سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام به روایتی
در روایت است از حضرت جواد علیه السلام که درباره اهمیت زیارت پدر بزرگوارشان میفرمایند: إنَّ بَیْنَ جَبَلَىْ طُوسٍ قَبْضَةٌ قُبِضَتْ مِنَ الْجَنَّةِ، مَنْ دَخَلَها کانَ آمِنا یَوْمَ الْقِیامَةِ مِنَ النّار
همانا بین دو سمت شهر طوس قطعهاى مىباشد که از بهشت گرفته شده است، هر که داخل آن شود و با معرفت زیارت کند، روز قیامت از آتش در امان خواهد بود. (وسائلالشیعه، ج۱۴، ص۵۵۶)
از آنجایی که طبق برخی از نقلها امروز، روز زیارتی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام است بنا داریم چند نکته ای درباره آداب زیارت و احکام زیارت خدمت شما زائرین و مجاورین بارگاه رضوی تقدیم کنیم:
1. یکی از مستحباتی که سفارش شده است و فضیلت فراوانی برایش نقل شده زیارت حضرت رضا علیه السلام است که حتی در برخی از روایات ثواب زیارت حضرتش از ثواب زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام بیشتر است.
2. آنچه زائرین عزیز در هنگام زیارت باید توجه ویژهای داشته باشند این است که زیارت مستحب است و آزار و اذیت دیگران حرام است، لذا در هنگام عبور و مرور در صحن ها و رواقها یا خواندن زیارت و دیگر شؤون، زیارت همراه با اذیت و آزار زائرین نباشد. و همچنین نهایت دقت در رعایت واجبات و ترک گناهان شود (تذکر به پوشش اسلامی)
3. کسانی که عذر شرعی دارند (جنب و حائض) میتوانند به صحنها و رواقهای حرم مشرف شوند اما توقف در مساجد حرم مثل مسجد گوهرشاد و صحن آن حرام است. و همچنین به فتوای اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای توقف زیر گنبد مطهر نیز، حرام است. (1) اما حرم امام زاده ها اگر مسجد نداشته باشد این حکم را ندارد. (2)
4. بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن یا کتب ادعیه یا مهر یا جانماز یا ویلچر(مگر اینکه مجوزی برای این کار وجود داشته باشد.) و مانند آن شرعا حرام است هر چند برای مدت کوتاهی باشد یا به عنوان تبرک باشد. و اگر کسی اموال حرم را خارج کرده، باید فورا برگرداند.
زائرین و مجاورین گرامی می توانند سوالات دینی خویش را با ذکر نام مرجع تقلید خویش به سامانه 30002020 پیامک کرده و پاسخ را مطابق نظر مرجع تقلید دریافت نمایند.
خدواند متعال توفیق زیارت با معرفت به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) مشهور: توقف حرام است. زنجانی(فتوی)، گلپایگانی، صافی، بهجت (بنابر احتیاط): ورود حرام است.
(2) (توضیح المسائل مراجع، مساله 355 ؛ تحریر الوسیله، القول فی احکام الجنب ؛ رساله آموزشی، ج1 درس: 20 ص: 88)