مکارم: اگر کسی به واسطه ندانستن مسئله (جهل قصوری) مدتی قیام رکنی را ترک کند نمازهای گذشته قضا ندارد. https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45564&mid=257921
(2) (رساله مراجع تقلید، م 942 و م 970)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند درقرآن مى‏فرماید: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ: ما تو را جز رحمت برای جهانیان نفرستادیم.(انبیا ، آیه 107 )
قرآن 1400 سال قبل صلح جهانى را براى عالم بشریت مژده داده و مى‏فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ:اى کسانیکه ایمان آوردید همگى در صلح درآیید و از پیروى راه شیطان بپرهیزید.(آیه 208 بقره)
اولین شخصیت در عالم بشریت که اقدام به دیپلماسى واقعى صلح جویانه نموده و سفیران و هیئتهاى سیاسى و دیپلماتیک را به پادشاهان مصر، حبشه، فارس و... گسیل داشت، پیامبر اسلام بود.
مسلمانان همه روزه نمازهاى پنجگانه خویش را به عالیترین شعار صلح، دوستى، محبت و رحمت به شعار (السلام علیکم و رحمه الله و برکاته) به پایان مى‏رسانند
تمام سوره های قرآن با کلمه(بسم الله الرحمن الرحیم) شروع میشود جز سوره توبه که اظهار برائت و بیزاری از کفار است.
زمانیکه پیامبر اسلام حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) گروههاى جنگی و نظامى خویش را گسیل مى‏داشت اکیداً به ایشان سفارش مى‏فرمود که مو سفیدان، پیرمردان، اطفال و زنان را بقتل نرسانید، خیانت نکنید، صلح را در پیش گیرید.
اصطلاح (سلام)، (صلح) و مشتقات آن در بیش از یکصد آیه از قرآن عظیم تذکر یافته است و بالعکس اصطلاح جنگ یا حرب و مشتقات آن بجز در شش مورد بکار نرفته است.
بعد ازاینکه مسلمانان به فتح عظیم، فتح مکه نائل آمدند، پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: الیوم یوم المرحمه :امروز روز مهربانى و عطوفت است.( المغازی؛ ج 2، ص 822.)
خداوند نعمت همه ما را جزء مصلحین قرار دهد به برکت صلوت بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج17 ص: 21)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت شب شهادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام به روایتی
از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت است که فرمودند: ‏اَلعِبادَهُ سَبعونَ جُزءاً، اَفضَلُها جُزءاً طَلَبُ الحَلالِ.

عبادت ‏هفتاد جزء ‏است‏ و‏ بالاترین ‏و ‏بزرگترین ‏جزء ‏آن ‏کسب‏ حلال‏ است. (وسائل الشیعه، ج17 ص: 21)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

امشب قصد داریم دقایقی راجع به خرید و فروش صحبت کنیم؛ کمتر کسی است که با این داد و ستد سر و کار نداشته باشد و از طرفی در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آن نیاز دارد واجب است بیاموزد؛ خاصه اینکه در برخی از موارد ربا اتفاق می افتد و لازم است با شناخت آنها مواظب باشیم آلوده به خطا و گناه نشویم.
یکی از سؤالاتی که زیاد سوال می شود این است، اگر کالائی مثلا فرش، که نقد آن دو میلیون تومان ارزش دارد، وقتی که با مبلغ بیشتر، به صورت مدت و شرائط بخریم یا بفروشیم از نظر شرعی این کار حلال است یا نه؟
در جواب به دو نکته اشاره می شود:
1. با رعایت دو شرط این نوع خرید و فروش و سود حاصله حلال و شرعی می باشد؛ اول باید قیمت و دوم باید مدت و زمان بین خریدار و فروشنده به صورت دقیق و واضح معلوم شود به این صورت که فروشنده و خریدار می‌توانند ابتدا در مورد قیمت و مدت با هم صحبت کنند که به تناسب مدت، قیمت زیاد یا کم شود اما عقد معامله باید بر یک قیمت و مدت معین بسته شود مثلا این کالا را به مبلغ دو میلیون و پانصد هزار تومان می فروشم که پولش را شش ماه بعد بپردازید و به این نوع معامله، معامله نسیه گفته می شود.
2. مشتری با وجود توانایی باید بدهی خود را در موعد مقرر بپردازد و در صورت تاخیر در پرداخت، گرفتن مبلغ اضافی ربا و حرام است. (1)
عزیزان توجه داشته باشند به هدف امکان مراجعه حضوری و پرسش مستقیم از کارشناس؛ در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند. و همچنین سامانه پیامکی 30002020 آماده دریافت سوالات دینی شما مومنین خواهد بود.
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع مسأله 2105 و 2108 ؛ جامع المسائل ج1 س 1041 ؛ اجوبه الاستفتائات س 1592 ؛ استفتائات حضرت امام ج2 استفتائات دین س 5 ؛ صافی جامع الاحکام ج2 س 1995 ؛ جامع المسائل فاضل ج1 س 1184)

