سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از نبی خدا صلی الله علیه و آله که فرمودند: لِکُلِّ شَیْءٍ وجْهٌ و وجْهُ دِینِکُمُ الصّلَاهُ فَلَا یَشِینَنَّ أَحَدُکُمْ وجْهَ دِینِهِ.
هر چیزی چهرهای دارد و چهره دین شما نماز است پس مبادا شخصی (با اهمیت ندادن به نماز) چهره دینش را زشت و نازیبا گرداند.
در بیان معصومین علیهم السلام نماز رکن دین است که دیگر امور با آن سنجیده می شود (ان قبلت قبلت ما سواها و ان ردت ردت ما سواها) در بیان دیگر می فرمایند نماز معراج مومن است؛ بهترین حالتی که انسان می تواند به خدا توجه کند و تقرب بجوید نماز است؛اگر نماز با آداب و شرایط اقامه شود طبق بیان قرآن مجید (ان الصلاه تنها عن الفحشاء و المنکر) انسان را از گناهان و بدی ها دور می کند و موجب سعادت انسان است.
اما چند نکته درباره احکام تکبیره الاحرام:
1-یکی از ارکان نماز تکبیرة الاحرام است که ترک عمدی و سهوی آن نماز را باطل میکند(همه بجز آیت الله زنجانی:گفتن «اللّه أکبر» در اول هر نماز واجب است، ولى ظاهراً رکن نیست، پس اگر آن را فراموش کند و در رکوع یا بعد از آن متوجه شود نمازش صحیح است)رساله مراجع مساله948)
2-شکستن نماز از روی اختیار و بدون مجوز شرعی، بعد از گفتن تکبیره الاحرام جائز نیست. رساله مراجع مساله 1159،(خویی،سیستانی،مکارم:شکستن نماز از روی اختیار بنابر احتیاط واجب جایز نیست)
3-هنگام گفتن تکبیره الاحرام بدن باید آرامش داشته باشد اما حرکت دستها در هنگام گفتن تکبیره الاحرام اشکال ندارد بلکه مستحب است با شروع تکبیره الاحرام، دستها رابالا بیاورد.( رساله مراجع مساله951)
4-تمام تکبیرهای نماز غیر از تکبیره الاحرام،مستحب است و تمامی تکبیرهای مستحبی را چنانچه به نیت تکبیر وارد شده در نماز بگوید به نظر اکثر مراجع عظام (فتوی:گلپایگانی،صافی بنابراحتیاطواجب:امام خمینی، زنجانی،سیستانی، نوری، فاضل،وحید، ، احتیاط مستحب:خوئی،تبریزی،) باید درحال آرامش بدنگفته شود.اجوبهس434، رساله مراجع مساله965، عروةالوثقی کتاب الصلاة القیام مساله29)
خداوند متعال توجه و حضور قلب در نماز را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد