کل بیان های بین الصلاتین از ۰/۰۳/۲۲ تا ۰/۰۳/۲۹

حدیث گفتار روز
(الکافى ( ط- الاسلامیه) ج5 ص144) ض

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها و تبریک روز دختر و همچنین تبریک شروع دهه کرامت خدمت شما زائرین و مجاورین بارگاه رضوی.
از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: ... تَهادَوا فَإِنَّها تَذهَبُ بِالضَّغائِنِ

. به یکدیگر هدیه بدهید، که همانا هدیه کینه‌ها را از بین مى‌برد. (الکافى ( ط- الاسلامیه) ج5 ص144)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

یکی از راه‌هایی که از دیرباز بشر برای ابراز محبت به کار می‌برده است هدیه دادن است ما نیز برای ابراز محبتمان به فرزندمان می‌توانیم هدیه بدهیم. بر اساس احادیثی که از اهل بیت علیهم السلام رسیده هدیه دادن باعث می‌شود ناراحتی‌ها و اختلافات بین ما و فرزندانمان کاهش یابد و از بین برود؛ لذا چند نکته ای کوتاه درباره احکام شرعی هدیه خدمت شما بیان می شود:
1. هدیه دادن به ارحام و خویشاوندان مستحب است و نسبت به آن سفارش زیادی شده است و در میان ارحام و خویشاوندان نسبت به پدر و مادر سفارش بیشتری شده است. (1)
2. اگر انسان مالی را به زبان به فرزندش یا دیگری ببخشد ولی مال بخشیده شده را تحویل ندهد، بخشش صحیح نیست. اما اگر کسی بخواهد به بچه نابالغی مالی ببخشد، باید آن را تحویل ولیّ بچه یعنی پدر یا پدر بزرگ پدری بچه بدهد و در صورتی که پدر بخواهد به فرزند نابالغش مالی را ببخشد همین که مثلا به زبان ببخشد کافی است و نیاز به تحویل دادن نیست. مثلا اگر پدر بخواهد منزلی را به بچه نابالغش ببخشد همین که از روی قصد و اختیار بگوید این منزل را به فرزندم بخشیدم، کافی است و مال فرزند محسوب می شود و پدر هم نمی تواند از بخشش برگردد. (2)
3. پس گرفتن هدیه اشکالی ندارد اما در برخی موارد مشخص نمی توان هدیه را پس گرفت که یکی از موارد آن است که انسان به ارحام خودش مثل پدر و مادر و برادر و خواهر و فرزند یا عمو و فرزندان عمو یا عمه و فرزندان عمه هدیه بدهد. (3)
در پایان عرض می کنیم در آستان ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند.
خداوند متعال بهترین هدیه که فرج امام زمان علیه السلام است را نصیب همه مستضعفین عالم بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریر الوسیله کتاب هبه م21 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1335)
(2) (تحریر الوسیله کتاب هبه م3 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1314 و 1315)
(3) (تحریر الوسیله کتاب هبه م8 ؛ منهاج الصالحین ج2 م1320)

ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها و روز دختران
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

بسم الله الرحمن الرحیم- سلام علیکم- تبریک ایام
امام رضا ( علیه السلام ) درپاداش زیارت حضرت فاطمه معصومه ( سلام الله علیها ) فرمودند: «مَنْ زارَها فَلَهُ الْجَنَّةُ؛ کسی که فاطمه معصومه را زیارت کند بهشت برای او خواهد بود». (کامل‌الزیارات، ص 536، ح 826)؛ نکته مهم این است که شبیه این حدیث را امام صادق ( علیه السلام ) وحضرت جواد ( علیه السلام ) نیز گفته اند(بحار، ج 48، ص 307- کامل‌الزیارات، ص 536)
ایشان تنها خواهر امام رضا است که از یک مادر(نجمه خاتون) هستند و یکی ار قداستهای قم در روایات بخاطر وجود ایشان در قم است.
- بخاطر مقامات عالی معنوی آن بانوست که حضرت رضا ( علیه السلام ) در فرازی از زیارتنامه معروفش به ما آموخته که در کنار مرقدش خطاب به او بگوییم: «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنة فان لک عندالله شانا من الشان»؛ ای فاطمه! در بهشت از من شفاعت کن چرا که تو در پیشگاه خداوند دارای مقامی بس ارجمند و والا هستی. که همانطور که مقام شفاعت برای حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) نقل شده، برای حضرت معصومه نیز نقل شده است.
- در جریانی عده ای شیعیان برای سوالاتی به منزل امام کاظم ( علیه السلام ) امدند که ایشان منزل نبودند و حضرت معصومه جواب سوالات ایشان را به درستی به صورت نوشته دادند که وقتی امام کاظم متوجه جوابها شدند، فرمودند:(فداها ابوها )واین همان جمله ای است که پیامبر به حضرت زهرا فرمودند(نقل از کشف اللئالی،سایت آیه الله مکارم)
حضرت معصومه ( سلام الله علیها ) از لحاظ علمی و حدیثی مثل مادرش حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) «عالمه» و «محدثه» بود و همان گونه که حضرت زهرا ( سلام الله علیها ) با استدلالهای متین و استوار، حقانیت ولایت حضرت علی ( علیه السلام ) را تبیین می کرد، حضرت معصومه ( سلام الله علیها ) نیز چنین بود. روایاتی که از آن حضرت نقل شده غالباً درباره امامت و ولایت علی(علیه السلام) است که با اثبات ولایت او ولایت سایر امـامـان معصوم نیز ثابت می شود.
- معصومه یعنی اینکه ایشان مراتبی از عصمت را دارا هستند و لقب معصومه را امام رضا به ایشان دادند.
خداوند ما را جزء پیروان حقیقی اهل بیت قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها و روز دختران
جزئیات
حدیث گفتار روز
( بحار الانوار (ط-بیروت) ج 72 ص: 226)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه کرامت
در روایت است از پیامبر خدا صلى الله علیه و آله که فرمودند‌: مَن اُذِلَّ عِندَهُ مُؤِمنٌ وَ هُوَ یَقدِرُ علی أن یَنصُرَهُ فَلَم یَنصُرْهُ اَذَلَّهُ اللهُ یَومَ القِیامةِ عَلی رُؤُسِ الخلائِق

کسی‌که در نزد او مؤمنی خوار و محقّر گردد و او بتواند وی را یاری دهد و یاری نکند‏ خداوند او را در روز قیامت در برابر همة خلایق خوار و ذلیل خواهد نمود. ( بحار الانوار (ط-بیروت) ج 72 ص: 226)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته ای کوتاه درباره احترام و حرمت مؤمن خدمت شما تقدیم می شود:
1. یکی از محرمات و گناهان بزرگ توهین و خوار کردن و کوچک کردن و تحقیر مؤمنین است.
2. در عرصه انتخابات نقد کردن یا بیان عیوب علنی فرد برای بصیرت افزایی اشکالی ندارد بلکه در جای خودش لازم هم هست اما توهین به کاندیدا و شخصی‏ که‏ مورد‏ علاقه ‏انسان نیست، حرام است.
3. اگر فردی به کاندیدا یا نامزد مورد علاقه انسان توهین یا بی‌احترامی کند انسان نمی تواند مقابله به مثل کند و او هم توهین و بی احترامی کند؛ بلکه در صورت وجود شرایط، نهی از منکر واجب است صورت بگیرد. (1)
4. وقتی انسان به مؤمنی توهین کند از آنجایی که نوعی حق الناس است علاوه بر توبه به فتوای تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای در صورتی که امکان داشته باشد و مفسده ای بر آن مترتب نباشد باید از این شخص حلالیت نیز بطلبد. (2)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال توفیق انتخاب کاندیدای اصلح را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (سایت لیدر، احکام مناسبتی، احکام ویژه انتخابات اردیبهشت 1396، سوال 18) ؛ منهاج الصالحین ج‌1 م‌29 ؛ مکارم، استفتائات سایت، انتخابات، استفتائات اهانت ؛ رساله آیت ‏الله ‏مظاهری ص 493)
(2) نکته: رهبری، بهجت، مکارم:(احتیاط واجب): اگر مفسده ای ندارد باید حلالیت بطلبد. (رهبری، رساله آموزشی، ج2، درس: 19 ؛ استفتائات امام خمینی ج2 گناهان کبیره س 16 ؛ مکارم، سایت، استفتائات، تهمت ؛ بجهت، استفتائات، ج4، ص: 562، س 6475 ؛ منهاج الصالحین،ج 2 م 29)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

بسم الله الرحمن الرحیم- سلام علیکم- تبریک ایام
در احادیث ارزش فراوانی به دختران داده اند که چند نمونه ذکر میشود:
1-مهربانتر بودن خدا نسبت به دختران:پیامبر می فرمایند: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی عَلَی الْإِنَاثِ أَرَقُّ مِنْهُ عَلَی الذُّکُورِ:خداوند متعال بر دختران مهربان‌تر است تا پسران(فروع من الکافی، ج 2، ص 82)
2-نیکی بودن دختران: امام صادق علیه السلام فرمود: دختران، نیکی و پسران، نعمت اند و همانا بر نیکیها، پاداش و از نعمتها، سؤال می‌شود.( وسائل الشیعة، ج 15، ص 104)
3-ابتدا هدیه را به دختر دادن: اسلام با نظر به روحیات لطیف دختر، به والدین دستور داده که در برخی از رفتارهای خانوادگی مانند تقسیم هدایا، دختران را مقدم شمارند. رسول خداعلیه السلام فرمودند:
«کسی که به بازار برود و برای خانواده‌اش چیزی به عنوان هدیه یا سوغات بخرد، همانند کسی است که به مستمندان صدقه می‌دهد [و اجری برابر آن می‌برد] ؛ اما باید [به جهت رعایت روحیه لطیف دختر] ابتدا هدیه یا سوغاتی را به دختر بدهد؛ زیرا هر کس دخترش را شاد کند، گویی فردی از فرزندان اسماعیل ( علیه السلام ) را از بند رهانیده است.(بحار، ج 23، ص 116)
4-روزی داشتن دختران:امام صادق ( علیه السلام ) به مردی که از دختردار شدن خود ناراحت بود، فرمودند:«به من خبر رسیده خدا به تو دختری داده، ولی موجب خشم و ناراحتی تو شده است. از او به تو زیانی نخواهد رسید. او گلی است که تو آن را می‌بویی و خدا روزی‌اش را خود فراهم می‌کند [و تو برای مخارج او به زحمت نمی‌افتی و روزی‌اش را با خود می‌آورد] و بدان که رسول خداصلی الله علیه وآله هم پدر دختران بودند و بیشتر دختر داشتند( وسائل الشیعة، ج 15، ص 102)
خداوند به دختران ما حجاب فاطمی عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

بسم الله الرحمن الرحیم- سلام علیکم- تبریک ایام
برخی گویند: به خاطر اعتراض به وضع موجود رأی نمیدهیم تا حکومت تنبیه شود.
جواب:1️⃣ اگر منظور از تنبیه حکومت، دولت مستقر است که او تا دو سه ماه دیگر میرود است و اگر منظور کل نظام است، چه ما رأی بدهیم چه ندهیم، رئیس‌جمهور نظام تعیین می‌شود.
2️⃣ پس قرار است چه کسی را تنبیه کنیم؟ این کار در واقع تنبیه خودمان است. چرا؟
3️⃣ بررسی‌های تاریخی نشان میدهد که صدای معترضان خاموش، در تمامی کشورهای جهان هیچگاه شنیده نمیشود.
4️⃣ انتخابات زیادی در طول تاریخ و در کشورهای گوناگون وجود دارد که در آنها اکثریت مردم رأی ندادند. ولی در جهت منویات آنها هیچ اتفاقی نیفتاد.
5️⃣ به عنوان معروفترین مثال می‌شود به انتخابات سال 1996 آمریکا اشاره کرد. در انتخابات سال 1996 ایاالت متحده، بیش از 50 درصد از واجدین شرایط، در انتخابات شرکت نکردند و بیش از 50 درصد افرادی که شرکت کردند نیز به رئیس‌جمهور منتخب یعنی بیل کلینتون رأی ندادند.
به بیان دیگر، دیگر، تنها 24 درصد از واجدین شرایط امریکایی رئیس‌جمهور کشورشان را انتخاب کردند.
آیافریاد سکوت مردمی که به پای صندوقهای رأی نرفته بودند شنیده شد؟
آیا رأی مخالف 76 درصد جمعیت آمریکا، از ورود کلینتون به کاخ سفید جلوگیری کرد؟
6️⃣ حتی یک مثال، از یک کشور، در جهان وجود ندارد که رأی ندادن، بر یک چیز تأثیری مثبت گذاشته باشد.
خداوند توفیق شناخت وظیفه و عمل به آن در صحنه انتخابات را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(خصال، ج ۱، ص 324)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه کرامت
از حضرت رضا علیه السلام روایت شده که فرمودند: ...ثلاثٌ مِن المُرُوَّةِ فی السَّفرِ: بَذلُ الزّادِ وَ حُسنُ الخُلقِ وَ الم‍ِزاحُ فی غَیرِ المَعاصی.

. سه خصلت در سفر نشانة جوانمردی است: گشاده دستی و بخشش در زاد و توشه، اخلاق نیکو و شوخ طبعی البته در بدون گناه. (خصال، ج ۱، ص 324)

امام رضا (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در مساله 11 رساله مراجع تقلید بیان شده مسائلی که انسان معمولا به آنها نیاز دارد، واجب است یاد بگیرد؛ از آنجایی که مسائل نماز مورد نیاز است چند نکته درباره نماز مسافر خدمت شما عرض می شود:
1. مسافری‌که نمازش شکسته است اگر تصمیم قطعی داشته باشد که حداقل 10 روز کامل در شهر یا روستای محل اقامت بماند باید نمازش را کامل بخواند؛ لذا اگر فردی که می‌داند ده روز نمی ماند یا تردید و شک دارد؛ نمازش شکسته است و روزه صحیح نیست. (1)
2. آنچه در قصد ده روز مهم است کیفیت محاسبه دقیق قصد ده روز است بنابر این اگر کسی در بین روز وارد شهر یا روستای محل اقامت شود چنانچه بتواند حداقل ده شبانه روز کامل یعنی‌240 ساعت در آنجا بماند می‌تواند قصد ده روز کند مثلا اگر کسی ساعت‌10 صبح وارد مشهد شود در صورتی که بتواند حداقل تا ساعت‌10‌روز یازدهم در مشهد بماند می تواند قصد ده روز کند. اما اگر کسی شب وارد شهر یا روستای محل اقامت شود همین که بتواند حداقل تا غروب روز دهم آنجا بماند قصد ده روز صحیح است مثلا اگر کسی ساعت 12 شب وارد شهر مشهد شده همین که قصد ماندن تا غروب روز دهم داشته باشد کافی است هر چند که کمتر از دویست و چهل ساعت می شود.
مسائل شرعی بسیار جزئی و دقیق است و در برخی موارد بین مراجع تقلید تفاوت فتوی وجود دارد که هر کسی باید بر طبق فتوای مرجع تقلید خودش عمل کند، در همین راستا سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد.
خداوند متعال سفر مسافرین اسلام بویژه زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی‌‌خطر فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (رساله مراجع م 1335)
(2) (رساله مراجع م 1336 ؛ عروه الوثقی، فصل فی صلاه المسافر، فصل فی قواطع السفر، الثانی)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

بسم الله الرحمن الرحیم- سلام علیکم- تبریک ایام
«در انتخابات به چه کسی رأی دهم؟!»
دراسلام، امرزمامداری بسیار مهم است وکسی که عهده دارزعامت جامعهٔ اسلامی شود، باید دارای بیشترین شرایط علمی وعملی باشد که مهمترین آنهابا توجه به آموزه‌های دینی و عقلانی ازاین قرار است :
1⃣ باتقواوپرهیزکار، عادل و پارسا و پرهیز از هرگونه معصیت و گناه؛
2⃣دارای حلم و بردباری و حسن اخلاق و خوشرفتاری با مردم و زیردستان؛
3⃣ دارای‌زندگی‌ساده و بی آلایش و بی اعتنا به جلوه های فریبنده دنیا، توأم با رعایت عفت و پاکدامنی در خانواده. امام علی ( علیه السلام ) میفرمایند: «حکمرانی طعمه و خوراک نیست، بلکه امانت است».[نهج البلاغه، نامه۵]؛
4⃣پایبند به اجرای سنت های دینی و انجام واجبات الهی؛
5⃣دارای دانش کافی و آگاهی از آموزه های اسلامی، همراه با بینش عمیق سیاسی و مدیریت‌کافی و حسن‌تدبیر برای اداره امور جامعه؛
6⃣برای پیروزی بر رقیب از هر وسیله‌ای استفاده ننماید. امام علی ( علیه السلام ) در مقابل کسانی که پیشنهاد میدادند، برای جذب افراد و جلوگیری از خطر احتمالی به بعضی از آنها سهم بیشتری از بیت المال بدهد، میفرمایند: «به من دستور میدهید که با جور طلب یاری نمایم».[نهج البلاغه، خطبه۱۲]؛
7⃣در همه حال مصلحت‌نظام‌اسلامی، وحدت و منافع و امنیت ملی را بر مصالح گروهی و جناحی و شخصی خود، مقدم بدارد؛
8⃣براساس آیه کریمه «أَطِیعُوا اَللَّهَ وَ أَطِیعُوا اَلرَّسُولَ وَ أُولِی اَلْأَمْرِ مِنْکُمْ»[نساء، آیه۵۹] همواره نسبت به اندیشه و نگرش ولایت پایبند بوده، در راستای خط امام و رهبری قدم بردارد؛
9⃣ دشمن‌ستیز، دوست‌دارحق و مخالف باطل باشد: «أَشِدَّاءُ عَلَی اَلْکُفَّارِ، رُحَماءُ بَیْنَهُمْ».[فتح، آیه۲۹]
خداوند توفیق شناخت وظیفه و عمل به آن در صحنه انتخابات را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(‏غرر الحکم؛ ص689)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه کرامت
در روایتی حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: مَا أَعْظَمَ وِزْرَ مَنْ طَلَبَ رِضَى الْمَخْلُوقِینَ بِسَخَطِ الْخَالِق

. چه بزرگ است جرم و گناه کسی که رضایت مخلوقین را به خشم پروردگار بجوید. (‏غرر الحکم؛ ص689)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دین مقدس اسلام مخالف با شاد بودن نیست و شاد نمودن دیگران از اموری است که در اسلام سفارش شده و در برخی روایات آمده است که شاد بودن در شادی اهل بیت علیهم السلام از صفات شیعیان است. اما دین مبین اسلام با بی بند و باری و انجام گناه و ارتکاب کارهای حرام مخالف است و باید مراقب باشیم که مجالس شادی آلوده به گناهاه نباشد؛ لذا چند نکته ای کوتاه درباره مجالس شادی خدمت شما بیان می شود:
مؤمنین گاهی سوال می کنند: به مجلس عروسی دعوت شده ایم که همراه با گناه است وظیفه چیست؟ فرقی می کند عروسی خواهر یا فامیل نزدیک یا بیگانه باشد؟
در مقام پاسخ (متاسفانه چون شنیده می شود که مجالسی برگزار می گردد که در آن شراب نیز در سفره است البته بسیار کم است) می گوئیم:
اولا: اگر در مجلسی شراب باشد مثلا سر سفره یا روی میز، شراب است حضور و شرکت در چنین مجلسی مطلقا حرام است و به هیچ وجه مجاز به ماندن در آنجا نمی باشد. و انسان نباید رضایت مخلوق را بر معصیت خالق ترجیح بدهد.
ثانیا: اگر مجلس شراب نباشد اما از جهت دیگری گناه صورت می گیرد مثلا آهنگ رقص آور پخش می شود یا غیبتی صورت می گیرد به فتوای تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای اگر حضورش به گونه ای است که سبب ارتکاب گناه مثل گوش کردن به آهنگ حرام می شود یا حضورش تایید و امضای گناه در مجلس می باشد، هر چند مرتکب گناه نشود در این صورت حضور فرد در چنین مجلسی گناه و معصیت است. (1)
نکته پایانی اینکه در هر مجلس گناهی چنانچه شرایط نهی از منکر وجود داشته باشد باید نهی از منکر صورت بگیرد هر چند نهی از منکر متوقف بر خروج از مجلس یا تذکر دسته جمعی باشد باید این کار صورت بگیرد. (2)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند‏ متعال توفیق‏ شناخت ‏گناه ‏و ترک گناه را به همه عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) حضرت امام، مکارم: شرکت در چنین مجالسی مطلقا جایز نیست.
(2) (رساله آموزشی، حضور در مجلس معصیت ص: 345 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی س 198 ، احکام مجلس عروسی ؛ مکارم، استفتائات ج 2 س 719 ؛ استفتاءات (امام خمینى)، ج‌3، ص: 148)

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی(ط-الاسلامیه) ج8 ص: 354)

سلام علیکم‏. بسم الله الرحمن الرحیم‌. ضمن عرض تبریک دهه کرامت
در روایت است از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام که می‌فرمایند: ... مِنْ وَاجِبِ حُقُوقِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى الْعِبَادِ النَّصِیحَةُ لَهُ بِمَبْلَغِ‏ جُهْدِهِمْ‏ وَ التَّعَاوُنُ عَلَى إِقَامَةِ الْحَقِّ فِیهِم‏... .

از حقوقی که خداوند متعال بر بندگان واجب کرده، خیرخواهی به اندازه توان و یاری کردن یکدیگر برای برپایی حق در میان خود است. (الکافی(ط-الاسلامیه) ج8 ص: 354)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در آستانه آزمون بزرگی دیگر به نام انتخابات قرار داریم؛ لذا چند نکته شرعی درباره انتخابات خدمت شما زائرین و مجاورین بارگاه رضوی تقدیم می شود:
1. یکی از وظایف مهمِّ شرعی و عقلی ما برای حفظ اسلام و حفظ نظام اسلامی و مصالح کشور حضور پرشور در انتخابات و رأی دادن به فرد اصلح می باشد. رأی سفید هم چنانچه سبب شود که فرد اصلح انتخاب نشود و موجب تضعیف نظام اسلامی گردد یا به هر جهتی رأی سفید سبب تضعیف نظام اسلامی گردد، کفایت از وظیفه شرعی نمی کند. (1)
2. مردم بایستی فرد شایسته را شناسایی کنند مثل اینکه با مطالعه سوابق نامزدهای ریاست جمهوری به شایسته بودن شخصی اطمینان حاصل شود و یا اینکه به افراد مؤمن و مطمئن و متعهد و انقلابی که قدرت تشخیص دارند، مراجعه شود و از راهنمایی آنها چنانچه اطمینان حاصل شود، کافی می باشد. (2)
3. همگان به ویژه خواص وظیفه دارند با حداکثر دقت، نامزد و کاندیدای اصلح را با حجت شرعی شناسایی کرده و به مردم معرفی کنند و مردم را در انتخاب درست یاری دهند. (3)
در پایان خدمت زائرین عرض می شود؛ یکی از خدمات فرهنگی و مذهبی آستان قدس رضوی، قراردادن دفاتر پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام در اماکن متبرکه است که زائرین می توانند با مراجعه، پاسخ سوالات خویش را به صورت جزئی و دقیق و مطابق نظر مرجع دریافت کنند؛ ضمنا خواهران می توانند با مراجعه به دفاتر مخصوص خواهران سوالات خویش را از کارشناس خانم بپرسند.
خدایا خدمتگزاران به نظام و مکتب تشیع را نصرت بفرما به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) آیت الله مکارم: آیا عدم شرکت در انتخابات از نظر دینی اشکال دارد؟ اگر این گونه است انداختن رأی سفید چه حکمی دارد؟ جواب: شرکت نکردن در انتخابات جایز نیست و اگر به شخص خاصی اعتماد نکردید می توانید رأی سفید بدهید؛ ولی تا جائی که ممکن است رای سفید ندهید. (سایت لیدر، احکام مناسبتی، احکام ویژ ایام انتخابات ؛ مکارم، سایت، استفتائات، انتخابات)
(2) (سایت لیدر، احکام مناسبتی، احکام ویژه انتخابات، اردیبهشت96 ، سوال 10 ؛ سایت مکارم، استفتائات، انتخابات)
(3) (سایت لیدر، احکام مناسبتی، احکام انتخابات)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

بسم الله الرحمن الرحیم- سلام علیکم- تبریک ایام
چرا نظام، خود را به رفراندوم نمیگذارد؟
به این سوال میتوان از دو منظر پاسخ داد:
بر مبنای اسلامی و دینی :
اسلام هیچ گاه به ما چنین اجازهای نداده که اسلام را به رای مردم بگذاریم
از منظر سکولار:
اولا) هیچ کشوری حتی برای یکبار هم در دنیا چنین کاری نکرده با این وجود جمهوری اسلامی
یکبار این کار را انجام داده، حتی سازمان ملل شورای امنیتی دارد که با زور به قدرت حق وتو
رسیده و این مسئله کاملا نفی دموکراسی است و یکبار هم بر این ساختار رفراندوم برگزار نشده است.
دوما) امکان برگزاری نیست چرا که سیستم انتقال قدرت و قوانینش توسط چه کسی باید اجرا بشود،سیستمی که فاقد صلاحیت است ؟
سوما) پیش زمینه فکری افراد اینگونه است که ناکارآمدیها به نظام برمیگردد لذا رفراندوم شود؛ ولی ناکارامدیها به دولتها برمیگردد لذا انتخابات باید باشد.
مثال: ساختمانی را فرض کنید درحال ساخت نسل بعدی بیایید و بگوید ما این را قبول نداریم
خراب کنید و از نو بسازد و این کار در نسلهای بعدی هم تکرار شود، این ساختمان چه زمانی قرار است تکمیل شود و به یک ثباتی برسد.
خداوند توفیق شناخت وظیفه و عمل به آن در صحنه انتخابات را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏6 ؛ ص6)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه کرامت
در روایت است از رسول خدا صلی الله و علیه و آله و سلم که فرمودند: إِنَ‏ الْوَلَدَ الصَّالِحَ‏ رَیْحَانَةٌ مِنْ رَیَاحِینِ الْجَنَّةِ.