شب شهادت حضرت رضا علیه السلام به روایتی
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
از حضرت امام جواد ( علیه السلام ) پرسیدند که زیارت پدر شما افضل است یا زیارت امام حسین ( علیه السلام ) ؟ حضرت فرمودند: زیارهْ ابی‌افضل، و ذلک ان ابا عبدالله ع‌یزوره کل الناس و ابی لا یزوره الا الخواص من الشیعه؛ زیارت پدرم برتر است، چون به زیارت حضرت اباعبدالله ( علیه السلام ) همگان می‌روند و لیکن پدرم را زیارت نمی‌کنند مگر خاصان شیعه.» (کافی: ج9، ص335)
مراد امام از خاصان شیعه : شیعیان دوازده امامی هستند زیرا هر که حضرت امام رضا ( علیه السلام ) را امام می‌داند بقیه ائمه را نیز امام می‌داند، چون تنها شیعه اثنا عشری زیارت آن حضرت می‌کنند و زیارت آن امام دلیل تشیع است و فرق دیگر شیعه چون واقفیه (هفت امامی) و زیدیه(4امامی) واساعیلیه(6امامی) فقط به زیارت حضرت امام حسین ( علیه السلام ) می‌روند.
زیارت امام رضا ( علیه السلام ) ، در حقیقت نماد اعتقاد به تشیع اثنا عشری و تبلیغ آن است. از این رو، زائران حرم رضوی باید بدانند، زیارت آنان از نقطه نظر اعتقادی در میان فرق و مذاهب اسلامی و شیعی چه معنا و مفهوم ارزشمندی دارد.
بنا بر این روایت منحصر به زائران حضرت رضا در عصر ائمه نیست و حکمی ثابت برای همیشه است. از آن جا که زیارت حضرت رضا ( علیه السلام ) به معنای آن است که ایشان امام هشتم شیعیان است و فرزندان ایشان امامان بعدی اند تا امام دوازدهم، در حقیقت نفی فِرَق و مذاهب دیگر اسلامی است. اقدام به چنین عملی آن هم در زمان امام جواد ( علیه السلام ) با وجود فرقه های گوناگون در میان مسلمانان و شیعیان بسیار حائز اهمیت بوده و تثبیت اعتقاد به تشیع اثنا عشری بشمار می رفت. از این رو، زیارت آن حضرت را در آن مقطع افضل از زیارت خانه خدا، زیارت حرم نبوی و زیارت امام حسین ( علیه السلام ) شمردن کاملا منطقی و قابل درک است. می توان گفت: روایاتی از این قبیل به یک معنا سیاسی و برای حفظ مکتب تشیع اثنا عشری بوده است، چنان که روایات فراوانی که برگزاری مجالس عزاداری و ذکر مصائب اهل بیت رسول خدا و دادن وعده پاداش فراوان برای آن را راه کاری سیاسی برای حفظ مکتب دانسته اند. (صحیفه امام خمینی، ج8، ص527 ـ 529)
خداوند زیارت با معرفت به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

شب شهادت حضرت رضا علیه السلام به روایتی
جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code