سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم-
امام صادق ( علیه السلام ) در ردّ حجیت خواب در مباحث مربوط به دین فرمودند:فَإِنَّ دِینَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَعَزُّ مِنْ أَنْ یُرَى فِی النَّوْم»؛
«دین خدا عزیزتر از آن است که در خوابدیده شود(کافی ،ج3، ص 482)
با توجه به عمومیت عبارت «دین الله» در این حدیث، معنای روایت تمام آموزههای دین اعم از مسائل عقیدتی و فقهی است و نفی استفاده از رویا در این روایت، به صراحت بیان شده است.
گرچه از طرفی در برخی روایات آمده که شیطان در قالب و شکل پیامبر و دیگر معصومین نمی تواند ظاهر شود(کتاب سلیم بن قیس ؛ ج2، 823) ولی از کجا معلوم که فردی که در خواب بر ما به اسم پیامبر یا دیگر امامان ظاهر شده است و این ادعا را دارد ، واقعا در ادعای خود صادق است و دیدار معصوم در خواب فرع آن است که او را در بیداری دیده باشیم، و گر نه چگونه میتوان گفت: آنکه را در خواب دیده معصوم است.
علت عدم حجیت خواب این است اگر خواب حجت باشد حدو مرزی ندارد و هرکس می تواند هرچیزی رابه اسم خواب به مردم بگوید،چون راهی برای اثبات یا ردش نیست؛مثلا ادعای نیابت کند یا بگوید باید فلان فرد مبلغی به او بدهد؛ در نتیجه بسیاری از امور، واجب و بسیاری دیگر حرام میشدند و سنگی روی سنگی بند نمیشد؛ در حالی که راهی جز استناد به ادله اربعه (کتاب، سنت، عقل و اجماع) نیست(ادب فنای مقربان، جوادی آملی، ج6، 141)
خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه ولایت
از امام رضا علیه السلام روایت است که می فرمایند: الصَّغَائِرُ مِنَ الذُّنُوبِ طُرُقٌ إِلَى الْکَبَائِرِ، وَ مَنْ لَمْ یَخَفِ اللَّهَ فِی الْقَلِیلِ لَمْیَخَفْهُ فِی الْکَثِیر... .
گناهان کوچک راه هاى گناهان بزرگ هستند. کسى که از خداى تعالى در گناه کوچک ترس نداشته باشد، در گناهان بزرگ هم از او نمىهراسد. (عیون الاخبار، ج2،ص180)
امروز قصد داریم راجع به زینت ناخن مصنوعی که متاسفانه اخیرا بین بانوان مسلمان در حال گسترش است نکاتی شرعی بیان کنیم؛ اینکه آیا خانمی که چنین آرایشی را انجام داده است وضو و غسلش درست است یا نه؟ و حتی اصل کاشت ناخن آیا برای یک بانوی مسلمان متدین جایز است یا خیر؟
در پاسخ لازم است خدمتتان عرض کنیم که اولا اصل کاشت ناخن به تصریح برخی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای حفظه الله حرام است؛ که متن فتوای معظم له بدین شرح است: اگر کسی بخواهد برای زینت و زیبایی این عمل را انجام دهد و کاشت هم به کیفیتی صورت می گیرد که برداشتن آن برای او ممکن نباشد و یا برداشتن ضرر و یا مشقت زیاد دارد لذا نمی خواهد بردارد ایجاد این مانع روی ناخن شرعا حرام است و خانم نباید از این زینتی که برای طهارتش مشکل ایجاد می کند استفاده کند. (2)
3. در ادامه فتوا، مقام معظم رهبری فرمودند حالا کسی که حکم را نمی دانسته و ناخن مصنوعی کاشته است لازم است برای وضو و غسل تا قبل از اینکه نماز قضا شود آن را جدا کند ولو هزینه سنگینی برایش داشته است،
اما در صورتی که ( مثلا در آن وعده نماز به دلیل زمان کم یا نداشتن امکانات) امکان جداکردن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد باید فعلا علاوه بر انجام وضو و غسل جبیره ای، تیمم هم انجام دهد و نمازش را بخواند و بعد از برداشتن ناخن مصنوعی به احتیاط واجب نمازهایش را قضا کند. (3)
نظر برخی دیگر از مراجع هم تقریبا مشابه نظر مقام معظم رهبری است که می توانند عزیزان مراجعه بفرمایند و از کارشناس فقهی سوال کنند؛ مناسب همینجا عرض کنیم که سامانه تلفنی 05132020 و پیامکی 30002020 آماده دریافت سوالات شرعی و پاسخ مطابق نظر مراجع مختلف است.
خداوند متعال توفیق پاسداشت کرداری از دستورات دین به همه ما مرحمت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) العروة الوثقی، ج۲، کتاب الصلاة، فصل فی الستر و الساتر، م1 و 5. آیت الله مکارم: پوشاندن زیورآلاتی که معمولا در معرض دید نامحرم است مانند انگشتر و حلقه ازدواج چنانچه مفسده ای نداشته باشد واجب نیست ولی غیر اینها را باید از دید نامحرم پوشاند.
(2) رهبری، سایت لیدر ؛ مکارم، استفتائات سایت، شرایط صحت وضو، نبودن مانع ؛ سیستانی: اگر بداند نمی تواند مانع را برطرف کند انجام آن در وقت نماز جایز نیست و خارج از وقت نماز به احتیاط واجب جایز نیست.
(3) امام خامنه ای، استفتاء کتبی از معظم له، تاریخ انتشار: 1400/2/18.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه ولایت
در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم که میفرمایند: لَا تَزَالُ أُمَّتِی بِخَیْرٍ مَا أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى
. امّت من همیشه در خیر هستند، تا موقعی که امر به معروف و نهی از منکر کنند و در نیکی ها و تقوا همدیگر را کمک کنند. (وسائل الشیعة/ ج16 ص: 123)
همانطور که همه می دانیم یکی از مهمترین واجبات دین اسلام امر به معروف و نهی از منکر است و تک تک ما در قبال این واجب الهی مسؤل هستیم؛ لذا امشب بنا داریم چند نکته ای درباره احکام امر به معروف و نهی از منکر خدمت شما بیان کنیم:
1. واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد از جمله: احتمال تاثیر در مخاطب است که قدری راجع به این شرط صحبت کنیم. احتمال تاثیر است یعنی اگر انسان احتمال عقلایی بدهد مثلا ده درصد احتمال بدهد که امر و نهیش نسبت به شخص گنهکار تاثیر دارد باید تذکر بدهد هر چند گمان قوی داشته باشد که ممکن است گنهکار نپذیرد و وجود احتمال برای ثابت شدن تکلیف شرعی کافی است، اما اگر انسان یقین و اطمینان دارد که تذکر هیچ اثری نسبت به گنهکار ندارد به نظر اکثر فقها تکلیف ساقط است (که نوعا این یقین را افراد ندارند لذا مراقب باشیم به بهانه واهی واجب را ترک نکنیم). (1)
2. سوال این است که مراد از این احتمال تاثیر دقیقا چیست؟ (مثلا اگر نهی ناهی موقتا در مخاطب اثر کند آیا تاثیر شرعی محسوب می شود و امر و نهی واجب است ؟) پاسخ این است که اگر انسان احتمال بدهد که با تذکر دادن، گنهکار حتی موقتا و مدت کوتاهی گناه را مرتکب نمی شود یا باعث می شود گناه را کمتر یا کم رنگ تر انجام دهد و یا اینکه امر و نهی در آینده ممکن است در او اثر کند در همه این موارد امر به معروف و نهی از منکر واجب است مثلا اگر کسی نماز نمی خواند چنانچه انسان احتمال بدهد با امر به نماز، اهل نماز می شود یا حداقل چند روزی نماز می خواند یا در آینده اهل نماز می شود، امر به نماز واجب است. (2)
سامانه پیامکی 30002020 به صورت شبانه روزی آماده دریافت سوالات شرعی و دینی شما مؤمنین می باشد.
خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) سیستانی: اگر می داند تاثیر ندارد، احتیاط واجب کراهت خود را برای کارهای ناشایسته اظهار کند.
(2) (رساله مراجع ج2 ملحقات ص: 956 ؛ تحریر الوسیله، کتاب امر به معروف شرط دوم ؛ رساله جامع م 2202 و 2205)
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم—
خداوند در قرآن می فرماید: «فیِ جَنَّاتٍ یتَسَاءَلُونَ• عَنِ الْمُجْرِمِینَ• مَا سَلَککمُْ فیِ سَقَرَ• قَالُواْ لَمْ نَک مِنَ الْمُصَلِّینَ»«آنها در باغهای بهشتند و از مجرمان سؤال میکنند. چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟! میگویند: ما از نمازگزاران نبودیم».(آیات 40-43 مدثر)
عواملی در ترک نماز وجود دارد که برخی را خدمت شما عرض می کنیم:
1-گناهان: .در دعای ابوحمزه ثمالی، امام سجاد ( علیه السلام ) به بررسی عوامل بی رغبتی نسبت به نماز و مناجات پرداخته و به خداوند عرض می کند:"خدایا چه شده است که هرگاه با خود می گویم که آماده نماز شوم و مناجاتی با تو داشته باشم،کسالت را در هنگام نماز بر من مسلط می نمایی؟و لذت مناجات را از من سلب می کنی... شاید به جرم و گناهم مرا مجازات نموده ای؟( بحار، ج 14، ص 310)
2-عدم شناخت و بی مهری به خداوند:خدا به حضرت موسی ( علیه السلام ) فرمود: اگر ببینی آنان را که درون شب برای من نماز می خوانند گویا من درپیش چشمان آنانم و با من به گفتگو نشسته اند... ای فرزند عمران،خطا می کند و دروغ می گوید آن کس که می پندارد مرا دوست دارد اما همینکه شب فرا می رسد می خوابد.آیا هر محبی سخن گفتن در خلوت با محبوب خود را دوست نمی دارد(بحار،ج87.،ص139)
3-دوستان بد:یکی از عوامل اصلی در ترک نماز دوستان بد هستند،چون دوست بر عقادی دوست اثر فراوانی دارد. پیامبر اکرم ( صلی اله علیه و آله و سلم ) فرمود: افراد تابع عقیده دوست خود هستند، پس مواظب باشید که با چه کسی دوست می شوید".( مستدرک؛ ج 2،ص 63)
4- عدم شناخت درست از آثار سبک شمردن یا ترک نماز: اگر افراد به اهمیت نماز آگاه شوند و بدانند نماز ستون دین و بازدارنده از فحشا و منکرات است و سستی در انجام نماز چه پیامدهایی دارد، قطعاً سستی نخواهند کرد.
خداوند ما را جزء نماز گزارن واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه ولایت
رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: تَهادَوا فَإِنَّها تَذهَبُ بِالضَّغائِنِ
به یکدیگر هدیه بدهید،که همانا هدیه کینهها را از بین مىبرد. (کافی ج5،ص144،ح14 منلایحضره الفقیه ج3 ، ص299)
در دهه ولایت و در آستانه فرارسیدن عید سعید غدیر هستیم که سفارش بسیاری شده است که تا می توانیم با اعمال حلال و جایز شادی و سرور را در این ایام برای اطرافیانمان به ارمغان بیاوریم و از هر کاری در این زمینه فروگذار نکنیم.
یکی از این اعمال هدیه و عیدی دادن است که ثواب و فضیلت آن اختصاص به سادات ندارد و طبق روایات کسی که در روز عید غدیر به کسی برای خدا هدیه بدهد (عیدی دهد) خداوند روزی او را زیاد می گرداند.
به همین مناسبت چند نکته شرعی درباره هدیه عرض می کنم:
1. هدیه دادن به ارحام خصوصا پدر و مادر مستحب است و نسبت به مادر سفارش بیشتری شده است. (1)
2. اگر انسان مالی را به زبان به فرزندش یا دیگری ببخشد ولی مال بخشیده شده را تحویل ندهد، بخشش صحیح نیست. اما اگر کسی بخواهد به بچه نابالغی مالی ببخشد، باید آن را تحویل ولیّ بچه یعنی پدر یا پدر بزرگ پدری بچه بدهد و در صورتی که پدر بخواهد به فرزند نابالغش مالی را ببخشد همین که مثلا به زبان ببخشد کافی است و نیاز به تحویل دادن نیست. مثلا اگر پدر بخواهد منزلی را به بچه نابالغش ببخشد همین که از روی قصد و اختیار بگوید این منزل را به فرزندم بخشیدم، کافی است و مال فرزند محسوب می شود و پدر هم نمی تواند از بخشش برگردد. (2)
3. پس گرفتن هدیه اشکالی ندارد اما در برخی موارد مشخص نمی توان هدیه را پس گرفت که یکی از موارد آن است که انسان به ارحام خودش مثل پدر و مادر و برادر و خواهر و فرزند یا عمو و فرزندان عمو یا عمه و فرزندان عمه هدیه بدهد. (3)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال بهترین هدیه که فرج امام زمان علیه السلام است را نصیب همه مستضعفین عالم بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) تحریر الوسیله کتاب هبه م21 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1335
(2) تحریر الوسیله کتاب هبه م3 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1314 و 1315
(3) تحریر الوسیله کتاب هبه م8 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1320
سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم—
خداوند در قرآن می فرماید: وذکّر فانّ الذّکری تنفع المؤمنین؛و موعظه کن که به مؤمنین سود میرساند؛(سوره ذاریات، ایه 55)
ذکر در معنای حقیقی خود به معنای به یاد آوردن است و ازاین دیدگاه هر موجودی بسته به مرتبه وجودی خود در مقامی خاص از یاد خدا قرار دارد و هرچیزی که ما را به یاد خدا آورد به نوعی ذکر است که در قرآن نمونه هایی به عنوان ذکر بیان شده است:
1-قرآن: و من اعرض عن ذکری؛و هر آن که از ذکر من (قرآن) روی گرداند… ؛(سوره طه، ایه 124)
2-رسول: قد انزل الله الیکم ذکراً.رسولاً یتلوا علیکم ایات الله؛به تحقیق، خداوند به سوی شما پیامبری فرستاد که بر شما ایات او را میخواند ؛(سوره طلاق، ایات 10 و 11)
3-نماز: ولذکر الله اکبر؛و به تحقیق که ذکر خدا(نماز) بالاتر است ؛(سوره عنکبوت، ایه 45)
4-یاد زبانی و قلبی و عملی خدا: یاد کردن به زبان( فاذکروا الله کذکرکم آباءکم؛پس خداوند را یاد کنید، همچنان که از پدرانتان یاد میکنید ؛(سوره بقره، ایه 200)- یاد کردن در دل:( ذکروا الله فاستغفروا لذنوبهم؛خدا را یاد کردند، پس برای گناهانشان درخواست آمرزش نمودند ؛(سوره آل عمران، ایه 135)-عمل و اطاعت: فاذکرونی اذکرکم؛پس از من پیروی کنید، تا من نیز به شما پاداش دهم ؛ (سوره بقره، ایه 152)
خداوند ما را جزء ذاکرین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت
امام رضا ( علیه السلام ) درباره معرفت امامان معصوم فرموده اند: «من مات و لم یعرفهم مات میتة جاهلیة؛ هر کس بمیرد و امامان را نشناسد، به مرگ جاهلی مرده است » (عیون أخبار الرضا (علیه السلام) ج2ص121) بر اساس این حدیث رضوی، معیار و مرز بین مرگ در جاهلیت و اسلام، معرفت امام است. انسان هرچه از اسلام بپذیرد، ولی سرانجام امامان را نشناسد، در کفر، شرک و مرگ جاهلی جای دارد.