فرزند شایسته و خوب گلى از گل‏هاى بهشت است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏6 ؛ ص6)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

نکته ای چند درباره تربیت فرزند خدمت شما تقدیم می شود:
1. شایسته است که والدین به فرزندانشان برخی از آموزشها مثل نماز و احترام به والدین و حقوق دیگران را تعلیم دهند تا تربیت دینی شوند؛ لذا تمرین دادنِ کودکی که خوب و بد را می فهمد بر نماز و سایر عبادات مستحب است. (1)
2. بر ولیّ کودک واجب است که فرزندش را از اموری که سبب فساد اخلاق یا عقیده او می شود حفظ کند؛ بنابر این اگر استفاده از موبایل یا اینترنت یا شبکه های مجازی یا شرکت در برخی از کلاسهای آموزشی یا ارتباط فرزند با دوستش، سبب انحراف اخلاقی یا اعتقادی فرزند شود، باید پدر از فرزندش مراقبت کند.
3. همچنین والدین موظّف اند دختر را از کودکی به رعایت حجاب و دوری از نامحرم عادت دهند و اگر در این امر کوتاهی کنند و دختر را نسبت به نامحرم بی‌تفاوت نمایند و این امر موجب شود که دختر پس از رسیدن به سنّ تکلیف در رعایتِ حجاب و عفّت و برخورد با نامحرم سهل انگار گردد، شرعاً مسئول خواهند بود.
4. همچنین واجب است که پدر، بچه نابالغ را از کاری که سبب ضرر زدن به خود و یا دیگران است و از گناهانی مثل غیبت کردن و گوش دادن به آهنگ حرام منع کند. (2)
در پایان عرض می کنیم در آستان ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خصوصا مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (عروه الوثقی، فصل فی شرائط صحت الصوم، مساله 2)
(2) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه القضاء م36 ؛ منهاج ج3 م1078 ؛ رساله مراجع ذیل مساله 1389)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

بسم الله الرحمن الرحیم- سلام علیکم- تبریک ایام
به فرموده قرآن خداوند سرنوشت قومی را تغییر نمی دهد الا آنچه را خودشان تغییر دهند.آیه 11 رعد)
رأی میدهم :
1- چون انسان هستم وباید برای آینده ی خود انتخاب و تصمیم داشته باشم.
2-چون انتخاب و دادن یک رأی حق من است و می خواهم از این حق خود استفاده کنم.
3- چون می خواهم ثابت کنم من هم هستم و نظری دارم و بدون نظر و انتخاب نیستم.
4- چون نمیخواهم کس دیگری به جای من تصمیم بگیرد وجای رأی من خالی باشد.
5- چون میخواهم نظری را که دارم اعلام و اعمال کنم.
6-چون من از این این کشور هستم پس میخواهم ثابت کنم که آینده وامور کشورم برایم مهم است ونسبت به مسائل آن بی تعصب و بی تفاوت نیستم.
7- چون میخواهم در سرنوشت کشورم دخیل باشم واز آنجایی که این رأی دادن را کار خیر میدانم میخواهم در ثواب آن سهیم باشم.
8-چون با رأی ندادن من چیزی عوض نمی شود ولی با رأی دادنم آمار غیرت ایرانی بالا می رود.
9-برای اینکه ایرانی بودن و غیرت ووفای خود به ایران اسلامی را به دیگران ثابت کنم.
10- چون رأی من تاییدی است برنظام اسلامی ای که مقدمه ی ظهور امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) است.
11-چون می خواهیم با تک تک رأی هایی که می دهیم دریایی از رأی تشکیل دهیم تا سونامی ای شود که دشمن را نابود ونا امید کند.
12- چون چشم جهان به رأی هایی است که ما میدهیم تا ببینند بار دیگر ایران چه حماسه ای را به پا می کند و به جهانیان نشان می دهد.
13- چون می خواهم افراد اصلح را انتخاب کنم تا افراد کم صلاحیت در رأس کار قرار نگیرند.
14-چون دشمن(که خیر خواه من نیست وبرخلاف مصلحت ما می اندیشد)تأکید بر رأی ندادن من دارد پس من خلاف آن عمل می کنم تا به خیر و مصلحت خویش برسم و مهر نا امیدی بر پیشانی دشمن بزنم.
15- رأی می دهم که به حرف دشمن گوش نداده باشم.
16- چون مسئولین بد توسط مردم خوبی انتخاب میشوند که رای ندادند.
17- شهداء مثل حاج قاسم با خون خود به به این نظام رأی دادند و من با رأی خود شهادت می دهم که هستم وراهشان را ادامه خواهم داد.
18- چون خداوند اعمال نیک ما اگرچه کوچک و به اندازه ی یک رأی دادن باشد می بیند پس با نیت خالص به امید رسیدن به ثواب رأی می دهم.
19- چون می دانم رأی ندادنم گناه هست و در مقابل آن مؤاخذه میشوم.
20- از همه مهمتر و اساسی ترسفارش امام خمینی(ره)و دستور ولی فقیه ورهبری عزیز امام خامنه ای(حفظه الله تعالی)وسفارش علماء است و اطاعت ایشان را برخود واجب و امر ایشان را امر امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) و اطاعت از ایشان را اطاعت از امام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف ) می دانم.

جزئیات
حدیث گفتار روز
(وسائل الشیعه، ج 14، ص: 331)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه کرامت
از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده که فرمودند: مَنْ زَارَنِی أَوْ زَارَ أَحَداً مِنْ ذُرِّیتِی زُرْتُهُ یوْمَ الْقِیامَةِ فَأَنْقَذْتُهُ مِنْ أَهْوَالِهَا

. کسی که مرا و یا یکی از فرزندانم را زیارت کند، روز قیامت او را زیارت می کنم و از سختیهای قیامت نجاتش می دهم. (وسائل الشیعه، ج 14، ص: 331)

حضرت محمد (ص)
توضیح حدیثتوضیحات

در مسئله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است، مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ الحمد لله توفیق یافته ایم که به زیارت حجت خدا مشرف شویم، زیارت مشتمل بر آداب و احکامی است که برای انجام صحیح آن لازم است این امور را بیاموزیم:
1. آداب زیارت متعدد است، مثل وضو، پوشیدن لباس خوب و تمیز و معطر کردن خود، توجه داشتن به خداوند متعال و گفتن ذکر و گامها را کوتاه برداشتن، خواندن زیارتهایی که از ائمه علیهم السلام نقل شده (مثل زیارت امین الله و زیارت جامعه کبیره) توجه به معانی آن‌ها، خواندن نماز زیارت.
2. یکی از آداب زیارت، غسل زیارت است (1) که به فتوای تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای این غسل مستحب است و کفایت از وضو نمی کند و نمی شود با آن نماز خواند. (2)
3. تمامی غسل های واجب و مستحب به یک شکل انجام می‌شود و تفاوت غسل ها در نیت است البته به زبان آوردن نیت لازم نیست و چنانچه انسان چند غسل به گردن داشته باشد، می تواند همه غسل ها را نیت کند و یک غسل انجام دهد و غسل را می توان به دو روش ترتیبی و ارتماسی انجام داد. (3)
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خداوند متعال به آبروی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام زیارت همه را مورد قبول درگاه خود قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) نکته: اما غسل برای ورود به حرم امامان معصوم علیهم السلام به فتوای اکثر مراجع تقلید مستحب نیست. آیات عظام صافی، بهجت، فاضل: غسل ورود به حرم مستحب است. (رساله مراجع م 645)
(2) سیستانی، زنجانی: غسل زیارت باید رجاءً انجام شود. (رساله مراجع م 646 ؛ تحریر الوسیله، غسل های مستحبی، غسل های فعلیه ؛ رهبری، سایت ادمین، شماره استفتاء 750647 ، تاریخ 2/1/1396 ؛ رساله جامع مساله 464 ؛ توضیح المسائل مکارم م609 و استفتائات سایت مکارم، غسل های مستحب)
(3) سیستانی: در غسل هایی که به سبب کاری که مکلف انجام داده بر او مستحب شده، مثل غسل کسی که جایی از بدنش را به بدن میتی که غسل داده شده رسانده باشد که در این گونه غسل ها احتیاط واجب آن است که برای چند سبب مختلف به یک غسل اکتفا نکند. (رساله مراجع م 389 و م 360 ؛ توضیح المسائل جامع م 466)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح عبارتند از :
1-تقوی: یعنی در هر مکان و زمانی خدا را ناظر اعمال خود دانستن ، چنین کسی از جایگاه خود برای منافع و مطامع شخصی ، حزبی ، سببی و نسبی سوء استفاده نمی کند ، مقام و مسئولیت را به عنوان آزمایشی می بیند برای خدمت خالصانه به خلق خدای ، بطوری که قرآن در سوره حجرات آیه 13 می فرماید : « ... إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ... » ...همانا که کریم‌ترین و بزرگوارترین شما نزد خداوند با تقوی‌ترین شماست... .
ووقتی تقوا داشت خدا در مشکلات برایش راه خروج را نشان میدهد تا او ینز بتواند راه حل مشکلات رابرای کشور پیدا کند
خداوند متعال در سوره طلاق آیه 2و3 نیز در خصوص تقوی می فرمایند: « و من یتق الله یجعل له مخرجاً، و یرزقه من حیث لا یحتسب، و من یتوکل علی الله فهو حسبه، إن الله بالغ أمره قد جعل الله لکل شیء قدراً» و هرکسی از خداوند پروا کند (تقوی) برای او راه خروجی ( از مشکلات ) قرار می‌دهد و او را از راهی که گمان نمی برد روزی می دهد.
شاید بارها مشاهده کرده باشید که فردی رفتار ظاهری و دلفریبی داشته ولی رفتار باطنی هویدا شده از آن فرد خلاف رفتار ظاهریش و ناپسندانه و منافقانه بوده است. در تاریخ مصادیق فراوانی می‌توان یافت که اینگونه بوده‌اند و عاقبت به خیر نشده‌اند. یک نماینده سالم و مطیع اسلام باید رفتار ظاهریش علاوه بر اینکه مطابق بر اسلام است و در جهت رفع کاستی‌ها و مشکلات مردم و طبقات محروم و مستضعف قدم برمی‌دارد؛ در باطن نیز همین‌گونه باشد. نه اینکه در باطن طرفداری از یک اندیشه غیراسلامی، حزب و جناح ضد انقلابی و ... بکند ولی در ظاهر لباس اسلام و مریدی بر تن کرده و موجب فریب عامه گردد.

