تجسم عمل

حدیث با موضوع

توضیحات

سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم—
خداوند در قرآن می فرماید: « یوم یصدر الناس اشتاتا لیروا اعمالهم فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره و من یعمل مثقال ذرة شرا یره».: در آن روز مردم بصورت گروه های پراکنده ( از قبرها ) خارج می شوند تا اعمالشان به آنها نشان داده شود، پس هر کس هموزن ذرّه ای کار خیر انجام دهد آن را می بیند! و هر کس هموزن ذرّه ای کار بد کرده آن(تجسم خارجی آن را) را می بیند! (آیات6-8 سوره زلزله)
سه 3 گونه مجازات وجود دارد:
1-اعتباری و قراردادی:مثلا وقتی کسی از چراغ قرمز عبور کرد،جریمه میشود که این گونه قانون در خارج واقعیتی جز اعتبار قانونگذار ندارد،یعنی میتواند کم و زیاد شود یا نباشد؛مثلا پلیس جریمه نکند یا متوجه نشود یا جریمه را کم و زیاد کند.
2-مجازاتی که با گناه رابطه تکوینی و طبیعی دارد (مکافات دنیوی): کیفرهایی است که رابطه علی و معلولی با جرم دارند، یعنی کیفر معلول جرم و نتیجه طبیعی آن است.مثلا اگر کسی سم بخورد مسموم میشودیا اگر یک چاقو به شکمش بزند زخمی میشود واین نتیجه عمل است و جزء عمل است و به آن وابسته است
3-رابطه عینیت واتحاد عمل و واقعیت خود عمل: مثلا اگر کسی برای خودش در سفر،از یک شهر وسیله ای بخرد و به شهر خودش پست کند، وبعد از مدتی به شهر خودش برود،می بیند اداره پست وسیله را به منزلش فرستاده است و خود وسیله را می بیند.
آن چه در آخرت به عنوان پاداش یا کیفر به نیکوکاران و بدکاران داده می شود تجسم عمل خود آنها است. یعنی ان چه به آدمی در آن جهان می رسد، چه نعمت های بهشتی و چه عذاب دوزخی، همان چیزهایی است که آدمی خودش آماده و مهیا ساخته است. مجازات آخرت، تجسم یافتن عمل است. نعمت و عذاب آن جا همین اعمال نیک و بد است که وقتی پرده کنار رود تجسم و مثل پیدا می کند. تلاوت قرآن صورتی زیبا می شود و در کنار انسان قرار می گیرد. غیبت و رنجاندن مردم به صورت خورش سگان جهنم در می آید.
خداوند ما را از شر گناهانمان حفظ بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد

اعتقادی
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code