- طبق حدیث سلسله الذهب، شرط نجات از جهنم، توحید است که امام رضا فرمود: بشروطها وانا من شروطها (التوحید صدوق،ص25):
یعنی اولا شرط پذیرش توحید، قبول ولایت امام است.ثانیا: امام رضا فرمود من، نه امام اول یا سوم یا ششم؛ چون شیعیان 4 امامی و 6 امامی و واقفی تا امام رضا را قبول دارند ولی امام هشتم راقبول ندارند که قبول نیست؛
ثالثا: امام رضا زمانی که فرمود (من جزء شروطم ،امام رضا، امام زنده آن زمان بود ،ولی الان امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف )؛ امام این عصر هستند و بدون پذیرش امام زنده مرگ جاهلی میشود؛ چون طبق فرمایش امام رضا ( علیه السلام ) در هر دوره ای امامی هست و گرنه زمین اهلش را در خود فرو می برد (عیون أخبار الرضا (علیه السلام)؛ج2؛ص264)؛ چون ائمه واسطه فیض خلقت هستند. (زیارت جامعه کبیره)
- امام رضا ( علیه السلام ) در حدیثی شرط درخواست شفاعت برای زائر خویش را در روز قیامت عارف به حق امام بودن ذکر کرده اند (بحار، ج ١٠٢،ص ٣٣)
مطمئنا معرفت به امام باید با اطاعت همراه باشد و گرنه سودی ندارد.
خداوند ما را جزء یاران بامعرفت امامان قراردهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه ولایت
از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که فرمودند: مَنْ حَافَظَ عَلَى الْجَمَاعَةِ حَیْثُمَا کَانَ...کَانَ لَهُ بِکُلِّ یَوْمٍ وَ لَیْلَةٍ حَافَظَ عَلَیْهَا ثَوَابُ شَهِید
کسی که در هر جا باشد بر نماز جماعت مواظبت کند، برای هر یک شبانه روزی که در آن شرکت کرده پاداش یک شهید را خواهد داشت. (وسائل الشیعة ؛ ج8 ؛ ص307)
در توضیح المسائل مسئله 11 آمده است که مکلف مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از همین مسائلی که زیاد هم ابتلاء دارد احکام طریقه اقتدا در نماز جماعت است که لازم است برویم و مسائلش را بیاموزیم؛
در این مجال قصد دارم به دو مساله کوتاه در این باب اشاره کنم باقی مسائل را حتما مراجعه کنیم و بیاموزیم:
1. کسی که یک رکعت از امام جماعت عقب مانده باشد مثل اینکه نمازگزاری در نماز ظهر یا عصر به رکعت اول نماز جماعت نمی رسد و در رکعت دوم اقتدا می کند، وقتی امام جماعت تشهد رکعت دوم را می خواند به فتوای اکثر مراجع تقلید بنابر احتیاط واجب ماموم باید موقع تشهد به حالت نیم خیز بنشیند؛ ولی وقتی امام جماعت تشهّد رکعت آخر را میخواند و رکعت سوم ماموم است به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای بهتر آن است که به حالت تجافی و نیم خیز بنشیند؛ یعنی انگشتان دست و سینه پا را به زمین بگذارد و زانوها را بلند نگهدارد و صبر کند تا امام سلام نماز را بگوید و بعد برخیزد و اگر از همان ابتدای تشهد بخواهد قصد فرادا نماید و بلند شود، مانعی ندارد. (1)
2. اگر مأموم موقعی که امام جماعت در رکعت دوّم نماز چهار رکعتی است اقتدا کند، باید در رکعت دوّم نمازش که رکعت سوّم امام است، بعد از دو سجده بنشیند و تشهّد را به مقدار واجب بخواند، سپس برخیزد و چنانچه برای گفتن سه مرتبه تسبیحات اربعه وقت ندارد، باید تسبیحات اربعه را یک مرتبه بگوید و به فتوای اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای در رکوع خود را به امام جماعت برساند. (2)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) مکارم: احتیاط آن است که به حالت تجافی بنشیند و بنابر احتیاط واجب صبر کند تا امام سلام نماز را بگوید. صافی: احتیاط آن است که به حالت تجافی بنشیند و صبر کند تا امام تشهد را بگوید و بعد برخیزد و واجب نیست صبر کند تا امام سلام بگوید. وحید، خوئی، تبریزی: اگر از ابتدای نماز قصد انفراد داشته است، محل اشکال است. (عروه الوثقی، فصل فی مستحبات الجماعه م 9 ؛ رساله مراجع م 1452 و م 1439؛ امام خامنه ای، سایت ادمین، همسان سازی ها ؛ رساله جامع م 1755)
(2) حضرت امام، زنجانی: در رکوع یا سجده خود را به امام برساند. وحید: اگر در رکوع به امام نرسید، بنابر احتیاط واجب، قصد انفراد نماید. (رساله مراجع م1440 ؛ توضیح المسائل جامع م 1748)
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه ولایت
در روایتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در فضیلت عید غدیر می فرمایند: ...هُوَ (یوم الغدیر) یَوْمُ الزِّینَةِ فَمَنْ تَزَیَّنَ لِیَوْمِ الْغَدِیرِ... بَعَثَ اللَّهُ إِلَیْهِ مَلَائِکَةً یَکْتُبُونَ لَهُ الْحَسَنَاتِ وَ یَرْفَعُونَ لَهُ الدَّرَجَاتِ إِلَى قَابِلِ مِثْلِ ذَلِکَ الْیَوْم ... .
روز عید غدیر روز زینت است، پس کسی که خود را برای روز غدیر، زینت کند (و لباس زیبا و البته مناسب عفت بپوشد) خداوند، فرشتگانی را مأمور میکند که تا سال آینده حسنات و درجات این روز را بنویسند. (إقبال الأعمال (ط - القدیمة)، ج1، ص: 465)
در آستانه عید سعید غدیر خم هستیم یکی از اعمال عید غدیر پوشیدن لباس نو و نیکوست؛ اما باید توجه داشت لباسی را که انسان برای پوشش انتخاب می کند ولو که برای جشن و روز عید باشد شرعا باید مواردی در آن رعایت شود که به چند مورد اشاره می شود:
۱. پوششی را که انسان می خواهد در برابر نامحرم استفاده کند، شرایطی دارد مثلا پوششی زن در برابر نامحرم می خواهد استفاده کند باید مواردی در آن رعایت شود:
الف. اندام بدن را به مقداری که شرعاً پوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند؛ لذا استفاده از لباسهای کوتاه که اندام بدن را به مقدار واجب نمیپوشاند یا لباسهای بدن نما که از زیر آن پوست بدن نمایان است در برابر نامحرم جایز نیست و حرام میباشد. مثلا پوشیدن جوراب های نازک و بدن نما که از زیر آن پوست پا نمایان است در حضور نامحرم جایز نیست.
ب. تنگ و چسبان نباشد؛ لذا لباسهایی که برجستگی های اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست.