2-پایبندی به قول و قرار
قرآن در سوره صف آیه 2 می فرمایند: « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ » ای کسانی که ایمان آورده‌اید، چرا چیزی به زبان می گویید که در مقام عمل خلاف آن می کنید.
اگر شخصی ایمان و تقوی داشته باشد، امّا به گفته های خود عمل نکند، آیا این شخص می تواند مسلمان مؤمن باشد؟ خیر. بلکه این از نشانه‌های فرد منافق است. آیا احکام قرآن و شدّت و حدّت عذاب منافقین در قرآن را خوانده ایم؟
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص: 342)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه کرامت
حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در روایتی می فرمایند: یُسْتَدَلُّ عَلَى إِدْبَارِ الدُّوَلِ‏ بِأَرْبَعٍ تَضْیِیعُ الْأُصُولِ وَ التَّمَسُّکُ بِالْغُرُورِ وَ تَقْدِیمُ الْأَرَاذِلِ وَ تَأْخِیرُ الْأَفَاضِل‏.

چهار چیز باعث شکست دولت ها می شود: اول: ضایع کردن اصول و مسائل مهم. دوم: سرگرم شدن به فروع و امور کم اهمیت. سوم: به کار گماردن آدم های پست. چهارم: کنار گذاردن انسان های فاضل. (تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص: 342)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره انتخابات و انتخاب فرد اصلح:
1. یکی از وظایف شرعی شرکت در انتخابات است و به نظر تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای شرکت در انتخابات یک واجب عینی است و همه افرادی که واجد شرایط هستند شرعا واجب است در انتخابات شرکت کنند. (1)
2. همانطور که شرکت در انتخابات بسیار مهم است انتخاب فرد شایسته برای منصب ریاست جمهوری نیز مهم است، فردی که بتواند در شأن ملت ایران مجری قانون باشد و از حق مردم دفاع کند؛ لذا نیاز است در این فرصت به برخی از شاخصه های کاندیدای اصلح که در سخنان مقام معظم رهبری ایراد شده را، از باب یادآوری متذکر شوم:
اهم معیارهای اصلح به شرح زیر است:
- تدیّن؛ تعهّد و خوشنامی؛ وفاداری به انقلاب و ایستادگی در راه آن؛ عزم، اراده و نفوذ ناپذیری در مقابل دشمن و افراد ناصالح؛ دارای برنامه و کفایت لازم؛ مرعوب نشدن در مقابل دشمنان؛ ساده زیستی و دوری خود و بستگان از اشرافی -گری؛ مردمی و آشنا به درد مردم، خدمتگزاری؛ اعتقاد واقعی به راه امام راحل(ره)؛ تقید به مسائل اخلاقی نظیر پرهیز از معامله¬ گری، رشوه و توصیه پذیری و توجه به منافع طبقات محروم جامعه؛ تثبیت مواضع عزت آفرین، صحیح، عاقلانه و حکیمانه انقلاب و نظام؛ پرهیز از اسراف یا هزینه از بیت المال یا اموال شبهه ناک در تبلیغات و غیر آن؛ پرهیز از طرح اموری که در اختیار آنها نیست؛ شناخت اولویت ها و فوریت های نظام و مردم و پرداختن به آنها. (2)
خداوند متعال توفیق عمل به وظایف شرعی خاصه شرکت در انتخابات و انتخاب فرد اصلح را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) آیات عظام مکارم و فاضل: شرکت در انتخابات واجب عینی است. (سایت لیدر، احکام مناسبتی، احکام انتخابات ؛ مکارم، استفتائات سایت، انتخابات ؛ جامع المسائل (فارسى - فاضل)، ج‌1، ص: 431 س: 1625)
(2) (سایت لیدر، احکام مناسبتی، احکام انتخابات)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح عبارتند از :
1-ولایت‌پذیری:
خداوند متعال درسوره نساء آیه 59 می فرماید: : « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَ أُوْلِی‌الأَمْرِ مِنکُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَ الرَّسُولِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ ذَلِکَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِیلًا » ای کسانی که ایمان آورده‌اید از خداوند و رسول او و اولی الأمر منتخب رسول ( صلی الله علیه و آله و سلم ) اطاعت کنید و چون در چیزی کارتان به گفتگو و نزاع کشید به حکم خدا و رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم ) باز گردید، اگر به خدا و روز قیامت ایمان دارید ...
در روزگار کنونی که صف ظالمین و مستکبران عالم با طرفداران مظلومین و مستضعفین کاملاً مشخص شده و هر کسی اگر بدون غرض‌ورزی و منصفانه مسائل و موضوعات روز را رصد کند پی به این جبهه‌بندی می‌شود. لذا اگر نمایندگام ملت قرار است در جبهه حق و برای تعالی اسلام ناب محمدی ( صلی الله علیه و آله و سلم ) تلاش کنند، نباید با تکیه بر اصول اسلامی که مهم‌ترین پایه آن ولایتمداری وتبعیت از ولایت فقیه است، عمل نمایند؟ اگر قرار باشد هر نماینده‌ای بعد از انتخاب خود با تصمیم شخصی و نظر خودخواهانه اعمال سیاست نماید، آیا چنین وضعیتی رفتار منافقانه و بازی در زمین دشمن نخواهد بود؟
2- دشمن ستیزی:
خداوند متعال در سوره فتح آیه 29 می فرماید:"مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ...." محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم ) پیامبر خداست؛ و کسانى که همراه اویند، در برابر صاحبان جبهه کفر، سختگیر و میان خود مهربانند..."
پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) دشمن‌ستیز بود، جانشین آن بزرگوار علی ( علیه السلام ) شهرت عام در دشمن‌ستیزی داشت، جانشینان و امامان بعدی نیز بر اثر ایستادگی در این مسیر به شهادت رسیدند. علما و صلحای تابع این ائمه بزرگوار نیز در طول تاریخ رشادت‌ها و پایمردی‌ها کردند تا این خط استوار باقی بماند. خمینی روح خدا نیز با تأسی به پیامبر و امامانش در برابر مستکبری شرق و غرب عالم ایستاد و توانست حکومت علوی را در این سرزمین برقرار کند و در زمان حال امام خامنه ای (سید علی) پرچم‌دار مبارزه با استکبار جهانی در میان ملت‌ها شناخته می‌شود. نماینده چنین نظامی واین ملت سلحشور و عزتمند باید فردی باید از جنس همین ملت، ایستاده و دندان فشرده در برابر دشمن برای گرفتن حق خود و بریدن طمع جهانخواران از این سرزمین.
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه بقره آیه 254

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه کرامت
خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاکُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ یَأْتِیَ یَوْمٌ لَا بَیْعٌ فِیهِ وَلَا خُلَّةٌ وَلَا شَفَاعَةٌ

