بیان آیه مباهله

حدیث با موضوع

توضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.روز 24 ذی ذالحجه روز مباهله است که خداوند متعال درباره این روز شریف در قرآن عزیز می فرماید:فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ.
هرگاه بعد از علم و دانشی که (در باره مسیح) به تو رسیده، (باز) کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند، به آنها بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما هم زنان خود را؛ ما از نفوس خود دعوت کنیم، شما هم از نفوس خود؛ آنگاه مباهله کنیم؛ و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم.
چند نکته پیرامون آیه شریفه:
1. مباهله به معنی نفرین کردن دو نفر به یکدیگر است بدین ترتیب که افرادی که با هم گفتگو در باره یک مسأله مهم مذهبی دارند در یک جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرع کنند و از او بخواهند که دروغگو را رسوا سازد و مجازات کند.
2. در تفاسیر شیعه و سنى و برخى کتب حدیث و تاریخ مى‌خوانیم که در سال دهم هجرى، افرادى از سوى رسول خدا صلى الله علیه و آله مأمور تبلیغ اسلام در منطقه نجران شدند. مسیحیانِ نجران نیز نمایندگانى را براى گفتگو با پیامبراسلام صلى الله علیه و آله به مدینه فرستادند. با وجود گفتگوهایى که میان آنان و پیامبر صلى الله علیه و آله ردّ وبدل شد، باز هم آنان بهانه‌جویى کرده و در حقّانیّت اسلام ابراز تردید مى‌کردند. این آیه نازل شد که برای روشن شدن حقیقت پیشنهاد مباهله را قرآن مطرح می کند و در نتیجه بعد از آمدن پیامبر و امیرالمومنین و حضرت زهرا و حسنین علیهم السلام آنها حاضر به مباهله نیز نمی شوند.لذا پیامبر برای کشف حقیقت عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه می‌آورد
3. در این آیه شریفه از امیرالمومنین علیه السلام به نفس پیامبر تعبیر می کند، که این تعبیر می رساند که امیرالمومنین در جمیع شئونات از اخلاق و اعمال و مراتب ایمان و عصمت و علم و فضیلت و سائر شئون نبوی شبیه به پیغمبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم باشد جز اینکه پیغمبر نمی باشد.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا دراطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند
خداوند متعال ما در مسیر هدایت و بندگی قرار به برکت صلوات

اعتقادی
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code