ج. زینتی نباشد؛ بنابر این زنی که صورت خود را آرایشکرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا یا از لنزهای رنگی و زینتی استفاده کرده یا اینکه رنگ لباس طوری است که توجه نامحرم را جلب می کند، باید آن را از نامحرم بپوشاند. (1)
2. لباس از عوامل فرهنگ ساز است لذا نباید کیفیت پوشش لباس ترویج فرهنگ ضد دینی باشد مثلا روی لباس تصاویر یا نوشته هایی باشد که تبلیغ فرقه های منحرف و ضد دینی باشد. مثل علامت صلیب و یا علامت های شیطان پرستی و مانند آن.
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال به مردان ما غیرت و به زنان ما عفت عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات س1363 و 1364 و 1363 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی س223 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، ازدواج، احکام حجاب، حجاب بانوان)
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت
تعریف امامت: بهترین و جامعترین تعریف از امامت را حضرت امام رضا ( علیه السلام ) فرمود:« إِنَّ اَلْإِمَامَةَ خِلاَفَةُ اَللَّهِ وَ خِلاَفَةُ اَلرَّسُولِ (الکافی، ج۱، ص۲۰۰). همانا امامت، منصب جانشینی خدا و رسول ( صلی الله علیه و آله و سلم ) است».
با این تعریف، هرچه معرفت دقیقتری از خدا و رسول خدا داشته باشیم، به همان میزان شناخت عمیق تری از امامت ائمه علیهم السلام خواهیم داشت و دیگر دچار افراط و تفریط نخواهیم شد.
- مقامی بالاتر از نبوت: امام رضا ( علیه السلام ) فرمود: امامت مقامى است که خداى عز و جل بعد از رتبه نبوت و خلت در مرتبه سوم به ابراهیم خلیل ع اختصاص داده و به آن فضیلت، مشرفش ساخته و نامش را بلند و استوار نموده و فرموده (بقره/۱۲۴): «انی جاعلک للناس اماما: همانا من ترا امام مردم گردانیدم».(الکافی، ج۱، ص۱۹۹)
این حدیث در توضیح آیه اثبات میکند مقام امامت بالاتر از نبوت است،چون بعد از نبوت و خلیل اللهی به ابراهیم ( علیه السلام ) رسید.
- علامات امام: امام رضا ( علیه السلام ) مىفرماید: «لِلاِمامِ علاماتٌ: یَکونُ اَعلَمَ النّاسِ وَ اَحکُمَ النّاسِ وَ اَتقَى النّاسِ وَ اَحلمَ النّاسِ وَ اَشجَعَ النّاسِ، وَ اَسخَى النّاسِ وَ اَعبَدَ النّاسِ...وَ یَکُونُ مُطَهَّراً...؛ امام داراى نشانه هایى است: او1. داناترین مردم، 2. بهترین انسان در قضاوت، 3.با تقواترین مردم، 4. بردبارترین مردم، 5. شجاعترین مردم، 6. سخاوتمندترین مردم 7.عابدترین مردم مىباشد...و 8. پاکیزه (از گناهان و معصوم است) . (عیون أخبار الرضا علیه السلام ،ج1،ص212)
خداوند توفیق شناخت و تبعیت از امام را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه ولایت
در روایتی حضرت رضا علیه السلام در فضیلت عید غدیر می فرمایند: ...هُوَ (یوم الغدیر) الْیَوْمُ الَّذِی یَزِیدُ اللَّهُ فِی حَالِ مَنْ ...وَسَّعَ عَلَى عِیَالِهِ وَ نَفْسِهِ وَ إِخْوَانِه...
روز غدیر روزی است که اگر کسى به خود و خانواده و برادران دینی خود، در بخششها و انفاق ها توسعه دهد، خداوند روزى او را زیاد مى گرداند. (إقبال الأعمال (ط - القدیمة)، ج1، ص: 465)
در آستانه عید سعید غدیر خم هستیم یکی از اعمالی که برای این روز سفارش شده تهیه رفاه بیشتر برای خانواده است به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره احکام خانواده اشاره می شود:
1. زن و شوهر نسبت به یکدیگر حقوق واجب و مستحبی دارند مثل اینکه زن نباید شرعا بدون اجازه شوهر از منزل خارج شود و یا اینکه مرد باید نفقه همسر دائمی خودش را که همان تامین خوراک و پوشاک و مسکن و سایر نیازهای متعارف خانم که مطابق شانش باشد تهیه کند و کار کردن خانم در منزل و همچنین آماده کردن رفاه بیشتر توسط مرد برای خانواده از حقوق مستحب زن و شوهر بشمار می آید و سفارش شده زن و شوهر موافق یکدیگر باشند و در امور زندگی درک متقابل داشته باشند. (1) درصد قابل توجهی از آمار طلاق (که متاسفانه آمار وحشتناکی است) به همین بی توجهی زوجین نسبت به حقوق شرعی مرتبط است، اینکه دانسته یا ندانسته حق طرف مقابل را ضایع می کند و سبب اختلافاتی در زندگی می شود.
2. زن و شوهر در یک مورد نباید موافق یکدیگر باشند و آن هم در گناه است یعنی زن یا شوهر نباید در گناه از همسرش اطاعت کند، که به مواردی اشاره می شود:
الف) یکی از گناهان بزرگ سقط جنین (در هر سنی) است که مثلا اگر مرد از همسرش خواست که سقط کند نباید انجام دهد و نباید اطاعت کند.
ب) یکی از این موارد کسب حرام است که مصادیقش فراوان است به این معنا که اگر مثلا خانم از شوهر بخواهد که برای رفاه بیشتر فلان مسیر حرام را برای درآمد بیشتر انتخاب کن مرد نباید به گفته وی ترتیب اثر دهد.
ج) استفاده از طلا برای مردان است؛ زینت و آرایش خانم در منظر نامحرم، تراشیدن ریش برای مرد، استفاده از برخی زینت که برای تکالیف شرعی و عبادی خانم مشکل شرعی دارد مانند ناخن مصنوعی و ... نیز از دیگر موارد اطاعتهای نابجا است.
می توانید سوالات شرعی تان را از سامانه تلفنی 05132020 بپرسید یا به 30002020 پیامک کنید.
خداوند متعال به مردان ما غیرت علوی و به زنان ما عفت فاطمی عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریر الوسیله، کتاب النکاح، ابتدای فصل قسمت و نشوز و شقاق ؛ منهاج الصالحین، ج 3 ، م 337 القسم الاول و القسم الثانی)
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت
خداوند متعال در آیه 59 سوره نساء می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم.
ای کسانی که ایمان آورده اید! از خدا اطاعت کنید و از پیامبر خدا و صاحبان امری که از میان شما هستند نیز اطاعت کنید.
خداوند متعال به مومنین دستور فرموده است که از پیامبر اکرم بدون هیچ قید و شرطی اطاعت کنند. این نشان از عصمت پیامبر دارد زیرا در خطا و گناه نباید از کسی پیروی کرد.
خداوند در ایه ای که تلاوت شد، بدون هیچ نوع تفاوتی اطاعت اولو الامر را مانند اطاعت رسولش دانسته است. این مطلب نشان از عصمت اولو الامر نیز دارد. خداوند متعال در آیاتی دیگر معصومین را معرفی کرده است. مانند آیه 33 سوره احزاب که اهل بیت را به عنوان معصوم و پاک از خطا و گناه معرفی کرده است. إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا. خدا می خواهد پلیدی را از شما اهل بیت دورکند و شما را چنان که باید پاک گرداند.