. اى کسانى که ایمان آورده‌اید، از آنچه به شما روزى داده‌ایم انفاق کنید پیش از آنکه روزی (قیامت) فرا رسد، که نه در آن خرید و فروشى است و نه دوستى و شفاعتى. (سوره بقره؛ آیه 254)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته درباره وقف خدمت شما تقدیم می شود:
1. انسان می تواند قبل از فوت به گونه ای عمل کند که برکات اموالش تا سالیان سال به وی برسد، یکی از این فرصت ها وقف کردن است که صدقه جاریه محسوب می شود یعنی ثواب آن بعد از فوت نیز ادامه می یابد. و بسیاری از برکاتی که در مساجد و مشاهد مشرفه من جمله حرم مطهر حضرت رضا علیه السلام مشاهده می شود، از وقفهای گذشتگان است. (1)
2. وقف یعنی جدا کردن یک مال از اموال خود و اختصاص دادن منافع آن برای افراد خاص یا امور خیریه البته یکی از مواردی که برای وقف کردن مورد غفلت واقع شده است وقف کردن اموال برای تبلیغ و ترویج دین است که وقف کنندگان به این جهت هم توجه ویژه ای داشته باشد.
3. به تصریح برخی از فقهاء از جمله امام خامنه ای انسان می تواند منزل یا ملکی را در زمان حیاتش وقف کند و تحویل هم بدهد ولی شرط کند تا زمانی که خودش یا همسرش زنده هست، از آن استفاده کنند. (2)
4. کسانی که توانایی مالی ندارند که به تنهایی مالی را وقف کنند می توانند به طور مشارکتی در این امر خیر سهیم شوند به طور مثال چند نفر با کمک هم فرشی را بخرند و آن را وقف مسجد نمایند. (3)
نکات و مسائل شرعی بسیار دقیق و جزئی است و در برخی موارد نیز در نظرات مراجع تفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خویش عمل نمایند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه آماده پاسخگویی و خدمت می باشد که می توانید سوالات فقهی و اعتقادی خویش را به صورت تلفنی سوال کنید.
خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (تحریرالوسیله، کتاب وقف، قبل از مساله1)
(2) (تحریر الوسیله، کتاب وقف م 25 ؛ امام خامنه ای، سایت لیدر، احکام وقف س137 ؛ مکارم، رساله م 2309 ؛ بهجت، رساله م2152 ؛ فاضل، جامع المسائل فارسی ج‌2 ص: 332 س70 ؛ تبریزی استفتاءات جدید ج‌1 ص 318 س1418)
(3) (رهبری، سایت لیدر، احکام وقف س67 و س 69)

روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه ؛ روز بزرگداشت حضرت صالح بن موسی کاظم علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

بسم الله الرحمن الرحیم- سلام علیکم- تبریک ایام
عللی که باعث شد امامزادگان در ایران زیاد باشد،به این قرار است:
1. سختگیری و ظلم زیاد بر سادات در عراق و شام.
2. محبوبیت بین ایرانیان ویکی از دلایل محبوبیت مظلومیت آنها بود.
3. امن بودن ایران ودور از دسترس بودن حاکمان (طبرستان.کوههای البرز).
4. شکست قیامهای علویان در عراق باعث شد که به ایران بیایند.
5. تسامح مامون عباسی در مقابل سخت گیری پدرش هارون الرشید نسبت به سادات، در رشد و گسترش علویان تاثیر بسزایی داشت.
6. ورود امام رضا علیه السلام به ایران: وقتی مسئله ولایتعهدی امام رضا ( علیه السلام ) توسط مامون عباسی مطرح شد شماری از علویان به همراه آن حضرت به خراسان آمدند. هنگامی که امام رضا ( علیه السلام ) به ولایت عهدی رسید، سادات گروه و گروه از مدینه و عراق عازم ایران شدند تا زیر سایه امام با آرامش و بدون هیچ تنگنایی به زندگانی مشغول باشند.
7. یکی از اهداف سادات هاشمی و امامزادگان (در مهاجرت به سوی ایران) جذب نیرو برای قیام بود، که البتّه در این کار موفقیت زیادی هم کسب نمودند. حضور امام رضا ( علیه السلام ) و امامزادگان در بین مردم عاشق اهل‌‌بیت ( علیهم السّلام ) مقدمه گسترش تشیع اعتقادی شد.
خداوند ما را قدردان نعمت اهل بیت قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

روز تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه ؛ روز بزرگداشت حضرت صالح بن موسی کاظم علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
(الکافی (ط- الاسلامیه) ج8 ، ص219)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه کرامت
حضرت صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: مَن حَسُنَ بِرُّهُ بِأَهلِهِ زادَ اللَّهُ فی عُمرِهِ

هر که به خانواده ‏اش نیکى کند، خداوند بر عمرش بیفزاید. (الکافی (ط- الاسلامیه) ج8 ، ص219)

امام صادق (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

چند نکته کوتاه درباره احکام خانواده خدمت شما خوبان متذکر می شوم:
1. در خانواده فرزندان باید از هر کاری که سبب اذیت پدر یا مادر می شود خودداری کنند لذا اگر رفتار و گفتار فرزندان سبب ناراحتی و اذیت پدر و مادر شود حرام است حتی اگر میان پدر و مادر مشاجره ای و نزاعی رخ بدهد، فرزندان حق ندارند به یکی از والدین اهانت یا بی احترامی کنند. (1)
2. در خانواده، اعضای خانواده نمی توانند بدون اجازه و رضایت از اموال یکدیگر بردارند و تصرفی انجام دهند بنابر این اگر خانمی نفقه اش را از شوهر دریافت می کند یعنی شوهر خوراک و پوشاک و مسکن و سایر نیازهای متعارف خانم را تامین می کند، نمی تواند بدون اجازه شوهر در اموال شوهر تصرف کند یا از جیب شوهر پولی بردارد و چنانچه مرتکب چنین کاری شود علاوه بر اینکه گنهکار است، وجوهی را که برداشته است، باید برگرداند و ضامن است حتی اگر شوهر نفقه زن را نمی دهد به نظر اکثر مراجع نمی تواند بطور مستقیم خودش از اموال شوهر بابت نفقه اش وجهی را بردارد و باید با اجازه حاکم شرع باشد. (2)
3. اگر یکی از اعضای خانواده دارای عیبی هست، اظهار کردن این عیب به دیگران هر چند به اعضای دیگر خانواده باشد که از عیب اطلاع ندارند، غیبت است و جایز نیست.
در پایان عرض می کنیم در آستان ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند.
خداوند به ما توفیق دوری از گناه و نیکی به خانواده را عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل جامع، م 2290 و م 2291)
(2) آیت الله سیستانی: اگر نفقه نمی دهد می تواند بردارد. (تحریرالوسیله، کتاب النکاح، نشوز، م 2 ؛ منهاج الصالحین، ج 3 م 355)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح عبارتند از :
1-رسیدگی به حال محرومین و مستضعفین:
خداوند متعال در سوره انسان آیه 8 یکی از ویژگی‌های امیرالمؤمنین، جانشین، وصی و برادر حضرت رسول را بیان می‌کند و می فرماید : « وَ یُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِینًا وَ یَتِیمًا وَ أَسِیرًا» از روی محبت به مسکین ، یتیم و اسیر طعام می‌دهند
خداوند متعال در این آیه شریفه ویژگی کمک به محرومین را جزو شعائر دین مبین اسلام معرفی می‌کند. خطاب این آیه شریفه همه مسلمانان بویژه مسئولین و حاکمان می‌باشند. مسئولین جامعه اسلامی برای پیاده کردن دستورات اسلام باید به چنین شیوه تربیتی پایبند باشند. افراد اصلح و پیرو مولای متقیان حضرت علی ( علیه السلام ) باید نگاه ویژه به محرومین و برطرف کردن نیازمندیهای آن‌ها داشته باشند، محرومیت زدایی در دین اسلام توسط تمام ائمه و صلحا توصیه شده است. حضرت امام خمینی‌(ره) در طول عمر شریفشان همواره به توجه به پابرهنگان و ضعفا و مستضعفین جامعه تأکید داشتند و خلف صالح ایشان حضرت امام خامنه‌ای‌(حفظه‌الله) نیز بارها در بیاناتشان مسئولین را از بی‌توجهی به این مقوله و زراندوزی و ثروت‌اندوزی برحذر داشته اند.
آیا منتخب ما هم یاور مظلوم و محروم است؟ این همه هزینه هایی که توسط برخی کاندیداها انجام می شود چه کسی، از کجا و با چه هدفی آن‌ها را تامین می‌کند ؟ آیا این هزینه ها، آن کاندید را وام‌دار مراکز قدرت نخواهد کرد؟

