قصد دهه

حدیث با موضوع

توضیحات

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما روزه داران گرامی.
برخی از مسافرین عزیز برای اینکه بتوانند روزه بگیرند قصد ده روز می کنند، در این باره چند نکته کوتاه را را خدمت شما خوبان یادآوری می کنم:
1. قصد ده روز هنگامی صحیح است که انسان مطمئن باشد که ده روز کامل در یک شهر یا روستا می ماند و اگر شک دارد نمی تواند قصد ده روز کند. و اگر فرد بخواهد به اطراف کمتر از مسافت شرعی سفر کند، حتما برای صحت قصد ده روز از جزئیات مساله از کارشناسان مربوطه بپرسد.
2. ده روز کامل یعنی فرد از ابتدا تصمیم داشته باشد حداقل 240 ساعت در یک شهر یا روستا بماند البته اگر شب وارد محل اقامت شود مثلا ساعت 12 شب وارد محل اقامت باشد همین که تا غروب روز دهم بماند کافی است و لازم نیست تا 12 شب بماند که 240 ساعت بشود.
3. اگر شخصی در مکانی قصد ده روز کرد چنانچه بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی ادائی از ماندن ده روز منصرف شد و تصمیم گرفت زودتر برود، در این صورت تا وقتی که هنوز در محل اقامت باید نماز را کامل و روزه را نیز بگیرد.
4. اگر فرد در جایی مثلا تصمیم داشته است هشت روز بماند، چنانچه بعد از ماندن هشت روز تصمیم بگیرد دو روز دیگر بماند، هر چند ده روز می ماند ولی چون از ابتدا تصمیم ماندن ده روز نداشته است آن دو روز دیگر را هم مسافر محسوب می شود و نمازش شکسته و روزه نیز صحیح نیست.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری می‌کنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را می‌شنوند و سلام ما را پاسخ می‌دهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء می‌کند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکان‌ها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.

خداوند متعال سفر همه مسافرین اسلام را بی خطر گرداند به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد

احکام
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code