خداوند توفیق اطاعت و پیروی از خودش و رسولش و اهل بیت علیهم السلام را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه ولایت و میلاد حضرت هادی علیه السلام
فردی به امام کاظم علیه السلام نوشت که: من پنج سال است که از بچّه دار شدن جلوگیری می کنم؛ چرا که همسرم از بچّه دار شدن کراهت دارد و میگوید که به خاطر بی چیزی، تربیت آنها بر من سخت است. حضرت رضا علیه السلام به او نوشتند: اُطْلُبِ الْوَلَدَ فَاِنَّ اللَّهَ یَرْزُقُهُمْ
. بچّه دارشو که خداوند روزی آنها را خواهد داد. (وسائل الشیعة ؛ ج21 ؛ ص: 360)
در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی را که انسان غالبا به آنها نیاز دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از مسائل مورد نیاز وظایف پدر و مادر نسبت به فرزندان است؛ اگر خداوند به انسان فرزندی عنایت کند نسبت به فرزند وظایفی وجود دارد:
1. برخی از وظایف مستحب است مانند برداشتن کام فرزند هنگام تولد با آب فرات و تربت سیدالشهدا علیه السلام و گفتن اذان در گوش راست و اقامه در گوش چپ فرزند و انتخاب کردن نام نیک توسط پدر برای فرزند که بهترین آنها نامی است که عنوان بندگی برای خداوند را داشته باشد مثل عبدالله و مانند آن و اسامی پیامبران و امامان علیهم السلام و عقیقه کردن. و در عقیقه مهم است که گاو یا گوسفند یا شتری به نیت عقیقه ذبح شود. (1)
2. برخی از وظایف واجب است مانند اینکه بر پدر بچه نابالغ واجب است که فرزندش را از اموری که سبب فساد اخلاق یا عقیده او می شود حفظ کند؛ بنابر این اگر استفاده از شبکه های مجازی یا شرکت در برخی از کلاسهای آموزشی یا ارتباط فرزند با دوستش، سبب انحراف اخلاقی یا اعتقادی فرزند شود، باید پدر از فرزندش مراقبت کند و همچنین واجب است که پدر، بچه نابالغ را از کاری که سبب ضرر زدن به خود و یا دیگران است و از گناهانی مثل غیبت کردن و گوش دادن به آهنگ حرام منع کند. (2)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال به حق حضرت هادی علیه السلام به همه ما فرزندان صالح عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریر الوسیله فصل فی احکام الاولاد م 2 و م9 ؛ منهاج الصالحین ج3 م387 و م394)
(2) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه القضاء م36 ؛ تحریر الوسیله، کتاب حجر، م 11 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1078 ؛ رساله مراجع ذیل مساله 1389)
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت
خداوند در آیه 23 شوری می فرماید:( قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی): ای پیامبر بگو: در ازای رسالت پاداشی از شما نمی خواهم مگر دوستی درباره خویشاوندان)؛ که طبق روایات و نظر اکثر علمای اسلام، منظور از (قربی) همان اهل بیت هستند.
طبق کتب لغت ؛ منظور از مودت همان دوستی شدید به طرف مقابل است که با عمل و تبعیت ابراز میشود؛ بنابراین اطاعت کامل از اهل بیت برابر با اجر رسالت است که اگر صورت نگیرد،گویی رسالت پیامبر سودی برای مردم نداشته است.
اما ممکن است سوال شود که ظاهر آِیه ذکر شده با آیاتی از قرآن که می فرماید پیامبران از مردم اجری برای خود نمی خواستند و اجر آنها با خداست؛ در تعارض ظاهری است. راه حل این تناقض در آیه 47 سبأ (قُلْ ما سَأَلْتُکُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ إِنْ أَجْرِیَ إِلاَّ عَلَی اللَّهِ وَ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ شَهیدٌ بگو: هر مزدی که از شما خواسته ام ( و جا داشت که بخواهم ) از آن شما باد ، و آن مزدی که از شما خواسته ام ( که دوستی خاندانم باشد ) به سود خود شماست ، پاداش من جز بر عهده خدا نیست ، و او بر همه چیز آگاه و گواه است. ) از زبان پیامبر نقل شده است که می فرماید: این اجر سودی به خود پیامبر ندارد،بلکه منفعتش به خود مردم می رسد. این یعنی که تمام رسالت را می توان در مودت و اطاعت از اهل بیت علیهم السلام خلاصه کرد.
خداوند توفیق اطاعت از معصومین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه ولایت و میلاد حضرت هادی علیه السلام
در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: لَا قُرْبَةَ لِلنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِض
اگر عمل مستحبی به عمل واجبی ضرر برساند، آن عمل مستحبی سبب تقرب به خدای متعال نمی باشد. (نهج البلاغه، حکمت 39)
در آستانه عید سعید غدیر هستیم یکی از اعمالی که در روز عید غدیر سفارش شده خواندن دو رکعت نماز با کیفیتی خاص است به همین مناسب چند نکته کوتاه درباره نماز مستحبی خدمت شما بیان می شود:
1. نمازهای مستحبی را می توان در حال حرکت و راه رفتن بجا آورد و رکوع و سجودش را می توان با سر اشاره کرد. و همچنین نمازهای مستحبی را می توان حتی بدون عذر به صورت نشسته بجا آورد بخلاف نمازهای واجب. (معذورین برای دانستن جزئیات ارجاع داده شوند)
2. در نمازهای مستحبی مثل نماز شب، خواندن سوره مستحب است و شرط صحت نماز مستحبی نیست؛ البته برخی از نمازهای مستحبی که برای نمازش سوره مخصوصی و یا تعداد خاصی سفارش شده باید سوره مخصوص خوانده شود.
3. اگر در یک نماز مستحبی سوره مخصوصی سفارش شده باشد که کیفیت نماز با همان سوره مخصوص است چنانچه انسان آن را فراموش کند و در رکوع یا بعد از رکوع متوجه شود، می تواند بایستد و سوره مخصوص را بخواند و دوباره به رکوع برود و نماز را ادامه دهد و زیاد شدن رکن به صورت سهوی در نماز مستحبی مبطل نماز مستحبی نیست.
4. اگر در نماز مستحبی سهوا عملی یا جزئی زیاد شد، سجده سهو ندارد و همچنین چنانچه در رکعات نماز مستحبی شک کند، مخیر است که بنا را بر کمتر یا بیشتر بگذارد. (1)
سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی اماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (عروه، الصلاه، فصل فی بقیه الصلوات المستحبه، م7 ؛ مفاتیح الجنان، اعمال روز عید غدیر)
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت
از جمله یادگاران امام هادی علیه السلام دو زیارتنامه معتبر میباشد
1- زیارت جامعه کبیره
2- زیارت غدیریه امیر المومنین علیه السلام
در دوران امام هادی علیه السلام افراط و تفریطها در باره مقام ائمه معصومین علیهم السلام شدت گرفته بود از طرفی عده ای ائمه علیهم السلام را انسان عادی میپنداشتند و عده ای مانند غلات در شان اهلبیت غلو میکردند که شان الوهیت قائل میشدند.
امام هادی ( علیه السلام ) درچنین شرایطی با تبیین جایگاه واقعی و با عظمت امامان معصومین علیهم السلام مانع افراط و تفریط شدند و همچنین با تعلیم این دو زیارتنامه یک دوره امام شناسی به شیعه ارائه نمودند.
لذا یکی از بهترین کارهایی که زائران عزیز میتوانند انجام دهند مطالعه معنای این دو دعا است میتوان به مقام و جایگاه واقعی اهلبیت علیهم السلام معرفت پیدا کرد و انشا الله با این شناخت و تبعیت از دستورات آنان زیارت «عارفا بحقه» اتفاق بیافتد و به همه فضائل ازجمله بخشش گناهان زیارت نائل شویم.