2-شجاعت:
این صفت یکی از صفات پسندیده انسانی است و همه انبیاء و اولیاء بالاخص خاتم الانبیاء ( صلی الله علیه و آله و سلم ) و امامان معصوم ( علیه السلام ) دارای این صفت هستند. شجاعت یعنی ایستادگی در برابر کلیه موانع راه اعم از ایستادگی در برابر دشمنان، زراندوزان و مفسدان اقتصادی، مدیران فاسد، ایستادگی در برابر موانع پیش‌روی کاری، راه‌اندازی و توسعه پروژه‌های با ریسک‌های بالا و مورد نیاز کشور و .... همه این ویژگی‌ها در صفت شجاعت یافت می‌شود. صفتی که دارنده آن می‌تواند رسالت بزرگ الهی را که همان نشر و تبلیغ اسلام حقیقی در دل انسان‌هاست با عمل و تلاش مجاهدانه و مجدانه‌اش به انجام رساند.
از این رو خداوند متعال در سوره احزاب آیه 39 می فرماید : « یَخْشَوْنَهُ وَ لَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَ کَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا»
از خدا می ترسند و از هیچکس جز خدا نمی ترسند و خدا برای حساب و مراقبت کار خلق به تنهایی کفایت می کند »
با عنایت به اینکه رسالت نظام مقدس ج.ا.ا صدور انقلاب اسلامی به تمام دنیاست. نماینده مردم در این نظام نیز یعنی مبلّغ دین خدا که در این راه نباید ذره‌ای ترس و واهمه از غیر خدا داشته باشد. چرا که آنکه خدا دارد همه چیز دارد و آنکه خدا ندارد هیچ ندارد.
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(من لایحضره الفقیه ج1 ص385 ح1140)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه کرامت
حضرت کاظم علیه السلام می‌فرمایند: إِنَ‏ الصَّلَاةَ فِی‏ الصَّفِ‏ الْأَوَّلِ‏ کَالْجِهَادِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ

نماز در صفِ اولِ جماعت، مانند جهاد در راه خداست. (من لایحضره الفقیه ج1 ص385 ح1140)

امام کاظم (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

در مساله 11 توضیح المسائل مراجع تقلید اینگونه آمده است، مسائلی را که انسان غالباً به آنها احتیاج دارد واجب است یاد بگیرد؛ یکی از مسائل بسیار مورد ابتلاء احکام نماز است؛ لذا امروز قصد داریم چند مساله شرعی درباره احکام نماز جماعت، خدمتتان عرض می‌کنم:
1. در نماز جماعت، بعد از تکبیرِ امام، اگر صف جلو آماده‌ی نماز و تکبیر گفتنِ آنها نزدیک باشد، کسانى که در صف بعد ایستاده اند، مى‏توانند تکبیر بگویند. (1)
2. کسی که مسافر است و یا دیر به جماعت رسیده، اگر بخواهد در رکعت سوم یا چهارم اقتدا کند، چنانچه در حالی که امام ایستاده، بخواهد اقتدا کند‌، باید حمد و سوره را آهسته بخواند، و اگر برای خواندن سوره وقت ندارد، باید حمد را تمام کند و به فتوای تعداد زیادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه‌ای، در رکوع، خود را به امام جماعت برساند. (2)
3. اگر می‌داند که برای خواندن حمد، زمان کافی ندارد (بنا بر احتیاط واجب) باید صبر کند تا امام به رکوع برسد، بعد اقتدا کند؛ لذا در حالی‌که امام بعد از تکبیر در حال رفتن به رکوع است نیز اقتدا نکند. (3)
نکات و مسائل شرعی دقیق و جزئی هستند و در برخی موارد هم، نظرات مراجع متفاوت است که عزیزان لازم است مطابق نظر مرجع خودشان عمل کنند؛ سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی و خدمت می‌باشد که می‌توانید سوالات فقهی و اعتقادی‌تان را به صورت تلفنی مطرح کنید.
قبولی طاعات و عبادات، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (ولى احتیاط مستحب آن است که صبر کند تا تکبیر صف جلو تمام شود. مشهور؛ مکارم: انتظار کشیدن خلاف احتیاط است. بهجت: زودتر تکبیر گفتن بر خلاف احتیاط است.) (رساله مراجع م 1418 ؛ بهجت استفتائات ج2 س2672)
(2) (امام خامنه‌ای، آیات عظام خوئی، بهجت، فاضل، تبریزی، سیستانی، مکارم، وحید: خودش را به رکوع برساند. آیت الله سیستانی: اگر برای تمام حمد وقت ندارد، حمد را قطع کند و با امام به رکوع برود.) (امام خامنه‌ای، سایت ادمین، استفتاء شخصی ؛ رساله مراجع م1442)
(3) (رساله مراجع م 1441)

روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح عبارتند از :
1.علم و آگاهی و تعهد و امانتداری
« قال اجعلنی عل خزائن الارض انی حفیظ علیم »« یوسف گفت مرا سرپرست خزائن سرزمین مصر قرار ده که نگهدارنده و آگاهم »( سوره یوسف, آیه 55)
در این آیه شریفه علم و آگاهی و حفظ و امانتداری به عنوان دو شرط اساسی پذیرش مسئولیت برشمرده شده است .روشن است که علم و آگاهی و حفظ و امانتداری در هر کاری متناسب با آن می باشد و با توجه به جایگاه مهم مجلس و نمایندگی مجلس افرادی که انتخاب می شوند باید به تناسب این جایگاه دارای علم و تعهد لازم باشند

2.قدرت و توانمندی
« ان الله اصطفاه علیکم و زاده بسطه فی العلم و الجسم »« خداوند او (طالوت) را بر شما برگزیده و او را در علم و قدرت وسعت بخشیده است »( سوره بقره، آیه 247)
در این آیه شریفه علم و توانایی ملاک گزینش طالوت از سوی خداوند معرفی شده است . این دو ملاک با تناسب هر کاری برای افرادی که عهده دار آن می شوند ، ضروری است زیرا بدون برخورداری از توانایی علمی و جسمی لازم ، امکان انجام مناسب آن کار وجود نخواهد داشت .
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد

روز بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ علیه السلام
جزئیات
حدیث گفتار روز
سوره مبارکه رعد آیه 11

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه کرامت
خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: اِنَّ اللّه ‏لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتّى یُغَیِّروا ما بِاَ نْفُسِهِمْ

خداوند سرنوشت هیچ ملتى را تغییر نمى‏دهد، مگر آن‏که خودشان تغییر روش دهند. (سوره رعد آیه 11)

