مکان نمازگزار

حدیث با موضوع نماز

سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم روایت شده از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که آن حضرت از یاران خود سوال فرمودند: لَوْ کَانَ عَلَى بَابِ دَارِ أَحَدِکُمْ نَهَرٌ فَاغْتَسَلَ فِی کُلِّ یَوْمٍ مِنْهُ خَمْسَ مَرَّاتٍ أَکَانَ یَبْقَى‏ فِی‏ جَسَدِهِ‏ مِنَ‏ الدَّرَنِ‏ شَیْ‏ءٌ قُلْنَا لَا قَالَ فَإِنَّ مَثَلَ الصَّلَاةِ کَمَثَلِ نَهَرِ الْجَارِی کُلَّمَا صَلَّى صَلَاةً کَفَّرَتْ مَا بَیْنَهُمَا مِنَ الذُّنُوبِ.

اگر بر در خانه یکى از شما نهرى از آب صاف و پاکیزه باشد، و در هر روز، پنج بار خود را در آن شستشو دهد، آیا چیزى از آلودگى و کثافت در بدن او مى ماند؟ در پاسخ عرض کردند: خیر، سپس حضرتش فرمودند: نماز درست همانند این آب جارى است، هر زمان که انسان نمازى مى خواند، گناهانى که در میان دو نمازانجام شده است از میان مى رود. (وسائل الشیعة ؛ ج‏4 ؛ ص12)

(وسائل الشیعة ؛ ج‏4 ؛ ص12)
حضرت محمد (ص)
توضیحات

یکی از مسائل مهم در بحث نماز ،مکان و جایی است که انسان در آن جا نماز می خواند، لذا یکی از شاهدان اعمال در روز قیامت نیز همین مکان و زمین است و در حدیثی می‌خوانیم که رسول خدا صلی الله علیه و آله در هر منطقه‌ای دو رکعت نماز به جا می‌آورد و می‌فرمود این مکان بر نماز ما شهادت می‌دهد:مَا مِنْ‏ رَجُلٍ‏ یَجْعَلُ‏ جَبْهَتَهُ‏ فِی‏ بُقْعَةٍ مِنْ‏ بِقَاعِ‏ الْأَرْضِ‏ إِلَّا شَهِدَتْ‏ لَهُ‏ بِهَا یَوْمَ‏ الْقِیَامَة. هر انسانی که پیشانی خود را برای سجده بر قطعه ای از زمین بگذارد، آن زمین در روز قیامت به نفع او شهادت خواهد داد. (وسائل الشیعه، ج 3، ص .474 مستدرک الوسائل ، ج 1، ص 175)
اما از نظر شرع مقدس اسلام به نظر اکثر مراجع عظام تقلید یکی از شرائط مکان نماز گزار این است که غصبی نباشد (مشهور: فتوی، احتیاط واجب: سیستانی، مکارم، احتیاط مستحب: زنجانی) (رساله مراجع مساله 886)
به همین مناسبت دو نکته را خدمتتان عرض می کنم:
1. اگر در ملکی یا روی فرشی که ‏غصبی است، نماز خوانده شود، نماز باطل است، پس بنابراین اگر دو یا چند نفر که در ملکى ‏با یکدیگر شریک هستند مثلا خانه ای که به چند نفر ارث رسیده اگر سهم او جدا ‏نباشد، بدون اجازه یا رضایت دیگر ورثه نمى‏تواند در آن ملک تصرف کند و نماز خواندن نیز باطل است. (رساله مراجع مساله ٨٧٢)
2. اگر در جایى که نمى‏داند غصبى است، نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد، یا در جایى که غصبى بودن آن را فراموش کرده، نماز بخواند، و بعد از نماز یادش بیاید، نماز او صحیح است (جهت اطلاع: مگر آنکه خودش غصب کرده باشد، که در این صورت به احتیاط واجب، نمازش باطل است. رساله مراجع مساله 869)
خداوند متعال همه ما را از نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد

بدون دسته بندی
Begin WebGozar.com Counter code End WebGozar.com Counter code