خداوند متعال به هدایت امام هادی علیه السلام معرفت ما را نسبت به مقام اهلبیت بیشتر بگرداند صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت
خداوند می فرماید:فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ اَبْناءَنا وَ اَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ اَنْفُسَنا وَ اَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبینَ»؛به آنها بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آن گاه مباهله کنیم و لعنت خدارا بر دروغگویان قرار دهیم
ـ احادیث فراوانى در بسیارى از منابع از شیعه و سنى آمده که در آنها تصریح شده پیغمبر(صلى الله علیه وآله) غیر از على و فاطمه و حسن و حسین(علیهم السلام) کسى را به مباهله نیاورد
روزى مأمون به امام رضا(علیه السلام) عرض کرد: بالاترین فضیلت امام امیرالمومنین(على بن ابیطالب) که قرآن بر آن دلالت دارد بیان کنید. امام(علیه السلام): فرمود آیه مباهله است، خداوند مى فرماید: «فَمَنْ حاجَّکَ فیه ...» هنگامى که این آیه نازل شد رسول خدا(صلى الله علیه وآله) حسن و حسین(علیهما السلام) را فرا خواند پس این دو نفر مصداق «ابنائنا» بودند و فاطمه(علیها السلام) را نیز فرا خواند. بنابراین او مصداق «نسائنا» بود و امیرالمؤمنین على(علیه السلام) را فرا خواند و او نفس و جان پیامبر به حکم خدابود و از آنجا که احدى از خلق خدابالاتر و بزرگوارتر از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نیست، بنابراین ثابت مى شود که احدى افضل از نفس رسول الله یعنى على (علیه السلام) نمى باشد».(بحار؛ج 10، ص 350،)
-علت جمع بودن (انفسنا):ما دو مرحله داریم مرحله قرارداد و مرحله اجرا. در مرحله قرارداد، گاهى الفاظ به صورت جمع ذکر مى شوند تا بر همه مصادیق تطبیق گردند؛ ولى در مرحله اجرا، ممکن است مصداق منحصر به یک فرد باشد و این انحصار در مصداق، منافات با کلى بودن مسئله ندارد.
خداوند ما را جزء یاران بامعرفت امامان قراردهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه ولایت
در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در اهمیت صله رحم می فرمایند: کَفِّرُوا ذُنُوبَکُمْ وَ تَحَبَّبُوا إِلَى رَبِّکُمْ بِالصَّدَقَةِ وَ صِلَةِ الرَّحِم
. با صدقه و صله رحم، گناهان خود را پاک کنید و خود را محبوب پروردگارتان گردانید. (غرر الحکم؛ ص: 539)
در آستانه عید سعید غدیرخم هستیم که یکی از اعمال زیبای روز عید غدیر تبریک گفتن به یکدیگر و دید و بازدید از یکدیگر است و این رفت و آمد و تبریک گفتن به یکدیگر اختصاص به سادات ندارد.
حال سوالی که مطرح است: اینکه الآن با وضعیت به وجود آمده در شیوع بیماری، تکلیف چیست؟ نسبت به دید و بازدید و صله رحم باید به چه نحوی عمل شود؟
در پاسخ به چند نکته کوتاه اشاره می شود:
1. قطع ارتباط با ارحام شرعا حرام است و البته یکی از مصادیق مهم صله رحم، دید و بازدید و خبرگیری از احوال هم و رسیدگی به مشکلات همدیگر است؛ لکن در این وضعیت لازم است که به هدف حفظ جان خود و دیگران که شرعا واجب است مسائل و دستورالعمل های بهداشتی به صورت دقیق رعایت شود؛ بنابر این نسبت به سوال صله رحم باید گفت: در صورتی که تجمع های خانوادگی و به دیدار یکدیگر رفتن خطر ابتلاء به بیماری و شیوع را افزایش می دهد به روش های دیگر که بیان می شود به این تکلیف الهی عمل شود تا این ایام انشاء الله سپری شود البته می توان این رسومات را در فضاهای باز و با رعایت دستورالعملها اجرا کرد. (1)
2. صله رحم منحصر به دیدار حضوری در منزل فرد نیست و ایشان میتوانند با تماس تلفنی، پیامک، جویا شدن از احوال او با واسطه؛ یا با احسان به او هر چند از طریق ارسالِ کمک مالی برایش، در مواردی که احتیاج به کمک مالی دارد و مانند آن، این وظیفه الهی را انجام دهد.
3. اگر نوع خاصی از صله رحم با خویشاوند مثلا ملاقات حضوری موجب تأیید کار حرام کسی، یا تشویق بر ارتکاب گناه باشد یا موجب ابتلای خود فرد یا خانواده و فرزندان به گناه شود، یا مثل وضعیت کنونی که برای رعایت مسائل بهداشتی نمیتوان ملاقات حضوری داشت، آن نوع صله رحم جایز نیست. (2)
زائرین و مجاورین محترم میتوانند سوالات دینی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر همان مرجع دریافت کنید.
خداوند متعال امسال را سال فرج مهدی زهرا عجل الله قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع و نکات توضیحی:
(1) (مکارم، سایت، استفتائات معاشرت و صله رحم)
(2) (سایت لیدر، احکام مناسبتی ویژه آغاز سال جدید، توضیح المسائل جامع مساله 2287 و 2288 و 2289)
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت
پیامبر ( صلی الله علیه و آله وسلم ) به امیرالمومنین ( علیه السلام ) فرمودند: یاعلی أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی، اِلّا أنـّه لانَبیّ بَعدی» یا علی، منزلت و جایگاه تو نسبت به من، مثل جایگاه هارون نسبت به موسی است با این تفاوت که بعد از من پیامبری نیست.( صحیح بخاری: ج 3، ص 1359، ح 3503)
در مورد این حدیث چند نکته قابل ذکر است:
1. این حدیث در مهمترین منابع معتبر شیعه و اهل سنت نقل شده است.
2. همه پیامبران دارای وصی و جانشین بوده اند مثلا حضرت هارون که جانشین حضرت موسی بود و این مطلب در آیه 159 اعراف آمده است.
3. امیرالمومنین ( علیه السلام ) تمام جایگاه های پیامبر مثل حکومت، ولایت بر مردم و تبلیغ و تفسیر دین را بر عهده دارد و فقط پیامبر نیست.
4. از دیگر شباهتهای قضیه جانشینی هارون و امام علی ( علیه السلام ) ؛ مخالفت قوم موسی ( علیه السلام ) با حضرت هارون ( علیه السلام ) و پیروی از سامری است که همین اتفاق در باره امیرمومنان علی ( علیه السلام ) نیز افتاده است.