قرآن کریم
توضیح حدیثتوضیحات

- یکی از سوالاتی که فراوان پرسیده می شود این است آیا شرکت در انتخابات واجب است یا خیر؟ و آیا رأی سفید کفایت از وظیفه می کند یا خیر؟
در جواب این سوال عرض می شود اگر شرکت نکردن در انتخابات تضعیف نظام اسلامی محسوب شود، شرکت در انتخابات واجب است بلکه به نظر تعدادی از مراجع از جمله امام خامنه ای شرکت در انتخابات جمهوری اسلامى براى افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعى، اسلامى و الهى است و واجب عینی می باشد.
رأی سفید و بی نام هم اگر تضعیف نظام جمهوری اسلامی محسوب شود حرام است. (1)
2- برخی از افراد اینگونه می پرسند که اگر ما در این مدت تبلیغات، کوتاهی کردیم و زمان برای شناختن شخص اصلح نگذاشتیم الان وظیفه چیست؟ از طرفی اگر تحقیق کنیم و به شخص اصلح نرسیم می توانیم در انتخابات شرکت نکنیم؟
پاسخ این استفتاء شرعی در سایت مقام معظم رهبری موجود است که فرمودند:
در تشخیص فرد اصلح می توانید از کسانی که به لحاظ تعهد دینی و بصیرت انقلابی مورد اعتمادند، کمک بگیرید و در هر صورت شرکت در انتخابات نظام جمهوری اسلامی برای افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعی است. (2)
3- نکته سوم و مهم این است که همه باید بدانیم که رای هر کس حق الناس است بزرگوارانی که در شعب اخذ رای هستند لازم است امین مردم باشند و به شدت مراقب باشند که هیچ تخلفی در این زمینه صورت نگیرد و در راهنمایی و تبلیغ از کاندیدای خویش مُرّ قانون عمل شود و این واجب است. همچنین کسانی هم که برای رای دادن وارد شعب می شوند لازم است قوانین مربوطه را پایبند باشند تا انشالله انتخابات صددرصد سالمی را داشته باشیم.
سامانه تلفنی 32020 با پیش شماره 051 به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به سوالات شرعی و دینی شما زائرین و مجاورین محترم می باشد.
امید است با شرکت در انتخابات دشمنان اسلام ذلیل و شیعیان و مستضعفین عالم سرافراز شوند به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) آیات عظام مکارم و فاضل: شرکت در انتخابات واجب عینی است. (سایت لیدر، احکام مناسبتی، احکام انتخابات ؛ مکارم، استفتائات سایت، انتخابات ؛ جامع المسائل (فارسى - فاضل)، ج‌1، ص: 431 س: 1625)
(2) https://www.leader.ir/fa/content/24974/%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح عبارتند از :
1-متعهد و معتقد به اسلام و نظام و عدم تمایل به شرق و غرب
« اشخاص متدین ، اشخاص مطلع ، اشخاص متعهد ، اشخاص عقیده مند به نهضت ، اشخاصی که نه مایل به طرف شرق هستند و نه مایل به طرف غرب بلکه در صراط مستقیم انسانیت و اسلام هستند ، آنها را انتخاب کنید . سرنوشت خودتان را به اشخاص امین بدهید» ( صحیفه امام ، ج8، ص 385)
«کسانی را انتخاب کنند که صددرصد مسلمان و معتقد به احکام اسلام و متعهد به اجرای احکام اسلام و مخالف با مکتب های انحرافی و معتقد به جمهوری اسلامی باشند .» (صحیفه امام ، ج12، 277-278)
2- دلسوز نسبت به مردم و طبقه مستضعف
«نمایندگانى متعهد، متفکر و دلسوز به ملت و خصوص طبقه مستضعف و خدمتگزار به اسلام و مسلمین در مجلس شوراى اسلامى بفرستید»( صحیفه امام ، ج12، ص 156)
مردم شجاع ایران با دقت تمام به نمایندگانی رأی دهند که متعبد به اسلام و وفادار به مردم باشند و در خدمت به آنان احساس مسئولیت کنند و طعم تلخ فقر را چشیده باشند و در قول و عمل مدافع اسلام پابرهنگان زمین ، اسلام مستضعفین ، اسلام رنجدیدگان تاریخ ، اسلام عارفان مبارزه جو ، اسلام پاک طینتان عارف و در یک کلمه مدافع اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم باشند و افرادی را که طرفدار اسلام سرمایه داری ، اسلام مستکبرین ، اسلام مرفهین بی درد ، اسلام منافقین ، اسلام راحت طلبان ، اسلام فرصت طلبان و در یک کلمه اسلام آمریکایی هستند ، طرد نموده و به مردم معرفی نمایند»(صحیفه امام ، ج21، ص 10-11)
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
برخی از ملاکهای انتخاب نماینده اصلح عبارتند از :
1-توجه به مردم و برخورد محبت آمیز با آنان
حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر فرمودند « مهربانی با مردم را پوشش دل خویش قرارده و با همه مهربان باش. مبادا هرگز چونان حیوان شکاری باشی که خوردن آنان را غنیمت دانی »( نهج البلاغه , نامه , 53)
2-امانتداری
از منظر مولای متقیان حضرت علی علیه السلام تمام مسئولیت های اجتماعی و سِمت های مختلف حکومتی که از جمله آنها نمایندگی مجلس شورای اسلامی می باشد، در ردیف امانت های سنگین به شمار می آید. آن حضرت در نامه خود به یکی از کارگزارانش می نویسد: «وَ إِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَةٍ وَ لَکِنَّهُ فِی عُنُقِکَ أَمَانَةٌ» (نامه 5 نهج البلاغه) همانا این مسئولیت و پُست تو، برایت طعمه نیست [که از آن به نفع خود و اطرافیانت بهره گیری]؛ بلکه امانتی بر عهده توست.
آنان نباید آن جمله از سوگندنامه خود را از یاد برند که می گوید: «من در برابر قرآن مجید به خدای قادر متعال سوگند یاد می کنم که... ودیعه ای را که ملت به من سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم.» (اصل67 قانون اساسی)
خداوند متعال یکی از شاخص ترین صفات مؤمنان حقیقی را امانتداری و عمل به پیمان ها می داند و می فرماید: «وَ الَّذینَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ»؛ [مؤمنان راستین] کسانی هستند که به امانت ها و پیمان هایشان وفادارند.
نمایندگی مردم، پیمان مقدسی است که یک وکیل مجلس با موکلین خود می بندد و وکیل مؤمن و متعهد هیچگاه پیمان شکنی نمی کند.
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد

جزئیات
حدیث گفتار روز
(نهج البلاغه، فیض، نامه 47، ص 977)

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک دهه کرامت
از حضرت أمیرالمومنین علی علیه السلام روایت شده که فرمودند: أُوصِیکُمَا وَ جَمِیعَ أهْلِی وَ وُلْدِی وَ مَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی بِتَقْوَی اللهِ وَ نَظْمِ أمْرِکُم

شما را (ای حسن و حسین) و همه خانواده و فرزندانم و هر کس که نوشته من به او می‌رسد، به تقوای الهی و نظم در‌کارهایتان سفارش می کنم. (نهج البلاغه، فیض، نامه 47، ص 977)

حضرت علی (ع)
توضیح حدیثتوضیحات

دو نکته کوتاه درباره رعایت قوانین خدمت شما تقدیم می شود:
1. قوانینی که تخلف از آن سبب اختلال در نظم جامعه شود رعایت آن قوانین واجب است مانند قوانین راهنمایی و رانندگی یا قوانین کیفیت استفاده از بیت المال مانند کیفیت استفاده از آب و برق و اموال اداری. (بنا بر‌فتوی یا احتیاط واجب.)
2. به تصریح اکثر مراجع عظام تقلید تخلف از قوانین و مقررات و دستورات دولت اسلامى که به طور مستقیم توسط مجلس شوراى اسلامى تصویب شده است و مورد تأیید شوراى نگهبان قرار گرفته ‏اند، براى هیچکس جایز نیست. اکنون که ساعات انتهایی انتخابات است شخصی که با رأی مردم به عنوان رئیس جمهور انتخاب می شود و طرفداران او، باید در طبق قانون عمل کنند و همچنین نامزدها و طرفداران آنها که منتخب مردم قرار نمی گیرند و رأی نمی آورند نیز باید بر طبق قانون عمل کنند. (1)
3- نکته سوم و مهم این است که همه باید بدانیم که رای هر کس حق الناس است بزرگوارانی که در شعب اخذ رای هستند لازم است امین مردم باشند و به شدت مراقب باشند که هیچ تخلفی در این زمینه صورت نگیرد و همچنین در شمارش آرا نیز حق الناس رعایت شود.
4- کسانی که هنوز موفق به حضور در شرکت نشدند برای انجام این واجب الهی از فرصت باقیمانده استفاده کنند و همچنین اگر می شناسید از دوستان یا خویشان حتما ایشان را به انجام این وظیفه الهی دعوت کنید و بی تفاوت نباشیم.
عزیزان توجه داشته باشند به هدف امکان مراجعه حضوری و پرسش مستقیم از کارشناس؛ در برخی از مسیرها در اماکن متبرکه میز خدمت پاسخگویی با حضور کارشناس آقا و خانم قرار داده شده است که زائرین می توانند سوالات دینی خویش را بپرسند.
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خاصه مقام معظم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(2) (فقه برای غرب نشینان س235، برگرفته از قوانین دولتی ؛ اجوبه الاستفتائات، س1983و س1987 و س 1989 ؛‏ مسائل جدید ‏ج3 ‏ص63 تبریزی ؛ استفتائات ج2 ص499 س1039 ؛ اجوبه الاستفتائات س1249 ؛ مکارم استفتائات ج3 س1797و س1798 و س1801و س1161و س1583 ؛ بهجت استفتائات ج4 س6513 ؛ فاضل جامع المسائل ج1 س917)

جزئیات
حدیث گفتار روز

توضیح حدیثتوضیحات

سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم
پاسخهای انتخاباتی توسط قرآن کریم:
۱- چرا رای بدهیم؟ جواب: "ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم"
خدا سرنوشت قومی را تغییر نمی‌دهد مگر زمانی که خودشان تصمیم بگیرند که سرنوشتشان را تغییر دهند
۲- من وقتی نمی‌دانم به چه کسی رای بدهم باید چکار کنم؟جواب: "فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون"
از اهلش بپرسید
*3- اگر پرسیدم و دیدم هر کسی از پیش خودش اخباری میدهد و تحلیلی میکند آن وقت چه کنم؟*
جواب: نگاه کن به شخصی که خبر میدهد که آیا عادل است یا فاسق
قرآن می‌فرماید: "هرگاه فاسقی برای شما خبری آورد در مورد آن تحقیق کنید"
*۴- اگر در جامعه موقع تبلیغات موجی ایجاد شد چه کنم؟*
جواب: "و لا تتبعان سبیل الذین لا یعلمون"راه کسانی را که علم ندارند پیروی نکن
*۵- چگونه افراد را تشخیص دهیم؟*جواب: به دنبال کسانی که از چاپلوسی و تعریف و تمجید لذت می‌برند نروید.قرآن می‌فرماید : "یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا"
دوست دارند به خاطر کارهایی که در حیطه وظایف آنها بوده و انجام نداده‌اند مورد ستایش قرار گیرند
*۶- به چه کسی رای بدهیم؟*جواب: به کسی رای بدهیم که از سرزنش هیچ ملامتگری نمی‌هراسد.
"ولا یخافون لومه لائم"
خداوند توفیق شناخت درست وظیفه و عمل به آن را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمدوآل محمد

جزئیات
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code