خداوند توفیق اطاعت از معصومین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه ولایت
در روایتی حضرت باقر علیه السلام می فرمایند: الْبِرُّ وَ الصَّدَقَةُ یَنْفِیَانِ الْفَقْرَ وَ یَزِیدَانِ فِی الْعُمُرِ وَ یَدْفَعَانِ عَنْ صَاحِبِهِمَا سَبْعِینَ مِیتَةَ سَوْءٍ
کار خیر و صدقه، فقر را مى بَرد، بر عمر مى افزاید و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور مى کند. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج2 ؛ ص66)
در آستانه عید سعید غدیر خم قرار داریم؛ از اعمال روز عید غدیر شاد نمودن محبین و دوست داران حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام و برآوردن حاجات آنها و صدقه و اطعام است؛ که در برخی روایات بیان شده که اطعام مؤمن در روز عید غدیر مثل طعام دادن به جمیع پیغمبران و صدیقان است؛ لذا بنا داریم چند نکته ای درباره انفاق و صدقه خدمت شما خوبان تقدیم کنیم:
1. در مصرف صدقه مستحبی فقیر بودن یا سید نبودن شرط نیست بلکه می توان صدقه مستحبی را به فقیر یا ثروتمند یا سادات با حفظ احترام پرداخت کرد. اما سعی شود صدقات به فقرایی که متدین و عفیف هستند پرداخت شود؛ و همچنین به کسی که صدقه پرداخت می شود، هرچه خویشاوندیش نزدیکتر باشد، ثواب آن بیشتر است. مثل پرداخت صدقه به پدر و مادر یا برادر و خواهر. (2)
2. همان طور که صدقه دادن مستحب است، واسطه شدن و کمک کردن در رساندن صدقات به اهلش و نیازمندان مستحب است و در روایت است که به واسطه ی کار خیر هم، پاداش صدقه دهنده، عطا می شود بدون اینکه از ثواب صدقه چیزی کم شود. (3)
3. در صورتی که انسان صدقه مستحبی را کنار گذاشته تا به فقیر برساند و آن را داخل صندوق صدقات مثل صندوق کمیته امداد قرار نداده باشد، تا زمانی که آن را تحویل نداده است تصرف در آن اشکال ندارد و مثلا اگر می خواهد آنها را به پول درشتتر تبدیل کند مانعی ندارد.
عزیزان توجه داشته باشند به هدف امکان مراجعه حضوری و پرسش مستقیم از کارشناس؛ در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند.
خداوند متعال توفیق کارهای خیر به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) مفاتیح نوین، اعمال روز جمعه
(2) (اجوبه الاستفتائات س1822 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الصدقه، مساله 5 و کتاب الهبه، مساله 21 ؛ منهاج الصالحین ج 2 م 1335 و م 1607 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، صدقات)
(3) (تحریر الوسیله کتاب الصدقه، مساله 7 ؛ آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین، ج 2 م 1602)
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت
خداوند خطاب به پیامبر و خاندان او در آیه تطهیر فرموده است: «إِنَّما یریدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِّرَکُمْ تَطْهیراً: خدا فقط میخواهد آلودگی را از شما خاندان بزداید و شما را پاک و پاکیزه گرداند.» (آیه 33 احزاب) ؛ در این آیه،اهل بیت را کسانی معرفی کرذه که معصوم هستند و خداوند آنان را از هرگونه پلیدی پاک کرده است.
اما مصادیق این آیه چه کسانی هستند؟
در کتب لغت عرب، کلمه «اهل» بر نوعی رابطه و پیوند میان یک انسان با انسان یا چیز دیگری دلالت میکند؛ برای نمونه، در عربی، همسر را اهل مرد میشمارند، امت هر پیامبری اهل اویند و ساکنان خانه یا شهر، اهل خانه یا شهرند. همچنین، پیروان هر دین و آیینی اهل آن دیناند(معجم المقاییس اللغة، ج۱ ص۹۳؛ لسان العرب، ج۱، ص۱۸۶)
1. اما در این آیه با کلمه (انما) تاکید کرده که اینها کسانی هستند که معصومند، بنابراین شامل زنهای پیامبر نیست، چون اگر مقصود آیه، خانههای همسران پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بود، لازم بود بگوید «اهل البیوت» و لذا آنجا که دربارة آنان سخن میگوید صیغة جمع به کار میبرد، نه صیغة مفرد ،«ال» در واژه «البیت»، اشاره به یک خانة معهود دارد که مورد عنایت آیه است،
2. هیچگاه صحیح نیست ضمیر مردان را به زنان ارجاع داد، و به زنان گفت"عنکم از شما"بلکه اگر فقط همسران اهل بیت بودند، باید می فرمود: "عنکن"،
3. در قرآن سوره تحریم(آیه 3و4) برخی زنان پیامبر را توبیخ کرده که اگر توبه نکنید،خدا برعلیه شماست و یکی از زنان پیامبر جنگ جمل را راه انداخت،پس نمی توانند معصوم باشند.
4. بیش از 70 حدیث به طرق اهل سنت، آمده که پیامبر فرمود: اهل بیت،همان 5 تن آل عبا هستند که پیامبر آنها را زیر عبایی جمع کرد و فرمود: اینها اهلبیت من هستند(صحیح مسلم، باب فضائل اهلبیت النبی، ج۴، ص۱۸۸۳.)
خداوند ما را پیرو واقعی اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه ولایت
در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: ...اِنَّ اللّهَ ... اِخْتَارَ لَنَا شِیعَةً یَنْصُرُونَنَا وَ یَفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا... .
خداوند متعال براى ما، شیعیان و پیروانى برگزیده است که ما را یارى مىکنند، با خوشحالى ما خوشحال مى شوند و در اندوه و غم ما، محزون مى گردند. (الخصال، ج2 ص: 635)
در آستانه عید بزرگ غدیر خم هستیم یکی از اعمالی که در این روز سفارش شده، شاد کردن قلب برادران دینی است که به همین مناسبت چند نکته کوتاه درباره احکام مجالس شادی خدمت شما اشاره می شود:
1. مجالس شادی خصوصا مجالس شادی اهل بیت علیهم السلام هم مانند مجالس عزا در نگاه اهل بیت علیهم السلام دارای ارزش است به شرط اینکه انسان در مجالس شادی، گناه و معصیتی مرتکب نشود و انسان در مجالس شادی هر چند یک شب هم باشد باید اطاعت و بندگی خدا را فراموش نکند.
2. در مجالس شادی اظهار سرور با مدح اهل بیت علیهم السلام و کف زدن به نحو متعارف و جک گفتن به شرط اینکه اهانت و استهزا به قوم و منطقه خاصی نباشد، مانعی ندارد. البته کف زدن در مجالس شادی اهل بیت علیهم السلام در مساجد و حسینیه ها به نظر برخی از مراجع ترک شود. (1)
3. سوالی که در این قسمت مورد پرسش برخی از مؤمنین می باشد، حکم دف زدن در مجالس شادی است که آیا حلال است یا حرام؟ در پاسخ عرض می شود به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای چنانچه دف رقص آور یا مناسب با مجالس لهو و لعب زده شود، از لحاظ شرعی حرام است گرچه برخی از مراجع هم دف زدن را مطلقا حرام می دانند. (2)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال توفیق شاد کردن دل مؤمنین را بدون گناه در این ایام به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) آیت الله مکارم: کف زدن در مساجد و حسینیه ها ترک شود. (اجوبه س1181 ؛ الفقه للمغتربین ص: 324 م556 ؛ جامع الاحکام ج1 س1032و1033 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موسیقی ؛ مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، ج1 ص: 170)
(2) آیات عظام سیستانی، صافی، بهجت: دف زدن حرام است. (اجوبه س1135 ؛ رساله جامع م2238 ؛ سایت مکارم، استفتائات، موسیقی ؛ بهجت، استفتائات، ج4 ص: 525 س 6336 ؛ جامع الاحکام(صافی)، ج1 ص:293 ، س 1006)
سلام علیکم. بسم الله ارحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه ولایت و ایام عید سعید غدیر
در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: الْهَدِیَّةُ تَجْلِبُ الْمَحَبَّة.
هدیه دادن، دوستی و محبت را به دنبال می آورد. (غرر الحکم؛ ص 29)
در آستانه عید بزرگ غدیر خم هستیم یکی از اعمال عید غدیر احسان و بخشش به دیگران می باشد و این عمل اختصاص به سادات ندارد و طبق روایات کسی که در این روز بخشش داشته باشد خداوند روزی او را زیاد می گرداند. (لذا بسیار مناسب است که به مثلا به فرزندان خود عیدی دهیم و آنها را با این ایام به این نحو آشنا کنیم) به همین مناسبت چند نکته درباره احکام هدیه خدمت شما زائرین و مجاورین محترم تقدیم می شود:
1. هدیه دادن به ارحام خصوصا پدر و مادر مستحب است و نسبت به مادر سفارش بیشتری شده است. (1)
2. اگر انسان مالی را به زبان به فرزندش یا دیگری ببخشد ولی مال بخشیده شده را تحویل ندهد، بخشش صحیح نیست. اما اگر کسی بخواهد به بچه نابالغی مالی ببخشد، باید آن را تحویل ولیّ بچه یعنی پدر یا پدر بزرگ پدری بچه بدهد و در صورتی که پدر بخواهد به فرزند نابالغش مالی را ببخشد همین که مثلا به زبان ببخشد کافی است و نیاز به تحویل دادن نیست. مثلا اگر پدر بخواهد منزلی را به بچه نابالغش ببخشد همین که از روی قصد و اختیار بگوید این منزل را به فرزندم بخشیدم، کافی است و مال فرزند محسوب می شود و پدر هم نمی تواند از بخشش برگردد. (2)
3. پس گرفتن هدیه اشکالی ندارد اما در برخی موارد مشخص نمی توان هدیه را پس گرفت که یکی از موارد آن است که انسان به ارحام خودش مثل پدر و مادر و برادر و خواهر و فرزند یا عمو و فرزندان عمو یا عمه و فرزندان عمه هدیه بدهد. (3)
سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد.
خداوند متعال بهترین هدیه که فرج امام زمان علیه السلام است را نصیب همه مستضعفین عالم بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریر الوسیله کتاب هبه م21 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1335)
(2) (تحریر الوسیله کتاب هبه م3 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1314 و 1315)
(3) (تحریر الوسیله کتاب هبه م8 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1320)
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت
خداوند در آیه 3 مائده می فریامد الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً «امروز کافران از دین شما مایوس شدند بنا بر این از آن ها نترسید و تنها از (مخالفت) من بترسید . امروز دین و آئین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آئین شما پذیرفتم ».
حال این سوال پیش می اید که این چه موضوعی است که با وجود آن کفار از نابودی دین ناامید شدند؟ آن چیست که دین با آن کامل می شود؟ این چه نعمتی است که باعث کامل شدن باقی نعمت های خدا می شود؟ و در نهایت موجب می شود دین اسلام مورد قبول و پسند خداوند قرار گیرد؟
مسلما این نعمت نمی تواند برخی از احکام دین باشد و با این توضیحات چنین نتیجه مى گیریم که اسلام در صورتى در روى زمین مستحکم و ریشه دار خواهد شد که با «ولایت امامان» همراه باشد; زیرا این همان اسلامى است که خدا «پسندیده» و وعده استقرار و استحکامش را داده است.
از همین روست که طبق نظر علمای شیعه و برخی از بزرگان اهل سنت این آیه بعد از اعلام ولایت امیرالمومنین علی (علیهالسّلام) در غدیرخم، نازل شده است.
خداوند مسلمانی ما را همراه با ولایت اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک عید سعید غدیر خم
خداوند متعال در قرآن مجید در اهمیت روز عید غدیر میفرماید: الیوم أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً
امروز، دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آیین جاودان شما پذیرفتم. (سوره مائده آیه 3)
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمؤمنین و الائمه المعصومین علیهم السلام؛ خداوند متعال را به خاطر نعمت ولایت اهل بیت علیهم السلام شاکر هستیم.
روز عید غدیر یکی از اعیاد بزرگ است و طبق روایات اهل البیت علیهم السلام عید الله الاکبر و بزرگترین عید الهی است که برای این روز بزرگ اعمالی سفارش شده که به برخی از آنها اشاره می شود:
1. روزه گرفتن؛ (یکی از 4 روز سال در بالاترین فضیلت) که در برخی از روایات برای ثواب آن فرموده اند: کفاره شصت سال گناه است. و حتی در برخی روایات آمده است که ثواب روزه روز عید غدیر برابر است با روزه عمر دنیا (1) ؛ البته کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد یا مسافری که نمازش شکسته است نمی تواند روزه واجب یا مستحبی بگیرد. (2)
2. غسل کردن روز عید غدیر؛ البته به فتوای تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای با غسل روز عید غدیر نمی شود نماز خواند. (3)
3. زیارت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام از راه نزدیک یا دور مخصوصا با زیارت امین الله.
4. خواندن دعای"ندبه"
5. چون دو مؤمن یکدیگر را ملاقات کنند، به یکدیگر اینگونه تبریک بگویند: الحمد الله الذی جعلنا من المتمسّکین بولایه امیرالمؤمنین و الائمه المعصومین علیهم السلام. و همچنین، پوشیدن لباسهای نیکو. شاد کردن دل مؤمنین؛ البته به غیر گناه، گذشت از خطاهای مؤمنین، برآوردن حاجت آنان، اطعام اهل ایمان، شکر و سپاس به خاطر نعمت بزرگ ولایت و... . (4)
سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد.
خداوند متعال عیدی همه ما را فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) توضیح حدیث: حدّثنا علیّ بن الحسین العبدى قال: «سمعت أبا عبداللّه الصادق علیه السلام یقول: صیام یوم غدیر خم یعدل صیام عمر الدنیا لو عاش إنسان ثمّ صام ما عمرت الدنیا لکان له ثواب ذلک. (من لایحضره الفقیه، ج 2 ص: 90 ؛ وسائل الشیعه، ج3 ص: 338)
(2) (رساله مراجع م 1563)
(3) حضرت امام، امام خامنه ای، آیات عظام: سیستانی، صافی، وحید، بهجت، فاضل: با غسل عید غدیر نمی شود نماز خواند. (رساله مراجع مساله 644 و 646)
(4) (مفاتیح الجنان، مفاتیح نوین)
سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ایام دهه ولایت
پیامبر در روز غدیر فرمود: « مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ. کسی که من مولی و رهبر او هستم، این علی ( علیه السلام ) مولی و رهبر اوست »
روز غدیر پیامبر اکرم ولایت امیرالمومنین را ابلاغ فرمودند.قراین و شواهدی در منابع شیعه و اهل تسنن وجود دارد که بیان کننده این حقیقت است.
اولا: قبل از من کنت مولاه پیامبر از مردم اقرار گرفتند: الست بکم اولی من انفسکم و همه اقرار کردند که« قالوا بلی » یعنی اقرار به رهبری و سرپرستی پیامبر کردند؛ بعد این جمله فرمودند: همانطور که من مولا و رهبر شماهست ؛علی مولای شماست.
ثانیا: معطل کردن 120 هزار نفر در هوای گرم و بیعت گرفتن در 3 روز و تبریک گفتن (بخ بخ لک یاعلی) و سرودن شعر توسط شاعران بیانگر آن است که کلمه مولا به معنای ولایت است.
ثالثا: در ادامه همین خطبه جمله« ولیکم من بعدی » آمده که نشان دهنده مساله ای برای بعد از رحلت پیامبر است که این با حکومت می سازد و با دوستی نمیسازد.
رابعا: بعد از این ماجرا فردی بنام حارث مطلب را نپذیرفت و درخواست عذاب کرد که سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و به هلاکت رسید وآیه سال سائل نازل شد
خداوند متعال؛ محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و ال محمد.